Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Kristdemokraterna

Alice Teodorescu om Kristdemokraterna

KD måste göra upp med snällismen

KD behövs mer än någonsin. När partiet lanserade begrepp som "politikens gränser" och "verklighetens folk" var något lika sensationellt på väg att hända som när Moderaterna blev de Nya Moderaterna. Nu måste KD göra upp med "snällismen" och den meningslösa viljan att vara alla till lags. Det skriver Alice Teodorescu, ledarskribent på Barometern.


Om författaren

Alice Teodorescu, ledarskribent på Barometern.

"Kan du vara så snäll och tala om för mig vilken väg jag bör välja för att komma härifrån? frågade Alice. Det beror på var du önskar gå, svarade katten. Det spelar inte så stor roll så länge jag går någonstans, svarade Alice. Då kvittar det vilken väg du tar, sade katten".

Föreställ dig att Alice i underlandet är valfritt parti i Sveriges riksdag som ett år efter valet hamnar under riksdagens fyraprocentspärr. För visst låter det ungefär just så vilset när partierna redogör för slutsatserna i sina eftervalsanalyser? Omprövning och tydlighet, för alla del, men i grunden bygger valnederlag på ett enkelt faktum: politikernas bild av verkligheten överensstämmer inte med väljarnas.

Politik handlar om att, ett sätta bilden av verkligheten, två att leverera lösningar på synliggjorda problem. Men politik handlar också om att välja, och om att stå för sina val. Det parti som bäst illustrerar hur svårt det kan vara är Kristdemokraterna. I Synovates mätning från augusti fick partiet 3,3 procent. Beror det på otydlighet om politiken eller om politiken i sig? Behövs KD alls längre?

KD behövs mer än någonsin. När partiet lanserade begrepp som "politikens gränser" och "verklighetens folk" var något lika sensationellt på väg att hända som när Moderaterna blev de Nya Moderaterna. Moderaternas historiska resa efter katastrofvalet år 2002 lär oss en sak. Det går att göra det omöjliga, men bara om man är konsekvent i sin tro. Just konsekvens är inte KD:s paradgren precis. Det är beklagligt, inte bara för partiet, utan också för väljarna.

För att KD ska lyckas med det omöjliga krävs en cocktail av åtgärder. För det första, gör upp med "snällismen" och den meningslösa viljan att vara alla till lags; den som älskas av alla älskas av ingen. För det andra, fyll "politikens gränser" med substans; ta strid mot politisk klåfingrighet, låt människor få ta ansvar för sina val, öka valfriheten och därmed egenmakten, riv hinder istället för att låta den sociala ingenjörskonsten kollektivisera medborgarna ytterligare, ställ åter den laglydige medborgaren som gör rätt för sig på den piedestal som han eller hon förtjänar.

Svensk politik är i behov av ett mer traditionellt borgerligt högerparti efter Moderaternas vägval mot mitten. Sverige behöver att parti som kopplar sänkta skatter med ökad egenmakt och ett starkt civilsamhälle med ökad frihet för envar. Dessvärre stupar KD på mållinjen i dagsläget, det går nämligen inte att vara för frihet men bara så länge "verklighetens folk" väljer "rätt".

 

----------------------

Texten har tidigare publicerats i Barometern.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/39455

26 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Klockrent!

Permalänk | Anmäl #1 Martin Hallander, 2011-09-15, 14:36

"Kan du vara så snäll och tala om för mig vilken väg jag bör välja för att komma härifrån? frågade Alice. Det beror på var du önskar gå, svarade katten. Det spelar inte så stor roll så länge jag går någonstans, svarade Alice. Då kvittar det vilken väg du tar, sade katten".
Konsekvensen av detta samtal blev borgarnas "HITTEPÅ" politik Vi hittar på efterhand, bara det fyller vår plånbok

Permalänk | Anmäl #2 Lars Forsberg, 2011-09-15, 14:40

Och på vilka sätt har Sverige blivit ett bättre land för de med störst behov sedan kampen mot "snällismen" började för femton år sedan?

Jag brukar inte anmärka på debattörers ålder, det är nästan aldrig relevant, men Alice Teodorescu var mycket ung när man började prata om "snällismen" som någotdåligt. Sedan dess har man blivit allt elakare i Sverige. Det kan kanske vara bra för Alice Teodorescu att veta. För inte är det väl bra att vi blivit elakare och mer intoleranta i Sverige?

Permalänk | Anmäl #3 u_6048, 2011-09-15, 14:48

Nu har ju centerpartiet gått högeröver sedan Maud tillträdde och Lööf fortsätter marschen åt samma håll. Så jag vet inte om det är så tomt på den kanten. SD är ju där också.

Samt fortfarande också en stor majoritet av moderaterna. Partiet har gjort en taktisk mittorientering men kör fortfarande med sin huvudfråga: skattesänkningar.

Så länge KD:s röster ligger på två procent så är det ingen fara att ramla ur Riksdagen. Stödröstande moderater säkerställer det.

Men hur kul är det att vara nästan helt och hållet lojalt stödparti utan att kunna påverka något själv. I längden...

Blir nog Adios till Hägglund, kanske redan inom kort.

Permalänk | Anmäl #4 Doktor Eleph@nt, 2011-09-15, 15:26

Alice Teodorescu har helt rätt.
KD är för slätstrukan, vill vara alla till lags och duckar redan innan mediedrevet dragit igång över deras koppling till kristendomen.Man tror att de skäms över kopplingen.

Och alla som sitter vid köksbordet och väntar på att helst Alf Svensson ska slå näven i bordet och säga att NU RÄCKER DET!, får sig i n g e n t i n g till livs.

Stå för konservativa idéer, stå för den kristna värdegrunden, stå för familjen, barnen och hög moral.
Vi är många som törstar men det vi får oss till livs är bara någon droppe på ett läskpapper (ett papper som sög bläck för er som inte var med då) som inte har någon tydlig substans utan som en vindflöjel far hit och dit.

KD har möjligheten att plocka upp många väljare, inte minst våra invandrare som letar med ljus och lykta efter ett enda parti med idéer baserade på en religiösa värdegrund, islamistiska, judiska eller kristna, för i grunden är de väldigt lika, men tji fick de.

Det är det vaga, osäkra och luddiga som gör att KD inte kan attrahera väljare. Var man resolut och bestämd skulle situationen se annorlunda ut.
När KD lanserade verklighetens folk tyckte jag att de äntligen hade hittat en nisch som hade chans att lyckas, men det bidde inte ens en tumme av det. Man vågade inte.
KD är fegisarnas parti. I alla fall de som leder partiet.Idéerna är det inget fel på.

Permalänk | Anmäl #5 Christina Lundqvist, 2011-09-15, 15:41

Alice, det finns bland er goda personligheter, men det finns också sådana som A. Enochsson@company, som spelar upp olika minoriteter mot varandra bara för att få för sig själv röster vid omvalet, utan att ta hänsyn till att en sådan politik skadar KD och hela alliansen.
Tyvärr så länge ni för en sådan politik, där ni prioriterar några minoriteter över de andra och hjälper att sprida fientlighet mellan dem, är det svårt att tänka att ni får deras röster.
Personligen tycker jag att det är synt att KD går ner, det vore bättre om Vänster och social demokraterna försvann

Permalänk | Anmäl #6 emma n, 2011-09-15, 15:44

Alice sätter huvudet på spiken!

Men så länge som Kd i sitt parti har sänken som Caroline
Szyber, då kan inget rädda Kd!

När man läser hennes artikel i dagens SvD, som hon har
skrivit tillsammans med Mehmet Kaplan (Mp), tja då in-
ser man att Kd har tappat allt sunt förnuft, och alla sina
värdekonservativa åsikter. Alla har upptäckt Kd:s dåliga
opinionssiffror, utom just Caroline Szyber!

Och Caroline har med sin snällism kastat åtskilliga av
Kd:s väljare rakt i famnen på SD, och artikeln i SvD
bara understryker hur illa ställt det är i Hägglunds parti.

Läs artikeln, och fundera sen på hur dumsnällismen
kan rasera ett helt parti.

Permalänk | Anmäl #7 per svensson, 2011-09-15, 15:51

Gå tillbaka till det värdekonservativa.

Kräv inte en kulturell assimilering av invandrarna, men väl en värdegrundsassimilering - det kommerge stöd både hos en bred majoritet av de "pur-svenska" väljarna men kanske ffa. från de invandrare som flytt hit för att de INTE vill bo i diktaturer baserade på klantänkande, socialism eller islam.

Det finns - sen M gick ett sjumila steg till vänster - 15-30% av väljarna som är helt vilsna.

Gå tillbaks till rätterna (men släng ut de frikyrkliga snällisterna) så gör ni en god gärning inte bara för era egna riksdagsplatser ... utan för Sverige som helhet.

Permalänk | Anmäl #8 Olle Olsson, 2011-09-15, 16:14

Insiktsfullt och intressant, som vanligt när Alice skriver. Inspirerad av Frederick den stores berömda citat månne?

Permalänk | Anmäl #9 Martin A, 2011-09-15, 16:23

Kd behöver göra upp med fantasier och sagor. Dom tror på Adam och Eva framför evolution.... Hur kan man rösta på någon som så uppenbart föraktar kunskap? Hur kan man rösta på någon som tror BÖN hjälper? Skicka KD och deras röstare dit dom hör hemma. Förskolor och mentalsjukhus. Alla som blandar in ovetenskap i politik bör föraktas. Dom har vänt det moderna samhället ryggen, all forskning och allt pga av en dålig saga för 2000 år sedan, vill ni att dom ska få "tolka" forskningsrapporter? Och sedan använda dessa i policy making? Inte jag iaf, så jag hoppas KD åker ut så det stänker om det. Ointelligentare personer finns inte.

Permalänk | Anmäl #10 Honken, 2011-09-15, 16:36

Sista meningen är en utmärkt sammanfattning som förklarar hela texten:

"Dessvärre stupar KD på mållinjen i dagsläget, det går nämligen inte att vara för frihet men bara så länge "verklighetens folk" väljer "rätt"."

Är det någon som förstår?
Nej, just det. Och allra minst artikelförfattaren.

Lägg ner möget och befria dess medlemmar från sina tvångstankar.

Permalänk | Anmäl #11 u_17443, 2011-09-15, 16:57

Mycket bra analys där Alice, KD är verkligen ett parti vars politik och inte minst, partiledare inte kunnat varken komma med ny politik eller försvara den värdegrund KD en gång har representerat. Nu när man inte fick igenom prioriteringen om de gamla istället för sänkt restaurangmoms har de sista inbitna traditionalister förmodligen inte mycket sympati kvar för Göran och KD.

Partiet har än en gång gjort bort sig inför en stor grupp människor som blivit dåligt behandlade av samhället genom Maria Larsson (barn- och äldreminister) nekande av skadestånd till dessa och den kristna värdegrunden vågar man knappt prata om längre.

Jag håller med Alice att det behövs ett parti som KD i dagens Sverige. Det handlar inte om att basera sin politik på en massa religiös blahabla utan det handlar om att utgå från de moraliska värderingar och den syn på samhälle och människan som kristendomen har förgyllt världen med. Jag vill påpeka att många av dessa har mycket gemensamt med de andra världsreligionerna och behövs för att ett alternativ till den utbredda nihilismen i Sverige.

Slutligen tror jag också att om ett parti som KD hade haft mer inflytande i Sverige så hade fler vågat identifiera sig med ett kristet tänkande i sin vardag. Det i sin tur hade gett oss en lite mer meningsfull identitet än vad vi kör för bil och gillar för musik och skapat en sorts kulturell, kanske religiös (för dem som vill) identitet.

Jag är själv invandrare och förstår varenda muslim eller jude som har svårt att acceptera och integreras i ett samhälle i vilket den egna moderreligionen (!) har en så låg och skamlig ställning. Antingen skrattar de åt oss vid köksbordet eller är totalt oförstående till vart de har kommit - antagligen både och. Så inte minst för den svenska integrationens skull behövs ett parti som jobbar för att människan och dess värderingar baserar sig på nåt annat än nihilism och självuppfyllelse. Det är KD:s uppgift men tyvärr tror jag inte att de kan klara det med Göran vid rodret.

Permalänk | Anmäl #12 Dimitri Lennartsson, 2011-09-15, 17:18

#12 Dimitri Lennartsson

"Det i sin tur hade gett oss en lite mer meningsfull identitet än vad vi kör för bil och gillar för musik och skapat en sorts kulturell, kanske religiös (för dem som vill) identitet."

Nu finns det en hel del av oss som lyckats göra det utan att behöva ta till en religion. Testa det funkar utmärkt.
Att påstå att utan religion råder nihilism bland folket är bara oförskämt.

Permalänk | Anmäl #13 Mats F Eriksson, 2011-09-15, 18:38

Jag vet inte om jag tycker att det är så negativt att en imam, en rabbin och en biskop samlas till en gudstjänst vid riksdagens öppnande.
Vi är idag ett mångkulturellt samhälle och även om jag vill att vi betonar den svenska kulturen i Sverige och behåller den intakt så kan vi inte utesluta att vi har influenser som vi inte kan blunda inför
.
Alla religioner samlas under den gyllene regeln. "allt det du vill att människor ska göra dig ska du ock göra dem". Det är inte fel att samlas kring den regeln. Kanske det kan leda till samordning mellan alla religioner.

Samtidigt sitter jag och ser Reinfeldt på Aktuellt och varje gång han främjar sig från SD som om de vore paria, så ökar min irritation och jag börjar mer och mer bli beredd att rösta på SD i ren protest.

Permalänk | Anmäl #14 Christina Lundqvist, 2011-09-15, 20:17

KD är nog knappast ett snällism parti, tvärt om lever de upp till epitetet öga för öga tand för tand.
KD har med sin "snällism" och med M som härförare fått en hel allians av svenska folket att sparka på utpekade svaga "syndabockar", som kliniskt deporterats till ”utanförskap”. Där bestraffas de med högre skatt och lägre inkomst, även utebliven inkomst , en svältkur som skall få bl.a multisjuka och cancerpatienter att ta sig i kragen.
Dessa orkar inte annat än vända andra kinden till för nästa slag... för det kommer.. och KD:s "snällism" kommer då att resultera i ännu en smocka... för de vill ju vara med och leka i den stora starka alliansen.
Så.. nej, jag oroar mig inte för KD:s snällism.

Permalänk | Anmäl #15 Kent Karlsson, 2011-09-15, 20:31

Instämmer med Honken. #10. Kunskapsbaserad politik är inte KD:s varumärke direkt.

Permalänk | Anmäl #16 Charlie Darwin, 2011-09-15, 20:40

Jesus gjorde upp med 'ondismen' och stod för generositet och tolerans. Han var en revolutionär libertarian som kämpade mot ett absurdt och strukturellt förtryck.

Permalänk | Anmäl #17 Snälla, 2011-09-15, 21:46

# Mats F Eriksson

För det första så sa jag att man kan bli religiös om man känner för det men bara för att jag efterlyser fler av de värderingar som det quasi-religiösa KD har i sitt partiprogram menar jag inte att varken du eller någon annan ska tvingas be 3 gånger om dagen eller gå i kyrkan på söndagar. Kolla på resten av världen - ty Sverige är en jävla piss i Mississippi - tror du att hela Mellanöstern eller Latinamerika eller USA för den delen är bokstavstroende bara för att de inte är rädda för att uttrycka sin medhåll för kristna eller muslimska värderingar?

Som tur är har vårt idag sekulära samhälle behållit många av dessa värderingar - frikopplade från religion och med andra namn - men man ser också på många håll hur nihilism och radikal positivism präglar Sverige. Vi ser det i domstolar (där en måttstock tillämpas på allt och våldtäktsmän får lägre straff än pengaförskingrare), vi ser det ute på gatan (med avsaknad av civilkurage och jantelagen) och vi ser det i vårt så fantastiskt höga bistånd (som staten och inte folket står för). Det finns många fördelar med en enhetlig och "jämlik" lagstiftning och att man ser individens bästa men det går också att förena med en kulturell identitet (inte tvunget religiös per se) som gör oss till mer medmänskliga och kanske andliga varelser - hur kontroversiellt det än må låta i dina öron.

"Men visst, ut med ungarna när de är 18 och in med morsan på äldreboendet när hon är 80 fyllda - vilken lättnad! Och nu ska allt det där göras som man länge velat för att bli lycklig i sig själv."

Det är de signaler det svenska samhället ger många invandrare och mig (som ändå är väldigt svensk) idag. Men den troende (till viss del religiösa) omvärlden springer ikapp oss...

Permalänk | Anmäl #18 Dimitri Lennartsson, 2011-09-15, 23:07

#18 Dimitri Lennartsson,

Du lever i en dröm. Det är inte det sekulära samhället som anammat den kristna "humanismen" det är kristendomen och den svenska kyrkan och KD som har varit tvugna att anpassa sig till det sekulära samhällets toleranta och humanistiska hållning. Hade de inte behövt göra det så vore det fortfarande tillåtet att aga barn och att våldta sin fru, stena homosexuella osv, osv. Att du nu tolkar kristendomens budskap som humant och snällt och trevligt har du inga påvar eller präster att tacka för. Hade dessa fått styrt obehindrat så hade Sverige sett ut som Afganistan idag, och det är knappast toleransens högboning.

Permalänk | Anmäl #19 Lux Interior, 2011-09-16, 10:36

Att vara snäll är själva grundiden med att vara kristen.

Att vara mot snällism som kristen är som att vara med i greenpeace och hata valar.

Dessutom, ni har ju inga egna ideer, bara högerskåpmat. Ni kan ju lika gärna gå med i MUF för ni tror ju inte på något.

Permalänk | Anmäl #20 Anders Olsson, 2011-09-16, 19:11

Jag har ett radikalt förslag till KD:
Lämna alliansen och ha ett valtekniskt samarbete med SD inför 2014.
Ungefär 70% av KDs politik, eller åtminstone partiprogram, sammanfaller med SDs, resten kan de förhandla om.
Alternativet är att åka ut i kylan och stå utan inflytande.

Permalänk | Anmäl #21 Kjell Larsson, 2011-09-17, 00:04

#20 Anders Olsson: Jag håller inte med dig, men det är irrelevant då KD inte är ett religiöst parti sedan 1987. Snällism är göra människor en björntjänst genom att vara generös med skattebetalarnas pengar, att särbehandla vissa grupper och socialliberal intolerans i största allmänhet. Kristdemokratin är en allmänborgerlig högerrörelse från kontinentala Europa, och partiet i Sverige måste börja leva upp till den ideologi man anser sig tillhöra. Den här fina artikeln är ett bra exempel av vad KD behöver mer av: att fatta sig kort men tydligt istället för långt och otydligt.

Permalänk | Anmäl #22 Zeth Arkö Gogman, 2011-09-17, 02:11

Det är bra att vi är överens om att KD inte är ett kristet parti. Nu hoppas jag bara att ni har mod nog att gå ut och säga det öppet.

Permalänk | Anmäl #23 Anders Olsson, 2011-09-17, 08:48

Det är ingen hemlighet att vi är ett icke-religiöst parti, det är bara att fråga vilken av våra representanter som helst eller läsa principprogrammet:

"Religion är inte politik. Politik är heller inte religion. I många kulturer är emellertid religionen bärare av den människosyn och etik, som genomsyrar samhället. I det avseendet är i vår del av världen kristendomen den tongivande förmedlaren av den människosyn och de grundläggande värden, som motiverar mänskliga rättigheter och skyldigheter. Det är emellertid möjligt att motivera människosyn och grundvärden med samma innebörd utan att referera till Gud eller den kristna traditionen. På samma sätt är kristdemokratins etiska grund för politik oberoende av personlig trosuppfattning när det gäller livsåskådning eller religion. Politiken rör människors gemensamma angelägenheter medan religionen dessutom rör människornas relation till Gud. Det finns således en distinktion mellan politik och trosliv. Samtidigt finns det alltid en risk att människor gör politik av sin religion eller gör religion av sin politik. "

Jag förnekar givetvis inte den kristna värdegrunden. Kristdemokratin är som sagt en allmänborgerlig högerrörelse från kontinenten, en ideologi med grund i naturrätten och klassisk västerländsk idétradtion. Men det är skillnad på värderingar och tro - och det senare är irrelevant för ett icke-konfessionellt parti.

Permalänk | Anmäl #24 Zeth Arkö Gogman, 2011-09-17, 09:43

# Lux Interior,

Situationen är inte svart eller vit - du får det att låta som att jag argumenterar för att Sverige ska bli en teokrati. Många av de värderingar vi har i vårt sekulära Sverige härstammar just från kristendomen liksom många andra religioner.
Ja, religionen har ställt med mycket elände över hela jorden men det är ingen som har sagt att en välbalanserad kombination av sekularism (där inget "är" så länge det inte står i lagboken) och några av de värderingar som kristendomen och KD står för skulle skapa ett Afghanistan. Och det är det jag argumenterar för; det finns en radikal motsats till Afghanistan också som jag inte vill att mina barn ska behöva växa upp i.

Permalänk | Anmäl #25 Dimitri Lennartsson, 2011-09-18, 20:20

KD måste bli snällare för att matcha Isas 'snällism'. Hur är det mer er religiösa egentligen? Har ni någon koll ALLS på vad era EGNA religioner går ut på!?!?!?!?

Permalänk | Anmäl #26 Snälla, 2012-01-29, 14:09


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  9. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  10. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  4. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  7. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  8. Stora risker med MP:s energipolitik
  9. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  10. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  4. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  5. Länderna måste undvika protektionism
  6. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  7. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  8. Dagstidningarna märkligt lågmälda om nya klimatfynd
  9. IVA-skandalen
  10. Miljöpartiet är en eko-fascistisk rörelse

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.