Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Public Service

Foto: Scanpix. Juholt och Ohly.
Staffan Dopping om Public Service

Förståeligt att Juholt och Ohly inte vill hänga vid Åkessons bord

Bilder innehåller budskap. Bilden av riksdagens partier i Agenda på Svt blir också ett budskap. Och att då underordna sig Svt:s dekorplanering kunde för S och Håkan Juholt bli ett inrikespolitiskt självmål. Jag förstår att den tanken inte lockar Juholt och Ohly, skriver Staffan Dopping, kommunikationskonsult och tidigare journalist.



Om författaren

 

Staffan Dopping är kommunikationskonsult på K-Street Advisors. Han är också mediekritiker, med särskilt fokus på medborgarnas behov av allsidig information. Han var tidigare journalist under 27 år, främst i radio och TV.


 

Det är trist att personstrider och formfrågor ofta slår ut politikens innehåll. Som nu när Håkan Juholt och Lars Ohly valt att hoppa av Svt:s partiledardebatt i Agenda på söndag. Men jag har stor förståelse för deras ovilja att ställa upp i en sorts oppositionskvartett med SD:s Jimmie Åkesson som kollega. Det är dags att Svt inser att möbleringen av en debattstudio faktiskt kan vara ett politiskt statement.

Det är Expressen som först snappade upp att Socialdemokraterna ansåg det omöjligt att stå sida vid sida med Sverigedemokraterna i Agendas intensivt marknadsförda partiledardebatt. Vi är inte delar av någon samlad opposition, och då ska vi inte heller framställas så i TV-rutan - så tycks resonemanget ha gått.

Också Vänsterpartiets Lars Ohly tänker utebli från debatten om inte partiledarna formeras på ett annat sätt. Som läget är just nu blir det en sexpartidebatt klockan 20 på söndag.

Från Svt:s sida sägs det att det här är ett "program som funnits sedan 2008" och "vi måste vara oberoende av våra politiker". Nja, det blir ofta högstämda ord från medier som möts av önskemål eller invändningar från politiska partier. Men lite pragmatik skulle väl inte skada.

Många rasar nu mot S och V och tycker att de beter sig som barnungar. Jag kommer att tänka på 70-talets Vietnamfredsförhandlingar i Paris där man ägnade veckor åt att förhandla om vilken f o r m förhandlingsbordet skulle ha. Det är lätt att håna sådant beteende, men innebär också en blindhet för någonting väsentligt.

Om två personer står bredvid varandra, mitt emot en annan grupp personer som uppfattas som deras motståndare - då blir själva positionen ett ordlöst budskap till dem som tittar på. Det liknar ju uppställningen i en fotbollsmatch, eller ett parti schack. Den optiska effekten är, i synnerhet i TV, många gånger starkare än den som kommer av orden. Detta vet alla kommunikationskonsulter, reklamare och retorikexperter.

Också Svt:s ledning bör inse att de producerar vissa budskap om svensk politik när de utformar studiomöbleringen för en partiledardebatt. Utan att behöva gå så långt som till slumpmässighet i placeringen så vore det väl möjligt att dra iväg Åkessons ståbord någon extrameter och kanske låta alla de fyra icke-Allianspartierna få en "egenposition" i stället för att bunta ihop dem till en oppositionskvartett. För det kan väl inte vara så att Svt:s möbleringsrigiditet är viktigare än att alla riksdagspartier deltar i debatten?

Alliansregeringen har en taktikfördel redan från start i det att de v i l l framställas som en samlad kvartett, så Svt:s tänkta formering är rena förmånen för dem. Medan densamma är politiskt skadlig för både S och V.

Bilder innehåller budskap. Bilden av riksdagens partier i TV blir också ett budskap. Och att då underordna sig Svt:s dekorplanering kunde för S och Håkan Juholt bli ett inrikespolitiskt självmål. Jag förstår att den tanken inte lockar.

Jag tycker att det är något fint med kompromisser. I det här fallet kan det inte ske om inte också Svt kommer till förhandlingsbordet.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/39982

139 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Barnslighet är inte ordet.

Det handlar om apartheid, att Sverigedemokraterna ska stämplas som lägre stående människor utan demokratisk legitimitet.

Nu är det ingen nyhet att vänstern står för apartheid, man har ju i alla år byggt sin verksamhet på att nedvärdera folkgrupper, "de" som är onda och "vi" som är goda som man anser inte ska blandas.

Permalänk | Anmäl #1 Bo T, 2011-10-07, 12:57

Debatten bli bättre utan S och V. Det räcker med C och SD för att visa på spännvidden i motsättningarna i främlingsfrågan i detta land.

Permalänk | Anmäl #2 Jan Wiklund, 2011-10-07, 12:58

Sossar & Vänsterpartister borde studera sitt egen ideologiska historia och sluta anklaga SD.

Trots de ofta högtidliga talen om fred, rättvisa och jämlikhet så har varhelst på jorden ett fullfjädrat Socialistiskt styre införts slutat med mord, förtryck, förföljelser och mänsklig misär. Alla Fullfjädrade Socialistiska regimer i historien har begått brott mot de mänskliga rättigheterna för att genomdriva sina utopier.
Alla fullfjädrade Socialistiska regimer har genomfört ett omfattande dödande av civila. Utrotningen av borgarklassen och de så kallade rika ”som klass” har högljutt proklamerats, fastän i verkligheten har bönder och arbetare tillhört de flesta offren.
Det luktar diktatur/fascism och död kring Socialismen.

Permalänk | Anmäl #3 Sven Ekberg, 2011-10-07, 13:01

Den stora ironin i detta är ju att S kan stå tillsammans med V, arvtagarna till historiens värsta massmördare!

Permalänk | Anmäl #4 Mats Forssblad, 2011-10-07, 13:07

Vilket förbenat kvalificerat skitsnack, för att tala klarspråk. Ett fenomenalt förakt för människor när man tror att alla är lika lättlurade som en själv. Ok om du Staffan, Lasse och Håkan är så dumma att ni tror att "guilt by association", vilket denna historia är i dess lägsta form, får någon förutom mentalt efterblivna (lägger ingen värdering i det utan bara som ett konstaterande) göra samma associationer som ni gör så är det erat problem, men alla är inte som ni!

Tänk utanför boxen för tusan. Världen är inte så svart och vit som ni vill få det till.

Permalänk | Anmäl #5 Varg i Veum, 2011-10-07, 13:04

Nu är detta förstås inte ALLS någon bojkott mot SD utan mot hela vår demokrati och vår konstitution som tillåter att partier kan väljas in i riksdagen enligt utslaget i allmänna val, även de partier som vederbörande definitivt inte vill sympatisera med.

Och naturligtvis är det vår yttrandefrihet som tar stryk som demokratins första försvarslinje om vi accepterar att man inte kan eller behöver tala med sina politiska opponenter inom ramen vad riksdagen och de partier som har valts in betyder som politisk maktfaktor och som lagstiftande överhöghet i Sverige.

Hur ska vi vanliga medborgare bete oss…typ bojkotta alla som inte passar in i ens politiska uppfattning? Är det sådant Sverige som vi vill ha?

Permalänk | Anmäl #6 Christofer Catilan, 2011-10-07, 13:17

Nu går skam på torra land.
Kommunismen är för mig den värsta "ismen" av alla. Så mycket förtryck, svält , massmord mm. som den bär ansvaret för. Och Lars Ohly förklarade ju endast för några år sedan, under galgen att han kanske inte var så mycket Kommunist.
Sedan en bidragstjuv, som är för fisförnäm att deltaga.
Nej, jag säger som Magnus Uggla "jag mår illa".

Permalänk | Anmäl #7 Christer Nilsson, 2011-10-07, 13:17

Det är väl ingen som tror att den orsak som anges är den verkliga orsaken till att Håkan Juholt uteblir från debatten.

De verkliga orsakerna till att Juholt uteblir är två.

1. (s) saknar en politik.
2. Den inre splittringen i partiet är som vi sett prov på tex när skuggbudgeten skulle läggas fram är större än dom flesta inser. Den bakbinder Håkan Juholt i alla sammanhang så därför kan han inte vara med i denna debatt. Vad han än säger så kommer det att finnas en falang i partiet som tycker det är åt h-e och som sticker en kniv i ryggen på honom .

"Klart är att team Juholt – Waidelich och övriga delar av den Socialdemokratiska partiledningen har haft planer för partiet som visar att man är både döv, blind och lätt korkad".
Skrev Artbetarbladet så sent som förra veckan
http://arbetarbladet.se/ledare/1.3950399--s-vikare

Hur kul är det för en socialdemokratisk ledare att bli kallad (s)vikare och bli beskylld för att vara både döv, blind och lätt korkad på en socialdemokratisk ledarsida?.

Mycket internt arbete återstår innan Juholt är redo att möta företrädare för regeringen i en tv-sänd debatt.
Därför passar Juholt denna gång

Permalänk | Anmäl #8 Lars Johansson, 2011-10-07, 13:20

Och så säger man att SD står för vi

Permalänk | Anmäl #9 u_17715, 2011-10-07, 13:20

Man kan säga att (s) och (v) vänder ryggen åt SDs alla väljare. Eller åt demokratin om man så vill. Eller att de är rasister (som stämplar människor utan att tala med dem). "Vi står över borgarnas hätska personkampanjer" som Morgan Johansson så vackert skriver på newsmill.

Det pinsammaste jag någonsin sett i politisk väg var när Bengt Westerberg lämnade TV-soffan efter valvakan ca 1990 när Ny Demokratis partiledare kom in för att sätta sig. Nu vet vi i efterhand vilken slags person Westerberg egentligen var. Kanske säger dagens hantering även en del om personen Juholt.

Permalänk | Anmäl #10 Thomas Eliasson, 2011-10-07, 13:22

Samtidigt som Juhult inte vill stå vid samma bord som främlingsfientliga Åkesson, gör "S" Repalu ett utspel att "slänga ut" kriminella invandrare i Malmö

"Humorprogrammet " Parlamentet är bara en blek kopia av verkligheten i dagens Sverige

Permalänk | Anmäl #11 Carl Svensson, 2011-10-07, 13:27

Och så säger man att SD står för vi och dom-samhället? Vilka förbannade dagisfasoner, de här herrarna måste på fullt allvar tro att svenska folket är förståndshandikappade? Sanningen är snarare att Tjuvholt har tillräckligt med egna problem och då är det väl enkelt att skylla på SD eftersom allt, alltid, varenda gång är SD's fel oavsett sakfråga. Dessutom är han och kommunisten livrädda för att bli bortblåsta av Åkesson eftersom de inte har hållbara argument för sin sak. Så här blir det när man låter idioti frodas och bli "sanning", till slut är de så inmålade i sina egna hörn att bara rena lögner kan rädda dem från att framstå som de hycklare de är.

Permalänk | Anmäl #12 u_17715, 2011-10-07, 13:32

#11 Carl Svensson – Kommentar: "Humorprogrammet " Parlamentet är bara en blek kopia av verkligheten i dagens Sverige…?

Men absolut!

”Berlusconitis gravis” (en mycket allvarlig politisk förgiftning) tycks ha spridit sig utanför Italien. Nu är det bara för humoristerna att utveckla ett passande motgift.

Permalänk | Anmäl #15 Christofer Catilan, 2011-10-07, 13:38

Jag tycker det är jättebra att Juholt och Ohly inte visar sig i debatten. Det visar vilka ynkryggar de är och att de har vetskap om vilken svag ställning deras politik har.

De vågar helt enkelt inte. Patetiskt

Permalänk | Anmäl #16 Cobbs, 2011-10-07, 13:41

Och så bjuder man SD på ytterligare ett kapitel i deras martyrbiografi...

Kämpa emot dem istället genom att hylla vår demokrati och använd debatten för att få ut SD ur Riksdagen.
Eftersom jag står på Alliansens sida gör det mig inget att ni i rödgröna röran gör bort er allt mer.
När man idag lyssnat på Ilmar Reepalu (S) i Malmö skulle man lika gärna kunna spola tillbaka bandet och lyssna på Jimmie Åkesson för 5 år sedan. Hur känner Dopping och Juholt inför det uttalandet?

Permalänk | Anmäl #17 Cc Löfqvist, 2011-10-07, 13:42

Ja, SD är ju ett part som står för klassika västerländska ideal som frihet, jämlikhet och demokrati.
Det är fullt förståeligt att kommunisten Lars Ohly och den allmänt märklige Håkan Juholt inte vill synas i det sällskapet.

SD och Mp tackar och tar emot och Mp får massor av mera mediatid och slipper att ha Juhol och Ohly som konkurenter på vänsterflygeln.

Permalänk | Anmäl #18 Leif D, 2011-10-07, 13:52

Och nu kan vi kanske vänta oss en blixtutryckning av EXPO till Malmö för att tala "främlingsfientliga Repalu till rätta efter senaste utspelet

Eller åtminstone en artikel på förstasidan av EXPO

Permalänk | Anmäl #19 Carl Svensson, 2011-10-07, 13:55

Det var inte katten som släpade in SD i Riksdagen! Partiet bars in av väljare men ändå anser sig andra politiska partier på grövsta sätt kunna förolämpa och beljuga partiets representanter. Såväl V som S har diskutabla bakgrunder. Inte minst gäller det V och Sovjet och S och Östtsykland. De partiernas representanter hyllade dessa regimer medan regimernas motståndare avrättades efter dolda rättegångar och åter andra dödades då de försökte fly – omhägnade som de var. (F ö har C ett brunt förflutet i modern som t o m var reresenerad i Riskdagen.)
Politiker har falskheten som arbetsmetod och mobbning som verktyg för att marginalisera varandra och oliktänkande över huvud taget. Man drar sig inte ens för att visa det öppet i vår lagsstiftande församling utan att skämmas, fast då avfärdar man dessa vidriga arbets- och attitydskapande umgängesformer med ett flin och kallar dem ”demokratins spelregler”. De anser sig, trots sitt avskräckande exempel, t o m vara utsedda att stifta lagar mot mobbning och utfrysning. Hur kan man tro att sådana förebilder gör att mobbningen minskar på skolgårdar, bland gammal och ung, på nätetet och i arbetslivet?

Permalänk | Anmäl #20 Stig Bergman, 2011-10-07, 13:56

Det bestående intrycket för tittarna/väljarna blir att (S) och (V) lider av beröringsskräck för viktiga samhällsproblem, och ett djupt förakt för en stor del av väljarkåren och skattebetalarna.
Men detta är ju iofs. ingen överraskning.

Permalänk | Anmäl #21 Lena Bengtsson, 2011-10-07, 13:56

Två avgående partiledare-kanske är det SD som bör hålla sig på sin kant mot dessa gossar.

Permalänk | Anmäl #22 Lars Kronqvist, 2011-10-07, 13:57

Det är bara tramsigt. Alliansen är ett block med en gemensam budget. De andra fyra partierna är oppositionspartier som har lagt varsin skuggbudget oberoende från varandra. Varför blir Juholt och Ohly så upprörda över att behöva stå just brevid Åkesson? Juholts skuggbudget har ju lika lite gemensamt med V eller MP som med SD, så isåfall borde han bli lika upprörd över att klumpas ihop med V och MP? Eller finns det fortfarande ett samarbete mellan de rödgröna? Svaret är NEJ, de har brutit upp och är totalt oberoende av varandra. Alla oppositionspartier har olika förslag och borde därför ha "extrameter" mellan varandra i så fall.

MP har iallafall självinsikt och de är ganska övertygade om att tittarna vet att MP och SD är varandras motsatser. Romson har iallafall tilltro till att tittarna är insatta i klyftan mellan dem och SD, all heder åt henne och MP. Nu blir MP och SD de enda oppositionspartierna i debatten, vilket är väldigt tråkigt för demokratin. SD kommer inte få något inflytande oavsett vad som sker, och MP vänder sig mer och mer till samarbeten med alliansen. Oppositionsarbetet är en otroligt viktig del av demokratin, och S och V gör en walkover och förstör hela detta arbete. Det känns nästan som om det finns något annat syfte än SD som ligger bakom. Är det måntro att Juholt inte vill diskutera sin starkt kritiserade skuggbudget?

Permalänk | Anmäl #23 Henrik Eriksson, 2011-10-07, 14:01

Vem Ohly är, vet vi. En varg i fårakläder.
Men vem är Juholt? Han talar så vackert och ser trygg och stabil ut. Men hans första skuggbudgetförslag motsvarade inte hans brandtal när han valdes. Hans sambo har en gång fällts för bedrägeri och nu har han fått 90 000 för mycket i hyresersättning av riksdagen då han undanhållit att hans sambo delar övernattningslägenheten i Stockholm och då har han rätt till endast halva hyran betald. Är Juholt falsk och en bedragare? Man tycker sig börja se ett mönster nu.

Permalänk | Anmäl #24 Ina Höst, 2011-10-07, 14:12

Vettigt inlägg av Staffan Dopping.

Kärnpunkterna är de stycken i som presenteras i fet stil i artikeln:
-Det visuella intrycket HAR stor betydelse.
-Tramsigt av Svt att prioritera möblemanget över partiuppslutningen

Givetvis tycker jag dock att det är lika tramsigt av S och V att vägra debattera tillsammans med övriga oppositionspartier eftersom de faktiskt är just ensamma partier i opposition.

Svettigt för MP, de får hålla facklan mot alliansen och SD på egen hand.

Permalänk | Anmäl #25 Ludvig Nyberg, 2011-10-07, 14:21

Nils Ferlin kände väl till den här problematiken och skaldade:
"När skönheten kom till byn då var klokheten där,
då hade de bara törne och galla,
Då sköto de efter henne med tusen gevär,
ty de voro ju så förklokade alla”

Permalänk | Anmäl #27 Stig Bergman, 2011-10-07, 14:28

#17, det är naturligtvis helt rätt av Reepalu och Åkesson att kräva utvisning av kriminella utländska medborgare som håller hela kvarter i skräck i svenska städer!

Håller med #23, alla vet att oppositionen består av 4 självständiga partier med skilda program och är inte enad som allianspartierna.

#20 har också helt rätt.

Dessa riksdagspolitiker visar förakt för demokratin som flera nu har påpekat.

Permalänk | Anmäl #28 Ina Höst, 2011-10-07, 14:36

Jag tycker att det är småaktigt och lite larvigt av S och V att vägra delta i debatten av det här skälet. MP ställer ju upp.

Å andra sidan är oppositionen inte en enhetlig opposition på samma sätt som Alliansen är. Oppositionspartierna har inte i förväg lovat att regera i koalition. Av det skälet kan jag tycka att SVT kunde gått med på att sära på alla oppositionspartiers bord något, ungefär som Dopping föreslår.

Sedan kam jag, liksom andra här, undra hur någon kan vilja stå sida vid sida med ett kommunistparti medan man skriver i högan sky som barnungar över SD. Hyckleri. Gilla läget och respektera väljarnas val.

Permalänk | Anmäl #29 Fredrik Franzén, 2011-10-07, 15:00

Jag har finsk TV-kanal och kan finska. Inför förra riksdagsvalet såg jag en hel del valdebatter från Finland.
Sannfinländarna(betraktas av många som lik SD) skulle enligt opinionsundersökningar få ca 20% av rösterna, vilket de också fick.
Alla partier fick otaliga gånger frågan, hur de ska hålla sig till Sannfinländarna och om de kunde bilda regering med dem.

Svaret var alltid det samma från alla "Vi har demokrati i Finland och det innebär att vi ska respektera folkets röst, därmed är vi självklart öppna för regeringssamarbete med alla partier" slut citat.

Hoppsan, de har alltså DEMOKRATI i Finland. Har vi det i Sverige numera?

Något kanske för S och V att fundera lite.

Permalänk | Anmäl #30 Pekkanen, 2011-10-07, 15:05

Man får ju komma ihåg att vi har en allians av fyra partier i regeringen som har gemensamma uppfattningar (ibland i alla fall) och har en gemensam budget att försvara. Sedan har vi fyra partier i oppositionen som uppträder som enskilda alternativ med egna alternativbudgetar. Ett långbord och fyra småbord vore en tydlig bild av hur det ser ut. Om det sedan inte är bildmässigt är det möjligen ett scenografiskt problem, nu blev det ett journalistiskt problem istället när det största oppositionspartiet inte deltar.

Men alla vet ju att det finns en avgrund mellan S o SD och att SD tillhör regeringens tysta majoritet i Riksdagen, så egentligen borde de ju ha ett litet sidobord hos Reinfeldt.

Sedan blir jag bestört över alla kommentarer där man hoppar på Juholt och Ohly och blandar högt o lågt, sant och osant i ett antal kränkande tillmälen där man uppenbart inte bryr sig om det är sant eller inte bara det låter bra. Att låtsas att det finns en dold anledning till att man inte vill möta Jimmie Åkesson eller att man inte vågar, jag trodde debatten skulle handla om regeringens politik och alternativen till denna och där lär väl ingen räkna med SD.

SD har inget stöd hos några andra partier och utgör ingen del av någon samlad opposition, då är det inte märkligt att man inte vill sätta den bilden i TV bara för att göra någon scenograf glad. Jimmie Åkesson kan väl sitta i knät hos Reinfeldt så blir det tydligt var man (han) helst vill vara.

Permalänk | Anmäl #31 Peter Johansson, 2011-10-07, 15:04

#31 Peter Johansson. Tycker du även att det var OK av Lars Ohly att vägra sminka sig i samma loge som Jimmie Åkesson?

Det handlar om att inte vilja blanda sig med någon med fel ras/kultur/åsikt och då är det spektakulärt att de som påstår sig vara mest toleranta och antirasistiska är de första att förespråka apartheid.

Alla ska med (utom Sverigedemokraterna som ska diskrimineras).

Permalänk | Anmäl #32 Bo T, 2011-10-07, 15:14

Som vanligt är vänsterns dubbelmoral oslagbar.

Permalänk | Anmäl #33 Bo T, 2011-10-07, 15:15

Idag har jag fått två inlägg raderade, dels om Kungen och Bronsvargen och sedan Juholt-Ohlys utspel. Jag har definitivt skrivit mer kritiska inlägg i olika debatter, än dessa. De finns, eller fanns i alla fall, att läsa under My Mill.

Det är säkert två år sedan jag fick ett inlägg raderat. Har månne en republikan tillika socialdemokrat tagit plats som moderator?
Nu har NM lagt sig under SvDs riibba.Tråkigt.

Permalänk | Anmäl #34 Christina Lundqvist, 2011-10-07, 15:19

#31, blir du lika bestört över påhoppen på Åkesson? Eller har du dubbla måttstockar som så många andra? Egentligen ska man avhålla sig från kränkande tillmälen och hålla sig till det som är sant överhuvudtaget, men kastar man sten i glashus, så........

Permalänk | Anmäl #35 Ina Höst, 2011-10-07, 15:23

Eftersom partiet (S) nu ställer sig bakom Reepalus förslag så kan väl Juholt krypa tillbaka in i Agenda. Debatten mellan en enig Juholt och Åkesson mot Alliansen skulle bli spännande att se!
http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1557569/Partiet-staller-sig-bak...

Permalänk | Anmäl #36 Cc Löfqvist, 2011-10-07, 15:29

Dålig tajmning för Håkan Juholt med tanke på Reepalus förslag;
http://runelanestrand.wordpress.com/2011/10/07/ilmar-reepauls-forslag-ha...

Permalänk | Anmäl #37 Rune Lanestrand, 2011-10-07, 15:29

#34 Christina Lundqvist. Kram Christina! Du har många supporters här, och jag kan aldrig tänka mig någon anledning till varför något av dina inlägg skulle raderas, utom dem som du själv har nämnt...

Permalänk | Anmäl #38 Jan Wiklund, 2011-10-07, 15:39

Jag känner en viss sympati för politiker som står upp mot Journalistpartiet. Om det är någon sjuka som är värre än allt annat i sverige så är det Journalistpartiets fasansfulla makt och förstörelselusta. Hela Sjuklövern har efter 20 år lagt sig alldeles platt och Journalistpartiet tronar över alla andra som oinskränkt kungamakare.

Permalänk | Anmäl #40 Martin A, 2011-10-07, 15:53

#38 Jan Wiklund,

Tycker du av alla kommentatorer att de är radermässiga, så tar jag det till mig....:-)

Permalänk | Anmäl #41 Christina Lundqvist, 2011-10-07, 16:00

"Alla Moderater förtjänar Bly" ...Så kan en fullfjädrad politiskt aktiv Socialist yttra sig i det "demokratiska" Sverige år 2011 utan att någon lyfter på ett ögonbryn.

Hur skulle landets politiker regerat om dessa ord kommit från en Sverigedemokrat.?? Det är skillnad på folk och folk i detta land. Vissa kan uttrycka sig som dom vill.

Permalänk | Anmäl #42 Sven Ekberg, 2011-10-07, 15:58

#30 Pekkanen – Kommentar: Svaret var alltid det samma från alla "Vi har demokrati i Finland och det innebär att vi ska respektera folkets röst, därmed är vi självklart öppna för regeringssamarbete med alla partier" slut citat.

Imponerande, men är det inte otidsenligt med demokrati med tanke på att Sverige har visat ju världen hur man skapar ett välfärdssamhälle. Vi har nämligen vidareutvecklat demokratin till mobbnokratin.

Här mobbar vi alla opassande politiska yttringar tills de ger upp helt enkelt. Förr var Hakkapelitta en finsk specialitet men det har vi oblodigt införlivat i svensk politik av dagens mått.

Permalänk | Anmäl #43 Christofer Catilan, 2011-10-07, 16:02

Är det inte så...
att vi här ser en upprepning av den mediala dramaturgi som SVT regisserade för länge sedan. Den valkväll då Bengt Westerberg (fp) reste sig och lämnade studion, när Ny Demokrati klev in.

Jag applåderade honom då. Han hade lovat (fp)s väljare att aldrig sätta sig i en regering med Ny Demokrati och han höll sitt löfte.

Det finns klyftor som är oöverstigliga, det finns politiska ambitioner på total kollisionskurs. Varför hyckla om det i en demokrat?

Permalänk | Anmäl #44 Gunnel Gomér, 2011-10-07, 16:13

Jag håller med Junholt och Ohly, de skall inte behöva stå bredvid SD. Ställ in ett litet barnbord i ett hörn så kan de sitta där och dricka saft och leka (och se för guds skull till att inte några andra barn sitter vid bordet, för då kommer de säkerligen gadda i hop sig och mobba ut dem) när andra när de andra vuxna pratar politik vilket de inte förstår sig på.

Permalänk | Anmäl #45 Robert Larsson, 2011-10-07, 16:15

Löjligt att gnälla på S och V.

Dom har ingen skyldighet att ställa upp i debattprogram och anser dom att programet inte håller måttet så har dom sin fulla frihet att tacka nej.

Lustigt att folk som brukar hojta om socialistfasoner och socialist SVT gnäller när folk utövar den frihet dom menar socialismen vill strypa.

Det finns 3 block evt 4 om man tror att MP bryter med S och V i riksdagen och klarar Agenda av att möblera en studio som visar detta så är det bara svagt av dom.

Jag tror inte för en sekund att aliansen skulle acceptera att sitta vid samma bord som SD om förhållandena varit de omvända.

Permalänk | Anmäl #46 Mats F Eriksson, 2011-10-07, 16:14

Åh, vilken härlig sandlådecirkus! Vi har de politiker vi förtjänar d.v.s till stora delen nollor......................eller vad ska man tro?

Permalänk | Anmäl #47 Alvin Stoltz, 2011-10-07, 16:31

Bolshevikerna har inga argument, inga fakta, inga lösningar på dagens samhällsproblem, därför stannar de hellre hemma i sina "whites only"-områden, äter pizza, planerar en till utlandssemester, och känner sig, oh, så toleranta, vidsynta, och världsvana...

Permalänk | Anmäl #48 eru rasist va?, 2011-10-07, 16:39

#43 Cristoffer

Hakkapeliter var ett benämning för de finska ryttarna i svensk arme under det trettiåriga kriget.
Benämning kommer från det finska stridsropet "hakkaa päälle", "hugg på" på svenska.

Ett intressant koppling, om än långtsökt, till ditt teori om "mobbnogratin".
:--))

Permalänk | Anmäl #49 Pekkanen, 2011-10-07, 16:44

#44 Gunnel Gomér – Kommentar: Det finns klyftor som är oöverstigliga, det finns politiska ambitioner på total kollisionskurs. Varför hyckla om det i en demokrat?

Visserligen har jag alltid tyckt att man inte behöver skräda orden utan allt kan hanteras inom och genom dialog.

Men då kan vi säga att detta passar bra som förebild hur vi medborgare bör lösa dito konflikter genom att bojkotta alla som inte passar in i ens politiska uppfattning.

Varför ska vi hyckla i det levda livets scen i en demokrati när riksdagen är den verkställda politikens scen i en demokrati?

Permalänk | Anmäl #50 Christofer Catilan, 2011-10-07, 16:45

#37. Jasså, Reepalu vill att temporara medborgarskap med motiveringen att: "Det visar sig att många av de här gravt kriminella gängen som kommer hit håller sig lugna till dess att de får sitt medborgarskap, och sedan har Sverige som någon form av plattform för internationell kriminell verksamhet, säger Reepalu."

Reinfeldt avvisar förslaget med motiveringen att vi kan inte ha olika sorters medborgarskap med olika underavdelningar. Det håller jag helt med om!

Men det har vi ju redan! Vi har ENKELT och vi har DUBBELT medborgarskap och det har Reinfeldt ställt sig bakom! Det ena är inte jämförbart med det andra och det enda gvemensamma är rösträtt till riksdagen och möjlighet att besätta samhällsbärande poster inom landet.

Kan vi hålla oss med två olika siorters medborgarskap, kan vi lika gärna införa ett tredje, det temporära!

Permalänk | Anmäl #51 Ina Höst, 2011-10-07, 17:15

#50

Det handlar väl inte om att bojkotta?

Det handlar om att låta SD stå för sig själva - som egen politisk kraft. Att vägra att totas ihop i en studio, med folk man inte vill totas ihop med.
SD har sina valda förtroendeplatser, tidning, lokalorganisationer, partistöd, sajter, Riksdagens Utredningstjänst...allt som andra partier har. Vad SD inte har, är öppenhet för samarbete. Varken från höger eller från vänster.

Det ideologiska avståndet till SD är stort! Ska inte det få SYNAS i den politiska dramaturgin? I vems intresse skulle man sudda till bilden av verkligheten?

Permalänk | Anmäl #52 Gunnel Gomér, 2011-10-07, 17:40

Mitt förakt för Sveriges politiker blir allt större.

Permalänk | Anmäl #53 Olle Olsson, 2011-10-07, 17:41

Vänstern får naturligtvis göra vad de vill. Men vem förlorar mest på detta spektakel, vänstern eller SD? Vänsterns politruker och strateger borde få avsked på stående fot.

Permalänk | Anmäl #54 Calle Bengtsson, 2011-10-07, 17:48

annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  9. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  10. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  4. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  7. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  8. Stora risker med MP:s energipolitik
  9. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  10. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  4. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  5. Länderna måste undvika protektionism
  6. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  7. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  8. Dagstidningarna märkligt lågmälda om nya klimatfynd
  9. IVA-skandalen
  10. Miljöpartiet är en eko-fascistisk rörelse

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.