Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Dawit Isaak

Foto: Scanpix.
Merit Wager om Dawit Isaak

Svenska journalisters blåögdhet kan ha skadat Dawit Isaak

Det finns uppenbarligen journalister som tror att lilla Sverige och dess ministrar på något sätt ska kunna gå in i Eritrea och "befria Dawit Isaak", till och med efter att de retat upp landets president. Istället borde de ha tänkt på människan, inte scoopet, Dawit Isaak. Det skriver Merit Wager, skribent och debattör.


Om författaren

Merit Wager
skribent, debattör, f.d. asylombud
www.meritwager.wordpress.com

I november 2009 bidrog sensationslystna svenska journalister sannolikt till onödigt mänskligt lidande. De kunde inte låta bli att skriva om och fotografera de nordkoreanska diplomater som åkte fast för att ha smugglat 230.000 cigarretter till Sverige. De berättade att dessa diplomater var stationerade i Ryssland, satt häktade och riskerade åtta månaders fängelse. De struntade i att de sverigestationerade nordkoreanska diplomaterna som var på väg till Kronobergshäktet för att hälsa på sina landsmän, vädjade om att inte behöva bli fotograferade.

Hur tänkte bland andra Expressens chefredaktör Thomas Mattsson när han utan att blinka tillät sina reportrar att publicera historien om nordkoreanerna? Är han helt omedveten om att Nordkorea är världens mest slutna diktatur och att dessa diplomater med stor sannolikhet förpassas till en liknande tillvaro som den som mannen han kampanjar för, Dawit Isaak. Var deras liv mindre värda för att de inte hade svenskt medborgarskap?

Det är tio år sedan Dawit Isaak fängslades och låstes in utan rättegång i sitt hemland Eritrea. Ett fruktansvärt öde som han delar med många andra offer för diktaturer. Under många år har svenska medier kampanjat för honom. De har menat väl, men de har också velat framhålla sig själva som godhetens apostlar och företrädare för en alldeles särskild svensk rättvisa för svenska medborgare. De har hängt upp sig på att Dawit Isaak förutom eritreanskt medborgarskap har ett svenskt dito och menar att han är extra skyddsvärd på grund av det.

På CPJ:s (Committee to Protect Journalists) sajt kan man läsa ett välskrivet inlägg under rubriken EU resolution urges Eritrea to free long-jailed journalists. Där talas också om "the arrests of 11 independent journalists". Dessa andra tio fångar har svenska medier inte brytt sig om eftersom de inte passar in i deras utstakade godhetsdramaturgi. Men att Dawit Isaak har eritreanskt medborgarskap och i sitt hemland (dit han återvände frivilligt efter att ha fått uppehållstillstånd och skydd gentemot Eritrea i Sverige) endast räknas som eritrean, det vill journalister och andra hjälpare hels inte alls tala om. Det passar inte in i den mall som medierna bestämt sig för att gå efter.

När man engagerar sig i ett så pass svårt och känsligt fall, är det också ens skyldighet att skaffa sig god och allsidig kännedom. Varför reser en man som fått asyl i Sverige tillbaka till landet han flytt ifrån? Hur fungerar en sådan diktatur, vilka vägar kan vara framkomliga när det gäller att få till stånd en rättegång och vad fungerar definitivt inte? Svenska medierepresentanter har inte skaffat sig sådan nödvändig kunskap och kulturell kompetens. I stället har de stövlat på så att Eritreas president Afewerki redan för många år sedan helt stängde alla dörrar mot Sverige. Senast den 22 september i år visade han detta med all önskvärd tydlighet i New York när han vägrade träffa Sveriges statsminister Fredrik Reinfeldt.

På grund av blåögdhet, okunskap och/eller okänslighet har svenska medier och andra inblandade med stor sannolikhet bidragit till att minimera chanserna för Dawit Isaak att komma levande ur sitt helvete. Redan 2005 basunerade de ut att han släppts ur fängelset, medan han ännu var kvar i landet. Detta ledde med stor sannolikhet till att han låstes in igen. Fängelseledningen hade inte stämt av frigivningen med utrikesministeriet, vilket betydde att president Afewerki inte visste om att Dawit Isaak var släppt. Men så mycket förstånd och medkänsla fanns inte hos den svenska journalistkåren att man kunde vänta med offentliggörandet av nyheten tills Dawit Isaak hunnit lämna Eritrea! Nej, till varje pris ville man vara först med nyheten. Tar de, som agerade så sensationslystet, något ansvar alls för vad de gjorde? Givetvis inte! Men de drar sig inte för att skylla på Bildt, Reinfeldt och deras föregångare.

Tänkvärt i sammanhanget är också, att Dawit Isaaks fru och barn enligt uppgift inte längre ställer upp i mediecirkusen kring maken/fadern eftersom de anser att den förvärrat och förlängt hans lidande och troligen helt omöjliggjort ett frisläppande. Den före detta riksdagsledamoten Mariam Osman Sherefay, S, framhöll också den 13 mars 2009 i en debattartikel på Newsmill: "Uppmärksamheten kring Dawit Isaak har skadat hans sak".
Det finns uppenbarligen journalister som tror att lilla Sverige och dess ministrar på något sätt ska kunna gå in i Eritrea och "befria Dawit Isaak", till och med efter att de retat upp landets president. Istället borde de ha tänkt på människan, inte scoopet, Dawit Isaak.

Journalister kan rädda liv både genom att rapportera och genom att i vissa lägen avstå från att göra det. De kan också ödelägga liv genom okunnighet, dumhet och/eller total brist på empati. När det gäller Dawit Isaak så är ett mirakel det enda man nu kan hoppas på. Om det sker, om han en dag släpps ut ur fängelset, då sker det inte tack vare svenska medier utan trots dem.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/40028

12 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Med ditt resonemang, Merit Wager, så räcker det ju i så fall att ta en enda gisslan för att stänga ned all rapportering från ett land.

Verkar det bra?

"Svensken" Dawit Isaak har åkt till Eritrea trots varningar. Det är tragiskt men han måste få skylla sig själv för alternativet, att låta gangsters få tysta yttrandefriheten i det här landet med enkla medel, är sämre.

Permalänk | Anmäl #1 Bo T, 2011-10-11, 13:34

Det är med avsmak man ser den svenska journalistkårens hybris, man tor att man kan göra vad som helst och alltid ha rätt. Låt den eritreanske medborgaren Isaak vara diplimatins sak.

Permalänk | Anmäl #2 Sten Figaro, 2011-10-11, 13:53

#1 Bo T, du menar alltså att vårt beteende inte har någon relevans. Du kan inte vara seriös. Beteende spelar alltid roll. Eller tror du att du kan söka ett jobb och på anställningsintervjun förolämpa arbetsgivaren ifråga utan att det har någon inverkan på om du anställs eller inte? Eller menar du att det bara är mot afrikaner man inte behöver bry sig om hur man beter sig?

Det är ganska talande att den tidning som skriker högst i detta fall är en tidning som har en, minst sagt, suspekt syn på invandrare och främmande kulturer. Jag pratar givetvis om Expressen.

Imperialismen upphörde 1978. Men västvärldens syn på resten av världen har inte förändrats ett dugg sedan dess. Vi ser fortfarande Afrika (så väl som Asien; mer än en miljard talar mandarin och vi bryr oss inte) som ett misstag som måste korrigeras. Det är detta synsätt som ledde till vad som bara kan beskrivas som USA:s svek mot Afghanistan.

Permalänk | Anmäl #3 u_3826, 2011-10-11, 18:06

Vadå hybris, vi vet ju att vi har 0,16 procent av världens befolkning bakom oss.

Eller kanske hälften av 0,16.

Permalänk | Anmäl #4 Anders Olsson, 2011-10-11, 19:48

Jo, vi tenderar att använda oss själva som måttstock när vi ska mäta andra.
Västvärldens medier har levt och lever efter grundprincipen "all that fit to print", oavsett vem det gynnar eller missgynnar. Det är en hedervärd princip - i västvärlden.
I andra fall riskerar medierna att klanta till det. Främst för andra. Dawit Isak är möjligen ett paradexempel på att medierna ibland måste inta en passiv och refererande hållning till - i detta fall diplomatiska myndigheters - agerande. I andra fall har våra medier inga svårigheter att passivt och okritiskt förhålla sig till diverse utsagor av myndigheter och parti- och organisationsväsendets företrädare. Ofta referera konflikter mellan dem utan att självständigt ta reda på fakta.
Däremellan uppiggande drev.

Permalänk | Anmäl #5 Greger Morin, 2011-10-12, 06:52

#3 Peter. Vad är det du menar?

Att kritik mot Afrika, Asien osv. ska totalförbjudas så att de inte kidnappar svenskar?

"Svensken" Dawit Isaak har på eget bevåg åkt till Eritrea för att delta i kriget. Enligt min ringa mening har inte svenska staten någon anledning att hjälpa honom ur den knipan han frivilligt satt sig i.

Självklart ska svenska medier rapportera så att inte fler åker dit och tror att de är osårbara bara för att de har svenska pass.

Dessutom är det ett självklart krav på flyktingar att de inte får dra in Sverige i sina krig i hemländerna så som Dawit Isaak och ett stort antal andra flyktingar gör.

Permalänk | Anmäl #6 Bo T, 2011-10-12, 08:03

#6
""Svensken" Dawit Isaak har på eget bevåg åkt till Eritrea för att delta i kriget. Enligt min ringa mening har inte svenska staten någon anledning att hjälpa honom ur den knipan han frivilligt satt sig i.""

Precis stoppar man in handen i elden får man räkna med att man kan bränna sig med. Gör man det på eget bevåg får man väl ta konsekvenserna med!
Den här historien är ju så sjuk. Han är eritrean så enkelt är det. Hans svenska medborgarskap borde dragits in den dagen då han valde flytta tebax till sitt hemland.

Permalänk | Anmäl #7 Roger Sjöman, 2011-10-12, 09:20

Många journalisters engagemang beror nog på att det anses gynna deras karriär här hemma.
Tex så har journalister från bla Aftonbladets, DNs och Expressens kulturredaktioner ordnat med ett jippo som går ut på att man kedjar fast sig utanför Kronobergshäktet för ”att visa solidaritet med fängslade kollegor i Etiopien och Eritrea”.
Varför man kedjat fast sig just där är lite oklart. Såvitt jag vet så finns ingen av de häktade journalisterna där.
http://www.dagensarena.se/nyheter/journalister-kedjade-fast-sig-i-solida...
Jag antar att de som man vänder sig till med detta jippo är läsarna av Aftonbladets, DNs och Expressens kultursidor dvs att detta är ett evenemang som enbart riktar sig till hemmapubliken.

Permalänk | Anmäl #8 Lars Johansson, 2011-10-12, 09:45

#6 Bo T, ingen står upp för journalistiken mer än jag. Jag anser att journalister är en av demokratins stöttepelare och därmed har en upphöjd position i samhället. De får aldrig någonsin attackeras eller skadas. Dawit Isaak måste frias.

Men det är inte vad detta handlar om. Om nu en journalist trots allt fängslas så bör man vara försiktig med att förolämpa den som fängslat journalisten. Visst har du rätten att säga vad du vill och du har givetvis inget ansvar för Dawit Isaak eller någon annan. Men det ändrar inte faktum. Beteende har konsekvenser oavsett vad vi tycker om det.

Permalänk | Anmäl #9 u_3826, 2011-10-12, 19:21

jag undrar om det inte snarare är merit wager som överskattar den svenska journalistkårens inflytande. jag har svårt att tänka mig att den eritreanska regimen bryr sig nämnvärt om vad svenska journalister tycker.

snarare är det de svenska makthavarnas flathet som bidragit till att isaak fortfarande sitter fängslad. man kan inte låta bli att undra hur det sett ut om isaak varit vit och helsvensk. hade en sådan medborgare lämnats att ruttna bort i ett eritreanskt fängelse...? det har jag svårt att tro.

Permalänk | Anmäl #10 Caroline Bjurstedt, 2011-10-14, 11:26

Nej, jag tror bara de blir irriterade i den eritreanska regeringen. Och detta fattar inte svenska journalister, eller rättare sagt; de tror att det är en BRA och FIN sak att irritera diktatorer. Som om de, då svenska journalister påtalar att de sköter sitt land fel och odemokratiskt, skulle ändra sig! Jaha..? Ja, just det. De har ju alldeles rätt de där svenskarna. Tänkte inte på det.

Naiviteten känner verkligen inga gränser.

#10: Är det SVENSKA makthavares fel att Isaak sitter fängslad? Var det de som skickade dit honom? Och du lär snart få reda på hur det går när vita helsvenska medborgare är fängslade i Afrika.

För övrigt: Vore det inte fiffigare att spela med tills man får dem fria?

Permalänk | Anmäl #11 Bettina Berg, 2011-10-21, 15:33

"Varför reser en man som fått asyl i sverige tillbacka till det landet han flytt i från?" Om jag har förståt rått så menar du att Dawit har flytt från SJÄLVSTÄNDIGT ERITREA och fick asyl i Sverige ,så är det helt fel och orättvist mot de som behöver asylskydd. Dawit kom till Sverige långt innan Eritreas självständighet lik de över 20,000 Eritreaner som bor och verkar i Sverige och fick asyl p,g.a förtryck ,förföljelse ,mord på minst 50,000 civila ,byar bombaderades kyrkor och moskyre brändes ner vårt land var i krig mot Ethiopia som hade ocuperat Eritrea sedan 1950 och pågick till 1990, och under tiden kriget pågick så var de många som hade svensktmedborgareskap men åkte aldrig till ocuperat Eritrea inte ens att begrava sina mor och far, bror och syster. vi som stödjer och hjälper Eritrea och protisterar mot orättvist media rapportering om Eritrea har inte flytt från ett SJÄLVSTÄNDIHGT ERITREA vi har bott här ganska långe och har och gör vår plikt och har lika rätt som vilken medborgare som helst att tycka och tänka, och kräver att våran RÖST hörs, ingen kan tala om för oss vilka vi är ,hur vi är, hur vi ska vara eller inte våra.

Permalänk | Anmäl #12 Yemane Goitom, 2011-10-23, 13:11

annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  9. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  10. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  4. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  7. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  8. Stora risker med MP:s energipolitik
  9. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  10. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  4. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  5. Länderna måste undvika protektionism
  6. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  7. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  8. Dagstidningarna märkligt lågmälda om nya klimatfynd
  9. IVA-skandalen
  10. Miljöpartiet är en eko-fascistisk rörelse

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.