Nu har jag inte närmare följt Petzälls avhopp, men som jag förstod det var det Petzäll själv som gick ut i pressen och sade att han hoppade av SD pga missbruk. Således är det väll då Petzäll som "svartmålar sig själv".
Hela artikeln är i mitt tycke lite underlig. Det är väll klart att man i ett parti inte vill ha människor som spretar åt mängder av olika håll? En linje med mer eller mindre gemensamma målsättningar, är väll en förutsättning i ett parti. Och det gäller inte bara SD. Centern tycker säkerligen inte att det är frid och fröjd över att det finns splittringar i partiet angående nybyggarlandet Sverige. Där skulle man nog gärna vilja att partimedlemmarna rättade in sig i leden, och inte gick ut i media och öppet kritiserade förslagen.
Permalänk | Anmäl
Lisen Larsson, 2011-09-27, 10:49
Dessa avhopp som kommer lite då och då är bara ytterligare ett exempel på att vi har för många riksdagsledamöter!
Vi har flest parlamentsledamöter i västvärlden i förhållande till folkmängden. Skär ner antalet till åtminstone hälften så att vi vet och har koll på vilka som sitter i Riksdagen!
Permalänk | Anmäl
Evert Pettersson, 2011-09-27, 11:06
Tyckte faktiskt Petzell var bra i Riksdagens talarstol. Tyvärr har han missbruksproblem och jag vet inte annat än att alla andra partier hade behandlat en riksdagsman på liknande sätt.
Tycker du verkar vara prinsessan på ärten!
Permalänk | Anmäl
Sten Figaro, 2011-09-27, 11:11
den hyllade feministen Gudrun Schyman satt väl också på ett mandat med uppburen lön från skattebetalare trots avvikelse från V ?!
Oavsett åsikt om Petzell, så får man vara verklig humanist inför människor med personliga problem
Permalänk | Anmäl
Nils Stibor, 2011-09-27, 11:18
Att bli invald i Sveriges Riksdag borde vara förenat med eget vuxet och stort ansvar.
Ett lukrativt, upphöjt och bra betalt arbete, omställningsbidrag efter att riksdagstidens slut, kanske ett par årslöner, och allt är pensionsgrundande - detta utan att behöva närvara..
Jag tackar Petzäll för att han belyser dessa farsartade lekstuge-förhållanden i Sveriges Riksdag.
Jag befarar att Petzälls artikel här kommer att ge honom de sympatier som han underligt nog förväntar sig.
Snarare tvärtom.
http://soldatmamma.blogspot.com
Permalänk | Anmäl
Carina Nordén Åkerlund, 2011-09-27, 11:26
Om detta ämbete hade förärats mig, ojojoj vad jag hade jobbat.
Jag hade offrat allt och mer för att hjälpa Sverige.
Mitt hem hade blivit riksdagsrummet.
Och mina arbetsgivare väljarna, skulle jag aldrig svika.
Att börja eller fortsätta med missbruk ter sig småaktigt och löjligt, adrenalinkicken av detta jobb borde räcka decennier framöver.
Jag är bara en man och hade offrat mig själv även om jag känt mig illa behandlad, mitt ego går inte före 100.000 tals väljare !
Det är något man måste förstå även om man är sårad.
Permalänk | Anmäl
Bertil Bertilsson, 2011-09-27, 12:01
"Jag skulle inte heller vilja vara ovän med William Petzäll, tänk om han skulle börja berätta?"
Ja, Camilla Rågfors, det här låter som rena rama utpressningen. Vore det inte bättre att faktiskt avslöja de hemska sanningarna?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-09-27, 12:01
Petzell sitter inte i riksdagen för att representera sig själv utan för att företräda alla de väljare som har valt in honom i kammaren.
Därför är hans avhopp ingenting annat än ett stort svek mot dessa väljare och hela det demokratiska systemet. Han borde givetvis skämmas och avgå med omedelbar verkan.
Permalänk | Anmäl
Erik Andersson, 2011-09-27, 12:08
"Det finns inget politiskt parti som talar så illa om svenskar och som så illasinnat svartmålar sitt eget hemland."
Har du några belägg för påståendet eller sysslar du bara med förtal, #12 Gunnel Gomér, av de som du förlorar varje debatt mot?
Sverigedemokraterna är ett litet parti utan politiskt inflytande så varför denna bitterhet mot de som säger sanningen om svensk invandringspolitik?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-09-27, 13:29
Sverigedemokraterna kommer att implodera under tyngden av ett politiskt ansvarstagande de inte på långa vägar är mogna för.
Permalänk | Anmäl
Per L, 2011-09-27, 13:52
Petzell verkar nu inte längre ha något politiskt mål annat än att få sitta kvar i riksdagen. Vem som helst duger tydligen som sammarbetspartner. Inte så konstigt. När han blev vald lär han ha sagt; ’ Och jag bara går omkring och njuter. Vad tror du? 60 000 kronor i månaden och gratis övernattningslägenhet i Stockholm.’
Fallet visar med önskvärd tydlighet att riksdagsmännens/kvinnornas löner är alltför höga. Kammarens ledamöter bör se det som sitt mål att berika Sverige, inte att Sverige skall berika dem. Sänk riksdagsmännens löner och förmåner, och det ordentligt!
Permalänk | Anmäl
Kjell Håkansson, 2011-09-27, 14:08
#15 Kjell Håkansson. Väl talat! Jag kunde inte hålla med mer.
Permalänk | Anmäl
Lisen Larsson, 2011-09-27, 14:28
Petzäll-fallet är en i raden av flera interna intriger inom SD-maskineriet som tyder på att det är en dysfunktionell organisation för en hop populister utan vare sig en logisk politisk agenda eller långsiktighet.
Springpojken Petzäll får smaka på partilojalitetens piska och lockas föga att lämna sin riksdagsstol för en reducerad riksdagslön.
SD-ledningens sätt att hantera fadäsen påvisar starkt att det är ett splittrat parti med grus i maskineriet (vilket de övriga är pinsamt dåliga på att utnyttja). SD:s riksdagsorganisation är ett gäng Fas-3 (inget ont om Fas-3 brukarna) som i den socioekonomiska utsatthetens depression projicerade sin ilska på det SD matade dem med. Nu pillar de med miljoner i partistöd, iklädda snygga kostymer/dräkt och gassar under ofantligt med Tv-tid, oerfarenheten visar sig.
Dramat lär fortsätta och jag tänker njuta av sekterismens och pennalismens inträde i plenisalen i och med detta. Tänk att SD kunde vara så politiskt underhållande!
Permalänk | Anmäl
Ali Qadiri, 2011-09-27, 15:26
För sakens skull:
"Många statsvetare har efter beskedet levererat analyser som bekräftar att detta avhopp inte kommer att påverka partiet nämnvärt."
Plus:
"Sverigedemokraterna har efter måndagens besked bevisat att man saknar all form av Damage Control,"
Hur tänkte du där? Beviset är alltså att det inte har någon effekt? Märkligt resonemang. Eller ja, helt bakvänt.
Hur tänkte du här:
"Att SD:s partiledning väljer den hårda linjen mot Petzäll är obegripligt med tanke på alla de hemligheter Petzäll håller inne med"
Du vill alltså att jag som läsare skall sympatisera med tanken att partier ska hålla inne med kritik mot sina egna medlemmar enkom för att skydda sin egen rygg?
"Jag själv tycker rent moraliskt att han borde lämna den vidare i god demokratisk anda. Men det är hans val"
Här då? Innebär det faktum att han väljer själv att valet inte får kritiseras annat än "moraliskt"? Mycket udda hållning.
"Tyvärr så har SD valt att tydligt framhävt Williams missbruk som orsak till hans avhopp."
Du tycker alltså det vore bättre att jag som skattebetalare inte får reda på om rikdsdagsmän är knarkare, misshandlare, tjuvar eller våldäktsmän? Och missbrukare tycker du tydligen inte borde olämpligförklaras heller?
"...och kastar ut alla som råkar visa på eget tänkande, initiativtagande och handlingskraft."
Nu blev jag genuint nyfiken. Detta låter onekligen intressant. Vilka är det som kastats ut förutom den här Petzäll?
Permalänk | Anmäl
Kim Lund, 2011-09-27, 16:48
Oavsett parti. Sosse, Centerpartist, Vänsterpartist (Schyman bytte ju parti till Fi och satt kvar i Riksdagen), Moderat, Kristdemokrat , Folkpartist, Miljöpartist eller Sverigedemokrat, så skall man inte sitta kvar i Riksdagen om man lämnar ett parti, eller byter partifärg.
I första hand så är riksdagsledamoten invald för det parti som hon/han kandiderat för, trotts personröster!
F ö så är inte personrösterna orsaken till denna lek med vårat parlament!
Nä avhoppare skall avgå, oavsett partifärg!
Permalänk | Anmäl
Inge-mar, 2011-09-27, 17:02
Problemet för SD liknar problemen som Ny Demokrati hade. Man växer explosionsartat i ett val, men det finns inga människor att besätta de vunna stolarna med när man väl kommer så långt. SD har några drivna politiker och en hel radda av politiska halvdårar som endast förenas av sin avsky för muslimer och det som är främmande. Det är verkligen tragiskt eftersom detta polariserar hela debatten i invandringsfrågan, och hindrar invandringskritisk opposition i alla de etablerade partierna att komma upp trots att den bevisligen kan vara rätt stark. Invandringskritisk har blivit synonymt med rasistisk, och inget kan vara mer fel. En invandringskritisk person kan vara mån om de invandrare vi har i dag, men varna för att vi inte kan ta hand om dem på ett bra sätt. Man kan vara invandringskritisk på ett konstruktivt sätt utan att för en enda sekund tänka i rastermer. Det är verkligen illa att man måste heta Sakine Madon eller Bahareh Andersson eller för den del Nyamko Sabuni för att man inte ska bli kallad för rasist.
Permalänk | Anmäl
Jan Wiklund, 2011-09-27, 17:04
Camilla Rågfors
När du skriver som du gör så glömmer du arbetet som gräsrötterna lägger ner och den enda cred man får är att se att Sd trots allt finns i riksdagen.
Jag började rösta på SD 2006 och jag har hoppats att partiet skulle komma in i riksdagen. Jag delade ut 1000 valsedlar i min by jag kollade så att det fanns valsedlar på valkontoret mm, allt detta gjorde jag för att SD skulle komma in i Rd. Vi fick 20 mandat, efter 1 år hoppade ett av de mandaten av efter ett rätt barockt beteendemönster har jag rätt att vara besviken då eller? Sen fattar jag inte varför man hoppar av hela tiden, som vuxen vet man väl var man ger sig in i. Det är väl inte som att man ska prova ridning en termin och sen kommer på att man inte gillar lukten av häst, gör vuxna så?
Permalänk | Anmäl
Maria Nilsson, 2011-09-27, 18:16
#16
Detta med de förtroendevaldas arvoden....
Majoriteten politik är fritidspolitiker, dvs har inte mycket betalt för det stora arbete de utför i kommuner och landsting. Men vissa, höga poster har bra betalt. Som du skrev:
"Och jag bara går omkring och njuter. Vad tror du? 60 000 kronor i månaden och gratis övernattningslägenhet i Stockholm.’"
Jag föreslår att SD nu gör som andra mindre och fattigare partiorganisationer...att de förtroendevalda lägger en bra bit av sitt arvode i partikassan! Så gör (v) och (mp)...både i riksdag, kommun och landsting. Hur mycket måste familjesituationen få avgöra.
Eva-Britt Svensson (v), EU-parlamentariker, har följt principen att "hänga efter" lönen hos sina gamla arbetskamrater. Hon var kontorist förr.
Det glunkas mycket om missnöje i SDs lokalorganisationer. Att göra allt jobb gratis - utan resurser - medan några få glassar.
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-09-27, 18:35
#21
Hej Maria, du skrev:
"Sen fattar jag inte varför man hoppar av hela tiden, som vuxen vet man väl var man ger sig in i."
Jag tror faktiskt inte det.
Att vara kommun eller riksdagspolitiker är ett hårt jobb. Ingen anar hur mycket man måste läsa in, hur många detaljer man måste sätta sig in i, hur mycket motstånd man får om man inte begriper. Hur rädd att göra bort sig man är ibland.
Nybörjar-åren är en stenhård skola. Bara de högst motiverade och mest arbetsamma klarar av det. Det är därför de äldre partierna "fostrar in" från ungdomsförbunden. Redan där är det slitsamt.
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-09-27, 18:45
Som det första inlägget redan nämnt så undrar jag också hur rågfors får det till att SD "valt" att gå på missbruksspåret när Petzell är den som själv säger att han avgår för den sakens skull?
Det är många turer i det här och herr Petzäll verkar vara lite besviken på partiet. Svårt annars att förstå de smått desperata hoten om att "avslöja allt" Bara små pojkar hotar. Karlar gör. Har petzäll nåt att säga så borde han säga det istället för att hålla på o springa omkring och tramsa som en kyckling utan huvud.
Permalänk | Anmäl
Varg i Veum, 2011-09-27, 20:11
Flera pekar på att man har rätt att vara besviken på en medlem som hoppar av och på sätt skadar sitt parti.
Visst, det kan man va.
Men vad är det för språkbruk SD's ledarskikt använder sig av? Att en hög representant i partiet använder ord som "kräk" om en före detta partivän måste ju vara väldigt osvenskt och främmande i vår kultur?
Permalänk | Anmäl
Tomas Karlsson, 2011-09-28, 09:56
BoT#13
Jag tycker SD lägger ner för mycket krut på att tala om vad som är fel och för lite på hur man ska göra saker rätt. Vidare känns det inte så genomtänkt att använda PK (att vara politisk korrekt) som slagpåse i den utsträckning man gör.
Majoritetens val skapar det politiskt korrekta klimatet. Att ständigt angripa det politiskt korrekta som något som är dumt och fel, innebär att man ständigt angriper de flesta, det vanligaste och det mest normala. Man angriper essensen av de genom majoritetsval framröstade starkaste åsikterna i samhället, i demokratin, i detta fallet Sverige. (Kanske bl.a. detta som Gunnel G. speglar i sin kommentar #12 där hon verkar tycka att SD egentligen beter sig mycket svensk-fientligt i diskussioner).
Man bör ju sträva efter att få gehör och majoritet för sina åsikter. När en åsikt blir allmänt vedertagen eller ”rumsren” blir den PK även om den varit PIK(politiskt inkorrekt) från början.
En bra politikers åsikter är oftast politiskt inkorrekta från början men hon/han lyckas med argumentering göra sin åsikt rumsren, allmän och därmed PK....att få folk med sig och att få till en förändring helt enkelt.
Använder man PIK nästan som slogan och mål som jag tycker SD gör, så innebär ju det att man egentligen nöjer sig och inte vill vara nåt annat än en arg liten uppstickarhund.
Underdog forever eller politiskt inkorrekt som politisk filosofi är inget man väljer om man vill vara en vinnare i långa loppet.
Din strävan måste vara att göra dina politiskt inkorrekta åsikter politiskt korrekta. ;-)
Permalänk | Anmäl
Nisse, 2011-09-28, 11:01
SD verkar så fixerade, ibland närmast besatta, av en enda fråga nämligen invandringen i Sverige.
(Såsom Piratpartiet var av internet).
Ett politiskt parti måste ha en bredare bas och förmåga och vilja att diskutera många olika frågor i samhällsdebatten. Från miljön till barnuppfostran. Både nationellt lokalt och internationellt globalt.
Permalänk | Anmäl
Nisse, 2011-09-28, 11:04
#27 TOMAS KARLSSON: För mig är "rasist" och "kräk" samma sak, har dock slutat räkna hur många gånger jag fått läsa "rasist" som svar på fullt rimliga frågor/påståenden. Mitt tips till dig är således att göra likadant, alt. sluta snyfta och skaffa dig en ryggrad. Det blir lite löjligt om språkbruket enbart ska vårdas åt ett håll, eller hur?
Permalänk | Anmäl
Åke Krohn, 2011-09-28, 12:02
"Majoritetens val skapar det politiskt korrekta klimatet."
Jaså, #28 Nisse, och när fick svenska folket "välja" migrationspolitik eller "välja" vad man tycker om islamiseringen av Sverige?
Migrationspolitiken är inte demokratiskt förankrad så i det fallet är det politiskt korrekta överhetens åsikt.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-09-28, 14:12
Det finns helt klart en risk med ett litet parti med föga erfarenhet av rikspolitik som plötsligt kommer över en massa pengar. SD har ju en liten organisation och inte folk att fylla platserna med.
Då har man bla i kommuner rekryterat folk som inga andra partier skulle eh.. rekrytera
Jag tror helt enkelt att kvaliten på SD:s kader av politiker är för låg. Och jag skulle inte bli överraskad om någon drar till Thailand med halva partikassan.
Permalänk | Anmäl
Johan E Karlsson, 2011-09-28, 15:10
Vi pratar om en 23-årig missbrukare, ett barn som kostar samhället 56 000:- i månaden och hittills i år 107 000:- i taxiresor. Sannolikt Sveriges dyraste socialfall "som vill göra missbruksproblematiken" till sin hjärtefråga. Att diskutera SD som en sekt känns lite som ett sidospår i sammanhanget. Partiet är ett renodlat hat- och missnöjesparti som kommer att dö när de större partierna har sugit upp tillräckligt av missnöjet och förpackat hatet i lagom engångsförpackningar. Glappet mellan det sista blöjbytet och en plats som landets ledande politiker saknar all rimlighet, inklusive Centerpartiets nya skämt till ledare.
Höj rösträttsåldern till 25 och släpp inte in någon i riskdagen före 35 - vi kan inte ha det såhär längre.
Permalänk | Anmäl
u_17443, 2011-09-28, 21:24
...och vad det gäller att "driva missbruksfrågor" skulle jag gissa att det finns ungefär 8 00 000 av Sveriges invånare som är bättre lämpade än Petzäll, inklusive barn och pensionärer.
Permalänk | Anmäl
u_17443, 2011-09-28, 21:27
"Borde riksdagsledamöterna betala sina taxiresor själva?
Ja, de har så höga löner Nej, folkvalda måste resa säkert"
Detta är alltså Aftonbladets reflektion över en 23-årings närvaro i landets parlament...en grabb som på sin höjd skulle haft timanställning som reklamutdelare, men som av landets 9 miljoner stora befolkning lyfts fram som ett alternativ till att, bland 349 andra, leda vårt land.
Skämtet är ju inte ens kul.
Permalänk | Anmäl
u_17443, 2011-09-28, 23:21
Alf: Jag vet inte om du är sosse eller vänsterpartist men det vore kanske klädsamt att sopa rent framför egen dörr först..?
"Förra året slutade flyg- och taxinotan på 220 679 kronor.
Rossana Dinamarca, kandidat till partiledarposten i Vänsterpartiet, har an av riksdagens dyraste resenotor.
– Jag har två små barn hemma i Trollhättan. Tyvärr är det här enda alternativet, säger hon."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13700454.ab
Permalänk | Anmäl
Åke Krohn, 2011-09-29, 09:45
Herregud, Åke. Jag röstar V, och jag hoppas av hela mitt hjärta att Dinamarca inte kommer i närheten av partiledarposten. Oavsett om hon har skäl till taxiresorna ovan eller ej finner jag hennes kompetens undermålig. Måhända är hon en trovärdig feminist, men hon lämnar allt att önska i övrigt- exempelvis vad gäller ekonomisk kompetens. Ser inte att de två sakerna går att jämföra, för att vara ontopic.
Permalänk | Anmäl
JR Krueger, 2011-09-29, 11:30
#28
Nisse skrev:
"Jag tycker SD lägger ner för mycket krut på att tala om vad som är fel och för lite på hur man ska göra saker rätt."
Det är detta som är den stora risken med "underdog-perspektivet" när SD gör sig till språkrör för en tyst och förtryckt majoritet i kamp mot "etablissemanget".
När man förolämpat människor i den föraktliga "Sjuklövern" färdigt (=nästan alla väljare)...så blir det tomt! Invandrings-mantrat innehåller ingen potential för "samhällsförbättring", utgör ingen lösning.
SD är en slags folklig resning från höger. Vår svenska 1900-talshistoria berättar om en folklig resning från vänster. En av dess viktigaste framgångs-strategier hette "folkbildning", alltså förmåga till sakligt utredande, dialog före beslut, att vrida och vända på frågor i olika kunskaps & känsloljus.
Men, som Camilla Rågfors pekar på, SD har en sektliknande struktur där bara vissa mantran är accepterade. Det auktoritära förhållningssättet och den starkt manliga dominansen förstärker sekt-likheten.
Petzäll - förtvivlat ung och oerfaren - har varit duktig på att med välsmort munläder upprepa dessa mantran. Så duktig att han ibland utpekats som efterträdare till Jimmi Åkesson. Men sedan *poof* såpbubblan sprack.
Kvar finns den verkliga verkligheten. Att Petzäll har personliga problem, som sannolikt förstärkts i grabbgängets blöta umgängesvanor. Sedan blir han "förrädare*. Frågan är: Av vaddå?
Han kom in i riksdagen på grundval av många personkryss.
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-09-29, 16:40
#40 Åke Krohn...jag röstar på ett parti som tagit över efter socialdemokraterna, som spårade ur i samband med Göran Persson och Björn Rosengren och lämnade sina väljare vind för våg. Socialdemokraterna är ett karriärparti, som öppnar upp för populistiska charlataner som inte ens orkar läsa igenom de motioner man ska rösta på. Där finns alla från ultrakonservativa rasister, till humanister och nyliberaler. Juholt sliter som ett djur för att åter hitta partiets ideologiska identitet, men tyvärr tror jag det är för sent.
Rossana Dinamarca skulle förvandla V till ett intresseparti för invandrare och feminister, d v s döda partiets ideologiska bas och intellektuella identitet, så hennes kandidatur kan du glömma. Jag har inga generella synpunkter på flygresor och ingen reflekterar när Zlatan flyger mellan matcherna. Däremot har jag synpunkter på barn i politiken som bara kostar pengar, inklusive Anni Lööf.
Vänstern skulle haft Jonas Sjöstedt som ledare efter Gudrun, men bättre sent än aldrig. Ulla Andersson känner jag inte, men jag har svårt att se hur någon ska slå Jonas, utom mig själv då, men jag kandiderar inte, vilket jag egentligen borde.
Skulle Jonas vinna har han mitt 100%-iga stöd och det skulle bi en ren njutning att se hur hans hänsynslösa lugn och hans svärmorsdrömska framtoning inte upptäcks av Alliansens papegojor förrän dom krampaktigt håller sig kvar på sina pinnar efter att obemärkt ha blivit vingklippta. Att Jonas skulle förlora valet om ordförandeposten är lika sannolikt som att Barcelona skulle sätta Messi på bänken.
Som sagt har jag aldrig hört Ulla Andersson, men Hans Lindhe, Rossana Dinamarca är inte i närheten av Jonas Sjöstedt på något område (möjligtvis spinning...) och när V visat upp sin demokratiska sida färdigt, bör man snarast sluta upp bakom den ende som verkligen har en statsmannamässig framtoning.
Jonas enda problem är att han inte tar den Firstness som tillhör honom. Han har en tendens att vilja ställa sig bakom, när han bör ta två steg fram och TALA.
Permalänk | Anmäl
u_17443, 2011-09-29, 19:51
#26 Jan Dalmyr...helt rätt. En politisk vilde ska avgå. Det är illa nog med demokratin utan att dessa extremt dyra höns ska sänka förtroendet för demokratin ytterligare. Det förtroendet är lågt nog.
Permalänk | Anmäl
u_17443, 2011-09-29, 19:59
#40 Åke Krohn...Jag har nu läst lite Ulla Andersson och hon har hyfsat koll på läget i text. Men jag blir fullständigt hysterisk över bilden. Dagens politiker syns i det offentliga ljuset. Ulla Andersson är ideologiskt och intellektuellt naturligtvis helt överlägsen Reinfeldt/Borg, men det går INTE att komma indrällandes med en kånken på ryggen och ha en uppfattning att en yttre betraktelse är "sexistisk" etc. En politiker som aspirerar på den högsta makten MÅSTE ta hänsyn till hur man blir uppfattad. T o m Anni Lööf får ett genomslag och tas på allvar på sin kostym, trots en flinande innehållslöshet om att hon "brinner för småföretag".
Den i Vänstern som vill bli vald till ordförande måste vara beredd att iklädda sig en statsmannamässig uppsyn. Man kan ha vilka feministiska synpunkter som helst, men man får inga röster om man ser ut som en som skriver motioner mellan tvättarna och använder kånken som attachéväska. Det går kanske i talarstolen på V:s kongress, men inte längre.
Den enda som fyller samtliga krav är Jonas Sjöstedt.
Odds: 1,05
Hans Lindhe
Odds: 7 ggr
Ulla Andersson
Odds: 50ggr
Dinamarca
Odds: 999
Permalänk | Anmäl
u_17443, 2011-09-29, 23:31
BoT #33 Du frågar:
""och när fick svenska folket "välja" migrationspolitik eller "välja" vad man tycker om islamiseringen av Sverige"
Att det skulle ha försigått en konspirations-artad, medvetet hemlig "islamisering", över någons huvud, hos svenska regeringar från Palme till Reinfeldt är en mycket naiv och föga verklighetsförankrad tro, menar jag.
Så länge jag har levt har det funnits fria demokratiska val i Sverige. Migrationspolitiken har ibland debatterats mer, ibland mindre. Precis som alla andra frågor. Varje tid har sina favoritämnen. Det som överskuggas av annat något år , har alltid gått att finna i de 5-6 mest tongivande partiernas partiprogram. (Jag bör söka lite information om mitt parti själv också, eller hur!?).
ALLT diskuteras inte i politiken, och man kan sakna en del, men migrationspolitiken har funnits med som en politisk fråga under hela tiden jag har haft rösträtt. (och du också, tror jag...om du inte är jätte jättegammal förstås ;-)
Vidare Bo, vad menar du med "islamisering av Sverige"?
Hur menar du att vi skulle få säga vår mening om "islamisering"?
Hur skulle det gå till rent praktiskt?
Skulle vi få säga vår mening om "kristi-fiering" "hinduism-ifiering" eller ett alltmer Gudstro-fritt Sverige d.v.s. en "ateist-ifering" eller kanske en "ökad andlighet" eller "buddhistifiering", o.s.v ...också?
Mer folkomröstningar om religioner eller? Folkomröstningar om vilka livsåskådningar som ska dominera?
Har du lite konstruktiva förslag på hur det skulle gå till?
;-)
Permalänk | Anmäl
Nisse, 2011-09-30, 14:40
#23 Gunnel
Gör Alice Åström det också? Hon jobbade som behandlingsassistent förut men lever idag på riksdagspension och om hon skulle gå tillbaka till sitt förra arbete så skulle förmodligen lönen halveras så det du säger stämmer inte alls i V det luktar bara unken propaganda.
Permalänk | Anmäl
Maria Nilsson, 2011-09-30, 15:58
#46Nisse
Ja religionsfrågan är definitivt något som borde diskuteras även vår uråldriga religionsfrihetslag som först skrevs för att konventikelplakatet avskaffades och man var fri att ingå i frikyrkosamfund sen reviderades den vid 2:a världskriget för att ge judar skydd i sverige det kanske är dags att revidera igen vad som är religionsfrihet och vad som INTE är det. Majoriteten i Sverige har svårt att tro på en allsmäktig Gud då kanske lagarna och makten ska utgå från dem och inte från någon som tolkar religionsfrihetslagen på ett fundamentalt sätt. Lagen innebär även frihet från religion men det är svårt att slippa det egentligen eller hur när det finns beslöjade personer i skämtprogrammen på SVT som ska vara icke konfessionellt.
Vi ska som sagt revidera vilka rättigheter som gäller icke religiösa människor också.
Permalänk | Anmäl
Maria Nilsson, 2011-09-30, 16:12
Alf Carlsson, JR Krueger:
Jag delar naturligtvis inte era val av parti men blir mycket positivt överraskad av era svar, har hittills uppfattat det som att vänstern aldrig ser några fel i de egna leden hur korkade de än må vara. Ni bevisar att jag hade fel och det ger mig lite hopp ändå. Alliansen behöver tuggmotstånd och hittills har det varit relativt klent av den varan. De spottar på SD och skrattar åt vänstern och det ska det förhoppningsvis bli stopp på. Fiendens fiende, ni vet...
Nej, jag friar inte men kan ändå njuta om er nästa partiledare kan sätta lite press på Fredrik, Universums självutnämnda härskare. ;-)
Permalänk | Anmäl
Åke Krohn, 2011-09-30, 19:34
#42: "Att Petzäll har personliga problem, som sannolikt förstärkts i grabbgängets blöta umgängesvanor."
Nej, det är inte orsaken till hans sammanbrott alls, enligt Petzäll själv och vi får ju tro på på att han vet bäst. Det är pöbeln som är orsaken. Tyvärr är det accepterat av etablissemanget att viss pöbel har fritt spelrum i vårt land.
http://www.youtube.com/watch?v=cnkmmJttXJc
Petzälls missbruk började med att han jagades av en knivbeväpnad man på ett tåg. Denna traumatiska händelse gjorde att han drabbades av panikångestattacker varför hans läkare skrev ut ångesrdämpande medicinl (det borde vara förbjudet att skriva ut sådana medel till så unga personer annat än tillfälligt under några dygn tills terapi kan ordnas. Läkemedel dämpar symptomen, men löser inga problem och unga människor vet inte vad sådana läkemedel gör med dem och hur lätt det är att för dem att etablera ett missbruk). Under en fest tog Petzäll alkohol trots att han åt tabletter, i ungdomligt oförstånd. Det var tydligen hans flickvän som polisanmälde honom när han gick lös på hennes möbler. Petzäll har sedan varit utsatt särskilt mycket inklusive nonchalant och ibland t.o.m. oförskämt bemötande från andra riksdagsledamöter när han tagit upp frågor om (organiserat) politiskt våld. Allt detta tillsammans har varit mer än han orkat med, som varje ung människa skulle orka med.
Det var SD som inte ville att han skulle sitta kvar i riksdagen pga. hans personliga problem, inte pga. hans politiska insatser. SD kanske hoppades att han kunde ersättas för att de inte skulle förlora ett mandat, men jag hoppas de har förståelse för hans beslut att stanna kvar i riksdagen. Han har dessutom sagt att han inte vill sätta krokben för SD's arbete utan ska driva en särskild fråga.
Man får betänka följande:
Pga. sitt politiska engagemang kommer han ha mycket svårt att få annat jobb och behöver en ekonomisk bas att stå på. Enligt K:G: Bergström är han dessutom politisk död pga. att han varit SD-politiker, vilket Bergström tycker är synd eftersom han tycker att Petzäll inte saknade politisk talang.
Om Petzäll lämnar riksdagen misster han det skydd som riksdagsledamoter erhåller efter behov och kan vara mördad inom en månad.
Pga. hotbilden mot honom (och andra SD-politiker) behöver han profilera sig i en annan fråga än invandringspolitiken och nationalismen under den kvarvarande mandatperioden.
Det handlar alltså om att klara livhanken!
En politisk vilde kan klara sig om han är engagerad i en särskild fråga, enligt Gudrun Schyman som själv varit politisk vilde i riksdagen och hennes engagemang gällde feminism och utifrån denna plattform startade hon FI.
Vad gäller att SD är ett enfrågeparti så har andra småpartier startat som enfrågepartier och kommit in i riksdagen. Miljöpartiet startade med engagemang mot säljakten, stödde Greenpeace och engagerade sig sedan i miljöfrågor allmänt. Numera tar MP upp alla samhällsfrågor. SD lär sig snabbt och tar upp fler och fler samhällsfrågor (se SD's riksdagsblogg). Invandringspolitiken är dessutom en ganska bred fråga och har stor betydelse för framtiden. Det vi gör idag, blir svårt att rätta till för kommande generationer om det blir fel och därför bör invandringspolitiken bedrivas med stor försiktighet. En stor och snabb ändring av demografin påverkar alla delar av samhället och ekonomin.
Permalänk | Anmäl
Ina Höst, 2011-10-01, 18:10
#47
Jag vet inte Maria...
...hur Alice Åström gör nuförtiden som pensionerad riksdagsledamot. Frågan är om du vet det?
Vad jag redogjort för är en Princip, som små och ekonomiskt fattiga partier använder i två syften:
1. att ge klirr i partikassan
2. att inte fjärma de förtroendevalda från de livserfarenheter som medlemmarna alltid lever i.
De riksdagsledamöter och kommunalråd som har höga arvoden tar in inkomsterna och skattar som vanligt. Sedan ger de olika stora delar av vad som är kvar i fickan till partikassan . beroende på den privata situationen med familj mm.
Fråga...eftersom det kunde bli en lösning för (sd) i de interna konflikterna.
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-10-02, 11:07
#50
Hej Ina!
Jag vill inte förringa betydelsen av hot och attacker mot SD-aktiva/SD-politiker. Personer som hotar med våld är frihetens och demokratins dödgrävare! Med detta sagt undrar jag ändå...
Det förefaller mej som om SD tror att de är ensamma om att utsättas för hot? Så är det inte - politiker i alla kulörer hotas och/eller förnedras, liksom medialt aktiva journalister. Personer av kvinnligt kön i större omfattning än män.
SvD har idag ett helt uppslag om varför SDs förtroendevalda lämnar poster. 2 av 20 uppger att de hotats, men anger ändå inte detta som skäl för avgång. EXPO har tidigare frågat 75 avhoppade SD-valda om skälet. Inte heller här framkom hot eller förföljelse som något stort.
Vi skulle behöva bredda vår kunskap om anonyma hot eller aggressionshandlingar. Jag känner personligen till livsläget för några kvinnliga offentliga personer. Det är MYCKET de utsatts för! Men de tiger, mycket lite skrivs om det.
Kort sagt...vi behöver se verklighetens breda horisont.
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-10-03, 13:51
Hej, Gunnel!
Vill du skicka länken till artikeln? Hittar den inte (är kanske klantig). Tack på förhand! Återkommer!
Permalänk | Anmäl
Ina Höst, 2011-10-03, 19:42
Här är artikeln, i pappersupplagan på sidan 6-7. I nätupplagan ligger huvudartikeln under Petzälls bild, övriga delar i spalten till vänster, klicka på delartiklarna.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/politiker-lamnar-sd-i-hela-landet_6518...
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-10-03, 22:34
Ursäkta, spalten till höger menade jag.
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-10-03, 23:19
Tack för länken, Gunnel!
Ja, politiker kan leva farligt och det tycker jag inte det ska tigas om närhelst en incident inträffar. Sedan mordet på Olof Palme (vi vet inte vem/vilka som låg bakom), har riksdagspolitiker tillgång till livvakter och annat skydd. Anna Lind blev mördad av en ensam galning och det är det som är skillnaden mellan SD-politiker och andra. Det är tydligt att trakasserierna mot SD är organiserade och är oftast undertecknade AFA i syfte att genom våld och vandalism skrämma bort SD-medlemmar och politiskt aktiva SD'are och eventuela meningsfränder och därigenom störa den demokratiska ordningen och vilket är en definition på terrorism. Så varför behandlas då inte aktiva AFA-grupper som alla andra terrorister? Vi ser även ständiga, olagliga och odemokratiska torgmötesstörningar i form av massivt oljud och äggkastning som inte förkommer gentemot andra partier och mediernas reaktion mot detta är nästintill obefintlig. Istället sker en uppvigling i medierna genom osakliga och fula epitet (rasistiskt/främlingsfientligt parti mm. vilket saknar belägg). Allvarligast är statsministerns uttalande att han hade förståelse för attackerna mot SD'are även om han tog avstånd från politiskt våld i allmänhet. Även Ohly uppviglade mot SD strax före valet. Tillkommer att de övriga partierna kommit överens om att gå emot alla SD-förslag även om man därigenom går emot sin egen partilinje och sviker sina egna väljare.
Allt detta sammantaget ger ett stort demokratiunderskott och när sådant etableras, kan det drabba även andra "misshagliga" grupper i framtiden. Effekterna blir följande: Några skräms bort eller orkar inte med trycket. Rekryteringarna av folk med familj och jobb/karriär försvåras. Pga. hoten och våldet och skadegörelsen mot dem själva och familjen samt utsikten att mista jobb/karriär, vill de inte engagera sig, även om de håller med SD. Pga. majoritetskoalitationen tycker många att det är meningslöst att driva SD-frågor eftersom det inte ger önskat resultat. Sammantaget pågår alltså ett effektivt sabotage mot de demokratiska spelreglerna.
Låt oss se vad som är hönan och vad som är ägget när det gäller de många SD-avhoppen.
Några klagar på en odemokratisk toppstyrning i partiet och att utrymmet för egna åsikter är litet. Men med tanke alla rykten och ogrundade omdömen om partiet som är i omlopp, är det viktigt att upprätthålla en skarpskuren profil, särskillt eftersom partiet är nytt inom politiken. Då blir det inte särskillt högt i tak. Om trycket utifrån skulle lätta, skulle detta kunna ändras något, men i de flesta partier gäller ändå partipiskan fast kanske inte lika hård. Historien visar att om yttre hot och tryck mot grupper och även länder är stort, ökar även kravet på likriktning inom gruppen/folket (undantagslagar, propaganda, religiös/ideologisk indoktrinering och inkvisition under medeltiden). Enda undantaget jag känner till är Israel och varför det är så, är värt en studie.
Därutöver har det förekommit ett antal uteslutningar ur partiet pga. undanhgållande av noteringar i brottsregistret eller pga. rasistiska uttalanden. Petzäll blev petat pga. personliga problem, men partiet erbjöd sig att finansiera hans reahabilitering.
Många aktiva i kommunerna inom SD är väldigt unga och är ännu inte etablerade på arbetsmarknaden och slutar när de får jobb/familj eller pga. pendlingsavstånd. Många är inte heller vana vid det politiska arbetet och blir överraskade över hur svårt och tungrott det är. Allt detta hänger ihop med partiets nämnda rekryteringsproblem pga. trakasserierna (att färre är äldre och etablerade och mitt i samhällslivet) och att det är ett nytt och orutinerat parti. Det senare kommer att rätta sig med tiden.
Ytterligare några har fått platser i kommunalfullmäktiga fast de inte ens varit medlemmar i SD genom den fria nomineringsrätten som med rätta ifrågasätts. De kan inte kallas avhoppare!
Med tanke på omständigheterna tycker jag inte det är ett dugg konstigt att SD har fler avhoppare än andra partier. Även om de yttre förhållandena vore bättre, tar det ändå en viss tid innan ett nytt parti blir stabilt och den utstakade vägen blir tydliggjort.
I övrigt ska SD naturligt nagelfaras och genomlysas och det är särskilt viktigt aftersom det är ett nytt parti inom politikens värld, men det ska ske på ett sakligt och underbyggt sätt och det senare gäller naturligtvis alla andra partier. Och naturligtvis har vi demokrater ingen förståelse eller acceptans för politiskt våld, skadegörelse och trakasserier mot något politiskt parti eller dess medlemmar.
Om ingen har några sakinvändningar mot det här, får jag tacka för diskussionen.
Permalänk | Anmäl
Ina Höst, 2011-10-04, 16:41
Jag skrev i #56: "Allt detta sammantaget ger ett stort demokratiunderskott och när sådant etableras, kan det drabba även andra "misshagliga" grupper i framtiden."
Motsvarande håller tydligen på att hända redan, fast på ett annat område, kränkande epitet och hot från AFA, Syndikalisterna uppbackade av medier. Se:
http://www.newsmill.se/artikel/2011/10/05/stopp-f-r-kr-nkande-tillm-len
Ville bara påpeka detta.
Permalänk | Anmäl
Ina Höst, 2011-10-05, 13:03
47 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Nu har jag inte närmare följt Petzälls avhopp, men som jag förstod det var det Petzäll själv som gick ut i pressen och sade att han hoppade av SD pga missbruk. Således är det väll då Petzäll som "svartmålar sig själv".
Hela artikeln är i mitt tycke lite underlig. Det är väll klart att man i ett parti inte vill ha människor som spretar åt mängder av olika håll? En linje med mer eller mindre gemensamma målsättningar, är väll en förutsättning i ett parti. Och det gäller inte bara SD. Centern tycker säkerligen inte att det är frid och fröjd över att det finns splittringar i partiet angående nybyggarlandet Sverige. Där skulle man nog gärna vilja att partimedlemmarna rättade in sig i leden, och inte gick ut i media och öppet kritiserade förslagen.
Dessa avhopp som kommer lite då och då är bara ytterligare ett exempel på att vi har för många riksdagsledamöter!
Vi har flest parlamentsledamöter i västvärlden i förhållande till folkmängden. Skär ner antalet till åtminstone hälften så att vi vet och har koll på vilka som sitter i Riksdagen!
Tyckte faktiskt Petzell var bra i Riksdagens talarstol. Tyvärr har han missbruksproblem och jag vet inte annat än att alla andra partier hade behandlat en riksdagsman på liknande sätt.
Tycker du verkar vara prinsessan på ärten!
den hyllade feministen Gudrun Schyman satt väl också på ett mandat med uppburen lön från skattebetalare trots avvikelse från V ?!
Oavsett åsikt om Petzell, så får man vara verklig humanist inför människor med personliga problem
Att bli invald i Sveriges Riksdag borde vara förenat med eget vuxet och stort ansvar.
Ett lukrativt, upphöjt och bra betalt arbete, omställningsbidrag efter att riksdagstidens slut, kanske ett par årslöner, och allt är pensionsgrundande - detta utan att behöva närvara..
Jag tackar Petzäll för att han belyser dessa farsartade lekstuge-förhållanden i Sveriges Riksdag.
Jag befarar att Petzälls artikel här kommer att ge honom de sympatier som han underligt nog förväntar sig.
Snarare tvärtom.
http://soldatmamma.blogspot.com
Om detta ämbete hade förärats mig, ojojoj vad jag hade jobbat.
Jag hade offrat allt och mer för att hjälpa Sverige.
Mitt hem hade blivit riksdagsrummet.
Och mina arbetsgivare väljarna, skulle jag aldrig svika.
Att börja eller fortsätta med missbruk ter sig småaktigt och löjligt, adrenalinkicken av detta jobb borde räcka decennier framöver.
Jag är bara en man och hade offrat mig själv även om jag känt mig illa behandlad, mitt ego går inte före 100.000 tals väljare !
Det är något man måste förstå även om man är sårad.
"Jag skulle inte heller vilja vara ovän med William Petzäll, tänk om han skulle börja berätta?"
Ja, Camilla Rågfors, det här låter som rena rama utpressningen. Vore det inte bättre att faktiskt avslöja de hemska sanningarna?
Petzell sitter inte i riksdagen för att representera sig själv utan för att företräda alla de väljare som har valt in honom i kammaren.
Därför är hans avhopp ingenting annat än ett stort svek mot dessa väljare och hela det demokratiska systemet. Han borde givetvis skämmas och avgå med omedelbar verkan.
"Det finns inget politiskt parti som talar så illa om svenskar och som så illasinnat svartmålar sitt eget hemland."
Har du några belägg för påståendet eller sysslar du bara med förtal, #12 Gunnel Gomér, av de som du förlorar varje debatt mot?
Sverigedemokraterna är ett litet parti utan politiskt inflytande så varför denna bitterhet mot de som säger sanningen om svensk invandringspolitik?
Sverigedemokraterna kommer att implodera under tyngden av ett politiskt ansvarstagande de inte på långa vägar är mogna för.
Petzell verkar nu inte längre ha något politiskt mål annat än att få sitta kvar i riksdagen. Vem som helst duger tydligen som sammarbetspartner. Inte så konstigt. När han blev vald lär han ha sagt; ’ Och jag bara går omkring och njuter. Vad tror du? 60 000 kronor i månaden och gratis övernattningslägenhet i Stockholm.’
Fallet visar med önskvärd tydlighet att riksdagsmännens/kvinnornas löner är alltför höga. Kammarens ledamöter bör se det som sitt mål att berika Sverige, inte att Sverige skall berika dem. Sänk riksdagsmännens löner och förmåner, och det ordentligt!
#15 Kjell Håkansson. Väl talat! Jag kunde inte hålla med mer.
Petzäll-fallet är en i raden av flera interna intriger inom SD-maskineriet som tyder på att det är en dysfunktionell organisation för en hop populister utan vare sig en logisk politisk agenda eller långsiktighet.
Springpojken Petzäll får smaka på partilojalitetens piska och lockas föga att lämna sin riksdagsstol för en reducerad riksdagslön.
SD-ledningens sätt att hantera fadäsen påvisar starkt att det är ett splittrat parti med grus i maskineriet (vilket de övriga är pinsamt dåliga på att utnyttja). SD:s riksdagsorganisation är ett gäng Fas-3 (inget ont om Fas-3 brukarna) som i den socioekonomiska utsatthetens depression projicerade sin ilska på det SD matade dem med. Nu pillar de med miljoner i partistöd, iklädda snygga kostymer/dräkt och gassar under ofantligt med Tv-tid, oerfarenheten visar sig.
Dramat lär fortsätta och jag tänker njuta av sekterismens och pennalismens inträde i plenisalen i och med detta. Tänk att SD kunde vara så politiskt underhållande!
För sakens skull:
"Många statsvetare har efter beskedet levererat analyser som bekräftar att detta avhopp inte kommer att påverka partiet nämnvärt."
Plus:
"Sverigedemokraterna har efter måndagens besked bevisat att man saknar all form av Damage Control,"
Hur tänkte du där? Beviset är alltså att det inte har någon effekt? Märkligt resonemang. Eller ja, helt bakvänt.
Hur tänkte du här:
"Att SD:s partiledning väljer den hårda linjen mot Petzäll är obegripligt med tanke på alla de hemligheter Petzäll håller inne med"
Du vill alltså att jag som läsare skall sympatisera med tanken att partier ska hålla inne med kritik mot sina egna medlemmar enkom för att skydda sin egen rygg?
"Jag själv tycker rent moraliskt att han borde lämna den vidare i god demokratisk anda. Men det är hans val"
Här då? Innebär det faktum att han väljer själv att valet inte får kritiseras annat än "moraliskt"? Mycket udda hållning.
"Tyvärr så har SD valt att tydligt framhävt Williams missbruk som orsak till hans avhopp."
Du tycker alltså det vore bättre att jag som skattebetalare inte får reda på om rikdsdagsmän är knarkare, misshandlare, tjuvar eller våldäktsmän? Och missbrukare tycker du tydligen inte borde olämpligförklaras heller?
"...och kastar ut alla som råkar visa på eget tänkande, initiativtagande och handlingskraft."
Nu blev jag genuint nyfiken. Detta låter onekligen intressant. Vilka är det som kastats ut förutom den här Petzäll?
Oavsett parti. Sosse, Centerpartist, Vänsterpartist (Schyman bytte ju parti till Fi och satt kvar i Riksdagen), Moderat, Kristdemokrat , Folkpartist, Miljöpartist eller Sverigedemokrat, så skall man inte sitta kvar i Riksdagen om man lämnar ett parti, eller byter partifärg.
I första hand så är riksdagsledamoten invald för det parti som hon/han kandiderat för, trotts personröster!
F ö så är inte personrösterna orsaken till denna lek med vårat parlament!
Nä avhoppare skall avgå, oavsett partifärg!
Problemet för SD liknar problemen som Ny Demokrati hade. Man växer explosionsartat i ett val, men det finns inga människor att besätta de vunna stolarna med när man väl kommer så långt. SD har några drivna politiker och en hel radda av politiska halvdårar som endast förenas av sin avsky för muslimer och det som är främmande. Det är verkligen tragiskt eftersom detta polariserar hela debatten i invandringsfrågan, och hindrar invandringskritisk opposition i alla de etablerade partierna att komma upp trots att den bevisligen kan vara rätt stark. Invandringskritisk har blivit synonymt med rasistisk, och inget kan vara mer fel. En invandringskritisk person kan vara mån om de invandrare vi har i dag, men varna för att vi inte kan ta hand om dem på ett bra sätt. Man kan vara invandringskritisk på ett konstruktivt sätt utan att för en enda sekund tänka i rastermer. Det är verkligen illa att man måste heta Sakine Madon eller Bahareh Andersson eller för den del Nyamko Sabuni för att man inte ska bli kallad för rasist.
Camilla Rågfors
När du skriver som du gör så glömmer du arbetet som gräsrötterna lägger ner och den enda cred man får är att se att Sd trots allt finns i riksdagen.
Jag började rösta på SD 2006 och jag har hoppats att partiet skulle komma in i riksdagen. Jag delade ut 1000 valsedlar i min by jag kollade så att det fanns valsedlar på valkontoret mm, allt detta gjorde jag för att SD skulle komma in i Rd. Vi fick 20 mandat, efter 1 år hoppade ett av de mandaten av efter ett rätt barockt beteendemönster har jag rätt att vara besviken då eller? Sen fattar jag inte varför man hoppar av hela tiden, som vuxen vet man väl var man ger sig in i. Det är väl inte som att man ska prova ridning en termin och sen kommer på att man inte gillar lukten av häst, gör vuxna så?
#16
Detta med de förtroendevaldas arvoden....
Majoriteten politik är fritidspolitiker, dvs har inte mycket betalt för det stora arbete de utför i kommuner och landsting. Men vissa, höga poster har bra betalt. Som du skrev:
"Och jag bara går omkring och njuter. Vad tror du? 60 000 kronor i månaden och gratis övernattningslägenhet i Stockholm.’"
Jag föreslår att SD nu gör som andra mindre och fattigare partiorganisationer...att de förtroendevalda lägger en bra bit av sitt arvode i partikassan! Så gör (v) och (mp)...både i riksdag, kommun och landsting. Hur mycket måste familjesituationen få avgöra.
Eva-Britt Svensson (v), EU-parlamentariker, har följt principen att "hänga efter" lönen hos sina gamla arbetskamrater. Hon var kontorist förr.
Det glunkas mycket om missnöje i SDs lokalorganisationer. Att göra allt jobb gratis - utan resurser - medan några få glassar.
#21
Hej Maria, du skrev:
"Sen fattar jag inte varför man hoppar av hela tiden, som vuxen vet man väl var man ger sig in i."
Jag tror faktiskt inte det.
Att vara kommun eller riksdagspolitiker är ett hårt jobb. Ingen anar hur mycket man måste läsa in, hur många detaljer man måste sätta sig in i, hur mycket motstånd man får om man inte begriper. Hur rädd att göra bort sig man är ibland.
Nybörjar-åren är en stenhård skola. Bara de högst motiverade och mest arbetsamma klarar av det. Det är därför de äldre partierna "fostrar in" från ungdomsförbunden. Redan där är det slitsamt.
Som det första inlägget redan nämnt så undrar jag också hur rågfors får det till att SD "valt" att gå på missbruksspåret när Petzell är den som själv säger att han avgår för den sakens skull?
Det är många turer i det här och herr Petzäll verkar vara lite besviken på partiet. Svårt annars att förstå de smått desperata hoten om att "avslöja allt" Bara små pojkar hotar. Karlar gör. Har petzäll nåt att säga så borde han säga det istället för att hålla på o springa omkring och tramsa som en kyckling utan huvud.
Flera pekar på att man har rätt att vara besviken på en medlem som hoppar av och på sätt skadar sitt parti.
Visst, det kan man va.
Men vad är det för språkbruk SD's ledarskikt använder sig av? Att en hög representant i partiet använder ord som "kräk" om en före detta partivän måste ju vara väldigt osvenskt och främmande i vår kultur?
BoT#13
Jag tycker SD lägger ner för mycket krut på att tala om vad som är fel och för lite på hur man ska göra saker rätt. Vidare känns det inte så genomtänkt att använda PK (att vara politisk korrekt) som slagpåse i den utsträckning man gör.
Majoritetens val skapar det politiskt korrekta klimatet. Att ständigt angripa det politiskt korrekta som något som är dumt och fel, innebär att man ständigt angriper de flesta, det vanligaste och det mest normala. Man angriper essensen av de genom majoritetsval framröstade starkaste åsikterna i samhället, i demokratin, i detta fallet Sverige. (Kanske bl.a. detta som Gunnel G. speglar i sin kommentar #12 där hon verkar tycka att SD egentligen beter sig mycket svensk-fientligt i diskussioner).
Man bör ju sträva efter att få gehör och majoritet för sina åsikter. När en åsikt blir allmänt vedertagen eller ”rumsren” blir den PK även om den varit PIK(politiskt inkorrekt) från början.
En bra politikers åsikter är oftast politiskt inkorrekta från början men hon/han lyckas med argumentering göra sin åsikt rumsren, allmän och därmed PK....att få folk med sig och att få till en förändring helt enkelt.
Använder man PIK nästan som slogan och mål som jag tycker SD gör, så innebär ju det att man egentligen nöjer sig och inte vill vara nåt annat än en arg liten uppstickarhund.
Underdog forever eller politiskt inkorrekt som politisk filosofi är inget man väljer om man vill vara en vinnare i långa loppet.
Din strävan måste vara att göra dina politiskt inkorrekta åsikter politiskt korrekta. ;-)
SD verkar så fixerade, ibland närmast besatta, av en enda fråga nämligen invandringen i Sverige.
(Såsom Piratpartiet var av internet).
Ett politiskt parti måste ha en bredare bas och förmåga och vilja att diskutera många olika frågor i samhällsdebatten. Från miljön till barnuppfostran. Både nationellt lokalt och internationellt globalt.
#27 TOMAS KARLSSON: För mig är "rasist" och "kräk" samma sak, har dock slutat räkna hur många gånger jag fått läsa "rasist" som svar på fullt rimliga frågor/påståenden. Mitt tips till dig är således att göra likadant, alt. sluta snyfta och skaffa dig en ryggrad. Det blir lite löjligt om språkbruket enbart ska vårdas åt ett håll, eller hur?
"Majoritetens val skapar det politiskt korrekta klimatet."
Jaså, #28 Nisse, och när fick svenska folket "välja" migrationspolitik eller "välja" vad man tycker om islamiseringen av Sverige?
Migrationspolitiken är inte demokratiskt förankrad så i det fallet är det politiskt korrekta överhetens åsikt.
Det finns helt klart en risk med ett litet parti med föga erfarenhet av rikspolitik som plötsligt kommer över en massa pengar. SD har ju en liten organisation och inte folk att fylla platserna med.
Då har man bla i kommuner rekryterat folk som inga andra partier skulle eh.. rekrytera
Jag tror helt enkelt att kvaliten på SD:s kader av politiker är för låg. Och jag skulle inte bli överraskad om någon drar till Thailand med halva partikassan.
Vi pratar om en 23-årig missbrukare, ett barn som kostar samhället 56 000:- i månaden och hittills i år 107 000:- i taxiresor. Sannolikt Sveriges dyraste socialfall "som vill göra missbruksproblematiken" till sin hjärtefråga. Att diskutera SD som en sekt känns lite som ett sidospår i sammanhanget. Partiet är ett renodlat hat- och missnöjesparti som kommer att dö när de större partierna har sugit upp tillräckligt av missnöjet och förpackat hatet i lagom engångsförpackningar. Glappet mellan det sista blöjbytet och en plats som landets ledande politiker saknar all rimlighet, inklusive Centerpartiets nya skämt till ledare.
Höj rösträttsåldern till 25 och släpp inte in någon i riskdagen före 35 - vi kan inte ha det såhär längre.
...och vad det gäller att "driva missbruksfrågor" skulle jag gissa att det finns ungefär 8 00 000 av Sveriges invånare som är bättre lämpade än Petzäll, inklusive barn och pensionärer.
"Borde riksdagsledamöterna betala sina taxiresor själva?
Ja, de har så höga löner Nej, folkvalda måste resa säkert"
Detta är alltså Aftonbladets reflektion över en 23-årings närvaro i landets parlament...en grabb som på sin höjd skulle haft timanställning som reklamutdelare, men som av landets 9 miljoner stora befolkning lyfts fram som ett alternativ till att, bland 349 andra, leda vårt land.
Skämtet är ju inte ens kul.
Alf: Jag vet inte om du är sosse eller vänsterpartist men det vore kanske klädsamt att sopa rent framför egen dörr först..?
"Förra året slutade flyg- och taxinotan på 220 679 kronor.
Rossana Dinamarca, kandidat till partiledarposten i Vänsterpartiet, har an av riksdagens dyraste resenotor.
– Jag har två små barn hemma i Trollhättan. Tyvärr är det här enda alternativet, säger hon."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13700454.ab
Herregud, Åke. Jag röstar V, och jag hoppas av hela mitt hjärta att Dinamarca inte kommer i närheten av partiledarposten. Oavsett om hon har skäl till taxiresorna ovan eller ej finner jag hennes kompetens undermålig. Måhända är hon en trovärdig feminist, men hon lämnar allt att önska i övrigt- exempelvis vad gäller ekonomisk kompetens. Ser inte att de två sakerna går att jämföra, för att vara ontopic.
#28
Nisse skrev:
"Jag tycker SD lägger ner för mycket krut på att tala om vad som är fel och för lite på hur man ska göra saker rätt."
Det är detta som är den stora risken med "underdog-perspektivet" när SD gör sig till språkrör för en tyst och förtryckt majoritet i kamp mot "etablissemanget".
När man förolämpat människor i den föraktliga "Sjuklövern" färdigt (=nästan alla väljare)...så blir det tomt! Invandrings-mantrat innehåller ingen potential för "samhällsförbättring", utgör ingen lösning.
SD är en slags folklig resning från höger. Vår svenska 1900-talshistoria berättar om en folklig resning från vänster. En av dess viktigaste framgångs-strategier hette "folkbildning", alltså förmåga till sakligt utredande, dialog före beslut, att vrida och vända på frågor i olika kunskaps & känsloljus.
Men, som Camilla Rågfors pekar på, SD har en sektliknande struktur där bara vissa mantran är accepterade. Det auktoritära förhållningssättet och den starkt manliga dominansen förstärker sekt-likheten.
Petzäll - förtvivlat ung och oerfaren - har varit duktig på att med välsmort munläder upprepa dessa mantran. Så duktig att han ibland utpekats som efterträdare till Jimmi Åkesson. Men sedan *poof* såpbubblan sprack.
Kvar finns den verkliga verkligheten. Att Petzäll har personliga problem, som sannolikt förstärkts i grabbgängets blöta umgängesvanor. Sedan blir han "förrädare*. Frågan är: Av vaddå?
Han kom in i riksdagen på grundval av många personkryss.
#40 Åke Krohn...jag röstar på ett parti som tagit över efter socialdemokraterna, som spårade ur i samband med Göran Persson och Björn Rosengren och lämnade sina väljare vind för våg. Socialdemokraterna är ett karriärparti, som öppnar upp för populistiska charlataner som inte ens orkar läsa igenom de motioner man ska rösta på. Där finns alla från ultrakonservativa rasister, till humanister och nyliberaler. Juholt sliter som ett djur för att åter hitta partiets ideologiska identitet, men tyvärr tror jag det är för sent.
Rossana Dinamarca skulle förvandla V till ett intresseparti för invandrare och feminister, d v s döda partiets ideologiska bas och intellektuella identitet, så hennes kandidatur kan du glömma. Jag har inga generella synpunkter på flygresor och ingen reflekterar när Zlatan flyger mellan matcherna. Däremot har jag synpunkter på barn i politiken som bara kostar pengar, inklusive Anni Lööf.
Vänstern skulle haft Jonas Sjöstedt som ledare efter Gudrun, men bättre sent än aldrig. Ulla Andersson känner jag inte, men jag har svårt att se hur någon ska slå Jonas, utom mig själv då, men jag kandiderar inte, vilket jag egentligen borde.
Skulle Jonas vinna har han mitt 100%-iga stöd och det skulle bi en ren njutning att se hur hans hänsynslösa lugn och hans svärmorsdrömska framtoning inte upptäcks av Alliansens papegojor förrän dom krampaktigt håller sig kvar på sina pinnar efter att obemärkt ha blivit vingklippta. Att Jonas skulle förlora valet om ordförandeposten är lika sannolikt som att Barcelona skulle sätta Messi på bänken.
Som sagt har jag aldrig hört Ulla Andersson, men Hans Lindhe, Rossana Dinamarca är inte i närheten av Jonas Sjöstedt på något område (möjligtvis spinning...) och när V visat upp sin demokratiska sida färdigt, bör man snarast sluta upp bakom den ende som verkligen har en statsmannamässig framtoning.
Jonas enda problem är att han inte tar den Firstness som tillhör honom. Han har en tendens att vilja ställa sig bakom, när han bör ta två steg fram och TALA.
#26 Jan Dalmyr...helt rätt. En politisk vilde ska avgå. Det är illa nog med demokratin utan att dessa extremt dyra höns ska sänka förtroendet för demokratin ytterligare. Det förtroendet är lågt nog.
#40 Åke Krohn...Jag har nu läst lite Ulla Andersson och hon har hyfsat koll på läget i text. Men jag blir fullständigt hysterisk över bilden. Dagens politiker syns i det offentliga ljuset. Ulla Andersson är ideologiskt och intellektuellt naturligtvis helt överlägsen Reinfeldt/Borg, men det går INTE att komma indrällandes med en kånken på ryggen och ha en uppfattning att en yttre betraktelse är "sexistisk" etc. En politiker som aspirerar på den högsta makten MÅSTE ta hänsyn till hur man blir uppfattad. T o m Anni Lööf får ett genomslag och tas på allvar på sin kostym, trots en flinande innehållslöshet om att hon "brinner för småföretag".
Den i Vänstern som vill bli vald till ordförande måste vara beredd att iklädda sig en statsmannamässig uppsyn. Man kan ha vilka feministiska synpunkter som helst, men man får inga röster om man ser ut som en som skriver motioner mellan tvättarna och använder kånken som attachéväska. Det går kanske i talarstolen på V:s kongress, men inte längre.
Den enda som fyller samtliga krav är Jonas Sjöstedt.
Odds: 1,05
Hans Lindhe
Odds: 7 ggr
Ulla Andersson
Odds: 50ggr
Dinamarca
Odds: 999
BoT #33 Du frågar:
""och när fick svenska folket "välja" migrationspolitik eller "välja" vad man tycker om islamiseringen av Sverige"
Att det skulle ha försigått en konspirations-artad, medvetet hemlig "islamisering", över någons huvud, hos svenska regeringar från Palme till Reinfeldt är en mycket naiv och föga verklighetsförankrad tro, menar jag.
Så länge jag har levt har det funnits fria demokratiska val i Sverige. Migrationspolitiken har ibland debatterats mer, ibland mindre. Precis som alla andra frågor. Varje tid har sina favoritämnen. Det som överskuggas av annat något år , har alltid gått att finna i de 5-6 mest tongivande partiernas partiprogram. (Jag bör söka lite information om mitt parti själv också, eller hur!?).
ALLT diskuteras inte i politiken, och man kan sakna en del, men migrationspolitiken har funnits med som en politisk fråga under hela tiden jag har haft rösträtt. (och du också, tror jag...om du inte är jätte jättegammal förstås ;-)
Vidare Bo, vad menar du med "islamisering av Sverige"?
Hur menar du att vi skulle få säga vår mening om "islamisering"?
Hur skulle det gå till rent praktiskt?
Skulle vi få säga vår mening om "kristi-fiering" "hinduism-ifiering" eller ett alltmer Gudstro-fritt Sverige d.v.s. en "ateist-ifering" eller kanske en "ökad andlighet" eller "buddhistifiering", o.s.v ...också?
Mer folkomröstningar om religioner eller? Folkomröstningar om vilka livsåskådningar som ska dominera?
Har du lite konstruktiva förslag på hur det skulle gå till?
;-)
#23 Gunnel
Gör Alice Åström det också? Hon jobbade som behandlingsassistent förut men lever idag på riksdagspension och om hon skulle gå tillbaka till sitt förra arbete så skulle förmodligen lönen halveras så det du säger stämmer inte alls i V det luktar bara unken propaganda.
#46Nisse
Ja religionsfrågan är definitivt något som borde diskuteras även vår uråldriga religionsfrihetslag som först skrevs för att konventikelplakatet avskaffades och man var fri att ingå i frikyrkosamfund sen reviderades den vid 2:a världskriget för att ge judar skydd i sverige det kanske är dags att revidera igen vad som är religionsfrihet och vad som INTE är det. Majoriteten i Sverige har svårt att tro på en allsmäktig Gud då kanske lagarna och makten ska utgå från dem och inte från någon som tolkar religionsfrihetslagen på ett fundamentalt sätt. Lagen innebär även frihet från religion men det är svårt att slippa det egentligen eller hur när det finns beslöjade personer i skämtprogrammen på SVT som ska vara icke konfessionellt.
Vi ska som sagt revidera vilka rättigheter som gäller icke religiösa människor också.
Alf Carlsson, JR Krueger:
Jag delar naturligtvis inte era val av parti men blir mycket positivt överraskad av era svar, har hittills uppfattat det som att vänstern aldrig ser några fel i de egna leden hur korkade de än må vara. Ni bevisar att jag hade fel och det ger mig lite hopp ändå. Alliansen behöver tuggmotstånd och hittills har det varit relativt klent av den varan. De spottar på SD och skrattar åt vänstern och det ska det förhoppningsvis bli stopp på. Fiendens fiende, ni vet...
Nej, jag friar inte men kan ändå njuta om er nästa partiledare kan sätta lite press på Fredrik, Universums självutnämnda härskare. ;-)
#42: "Att Petzäll har personliga problem, som sannolikt förstärkts i grabbgängets blöta umgängesvanor."
Nej, det är inte orsaken till hans sammanbrott alls, enligt Petzäll själv och vi får ju tro på på att han vet bäst. Det är pöbeln som är orsaken. Tyvärr är det accepterat av etablissemanget att viss pöbel har fritt spelrum i vårt land.
http://www.youtube.com/watch?v=cnkmmJttXJc
Petzälls missbruk började med att han jagades av en knivbeväpnad man på ett tåg. Denna traumatiska händelse gjorde att han drabbades av panikångestattacker varför hans läkare skrev ut ångesrdämpande medicinl (det borde vara förbjudet att skriva ut sådana medel till så unga personer annat än tillfälligt under några dygn tills terapi kan ordnas. Läkemedel dämpar symptomen, men löser inga problem och unga människor vet inte vad sådana läkemedel gör med dem och hur lätt det är att för dem att etablera ett missbruk). Under en fest tog Petzäll alkohol trots att han åt tabletter, i ungdomligt oförstånd. Det var tydligen hans flickvän som polisanmälde honom när han gick lös på hennes möbler. Petzäll har sedan varit utsatt särskilt mycket inklusive nonchalant och ibland t.o.m. oförskämt bemötande från andra riksdagsledamöter när han tagit upp frågor om (organiserat) politiskt våld. Allt detta tillsammans har varit mer än han orkat med, som varje ung människa skulle orka med.
Det var SD som inte ville att han skulle sitta kvar i riksdagen pga. hans personliga problem, inte pga. hans politiska insatser. SD kanske hoppades att han kunde ersättas för att de inte skulle förlora ett mandat, men jag hoppas de har förståelse för hans beslut att stanna kvar i riksdagen. Han har dessutom sagt att han inte vill sätta krokben för SD's arbete utan ska driva en särskild fråga.
Man får betänka följande:
Pga. sitt politiska engagemang kommer han ha mycket svårt att få annat jobb och behöver en ekonomisk bas att stå på. Enligt K:G: Bergström är han dessutom politisk död pga. att han varit SD-politiker, vilket Bergström tycker är synd eftersom han tycker att Petzäll inte saknade politisk talang.
Om Petzäll lämnar riksdagen misster han det skydd som riksdagsledamoter erhåller efter behov och kan vara mördad inom en månad.
Pga. hotbilden mot honom (och andra SD-politiker) behöver han profilera sig i en annan fråga än invandringspolitiken och nationalismen under den kvarvarande mandatperioden.
Det handlar alltså om att klara livhanken!
En politisk vilde kan klara sig om han är engagerad i en särskild fråga, enligt Gudrun Schyman som själv varit politisk vilde i riksdagen och hennes engagemang gällde feminism och utifrån denna plattform startade hon FI.
Vad gäller att SD är ett enfrågeparti så har andra småpartier startat som enfrågepartier och kommit in i riksdagen. Miljöpartiet startade med engagemang mot säljakten, stödde Greenpeace och engagerade sig sedan i miljöfrågor allmänt. Numera tar MP upp alla samhällsfrågor. SD lär sig snabbt och tar upp fler och fler samhällsfrågor (se SD's riksdagsblogg). Invandringspolitiken är dessutom en ganska bred fråga och har stor betydelse för framtiden. Det vi gör idag, blir svårt att rätta till för kommande generationer om det blir fel och därför bör invandringspolitiken bedrivas med stor försiktighet. En stor och snabb ändring av demografin påverkar alla delar av samhället och ekonomin.
#47
Jag vet inte Maria...
...hur Alice Åström gör nuförtiden som pensionerad riksdagsledamot. Frågan är om du vet det?
Vad jag redogjort för är en Princip, som små och ekonomiskt fattiga partier använder i två syften:
1. att ge klirr i partikassan
2. att inte fjärma de förtroendevalda från de livserfarenheter som medlemmarna alltid lever i.
De riksdagsledamöter och kommunalråd som har höga arvoden tar in inkomsterna och skattar som vanligt. Sedan ger de olika stora delar av vad som är kvar i fickan till partikassan . beroende på den privata situationen med familj mm.
Fråga...eftersom det kunde bli en lösning för (sd) i de interna konflikterna.
#50
Hej Ina!
Jag vill inte förringa betydelsen av hot och attacker mot SD-aktiva/SD-politiker. Personer som hotar med våld är frihetens och demokratins dödgrävare! Med detta sagt undrar jag ändå...
Det förefaller mej som om SD tror att de är ensamma om att utsättas för hot? Så är det inte - politiker i alla kulörer hotas och/eller förnedras, liksom medialt aktiva journalister. Personer av kvinnligt kön i större omfattning än män.
SvD har idag ett helt uppslag om varför SDs förtroendevalda lämnar poster. 2 av 20 uppger att de hotats, men anger ändå inte detta som skäl för avgång. EXPO har tidigare frågat 75 avhoppade SD-valda om skälet. Inte heller här framkom hot eller förföljelse som något stort.
Vi skulle behöva bredda vår kunskap om anonyma hot eller aggressionshandlingar. Jag känner personligen till livsläget för några kvinnliga offentliga personer. Det är MYCKET de utsatts för! Men de tiger, mycket lite skrivs om det.
Kort sagt...vi behöver se verklighetens breda horisont.
Hej, Gunnel!
Vill du skicka länken till artikeln? Hittar den inte (är kanske klantig). Tack på förhand! Återkommer!
Här är artikeln, i pappersupplagan på sidan 6-7. I nätupplagan ligger huvudartikeln under Petzälls bild, övriga delar i spalten till vänster, klicka på delartiklarna.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/politiker-lamnar-sd-i-hela-landet_6518...
Ursäkta, spalten till höger menade jag.
Tack för länken, Gunnel!
Ja, politiker kan leva farligt och det tycker jag inte det ska tigas om närhelst en incident inträffar. Sedan mordet på Olof Palme (vi vet inte vem/vilka som låg bakom), har riksdagspolitiker tillgång till livvakter och annat skydd. Anna Lind blev mördad av en ensam galning och det är det som är skillnaden mellan SD-politiker och andra. Det är tydligt att trakasserierna mot SD är organiserade och är oftast undertecknade AFA i syfte att genom våld och vandalism skrämma bort SD-medlemmar och politiskt aktiva SD'are och eventuela meningsfränder och därigenom störa den demokratiska ordningen och vilket är en definition på terrorism. Så varför behandlas då inte aktiva AFA-grupper som alla andra terrorister? Vi ser även ständiga, olagliga och odemokratiska torgmötesstörningar i form av massivt oljud och äggkastning som inte förkommer gentemot andra partier och mediernas reaktion mot detta är nästintill obefintlig. Istället sker en uppvigling i medierna genom osakliga och fula epitet (rasistiskt/främlingsfientligt parti mm. vilket saknar belägg). Allvarligast är statsministerns uttalande att han hade förståelse för attackerna mot SD'are även om han tog avstånd från politiskt våld i allmänhet. Även Ohly uppviglade mot SD strax före valet. Tillkommer att de övriga partierna kommit överens om att gå emot alla SD-förslag även om man därigenom går emot sin egen partilinje och sviker sina egna väljare.
Allt detta sammantaget ger ett stort demokratiunderskott och när sådant etableras, kan det drabba även andra "misshagliga" grupper i framtiden. Effekterna blir följande: Några skräms bort eller orkar inte med trycket. Rekryteringarna av folk med familj och jobb/karriär försvåras. Pga. hoten och våldet och skadegörelsen mot dem själva och familjen samt utsikten att mista jobb/karriär, vill de inte engagera sig, även om de håller med SD. Pga. majoritetskoalitationen tycker många att det är meningslöst att driva SD-frågor eftersom det inte ger önskat resultat. Sammantaget pågår alltså ett effektivt sabotage mot de demokratiska spelreglerna.
Låt oss se vad som är hönan och vad som är ägget när det gäller de många SD-avhoppen.
Några klagar på en odemokratisk toppstyrning i partiet och att utrymmet för egna åsikter är litet. Men med tanke alla rykten och ogrundade omdömen om partiet som är i omlopp, är det viktigt att upprätthålla en skarpskuren profil, särskillt eftersom partiet är nytt inom politiken. Då blir det inte särskillt högt i tak. Om trycket utifrån skulle lätta, skulle detta kunna ändras något, men i de flesta partier gäller ändå partipiskan fast kanske inte lika hård. Historien visar att om yttre hot och tryck mot grupper och även länder är stort, ökar även kravet på likriktning inom gruppen/folket (undantagslagar, propaganda, religiös/ideologisk indoktrinering och inkvisition under medeltiden). Enda undantaget jag känner till är Israel och varför det är så, är värt en studie.
Därutöver har det förekommit ett antal uteslutningar ur partiet pga. undanhgållande av noteringar i brottsregistret eller pga. rasistiska uttalanden. Petzäll blev petat pga. personliga problem, men partiet erbjöd sig att finansiera hans reahabilitering.
Många aktiva i kommunerna inom SD är väldigt unga och är ännu inte etablerade på arbetsmarknaden och slutar när de får jobb/familj eller pga. pendlingsavstånd. Många är inte heller vana vid det politiska arbetet och blir överraskade över hur svårt och tungrott det är. Allt detta hänger ihop med partiets nämnda rekryteringsproblem pga. trakasserierna (att färre är äldre och etablerade och mitt i samhällslivet) och att det är ett nytt och orutinerat parti. Det senare kommer att rätta sig med tiden.
Ytterligare några har fått platser i kommunalfullmäktiga fast de inte ens varit medlemmar i SD genom den fria nomineringsrätten som med rätta ifrågasätts. De kan inte kallas avhoppare!
Med tanke på omständigheterna tycker jag inte det är ett dugg konstigt att SD har fler avhoppare än andra partier. Även om de yttre förhållandena vore bättre, tar det ändå en viss tid innan ett nytt parti blir stabilt och den utstakade vägen blir tydliggjort.
I övrigt ska SD naturligt nagelfaras och genomlysas och det är särskilt viktigt aftersom det är ett nytt parti inom politikens värld, men det ska ske på ett sakligt och underbyggt sätt och det senare gäller naturligtvis alla andra partier. Och naturligtvis har vi demokrater ingen förståelse eller acceptans för politiskt våld, skadegörelse och trakasserier mot något politiskt parti eller dess medlemmar.
Om ingen har några sakinvändningar mot det här, får jag tacka för diskussionen.
Jag skrev i #56: "Allt detta sammantaget ger ett stort demokratiunderskott och när sådant etableras, kan det drabba även andra "misshagliga" grupper i framtiden."
Motsvarande håller tydligen på att hända redan, fast på ett annat område, kränkande epitet och hot från AFA, Syndikalisterna uppbackade av medier. Se:
http://www.newsmill.se/artikel/2011/10/05/stopp-f-r-kr-nkande-tillm-len
Ville bara påpeka detta.