När Tyskland var delat i Väst- och Östtyskland så var det aldrig aktuellt att deras respektive regeringar skulle sitta i en och samma stad.
Det fanns inte på kartan. Med tanke på de motsättningar som finns i Israel-Palestinakonflikten så är det nog inte där heller särskilt lämplgt att de två staternas regeringar sitter i en och samma stad.
Det finns ju likheter tex så erkände Förbundsrepubliken (Västtyskland) aldrig DDR (Östtyskland). Hamas har ju heller aldrig erkänt Israel.
När en Västtysk minister talade om DDR så var han alltid tvungen att säga "det så kallade DDR". En gång så glömde en minister det och sa bara "DDR" och då fick han bannor eftersom strykningen av "det så kallade" kunde tolkas som om han erkände staten i fråga.
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2011-09-21, 11:19
#7 Tolkar jag det rätt att du tror att ett erkännande bara är lite bläck på papper?
Permalänk | Anmäl
Varg i Veum, 2011-09-21, 11:26
Om man kräver full kontroll över landets territorium och befolkning så skulle säkert ett par dussin länder falla bort ur FN. Börjar man ställa krav på folkvald president, fri press och jämlikhet mellan könen så blir det väldigt få länder kvar. Ribban är lågt satt för att få vara med i FN, och det finns en tanke med det.
Permalänk | Anmäl
Jakob Jonsson, 2011-09-21, 11:47
Jag vill i första hand ha ett Israel med gränser som befäster stilleståndslinjerna för vad 6-dagarskriget innebar, där för att FN svek sin skyldighet att skydda Israels försörjningsväg via Akaba-viken.
FN har sämre förmåga i dag att garantera Israel fred.
Dvs. Israels gränser ska vara Golanhöjderna, jordanfloden med gränslinje genom Genesaret & Döda havet samt Sinai-halvön.
Sedan kan FN ägna sig åt att bereda missnöjda palestinier ordentligt boende hos sina bröder i Jordanien, Egypten & Syrien... där finns det 100 ggr mer utrymme & själsfränder.
Det är anständigheten som krävs efter västvärldens dubbelmoral altsedan 2:a världskrigets begynnelse.
Utopi - visst, men det var det absolut under nazi-Tyskland också.
Permalänk | Anmäl
Nils Stibor, 2011-09-21, 11:51
#3 Lars Johansson
Visste du inte att Israels huvudstad är Tel Aviv?
Visserligen var Jerusalem Israels huvudstad under några årtionden för c:a 3000 år sen - under kungarna David och Salomon. Men när Salomons son Rehabeam blev kung, övergav de övriga stammarna Juda stam och gjorde Samaria till Israels huvudstad.
Detta hände för att Gud ville straffa Salomo för att han tillät sina hustrur (700st +300 bihustrur) att dyrka andra gudar. (Av någon anledning tyckte tydligen Gud att det var bättre att straffa Salomos son istället för honom själv)
Det kan kanske finnas anledning att ifrågasätta sanningshalten i Toran (Gamla Testamentet). Men så står det i alla fall. Och så många andra källor finns väl inte?
Permalänk | Anmäl
Olov Öberg, 2011-09-21, 13:59
Det finns ju debattörer som talar klartext. BoT till exempel. Han har konsekvent alltid hävdat att hela Palestina ska rensas från sin arabiska befolkning så att judar kan bo där ifred.
Detta är också, som alla läskunniga kan konstatera, den nuvarande Israeliska regeringens syn på saken även om de inte har lika bråttom.
Men alla andra då? Som skenheligt sagt sig stå bakom en tvåstatslösning? Två stater vill man ändå inte ha uppenbarligen. Bara en i evighet utdragen process med ett svagt löfte om två stater och ett svagt löfte om fred under förutsättningen att det inte finns något slutdatum. Och under tiden expanderar Israel.
I denna stund förödmjukar sig Palestinier på västbanken dagligen. De utsätts för överfall, beskjutning, vandalisering av sina odlingar och sina moskéer av militanta bosättare utan att hämnas. Dom gör precis det Israel och USA alltid har beordrat dom nämligen att ta stryk utan att ge igen.
Allt för att visa vilken sida som vill ha fred och vilken som vill ha krig.
Ger vi inte Palestina stöd nu så har dom inget annat kvar att göra än att slåss.
Tyvärr är det nog precis det som Israel hoppas.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-09-21, 18:19
"Jag vill ha ett fritt Palestina inom säkra och erkända gränser och med Jerusalem som huvudstad."
Fan, va häftigtl!!!
Problemet är bara att dom islamistiska palestinierna/hamas vägrar att erkänna Israel, och att dom har en ful ovana att skjuta raketer över israelerna.
Å andra sidan är det förståeligt att Socialdemokraterna/izlamistkramarna vill få valuta för alla skattemiljarder som dom har fyllt dom palestinska ledarnas bankkonton med.
*måste gå ut och spy*
Permalänk | Anmäl
Lena Bengtsson, 2011-09-21, 19:31
Ska bli intressant i så fall, att se om Palestinierna kan hålla sig i skinnet eller om de vill bränna av lite raketer. För om de gör det blir det ju krig på riktigt. Igen. Men om de är en stat så blir de mosade. På riktigt. Uppriktigt, Palestinierna är nog inte mogna detta. Och definitivt inte Hamas. De skulle ju kunna leva gott på stranden, men vill inte.
Permalänk | Anmäl
GB, 2011-09-21, 19:47
Varför denna provokation av Palm att erbjuda palestinierna Jerusalem som huvudstad, när den redan är Israels huvudstad, och kommer så att förbli.
Permalänk | Anmäl
Mia, 2011-09-21, 19:58
#25 Olof Öberg
Nej Olof, det är Jerusalem som är Israels huvudstad och säte för landets regering.
Bara det faktum att regeringen har sitt säte där gör stan till en de facto huvudstad.
Lika lite som Israel kan bestämma vilken stad som ska vara Sveriges huvudstad så kan vi bestämma vilken som ska vara deras.
Och Veronica Palms förslag om att Jerusalem ska vara även Palestinas huvudstad tror jag inte är en så lyckad lösning av flera skäl,
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2011-09-21, 20:09
Sen måste vi fråga oss vad som är syftet med Veronica Palms artikel?
Är det riktig utrikespolitik eller inrikes utrikespolitik det vill säga ett budskap riktat till hemmapubliken eller delar av den för att påverka den .
Jag tror det.
Socialdemokraterna har främst genom broderskapsrörelsen jobbat för att då förtroende hos de muslimska väljarna här i Sverige. Bland annat genom att ge ut tidningen Islam och politik om vilken man säger att ett av syftena är just att få förtroende hos de muslimska väljarna.
http://www.socialdemokraterna.se/Webben-for-alla/Arbetarrorelsen/Sverige...
Detta arbete har fått intern kritik på grund av att man valt att sälja ut en del av den socialdemokratiska politiken för att köpa sig detta förtroende
En socialdemokrat som varit kritisk till detta är Daniel Suhonen som skrev följande i Aftonbladet:
”….Skräckexemplet påträffas i Broderskapsrörelsen. Deras vällovliga närmande till socialdemokrater med muslimsk tro har lett de kristna sossarna till flera tvivelaktiga beslut. Den 28 maj i fjol godkände Broderskaps styrelse ”Manifest för muslimska socialdemokrater” där plötsligt alla hbt-rättigheter försvunnit. Efter självmordsbomben i Stockholm tog Broderskaps ledare Peter Weiderud, avstånd från konstnären Lars Vilks eftersom ”troende muslimer – förmodligen en stor majoritet” känner sig ”kränkta” av hur Vilks använder yttrandefriheten (Expressen 14 dec). Här börjar det bli farligt på riktigt. Man kan inte vara jämlik åt ett håll; jämlikheten kräver ömsesidighet. Snarare visar det sig bli en dubbelexponerad kolonialism, där man så underskattar dem man har att göra med att det i själva verket handlar om förakt, förpackat till förståelse.”
http://www.aftonbladet.se/kultur/article12640062.ab
Jag tror att vi ska se denna artikel av Veronica Palm på samma sätt som "Manifest för muslimska socialdemokrater" det vill säga ett budskap till muslimer som bor här i Sverige och därmed inte någon riktig utrikespolitik
Det broderskapsrörelsen gjorde dvs stryka allt om HBT personers rättigheter var ju inte så lyckat då det gav upphov till intern kritik. Något som man inte behöver befara när man kritiserar Israel.
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2011-09-21, 20:39
Jag nominerar härmed Veronica Palm till Jean-Christophe Öberg - priset för enastående aningslöshet i internationlla frågor. Hur vore det om svenskar först uppnådde ett harmoniskt och lugnt samliv med sina egna araber, innan man börjar mästra andra folk, lång borta från Sverige, ett obetydligt litet land i yttersta periferin av en alltmer irrelevant kontinent... Som #32 Ein Stein skrev, israeler och palestiner struntar högaktningsfullt i vad fröken Palm vill. Ja, det gör faktiskt hela världen...
Permalänk | Anmäl
eru rasist va?, 2011-09-21, 21:12
Veronica Palm saknar trovärdighet i frågan. Veronica Palm är inte någon naiva u-landsromantisk politiker. Veronica Palm har en klar attityd mot judar och där av hennes "kärlek" till araber.
Veronica Palms främsta intresse är "vem judar ska bränna nästa gång". Så här skrev hon i sin blogg:
" tisdag 1 juni 2010
Undrar du också vem Dom Utvalda ska bränna nästa gång?
Så mycket är sagt, skrivet och kommenterat. Jag känner en tomhet. En uppgivenhet. En hopplöshet. Jag vet att det inte gör nytta. Och jag kan lova att jag kommer torka tårarna och gaska upp mig. Stärkt i övertygelsen om att fred är den enda möjligheten, och att mitt bidrag i kampen för det palestinska folkets rätt är viktig - liksom din.
Så när bomberna faller över Palestinas barn,
i tältlägren i södra Libanon,
då står jag mitt i kyrkan och frågar hycklarna
vem Dom Utvalda skall bränna nästa gång.
/Björn Afzelius, 1982
Upplagd av Veronica Palm kl. 16.18
----------------------------------------------------
Här är ett par kommentarer till hennes "kärlek":
http://www.kristianstadsbladet.se/opinion/article890787/Maumlrklig-vauml...
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/antisemitismen-slar-ut-i-full-blom_...
Permalänk | Anmäl
Andreas Kandelabersson, 2011-09-21, 21:26
För de som vill göra en paus i hackandet så kommer här ett tips på en i mitt tycke intressant Aljazeera-artikel
Debating the UN bid for Palestinian statehood
Experts discuss what may happen with the Palestinian bid for UN statehood and what it means for all concerned.
http://english.aljazeera.net/indepth/features/2011/09/201191910126371759...
Permalänk | Anmäl
Olof Yngve, 2011-09-21, 21:41
Jag besökte Veronika Palms blogg http://veronica-palm.blogspot.com
Fullt med klara antisemitiska retorik, demonisering av Israel, rena lögner och hets mot judar.
Skamligt av en svensk politiker
Permalänk | Anmäl
A. Ristoteles, 2011-09-21, 22:17
Veronica Palm kommer med ett totalt insiktsbefriat inlägg om något hon är totalt ovetande om, konflikten Israel-Palestina.
Det kan bara vara för att vinna några få inrikespolitiska poänger av sina gelikar på hemmaplan, hon har väl hamnat i mediaskugga efter partiledarvalet.......
Permalänk | Anmäl
Hans Hultqvist, 2011-09-21, 22:23
#46 Olof Öberg
Du skriver: ”FN erkänner inte Jerusalem som huvudstad”
Men det är inte upp till FN att erkänna eller inte erkänna medlemsstaternas huvudstäder. En gång i tiden var S:t Petersburg Rysslands huvudstad men nu är det Moskva. Men det är inget som angår FN.
Du skriver också:
.”Men så omedgörlig som Israels regering är blir det kanske nödvändigt att slänga Judarna i havet.”
Men det är ju vad dom försökt göra i 63 år nu. Anfallet på Israel 1948 syftade ju till att radera ut staten Israel från kartan. Orsaken till att vi behöver en politisk lösning är ju att araberna inte nått sitt mål att förinta Israel.
Man börjar ju bli hjärtligt trött på denna konflikt som pågått i över 60 år.
En av orsakerna till att den pågått så länge är att det finns dom som tjänar på att den pågår. Konfliktens profitörer.
2003 så granskade Internationella valutafonden den Palestinska myndigheten. Man fann då bland annat att under åren 1995-2000 så slussades 900.000.000 dollar från den Palestinska myndighetens konton till okända mottagare. Om fred och normala omständigheter rått så hade inte konfliktens profitörer kunnat roffa åt sig belopp i den storleksordningen.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/imf-granskar-palestinska-myndigheten
Och dom hade säkert inte fått bistånd i samma omfattning. Det är ju arabländernas och andra ländernas bistånd som möjliggör sådana transaktioner.
År 2000 så sa Yassir Arafat nej till ett erbjudande som innebar att dom skulle få Gazaremsan, 97% av Västbanken och östra Jerusalem och demonstrerade därmed att han inte ville ha fred. En av orsakerna till att han sa nej kan ha varit den ekonomiska förlust som det hade inneburit för honom själv.
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2011-09-22, 06:36
#44 A. Ristoteles, Exempel på detta tack.
Permalänk | Anmäl
Patric P, 2011-09-22, 07:55
Det blir väl bra. Först var alla eld och lågor över Eritrea, se hur det ser ut där. Nu är alla eld och lågor över sydsudan, och jag bävar hur det kommer bli där. Nu vill Palm att Hamas som ska få förtycka palestinierna i Palestina. Det är lätt att vara god när man bor i sin segregerade stockholmsförort på behörigt avstånd till alla konflikter.
Permalänk | Anmäl
Petter Haraldsson, 2011-09-22, 08:21
#49 Lars Johansson,
Jo visst kan det tyckas ogint av Arafat att inte unna Israel de fjuttiga 3 procenten. Och kanske har du rätt i dina spekulationer om hans motiv. Men det fanns även andra problem som gjorde att förhandlingarna strandade - t.ex. flyktingfrågan.
Å andra sidan var det väl lika ogint från Israels sida att bråka om de fjuttiga 3 procenten?
Men är det inte rimligt att Israel lämnar tillbaka alla de territorier som stals 1967? I valet mellan detta och att bli utplånad vet jag i alla fall vad jag skulle välja.
Bildandet av Israel var ett stort historiskt misstag - eller kanske snarare en oförlåtlig oförrätt (jämförbar med t.ex Sovjets erövring av Karelen). Det är förståeligt att araberna blev förbannade. Men det som har hänt har hänt. Nu har Israel chansen att säkra sin existens. Det vore dumt att inte ta den.
Permalänk | Anmäl
Olov Öberg, 2011-09-22, 09:24
#53 Olov Öberg
Tack för att du tar upp den rätta frågan dvs flyktingfrågan.
Veronica Palm tar inte upp den i sin debattartikel men som jag skrev i kommentar #40 så ska nog Veronicas ”debattartikel” mer ses som ett utspel för hemmapubliken än som ett seriöst debattinlägg om själva konflikten.
Om vi backar bandet så vet vi att i kriget 1948 så flydde eller fördrevs drygt 700.000 araber från sina hem i det som blev Israel och den frågan måste lösas innan vi kan få en stabil fred.
Det var en stor flyktingkatastrof men inte sin tids största. I slutet av andra världskriget så fördrevs och flydde ett betydligt större antal människor från Tjeckoslovakien och Polen till det som blev förbundsrepubliken Tyskland.
Till skillnad mot den arabiska flyktingkatastrofen så existerar den inte som ett problem i dagens politik på grund av att man löste den.
Detsamma gäller för den Karelska flyktingfrågan som omfattade några hundratusen människor och som med tanke på det lilla Finlands storlek jämfört med arabländerna var relativt sett större än den palestinska flyktingfrågan.
Och även här beror det på att man löste flyktingfrågan.
Orsaken till att den palestinska flyktingfrågan blev permanent var arabstaternas och FNs ovilja att lösa den.
Den enda vettiga lösningen hade varit att kopiera den lösning som användes för de tyska och Karelska flyktingarna. Hade man gjort det så hade vi inte pratat om den frågan idag.
Om vi stoppar in Israel på Sveriges karta så finner vi att den staten är ungefär lika stor som Jokkmokks kommun. Om du inte känner till orten i fråga så kan jag berätta att det är ett litet municipalsamhälle i Lappland. Inga märkvärdigheter alltså.
Om man på grund av de krig som man vunnit har tagit några kilometer extra så är ingen big issue utan det en mindre grej än tex att vi tog Skåne och Blekinge från Dansken.
Israel har ju lämnat tillbaka Gaza och var beredda att lämna tillbaka 97% av Västbanken och Östra Jerusalem.
Det var ett erbjudande som Palestinierna skulle ha nappat på om det var fred som dom ville ha.
Det judiska folket har fått en stat av Jokkmokks storlek och den tycker jag gott att dom kan ha.
Det var synd om de araber som tvingades fly och som fördrevs när denna stat bildades men du ska komma ihåg att dom är världshistoriens mest kompenserade flyktingar. De bistånd som omvärlden skänkt till dom är utslaget per flykting mer än tio gånger mer än vad Marshallhjälpen gav Tyskarna.
De Karelska flyktingarna fick ingenting av omvärlden men trots att Finland led av sviterna av två hårda krig mot Sovjetunionen och var tvungna att betala krigsskadestånd så löste man den flyktingfrågan.
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2011-09-22, 10:04
Veronica Palm.
Du skriver:
”Självfallet är återupptagna fredsförhandlingar det bästa alternativet. Detta är också palestiniernas prioritet. De har varit mycket tydliga med att de vill få igång fredssamtalen och de har gjort stora eftergifter för att möjliggöra återupptagna förhandlingar. Ställda inför Israels uppenbara motstånd mot fredsförhandlingar återstår snart inget annat alternativ för palestinierna än att driva ett erkännande av staten Palestina i FN.”
Man häpnar över dina slutsatser. När, hur och var har palestinierna varit tydliga och visat att de vill ha fred och att de vill ha igång fredssamtalen? Det har inte funnits några fredsförhandlingar alls de sista åren och det är palestinierna, som har kommit med den ena undanflykten efter den andra för att inte sätta sig ned vid förhandlingsbordet. Det är Israel, som vill ha igång fredssamtalen och som 2008 lade fram en mycket omfattande plan för fred, som nonchalerades av palestinierna. Senast denna vecka upprepar Israel en inbjudan till palestinierna att sätta sig ned vid förhandlingsbordet för samtal. Kanske har palestinierna sagt till dig och dina partikamrater att de vill ha fred, när ni har besökt dem, men de har inte visat detta på något sätt i handling. Hamas har som mål att förinta Israel och utplåna dess invånare. Fatah erkänner inte heller Israels rätt att existera. På deras officiella symboler och kartor över området, så existerar inte Israel utan Palestina omfattar både Israel och Västbanken samt Gaza. Vad anser Du om den expansionslusten? Vilka eftergifter har palestinierna gjort? Inga överhuvudtaget, såvitt jag känner till. Det är Israel, som har gjort den ena eftergiften efter den andra. De har villkorslöst dragit sig tillbaka ifrån Gaza 2005. All militär närvaro upphörde och alla människor av judisk härkomst evakuerades ifrån Gaza, trots att de kanske bott i Gaza i många generationer. Hamas svarade med att intensifiera raket- och granatelden över civila mål i Israel; mot civila samhällen och städer. Israel utrymde också villkorslöst södra Libanon, som resulterade i ökad beskjutning ifrån Hizbollah.
Palestina uppfyller inte villkoren för att kunna bli en egen stat. Är det Palestina, som ensidigt skall bestämma vilka gränser, den nya staten skall ha och deras granne Israel får finna sig i vad de har bestämt? De har inte en regering utan två, nämligen Fatah och Hamas, som fram till i maj i år har varit dödsfiender. Hamas motsätter sig dessutom Abbas ansökan i FN om att bli en egen stat. Så vilket land skall den nya staten omfatta och vilken regering skall den ha?
Vilka skall bli invånare och medborgare i den nya staten? Enligt nya källor, så framkommer att i den nya staten så skall inte palestinska flyktingar bli medborgare, även om de bor i Palestina. De erkänns som palestinier, men de skall fortfarande ha kvar sin flyktingstatus och stå under FN:s ansvar. Dessa människor kommer således inte kunna leva som fullvärdiga medborgare i landet med pass, rösträtt, arbetstillstånd, rätt till utbildning och hälsovård etc. Kommer människor av judisk härkomst att få bo kvar? Det är knappast troligt utan de kommer troligen att för andra gången inom loppet av ca 60 år bli fördrivna ifrån Västbanken – i bästa fall - och få sin egendom konfiskerad.
Den nya staten Palestina ser ett erkännande, som en möjlighet att kampen mot Israel kan gå vidare med nya medel. Palestinas ambassadör i Libanon säger bland annat följande: ”When we have a state accepted as a member of the United Nations, this is not the end of the conflict. This is not a solution to the conflict. This is only a new framework that will change the rules of the game.” http://www.dailystar.com.lb/News/Politics/2011/Sep-15/148791-interview-r...
Ditt inlägg vittnar om både ensidighet och omdömeslöshet med en total neglect för den andra parten. Du nämner överhuvudtaget ingenting om hur konflikten skulle kunna lösas för Israels del.
Det allvarligaste är emellertid att du pläderar för är att FN skall erkänna en stat, som har som mål att utplåna en annan stat. Vilka konsekvenserna för FN:s legitimitet och för världsfreden, som detta skulle kunna medföra tycks Du överhuvudtaget inte ha reflekterat över.
Både ditt nuvarande inlägg och ditt inlägg i samband med Ship to Gaza gör att du har förverkat allt förtroende som politiker. Med dina ensidiga, partiska och, inte annat än vad jag kan bedöma, rent lögnaktiga påståenden, så underminerar du och blåser eld under världens farligaste konflikt. Mellan Östern konflikten engagerar en hel värld och har potential att starta ett tredje världskrig. Med Dina inlägg, som ansvarig politiker i hög position, så underblåser Du detta. Jag tror inte du förstår detta. Därför bör Du ta ditt ansvar och avgå som politiker.
En gång i tiden så ingav Socialdemokratin respekt och förtroende. Sanning var sanning och rätt var rätt och omsorgen om den svages rätt var stark. Så är det tyvärr inte längre. Mona Sahlin gick i demonstrationståg under terrorregimen Hamas paroller till stöd för Hamas i Gaza – Israel kriget 2009. I Sverige framställdes det som att Israel anföll Gaza. I verkligheten var det tvärtom. Hamas anföll Israel i syfte att utplåna Israel och Israel försvarade sig.
Du Veronica Palm uppmanar Sveriges regering att rösta för ett förslag, som skulle innebära att FN godkände som medlem en stat, som har som syfte att utplåna en annan stat. Något sådant är oerhört. Detta skulle gå mot FN:s portalparoll om att vara ett förbund för alla fredsälskande stater, underminera FN:s legitimitet och underminera alla försök till fred inte bara i Mellan Östern utan i hela världen.
Mona Sahlin tog sitt ansvar och avgick. Jag uppmanar dig Veronica Palm att göra sammanledes.
Inger Andersson
Permalänk | Anmäl
Inger Andersson, 2011-09-22, 23:26
Varför är det inte tillåtet att peka på Veronika Palms naziinspiration?
Permalänk | Anmäl
A. Ristoteles, 2011-09-23, 00:00
Därför att det är en ÄREKRÄNKANDE LÖGN, A Ristoteles!
Permalänk | Anmäl
Leopold, 2011-09-23, 06:49
Allt har redan sagts om Veronica Palm och hennes hånande av vilka "dom utvalda" skulle bränna nästa gång. Rent och skärt judeförakt även om hon gjorde en halvdan avbön.
Veronica Palms namn är nu förknippat med oresonligt hat och ignorans. Vilka ger henne trovärdighet?
En insändare skrev om palestinska attacker bara under augusti månad. I VPs värld räknas inte de som bränns av dem eller den miljon israeler som åter igen måste hålla sig 15 sekunder från skyddsrum.
En annan skribent skrev om Abbas som oförarglig farbror. Denne mysige farbror kan ha sina goda sidor men agerade förintelseförnekare i sin doktorsuppsats i Moskva. Han har en historia medAl Aqsas martyrbrigad. En så mysig farbror! Har han l¨åmnat sina våldsamma och folkhatiska övertygelser ¨år det en annan sak. Men gubben lär inte vara en som vill kompromissa:
http://elderofziyon.blogspot.com/2011/09/obama-peace-requires-compromise...
Permalänk | Anmäl
A-K Roth, 2011-09-23, 09:33
#59
Vad är "ärekränkande" i att påpeka att Veronika Palm har nazistiska värdegrunder?
Hur länge tror du att ni kan bortförklara eller "dölja" det ni öppet gör, dagligen? Delar man nazisternas MÅLSÄTTNING, då ÄR man naziinspirerad, punkt, slut.
Det går inte att vräka ur sig en massa judehat å ena sidan och hyllningar till de som skrider dagligen till verket i sin judehat å andra sidan - och se oskyldig ut.
Det är viktigt att nämna saker vid sina riktiga namn.
Permalänk | Anmäl
A. Ristoteles, 2011-09-23, 09:51
VP skulle försöka sig på en promenad, klädd som på bilden, i Gaza någon dag...
Permalänk | Anmäl
Tom Croker, 2011-09-23, 10:44
Veronica Palm brukar alltid ha magnifikt fel. Så även denna gång. Frågan är om hon verkligen är så dum som hon verkar, eller anpassar hon sig efter målgruppen?
Permalänk | Anmäl
Erik Gertkvist, 2011-09-24, 11:02
Viktigt att nämna saker vid sina riktiga namn, A. Ristoteles och det är att du själv är en övertygad rasist som hyser ett sjukligt mot araberna som folk. Skrämmande att Newsmill tillåter att du spyr ut ditt hat likt en kloak.
Permalänk | Anmäl
Leopold, 2011-09-24, 11:08
Fast Hamas har ju erkänt sataten Israel, inte än med raka ord, men iom att dom nu kämpar tillsammans med Fatah för en tvåstatslösning så har dom ju faktiskt indirekt erkänt Israel. Snart har Israel inga påhittade skäl att bomba sönder civila för att 'komma åt' terrorister iom att Hamas nu inte stider en beväpnad kamp längre. Jag har hopp för framtiden! Och jag har hopp om att se Veronica Palm som ny S-ledare!
Permalänk | Anmäl
Madeleine Persson, 2012-01-23, 11:04
Till Erik Gertqvist - Vad har Veronica fel om i denna artikel?
Permalänk | Anmäl
Madeleine Persson, 2012-01-23, 11:06
31 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
När Tyskland var delat i Väst- och Östtyskland så var det aldrig aktuellt att deras respektive regeringar skulle sitta i en och samma stad.
Det fanns inte på kartan. Med tanke på de motsättningar som finns i Israel-Palestinakonflikten så är det nog inte där heller särskilt lämplgt att de två staternas regeringar sitter i en och samma stad.
Det finns ju likheter tex så erkände Förbundsrepubliken (Västtyskland) aldrig DDR (Östtyskland). Hamas har ju heller aldrig erkänt Israel.
När en Västtysk minister talade om DDR så var han alltid tvungen att säga "det så kallade DDR". En gång så glömde en minister det och sa bara "DDR" och då fick han bannor eftersom strykningen av "det så kallade" kunde tolkas som om han erkände staten i fråga.
#7 Tolkar jag det rätt att du tror att ett erkännande bara är lite bläck på papper?
Om man kräver full kontroll över landets territorium och befolkning så skulle säkert ett par dussin länder falla bort ur FN. Börjar man ställa krav på folkvald president, fri press och jämlikhet mellan könen så blir det väldigt få länder kvar. Ribban är lågt satt för att få vara med i FN, och det finns en tanke med det.
Jag vill i första hand ha ett Israel med gränser som befäster stilleståndslinjerna för vad 6-dagarskriget innebar, där för att FN svek sin skyldighet att skydda Israels försörjningsväg via Akaba-viken.
FN har sämre förmåga i dag att garantera Israel fred.
Dvs. Israels gränser ska vara Golanhöjderna, jordanfloden med gränslinje genom Genesaret & Döda havet samt Sinai-halvön.
Sedan kan FN ägna sig åt att bereda missnöjda palestinier ordentligt boende hos sina bröder i Jordanien, Egypten & Syrien... där finns det 100 ggr mer utrymme & själsfränder.
Det är anständigheten som krävs efter västvärldens dubbelmoral altsedan 2:a världskrigets begynnelse.
Utopi - visst, men det var det absolut under nazi-Tyskland också.
#3 Lars Johansson
Visste du inte att Israels huvudstad är Tel Aviv?
Visserligen var Jerusalem Israels huvudstad under några årtionden för c:a 3000 år sen - under kungarna David och Salomon. Men när Salomons son Rehabeam blev kung, övergav de övriga stammarna Juda stam och gjorde Samaria till Israels huvudstad.
Detta hände för att Gud ville straffa Salomo för att han tillät sina hustrur (700st +300 bihustrur) att dyrka andra gudar. (Av någon anledning tyckte tydligen Gud att det var bättre att straffa Salomos son istället för honom själv)
Det kan kanske finnas anledning att ifrågasätta sanningshalten i Toran (Gamla Testamentet). Men så står det i alla fall. Och så många andra källor finns väl inte?
Det finns ju debattörer som talar klartext. BoT till exempel. Han har konsekvent alltid hävdat att hela Palestina ska rensas från sin arabiska befolkning så att judar kan bo där ifred.
Detta är också, som alla läskunniga kan konstatera, den nuvarande Israeliska regeringens syn på saken även om de inte har lika bråttom.
Men alla andra då? Som skenheligt sagt sig stå bakom en tvåstatslösning? Två stater vill man ändå inte ha uppenbarligen. Bara en i evighet utdragen process med ett svagt löfte om två stater och ett svagt löfte om fred under förutsättningen att det inte finns något slutdatum. Och under tiden expanderar Israel.
I denna stund förödmjukar sig Palestinier på västbanken dagligen. De utsätts för överfall, beskjutning, vandalisering av sina odlingar och sina moskéer av militanta bosättare utan att hämnas. Dom gör precis det Israel och USA alltid har beordrat dom nämligen att ta stryk utan att ge igen.
Allt för att visa vilken sida som vill ha fred och vilken som vill ha krig.
Ger vi inte Palestina stöd nu så har dom inget annat kvar att göra än att slåss.
Tyvärr är det nog precis det som Israel hoppas.
"Jag vill ha ett fritt Palestina inom säkra och erkända gränser och med Jerusalem som huvudstad."
Fan, va häftigtl!!!
Problemet är bara att dom islamistiska palestinierna/hamas vägrar att erkänna Israel, och att dom har en ful ovana att skjuta raketer över israelerna.
Å andra sidan är det förståeligt att Socialdemokraterna/izlamistkramarna vill få valuta för alla skattemiljarder som dom har fyllt dom palestinska ledarnas bankkonton med.
*måste gå ut och spy*
Ska bli intressant i så fall, att se om Palestinierna kan hålla sig i skinnet eller om de vill bränna av lite raketer. För om de gör det blir det ju krig på riktigt. Igen. Men om de är en stat så blir de mosade. På riktigt. Uppriktigt, Palestinierna är nog inte mogna detta. Och definitivt inte Hamas. De skulle ju kunna leva gott på stranden, men vill inte.
Varför denna provokation av Palm att erbjuda palestinierna Jerusalem som huvudstad, när den redan är Israels huvudstad, och kommer så att förbli.
#25 Olof Öberg
Nej Olof, det är Jerusalem som är Israels huvudstad och säte för landets regering.
Bara det faktum att regeringen har sitt säte där gör stan till en de facto huvudstad.
Lika lite som Israel kan bestämma vilken stad som ska vara Sveriges huvudstad så kan vi bestämma vilken som ska vara deras.
Och Veronica Palms förslag om att Jerusalem ska vara även Palestinas huvudstad tror jag inte är en så lyckad lösning av flera skäl,
Sen måste vi fråga oss vad som är syftet med Veronica Palms artikel?
Är det riktig utrikespolitik eller inrikes utrikespolitik det vill säga ett budskap riktat till hemmapubliken eller delar av den för att påverka den .
Jag tror det.
Socialdemokraterna har främst genom broderskapsrörelsen jobbat för att då förtroende hos de muslimska väljarna här i Sverige. Bland annat genom att ge ut tidningen Islam och politik om vilken man säger att ett av syftena är just att få förtroende hos de muslimska väljarna.
http://www.socialdemokraterna.se/Webben-for-alla/Arbetarrorelsen/Sverige...
Detta arbete har fått intern kritik på grund av att man valt att sälja ut en del av den socialdemokratiska politiken för att köpa sig detta förtroende
En socialdemokrat som varit kritisk till detta är Daniel Suhonen som skrev följande i Aftonbladet:
”….Skräckexemplet påträffas i Broderskapsrörelsen. Deras vällovliga närmande till socialdemokrater med muslimsk tro har lett de kristna sossarna till flera tvivelaktiga beslut. Den 28 maj i fjol godkände Broderskaps styrelse ”Manifest för muslimska socialdemokrater” där plötsligt alla hbt-rättigheter försvunnit. Efter självmordsbomben i Stockholm tog Broderskaps ledare Peter Weiderud, avstånd från konstnären Lars Vilks eftersom ”troende muslimer – förmodligen en stor majoritet” känner sig ”kränkta” av hur Vilks använder yttrandefriheten (Expressen 14 dec). Här börjar det bli farligt på riktigt. Man kan inte vara jämlik åt ett håll; jämlikheten kräver ömsesidighet. Snarare visar det sig bli en dubbelexponerad kolonialism, där man så underskattar dem man har att göra med att det i själva verket handlar om förakt, förpackat till förståelse.”
http://www.aftonbladet.se/kultur/article12640062.ab
Jag tror att vi ska se denna artikel av Veronica Palm på samma sätt som "Manifest för muslimska socialdemokrater" det vill säga ett budskap till muslimer som bor här i Sverige och därmed inte någon riktig utrikespolitik
Det broderskapsrörelsen gjorde dvs stryka allt om HBT personers rättigheter var ju inte så lyckat då det gav upphov till intern kritik. Något som man inte behöver befara när man kritiserar Israel.
Jag nominerar härmed Veronica Palm till Jean-Christophe Öberg - priset för enastående aningslöshet i internationlla frågor. Hur vore det om svenskar först uppnådde ett harmoniskt och lugnt samliv med sina egna araber, innan man börjar mästra andra folk, lång borta från Sverige, ett obetydligt litet land i yttersta periferin av en alltmer irrelevant kontinent... Som #32 Ein Stein skrev, israeler och palestiner struntar högaktningsfullt i vad fröken Palm vill. Ja, det gör faktiskt hela världen...
Veronica Palm saknar trovärdighet i frågan. Veronica Palm är inte någon naiva u-landsromantisk politiker. Veronica Palm har en klar attityd mot judar och där av hennes "kärlek" till araber.
Veronica Palms främsta intresse är "vem judar ska bränna nästa gång". Så här skrev hon i sin blogg:
" tisdag 1 juni 2010
Undrar du också vem Dom Utvalda ska bränna nästa gång?
Så mycket är sagt, skrivet och kommenterat. Jag känner en tomhet. En uppgivenhet. En hopplöshet. Jag vet att det inte gör nytta. Och jag kan lova att jag kommer torka tårarna och gaska upp mig. Stärkt i övertygelsen om att fred är den enda möjligheten, och att mitt bidrag i kampen för det palestinska folkets rätt är viktig - liksom din.
Så när bomberna faller över Palestinas barn,
i tältlägren i södra Libanon,
då står jag mitt i kyrkan och frågar hycklarna
vem Dom Utvalda skall bränna nästa gång.
/Björn Afzelius, 1982
Upplagd av Veronica Palm kl. 16.18
----------------------------------------------------
Här är ett par kommentarer till hennes "kärlek":
http://www.kristianstadsbladet.se/opinion/article890787/Maumlrklig-vauml...
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/antisemitismen-slar-ut-i-full-blom_...
För de som vill göra en paus i hackandet så kommer här ett tips på en i mitt tycke intressant Aljazeera-artikel
Debating the UN bid for Palestinian statehood
Experts discuss what may happen with the Palestinian bid for UN statehood and what it means for all concerned.
http://english.aljazeera.net/indepth/features/2011/09/201191910126371759...
Jag besökte Veronika Palms blogg http://veronica-palm.blogspot.com
Fullt med klara antisemitiska retorik, demonisering av Israel, rena lögner och hets mot judar.
Skamligt av en svensk politiker
Veronica Palm kommer med ett totalt insiktsbefriat inlägg om något hon är totalt ovetande om, konflikten Israel-Palestina.
Det kan bara vara för att vinna några få inrikespolitiska poänger av sina gelikar på hemmaplan, hon har väl hamnat i mediaskugga efter partiledarvalet.......
#46 Olof Öberg
Du skriver: ”FN erkänner inte Jerusalem som huvudstad”
Men det är inte upp till FN att erkänna eller inte erkänna medlemsstaternas huvudstäder. En gång i tiden var S:t Petersburg Rysslands huvudstad men nu är det Moskva. Men det är inget som angår FN.
Du skriver också:
.”Men så omedgörlig som Israels regering är blir det kanske nödvändigt att slänga Judarna i havet.”
Men det är ju vad dom försökt göra i 63 år nu. Anfallet på Israel 1948 syftade ju till att radera ut staten Israel från kartan. Orsaken till att vi behöver en politisk lösning är ju att araberna inte nått sitt mål att förinta Israel.
Man börjar ju bli hjärtligt trött på denna konflikt som pågått i över 60 år.
En av orsakerna till att den pågått så länge är att det finns dom som tjänar på att den pågår. Konfliktens profitörer.
2003 så granskade Internationella valutafonden den Palestinska myndigheten. Man fann då bland annat att under åren 1995-2000 så slussades 900.000.000 dollar från den Palestinska myndighetens konton till okända mottagare. Om fred och normala omständigheter rått så hade inte konfliktens profitörer kunnat roffa åt sig belopp i den storleksordningen.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/imf-granskar-palestinska-myndigheten
Och dom hade säkert inte fått bistånd i samma omfattning. Det är ju arabländernas och andra ländernas bistånd som möjliggör sådana transaktioner.
År 2000 så sa Yassir Arafat nej till ett erbjudande som innebar att dom skulle få Gazaremsan, 97% av Västbanken och östra Jerusalem och demonstrerade därmed att han inte ville ha fred. En av orsakerna till att han sa nej kan ha varit den ekonomiska förlust som det hade inneburit för honom själv.
#44 A. Ristoteles, Exempel på detta tack.
Det blir väl bra. Först var alla eld och lågor över Eritrea, se hur det ser ut där. Nu är alla eld och lågor över sydsudan, och jag bävar hur det kommer bli där. Nu vill Palm att Hamas som ska få förtycka palestinierna i Palestina. Det är lätt att vara god när man bor i sin segregerade stockholmsförort på behörigt avstånd till alla konflikter.
#49 Lars Johansson,
Jo visst kan det tyckas ogint av Arafat att inte unna Israel de fjuttiga 3 procenten. Och kanske har du rätt i dina spekulationer om hans motiv. Men det fanns även andra problem som gjorde att förhandlingarna strandade - t.ex. flyktingfrågan.
Å andra sidan var det väl lika ogint från Israels sida att bråka om de fjuttiga 3 procenten?
Men är det inte rimligt att Israel lämnar tillbaka alla de territorier som stals 1967? I valet mellan detta och att bli utplånad vet jag i alla fall vad jag skulle välja.
Bildandet av Israel var ett stort historiskt misstag - eller kanske snarare en oförlåtlig oförrätt (jämförbar med t.ex Sovjets erövring av Karelen). Det är förståeligt att araberna blev förbannade. Men det som har hänt har hänt. Nu har Israel chansen att säkra sin existens. Det vore dumt att inte ta den.
#53 Olov Öberg
Tack för att du tar upp den rätta frågan dvs flyktingfrågan.
Veronica Palm tar inte upp den i sin debattartikel men som jag skrev i kommentar #40 så ska nog Veronicas ”debattartikel” mer ses som ett utspel för hemmapubliken än som ett seriöst debattinlägg om själva konflikten.
Om vi backar bandet så vet vi att i kriget 1948 så flydde eller fördrevs drygt 700.000 araber från sina hem i det som blev Israel och den frågan måste lösas innan vi kan få en stabil fred.
Det var en stor flyktingkatastrof men inte sin tids största. I slutet av andra världskriget så fördrevs och flydde ett betydligt större antal människor från Tjeckoslovakien och Polen till det som blev förbundsrepubliken Tyskland.
Till skillnad mot den arabiska flyktingkatastrofen så existerar den inte som ett problem i dagens politik på grund av att man löste den.
Detsamma gäller för den Karelska flyktingfrågan som omfattade några hundratusen människor och som med tanke på det lilla Finlands storlek jämfört med arabländerna var relativt sett större än den palestinska flyktingfrågan.
Och även här beror det på att man löste flyktingfrågan.
Orsaken till att den palestinska flyktingfrågan blev permanent var arabstaternas och FNs ovilja att lösa den.
Den enda vettiga lösningen hade varit att kopiera den lösning som användes för de tyska och Karelska flyktingarna. Hade man gjort det så hade vi inte pratat om den frågan idag.
Om vi stoppar in Israel på Sveriges karta så finner vi att den staten är ungefär lika stor som Jokkmokks kommun. Om du inte känner till orten i fråga så kan jag berätta att det är ett litet municipalsamhälle i Lappland. Inga märkvärdigheter alltså.
Om man på grund av de krig som man vunnit har tagit några kilometer extra så är ingen big issue utan det en mindre grej än tex att vi tog Skåne och Blekinge från Dansken.
Israel har ju lämnat tillbaka Gaza och var beredda att lämna tillbaka 97% av Västbanken och Östra Jerusalem.
Det var ett erbjudande som Palestinierna skulle ha nappat på om det var fred som dom ville ha.
Det judiska folket har fått en stat av Jokkmokks storlek och den tycker jag gott att dom kan ha.
Det var synd om de araber som tvingades fly och som fördrevs när denna stat bildades men du ska komma ihåg att dom är världshistoriens mest kompenserade flyktingar. De bistånd som omvärlden skänkt till dom är utslaget per flykting mer än tio gånger mer än vad Marshallhjälpen gav Tyskarna.
De Karelska flyktingarna fick ingenting av omvärlden men trots att Finland led av sviterna av två hårda krig mot Sovjetunionen och var tvungna att betala krigsskadestånd så löste man den flyktingfrågan.
Veronica Palm.
Du skriver:
”Självfallet är återupptagna fredsförhandlingar det bästa alternativet. Detta är också palestiniernas prioritet. De har varit mycket tydliga med att de vill få igång fredssamtalen och de har gjort stora eftergifter för att möjliggöra återupptagna förhandlingar. Ställda inför Israels uppenbara motstånd mot fredsförhandlingar återstår snart inget annat alternativ för palestinierna än att driva ett erkännande av staten Palestina i FN.”
Man häpnar över dina slutsatser. När, hur och var har palestinierna varit tydliga och visat att de vill ha fred och att de vill ha igång fredssamtalen? Det har inte funnits några fredsförhandlingar alls de sista åren och det är palestinierna, som har kommit med den ena undanflykten efter den andra för att inte sätta sig ned vid förhandlingsbordet. Det är Israel, som vill ha igång fredssamtalen och som 2008 lade fram en mycket omfattande plan för fred, som nonchalerades av palestinierna. Senast denna vecka upprepar Israel en inbjudan till palestinierna att sätta sig ned vid förhandlingsbordet för samtal. Kanske har palestinierna sagt till dig och dina partikamrater att de vill ha fred, när ni har besökt dem, men de har inte visat detta på något sätt i handling. Hamas har som mål att förinta Israel och utplåna dess invånare. Fatah erkänner inte heller Israels rätt att existera. På deras officiella symboler och kartor över området, så existerar inte Israel utan Palestina omfattar både Israel och Västbanken samt Gaza. Vad anser Du om den expansionslusten? Vilka eftergifter har palestinierna gjort? Inga överhuvudtaget, såvitt jag känner till. Det är Israel, som har gjort den ena eftergiften efter den andra. De har villkorslöst dragit sig tillbaka ifrån Gaza 2005. All militär närvaro upphörde och alla människor av judisk härkomst evakuerades ifrån Gaza, trots att de kanske bott i Gaza i många generationer. Hamas svarade med att intensifiera raket- och granatelden över civila mål i Israel; mot civila samhällen och städer. Israel utrymde också villkorslöst södra Libanon, som resulterade i ökad beskjutning ifrån Hizbollah.
Palestina uppfyller inte villkoren för att kunna bli en egen stat. Är det Palestina, som ensidigt skall bestämma vilka gränser, den nya staten skall ha och deras granne Israel får finna sig i vad de har bestämt? De har inte en regering utan två, nämligen Fatah och Hamas, som fram till i maj i år har varit dödsfiender. Hamas motsätter sig dessutom Abbas ansökan i FN om att bli en egen stat. Så vilket land skall den nya staten omfatta och vilken regering skall den ha?
Vilka skall bli invånare och medborgare i den nya staten? Enligt nya källor, så framkommer att i den nya staten så skall inte palestinska flyktingar bli medborgare, även om de bor i Palestina. De erkänns som palestinier, men de skall fortfarande ha kvar sin flyktingstatus och stå under FN:s ansvar. Dessa människor kommer således inte kunna leva som fullvärdiga medborgare i landet med pass, rösträtt, arbetstillstånd, rätt till utbildning och hälsovård etc. Kommer människor av judisk härkomst att få bo kvar? Det är knappast troligt utan de kommer troligen att för andra gången inom loppet av ca 60 år bli fördrivna ifrån Västbanken – i bästa fall - och få sin egendom konfiskerad.
Den nya staten Palestina ser ett erkännande, som en möjlighet att kampen mot Israel kan gå vidare med nya medel. Palestinas ambassadör i Libanon säger bland annat följande: ”When we have a state accepted as a member of the United Nations, this is not the end of the conflict. This is not a solution to the conflict. This is only a new framework that will change the rules of the game.” http://www.dailystar.com.lb/News/Politics/2011/Sep-15/148791-interview-r...
Ditt inlägg vittnar om både ensidighet och omdömeslöshet med en total neglect för den andra parten. Du nämner överhuvudtaget ingenting om hur konflikten skulle kunna lösas för Israels del.
Det allvarligaste är emellertid att du pläderar för är att FN skall erkänna en stat, som har som mål att utplåna en annan stat. Vilka konsekvenserna för FN:s legitimitet och för världsfreden, som detta skulle kunna medföra tycks Du överhuvudtaget inte ha reflekterat över.
Både ditt nuvarande inlägg och ditt inlägg i samband med Ship to Gaza gör att du har förverkat allt förtroende som politiker. Med dina ensidiga, partiska och, inte annat än vad jag kan bedöma, rent lögnaktiga påståenden, så underminerar du och blåser eld under världens farligaste konflikt. Mellan Östern konflikten engagerar en hel värld och har potential att starta ett tredje världskrig. Med Dina inlägg, som ansvarig politiker i hög position, så underblåser Du detta. Jag tror inte du förstår detta. Därför bör Du ta ditt ansvar och avgå som politiker.
En gång i tiden så ingav Socialdemokratin respekt och förtroende. Sanning var sanning och rätt var rätt och omsorgen om den svages rätt var stark. Så är det tyvärr inte längre. Mona Sahlin gick i demonstrationståg under terrorregimen Hamas paroller till stöd för Hamas i Gaza – Israel kriget 2009. I Sverige framställdes det som att Israel anföll Gaza. I verkligheten var det tvärtom. Hamas anföll Israel i syfte att utplåna Israel och Israel försvarade sig.
Du Veronica Palm uppmanar Sveriges regering att rösta för ett förslag, som skulle innebära att FN godkände som medlem en stat, som har som syfte att utplåna en annan stat. Något sådant är oerhört. Detta skulle gå mot FN:s portalparoll om att vara ett förbund för alla fredsälskande stater, underminera FN:s legitimitet och underminera alla försök till fred inte bara i Mellan Östern utan i hela världen.
Mona Sahlin tog sitt ansvar och avgick. Jag uppmanar dig Veronica Palm att göra sammanledes.
Inger Andersson
Varför är det inte tillåtet att peka på Veronika Palms naziinspiration?
Därför att det är en ÄREKRÄNKANDE LÖGN, A Ristoteles!
Allt har redan sagts om Veronica Palm och hennes hånande av vilka "dom utvalda" skulle bränna nästa gång. Rent och skärt judeförakt även om hon gjorde en halvdan avbön.
Veronica Palms namn är nu förknippat med oresonligt hat och ignorans. Vilka ger henne trovärdighet?
En insändare skrev om palestinska attacker bara under augusti månad. I VPs värld räknas inte de som bränns av dem eller den miljon israeler som åter igen måste hålla sig 15 sekunder från skyddsrum.
En annan skribent skrev om Abbas som oförarglig farbror. Denne mysige farbror kan ha sina goda sidor men agerade förintelseförnekare i sin doktorsuppsats i Moskva. Han har en historia medAl Aqsas martyrbrigad. En så mysig farbror! Har han l¨åmnat sina våldsamma och folkhatiska övertygelser ¨år det en annan sak. Men gubben lär inte vara en som vill kompromissa:
http://elderofziyon.blogspot.com/2011/09/obama-peace-requires-compromise...
#59
Vad är "ärekränkande" i att påpeka att Veronika Palm har nazistiska värdegrunder?
Hur länge tror du att ni kan bortförklara eller "dölja" det ni öppet gör, dagligen? Delar man nazisternas MÅLSÄTTNING, då ÄR man naziinspirerad, punkt, slut.
Det går inte att vräka ur sig en massa judehat å ena sidan och hyllningar till de som skrider dagligen till verket i sin judehat å andra sidan - och se oskyldig ut.
Det är viktigt att nämna saker vid sina riktiga namn.
VP skulle försöka sig på en promenad, klädd som på bilden, i Gaza någon dag...
Veronica Palm brukar alltid ha magnifikt fel. Så även denna gång. Frågan är om hon verkligen är så dum som hon verkar, eller anpassar hon sig efter målgruppen?
Viktigt att nämna saker vid sina riktiga namn, A. Ristoteles och det är att du själv är en övertygad rasist som hyser ett sjukligt mot araberna som folk. Skrämmande att Newsmill tillåter att du spyr ut ditt hat likt en kloak.
Fast Hamas har ju erkänt sataten Israel, inte än med raka ord, men iom att dom nu kämpar tillsammans med Fatah för en tvåstatslösning så har dom ju faktiskt indirekt erkänt Israel. Snart har Israel inga påhittade skäl att bomba sönder civila för att 'komma åt' terrorister iom att Hamas nu inte stider en beväpnad kamp längre. Jag har hopp för framtiden! Och jag har hopp om att se Veronica Palm som ny S-ledare!
Till Erik Gertqvist - Vad har Veronica fel om i denna artikel?