Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Nobelpriset i litteratur

Camilla Lindberg om Nobelpriset i litteratur

Svenska Akademien ska inte syssla med kvotering

Varför måste allt alltid ses som en könskamp? Svenska Akademien och Nobelkommittén sysslar inte med kvotering, de ska helt enkelt ta fram de skickligaste inom respektive område, skriver Camilla Lindberg, fd riksdagsledamot Folkpartiet, i en replik till Hanna Lager.


Om författaren

Är fd riksdagsledamot för Folkpartiet.

Alltid vid den här tiden då Nobelprisen ska tillkännages, kommer någon rabiat feminist fram och kräver fler kvinnliga pristagare. Det är alltid någon feminist som suttit på sin kammare och räknat ut hur många procent av pristagarna som varit kvinnor och kräver större andel kvinnor framöver. Denna gång är det Hanna Lager som kräver en kvinna som pristagare.

Men Svenska Akademien och Nobelkommittén sysslar inte med kvotering, tack och lov, de ska helt enkelt ta fram de skickligaste inom respektive område. Just inom litteraturen handlar det mycket om tycke och smak, men jag känner fullt förtroende för Svenska Akademiens kompetens att ta fram en skicklig poet, författare eller dramatiker. Självklart kommer alltid frågan - var det rätt person som fick priset, lite grann som vi alla tid ställer oss frågan dagen efter Melodifestivalen- vann rätt låt.

När det handlar om litteratur och musik finns alltid det subjektiva med som en stor komponent. Vad du tycker är bra kanske inte jag gillar alls. Men varför måste allt alltid ses som en könskamp? Hur många schlagervinnare har varit kvinnor? Kanske dags att kvotera in fler manliga vinnare`? De duktiga svenska kvinnliga deckarförfattarna säljer mer än sina manliga kolleger, är det inte dags för feministerna att uppmana svenska folket att köpa mer deckare av manliga författare, i jämställdhetens namn.

Feministerna skjuter sig själva i foten när de skriker om fler kvinnliga Nobelpristagare, ägna er istället åt riktiga jämställdhetsfrågor så som alla kvinnors rätt att få rösta, att få arbeta och rätten att få köra bil, det finns fortfarande mycket att göra för kvinnors rättigheter runt om i världen.

Jag tror varken att Hanna Lager eller jag själv är rätt personer att avgöra vem som är bäst lämpad att få Nobelpriset i litteratur, jag tror helt enkelt att Svenska Akademien har större kompetens att avgöra det.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/39965

19 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Den feministiska debatten är nästan död i och med att det knappt finns några femministiska kommentarer längre. Inte ens på en artikel om att BDSM-domen var en feministisk seger kom det något svar från det radikalfeministiska lägret.

Feminismen är reducerad till några få elitfeminister som kastar ur sig artiklar då och då.

Kvotering är dumt, men det kan ändå finnas ett kvinnligt perspektiv i litteraturen som missas eller undervärderas, så visst kan det finnas fog för att debattera ämnet.

Permalänk | Anmäl #1 Ulf Carlson, 2011-10-06, 12:39

Och glöm för all del inte manliga rättigheter i landet "Jämställt", där det definitivt brister en hel del i dagens debatt och politik. För män, pojkar och pappor.
En av de första som hojtade om "för få kvinnliga pristagare" var f.ö. Birger Schlaug.

Permalänk | Anmäl #2 Joakim Steneberg, 2011-10-06, 12:44

#2 Joakim, du har så rätt.

http://www.mansnatverket.org/mansfragor.php

För övrigt så håller jag helt och fullt med skribenten. Se även mina kommentarer till Hanna Lagers artikel.

Permalänk | Anmäl #3 Gunnar Claesson, 2011-10-06, 12:48

Varför ljuger du Camilla Lindberg? Hanna Lager har ingalunda krävt någon könskvotering. Hon skrev att hon hoppades att det blir en kvinna som får årets nobelpris i litteratur. Att hoppas och kräva är två helt olika saker.

Man behöver inte vara någon "rabiat feminist" för att instämma i Hanna Lagers ord:

"Jag anser inte att nobelpriset i litteratur varje år bör gå till en kvinna för att jämna ut statistiken, men det är viktigt att de kvinnor som är verksamma och minst lika bra som sina manliga kollegor, också uppmärksammas och prisas för det de gör. Det får inte förbli så att kvinnor måste vara dubbelt så bra för att nå hälften så långt."

Svenska Akademien domineras av gubbar och valet av nobelpristagare blir också därefter. Under 2000-talet har Svenska Akademien begåvats med 6 nya ledamöter. Endast 2 av dessa är kvinnor. Att dessa gubbar även fortsättningsvis kommer att fortsätta könskvotera fram manliga nobelpristagare är en inte alltför vågad gissning.

Permalänk | Anmäl #4 Olle Montanus, 2011-10-06, 14:23

Mycket väsen för ingenting. Men med tanke på hur världen ser ut - varför fick tex Kerstin Thorvall aldrig nobelpriset?

Permalänk | Anmäl #5 Annakarin Svedberg, 2011-10-06, 15:34

Varför sånt liv? Vad spelar det för roll om det är en man eller kvinna som får Nobelpriset? De som gillar en viss författare älskar det skrivna och skiter i könet.

Själv var jag överförtjust i Sidney Sheldon och trodde i många år att det var en kvinna ( på den tiden jag 1974 när jag var prenumerant i Bonniers bokklubb stod det aldrig eller sällan något om författarens person) och det gjorde ingen skillnad för mig att veta att det var en man!

Permalänk | Anmäl #6 Ramona Fransson, 2011-10-06, 18:57

Hörde att Dylan Thomas var föreslagen. Inte min grej, Själv gillar jag Leonard Cohen och Dolly Parton. Så varför inte Dolly Parton nästa gång? Tänk vilken nobelföreläsning det skulle bli!

Permalänk | Anmäl #7 Annakarin Svedberg, 2011-10-06, 22:38

#7 Annakarin Svedberg. Jag stödjer helt din uppfattning. Efter mer än 3500 sånger, många med underbar lyrik så vill jag också se Dolly som pristagare, fast hon är vit, blond, gift sedan urminnes tider (med samma man).....

Permalänk | Anmäl #10 Jan Wiklund, 2011-10-07, 07:17

#1 Ulf Carlson. Att det blivit tyst kanske beror på att radikalfeministerna nu alla har fått sina chefsjobb, och att de är fullt upptagna med att styra med hela handen, att mobba anställda, att förtala anställda och att skapa osäkerhet i tidigare säkra organisationer?

Permalänk | Anmäl #11 Jan Wiklund, 2011-10-07, 07:21

Inte kvotera. Det är av ondo och håller inte i längden. Däremot borde inte bara fler kvinnor få pris, ingå i nobelkommittéerna utan prisen borde uppmuntra de forskare som ägnar sig åt att stoppa den accelererande miljöförstöringen. I dag ges priset till forskare som genom genmanipulation, kloning av djur och växter ska lösa alla civilisationsproblem. Avlönade och uppbundna av de stora bioteknikföretagen som Monsanto m fl som bara är ute efter att tjäna pengar. Piller, nanoteknik och GMO-grödor som producerar sitt eget insektsgift och dessutom innehåller antibiotika är sådant som den teknikfrälsta Nobelstiftelsen favoriserar och prioriterar.
http://runelanestrand.wordpress.com/2011/10/03/nobelpriset-ger-obehaglig...

Permalänk | Anmäl #12 Rune Lanestrand, 2011-10-07, 10:32

#7 Annakarin Svedberg,

Eftersom Dylan Thomas avled på 50-talet och du är inne på musik antar jag att du menar Bob Dylan. Föredrar också Leonard Cohen som textförfattare framför Bob. Vad gäller Dolly så..hmmm....

Permalänk | Anmäl #13 Charlie Darwin, 2011-10-07, 11:34

#13 Charlie Darwin. Var inte så snikig nu Charlie... Erkänn att Dolly Parton nog skulle vara det största som hänt Nobelpriset någonsin. Det skulle bl.a. bevisa att Nobelkommitténs ledamöter hade både snille och smak..

Permalänk | Anmäl #14 Jan Wiklund, 2011-10-07, 11:44

#14 Jan Wiklund,

Det skulle absolut bli en vändpunkt i det litterära Nobelprisets historia. Hur mycket material Dolly skrivit själv vet jag inte, men hennes nobeltal skulle kräva några musicerande rednecks närvaro.

Permalänk | Anmäl #15 Charlie Darwin, 2011-10-07, 13:16

"svenska akademien ska inte syssla med kvotering"

jag håller helt med. dags att sluta gynna manliga författare hela tiden...

Permalänk | Anmäl #16 Caroline Bjurstedt, 2011-10-07, 15:09

1. Kvotering av kvinnor och minoriteter funkar alldeles utmärkt i nästan hela världen och bidrar till en bättre utveckling och stabila samhällen.
2. Hannal Lager kräver faktiskt inte kvotering vilket gör den här debattartikeln ganska ful. Men tydligen kände denna denna f d (fp)-rikksdagskvinna att hon behövde profilera sig.
3. Vad beträffar Nobelkommitténs uttagning av litteraturpristagare så finns ingen anledning att göra det som behövs för höja kvinnors påverkansmöjligheter i världen, nämligen kvotera (men nu var det ingen som påstod det heller). Det räcker med att de utser en värdig pristagare.

Permalänk | Anmäl #17 u_6048, 2011-10-07, 18:31

#13 Charles Darwin, du har så rätt! Visst tänker jag på Bod Dylan. Kom på det när jag satt på bussen. Att det blev fel alltså.
Beträffande de båda andra jag nämnt vet jag egentligen inte speciellt myckt om deras texter. Men det lilla jag vet är intressant. Dolly Parton har ju tex en skön ironi när hon säger: "Det kostar en del att se så här billig ut". Apropå ansiktslyftningar.
Vad ämnet beträffar - nobelpriset alltså, tycker jag nog att det borde spelat ut sin roll för ganska länge sedan.
Vad har mänskligheten tjänat på det?

Permalänk | Anmäl #18 Annakarin Svedberg, 2011-10-08, 12:41

Kul att det blev lite debatt kring Dolly. Om inte annat skulle hon ju lysa upp nobelfesten rejält.

Permalänk | Anmäl #19 Annakarin Svedberg, 2011-10-08, 21:02

#18 Annakarin Svedberg,

"Vad ämnet beträffar - nobelpriset alltså, tycker jag nog att det borde spelat ut sin roll för ganska länge sedan.
Vad har mänskligheten tjänat på det?"

Litteraturpriset är det som kanske gör minst "nytta för mänskligheten" Alfred Nobels intentioner att priset skulle ges till den som "inom litteraturen ha producerat det utmärktaste i idealisk riktning" är inget som Akademien verkar bry sig så mycket om.

När rätt fredspristagare belönas så tror i alla fall jag att det kan det vara till en viss nytta för mänskligheten. Däremot vet jag inte hur stor drivkraften Nobelpriset är för vetenskapsmänniskor runt om i världen (och därmed prisets nytta).

Permalänk | Anmäl #20 Charlie Darwin, 2011-10-08, 21:13

#18 (19) Annakarin Svedberg,

"Dolly Parton har ju tex en skön ironi när hon säger: "Det kostar en del att se så här billig ut". Apropå ansiktslyftningar."

Lyssnar man noga på texterna så hittar man utmärkta samtidsskildringar i populärmusiken.

Permalänk | Anmäl #21 Charlie Darwin, 2011-10-08, 21:20

annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  9. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  10. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  4. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  7. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  8. Stora risker med MP:s energipolitik
  9. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  10. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  4. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  5. Länderna måste undvika protektionism
  6. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  7. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  8. Dagstidningarna märkligt lågmälda om nya klimatfynd
  9. IVA-skandalen
  10. Miljöpartiet är en eko-fascistisk rörelse

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.