Emilia Bjuggren verkar leva i en fantasivärld eller så bor hon långt ifrån den hårda och kriminella värld som existerar främst i våra tre största städer.
Ilmar Reepalus förslag kom inte en dag för tidigt. Snarare försent.
Vilket annat land skulle accepterar det våld och den kriminalitet som flera invandrargrupper bedriver i vårt land?
Permalänk | Anmäl
Johnny Månsson, 2011-10-07, 16:17
Du vill uppenbart att S ska ändra partisymbol från S till s.
Finns ingen anledning att häbergera grova brottslingar.
Permalänk | Anmäl
Mats F Eriksson, 2011-10-07, 16:19
Men snälla du, läser du inte vad som händer i verkligheten??? Om man begår ett brott, har man ingen rätt att få stanna!!! Varför skall man får göra det??? Och läs lite vad som händer i landet verkligheten "Två unga kvinnor har blivit brutalt våldtagna av en man som beviljats uppehållstillstånd i Sverige. Jag kommer yrka på att mannen vid fällande dom utvisas från Sverige på livstid, säger kammaråklagare Stina Lundqvist.
Vid det gula transformatorhuset utmed Gustaf Dahlénsgatan på Hisingen blev den unga kvinnan brutalt våldtagen under knivhot av en utländsk man. Under våldtäkten skar mannen henne dessutom i armen. Då hade den 30-årige mannen under tre år lyckats hålla sig undan polisen misstänkt för en annan våldtäkt i Göteborg. Vi har framförallt teknisk bevisning mot mannen i form av DNA säkrat vid båda tillfällena, säger kammaråklagare Stina Lundqvis"
Permalänk | Anmäl
justfaceit, 2011-10-07, 16:24
Den verkliga "rasismen" kommer inte från svenskarna utan från ett helt annat håll. Men detta känner bara verklighetens folk till.
Permalänk | Anmäl
Sven Ekberg, 2011-10-07, 16:26
Pratar vi om samma parti vars nutida historia inkluderar att stödja ett fack som står och ropar "Åk hem" tillsammans med mer grova ord utanför en arbetsplats (Vaxholmskonflikten)?
Kolla också på hur Juholt uttrycker sig när han pratar om arbetsmarknaden; det är mycket prat om att skydda svenska jobb (ibland säger han istället inhemska) mm. Jag tror inte på något sätt att S som parti står för rasism, tvärtom, men det är lika tydligt att det saknas ganska mycket vad gäller solidaritet med icke-svenska jobb, tvärtemot allt tal i partiprogrammet om global solidaritet.
Reepalu fiskar i grumliga vatten, men han är tyvärr inte helt ensam :-(
Permalänk | Anmäl
Simon Wigzell, 2011-10-07, 16:29
Vart ska man utvisa svenska medborgare? Många länder tillåter inte dubbelt medborgarskap vilket medför att man förlorar sitt tidigare medborgarskap när man blir svensk.
Permalänk | Anmäl
Lars Persson, 2011-10-07, 16:31
Jag undrar verkligen vad detta har med rasism att göra? Man säger väl ingenting om annat än att människor ska kunna utvisas om man inte klarar en prövotid utan att vara kriminella? Är utvisning i sig kanske "rasism" enligt din definition?
Permalänk | Anmäl
Jan Wiklund, 2011-10-07, 16:45
Jag skulle vilja att Emilia svara på följande frågor:
- Ska andra länders medborgare ha absolut samma rättigheter till den svenska statens hjälp, välfärd och skydd som en svensk medborgare?
- på vilket sätt är det rasistiskt att utvisa ett annat lands medborgare ur Sverige?
(ta exemplet med en japansk eller amerikansk pedofil som dömts för grova brott i Sverige - varför ska den personen få rätten att vara kvar i Sverige?)
Permalänk | Anmäl
Olle Olsson, 2011-10-07, 16:48
Emilia Bjuggren bor i Stockholm. Det märks. För henne som stockholmare, och för Stockholm, har den svenska invandringspolitiken fungerat mycket bra. Stockholm är idag en extremt segregerad stad, där den vackra innerstaden framstår som en glänsande juvel, även internationellt, och åtnjuter immigrationens alla fördelar men extremt få av dess nackdelar. Dessutom har Sverige genom sin huvudsakligen "Stockholms-påbjudna" invandringspolitik kunnat inhösta massor av beröm internationellt från t.ex. FN, Amnesty, Rädda Barnen m.fl. människorättsorganistioner.
Ja, så är det i Stockholm, men i Malmö har många invandrare hamnat i grov kriminalitet, och den huvudsakligen invandrarbaserade gängkriminaliteten i staden har skapat stora problem. Situationen är allvarlig. Det står klart att Malmö behöver hjälp. Kanske måste Stockholm avstå en del av sin polisstyrka till Malmö, kanske måste en helt ny polisenhet med inriktning på gängkriminalitet inrättas i Malmö, kanske måste straffen för illegalt vapeninnehav skärpas betydligt, eller kanske är det något annat som måste till. Någonting måste i alla fall göras, det står helt klart. Och Ilmar Reepalus förslag kanske skulle kunna förbättra situationen avsevärt i Malmö.
Men i Stockholm reagerar man med ryggmärgen. NEJ! Det där är rasism! Stockholm vill inte ändra en invandringspolitik som har varit bra för Stockholm, eller i alla fall för dess innerstad. Och Stockholm vill inte ändra en invandringspolitik som har gett vårt land beröm och guldstjärnor internationellt.
Okej då, Stockholm. Hjälp Malmö på något annat sätt, då. För den politik och den fördelning av resurser som dikteras från Stockholm bidrar till stora problem i Malmö.
Men sanningen kanske är att Stockholm struntar i Malmö? Äsch, Malmö. Vad betyder det? Lite gängkriminalitet. Lite mer gängkriminalitet. Områden där brevbärare inte kan dela ut posten. Folk som skjuts ner på öppen gata. Varför ska ni i Stockholm bekymra er om det? Det händer ju inte i Stockholm. Och om folk utomlands får höra talas om Malmö och blir bekymrade över vad de hör, så kan ju ni stockholmare tala om för dem att ingen i Stockholm bryr sig om Malmö i alla fall. Se på vackra Stockholm! Det räcker! Och låt Malmö sjunka som Atlantis.
Permalänk | Anmäl
Ann sidbrant, 2011-10-07, 16:49
Jag föreslår extremt hårda krav för medborgarskap istället. Man ska ha bott här i minst 15 år, skattat minst 7 år, tala svenska flytande, inte ha några andra medborgarskap, samt aldrig begått ett allvarligt brott.
Sedan utvisar vi alla som inte är medborgare på livstid vid allvarliga brott.
Detta har inget med rasism att göra då det ska gälla oberoende av ras. Samma regler ska alltså gälla norrmän som ryssar som somalier.
Ett land måste ha utvisning som straff eftersom det annars lockar aldeles för många kriminella, speciellt organiserade, till det landet.
Permalänk | Anmäl
jon79, 2011-10-07, 16:46
#1 Johnny Månsson. Det är inte "flera invandrargrupper" som begår brott. Brotten begås alltid av enskilda personer, och endast enskilda personer kan beviljas medborgarskap, inte "invandragrupper". Kanske det är en våt dröm för just dig att kunna utvisa hela grupper, men det tror jag inte Repalu menade.
#6 Lars Persson: Man kan väl bevilja uppehållstillstånd med en kvalificeringstid för medborgarskap på fem år, med särskilda villkor? Under tiden får man vara medborgare i sitt hemland, ha uppehållstillstånd med tillhörande rättigheter här, och om man klarar det utan problem kan man bli medborgare.
Permalänk | Anmäl
Jan Wiklund, 2011-10-07, 16:51
Socialdemokraternas största brist är deras totala aningslöshet...
De saknar all verklighetsförankring...
Backa i Göteborg - Det nya Rosengård
http://www.youtube.com/watch?v=Ww63MfZ-2iA
Permalänk | Anmäl
eru rasist va?, 2011-10-07, 16:53
För det första kanske du skulle kolla upp vad rasism är för något och vad det innebär.
Repalous förslag har inget med rasism att göra för 5 öre.
Vidare: Det finns ingen som helst anledning att inte utvisa kriminella. Sverige har kriminella så det räcker och blir över. Men Emilia Bjuggren och många andra verkar mycket angelägna om att förvandla Sverige till ett mångkulturellt kaos fyllt med kriminialtet, våld och hot från gangsters.
Och om man protesterar så mot organiserad brottslighet, ja, då avfärdas man enkelt som rasist...
Inte ett ord i artikeln om lösningar på Mamlös mångkulturella/kriminalitets problem. Det skjuts skarpt på öppen gatan var och varannan vecka, men det verkar Emilia Bjuggren tycka är "formella rättigheter och reella möjligheter är och ska vara självklara i det samhälle vi socialdemokrater förespråkar."
Permalänk | Anmäl
Leif D, 2011-10-07, 17:04
Emilia Bjuggren pratar om "jämlikhet" samtidigt som partiets ledare inte vill synas på samma bild som en i Riksdagen demokratiskt invald sverigedemokrat.
En sån här dag kan man bara konstatera att dubbelmoralen hos sosseriet är oslagbar.
Och, ja, självklart ska medborgarskap som införskaffats på ett otillbörligt sätt kunna återkallas.
Sverige ska inte vara en soptipp där omvärlden ska kunna dumpa sina kriminella.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-10-07, 17:06
Det viktigaste för Sverige är att städa bort socialdemokratin det är ett sjukt parti, man förstår inte vad som är rätt och fel. Att bli utvisad som utlänning om man begår grova brott har ingenting med Rasism att göra, det visar snarast att Sossen själv är rasist, vem har ens påpekat att den utvisade skulle vara av en annan ras, det kan vara en dansk, norrman eller holländare. Många länder har utvisning för folk som är på visum och bryter mot landets lagar, det är gängse i många länder.
Permalänk | Anmäl
pfan kuchen, 2011-10-07, 17:17
Nä nu blir jag rejält F på ren svenska.Situationen i Malmö är vidirg och du sitter där i ditt elfenbenstorn och börjar tjata om rasism.Ut med packet som inte håller sig till våra lagar och regler, ni övriga är varmt välkomna.
Permalänk | Anmäl
klas engström, 2011-10-07, 17:25
Vet du vad, Emilia Bjuggren, vi ordnar en folkomröstning? Det skulle då bli första gången som väljarna blir tillfrågade om vilken invandrings- och migrationspolitik som de vill ha.
Sedan kan vi ta en debatt om socialdemokratiska idéer och socialdemokratisk politik. Regeringen Carlsson tog det så kallade Luciabeslutet 1989 då Sverige riskerade att dränkas i bulgarienturkar. Detta beslut stod sig fram till dess att Vet Bästerberg i regeringen Bildt mer eller mindre avskaffade gränskontrollen. Numera så krävs inte ens ID-handlingar för att passera svenska gränsen.
Partiet du tillhör är Sveriges socialdemokratiska arbetareparti, med betoning på arbetare. Solidaritet innebär att man hjälper till efter förmåga. De som du ömmar för är varken produktiva (till gagn för samhället) eller solidariska så man kan ju fråga sig varför?
Jag tror inte att Hjalmar Branting, Per Albin Hansson, Tage Erlander, Olof Palme eller Ingvar Carlsson skulle ha något att invända emot Ilmar Reepalus förslag. Men det var redigare politiker på den tiden som hade folkets förtroende.
Sedan vet du väl, Emilia, att rasism betyder "Rasism är en indelning av människor i ett hierarkiskt system av raser, där vissa raser ibland tillskrivs moralisk rätt att härska över andra." (Wikipedia) Och så vida kriminella är en ras så kan jag faktiskt inte se hur du får det till rasism.
Slutligen ska du ha cred för att det verkar som att du bor i Tensta. Om det nu inte är ett annat Oskarshamn.
Permalänk | Anmäl
Beg Differ, 2011-10-07, 17:31
Tänk så enkelt det hade varit för Reepalu och Johansson att föreslå att höja ribban för svenskt medborgarskap. Säg en sju år istället för som nu tre! Då hade denna idiotiska ingång med tillfälligt medborgarskap aldrig dykt upp.
Jag är djupt besviken på mina partikamrater.
Permalänk | Anmäl
B., 2011-10-07, 17:37
Varför ska det daltas med kriminella?? Vad skickar det för budskap till folk i världen där dom ser att här kan man göra vad som helst utan att bli straffad. Det gör ju detta land väldigt attraktivt att komma till för kriminella. Det ska vara nolltolerans för kriminalitet när det gäller folk som inte är medborgare här. Punkt slut!!!
Permalänk | Anmäl
Roger Sjöman, 2011-10-07, 17:44
En sak till jag frågar mig är hur ett sånt här förslag kan anses rasistiskt??? Det samma gäller ju en norrman, finne eller engelsman. Eller om du har svenska föräldrar men född i annat land och har inte svenskt medborgarskap. Är det rasism detta??
Nu tar ni fram rasitstämpeln för allt ta me tusan som säger nåt om människor som inte är medborgare här!!! Så trött på det här snacket!!
Permalänk | Anmäl
Roger Sjöman, 2011-10-07, 17:49
Emilia Bjugren,
Det verkar som ni socialdemokrater fullständigt glömde att vi som medborgare även har Skyldigheter.
Inte bara Rättigheter och Möjligheter.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2011-10-07, 17:50
Man ska ha bott i Sverige i fem år för att söka medborgarskap - vanligtvis. Skötsamhetskrav finns, det gäller såväl privatekonomi som brottslighet.
Här är Migrationsverkets specifikationer av krav på skötsamhet
http://www.migrationsverket.se/info/500.html
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-10-07, 17:58
#23 Implementeringen framstår som under all kritik om man ser på brottsutvecklingen. Det här är annars det enda bra förslag som en sosse kommit på de senaste åren. Vad finns det att anmärka på det? Det är ju självklarheter alltihop - folkomrösta gärna.
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2011-10-07, 17:59
Utlänningar i sverige som begår grova brott har genom åren utvisats ibland på livstid, det har aldrig samankopplats med rasism, är Socialdemokratin sjuk i huvudet..
Permalänk | Anmäl
pfan kuchen, 2011-10-07, 18:02
Ärligt talat kan jag inte se vad det är för rasistiskt i Reepalus förslag. Det är väl inte riktat mot någon speciell människoras?
Ordet rasist/rasism har devalverats till löjets nivå.
Permalänk | Anmäl
Tomas Felezzo, 2011-10-07, 18:03
Man frågar som om det finns någon politiker kvar med förmåga att tänka själv och med någon sorts stringent reflektion. Vi får väl anta att Emilia Bjuggren själv bor i ett såkallat utsatt område, dvs den bostadsmiljö som dagens politker själva medvetet skapat och förordar, för andra än dem själva dock.
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2011-10-07, 18:04
Artikelförfattaren har en poäng... Socialdemokratin behöver hålla sina väljargrupper, som kriminella, lyckliga. (Men efter misslyckandena för den sittande regeringen att få polisen att fungera, så kanske de börjar rösta borgerligt?)
Invandrare jag talat med genom åren är naturligt nog de som är mest för utvisning av kriminella invandrare. Det är inte alls märkligt.
I motsats till artikelförfattaren lever resten av samhället i verkligheten. Invandrare vet att i alla länder så döms synliga grupper -- som just invandrare -- efter hur mycket kriminalitet den gruppen utför...
Permalänk | Anmäl
u_1620, 2011-10-07, 18:07
Nyanlända, innan dess, nypåstigna, innan dess, resenärer utan biljett (papper), innan dess....................
Permalänk | Anmäl
Alvin Stoltz, 2011-10-07, 18:08
Ja, vad kan man säga om extremisterna som inte redan sagts?
Frågan är vad som är värst: Fullständigt inkompetenta och aningslösa politiker, eller diton som vet exakt vilken destruktiv politik de för?
Att säga sig stå upp för antirasism och allas lika värde samtidigt som man bygger ett samhälle där man ställer grupp mot grupp och verkar för ökade motsättningar, ökad kriminalitet och otrygghet överlag, rimmar väldigt, väldigt illa.
När ideologin inte stämmer med verkligheten, överge ideologin.
Permalänk | Anmäl
Quien Sabe, 2011-10-07, 18:11
herregud, man kan debattera en massa saker, men S verkar ha tappat greppet totalt. Dagens S politiker sträcker sig från yttersta vänsterkanten till den mest extrema högernationella kanten. Man blir förvirrad. Det är hela havet stormar och trots att jag oftast inte håller med S så tycker jag det är tråkigt för demokratin att de har blivit ett parti som vänder kappan efter vinden gång på gång, gång på gång....
Permalänk | Anmäl
Henrik Eriksson, 2011-10-07, 18:14
herregud, man kan debattera en massa saker, men S verkar ha tappat greppet totalt. Dagens S politiker sträcker sig från yttersta vänsterkanten till den mest extrema högernationella kanten. Man blir förvirrad. Det är hela havet stormar och trots att jag oftast inte håller med S så tycker jag det är tråkigt för demokratin att de har blivit ett parti som vänder kappan efter vinden gång på gång, gång på gång....
Permalänk | Anmäl
Henrik Eriksson, 2011-10-07, 18:14
Det är viktigare att utlänska våldsverkare får härja fritt i Sverige än att skydda Svenska medborgare.
Enligt ledande S företrädare och Expo vill man hellre utsätta Svenska folket för brott än att någon kan säga att dom är rasister.
Permalänk | Anmäl
JEKJEK, 2011-10-07, 18:27
Jag håller helt med Emilia Bjuggren. Vi skall inte ha olika gradering på medborgarna. Det skulle bli ett absurt samhälle som i alla fall inte jag vill leva i. Solidaritet, jämlikhet och antirasism är vägen framåt. Kriminalitet bekämpas bäst genom att minska de klassklyftor som det kapitalistiska rovsamhället leder till.
Sverige har högst undomsarbetslöshet i Norden. Gör något åt det istället!
Permalänk | Anmäl
Martin, 2011-10-07, 18:29
Emilia Bjuggren "Mitt parti är ett parti som kämpar för alla människors lika värde"
Tycker du verkligen att en brottsling har samma människovärde som ett brottsoffer, dum fråga av mig, du tycker förmodlligen att brottslingen har ett högre värde då man ser hur brottslingar och brottsoffer behandlas i Sverige, vilket S har uppmuntrat under årtionden.
Flytta ut i någon av dom många No-Go zonerna som ni varit med om att skapa och kom sen tillbaka och berätta om dina erfarenheterna.
Permalänk | Anmäl
JEKJEK, 2011-10-07, 18:39
#35
"Solidaritet", "jämlikhet" och "antirasism" har ju inte hjälpt hittills.
Eller menar du att Sverige inte ägnat sig åt detta de senaste årtionden då dylika problem bara eskalerat?
Permalänk | Anmäl
Quien Sabe, 2011-10-07, 18:40
#37
Vad menar du med att det inte hjälpt? Jag tycker att Sverige har lyckats bra med att bygga ett välfärdssamhälle. Sedan högervindarna började blåsa på allvar i början på 90-talet har dock allt fler börjat att anamma ett kapitalistiskt tankesätt vilket är skadligt enligt mig.
Ett exempel på detta kan vara hur svenskarna köper subventionerad städhjälp via bemanningsföretag. Städerskorna hämtar man från tex Baltikum. De har så låga löner att de bara kan åka hem och hälsa på sina barn typ en gång om året. Man tycker att det är ok att behandla städerskorna hur som helst bara för att man har råd. (Se gärna dokumentären Euro-orphans. Den är ohygglig men man kan inte leva med skygglappar. Sanningen skall fram även om den är så hemsk att man inte kan tro det.)
Att ge efter när det gäller grundvärderingar kring solidaritet och antirasism kommer att leda till ett kallare och mer omänskligt Sverige.
Permalänk | Anmäl
Martin, 2011-10-07, 18:59
#12 Jan Wiklund,
Det är så det fungerar idag. Man ska ha varit folkbokförd i Sverige i minst 5 år (3 år om man är gift med en svensk) innan man kan bli svensk medborgare.
Permalänk | Anmäl
Lars Persson, 2011-10-07, 19:05
Jag tycker också Reepalus förslag är stolligt. Ett medborgarskap är ett medborgarskap, punkt. Men han har en poäng. Det borde va mycket svårare att bli medborgare.
Permalänk | Anmäl
David B, 2011-10-07, 19:15
#38
Reepalu föreslår temporära medborgarskap som en del av att få bukt med importerad brottslighet.
I din kommentar skrev du:
"Solidaritet, jämlikhet och antirasism är vägen framåt."
Jag tolkade det som att du anser det vara en lösning på det problem Reepalu tar upp och vill göra något åt.
Jag undrade:
Anser du att Sverige inte ägnat sig åt "solidaritet", förespråkat "jämlikhet" och verkat för "antirasism"? För om du menar att man framgångsrikt främjat dessa värden verkar det inte hjälpa, eftersom dessa problem bara eskalerat.
Ser man till brottsstatistik så har Sverige redan blivit ett kallare och mer omänskligt land, otryggheten har ökat och det under en regering som mestadels varit röd, så dina argument haltar något. Fast det beror ju på vad man menar med "kallt" och "omänskligt", förstås.
Permalänk | Anmäl
Quien Sabe, 2011-10-07, 19:19
#40 David B.,
Nej, det ska inte vara svårare att bli medborgare därför att medborgarskapet i sig underlättar integrationen på arbetsmarknaden. Det är inte lätt att bli medborgare idag därför att först måste man ha ett uppehållstillstånd vilket man bara får om man har en bra anledning. Sedan måste man vänta i flera år innan man kan bli svensk medborgare.
Permalänk | Anmäl
Lars Persson, 2011-10-07, 19:28
Att börja gradera medborgare är en återvändsgränd menar jag. Minskade klassklyftor och en ljus framtid är för alla medborgare är åtgärder som allvar skulle minska kriminaliteten. I Malmö har vi exempelvis problem med arbetslöshet och med oseriösa privata hyresvärdar som låter människor bo i mögliga lägenheter fulla av ohyra. Det är detta som måste lösas.
I områden av staden där fler har jobb och bättre bostäder är också kriminaliteten lägre. Det är väl ingen slump?
Permalänk | Anmäl
Martin, 2011-10-07, 19:41
#43
Du kan lita på att jag är för demokrati. Jag är dessutom pacifist så du kan vara helt lugn:-)
De herrar du nämnde är alla resultatet av kapitalism, girighet och nationalism. De formades av första världskrigets vanvettiga nationalism och av den ryska överklassens utsugning av folket. I ett mer jämlikt, fredligt och kärleksfullt samhälle hade tragedierna förmodligen inte inträffat.
Permalänk | Anmäl
Martin, 2011-10-07, 19:54
#46
Inget svar på min fråga, alltså, men jag svarar gärna på din:
Nej, det är ingen slump. Samtidigt kan inte alla problem av dylik karaktär härledas till endast socioekonomiska faktorer.
Och de kan ej heller lösas med en radda floskler, vilket jag anser att "solidaritet", jämlikhet" och "antirasism" i dag är. De klingar väl och används som ursäkt för att få bedriva en totalt verklighetsfobisk och destruktiv politik. Man varken vill, kan eller vågar ta ansvar, och för att dölja detta, för att lugna folk, upprepar man samma mantra. Om och om igen.
Permalänk | Anmäl
Quien Sabe, 2011-10-07, 19:56
Utländska kriminella...de utvisas efter avtjänat straff.
Diskussionens knutpunkt ligger i att svenska medborgare inte längre är utlänningar, utan svenskar. Som inte kan utvisas.
Jag antar att Ilmar Reepalu har en anledning, ett kunskapsunderlag, innan han lagt detta förslag. Problemet sägs vara att kriminella lever skötsamt i fem år...blir medborgare...för att sedan explodera i kriminalitet.
Om det är så...i vilken utsträckning förekommer detta?
Kan man verkligen underminera de mångas medborgerliga rättigheter...för att komma åt få?
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-10-07, 20:05
#49 Dom som sköter sig har väl inget att frukta.
Visst måste det väl vara så att man ska skydda sin egen befolkning, och inte falla undan för något PK tryck?
Permalänk | Anmäl
JEKJEK, 2011-10-07, 20:20
Rasism? Ursäkta? Var finner man rasism i att göra det möjligt att utvisa grovt kriminella människor?
Permalänk | Anmäl
Martin Andersson, 2011-10-07, 20:32
#50
Jo JekJek...
Man ska inte stifta lagar som kan missbrukas. Detta är en sådan typ av lag...som inger farhågor.
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-10-07, 20:34
Att Emilia Bjuggren tillhör en privilegierad elit som lever långt från vanligt folks verklighet är inte svårt att se. Tänk om hon själv skulle sluta leva som en parasit på skattebetalarna och ta ett par steg ut i vanligt folks verklighet istället för att låsa in sig i maktens korridorer. Då kanske hon skulle komma till lite andra insikter...
Permalänk | Anmäl
Medborgare X, 2011-10-07, 21:01
Som jag förstod Reepalus förslag så skulle det temporära medborgarskapet komma mycket fortare än det permanenta nu gör och alltså ge något till invandrargruppen tidigt som de inte vill förlora. Det är ju förståss en utmärkt idé, kärnan i ungdomsbrottslighet (både inhemsk och importerad) är just avsaknaden av något att förlora. Vi spelar ett farligt spel med hög ungdomsarbetslöshet och långa väntetider innan exempelvis asylprövning. Den som inget har att förlora är en potentielt farlig fiende och genom att ge honom något han värdesätter så kan vi också utöva makt genom att hota med att ta det tillbaka. Vi behöver ge alla marginaliserade grupper något de värdesätter, så att vi kan utnyttja deras rädsla av att förlora det för att hålla dem i kort koppel. Att ge villkorade gåvor är klassiskt maktspel och absolut inget utryck för rasism, jag vädrar här snarare ett billigt karaktärsmord där unga oppurtunistiska smågrisar vill fälla en ärrad gammal galt. Det är synd att svensk debatt ska behöva stå ut med det blöta täcke som ordet "rasism" utgör. Vi behöver låta människor diskutera flyktingpolitik öppet för att hitta lösningar som faktiskt fungerar. Som det är nu antar jag att jag själv är rasist eftersom jag menar att integrationspolitiken i stort är ett skämt.
Permalänk | Anmäl
Mopp Olainen, 2011-10-07, 21:06
För att undvika att kriminella turnerar i världen och får svenskt medborgarskap tycker jag att Reepalus förslag är bra. För övrigt tror jag att språk- och yrkeskunskaper är det som ger reella möjligheter, inte ett medborgarskap utan krav.
Permalänk | Anmäl
Marion, 2011-10-07, 21:29
133 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Emilia Bjuggren verkar leva i en fantasivärld eller så bor hon långt ifrån den hårda och kriminella värld som existerar främst i våra tre största städer.
Ilmar Reepalus förslag kom inte en dag för tidigt. Snarare försent.
Vilket annat land skulle accepterar det våld och den kriminalitet som flera invandrargrupper bedriver i vårt land?
Du vill uppenbart att S ska ändra partisymbol från S till s.
Finns ingen anledning att häbergera grova brottslingar.
Men snälla du, läser du inte vad som händer i verkligheten??? Om man begår ett brott, har man ingen rätt att få stanna!!! Varför skall man får göra det??? Och läs lite vad som händer i landet verkligheten "Två unga kvinnor har blivit brutalt våldtagna av en man som beviljats uppehållstillstånd i Sverige. Jag kommer yrka på att mannen vid fällande dom utvisas från Sverige på livstid, säger kammaråklagare Stina Lundqvist.
Vid det gula transformatorhuset utmed Gustaf Dahlénsgatan på Hisingen blev den unga kvinnan brutalt våldtagen under knivhot av en utländsk man. Under våldtäkten skar mannen henne dessutom i armen. Då hade den 30-årige mannen under tre år lyckats hålla sig undan polisen misstänkt för en annan våldtäkt i Göteborg. Vi har framförallt teknisk bevisning mot mannen i form av DNA säkrat vid båda tillfällena, säger kammaråklagare Stina Lundqvis"
Den verkliga "rasismen" kommer inte från svenskarna utan från ett helt annat håll. Men detta känner bara verklighetens folk till.
Pratar vi om samma parti vars nutida historia inkluderar att stödja ett fack som står och ropar "Åk hem" tillsammans med mer grova ord utanför en arbetsplats (Vaxholmskonflikten)?
Kolla också på hur Juholt uttrycker sig när han pratar om arbetsmarknaden; det är mycket prat om att skydda svenska jobb (ibland säger han istället inhemska) mm. Jag tror inte på något sätt att S som parti står för rasism, tvärtom, men det är lika tydligt att det saknas ganska mycket vad gäller solidaritet med icke-svenska jobb, tvärtemot allt tal i partiprogrammet om global solidaritet.
Reepalu fiskar i grumliga vatten, men han är tyvärr inte helt ensam :-(
Vart ska man utvisa svenska medborgare? Många länder tillåter inte dubbelt medborgarskap vilket medför att man förlorar sitt tidigare medborgarskap när man blir svensk.
Jag undrar verkligen vad detta har med rasism att göra? Man säger väl ingenting om annat än att människor ska kunna utvisas om man inte klarar en prövotid utan att vara kriminella? Är utvisning i sig kanske "rasism" enligt din definition?
Jag skulle vilja att Emilia svara på följande frågor:
- Ska andra länders medborgare ha absolut samma rättigheter till den svenska statens hjälp, välfärd och skydd som en svensk medborgare?
- på vilket sätt är det rasistiskt att utvisa ett annat lands medborgare ur Sverige?
(ta exemplet med en japansk eller amerikansk pedofil som dömts för grova brott i Sverige - varför ska den personen få rätten att vara kvar i Sverige?)
Emilia Bjuggren bor i Stockholm. Det märks. För henne som stockholmare, och för Stockholm, har den svenska invandringspolitiken fungerat mycket bra. Stockholm är idag en extremt segregerad stad, där den vackra innerstaden framstår som en glänsande juvel, även internationellt, och åtnjuter immigrationens alla fördelar men extremt få av dess nackdelar. Dessutom har Sverige genom sin huvudsakligen "Stockholms-påbjudna" invandringspolitik kunnat inhösta massor av beröm internationellt från t.ex. FN, Amnesty, Rädda Barnen m.fl. människorättsorganistioner.
Ja, så är det i Stockholm, men i Malmö har många invandrare hamnat i grov kriminalitet, och den huvudsakligen invandrarbaserade gängkriminaliteten i staden har skapat stora problem. Situationen är allvarlig. Det står klart att Malmö behöver hjälp. Kanske måste Stockholm avstå en del av sin polisstyrka till Malmö, kanske måste en helt ny polisenhet med inriktning på gängkriminalitet inrättas i Malmö, kanske måste straffen för illegalt vapeninnehav skärpas betydligt, eller kanske är det något annat som måste till. Någonting måste i alla fall göras, det står helt klart. Och Ilmar Reepalus förslag kanske skulle kunna förbättra situationen avsevärt i Malmö.
Men i Stockholm reagerar man med ryggmärgen. NEJ! Det där är rasism! Stockholm vill inte ändra en invandringspolitik som har varit bra för Stockholm, eller i alla fall för dess innerstad. Och Stockholm vill inte ändra en invandringspolitik som har gett vårt land beröm och guldstjärnor internationellt.
Okej då, Stockholm. Hjälp Malmö på något annat sätt, då. För den politik och den fördelning av resurser som dikteras från Stockholm bidrar till stora problem i Malmö.
Men sanningen kanske är att Stockholm struntar i Malmö? Äsch, Malmö. Vad betyder det? Lite gängkriminalitet. Lite mer gängkriminalitet. Områden där brevbärare inte kan dela ut posten. Folk som skjuts ner på öppen gata. Varför ska ni i Stockholm bekymra er om det? Det händer ju inte i Stockholm. Och om folk utomlands får höra talas om Malmö och blir bekymrade över vad de hör, så kan ju ni stockholmare tala om för dem att ingen i Stockholm bryr sig om Malmö i alla fall. Se på vackra Stockholm! Det räcker! Och låt Malmö sjunka som Atlantis.
Jag föreslår extremt hårda krav för medborgarskap istället. Man ska ha bott här i minst 15 år, skattat minst 7 år, tala svenska flytande, inte ha några andra medborgarskap, samt aldrig begått ett allvarligt brott.
Sedan utvisar vi alla som inte är medborgare på livstid vid allvarliga brott.
Detta har inget med rasism att göra då det ska gälla oberoende av ras. Samma regler ska alltså gälla norrmän som ryssar som somalier.
Ett land måste ha utvisning som straff eftersom det annars lockar aldeles för många kriminella, speciellt organiserade, till det landet.
#1 Johnny Månsson. Det är inte "flera invandrargrupper" som begår brott. Brotten begås alltid av enskilda personer, och endast enskilda personer kan beviljas medborgarskap, inte "invandragrupper". Kanske det är en våt dröm för just dig att kunna utvisa hela grupper, men det tror jag inte Repalu menade.
#6 Lars Persson: Man kan väl bevilja uppehållstillstånd med en kvalificeringstid för medborgarskap på fem år, med särskilda villkor? Under tiden får man vara medborgare i sitt hemland, ha uppehållstillstånd med tillhörande rättigheter här, och om man klarar det utan problem kan man bli medborgare.
Socialdemokraternas största brist är deras totala aningslöshet...
De saknar all verklighetsförankring...
Backa i Göteborg - Det nya Rosengård
http://www.youtube.com/watch?v=Ww63MfZ-2iA
För det första kanske du skulle kolla upp vad rasism är för något och vad det innebär.
Repalous förslag har inget med rasism att göra för 5 öre.
Vidare: Det finns ingen som helst anledning att inte utvisa kriminella. Sverige har kriminella så det räcker och blir över. Men Emilia Bjuggren och många andra verkar mycket angelägna om att förvandla Sverige till ett mångkulturellt kaos fyllt med kriminialtet, våld och hot från gangsters.
Och om man protesterar så mot organiserad brottslighet, ja, då avfärdas man enkelt som rasist...
Inte ett ord i artikeln om lösningar på Mamlös mångkulturella/kriminalitets problem. Det skjuts skarpt på öppen gatan var och varannan vecka, men det verkar Emilia Bjuggren tycka är "formella rättigheter och reella möjligheter är och ska vara självklara i det samhälle vi socialdemokrater förespråkar."
Emilia Bjuggren pratar om "jämlikhet" samtidigt som partiets ledare inte vill synas på samma bild som en i Riksdagen demokratiskt invald sverigedemokrat.
En sån här dag kan man bara konstatera att dubbelmoralen hos sosseriet är oslagbar.
Och, ja, självklart ska medborgarskap som införskaffats på ett otillbörligt sätt kunna återkallas.
Sverige ska inte vara en soptipp där omvärlden ska kunna dumpa sina kriminella.
Det viktigaste för Sverige är att städa bort socialdemokratin det är ett sjukt parti, man förstår inte vad som är rätt och fel. Att bli utvisad som utlänning om man begår grova brott har ingenting med Rasism att göra, det visar snarast att Sossen själv är rasist, vem har ens påpekat att den utvisade skulle vara av en annan ras, det kan vara en dansk, norrman eller holländare. Många länder har utvisning för folk som är på visum och bryter mot landets lagar, det är gängse i många länder.
Nä nu blir jag rejält F på ren svenska.Situationen i Malmö är vidirg och du sitter där i ditt elfenbenstorn och börjar tjata om rasism.Ut med packet som inte håller sig till våra lagar och regler, ni övriga är varmt välkomna.
Vet du vad, Emilia Bjuggren, vi ordnar en folkomröstning? Det skulle då bli första gången som väljarna blir tillfrågade om vilken invandrings- och migrationspolitik som de vill ha.
Sedan kan vi ta en debatt om socialdemokratiska idéer och socialdemokratisk politik. Regeringen Carlsson tog det så kallade Luciabeslutet 1989 då Sverige riskerade att dränkas i bulgarienturkar. Detta beslut stod sig fram till dess att Vet Bästerberg i regeringen Bildt mer eller mindre avskaffade gränskontrollen. Numera så krävs inte ens ID-handlingar för att passera svenska gränsen.
Partiet du tillhör är Sveriges socialdemokratiska arbetareparti, med betoning på arbetare. Solidaritet innebär att man hjälper till efter förmåga. De som du ömmar för är varken produktiva (till gagn för samhället) eller solidariska så man kan ju fråga sig varför?
Jag tror inte att Hjalmar Branting, Per Albin Hansson, Tage Erlander, Olof Palme eller Ingvar Carlsson skulle ha något att invända emot Ilmar Reepalus förslag. Men det var redigare politiker på den tiden som hade folkets förtroende.
Sedan vet du väl, Emilia, att rasism betyder "Rasism är en indelning av människor i ett hierarkiskt system av raser, där vissa raser ibland tillskrivs moralisk rätt att härska över andra." (Wikipedia) Och så vida kriminella är en ras så kan jag faktiskt inte se hur du får det till rasism.
Slutligen ska du ha cred för att det verkar som att du bor i Tensta. Om det nu inte är ett annat Oskarshamn.
Tänk så enkelt det hade varit för Reepalu och Johansson att föreslå att höja ribban för svenskt medborgarskap. Säg en sju år istället för som nu tre! Då hade denna idiotiska ingång med tillfälligt medborgarskap aldrig dykt upp.
Jag är djupt besviken på mina partikamrater.
Varför ska det daltas med kriminella?? Vad skickar det för budskap till folk i världen där dom ser att här kan man göra vad som helst utan att bli straffad. Det gör ju detta land väldigt attraktivt att komma till för kriminella. Det ska vara nolltolerans för kriminalitet när det gäller folk som inte är medborgare här. Punkt slut!!!
En sak till jag frågar mig är hur ett sånt här förslag kan anses rasistiskt??? Det samma gäller ju en norrman, finne eller engelsman. Eller om du har svenska föräldrar men född i annat land och har inte svenskt medborgarskap. Är det rasism detta??
Nu tar ni fram rasitstämpeln för allt ta me tusan som säger nåt om människor som inte är medborgare här!!! Så trött på det här snacket!!
Emilia Bjugren,
Det verkar som ni socialdemokrater fullständigt glömde att vi som medborgare även har Skyldigheter.
Inte bara Rättigheter och Möjligheter.
Man ska ha bott i Sverige i fem år för att söka medborgarskap - vanligtvis. Skötsamhetskrav finns, det gäller såväl privatekonomi som brottslighet.
Här är Migrationsverkets specifikationer av krav på skötsamhet
http://www.migrationsverket.se/info/500.html
#23 Implementeringen framstår som under all kritik om man ser på brottsutvecklingen. Det här är annars det enda bra förslag som en sosse kommit på de senaste åren. Vad finns det att anmärka på det? Det är ju självklarheter alltihop - folkomrösta gärna.
Utlänningar i sverige som begår grova brott har genom åren utvisats ibland på livstid, det har aldrig samankopplats med rasism, är Socialdemokratin sjuk i huvudet..
Ärligt talat kan jag inte se vad det är för rasistiskt i Reepalus förslag. Det är väl inte riktat mot någon speciell människoras?
Ordet rasist/rasism har devalverats till löjets nivå.
Man frågar som om det finns någon politiker kvar med förmåga att tänka själv och med någon sorts stringent reflektion. Vi får väl anta att Emilia Bjuggren själv bor i ett såkallat utsatt område, dvs den bostadsmiljö som dagens politker själva medvetet skapat och förordar, för andra än dem själva dock.
Artikelförfattaren har en poäng... Socialdemokratin behöver hålla sina väljargrupper, som kriminella, lyckliga. (Men efter misslyckandena för den sittande regeringen att få polisen att fungera, så kanske de börjar rösta borgerligt?)
Invandrare jag talat med genom åren är naturligt nog de som är mest för utvisning av kriminella invandrare. Det är inte alls märkligt.
I motsats till artikelförfattaren lever resten av samhället i verkligheten. Invandrare vet att i alla länder så döms synliga grupper -- som just invandrare -- efter hur mycket kriminalitet den gruppen utför...
Nyanlända, innan dess, nypåstigna, innan dess, resenärer utan biljett (papper), innan dess....................
Ja, vad kan man säga om extremisterna som inte redan sagts?
Frågan är vad som är värst: Fullständigt inkompetenta och aningslösa politiker, eller diton som vet exakt vilken destruktiv politik de för?
Att säga sig stå upp för antirasism och allas lika värde samtidigt som man bygger ett samhälle där man ställer grupp mot grupp och verkar för ökade motsättningar, ökad kriminalitet och otrygghet överlag, rimmar väldigt, väldigt illa.
När ideologin inte stämmer med verkligheten, överge ideologin.
herregud, man kan debattera en massa saker, men S verkar ha tappat greppet totalt. Dagens S politiker sträcker sig från yttersta vänsterkanten till den mest extrema högernationella kanten. Man blir förvirrad. Det är hela havet stormar och trots att jag oftast inte håller med S så tycker jag det är tråkigt för demokratin att de har blivit ett parti som vänder kappan efter vinden gång på gång, gång på gång....
herregud, man kan debattera en massa saker, men S verkar ha tappat greppet totalt. Dagens S politiker sträcker sig från yttersta vänsterkanten till den mest extrema högernationella kanten. Man blir förvirrad. Det är hela havet stormar och trots att jag oftast inte håller med S så tycker jag det är tråkigt för demokratin att de har blivit ett parti som vänder kappan efter vinden gång på gång, gång på gång....
Det är viktigare att utlänska våldsverkare får härja fritt i Sverige än att skydda Svenska medborgare.
Enligt ledande S företrädare och Expo vill man hellre utsätta Svenska folket för brott än att någon kan säga att dom är rasister.
Jag håller helt med Emilia Bjuggren. Vi skall inte ha olika gradering på medborgarna. Det skulle bli ett absurt samhälle som i alla fall inte jag vill leva i. Solidaritet, jämlikhet och antirasism är vägen framåt. Kriminalitet bekämpas bäst genom att minska de klassklyftor som det kapitalistiska rovsamhället leder till.
Sverige har högst undomsarbetslöshet i Norden. Gör något åt det istället!
Emilia Bjuggren "Mitt parti är ett parti som kämpar för alla människors lika värde"
Tycker du verkligen att en brottsling har samma människovärde som ett brottsoffer, dum fråga av mig, du tycker förmodlligen att brottslingen har ett högre värde då man ser hur brottslingar och brottsoffer behandlas i Sverige, vilket S har uppmuntrat under årtionden.
Flytta ut i någon av dom många No-Go zonerna som ni varit med om att skapa och kom sen tillbaka och berätta om dina erfarenheterna.
#35
"Solidaritet", "jämlikhet" och "antirasism" har ju inte hjälpt hittills.
Eller menar du att Sverige inte ägnat sig åt detta de senaste årtionden då dylika problem bara eskalerat?
#37
Vad menar du med att det inte hjälpt? Jag tycker att Sverige har lyckats bra med att bygga ett välfärdssamhälle. Sedan högervindarna började blåsa på allvar i början på 90-talet har dock allt fler börjat att anamma ett kapitalistiskt tankesätt vilket är skadligt enligt mig.
Ett exempel på detta kan vara hur svenskarna köper subventionerad städhjälp via bemanningsföretag. Städerskorna hämtar man från tex Baltikum. De har så låga löner att de bara kan åka hem och hälsa på sina barn typ en gång om året. Man tycker att det är ok att behandla städerskorna hur som helst bara för att man har råd. (Se gärna dokumentären Euro-orphans. Den är ohygglig men man kan inte leva med skygglappar. Sanningen skall fram även om den är så hemsk att man inte kan tro det.)
Att ge efter när det gäller grundvärderingar kring solidaritet och antirasism kommer att leda till ett kallare och mer omänskligt Sverige.
#12 Jan Wiklund,
Det är så det fungerar idag. Man ska ha varit folkbokförd i Sverige i minst 5 år (3 år om man är gift med en svensk) innan man kan bli svensk medborgare.
Jag tycker också Reepalus förslag är stolligt. Ett medborgarskap är ett medborgarskap, punkt. Men han har en poäng. Det borde va mycket svårare att bli medborgare.
#38
Reepalu föreslår temporära medborgarskap som en del av att få bukt med importerad brottslighet.
I din kommentar skrev du:
"Solidaritet, jämlikhet och antirasism är vägen framåt."
Jag tolkade det som att du anser det vara en lösning på det problem Reepalu tar upp och vill göra något åt.
Jag undrade:
Anser du att Sverige inte ägnat sig åt "solidaritet", förespråkat "jämlikhet" och verkat för "antirasism"? För om du menar att man framgångsrikt främjat dessa värden verkar det inte hjälpa, eftersom dessa problem bara eskalerat.
Ser man till brottsstatistik så har Sverige redan blivit ett kallare och mer omänskligt land, otryggheten har ökat och det under en regering som mestadels varit röd, så dina argument haltar något. Fast det beror ju på vad man menar med "kallt" och "omänskligt", förstås.
#40 David B.,
Nej, det ska inte vara svårare att bli medborgare därför att medborgarskapet i sig underlättar integrationen på arbetsmarknaden. Det är inte lätt att bli medborgare idag därför att först måste man ha ett uppehållstillstånd vilket man bara får om man har en bra anledning. Sedan måste man vänta i flera år innan man kan bli svensk medborgare.
Att börja gradera medborgare är en återvändsgränd menar jag. Minskade klassklyftor och en ljus framtid är för alla medborgare är åtgärder som allvar skulle minska kriminaliteten. I Malmö har vi exempelvis problem med arbetslöshet och med oseriösa privata hyresvärdar som låter människor bo i mögliga lägenheter fulla av ohyra. Det är detta som måste lösas.
I områden av staden där fler har jobb och bättre bostäder är också kriminaliteten lägre. Det är väl ingen slump?
#43
Du kan lita på att jag är för demokrati. Jag är dessutom pacifist så du kan vara helt lugn:-)
De herrar du nämnde är alla resultatet av kapitalism, girighet och nationalism. De formades av första världskrigets vanvettiga nationalism och av den ryska överklassens utsugning av folket. I ett mer jämlikt, fredligt och kärleksfullt samhälle hade tragedierna förmodligen inte inträffat.
#46
Inget svar på min fråga, alltså, men jag svarar gärna på din:
Nej, det är ingen slump. Samtidigt kan inte alla problem av dylik karaktär härledas till endast socioekonomiska faktorer.
Och de kan ej heller lösas med en radda floskler, vilket jag anser att "solidaritet", jämlikhet" och "antirasism" i dag är. De klingar väl och används som ursäkt för att få bedriva en totalt verklighetsfobisk och destruktiv politik. Man varken vill, kan eller vågar ta ansvar, och för att dölja detta, för att lugna folk, upprepar man samma mantra. Om och om igen.
Utländska kriminella...de utvisas efter avtjänat straff.
Diskussionens knutpunkt ligger i att svenska medborgare inte längre är utlänningar, utan svenskar. Som inte kan utvisas.
Jag antar att Ilmar Reepalu har en anledning, ett kunskapsunderlag, innan han lagt detta förslag. Problemet sägs vara att kriminella lever skötsamt i fem år...blir medborgare...för att sedan explodera i kriminalitet.
Om det är så...i vilken utsträckning förekommer detta?
Kan man verkligen underminera de mångas medborgerliga rättigheter...för att komma åt få?
#49 Dom som sköter sig har väl inget att frukta.
Visst måste det väl vara så att man ska skydda sin egen befolkning, och inte falla undan för något PK tryck?
Rasism? Ursäkta? Var finner man rasism i att göra det möjligt att utvisa grovt kriminella människor?
#50
Jo JekJek...
Man ska inte stifta lagar som kan missbrukas. Detta är en sådan typ av lag...som inger farhågor.
Att Emilia Bjuggren tillhör en privilegierad elit som lever långt från vanligt folks verklighet är inte svårt att se. Tänk om hon själv skulle sluta leva som en parasit på skattebetalarna och ta ett par steg ut i vanligt folks verklighet istället för att låsa in sig i maktens korridorer. Då kanske hon skulle komma till lite andra insikter...
Som jag förstod Reepalus förslag så skulle det temporära medborgarskapet komma mycket fortare än det permanenta nu gör och alltså ge något till invandrargruppen tidigt som de inte vill förlora. Det är ju förståss en utmärkt idé, kärnan i ungdomsbrottslighet (både inhemsk och importerad) är just avsaknaden av något att förlora. Vi spelar ett farligt spel med hög ungdomsarbetslöshet och långa väntetider innan exempelvis asylprövning. Den som inget har att förlora är en potentielt farlig fiende och genom att ge honom något han värdesätter så kan vi också utöva makt genom att hota med att ta det tillbaka. Vi behöver ge alla marginaliserade grupper något de värdesätter, så att vi kan utnyttja deras rädsla av att förlora det för att hålla dem i kort koppel. Att ge villkorade gåvor är klassiskt maktspel och absolut inget utryck för rasism, jag vädrar här snarare ett billigt karaktärsmord där unga oppurtunistiska smågrisar vill fälla en ärrad gammal galt. Det är synd att svensk debatt ska behöva stå ut med det blöta täcke som ordet "rasism" utgör. Vi behöver låta människor diskutera flyktingpolitik öppet för att hitta lösningar som faktiskt fungerar. Som det är nu antar jag att jag själv är rasist eftersom jag menar att integrationspolitiken i stort är ett skämt.
För att undvika att kriminella turnerar i världen och får svenskt medborgarskap tycker jag att Reepalus förslag är bra. För övrigt tror jag att språk- och yrkeskunskaper är det som ger reella möjligheter, inte ett medborgarskap utan krav.