Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Israel

Noomi Berlinger-Stahl om Israel

Fem saker jag inte tänker be om ursäkt för på Jom Kippur

I dag infaller den judiska försoningsdagen Jom Kippur. Det viktigaste med dagen är att be om ursäkt för sina synder. Men här är några saker jag inte tänker be om ursäkt för, skriver Noomi Stahl, som bor i Israel.


Om författaren

Judinna, ortodox och bosatt i Israel sen 1980.

På lördag infaller Jom Kippur, den judiska försoningsdagen. Försoningsdagen är en fastedag, den heligaste dagen i den judiska kalendern och den dag då man uppmanas att se sig själv och sanningen om en själv i vitögat. En troende eller traditionsbunden jude tillbringar dagen med bön i synagogan. Andra fastar kanske en del av dagen, eller avstår från något av vardagens lyx. Gissningsvis brukar majoriteten av Sveriges få judar gå till jobbet som vanligt.

I Israel, däremot, är Jom Kippur högst märkbart. Biltrafiken avstannar helt i judiska städer. Det är inte lag på det, det är en tyst överenskommelse mellan alla medborgare. Jom Kippur i Israel är alltid årets minst förorenade dag. Det skulle vara intressant att veta i vilken utsträckning en helt otrafikerad dag påverkar luften vi andas. Däremot tas gatorna över av barn på hjul; det är fritt fram för cyklar, rullskridskor, sparkcyklar m.m. Mina barn brukar träffas med sina vänner efter kvällens gudtjänst. De sitter på asfalten i en av Jerusalems huvudkorsningar och spelar kort.

De som inte går till synagogan stannar hemma, av respekt för dagens helighet. Även i blandade judiska och muslimska städer som Jerusalem tar den arabiska befolkningen hänsyn och låter helt bli att köra i de judiska delarna av staden. Just det finner jag djupt rörande och vänligheten i den gesten inger mig hopp om att vi någon gång kommer att kunna dela denna smala landremsa.

Den viktigaste delen av Jom Kippur är att be om ursäkt för sina synder och överträdelser, mot gud, men i första hand gentemot ens medmänniskor.

Men av någon anledning har jag, trots den kommande dagens allvar ingen lust att vara mild idag. Man ska be om förlåtelse när man har gjort fel. Men man ska inte be om förlåtelse för annat, till exempel för att man andas. Följande text dök upp på FB:

Att be om ursäkt
Betyder inte alltid
Att du har fel
Och den andra personen har rätt
Det betyder bara att du värderar ert förhållande
Mer än ditt ego

Jag håller inte med. Om man ber om ursäkt, inte för att man inser att man haft fel, utan för att man vill förbättra sitt förhållande till någon, då är det oseriöst. En del av försoningsprocessen är att bättra sig, att besluta sig för att inte göra om samma misstag. Om jag egentligen inte tycker att jag har begått något misstag, så kan jag heller inte slutföra processen.

Så här är några saker jag inte tänker be om ursäkt för:

Mellanösternkonflikten
På något sätt har Mellanösterndebatten i Sverige satt iväg på egen kurs, där fakta och sammanhang godtyckligt lämnas vid vägkanten. Mellanösternkonflikten handlar inte om vad Israel gör mot palestinierna. Den handlar om vad palestinier/arabvärlden och israeler gör och har gjort mot varandra. När vi säger att parterna måste sätta sig runt förhandlingsbordet, är det för att finna lösningar på de ömsesidiga krav parterna har.

I Sverige låtsas man inte om att den arabiska sidan förkastade FNs förslag till delning 1947, och började ett krig mot Israel. I Sverige låtsas man inte om att förenade arabiska styrkor upprepade gånger öppnat krig mot Israel, vilka de samtliga gånger förlorat. Mahmoud Abbas har vid flera tillfällen uttalat sig om Israels 63 år långa ockupation. Det vill säga att Abbas räknar staten Israels sjävständighet som början på ockupationen, inte Israels närvaro på Västbanken, vilken som bekant varat sen sexdagarskriget 1967. I Sverige låtsas man att det en gång funnits en palestinsk stat som erövrats av Israel. En palestinsk stat har aldrig funnits, Västbanken är ett område som 1947 beslagtogs av Jordanien utan några som helst internationella medgivanden, och som 1967 erövrades av Israel, efter en jordansk offensiv. Att detta försätter palestinierna på västbanken i en rävsax är tragiskt, men det är en tragik som uppkommit mellan två interessen, och som bara kan lösas av båda intressenterna.

 

Att jag vill vara judinna

När man läser bloggkommentarer till proisraeliska inlägg så är det alltid något snille som säger att om judarna bara slutade envisas med att vara judar så skulle alla problem försvinna. Till nämnda ljushuvud säger jag:

A. Det är inte ditt prerogativ att bestämma (eller på svenska, det ska du skita i)
B. Om alla människor i hela världen istället bestämde sig att bli judar, så skulle det lösa problemet lika effektivt
C. En hel del judar prövade den modellen, men bl.a. spanska inkvisitionen och Hitlers rasteori bevisade att det inte funkar

 

Att jag vill bo i Israel

Inte för att jag är rädd för en ny förintelse utan för att jag ser värde i att leva i och fortsätta min egen kultur. Jag vill bo i det enda landet i världen där man kan vara kulturell lika väl som religiös jude. I Sverige firar man jul. Det är inte min helgdag. Det finns bara ett land i världen där barnen har ledigt på Chanukka. I frysdisken i Sverige finns det pytt-i-panna och kroppkakor. Jag vill bo där jag kan få min traditionella mat, höra judisk musik på radio, gå på arkeologiska utgrävningar och se mitt kulturhistoriska arv. Där kalendern är judisk, där mitt namn inte låter främmande. Alla har rätt att leva i ett sammanhang där de känner sig sammanhängande. Jag ber inte om ett land där alla är judar, eller där alla judar är likadana. Vi har plats för olika. Men det finns ett land i världen där den judiska kulturen är majoritetens kultur.

 

Att judar har legal, moralisk och historisk rätt till ett eget land, i Israel.

FN har röstat på det, två gånger. Britterna fick tillstånd av FN att styra över den delen av det forna Ottomanska imperiet just för att ge dem tillfälle att skapa en judisk stat i mandatområdet. 1947 fattade FN åter ett majoritetsbeslut om grundandet av en judisk stat. Men jag upprepar, det betyder inte att det bara finns plats för en stat, eller att Israel bara är till för judar. Som det står i Israels självständighetsdeklaration från 1948 så är Israel ett land för alla sina medborgare.


Något av det mest absurda inom propagandakriget mellan arabstaterna och Israel som hänt de senaste åren är det återkommande påståendet att judar historiskt sett inte har någon anknytning till Israel. Man skulle kunna tro att något så bisarrt nödvändigtvist skulle falla på eget grepp. Men, om det tjänar ett intresse så förtjänar det pinsamt nog tydligen att upprepas. Men tillåt mig att inte ta den genren på allvar.

Att Israel har rätt att mätas med samma måttstock som andra länder

I Israels fall räcker det med en anklagelse för att döma och fördöma landet. Det senaste exemplet är den s.k. Palmerrapporten om första Ships to Gaza som FN beställde. Efter att alla kritiker samstämmigt konstaterat att Israels blockad mot Gaza otvivelaktigt stod i strid mot internationell lag kom Palmer och sa nej, så är det inte. Israels blockad mot Gaza är laglig. Resultatet blev givetvis att rapporten förkastades.

Onyanserad kritik eller kritik som inte grundar sig på fakta tar dessutom udden av kritik som borde uppmärksammas.

Min privata försoning för mina överträdelser ska jag fundera över på den judiska Försoningsdagen. Just nu funderar jag på om världen kan försona sig med Israels existens.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/39951

58 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

En total genomgång av historien av relationer mellan israeler och judar sedan 1947 klarar jag inte.

Men man får vara bra ensidig i sin syn om man inte ser att palestinerna förlorar. Förlorar all mark till bosättare och utsätts för hundratals vägspärrar som starkt försvårar all rörlighet och gör vardagslivet odrägligt.

Det verkar som Israelerna vill putta palestinerna in i Jordanien.

Nu har man emellertid gjort sig till fiender med Turkiet genom att ta kål på nio av deras medborgare i samband med ship to gaza.

Det var nog inte så klokt att göra det. Israelerna är vana att möta inkompetenta militära styrkor i mellanöstern, Turkiet är däremot jämnstarka med västerländska styrkor. De vill ju bryta blockaden av Gaza genom att lotsa nästa ship to gaza med örlogsfartyg. Ser inte positivt ut kan innebära militär konflikt.

Permalänk | Anmäl #1 Doktor Eleph@nt, 2011-10-08, 09:23

En total genomgång av historien av relationer mellan israeler och judar sedan 1947 klarar jag inte.

Men man får vara bra ensidig i sin syn om man inte ser att palestinerna förlorar. Förlorar all mark till bosättare och utsätts för hundratals vägspärrar som starkt försvårar all rörlighet och gör vardagslivet odrägligt.

Det verkar som Israelerna vill putta palestinerna in i Jordanien.

Nu har man emellertid gjort sig till fiender med Turkiet genom att ta kål på nio av deras medborgare i samband med ship to gaza.

Det var nog inte så klokt att göra det. Israelerna är vana att möta inkompetenta militära styrkor i mellanöstern, Turkiet är däremot jämnstarka med västerländska styrkor. De vill ju bryta blockaden av Gaza genom att lotsa nästa ship to gaza med örlogsfartyg. Ser inte positivt ut kan innebära militär konflikt.

Permalänk | Anmäl #2 Doktor Eleph@nt, 2011-10-08, 09:23

Trevlig helg!

En gammal frikyrkogubbe önskar Er lycka till med att få till ett fredsavtal före 2012 års utgång!

Permalänk | Anmäl #4 Tage Fridolfssn, 2011-10-08, 09:39

Att argumentera för att tex en jude vars släkt bott i Polen eller Nederländerna sedan 1400-talet skulle ha någon historisk rätt till Israel är lika absurt som att hävda att katoliker skulle ha en historisk rätt till de protestantiska och ortodoxa delarna av europa.

I övrigt önskar jag dig en Trevlig Helg.

Permalänk | Anmäl #5 Mats F Eriksson, 2011-10-08, 10:03

Det är synnerligen märkligt hur Israel använder FNs "gåva" av Palestina till Israel, som legitimitet, samtidigt som man inte respekterar de resolutioner som FN nu har mot Israel.

Diskussionen kan destilleras ner till frågan om "herrefolkens rätt".
Att arierna inte hade företräde framför judarna har vi konstaterat, att de vita i Sydafrika inte hade företräde framför de svarta i Sydafrika. Och att judarna inte har företräde framför araberna blir den avgörande knäckfrågan för hela världens säkerhet. Herrefolksprincipen tillhör inte den upplysningstid som rimligen borde vara 2011.

FN gjorde ett historiskt misstag, förståeligt med tanke på Nazityskland. Klockan kan inte vridas tillbaka, men ockuperade områden ska lämnas och bosättningar på ockuperad mark avslutas. Att det var judisk lobby och terror i Israel som fullföljde projektet och säkrade beslutet råder det naturligtvis ingen som helst tvekan om. Att Israel tackar för denna terror 1980 genom att uppkalla en hedersutmärkelse till Folke Bernadottes mördare, terrororganisationen Sternligan, visar också på en något tveksam världsbild.

Så jag vet inte vad Noomi Berlinger-Stahls stolthet består av, mer än att hon och många Israeler behöver använda Jom Kippur mer än de flesta andra.
Ett extremt stort problem som inte Noomi Berlinger-Stahl förstår, är att denna ensidiga enfald att ställa sig mot hela världssamfundets rättsuppfattning, fyller den antisionistiska bägaren så att den håller på att spilla över till antisemitism. När t o m Bill Clinton lägger ansvaret på Israel, då är bågen spänd.

Det är alldeles rätt att båda parter ska sätta sig ner och förhandla.
Men det som inte ryms inom dessa förhandlingar är Israels ockupation. Det är en angelägenhet mellan FN och Israel och inget som Palestina har med att göra och för min del är en militär intervention i Israel från FN lika befogad som den i Libyen.

FN ska helt enkelt försvara sin auktoritet, både när det gäller att ge landet Palestina till Israel och försvara Palestinas rätt.

Herrefolksmentaliteten är inget som uppskattas av internationell rätt.

Permalänk | Anmäl #6 u_17443, 2011-10-08, 10:17

Hej Noomi!
När minnena bleknar.
Nya generationer växer fram.
Israels tre försvarskrig förpassas till historierböckernas dammiga sidor.
Europas dåliga samvete för en av världens mest brutala handlingar suddas långsamt ut.
Den förut förtryckte,nästan utplånade som bara stod upp för att rädda sitt liv.
Får nu ta all skit som ockupant,krigshetsare och sionistisk imperialist.
Allt för att man lever under ett ständigt hot om total utplåning.
Palestinierna har på ett smart sätt lyckats vända debatten och framställer sig idag som de förtryckta offren som bara vill tillbaks till sin farfars olivlund.
Inte ord hörs av retoriken från förr om att Judeblod skall flyta,halsar skall skäras av och alla Judar skall fördrivas från det som en gång var det Palestinska paradiset.
Inte ett ord nämns om de 1,2 miljoner palestinier som bor och arbetar i Israel.
Det är väldigt svårt att idag försöka föra en någorlunda saklig debatt om i frågan Israel/Palestina.
Ingen skulle vara gladare än jag om man på något sätt kunde komma överens och se ett ljus i änden på tunneln.
Tyvärr ser det mörkt ut,kanske mörkare än på länge........

Permalänk | Anmäl #8 Evert Kall, 2011-10-08, 10:30

@ Noomi

Lysande inlägg med stöd i sakargument. Det om något ger hopp om en lösning på denna faktiskt onödiga konflikt.

/Niklas

Permalänk | Anmäl #10 Niklas Andersson, 2011-10-08, 10:31

Noomi glömde berätta att den Israeliska försoningsdagen innebär att alla gränsövergångar till Jordandalen och Gaza är stängda i två dagar. En märklig gest av försoning tycker jag.
Det är inte bara av hänsyn till judisk tradition Palestinier håller sig hemma den här helgen.

Permalänk | Anmäl #11 Olof Lindberg, 2011-10-08, 10:54

Thomas#9
Men Svensk är väl även i din idévärld den som är född i Sverige av svenska föräldrar? Inte den som är född i USA av amerikanska föräldrar vars förfäder för några hundra år sedan var svenska?
Israel är det enda land i världen där rätten till medborgarskap kan definieras av genetiskt arv. Därför blir jämförelser om rätten till sitt land absurda.

Permalänk | Anmäl #12 Olof Lindberg, 2011-10-08, 11:06

#6 har så manga falska antaganden och okunniga påståenden att det måste förkastas i sin helhet. Ord som "herrfolksmentaliteten" om Israel visar mig en folkföraktande skribent.

Permalänk | Anmäl #13 A-K Roth, 2011-10-08, 11:09

Att be om ursäkt när man inte har begått något fel är naturligtvis meningslös, men ska man inte be om ursäkt när man har begått fel även om motparten kanske har begått ett ännu större fel.

Man kan aldrig bestämma en annan parts handlingar bara ta ansvar för sina egna.

Permalänk | Anmäl #14 Ulf Carlson, 2011-10-08, 11:48

Jaha, OK.
Vi har några partier i Sverige som i olika grad tycker motvarande om svenskar och Sverige. De brukar bemärkas i mycket negativa ordalag. Ett par av dem kallas för nazister, vilket underförstått är mycket hemskt.
Olika äro perspektiven.

Permalänk | Anmäl #15 JS, 2011-10-08, 12:02

Bra artikel Noomi!

Permalänk | Anmäl #16 Michael Lindblom, 2011-10-08, 12:29

Judarna har historisk rätt till området - det är vad vinnarna i första världskriget konstaterade när de i San Remo 1920 beslöt - fortfarande giltig internationell lag - att det Palestinska Mandatet skulle utgöra JUDARNAS hemland. http://israelisverige.info/?p=6

Minns att det enorma Ottomanska Riket samtidigt bröt samman och araberna fick 200 gånger större område än judarna, men sen när har de någonsin varit nöjda, de har alltid velat ha allting. FN fanns inte då förstås. De kom 1947 och återigen erkände den JUDISKA staten Israel, som då redan fanns som fungerande stat (man kan liksom inte erkänna en icke-existerande stat), även om det också var endast en rekommendation, ingen lag.

Att stänga gränserna till Israel vid helger, speciellt Yom Kippur. Minns du Yom Kippurkriget 1973, som araberna startade mot judarna just därför att de visste att de var mindre förberedda den helgen?

Det är inte klokt att folk fortfarande i varje "debatt" klämmer ut att "israel inte lyder FN:s rekommendationer" som bara uttrycker vad majoriteten "tycker" den dan, och majoriteten är muslimer, inte judar. Är inte i närheten av någon internationell lag eller något tvång. Och som sagt - varför anklagar FN aldrig terrororganisationerna som anfaller israeler?

Definitionen av judar debatteras också i Israel. En definition är: "den som Hitler hade avlivat för att han hade judiskt blod" så kan man ju fundera lite. Varför skulle inte samma judar få komma till Israel när nu landets regering har bestämt det? Varför får de inte bestämma över sig själva i världens enda judiska land?

En ansåg att han var felfri så han inte behövde någon Försoningsdag - som Jesus sa "den som är felfri må kasta den första stenen" eller hur det nu står. Man ska försona sig både inför Gud och människorna. Och det räcker inte att köpa avlatsbrev.

En del har inte ens än kommit på att Israels ockupation efter att ha blivit anfallet, är fullständigt laglig, och enbart kan avslutas med förhandlingar, som Israel har väntat på sedan 1967. Säkerhetsrådets §242 kräver säkra erkända gränser först för Israel, se http://israelisverige.info/?p=525 och säger att stilleståndslinjerna från 1948 är omöjliga att försvara - berätta för Obama. Där har aldrig någonsin funnits något palestinskt land. Folk som debatterar borde ju först ta reda på vad de debatterar om, inte kämpa med väderkvarnar.

Permalänk | Anmäl #17 Ralph Haglund, fil.lic., 2011-10-08, 12:40

#8 Urban Wikström..."Inte ett ord nämns om de 1,2 miljoner palestinier som bor och arbetar i Israel."

Jodå, Israels apartheid uppmärksammas runt hela världen. Själv samtalade jag med David, som tjänstgjort i den Israeliska armén i 5 år, född i Israel, men som nu utvandrar och söker medborgarskap i England. Han var fullständigt "pissed off" över Israels politik.
Googla: Israel apartheid och allt står där.
http://www.fib.se/utrikes/item/476-apartheid-i-israel

#9 Thomas Jackson...Detta är precis det stöd som Israel behöver. Grabben som försvarar jungfrufödsel och introducerar dödsstraffet. Han talar om "Ursvenskar" - Är det samerna, eller vem bodde i Sverige för 4000 år sen eller USA, vem bodde där för 4 000 år sen?
"Uramerikanerna" ?

Permalänk | Anmäl #18 u_17443, 2011-10-08, 12:41

Den här självgoda stereotypen Noomi Berlinger-Stahl har identifierats alltför många gånger genom historien och upphöjts till generell sanning och spelet är väldigt långt drivet. Jag beklagar det djupt. Den totala bristen på självinsikt, självkritik och respekt för andra har varit kostsam för den judiska identiteten.

När Noomi Berlinger-Stahl skriver om sin stolthet och sin rätt, så skulle hon istället skrivit om Palestiniernas stolthet och deras rätt.
Det är det "vi andra" kallar empati, vilket i sin tur är själva förutsättningen för förhandling. Men att bara mata sitt mantra om Israels "legala, moraliska och historiska rätt" för bara tankarna till Hitlers retorik.

Och Noomi Berlinger-Stahl fattar inte vilket helvete hon skapar för alla de människor som har en judisk identitet. Det är så man kan spy.

Permalänk | Anmäl #19 u_17443, 2011-10-08, 12:52

#21 Thomas Palm...Skåningarna är just i dagarna uteslutna från den svenska gemenskapen genom att elbolagen ska ta ut högre elpriser just av skåningarna.
Vi kommer naturligtvis att svara med högre brödpriser om vi överhuvudtaget levererar. Det finns fler än svenskarna som vill ha bröd och vi säljer lika gärna till Kina, efter svenskarnas förolämpande uppträdande. De gamla snapphanarna reser sig som skuggor ur sina gravar och kallar till möte. I varje stuga i varje by smids stålet och gjuts kulorna. I ljuset från fladdrande stearinljus arbetas det tålmodigt och sammanbitet nätterna igenom och när den svenske fogden kommer ridande med sin armé skall han slaktas som en hund och hans krigare kastas ut på fälten i slavarbete tills även dom blir mylla i den skånska jorden.
Operationen heter Stern, Stern, Stern. Den entoniga sången ska få blodet att frysa till is.
Stern, Stern, Stern - från skogarnas svarta hål, från de dansande skogsråen över fälten, osynliga, men ändå så nära att fukten rinner som svett och blod på fiendens rygg. Som trumslag ska rädslan hängas upp i skeletten på varje svensk - Stern, stern, stern.

Och när vi är färdiga ska istret, grisfötterna, syltan åter läggas i kyldiskarna. Då ska fiddamadarna och Mårten Gås få tillbaka sin plats och surströmmingen och Västerbottenosten slängas tillbaka över gränsen. Med stolthet ska vi knyta våra haklappar och äta så att fettet rinner från våra omättliga käftar och vi ska sjunga Edward Person så att rutorna skallrar. Och när svensken trycker sitt svältande tryne mot fönstret, ska vi rapa och slänga glåpord.
Ät din förbannade el svenskdjävel.

Permalänk | Anmäl #23 u_17443, 2011-10-08, 14:18

Thomas Jackson#20
Den här tråden handlar om Israel.
Du förordar en selektering av medborgare efter duglighet och personlig moral. Förutom att du inte verkar tänkt tanken att ett sånt system kanske skulle utesluta dig själv så har jag svårt att förstå hur en sån vanvettig syn på medborgarskap kan kombineras med en sympati för Israel.
Mycket kan man säga om den judiska staten men inte att dom selekterar medborgare efter flit och moral. Lyckligtvis.
Är det själva selekteringen du gillar med Israel även om dom där hellre välkomnar en rysk ekonomisk brottsling utan religion men med judisk mamma än en laglydig palestinier? Är det tryggheten att få höra till du söker? Vi och dom? Självtillräckligheten? Att kunna känna sig utvald?

Permalänk | Anmäl #24 Olof Lindberg, 2011-10-08, 14:54

Hjärtligt tack Noomi Berlinger-Stahl för en mycket välskriven artikel. Och trevlig helg.

Permalänk | Anmäl #25 eru rasist va?, 2011-10-08, 15:33

#18
Alf.
Det finns sisådär 23 "arabiska" länder.
Ett Judiskt land är tydligen ett för mycket.
Jag är inte rabiat Israel vän.
Det finns mycket man kan kritisera Israel för.
Den här konflikten började innan jag ens var född.
Kommer nog att finnas kvar när jag trillar av pinn.
Faktum är att tre gånger har Israel varit tvungen att försvara sig mot angrepp som om de hade lyckats antagligen raderat ut varenda jude. Man,kvinna eller barn.
Jag tror att vi i det trygga Sverige inte kan förstå hur det är att leva i ett land som ständigt hotas av utplåning.
Araberna på västbanken och gaza har blivit en bricka i ett fruktansvärt spel.
Ett spel där det inte finns någon vinnare bara massor med förlorare.
Ingen vore gladare än jag om man kan nå en tvåstatslösning men det verkar hopplöst.......

Permalänk | Anmäl #26 Evert Kall, 2011-10-08, 16:36

Den israeliske författaren Ala Hlehel har sökt tillstånd att resa till Beirut för att ta emot ett litteraturpris. Priset kommer att delas ut på en festival tillägnad arabisk litteratur. Enligt paragraf 5 i Israels Extension of Validity of Emergency Regulations Law är det ”absolut förbjudet” för dem som innehar israeliskt medborgarskap eller uppehållstillstånd att lämna Israel för att besöka något av de länder som enligt israelisk lag betecknats som ”fiendestater”. Libanon är en sådan stat.

Så Israelerna har mycket att göra på området försoning, om inte ens ett litteraturpris gör det möjligt för författare att resa.

Sen kan man ju också utifrån denna händelse lägga vissa aspekter på frågan om Israel verkligen är en demokrati? Uppenbart har man en del att jobba på inom det området också!

Permalänk | Anmäl #29 Juncta Valenta, 2011-10-08, 16:50

Jag tycker det är beklagligt att en religiös person med anledning av en försoningshögtid, Jom Kippur, skriver en kaxigt polemisk artikel om politiskt glödheta potatisar som hon INTE tänker be om ursäkt för.

Jag är inte religiös, men jag föreställer mig att Jom kippur inte instiftades för att få tillfälle att vädra nationalism och äganderätt till militärt ockuperat land.

Har jag fel så är judendomen en mer destruktiv religion än jag trodde att den var.

Permalänk | Anmäl #30 Mattias Berggren, 2011-10-08, 17:11

#11
Olof Lindberg.
Kan Israels beslut att stänga gränserna möjligen ha något att göra med att landet blev attackerat av Syrien, Jordanien och Egypten med stöd av Irakiska trupper samma dag 1973?
Kanske......

Permalänk | Anmäl #31 Evert Kall, 2011-10-08, 17:12

Israel kommer inte att på allvar börja förhandla om fred förrän Västbanken är helt bosatt av israeler och "araberna" (palestinier kallas så för att markera att de är ett annat folkslag) är fördrivna. Bosättarna anser att de fått landet direkt av Gud och att "araberna" inte har där att göra. Det är tragiskt att Israel har blivit en rasistisk stat. Försvaret är att det är en reaktion på ett ständigt yttre hot, men alla reportage och intervjuer med bosättare är förfärande, t.ex. en av de senare där man berättade att man brände dödade "araber" så att de inte skulle ha något att begrava, eftersom det är så viktigt för dem.

Permalänk | Anmäl #32 Rolf Önnerfält, 2011-10-08, 17:20

#28 Thomas Jackson...????

Det finns ingen som inte gillar "Israels folk", utom deras regering och Noomi Berlinger-Stahl.
Det finns ingen som inte gillar "Palestinas folk" heller.

Hade folket fått chansen, så hade freden varit på plats för länge sen.

Det är hela paradoxen.
Den Nordafrikanska soluppgången måste nå även Israel och frigöra den demokratiska rörelsen. Sionismen är ett lik som vill att maskarna ska gå i arv, men låt skiten förmultna för gott så folk kan få leva sina liv och utvecklas tillsammans.
Noomi Berlinger-Stahls självgodhet och brist på dubbelseende är den Nordafrikanska solnedgången.

Permalänk | Anmäl #33 u_17443, 2011-10-08, 17:24

"Sionismen är ett lik som vill att maskarna ska gå i arv, men låt liket förmultna för gott så folk kan få leva sina liv och utvecklas tillsammans."
Alf Carlsson

Jag tar ingen copyright på den, utan låter detta bli mitt bidrag till fredsprocessen, fritt att utnyttja för alla.

Permalänk | Anmäl #34 u_17443, 2011-10-08, 17:27

Noomi Berglinger-Stahl ställer en fråga:

"Just nu funderar jag på om världen kan försona sig med Israels existens."

Det är inte något problem Noomi!

Nästan samtliga stater i FN har förklarat sig villiga att erkänna staten Israel - inom 1967 års gränser. Inkluderat PLO, USA och nästan alla arabstater. Nästan alla vill uppriktigt erkänna Israels rätt till frid, fred, suveräna gränser och nationellt självbestämmande.

Problemet är att Israel inte vill acceptera, utan envist bygger Stor-Israel på marken. Expanderar hus för hus, by för by, vattentäkt för vattentäkt med IDF som spjutspets. Fördriver människor, bulldozrar bort hus, sliter upp olivträd ur marken. Och kallar de stulna områdena "judiska provinser". Det är ett skamligt beteende!

Dra tillbaka! Då kommer världen att acceptera Israel som en fullvärdig och anständig medlem i världens gemenskap.

Permalänk | Anmäl #35 Gunnel Gomér, 2011-10-08, 18:58

En enstatslösning där judar och palestinier lever sida vid sida skulle ge båda parter det dom mest eftertraktar, kontroll över territorie och Jerusalem som huvudstad. Extremister, både arabiska hamas-anhängare och ultraortodoxa judar, kan då hanteras inrikespolitiskt istället för att som nu skapa internationell oro.

Permalänk | Anmäl #36 Bengt Johansson, 2011-10-08, 20:09

Och detta tror du på, Gomér? Är det så enkelt?

Omvärlden kommer inte att bry sig om Israels säkerhet för omvärlden saknar civilkurage. Somliga av omvärldens "fredsälskare" har politiskt stöttat Hamas och agerat tillsammans med judehatande terrorgrupper. Hur svårt är det att acceptera detta? Om omvärlden hade brytt sig hade omvärlden reagerat mot Hamas raketkrig sedan Israel drog från Gaza. Brydde du dig? Eller väntade alla fredsälskare tills Hamas drev fram ett krig och gav Israel hela ansvaret. Jag vet hur du engagerade dig.

Det finns inga "1967 års gränser" annat än med länder som slutit fred med Israel. Låt PM hålla de avtal de ingått, stoppa terrorn en gång för alla och erkänna israel som det judiska folkets stat, så ska du se att fredsprocessen går framåt.

Ja, Israel har begått övergrepp och somliga ageranden har stoppats av Högsta Domstolen. Somligt av det du drar upp får du belägga då det finns otroligt mycket demoniserande av Israel av dess fiender. Samtidigt borde du veta att Israel har haft omänsklig terrorism riktat mot sitt folk och att det fortsätter idag, bara för att israel finns. Detta har inte främjat fred och försoning.

PLOs ambassadörer har uttalat sig klart att det är hela Israel man siktar på, bl.a. en i Libanon i fjol, en nyligen i Brasilien, länk till den senaste här:

http://elderofziyon.blogspot.com/2011/10/plo-ambassador-in-brazil-israel...

Permalänk | Anmäl #37 A-K Roth, 2011-10-08, 20:10

Det finns en verklighet på marken som araberna inte kan göra något åt, ja inte omvärlden heller. Palestinier som etnisk grupp finns inte eftersom alla människor som finns i "Palestina", judar inräknade, är palestinier.

Eftersom judar är palestinier har de också de facto rätt till Palestina. Eftersom situationen på marken är oåterkallelig så är det bara för araber och omvärlden att gilla läget. Araberna har flera länder att välja att bosätta sig i - Egypten, Jordanien, Syrien, ja varför inte Saudi Arabien?

Just nu väntar jag in nästa krig, men det blir med turkarna denna gång. Detta eftersom turkarnas "ottomanska" drömmar har vaknat till liv igen. Det är bra att Israel ger turkarna en läxa eftersom turkarnas brott mot mänskligheten 1915 fortfarande är ouppklarade.

Permalänk | Anmäl #38 Benny Balja, 2011-10-08, 21:07

#36 Bengt:

"...Extremister, både arabiska hamas-anhängare och ultraortodoxa judar, kan då hanteras inrikespolitiskt istället för att som nu skapa internationell oro..."

Kan och kan. Vill man inte så blir ingenting gjort och folk kommer i stor fara. Det är inte så mycket anhängare utan verkliga brott mot mänskligheten som är kruxet och att ledarna måste kunna sätta stopp. Och om viljan inte finns?

Man borde nog skilja på våldsinriktade extremister och icke-våldsamma, eller? Ultraortodoxa må vara extremister men sällan terroristiska. Israel har gjort klart att hatbrott inte tolereras. Ledande politiker och judiska grupper ställer upp mot våldet, nu sist en attack mot en moské i norra Israel. Hatare finns på båda sidor, liksom i ett land utan krig som Sverige. Alla länder behöver stoppa uppviglingar till terror och terror. Israel kommer att behöva vakta mot inhemsk terrorism. Det finns våldsverkare men staten stöder dem inte.

Ställ detta emot PM som under Arafat vägrade arbeta mot terrorn och dagens ledare som hyllar terrorister. Hur ska Israel våga gå med på gemensamt styre med såna extremister. I Libanon ledde gemensamt styre mellan kristna och muslimer till åratal av inbördeskrig och som resultat ser vi en islamistisk terrorgrupp, Hezbollah, i regeringen. Det finns alldeles för stora risker för folks säkerhet med enstatslösning.

Hur lätt är det egentligen att "hantera" inrikes våldsverkare, de stora grupperna med stöd från Iran och Syrien? FN på plats i Libanon och på plats i Gaza kunde inte stoppa terrorgrupperna [Hezbollah resp. Hamas] som inledde krigen 2006 och 2009. FN kan inte ens få igenom en resolution mot Syriens attacker av egna, nu uppe i nästan 3000 civila offer och omänskliga dåd mot personer, det som inte går att beskriva. I detta Syrien har Hamas en fristad. Enstatslösning vore början på slutet för Mellanösterns mest hatade minoritet, judarna. Detta inser alla utom Israels fiender.

PLO, sedemera PM, gjorde knappt något för att följa Oslo-fördraget och hejda terrorgrupperna. Vad mer är, terrorister belönas och deras massmord hyllas än idag av Fatah med PM välsignelse. Det är en fjäder i hatten att ha "lyckats" med ett dåd. Det inger liksom inget stort förtroende.

Permalänk | Anmäl #39 A-K Roth, 2011-10-08, 21:40

#38 Rustan Karlsson
När blev judarna palestinier, menar du? Innefattas även judarna då, när de högerskristna islamofoberna (inte utan förtjusning) kallar palestinierna för "araber"? Ja, det måste dom ju göra.

I likhet med dina sionistiska meningsfränder är du en hejare på önsketänkande och magi. Hokus Pokus så förvandlar du judarna till araber. Heja Heja. Men då kan ju lika gärna de du kallar judar flytta till Hotaheiti, då?

Permalänk | Anmäl #40 Fredrik Strid, 2011-10-08, 21:53

#39 A-K Roth

Åk ner till Palestina, besök Västbanken...om du under resan förhåller dig objektiv så kommer hela din bild av verkligheten i denna konflikt att bli den rakt motsatta...och du kommer att i motsats till nu veta vilka de verkliga terroristerna är...

#38 Rustan Karlsson

"Eftersom judar är palestinier har de också de facto rätt till Palestina. "

De judar som är palestinier, till skillnad från de judar som är europeer, amerikaner, ryssar, yemeniter, irakier o.s.v...har naturligtvis lika stor rätt till Palestina som de muslimer som är palestinier och de kristna som är palestinier liksom de ateister som är palestinier....

Permalänk | Anmäl #41 Palestinian forever, 2011-10-08, 22:05

Det är inte speciellt svårt att förstå vem som står för extremismen när man läser t ex Noomi Berlinger-Stahl, Rustan Karlsson och A-K Roth.

Folke Bernadotte brydde sig inte ett dugg om hur gränser och fördelning såg ut, han ville bara komma fram till en lösning som kunde accepteras av båda parter. Det är medlingens roll. Efter att ha räddat 1000-tals människor från 2:a världskriget, mördades av föregångare till Noomi Berlinger-Stahl, Rustan Karlsson och A-K Roth.
1995 blev Yitzhak Rabin mördad av samma högerextremism, efter fredprisbelönade framgångar i förhandlingar med Arafath.

Israels väg bygger på den extremaste högern och den terror som följer av det.

Det finns absolut ingen annan lösning än att FN går in militärt och reder ut gränserna. Att Israel trampar på internationell rätt är det enskilt största hotet mot det vi kallar "världsfreden" och det är FNs enda och sista chans att återfå sin legitimitet som ett samlingsforum för hela världen. Utöver FNs auktoritet, så har FN en skyldighet mot folket på båda sidor att skapa förutsättningarna för förhandlingar och ett militärt ingripande skulle vara den enskilt största insatsen mot terrorism. Dels mot Israels högerextremister och dels skulle det största argumentet för självmordsbombare försvinna.
Problemen skulle inte lösas rakt av, men processen skulle få den enda möjliga starten.

Noomi Berlinger-Stahl, Rustan Karlsson och A-K Roth odlar inte sionismen, man odlar antisemitismen och det kan vara så att de högerextrema judarnas, Guds utvalda folk, är själva grundproblemet och det skäl till varför just judarna drabbats av förföljelse.

Om dessa högerextrema och fullständigt enögda individer ska skriva något överhuvudtaget, så måste det fortsättningsvis handla om vilken rätt man tillskriver Palestinas folk, både på individnivå och som stat.
Ni har berättat att ni äger all rätt till allt, så som Hitler tyckte att arierna hade all rätt, men vilka rättigheter tillskriver ni det Palestinska folket?

Permalänk | Anmäl #43 u_17443, 2011-10-08, 22:28

@#36Rustan Karlsson
Att se bakåt och leta problem eller framåt och hitta möjligheter, valet är fritt.
Det måste i vilket fall vara lättare att värja sig mot våldsverkare inrikes än i grannlandet, och extremism i alla former är farlig för demokratin.
Hur skall man våga... Uppenbarligen kan muslimer och judar leva sida vid sida, det beskriver ju debattören själv i sin beskrivning av Jerusalem.

Permalänk | Anmäl #44 Bengt Johansson, 2011-10-08, 22:42

# Thomas Palm
"Är skåningarna tillräckligt egna för att också förtjäna en stat?"
Kanske får vi, om vi blir gamla, uppleva att Malmö utropas till kalifat med sharialagar: Det skulle du väl gilla?

Permalänk | Anmäl #45 Sven Algot, 2011-10-08, 22:42

#45 Sven Algot...kanske det, men du är i alla fall tillräckligt gammal för att se hur upproren står som spön i backen mot gamla medeltida förtryckarsystem i Nordafrika. Vi har massor med nya människor, som inte vill ärva traditioner och gamla konflikter, ett kommunikationsflöde över gränserna och svårkontrollerade digitala samtal, samt tillgång till all information som tänkas kan.
Jag tror att sannolikheten för att Håkan Juholt tar över i Saudi är större än att Abdullah tar över i Sverige.

Permalänk | Anmäl #46 u_17443, 2011-10-08, 22:56

Noemi skulle kanske be om ursäkt för sitt onödiga påhopp på judarna i Sverige. Hur vet hon att de jobbar som vanligt på Försoningsdagen? Skulle de ha jobbat idag på en lördag då helgdagen inföll? Det är en helgdag då de flesta judar, religiösa eller inte, går till synagogan för att lyssna på Kol Nidre och Neila innan fastar tar slut.
Alf har också en hel del att be om ursäkt för. Hans ensidiga påhopp på Israel börjar ta hem priset i Newsmill (om det fanns ett pris för ensidighet och osaklighet). Den som skriver att "FN gjorde ett historiskt misstag" 1948 och beskyller Israel för "herrefolksmentalitet" bidrar inte någon konstruktiv debatt.
På tal om Folke Bernadotte har förresten helt fel. Han värnade inte om någon palestinsk stat. Den del av det brittiska mandatet som skulle ha blivit en palestinsk stat vill han ge till Jordanien som stöddes av britterna.

Permalänk | Anmäl #47 Mose Apelblat, 2011-10-08, 22:56

Rackarns. Jag glömmer alltid hur effektivt det är att älta femtio, fem hundra eller varför inte fem tusen år gammal historia för att lösa akuta problem som ruinerar miljontals livs (nåja) levande människors liv.

Hur är det nu grannfejdens medlare brukar säga?

Permalänk | Anmäl #48 Kim Lund, 2011-10-08, 23:26

Svårt att veta vem som har rätten på sin sida. Det är väl därför som jag tycker att du, Noomi har fel.
Det går att dra ett streck över gamla oförätter och säga: det spelar ingen roll. Vi hittar en lösning som passar båda parter.
Vem eller vilka levde i Levanten för 500 eller 5000 år sedan. Spelar det någon roll att kelterna levde i Central och Östeuropa för 2000 år sedan. Ska Irland få alla dessa områden tillbaka.
Ska Ungern och Turkiet tömmas på folk som bevisligen invandrat för lite mer än 1000 år sedan.

Nej, det går inte att tänka bakåt så långt som till tiden då inga gränser fanns.
Riken uppstår och går under. Israels gränser har uppstått i ett område som koloniserats av en annan befolkning och ingenting hindrar att Palestina får egna gränser eller att samtliga palestinier får medborgarskap i Israel.

Permalänk | Anmäl #49 Johan E Karlsson, 2011-10-09, 02:13

#38 Rustan Karlsson skriver

"Det är bra att Israel ger turkarna en läxa eftersom turkarnas brott mot mänskligheten 1915 fortfarande är ouppklarade."

Och Israels alla brott mot mänskligheten som vi dagligen tvingas beskåda - när ska dom klaras upp?

Permalänk | Anmäl #50 Fredrik Strid, 2011-10-09, 03:24

#47 Mose Apelblat...
"På tal om Folke Bernadotte har förresten helt fel."
Ojdå. Nä men då ber jag om ursäkt. Det förklarar saken, då hade jag också mördat honom. Nu förstår jag mycket bättre varför Israeliska staten instiftade en utmärkelse 1980 döpt efter Sternligan.

"FN gjorde ett historiskt misstag" 1948.
Nja, det beror på hur man ser det. FN, i den mån FN är FN och inte ett verktyg år t ex USA, utan representerar världssamfundets uppfattning om vilken lösning som är den bästa (för alla och på lång sikt), så gjorde man helt rätt per definition. Har man den uppfattningen att det FN gjorde var legitimt och rätt, vilket man per definition måste ha, så måste man rimligen äta hela kakan och ställa sig bakom resolutioner även efter 1948, annars blir det väldigt, väldigt, väldigt, väldigt konstigt. OM man nu inte är speciellt utvald, t ex av Gud, för då är det naturligtvis ens självklara rätt. Det är nog där jag har missat och jag ber naturligtvis om ursäkt för det. Självklart ska t ex bosättarna fortsätta expandera och bestjäla (kul stavning va?) ockuperad mark med den judiska identiteten, så att den till slut verkligen blir judisk. Det har ju gått någon generation nu och det bör ju räcka för att konstatera att landet faktiskt bör inlemmas med Israel på riktigt, även om det verkar konstigt för en dum skåning att det som hände för 4000 år sen, om det nu gjorde det, motiverar att judarnas hemland läggs i Palestina, samtidigt som bosättarnas 50 år också motiverar att dessa områden inlemmas i Israel. För en dum skåning verkar det precis som om de konservativa Israelerna anpassar argumenten efterhand, så att just deras världsbild ska vara den sanna.
Det här med "historiskt misstag" skulle man eventuellt kunna hänga upp på att mellanöstern är världens farligaste konflikt sen många år, som provocerat världen och naturligtvis triggat den arabiska högern och självmordsbombarna. Man skulle t o m i sin enfald kunna hävda att 11 september var ett svar på Israels oförsonlighet, men det är naturligtvis att dra det för långt, så jag ber om ursäkt för det.
Vi säger så här istället: FN fattade ett mycket klokt och rättvist beslut som skapade en hemvist åt, i dagens siffror, 7 av 14 miljoner judar, som skapat långsiktighet och stabilitet i regionen och världen. Allt är palestiniernas fel som inte förstod hur rätt FN hade.

"herrefolksmentalitet"
Ah, det är väl mer vittnesbörden från en som lämnat den Israeliska armén efter 5 år och som sökt medlemskap utanför Israel efter att ha tröttnat på Eller kanske att Israel bara följer FNs resolutioner när det passar Israel själva. Jag har naturligtvis helt missuppfattat den fredsbevarande grupp som stödjer Sternutmärkelsen och förmodligen var Yitzhak Rabin in kommunistinfiltratör. Jag ber om ursäkt för detta och hoppas verkligen att Israels fredsbevarande ansträngningar bär frukt mot dom oresonliga araberna, som naturligtvis har helt fel i allt hela tiden.

Förlåt #47 Mose Apelblat, det är naturligtvis inte rätt att hoppa på Israel. Jag bara spånar och bygger mina iakttagelser på uppgifter på en massa kommunistisk propaganda som inte är mer en en dubbelklickning borta på Internet och med tanke på det du nu har berättat, så borde hela internet läggas ner.

Sternligan - 13 400 resultat (0,05 sekunder)
"Folke Bernadotte mördas" - 48 300 resultat (0,23 sekunder)
"Israel bryter mot FNs resolution" - 456 000 resultat (0,21 sekunder)
Yitzhak Rabbin - 312 000 resultat (0,07 sekunder)

Bara slarvigt hoprafsade sökningar rakt ut i luften.
Det är naturligtvis helt orimligt att Googles propagandamaskin ska få sprida så mycket desinformation, att jag sen sitter med en anklagelse om att hoppa på det fredsälskande landet Israel.

Så det är faktiskt inte bara mitt fel att det blev så snett.
Israel har rätt till allt och de som inte erkänner det är ett hot mot världsfreden, t ex ett gäng araber med rötter i Palestina och ett gäng muslimska fundamentalister, terroristerna.

Förlåt.

Permalänk | Anmäl #51 u_17443, 2011-10-09, 06:46

#39 A-K Roth

"Man borde nog skilja på våldsinriktade extremister och icke-våldsamma, eller? "

http://news.bbc.co.uk/onthisday/hi/dates/stories/february/25/newsid_4167...

http://en.wikipedia.org/wiki/Baruch_Goldstein

På tal om våldsinriktade extremister...de rabiata illegala "bosättarna" på västbanken har gjort Baruch Goldsteins grav till en "helgedom"...tala om att glorifiera terrorister och mördare...

Permalänk | Anmäl #52 Palestinian forever, 2011-10-09, 08:25

Nya inlägg gör ont värre. Är det inte dags att sluta tjata om herrefolksmentalitet och historiska misstag?
Om man googlar på Alf Carlsson, får man 1 870 000 resultat på 0,27 sek. Vad skall man dra för slutsats av det?

Permalänk | Anmäl #53 Mose Apelblat, 2011-10-09, 10:38

Tycker det är lite underligt att artikelförfattaren inte tycker det finns anledning att be om förlåtelse för alla sina synder utan bara vissa...

....fast det skal medges att det är rätt gott att se ett sådant självmål av en så uppenbart självgod individ.

Permalänk | Anmäl #54 u_6048, 2011-10-09, 17:47

#37

AK Roth frågade "Och detta tror du på, Gomér? Är det så enkelt? "

Nej, så enkelt är det inte.
Ingen tror att idyllen omedelbart kommer att breda ut sig, bara för att Israel förklarar sig beredd att lämna de fyra ockuperade områdena och tillåta det internationella samfundet att dra de lagliga gränserna.

Men vad är alternativet?

I världen länder, och i accelererande fart i västvärlden, förlorar Israel sina tidigare vänner. Vreden är stor mot vad staten Israel gör AK Roth, förstå det! Högernationalismen och den rasistisk/religiösa falangen av sionismen har redan förlorat.

Men förstå också detta, i denna vrede och i kraven ligger också en RESPEKT för Israels rätt och det israeliska folkets förmåga. Jag föreslår...tillåt fredsbevarande/fredsframtvingande FN-trupper att komma. Visa förtroende för omvärldens krav på folkrätt och social rättvisa.

Annars vet jag inte hur det ska gå? Vi är alla rädda AK Roth, israeler har inte ensamrätt på detta. Människorna i alla stater runtomkring är rädda. Palestinier är rädda dag ut och dag in.

Permalänk | Anmäl #55 Gunnel Gomér, 2011-10-09, 19:46

#52 Palestinian forever...Nej, nej, nej.

Man ska skilja på Israeliska frihetskämpar och arabiska extremister/terrorister.

Det är väl självklart att Baruch Goldstein ska ha en helgedom. Han offrade ju sitt liv för det goda, så Noomi Berlinger-Stahl slapp pyttipanna och kroppkakor i frysdiksen.
Det onda är det som händer i USA den 11 september.

Det är detta du måste förstå FÖRE det blir någon fredsförhandling.

Permalänk | Anmäl #56 u_17443, 2011-10-09, 22:37

43 Alf,

Alf du står och skäller som en galen byracka och det tillför inget. Det är några grundläggande saker du måste förstå - FN har inga egna trupper. Leni Björklund trodde det också en gång i tiden...

En annan sak är att det fanns ett förslag till delning som araberna förkastade. När Israel utropades som stat 1948 anföll alla arabiska grannländer samtidigt... och förlorade. Ja, ja. Israel har sedan dess vuxit, men då uteslutande pga av arabisk aggression. Krihet 1967 startades av Nasser i Egypten och sen var Sadat igång 1973. Vad ska Israel be om ursäkt för. En sak som är ett faktum - det finns ingen etnisk grupp som heter "palestinier" och det har aldrig någonsin funnits en sådan. Alltså är alla som befinner sig i området är "palestinier", dvs judarna också.

Alf, eftersom du nu är en arbetslös lokförare - varför inte åka ner dit och snacka med grabbarna utifrån din kommunistiska arabvänliga vinkel? Ja, du kan ju t o m lära dig hur man mjölkar kameler. Ta också din själsfrände, Chili "Astor" Palmer med dig, så kan han sjunga burleska sånger för dig. Ni kommer att trivas med varandra! "hygges" som man säger i Norge. Du nämner Hitler, men din illa dolda antisemitism har du mer gemensamt med honom än med mig.

Permalänk | Anmäl #57 Benny Balja, 2011-10-09, 23:32

Varför skriver man en debattartikel i ett debattforum om man inte uppskattar andra åsikter än sina egna?

Det är som att slänga sig i en snödriva fast man inte gillar kyla.

Permalänk | Anmäl #58 Anders Olsson, 2011-10-10, 00:37

#57 Rustan Karlsson...
Har min person eller personliga situation något med Folke Bernadotte att göra, Sternligan, Utmärkelse till minne av Sternligan, FNs resolutioner, Yitzhak Rabbin, Ungdomar som lämnar Israel för man inte står ut med apartheid etc. att göra?

Det är klart Israel inte ska be om ursäkt. Det har jag ju skrivit. Jag har inget emot judar, många av mina vänner är judar, eller egentligen inte. Det har aldrig varit en fråga; "Är du jude?" - Frågan har aldrig ställts, jag har inte ens reflekterat över saken. Det har aldrig varit en fråga som har varit uppe, mindre intressant än datummärkningen på en liter mjölk. Det är egentligen inte förrän jag den här debatten drog igång som jag reflekterade: Undrar om han är jude, typ, och så var han det. Mina bästa vänner visar sig vara judar, min äldste, sen 50 år var jude och jag har inte haft en blekaste djävla aning.
Så där ser man. Och nu är jag tydligen antisemit också. Ja, då får jag se hur jag ska hantera det. Jag får försöka sätta mig in i just den delen. Jag menar om du nu säger att jag är antisemit så måste man ju veta vad det är fullt ut.
Det kanske är det som är sionisternas stora förtjänst, att identifiera antisemiter. Det kanske är därför som Noomi Berlinger-Stahl skriver om sin lyckliga identitet som Israel ger henne och hur viktgt det är att slippa kroppkakor i frysdisken, utan att riktigt nämna de upprivna rötter som förmodligen drabbat en massa palestinier, för att locka fram antisemiten. Kan det vara så att ingen arab i världen kan mäta sig med Israels förmåga att skapa antisemitism?

Jag trodde att jag såg konflikten med två ögon, att det FN sa skulle gälla.FN är ju trots allt mycket mer insatt än mig och när nu t o m Bill Clinton börjar peka på Netanyahu som hindret i fredsprocessen, så trodde jag att det kanske låg någonting i det.

Men då är det alltså så att sionisterna ska ha Palestina därför att "judarna" fick detta landet av Gud för 4000 år sen och dessutom har stöd för det hos FN och sen ska ni ha ockuperad mark därför att ni vann kriget för 50 år sen och utan stöd från FN. Jag hänger inte alls med i den logiken, men jag får naturligtvis lita på det du säger, i synnerhet nu när du efterforskat min identitet och kanske jagar en Sternutmärkelse. Jag menar det finns väl inget som rättar till en sanning bättre än ett skott i pannan, en långvarig och stabil Israelisk metod och så mycket betyder inte frågan för mig.

Du har helt rätt. (Blir det bra?).
FN har inga egna trupper- va bra! Då slipper dom ju kriga!! Toppen!!! Eller det kanske är så att Israels armé tillhör FNs fredsbevarande styrkor? Det hade ju varit det bästa. Även om det kanske inte är bestämt av FN, så ser jag det så nu efter din upplysning om hur fel jag har.
Jag ska meddela det svenska företaget om att man inte ska göra sig besvär med marknadsföring av kroppkakor i Israel, även om kanske vissa vill ha det (Blir det bra?).
Jag ska inte ens låta mina vänner behöva veta om att jag blivit antisemit, utan leva och umgås som vanligt med dom. Blir det bra? Slipper jag bli skjuten då?
Har jag något gemensamt med Hitler?
Jag gillade Volkswagen, men det var fler som gjorde det. Sen det här med imperialism, arier, herrefolk och utrotning har aldrig varit min grej. Jag har faktiskt försökt tänka mig tillbaka till den tiden för att se vilken roll jag skulle tagit i tredje riket och kommit fram till att jag hade varit en sådan som hade gömt människor på flykt. Jag är mer som René i "Hemliga armén". Hade jag blivit utsedd till lägervakt hade jag förmodligen blivit skjuten första dagen på jobbet.
Jag har faktiskt mycket lätt att se mig i rollen som Raul Wallenberg och Folke Bernadotte, en personlighetstyp som peakar en kort tid i historien men som avrättas efter användandet och dör med hjältegloria. Så vad var meningen med deras insatser? Vad dog dom för?

Du har rätt.
Jag har fel.
Jag har inga pengar, tjänar inget och kan inte resa någonstans, men vill ändå inte dö.
(Varför tror du jag kan sitta på Newsmill och knacka?)

Förlåt och framförallt tack för att du upplyste mig om mina felaktigheter.

Permalänk | Anmäl #59 u_17443, 2011-10-10, 04:38


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  9. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  10. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  4. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  7. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  8. Stora risker med MP:s energipolitik
  9. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  10. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  4. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  5. Länderna måste undvika protektionism
  6. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  7. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  8. Dagstidningarna märkligt lågmälda om nya klimatfynd
  9. IVA-skandalen
  10. Miljöpartiet är en eko-fascistisk rörelse

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.