Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Integrationspolitiken

Bahareh Andersson om Integrationspolitiken

Ordet ”rasist” används för att tysta ner oss aktivister

Baksidorna av det mångkulturella samhället löser inte av sig själva om våra politiker inte bryta tystnaden. Hur kan den stadliga radiokanalen, Sveriges Radio, godkänna att en Imam som är bosatt i Sverige uttalar ett dödshot mot en hel grupp som konverterat från Islam till kristendom? Det skriver kvinnorättsaktivisten Bahareh Andersson.


Om författaren

kvinnorättsaktivister

vice ordförande i Nätverks mot hedersrelateradvåld

kvinnofridssamordnare

För en tid sen läste jag en artikel på nätet som var obegriplig. Artikeln fick mig i mina tankar att förflytta mig till ett medeltida land med regler och värderingar som inte alls överensstämmer med modernt och demokratiskt samhälle som det svenska.

"Det är varje muslims skyldighet att döda dem som lämnar islam. Så lät det nyligen i Sveriges Radio, då en imam från Rinkeby fick lägga ut texten om hur man skulle agera mot somalier som konverterar till kristendomen".

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=275603

Så tänkte jag bättre än tystnaden kring Waberi (M), men de skriver inte ens namnet på imamen. Politikernas och mediernas tystnad är beklämmande och skrämmande! Hur tolkar man deras tystnad?

Försiktigheten i Sverige att prata kring individens rättigheter och dess skyldigheter är många gånger skenhelig speciellt när det handlar om människor med invandrarbakgrund. Alla har rättigheter vilket i sig är en mycket positiv men kopplat till rättigheter kommer ju också skyldigheter. Men det verkar vara som att man inte vill prata om det. Är det för att inte bli kallad rasist? Ordet rasist har blivit en skrämselfaktor idag för att tysta folk eller för att få folk att gå i den riktning man själv vill. För mig innebär rasist att man menar att alla av annan etniskt härkomst än svensk skall ut ur Sverige och att de inte har här att göra. Samtidigt så vet vi väl att rädslan för att bli kallad rasist ofta hindar oss från att reagera mot grupper eller personer som i skydd av kultur, tradition eller religion tar ifrån andra sina lagliga rättigheter.

Konsekvenser av detta är ett skapande av extremt kulturrelativism. Vi kan inte vara tysta när barn inte får delta i vissa skolundervisningar, när unga flickor gifts bort eller när pojkar får i uppgift av familjen att övervaka sina systrar i rädsla för att bli kallad rasist. Vi kan inte vara tysta under rädsla av främlingsfientlighetsnamn när en omam i Sverige offentligt dödshotar en helgrupp människor. Idag är man rasist så länge man inte vrider ut och in på sig själv för att bemöta andra kulturer eller religioner. Jag förstår verkligen inte detta! Dessa handlingar är fel och kan inte accepteras av det svenska samhället. Att av utöva rädsla för att deras barn skall bli försvenskade utövar en form av rasism mot svenskar.

Jag följer integrationsdebatter i andra länder och i Frankrike till exempel man är mycket modigare att ställa krav när det gäller gemensamma och konstruktiva värderingar. Allt är inte perfekt i Frankrike men där är åtminstone många politiker (jag pratar inte om högerextremister) och inte rädda att utrycka sig fritt och sakligt utan att bli kallade för rasister. Naivitet (eller försiktigheten?) som råder bland våra svenska politiker är oroväckande och den gynnar extremisterna samt Abdirisak Waberis, som sitter i riksdagens försvarsutskott (mannen som vill leva i ett land där sharialagarna råder som han sa i SVT-dokumentären) framgångar i riksdagen. I Frankrike säger man "Att kalla en katt för en katt": man ska kalla saker med deras namn och inte försöka hitta på. Att jämt vara politiskt korrekt löser inga problem.

Därför blir jag inte förvånad men mest besviken på vårt dubbelmoraliska samhälle när jag till exempel blir kallat islamofob, rasist och massa andra påhittade påhopp bara för att jag vågar skriva. Avslutningsvis måste jag påpeka igen att integrationsdebatten och baksidorna av det mångkulturella samhället inte löser sig av sig självt om våra politiker inte bryta tystnaden. Hur kan den stadliga radiokanalen, Sveriges Radio, godkänna att en imam som är bosatt i Sverige uttalar ett dödshot mot en hel grupp som konverterat från islam till kristendom? Hur hade samhället reagerat om en någon högerextremistisk organisation hade hotat en grupp människor som hade brutit mot deras normer och värderingar?

Nu är det dags att bryta mönstret och börja rensa upp. Det politiska etablissemanget har missat detta under många år. Konsekvensen av detta misslyckande är att bland annat högerextremisterna fått fotfäste och energi. Så jag håller med dig, Mauricio Rojas. Mycket tyder på att invandrardebatten fortfarande befinner sig långt från "öppenhjärtlighetens råmärken" och ännu längre ifrån det sansade och resonabla samtalets revir. Synd för Sverige!





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/39445

113 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

En fullkomligt korrekt beskrivning av debattklimatet i Sverige år 2011. Kärnkfraft, arbetsmarknadspolitk, miljöpolitik, skolfrågor m.m. går att diskutera utan rabiata övertoner men icke de frågor Bahareh Andersson tar upp. En fri och öppen debatt krävs men vägen dit tycks lång. Varför fungerar det (bättre) i t.ex våra nordiska grannländer men inte här?

Permalänk | Anmäl #1 Tomas Felezzo, 2011-09-16, 14:44

Bahareh Andersson, du har helt rätt i din analys här i vad du tar upp. Jag har samma erfarenhet som dig att bli kallad rasist då jag ifrågasätter islam och deras krav i Sverige. Man kan bara gå in och lyssna på de inspelade hot som Lars Vilks har fått från "rättrogna muslimer". Att de människorna inte blir åtalade är en gåta. Men så våra politiker är så fega att säga sanningen om vad som sker i vårt land kommer detta att fortgå.

Permalänk | Anmäl #2 Johnny Månsson, 2011-09-16, 14:44

Problemet är helt importerat och helt onödligt. Sverige skall enligt internationella avtal nämligen inte ta emot asylsökande alls:
Enligt Dublinförordningen och senare Dublinkonventionen som antagits av EU gäller följande: Om den asylsökande utan tillstånd har passerat gränsen till en medlemsstat, ska denna medlemsstat ansvara för prövningen av asylansökan”. Asylsökande kommer ej luftvägen utan landvägen och har i samtliga fall passerat ett flertal länder inom EU innan de når Sverige. Det är således så att i Sverige skall inte ett enda asylfall prövas eftersom samtliga kommit via andra länder.

Permalänk | Anmäl #3 Allan Karlsson, 2011-09-16, 15:00

Klockren reflektion av vår samtid. Bra skrivet.

Permalänk | Anmäl #5 Bertel Kevin, 2011-09-16, 15:14

Som vanligt en bra text av Bahareh Andersson. Fortsätt med ditt skrivande!

Permalänk | Anmäl #6 Jörgen Andersson, 2011-09-16, 15:20

Re. #4
Med tanke på att det finns muslimer som imamen i Rinkeby och folk som dig som förvarar honom så är det väl inte konstigt att det finns antimuslimska åsikter? Jag kan garantera att så fort muslimerna rensat ut dina medeltida och barbariska åsikter och sedvänjor så kommer "islamofobin" att försvinna. Det är inte många som idag är antikristna av svenskarna med det tog också 500 år av "kristnofobi" att komma dit. Hoppas det går fortare med islam.

Permalänk | Anmäl #7 Henrik Ekstrand, 2011-09-16, 15:24

#3 Allan Karlsson Nej så kan det väl inte vara, ifall de har köpt biljett till destinationen i detta fall Sverige, transit mellan hur mng länder som helst borde ju inte räknas .
I övrigt:
Det finns ingenting annat än verkligheten, att se den som den är, med bra eller dåliga konsekvenser, som det nu blivit med Imamerna och deras makt över "sitt folk" gör ju att utvecklingen ter sig skrämmande, det finns ju inga "högre dimensioner" eller gudar som skall diktera våra tankar. Med sunt förnuft kommer man långt, men med skrämsel ännu längre, vilket definitivt måste vara i grunden fel. Nu finns det ju ärke fanatiker inom alla religioner och ideologier och det är förödande att de med regeringsmakt, inte ser verkligheten, det är våra invalda som skall lyssna på dig Bahareh och några till som vi alla vet finns ni, och gör vad ni kan.Fortsätt skriv!

Permalänk | Anmäl #8 Gunvi Lundqvist, 2011-09-16, 15:44

Jonas Eli, din argumentation är ett bra exempel på det Andersson tar upp i sin artikel.
Ditt uttalande om att "Islamofobi och antimuslimism är själva motorn i europeisk fascism" visar att hon har rätt.

Det måste kunna gå att diskutera migration och integration utan att förfalla till invektiv och tillmälen.
"Breiviks manifest"? Man häpnar.

Permalänk | Anmäl #10 Nurmela, 2011-09-16, 16:07

#4 Jonas Eli, 2011-09-16, 16:12

Vi diskuterar om medias och politikers fega hållning när en Imam, en företrädare för islam, uttalar närmast direkta dödshot mot muslimer som, enligt sharialagarna, begår apostai.

Var i ligger det något rasistiskt i detta?
Vad lider du av för missbruksproblem?

Permalänk | Anmäl #11 Lena Bengtsson, 2011-09-16, 16:18

Jonas Eli, eftersom du uppenbarligen inte har förstått vad artikeln handlade om uppmanar jag dig att läsa den igen.

Bahareh är kvinnoaktivist och hon menar att hennes arbete för muslimska kvinnor förtigs och att svenskar inte vågar engagera sig på grund av att de riskerar att kallas rasister.

Permalänk | Anmäl #13 Ulf Carlson, 2011-09-16, 16:34

Jonas Eli, jag raader dig att flytta till Saudi-Arabien. Endast daer kan du bli lycklig tror jag.

Permalänk | Anmäl #15 World Traveller, 2011-09-16, 16:46

Heja Bahareh!

Kämpa på mot dumheterna! Du skriver jättebra och ditt engagemang är underbart. Du är idealist och realist, vilket är en perfekt kombination.

Säg till om du vill ha hjälp med korrekturläsning av dina artiklar, så ställer jag gärna upp!

Allt gott till dig!

Permalänk | Anmäl #17 u_16205, 2011-09-16, 16:57

#4

Till Jonas Eli...m fl

Jag är enig med Jonas Eli i detta, han frågar öppet:

"Vem har kallat dig rasist, Bahareh? Vem har kallat dig islamofob? Vem har försökt tysta kritiken mot imamen i Rinkeby? Ge oss åtminstone ett namn, ett exempel. "

Hela denna debatt är så...hmmmm...geggig! Intellektuell geggamoja. Svepande generaliseringar, känslosvall.

Imamen är polisanmäld, jättebra! Kläm åt gubben ordentligt! Visa församlingen att sånt prat är helt oacceptabelt i demokratiska samhällen!

Vem har kallar Bahareh rasist? Ingen såvitt jag vet. Men jag har sett (och själv tänkt) att Bahareh i debatten fått stöd av debattörer som definitivt inte är några mönster när det gäller särarts-tänkande, kvinnoförtryck och öppen rasism. Och själv inte vänt sig aktivt emot deras rasistiska argumentation utan visat tacksamhet för den rasistiska och sexistiska svansen.

En amerikansk president (vem?) sa: Mina fiender klarar jag själv, men Gud bevare mig för mina vänner!

Tänk på detta Bahareh...det handlar om kravet på tydlighet. I debatt kan vi hjälpas åt. Ingen av oss tänker perfekt och klart. Men politisk debatt, förslag till konkreta lösningar öppnar våra ögon.

Permalänk | Anmäl #18 Gunnel Gomér, 2011-09-16, 17:18

#16
Ingen västerlänning är avundsjuk på det oljeslott som kallas Saudiarabien.
Det finns absolut inget där som saudierna har skapat - det är väst som skapat tekniken för att ta upp oljan, det är väst som skapat de användningsområden oljan har, det enda sadierna har åstakommit är islam och dess förtryck av befolkningen.

När oljan börjar sina eller användningsbehovet minskat blir det saudiska välståndet endast ett ögonblick i historien och svältande massor kommer fly sanden och förhoppningsvis inse att det var han med horn som vilseledde dem.

Permalänk | Anmäl #19 Mex Berg, 2011-09-16, 17:29

Men Gunnel Gomer, kan du inte se något positivt i att SD-are plötsligt hyllar en invandrarkvinna, med vad jag kan förstå muslimsk bakgrund? Eller tycker du att konfrontation är bättre än att brygga broar och skapa förståelse?

Permalänk | Anmäl #20 Ulf Carlson, 2011-09-16, 17:31

Jag vill gärna svara alla mina fans här men min förra kommentar togs bort av Newsmill så jag vet inte om det här kommer fram.

(Tydligen får man skriva att nån är "missbrukare", "islamist" och be vederbörande att "flytta till Saudiarabien". Sverige i ett nötskal?)

Återigen:
1) Jag har inte försvarat nån imam.
2) Jag är inte islamist.
3) Jag är inte ens muslim.

Den enda anledningen till att jag försvarar muslimers rätt att finnas i Sverige och Europa under samma villkor som alla oss andra är för att rasistiska partier i Europa är emot detta. Så enkelt är det.

Det var allt. Nu kan ni fortsätta att diskutera sinsemellan.

Permalänk | Anmäl #21 Jonas Eli, 2011-09-16, 17:34

Jonas Eli, vad du har gjort är att du har angripit en kvinna som kämpar för muslimska kvinnors rättigheter. Dina motiv får stå för dig, men det kanske inte är så förvånande att du får mothugg och blir idiotförklarad, även om jag inte begriper varför du skulle skickas till Saudiarabien.

Permalänk | Anmäl #22 Ulf Carlson, 2011-09-16, 17:48

#20

Ulf, njääää...

Det är svårt att se något positivt i aktiv rasism, alltså yttranden i samma "släkt" av politiskt tänkande som imamen gav ett drastiskt uttryck för. Fördrivnings-och föregörelse-tänkande. Hämnd-tänkande.

Bahareh har mer insikt än de flesta i det grymma ålderdomliga klan & hederstänkandet. Jag bugar för det!

Bahareh, liksom hela den feministiska rörelsen, vänder sig i vrede emot sexistist särarts-tänkande och allt slags förtryck, inklusive kvinnoförtryck.

Men Bahareh´s rasistiska svans...deras prat och politiska krav liknar ju det som vi vredgat vänder oss emot!

Det är paradoxalt, svårhanterligt, fördunklar tankens klarhet.

Permalänk | Anmäl #23 Gunnel Gomér, 2011-09-16, 18:03

#4
Det krävs väl ändå inte ett islamistiskt parti för att genomföra islamism? Det krävs demokrati för att starta ett parti som ska bli registrerat i länsstyrelsen så det kanske inte är så konstigt att ett sånt parti inte finns. Islamism går inte via parlament, det tar sig andra vägar och uttryck bla uppmaningar i radio och i moskeer och andra ställen dit politiken inte når.

Sluta sen att ljuga om SD det har du inget för.

Permalänk | Anmäl #24 Maria Nilsson, 2011-09-16, 18:21

Detta är ytterligare ett bevis på att Sverige inte längre är ett sekulärt land.

I ett sekulärt samhälle finns inget som heter religionsfrihet. Religion är i sig ett argumentationsfel. I ett sekulärt samhälle finns bara friheter, rättigheter och skyldigheter. Att döda ingår inte i någon av skyldigheterna, eller friheterna och rättigheterna för den delen.

Sverige kan inte definieras som en rättsstat så länge religiösa och otrogna inte är lika inför lagen.

Permalänk | Anmäl #25 u_3826, 2011-09-16, 18:23

#16

Alla människor mår väl bättre än en som går med självmordstankar, det är väl självklart.

Hade du nåt att komma med eller ej?

Permalänk | Anmäl #26 Maria Nilsson, 2011-09-16, 18:25

#Ulf Carlsson. De flesta "antirasister" bryr sig inte ett dugg om t ex muslimska kvinnors rättigheter men är fullständigt fixerade vid de som de hatar, d v s alla som vågar problematisera Sveriges integrationspolitik.
Signaturen Jonas Eli medger fullt ärligt detta eftersom han säger att han försvarar muslimernas rätt bara för att det finns "rasistiska" partier som är emot dem.
Som sagt, ett ärligt medgivande men kanske han också borde engagera sig något för bl a muslimska kvinnor?

Permalänk | Anmäl #27 Nurmela, 2011-09-16, 18:25

Det är uppfriskande att läsa Dina artiklar Bahareh!

Vad säger åklagaren? Har den här immanen åtalats och vilket straff riskerar han?

Permalänk | Anmäl #28 Tage Fridolfssn, 2011-09-16, 18:40

#24

Islamism är en politisk ideologi...det krävs alltså politiskt ställda krav och beslut om lagförändringar i riksdag och regering för att kunna införa sharia. Jätteförändringar! Som behöver politisk majoritet bakom sig.

Jag gissar att 99,9% av vårt lands befolkning skulle rösta nej för något sådant.

Permalänk | Anmäl #29 Gunnel Gomér, 2011-09-16, 18:58

#29 Gunnel. Det behövs inget riksdagsbeslut. Det krävs bara att tillräckligt många politiker låter sig övertygas om att sharia i vissa områden kommer att "underlätta integrationen".
Sedan är det bara för svenska myndigheter att blunda och hoppas att konflikterna inte blir för uppenbara. Det är för övrigt en svensk specialitet så chanserna är goda.

Permalänk | Anmäl #30 Nurmela, 2011-09-16, 19:11

#25 Peter H

Du skriver: "I ett sekulärt samhälle finns inget som heter religionsfrihet" Skall även "ateistisk barnatro" förbjudas?

Där religionsfriheten avskaffas där börjar barbariet att utbredas. Minns Sovjetunionen och Nazityskland!

Permalänk | Anmäl #31 Tage Fridolfssn, 2011-09-16, 19:13

#21 Jonas Eli

"Den enda anledningen till att jag försvarar muslimers rätt att finnas i Sverige och Europa under samma villkor som alla oss andra är för att rasistiska partier i Europa är emot detta. Så enkelt är det."

Du har helt rätt. På SAMMA villkor som andra. Problemet uppstår när vissa muslimska organisationer kräver SÄRSKILDA villkor för muslimer, eller enskilda individer som kräver att få bli särbehandlad. När någon sätter ner foten mot detta tar i synnerhet vänsterfolk fram rasiststkortet. I ditt inlägg #4 blundar du för detta. Eva-Britt Svensson i EU-parlamentet (som kallar sig "feminist") tillhör ett exempel på det som Bahareh skriver om. (sök här på Newsmill så får du se).

Det grundläggande felet med att ta fram rasistkortet i sådana sammanhang är att muslimer inte är någon "folkgrupp".
Man väljer faktiskt sin religion. Och man får byta när man vill, sen får den där imanen säga vad han vill (nåja det kommer att visa sig om han FICK säga det, det är som bekant förbjudet att hota folk )

Permalänk | Anmäl #32 Charlie Darwin, 2011-09-16, 19:26

#29 Gunnel Gomér,

"Jag gissar att 99,9% av vårt lands befolkning skulle rösta nej för något sådant."

Skattefinansierad könsapartheid finns redan, antingen till följd av religiösa krav eller röstfiskande politiker. Det behövs inga 99,9 % för det.

Permalänk | Anmäl #34 Charlie Darwin, 2011-09-16, 19:39

#30

Nädu Nurmela :-)
Men jag förstår att om det är din tro, så blir du så lätt hysterisk.

Varje kraft föder en motkraft.
Vår grundlag och mänskliga rättigheter är instiftade för att skydda både kraften och motkraften. För att upprätthålla viktiga rättsprinciper.

Det finns inte många islamister i Sverige. Hur skulle de kunna ta över...om alla andra inte är med på det?

Permalänk | Anmäl #35 Gunnel Gomér, 2011-09-16, 19:50

#29 Gunnel. Om tendenserna är samma här som i england, skulle nog inte 99,99 % rösta emot den elakartade varianten av islam, sharia. Enligt CBN sympatiserar 30 % av muslimerna med tanken att ersätta demokratin med sharia- lagar. Även om man kan kritisera siffrorna, och ta dem med "nypa salt" borde de dock vara en riktigt störande ringklocka och ställa många frågor. Att många starkt ogillar den varianten av islam, likväl som aggresiva kristna sekter, eller annan översittarkultur, innebär inte att man kan kasta in dem i en låda och skriva "rasistsvans" som avsändare.

Permalänk | Anmäl #36 Tony Johansson, 2011-09-16, 20:02

#33 Henrik. Hon kanske sticker ut näsan tillräckligt redan nu, utan att få ta emot dunkla kommentarer från dig. Läs artikeln igen innan du somnar så kanske det uppenbarar sig nånting i drömmarnas värld.

Permalänk | Anmäl #38 Tony Johansson, 2011-09-16, 20:14

Gunnel!

När ska du inse att biologin styr oss? Att du orkar ta upp den utdöende feminismen i allt, sätter upp stora staket runt dig. Du springer runt och lever i din egen värld liksom. Inse att män är män och kvinnor är kvinnor sen finns de de som är födda i fel kropp men det är ju biologin som spökat lite. Biologin borde vara på schemalagt fr.o.m. dagis dag ett som vissa dagis nu infört genustänk i "utbildningssyfte" (hjärntvätt, vem i h-vete har röstat fram detta?). Scientiologin är mer vetenskap än genustjavset.

Permalänk | Anmäl #39 Micael Johnsson, 2011-09-16, 20:17

#18 Gunnel Gomér,

"Imamen är polisanmäld, jättebra! Kläm åt gubben ordentligt! Visa församlingen att sånt prat är helt oacceptabelt i demokratiska samhällen!"

Om han blir dömd lär han överklaga och när domen kommer till HD kommer han att frias med hänvisning till andra domar i Europadomstolen och Europakonventionen. När man predikar i en religiös byggnad har man bevisligen FULL yttrandefrihet och står över alla andra lagar (och andra individers rättigheter). Så "gubben" kan vara lugn.

Permalänk | Anmäl #40 Charlie Darwin, 2011-09-16, 20:20

Det förtryckande debattklimatet har öppnat pandoras ask. SD kommer bara växa, övriga partier kommer ta efter och SD ställer ännu hårdare krav, ungefär som i Danmark. Det tar några år men så blir det. Det är dags att sluta ta hit folk som inte kan försörja sig själva (och betala skatt) från dag ett och det är dags att skicka hem dem som inte kan försörja sig efter lång tid här. Tack och hej leverpastej.

Permalänk | Anmäl #41 Anders B, 2011-09-16, 20:24

Det finns ingen Gud, vilket gör diskussionen tragikomisk för oss ateister. Vi är tyvärr i en minoritet på jorden, en tolerant sådan dessutom, så vi finner oss i det mesta.

Visst har Bahareh rätt i att rasistkortet dras fram till höger och vänster. Jag är för fri invandring och har vänner i hela världen, men jag blir ändå kallad rasist eller "SDare" allt som oftast när jag kritiserar nåt som inte är svenskt (eller amerikanskt) eller svensk integrations eller bidragspolitik.

Permalänk | Anmäl #43 Anders K, 2011-09-16, 20:26

#26

Jo om du tror på att så är fallet.

En sak är iaf säker - att det är ganska överlägset mindre dåligt för oss andra med människor som har självmordstankar än människor som tror att de ska komma till något muslimskt paradis och att de samtidigt ska döda så många som möjligt med sitt självmord.

Det första tillståndet är ju iaf legitimt att behandla, det andra tillståndet får man nog inte ens föra på tal att man ska försöka behandla - ännu...

Permalänk | Anmäl #44 Mex Berg, 2011-09-16, 20:33

Bahareh Andersson - Återigen så ger du mig kraft till att tro på att det finns strömningar inom politiken som faktiskt kan fungera. Jag bara hoppas på att dina åsikter smittar av sig på andra politiker som får ändan ur och inser att vi med dagens politik är på väg mot en politisk ättestupa.

Tummen upp till dig Bahareh!!

Permalänk | Anmäl #45 Mialian, 2011-09-16, 20:46

#40

Det sändes i radio Charlie...och imamen visst säkert att Sveriges Radio var där. SR sände det...och det tycker jag att vi ska tacka SR för. Svart på vitt i örat.

Med tanke på allt jag läst i s k näthat finns det inte så få svenskar som ligger imamen hack i hälarna i djävulsskap. Vad ska vi göra med dom?

Permalänk | Anmäl #46 Gunnel Gomér, 2011-09-16, 20:58

Tack för alla kommentarer, många har kommit med bra synpunkter som ger mig mer kraft för min nästa artikel. Jag vill påpeka att innehållet i nästa artikel kommer att vara resultatet av långt stångande och brottande med det politiska etablissemanget och deras reaktion ....

Permalänk | Anmäl #47 Bahareh Andersson, 2011-09-16, 21:03

#36

Jepp Tony!
I UK finns särskilda bekymmer med sharia, att sharia FÅR tillämpas lokalt. Det beror på att UK inte har någon grundlag, deras lagstiftning bygger på sedvanerätt.

UK är ju en gammal kolonialmakt. Fram till 1940-talet var 25% av jordens människor medborgare i The British Empire. I fyra världsdelar. De tillförsäkrades religiösa fri&rättigheter enligt engelsk modell.

Tack & lov!
Vi har en grundlag i Sverige och en rad EU & FN-avtal som förhindrar vad som sker i UK. Mycken politik är juridik...

Permalänk | Anmäl #48 Gunnel Gomér, 2011-09-16, 21:56

Men Gunnel,

"Tack & lov!
Vi har en grundlag i Sverige och en rad EU & FN-avtal som förhindrar vad som sker i UK. Mycken politik är juridik..."

Som sagt så beter du dig som vilken politiker som helst. Kan du kanske resa på dig liiite och besöka orterna kring våra städer som troligen snart kommer implodera? jag kan hämta upp dig och köra runt dig, lovar detta.

Permalänk | Anmäl #51 Niklas P, 2011-09-16, 22:36

Bahareh, btw, tack så jättemycket. and btw, är med och kämpar för kvinnor i situationen du benämner.

Permalänk | Anmäl #52 Niklas P, 2011-09-16, 22:50

#51

Niklas, du behöver inte guida mig. Jag bor i Rinkeby/Kista-området sedan 10 år. 64% invandrare och flyktingar just här i mitt radhusområde, mer i det större området omkring. Mest från Iran, Turkiet, Kurdistan, Östafrika etc.

Här är lugnt och vänligt, det liknar inte alls de helvetesskildringar som propagandister kör med. Jag påstår inte att det är en total idyll, men...eftersom jag bott över 30 år i Stockholms innerstad har jag lite att jämföra med. Och det utfaller långt ifrån alltid till det välbärgade, etniskt segregerade svensk-enklaven Kungsholmens fördel :-)

Jag vet att folk i debatten inte kan veta var jag bor. Men jag börjar bli trött på alla från småorter i Blekinge som berättar för mig vilket helvete jag bor i. De är ute och cyklar :-)

Permalänk | Anmäl #54 Gunnel Gomér, 2011-09-16, 23:32

#53

Vad är JASH?

Permalänk | Anmäl #56 Gunnel Gomér, 2011-09-16, 23:36

Gunnel Gomér
Är Jash obegripligt för dig?
Gör som Bahareh förflytta dig i dina tankar till medeltida klansamhällena i grottorna i Zagrosbergen.Där äger klanhövdingarna allt och alla.För att få en bra position hos klanhövdingarna så tävlar undersåtarna med varandra genom att "gola" och förtala varandra.

Här menar Bahareh att visserligen är jag också utlänning me jag är en god och nyttig utlänning,ni kan på användning av mig .Ömsom är jag muslim och kan klandra muslimer omsom jag är utlänning kan klandra andra utlänningar etc etc.

Permalänk | Anmäl #58 TmT, 2011-09-16, 23:59

Bahareh har helt rätt. Rasist och islamofob är stridsord som används när alla andra argument tagit slut.

Permalänk | Anmäl #60 Sven Stromitzky, 2011-09-17, 00:16

#57 Nej, jag tror inte att det ens är ett par tusen, möjligen några hundra som skulle kunna bli farliga, ungefär som de mest extrema islamisterna. Men jag tror dock att islamisterna har många, många fler anhängare och sympatisörer (tänk UK) än de få stackars högerextrema ärthjärnor som trots all uppmärksamhet fortfarande lever kvar i sina kvasivärldar. Och jag tror också att de är verkligt få i den gruppen som skulle kunna begå självmord genom sprängning och massmord. Som jämförelse då med den uppvaknande islamism som verkar bli mer och mer spridd världen över.
Detta är vad jag tror håller på att hända och blir nu därför stämplad, tatuerad, som näthatare, islamofob, nazist, det finns säkert många fler läskiga epitet som kan klistras på for ever.
Du vet väl hur mjuka och feminina många svenska män är, inga riktiga karlar! Och smygrasister de är de allihopa, egentligen. De bara vet inte om det! Men tänker, det gör dom, tänker och funderar över livet och familjen och huset och avloppet, och, ja du vet säkert. Men tror du att vi kommer att ta med oss kniven när vi går till stan en lördagkväll? Beredda på att möta en dödsfiende och begå mord. Nej, de flesta som vuxit upp som "svenskar" bär på en grundvärdering att respektera och jämställa våra medmänniskor. Så i den svenska affärskulturen kan till och med avtal beseglas muntligen mellan parter. Gör det själv med mina svenska leverantörer. Och jag har en vid fauna av bekanta från många länder som varit mina bästa vänner med full tillit. Men det som sker här och i Europa nu, är lite skrämmande. Det har skett stora, stora förändringar sedan jag lekte utomhus med kompisarna, tyvärr inte till det bättre. Min hustrus barn var tvugna att genomlida invandraranpassad skola och har frambringat ett genuit förakt mot sina klasskamrater från MENA-länderna, helt på egen hand. Inte ett ord från mig eller mamma, de har själva berättat om hur det fungerar på dessa utbildningsplatser och var i början chockade över tingens ordning här i sverige. Gissa vilka elever som dominerar och förstör lektionerna; tänk förakt, tänk aggresivitet, tänk svennejävlar och horor.
Förändringen är mycket långsam, men nötande och tärande, särskilt för våra barn som ju oftast är förlorarna i de här sammanhangen. Därför söker sig lika barn till dem som leka bäst, dvs med mest lika intressen, samma syn på varandra, samma humor, samma vanor, etc.
Ibland fungerar det aldelens utmärkt mellan olika kulturer, men långt ifrån alltid.

Permalänk | Anmäl #61 Tony Johansson, 2011-09-17, 00:39

Ett av mina favoritcitat kommer från en annan invandrartjej, Sara Mohammad. "Hellre blir jag kallad rasist, än fegar när tjejer mördas".

Den dag som tillräckligt många vågar tänka på det sättet, så kommer den välbehövliga debatten igång!

Så jag säger så här: Om någon vill kalla mig rasist bara på grund av det lilla jag skrivit just nu, så var så god. Jag bjuder på det. Själv anser jag mig inte vara rasist, jag vill istället se gamla och nya svenskar leva tillsammans i harmoni.

Permalänk | Anmäl #64 Gunnar Claesson, 2011-09-17, 06:43

#46 Gunnel Gomer

Jag har kollat noggrannare om imanfallet och det var bevisligen inte
under en predikan som jag först fick för mig. (om min #65 ligger kvar så kan man bortse från den) .

Permalänk | Anmäl #66 Charlie Darwin, 2011-09-17, 08:04

#31 Tage Fridolfssn, vafan har det jag skrev att göra med Sovjetunionen och Nazityskland? Nazityskland var dessutom en kristen teokrati, raka motsatsen till sekularism.

Religiösa och religioner är totalt fria i ett sekulärt samhälle. Motsatsen till sekularisering är teokrati. Se hur fri andra än statsreligionen är i länder som Saudiarabien och Iran. Det sekulära samhället diskriminerar ingen.

Permalänk | Anmäl #67 u_3826, 2011-09-17, 08:19


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  9. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  10. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  4. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  7. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  8. Stora risker med MP:s energipolitik
  9. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  10. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  4. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  5. Länderna måste undvika protektionism
  6. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  7. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  8. Dagstidningarna märkligt lågmälda om nya klimatfynd
  9. IVA-skandalen
  10. Miljöpartiet är en eko-fascistisk rörelse

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.