Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Klimatfrågan

Manish Bapna & Charlotte Petri Gornitzka

Utvecklingsinsatser kan gå förlorade utan klimatanpassningar

Om inte klimatförändringarna ges en central plats i länders beslutsfattande riskerar biståndsinsatser att bli ineffektiva och utvecklingsmål ouppfyllda. Regeringar och biståndsgivare får inte vänta med att agera, skriver Manish Bapna, tillförordnad chef på World Resources Institute och Sidas generaldirektör Charlotte Petri Gornitzka.


Om författaren

Charlotte Petri Gornitzka är generaldirektör för Sida och har tidigare arbetat för organisationer som Rädda Barnen och Röda Korset.

Manish Bapna är tillförordnad chef för World Resources Insitute sedan juli 2011. Hans expertis är inom internationell utveckling med särskilt fokus på rural fattigdom och naturresurser.

Vi har sett det hända successivt. Översvämningar i Pakistan och Australien, torka på Afrikas horn och i Kina och orkaner i USA är bara några exempel.

Det är för tidigt att säga om alla dessa extrema händelser är direkt orsakade av människan. Oomstritt är dock att ett förändrat klimat betyder mer extrema och mer allvarliga klimatiska cykler. Lika tveklöst är att världen rör sig snabbt mot en betydligt varmare framtid. Och att fattiga människor är de som kommer att drabbas värst, men kunna hantera det olika beroende på graden av utsatthet. Cykloner av samma styrka får mycket olika konsekvenser i Australien och Bangladesh.

Katastrofer är inte den enda risk som framtiden har i beredskap. Variationerna i klimatet är också på väg att öka. Stora svängningar i nederbördsmönster kan påverka odlingsvillkor och vattenförsörjning. På längre sikt kommer också långsamma förändringar att slå igenom, exempelvis en höjning av havsytan vilket hotar kuststäder och jordbruksområden som Mekongdeltat.

I dag tisdag förhandspresenteras den ännu inte offentliggjorda World Resources Report 2010-2011 på Sida i Stockholm. Sverige och Sida är en av huvudfinansiärerna till rapporten, som i år lyfter fram behovet av att anpassa samhället till ett förändrat klimat. Budskapet är entydigt: klimatanpassning måste ges huvudroll vid beslut om kritiska områden som stadsutveckling och kustplanering, jordbruk och skogsbruk, vattenfrågor och elproduktion. Att undvika frågan kommer att öka utsattheten, drabba samhällen med allt större kraft och dyrbar infrastruktur som dammar, skyddsvallar, broar och kustområden kan gå förlorad.

World Resources Report har samlat erfarenheter från mer än 100 experter i 36 länder för att hjälpa fattiga länder att klimatsäkra sin framtid med praktiska råd och nya innovativa lösningar. Rapporten identifierar fem områden som är avgörande för länder som kämpar med klimatanpassning.

Engagera allmänheten. Klimatanpassning kommer oundvikligen att innebära kompromisser, vinnare och förlorare. Utan allmänhetens stöd kan den inte lyckas.

Sprid klimat- och väderdata. Ett gott exempel är Mali, där vädertjänsten ser till att bönderna i torrområden kan planera sitt lantbruk utifrån långstidsprognoser för väder och nederbörd.

Skapa institutioner för att samordna och prioritera klimatrisker i planering och beslutsfattande. Klimatrisker måste integreras i den allmänna ekonomiska politiken liksom i planer för sektorsutveckling och fattigdomsminskning. I nuläget hanterar många regeringar, särskilt i utvecklingsländer, klimatanpassning enbart som ett miljöproblem.

Använd verktyg för att bedöma risker, sårbarhet och alternativ. Verktyg för att planera och ta relevanta beslut i ett förändrat klimat kan handla om kartor, modeller och utvecklingsscenarior. I Bangladesh används exempelvis kartor för att bedöma risken för översvämningar och tsunami längs hela kusten.

Tänk om när det gäller resurser. Många utvecklingsländer saknar det humankapital som krävs för att förbereda sina lokalsamhällen för klimateffekter. Nationella regeringar måste, med biståndsgivarnas stöd, ge sina ansvariga tjänstemän tillräcklig kunskap och tekniska färdigheter för att utforma, genomföra, övervaka och utvärdera anpassningsarbetet. Även biståndsgivarna behöver tänka om och anpassa stöd och finansieringsmekanismer till en ny verklighet. Utvecklingsländerna kommer att behöva både snabb finansiering för att hantera effekterna av katastrofer och långsiktigt stöd för att möta långsamma förändringar som tar decennier att slå igenom, exempelvis en höjning av havsytan. Dessutom kommer investeringar i ekologiska resurser vara avgörande.

Inget land kommer undan klimateffekterna. I Sverige har regeringen nyligen bestämt att inrätta ett svenskt kunskapscentrum för klimatanpassning vid SMHI som ska få i uppgift att samla in, sammanställa och tillgängliggöra kunskap. Detta just för att anpassa Sverige till de stora omställningar som samhället står inför.

Detta är bra. Men hur stöttar vi länder där människor i grunden är skyddslösa och där staten inte bara ska sköta den fysiska klimatanpassningen och ställa om sina produktionssystem, utan även försöka hantera sina medborgares ökade utsatthet? Fattiga länder står inför enorma svårigheter att kunna skydda en redan från början sårbar befolkning.

Att hantera risker är del av vardagen för människor över hela världen, och speciellt så för dem som lever i fattigdom. Marginalerna är redan nu minimala. Klimatförändringarna kommer att reducera dem ytterligare. Den nya rapporten visar att det finns lösningar för att världen ska kunna tackla detta århundrades värsta globala kris.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/39722

24 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Då människan totalt står för 0,4% av Co2 utsläppet så kan vi lägga ner allt vad som innehåller ordet klimat, då folk menar att det är vi(människan) som är hotet.

Då antal extremväder har minskat på jorden fast Co2 utsläppen ökat med 40% så duger inte det heller. Klimathysterin har lagt sig förutom hos de som beskattar oss eller sitter på tjänster som lever på klimathysterin. De som tror de fått mer i plånboken med vänsterpartiet Alliansen är rejält luarde. Skyhöga elpriser och utsläppsrätter(finns endast pga. klimatlögner) gör att alla har blivit hårdare beskattade med Alliansen.

Är det inte märkligt att Co2 har ökat med 40% de sista 20 åren men temperaturen har inte förändrats?

Är det inte märkligt att det uteslutande är folk långt ut på vänsterkanten och politikerna i 7 klövern som tror på "klimathotet"? Vem gynnas?

Idag finns det mer än 900 peer revied artiklar om att mänskligt Co2 har inget eller ringa betydelse för vårt klimat. NÄR SÅG NI EN HELSIDA MED DENNA POSITIVA NYHET I MSM?

Permalänk | Anmäl #1 Micael Johnsson, 2011-09-27, 06:54

Fortfarande minskar mängden is i arktis så det har uppenbarligen blivit varmare. Förändringen går vartefter snabbare och kan bli riktigt stor inom en generation.

Det farligaste för oss människor är när det börjar påverka jordbruket. Missväxt i ett område är inget problem så länge som det finns överskott i andra, livsmedelslager, fungerande handel och solidaritet. Förändringar i klimatet blir problematiska när de samtidigt ger missväxt i många regioner.

För övrigt bestäms vår solidaritet i Sverige av att vi producerar mindre livsmedel än vi konsumerar och saknar de lager vi hade på den tiden vi hade ett civilförsvar. Blir det omfattande missväxt i världen är vår beredskap att betala så mycket för maten att andra svälter, de fattigas svält är vår beredskap. Givetvis kommer våra samveten då att stillas av insamlingskampanjer för nödhjälp och en och annan välpublicerad hjälpsändning.

Permalänk | Anmäl #2 Magnus Redin, 2011-09-27, 07:25

De problem som berörs i artikeln beror enbart på överbefolkning.
Utan överbefolkning skulle alla människor på Jorden kunna bo på ett sätt som skyddade dem mot klimatet, med eller utan "klimatförändringar".

Fråga: Vad gör SIDA mot överbefolkningen?

Svar: Ingenting!

Men vi får väl hoppas att SIDAs personal tjänar riktigt mycket pengar så går i alla fall en del tillbaka till staten och kan göra nytta på något annat område.

Permalänk | Anmäl #3 Bo T, 2011-09-27, 07:48

Den IPCC stödda forskningen går på det ena bakslaget efter det andra. De beslås med lögner, de gör självmål med sina konspirationer avslöjade i climategate, verkligheten går emot deras teorier, även deras modeller avslöjas som falsk matematik.
Inga vanliga människor tror längre på klimathotet. De enda som inte klarar av att ta till sig sanningen är de inom msm och offentlig förvaltning som är beroende av klimathotet för sin inkomst.

Permalänk | Anmäl #4 Mats Jangdal, 2011-09-27, 08:36

Tycker det är oseriöst av artikelförfattaren att hänvisa till obevisade teorier som AGW som drabbas av världens största foskarbluff, "climategate" och efter 900(?) peer reviews, inga bevis. Nya uppgifter från riktiga forskare bekräftar solen som källan till klimataförändringar här:

http://opinion.financialpost.com/2011/08/26/lawrence-solomon-science-now...

Inget fel att vara förberedd på olika naturkatastrofer, men sluta hänvisa till AGW och att vi människor är ansvariga för dem, speciellt vita män från Europa och Nord Amerika, det är bara lögnaktig kulturmarxism som vänsterradikaler ägnar sig åt.

Permalänk | Anmäl #5 Johnny Andersson, 2011-09-27, 08:38

@Bo T: Du skriver att Sida inte gör någonting för att möta befolkningsökningen i världen. Jag håller inte med. Det finns flera exempel på program som vi ger stöd till som direkt eller indirekt leder till att kvinnor föder färre barn.

Utbildning av barnmorskor i Afghanistan genom Svenska Afghanistankommittén leder bland annat till att fler kvinnor planerar sin graviditet och använder preventivmedel. Samma sak när vi ger stöd till breda hälsoprogram via hälsoministerium i till exempel Bangladesh.

Att säga att problemen ENBART beror på överbefolkning är lite förenklat. Befolkningsökningen och kopplingen mellan den och klimatfrågan är något som debatteras.

Här är ett länktips, Hans Rosling om befolkningsfrågan: http://bit.ly/oF1983

Permalänk | Anmäl #6 Joachim Beijmo, 2011-09-27, 09:03

Inte enbart befolkningsfråga-kanske -men huvudsakligen.
Översvämningen i Pakistan tex. Där lär konflikten mellan Indien och Pakistan även bidra-där Indien har kontroll över uppströmsdelen av floderna.
I Afrikas Horn är det delvis konflikter och en enorm befolkningstillväxt som vi ser i form av svältande befolkning.
Sen har väl försöket att skylla på CO2 och därmed utvecklade delen av världen numera kompletterats med kolförbränning som skuld, vilket ger hela världen incitament till att förbättras.

Permalänk | Anmäl #7 Lars Kronqvist, 2011-09-27, 09:30

Bo T!

Jag håller med dig om mycket men inte när det gäller "överbefolkningen". Jordens befolkning får idag plats på Gotland(fast det blir lite trångt). Om alla ska äta ekologiskt odlad mat så har vi kanske problem. Men denna lyxvara tror jag bara är ett "mode" för tillfälligt. Och det finns fler och fler undersökningar som visar att ekologisk odla mat inte är så ekologisk.

http://www.theaustralian.com.au/news/health-science/intensive-farming-is...

Permalänk | Anmäl #8 Micael Johnsson, 2011-09-27, 09:31

"Det finns flera exempel på program som vi ger stöd till som direkt eller indirekt leder till att kvinnor föder färre barn."

Ok, #6 Joachim Beijmo, och hur många miljoner färre födda barn har dessa "program" lett till?

Som jämförelse kan nämnas att befolkningsökningen i världen 2009 var 140 miljoner människor.

Bara Bangladeshs befolkning ökade med 2 miljoner 2009. Pakistans befolkning ökade med 3 miljoner. Indiens med 13 miljoner.

SIDA insatser mot överbefolkningen i världen är som en gubbe som försöker rädda det sjunkande Estonia med ett decilitermått.

Men den mycket, mycket större frågan är, vad gör SIDA för att förbereda överbefolkade länder på peak-oil, dvs när matproduktionen i världen faller i takt med den övriga ekonomin med 4-8% om året?

Hans Rosling (tack för länken) koncept bygger på att energiproduktionen fortsätter att öka med 3-4% om året som det gjort de senaste 300 åren.

Vad kommer att hända när energiproduktionen istället faller dramatiskt?

När ni på SIDA fokuserar på "klimatförändringar" istället för på peak-oil så silar ni mygg och sväljer kameler.

Permalänk | Anmäl #9 Bo T, 2011-09-27, 09:47

#8 Micael Johnsson. Överbefolkning är inte samma sak som tätbefolkning utan handlar om bristande resurser (typ mat) beroende på befolkningsstorleken.

Flera länder är redan idag extremt överbefolkade och befolkningen svälter. I takt med att oljeproduktionen faller framöver kommer allt fler länder att bli extremt överbefolkade, i värsta fall även Sverige så som den demografiska trenden ser ut idag.

De som är oroade över koldioxiden i atmosfären kan vara lugna. Peak-oil är passerat (2005), peak-gas och peak-kol kommer att passeras inom ett par decennier, så peak-koldioxid är där vi är idag, snart kommer koldioxidproduktionen att falla obönhörligt och klimatförändringarna (om de nu beror på människan) att sakta av.

Det som är oroande är att oljeproduktionen inte ökar trots ett högt oljepris och en fri marknad: http://www.theoildrum.com/files/global_production.png

Permalänk | Anmäl #10 Bo T, 2011-09-27, 10:06

Micael #1, "Då människan totalt står för 0,4% av Co2 utsläppet...", "Är det inte märkligt att Co2 har ökat med 40% de sista 20 åren..."

Om man tror att människan inte står för några större CO2-utsläpp är det onekligen märkligt att halten i atmosfären ökar så snabbt. Man kunde önska att AGW-förnekarna i alla fall gjorde ett försök att få sina historier att inte vara så självmotsägande.

Permalänk | Anmäl #11 u_7333, 2011-09-27, 10:07

Antalet dödsfall i världen relaterade till extrema väderhändelser har minskat kraftigt, med mer än 90% under perioden 1920 – 2011. Under perioden 1920-29 uppgick antalet döda per år till 485, 2000-10 var siffran nere i 36 pers/år. (Källa: Journal of American Physicians and Surgeons, vol 14 ss102-09, 2011.) På vilket sätt är detta alarmerande? Och hur kan man tala om ”detta århundrades värsta globala kris”?

Permalänk | Anmäl #12 Roland Burman, 2011-09-27, 10:09

Jag glömde länken till ovannämnda artikel, här kommer den:
http://www.jpands.org/vol14no4/goklany.pdf

Permalänk | Anmäl #13 Roland Burman, 2011-09-27, 10:16

"Antalet dödsfall i världen relaterade till extrema väderhändelser har minskat kraftigt, med mer än 90% under perioden 1920 – 2011. Under perioden 1920-29 uppgick antalet döda per år till 485, 2000-10 var siffran nere i 36 pers/år."

#12 Roland Burman. Räknar de in dödsfall pga översvämningar och påföljande epidemier då?

Permalänk | Anmäl #14 Bo T, 2011-09-27, 11:47

Med tanke på att det aldrig tidigare varit översvämningar i Pakistan och Australien, torka på Afrikas horn och i Kina och orkaner i USA så är vi illa ute. Snart har vi översvämningar, torka och orkaner i Sverige med.

Permalänk | Anmäl #15 Alvin Stoltz, 2011-09-27, 12:17

@15 Alvin
Men orkanerna har ju minskat i antal i USA med ökad temperatur så varför skulle vi få orkaner i Sverige?

@8 Micael
Kan tilläggas att det mesta tyder på att "överbefolkningen" är en kraftig överdriven risk. Det mesta tyder snarare på en fallande befolkning inom en snar framtid.

Stewart Brand har belyst denna fråga i sin bok Whole Earth Discipline. http://en.wikipedia.org/wiki/Whole_Earth_Discipline

Finns en annan bok som heter people quake som också belyser överbefolkningsfrågan. http://www.peoplequake.tk/

Båda böcker är mycket läsvärda, särskilt Stewart Brands bok är intressant. Kan tilläggas att orkar du inte läsa den så kan man lyssna på Stewart Brand när han pratar om boken på:
http://www.youtube.com/watch?v=v7_dosc8tC4&feature=related

Permalänk | Anmäl #16 Robert Johansson, 2011-09-27, 13:27

Överbefolkning är ett intressant problem.

Vore vi säg två miljarder människor i stället för ca sju miljarder skulle alla resursproblem vara lindriga förutsatt att resursfördelningen vore lika ojämställd som i dag. Om världen bara beboddes av de två rikaste miljarderna människor skulle problemen med klimatpåverkan och oljeförsörjning vara ungefär som i dag då det är västvärlden och den snabbt växande medelklasen i Indien, Kina, osv som konsumerar mest resurser. Riktigt fattiga människor med primitiv teknik ger mestadels lokal miljöförstörelse.

Man kan välja mellan att se det som att världen är överbefolkad eller teknologiskt och kulturellt underutvecklad. Alla människor skulle kunna leva goda liv om vi rika konsumerade försiktigare och alla använda bästa möjliga teknik, tex mer kärnkraft i de avancerade länderna. Tyvärr finns det mängder med praktiska, politiska, kulturella och slöhetshinder för att bästa möjliga teknik skall tas i bruk och hela tiden förfinas och det är svårt att få människor att hellre vilja ha fint än mycket.

En av de sakerna som ställer till det är att folk med starka åsikter väldigt gärna förnekar att det finns jobbiga problem i stället för att öppna ögonen, se verkligheten och försöka göra något konstruktivt.

Görs det inget konstruktivt kommer fortfarande alla problem att få sin upplösning men chansen att det blir något bra är mycket liten för problem som förnekas och göms undan.

Permalänk | Anmäl #17 Magnus Redin, 2011-09-27, 14:30

"Kan tilläggas att det mesta tyder på att "överbefolkningen" är en kraftig överdriven risk. Det mesta tyder snarare på en fallande befolkning inom en snar framtid."

#16 Robert Johansson. Om matproduktionen minskar snabbare än befolkningen ökar överbefolkningen.

Permalänk | Anmäl #18 Bo T, 2011-09-27, 14:42

"Man kan välja mellan att se det som att världen är överbefolkad eller teknologiskt och kulturellt underutvecklad."

Absolut, #17 Magnus Redin. Med framtidens teknologier för att utvinna energi så kan säkert Jorden försörja fler människor än idag.

Problemet är att framtidens teknologier antingen inte är uppfunna än eller så svåra att realisera i stor skala att de inte kan rädda oss ifrån de redan kännbara effekterna av peak-oil.

PS. Saudiarabien bränner dubbelt så mycket olja per capita som USA. Det kanske ska nämnas i sammanhanget även om det är politiskt inkorrekt...

Permalänk | Anmäl #19 Bo T, 2011-09-27, 15:01

Köpenhamnsmötet om klimat försökte sätta upp motsättningar mellan utvecklade- och utvecklings- länder.
Det gick väl sådär.
Nu påpekas att vår import gör att vi inte minskar utsläppen eftersom vi importerar från mindre utvecklade länder vars utsläpp ökar.
Kanske gör vi fel som ställer högre krav på vår industri här och sen importerar samma saker från utlandet!

Permalänk | Anmäl #20 Lars Kronqvist, 2011-09-27, 15:09

Artikelförfattarna talar i egen sak. Det är skattepengar som får hjulen att snurra, så det är inte undra på att detta prat om klimat är ett försök att få kassan påfylld. Man kan undra vad det är för märkligt med klimatet idag. Det har ju alltid funnits och kommer alltid att finnas. Klimatet är en företeelse som alltid har varit närvarande, men det som är den största variabeln i sammanhanget, är en gryende överbefolkning. De naturliga klimatsvängningarna och dess orsaksgrund, har olyckligt sammanblandats med koldioxiden som propagandistiskt sägs vara orsak till klimatets svängningar. Det är istället den gryende överbefolkningen som måste bekämpas och inte den nödvändiga koldioxiden. Det enda som människan själv i sammanhanget är skuld till, är bosättningar i utsatta områden. Det är klart att en lavinartad överbefolkning i sådana områden får konsekvenser vid naturligt återkommande klimathändelser. Det är alltså överbefolkningen och dess rigida beteenden som skall angripas av SIDA med flera. Med andra ord, koldioxiden är inte orsak till överbefolkningen.

Permalänk | Anmäl #21 Björn Boström, 2011-09-27, 15:27

Björn, det märkliga är att vi inom ca 200 år håller på att förändra atmosfärens sammansättning och havens kemi på ett sätt som inte har förekommit på extremt lång tid, det är fråga om geologiska epoker.

Permalänk | Anmäl #22 Magnus Redin, 2011-09-27, 19:25

Björn, det märkliga är att vi inom ca 200 år håller på att förändra atmosfärens sammansättning och havens kemi på ett sätt som inte har förekommit på extremt lång tid, det är fråga om geologiska epoker.

Permalänk | Anmäl #23 Magnus Redin, 2011-09-27, 19:25

#16 Robert Johansson, Jag var ironisk

Permalänk | Anmäl #24 Alvin Stoltz, 2011-09-27, 22:33


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  9. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  10. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  4. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  7. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  8. Stora risker med MP:s energipolitik
  9. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  10. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  4. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  5. Länderna måste undvika protektionism
  6. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  7. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  8. Dagstidningarna märkligt lågmälda om nya klimatfynd
  9. IVA-skandalen
  10. Miljöpartiet är en eko-fascistisk rörelse

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.