Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Mobbning

Under vårvintern har mobbning diskuterats alltmer. Växer problemet och vad ska man göra åt det? Läs (20) Skriv

Incidentberedskapen

Sverige saknade incidentberedskap när ryska flygplan övade mot svenska mål under påskhelgen. Läs (8) Skriv

Politik och PR

Aftonbladet har i en serie reportage granskat relationen mellan pr och politik. Är kritiken befogad? Läs (1) Skriv

Turkiet

Carina Hägg om Turkiet

UD stoppade inte Pekgul

Turkiet bestämmer inte vem som ska gå på seminarier i Sverige. UD har inte stoppat Pekgul från att medverka i riksdagen, skriver Carina Hägg, riksdagsledamot för socialdemokraterna.


Om författaren

 

Carina Hägg är riksdagsledamot (S).

 

 

 

Vi ska såväl erkänna de demokratiska krafternas arbete i Turkiet som våga se kvardröjande problem. Den turkiska statens förste president Ataturk bestämde sig för att Turkiet skulle formas till en nation med ett språk, det turkiska. Därmed förbjöds det kurdiska språket, kurdisk litteratur stoppades och de kurdiska skolorna stängdes. Kurderna skulle inte existera som folk. Sedan den turkiska statens bildande efter första världskrigets av segrarmakter har landet använt olika metoder för att förtrycka och assimilera kurder och andra minoriteter i landet. Militären krävde så sent som år 2005 att parlamentet skulle införa undantagslagar som skulle ge militären fria händer att gripa, åtala och att få skjuta vem som helst. Om dessa lagar skulle blivit godkända av parlamentet hade det varit slut med yttrandefriheten. Lagarna blev heller inte godkända men det visade att Turkiet ännu var långt ifrån ett demokratiskt land och vägen mot demokrati var full av hinder. Även om Turkiet genomgått stora förbättringar under AKP:s styre så måste stora förändringar göras i konstitutionen när det gäller kurdernas rättigheter och yttrandefrihet. Man kan inte kalla sig för rättsstat samtidigt som politiker och journalister fängslas på grund av sina politiska åsikter. Något som sker i stor omfattning. Jag uppfattar att Gulan Avcis FP delar min uppfattning om förhållande som dessa ska tydliggöras vid parlamentariskt utbyte. Liksom att ämnet Kvinnor och Politik (Women and Politics) har en viktig roll även vid mellanstaliga kontakter.

Men Avci skriver också på Newsmill den 22 september att UD, efter påtryckningar från den turkiska ambassaden, har plockat bort henne från en konferens om kvinnors rättigheter. Konferensen som även var förlagd i riksdagshuset riktade sig till turkiska politiker. Enligt Gulan Avci hade Sveriges generalkonsul i Istanbul ringt henne och meddelat att "högsta ledningen på Utrikesdepartementet i Sverige" beslutat att hon inte fick delta i panelsamtalet.

Om detta är sant eller inte har jag ingen kunskap om liksom hur man förhåller sig internt till varandra inom alliansen. Men när Avci fortsätter sin artikel som följer "Jag får då veta att kravet att min medverkan ska stoppas kommer från Turkiets ambassad i Stockholm. Och detta gäller inte bara mig, utan också Nalin Pekgul (S). Nalin och jag har inte mycket politiskt gemensamt, men vi är båda kurder från Turkiet. Att just vi två, men inga andra, stoppas från att medverka vid denna femdagarskonferens, kan inte ha med någonting annat att göra än att vi är kurder."

Eftersom jag redan under sommaren hade informerats om att Nalin Pekgul tackat nej till att delta i det angivna samtalet i riksdagen var läsningen minst sagt förvånande. Men för att få klarhet om de förhållande som förts fram tog jag via mail kontakt med Pekgul med den direkta frågan om Avcis påstående ägde sin riktighet eller inte. Jag fick följande svar: "Redan när jag fick inbjudan att delta i samtalet tackade jag nej men däremot tackade ja till en middag med dem och den var jag på den 22 september". UD hade inte stoppat Pekgul från att medverka i riksdagen och därmed befanns Avcis uppgift vara osann.

Då inställer sig nästa fråga, denna gång till Avci, av vilken anledning fick hon för sig att Sveriges Utrikesdepartement skulle lyft ut Pekgul ur programmet? Att Pekgul lämnat den aktiva politiken och därmed inte längre deltar i den offentliga debatten innebär inte att vem som helst ska kunna uttala sig i hennes namn. Men det kan kanske ändå vara på sin plats att påminna om en artikel på Newsmill från den 14 april 2010 där Nalin Pekgul varnade för att etnifieringen av politiken blir en destruktiv kraft. I artikeln skrev hon då själv "När riksdagen beslutade att benämna massakrerna på armenier, assyrier och syrianer som folkmord kom motsättningarna upp till ytan. Beslutet kan diskuteras, men det är ett tecken på etnifieringen att riksdagsledamöter med rötter i Turkiet deltog så aktivt i debatten och sedan tar åt sig äran av beslutet inför de egna etniska grupperna. Jag hade förväntat mig att just dessa ledamöter skulle se faran med etnifieringen och hålla sig borta från denna debatt för att inte öka motsättningarna." I fortsättningen så utgår jag från att debattörer kontaktar Pekgul innan de lägger ord i hennes mun.

Sverige och EU måste fortsätta att ställa krav på demokratisering och på minoriteternas rättigheter. Turkiet tillhör Europa och i EU borde man redan vara klar med en plan när Turkiet kan bli medlem i den europeiska gemenskapen. Det är skamligt att inte se det muslimska Turkiet som en tillgång för Europa. Att länder som Frankrike, Österrike och Tyskland bromsar denna process är allvarligt. Men jag sätter också frågetecken för enskilda debattörers agenda. OM EU inte är berett att släppa in Turkiet i gemenskapen är det stor risk att landet utvecklas i fel riktning och banden till odemokratiska stater fördjupas. Det krävs nu mer, inte mindre av dialog med Turkiet.

 





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/39806

17 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

"Turkiet tillhör Europa..."

3% av Turkiets territorium ligger i Europa, Carina Hägg.

Och när det gäller EU, vad i hela friden får dig att tro att Turkiet skulle bli en större tillgång för EU än vad blysänket Grekland är?

Permalänk | Anmäl #2 Bo T, 2011-09-29, 11:42

Olle Olsson

"Köttberget" får ni behålla däremot kan ni INTE stoppa de kristna akademikerna inom EU att flytta till det dynamiska Turkiet.

Bo T

Turkiet har mer barn i grundskolan än Greklands befolkning.
Mer studenter i Gymnasienivå än Rumäniens befolkning.
Mer universititet studerande än Bulgariens befolkning.

Grekland har c:a 11 000 000 invånare medan endast c.a 3 000 000 som arbetade.Idag är det knappt någon som arbetar.

Kort och gott TURKISH POWER.

Permalänk | Anmäl #3 TmT, 2011-09-29, 12:00

Varför skulle vi vilja stoppa de som vill flytta till Turkiet - för jobb eller pension eller något annat?

Den turkiska utbildningen är någorlunda bra men ligger inte i nivå med nordeuropas (talar om eftergymnasiala delen). Tyvärr kommer det dala allt efter som APK får in mer och mer av islam i samhället...

Permalänk | Anmäl #4 Olle Olsson, 2011-09-29, 12:32

Olle Olsson

Fel

Turkiska akademiker har strömmat till Turkiet efter AKP fick makten.Inte bara turkar utan 14 000 tyska akademiker har flyttat till Turkiet.

Akp är inte mer Islam än turken i gemen.

Från ha varit ett land som expoterat arbetskraft har Turkiet övergott till att ta emot arbetskraft.

160 000 turkar har återvänt från Tyskland 80 000 till väntas fram till nyår.70 000 tyskar varav 14 000 är akademiker ser sin framtid i Turkiet.Och detta är bara början.

Väx ifrån den kristna religiösa rasismen.Turkiska skolor finns i nästan alla världens hörn med gott resommé.Mycket eftertraktade.

Permalänk | Anmäl #5 TmT, 2011-09-29, 13:09

#5 TmT

Jag hoppas Du har rätt och att de turkar som bor i Skandinavien gör som sina bröder i Tyskland och flyttar hem till sina rötter i Turkiet. Eftersom de så enormt välutbildade så blir det en så kallad win-win lösning.

Permalänk | Anmäl #6 Anders Erlandsson, 2011-09-29, 14:17

Om nu inte Nalin Pekgul kan eller vill vara med så kanske (s) i stället kan skicka Hasan Dölek?

http://www.newsmill.se/artikel/2011/09/15/som-turk-m-ste-man-inte-f-rsva...

Det vore väl ändå en värdig representant, för (s)!? Det gäller väl bara att de andra deltagarna vaktar sina kragar och byxben.

Jo förresten vem kommer från (s) till sammankomsten?

Permalänk | Anmäl #7 Cuben, 2011-09-29, 15:06

@TmT,

" 14 000 tyska akademiker har flyttat till Turkiet"

Säker på att tyskarna i gemen kallar alla dess för tyskar ...?

"Akp är inte mer Islam än turken i gemen."

Nej, och det är ännu en orsak till att Turkiet absolut inte ska in i EU.

"Väx ifrån den kristna religiösa rasismen"

Finns få grupper som är så rasistiska som turkar eller muslimer.

En av Tysklands största tidningar konstaterade efter IT-boomen 2000 att i princip ingen av Tysklands miljontals turkar klarade av att avancera från taxichaufförer till it-branchen. Däremot kom det hundra tusen indier och kineser som tog dessa jobb.

Den krassa slutsatsen från tidningen var att Tyskland var tvunget att fortsätta importera buddister och hinduister för att i framtiden ha råd att försörja alla förtidspensionerade muslimer ...

Permalänk | Anmäl #8 Olle Olsson, 2011-09-29, 15:55

Sorgligt att en massa rasister skriver orelevanta kommentarer om muslimer och turkar.
Verkligheten är dock helt annorlunda. Kreditföretagen har höjt betyget för Turkiets ekonomi och landet går till att bli världens största 10:de ekonomi år 2020.

Detta förfarande är sig lik Gulan Avci och co, de tar varje tillfälle i akt och smutskasta Turkiet som stat och folk. Samma lögnhistoria skapades med de s k Pippi-böckerna som hade fastnat i turkisk tull pga ofullständig tulldeklaration. Då som nu var det samma visa, de s k kurdiska PKK sympatisörerna i Sverige var snabb ute för att smutskasta demokratiförsöken i Turkiet. Fråga Gulan Avci t ex om hon kan istället kan fördömma PKK:s handlingar i Turkiet. Nyligen sköts över 200 skott på 4 unga kurdiska universitetsstudenter i en bil i östra Turkiet, i tron att de var polisstudenter.
Det här är vardagen i östra Turkiet. Om Gulan Avci är intresserad av kurdiska kvinnors vardag kan hon undersöka hur många kurdiska tjejer varje år tvingas begå självmord pga kärlek föräldrarna inte accepterar.

Gulan, det är för Gulan att fördömma PKKs övergrepp innan du smustskastar demokratiförsöken i Turkiet!

Permalänk | Anmäl #13 Arne, 2011-09-29, 17:23

Jag är svensk och kurd men det finns en sak som skiljer mig från många andra kurder i vårt land, och det är att jag tar avstånd från terrororganisationen PKK. PKK är en nationalist-stalinistisk terrororganisation som legat bakom 40.000 människors död i Turkiet sedan 1984. Bara den här veckan hade man ihjälp 9 civila- varav samtliga var etniska kurder.

Det som är så anmärkningsvärt med Gulan Avci är att hon i egenskap av liberal politiker aldrig tagit avstånd från den marxist-leninistiska terrororganisationen PKK. Tillsammans med sin man Fredrik Malm har man i flera år fört PKK propaganda på sina respektive bloggar. Den ena dagen har man visat sitt motstånd för FARC gerillan i Colombia bara för att den andra dagen redogöra för PKK propaganda på sina bloggar.

Jag vill se Catarina Hägg, Gulan Avci och Fredrik Malm ta avstånd från PKK. Om man inte gör det så förstår jag att dom turkiska myndigheterna inte vill befatta sig med politiker som stödjer en organisation som mördar civila (mest kurder), soldater och polismän på löpande bana.

Jag vill understryka att PKK INTE representerar det kurdiska folket i Turkiet. PKKs politiska parti BDP fick 2,5 miljoner röster i det senaste valet. Detta i ett land med över 20 miljoner kurder. Majoriteten av kurderna vill se en fredlig lösning på kurdfrågan och landets övriga demokratifrågor.

Problemet ligger i att den kurd-nationalistiska rörelsen i Turkiet har anhängare i samtliga riksdagspartier utom Moderaterna. Ett gott råd till såväl Carina Hägg som Gulan Avci är att ta avstånd från PKK terror.

Jag förstår att turkiska politiker inte vill ha och göra med PKK språkrör i Sverige. Det är så Gulan Avci men även Carina Hägg uppfattas av den turkiska gruppen och den turkiska regeringen.

Flera ministrar i den turkiska regeringen är kurder. Bland annat är landets Finansminister en kurd från östra Turkiet. Regeringspartiet AK P fick i det senaste valet 52% av rösterna i östra Turkiet/kurdistan. Då lever 60% av Turkiets kurder i västra Turkiet sida vid sida med turkar. Bland dessa kurder har PKK inget politisk stöd. PKK och deras stalinism-nationalism stöds inte av majoriteten av kurderna. Det är viktigt att Catrina Hägg känner till detta.

Till alla som säger NEJ till Turkiet i EU:

Norge höll en omröstning och sade nej till ett EU medlemskap. Den vägen kommer Turkiet att gå. Turkiet är i dag ett land med en ekonomisk tillväxt på mellan 7.5% -8% per år trots krisen. Vad fan ska turkarna in i EU och göra?

Permalänk | Anmäl #14 Baba Zula Zula, 2011-09-30, 00:57

Till #6, Anders Erlandsson
I så fall måste du också påstå att Millioner amerikanska svenskar måste återkomma tillbaka till rotter , d.v.s. till Sverige; miljoner judar från världens alla hörn, t.o.m, från Tukiet, där de har fått skydd från spanska inkvisitionen, måste återvända till Israel; 10 millioner armenier från USA och Europa måste återkomma till Armenien för att odla aprikoter; är det det du menar? I så fall kan du kräva att de några få turkar som finns utanför Turkiet borde återkomma till Turkiet.
Jag skulle vilja också poängtera att antalet av turkar I Sveriger inte är stor, du kanske blandar ihop turkar och kurder från Turkiet. Svenska kurder säger ofta att de är från Turkiet, men de sager inte att de är kurder.

Permalänk | Anmäl #15 emma n, 2011-09-30, 09:00

Till #14, Baba Zula Zula
jag tänkte att kurderna i Sverige är så splittrade och outbildade att de inte fattar hyr smutsit spelar Gulan, Malm, Carina och alla andra som försöker att få popularitet bland kurder genom att sprida turkofobi, fast de egentligen orsakar en stor skada för kurdiska frågor och de jobbar på uppdrag av bl.a. armeniska lobbyn.
Det var en positiv överraskning!

Permalänk | Anmäl #16 emma n, 2011-09-30, 09:05

Om du, Carina, är så intresserad av kurdernas mänskliga rättigheter, varför höjer du adlrig röst för att berätta om etniska rensningen av kurder I Armenien? 1988-1992 tusentals kurder-muslimer och Azeri tvingades att lämna Armenien och Karabakhs del av Azerbaijan som resultat av en organiserad av armeniska myndigheterna och armeniska befolkningen etniska rensningen. In Nagorno Karabakh har beväpnade armeniska nationalister bränt ihjäl levande kvinnor och barn. Har du inget att saga om deras mänskliga rättigheter?
P.g.a. Armeniens okkupation har Azerbaijan idag 1 miljon flyktingar,Azeri och Kurder. Har du, inget att säga om mänskliga rättigheter av dem som förlorade sina hem för 20 år sedan, bor i flyktinganläggningar, och förlorade sina nära och kära bara?
Jag kan förstå Carina, att du nedprioriterar kurder-muslimer, Azeri och Turkar till fördel av “kristna” armenier p.g.a. roster, väljare och annat. Men I så fall bör du inte kalla dig social-demokrat.
Social-demokrater idag är inte samma partiet som de var för 20 år sedan. Minst hälften av deras ledamöter måste bytas för att återfå förtroendet.

Permalänk | Anmäl #17 emma n, 2011-09-30, 09:31

jag håller med att Turkiet inte ska med I EU. Oavsett vad turkofober sager – det går bra för Turkiet och det kommer att gå ännu bättre. EU får själv betala till Grekland med våra, skattebetalarnas pengar, utan vårt tillstånd. Dessutom är det inte turkiska militärens uppgift att försvara EU. EU hjälper inte till Turkiet med PKK, varför ska Turkiet försvara EU?
Även Sverige borde hålla sig borta från EU – vi betalar massor till EU utan att få ngt tillbaka.
Ni, social demokrater har fastnad I det förflutna. Vad spelar det för roll om man kunde/kunde inte tala kurdiska I Ataturks Turkiet? Idag finns I Turkiet kurdiska TV program , kurdiska tidningar och de icke-PKK kurder njuter av samma rättigheter som turkar. Tyvärr kan du inte saga samma sak om kurder I Norra Irak – där har makten kurder och kurder förtrycker kurder , turkmener, araber.

Permalänk | Anmäl #18 Bagirova Irade, 2011-10-01, 09:12

Och en självklart fråga: hyr kunde social demokrater "erkänna " "folkmordet" som har aldrig existerad (100årsgammal förflyttning från en del av landet till det andra av armeniska befolkningen som massmördade muslimer för att ha sin egen stat , definieras inte som "folkmordet") och samtidigt ignorera ett folkmordet som Armenia har begått för 20 år sedan 1988-1992 och som var erkänd i många länder , t.o.m. av många US kongressman?

Ögonvittne, en rysk journalist, berätar:
“The dead-bodies exchanged for the alive hostages are occasionally brought to Agdara. You won't see it even in a nightmare: pierced out eyes, cut off ears, scalped heads, cut off heads. A number of corpses were dragged by ropes after the armed personnel earners. There was no limit to humiliation”
V. Belykh “Izvestia” newspaper reporter about Massacre of Khodjaly civilians by Armenian military forces;
American T. Goltz about atrocities made by Armenian military forces. Armenians cut off parts of faces, bodies, took off scalps
(Azerbaijan Diary: A Rogue Reporter's Adventures in an Oil-Rich, War-Torn, Post-Soviet Republic by T. Goltz)

see eyewitness stories on http://justiceforkhojaly.org/site/?p=eyewitnesses:

I demand Justice för Khojaly offer! Ni, "social-demokrater", sviker alla social-demokratiska principer, när ni hjälper till mördarna att slippa ansvaret!

Permalänk | Anmäl #20 Bagirova Irade, 2011-10-01, 09:37

Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.



annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

annons:
annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Newsmill är en del av TV4-gruppen.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.