Det är inte i många frågor jag stödjer SD, men detta är en fråga som samtliga med en tro på demokrati bör stödja.
Det borde ligga i allas intresse, inklusive politikers, att öppna arkiven och låta svenska folket få reda på vad som egentligen har förgåtts bakom kulisserna!
Permalänk | Anmäl
Viktor Andersson, 2011-09-19, 13:18
Självklart skall arkiven vara öppna.
Men om nu sveriges riksdag och media vill mörka detta så har man förmodligen väldigt mycket smolk och många lik i garderoben som måste döljas till varje pris.
Givetvis kommer detta leda till att det är ÄN mer önskvärt att få ta del av detta arkiv.
En stilla undran, går det inte att komma åt dessa akter utomlands??
Permalänk | Anmäl
Stefan Jansson, 2011-09-19, 13:21
Kommunismen är klart den värsta ondska som någonsin drabbat mänskligheten, och att få reda på vilka som var beredda att förråda sina stackars medmänniskor borde vara en självklarhet.
Räkna dock inte med att något händer då förslaget kommer från SD.
Det kommer att behövas ett folkligt upprop, namninsamlingar och demonstrationer.
Permalänk | Anmäl
Andreas J, 2011-09-19, 13:30
Öppna arkiven, kan jag säga som amerikan. Jag är utan några som helst bindningar till SD. Detta är ett rättfärdigt förslag som ingen demokratiskt sinnad människa kan säga nej till
Permalänk | Anmäl
Arvid Andersson, 2011-09-19, 13:36
Förklaringen är nog att maktapparaten och staten ser som sitt uppdrag att skydda. I dess självbild ingår att den vet bäst. Eftersom makthavarna har egna lojaliteter och är korrupta så ses det som farligt om det rotas för mycket. Nästa gång slår det kanske mot dom själva. Alla underifrån som inte kan organiseras motarbetas och det gäller på de mest olika områden. Ibland organiseras saker som inte är tillåtna och det sker eftersom de korrupta.
Permalänk | Anmäl
Urban Persson, 2011-09-19, 13:48
Politiker av båda sorter kommer nu naturligtvis rösta nej eftersom SD är ursprunget till förslaget. Allt enligt den barnsliga slogan "om SD tycker något, tycker jag tvärt om." SD är ett gissel, men i detta har de alldeles rätt.
Permalänk | Anmäl
Sven P Andersson, 2011-09-19, 13:49
Instämmer till fullo. Klart arkiven ska öppnas.
På samma vis som de som idag nu betjänar främmande makt inom statsledning och säkerhetspolisen. CIA kan utan problem begå brott på vårt lands territorium, övervaka våra medborgare medan ledning inom säkerhetspolis och militär tvärtom samarbetar med dem. På samma vis som Quisling sa att det var i den norska nationens namn så är det idag med kollaborationen med USA.
Permalänk | Anmäl
Abe Bergegårdh, 2011-09-19, 13:54
Helt rätt SD. Det är inte värdigt en demokrati att undanhålla såpass viktig information. Man får hoppas att Wikileaks har information och att de har möjlighet att publicera.
Permalänk | Anmäl
Tommy Pedersen, 2011-09-19, 13:56
Som andra generationens invandrare från Polen anser jag att det är av yttersta vikt att staten inte skyddar dessa infiltratörer. Vi måste öppna arkiven en gång för alla.
Permalänk | Anmäl
Josef Konarkowski, 2011-09-19, 13:59
Öppna stasi-arkiven!
Permalänk | Anmäl
u_13581, 2011-09-19, 14:10
Det finns naturligtvis en koppling mellan hur negativt etablissemanget är mot SD och Stasi. Ett av huvudmålen med subversionen, inflytelseagenterna Kent skriver om var naturligtvis att angripa nationalismen, vilken utgör själva grunden till motstånd mot en yttre angripare. Man har lyckats bra, och idag finns det bara små rester av nationalism kvar bland riksdagspartierna, förutom då hos just hos SD. Problemet för Sverige är inte att ett enda parti råkar vara natinalistiskt, utan att media är så anstucket av (kultur)marxism som det är.
Permalänk | Anmäl
Kaffeburk, 2011-09-19, 14:11
Alla journalisters tystnad är väldigt talande.
Om någon släpper en fis i fel land är dom där direkt och gräver och utreder och undersöker osv osv.
Här är ett sådant scoop att det måste vara alla journalisters våta dröm att avslöja dessa namn.
Så var är dom ?
De tittar bekvämt åt ett annat håll precis som i mycket annat.
Permalänk | Anmäl
Bertil Bertilsson, 2011-09-19, 14:18
Ett bra initiativ från SD men det kommer aldrig att hända i diktaturen Sverige.
Alla vet att den absoluta majoriteten av media är kommunister eller ännu värre, miljöpartister. Och det är väl ingen nyhet att de som under Stasitiden bara var nyttiga idioter inom media, politik och samhälle nu är "respekterade" medborgare i höga positioner som gör allt för att dölja sina skelett i garderoben.
Permalänk | Anmäl
Bikerboy, 2011-09-19, 14:57
Ett utmärkt initiativ av SD.
Nu kommer hela svenska folket att få veta vilka riksdagsmän som är demokrater och vilka som är odemokratiska medlöpare till diktaturer.
Hur skall Fredrik Reinfeldt nu kunna förhindra att STASI arkiven offentligörs utan att totalt förlora förtroendet bland väljarna?
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2011-09-19, 15:11
Kan bara instämma med föregående talare. SDs intiativ kommer att fungera som ett lackmustest på vilka politiker/riksdagsmän som är demokrater och vilka som icke-demokrater. Och om de skyller på att de inte vill ta i SD med tång, så är det bara en förevändning för att de inte vill avslöja att de är odemokrater.
Läs om journalisterna, som drar sitt strå till stacken för odemokration. I veckans krönika får vi en historisk tillbakablick varför det gick så snett med den svenska journalistkåren. Här finns länksamlingen till alla krönikor: www.korta.nu/jc
Permalänk | Anmäl
Cavatus Carlson, 2011-09-19, 15:27
Efter ett år i Riksdagen borde Sverigedemokraterna begripa hur det fungerar i den här baklängesvärlden. De skulle naturligtvis ha föreslagit att för evigt begrava Stasiarkiven. Då skulle de andra partierna som en ryggradsreflex föreslagit motsatsen, att öppna arkiven.
Permalänk | Anmäl
Beg Differ, 2011-09-19, 16:22
Att landsförrädarna inte vill lätta på ridån är inte konstigt. Att Palme inte hadde några som helst problem med att avveckla Operation Stay Behind (nato-operation för fria krigets vapen-gömmor, som skulle användas om ryssen kom.) är också beklämmande. Folket vill ha svar!
Permalänk | Anmäl
Henrik C, 2011-09-19, 16:55
Svaret på varför journalister är så ointresserade av frågan är enkel.
Se på fotografierna och läs hyllningarna i pressen av alla de som var med Sveriges statsminister när de deltog i firandet av Östtyskland bara någon vecka innan muren föll. Alla de som snyltade på DDR:s givmildhet.
De skäms kanske nu.
Det gör de rätt i.
Permalänk | Anmäl
Bernd Stymer, 2011-09-19, 18:05
Publicera Stasi-listan.
Fullkomligt horribelt att så inte redan skett. Att gräva ner dem i Säpoarkiven, med hemligstämpel och utgången preskriptionstid är ett alltför utstuderat sätt att skapa moment 22 att bara det väcker misstankar.
Istället för att tillsätta en sanningskommission, eller utredning, som annars görs i parti och minut. Om alltifrån hundraårigt gamla överträdelser mot folkgrupper, mjölkkors utetider och hönors sprättmöjligheter.
Men inte om detta,
Permalänk | Anmäl
Indicator Maculatus, 2011-09-19, 19:34
Om det verkligen funnits hållbar bevisning mot svenskar som jobbat för östtyska Stasi så borde väl detta varit förmål för förundersökningar och åtal. Något sådant tycks inte aktuellt och frågan är varför. En anledning skulle kunna vara att rena pinsamheter därmed också skulle uppdagas. Så blev till exempel SVT:s mest pålitlige antikommuniska reporter i östeuropa beskylld för att ha jobbat för Säpo. Kent Ekerot och andra har en alltför stor tilltro till säkerhetstjänster och deras många gånger dårkonspiratoriska idéer och arbetssätt som alltför ofta resulterar i pinsamheter och amatörism. I Göteborg gjorde nationella insatsstyrkan tillslag mot fullständigt oskyldiga, välutbildade, väletablerade invandrare på grund av något inbillat kodspråk per sms.
Kent Ekeroths verkliga agenda torde snarare vara att han och hans parti Sverigedemokraterna genom detta får utlopp för sin antikommunism. Säkert kommer han att få ett rätt omfattande stöd för detta. Men ett mediedrev med åtföljande justitiemord med Säpokällor som bevisning vill i alla fall inte jag vara med om
Permalänk | Anmäl
Bosse Johansson, 2011-09-19, 20:06
#26 Bosse Johansson! Om Ekeroths agenda är att får utlopp för sin antikommunim så är jag med på tåget. Kommunismen måste hållas stången så långt det är möjligt. Som vi ser av agerandet kring Stasidokumenten, så har kommunismen djupa - och icke hälsosamma - rötter i det svenska samhället och styrelseskicket. Det är något som likt en varig oxeltand måste tas bort.
Svenskarna har mig veterligen inte röstat fram denna kommunistiska infiltration. Därför ställer jag givetvis upp på all antikommunism.
Permalänk | Anmäl
Cavatus Carlson, 2011-09-19, 21:13
Har inte tyskarna öppnat arkiven för "vanliga" tyskar att läsa, åtminstonde om sig själva?
Ja visst. Öppna det som handlar om Stasisvenskars och andra stasispioners, spioneri i Sverige!
Fast det klart det kan ju dyka upp saker och personer som visade sig vara "hot mot rikets säkerhet"
Permalänk | Anmäl
Inge-mar, 2011-09-19, 21:17
Bosse Johansson: Det var ingen som klagade när en av våra främsta entreprenörer pekades ut som nazist på grund av SÄPO-arkiven, på grund av att han var medlem i en sådan organisation som 17-åring. Men så fort det handlar om sovjetälskande och stalinkåta journalister, politiker och vänstermänniskor är det helt plötsligt "konspiratoriskt". Vänstern förnekar sig aldrig. Framgångsrika företagare kan man förtala och attackera, men SVT-journalister, VPK:are och sossar är helig mark, de är ju godheten personfierad.
Permalänk | Anmäl
Daniel Karlsson, 2011-09-19, 21:45
Öppna arkiven, exponera förrädarna. Dessa människor bör sitta vid en skampåle och bespottas. Om de fick bestämma hade vi varit en kommunistdiktatur, och de arbetade aktivt för det.
Permalänk | Anmäl
Daniel Karlsson, 2011-09-19, 21:47
För drygt ett år sedan ville justitieminister Beatrice Ask hänga ut misstänkta (inte dömda) sexköpare genom att skicka gredelina kuvert till dem. Samma justitieminister vill av någon anledning skydda DDR-agenterna från att avslöjas.
Slutsats: Sexköp är ett värre brott än landsförräderi.
Permalänk | Anmäl
Kjell Håkansson, 2011-09-19, 22:12
#31 Kjell Håkansson! Exakt och här kan man ana ugglor i mossen. Varför är den borgerliga regeringen villig att skydda kommunister? Är de inblandade själva? Är de i själva verket smygkommunister?
Har min svensk-amerikanske vän i grunden rätt? Han påstår på fullt allvar att i Sverige är alla partier (utom SD) kommunister. Jag börjar tro att han har rätt.
Permalänk | Anmäl
Cavatus Carlson, 2011-09-19, 23:21
#32 Cavatus,
Din amerikanske vän har ju helt rätt, i dagligt tal hör jag ofta uttrycket de sju sossepartierna bland vanligt folk. Det är uppenbart att de Nya Moderaterna är de Nya Sossarna. De kör ju vidare i extrem socialistisk anda med 48% skatteförtryck (världens högsta) och tycker vi skall vara nöjda med en balanserad budget och en statsskuld på 38% av BNP.
Jag är nöjd när vi har max 20% i skatteförtryck och en statstillgång på 100% av BNP.
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2011-09-20, 01:39
#32 Cavantus
Detta har jag sett rätt länge att vi har 7 kommunistiska partier i riksdagen. Om man som Reinfeldt & Co. gör upp med MP som jag anser som det mest kommunistiska partiet vi har i Sverige så lika barn leka bäst... Öppna Stassi-arkiven nu!
Permalänk | Anmäl
Micael Johnsson, 2011-09-20, 04:38
Naturligtvis bör Stasi-arkivens "Sverigeanknutna" delar offentliggöras i Sverige. Offentlighetsprincipen gäller väl fortfarande eller har vi EU-anpassat även den? Att så sker är sannolikt att förvänta sig alldeles för mycket, eftersom att värna det egna landets väl, dessvärre inte är Riksdagsmajoritetens starkaste gren.
Betr. några "grävande" "journalisters" "fantastiska" "avslöjande" om Drottning Sivias fars medlemskap i Nazistpartiet på 30-talet och den duktige smålänningen Ingvar Kamprads kärlek till fosterlandet, kan bara sägas att den journalistiska bedriften kan väl närmast mätas med att stjäla en glass från en 5-åring.
Får vi någonsin uppleva när några grävande journalister avslöjar de hittills hemlighållna kostnaderna för västvärldens mest omfattande utomeuropeiska invandringen? Nej, jag bara skojade, det får vi naturligtvis inte men skulle det ske, slutar det nog inte med någon Guldspade utan snarare med journalistfötter i betong i vattnet utanför Riksdagshuset!?
Bra jobbat Kent Ekeroth och Sven-Olof Sällström!!!
Permalänk | Anmäl
Lars Colliander, 2011-09-20, 14:00
Här instämmer jag med SD! Nu struntar vi i budbäraren och håller oss till saken, ty nu vill vi svenska folket se listan över Stasi-kolloboratörer! När den offentliggörs, kommer än mer att uppdagas! Samma vare för dem som sprang runt i blanka stövlar och lekte nazister! Upp med skiten på bordet, och låt huvudena rulla på alla döda som levande! Att detta skall vara så svårt i Sverige såsom enda land i hela Europa!??
Permalänk | Anmäl
Göran Lysén, 2011-09-20, 18:17
Instämmer med #37
Sakfrågan är det viktiga och där har Kenth Ekroth och Sven Olof Sällström helt rätt.
Permalänk | Anmäl
jan-olov holm, 2011-09-20, 20:28
Kjell-Albin Abrahamsson tillhör nog de som anser att otack är världens lön då han som SVT:s mest pålitlige antikommunist likafullt blir beskylld för att gå Stasis ärenden. För det är ju så det är: Fiskar man i antikommunismens grumliga vatten vet man aldrig vad som fastnar i nätet.
Permalänk | Anmäl
Bosse Johansson, 2011-09-20, 20:49
#39:
Nu börjar jag verkligen höra ekot från förr. Så att inte vara kommunist är att fiska i grumligt vatten? Vilket brukar vara en synonym för fascist eller rasist.
Språkbruket idag, även från etablerad media är så lik det forna östblocket att det ger mig frossbrytningar. Den sista sovjetstaten är nog trots allt inte Norge.
Permalänk | Anmäl
Indicator Maculatus, 2011-09-20, 23:32
Här lämnar man ett förslag som aldrig kommer att antas eftersom det skulle bryta mot svensk lagstiftning. Inga andra liknande uppgifter från t.ex säpo kommer heller att lämnas ut. Enligt vad som blivit känt finns det heller inte mycket som skulle komma fram om svenska kollaboratörer och landsförrädare utifall arkiven skulle öppnas.
Både SD och en del "högermän" tjänar nog på att arkiven förblir hemliga för nu kan man förstora upp historien och demonisera fienden. Ett poäng har dock skribenten: livet är orättvist. Kommunister "jagas" inte lika hårt som nazister/fascister. Mest påtagligt märks detta i fördömelsemanin kring andra världskriget där Sverige oförtjänt utpekas som nazistvänligt och folk, utgående från dagens moraliska värderingar fördöms, ibland för saker man kunnat göra, ibland över generationsgränserna.
Vänsterfolk har nog kommit lindrigare undan och det kan bl.a. ha sin grund i att kommunismen anses moraliskt överlägsen nazismen/fascismen.
Vad som i artikeln menas med stanken av kommunistiskt OK förstår jag inte för Sverige har väl aldrig varit styrt av kommunister. Inte heller förstår jag vilka nazistiska brott Sverige behöver vädra ut, dessutom klagar ju skribenten på att nazister/fascister( samt släkt ) fortfarande "jagas" och detsamma gäller väl grundarna till hans eget parti.
Visst spelar den personliga integriteten roll åtminstone för staten, men kanske inte alltid för media. Ser men i kommentarfälten i såna här artiklar är det väl uppenbart att publicering av namnen skulle leda till kränkningar av personerna ifråga.
Permalänk | Anmäl
Folke Larsson, 2011-09-22, 14:14
@#41 Folke Larsson, en spion och landsförrädare kan aldrig bli kränkt.
Fram med förrädarna och helst få det straff en spion och landsförrädare förtjänar.
Permalänk | Anmäl
Tom Box, 2011-09-23, 18:32
Från en kommentar ovan: "en spion och landsförrädare kan aldrig bli kränkt": Vad jag vet har ingen dömts för något sådant och ingen är heller misstänkt för det. Tills dess kommer dom i lagens att betraktas som oskyldiga, och det kommer inte att ändras hur många nätkommentarer som än skrivs.
Som jag tidigare sagt så är en del sånt som i folkmun betraktas som spioneri mm helt lagligt och inte förrän lagarna ändras kommer man att kunna åtala såna här personer. Såna lagändringar skulle ju också kunna påverka politisk lobbyism, vilket det mycket påminner om och det lär man väl knappast kunna få någon majoritet för.
Permalänk | Anmäl
Folke Larsson, 2011-09-27, 13:27
37 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Det är inte i många frågor jag stödjer SD, men detta är en fråga som samtliga med en tro på demokrati bör stödja.
Det borde ligga i allas intresse, inklusive politikers, att öppna arkiven och låta svenska folket få reda på vad som egentligen har förgåtts bakom kulisserna!
Självklart skall arkiven vara öppna.
Men om nu sveriges riksdag och media vill mörka detta så har man förmodligen väldigt mycket smolk och många lik i garderoben som måste döljas till varje pris.
Givetvis kommer detta leda till att det är ÄN mer önskvärt att få ta del av detta arkiv.
En stilla undran, går det inte att komma åt dessa akter utomlands??
Kommunismen är klart den värsta ondska som någonsin drabbat mänskligheten, och att få reda på vilka som var beredda att förråda sina stackars medmänniskor borde vara en självklarhet.
Räkna dock inte med att något händer då förslaget kommer från SD.
Det kommer att behövas ett folkligt upprop, namninsamlingar och demonstrationer.
Öppna arkiven, kan jag säga som amerikan. Jag är utan några som helst bindningar till SD. Detta är ett rättfärdigt förslag som ingen demokratiskt sinnad människa kan säga nej till
Förklaringen är nog att maktapparaten och staten ser som sitt uppdrag att skydda. I dess självbild ingår att den vet bäst. Eftersom makthavarna har egna lojaliteter och är korrupta så ses det som farligt om det rotas för mycket. Nästa gång slår det kanske mot dom själva. Alla underifrån som inte kan organiseras motarbetas och det gäller på de mest olika områden. Ibland organiseras saker som inte är tillåtna och det sker eftersom de korrupta.
Politiker av båda sorter kommer nu naturligtvis rösta nej eftersom SD är ursprunget till förslaget. Allt enligt den barnsliga slogan "om SD tycker något, tycker jag tvärt om." SD är ett gissel, men i detta har de alldeles rätt.
Instämmer till fullo. Klart arkiven ska öppnas.
På samma vis som de som idag nu betjänar främmande makt inom statsledning och säkerhetspolisen. CIA kan utan problem begå brott på vårt lands territorium, övervaka våra medborgare medan ledning inom säkerhetspolis och militär tvärtom samarbetar med dem. På samma vis som Quisling sa att det var i den norska nationens namn så är det idag med kollaborationen med USA.
Helt rätt SD. Det är inte värdigt en demokrati att undanhålla såpass viktig information. Man får hoppas att Wikileaks har information och att de har möjlighet att publicera.
Som andra generationens invandrare från Polen anser jag att det är av yttersta vikt att staten inte skyddar dessa infiltratörer. Vi måste öppna arkiven en gång för alla.
Intressant artikel i sammanhanget:
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/vi-skulle-bli-ddrs-nyttiga-idioter_...
Öppna stasi-arkiven!
Det finns naturligtvis en koppling mellan hur negativt etablissemanget är mot SD och Stasi. Ett av huvudmålen med subversionen, inflytelseagenterna Kent skriver om var naturligtvis att angripa nationalismen, vilken utgör själva grunden till motstånd mot en yttre angripare. Man har lyckats bra, och idag finns det bara små rester av nationalism kvar bland riksdagspartierna, förutom då hos just hos SD. Problemet för Sverige är inte att ett enda parti råkar vara natinalistiskt, utan att media är så anstucket av (kultur)marxism som det är.
Alla journalisters tystnad är väldigt talande.
Om någon släpper en fis i fel land är dom där direkt och gräver och utreder och undersöker osv osv.
Här är ett sådant scoop att det måste vara alla journalisters våta dröm att avslöja dessa namn.
Så var är dom ?
De tittar bekvämt åt ett annat håll precis som i mycket annat.
Ett bra initiativ från SD men det kommer aldrig att hända i diktaturen Sverige.
Alla vet att den absoluta majoriteten av media är kommunister eller ännu värre, miljöpartister. Och det är väl ingen nyhet att de som under Stasitiden bara var nyttiga idioter inom media, politik och samhälle nu är "respekterade" medborgare i höga positioner som gör allt för att dölja sina skelett i garderoben.
Ett utmärkt initiativ av SD.
Nu kommer hela svenska folket att få veta vilka riksdagsmän som är demokrater och vilka som är odemokratiska medlöpare till diktaturer.
Hur skall Fredrik Reinfeldt nu kunna förhindra att STASI arkiven offentligörs utan att totalt förlora förtroendet bland väljarna?
Kan bara instämma med föregående talare. SDs intiativ kommer att fungera som ett lackmustest på vilka politiker/riksdagsmän som är demokrater och vilka som icke-demokrater. Och om de skyller på att de inte vill ta i SD med tång, så är det bara en förevändning för att de inte vill avslöja att de är odemokrater.
Läs om journalisterna, som drar sitt strå till stacken för odemokration. I veckans krönika får vi en historisk tillbakablick varför det gick så snett med den svenska journalistkåren. Här finns länksamlingen till alla krönikor: www.korta.nu/jc
Efter ett år i Riksdagen borde Sverigedemokraterna begripa hur det fungerar i den här baklängesvärlden. De skulle naturligtvis ha föreslagit att för evigt begrava Stasiarkiven. Då skulle de andra partierna som en ryggradsreflex föreslagit motsatsen, att öppna arkiven.
Att landsförrädarna inte vill lätta på ridån är inte konstigt. Att Palme inte hadde några som helst problem med att avveckla Operation Stay Behind (nato-operation för fria krigets vapen-gömmor, som skulle användas om ryssen kom.) är också beklämmande. Folket vill ha svar!
Svaret på varför journalister är så ointresserade av frågan är enkel.
Se på fotografierna och läs hyllningarna i pressen av alla de som var med Sveriges statsminister när de deltog i firandet av Östtyskland bara någon vecka innan muren föll. Alla de som snyltade på DDR:s givmildhet.
De skäms kanske nu.
Det gör de rätt i.
Publicera Stasi-listan.
Fullkomligt horribelt att så inte redan skett. Att gräva ner dem i Säpoarkiven, med hemligstämpel och utgången preskriptionstid är ett alltför utstuderat sätt att skapa moment 22 att bara det väcker misstankar.
Istället för att tillsätta en sanningskommission, eller utredning, som annars görs i parti och minut. Om alltifrån hundraårigt gamla överträdelser mot folkgrupper, mjölkkors utetider och hönors sprättmöjligheter.
Men inte om detta,
Om det verkligen funnits hållbar bevisning mot svenskar som jobbat för östtyska Stasi så borde väl detta varit förmål för förundersökningar och åtal. Något sådant tycks inte aktuellt och frågan är varför. En anledning skulle kunna vara att rena pinsamheter därmed också skulle uppdagas. Så blev till exempel SVT:s mest pålitlige antikommuniska reporter i östeuropa beskylld för att ha jobbat för Säpo. Kent Ekerot och andra har en alltför stor tilltro till säkerhetstjänster och deras många gånger dårkonspiratoriska idéer och arbetssätt som alltför ofta resulterar i pinsamheter och amatörism. I Göteborg gjorde nationella insatsstyrkan tillslag mot fullständigt oskyldiga, välutbildade, väletablerade invandrare på grund av något inbillat kodspråk per sms.
Kent Ekeroths verkliga agenda torde snarare vara att han och hans parti Sverigedemokraterna genom detta får utlopp för sin antikommunism. Säkert kommer han att få ett rätt omfattande stöd för detta. Men ett mediedrev med åtföljande justitiemord med Säpokällor som bevisning vill i alla fall inte jag vara med om
#26 Bosse Johansson! Om Ekeroths agenda är att får utlopp för sin antikommunim så är jag med på tåget. Kommunismen måste hållas stången så långt det är möjligt. Som vi ser av agerandet kring Stasidokumenten, så har kommunismen djupa - och icke hälsosamma - rötter i det svenska samhället och styrelseskicket. Det är något som likt en varig oxeltand måste tas bort.
Svenskarna har mig veterligen inte röstat fram denna kommunistiska infiltration. Därför ställer jag givetvis upp på all antikommunism.
Har inte tyskarna öppnat arkiven för "vanliga" tyskar att läsa, åtminstonde om sig själva?
Ja visst. Öppna det som handlar om Stasisvenskars och andra stasispioners, spioneri i Sverige!
Fast det klart det kan ju dyka upp saker och personer som visade sig vara "hot mot rikets säkerhet"
Bosse Johansson: Det var ingen som klagade när en av våra främsta entreprenörer pekades ut som nazist på grund av SÄPO-arkiven, på grund av att han var medlem i en sådan organisation som 17-åring. Men så fort det handlar om sovjetälskande och stalinkåta journalister, politiker och vänstermänniskor är det helt plötsligt "konspiratoriskt". Vänstern förnekar sig aldrig. Framgångsrika företagare kan man förtala och attackera, men SVT-journalister, VPK:are och sossar är helig mark, de är ju godheten personfierad.
Öppna arkiven, exponera förrädarna. Dessa människor bör sitta vid en skampåle och bespottas. Om de fick bestämma hade vi varit en kommunistdiktatur, och de arbetade aktivt för det.
För drygt ett år sedan ville justitieminister Beatrice Ask hänga ut misstänkta (inte dömda) sexköpare genom att skicka gredelina kuvert till dem. Samma justitieminister vill av någon anledning skydda DDR-agenterna från att avslöjas.
Slutsats: Sexköp är ett värre brott än landsförräderi.
#31 Kjell Håkansson! Exakt och här kan man ana ugglor i mossen. Varför är den borgerliga regeringen villig att skydda kommunister? Är de inblandade själva? Är de i själva verket smygkommunister?
Har min svensk-amerikanske vän i grunden rätt? Han påstår på fullt allvar att i Sverige är alla partier (utom SD) kommunister. Jag börjar tro att han har rätt.
#32 Cavatus,
Din amerikanske vän har ju helt rätt, i dagligt tal hör jag ofta uttrycket de sju sossepartierna bland vanligt folk. Det är uppenbart att de Nya Moderaterna är de Nya Sossarna. De kör ju vidare i extrem socialistisk anda med 48% skatteförtryck (världens högsta) och tycker vi skall vara nöjda med en balanserad budget och en statsskuld på 38% av BNP.
Jag är nöjd när vi har max 20% i skatteförtryck och en statstillgång på 100% av BNP.
#32 Cavantus
Detta har jag sett rätt länge att vi har 7 kommunistiska partier i riksdagen. Om man som Reinfeldt & Co. gör upp med MP som jag anser som det mest kommunistiska partiet vi har i Sverige så lika barn leka bäst... Öppna Stassi-arkiven nu!
Naturligtvis bör Stasi-arkivens "Sverigeanknutna" delar offentliggöras i Sverige. Offentlighetsprincipen gäller väl fortfarande eller har vi EU-anpassat även den? Att så sker är sannolikt att förvänta sig alldeles för mycket, eftersom att värna det egna landets väl, dessvärre inte är Riksdagsmajoritetens starkaste gren.
Betr. några "grävande" "journalisters" "fantastiska" "avslöjande" om Drottning Sivias fars medlemskap i Nazistpartiet på 30-talet och den duktige smålänningen Ingvar Kamprads kärlek till fosterlandet, kan bara sägas att den journalistiska bedriften kan väl närmast mätas med att stjäla en glass från en 5-åring.
Får vi någonsin uppleva när några grävande journalister avslöjar de hittills hemlighållna kostnaderna för västvärldens mest omfattande utomeuropeiska invandringen? Nej, jag bara skojade, det får vi naturligtvis inte men skulle det ske, slutar det nog inte med någon Guldspade utan snarare med journalistfötter i betong i vattnet utanför Riksdagshuset!?
Bra jobbat Kent Ekeroth och Sven-Olof Sällström!!!
Här instämmer jag med SD! Nu struntar vi i budbäraren och håller oss till saken, ty nu vill vi svenska folket se listan över Stasi-kolloboratörer! När den offentliggörs, kommer än mer att uppdagas! Samma vare för dem som sprang runt i blanka stövlar och lekte nazister! Upp med skiten på bordet, och låt huvudena rulla på alla döda som levande! Att detta skall vara så svårt i Sverige såsom enda land i hela Europa!??
Instämmer med #37
Sakfrågan är det viktiga och där har Kenth Ekroth och Sven Olof Sällström helt rätt.
Kjell-Albin Abrahamsson tillhör nog de som anser att otack är världens lön då han som SVT:s mest pålitlige antikommunist likafullt blir beskylld för att gå Stasis ärenden. För det är ju så det är: Fiskar man i antikommunismens grumliga vatten vet man aldrig vad som fastnar i nätet.
#39:
Nu börjar jag verkligen höra ekot från förr. Så att inte vara kommunist är att fiska i grumligt vatten? Vilket brukar vara en synonym för fascist eller rasist.
Språkbruket idag, även från etablerad media är så lik det forna östblocket att det ger mig frossbrytningar. Den sista sovjetstaten är nog trots allt inte Norge.
Här lämnar man ett förslag som aldrig kommer att antas eftersom det skulle bryta mot svensk lagstiftning. Inga andra liknande uppgifter från t.ex säpo kommer heller att lämnas ut. Enligt vad som blivit känt finns det heller inte mycket som skulle komma fram om svenska kollaboratörer och landsförrädare utifall arkiven skulle öppnas.
Både SD och en del "högermän" tjänar nog på att arkiven förblir hemliga för nu kan man förstora upp historien och demonisera fienden. Ett poäng har dock skribenten: livet är orättvist. Kommunister "jagas" inte lika hårt som nazister/fascister. Mest påtagligt märks detta i fördömelsemanin kring andra världskriget där Sverige oförtjänt utpekas som nazistvänligt och folk, utgående från dagens moraliska värderingar fördöms, ibland för saker man kunnat göra, ibland över generationsgränserna.
Vänsterfolk har nog kommit lindrigare undan och det kan bl.a. ha sin grund i att kommunismen anses moraliskt överlägsen nazismen/fascismen.
Vad som i artikeln menas med stanken av kommunistiskt OK förstår jag inte för Sverige har väl aldrig varit styrt av kommunister. Inte heller förstår jag vilka nazistiska brott Sverige behöver vädra ut, dessutom klagar ju skribenten på att nazister/fascister( samt släkt ) fortfarande "jagas" och detsamma gäller väl grundarna till hans eget parti.
Visst spelar den personliga integriteten roll åtminstone för staten, men kanske inte alltid för media. Ser men i kommentarfälten i såna här artiklar är det väl uppenbart att publicering av namnen skulle leda till kränkningar av personerna ifråga.
@#41 Folke Larsson, en spion och landsförrädare kan aldrig bli kränkt.
Fram med förrädarna och helst få det straff en spion och landsförrädare förtjänar.
Från en kommentar ovan: "en spion och landsförrädare kan aldrig bli kränkt": Vad jag vet har ingen dömts för något sådant och ingen är heller misstänkt för det. Tills dess kommer dom i lagens att betraktas som oskyldiga, och det kommer inte att ändras hur många nätkommentarer som än skrivs.
Som jag tidigare sagt så är en del sånt som i folkmun betraktas som spioneri mm helt lagligt och inte förrän lagarna ändras kommer man att kunna åtala såna här personer. Såna lagändringar skulle ju också kunna påverka politisk lobbyism, vilket det mycket påminner om och det lär man väl knappast kunna få någon majoritet för.