Att ge någon en utmärkelse betyder att man tycker den personen är utmärkt, Merit.
Dessutom har kungahuset gamla traditioner
när det gäller att umgås med diktatorer. Hitler,
namnet bekant?
Permalänk | Anmäl
Bertil Törestad, 2011-10-04, 16:47
När, om, SÄPOs DDR arkiv öppnas kommer vi att finna vilka som verkligen var, och kanske är, i maskopi med diktatorer, nazister och landsförrädare.
Permalänk | Anmäl
katta, 2011-10-04, 17:03
Scoutrörelsen har ju en hel del dubiösa attityder själv, som tex hur homosexuella behandlas, så det är kanske helt i sin ordning. Kungen får säkert lite fint pynt att ta med sig hem till skåpet?
Jag tycker det är bra att kungen visar sitt rätta jag - en man som trivs bland diktatorer.
Fattar man inte skillnaden på att ha diplomatiska förbindelser och att dela ut medaljer så har man nog inte släppt upp kopplingen hela vägen.
Permalänk | Anmäl
Jakob Jonsson, 2011-10-04, 17:13
En djupare fråga är...
Vad har kung Abdullah bin Abdulaziz Al Saud gjort för lysande insatser för den internationella scout-rörelsen? Så stora att han får hedersmedaljer?
Och hur kan scoutrörelsen ens komma på idén att ge medalj åt...inte bara en diktatur...utan åt en av världens hårdaste?
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-10-04, 17:18
"Om de hade hört vad saudier säger om Sverige, vilka negativa sidor som sticker ut för dem när de betraktar det här landet, så kanske - men bara kanske - de skulle förstå lite mer."
Är det något som hindrar dig från att upplysa oss om vad de säger, Merit Wager?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-10-04, 17:24
Du har rätt med påståendet att Sverige supportar svenska moskébyggen finansierat till stora delar av Saudi.
Det är det felaktiga !
Vår enfaldighet döljer Saudisk trovärdighet.
Skulle svenska myndigheter åtminstone villkora moskébyggen med ett högst oansenligt utbyteskrav som:
Kan någon kristen församling få möjlighet att bygga åtminstone en enda kristen kyrka i Saudi.
Ni har fått bygga ett antal i Sverige enbart (förutom finasiering i flera andra västländer).
Kan det få upprättas endast en kyrka i Saudi ?
Kan ni också tillåta att muslimer som vill konvertera till kristendom inte blir hotade med dödsstraff & utfrysta ur samhället ?
Vi tillåter ju religionsfrihet här, så då bör det väl vara en gnutta ömsesidighet, eller... ?
Permalänk | Anmäl
Nils Stibor, 2011-10-04, 17:47
Vi ska ha en sak klart för oss, kungen är oerhört lojal mot Sverige. Allt han säger och gör i förhållande till främmande makt är antingen orkestrerat eller godkänt av UD.
Han fick kritik för hans uttalanden vid statsbesöket i Brunei 2004. Det visade sig att han läste ur ett manuskript från UD.
Så om någon ska ha kritik så är det regeringen, inte kungen.
Permalänk | Anmäl
Beg Differ, 2011-10-04, 17:49
Merit Wager, jag tycker det är utmärkt att du törs gå emot den ensidiga journalistkåren.
Jag undrar däremot om det är något som hindrar dig att skriva om det oerhörda förhållningssätt som råder på Migrationsverket.
Miggornas beskrivning av sitt arbete där borde fler få ta del av än de som läser i din blogg.
Vänligen
Karin Grubb
Permalänk | Anmäl
karin grubb sellin, 2011-10-04, 18:20
Tack Merit Wager,
Jag håller med dig i det du skriver, till 100%.
Och #5 Bo T.
Jag tror ex vis 37000 aborterade foster/år är något som upprör många i världen.Inget land har fler. Jag har själv fått frågor om vår abortkultur och massiv kritik i diskussioner med vänner utomlands.
Dessutom har man funderingar om hur det kan komma sig att svenska kvinnor är de mest våldtagna i världen.
Men Bo T du kanske har svaret?
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2011-10-04, 18:24
Reinfeldt och Bildt är de värsta hycklarna. Att regeringen och näringslivet ämnar göra vapenaffärer med en av världens vidrigaste diktaturer är mycket allvarligare.
Kungen gör inte Sverige en tjänst genom att frottera sig med diktatorer världen över. Det bästa vore om han abdikerade. Nu.
Permalänk | Anmäl
Johan E Karlsson, 2011-10-04, 18:25
#9
Hej Christina,
Svenska kvinnor är INTE de mest våldtagna i världen. USA och Sydafrika till exempel ligger värre till. Man ska inte stirra sig blind på anmälningsstatistik. Självrapporteringsundersökningar ger en sannare bild.
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-10-04, 18:33
Hej Gunnel,
Det finns förmodligen något litet land i Afrika, Kenya ligger väl ganska illa till, men mot bakgrund av att vi tycker oss vara en av de största demokratierna i världen så är det väl ganska genant att Kenya bara ligger lite före oss i våldtäktsstatistik.USA ligger inte ens i närheten, där får du presentera fakta om jag ska tro dig.
Och vad gäller aborter på fem-och-en halv månader (22 v) gamla foster finns det inget land som slår oss. Eller kan du redovisa andra fakta?
Det upphör aldrig att förvåna mig att ni feminister sätter så lite värde på barnen. Det är bara makt och pengar som är viktiga. Till resten av livscykeln hittar man ständigt statistik som bevisar det omöjliga. Som att barn blir lika lyckliga utan en mamma,
Det går lika bra med selleri.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2011-10-04, 18:57
#10 Johan E Karlsson,
Ska Kungen abdikera för att han överlämnar Bronsvargen, eller ska Reinfeldt och Bildt avgå för att de ämnar göra vapenaffärer med Saudi Arabien? Om alla avgår är det ju ingen som kan göra fel.
Permalänk | Anmäl
Jonas Erkman, 2011-10-04, 18:57
Det hade varit bättre om kungen hade kunnat ge medaljen för att Saudiarabien tar sitt ansvar och tar emot de invandrare (tex ge palestinier en nationalitet) som istället kommer till Sverige men som skulle göra sig bättre i Saudiarabien och närstående länder. Förstår verkligen inte varför vi och kungen ska åbäka sig för saudierna. Men det är väl som med den mesta moralen, är landet tillräckligt viktigt (dvs som handelspartner) är man inte så kinkiga (se tex Kina).
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2011-10-04, 19:19
Jag gillar infallsvinkeln på artikeln! Den sätter fingret på något jag stört mig på hur länge som helst, den svenska dubbelmoralen. Vi talar vitt och brett om mänskliga rättigheter men tvekar inte att sälja oss så fort det finns lite pengar att tjäna. Vi borde i konsekvensens namn bojkotta allt som ens bor granne med en diktatur men konstigt nog ägnar vi all vår tid till att jaga en glasögonorm från Sölvesborg. Det gäller uppenbarligen att välja sina strider. ;-)
Permalänk | Anmäl
u_17715, 2011-10-04, 19:17
Varför vill tex inte folkpartiet och modertaerna bomba saudi arabien till en demokrati? Tycker att det vore helt på sin plats, logiskt sett.
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2011-10-04, 19:21
#12 Christina, ha ha, klockrent, du är underbar!!
Mycket bra skrivet. Jag läser ofta vad du skriver och du är absolut en av de vettigaste här!!
Permalänk | Anmäl
Ulrika W.Andersson, 2011-10-04, 19:24
Märkligt att alla medier (politiskt korrekta) som visat detta foto (utom Politiskt Inkorrekt) klippt bort drottningen som ser ut som ett spöke iklädd svart muslimsk drapering
Permalänk | Anmäl
Emma Lindgren, 2011-10-04, 19:31
#18 Ja, det är märkligt. Man tar ju seden dit man kommer och det är väl självklart?!
Permalänk | Anmäl
Ulrika W.Andersson, 2011-10-04, 19:55
Alltså, jag var skeptisk till att kungen överlämnade utmärkelsen innan jag läste den här artikeln och jag är det fortfarande. Men jag måste likväl säga att det finns en bra poäng med den här artikeln. Framför allt tror jag att vi lättare kan påverka dem med goda diplomatiska relationer än med dåliga.
Permalänk | Anmäl
auuus, 2011-10-04, 19:58
Merit Wager
Bra inlägg, mycket bättre än din härförleden tilltänkta holmgång med Maria Elementar!
Christina Lundqvist #9 ,#12
Instämmer med #17, dina kommentarer tillhör alltid de vettigaste och mest tänkvärda i de trådar där du dyker upp.
Gunnel Gomér #11
När du och Madegårdskan har spammat 180 kommentarer var utan början och slut har Christina Lundqvist med en eller två kommentarer redan kratsat ut kastanjerna , förädlat desamma och serverat dom på guldfat!
Något att försöka ta efter?
Permalänk | Anmäl
lorentz brydolf, 2011-10-04, 20:08
Jasså var det en scoututmärkelse: Kunde väl någon sagt redan från början.
Men är det inte så att man inom journalistkåren säger ätt man inte kan berätta hela sanningen till folk för då kan de i sin enfald dra felaktiga slutsatser
Permalänk | Anmäl
Alvin Stoltz, 2011-10-04, 20:20
Vi får vara glada att våra journalister kritiserar diktatorer, det var inte för så länge sedan de hyllade dem.
För överigt anser jag att STASI-listan skall offentliggöras snarast.
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2011-10-04, 20:30
Merit, jag läser din blogg dagligen. Önskar att alla gjorde det!
Håller med Karin Grubb Sellin om att dina rapporter från Migrationsverket måste nå en större publik.
Jag blir väldigt nyfiken på vad Abdulrahman al-Qadi tycker om Sverige, kan du inte skriva om det i din blogg?
Jag är visserligen s.k. "islamofob" men jag vill gärna ha alla utomståendes åsikter om vad som är konstigt i Sverige.
Det är lätt att bli hemmablind och tro att vi är världsmästare på allt.
Permalänk | Anmäl
Walker van Tomen, 2011-10-04, 20:38
#24 "Vi får vara glada att våra journalister kritiserar diktatorer, det var inte för så länge sedan de hyllade dem."
Om det vore så väl. Jag tror snarare att det är ute efter Kungen.
Permalänk | Anmäl
Ulrika W.Andersson, 2011-10-04, 20:48
Brukar det inte vara så att man i sådana här sammanhang alltid framför en kritik under besöket? Det borde höra till även denna gång. Om man bara under godmodiga former delat ut utmärkelser och haft det trevligt så är det fel enligt mig.
När man av religiösa skäl kränker mänskliga rättigheter med grymma straff för småsaker är det extra allvarligt. Religionen kan bevisligen leda till en katastrofal form av empatilöshet. Ett exempel på detta är de homosexuella män i Saudiarabien som dömdes att först piskas halvt ihjäl, få återhämta sig och sedan piskas halvt ihjäl igen. Hur kan man komma på något så hemskt?
Nej kungen, om du inte hunnit åka hem ännu så säg till på skarpen!
Permalänk | Anmäl
Martin, 2011-10-04, 21:06
#27 Martin.
"Religionen kan bevisligen leda till en katastrofal form av empatilöshet".
Nej, knappast, fastmera makthungriga, våldsbenägna varelser som använder exv. religioner som ursäkt för sina böjelser.
Som demokrat är det onödigt lätt att bli tvåa en sådan gång. Vill man få igenom ett meddelande är det inte säkert att "på skarpen " ger positivt resultat.
Kungen och Drottningen gör ett utmärkt jobb.
Permalänk | Anmäl
Bengt Mona, 2011-10-04, 21:38
#28
Kan hålla med om att religion har använts som ursäkt i många fall. Samtidigt finns det ju ett ordspråk: "Det behövs religion för att få en god människa att göra onda saker".
Vad gäller kungafamiljen så tycker jag nog ovanligt bra om dem för att vara republikan:-) De kämpar på med sitt efter bästa förmåga. Samtidigt är de representanter för ett klassamhälle som jag gärna ser försvinner. Som personer önskar jag dem dock allt gott.
Permalänk | Anmäl
Martin, 2011-10-04, 21:47
#9 Christina Lundqvist
"Dessutom har man funderingar om hur det kan komma sig att svenska kvinnor är de mest våldtagna i världen."
Sedan kan man fråga sig vad Saudarabiens kung - eller för den delen Sveriges - är rätt personer att en åsikt i frågan.
OnT:
#19 Jan Dalmyr
Du har naturligtvis rätt i att scoutrörelsen inte tillhör staten, men konungen är hedersordförände i scoutrörelsen i egenskap av sitt ämbete. Som alltså råkar vara Svea Rikes statschef. Således är hans representation av scoutrörelsen likställt med hans representation av Sverige, tror jag vissa vill hävda.
Vad sedan Svea Rikes statschef bör och inte göra, det kan man såklart ha både synpunkter på den och den andra sidan om.
Permalänk | Anmäl
Ola Hellman Nielsen, 2011-10-04, 21:51
#13
Sverige ska inte ge prestige åt medeltida härskare men det blir extra pinsamt när regeringen fördömer andra diktaturer som vi inte har något ekonomiskt intresse av.
Det klingar ihåligt och falskt och Sverige har med Carl Bildt tappat sin röst i världen och blivit en sattelit till USA och NATO.
Permalänk | Anmäl
Johan E Karlsson, 2011-10-04, 22:11
"It's not personal, Sonny. It's strictly business."
Permalänk | Anmäl
eru rasist va?, 2011-10-04, 22:11
Merit Wager...utomordentlig analys. Den intellektuella närvaron är omedelbar och din retorik för mig till Skavlans samtal med Inga-Britt Ahlenius, som måste betraktas som Sveriges first lady. För ovanlighetens skull blir jag på gott humör och när man talar om "fler kvinnor på ledande poster", så är du ett självklart val. Om det är dig feministerna avser, så är jag feminist fr o m nu.
Men bortsett från den retoriska briljansen så är det detta som ger dig den högsta politisk utmärkelsen:
"För sin förmåga att se saker från två håll, att inte moralisera över ond och god, att inte ikläda sig Västerlandets självgodhet som ägare av den enda sanningen, samt självutlämnande ställa sig och ropa ut över en församling där de flesta andra skulle ägnat sig åt populism."
Lysande.
Jag tager av mig hatten och går till sängs med ett inre lugn och ett litet hopp om att det trots allt finns en framtid.
Permalänk | Anmäl
u_17443, 2011-10-04, 22:21
Hur internationella scoutförbundet tänker...?
...som vill ge medalj åt en av världens hårdaste diktatorer, det är mig en gåta. Hur vår regering kan tillåta den lydige kungen att hänga medaljen runt förtryckarens hals är en ännu större gåta.
Vad har Allians-regeringen för samarbete med scouterna? Vad vill scouterna? Varför tackade scoutförbundet? Bronsvargen är den enda medalj de delar ut. Tackade de bara för 60 miljoner från diktatorns hand...som det påstås?
Jag begriper inte denna sammanblandning mellan Sveriges statsöverhuvud (jo, det är han) och kanske världens hårdaste diktatur.
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-10-04, 23:15
#29 Chili Palmer...Jag kan inte gå med där. Anledningen är att personer med dubbelseende är utrotningshotade.
För mig är det betydligt allvarligare att världssamfundet avvisade en demokratiskt vald regering i Palestina, än att hänga en Scoutnyckel kring halsen på Abdullah.
Förändringar måste komma inifrån och det är inte direkt så att Merit Wager stödjer regimen. Hon berättar mer om förutsättningarna.
Revolten kommer förr eller senare även till Saudi, men inte med hjälp av slagord från Sverige, utan för stöd till dom som ropar slagord i Saudi.
Att sen Reinfeldt är en lokalpolitiker i statsmannauniform som driver landet som en VD för ett företag som hatar arbetare är något vi måste hantera på hemmaplan. Vi har inget moraliskt underskott, vi har ett dubbelmoraliskt överskott som kan flytta mobben till den som skriker högst. Det Marit gör är att hon beskriver två sidor av saken och står som en diplomat´bland banderollerna. Jag tycker det är en bra och modig position som, till skillnad från slagorden, tvingar till reflektion.
Permalänk | Anmäl
u_17443, 2011-10-04, 23:48
#35 Gunnel Gomér...om du tittar på alla artiklar generellt på Newsmill, så snuttifieras varje ämne. Det är ytterst få som tar ideologisk höjd och ställer det som händer mot en värdegrund.
Kungen är inget undantag. Tydligen har Abdullah visat takter i scoutrörelsen och då reagerar Sverige på det. ´Vad han gör på sin övriga tid är inget som bekymrar kungen (på samma sätt som han inte vill att vi ska bry oss om vad han gör på övrig tid.)
Hade Abdullah varit världens bästa fotbollsspelare hade han förmodligen fått guldbollen.
Se det bara som en del i en snuttifierad värld och motverka det genom att ta ideologisk höjd istället för tjatter i varje enskild ankdam.
Abdullah får Saudierna själva hantera genom att rösta eller brösta bort honom eller behålla honom.
Permalänk | Anmäl
u_17443, 2011-10-04, 23:55
35 kommentarer....
Kungen ger en medalj....
Till Kung Abullah.
Totalt ointressant.
Låt dom leva i sin värld och tro att allt kretsar runt dem.
Där är medaljer väldigt viktiga.
Ungefär som när jag tog mitt första simborgarmärke.
Vi har viktigare saker att tänka på.
Permalänk | Anmäl
Evert Kall, 2011-10-05, 00:41
#38 Urban Wikström...Vårt problem är inte att Abdullah lever i sin värld och tror att allt kretsar om honom. Vårt problem är att vi tror att allt kretsar om oss (vilket i och för sig har ett större sakligt stöd, med tanke på: SKF, Alfalaval, Volvo, SAAB, LM Eriksson, Sandvik, Bultens Kantal, NJA, Astra, ASEA, AGA, Tetrapack etc. 7 miljoner invånare har i princip stått för alla uppfinningar av betydelse sen hjulet och elden uppfanns. Det enda vi inte uppfunnit är väl i så fall baseboll och american fotball, som spelas med händerna enligt den logik som styr USA, men det är förmodligen någon nersupen utvandrad svensk som kommit på dessa fullständigt meningslösa sporter. Baseball heter brännboll i Sverige och att man måste vara duktigt dyngrak för att uppfinna en avlång boll och kalla handboll för fotboll, råder det väl knappast något tvivel om.)
Hur som helst handlar inte artikeln om Abdullahs halsband, utan om vår envisa förmåga att inte sätta oss in i att det faktiskt finns andra sätt att förhålla sig. Jag är inte ens säker på vårt eget demokratiska kapital längre, även om Sverige inte använder samma medeltida maktutövning som Abdullah.
Sverige har t ex en politisk domstol i AD som borde läggas ner och Mats Odell som genom ett högre risktagande i 7 AP-fonden stulit 20 miljarder av mina pensionspengar, ett ganska omfattande våld som jag ser det.
Så det handlar inte om "Abdullas värld", eller din egen, utan att det finns flera världar. Det är liksom det som är artikelns stora förtjänst.
Permalänk | Anmäl
u_17443, 2011-10-05, 04:28
Att Sverige nämns positivt i en vansinnesregims medier tolkar inte jag som någonting positivt. Måste man vara älskad av alla, till varje pris?
Men visst har Merit W en poäng i att det är fenomenalt hyckleri som pågår i synen på Saudi arabien från officiellt svenskt håll (och medierna) men det är ju muslimskt, och då ingår det ju som i konceptet.
Permalänk | Anmäl
Varg i Veum, 2011-10-05, 06:02
Merit Weger, hade ditt resonemang gällt även om Saudi-Arabien hade varit en apartheidstat som Sydafrika en gång var?
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-10-05, 08:33
#41 Charlie Darwin...Det gäller Israel och det gällde naturligtvis Sydafrika. När däremot det inre motståndet växer så stödjer man de demokratiska krafterna inom landet. Hade Netanyahu varit bäst i värden på "kaffekokaren" (den man gör när man börjar simskolan första gången, med munnen under vattnet så att ett bubblande ljud uppstår), så skulle han också fått Guldkokaren.. Att han sen är en sällsynt obehaglig politisk ledare får hanteras av hans egen kaffekokarsektion i Israel.
Du läser ingenstans att Merit Wager stödjer den Saudisk maktstrukturen.
TVÅ ÖGON; TVÅ ÖRON - det finns ett skäl till att vi utrustats med det.
Och en mun. Det blir 4 ingångar och en utgång. Lägger vi därtill känsel, smak och intuition, så ökas utgångarna med beröring och kroppsspråk, intellektuellt och konstnärligt utttryck, men ingångarna blir oändliga.
Artikeln är egentligen inget annat än ett ställningstagande för det enda synsätt som kan öppna upp för förändring under ordnade former och ska Abbdulah lyssna på någon, så är det naturligtvis den som givit honom något.
Lever man däremot i tron att människor är onda eller goda, så återstår ju bara att operera bort det onda, såsom USA försöker, genom att definiera alla som inte är för USA som onda. Det fungerade inte igår och det fungerar inte imorgon.
Så lägg ett bud på Mats Odell istället och hans order till 7 AP-fonden om att öka risktagandet och tappa 20 miljarder på 2 månader. Det borde faktiskt uppröra mer, men det kanske är för nära. Du vet det här med att hellre diskutera grandet i någon annans öga än bjälken i sitt eget.
Permalänk | Anmäl
u_17443, 2011-10-05, 09:58
#17 Ulrika W Andersson, #22 lorentz brydolf
Jag brukar aldrig ägna mig åt inbördes beundran, men idag tänker jag göra det. Stort Tack.!!
Vi är i alla fall tre som tycker lika i en del avseenden. Alltid något......:-)
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2011-10-05, 13:19
Håller fullständigt med om orimlligheten i att klanka på Kungen för att han spelar sin roll i spelet som förståss berikat oss alla (dock i varierande grad) över århundradena. Dubbelmoralen är ett framgångsrikt koncept och grundbulten i den svenska välfärden så alla attack mot den, om än välvilligt och i syfte att upplysa medborgarna, är ett riskabelt drag med potentiellt dyra konsekvenser. Kungen och Media dansar här en intrikat dans som möjligör för oss alla att både känna oss som duktiga och goda människor samtidigt som vi får del av de ekonomiska fördelar som en diktatur kan uppbringa. Möjligen ska artikeln ses som ett försök att stödja den mer välsminkad dubbelmoralgrenen som hävdar att vårt sammarbete med de "onda" gör dem långsiktigt mer goda och att det därför är ok att berika oss på slaveriet. Jag ser dock ingen poäng i att försöka putsa upp vår dubbelmoral till ny och vacker glans. Vi har aldrig haft några större svårigheter att som nation handla falskt och lönande med extremt tunna argument.
ps, problemet med din modena dubbelmoral är att "the law of contagion" går åt båda håll i teorin men i praktiken så är det så att om du blandar ruttna äpplen med fina så blir de ruttna inte finare utan de fina ruttnar fort.
Permalänk | Anmäl
Mopp Olainen, 2011-10-05, 13:53
Håller fullständigt med om orimlligheten i att klanka på Kungen för att han spelar sin roll i spelet som förståss berikat oss alla (dock i varierande grad) över århundradena. Dubbelmoralen är ett framgångsrikt koncept och grundbulten i den svenska välfärden så alla attack mot den, om än välvilligt och i syfte att upplysa medborgarna, är ett riskabelt drag med potentiellt dyra konsekvenser. Kungen och Media dansar här en intrikat dans som möjligör för oss alla att både känna oss som duktiga och goda människor samtidigt som vi får del av de ekonomiska fördelar som en diktatur kan uppbringa. Möjligen ska artikeln ses som ett försök att stödja den mer välsminkad dubbelmoralgrenen som hävdar att vårt sammarbete med de "onda" gör dem långsiktigt mer goda och att det därför är ok att berika oss på slaveriet. Jag ser dock ingen poäng i att försöka putsa upp vår dubbelmoral till ny och vacker glans. Vi har aldrig haft några större svårigheter att som nation handla falskt och lönande med extremt tunna argument.
ps, problemet med din modena dubbelmoral är att "the law of contagion" går åt båda håll i teorin men i praktiken så är det så att om du blandar ruttna äpplen med fina så blir de ruttna inte finare utan de fina ruttnar fort.
Permalänk | Anmäl
Mopp Olainen, 2011-10-05, 13:53
#46 Mopp Olainen...detta handlar inte om person, utan om system. Kungen är en hantlangare som gör vad han blivit ålagd och vill vi något annat ska vi avskaffa monarkin. Vi kanske t o m skulle kunna få stöd för det av någon Saudisk demokratirörelse som skickade bistånd och demonstrerade för vår sak. Vi kanske skulle se rockslagen fyllda med RLF-märken i Saudiarabien, till stöd för den svenska motståndsrörelsen Republican liberation front.
Permalänk | Anmäl
u_17443, 2011-10-05, 14:16
*skakar misstroget på huvudet* Näää, det här i fel!
Att man ska bete sig artigt och alltid upprätthålla en dialog med också de värsta regimer...det tycker jag. Men vi i västvärlden sätter många regimer och diktatorer under blockad och tystnad. Vi sägs delta i olika typ av sanktioner mot 25 stater just nu.
Artig diplomati har ett slags mål, att hänga medaljer runt diktatorers hals har ett annat slags mål.
Vi bevittnar en krock *kabooom*
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-10-05, 15:25
Jag undrar i mitt stilla sinne varför man ska bry sig om vad "saudier" tycker om sverige och svenskarna? Vad fanatiker tycker om omvärlden visar det ju på alla önskvärda sätt, det går inte att ta på allvar.
Permalänk | Anmäl
Varg i Veum, 2011-10-05, 17:07
Hade kungen varit folkvald politiker och gjort detta. Då hade ett mediadrev tvingat honom att avgå!
Men båda är ju kungar och står över lagar och regler i respektive land! -Svenska och folket vill ju ha det så!
-Denna typ av problem får vi fortsätta dras med så länge svenska folket vill bocka och buga inför monarkin!
Permalänk | Anmäl
Inge-mar, 2011-10-05, 21:06
Undrar hur det är att vara scout i Saudiarabien!
Permalänk | Anmäl
Inge-mar, 2011-10-05, 21:08
#42 Alf Carlsson,
"Du läser ingenstans att Merit Wager stödjer den Saudisk maktstrukturen."
Två ögon, två öron, Alf. Merit Weger presenterar sig som
"sekreterare åt den saudiske ambassadören för Sverige, Norge, Island och Finland i fem år".
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-10-05, 21:52
#54 Charlie Darwin...vem har då bättre möjligheter att infiltrera ett demokratiskt tänkesätt?
Och är icke då Merit Wager ett utomordentligt exempel på att kvinnosynen i Saudiarabien inte är hållbar. I Västerlandet rekryterar Saudi denna ytterst kompetenta kvinna, samtidigt som man tar samma kvinna i Saudiarabien och slänger på henne en slöja och förvandlar henne till en reproduktionsanläggning.
Är då icke Merit Wagers arbete även ett arbete för att öka medvetenheten i detta medeltida land om att kvinnorna har resurser utöver reproduktion och att förslavning är en dålig affär?
Och hur mycket styr hennes briljans de Saudiska ambassadörerna utan att dom själva vet om det?
Permalänk | Anmäl
u_17443, 2011-10-06, 05:13
54 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Att ge någon en utmärkelse betyder att man tycker den personen är utmärkt, Merit.
Dessutom har kungahuset gamla traditioner
när det gäller att umgås med diktatorer. Hitler,
namnet bekant?
När, om, SÄPOs DDR arkiv öppnas kommer vi att finna vilka som verkligen var, och kanske är, i maskopi med diktatorer, nazister och landsförrädare.
Scoutrörelsen har ju en hel del dubiösa attityder själv, som tex hur homosexuella behandlas, så det är kanske helt i sin ordning. Kungen får säkert lite fint pynt att ta med sig hem till skåpet?
Jag tycker det är bra att kungen visar sitt rätta jag - en man som trivs bland diktatorer.
Fattar man inte skillnaden på att ha diplomatiska förbindelser och att dela ut medaljer så har man nog inte släppt upp kopplingen hela vägen.
En djupare fråga är...
Vad har kung Abdullah bin Abdulaziz Al Saud gjort för lysande insatser för den internationella scout-rörelsen? Så stora att han får hedersmedaljer?
Och hur kan scoutrörelsen ens komma på idén att ge medalj åt...inte bara en diktatur...utan åt en av världens hårdaste?
"Om de hade hört vad saudier säger om Sverige, vilka negativa sidor som sticker ut för dem när de betraktar det här landet, så kanske - men bara kanske - de skulle förstå lite mer."
Är det något som hindrar dig från att upplysa oss om vad de säger, Merit Wager?
Du har rätt med påståendet att Sverige supportar svenska moskébyggen finansierat till stora delar av Saudi.
Det är det felaktiga !
Vår enfaldighet döljer Saudisk trovärdighet.
Skulle svenska myndigheter åtminstone villkora moskébyggen med ett högst oansenligt utbyteskrav som:
Kan någon kristen församling få möjlighet att bygga åtminstone en enda kristen kyrka i Saudi.
Ni har fått bygga ett antal i Sverige enbart (förutom finasiering i flera andra västländer).
Kan det få upprättas endast en kyrka i Saudi ?
Kan ni också tillåta att muslimer som vill konvertera till kristendom inte blir hotade med dödsstraff & utfrysta ur samhället ?
Vi tillåter ju religionsfrihet här, så då bör det väl vara en gnutta ömsesidighet, eller... ?
Vi ska ha en sak klart för oss, kungen är oerhört lojal mot Sverige. Allt han säger och gör i förhållande till främmande makt är antingen orkestrerat eller godkänt av UD.
Han fick kritik för hans uttalanden vid statsbesöket i Brunei 2004. Det visade sig att han läste ur ett manuskript från UD.
Så om någon ska ha kritik så är det regeringen, inte kungen.
Merit Wager, jag tycker det är utmärkt att du törs gå emot den ensidiga journalistkåren.
Jag undrar däremot om det är något som hindrar dig att skriva om det oerhörda förhållningssätt som råder på Migrationsverket.
Miggornas beskrivning av sitt arbete där borde fler få ta del av än de som läser i din blogg.
Vänligen
Karin Grubb
Tack Merit Wager,
Jag håller med dig i det du skriver, till 100%.
Och #5 Bo T.
Jag tror ex vis 37000 aborterade foster/år är något som upprör många i världen.Inget land har fler. Jag har själv fått frågor om vår abortkultur och massiv kritik i diskussioner med vänner utomlands.
Dessutom har man funderingar om hur det kan komma sig att svenska kvinnor är de mest våldtagna i världen.
Men Bo T du kanske har svaret?
Reinfeldt och Bildt är de värsta hycklarna. Att regeringen och näringslivet ämnar göra vapenaffärer med en av världens vidrigaste diktaturer är mycket allvarligare.
Kungen gör inte Sverige en tjänst genom att frottera sig med diktatorer världen över. Det bästa vore om han abdikerade. Nu.
#9
Hej Christina,
Svenska kvinnor är INTE de mest våldtagna i världen. USA och Sydafrika till exempel ligger värre till. Man ska inte stirra sig blind på anmälningsstatistik. Självrapporteringsundersökningar ger en sannare bild.
Hej Gunnel,
Det finns förmodligen något litet land i Afrika, Kenya ligger väl ganska illa till, men mot bakgrund av att vi tycker oss vara en av de största demokratierna i världen så är det väl ganska genant att Kenya bara ligger lite före oss i våldtäktsstatistik.USA ligger inte ens i närheten, där får du presentera fakta om jag ska tro dig.
Och vad gäller aborter på fem-och-en halv månader (22 v) gamla foster finns det inget land som slår oss. Eller kan du redovisa andra fakta?
Det upphör aldrig att förvåna mig att ni feminister sätter så lite värde på barnen. Det är bara makt och pengar som är viktiga. Till resten av livscykeln hittar man ständigt statistik som bevisar det omöjliga. Som att barn blir lika lyckliga utan en mamma,
Det går lika bra med selleri.
#10 Johan E Karlsson,
Ska Kungen abdikera för att han överlämnar Bronsvargen, eller ska Reinfeldt och Bildt avgå för att de ämnar göra vapenaffärer med Saudi Arabien? Om alla avgår är det ju ingen som kan göra fel.
Det hade varit bättre om kungen hade kunnat ge medaljen för att Saudiarabien tar sitt ansvar och tar emot de invandrare (tex ge palestinier en nationalitet) som istället kommer till Sverige men som skulle göra sig bättre i Saudiarabien och närstående länder. Förstår verkligen inte varför vi och kungen ska åbäka sig för saudierna. Men det är väl som med den mesta moralen, är landet tillräckligt viktigt (dvs som handelspartner) är man inte så kinkiga (se tex Kina).
Jag gillar infallsvinkeln på artikeln! Den sätter fingret på något jag stört mig på hur länge som helst, den svenska dubbelmoralen. Vi talar vitt och brett om mänskliga rättigheter men tvekar inte att sälja oss så fort det finns lite pengar att tjäna. Vi borde i konsekvensens namn bojkotta allt som ens bor granne med en diktatur men konstigt nog ägnar vi all vår tid till att jaga en glasögonorm från Sölvesborg. Det gäller uppenbarligen att välja sina strider. ;-)
Varför vill tex inte folkpartiet och modertaerna bomba saudi arabien till en demokrati? Tycker att det vore helt på sin plats, logiskt sett.
#12 Christina, ha ha, klockrent, du är underbar!!
Mycket bra skrivet. Jag läser ofta vad du skriver och du är absolut en av de vettigaste här!!
Märkligt att alla medier (politiskt korrekta) som visat detta foto (utom Politiskt Inkorrekt) klippt bort drottningen som ser ut som ett spöke iklädd svart muslimsk drapering
#18 Ja, det är märkligt. Man tar ju seden dit man kommer och det är väl självklart?!
Alltså, jag var skeptisk till att kungen överlämnade utmärkelsen innan jag läste den här artikeln och jag är det fortfarande. Men jag måste likväl säga att det finns en bra poäng med den här artikeln. Framför allt tror jag att vi lättare kan påverka dem med goda diplomatiska relationer än med dåliga.
Merit Wager
Bra inlägg, mycket bättre än din härförleden tilltänkta holmgång med Maria Elementar!
Christina Lundqvist #9 ,#12
Instämmer med #17, dina kommentarer tillhör alltid de vettigaste och mest tänkvärda i de trådar där du dyker upp.
Gunnel Gomér #11
När du och Madegårdskan har spammat 180 kommentarer var utan början och slut har Christina Lundqvist med en eller två kommentarer redan kratsat ut kastanjerna , förädlat desamma och serverat dom på guldfat!
Något att försöka ta efter?
Jasså var det en scoututmärkelse: Kunde väl någon sagt redan från början.
Men är det inte så att man inom journalistkåren säger ätt man inte kan berätta hela sanningen till folk för då kan de i sin enfald dra felaktiga slutsatser
Vi får vara glada att våra journalister kritiserar diktatorer, det var inte för så länge sedan de hyllade dem.
För överigt anser jag att STASI-listan skall offentliggöras snarast.
Merit, jag läser din blogg dagligen. Önskar att alla gjorde det!
Håller med Karin Grubb Sellin om att dina rapporter från Migrationsverket måste nå en större publik.
Jag blir väldigt nyfiken på vad Abdulrahman al-Qadi tycker om Sverige, kan du inte skriva om det i din blogg?
Jag är visserligen s.k. "islamofob" men jag vill gärna ha alla utomståendes åsikter om vad som är konstigt i Sverige.
Det är lätt att bli hemmablind och tro att vi är världsmästare på allt.
#24 "Vi får vara glada att våra journalister kritiserar diktatorer, det var inte för så länge sedan de hyllade dem."
Om det vore så väl. Jag tror snarare att det är ute efter Kungen.
Brukar det inte vara så att man i sådana här sammanhang alltid framför en kritik under besöket? Det borde höra till även denna gång. Om man bara under godmodiga former delat ut utmärkelser och haft det trevligt så är det fel enligt mig.
När man av religiösa skäl kränker mänskliga rättigheter med grymma straff för småsaker är det extra allvarligt. Religionen kan bevisligen leda till en katastrofal form av empatilöshet. Ett exempel på detta är de homosexuella män i Saudiarabien som dömdes att först piskas halvt ihjäl, få återhämta sig och sedan piskas halvt ihjäl igen. Hur kan man komma på något så hemskt?
Nej kungen, om du inte hunnit åka hem ännu så säg till på skarpen!
#27 Martin.
"Religionen kan bevisligen leda till en katastrofal form av empatilöshet".
Nej, knappast, fastmera makthungriga, våldsbenägna varelser som använder exv. religioner som ursäkt för sina böjelser.
Som demokrat är det onödigt lätt att bli tvåa en sådan gång. Vill man få igenom ett meddelande är det inte säkert att "på skarpen " ger positivt resultat.
Kungen och Drottningen gör ett utmärkt jobb.
#28
Kan hålla med om att religion har använts som ursäkt i många fall. Samtidigt finns det ju ett ordspråk: "Det behövs religion för att få en god människa att göra onda saker".
Vad gäller kungafamiljen så tycker jag nog ovanligt bra om dem för att vara republikan:-) De kämpar på med sitt efter bästa förmåga. Samtidigt är de representanter för ett klassamhälle som jag gärna ser försvinner. Som personer önskar jag dem dock allt gott.
#9 Christina Lundqvist
"Dessutom har man funderingar om hur det kan komma sig att svenska kvinnor är de mest våldtagna i världen."
Sedan kan man fråga sig vad Saudarabiens kung - eller för den delen Sveriges - är rätt personer att en åsikt i frågan.
OnT:
#19 Jan Dalmyr
Du har naturligtvis rätt i att scoutrörelsen inte tillhör staten, men konungen är hedersordförände i scoutrörelsen i egenskap av sitt ämbete. Som alltså råkar vara Svea Rikes statschef. Således är hans representation av scoutrörelsen likställt med hans representation av Sverige, tror jag vissa vill hävda.
Vad sedan Svea Rikes statschef bör och inte göra, det kan man såklart ha både synpunkter på den och den andra sidan om.
#13
Sverige ska inte ge prestige åt medeltida härskare men det blir extra pinsamt när regeringen fördömer andra diktaturer som vi inte har något ekonomiskt intresse av.
Det klingar ihåligt och falskt och Sverige har med Carl Bildt tappat sin röst i världen och blivit en sattelit till USA och NATO.
"It's not personal, Sonny. It's strictly business."
Merit Wager...utomordentlig analys. Den intellektuella närvaron är omedelbar och din retorik för mig till Skavlans samtal med Inga-Britt Ahlenius, som måste betraktas som Sveriges first lady. För ovanlighetens skull blir jag på gott humör och när man talar om "fler kvinnor på ledande poster", så är du ett självklart val. Om det är dig feministerna avser, så är jag feminist fr o m nu.
Men bortsett från den retoriska briljansen så är det detta som ger dig den högsta politisk utmärkelsen:
"För sin förmåga att se saker från två håll, att inte moralisera över ond och god, att inte ikläda sig Västerlandets självgodhet som ägare av den enda sanningen, samt självutlämnande ställa sig och ropa ut över en församling där de flesta andra skulle ägnat sig åt populism."
Lysande.
Jag tager av mig hatten och går till sängs med ett inre lugn och ett litet hopp om att det trots allt finns en framtid.
Hur internationella scoutförbundet tänker...?
...som vill ge medalj åt en av världens hårdaste diktatorer, det är mig en gåta. Hur vår regering kan tillåta den lydige kungen att hänga medaljen runt förtryckarens hals är en ännu större gåta.
Vad har Allians-regeringen för samarbete med scouterna? Vad vill scouterna? Varför tackade scoutförbundet? Bronsvargen är den enda medalj de delar ut. Tackade de bara för 60 miljoner från diktatorns hand...som det påstås?
Jag begriper inte denna sammanblandning mellan Sveriges statsöverhuvud (jo, det är han) och kanske världens hårdaste diktatur.
#29 Chili Palmer...Jag kan inte gå med där. Anledningen är att personer med dubbelseende är utrotningshotade.
För mig är det betydligt allvarligare att världssamfundet avvisade en demokratiskt vald regering i Palestina, än att hänga en Scoutnyckel kring halsen på Abdullah.
Förändringar måste komma inifrån och det är inte direkt så att Merit Wager stödjer regimen. Hon berättar mer om förutsättningarna.
Revolten kommer förr eller senare även till Saudi, men inte med hjälp av slagord från Sverige, utan för stöd till dom som ropar slagord i Saudi.
Att sen Reinfeldt är en lokalpolitiker i statsmannauniform som driver landet som en VD för ett företag som hatar arbetare är något vi måste hantera på hemmaplan. Vi har inget moraliskt underskott, vi har ett dubbelmoraliskt överskott som kan flytta mobben till den som skriker högst. Det Marit gör är att hon beskriver två sidor av saken och står som en diplomat´bland banderollerna. Jag tycker det är en bra och modig position som, till skillnad från slagorden, tvingar till reflektion.
#35 Gunnel Gomér...om du tittar på alla artiklar generellt på Newsmill, så snuttifieras varje ämne. Det är ytterst få som tar ideologisk höjd och ställer det som händer mot en värdegrund.
Kungen är inget undantag. Tydligen har Abdullah visat takter i scoutrörelsen och då reagerar Sverige på det. ´Vad han gör på sin övriga tid är inget som bekymrar kungen (på samma sätt som han inte vill att vi ska bry oss om vad han gör på övrig tid.)
Hade Abdullah varit världens bästa fotbollsspelare hade han förmodligen fått guldbollen.
Se det bara som en del i en snuttifierad värld och motverka det genom att ta ideologisk höjd istället för tjatter i varje enskild ankdam.
Abdullah får Saudierna själva hantera genom att rösta eller brösta bort honom eller behålla honom.
35 kommentarer....
Kungen ger en medalj....
Till Kung Abullah.
Totalt ointressant.
Låt dom leva i sin värld och tro att allt kretsar runt dem.
Där är medaljer väldigt viktiga.
Ungefär som när jag tog mitt första simborgarmärke.
Vi har viktigare saker att tänka på.
#38 Urban Wikström...Vårt problem är inte att Abdullah lever i sin värld och tror att allt kretsar om honom. Vårt problem är att vi tror att allt kretsar om oss (vilket i och för sig har ett större sakligt stöd, med tanke på: SKF, Alfalaval, Volvo, SAAB, LM Eriksson, Sandvik, Bultens Kantal, NJA, Astra, ASEA, AGA, Tetrapack etc. 7 miljoner invånare har i princip stått för alla uppfinningar av betydelse sen hjulet och elden uppfanns. Det enda vi inte uppfunnit är väl i så fall baseboll och american fotball, som spelas med händerna enligt den logik som styr USA, men det är förmodligen någon nersupen utvandrad svensk som kommit på dessa fullständigt meningslösa sporter. Baseball heter brännboll i Sverige och att man måste vara duktigt dyngrak för att uppfinna en avlång boll och kalla handboll för fotboll, råder det väl knappast något tvivel om.)
Hur som helst handlar inte artikeln om Abdullahs halsband, utan om vår envisa förmåga att inte sätta oss in i att det faktiskt finns andra sätt att förhålla sig. Jag är inte ens säker på vårt eget demokratiska kapital längre, även om Sverige inte använder samma medeltida maktutövning som Abdullah.
Sverige har t ex en politisk domstol i AD som borde läggas ner och Mats Odell som genom ett högre risktagande i 7 AP-fonden stulit 20 miljarder av mina pensionspengar, ett ganska omfattande våld som jag ser det.
Så det handlar inte om "Abdullas värld", eller din egen, utan att det finns flera världar. Det är liksom det som är artikelns stora förtjänst.
Att Sverige nämns positivt i en vansinnesregims medier tolkar inte jag som någonting positivt. Måste man vara älskad av alla, till varje pris?
Men visst har Merit W en poäng i att det är fenomenalt hyckleri som pågår i synen på Saudi arabien från officiellt svenskt håll (och medierna) men det är ju muslimskt, och då ingår det ju som i konceptet.
Merit Weger, hade ditt resonemang gällt även om Saudi-Arabien hade varit en apartheidstat som Sydafrika en gång var?
#41 Charlie Darwin...Det gäller Israel och det gällde naturligtvis Sydafrika. När däremot det inre motståndet växer så stödjer man de demokratiska krafterna inom landet. Hade Netanyahu varit bäst i värden på "kaffekokaren" (den man gör när man börjar simskolan första gången, med munnen under vattnet så att ett bubblande ljud uppstår), så skulle han också fått Guldkokaren.. Att han sen är en sällsynt obehaglig politisk ledare får hanteras av hans egen kaffekokarsektion i Israel.
Du läser ingenstans att Merit Wager stödjer den Saudisk maktstrukturen.
TVÅ ÖGON; TVÅ ÖRON - det finns ett skäl till att vi utrustats med det.
Och en mun. Det blir 4 ingångar och en utgång. Lägger vi därtill känsel, smak och intuition, så ökas utgångarna med beröring och kroppsspråk, intellektuellt och konstnärligt utttryck, men ingångarna blir oändliga.
Artikeln är egentligen inget annat än ett ställningstagande för det enda synsätt som kan öppna upp för förändring under ordnade former och ska Abbdulah lyssna på någon, så är det naturligtvis den som givit honom något.
Lever man däremot i tron att människor är onda eller goda, så återstår ju bara att operera bort det onda, såsom USA försöker, genom att definiera alla som inte är för USA som onda. Det fungerade inte igår och det fungerar inte imorgon.
Så lägg ett bud på Mats Odell istället och hans order till 7 AP-fonden om att öka risktagandet och tappa 20 miljarder på 2 månader. Det borde faktiskt uppröra mer, men det kanske är för nära. Du vet det här med att hellre diskutera grandet i någon annans öga än bjälken i sitt eget.
#17 Ulrika W Andersson, #22 lorentz brydolf
Jag brukar aldrig ägna mig åt inbördes beundran, men idag tänker jag göra det. Stort Tack.!!
Vi är i alla fall tre som tycker lika i en del avseenden. Alltid något......:-)
Håller fullständigt med om orimlligheten i att klanka på Kungen för att han spelar sin roll i spelet som förståss berikat oss alla (dock i varierande grad) över århundradena. Dubbelmoralen är ett framgångsrikt koncept och grundbulten i den svenska välfärden så alla attack mot den, om än välvilligt och i syfte att upplysa medborgarna, är ett riskabelt drag med potentiellt dyra konsekvenser. Kungen och Media dansar här en intrikat dans som möjligör för oss alla att både känna oss som duktiga och goda människor samtidigt som vi får del av de ekonomiska fördelar som en diktatur kan uppbringa. Möjligen ska artikeln ses som ett försök att stödja den mer välsminkad dubbelmoralgrenen som hävdar att vårt sammarbete med de "onda" gör dem långsiktigt mer goda och att det därför är ok att berika oss på slaveriet. Jag ser dock ingen poäng i att försöka putsa upp vår dubbelmoral till ny och vacker glans. Vi har aldrig haft några större svårigheter att som nation handla falskt och lönande med extremt tunna argument.
ps, problemet med din modena dubbelmoral är att "the law of contagion" går åt båda håll i teorin men i praktiken så är det så att om du blandar ruttna äpplen med fina så blir de ruttna inte finare utan de fina ruttnar fort.
Håller fullständigt med om orimlligheten i att klanka på Kungen för att han spelar sin roll i spelet som förståss berikat oss alla (dock i varierande grad) över århundradena. Dubbelmoralen är ett framgångsrikt koncept och grundbulten i den svenska välfärden så alla attack mot den, om än välvilligt och i syfte att upplysa medborgarna, är ett riskabelt drag med potentiellt dyra konsekvenser. Kungen och Media dansar här en intrikat dans som möjligör för oss alla att både känna oss som duktiga och goda människor samtidigt som vi får del av de ekonomiska fördelar som en diktatur kan uppbringa. Möjligen ska artikeln ses som ett försök att stödja den mer välsminkad dubbelmoralgrenen som hävdar att vårt sammarbete med de "onda" gör dem långsiktigt mer goda och att det därför är ok att berika oss på slaveriet. Jag ser dock ingen poäng i att försöka putsa upp vår dubbelmoral till ny och vacker glans. Vi har aldrig haft några större svårigheter att som nation handla falskt och lönande med extremt tunna argument.
ps, problemet med din modena dubbelmoral är att "the law of contagion" går åt båda håll i teorin men i praktiken så är det så att om du blandar ruttna äpplen med fina så blir de ruttna inte finare utan de fina ruttnar fort.
#46 Mopp Olainen...detta handlar inte om person, utan om system. Kungen är en hantlangare som gör vad han blivit ålagd och vill vi något annat ska vi avskaffa monarkin. Vi kanske t o m skulle kunna få stöd för det av någon Saudisk demokratirörelse som skickade bistånd och demonstrerade för vår sak. Vi kanske skulle se rockslagen fyllda med RLF-märken i Saudiarabien, till stöd för den svenska motståndsrörelsen Republican liberation front.
*skakar misstroget på huvudet* Näää, det här i fel!
Att man ska bete sig artigt och alltid upprätthålla en dialog med också de värsta regimer...det tycker jag. Men vi i västvärlden sätter många regimer och diktatorer under blockad och tystnad. Vi sägs delta i olika typ av sanktioner mot 25 stater just nu.
Artig diplomati har ett slags mål, att hänga medaljer runt diktatorers hals har ett annat slags mål.
Vi bevittnar en krock *kabooom*
Jag undrar i mitt stilla sinne varför man ska bry sig om vad "saudier" tycker om sverige och svenskarna? Vad fanatiker tycker om omvärlden visar det ju på alla önskvärda sätt, det går inte att ta på allvar.
Hade kungen varit folkvald politiker och gjort detta. Då hade ett mediadrev tvingat honom att avgå!
Men båda är ju kungar och står över lagar och regler i respektive land! -Svenska och folket vill ju ha det så!
-Denna typ av problem får vi fortsätta dras med så länge svenska folket vill bocka och buga inför monarkin!
Undrar hur det är att vara scout i Saudiarabien!
#42 Alf Carlsson,
"Du läser ingenstans att Merit Wager stödjer den Saudisk maktstrukturen."
Två ögon, två öron, Alf. Merit Weger presenterar sig som
"sekreterare åt den saudiske ambassadören för Sverige, Norge, Island och Finland i fem år".
#54 Charlie Darwin...vem har då bättre möjligheter att infiltrera ett demokratiskt tänkesätt?
Och är icke då Merit Wager ett utomordentligt exempel på att kvinnosynen i Saudiarabien inte är hållbar. I Västerlandet rekryterar Saudi denna ytterst kompetenta kvinna, samtidigt som man tar samma kvinna i Saudiarabien och slänger på henne en slöja och förvandlar henne till en reproduktionsanläggning.
Är då icke Merit Wagers arbete även ett arbete för att öka medvetenheten i detta medeltida land om att kvinnorna har resurser utöver reproduktion och att förslavning är en dålig affär?
Och hur mycket styr hennes briljans de Saudiska ambassadörerna utan att dom själva vet om det?