Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Kvotering

birgitta holm om Kvotering

Om Moderaterna inför kvotering lämnar jag partiet

Mitt älskade frihetsparti sedan Gösta Bohmans dagar helt plötsligt anser att vi ska kvotera. Jag förstår inte hur min moderatvän Sofia Arkelsten tillika partisekreterare resonerar, skriver Birgitta Holm, M-ordförande i Farsta i Stockholm.


Om författaren

Birgitta Holm Enhetschef inom hälso och sjukvård och Stadsdelsnämnds ordförande i Farsta

Jag minns den vänsterinriktade Sovjetliberala tiden där vi såg parader, höstlovsprogram med Sovjetiskta filmer och socialdemokratiskt skitsnack. Vi som älskade frihet och möjligheter fick vänta långt in på 1980-talet för fri TV, fri radio och möjligheter till utveckling och kärlek till friheten.

Jag minns den där valnatten när det blev borgerlig regering och mamma grät av glädje även om Marita Ulvskog ansåg att det var hemskt, själv insåg jag att det var något stort på gång. Jag minns när MTV kom och jag förstod att det var något nytt som var på ingång, jag minns när Berlinmuren föll och jag dansade hela natten även om jag befann mig i ett frihetligt Köpenhamn. Jag tänkte att äntligen finns det möjligheter och förutsättningar och jag blev engagerad och förstod att det fanns mycket att göra för ett frihetligt Sverige.

Gösta Bohman var min första frihetsvän och sen har det rullat på även om jag 1980 röstade på Torbjörn Fälldin i skolvalet. När jag som nybliven sjuksköterska förstod det förhatliga socialistiska Landstingets förhindrande mot oss som älskade möjligheter och förutsättningar gick jag med i Moderaterna och tänkte att här kan man göra storverk. Jag har sedan dess gått den långa vägen inom både mitt yrke och politik och jag trodde fram tills nu att jag stod säkert i den politiska myllan.

På grund av egna meriter och kunskaper har jag valts till stadsdelsnämndens ordförande och genomfört många bra beslut men också genomfört en del obekväma saker och slagit mot en opposition i världsklass. Jag har utvecklats och är numera enhetschef tack vare egna meriter och så borde det få vara.

Jag gick som sagt med i Moderaterna för att det var ett frihetsparti och möjlighetsparti. Och jag gillar Fredrik, Anders och att vårt partiprogram ändrats från 1973 års stadgar. Men jag skäms att 2011 tillhöra ett parti där man på allvar pratar om kvotering.

Som en fri individ har jag på egna meriter hittat fram och så vill jag att det ska vara även i fortsättningen - allt annat är ljummen socialism och t.om kommunism. Det är främmande ord och tankar som jag ogärna förlikar mig med så snälla Sofia Arkelsten lägg ner - sluta med dina hot om kvotering - för gör du allvar av detta då lämnar jag partiet.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/39708

22 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Jag har också lämnat moderaterna. Röstade för första gången på fp i senaste valet. Moderaterna har blivit lite för opportunistiska. Inte minst att man gått på klimatjönseriet fick mig att se rött.

Permalänk | Anmäl #1 Kurt Myrhagen, 2011-09-26, 11:29

Tack för att du sätter ner foten Birgitta!

Ibland går Moderaterna lite för långt för att säkra "mittenväljarna".

Permalänk | Anmäl #2 Per Nydahl, 2011-09-26, 11:56

Du lär nog inte bli den enda som gör det..
(m) blir mer och mer (s) och original (s) blir (?) där "s" , en sick-sack-linje som symboliserar den mediestyrda politiken..
Nu börjar det bli ont om vetttiga alternativ, men det är kanske just så våra styrande vill ha det??

Permalänk | Anmäl #3 Stig E-k, 2011-09-26, 12:48

"Jag minns den där valnatten när det blev borgerlig regering och mamma grät av glädje"

Tack för att du så målande beskriver varifrån din politiska övertygelse kommer.

"Jag gick som sagt med i Moderaterna för att det var ett frihetsparti och möjlighetsparti."

Nja. Hade det ingenting att göra med att du indoktrinerats som barn till att okritiskt tycka att borgligheten och moderaterna var det enda tänkbara? Med en mor som gråter då borgarna vinner valet så kan inte jag se annat.

"sluta med dina hot om kvotering - för gör du allvar av detta då lämnar jag partiet."

Tillåt mig tvivla. En så pass indoktrinerad person kommer inte att lämna partiet och börja tänka själv i första taget. Så för att använda dina egna ord "sluta med dina hot".

Permalänk | Anmäl #4 Lux Interior, 2011-09-26, 13:01

"Positiv" särbehandling av någon, innebär ju per automatik negativ särbehandling av någon annan. Är inte meningen att alla skall ses som individer, och inte bedömas efter yttre faktorer så som kön, hudfärg, sexuell läggning etc? Kvotering kan aldrig bli annat än fel.

Finns det alls mandat för genomförandet av kvotering? Jag har inte fått intrycket av att det skulle finnas något utbrett stöd hos väljarna, så varför drivs frågan så hårt av partierna?

I vilket fall, bra att du säger ifrån, Birgitta Holm.

Permalänk | Anmäl #5 Lisen Larsson, 2011-09-26, 13:15

Birgitta Holm. Man kan vara fri inför staten men ändå ofri pga annan repression.

Det handlar om att väga olika friheter och ofriheter mot varandra.

Har du tänkt på det?

Permalänk | Anmäl #6 Bo T, 2011-09-26, 13:34

Bra Birgitta, stoppa den sossifiering av Moderaterna! Vad är nästa steg annars? Jag tillhör då den som ingen säger högt men uppenbarligen tänker - är den som diskriminerar alla - man, 40+, lätt överviktig mm. Frågan är ska min art också kvoteras in då, när alla andra har kvoterats färdigt, eller står jag ute i kylan för alltid...? Just det ja - "män är djur" eller hur var det 68-vänstern-tanten-Schyman sa?

Permalänk | Anmäl #7 Thomas Bäcklin, 2011-09-26, 13:57

"Om Moderaterna inför kvotering lämnar jag partiet"

Kvotera mig hit och kvotera mig dit. Det finns ingen anledninig för en sund människa att rösta på moderaterna i dagens läge, kvotering eller ej. Ett kulturmarxistiskt vänsterparti bland andra.

SD är numera det enda alternativet.

Permalänk | Anmäl #8 Leif D, 2011-09-26, 14:01

Är det bara en tidsfråga innan vi ser ett parti med namnet "Gamla Moderaterna"?

Permalänk | Anmäl #9 Mårten B, 2011-09-26, 14:36

Blåsossarna förnekar sig inte!

Permalänk | Anmäl #10 Jörgen Trauner, 2011-09-26, 14:52

Men kära nån, moderaterna är inget frihetsparti och har aldrig varit det heller. Hur kan du ha missat det, Birgitta?

Möjligen om du talar om frihet som något strikt ekonomiskt, dvs angående rätten att bestämma över sina egna pengar.

På alla andra sätt är moderaterna strikt anti-frihet. Ett litet urval följer.
• 1904–1918: Nej till allmän rösträtt.
• 1919: Nej till kvinnlig rösträtt.
• 1921: Nej till avskaffandet av dödsstraff i Sverige.
• 1923: Nej till åtta timmars arbetsdag.
• 1923: Nej till avskaffandet av dödsstraff i Sverige.
• 1974: Nej till fri abort.
• 1994: Nej till partnerskapslag för homosexuella.
• 1998: Nej till erkännande av homosexuellas rättigheter inom EU.
• 2004: Ja till sänkt a–kassa och sjukpenning.

I modern tid tycker jag personligen att FRA och IPRED-lagarna talar sitt tydliga språk. De betyder totalt förakt för andra människor integritet och JA! till att låta storföretag med välfinansierad lobbying bedriva privat rättvisa på bekostnad av rättssäkerheten för de som drabbas.

Moderaterna avskyr frihet. Själva grundstenen i moderat politik är att småfolket ska lyda eliten.

Permalänk | Anmäl #11 Tomas Fredriksson, 2011-09-26, 15:57

Bra att du säger ifrån, men jag tror nog du får kapitulera ändå nu när det inte längre finns ett "blått" parti kvar i Sverige. Könskvotering vore det mest effektiva sättet att förminska det kvinnliga könet och sprida en osanning om att kvinnor är sämre än män och därför inte kan ta sig till toppen utan hjälp av diskriminerande lagar.

Lite "off topic" så har jag svårt att se varför vissa av dagens moderater blev moderater från början. Jag tror att de blev uppfostrade i välbärgade områden där man helt enkelt inte kunde rösta på socialdemokraterna och istället för att bli sossar så omvandlade de moderaterna till "nya socialdemokraterna". Personligen hoppas jag att Reinfeldt avgår efter nästa val och släpper fram en partiledare som gynnar de människor som anstränger sig och missgynnar de som vill stå utanför samhället. Det sista var alltså långt ifrån ämnet, men var tvunget att bli sagt.

Permalänk | Anmäl #12 Fredriks, 2011-09-26, 16:49

Jag håller med dig Birgitta Holm. Jag trodde aldrig M skulle gå med på sådana diktatoriska förslag. Jag trodde heller inte att de skulle alliera sig med Miljöpartiet och deras miljö och invandringspolitik. För mig får det absolut vara nog! Jag kommer inte att rösta på Reinfeldt jag kommer också att gå ur M som medlem.

Permalänk | Anmäl #13 Lennart S, 2011-09-26, 16:55

Thomas F, härligt inlägg.

Permalänk | Anmäl #14 Doktor Eleph@nt, 2011-09-26, 17:59

Intressant Chili, visste inte att de stödde steriliseringslagen. Ett mörkt kapitel i svensk historia både för vänster- och höger-

Permalänk | Anmäl #17 Doktor Eleph@nt, 2011-09-26, 21:53

Om man med frihet menar: mer frihet för några, på bekostnad av andra, så har moderaterna varit ett frihetsparti historiskt (många människor var tidigare t.ex. fria att vara fattiga).

Sossarna har väl å sin sida betonat att lite mindre "frihet" för några få kan innebära mer frihet för massorna.

De enda parti som uttryckligen har talat om mer frihet för alla (historiskt) är väl kanske Folkpartiet (sen kan man fråga sig i vilken utsträckning detta är realistiskt och/eller hållbart långsiktigt).

Hur som helst, när det kommer till att maximera frihet så är det väl inte många som på allvar betonar Moderaternas historiska gärning (ett historiskt sett konservativt parti som strävat efter att bevara ordningen snarare än att öka friheten).

De nya moderaterna har helt klart inneburit vissa förändringar i det politiska landskapet. En salig röra av konservatism, klassisk liberalism, socialliberalism och socialism (om än i mycket begränsad omfattning) innebär att man verkar tro att man kan maximera alla friheter på en och samma gång, och många gånger är det mer eller mindre omöjligt att placera in alliansens partier på en vänster- högerskala.

Men alltså, varför kvotera in andra kvinnor, det gynnar ju inte Birgitta Holm, så det kan ju omöjligen öka friheten?
Huruvida det faktiskt ökar friheten för kvinnor, är ointressant när man väl slagit fast att det inte ökar Birgitta Holms frihet.

Nu vill alltså Birgitta Holm att Moderaterna ser till att fokusera lite mer på hennes personliga frihet igen, som på den gamla goda tiden. Alla diskussioner om kvotering känns därmed provocerande onödiga.

Permalänk | Anmäl #18 Oscar Olsson, 2011-09-26, 23:18

Nu vill (M) införa könskvotering och bli ett kulturmarxistiskt parti. Sverige behöver inte (M), vi behöver ett riktigt höger parti som kan befria oss från alla idiotiska politiker.

Permalänk | Anmäl #19 Johnny Andersson, 2011-09-27, 01:26

Det är dags för ett nytt parti åt höger i Sverige. Läs gärna min artikel nedan.

http://www.newsmill.se/artikel/2011/04/16/efter-alliansens-svek-beh-ver-...

Permalänk | Anmäl #20 Jonas Täljsten, 2011-09-27, 07:15

Är uttalandet ett hot eller ett löfte?
Missförstå inte. Jag är varken blåstrumpa eller rödstrumpa och är absolut inte för kvotering. För övrigt något som alla som förespråkar borde inse att inte ryms inom ramen för gällande Grundlagar..... Läs noga igenom Regeringsformens 1 kap 2§

Men som sagt. Är det ett hot - dvs att artikelförfattarinnan inte tror sig ha tillräckligt med giltiga argument för att påverka före och vid behov få till en nyprövning efter,
eller är det bara ett inslag av att får jag inte min vilja igenom, så får det vara? Är det den inställningen, så är den inte mycket att hänga i julgranen. Tycker jag.

Permalänk | Anmäl #21 Inger E Johansson, 2011-09-27, 09:12

Glöm inte att med moderaterna i spetsen försämrades pensionärslönen genom det sk. jobbskatteavdraget.
Det var droppen som gjorde att jag lämnade moderaterna.
Jag håller med dig Birgitta Holm att allt prat om kvotering hör till en socialiststat.

Permalänk | Anmäl #23 Lennart S., 2011-09-27, 22:03

Problemet är att det inte finns tillräckligt många (kvinnliga) entreprenörer samt att kvinnor arbetar (kopplat till lön och karriär) 30 % mindre än männen, [källa SCB]. Att idiotförklara ett kön genom att påstå att de måste kvoteras in är inget annat än ett föråldrat attityd,dvs. synen på kvinnan att hon är svag. Sofia A.'s åsikt må vara hennes åsikt men den är inte majoritetsåsikten av varken partimedlemmarna eller moderata väljare (oavsett kön).

Antigen kommer partitoppen lyssna på vad majoriteten av medlemmarna tycker eller får de hyra in valarbetare inför nästa val. Kanske de röstfiske konsulterna kommer vara de enda medlemmarna av ett odemokratisk M.

Permalänk | Anmäl #24 Robert Suzic, 2011-09-27, 23:05

Har alltid röstat moderat, men nu har jag nog röstat för sista gången. Något annat alternativ finns ju inte heller...

Permalänk | Anmäl #26 Mikael Nystrom, 2011-09-29, 06:44

annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  9. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  10. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  4. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  7. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  8. Stora risker med MP:s energipolitik
  9. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  10. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  4. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  5. Länderna måste undvika protektionism
  6. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  7. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  8. Dagstidningarna märkligt lågmälda om nya klimatfynd
  9. IVA-skandalen
  10. Miljöpartiet är en eko-fascistisk rörelse

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.