Sanslös artikel... Föregå gärna med gott exempel och ge DIN sista hundralapp till flyktingfonden innan du tvingar på mig något jag inte bett om.
Jaha, tog det stopp där som vanligt? Du sköter visionerna, någon annan får lösa det praktiska.
Permalänk | Anmäl
u_17715, 2011-09-16, 10:27
Frida M Simonsson. Det finns miljarder människor i världen som lider.
Så vrför ska vi ge en mikroskopisk andel av alla dessa utländska medborgare, människor som bor illegalt i Sverige, privilegier som förbrukar fruktansvärt mycket resurser och som undergräver hela den svenska välfärden utan att det innebär några som helst förbättringar för världen i stort?
Vore det inte bättre att försöka använda resurserna till sådant som ger varaktiga förbättringar för många människor istället för att belöna människor som missbrukar våra invandringslagar och därmed öka problemet exponentiellt?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-09-16, 10:36
#3 Mats Svensson. Att invandrare som lever på bidrag eller illegalt konkurrerar ut reguljär arbetskraft genom svartjobbande är ett välkänt och helt naturligt fenomen.
Ändå undrar regeringen varför ungdomsarbetslösheten är så stor...
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-09-16, 10:45
"Tänk dig att du bor mitt i Sverige, välfärdens och folkhemmets land. "
Det har jag gjort. Tröttnade på det politiksa läget och att försörja alla slackers. Bland annat folk som kommer inglidande från 3e världen för ett tillbakalutat kravlöst liv i välfärdsparadiset. Flyttade 2005.
"Det här är människor som lever ibland oss de gör allt för att överleva dagen, de jobbar svart för att få mat till sina barn."
Personer som befinner sig i landet illegalt, ja.
Hade det funnits en reell fara för att dom skulle utvisas till "tortyr, förödelse, och död" så skulle dom ju ha fått politisk asyl. Vem försöker du lura? Dom befinner sig i landet av helt andra skäl.
"Migrationsverket och domstolarna som bedömer vem som har asylskäl och skyddsbehov har omöjliga krav på den sökande."
Nej. Uppenbarligen har man inga krav på ett den sökande på något sätt kan styrka sin identitet. Inte heller att man har en trovärdig historia. Jag läste så sent som igår en artikel (utdrag från migrationsöverdomstolens beslut) om en serb som fick PUT på en helt uppenbart förljugen historia.
"När han senare sökte asyl ännu en gång eftersom han på ett mirakulöst vis fått reda på exakt hur tortyren gick till, fick han svaret att han inte kunde söka asyl på grund av tortyr två gånger."
Något är fel med historien. Det går utmärkt att söka asyl hur många gånger som helst.
"Man måste kunna dokumentera sitt skyddsbehov, och denna dokumentation ställs det oerhört höga krav på."
Verkar ju inte så när man läser migrationsverkets och domstolarnas dokumentation.
Permalänk | Anmäl
Leif D, 2011-09-16, 11:09
Vilket totalt snömos! För det första heter det inte papperslösa, det heter ILLEGALA INVANDRARE. För det är vad de faktiskt är. De är invandrare som inte VILL styrka vilka de är eller i övrigt följa de regler vi har kring invandring. Det är inte Sveriges roll att agera avstjälpningsplats för all världens människor.
Ni liberaler borde spela med öppna kort i fråga om vad er avsikt är.
Ni borde först förespråka välfärdsstatens totala avskaffande, sedan kan ni förespråka öppna gränser. Inte tvärt om. Det är extremt icke-liberalt att kräva att en folkgrupp (svenskarna) skall betala för andra folkgrupper (de som invandrar).
Det humanistiska i er strävan efter ständig ökad invandring är totalt obefintligt. Jag tror att du avskyr det västerländska samhället.
Permalänk | Anmäl
Jonas Eriksson, 2011-09-16, 11:10
Migrationsverkets anställde har en liten annan erfarenhet av "papperslösa" än vad som berättas i gråtmilda snömoshistorier. Inte roligt att få reda på hur vi blir lurade hela tiden
Permalänk | Anmäl
Alvin Stoltz, 2011-09-16, 11:31
Frida:
1. Det heter inte papperslösa, den korrekta termen är illegala invandrare
2. Du ska alltså ge pengar till människor som uppehåller sig illegalt samt arbetar svart i landet?
Är du inte medveten om att om du på något vis stödjer illegala invandrare så bidrar du också till lönedumpning. Förklara gärna för de som jobbar "vitt" i bilverkstaden eller pizzerian varför deras löner ska sänkasså att illegala kan arbeta i Sverige.
Vidare betalar inte illegala invandrare skatt men åndå vill du ge dem pengar?
Permalänk | Anmäl
Fredric Nomael, 2011-09-16, 11:36
Flyktingfond... Varför inte kalla det förbrytarfonden istället. Ger ju en mer rättvis bild av vad pengarna går till.
Permalänk | Anmäl
Cobbs, 2011-09-16, 11:47
#10
Förklara vad som är "rasism" i att värna nationalstaten?
Permalänk | Anmäl
Olle Olsson, 2011-09-16, 12:01
#10 Svenne:
Peka gärna ut det främlingsfientliga?
Det duger inte att bara kasta ord om främlingsfientlighet och rasism omkring sig längre. Man måste också visa upp något!
Permalänk | Anmäl
Fredric Nomael, 2011-09-16, 12:09
#10 Svenne:
Den skrämmande människosynen står artikelförfattaren och hennes meningsfränder för. Det är de som skapar lidande och elände genom sin ideologiska strategi.
Permalänk | Anmäl
Jonas Eriksson, 2011-09-16, 12:19
"Finns för många rasister i det här landet."
Ja, och fler lär det bli, #10 Svenne, så länge inte regeringen gör mer åt problemen än att mörklägga dem. Risken för en rasistisk explosion är gigantisk.
Den dag inte svensken har mat på bordet och välfärden är knäckt kommer frustrationen att riktas mot de som kommit hit objudna och utan något matnyttigt med sig.
Svensken är inte annorlunda än andra människor och därför måste migrationspolitiken börja anpassas efter de risker den skapar. Det räcker dessutom förmodligen med att ta hänsyn till den opinion som finns för att desarmera bomben.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-09-16, 13:24
Skulle vara intressant att veta hur våra nordiska grannländer hanterar individer som saknar tillstånd att vistas i landet. Vilken lagstiftning finns och hur hanterar man t.ex sjukvård och undervisningfrågor? Kan tro att detta inte bara är ett svenskt "problem". Även om jag inte är någon EU-anhängare så borde EU i detta fall kunna enas om ett gemensamt förhållningssätt som gäller för samtliga medlemsstater.
Ibland kan det vara bra att "lyfta blicken" utanför vårt lands gränser. Sverige ligger trots allt inte på en egen planet även om man ibland tycks tro det.
Permalänk | Anmäl
Tomas Felezzo, 2011-09-16, 13:34
Nej.
När det gäller de papperslösa så är det bästa vi kan göra för dem att se till att de utvisningen verkställs så fort som möjligt. Asylprocessen är färdig, samtliga överklaganden avklarade och de har fått avslag. Jag är ledsen men då finns ingen framtid för dem i sverige.
Permalänk | Anmäl
Tomas Fredriksson, 2011-09-16, 13:59
enligt Dublinförordningen och senare Dublinkonventionen som antagits av EU gäller följande: Om den asylsökande utan tillstånd har passerat gränsen till en medlemsstat, ska denna medlemsstat ansvara för prövningen av asylansökan”. Asylsökande kommer ej luftvägen utan landvägen och har i samtliga fall passerat ett flertal länder inom EU innan de når Sverige. Det är således så att i Sverige skall inte ett enda asylfall prövas eftersom samtliga kommit via andra länder !! Sverige bör stänga alla flyktingmottagningar och inte bevilja asyl till någon eftersom de brytit mot internationella avtal !!!
Permalänk | Anmäl
Allan Karlsson, 2011-09-16, 14:11
#10 Du "Svenne" lille, ta lite tid och läs Bahareh Anderssons artiklar, särkilt den som hon skrivit idag. Kom sedan tillbaka och förklara vad du definierar som rasist. Annars framstår du bara som en riktigt dum ungkommunist som lever i en egen liten värld med foliehatten på dygnet runt.
Permalänk | Anmäl
Tony Johansson, 2011-09-16, 14:52
"Det svenska asylsystemet är ett systemfel som borde förkastats för årtiondens sen."
Det enda i artikeln jag kan hålla med om.
Permalänk | Anmäl
Lena Bengtsson, 2011-09-16, 15:47
Att leva i Sverige innebär att man är fast i en situation helt utan möjlighet att själv höja rösten och kräva sina rätt, tex genom att offentligt yttra sina sympatier för SD.
Det saknas läkare, eller är långa sjukhus-köer när man är sjuk.
Det är lönlöst att klaga när man har en orättvis arbetssituation. Såvida man inte hänvisar till sin religion eller hud/hårfärg, då blir man rikligt belönad med skadestånds-pengar, genom DO.
Ingen kan känna sig säker längre i sitt bostadskvarter, eftersom där härjar våldsbenägna gäng och religiösa extremister.
Man är helt utlämnad åt ödet.
Samtidigt kräver professionella gråterskor och änglakörer att vi ska öppna gränserna och asylreglerna på vid gavel.
Permalänk | Anmäl
Lena Bengtsson, 2011-09-16, 16:00
#26
Om det inte är illegalt att uppehålla sig i Sverige utan tillstånd, varför blir dessa då utvisade (dvs, straffade)?
Men låt lönedumpninge fortgå för all del!
Permalänk | Anmäl
Fredric Nomael, 2011-09-16, 17:53
Det råder en viss språkförbistring här i kommentarsfältet. Personerna i fråga är visst papperslösa, i alla fall flertalet av dem. Av alla asylsökande "tappar" nuförtiden 95% av dem ID-handlingarna fem minuter innan svensk gränsövergång. Inte desto mindre blir de illegala invandrare i samma ögonblick som deras asylavslag har vunnit laga kraft. Jag tycker att det är häpnadsväckande att man ens påbörjar en asylprocess för en individ som man inte vet vem den är. Det är vi nog rätt ensamma om?
Permalänk | Anmäl
Beg Differ, 2011-09-16, 18:02
#26 Jimmy, och vilken religion tänker du hota skribenten med? Hinduismen, buddismen, livets ord? Tagga ner tonen och var respektfull mot kommentatorerna. Din kommentar ligger nära gränsen till hotfull, du till och med namnger skribenten.
Ser just nu ett program på tv om en sångerska i Afganistan, fruktansvärt, vedervärdigt samhälle som styrs av män från en annan religion än ovan nämnda.
Fattar du inte att många är oroliga över det de ser i sin vardag, varför löjliggöra sig över andra människors känslor.
Permalänk | Anmäl
Tony Johansson, 2011-09-16, 18:08
Frida M har en skrämmande människosyn! Hon är berett att offra ett folks välstånd. Iställt för att späppa in en kan vi hjälpa tusentals i närområdet för samma pengar.
Det kallar jag minsannt ont och elakt att prioritera på hennes sätt!
Permalänk | Anmäl
Sten Figaro, 2011-09-16, 18:31
Även om det inte är brottsligt att gömma sig så
så är det brottsligt så som de flesta ser det.
Permalänk | Anmäl
Bo Grahn, 2011-09-16, 20:16
Hur skulle det se ut i ditt Sverige då, Frida, om du fick bestämma? Ska alla som lyckas ta sig till Sverige få stanna? Du säger heller inget om "första asylland" , för många av dem som är illegala invandrare har först kommit till Grekland eller Italien, passerat ett eller flera länder till på sin väg hit. Vilka regler tycker du ska gälla? Är det rimligt att kraven på en rysk turist är skyhögt högre än på en som kommer över gränsen illegalt?
Permalänk | Anmäl
Jan Wiklund, 2011-09-17, 08:46
Papperslös = illegal invandring = ett brott enligt
http://sv.wikipedia.org/wiki/Illegal_invandring
Vi är statistiskt sett det sista landet i världen som skall känna dåligt samvete över att vi inte försöker hjälpa hela värdens befolkning lokalt på plats. Vad vi BORDE ha dåligt samvete över är hur vi lägger allla resurser vi överhuvudtaget kan avvara på att hjälpa en promille av världens behövande på plats istället för att verkligen kunna använda samma medel för att göra VERKLIG nytta.
Bygg 500 skolor, skicka ned 5000 motiverade och välutbildade lärare, med bra lön. Låt dessa utbilda 50.000 basala lärare. Garantera ett långsiktigt skydd av både svensk och inhemsk personal och inte minst blivande lärares framtid och du gör äkta nytta!
Do your math!
Ibland undrar jag om alla navelskådare verkligen egentligen bryr sig om andra eller om allt bara är fasad?
Permalänk | Anmäl
Kjell Olofsson, 2011-09-17, 16:32
#33 Mister J,
Jag antar att det är därför man i tex England delar ut fängelsestraff till de som försöker ta sig in i landet utan papper (maximumstraff) eller uppehåller sig i landet illegalt.
Kanske också därför de stora EU-länderna alla gått ut med att invandrarna är en ekonomisk förlustaffär?
Ska illegala invandrare som jobbar svart få tillgång till sjukvård och tex skola för sina barn så ska inte jag heller betala skatt.
Rättvisa kallas det.
Permalänk | Anmäl
Fredric Nomael, 2011-09-17, 16:48
#34. Wikipedia är en bra start, men man kan aldrig riktigt lita på den. Det är amatörer som redigerar och även om de gör sitt bästa blir det fel ibland. Nu har den sida du länkade till fel i fråga om straffet.
Straff får den som gömmer sig OM de är utvisade på grund av att de begått brott, inte annars.
I utlänningslagen kapitel tjugo står
2 § Till fängelse i högst ett år eller, om brottet är ringa, till böter döms en utlänning som uppsåtligen uppehåller sig i Sverige fastän han eller hon enligt ett verkställt beslut om utvisning enligt 8 kap. 8 § eller motsvarande beslut enligt äldre lag inte har haft rätt att återvända hit.
8 kap 8 följer
8 § En utlänning får utvisas ur Sverige, om han eller hon döms för ett brott som kan leda till fängelse. En utlänning får också utvisas, om en domstol undanröjer en villkorlig dom eller skyddstillsyn som utlänningen har dömts till och dömer till annan påföljd.
En utlänning får dock utvisas endast om han eller hon döms till svårare påföljd än böter och
1. om gärningen är av sådant slag och övriga omständigheter är sådana att det kan antas att han eller hon kommer att göra sig skyldig till fortsatt brottslighet här i landet, eller
2. om brottet med hänsyn till den skada, fara eller kränkning som det har inneburit för enskilda eller allmänna intressen är så allvarligt att han eller hon inte bör få stanna kvar.
Du hittar utlänningslagen på https://lagen.nu/2005:716#K20P2S1
Permalänk | Anmäl
Tomas Fredriksson, 2011-09-17, 21:46
#33 Mister J
Varför den föraktfulla tonen mot alla oliktänkande kommentatorer som svarar på ditt inlägg? I ditt inlägg pekar du ju ut de flesta som skriver ett inlägg här som "gaphalsar, IQ/EQ-befriade pöbeln", har även sett "alla nassar" i andra texter från dig.
Ser du inte att alla faktiskt inte tycker som du. Visst, du verkar väldigt påläst och kunnig, och jag är ju inte dummare än att även "en sån" som jag kan få behållning av vissa av dina inlägg.
Men jag får en obehaglig känsla av att du ideologiskt tillhör den röd-röda vänstern. Dom som fick ca 2 högst 3 % i valet. Där man tycker att det är ok att trycka ner oliktänkande i små trånga skuldfack, och om inte det högljudda samtalet hjälper pöbeln att fatta, så kan ju "utomparlamentariska metoder" vara en lösning.
Men jag vet ju inte alls om du sympatiserar med den delen av den "demokratin" överhuvudtaget. Dock ser jag att du använder dig av samma ordval som de använder.
PS Jag tror att du kommer att få vänta länge på din "intelligenta invandrigskritiker" som matchar din kravspecification...
Permalänk | Anmäl
Tony Johansson, 2011-09-17, 22:03
#29 Om Lena verkligen kände sig hotad av mitt inlägg ber jag verkligen om ursäkt. Mitt syfte var inte att hota utan att påpeka att i valet mellan att bli gängmedlem, religiös eller umgås med henne så är det inte givet vilken väg jag skulle gå. Ja, jag ville också genom en kraftansträngning försöka komma ner på samma nivå som övriga inlägg här (med några få undantag).
Att invandringskritiska personer dessutom kallar andra för "professionella gråterskor" är ju rent hyckleri.
Afghanistan förstår man onekligen att människor flyr från, och det är ju tur att vi svenskar är snälla och välkomnar dem hit istället. Här får man bära burka om man vill eller låta bli om man vill, och till och med tycka att människor som bär burka borde skickas till Afghanistan.
#35 "Kanske också därför de stora EU-länderna alla gått ut med att invandrarna är en ekonomisk förlustaffär?" Var läste du det nånstans? Och vem sa det? Vilka syftar du på?
Permalänk | Anmäl
Jimmy Eriksson, 2011-09-18, 17:29
38 Jimmy Eriksson,
Har du verkligen missat att England, Tyskland och Frankrike har utöver dödförklarat mångkulturen även redovisat gigantiska förluster på invandring icke kvalificerad arbetskraft?
Inte för att de svenska tidningarna skriver så mycket om det men någon notis borde ju finnas.
Vill man veta sanningen om invandring så får man söka sig till utländsk media.
Invandringen i Sverige är så fantastiskt bra att migrationsverket nu vill ta av utjämningskassan för att bekosta de stigande utgifterna invandringen betyder. Fantastiskt, eller hur!
Permalänk | Anmäl
Fredric Nomael, 2011-09-18, 17:35
38 Jimmy Eriksson,
"Afghanistan förstår man onekligen att människor flyr från, och det är ju tur att vi svenskar är snälla och välkomnar dem hit istället. Här får man bära burka om man vill eller låta bli om man vill, och till och med tycka att människor som bär burka borde skickas till Afghanistan"
Varför fortsätter könsarpartheid bland muslimer i Sverige då?
Permalänk | Anmäl
Fredric Nomael, 2011-09-18, 17:37
SD är större humanister än artikelförfattaren. De resonerar att pengarna som går till att försörja de som kommer hit, skulle kunna skapa en bättre vardag, eller rädda livet på mångdubbelt fler genom motsvarande summa i bistånd till hjälp-projekt i deras hemländer.
En invandrarfamilj med 3 barn, kostar samhället c:a 200 000 kr, enbart i olika typer av bidrag. Till det tillkommer vård, skola, och gissningsvis även ökade samhällskostnader då invandrare (främst utomeuropeiska sådana) begår brott i större utsträckning än svenskar och européer (enligt BRÅ). För årskostnaden av en somalisk storbarnsfamilj, hade vi kunnat bygga en hel skola i Somalia exempelvis.
Permalänk | Anmäl
Daniel Karlsson, 2011-09-18, 18:00
Rättning: En invandrarfamilj med 3 barn, kostar samhället c:a 200 000 kr/år
Permalänk | Anmäl
Daniel Karlsson, 2011-09-18, 18:01
@Tomas Fredriksson
Du har inte riktigt läst på om Wikipedia förstår jag?
1. Det kunniga människor som skriver och rättar artiklar
2. Förvånansvärt många har högre teoretisk utbildning än hos tryckta upplagor
3. Det är MÅNGA som skriver och rättar på wikipedia
4. Ingen artikel släpps igenom innan koncesus nåtts
Allt detta borgar för högre kvalité och framförallt enormt mycket högre dynamik än andra alster. Man kan även reflektera över hur mycket närmare "sanningen" ett verk som måste nå koncesus innan den når "tryck" når...
Just my five cents...
Permalänk | Anmäl
Kjell Olofsson, 2011-09-18, 20:32
Om det är fel på asylsystemet bör man rimligen kämpa för att rätta felen och inte kämpa för att alla, bland dem säkerligen många kriminella och fuskare, ska få bidrag för att fortsätta kunna leva utanför samhället.
Att anse att man står över demokratiskt beslutad svensk lag är för mig obegripligt. Även om syftet är ädelt riskerar det leda till samhälle med sämre moral och högre motsättningar. Skillnaden mot de antidemokratiska vänsterextremistiska aktionerna mot oliktänkande som man inte läser om i traditionell media är faktiskt inte så stor.
Permalänk | Anmäl
Tomas Eriksson, 2011-09-19, 07:30
#43, Kjell. Förolämpningar nu igen? Jaja, vi är ju på newsmill.
Jag tänker inte bråka om wikipedias kvalitet, utom att säga som så att jo, det är faktiskt så att vem som helst får redigera wikipedian. Det tar trettio sekunder att skapa ett konto och ingen identitetskontroll sker.
Det pågår oftast en diskussion men det kan vara du, jag eller tioåringen i grannhuset som skriver. Det finns ingen förhandsmoderering och allt "släpps igenom", däremot kan vem som helst mycket lätt korrigera misstag eller medvetna fel som andra har gjort. Om en viss sida blir rättad eller inte beror helt på om någon med expertis i området intresserar sig för sidan och håller ett öga på den eller råkar surfa förbi.
Är det uppenbart klotter eller rena dumheter brukar det snabbt rättas eller tas bort. Mer specifik sakkunskap kan ta längre tid att rätta.
Jag gillar wikipedia och tycker det är en fantastisk resurs som blir ännu mer fantastisk när man betänker att den är gratis att använda och uppdateras av människor som frivilligt använder sin fritid till det. För det mesta stämmer det som står där och tack vare de som redigerar och administrerar wikin så blir den bättre för varje dag.
Men den är inte ofelbar. (Det är givetvis inget annat uppslagsverk heller).
Du behöver inte lita på min tolkning av lagen heller, för du kan själv mycket lätt kolla hur lagen ser ut antingen i en riktig lagbok som t.ex. finns på biblioteket eller på www.lagen.nu som är en sökbar, gratis onlinetjänst. Där finns även en hel del exempel och gamla domstolsbeslut så man får se hur lagen fungerar i praktiken.
Jag tror att den som skrivit felet på wikin gjort misstaget att bara läsa den första av de två paragraferna och hoppat över den som förklarar NÄR paragrafen gäller. Det är lätt hänt.
Permalänk | Anmäl
Tomas Fredriksson, 2011-09-19, 11:45
Jösses Amalia - jag trodde jag hade vandrat in i en saga liknande Alice i underlandet - tills jag konstaterade att det inte var en saga utan någon som bluddrade ut detta i en offentlig kanal och inte en personlig (i underlandet)-blogg!!
Permalänk | Anmäl
Mialian, 2011-09-19, 18:03
"Tänk dig att du bor mitt i Sverige, välfärdens och folkhemmets land. Tänk dig att du ser trygghet och rikedom omkring dig, medan att själv stå helt utan rättigheter, möjligheter eller stöd. Precis så är livet för tiotusentals människor i det här landet."
Det måste vara fruktansvärt. Låt oss hjälpa dem tillbaka hem igen och samtidigt ställa de elaka människor som tvingade hit dem inför rätta.
Permalänk | Anmäl
Quien Sabe, 2011-09-19, 20:01
#34 Kjell Olofsson
Efter många år av observationer har jag kommit till slutsatsen att det ofta handlar mest om att man vill framstå som god för andra/sig själv snarare än att faktiskt göra gott. Hade man varit motiverade av humanism så hade man varit mån om att ge effektiv hjälp, och att systemet inte missbrukas eftersom det innebär att man kan hjälpa färre. Dvs väldigt långt ifrån dagens vettlösa politik. Pseudohumanism kallar jag det. .
Permalänk | Anmäl
Karl Kullman, 2011-09-20, 16:13
Verkar som dina insikter inte delas av alla här i Sverige? Är du förvånad över att alla svenskar utom möjligen du, och dem som lever i låtsasvärlden Södermalm, har gått och blivit rasister (med din definition)?
Permalänk | Anmäl
Jan Wiklund, 2012-05-21, 06:39
40 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Sanslös artikel... Föregå gärna med gott exempel och ge DIN sista hundralapp till flyktingfonden innan du tvingar på mig något jag inte bett om.
Jaha, tog det stopp där som vanligt? Du sköter visionerna, någon annan får lösa det praktiska.
Frida M Simonsson. Det finns miljarder människor i världen som lider.
Så vrför ska vi ge en mikroskopisk andel av alla dessa utländska medborgare, människor som bor illegalt i Sverige, privilegier som förbrukar fruktansvärt mycket resurser och som undergräver hela den svenska välfärden utan att det innebär några som helst förbättringar för världen i stort?
Vore det inte bättre att försöka använda resurserna till sådant som ger varaktiga förbättringar för många människor istället för att belöna människor som missbrukar våra invandringslagar och därmed öka problemet exponentiellt?
#3 Mats Svensson. Att invandrare som lever på bidrag eller illegalt konkurrerar ut reguljär arbetskraft genom svartjobbande är ett välkänt och helt naturligt fenomen.
Ändå undrar regeringen varför ungdomsarbetslösheten är så stor...
"Tänk dig att du bor mitt i Sverige, välfärdens och folkhemmets land. "
Det har jag gjort. Tröttnade på det politiksa läget och att försörja alla slackers. Bland annat folk som kommer inglidande från 3e världen för ett tillbakalutat kravlöst liv i välfärdsparadiset. Flyttade 2005.
"Det här är människor som lever ibland oss de gör allt för att överleva dagen, de jobbar svart för att få mat till sina barn."
Personer som befinner sig i landet illegalt, ja.
Hade det funnits en reell fara för att dom skulle utvisas till "tortyr, förödelse, och död" så skulle dom ju ha fått politisk asyl. Vem försöker du lura? Dom befinner sig i landet av helt andra skäl.
"Migrationsverket och domstolarna som bedömer vem som har asylskäl och skyddsbehov har omöjliga krav på den sökande."
Nej. Uppenbarligen har man inga krav på ett den sökande på något sätt kan styrka sin identitet. Inte heller att man har en trovärdig historia. Jag läste så sent som igår en artikel (utdrag från migrationsöverdomstolens beslut) om en serb som fick PUT på en helt uppenbart förljugen historia.
"När han senare sökte asyl ännu en gång eftersom han på ett mirakulöst vis fått reda på exakt hur tortyren gick till, fick han svaret att han inte kunde söka asyl på grund av tortyr två gånger."
Något är fel med historien. Det går utmärkt att söka asyl hur många gånger som helst.
"Man måste kunna dokumentera sitt skyddsbehov, och denna dokumentation ställs det oerhört höga krav på."
Verkar ju inte så när man läser migrationsverkets och domstolarnas dokumentation.
Vilket totalt snömos! För det första heter det inte papperslösa, det heter ILLEGALA INVANDRARE. För det är vad de faktiskt är. De är invandrare som inte VILL styrka vilka de är eller i övrigt följa de regler vi har kring invandring. Det är inte Sveriges roll att agera avstjälpningsplats för all världens människor.
Ni liberaler borde spela med öppna kort i fråga om vad er avsikt är.
Ni borde först förespråka välfärdsstatens totala avskaffande, sedan kan ni förespråka öppna gränser. Inte tvärt om. Det är extremt icke-liberalt att kräva att en folkgrupp (svenskarna) skall betala för andra folkgrupper (de som invandrar).
Det humanistiska i er strävan efter ständig ökad invandring är totalt obefintligt. Jag tror att du avskyr det västerländska samhället.
Migrationsverkets anställde har en liten annan erfarenhet av "papperslösa" än vad som berättas i gråtmilda snömoshistorier. Inte roligt att få reda på hur vi blir lurade hela tiden
Frida:
1. Det heter inte papperslösa, den korrekta termen är illegala invandrare
2. Du ska alltså ge pengar till människor som uppehåller sig illegalt samt arbetar svart i landet?
Är du inte medveten om att om du på något vis stödjer illegala invandrare så bidrar du också till lönedumpning. Förklara gärna för de som jobbar "vitt" i bilverkstaden eller pizzerian varför deras löner ska sänkasså att illegala kan arbeta i Sverige.
Vidare betalar inte illegala invandrare skatt men åndå vill du ge dem pengar?
Flyktingfond... Varför inte kalla det förbrytarfonden istället. Ger ju en mer rättvis bild av vad pengarna går till.
#10
Förklara vad som är "rasism" i att värna nationalstaten?
#10 Svenne:
Peka gärna ut det främlingsfientliga?
Det duger inte att bara kasta ord om främlingsfientlighet och rasism omkring sig längre. Man måste också visa upp något!
#10 Svenne:
Den skrämmande människosynen står artikelförfattaren och hennes meningsfränder för. Det är de som skapar lidande och elände genom sin ideologiska strategi.
"Finns för många rasister i det här landet."
Ja, och fler lär det bli, #10 Svenne, så länge inte regeringen gör mer åt problemen än att mörklägga dem. Risken för en rasistisk explosion är gigantisk.
Den dag inte svensken har mat på bordet och välfärden är knäckt kommer frustrationen att riktas mot de som kommit hit objudna och utan något matnyttigt med sig.
Svensken är inte annorlunda än andra människor och därför måste migrationspolitiken börja anpassas efter de risker den skapar. Det räcker dessutom förmodligen med att ta hänsyn till den opinion som finns för att desarmera bomben.
Skulle vara intressant att veta hur våra nordiska grannländer hanterar individer som saknar tillstånd att vistas i landet. Vilken lagstiftning finns och hur hanterar man t.ex sjukvård och undervisningfrågor? Kan tro att detta inte bara är ett svenskt "problem". Även om jag inte är någon EU-anhängare så borde EU i detta fall kunna enas om ett gemensamt förhållningssätt som gäller för samtliga medlemsstater.
Ibland kan det vara bra att "lyfta blicken" utanför vårt lands gränser. Sverige ligger trots allt inte på en egen planet även om man ibland tycks tro det.
Nej.
När det gäller de papperslösa så är det bästa vi kan göra för dem att se till att de utvisningen verkställs så fort som möjligt. Asylprocessen är färdig, samtliga överklaganden avklarade och de har fått avslag. Jag är ledsen men då finns ingen framtid för dem i sverige.
enligt Dublinförordningen och senare Dublinkonventionen som antagits av EU gäller följande: Om den asylsökande utan tillstånd har passerat gränsen till en medlemsstat, ska denna medlemsstat ansvara för prövningen av asylansökan”. Asylsökande kommer ej luftvägen utan landvägen och har i samtliga fall passerat ett flertal länder inom EU innan de når Sverige. Det är således så att i Sverige skall inte ett enda asylfall prövas eftersom samtliga kommit via andra länder !! Sverige bör stänga alla flyktingmottagningar och inte bevilja asyl till någon eftersom de brytit mot internationella avtal !!!
#10 Du "Svenne" lille, ta lite tid och läs Bahareh Anderssons artiklar, särkilt den som hon skrivit idag. Kom sedan tillbaka och förklara vad du definierar som rasist. Annars framstår du bara som en riktigt dum ungkommunist som lever i en egen liten värld med foliehatten på dygnet runt.
"Det svenska asylsystemet är ett systemfel som borde förkastats för årtiondens sen."
Det enda i artikeln jag kan hålla med om.
Att leva i Sverige innebär att man är fast i en situation helt utan möjlighet att själv höja rösten och kräva sina rätt, tex genom att offentligt yttra sina sympatier för SD.
Det saknas läkare, eller är långa sjukhus-köer när man är sjuk.
Det är lönlöst att klaga när man har en orättvis arbetssituation. Såvida man inte hänvisar till sin religion eller hud/hårfärg, då blir man rikligt belönad med skadestånds-pengar, genom DO.
Ingen kan känna sig säker längre i sitt bostadskvarter, eftersom där härjar våldsbenägna gäng och religiösa extremister.
Man är helt utlämnad åt ödet.
Samtidigt kräver professionella gråterskor och änglakörer att vi ska öppna gränserna och asylreglerna på vid gavel.
#26
Om det inte är illegalt att uppehålla sig i Sverige utan tillstånd, varför blir dessa då utvisade (dvs, straffade)?
Men låt lönedumpninge fortgå för all del!
Det råder en viss språkförbistring här i kommentarsfältet. Personerna i fråga är visst papperslösa, i alla fall flertalet av dem. Av alla asylsökande "tappar" nuförtiden 95% av dem ID-handlingarna fem minuter innan svensk gränsövergång. Inte desto mindre blir de illegala invandrare i samma ögonblick som deras asylavslag har vunnit laga kraft. Jag tycker att det är häpnadsväckande att man ens påbörjar en asylprocess för en individ som man inte vet vem den är. Det är vi nog rätt ensamma om?
#26 Jimmy, och vilken religion tänker du hota skribenten med? Hinduismen, buddismen, livets ord? Tagga ner tonen och var respektfull mot kommentatorerna. Din kommentar ligger nära gränsen till hotfull, du till och med namnger skribenten.
Ser just nu ett program på tv om en sångerska i Afganistan, fruktansvärt, vedervärdigt samhälle som styrs av män från en annan religion än ovan nämnda.
Fattar du inte att många är oroliga över det de ser i sin vardag, varför löjliggöra sig över andra människors känslor.
Frida M har en skrämmande människosyn! Hon är berett att offra ett folks välstånd. Iställt för att späppa in en kan vi hjälpa tusentals i närområdet för samma pengar.
Det kallar jag minsannt ont och elakt att prioritera på hennes sätt!
Även om det inte är brottsligt att gömma sig så
så är det brottsligt så som de flesta ser det.
Hur skulle det se ut i ditt Sverige då, Frida, om du fick bestämma? Ska alla som lyckas ta sig till Sverige få stanna? Du säger heller inget om "första asylland" , för många av dem som är illegala invandrare har först kommit till Grekland eller Italien, passerat ett eller flera länder till på sin väg hit. Vilka regler tycker du ska gälla? Är det rimligt att kraven på en rysk turist är skyhögt högre än på en som kommer över gränsen illegalt?
Papperslös = illegal invandring = ett brott enligt
http://sv.wikipedia.org/wiki/Illegal_invandring
Vi är statistiskt sett det sista landet i världen som skall känna dåligt samvete över att vi inte försöker hjälpa hela värdens befolkning lokalt på plats. Vad vi BORDE ha dåligt samvete över är hur vi lägger allla resurser vi överhuvudtaget kan avvara på att hjälpa en promille av världens behövande på plats istället för att verkligen kunna använda samma medel för att göra VERKLIG nytta.
Bygg 500 skolor, skicka ned 5000 motiverade och välutbildade lärare, med bra lön. Låt dessa utbilda 50.000 basala lärare. Garantera ett långsiktigt skydd av både svensk och inhemsk personal och inte minst blivande lärares framtid och du gör äkta nytta!
Do your math!
Ibland undrar jag om alla navelskådare verkligen egentligen bryr sig om andra eller om allt bara är fasad?
#33 Mister J,
Jag antar att det är därför man i tex England delar ut fängelsestraff till de som försöker ta sig in i landet utan papper (maximumstraff) eller uppehåller sig i landet illegalt.
Kanske också därför de stora EU-länderna alla gått ut med att invandrarna är en ekonomisk förlustaffär?
Ska illegala invandrare som jobbar svart få tillgång till sjukvård och tex skola för sina barn så ska inte jag heller betala skatt.
Rättvisa kallas det.
#34. Wikipedia är en bra start, men man kan aldrig riktigt lita på den. Det är amatörer som redigerar och även om de gör sitt bästa blir det fel ibland. Nu har den sida du länkade till fel i fråga om straffet.
Straff får den som gömmer sig OM de är utvisade på grund av att de begått brott, inte annars.
I utlänningslagen kapitel tjugo står
2 § Till fängelse i högst ett år eller, om brottet är ringa, till böter döms en utlänning som uppsåtligen uppehåller sig i Sverige fastän han eller hon enligt ett verkställt beslut om utvisning enligt 8 kap. 8 § eller motsvarande beslut enligt äldre lag inte har haft rätt att återvända hit.
8 kap 8 följer
8 § En utlänning får utvisas ur Sverige, om han eller hon döms för ett brott som kan leda till fängelse. En utlänning får också utvisas, om en domstol undanröjer en villkorlig dom eller skyddstillsyn som utlänningen har dömts till och dömer till annan påföljd.
En utlänning får dock utvisas endast om han eller hon döms till svårare påföljd än böter och
1. om gärningen är av sådant slag och övriga omständigheter är sådana att det kan antas att han eller hon kommer att göra sig skyldig till fortsatt brottslighet här i landet, eller
2. om brottet med hänsyn till den skada, fara eller kränkning som det har inneburit för enskilda eller allmänna intressen är så allvarligt att han eller hon inte bör få stanna kvar.
Du hittar utlänningslagen på https://lagen.nu/2005:716#K20P2S1
#33 Mister J
Varför den föraktfulla tonen mot alla oliktänkande kommentatorer som svarar på ditt inlägg? I ditt inlägg pekar du ju ut de flesta som skriver ett inlägg här som "gaphalsar, IQ/EQ-befriade pöbeln", har även sett "alla nassar" i andra texter från dig.
Ser du inte att alla faktiskt inte tycker som du. Visst, du verkar väldigt påläst och kunnig, och jag är ju inte dummare än att även "en sån" som jag kan få behållning av vissa av dina inlägg.
Men jag får en obehaglig känsla av att du ideologiskt tillhör den röd-röda vänstern. Dom som fick ca 2 högst 3 % i valet. Där man tycker att det är ok att trycka ner oliktänkande i små trånga skuldfack, och om inte det högljudda samtalet hjälper pöbeln att fatta, så kan ju "utomparlamentariska metoder" vara en lösning.
Men jag vet ju inte alls om du sympatiserar med den delen av den "demokratin" överhuvudtaget. Dock ser jag att du använder dig av samma ordval som de använder.
PS Jag tror att du kommer att få vänta länge på din "intelligenta invandrigskritiker" som matchar din kravspecification...
#29 Om Lena verkligen kände sig hotad av mitt inlägg ber jag verkligen om ursäkt. Mitt syfte var inte att hota utan att påpeka att i valet mellan att bli gängmedlem, religiös eller umgås med henne så är det inte givet vilken väg jag skulle gå. Ja, jag ville också genom en kraftansträngning försöka komma ner på samma nivå som övriga inlägg här (med några få undantag).
Att invandringskritiska personer dessutom kallar andra för "professionella gråterskor" är ju rent hyckleri.
Afghanistan förstår man onekligen att människor flyr från, och det är ju tur att vi svenskar är snälla och välkomnar dem hit istället. Här får man bära burka om man vill eller låta bli om man vill, och till och med tycka att människor som bär burka borde skickas till Afghanistan.
#35 "Kanske också därför de stora EU-länderna alla gått ut med att invandrarna är en ekonomisk förlustaffär?" Var läste du det nånstans? Och vem sa det? Vilka syftar du på?
38 Jimmy Eriksson,
Har du verkligen missat att England, Tyskland och Frankrike har utöver dödförklarat mångkulturen även redovisat gigantiska förluster på invandring icke kvalificerad arbetskraft?
Inte för att de svenska tidningarna skriver så mycket om det men någon notis borde ju finnas.
Vill man veta sanningen om invandring så får man söka sig till utländsk media.
Invandringen i Sverige är så fantastiskt bra att migrationsverket nu vill ta av utjämningskassan för att bekosta de stigande utgifterna invandringen betyder. Fantastiskt, eller hur!
38 Jimmy Eriksson,
"Afghanistan förstår man onekligen att människor flyr från, och det är ju tur att vi svenskar är snälla och välkomnar dem hit istället. Här får man bära burka om man vill eller låta bli om man vill, och till och med tycka att människor som bär burka borde skickas till Afghanistan"
Varför fortsätter könsarpartheid bland muslimer i Sverige då?
SD är större humanister än artikelförfattaren. De resonerar att pengarna som går till att försörja de som kommer hit, skulle kunna skapa en bättre vardag, eller rädda livet på mångdubbelt fler genom motsvarande summa i bistånd till hjälp-projekt i deras hemländer.
En invandrarfamilj med 3 barn, kostar samhället c:a 200 000 kr, enbart i olika typer av bidrag. Till det tillkommer vård, skola, och gissningsvis även ökade samhällskostnader då invandrare (främst utomeuropeiska sådana) begår brott i större utsträckning än svenskar och européer (enligt BRÅ). För årskostnaden av en somalisk storbarnsfamilj, hade vi kunnat bygga en hel skola i Somalia exempelvis.
Rättning: En invandrarfamilj med 3 barn, kostar samhället c:a 200 000 kr/år
@Tomas Fredriksson
Du har inte riktigt läst på om Wikipedia förstår jag?
1. Det kunniga människor som skriver och rättar artiklar
2. Förvånansvärt många har högre teoretisk utbildning än hos tryckta upplagor
3. Det är MÅNGA som skriver och rättar på wikipedia
4. Ingen artikel släpps igenom innan koncesus nåtts
Allt detta borgar för högre kvalité och framförallt enormt mycket högre dynamik än andra alster. Man kan även reflektera över hur mycket närmare "sanningen" ett verk som måste nå koncesus innan den når "tryck" når...
Just my five cents...
Om det är fel på asylsystemet bör man rimligen kämpa för att rätta felen och inte kämpa för att alla, bland dem säkerligen många kriminella och fuskare, ska få bidrag för att fortsätta kunna leva utanför samhället.
Att anse att man står över demokratiskt beslutad svensk lag är för mig obegripligt. Även om syftet är ädelt riskerar det leda till samhälle med sämre moral och högre motsättningar. Skillnaden mot de antidemokratiska vänsterextremistiska aktionerna mot oliktänkande som man inte läser om i traditionell media är faktiskt inte så stor.
#43, Kjell. Förolämpningar nu igen? Jaja, vi är ju på newsmill.
Jag tänker inte bråka om wikipedias kvalitet, utom att säga som så att jo, det är faktiskt så att vem som helst får redigera wikipedian. Det tar trettio sekunder att skapa ett konto och ingen identitetskontroll sker.
Det pågår oftast en diskussion men det kan vara du, jag eller tioåringen i grannhuset som skriver. Det finns ingen förhandsmoderering och allt "släpps igenom", däremot kan vem som helst mycket lätt korrigera misstag eller medvetna fel som andra har gjort. Om en viss sida blir rättad eller inte beror helt på om någon med expertis i området intresserar sig för sidan och håller ett öga på den eller råkar surfa förbi.
Är det uppenbart klotter eller rena dumheter brukar det snabbt rättas eller tas bort. Mer specifik sakkunskap kan ta längre tid att rätta.
Jag gillar wikipedia och tycker det är en fantastisk resurs som blir ännu mer fantastisk när man betänker att den är gratis att använda och uppdateras av människor som frivilligt använder sin fritid till det. För det mesta stämmer det som står där och tack vare de som redigerar och administrerar wikin så blir den bättre för varje dag.
Men den är inte ofelbar. (Det är givetvis inget annat uppslagsverk heller).
Du behöver inte lita på min tolkning av lagen heller, för du kan själv mycket lätt kolla hur lagen ser ut antingen i en riktig lagbok som t.ex. finns på biblioteket eller på www.lagen.nu som är en sökbar, gratis onlinetjänst. Där finns även en hel del exempel och gamla domstolsbeslut så man får se hur lagen fungerar i praktiken.
Jag tror att den som skrivit felet på wikin gjort misstaget att bara läsa den första av de två paragraferna och hoppat över den som förklarar NÄR paragrafen gäller. Det är lätt hänt.
Jösses Amalia - jag trodde jag hade vandrat in i en saga liknande Alice i underlandet - tills jag konstaterade att det inte var en saga utan någon som bluddrade ut detta i en offentlig kanal och inte en personlig (i underlandet)-blogg!!
"Tänk dig att du bor mitt i Sverige, välfärdens och folkhemmets land. Tänk dig att du ser trygghet och rikedom omkring dig, medan att själv stå helt utan rättigheter, möjligheter eller stöd. Precis så är livet för tiotusentals människor i det här landet."
Det måste vara fruktansvärt. Låt oss hjälpa dem tillbaka hem igen och samtidigt ställa de elaka människor som tvingade hit dem inför rätta.
#34 Kjell Olofsson
Efter många år av observationer har jag kommit till slutsatsen att det ofta handlar mest om att man vill framstå som god för andra/sig själv snarare än att faktiskt göra gott. Hade man varit motiverade av humanism så hade man varit mån om att ge effektiv hjälp, och att systemet inte missbrukas eftersom det innebär att man kan hjälpa färre. Dvs väldigt långt ifrån dagens vettlösa politik. Pseudohumanism kallar jag det. .
Verkar som dina insikter inte delas av alla här i Sverige? Är du förvånad över att alla svenskar utom möjligen du, och dem som lever i låtsasvärlden Södermalm, har gått och blivit rasister (med din definition)?