Vilka andra har accepterat att vara med i en sån här "paneldebatt" vore intressant att veta. Sveriges Riksdag är ju också en av de främsta demokratiska "helgedomar" som vi har i vårt land. Nu verkar UD vara svaret skyldig. Så här får det ju inte gå till.
Permalänk | Anmäl
Cuben, 2011-09-22, 10:41
Jag tycker att man ska vara försiktig innan man klistrar på "politiskt motiverat" på incidenten. Det fnns omständigheter varken vi eller Gulan känner till. Det må vara så att man efterhand inte funnit att Gulan eller Nalin är av samma dignitet då de saknar formella representationsroller trots inbjudan. Har det konstaterats att arrangemanget är helt "kurdfri" från andra deltagare med kurdiskt påbrå?
Vi får vara försiktiga med att mjölka ur offermentaliteten som kurd vid var tillfälle det bär emot. Den finns i begränsad upplaga och vi får spara dessa till de tillfällen då större aktörer har ögonen på den fredliga självständighetskampen.
Permalänk | Anmäl
Ali Qadiri, 2011-09-22, 10:55
Ett gammalt ordspråk säger att man kan inte både äta kakan och behålla den. Väljer man att bli helsvensk och bosätta sig i Sverige så får man acceptera konsekvenserna. För ickesvenska kurder har svenska UD ingenting att säga till om.
Permalänk | Anmäl
Janne Berggren, 2011-09-22, 11:03
Turkiet passar inte in i EU på något sätt.
Så länge Bildt, Waberi och Reinfeldt sitter kvar i M kommer jag inte rösta på dem igen.
Permalänk | Anmäl
Olle Olsson, 2011-09-22, 11:10
Hade det blivit en diskussion om det panelen skulle behandla med en panel där företrädarna inget skulle göra för att ¨ligga lågt med motsättningarna mellan Turkiet och kurderna. Var litet realistisk.
Permalänk | Anmäl
manon buttan, 2011-09-22, 11:21
Ditt eget parti, Folkpartiet, vill att Sverige ska gå in i en militärallians med Turkiet, Gulan Avci. Hur kan du vara medlem i ett sånt parti?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-09-22, 11:51
Det är ganska naturligt att Sverige är Europas mest turkvänliga land. Vi är inte med i NATO och kan därför inte drabbas av den debatten på hemmaplan att vi utsatts för påtryckningar från USA att ta in Turkiet i EU. Skulle vara en amerikansk mardröm om Turkiet skulle med andra muslimska stater skapa ett eget handelsblock och i förlängningen möjligen ett än närmare samarbete politiskt och militärt.
Sedan är det upp till var och en att tycka vad man vill om det.
Permalänk | Anmäl
Mats F Eriksson, 2011-09-22, 12:13
Varför håller Nalin Pekgul och Gulan Avci på med att lägga sig i demokrati och jämstäldhetsarbete i Turkiet? Är inte det Turkiets angelägenheter?
Sköt ert, och låt turkarna sköta sitt. Det är bäst för alla.
Permalänk | Anmäl
Leif D, 2011-09-22, 12:29
Det nya Turkiet har stormaktsavsikter. Nu ska man inte bara hota grannar med vapenvåld utan även på andra sätt. Att ignorera kurder är ett av dessa sätten. Pinsamt att UD dansar efter Ankararegimens pipa.
Permalänk | Anmäl
Michael Lindblom, 2011-09-22, 12:40
MIchael Lindblom
Visst har Turkiet stormaktsavsikter.Somalien är det första landet som fått känna på vad stormakten Turkiet kan medföra .Turkiet engagerade sig och idag kommer inga rapporter om att barn dör av svält i Somalia.
Permalänk | Anmäl
TmT, 2011-09-22, 13:03
Lena Bengtsson
Är du säker.Turkiets milltärbas i Kosovo är enorm.Den hyser mer turkiska soldater än hela Sveriges slagkraft skulle jag tro.
Permalänk | Anmäl
TmT, 2011-09-22, 13:06
Gulan, jag blir alldeles förfärad när jag läste ditt inlägg. Så här får det inte gå till på UD och i riksdagen. Du står upp för mänskliga rättigheter och folkmordet på ett beundransvärt sätt och detta kan inte Turkiet acceptera. Sedan när börjar de( Turkiet) diktera villkoren för deltagande i vår riksdag.???Jag är bestört. Tack för att du upplyste oss andra!
Permalänk | Anmäl
Annelie Enochson, 2011-09-22, 13:09
Det kan väl knappast vara en överraskning för någon att vi har en utrikesminister som styr Sveriges utrikespolitik efter sin egen personliga plånbok.
Permalänk | Anmäl
Allfons Mållgan, 2011-09-22, 13:41
Fantastiskt att vi lägger skattepengar på att hjälpa Turkiet in i EU. Varför räcker det inte med ett frihandelsavtal med Turkiet?
Självklart rör det sig om censur. Sverige vill inte visa upp ett dåligt ansikte och vill förbättra sina relationer med Turkiet, inte försämra. De 21 magiska turkarna ska vallas runt stan, ha det trevligt och bo på Grand Hotel, käka gott, dricka skumpa och bada i bubbelpool. Det finns inte utrymme för kritiska röster som kan sabba upplevelsen helt enkelt.
Permalänk | Anmäl
Benjamin W, 2011-09-22, 13:50
Kanske är det UDs uppgift att förbättra relationerna mellan länderna?
Kanske därför det finns en handelsminister-placerad på UD.
Permalänk | Anmäl
Lars Kronqvist, 2011-09-22, 14:08
UD:s agerande måste väl ändå vara olagligt (diskriminering på grund av etnisk härkomst)? Så polisanmäl!
Permalänk | Anmäl
David Bergkvist, 2011-09-22, 14:16
Gulan, du är lite för ung för att ha några djupare kunskaper om fd fp-ledaren Per Ahlmark. Men du vet säkert att han är en av de skarpaste kritikerna av Bildts utrikespolitik, och hur denne prioriterar sina egna ekonomiska intressen i sitt handlande eller icke-handlande.
Kan det därför möjligen bero på att departementschefen har starka ekonomiska intressen i Turkiet (via ngn slag East Capital fund) ?
Money talks, vilket ju är vad Per Ahlmark säger betr Carl Bildt och dennes oljeaffärer.
Bildt är en skam för Sverige.
Permalänk | Anmäl
Lars-Erick Forsgren, 2011-09-22, 14:40
Olle Olsson
Tänk rätt tänk svenskt.
Du får gärna vara turk-och Islamfientlig med låt det inte gå föra Sveriges intresse.
Utrikespolitik handlar om ömsesidiga intressen inte vänskap.Som bäst pågår det full handelskrig mellan Rumänien vs Holland inom eder älskvärda EU!!!:)
Sverige står och ser på när tex SAAB tvingas att slå igen pga Tyska påtryckningar.Självklart att Tyskland ser till sina bilmodeller bästa än Sveriges SAAB eller hur....Varför är det fel när svenska politiker tänker på Sveriges bästa...
Permalänk | Anmäl
TmT, 2011-09-22, 14:50
TmT,
Ett Turkiet i EU är allt annat än Sveriges bästa.
Permalänk | Anmäl
Olle Olsson, 2011-09-22, 14:58
Olle Olsson
Beror på vad för Sverige man vill ha...Ord och hat leder knappast till tillväxt och välmående för länder utan endast tillfälliga privigilium för individer (gulan avci)som fråntas dem när konjukturen inte är lämplig.Typ näsduk snyt och släng.
Permalänk | Anmäl
TmT, 2011-09-22, 15:16
#24 tmt
Saab har stängt sig själv behövde ingen hjälp från Tyskland
Permalänk | Anmäl
Peter Tornquist, 2011-09-22, 15:36
TmT,
det Sverige jag vill ha liknar inget som islam leder till...
Permalänk | Anmäl
Olle Olsson, 2011-09-22, 15:43
Så är det, krypandet inför islam i allmänhet och Turkiska islamister i synnerhet har inga gränser. Bara SD har realistisk synsätt på eländet.
Permalänk | Anmäl
Anna Frick, 2011-09-22, 16:32
Otroligt skrämmande, och instämmer dessutom i att Carl Bildt har en mycket märklig attityd till Turkiet. Verkar vara någon slags övertro om att "Om vi bara låter dem vara med oss och leka, så kommer de nog automatiskt att anta våra värderingar och agera därefter. Eller åtminstone vara snälla mot oss tillbaks ..."
Vet dock inte riktigt när han sett den logiken fungera i verkliga livet ...
Permalänk | Anmäl
Åsa Carlsson, 2011-09-22, 17:02
Jag förutsätter att UD omgående kallade upp Turkiets ambassadör för att protestera!
Tänk om Sverige eller något annat land hade gjort så gentemot Turkiets UD. En generalkonsul ringt för att bestämma vilka som får representera Sverige osv!
Turkarna har inte löst kurdfrågan ÄNNU! Efter alla dessa år!
Nä det blir sannolikt inget EU-medlemskap för Turkiet!
Permalänk | Anmäl
Inge-mar, 2011-09-22, 18:01
Vad har islam och islamister med detta att göra?
Många (de flesta?) kurderna är muslimer!
Detta har inte med religion utan politik att göra, att turkarna sedan biter sig i svansen och tar ytterligare ett steg bort från Europa och närmar sig arabvärlden och delar av Asien det är olyckligt!
Men kanske kan turkarna rösta fram en mera europavänlig regering i nästa val?
Permalänk | Anmäl
Inge-mar, 2011-09-22, 18:14
Varför blandar ni in PKK tillsammans med Avci och Pekul, och Israel vad har de med turkarnas dubbelspel angående kurderna och folkmordet på armenier att göra?
Det enda är väl turkarnas dubbelspel mellan Israel och arabvärlden?
Permalänk | Anmäl
Inge-mar, 2011-09-22, 18:20
Det är viktigare att ha goda relationer med Turkiet än att stödja kurder som i sin tur stödjer PKK. Det förstår alla säkert. Vi kan ju se i Norra Irak att det inte fungerar med kurdernas självstyre dessutom.
Permalänk | Anmäl
Bo Grahn, 2011-09-22, 19:12
Om kurderna stödjer att sverige skall vara svenskarnas land så kan svenskarna stödja att kurdistan skall vara kurdernas land?
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2011-09-22, 19:34
@TmT: Vad sjutton innebär det du skrev nu? Är det ett hot?
Permalänk | Anmäl
Vahagn Avedian, 2011-09-22, 20:02
Man blir ju fullkomligt vansinnig! Vad sysslar Sveriges makthavare med? Tack för att du upplyser om detta, Gulan Avci!
Permalänk | Anmäl
Lisen Larsson, 2011-09-22, 21:23
Det var länge sedan jag upphörde att förvånas över den fega svenska appeacement-politiken.
Permalänk | Anmäl
Christer Eriksson, 2011-09-23, 01:35
Oavsett om det har med svenska, armeniska, kurdiska eller turkiska sakfrågor att göra så är kärnfrågan i detta hur en utländsk stat, via in ambassad i Stockholm, tillåts på ett sådant uppenbart sätt ingripa i svensk politik och handlande. Allt från riksdagens erkännande av folkmordet, till censuren av Ullenhags tal under Förintelsens minnesdag till det här visar hur skev hållningen till Turkiet är. Och så ska Sverige bidra till öppenhet, demokrati och yttrandefrihet i Turkiet. Väl, lyckta till med det!
UD borde göra Turkiet en tjänst och sluta med sin dubbelmoral vad gäller MR-frågor eftersom det är verkligen förvirrande.
Permalänk | Anmäl
Vahagn Avedian, 2011-09-23, 07:45
Man kan tyvärr inte dra slutsatsen att Sverige fallit undan för Turkiska påtryckningar, då det finns ett protokoll för mellanstatliga relationer på hög nivå. Formellt är säkert beslutet riktigt, även om man ju kan misstänka att Turkiet vill lindra eventuell svensk kritik mot behandlingen av kurderna. Nu kan ju denna kritik bli väl så vass ändå, även om Nalin Pekgul och artikelförfattaren inte är närvarande. Den svenska regeringen är nog synnerligen medveten om att man har några tusental flyktingar från Kurdistan här i landet, som i de flesta fall kommit av synnerligen goda skäl. Mitt råd är att du tar nya vägar, försök se till att dem som ändå får vara närvarande för fram kritiken tydligt. Turkiet är en slumrande stormakt, som gång efter annan visat förakt mot andra staters legitima intressen. Vi har en Bandidosledare som sitter i Turkiet, trots att han är efterlyst för grova brott i Sverige, och räcker långnäsa åt svenska myndigheter. När vi ska lämna vårt godkännande för Turkiet som medlem i EU duger inte ett sånt beteende.
Permalänk | Anmäl
u_7703, 2011-09-23, 07:49
Till #3"Det må vara så att man efterhand inte funnit att Gulan eller Nalin är av samma dignitet då de saknar formella representationsroller trots inbjudan.#
Jag håller med, det är alldeles rätt. Gulan, Nalin- dem hör till dem kurderna som sprider hat och stödjer PKK.
Det var komiskt att läsa Anneli Enochsson kommentar #14 - både Enochsson och F. Malm har inget förtroende , eftersom det finns anledning att påstå att de är korrumperade politiker, de får stöd av armeniska diaspora i form av röster el kanske t.o.m. ngt annat. Gulan är Malms fru, som stödjer armeniska frågor och sprider hat bland kurder till turkar, tydligen med samma åsikt - för att vara hjälpsam till armenier. Det spelar tydligen ingen roll för henne att armenier massmördade kurder i ottomanska riket och i Azerbaijan. Nå ja, vad gör man inte för att få röster och sitta i Riksdagen?
Både Malm och Enochsson har fått medlajer av korrumperade presidenten av Armenien Sargsyan, som är också skyldig till folkmordet av civila kurder och Azeri i Azerbaijan 1988-1992
Permalänk | Anmäl
emma n, 2011-09-23, 08:29
Så här får det inte gå till! Hoppas någon tar upp det i riksdagen.
Permalänk | Anmäl
A-K Roth, 2011-09-23, 08:43
Jag visste att någon saknades i i tråden... Enter "emma n" och vad ASALA gjorde m.m. Relevans till artikeln: Hmmm... -5....
PS. Har du kopiera&klistra-mallar när du lägger in inläggen? Det skulle snabba upp ditt skrivande en hel del.
Permalänk | Anmäl
Vahagn Avedian, 2011-09-23, 08:45
Varför skall Turkiet ha vetorätt i dessa frågor? Och hur är det möjligt att Carl Bildt fartfarande får vara Utrikesminister efter alla hans fadäser? Detta är skandal!
Permalänk | Anmäl
Steve Johnson, 2011-09-23, 11:56
til 48,
Kolla Avedian på dina egna kommentar och på kommentar från armenisk lakejen Anneli Enochsson (KD) och då kommer du att förstå att min kommentar är svaret på era kommentar. Där har vi "relevans till artikeln".
Egentligen har Gulans artikel inget med kurder i Turkietatt göra. Hon och hennes man Fredrik Malm jobbar för armeniska lobbyn (för att få röster och sitta i Riksdagen), därför är dem aktivt involverade i förfalskning av historien med sagor om "armeniska folkmordet", men de struntar helt och hållet i folkmordet av kurder i Irak, i folkmordet av kurder i Azerbaijan 1988-1992, i etniska rensning av kurder från Armenien 1988-1992.
Deras politik är enkel: utnyttja turkofobi ab svenska kurder för att driva armeniska frågor.
Därför är min kommentar relevant till artikeln.
Permalänk | Anmäl
emma n, 2011-09-23, 13:32
@ emma n:
Din argumenation saknar all logisk grund. Rätta mig om jag har fel:
I Sverige bor c:a 7 000 armenier och hur många turkar/azerier? Ska vi säga i runda slag c:a 100 000? Det är åtminstone vad turkiska företrädare påstår. Vill du verkligen påstå att Enochson, Malm, Avci m.fl. fiskar efter 7 000 röster (väl, den siffran inkluderar även 5-åringar uta rösträtt m.m.) och medvetet bränner de andra 100 000?! Ursäkta mig, men din argumentation haltar rejällt.
Dessutom är det fortfarande helt irrelevant för vad artikeln handlar om. Läs lite de andra kommentarerna och reaktionerna så kanske inser du vad det är för ämne folk diskuterar. Du är fast i din egen antiarmeniska bubbla och verkar inte vilja komma ut ur den heller. Det är det som är beklagligt och skrämmande på samma gång.
Permalänk | Anmäl
Vahagn Avedian, 2011-09-23, 18:55
Bakgrunden till det här måste granskas. Typisk konstitutionsutskottsfråga skulle jag gissa. Sägs att Bildt fr New York förnekat att han känt till det. Desto mer angeläget att granska hur det egentligen gått till. Vad innebar generalkonsulens referens till UD's högsta ledning? Jag vill veta!
Permalänk | Anmäl
Stefan, 2011-09-27, 09:09
42 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Vilka andra har accepterat att vara med i en sån här "paneldebatt" vore intressant att veta. Sveriges Riksdag är ju också en av de främsta demokratiska "helgedomar" som vi har i vårt land. Nu verkar UD vara svaret skyldig. Så här får det ju inte gå till.
Jag tycker att man ska vara försiktig innan man klistrar på "politiskt motiverat" på incidenten. Det fnns omständigheter varken vi eller Gulan känner till. Det må vara så att man efterhand inte funnit att Gulan eller Nalin är av samma dignitet då de saknar formella representationsroller trots inbjudan. Har det konstaterats att arrangemanget är helt "kurdfri" från andra deltagare med kurdiskt påbrå?
Vi får vara försiktiga med att mjölka ur offermentaliteten som kurd vid var tillfälle det bär emot. Den finns i begränsad upplaga och vi får spara dessa till de tillfällen då större aktörer har ögonen på den fredliga självständighetskampen.
Ett gammalt ordspråk säger att man kan inte både äta kakan och behålla den. Väljer man att bli helsvensk och bosätta sig i Sverige så får man acceptera konsekvenserna. För ickesvenska kurder har svenska UD ingenting att säga till om.
Turkiet passar inte in i EU på något sätt.
Så länge Bildt, Waberi och Reinfeldt sitter kvar i M kommer jag inte rösta på dem igen.
Hade det blivit en diskussion om det panelen skulle behandla med en panel där företrädarna inget skulle göra för att ¨ligga lågt med motsättningarna mellan Turkiet och kurderna. Var litet realistisk.
Ditt eget parti, Folkpartiet, vill att Sverige ska gå in i en militärallians med Turkiet, Gulan Avci. Hur kan du vara medlem i ett sånt parti?
Det är ganska naturligt att Sverige är Europas mest turkvänliga land. Vi är inte med i NATO och kan därför inte drabbas av den debatten på hemmaplan att vi utsatts för påtryckningar från USA att ta in Turkiet i EU. Skulle vara en amerikansk mardröm om Turkiet skulle med andra muslimska stater skapa ett eget handelsblock och i förlängningen möjligen ett än närmare samarbete politiskt och militärt.
Sedan är det upp till var och en att tycka vad man vill om det.
Varför håller Nalin Pekgul och Gulan Avci på med att lägga sig i demokrati och jämstäldhetsarbete i Turkiet? Är inte det Turkiets angelägenheter?
Sköt ert, och låt turkarna sköta sitt. Det är bäst för alla.
Det nya Turkiet har stormaktsavsikter. Nu ska man inte bara hota grannar med vapenvåld utan även på andra sätt. Att ignorera kurder är ett av dessa sätten. Pinsamt att UD dansar efter Ankararegimens pipa.
MIchael Lindblom
Visst har Turkiet stormaktsavsikter.Somalien är det första landet som fått känna på vad stormakten Turkiet kan medföra .Turkiet engagerade sig och idag kommer inga rapporter om att barn dör av svält i Somalia.
Lena Bengtsson
Är du säker.Turkiets milltärbas i Kosovo är enorm.Den hyser mer turkiska soldater än hela Sveriges slagkraft skulle jag tro.
Gulan, jag blir alldeles förfärad när jag läste ditt inlägg. Så här får det inte gå till på UD och i riksdagen. Du står upp för mänskliga rättigheter och folkmordet på ett beundransvärt sätt och detta kan inte Turkiet acceptera. Sedan när börjar de( Turkiet) diktera villkoren för deltagande i vår riksdag.???Jag är bestört. Tack för att du upplyste oss andra!
Det kan väl knappast vara en överraskning för någon att vi har en utrikesminister som styr Sveriges utrikespolitik efter sin egen personliga plånbok.
Fantastiskt att vi lägger skattepengar på att hjälpa Turkiet in i EU. Varför räcker det inte med ett frihandelsavtal med Turkiet?
Självklart rör det sig om censur. Sverige vill inte visa upp ett dåligt ansikte och vill förbättra sina relationer med Turkiet, inte försämra. De 21 magiska turkarna ska vallas runt stan, ha det trevligt och bo på Grand Hotel, käka gott, dricka skumpa och bada i bubbelpool. Det finns inte utrymme för kritiska röster som kan sabba upplevelsen helt enkelt.
Kanske är det UDs uppgift att förbättra relationerna mellan länderna?
Kanske därför det finns en handelsminister-placerad på UD.
UD:s agerande måste väl ändå vara olagligt (diskriminering på grund av etnisk härkomst)? Så polisanmäl!
Gulan, du är lite för ung för att ha några djupare kunskaper om fd fp-ledaren Per Ahlmark. Men du vet säkert att han är en av de skarpaste kritikerna av Bildts utrikespolitik, och hur denne prioriterar sina egna ekonomiska intressen i sitt handlande eller icke-handlande.
Kan det därför möjligen bero på att departementschefen har starka ekonomiska intressen i Turkiet (via ngn slag East Capital fund) ?
Money talks, vilket ju är vad Per Ahlmark säger betr Carl Bildt och dennes oljeaffärer.
Bildt är en skam för Sverige.
Olle Olsson
Tänk rätt tänk svenskt.
Du får gärna vara turk-och Islamfientlig med låt det inte gå föra Sveriges intresse.
Utrikespolitik handlar om ömsesidiga intressen inte vänskap.Som bäst pågår det full handelskrig mellan Rumänien vs Holland inom eder älskvärda EU!!!:)
Sverige står och ser på när tex SAAB tvingas att slå igen pga Tyska påtryckningar.Självklart att Tyskland ser till sina bilmodeller bästa än Sveriges SAAB eller hur....Varför är det fel när svenska politiker tänker på Sveriges bästa...
TmT,
Ett Turkiet i EU är allt annat än Sveriges bästa.
Olle Olsson
Beror på vad för Sverige man vill ha...Ord och hat leder knappast till tillväxt och välmående för länder utan endast tillfälliga privigilium för individer (gulan avci)som fråntas dem när konjukturen inte är lämplig.Typ näsduk snyt och släng.
#24 tmt
Saab har stängt sig själv behövde ingen hjälp från Tyskland
TmT,
det Sverige jag vill ha liknar inget som islam leder till...
Så är det, krypandet inför islam i allmänhet och Turkiska islamister i synnerhet har inga gränser. Bara SD har realistisk synsätt på eländet.
Otroligt skrämmande, och instämmer dessutom i att Carl Bildt har en mycket märklig attityd till Turkiet. Verkar vara någon slags övertro om att "Om vi bara låter dem vara med oss och leka, så kommer de nog automatiskt att anta våra värderingar och agera därefter. Eller åtminstone vara snälla mot oss tillbaks ..."
Vet dock inte riktigt när han sett den logiken fungera i verkliga livet ...
Då är det inte första gången Turkiets ambassad ser till att sådant händer http://www.newsmill.se/artikel/2011/02/16/turkiets-ambassad-tystar-svens...
Jag förutsätter att UD omgående kallade upp Turkiets ambassadör för att protestera!
Tänk om Sverige eller något annat land hade gjort så gentemot Turkiets UD. En generalkonsul ringt för att bestämma vilka som får representera Sverige osv!
Turkarna har inte löst kurdfrågan ÄNNU! Efter alla dessa år!
Nä det blir sannolikt inget EU-medlemskap för Turkiet!
Vad har islam och islamister med detta att göra?
Många (de flesta?) kurderna är muslimer!
Detta har inte med religion utan politik att göra, att turkarna sedan biter sig i svansen och tar ytterligare ett steg bort från Europa och närmar sig arabvärlden och delar av Asien det är olyckligt!
Men kanske kan turkarna rösta fram en mera europavänlig regering i nästa val?
Varför blandar ni in PKK tillsammans med Avci och Pekul, och Israel vad har de med turkarnas dubbelspel angående kurderna och folkmordet på armenier att göra?
Det enda är väl turkarnas dubbelspel mellan Israel och arabvärlden?
Det är viktigare att ha goda relationer med Turkiet än att stödja kurder som i sin tur stödjer PKK. Det förstår alla säkert. Vi kan ju se i Norra Irak att det inte fungerar med kurdernas självstyre dessutom.
Om kurderna stödjer att sverige skall vara svenskarnas land så kan svenskarna stödja att kurdistan skall vara kurdernas land?
@TmT: Vad sjutton innebär det du skrev nu? Är det ett hot?
Man blir ju fullkomligt vansinnig! Vad sysslar Sveriges makthavare med? Tack för att du upplyser om detta, Gulan Avci!
Det var länge sedan jag upphörde att förvånas över den fega svenska appeacement-politiken.
Oavsett om det har med svenska, armeniska, kurdiska eller turkiska sakfrågor att göra så är kärnfrågan i detta hur en utländsk stat, via in ambassad i Stockholm, tillåts på ett sådant uppenbart sätt ingripa i svensk politik och handlande. Allt från riksdagens erkännande av folkmordet, till censuren av Ullenhags tal under Förintelsens minnesdag till det här visar hur skev hållningen till Turkiet är. Och så ska Sverige bidra till öppenhet, demokrati och yttrandefrihet i Turkiet. Väl, lyckta till med det!
UD borde göra Turkiet en tjänst och sluta med sin dubbelmoral vad gäller MR-frågor eftersom det är verkligen förvirrande.
Man kan tyvärr inte dra slutsatsen att Sverige fallit undan för Turkiska påtryckningar, då det finns ett protokoll för mellanstatliga relationer på hög nivå. Formellt är säkert beslutet riktigt, även om man ju kan misstänka att Turkiet vill lindra eventuell svensk kritik mot behandlingen av kurderna. Nu kan ju denna kritik bli väl så vass ändå, även om Nalin Pekgul och artikelförfattaren inte är närvarande. Den svenska regeringen är nog synnerligen medveten om att man har några tusental flyktingar från Kurdistan här i landet, som i de flesta fall kommit av synnerligen goda skäl. Mitt råd är att du tar nya vägar, försök se till att dem som ändå får vara närvarande för fram kritiken tydligt. Turkiet är en slumrande stormakt, som gång efter annan visat förakt mot andra staters legitima intressen. Vi har en Bandidosledare som sitter i Turkiet, trots att han är efterlyst för grova brott i Sverige, och räcker långnäsa åt svenska myndigheter. När vi ska lämna vårt godkännande för Turkiet som medlem i EU duger inte ett sånt beteende.
Till #3"Det må vara så att man efterhand inte funnit att Gulan eller Nalin är av samma dignitet då de saknar formella representationsroller trots inbjudan.#
Jag håller med, det är alldeles rätt. Gulan, Nalin- dem hör till dem kurderna som sprider hat och stödjer PKK.
Det var komiskt att läsa Anneli Enochsson kommentar #14 - både Enochsson och F. Malm har inget förtroende , eftersom det finns anledning att påstå att de är korrumperade politiker, de får stöd av armeniska diaspora i form av röster el kanske t.o.m. ngt annat. Gulan är Malms fru, som stödjer armeniska frågor och sprider hat bland kurder till turkar, tydligen med samma åsikt - för att vara hjälpsam till armenier. Det spelar tydligen ingen roll för henne att armenier massmördade kurder i ottomanska riket och i Azerbaijan. Nå ja, vad gör man inte för att få röster och sitta i Riksdagen?
Både Malm och Enochsson har fått medlajer av korrumperade presidenten av Armenien Sargsyan, som är också skyldig till folkmordet av civila kurder och Azeri i Azerbaijan 1988-1992
Så här får det inte gå till! Hoppas någon tar upp det i riksdagen.
Jag visste att någon saknades i i tråden... Enter "emma n" och vad ASALA gjorde m.m. Relevans till artikeln: Hmmm... -5....
PS. Har du kopiera&klistra-mallar när du lägger in inläggen? Det skulle snabba upp ditt skrivande en hel del.
Varför skall Turkiet ha vetorätt i dessa frågor? Och hur är det möjligt att Carl Bildt fartfarande får vara Utrikesminister efter alla hans fadäser? Detta är skandal!
til 48,
Kolla Avedian på dina egna kommentar och på kommentar från armenisk lakejen Anneli Enochsson (KD) och då kommer du att förstå att min kommentar är svaret på era kommentar. Där har vi "relevans till artikeln".
Egentligen har Gulans artikel inget med kurder i Turkietatt göra. Hon och hennes man Fredrik Malm jobbar för armeniska lobbyn (för att få röster och sitta i Riksdagen), därför är dem aktivt involverade i förfalskning av historien med sagor om "armeniska folkmordet", men de struntar helt och hållet i folkmordet av kurder i Irak, i folkmordet av kurder i Azerbaijan 1988-1992, i etniska rensning av kurder från Armenien 1988-1992.
Deras politik är enkel: utnyttja turkofobi ab svenska kurder för att driva armeniska frågor.
Därför är min kommentar relevant till artikeln.
@ emma n:
Din argumenation saknar all logisk grund. Rätta mig om jag har fel:
I Sverige bor c:a 7 000 armenier och hur många turkar/azerier? Ska vi säga i runda slag c:a 100 000? Det är åtminstone vad turkiska företrädare påstår. Vill du verkligen påstå att Enochson, Malm, Avci m.fl. fiskar efter 7 000 röster (väl, den siffran inkluderar även 5-åringar uta rösträtt m.m.) och medvetet bränner de andra 100 000?! Ursäkta mig, men din argumentation haltar rejällt.
Dessutom är det fortfarande helt irrelevant för vad artikeln handlar om. Läs lite de andra kommentarerna och reaktionerna så kanske inser du vad det är för ämne folk diskuterar. Du är fast i din egen antiarmeniska bubbla och verkar inte vilja komma ut ur den heller. Det är det som är beklagligt och skrämmande på samma gång.
Bakgrunden till det här måste granskas. Typisk konstitutionsutskottsfråga skulle jag gissa. Sägs att Bildt fr New York förnekat att han känt till det. Desto mer angeläget att granska hur det egentligen gått till. Vad innebar generalkonsulens referens till UD's högsta ledning? Jag vill veta!
Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.