Jösses vilken smörja.
Ta upp skatteintäkterna utan att med ett ord nämna kostnaderna...
Permalänk | Anmäl
Olle Olsson, 2011-09-20, 16:08
Jag ser du har glömt att läsa lokaltidningarna som jag föreslog och fortsätter i samma verklighetsfrämmande anda.
Ingen av er hade stått ut eller klarat en vecka på min gata.
Ni lever inte i verkligheten men det gör jag och den är inte rolig.
Varför kan ni inte försöka sätta er in i hur folket i landet har det ?
Jag ska hälsa Egard (2 ggr rånad och misshandlad och de slog ihjäl hans hund andra gången) att du bryr dig inte om honom, du prioriterar andra och annat.
Permalänk | Anmäl
Bertil Bertilsson, 2011-09-20, 16:12
Man vet inte om man ska skratta eller gråta när man läser artikeln.
Snälla ni vi vanliga medborgare köper inte floskler längre se på ert valresultat.
Jag har en fru som precis gått igenom SFI. Det är inte diskriminering som gör att många invandrare inte får jobb.
Det är att dom saknar dom kunskaper svenskt näringsliv behöver.
Ni politiker måste inse att ni inte kan skapa jobb bara rätt förutsättningar.
Visst kan man skylla på vissa att dom är arbetslösa det är idag många ungdomar som inte orkar att utbilda sig.
Vems fel är det att det att dom inte får jobb.
Jag har röstat borgerligt under hela mitt liv men nu är det slut.
Permalänk | Anmäl
Peter Tornquist, 2011-09-20, 16:17
Om man slänger bensin på en eld som brinner är det ju den som slänger på bensinen som är orsak till att en större brand uppstår
M.A.O politikernas fel att vi får större o större problem mer invandring vi tar in. Inte invandrarnas fel
Dra ner på invandringen
Permalänk | Anmäl
Markan, 2011-09-20, 16:18
För mig räckte det att läsa den första korkade meningen i ingressen: "Mänskliga rättigheter har inga gränser".
Det är förvånade att man kunnat nå så höga positioner inom (C) som författarna Federly m fl, med så verklighetsfrämmande åsikter.
Författarna tycks mena att det är fritt fram för alla att komma till Sverige och få del av vårt välstånd. Bra få det bekräftat så tydligt.
Jo Federly m fl, det tillkommer varje stat att skapa sina regler och bygga upp sitt välstånd. Varför skall vi annars ha olika länder för, om det är fritt fram för andra staters invånare att komma hit för att få del av vårt välstånd som vi betalat med våra skatter.
Gud hjälpe detta land med sådana stollar till politiker.
Permalänk | Anmäl
Jan Ivarson, 2011-09-20, 16:21
Ytterligare en i den långa raden av orbajseri och floskelsprutning i detta ämne, och som vanligt inga konkreta förslag hur man ska komma till rätta med problemen.
Det kokar som vanligt ner till att allt är den vite Svenske mannens fel, för det är kontentan, även om man kallar det för "systemfel"
Permalänk | Anmäl
JEKJEK, 2011-09-20, 16:25
På många sätt går hela invandringsdebatten runt i circklar. I Sverige är det fortfarande tabu att tala om invandringspolitiken och istället bara säga 'integrationen'.
Det blir väldigt konstigt: hur har alla dessa integrationsproblem uppkommit? Av sig själva? Det låter ibland så i debatten. Man nämner inte att 100,000 per år har kommit i stadig ström mer än några år nu, och innan dess också i hög utsträckning.
Snart kommer den somaliska diasporan i Sverige att svälla något enormt tack vare Alliansens och Miljöpartiets egna lilla Saltbadsanda.
Kan man enkelt konstatera att över hela Västvärlden, utan undantag så är östasiater väldigt lättanpassade?
De ser annorlunda ut, de kommer faktiskt längre ifrån än invandrarna från MENA(MEllanöstern NordAfrika), de har andra religioner och helt andra seder och vanor.
Ändå så funkar det. Det funkar helt enkelt. Man har inte dessa evighetsdebatter som om någon välfärdsdecimal eller ett specifikt användning av ett ord har någon enorm effekt.
För det har det inte. Kallar man debatten plötsligt invandringsdebatt så kommer inte mycket att ske.
Man är mer hederlig, men problematiken kvarstår.
I slutändan är det lönlöst att få människor som byggt sina karriär på att inte förstå något, att plötsligt förstå. Särskilt när deras lön går ut på att de inte förstår vad som håller på att hända i Sverige.
Till syeende och sist så kommer antagligen Centerpartiet att duka under, KD är inte långt bakom. FP kommer hanka sig kvar, om än, en bit till.
Detta decennium blir intressant. Tänk hur långt debatten har förskjutits från år 2000 till 2010, tänk er hur det blir 2020, med en ekonomisk kris under hela decenniet också?
Paradigmskiftet har börjat.
Permalänk | Anmäl
Anna Hellsén, 2011-09-20, 16:30
"Att personer med utländsk bakgrund exempelvis är arbetslösa är ett arbetsmarknadsproblem; ett systemfel."
Eller så beror det helt enkelt på att dessa personer inte har de kompetensprofiler som efterfrågas på den svenska arbetsmarknaden. Ett svenskt IT-företag är inte diskriminerande bara för att de inte anställer en getaherde från Somalia, de har sannolikt helt enkelt inte behov av några sådana.
Er artikel innehåller så mycket strunt att man inte vet var man skall börja. Bara en sådan sak som att identifiera diskriminering som den stora orsaken till att många invandrare går arbetslösa. Att de har fel kompetensprofil finns tydligen inte på er karta, där är man en ond rasist om man inte anställer invandrare som inte kan tillföra företaget något.
Permalänk | Anmäl
Init, 2011-09-20, 16:33
Hur tänker man när man skriver:
"Sverige har problem idag. Många människor står utanför systemen genom att flera t.ex. diskrimineras från jobb eller från att bo där de vill"
I vilket land får man bo där man vill?
Om jag flyttar till New York utan några pengar på fickan och säger "jag vill bo på femte avenyn" eller i "det där stället vid kusten där medlemmarna i klanen Kennedy bodde".
Kommer jag då att få bo där då?
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2011-09-20, 16:34
Olle Olsson,
SCB:s Inkomstfördelningsundersökning 2008, tabell 48 visar att summan av bidragen för utrikes födda hushåll uppgår till 42900 kr och att de betalar 45400 kr i skatt.
http://www.scb.se/statistik/HE/HE0103/2008A02D/HE0103_2008A02D_SM_HE21SM...
Hushåll med både inrikes och utrikes födda får i genomsnitt 26900 kr i bidrag och betalar 89200 kr i skatt.
Inrikes födda hushåll får 28800 kr i bidrag och betalar 79200 kr i skatt.
Permalänk | Anmäl
Lars Persson, 2011-09-20, 16:34
Ett praktiskt experiment!
Bygg ett torn på höjden med hjälp av klossar. När tornet rasar är det klossarnas fel eller är det den som la på den sista?
Det har funkat länge för PKetablissemanget att fly sitt ansvar genom att inte ta det för sitt tornbygge.
Permalänk | Anmäl
Berg Säker, 2011-09-20, 16:37
Fel och fel. Vi lever i ett högutvecklat kapitalistiskt land där de som är bäst lämpade för jobbet får det. När det importeras tiotusentals, eller tom hundratusentals, människor från primitiva u-länder där utbildningen är extremt dålig eller icke-existerande så är det ganska uppenbart att de inte kommer att få jobb hur enkelt som helst. Varför? Därför att inte finns ur många jobb som helst som inte kräver någon utbildning. Eftersom Sverige är så utvecklat och modernt så har de flesta fysiska jobb fasats ut till maskiner eller outsourcats till asien.
När ska centern, och resten av sjuklövern, förstå att invandring av folk med kass utbildning inte kan sluta på något annat sätt än bidragsghetton?
Det finns två lösningar. Den ena är att vi går över till ett kommunistiskt system där alla är garanterade lön och jobb. Men vi vet ju hur det brukar sluta, så jag tror ingen vill ha det.
Den andra lösningen är att vi stoppar invandringen från dessa områden eftersom det aldrig går att få så många analfabeter eller dåligt utbildade i arbete.
Och nej, oavsett vad ni har läst för rapporter så har inte u-landsfolk "bättre utbildning" än svenskar. Skrattretande.
Permalänk | Anmäl
jon79, 2011-09-20, 16:58
jon79,
Invandrare har inte bättre utbildning än svenskar men skillnaden är inte så stor.
http://sites.google.com/site/viisverige/Home/utbildning-hos-invandrare
De som invandrade till Sverige år 2008 tog med sig utbildning värd mer än 30 miljarder kr.
http://sites.google.com/site/viisverige/Home/vaerdet-av-invandrares-utbi...
Permalänk | Anmäl
Lars Persson, 2011-09-20, 17:08
"Att personer med utländsk bakgrund exempelvis är arbetslösa är ett arbetsmarknadsproblem; ett systemfel. "
Till och börja med kan ni sluta att klumpa ihop alla invandrare, alla står inte utan arbete. Ex har vissa asiatiska grupper lägre arbetslöshet än den svenska gruppen.
Att stå utanförarbetsmarknaden handlar om två saker
1. Att ha rätt kompetens, inte minst då vi glider allt mer mot ett informationssamhälle.
2. Kontakter
Oavsett vilka kontakter man har är en total brist på appliceringsbar kompetens i kombination med ett obefintligt språk ett enormt handikapp i en konkurrensutsatt situation.
Snömos är när man konsekvent inte ger svar på konkreta frågeställningar utan enbart levererar floskler. Är inte situation värd mer respekt än det? Det är de senaste 20 årens politiska värld vi ser idag, det är era skapade problem.
"Sverige har problem idag. Många människor står utanför systemen genom att flera t.ex. diskrimineras från jobb eller från att bo där de vill. "
1. Jag är så förbannat på detta eviga malande om att det är någon annans fel. Hur kan det vara någon annans fel att en person inte får arbete via diskriminering när det går lika många svenskar arbetslösa? Observera dock att den svenska (strunt i härkomst, utländsk är era egna ord) gruppen är den stora gruppen, så illa är det.
Ge mig ett enda land som ställer så humana krav på nyinflyttade? Kanada nämns ofta men inte alla är medvetna om den selektion och vilka krav som faktiskt ställs på den nyanlända. Jämför gärna dessa med:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_invandringspolitik
2. Alla som någonsin flyttat ut från familjehemmet vet att det inte är så lätt att skaffa sin första bostad. Det blir självklart inte lättare om man först lever på bidrag en längre tid, snegla gärna på undersökningar som gjort om vikten att snabbt komma tillbaka i arbetslivet igen.
3. Om ni någonsin orkar läsa på om de värdeord ni slänger er med kan ni snart komma till insikt om att diskriminering inte bara är när en grupp utesluts utan även när en grupp får ojämna fördelar.
Det är en diskussionsfråga men den svenska gruppen kan mycket väl ses som diskriminerad då den är utesluten från många stödfunktioner som den "invandrade" gruppen har tillgång till. Inte minst om frågan hanteras av en opartiskt part.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Diskriminering
"Det går inte att sopa problemen under mattan och låtsas som ingenting. Därför måste det också vara tillåtet att få tala om integrationen och hur den inte fungerat tillfredsställande. "
Snälla!
Att sitta i er sits och påstå att det skall vara tillåtet klingar falskt, vart har denna attityd dolts de senaste 10 åren? Uttalandet låter så falskt att jag bara kan se det som ett klassiskt politiskt knep. Visa mig gärna på ett konkret arbete där ni lyfter denna fråga och tar strid för den.
"Rädsla och intolerans för andra föder extremism och främlingsfientlighet. Med stor sorg bevittnade vi nyligen det fruktansvärda som hände i vårt nordiska grannland Norge till följd av detta, och vi ser hur mörka krafter vill hota demokratin. "
Så om igen, det finns bara en mörk sida och det är rasisterna, ursäkta de högerextrema?
Ta ni och ge folk lite framtidstro genom att komma med en konkret politik, kämpa för den och kommunicera den på gator och torg så kanske söndringen kan hejdas.
För söndring ser vi varje dag, vi har hela områden som totalt är avbefolkade på sin ursprungsbefolkning och där det goda samspelet och någon typ av ev. vinst är lika med noll. Det enda dessa områden föder är misstro, utanförskap och parallellsamhällen.
Det finns bara förlorare med er politik då den inte har haft någon konkret strategi på snart en generation. Vår hudfärg och ev. tro spelar i grund och botten ingen roll om det finns tydliga och jämlika spelregler i samhället. Den söndring vi ser idag dök inte bara upp fredagen förra månaden, det är en långsiktig brist på politik och styrning som skapat den. Och det är ni vi satt för att sköta den frågan…
Ser fram mot ett konkret svar.
Vänligen en 2a + 1a generationens familj som är svenskare än Bregott.
Permalänk | Anmäl
Kjell Olofsson, 2011-09-20, 17:27
Inte svenskarnas fel att integrationen brister i Sverige. Integrations-politiken har politikerna ansvar för. Inga andra.
Permalänk | Anmäl
u_17712, 2011-09-20, 17:29
#13 Dessa rapporter kan inte tas seriöst eftersom man likställer svensk och afrikansk utbildning. Jag såg nyligen på al jazeera om afrikaner i Europa. Många var utbildade bland annat till arkitekter, ingenjörer och läkare. Ingen av dessa fick jobb då deras kunskaper är så extremt mycket lägre än européers. Det är inte ens i närheten samma nivå på en afrikansk eller arabisk högskola som det är på europeisk. Med vissa undantag möjligtvis. När man utbildar sig till läkare i fattiga länder så har man ofta inte tillgång till dyr utrustning eller nedfrusna lik att öva på tex.
För övrigt så är den delen som inte får någon utbildning alls, eller bara grundläggande, enormt stor. De flesta har inte råd.
Det är alltså bara önsketänkande att utbildningsnivån skulle ens vara i närheten européers. Det är också common sense att förstå att fattiga u-länder inte har en speciellt utbildad befolkning.
Permalänk | Anmäl
jon79, 2011-09-20, 17:33
jon79,
Man kan alltid få det svar man vill ha genom att välja ut en grupp som passar ens syften. Vill man att invandrare ska vara lågutbildade gör man som du och väljer ut de invandrare som är lågutbildade och struntar i de andra. Men vill man göra en seriös bedömning av invandringens inverkan på samhället måste man grunda bedömningen på hela invandringen.
Permalänk | Anmäl
Lars Persson, 2011-09-20, 17:41
Vill man så kan man. Det går aldrig att bortse från individens ansvar gentemot det kollektive, om denne vill ta del av/vara en del av det.
Jag har själv bott många år utomlands, framförallt i ett land som är väldigt avlägset Sverige och Europa kulturellt. Det vara bara att kavla upp ärmarna och lära sig ett nytt språk och ett nytt skriftspråk. Det tog 1-1.5 år att behärska det men det fungerade bra.
I kontexten är det intressant att notera att detta land har ca 5 miljoner invandrare och det finns inte ett enda ghetto eller en enda arbetslös invandrare. Hur kommer det sig? Jo, man ställer höga krav på de som flyttar dit.
Kravlös invandring slutar med katastrof.
Det är tragiskt att C har intagit en ultrasocialistisk vänsteråskådning på invandrare (dvs, "det är alltid någon annans fel när saker och ting går åt skogen).
Permalänk | Anmäl
Fredric Nomael, 2011-09-20, 17:47
Det var med svåra ögonsmärtor jag orkade läsa hela denna sanslösa artikel. Tror ni att vi är helt naiva och bakom flötet eller. Man blir ju förtvivlad av att läsa sådan här ofattbar smörja. Centern har blivit ett populistiskt multikulti parti, som jag hoppas försvinner från den politiska kartan 2014.
Permalänk | Anmäl
Erik Viking, 2011-09-20, 17:48
#17 Saken är att nästan ingen har något emot utbildade invandrare som bidrar till Sverige. Själva kritiken mot invandringspolitiken handlar just om att man inte har några vettiga kriterier på vem som kommer hit. Det finns ingenting som säger att vi inte kan ta emot de välutbildade och skicka hem analfabeter/outbildade/islamister. Visst, det kanske låter lite elakt, men det är så det måste bli om vi inte vill ha en massa ghetton. Den fattiga delen av världen får utvecklas i sin egna takt och kanske någon gång i framtiden kan vi öppna våra gränser. Men det måste ske när alla länder kommit lika långt i utvecklingen.
Permalänk | Anmäl
jon79, 2011-09-20, 17:50
@Lars Persson
Jag håller med dig i sak, men det går inte att bunta ihop "invandrare" och sedan föra statistik på dem med syftet är att visa nytta. Gruppen är helt enkelt inte homogen nog. Vilka menar du? Pratar vi Kineser och Indier, till stor del grupper som många gånger antingen är ren arbetsinvandring eller kulturellt sett har stora kontaktnät.
Hur många arbetslösa Perser tror du det finns som kom i samband med Shahen av iran? Själv vet jag inte, men jag tvivlar på att det är fler än det finns "pursvenska".
Det enda positiva som sägs i den här artikeln är att man måste kunna föra en konkret dialog och få igång en diskussion. Det har behövts i 20 år.
Det är inget fel att dela upp och mäta folkgrupper, hur skall vi annars veta hur varje grupp av individer på bästa sätt hjälpas in i samhället? Jag förutsätter att få ser fördelar med parallella samhällen.
Oavsett vem du är och vart du kommer ifrån tror jag generellt sett att det är lättare att integrera (läs vissa grundläggande respekt) en redan välutbildad än någon som inte ens har en formell utbildning på sitt eget språk. Självklart kräver dessa grupper rejält skilda insatser?
Permalänk | Anmäl
Kjell Olofsson, 2011-09-20, 18:01
Finns en sak jag håller med om det är inte invandrarnas fel att inegrationens inte fungerar, men sedan falerar er analys totalt. Det är svenska poltitikers fel att det inte fungerar. Politiker sin inte inser att vi inte kan fortsätta att ta emot lika mycket folk när vi har hög arbetslöshet som vi kunde göra tidigare när arbetsmarknaden skrek efter arbetskraft.
Att invandrare inte får jobb beror inte på diskriminering utan på att många invarnare inte har den kunskap som efterfrågas. Inte ens de invandrare med högre utbildingar som kommer hit efterfrågas många gånger eftersom att vi har väldigt överskott i sverige på akademiker. Exempelvis är nästan 25% av de som gått arbetslösa så länge att de hamnat i fas3 akademiker.
Diskriminering och diskriminering kommer man från somalia och tror at tman ex kan söka jobb på en svenks fabrik och ändå kräva att man ska ha sina långa fladdrande chalar som riskerar att fastna i maskinerna så måste man nog tänka om.
När man läser er artikel blir det tydligt att det är inte invandrarnas fel at tdet inte fungerar utan de svenska politikernas som inte har förmåga att se verkligheten såsom den faktiskt ser ut
Permalänk | Anmäl
susanna svensson, 2011-09-20, 18:07
Lars Persson försöker som vanligt förvrida fakta i sann Federleysk anda.
Permalänk | Anmäl
Olle Olsson, 2011-09-20, 18:08
Huhh...
Jag blir riktigt rädd när jag bemödade mig att läsa listan av aktiva och f.d. aktiva som medverkat i artikeln.
Menar ni på allvar att detta var allt ni tillsammans kunde prestera som motvikt till Ilan Sadés klart mer konkreta artiklar, det finns ju inte ett gram fast materia i artikeln?
Jag minns den förra då jag skrev att det känns som att Ilan skriver ur hjärtat och faktiskt menar vad han säger,
I ert fall skulle jag vilja bussa Janne Josefsson på er med sin kamera under värsta kräftskivan.
Jag skulle inte köpa en begagnad bil av er...
Permalänk | Anmäl
Kjell Olofsson, 2011-09-20, 18:22
Jag har blivit politiskt intresserad sedan valet 2010 på grund av finanskrisen och mörkandet kring invandringspolitiken. Sedan dess har jag insett hur politiker från alla partier envist blundar för verkligheten och står naivt fast vid deras ideologi. Den här debattartikeln är ett tydligt exempel på det. Är det här de personer Centerpartiet valt till partistyrelse och "Förnyelsegrupp integration"? Varför klarar de inte underbygga sin argumentation fakta. Varför används "fulretorik"/"hatretorik" där meningsmotståndarna inom och utanför partiet anklagas för diverse elakheter?
Artikeln består av samma klassiska fel som ni malts sönder av tidigare i debatten här på Newsmill. Varför fortsätter ni i samma spår? Varför erkänner ni inte att ni hade fel och arbetar fram en ny integrationspolitisk handlingsplan?
Det är uppenbart att det här är sista försök i nån sorts panik inför stämman. Ni vet att ni är utargumenterade men vägrar envist att ge med er. Själv anser jag att personer som inte kan erkänna att de har gjort fel inte bör ha ledande positioner i ett parti. De skadar partiet och riskerar dra ned det under 4%-gränsen vid nästa val.
Jag hoppas för Centerpartiets skull att medlemmarna röstar ned förslaget på stämman. En politik som är nyliberal inom invandringspolitiken men socialliberal inom välfärdspolitiken är dömd att misslyckas.
Det ironiska i sammanhanget är att det blir just SD som vinner på övriga partiers ovilja att öppna ögonen för verkligheten. Precis motsatsen till vad artikelförfattarna önskar.
Permalänk | Anmäl
Tomas Eriksson, 2011-09-20, 18:22
Eftersom Federley tar upp Norge så vill jag gärna lära honom ett nytt ord - Bakkekontakt - och uppmana honom att skaffa lite.
Som en, i alla fall tidigare, aktiv centerpartisk ska jag förska summera ner läget för Federley m.fl. på en jättekort nivå så att det går fram:
Ingen vad jag vet förespråkar att vi ska neka asyl till legitima flyktingar enligt FN. Skilj därför på flyktingar och invandrare när ni debatterar så undviker vi missförstånd. Jag ser att ni gärna blandar ihop dessa två medvetet för att söndra och härska i debattklimatet men det är en oärlig taktik som inte går hem.
Ingen, vad jag vet, förespråkar att vi ska inskränka mänskliga rättigheter.
Många (även jag) inser att vi har en dålig befolkningspyramid. Detta kan vi däremot inte lösa genom att hela tiden bli fler männiksor på lång sikt. Det är inte hållbart i längden utan skjuter bara problemen på framtiden. Invandrare blir också gamla och sjuka såvida inte Federley tänkt slänga ut dem ur landet när de arbetat klart, vilket jag inte tror/hoppas.
Problemet ligger som ni skriver i att många invandrare inte kommer in på arbetsmarknaden (inte flyktingar heller för den delen men det är inte lika viktigt)
Felet ni gör är att skruva upp invandringen FÖRST och lösa arbetsmarknaden SEN (något som många misslyckats med under många år i Sverige). Om ni börjar förorda det motsatta händelseförloppet, vilket är ett absolut villkor, så är jag som centerpartist villig att skruva upp invandringen eftersom jag ideologiskt tycker att människor gärna får flytta hit.
Så, några korta punkter:
Temporära uppehållstillstånd bör användas mer.
Permanenta uppehållstillstånd (eller avslag) måste ges snabbare.
Lös arbetsmarknaden först, skruva upp invandringen sedan.
Befolkningspyramiden blir inte bättre för att den består av fler människor.
Personer som förespråkar ovanstående men kritiserar ideologin bakom nybyggarlandet är inte nödvändigtvis Sverigedemokrater utan medarbetare i era egna led och dessutom liberaler. Som liberal kan ma nämligen vara ideologiskt FÖR stor/fri invandring men se att verkligheten just nu inte passar denna utopi och att vägen dit är lång och inte spikrak.
Tack för mig, min röst på mitt gamla parti som jag arbetat både för och i under 15 år hänger just nu på en skör tråd.
Permalänk | Anmäl
Marie Bengtsdotter, 2011-09-20, 18:24
Vem skyller på invandrarna? Inte jag i alla fall. Invandrarna är väl till 99% hyggligt folk som vill väl. Det är politikerna som skapar system, inte minst då rikdagspolitiker i regeringsställning som ni. Ni bara pratar och pratar utan att komma med nånting konkret nytt. Tur att ni inte är läkare eller rörmokare som faktiskt måste få något gjort ibland. Det enda ni verkar lyckas med är att babbla centern ut ur riksdagen!
Permalänk | Anmäl
Jakob Jonsson, 2011-09-20, 18:26
Herre Gud vilket svammel i artikeln! Det är så tossigt att det inte går att bemöta på vanligt sätt utan får stå såsom en fyr över enfalden i den svenska debatten!
Permalänk | Anmäl
Göran Lysén, 2011-09-20, 18:28
// susanna
Jag tror inte problemet är att invandrarna kräver att få jobba i fabrik "med fladdrande sjalar". På den punkten håller jag med Federley - invandrarna vill (i de flesta fall) arbeta och göra rätt för sig (inte alla svenskar vill heller göra rätt för sig för den delen). Problemet är att det redan står 500 svenskar i kö till det jobbet på fabriken, och de pratar bättre svenska än en somalier nånsin kan lära sig. De kan också alla sociala koder. Det är ett handikapp att vara invandrare helt enkelt, och på dagens stenhårda arbetsmarknad finns det inte utrymme för några som helst handikapp. Det är inte rasism eller lathet, utan tillgång och efterfrågan kombinerat med minsta motståndets lag.
Permalänk | Anmäl
Jakob Jonsson, 2011-09-20, 18:32
Federley och Co gör sitt bästa för att sänka Centerpartiet under 4% läser jag.
Inte ett enda konstruktivt förslag till hur vi ska komma till rätta med integrationsproblemen. Bara floskler.
Det jag undrar i mitt stilla sinne ärn om karln innerst inne tror på det han skriver.
Det gör nästan lika ont att läsa detta som att se Friggebo sjunga we shall overcome.
Permalänk | Anmäl
Jonas Isksson, 2011-09-20, 18:42
Jag hade en gång en kollega som aldrig medgav ett fel. Han blånekade. Han ansåg att om man medgav ett fel så visste de andra säkert att han hade fel men om han vägrade att erkänna så kunde de aldrig vara säkra på saken. Jag får lite av déjà-vu känsla när jag läser och hör politiker tala. Hade vi tagit emot välutbildade personer (nej, det är en lögn att det är invandrade läkare och civilingenjörer som kör taxibilarna) så hade vi haft en annan situation. Det är de outbildade, de som gått i Koranskolor som inte kan leva i ett västerländskt samhälle och acceptera vår livsstil. Det är de som fått sin utbildning på gatan i Sydeuropa som kommer till ett godtroget samhälle som det svenska där de kan leva gott på brott som är problemet. De får komma hit av humanitära skäl men vi har ingen aning om vad vi skall göra av dem. Det finns inga lågkvalificerade jobb för någon, än mindre de som inte talar svenska.
Politiker borde göra en dubbel pudel med saltomortal och börja se vad de som inte lever avskilt från invandrargettona ser. Gör ett besök på ett fängelse. Var tionde borde vara invandrare av första eller andra generationen eftersom de utgör cirka 10 % av befolkningen. Så är det inte. Man tror man är i ett annat land.
Titta på vilka som misstänks för brott. Det är samma sak där fast än värre. Det verkar vara lättare att bli fälld om man är svenskättad. Titta framförallt på våldtäkterna och personrånen.
Man talar om skatteintäkter. Visst finns dem men om man hade ett ärligt ben i kroppen så skulle man fundera på om inte de som talar om kostnaderna kanske ändå har rätt. Hög arbetslöshet kostar enorma summor. Massor av barn. Far och morföräldrar och deras mammor och pappor. Tandläkar- och sjukvårdskostnaderna är gigantiska. Deras munstatus kräver ofta långt över hundratusen att fixa till. De belastar äldrevården och omsorgen och har dessutom rätt att få en skötare som talar deras språk annars är de diskriminerade.
Det går att skiva hur länge som helst om hur vi ogina, själviska skithögar ser på det samhälle som politikerna hyllar. Vi som inte vill ge bort våra pensionspengar till de som aldrig bidragit med ett öre. Vi som vill ha den fullgoda vård som vi har betalat världens högsta skatter för att få när vi blir gamla och sjuka. Hela idéen om ett multikulturellt samhälle är dödfödd och det borde inte varit svårt att förstå för någon som orkar tänka efter. Men OK, alla tänker inte efter innan men nu då, varför görs inget annat än skriva dumheter som ingen tror på ändå?
Permalänk | Anmäl
Totte, 2011-09-20, 18:49
Jag får en overklighetskänsla när jag läser det här. Har ni överhuvudtaget läst vad era partikollegor sagt? Vad är problemet, varför är ni så fullständigt oförmögna att ta till er dom problem och fakta som tagits upp? Hade jag stött på en person som agerat så här hade jag ärligt talat börjat fundera om han/hon har en psykos, eller av andra skäl kognitivt oförmögen att acceptera verkligheten.
Ni skrämmer mig, jag kan bara hoppas att ni fortsätter att framföra det här så att folk flyr centern och partiet dör så att ni försvinner ifrån varje ansvarsposition.
Permalänk | Anmäl
Karl Kullman, 2011-09-20, 18:53
Tack Ursula att du gör oss en tjänst att ditt vansinniga nybyggarparti försvinner för gott 2014!
Permalänk | Anmäl
André W, 2011-09-20, 18:56
Bland den mest anti-intellektuella propagandasmörja jag läst någonsin.
" Avsaknaden av saklig debatt kan rent av vara skadligt för ett demokratiskt samhälle."
Och ändå presenterar ni osakliga påståenden i artikeln.
Skatteintäkter från en grupp av företagare presenterad som en framgång, men "glömt" att räkna av mot kostnaden. Ja jisses ... Som ekonomer är ni c politiker i artikeln direkt inkompetenta. Men ni kan väl försöka att lösa rebusen " Arbetslösheten är ett systemfel "
Ledtråd : Använd addition och subtraktion på storheterna antal invandrare och antal lediga jobb just nu. Fundera även på vart felet har begåtts.
Ledtråd : Det är inte dom utan makt.
Skulle ni gå bet på båda uppgifterna så fundera över att byta karriär och skaffa en personlig assistent när ni ska ut och handla mat på ica.
Permalänk | Anmäl
Sven Stromitzky, 2011-09-20, 19:03
Ingen har påstått att det är invandrarnas fel att integrationen havererat. Det alla påstår är ATT DET ÄR NI POLITIKERS FEL. Fatta? Ni fortsätter att fylla på med människor från avlägsna kulturer som bevisligen inte klarar sig bra här i sverige och som arbetsmarkanden inte efterfrågar. Och ni gör detta utan att skaffa er ett tydligt folkligt mandat. Är det då konstigt att det blir problem? Ni begår ett groteskt brott mot demokratin och det svenska folket.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2011-09-20, 19:11
""Med glädje och spänning ser vi fram emot hur Centerpartiet kan fortsätta verka för att underlätta vardagen för alla som lever i Sverige.""
Men hallå!! Det är ju dom som redan lever här som ni skiter i genom att bara ösa på med mera invandrare. Om ni la ner pengar och energi på dom som redans finns är istället för att ställa dörren på vid gavel för nya så skulle ni börja närma er en human invandringspolitik. Men den politik ni för nu spottar ni våra invandrare i ansiktet med.
Nä ännu en artikel med en massa smörja o trams :(
Permalänk | Anmäl
Roger Sjöman, 2011-09-20, 19:29
Heja Federley mfl. Ni förnekar er icke. Prova att titta på Janne Josefssons TV program om Backa och kanske lyssna lite på Leif GW Persson t ex. Nu börjar företagen bli mer försiktiga med anställningar och de första som får problem är invandrarna. Antigen stiger arbetslösheten, eller minskar invandringen eller så sänks lägstalönerna så det blir massa låglönejobb för invandrarna (måste ske i kombination med lägre bidrag för att tvinga folk att ta tråkjobben). Själv väljer jag minskad invandring av dessa alternativ, misstänker starkt att moderaterna vill pressa ned lägstalönerna och de övriga partierna (förutom SD) vill ha högre arbetslöshet och bidrag. Så partivalet är enkelt, SD.
Permalänk | Anmäl
Anders B, 2011-09-20, 19:57
#20 jon79,
De som invandrar som skyddsbehövande får uppehållstillstånd just därför att de är i behov av skydd. Anser du att bara de med viss utbildning ska ha rätt till skydd.
En stor andel är anhöriginvandrare. Anser du att invånare i Sverige, infödda så väl som invandrade, inte själva ska få välja vilka de ska bilda familj med utan måste gifta sig med någon som staten anvisar och som har tillräckligt hög utbildning?
Permalänk | Anmäl
Lars Persson, 2011-09-20, 19:58
Federley anklagar svenska folket för rasism och säger att det är deras fel att arbetskraftsinvandrare och flyktingar inte får jobb i Sverige, när saken är den att det inte finns några riktiga jobb ens till välutbildade etniska svenskar, detta självklara faktum förbises alltid. Det är politiker som beslutat om invandringspolitiken och är därmed ansvarig för dess konsekvenser som massarbetslöshet, massbidragsberoende, masskriminalitet, rasism, segregation och ekonomisk ruin.
Federley låtsas att det finns hur många jobb som helst för att motivera invandring av arbetskraft och flyktingar, trots att sysselsättningsgraden är bara 50% för utlänningar och räknar vi bara utom europeiska invandrare är det mycket värre.
Federley påstår att vi behöver flyktingar och arbetskraftsinavndring för att klara välfärden eftersom vår demografiska struktur utgörs av många äldre och färre yngre, det är inget större problem eftersom försörjningsbördan för de yngre minskar och ökar för äldre så tar de i stort sett ut varandra, läs docent Jan Tullbergs noggranna analys av demografin och invandring avseende Sverige här:
http://www2.ne.su.se/ed/pdf/39-1-jt.pdf
Slutsatsen blir att detta är en förljugen artikel som inte tar upp problemen på ett seriöst sätt och lösningen på dagens stora
invandringsproblem är att föreslå helt fri invandring, alla som vill komma till Sverige och bli försörjda av skattebetalarna och få fri tillgång till dagis, skola, sjukvård, omsorg, bidrag, etc. Vi talar om flera miljarder fattiga som skulle komma hit.
Centerns nya ultraliberala nybyggarpolitik är helt verklighetsfrämmande och är bara en utopisk dröm som skulle ruinera Sverige och skulle få Grekland framstå som ett ekonomiskt paradis.
Varför skulle svenska folket ha förtroende för att C fixar dagens problem med ännu mer invandringen när ni inte klarar av att lösa dagens problem? Ni är inte trovärdiga, ni är vårldslösa med folkets väl och ve.
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2011-09-20, 20:13
Författarna talar om systemfel. Jag skulle vilja påstå att det största systemfelet är att politiker som artikelförfattarna har fått makten att avgöra vilken politik som Sverige ska föra på på det här området.
Hade de fått svara inför väljarna i direkta val så är min övertygelse att de hade åkt ut ur Riksdagen med fötterna först. Nu röstar vi istället på partier, t.ex. Centerpartiet, och sedan är det upp till partigängarna att avgöra vilka personer som ska företräda folket i Riksdagen. Här ligger det verkliga systemfelet.
Permalänk | Anmäl
Elin Eriksson, 2011-09-20, 20:27
#38 Jag anser att vi ska sätta vad som är bäst för Sverige och svenskar först. Jag är inte villig att offra min och min familjs säkerhet och väldstånd för att vi ska bygga kostsamma flyktingläger (ghetton) i Sverige.
Om du nu bryr dig så mycket om flyktingar så kan hjälpa många gånger fler genom att öka säkerheten och kvalitén i de flyktingläger som redan finns istället för att ta någon procent av flyktingarna och flyga in dem till Europa där deras framtid är livslångt bidragsberoende i ett ghetto. Man kan även hjälpa de regimer i de krigsdrabbade ländernas närhet som tar emot flest flyktingar. Det rapporteras ganska ofta om vilken misär det är i flyktingläger runtom i världen men bortsett från någar ynka kvotflyktingar så pissas det på dem.
När det gäller anhöriginvandring ska en kostnadsanalys göras. Den som är bofast i Sverige och vill att ens anhöriga ska invandra måste själv stå för kostnaderna.
Permalänk | Anmäl
jon79, 2011-09-20, 20:36
""Med glädje och spänning ser vi fram emot hur Centerpartiet kan fortsätta verka för att underlätta vardagen för alla som lever i Sverige.""
Om ni med det menar att knuffa er själva under 4%-spärren så är jag benägen att hålla med.
Hade den här artikeln publicerats med syfte att innehålla fakta, under forskningsetiska spelregler hade trion förvisats från alla universitet i landet för all framtid!
Permalänk | Anmäl
Jonas Karlsson, 2011-09-20, 20:40
"Att personer med utländsk bakgrund exempelvis är arbetslösa är ett arbetsmarknadsproblem; ett systemfel. "
På sätt och vis, ja. Merparten av invandrarna har dålig eller rent av ingen utbildning. Den genomsnittliga utbildningen för invandrare som kommit dom senaste åren är motsvarande 6års grundskola. Eftersom det ändå kommer en och annan välutbildad så innebär detta att flesta har sämre utbildning än så.
Artikelförfattarna säger att det inte är invandrarnas fel att dom inte får jobb. Och så kan man se det. Det är faktiskt inte deras fel att dom enkla jobb som dessa personer skulle kunna klara av (sortera sopor, gräva diken, plocka disk etc) är för dyra för att det ska gå att anställa alla. En del får faktiskt jobb, men det är ganska få.
Lösningen består av 2 delar:
- Sänk skatterna så att det blir lönsamt även med enkla jobb som inte kräver någon som helst utbildning.
- Sänk bidragen så att folk inte kan gå och löka år ut och år in.
"Vi ser problemet; utanförskapet till följd av misslyckad integration."
Nej, tvärtom. Intergationen är mycket lyckad. Folk kan bo i många år i Sverige utan att lära sig ett ord svenska och man kan fortsätta att leva precis som i sitt hemland.
". Invandring ger också ökad utrikeshandel via tillgång till nya exportmarknader och handelszoner. "
Sveriges handel med Somalia, Irak och Afganistan är tämligen blygsam, för att inte säga helt försumbar. Nu fick visserligen Volvo en stor affär med Irak, men jag tror knappast den väger upp dom enorma kostander Sverige har haft på grund av alla invandrar man tagit in därifrån, om man uttrycker sig försiktigt...
"Sammantaget uppgick skatteintäkterna från företagare med utländsk bakgrund till staten 2006 till ca 20 miljarder kronor"
Kostanden för en förtidspensionär är ca 130000/år. Vi tar det som ett värde på vad det kostar att försörja en person som inte arbetar. Sverige har ca 1900000 personer med utländsk bakrund. Förvärvsfrekvensne bland dessa är ca 50%. Nu ingår inte ala i arbetskraften, men om vi utgår ifrån att fördelningen mellan "hela gruppen" och "arbetsföra" är motsvarande som för svenskarna, så blir det: 1900000*0,5*130000=123,5 miljader.
Så, företagandet av personer med utländskhärkomst bidrar i runda slängar med 1/6 av kostaden för dom med utländskhärkomst som inte arbetar.
Bra afffär tycker centern, och vill därför fylla på med ännu fler när ca 500000 inom landet redan är aktivt arbetssökande.
Intressant är att det inte pressenteras några som helst konkreta förslag i artikeln. Författarna har heller inte någon som helst aning om vilken typ av folk som kommer till Sverige och vilken utbildning och yrkeserfarenhet dessa har. Men verkar heller inte ha någon som helt insikt i vad företagande och arbetslivet är för något. Är det någn av dom som någonsin haft ett hederligt arbete?
Permalänk | Anmäl
Leif D, 2011-09-20, 20:50
jon79,
Det är inte att värna svenskars välstånd att inskränka vår rätt att själva välja livspartner.
Beträffande samhällsekonomin så är familjer som består av både svenskar och invandrare en bra affär för Sverige. De får nästan inget ekonomiskt bistånd och betalar mycket skatt som du kan se i det jag skrev i #10.
Permalänk | Anmäl
Lars Persson, 2011-09-20, 20:50
Leif D,
Ja, det är hälften av alla utrikes födda som jobbar, om man räknar i åldersgruppen 0-100+. Och det är precis lika stor andel som jobbar bland inrikes födda.
Permalänk | Anmäl
Lars Persson, 2011-09-20, 20:54
#44 45 Lars Persson
Du skjuter bredvid mål dom flesta är inte kritiska till all invandring.
Självklart har alla rätt till att välja livspartner men att ta med hela släkten till Sverige är något annat.
Det andra många är trötta på är allt fusk.
Permalänk | Anmäl
Peter Tornquist, 2011-09-20, 21:01
"Inte invandrarnas fel att integrationspolitiken brister"
Nä, jag håller med. Skulden ligger på de som beslutat om vår immigrationspolitik. De bär ett mycket tungt ansvar (som de aldrig behöver ta sannolikt.)
Permalänk | Anmäl
Robet Stenkvist, 2011-09-20, 21:15
Peter Tornquist,
Det är en myt att invandrare tar med "hela släkten" till Sverige. Efter 9 år hade det kommit 14 anhöriga till 100 som invandrade 1997.
http://www.scb.se/statistik/_publikationer/BE0701_2008A01_BR_BE51BR0803.pdf
Permalänk | Anmäl
Lars Persson, 2011-09-20, 21:15
LArs Persson
Det är stor skillnad att som svensk ta hit tex en partner gentemot vilkoren för anhöriga till invandrare.
Permalänk | Anmäl
Fredric Nomael, 2011-09-20, 21:18
Centerpartiet, född Bondeförbundet 2 mars 1913, död 15 september 2014. Efter riksdagsvalen 2006 tog den så kallade Stureplanscentern över vilket medförde att Centerpartiets steg för steg förlorade andelar i valmanskåren. Efter ett sista desperat försök att återfå väljarnas förtroende lanserade Centerpartiet den verklighetsfrånvända visionen "Nybyggarlandet Sverige" vid stämman i Åre hösten 2011, en åtgärd som medförde strömhopp av de rurala delarna av partiet. Vid riksdagsvalet 2014 fick Centerpartiet blott sex röster, samtliga undertecknare av ett manifest publicerat på newsmill.se 2011-09-20. Partiet upplöstes slutligen dagen efter riksdagsvalet 2014.
Permalänk | Anmäl
Beg Differ, 2011-09-20, 21:21
119 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Jösses vilken smörja.
Ta upp skatteintäkterna utan att med ett ord nämna kostnaderna...
Jag ser du har glömt att läsa lokaltidningarna som jag föreslog och fortsätter i samma verklighetsfrämmande anda.
Ingen av er hade stått ut eller klarat en vecka på min gata.
Ni lever inte i verkligheten men det gör jag och den är inte rolig.
Varför kan ni inte försöka sätta er in i hur folket i landet har det ?
Jag ska hälsa Egard (2 ggr rånad och misshandlad och de slog ihjäl hans hund andra gången) att du bryr dig inte om honom, du prioriterar andra och annat.
Man vet inte om man ska skratta eller gråta när man läser artikeln.
Snälla ni vi vanliga medborgare köper inte floskler längre se på ert valresultat.
Jag har en fru som precis gått igenom SFI. Det är inte diskriminering som gör att många invandrare inte får jobb.
Det är att dom saknar dom kunskaper svenskt näringsliv behöver.
Ni politiker måste inse att ni inte kan skapa jobb bara rätt förutsättningar.
Visst kan man skylla på vissa att dom är arbetslösa det är idag många ungdomar som inte orkar att utbilda sig.
Vems fel är det att det att dom inte får jobb.
Jag har röstat borgerligt under hela mitt liv men nu är det slut.
Om man slänger bensin på en eld som brinner är det ju den som slänger på bensinen som är orsak till att en större brand uppstår
M.A.O politikernas fel att vi får större o större problem mer invandring vi tar in. Inte invandrarnas fel
Dra ner på invandringen
För mig räckte det att läsa den första korkade meningen i ingressen: "Mänskliga rättigheter har inga gränser".
Det är förvånade att man kunnat nå så höga positioner inom (C) som författarna Federly m fl, med så verklighetsfrämmande åsikter.
Författarna tycks mena att det är fritt fram för alla att komma till Sverige och få del av vårt välstånd. Bra få det bekräftat så tydligt.
Jo Federly m fl, det tillkommer varje stat att skapa sina regler och bygga upp sitt välstånd. Varför skall vi annars ha olika länder för, om det är fritt fram för andra staters invånare att komma hit för att få del av vårt välstånd som vi betalat med våra skatter.
Gud hjälpe detta land med sådana stollar till politiker.
Ytterligare en i den långa raden av orbajseri och floskelsprutning i detta ämne, och som vanligt inga konkreta förslag hur man ska komma till rätta med problemen.
Det kokar som vanligt ner till att allt är den vite Svenske mannens fel, för det är kontentan, även om man kallar det för "systemfel"
På många sätt går hela invandringsdebatten runt i circklar. I Sverige är det fortfarande tabu att tala om invandringspolitiken och istället bara säga 'integrationen'.
Det blir väldigt konstigt: hur har alla dessa integrationsproblem uppkommit? Av sig själva? Det låter ibland så i debatten. Man nämner inte att 100,000 per år har kommit i stadig ström mer än några år nu, och innan dess också i hög utsträckning.
Snart kommer den somaliska diasporan i Sverige att svälla något enormt tack vare Alliansens och Miljöpartiets egna lilla Saltbadsanda.
Kan man enkelt konstatera att över hela Västvärlden, utan undantag så är östasiater väldigt lättanpassade?
De ser annorlunda ut, de kommer faktiskt längre ifrån än invandrarna från MENA(MEllanöstern NordAfrika), de har andra religioner och helt andra seder och vanor.
Ändå så funkar det. Det funkar helt enkelt. Man har inte dessa evighetsdebatter som om någon välfärdsdecimal eller ett specifikt användning av ett ord har någon enorm effekt.
För det har det inte. Kallar man debatten plötsligt invandringsdebatt så kommer inte mycket att ske.
Man är mer hederlig, men problematiken kvarstår.
I slutändan är det lönlöst att få människor som byggt sina karriär på att inte förstå något, att plötsligt förstå. Särskilt när deras lön går ut på att de inte förstår vad som håller på att hända i Sverige.
Till syeende och sist så kommer antagligen Centerpartiet att duka under, KD är inte långt bakom. FP kommer hanka sig kvar, om än, en bit till.
Detta decennium blir intressant. Tänk hur långt debatten har förskjutits från år 2000 till 2010, tänk er hur det blir 2020, med en ekonomisk kris under hela decenniet också?
Paradigmskiftet har börjat.
"Att personer med utländsk bakgrund exempelvis är arbetslösa är ett arbetsmarknadsproblem; ett systemfel."
Eller så beror det helt enkelt på att dessa personer inte har de kompetensprofiler som efterfrågas på den svenska arbetsmarknaden. Ett svenskt IT-företag är inte diskriminerande bara för att de inte anställer en getaherde från Somalia, de har sannolikt helt enkelt inte behov av några sådana.
Er artikel innehåller så mycket strunt att man inte vet var man skall börja. Bara en sådan sak som att identifiera diskriminering som den stora orsaken till att många invandrare går arbetslösa. Att de har fel kompetensprofil finns tydligen inte på er karta, där är man en ond rasist om man inte anställer invandrare som inte kan tillföra företaget något.
Hur tänker man när man skriver:
"Sverige har problem idag. Många människor står utanför systemen genom att flera t.ex. diskrimineras från jobb eller från att bo där de vill"
I vilket land får man bo där man vill?
Om jag flyttar till New York utan några pengar på fickan och säger "jag vill bo på femte avenyn" eller i "det där stället vid kusten där medlemmarna i klanen Kennedy bodde".
Kommer jag då att få bo där då?
Olle Olsson,
SCB:s Inkomstfördelningsundersökning 2008, tabell 48 visar att summan av bidragen för utrikes födda hushåll uppgår till 42900 kr och att de betalar 45400 kr i skatt.
http://www.scb.se/statistik/HE/HE0103/2008A02D/HE0103_2008A02D_SM_HE21SM...
Hushåll med både inrikes och utrikes födda får i genomsnitt 26900 kr i bidrag och betalar 89200 kr i skatt.
Inrikes födda hushåll får 28800 kr i bidrag och betalar 79200 kr i skatt.
Ett praktiskt experiment!
Bygg ett torn på höjden med hjälp av klossar. När tornet rasar är det klossarnas fel eller är det den som la på den sista?
Det har funkat länge för PKetablissemanget att fly sitt ansvar genom att inte ta det för sitt tornbygge.
Fel och fel. Vi lever i ett högutvecklat kapitalistiskt land där de som är bäst lämpade för jobbet får det. När det importeras tiotusentals, eller tom hundratusentals, människor från primitiva u-länder där utbildningen är extremt dålig eller icke-existerande så är det ganska uppenbart att de inte kommer att få jobb hur enkelt som helst. Varför? Därför att inte finns ur många jobb som helst som inte kräver någon utbildning. Eftersom Sverige är så utvecklat och modernt så har de flesta fysiska jobb fasats ut till maskiner eller outsourcats till asien.
När ska centern, och resten av sjuklövern, förstå att invandring av folk med kass utbildning inte kan sluta på något annat sätt än bidragsghetton?
Det finns två lösningar. Den ena är att vi går över till ett kommunistiskt system där alla är garanterade lön och jobb. Men vi vet ju hur det brukar sluta, så jag tror ingen vill ha det.
Den andra lösningen är att vi stoppar invandringen från dessa områden eftersom det aldrig går att få så många analfabeter eller dåligt utbildade i arbete.
Och nej, oavsett vad ni har läst för rapporter så har inte u-landsfolk "bättre utbildning" än svenskar. Skrattretande.
jon79,
Invandrare har inte bättre utbildning än svenskar men skillnaden är inte så stor.
http://sites.google.com/site/viisverige/Home/utbildning-hos-invandrare
De som invandrade till Sverige år 2008 tog med sig utbildning värd mer än 30 miljarder kr.
http://sites.google.com/site/viisverige/Home/vaerdet-av-invandrares-utbi...
"Att personer med utländsk bakgrund exempelvis är arbetslösa är ett arbetsmarknadsproblem; ett systemfel. "
Till och börja med kan ni sluta att klumpa ihop alla invandrare, alla står inte utan arbete. Ex har vissa asiatiska grupper lägre arbetslöshet än den svenska gruppen.
Att stå utanförarbetsmarknaden handlar om två saker
1. Att ha rätt kompetens, inte minst då vi glider allt mer mot ett informationssamhälle.
2. Kontakter
Oavsett vilka kontakter man har är en total brist på appliceringsbar kompetens i kombination med ett obefintligt språk ett enormt handikapp i en konkurrensutsatt situation.
Snömos är när man konsekvent inte ger svar på konkreta frågeställningar utan enbart levererar floskler. Är inte situation värd mer respekt än det? Det är de senaste 20 årens politiska värld vi ser idag, det är era skapade problem.
"Sverige har problem idag. Många människor står utanför systemen genom att flera t.ex. diskrimineras från jobb eller från att bo där de vill. "
1. Jag är så förbannat på detta eviga malande om att det är någon annans fel. Hur kan det vara någon annans fel att en person inte får arbete via diskriminering när det går lika många svenskar arbetslösa? Observera dock att den svenska (strunt i härkomst, utländsk är era egna ord) gruppen är den stora gruppen, så illa är det.
Ge mig ett enda land som ställer så humana krav på nyinflyttade? Kanada nämns ofta men inte alla är medvetna om den selektion och vilka krav som faktiskt ställs på den nyanlända. Jämför gärna dessa med:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_invandringspolitik
2. Alla som någonsin flyttat ut från familjehemmet vet att det inte är så lätt att skaffa sin första bostad. Det blir självklart inte lättare om man först lever på bidrag en längre tid, snegla gärna på undersökningar som gjort om vikten att snabbt komma tillbaka i arbetslivet igen.
3. Om ni någonsin orkar läsa på om de värdeord ni slänger er med kan ni snart komma till insikt om att diskriminering inte bara är när en grupp utesluts utan även när en grupp får ojämna fördelar.
Det är en diskussionsfråga men den svenska gruppen kan mycket väl ses som diskriminerad då den är utesluten från många stödfunktioner som den "invandrade" gruppen har tillgång till. Inte minst om frågan hanteras av en opartiskt part.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Diskriminering
"Det går inte att sopa problemen under mattan och låtsas som ingenting. Därför måste det också vara tillåtet att få tala om integrationen och hur den inte fungerat tillfredsställande. "
Snälla!
Att sitta i er sits och påstå att det skall vara tillåtet klingar falskt, vart har denna attityd dolts de senaste 10 åren? Uttalandet låter så falskt att jag bara kan se det som ett klassiskt politiskt knep. Visa mig gärna på ett konkret arbete där ni lyfter denna fråga och tar strid för den.
"Rädsla och intolerans för andra föder extremism och främlingsfientlighet. Med stor sorg bevittnade vi nyligen det fruktansvärda som hände i vårt nordiska grannland Norge till följd av detta, och vi ser hur mörka krafter vill hota demokratin. "
Så om igen, det finns bara en mörk sida och det är rasisterna, ursäkta de högerextrema?
Ta ni och ge folk lite framtidstro genom att komma med en konkret politik, kämpa för den och kommunicera den på gator och torg så kanske söndringen kan hejdas.
För söndring ser vi varje dag, vi har hela områden som totalt är avbefolkade på sin ursprungsbefolkning och där det goda samspelet och någon typ av ev. vinst är lika med noll. Det enda dessa områden föder är misstro, utanförskap och parallellsamhällen.
Det finns bara förlorare med er politik då den inte har haft någon konkret strategi på snart en generation. Vår hudfärg och ev. tro spelar i grund och botten ingen roll om det finns tydliga och jämlika spelregler i samhället. Den söndring vi ser idag dök inte bara upp fredagen förra månaden, det är en långsiktig brist på politik och styrning som skapat den. Och det är ni vi satt för att sköta den frågan…
Ser fram mot ett konkret svar.
Vänligen en 2a + 1a generationens familj som är svenskare än Bregott.
Inte svenskarnas fel att integrationen brister i Sverige. Integrations-politiken har politikerna ansvar för. Inga andra.
#13 Dessa rapporter kan inte tas seriöst eftersom man likställer svensk och afrikansk utbildning. Jag såg nyligen på al jazeera om afrikaner i Europa. Många var utbildade bland annat till arkitekter, ingenjörer och läkare. Ingen av dessa fick jobb då deras kunskaper är så extremt mycket lägre än européers. Det är inte ens i närheten samma nivå på en afrikansk eller arabisk högskola som det är på europeisk. Med vissa undantag möjligtvis. När man utbildar sig till läkare i fattiga länder så har man ofta inte tillgång till dyr utrustning eller nedfrusna lik att öva på tex.
För övrigt så är den delen som inte får någon utbildning alls, eller bara grundläggande, enormt stor. De flesta har inte råd.
Det är alltså bara önsketänkande att utbildningsnivån skulle ens vara i närheten européers. Det är också common sense att förstå att fattiga u-länder inte har en speciellt utbildad befolkning.
jon79,
Man kan alltid få det svar man vill ha genom att välja ut en grupp som passar ens syften. Vill man att invandrare ska vara lågutbildade gör man som du och väljer ut de invandrare som är lågutbildade och struntar i de andra. Men vill man göra en seriös bedömning av invandringens inverkan på samhället måste man grunda bedömningen på hela invandringen.
Vill man så kan man. Det går aldrig att bortse från individens ansvar gentemot det kollektive, om denne vill ta del av/vara en del av det.
Jag har själv bott många år utomlands, framförallt i ett land som är väldigt avlägset Sverige och Europa kulturellt. Det vara bara att kavla upp ärmarna och lära sig ett nytt språk och ett nytt skriftspråk. Det tog 1-1.5 år att behärska det men det fungerade bra.
I kontexten är det intressant att notera att detta land har ca 5 miljoner invandrare och det finns inte ett enda ghetto eller en enda arbetslös invandrare. Hur kommer det sig? Jo, man ställer höga krav på de som flyttar dit.
Kravlös invandring slutar med katastrof.
Det är tragiskt att C har intagit en ultrasocialistisk vänsteråskådning på invandrare (dvs, "det är alltid någon annans fel när saker och ting går åt skogen).
Det var med svåra ögonsmärtor jag orkade läsa hela denna sanslösa artikel. Tror ni att vi är helt naiva och bakom flötet eller. Man blir ju förtvivlad av att läsa sådan här ofattbar smörja. Centern har blivit ett populistiskt multikulti parti, som jag hoppas försvinner från den politiska kartan 2014.
#17 Saken är att nästan ingen har något emot utbildade invandrare som bidrar till Sverige. Själva kritiken mot invandringspolitiken handlar just om att man inte har några vettiga kriterier på vem som kommer hit. Det finns ingenting som säger att vi inte kan ta emot de välutbildade och skicka hem analfabeter/outbildade/islamister. Visst, det kanske låter lite elakt, men det är så det måste bli om vi inte vill ha en massa ghetton. Den fattiga delen av världen får utvecklas i sin egna takt och kanske någon gång i framtiden kan vi öppna våra gränser. Men det måste ske när alla länder kommit lika långt i utvecklingen.
@Lars Persson
Jag håller med dig i sak, men det går inte att bunta ihop "invandrare" och sedan föra statistik på dem med syftet är att visa nytta. Gruppen är helt enkelt inte homogen nog. Vilka menar du? Pratar vi Kineser och Indier, till stor del grupper som många gånger antingen är ren arbetsinvandring eller kulturellt sett har stora kontaktnät.
Hur många arbetslösa Perser tror du det finns som kom i samband med Shahen av iran? Själv vet jag inte, men jag tvivlar på att det är fler än det finns "pursvenska".
Det enda positiva som sägs i den här artikeln är att man måste kunna föra en konkret dialog och få igång en diskussion. Det har behövts i 20 år.
Det är inget fel att dela upp och mäta folkgrupper, hur skall vi annars veta hur varje grupp av individer på bästa sätt hjälpas in i samhället? Jag förutsätter att få ser fördelar med parallella samhällen.
Oavsett vem du är och vart du kommer ifrån tror jag generellt sett att det är lättare att integrera (läs vissa grundläggande respekt) en redan välutbildad än någon som inte ens har en formell utbildning på sitt eget språk. Självklart kräver dessa grupper rejält skilda insatser?
Finns en sak jag håller med om det är inte invandrarnas fel att inegrationens inte fungerar, men sedan falerar er analys totalt. Det är svenska poltitikers fel att det inte fungerar. Politiker sin inte inser att vi inte kan fortsätta att ta emot lika mycket folk när vi har hög arbetslöshet som vi kunde göra tidigare när arbetsmarknaden skrek efter arbetskraft.
Att invandrare inte får jobb beror inte på diskriminering utan på att många invarnare inte har den kunskap som efterfrågas. Inte ens de invandrare med högre utbildingar som kommer hit efterfrågas många gånger eftersom att vi har väldigt överskott i sverige på akademiker. Exempelvis är nästan 25% av de som gått arbetslösa så länge att de hamnat i fas3 akademiker.
Diskriminering och diskriminering kommer man från somalia och tror at tman ex kan söka jobb på en svenks fabrik och ändå kräva att man ska ha sina långa fladdrande chalar som riskerar att fastna i maskinerna så måste man nog tänka om.
När man läser er artikel blir det tydligt att det är inte invandrarnas fel at tdet inte fungerar utan de svenska politikernas som inte har förmåga att se verkligheten såsom den faktiskt ser ut
Lars Persson försöker som vanligt förvrida fakta i sann Federleysk anda.
Huhh...
Jag blir riktigt rädd när jag bemödade mig att läsa listan av aktiva och f.d. aktiva som medverkat i artikeln.
Menar ni på allvar att detta var allt ni tillsammans kunde prestera som motvikt till Ilan Sadés klart mer konkreta artiklar, det finns ju inte ett gram fast materia i artikeln?
Jag minns den förra då jag skrev att det känns som att Ilan skriver ur hjärtat och faktiskt menar vad han säger,
I ert fall skulle jag vilja bussa Janne Josefsson på er med sin kamera under värsta kräftskivan.
Jag skulle inte köpa en begagnad bil av er...
Jag har blivit politiskt intresserad sedan valet 2010 på grund av finanskrisen och mörkandet kring invandringspolitiken. Sedan dess har jag insett hur politiker från alla partier envist blundar för verkligheten och står naivt fast vid deras ideologi. Den här debattartikeln är ett tydligt exempel på det. Är det här de personer Centerpartiet valt till partistyrelse och "Förnyelsegrupp integration"? Varför klarar de inte underbygga sin argumentation fakta. Varför används "fulretorik"/"hatretorik" där meningsmotståndarna inom och utanför partiet anklagas för diverse elakheter?
Artikeln består av samma klassiska fel som ni malts sönder av tidigare i debatten här på Newsmill. Varför fortsätter ni i samma spår? Varför erkänner ni inte att ni hade fel och arbetar fram en ny integrationspolitisk handlingsplan?
Det är uppenbart att det här är sista försök i nån sorts panik inför stämman. Ni vet att ni är utargumenterade men vägrar envist att ge med er. Själv anser jag att personer som inte kan erkänna att de har gjort fel inte bör ha ledande positioner i ett parti. De skadar partiet och riskerar dra ned det under 4%-gränsen vid nästa val.
Jag hoppas för Centerpartiets skull att medlemmarna röstar ned förslaget på stämman. En politik som är nyliberal inom invandringspolitiken men socialliberal inom välfärdspolitiken är dömd att misslyckas.
Det ironiska i sammanhanget är att det blir just SD som vinner på övriga partiers ovilja att öppna ögonen för verkligheten. Precis motsatsen till vad artikelförfattarna önskar.
Eftersom Federley tar upp Norge så vill jag gärna lära honom ett nytt ord - Bakkekontakt - och uppmana honom att skaffa lite.
Som en, i alla fall tidigare, aktiv centerpartisk ska jag förska summera ner läget för Federley m.fl. på en jättekort nivå så att det går fram:
Ingen vad jag vet förespråkar att vi ska neka asyl till legitima flyktingar enligt FN. Skilj därför på flyktingar och invandrare när ni debatterar så undviker vi missförstånd. Jag ser att ni gärna blandar ihop dessa två medvetet för att söndra och härska i debattklimatet men det är en oärlig taktik som inte går hem.
Ingen, vad jag vet, förespråkar att vi ska inskränka mänskliga rättigheter.
Många (även jag) inser att vi har en dålig befolkningspyramid. Detta kan vi däremot inte lösa genom att hela tiden bli fler männiksor på lång sikt. Det är inte hållbart i längden utan skjuter bara problemen på framtiden. Invandrare blir också gamla och sjuka såvida inte Federley tänkt slänga ut dem ur landet när de arbetat klart, vilket jag inte tror/hoppas.
Problemet ligger som ni skriver i att många invandrare inte kommer in på arbetsmarknaden (inte flyktingar heller för den delen men det är inte lika viktigt)
Felet ni gör är att skruva upp invandringen FÖRST och lösa arbetsmarknaden SEN (något som många misslyckats med under många år i Sverige). Om ni börjar förorda det motsatta händelseförloppet, vilket är ett absolut villkor, så är jag som centerpartist villig att skruva upp invandringen eftersom jag ideologiskt tycker att människor gärna får flytta hit.
Så, några korta punkter:
Temporära uppehållstillstånd bör användas mer.
Permanenta uppehållstillstånd (eller avslag) måste ges snabbare.
Lös arbetsmarknaden först, skruva upp invandringen sedan.
Befolkningspyramiden blir inte bättre för att den består av fler människor.
Personer som förespråkar ovanstående men kritiserar ideologin bakom nybyggarlandet är inte nödvändigtvis Sverigedemokrater utan medarbetare i era egna led och dessutom liberaler. Som liberal kan ma nämligen vara ideologiskt FÖR stor/fri invandring men se att verkligheten just nu inte passar denna utopi och att vägen dit är lång och inte spikrak.
Tack för mig, min röst på mitt gamla parti som jag arbetat både för och i under 15 år hänger just nu på en skör tråd.
Vem skyller på invandrarna? Inte jag i alla fall. Invandrarna är väl till 99% hyggligt folk som vill väl. Det är politikerna som skapar system, inte minst då rikdagspolitiker i regeringsställning som ni. Ni bara pratar och pratar utan att komma med nånting konkret nytt. Tur att ni inte är läkare eller rörmokare som faktiskt måste få något gjort ibland. Det enda ni verkar lyckas med är att babbla centern ut ur riksdagen!
Herre Gud vilket svammel i artikeln! Det är så tossigt att det inte går att bemöta på vanligt sätt utan får stå såsom en fyr över enfalden i den svenska debatten!
// susanna
Jag tror inte problemet är att invandrarna kräver att få jobba i fabrik "med fladdrande sjalar". På den punkten håller jag med Federley - invandrarna vill (i de flesta fall) arbeta och göra rätt för sig (inte alla svenskar vill heller göra rätt för sig för den delen). Problemet är att det redan står 500 svenskar i kö till det jobbet på fabriken, och de pratar bättre svenska än en somalier nånsin kan lära sig. De kan också alla sociala koder. Det är ett handikapp att vara invandrare helt enkelt, och på dagens stenhårda arbetsmarknad finns det inte utrymme för några som helst handikapp. Det är inte rasism eller lathet, utan tillgång och efterfrågan kombinerat med minsta motståndets lag.
Federley och Co gör sitt bästa för att sänka Centerpartiet under 4% läser jag.
Inte ett enda konstruktivt förslag till hur vi ska komma till rätta med integrationsproblemen. Bara floskler.
Det jag undrar i mitt stilla sinne ärn om karln innerst inne tror på det han skriver.
Det gör nästan lika ont att läsa detta som att se Friggebo sjunga we shall overcome.
Jag hade en gång en kollega som aldrig medgav ett fel. Han blånekade. Han ansåg att om man medgav ett fel så visste de andra säkert att han hade fel men om han vägrade att erkänna så kunde de aldrig vara säkra på saken. Jag får lite av déjà-vu känsla när jag läser och hör politiker tala. Hade vi tagit emot välutbildade personer (nej, det är en lögn att det är invandrade läkare och civilingenjörer som kör taxibilarna) så hade vi haft en annan situation. Det är de outbildade, de som gått i Koranskolor som inte kan leva i ett västerländskt samhälle och acceptera vår livsstil. Det är de som fått sin utbildning på gatan i Sydeuropa som kommer till ett godtroget samhälle som det svenska där de kan leva gott på brott som är problemet. De får komma hit av humanitära skäl men vi har ingen aning om vad vi skall göra av dem. Det finns inga lågkvalificerade jobb för någon, än mindre de som inte talar svenska.
Politiker borde göra en dubbel pudel med saltomortal och börja se vad de som inte lever avskilt från invandrargettona ser. Gör ett besök på ett fängelse. Var tionde borde vara invandrare av första eller andra generationen eftersom de utgör cirka 10 % av befolkningen. Så är det inte. Man tror man är i ett annat land.
Titta på vilka som misstänks för brott. Det är samma sak där fast än värre. Det verkar vara lättare att bli fälld om man är svenskättad. Titta framförallt på våldtäkterna och personrånen.
Man talar om skatteintäkter. Visst finns dem men om man hade ett ärligt ben i kroppen så skulle man fundera på om inte de som talar om kostnaderna kanske ändå har rätt. Hög arbetslöshet kostar enorma summor. Massor av barn. Far och morföräldrar och deras mammor och pappor. Tandläkar- och sjukvårdskostnaderna är gigantiska. Deras munstatus kräver ofta långt över hundratusen att fixa till. De belastar äldrevården och omsorgen och har dessutom rätt att få en skötare som talar deras språk annars är de diskriminerade.
Det går att skiva hur länge som helst om hur vi ogina, själviska skithögar ser på det samhälle som politikerna hyllar. Vi som inte vill ge bort våra pensionspengar till de som aldrig bidragit med ett öre. Vi som vill ha den fullgoda vård som vi har betalat världens högsta skatter för att få när vi blir gamla och sjuka. Hela idéen om ett multikulturellt samhälle är dödfödd och det borde inte varit svårt att förstå för någon som orkar tänka efter. Men OK, alla tänker inte efter innan men nu då, varför görs inget annat än skriva dumheter som ingen tror på ändå?
Jag får en overklighetskänsla när jag läser det här. Har ni överhuvudtaget läst vad era partikollegor sagt? Vad är problemet, varför är ni så fullständigt oförmögna att ta till er dom problem och fakta som tagits upp? Hade jag stött på en person som agerat så här hade jag ärligt talat börjat fundera om han/hon har en psykos, eller av andra skäl kognitivt oförmögen att acceptera verkligheten.
Ni skrämmer mig, jag kan bara hoppas att ni fortsätter att framföra det här så att folk flyr centern och partiet dör så att ni försvinner ifrån varje ansvarsposition.
Tack Ursula att du gör oss en tjänst att ditt vansinniga nybyggarparti försvinner för gott 2014!
Bland den mest anti-intellektuella propagandasmörja jag läst någonsin.
" Avsaknaden av saklig debatt kan rent av vara skadligt för ett demokratiskt samhälle."
Och ändå presenterar ni osakliga påståenden i artikeln.
Skatteintäkter från en grupp av företagare presenterad som en framgång, men "glömt" att räkna av mot kostnaden. Ja jisses ... Som ekonomer är ni c politiker i artikeln direkt inkompetenta. Men ni kan väl försöka att lösa rebusen " Arbetslösheten är ett systemfel "
Ledtråd : Använd addition och subtraktion på storheterna antal invandrare och antal lediga jobb just nu. Fundera även på vart felet har begåtts.
Ledtråd : Det är inte dom utan makt.
Skulle ni gå bet på båda uppgifterna så fundera över att byta karriär och skaffa en personlig assistent när ni ska ut och handla mat på ica.
Ingen har påstått att det är invandrarnas fel att integrationen havererat. Det alla påstår är ATT DET ÄR NI POLITIKERS FEL. Fatta? Ni fortsätter att fylla på med människor från avlägsna kulturer som bevisligen inte klarar sig bra här i sverige och som arbetsmarkanden inte efterfrågar. Och ni gör detta utan att skaffa er ett tydligt folkligt mandat. Är det då konstigt att det blir problem? Ni begår ett groteskt brott mot demokratin och det svenska folket.
""Med glädje och spänning ser vi fram emot hur Centerpartiet kan fortsätta verka för att underlätta vardagen för alla som lever i Sverige.""
Men hallå!! Det är ju dom som redan lever här som ni skiter i genom att bara ösa på med mera invandrare. Om ni la ner pengar och energi på dom som redans finns är istället för att ställa dörren på vid gavel för nya så skulle ni börja närma er en human invandringspolitik. Men den politik ni för nu spottar ni våra invandrare i ansiktet med.
Nä ännu en artikel med en massa smörja o trams :(
Heja Federley mfl. Ni förnekar er icke. Prova att titta på Janne Josefssons TV program om Backa och kanske lyssna lite på Leif GW Persson t ex. Nu börjar företagen bli mer försiktiga med anställningar och de första som får problem är invandrarna. Antigen stiger arbetslösheten, eller minskar invandringen eller så sänks lägstalönerna så det blir massa låglönejobb för invandrarna (måste ske i kombination med lägre bidrag för att tvinga folk att ta tråkjobben). Själv väljer jag minskad invandring av dessa alternativ, misstänker starkt att moderaterna vill pressa ned lägstalönerna och de övriga partierna (förutom SD) vill ha högre arbetslöshet och bidrag. Så partivalet är enkelt, SD.
#20 jon79,
De som invandrar som skyddsbehövande får uppehållstillstånd just därför att de är i behov av skydd. Anser du att bara de med viss utbildning ska ha rätt till skydd.
En stor andel är anhöriginvandrare. Anser du att invånare i Sverige, infödda så väl som invandrade, inte själva ska få välja vilka de ska bilda familj med utan måste gifta sig med någon som staten anvisar och som har tillräckligt hög utbildning?
Federley anklagar svenska folket för rasism och säger att det är deras fel att arbetskraftsinvandrare och flyktingar inte får jobb i Sverige, när saken är den att det inte finns några riktiga jobb ens till välutbildade etniska svenskar, detta självklara faktum förbises alltid. Det är politiker som beslutat om invandringspolitiken och är därmed ansvarig för dess konsekvenser som massarbetslöshet, massbidragsberoende, masskriminalitet, rasism, segregation och ekonomisk ruin.
Federley låtsas att det finns hur många jobb som helst för att motivera invandring av arbetskraft och flyktingar, trots att sysselsättningsgraden är bara 50% för utlänningar och räknar vi bara utom europeiska invandrare är det mycket värre.
Federley påstår att vi behöver flyktingar och arbetskraftsinavndring för att klara välfärden eftersom vår demografiska struktur utgörs av många äldre och färre yngre, det är inget större problem eftersom försörjningsbördan för de yngre minskar och ökar för äldre så tar de i stort sett ut varandra, läs docent Jan Tullbergs noggranna analys av demografin och invandring avseende Sverige här:
http://www2.ne.su.se/ed/pdf/39-1-jt.pdf
Slutsatsen blir att detta är en förljugen artikel som inte tar upp problemen på ett seriöst sätt och lösningen på dagens stora
invandringsproblem är att föreslå helt fri invandring, alla som vill komma till Sverige och bli försörjda av skattebetalarna och få fri tillgång till dagis, skola, sjukvård, omsorg, bidrag, etc. Vi talar om flera miljarder fattiga som skulle komma hit.
Centerns nya ultraliberala nybyggarpolitik är helt verklighetsfrämmande och är bara en utopisk dröm som skulle ruinera Sverige och skulle få Grekland framstå som ett ekonomiskt paradis.
Varför skulle svenska folket ha förtroende för att C fixar dagens problem med ännu mer invandringen när ni inte klarar av att lösa dagens problem? Ni är inte trovärdiga, ni är vårldslösa med folkets väl och ve.
Författarna talar om systemfel. Jag skulle vilja påstå att det största systemfelet är att politiker som artikelförfattarna har fått makten att avgöra vilken politik som Sverige ska föra på på det här området.
Hade de fått svara inför väljarna i direkta val så är min övertygelse att de hade åkt ut ur Riksdagen med fötterna först. Nu röstar vi istället på partier, t.ex. Centerpartiet, och sedan är det upp till partigängarna att avgöra vilka personer som ska företräda folket i Riksdagen. Här ligger det verkliga systemfelet.
#38 Jag anser att vi ska sätta vad som är bäst för Sverige och svenskar först. Jag är inte villig att offra min och min familjs säkerhet och väldstånd för att vi ska bygga kostsamma flyktingläger (ghetton) i Sverige.
Om du nu bryr dig så mycket om flyktingar så kan hjälpa många gånger fler genom att öka säkerheten och kvalitén i de flyktingläger som redan finns istället för att ta någon procent av flyktingarna och flyga in dem till Europa där deras framtid är livslångt bidragsberoende i ett ghetto. Man kan även hjälpa de regimer i de krigsdrabbade ländernas närhet som tar emot flest flyktingar. Det rapporteras ganska ofta om vilken misär det är i flyktingläger runtom i världen men bortsett från någar ynka kvotflyktingar så pissas det på dem.
När det gäller anhöriginvandring ska en kostnadsanalys göras. Den som är bofast i Sverige och vill att ens anhöriga ska invandra måste själv stå för kostnaderna.
""Med glädje och spänning ser vi fram emot hur Centerpartiet kan fortsätta verka för att underlätta vardagen för alla som lever i Sverige.""
Om ni med det menar att knuffa er själva under 4%-spärren så är jag benägen att hålla med.
Hade den här artikeln publicerats med syfte att innehålla fakta, under forskningsetiska spelregler hade trion förvisats från alla universitet i landet för all framtid!
"Att personer med utländsk bakgrund exempelvis är arbetslösa är ett arbetsmarknadsproblem; ett systemfel. "
På sätt och vis, ja. Merparten av invandrarna har dålig eller rent av ingen utbildning. Den genomsnittliga utbildningen för invandrare som kommit dom senaste åren är motsvarande 6års grundskola. Eftersom det ändå kommer en och annan välutbildad så innebär detta att flesta har sämre utbildning än så.
Artikelförfattarna säger att det inte är invandrarnas fel att dom inte får jobb. Och så kan man se det. Det är faktiskt inte deras fel att dom enkla jobb som dessa personer skulle kunna klara av (sortera sopor, gräva diken, plocka disk etc) är för dyra för att det ska gå att anställa alla. En del får faktiskt jobb, men det är ganska få.
Lösningen består av 2 delar:
- Sänk skatterna så att det blir lönsamt även med enkla jobb som inte kräver någon som helst utbildning.
- Sänk bidragen så att folk inte kan gå och löka år ut och år in.
"Vi ser problemet; utanförskapet till följd av misslyckad integration."
Nej, tvärtom. Intergationen är mycket lyckad. Folk kan bo i många år i Sverige utan att lära sig ett ord svenska och man kan fortsätta att leva precis som i sitt hemland.
". Invandring ger också ökad utrikeshandel via tillgång till nya exportmarknader och handelszoner. "
Sveriges handel med Somalia, Irak och Afganistan är tämligen blygsam, för att inte säga helt försumbar. Nu fick visserligen Volvo en stor affär med Irak, men jag tror knappast den väger upp dom enorma kostander Sverige har haft på grund av alla invandrar man tagit in därifrån, om man uttrycker sig försiktigt...
"Sammantaget uppgick skatteintäkterna från företagare med utländsk bakgrund till staten 2006 till ca 20 miljarder kronor"
Kostanden för en förtidspensionär är ca 130000/år. Vi tar det som ett värde på vad det kostar att försörja en person som inte arbetar. Sverige har ca 1900000 personer med utländsk bakrund. Förvärvsfrekvensne bland dessa är ca 50%. Nu ingår inte ala i arbetskraften, men om vi utgår ifrån att fördelningen mellan "hela gruppen" och "arbetsföra" är motsvarande som för svenskarna, så blir det: 1900000*0,5*130000=123,5 miljader.
Så, företagandet av personer med utländskhärkomst bidrar i runda slängar med 1/6 av kostaden för dom med utländskhärkomst som inte arbetar.
Bra afffär tycker centern, och vill därför fylla på med ännu fler när ca 500000 inom landet redan är aktivt arbetssökande.
Intressant är att det inte pressenteras några som helst konkreta förslag i artikeln. Författarna har heller inte någon som helst aning om vilken typ av folk som kommer till Sverige och vilken utbildning och yrkeserfarenhet dessa har. Men verkar heller inte ha någon som helt insikt i vad företagande och arbetslivet är för något. Är det någn av dom som någonsin haft ett hederligt arbete?
jon79,
Det är inte att värna svenskars välstånd att inskränka vår rätt att själva välja livspartner.
Beträffande samhällsekonomin så är familjer som består av både svenskar och invandrare en bra affär för Sverige. De får nästan inget ekonomiskt bistånd och betalar mycket skatt som du kan se i det jag skrev i #10.
Leif D,
Ja, det är hälften av alla utrikes födda som jobbar, om man räknar i åldersgruppen 0-100+. Och det är precis lika stor andel som jobbar bland inrikes födda.
#44 45 Lars Persson
Du skjuter bredvid mål dom flesta är inte kritiska till all invandring.
Självklart har alla rätt till att välja livspartner men att ta med hela släkten till Sverige är något annat.
Det andra många är trötta på är allt fusk.
"Inte invandrarnas fel att integrationspolitiken brister"
Nä, jag håller med. Skulden ligger på de som beslutat om vår immigrationspolitik. De bär ett mycket tungt ansvar (som de aldrig behöver ta sannolikt.)
Peter Tornquist,
Det är en myt att invandrare tar med "hela släkten" till Sverige. Efter 9 år hade det kommit 14 anhöriga till 100 som invandrade 1997.
http://www.scb.se/statistik/_publikationer/BE0701_2008A01_BR_BE51BR0803.pdf
LArs Persson
Det är stor skillnad att som svensk ta hit tex en partner gentemot vilkoren för anhöriga till invandrare.
Centerpartiet, född Bondeförbundet 2 mars 1913, död 15 september 2014. Efter riksdagsvalen 2006 tog den så kallade Stureplanscentern över vilket medförde att Centerpartiets steg för steg förlorade andelar i valmanskåren. Efter ett sista desperat försök att återfå väljarnas förtroende lanserade Centerpartiet den verklighetsfrånvända visionen "Nybyggarlandet Sverige" vid stämman i Åre hösten 2011, en åtgärd som medförde strömhopp av de rurala delarna av partiet. Vid riksdagsvalet 2014 fick Centerpartiet blott sex röster, samtliga undertecknare av ett manifest publicerat på newsmill.se 2011-09-20. Partiet upplöstes slutligen dagen efter riksdagsvalet 2014.