Snickesnack.
Att lyssna på politiker överhuvudtaget i en sådan allvarlig kris, som vi står inför, är som att lyssna till forna tiders orakel. Både du och Ulvskog står för ett helt tänkbart scenario. Bara att du, Hökmark, vill vända en psykologisk trend från rädsla för investeringar till en fortsatt blind tro för tillväxt och lycka till alla.
Men, jag röstar ändå för att Hökmark klamrar sig fast vid något han visserligen förstår, men samtidigt högljudd försvarar sin politiska existens som högljudd megafon för ett patologisk fall av totalförnekande.
Permalänk | Anmäl
Sven Stromitzky, 2011-09-28, 19:19
Tyvärr Gunnar Hökmark. Ingen tar EU på allvar, EU har inget stöd hos befolkningen. Det vet du om. Det är därför du inte nyttjat något millord.
Permalänk | Anmäl
C H Lindberg, 2011-09-28, 19:21
Det vore bättre att lägga ner hela detta kostsamma,byråkratiska och korrupta EU parlament. Det är hög tid att rätta munnen efter matsäcken, tyvärr har Ni inte insett att Europa kommer bli ifrån sprunget av Kina, Indien bla.
Permalänk | Anmäl
Jonas Öhström, 2011-09-28, 19:28
Det enda tragiska är att inte EU läggs ner.
Detta fascistiska elitprojekt av och för europeisk finanselit är ett mörkt kapitel i europeisk historia.
EU är korrupt och verklighetsfrånvänt. Medborgarna verkar i stort vilja lägga ner skiten.
Tacka vet jag vår fina EU-president: livstids mandat utan att ha fått en röst av folket (ja just det, vi fick ju inte välja).
Permalänk | Anmäl
Fredric Nomael, 2011-09-28, 19:29
Det kan kvitta vad ni röstar om.
EU styrs av Tyskland och Frankrike och deras ledare. Inte ens de egna väljarna styr längre.
Nu är det kungar o drottningar som styr i Europa och en och annan Tzar.
Permalänk | Anmäl
Johan E Karlsson, 2011-09-28, 19:54
EU(SSR) är ingen demokrati det är en demokratisk diktatur i och med Lissabonavtalet som Alliansregeringen accepterade utan att svenska folket fick rösta om saken, därför har EU(SSR) ingen legitimitet alls.
Jag betalar hellre 16 miljarder netto för att slippa vara med i diktaurorganisationen EU(SSR) för då behåller Sverige sin nationella suveränitet.
Ett enkelt EES-avtal med de fyra friheterna är mycket bättre för då behåller vi vår frihet.
Sverige ut ur EU(SSR) nu!
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2011-09-28, 20:04
#6 Sorry, fel "demokratisk diktatur" skall förstås vara "byråkratisk diktatur" för det är just vad det är.
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2011-09-28, 20:07
”Hotet om statsbankrutt är ännu inte avvärjt”, säger Hökmark om Grekland. Hans perspektiv är väldigt kort och då går det att säga något så dumt. Grekland och världen i stort befinner sig nämligen på ett sluttande plan och idag finns det ingen räddning utan att skulderna på något sätt minskas betydligt och det gäller även de svenska fastighetsägarna. Grekerna skulle göra en välgärning om de gav långivarna fingret, avslutade transaktionena åt båda hållen och tog tag i sina problem på riktigt. Ju snabbare unionen och dess valutor inklusive kronan kraschar desto bättre.
Det vore mer rimligt att diskutera hur mycket av skulderna som måste försvinna. Ska pengarnas värde minskas till 1/2, 1/3 eller 1/4? Innan en viss stabilitet är möjlig måste det bara vara en krasch. De svenska pensionärerna med sina fonder kommer att drabbas på liknande sätt som de grekiska, spanska, italienska, amerikanska och japanska när pengarna förlorar sitt värde och det blir en viss stabilitet.
Permalänk | Anmäl
Urban Persson, 2011-09-28, 20:22
Den svenska skolans förfall uttrycks glasklart av kommentatorerna här ovan.
Permalänk | Anmäl
Tom Croker, 2011-09-28, 20:45
Jag hörde dig i Studio Ett idag när du debatterade med en annan sosse i EU och det var samma typ av retorik där som här. Du tar heder och ära av dina politiska motståndare och pratar väldigt lite om vad du själv vill. Men när du gör det så är det fastlagt i sten.
Jag tror många är trötta på din typ av debatteknik. Den typen tillhör inte de Nya Moderaterna. Jag skulle vilja höra dig oroa dig för några av oss alla som befinner oss under nivån bank och finansanställda.
Permalänk | Anmäl
Bo Grahn, 2011-09-28, 20:58
Hm, personligen kommer inte jag på ett enda land som inte bröt mot den gamla stabilitetspakten. Varför skulle det vara annorlunda den här gången?
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2011-09-28, 21:43
Nu är det väl inte EU som skall kommenteras utan frågan som Hökmark ställer är ju hur man kan vara emot förslag som syftar till att skapa ordning i statsfinanserna. För alla är väl för ordning och reda i statsfinanserna?
Min kommentar till Hökmarks retoriska fråga är att Ulvskog dels inte har en aning om nationalekonomi och antagligen inte heller hushållsekonomi och dels inser att hennes chans att komma tillbaka till makten och härligheten ligger i att köpa röster. Det har alltid fungerat tidigare och risken är att det även kommer att fungera i framtiden om kostsamma röstköp inte stoppas med krav på budgetdisciplin. Så länge folket är oroat över landets ekonomi, vilket man först blir när man börjar inse att jättelika statsskulder inte är något bra, så vinner borgarna men så fort folket har glömt läxan så röstar man villigt på den som ger mest. Det är demokratins alkilleshäl.
Permalänk | Anmäl
Totte, 2011-09-28, 22:33
#12 Totte
Du efterlyser ordning och reda i EU:s budget och medlemmarnas statsfinanser ?
Hur vore det att försätta samhällsinstitutioner som banker och finansinstitut i konkurs först och främst ? Det kan väl knappast vara så att vi verkligen måste köpa ut nämnda institutioner för att göra om samma misstag 3-4 år senare, med samma styrelse ?
Med ett överförstatligande av banksystemet så hade EU fått järnkoll på vart t.ex. Grekland var på väg långt innan bluffen avslöjades. För att inte nämna Italien eller Spanien. Man har inte ens börjat gräva där än, av rädsla för att sänka hela konkarongen EU-projekt.
Ganska lönlöst att påpeka att det finns stora problem där. Men så länge ingen uppmärksammar det så stannar investerade euron utifrån kvar. Utan dom, så är vi kokta. Det vet du, och en hel del andra.
Smile and låtsats som ingenting. Det blir säkert bra till slut - NOT
Permalänk | Anmäl
Sven Stromitzky, 2011-09-28, 23:16
Skulle nog vilja säga att den som "är vice ordförande i Europaparlamentets största partigrupp EPP" har bidragit oerhört mycket mer till dagens oroligheter än någon som lägger ned sin röst.
Men för allt världen. Känn inte ansvar. Skyll på grekerna som via bankerna och finansinstituten i sann kapitalistisk anda utnyttjat ett system som du Göran varit med och sponsrat.
". Det är bristen på statsfinansiellt ansvarstagande som - tillsammans med bristande reformer för ökad konkurrenskraft och tillväxt - är huvudorsaken till den kris delar av Europa befinner sig mitt i."
Inte tycker du väl så på allvar. Hur kan du avkräva ansvar av någon som är del i en pengarullning som tack vare dig och dina EU kamrater inte kräver ansvarstänk då det i princip är riskfritt?
Sluta håll finansbranchen om ryggen och kom in i matchen. Då är du välkommen med åsikter om Ulvskogs röstval.
Så länge sparar jag en extra tusing i madrassen. Du kan komma och hämta den nästa gång du ska lösa ut en bank som inte får gå omkull för då blir det så "oroligt" på marknaden.
Permalänk | Anmäl
Kim Lund, 2011-09-28, 23:42
(Det kan inte fan skriva artiklar på newsmill...)
Herr Gunnar Hökmarks uppfattning om krisens grund är häpnadsväckande. Hans hjärterbarn, "den fria marknaden", som i sin mest renodlade form skulle lösa människornas alla problem, har visat sig vara en galopperande idiot. Det "fantastiska EU", som har valt att bl. a försörja den unge herr Hökmark, har haft så lite kontroll över läget, att man med bara månaders marginal har tappat den kontroll man aldrig haft. Liksom USA. Man "nattmanglar" och har panikmöten och när man är färdiga, så handlar det om:
1. Att föra in ofattbara antal skattemiljarder i systemen för att upprätthålla myten om kapitalismens förträfflighet och ge "marknaden" en garanti att oavsett vad, så ska pyramidspelens vinster säkras.
2. Man lägger skulden på utgiftssidan i statsfinanserna och inte kapitalets alltmer aggressiva sugrör i statsekonomierna. (Inte ens en av världens rikaste män, Warren Buffet, är tillräckligt obegåvad för att inte förstå att det är kapitalet som måste betala tillbaka sina stölder).
3. Bankerna avskaffar demokratin och dikterar villkoren för politiken.
Denna EU:s kollektiva dumhet ska medlemsländerna ställa sig bakom och dessutom vill Milton Friedmanpartiet Moderaterna av alla små Gudfruktiga frihetsälskare, plötsligt införa regleringar. Överstatliga regleringar, det mest hatade av allt och det som systematiskt outsoursas i Sverige av hans eget parti.
EU letar som fyllot under gatlyktan efter orsaken till ekonomins kollaps, när orsaken finns i den mörka gränden. Man letar under gatlyktan för att det är ljusare där och skattepengarna bara flödar över de människor, EU-representanterna, som båda saknar all politiks analys, saknar all kontroll och som dessutom förväntar sig förtroende att lösa den kris som man i grunden själva är orsak till. Man var aldrig och kommer aldrig att bli den demokratiska garant som man utger sig för att vara. "Fredsprojektet" EU visade sig i själva verket vara en tryckkokare som skapat samma förutsättningar som i förkrigstyskland, där kapitalets ohämmade härjningar till slut drev fram en extrem polarisering med groteska rikedomar och en växande massarbetslöshet. I det läget sitter EU och talar om regleringar av staternas budgetar. Regleringar som kommer att åtföljas av undantag och där de största medlemsländerna aldrig kommer att beröras.
EU är lika intelligent som en glaciär. Och efterhand som demokratirörelserna upptäcker det, så kalvar den.
Permalänk | Anmäl
u_17443, 2011-09-29, 06:33
Min fråga är väl snarare hur någon svensk politiker kunde rösta ja. Förslaget kommer göda banker och överföra ännu mer makt till EU.
Permalänk | Anmäl
Robert Johansson, 2011-09-29, 06:40
"Istället för det långsiktiga ansvarstagandet valde de att ge utrymme för det kortsiktiga lättsinnet."
Detta skrivs av Gunnar "Milton Friedman" Hökmark, som genom överstatliga regleringar vill säkra det ekonomiska system så hårt har drivit det kortsiktiga lättsinnet att t o m Erik Penser, som börsklippare, hoppar av ett ekonomiskt system som t o m datoriserat kapitalets sugrör i ekonomin och gör affärer på tusendelen av en sekund, utan någon som helst annan insikte eller ambition än att tjäna pengar på själva rörelsen på börsen.
Gunnar "Milton Friedman" Hökmark, som ägnat hela sin politiska karriär åt att försvara de snabba klippens ekonomi och "den onda statens" hämmande inverkan på utvecklingen.
Skulle man i största ödmjukhet kunna få föreslå en liten sinnesundersökning?
Bara en liten.
Det borde räcka.
Permalänk | Anmäl
u_17443, 2011-09-29, 06:56
...det är t o m så, att istället för att Hökmark, som systematiskt argumenterat mot regleringar, sätter sig på höga hästar, borde han ställas inför rätta för högförräderi mot sitt demokratiska uppdrag som en av de ansvariga, som genom sin offensivt politiska oduglighet har destabiliserat hela Europa.
Straffsatsen lämnar jag till de domstolar som förr eller senare måste ta itu med den demokratiska rekonstruktionen.
Permalänk | Anmäl
u_17443, 2011-09-29, 07:28
Det beror på vad pengarna går till. Om pengarna går till en fond som alltid ska omfördela pengar till sjuka ekonomier enligt god socialdemokratisk sed, så är det bara att lägga ner. Annars lär sig politikerna och bankerna i dessa länder aldrig att prioritera rätt saker och gamblar med våra kulor.
Permalänk | Anmäl
Thomas Bäcklin, 2011-09-29, 07:48
Det beror på vad pengarna går till. Om pengarna går till en fond som alltid ska omfördela pengar till sjuka ekonomier enligt god socialdemokratisk sed, så är det bara att lägga ner. Annars lär sig politikerna och bankerna i dessa länder aldrig att prioritera rätt saker och gamblar med våra kulor.
Permalänk | Anmäl
Thomas Bäcklin, 2011-09-29, 07:48
"Det är bristen på statsfinansiellt ansvarstagande som - tillsammans med bristande reformer för ökad konkurrenskraft och tillväxt - är huvudorsaken till den kris delar av Europa befinner sig mitt i."
Ok, Gunnar Hökmark. Du har rätt men du utvecklar inte hur det ligger till så jag får väl göra det, som vanligt.
"Krisen" beror på att industrin flyttar till Kina i kombination med peak-oil som förhindrar en kompenserande tillväxt.
Resultatet blir en stagnerande ekonomi.
Problemet är att EU-politikerna inte erkänner att innevånarna i EU oundvikligen kommer att få en dramatiskt sänkt levnadsstandard framöver. Därmed får ni ingen folklig acceptans för de åtgärder som måste utföras.
Och eftersom du är en av dessa mörkande politiker så är du en del av problemet, Gunnar Hökmark.
Att du sen tror att det går att lösa problemet genom "reformer för ökad konkurrenskraft och tillväxt" är bara pinsamt. Sådana refomer kan inte lösa grundproblemet, möjligen mildra effekterna en aning.
Och de "reformer för ökad konkurrenskraft och tillväxt" som du pratar om, är det en storskalig invandring av människor från MENA, du menar, alltså den politik som din regering i Sverige utövar?
I så fall kan jag meddela att den politiken hotar att leda till en kombination av ekonomisk depression i kombination med etniska spänningar. Hur bra verkar det på en skala?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-09-29, 07:55
Var inte så negativ, #8 Urban Persson. Skuldkrisen kan åtgärdas genom inflation och genom socialisering av överskuldsatta företag.
Och i Sverige kan Riksbanken köpa bostäder direkt på marknaden för att förhindra ett dramatiskt prisfall.
Det finns alltså "verktyg" som är lämpliga för dagens situation med en stagnerande ekonomi och överskuldsättning.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-09-29, 08:13
Jag röstade ja till den rapport som handlade om budgetramverk. transparens och rapporteringsskyldighet. Jag röstade nej till de rapporter som kräver nyliberal politik dikterad uppifrån, de åtgärder som nu förvärrat krisen i Grekland.
Om en bank lånar ut till ett land med hög risk och får extra ränta för den risken finner jag det fullkomligt absurt att vi sedan skall betala med skatten om risken realiseras och den inte får tillbaka alla pengar. banker ska delas upp i sparbanker och investmentbanker och investmentbanker ska betala en omsättningsberonde avgift så att de aldrig blir så stora att samhället inte tål att de går omkull.
Först då kommer finansvärlden börja bättre analysera risker. nu tar man högsta avkastning och högsta bonus och om det misslyckas skjuter staten till pengarna för man vet att banken inte får gå omkull.
EU-byråkratins överstatliga förmynderi är knapast någon räddning för Euron och definitivt ett hot mot demokratin, oansvariga politiker kan man i allafall rösta bort. Vem som tagit störst ansvar för europas demokratiska utveckling idag (ja eller nejröstarna) låter jag väljarna avgöra.
Permalänk | Anmäl
Carl Schlyter, 2011-09-29, 10:36
"banker ska delas upp i sparbanker och investmentbanker och investmentbanker ska betala en omsättningsberonde avgift så att de aldrig blir så stora att samhället inte tål att de går omkull."
#26 Carl Schlyter. Det borde du själv förstå inte är en fungerande lösning. Har du tänkt igenom det här egentligen?
Den korrekta lösningen är att banker som "går omkull" socialiseras och omstruktureras (och privatiseras när det är lämpligt.
På så vis kan man sätta stopp för banksystemets systematiska plundring av landet.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-09-29, 10:53
#26 Carl Schlyter, vem som tagit störst ansvar av ja eller nej till EU?
Du vill fördela ansvaret horisontellt, när frågan ska ställas horisontalt.
Generellt har INGEN i EU-parlamentet ens varit i närheten av ett ansvarstagande, då hade vi aldrig haft någon kris. Det som händer är i ett marxistiskt perspektiv lättare att förutse än en soluppgång. Vi har ett nyliberalt system som förväntar sig att marknaden reglerar och tar ansvar. Man förväntar sig att det fria valet hos den enskilde är medvetet, kunnigt och överlagt. Man förväntar sig att alla har "samma chans" etc.
Det fungerar inte så. Marknaden tar aldrig ansvar och företagens enda ansvar är att maximera vinsten för dess ägare. Detta är inte på något sätt nytt, det är inte ens komplicerat att förstå¨och exemplen på den ohämmade marknadens destruktivitet är så omfattande att de ensamma kan fylla samtliga bokhyllor i ett bibliotek. Problemet är att ingen vill läsa böckerna.
Nu sitter samma ekonomer och politiker som i sin fundamentalistiska tro på marknadens förmåga aktivt och genom avregleringar skapade kaoset och krisen med nya svar på hur den ska lösas. DET ÄR ETT SKÄMT herr Schlyter. Ett mycket dåligt skämt och Hökmark är väl ett av de värsta exemplen på den systematiserade dumhet som rinner som en pissoar från "tankesmedjan" Timbro och som formuleras mellan moderaternas ständigt tiltande flipperspel. Receptet: Sänk skatter, avreglera, privatisera och låt marknaden lösa alla problem är ett religiöst mantra som saknar all intellektuell och politisk trovärdighet.
Skulden till de allt sämre fungerande samhällsstrukturerna är inbakad i systemet och skulden ligger hos de som har pengarna och som sitter på dom i väntan på lukrativa investeringar. Vad som i en marknad menas med lukrativa är inte samma sak som samhällsnytta, snarare tvärtom.
Exemplet med att sänka kostnaden för restauranganställda och inte vårdanställda visar på sjukdomen i systemet. Det är inte lönsamt att gamla tant Agda får en solskenstur i sin rullstol, men det är lönsamt att servera servera öl på en restaurang. Smulorna ska sen på något sätt fördelas så att några eventuellt ska nå även Tant Agda, som för närvarande får nöja sig med en ägghalva. Serverar restaurangerna bara tillräckligt mycket öl, så har snart tant Agda åter sitt hela ägg i Timbros horse shit theori.
Spelet är snart över och att se hur Miljöpartiet söker allianser med det nyliberala systembärande partiet som styrs av kriminaliteten, som i sin tur är grunden till exploatering och överutnyttjande av jordens resurser väcker stor förundran.
Miljöpartiet bör lägga ner och söka medlemskap i Vänsterpartiet om man någorlunda vill bli respekterade som seriösa miljöarbetare.
Så är det Carl. Ert isbrytande arbete är över och det är dags att börja förstå ideologiernas betydelse för miljön och strukturernas betydelse för ansvarstagandet.
Permalänk | Anmäl
u_17443, 2011-09-29, 11:44
Rättelse:
Du vill fördela ansvaret vertikalt, när frågan ska ställas horisontellt.
Permalänk | Anmäl
u_17443, 2011-09-29, 11:45
Ursäkta, #28 Alf Carlsson, men vi har inte ett "nyliberalt system".
Vad vi har är ett system där staten delegerat makten att skapa pengar till privata banker. Därtill kan bankerna låna ut pengar internationellt.
Men det sker enligt strikta regler.
Naturligtvis har Carl Schlyter, Gunnar Hökmark m.fl. EU-politiker ansvar för den uppkomna situationen. ECB har fört en penningpolitik baserad på önsketänkade när det gäller den ekonomiska tillväxten vilket har skapat enorma skulder pga felinvesteringar.
Det är inte penningsystemets konstruktion det är fel på utan politikernas kortsiktighet och kanske i viss mån kompetensen om man tror att man kan stimulera fram kompensation för att industrin flyttar till Kina.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-09-29, 12:26
fast eftersom jag konsekvent röstat nej till Euron och den ekonomiska politik som den leder till /bygger på och dessutom hela tiden argumenterat för ett annat ekonomiskt system känner jag att jag snarare försökt stoppa detta än bidragit till det.
Förtstatliga banker hjälper inte heller om de bygger vidare på tillväxtdogmen om att låna ut mycket mer pengar än vad man har täckning för.
Permalänk | Anmäl
Carl Schlyter, 2011-09-29, 12:43
#31 Carl Schlyter. Vårt penningsystem bygger inte på någon "tillväxtdogm". Det är en myt att det är så.
Att Sverige inte har Euro har ingen betydelse i sammanhanget. Samma önsketänkande politik har förts här och vi har samma problem, även om läget inte är akut här, än, eftersom vår fastighetsbubbla inte har kollapsat än.
Penningsystemet fungerar även för en stagnerande eller t.o.m krympande ekonomi, t.ex. en ekonomi som genomgår en grön omvandling.
Det är bara det att man måste se samhällets offentliga ekonomi och samhällets privata ekonomi som en helhet. Vid expansion är det lämpligt att privatisera och vid en kontraktion att socialisera. Tänk Ying-Yang.
En viktig anledningen till att bankerna bör förstatligas när det blir problem är att bankerna inte ska kunna utöva utpressning mot Riksbanken för att tvinga ned styrräntan så som sker idag.
Det är ju så dagens kris uppstått. Bankerna har kunnat utnyttja sin systemviktiga position för att tvinga fram extremt låga styrräntor varefter man har genererat en sanslös kreditexpansion och extrema vinster år efter år.
Bankverksamheten är bara en statlig verksamhet som delegerats på privata aktörer. Staten ska styra vinstnivån i bankerna och inte bankerna själva.
Ett rimligt krav är att rörliga lån mot god säkerhet inte ska ha högre ränta än Riksbankens styrränta.
Ja, det är bra med en transaktionsskatt som MP driver. Det är rimligt att de som utnyttjar det finansiella systemet betalar för den rätten i proportion till hur mycket de använder det.
En omsättningsskatt modererar temperaturen i det finansiella systemet och förhindrar härdsmältor, rätt använt. Det är också en mycket bra skattekälla i likhet med momsen.
PS. Vårt penningsystem tillåter inte att man lånar ut pengar "utan täckning". Alla riktiga pengar kommer från Riksbanken och skapas mot full täckning. Bankerna kan egentligen bara skapa krediter, dvs lånelöften.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-09-29, 13:47
#31 Carl Schlyter..."Förtstatliga banker hjälper inte heller om de bygger vidare på tillväxtdogmen."
Bra där Schlyter. Det är verkligen hög tid att diskutera kvalité och vilket arv vi vill ge våra barn och barnbarn. Men då måste vi också sluta att lägga miljöarbetet som utsläppsrätter som det handlas med på en marknad och diskutera människans existens, reflexioner, moments of happiness och mötets betydelse.
För detta krävs en ideologi om samhörighet och samhällsbygge och inte sakkunskap om kväveutsläpp per tidsenhet, vilket också behövs, men som inte bygger helheten.
Permalänk | Anmäl
u_17443, 2011-09-29, 15:25
Som vanligt, #33 Alf Carlsson, gör du relevanta reflektioner.
Utan ett stort folkligt engagemang, en demokratisk förankring av politiken och en stark solidaritet i samhället spelar det ingen roll vilken politik som förs, då är vi rökta allihop.
Den här krisen kan inte lösas uppifrån eftersom det handlar om dramatiska nedskärningar av välståndet generellt. Det är oerhört mycket enklare att expandera en ekonomi än att slimma den.
Och det är därför socialismen behövs som ingrediens. Solidariska nedskärningar kan accepteras men inte nedskärningar för folket medan makten skor sig.
Då blir det bråk som i Grekland, bråk som kan bli systemhotande.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-09-29, 15:46
Viktigaste argumentet mot denna skatt!
Är den grundläggande demokratiska tryggheten och folkmakten som följer den princip som säger att vi inte kan underställas beskttning eller avgifter vi med hjälp ab röstsedeln direkt kan avskaffa eller ändra-
Socialdemokraterna är häpnadsväckande arroganta mot folkstyret när de inte bara diskuterar frågan utan att inse att de ställer medborgarna och utför övergrepp på den representaiva demokratin. Sossarna har fullständigt ballat ur och har idag ingen ordning på nånting. EUSSR får sin sanna betydelse när sossarna medvetet och aktivt vill göra sina medborgare maktlösa utlämnade till ick folkvalda politrukers godtycke och beskattningsbefogenheter,
Är det någon anna som fatytar hur totalt hjärndött och folkförktande och demokratifientligt förslag sosarna med kommunisten Ulvskog i spetsen med Juholt applåderande bakom.
Permalänk | Anmäl
Berg Säker, 2011-09-29, 16:20
Som vanligt är Hökmark ute och cyklar, han borde lyssna på Torygraphens högerman Ambrose Evans-Pritchard som gör sitt bästa för att se objektivt på eurolandets galenskaper.
Ambrose Evans-Pritchard:
Frau Merkel, it really is a euro crisis
“Angela Merkel told German industry today that we are not facing "a euro crisis, but a debt crisis."
She is wrong. Total levels of private and sovereign debt in the eurozone are lower than in the UK, the US, and far lower than in Japan.
…
The reason this crisis keeps grinding ever deeper is because the euro itself is a machine for perpetual destruction. The currency is fundamentally warped and misaligned.
It spans a 30pc gap in competitiveness between North and South. Intra-EMU current account deficits have become vast, chronic, and corrosive. Monetary Union is inherently poisonous.
The countries in trouble no longer have the policy tools — interest rates, QE, liquidity, and exchange rates — to lift themselves out of debt-deflation.
Just as they had few tools to prevent a catastrophic credit bubble during the boom. Their travails were caused in great part by negative real interest rates set by the ECB (irresponsibly) for German needs.
…
Draconian fiscal tightening might be manageable for these countries if the Teutonic bloc is willing to offset the contraction in demand by cranking up their own stimulus, allowing the intra-EMU imbalances to close from both ends. But the Teutons instead cling to their pieties, and their morality tale. The result is the downward spiral that we can all see.
Germany imposes austerity alone, seemingly convinced that there are good imbalances (German trade surpluses) and bad imbalances (Club Med trade deficits). Well sorry, Frau Merkel, this is intellectually childish. Both imbalances are equally bad. Booth sides are equally "guilty", to borrow your morality language.
…”
Permalänk | Anmäl
Klerken, 2011-09-29, 19:37
Gunnar Hökmark, varför vill du inte att vi skall få veta vilka lobbyister som varit på audiens hos dig idag?
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-09-29, 19:57
Fast folken i Grekland och några länder till, ex Portugal och Italien, möjligen Spanien och Irland vill ju inte ta ansvar eller ta på blåstället. Det vill de ju att tyskar, finnar, svenskar m fl skall göra och jobba och betala av Greklands, Italiens, Portugals osv statskulder. -Någon annan får offra sig och rädda oss så att vi kan fortsätta leva över våra tillgångar och skita i att betala skatt!
Och tyskarna säger troligen nej? Finnarna likaså?
En eloge till tyskar och finnar. -Om dagdrivarna i de skuldtyngda länderna ändrar attityd och själva tar på blåstället och är villiga att jobba sig ur krisen så är övriga länder säkerligen beredda att hjälpa dem ekonomiskt! Men de måste visa vilja att ta ansvar, inte lättja!
Permalänk | Anmäl
Inge-mar, 2011-09-29, 20:11
HUR KUNDE DU...... skriver Hök... Jag själv undrar hur kunde Du lura svenska folket på deras pensionspengar. Men det ingår väl i H:s syn på att marknaden fixar allt. När det visat sig att den inte fixar allt (finanskrisen och det som händer nu) letar han febrilt efter syndabockar. Jag tror inte ngn kommer att "hänga" med Dig. Tack gode gud för det. Folk i allmänhet att synat bluffen och fler och fler inser nu att det inte bara finns ett sätt i den ekonomiska politiken.
Permalänk | Anmäl
H Civic, 2011-09-29, 22:18
36 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Snickesnack.
Att lyssna på politiker överhuvudtaget i en sådan allvarlig kris, som vi står inför, är som att lyssna till forna tiders orakel. Både du och Ulvskog står för ett helt tänkbart scenario. Bara att du, Hökmark, vill vända en psykologisk trend från rädsla för investeringar till en fortsatt blind tro för tillväxt och lycka till alla.
Men, jag röstar ändå för att Hökmark klamrar sig fast vid något han visserligen förstår, men samtidigt högljudd försvarar sin politiska existens som högljudd megafon för ett patologisk fall av totalförnekande.
Tyvärr Gunnar Hökmark. Ingen tar EU på allvar, EU har inget stöd hos befolkningen. Det vet du om. Det är därför du inte nyttjat något millord.
Det vore bättre att lägga ner hela detta kostsamma,byråkratiska och korrupta EU parlament. Det är hög tid att rätta munnen efter matsäcken, tyvärr har Ni inte insett att Europa kommer bli ifrån sprunget av Kina, Indien bla.
Det enda tragiska är att inte EU läggs ner.
Detta fascistiska elitprojekt av och för europeisk finanselit är ett mörkt kapitel i europeisk historia.
EU är korrupt och verklighetsfrånvänt. Medborgarna verkar i stort vilja lägga ner skiten.
Tacka vet jag vår fina EU-president: livstids mandat utan att ha fått en röst av folket (ja just det, vi fick ju inte välja).
Det kan kvitta vad ni röstar om.
EU styrs av Tyskland och Frankrike och deras ledare. Inte ens de egna väljarna styr längre.
Nu är det kungar o drottningar som styr i Europa och en och annan Tzar.
EU(SSR) är ingen demokrati det är en demokratisk diktatur i och med Lissabonavtalet som Alliansregeringen accepterade utan att svenska folket fick rösta om saken, därför har EU(SSR) ingen legitimitet alls.
Jag betalar hellre 16 miljarder netto för att slippa vara med i diktaurorganisationen EU(SSR) för då behåller Sverige sin nationella suveränitet.
Ett enkelt EES-avtal med de fyra friheterna är mycket bättre för då behåller vi vår frihet.
Sverige ut ur EU(SSR) nu!
#6 Sorry, fel "demokratisk diktatur" skall förstås vara "byråkratisk diktatur" för det är just vad det är.
”Hotet om statsbankrutt är ännu inte avvärjt”, säger Hökmark om Grekland. Hans perspektiv är väldigt kort och då går det att säga något så dumt. Grekland och världen i stort befinner sig nämligen på ett sluttande plan och idag finns det ingen räddning utan att skulderna på något sätt minskas betydligt och det gäller även de svenska fastighetsägarna. Grekerna skulle göra en välgärning om de gav långivarna fingret, avslutade transaktionena åt båda hållen och tog tag i sina problem på riktigt. Ju snabbare unionen och dess valutor inklusive kronan kraschar desto bättre.
Det vore mer rimligt att diskutera hur mycket av skulderna som måste försvinna. Ska pengarnas värde minskas till 1/2, 1/3 eller 1/4? Innan en viss stabilitet är möjlig måste det bara vara en krasch. De svenska pensionärerna med sina fonder kommer att drabbas på liknande sätt som de grekiska, spanska, italienska, amerikanska och japanska när pengarna förlorar sitt värde och det blir en viss stabilitet.
Den svenska skolans förfall uttrycks glasklart av kommentatorerna här ovan.
Jag hörde dig i Studio Ett idag när du debatterade med en annan sosse i EU och det var samma typ av retorik där som här. Du tar heder och ära av dina politiska motståndare och pratar väldigt lite om vad du själv vill. Men när du gör det så är det fastlagt i sten.
Jag tror många är trötta på din typ av debatteknik. Den typen tillhör inte de Nya Moderaterna. Jag skulle vilja höra dig oroa dig för några av oss alla som befinner oss under nivån bank och finansanställda.
Hm, personligen kommer inte jag på ett enda land som inte bröt mot den gamla stabilitetspakten. Varför skulle det vara annorlunda den här gången?
Nu är det väl inte EU som skall kommenteras utan frågan som Hökmark ställer är ju hur man kan vara emot förslag som syftar till att skapa ordning i statsfinanserna. För alla är väl för ordning och reda i statsfinanserna?
Min kommentar till Hökmarks retoriska fråga är att Ulvskog dels inte har en aning om nationalekonomi och antagligen inte heller hushållsekonomi och dels inser att hennes chans att komma tillbaka till makten och härligheten ligger i att köpa röster. Det har alltid fungerat tidigare och risken är att det även kommer att fungera i framtiden om kostsamma röstköp inte stoppas med krav på budgetdisciplin. Så länge folket är oroat över landets ekonomi, vilket man först blir när man börjar inse att jättelika statsskulder inte är något bra, så vinner borgarna men så fort folket har glömt läxan så röstar man villigt på den som ger mest. Det är demokratins alkilleshäl.
#12 Totte
Du efterlyser ordning och reda i EU:s budget och medlemmarnas statsfinanser ?
Hur vore det att försätta samhällsinstitutioner som banker och finansinstitut i konkurs först och främst ? Det kan väl knappast vara så att vi verkligen måste köpa ut nämnda institutioner för att göra om samma misstag 3-4 år senare, med samma styrelse ?
Med ett överförstatligande av banksystemet så hade EU fått järnkoll på vart t.ex. Grekland var på väg långt innan bluffen avslöjades. För att inte nämna Italien eller Spanien. Man har inte ens börjat gräva där än, av rädsla för att sänka hela konkarongen EU-projekt.
Ganska lönlöst att påpeka att det finns stora problem där. Men så länge ingen uppmärksammar det så stannar investerade euron utifrån kvar. Utan dom, så är vi kokta. Det vet du, och en hel del andra.
Smile and låtsats som ingenting. Det blir säkert bra till slut - NOT
Skulle nog vilja säga att den som "är vice ordförande i Europaparlamentets största partigrupp EPP" har bidragit oerhört mycket mer till dagens oroligheter än någon som lägger ned sin röst.
Men för allt världen. Känn inte ansvar. Skyll på grekerna som via bankerna och finansinstituten i sann kapitalistisk anda utnyttjat ett system som du Göran varit med och sponsrat.
". Det är bristen på statsfinansiellt ansvarstagande som - tillsammans med bristande reformer för ökad konkurrenskraft och tillväxt - är huvudorsaken till den kris delar av Europa befinner sig mitt i."
Inte tycker du väl så på allvar. Hur kan du avkräva ansvar av någon som är del i en pengarullning som tack vare dig och dina EU kamrater inte kräver ansvarstänk då det i princip är riskfritt?
Sluta håll finansbranchen om ryggen och kom in i matchen. Då är du välkommen med åsikter om Ulvskogs röstval.
Så länge sparar jag en extra tusing i madrassen. Du kan komma och hämta den nästa gång du ska lösa ut en bank som inte får gå omkull för då blir det så "oroligt" på marknaden.
(Det kan inte fan skriva artiklar på newsmill...)
Herr Gunnar Hökmarks uppfattning om krisens grund är häpnadsväckande. Hans hjärterbarn, "den fria marknaden", som i sin mest renodlade form skulle lösa människornas alla problem, har visat sig vara en galopperande idiot. Det "fantastiska EU", som har valt att bl. a försörja den unge herr Hökmark, har haft så lite kontroll över läget, att man med bara månaders marginal har tappat den kontroll man aldrig haft. Liksom USA. Man "nattmanglar" och har panikmöten och när man är färdiga, så handlar det om:
1. Att föra in ofattbara antal skattemiljarder i systemen för att upprätthålla myten om kapitalismens förträfflighet och ge "marknaden" en garanti att oavsett vad, så ska pyramidspelens vinster säkras.
2. Man lägger skulden på utgiftssidan i statsfinanserna och inte kapitalets alltmer aggressiva sugrör i statsekonomierna. (Inte ens en av världens rikaste män, Warren Buffet, är tillräckligt obegåvad för att inte förstå att det är kapitalet som måste betala tillbaka sina stölder).
3. Bankerna avskaffar demokratin och dikterar villkoren för politiken.
Denna EU:s kollektiva dumhet ska medlemsländerna ställa sig bakom och dessutom vill Milton Friedmanpartiet Moderaterna av alla små Gudfruktiga frihetsälskare, plötsligt införa regleringar. Överstatliga regleringar, det mest hatade av allt och det som systematiskt outsoursas i Sverige av hans eget parti.
EU letar som fyllot under gatlyktan efter orsaken till ekonomins kollaps, när orsaken finns i den mörka gränden. Man letar under gatlyktan för att det är ljusare där och skattepengarna bara flödar över de människor, EU-representanterna, som båda saknar all politiks analys, saknar all kontroll och som dessutom förväntar sig förtroende att lösa den kris som man i grunden själva är orsak till. Man var aldrig och kommer aldrig att bli den demokratiska garant som man utger sig för att vara. "Fredsprojektet" EU visade sig i själva verket vara en tryckkokare som skapat samma förutsättningar som i förkrigstyskland, där kapitalets ohämmade härjningar till slut drev fram en extrem polarisering med groteska rikedomar och en växande massarbetslöshet. I det läget sitter EU och talar om regleringar av staternas budgetar. Regleringar som kommer att åtföljas av undantag och där de största medlemsländerna aldrig kommer att beröras.
EU är lika intelligent som en glaciär. Och efterhand som demokratirörelserna upptäcker det, så kalvar den.
Min fråga är väl snarare hur någon svensk politiker kunde rösta ja. Förslaget kommer göda banker och överföra ännu mer makt till EU.
"Istället för det långsiktiga ansvarstagandet valde de att ge utrymme för det kortsiktiga lättsinnet."
Detta skrivs av Gunnar "Milton Friedman" Hökmark, som genom överstatliga regleringar vill säkra det ekonomiska system så hårt har drivit det kortsiktiga lättsinnet att t o m Erik Penser, som börsklippare, hoppar av ett ekonomiskt system som t o m datoriserat kapitalets sugrör i ekonomin och gör affärer på tusendelen av en sekund, utan någon som helst annan insikte eller ambition än att tjäna pengar på själva rörelsen på börsen.
Gunnar "Milton Friedman" Hökmark, som ägnat hela sin politiska karriär åt att försvara de snabba klippens ekonomi och "den onda statens" hämmande inverkan på utvecklingen.
Skulle man i största ödmjukhet kunna få föreslå en liten sinnesundersökning?
Bara en liten.
Det borde räcka.
...det är t o m så, att istället för att Hökmark, som systematiskt argumenterat mot regleringar, sätter sig på höga hästar, borde han ställas inför rätta för högförräderi mot sitt demokratiska uppdrag som en av de ansvariga, som genom sin offensivt politiska oduglighet har destabiliserat hela Europa.
Straffsatsen lämnar jag till de domstolar som förr eller senare måste ta itu med den demokratiska rekonstruktionen.
Det beror på vad pengarna går till. Om pengarna går till en fond som alltid ska omfördela pengar till sjuka ekonomier enligt god socialdemokratisk sed, så är det bara att lägga ner. Annars lär sig politikerna och bankerna i dessa länder aldrig att prioritera rätt saker och gamblar med våra kulor.
Det beror på vad pengarna går till. Om pengarna går till en fond som alltid ska omfördela pengar till sjuka ekonomier enligt god socialdemokratisk sed, så är det bara att lägga ner. Annars lär sig politikerna och bankerna i dessa länder aldrig att prioritera rätt saker och gamblar med våra kulor.
"Det är bristen på statsfinansiellt ansvarstagande som - tillsammans med bristande reformer för ökad konkurrenskraft och tillväxt - är huvudorsaken till den kris delar av Europa befinner sig mitt i."
Ok, Gunnar Hökmark. Du har rätt men du utvecklar inte hur det ligger till så jag får väl göra det, som vanligt.
"Krisen" beror på att industrin flyttar till Kina i kombination med peak-oil som förhindrar en kompenserande tillväxt.
Resultatet blir en stagnerande ekonomi.
Problemet är att EU-politikerna inte erkänner att innevånarna i EU oundvikligen kommer att få en dramatiskt sänkt levnadsstandard framöver. Därmed får ni ingen folklig acceptans för de åtgärder som måste utföras.
Och eftersom du är en av dessa mörkande politiker så är du en del av problemet, Gunnar Hökmark.
Att du sen tror att det går att lösa problemet genom "reformer för ökad konkurrenskraft och tillväxt" är bara pinsamt. Sådana refomer kan inte lösa grundproblemet, möjligen mildra effekterna en aning.
Och de "reformer för ökad konkurrenskraft och tillväxt" som du pratar om, är det en storskalig invandring av människor från MENA, du menar, alltså den politik som din regering i Sverige utövar?
I så fall kan jag meddela att den politiken hotar att leda till en kombination av ekonomisk depression i kombination med etniska spänningar. Hur bra verkar det på en skala?
Var inte så negativ, #8 Urban Persson. Skuldkrisen kan åtgärdas genom inflation och genom socialisering av överskuldsatta företag.
Och i Sverige kan Riksbanken köpa bostäder direkt på marknaden för att förhindra ett dramatiskt prisfall.
Det finns alltså "verktyg" som är lämpliga för dagens situation med en stagnerande ekonomi och överskuldsättning.
Jag röstade ja till den rapport som handlade om budgetramverk. transparens och rapporteringsskyldighet. Jag röstade nej till de rapporter som kräver nyliberal politik dikterad uppifrån, de åtgärder som nu förvärrat krisen i Grekland.
Om en bank lånar ut till ett land med hög risk och får extra ränta för den risken finner jag det fullkomligt absurt att vi sedan skall betala med skatten om risken realiseras och den inte får tillbaka alla pengar. banker ska delas upp i sparbanker och investmentbanker och investmentbanker ska betala en omsättningsberonde avgift så att de aldrig blir så stora att samhället inte tål att de går omkull.
Först då kommer finansvärlden börja bättre analysera risker. nu tar man högsta avkastning och högsta bonus och om det misslyckas skjuter staten till pengarna för man vet att banken inte får gå omkull.
EU-byråkratins överstatliga förmynderi är knapast någon räddning för Euron och definitivt ett hot mot demokratin, oansvariga politiker kan man i allafall rösta bort. Vem som tagit störst ansvar för europas demokratiska utveckling idag (ja eller nejröstarna) låter jag väljarna avgöra.
"banker ska delas upp i sparbanker och investmentbanker och investmentbanker ska betala en omsättningsberonde avgift så att de aldrig blir så stora att samhället inte tål att de går omkull."
#26 Carl Schlyter. Det borde du själv förstå inte är en fungerande lösning. Har du tänkt igenom det här egentligen?
Den korrekta lösningen är att banker som "går omkull" socialiseras och omstruktureras (och privatiseras när det är lämpligt.
På så vis kan man sätta stopp för banksystemets systematiska plundring av landet.
#26 Carl Schlyter, vem som tagit störst ansvar av ja eller nej till EU?
Du vill fördela ansvaret horisontellt, när frågan ska ställas horisontalt.
Generellt har INGEN i EU-parlamentet ens varit i närheten av ett ansvarstagande, då hade vi aldrig haft någon kris. Det som händer är i ett marxistiskt perspektiv lättare att förutse än en soluppgång. Vi har ett nyliberalt system som förväntar sig att marknaden reglerar och tar ansvar. Man förväntar sig att det fria valet hos den enskilde är medvetet, kunnigt och överlagt. Man förväntar sig att alla har "samma chans" etc.
Det fungerar inte så. Marknaden tar aldrig ansvar och företagens enda ansvar är att maximera vinsten för dess ägare. Detta är inte på något sätt nytt, det är inte ens komplicerat att förstå¨och exemplen på den ohämmade marknadens destruktivitet är så omfattande att de ensamma kan fylla samtliga bokhyllor i ett bibliotek. Problemet är att ingen vill läsa böckerna.
Nu sitter samma ekonomer och politiker som i sin fundamentalistiska tro på marknadens förmåga aktivt och genom avregleringar skapade kaoset och krisen med nya svar på hur den ska lösas. DET ÄR ETT SKÄMT herr Schlyter. Ett mycket dåligt skämt och Hökmark är väl ett av de värsta exemplen på den systematiserade dumhet som rinner som en pissoar från "tankesmedjan" Timbro och som formuleras mellan moderaternas ständigt tiltande flipperspel. Receptet: Sänk skatter, avreglera, privatisera och låt marknaden lösa alla problem är ett religiöst mantra som saknar all intellektuell och politisk trovärdighet.
Skulden till de allt sämre fungerande samhällsstrukturerna är inbakad i systemet och skulden ligger hos de som har pengarna och som sitter på dom i väntan på lukrativa investeringar. Vad som i en marknad menas med lukrativa är inte samma sak som samhällsnytta, snarare tvärtom.
Exemplet med att sänka kostnaden för restauranganställda och inte vårdanställda visar på sjukdomen i systemet. Det är inte lönsamt att gamla tant Agda får en solskenstur i sin rullstol, men det är lönsamt att servera servera öl på en restaurang. Smulorna ska sen på något sätt fördelas så att några eventuellt ska nå även Tant Agda, som för närvarande får nöja sig med en ägghalva. Serverar restaurangerna bara tillräckligt mycket öl, så har snart tant Agda åter sitt hela ägg i Timbros horse shit theori.
Spelet är snart över och att se hur Miljöpartiet söker allianser med det nyliberala systembärande partiet som styrs av kriminaliteten, som i sin tur är grunden till exploatering och överutnyttjande av jordens resurser väcker stor förundran.
Miljöpartiet bör lägga ner och söka medlemskap i Vänsterpartiet om man någorlunda vill bli respekterade som seriösa miljöarbetare.
Så är det Carl. Ert isbrytande arbete är över och det är dags att börja förstå ideologiernas betydelse för miljön och strukturernas betydelse för ansvarstagandet.
Rättelse:
Du vill fördela ansvaret vertikalt, när frågan ska ställas horisontellt.
Ursäkta, #28 Alf Carlsson, men vi har inte ett "nyliberalt system".
Vad vi har är ett system där staten delegerat makten att skapa pengar till privata banker. Därtill kan bankerna låna ut pengar internationellt.
Men det sker enligt strikta regler.
Naturligtvis har Carl Schlyter, Gunnar Hökmark m.fl. EU-politiker ansvar för den uppkomna situationen. ECB har fört en penningpolitik baserad på önsketänkade när det gäller den ekonomiska tillväxten vilket har skapat enorma skulder pga felinvesteringar.
Det är inte penningsystemets konstruktion det är fel på utan politikernas kortsiktighet och kanske i viss mån kompetensen om man tror att man kan stimulera fram kompensation för att industrin flyttar till Kina.
fast eftersom jag konsekvent röstat nej till Euron och den ekonomiska politik som den leder till /bygger på och dessutom hela tiden argumenterat för ett annat ekonomiskt system känner jag att jag snarare försökt stoppa detta än bidragit till det.
Förtstatliga banker hjälper inte heller om de bygger vidare på tillväxtdogmen om att låna ut mycket mer pengar än vad man har täckning för.
#31 Carl Schlyter. Vårt penningsystem bygger inte på någon "tillväxtdogm". Det är en myt att det är så.
Att Sverige inte har Euro har ingen betydelse i sammanhanget. Samma önsketänkande politik har förts här och vi har samma problem, även om läget inte är akut här, än, eftersom vår fastighetsbubbla inte har kollapsat än.
Penningsystemet fungerar även för en stagnerande eller t.o.m krympande ekonomi, t.ex. en ekonomi som genomgår en grön omvandling.
Det är bara det att man måste se samhällets offentliga ekonomi och samhällets privata ekonomi som en helhet. Vid expansion är det lämpligt att privatisera och vid en kontraktion att socialisera. Tänk Ying-Yang.
En viktig anledningen till att bankerna bör förstatligas när det blir problem är att bankerna inte ska kunna utöva utpressning mot Riksbanken för att tvinga ned styrräntan så som sker idag.
Det är ju så dagens kris uppstått. Bankerna har kunnat utnyttja sin systemviktiga position för att tvinga fram extremt låga styrräntor varefter man har genererat en sanslös kreditexpansion och extrema vinster år efter år.
Bankverksamheten är bara en statlig verksamhet som delegerats på privata aktörer. Staten ska styra vinstnivån i bankerna och inte bankerna själva.
Ett rimligt krav är att rörliga lån mot god säkerhet inte ska ha högre ränta än Riksbankens styrränta.
Ja, det är bra med en transaktionsskatt som MP driver. Det är rimligt att de som utnyttjar det finansiella systemet betalar för den rätten i proportion till hur mycket de använder det.
En omsättningsskatt modererar temperaturen i det finansiella systemet och förhindrar härdsmältor, rätt använt. Det är också en mycket bra skattekälla i likhet med momsen.
PS. Vårt penningsystem tillåter inte att man lånar ut pengar "utan täckning". Alla riktiga pengar kommer från Riksbanken och skapas mot full täckning. Bankerna kan egentligen bara skapa krediter, dvs lånelöften.
#31 Carl Schlyter..."Förtstatliga banker hjälper inte heller om de bygger vidare på tillväxtdogmen."
Bra där Schlyter. Det är verkligen hög tid att diskutera kvalité och vilket arv vi vill ge våra barn och barnbarn. Men då måste vi också sluta att lägga miljöarbetet som utsläppsrätter som det handlas med på en marknad och diskutera människans existens, reflexioner, moments of happiness och mötets betydelse.
För detta krävs en ideologi om samhörighet och samhällsbygge och inte sakkunskap om kväveutsläpp per tidsenhet, vilket också behövs, men som inte bygger helheten.
Som vanligt, #33 Alf Carlsson, gör du relevanta reflektioner.
Utan ett stort folkligt engagemang, en demokratisk förankring av politiken och en stark solidaritet i samhället spelar det ingen roll vilken politik som förs, då är vi rökta allihop.
Den här krisen kan inte lösas uppifrån eftersom det handlar om dramatiska nedskärningar av välståndet generellt. Det är oerhört mycket enklare att expandera en ekonomi än att slimma den.
Och det är därför socialismen behövs som ingrediens. Solidariska nedskärningar kan accepteras men inte nedskärningar för folket medan makten skor sig.
Då blir det bråk som i Grekland, bråk som kan bli systemhotande.
Viktigaste argumentet mot denna skatt!
Är den grundläggande demokratiska tryggheten och folkmakten som följer den princip som säger att vi inte kan underställas beskttning eller avgifter vi med hjälp ab röstsedeln direkt kan avskaffa eller ändra-
Socialdemokraterna är häpnadsväckande arroganta mot folkstyret när de inte bara diskuterar frågan utan att inse att de ställer medborgarna och utför övergrepp på den representaiva demokratin. Sossarna har fullständigt ballat ur och har idag ingen ordning på nånting. EUSSR får sin sanna betydelse när sossarna medvetet och aktivt vill göra sina medborgare maktlösa utlämnade till ick folkvalda politrukers godtycke och beskattningsbefogenheter,
Är det någon anna som fatytar hur totalt hjärndött och folkförktande och demokratifientligt förslag sosarna med kommunisten Ulvskog i spetsen med Juholt applåderande bakom.
Som vanligt är Hökmark ute och cyklar, han borde lyssna på Torygraphens högerman Ambrose Evans-Pritchard som gör sitt bästa för att se objektivt på eurolandets galenskaper.
Ambrose Evans-Pritchard:
Frau Merkel, it really is a euro crisis
“Angela Merkel told German industry today that we are not facing "a euro crisis, but a debt crisis."
She is wrong. Total levels of private and sovereign debt in the eurozone are lower than in the UK, the US, and far lower than in Japan.
…
The reason this crisis keeps grinding ever deeper is because the euro itself is a machine for perpetual destruction. The currency is fundamentally warped and misaligned.
It spans a 30pc gap in competitiveness between North and South. Intra-EMU current account deficits have become vast, chronic, and corrosive. Monetary Union is inherently poisonous.
The countries in trouble no longer have the policy tools — interest rates, QE, liquidity, and exchange rates — to lift themselves out of debt-deflation.
Just as they had few tools to prevent a catastrophic credit bubble during the boom. Their travails were caused in great part by negative real interest rates set by the ECB (irresponsibly) for German needs.
…
Draconian fiscal tightening might be manageable for these countries if the Teutonic bloc is willing to offset the contraction in demand by cranking up their own stimulus, allowing the intra-EMU imbalances to close from both ends. But the Teutons instead cling to their pieties, and their morality tale. The result is the downward spiral that we can all see.
Germany imposes austerity alone, seemingly convinced that there are good imbalances (German trade surpluses) and bad imbalances (Club Med trade deficits). Well sorry, Frau Merkel, this is intellectually childish. Both imbalances are equally bad. Booth sides are equally "guilty", to borrow your morality language.
…”
Gunnar Hökmark, varför vill du inte att vi skall få veta vilka lobbyister som varit på audiens hos dig idag?
Fast folken i Grekland och några länder till, ex Portugal och Italien, möjligen Spanien och Irland vill ju inte ta ansvar eller ta på blåstället. Det vill de ju att tyskar, finnar, svenskar m fl skall göra och jobba och betala av Greklands, Italiens, Portugals osv statskulder. -Någon annan får offra sig och rädda oss så att vi kan fortsätta leva över våra tillgångar och skita i att betala skatt!
Och tyskarna säger troligen nej? Finnarna likaså?
En eloge till tyskar och finnar. -Om dagdrivarna i de skuldtyngda länderna ändrar attityd och själva tar på blåstället och är villiga att jobba sig ur krisen så är övriga länder säkerligen beredda att hjälpa dem ekonomiskt! Men de måste visa vilja att ta ansvar, inte lättja!
HUR KUNDE DU...... skriver Hök... Jag själv undrar hur kunde Du lura svenska folket på deras pensionspengar. Men det ingår väl i H:s syn på att marknaden fixar allt. När det visat sig att den inte fixar allt (finanskrisen och det som händer nu) letar han febrilt efter syndabockar. Jag tror inte ngn kommer att "hänga" med Dig. Tack gode gud för det. Folk i allmänhet att synat bluffen och fler och fler inser nu att det inte bara finns ett sätt i den ekonomiska politiken.