Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Danmark

Foto: Stockholms universitet.
Drude Dahlerup om Danmark

Partier för ett öppnare Danmark stormar framåt

I opinionssiffrorna är det just det socialliberala partiet, Det Radikale Venstre, samt på yttersta vänsterkanten Enhedslisten, som stormar framåt. De är partier som står för ett mera öppet Danmark och som gått stenhårt emot 24-års reglen, som har tvingat så många dansk-utländska par att flytta till Malmö. Det skriver Drude Dahlerup, professor i statsvetenskap vid Stockholms universitet.


Om författaren

Drude Dahlerup är professor i statsvetenskap vid Stockholms universitet.

Dansk Folkepartis stormaktstid är till synes över, när danskarna har röstat till Folketinget nästa vecka, den 15 september. Inte för att partiet väntas förlora stort, enligt de senaste opinionsmätningar tycks Dansk Folkeparti (DF) backa bara med 1 procent enhet. Utan för att något håller på att hända i den danska politiska debatten.

Även om inget är definitivt avgjort ännu, tycks 'Rød block' vinna regeringsmakten efter 10 år med borgerlig regering, med först Anders Fogh Rasmussen, och sedan 2009 med Lars Løkke Rasmussen som statsminister. Dansk Folkeparti har varit fast stödparti till den liberal-konservativa regeringen under 3 valperioder. Men om Helle Thorning-Schmidt, danska socialdemokratins första kvinnliga statsministerkandidat någonsin, vinner på torsdag blir Dansk Folkeparti och dess ledare Pia Kjærsgaard bara ett oppositionsparti bland många andra på högerkanten. Under 3 valperioder har DF kunnat agera som både protestparti och på samma gång som fast stödparti till regeringen. DF har vid varje budgetförhandling med regeringen tagit betalt med ännu stramare invandringspolitik, och regeringen har låtit dem få igenom sin vilja. "Vi har en värdegemenskap med Dansk Folkeparti" sade den danske finansministern och regeringens chefsideolog Claus Hjort Frederiksen, liberala Venstre, för några år sedan. Är det fortfarande så?

Läget tycks mera rörligt nu än på länge. Men också fullt av motstridiga tendenser. Socialdemokratin vill fasthålla den strama invandringspolitiken, säger man klart och utan minsta tvekan. Också den omdebatterade 24-års regeln, som förhindrar folk som bor i Danmark att få ta med sig en utländsk äkta make/a in i landet, om en i paret är under 24 år. Partiet fruktar väljarnas reaktion. Detta tyder ju inte på en ny tendens i dansk politik. Och kanske blir det inte heller någon ändring ens efter ett regeringsskifte. Socialistisk Folkeparti (SF), som ingår som det andra partiet i 'Rød block' har till många av sina medlemmars och även folketingsledamöters förtrytelse rättat in sig och accepterat socialdemokraternas hållning.

Och så plötsligt för två dagar sedan, sade Villy Søvndal, SFs ledare, i ett uttalande, att hans stöd till 24-års regeln endast gällde en valperiod, inte efter nästa val. Några kommentatorer ansåg att detta var politiskt självmord. Men kanske har Villy Søvndal känt av de nya vindarna som tycks blåsa in över Danmark. I opinionssiffrorna är det just det socialliberala partiet, Det Radikale Venstre, samt på yttersta vänsterkanten Enhedslisten, som stormar framåt. De är partier som står för ett mera öppet Danmark och som gått stenhårt emot 24-års reglen, som har tvingat så många dansk-utländska par att flytta till Malmö.

En majoritet av danskarna säger att nu har det stramats åt tillräckligt i invandringspolitiken. Det finns också en stor oro hos många för Danmarks image internationellt. Striden om framtidens 'udlændingepolitik' är på gång i den danska valrörelsen. Dansk Folkeparti har lyckats påverka hela debattklimatet i Danmark under många, många år. I DFs egen valvideo som visades upp på TV på onsdagen sågs kvinnor i svart heltäckande niqab - vilket är mycket sällsynt i Danmark. Inte helt så stereotypt som i Sverigedemokraternas ökända valvideo, men med samma bildspråk - och liksom SDs video mycket professionellt gjord (kanske av samma firma?). Får Dansk Folkeparti med detta åter övertaget i debatten, eller var det en sista krampryckning?





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/39284

26 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

75% av danskarna vill behålla flyktingpolitiken som den är eller mer restriktiv. Finns många mätningar kring detta om man googlar. Danmark måste vara det land som ser mest nyktert på invandringsfrågan. Där inte hela journalistkåren är gamla AFA eller vänsteraktivister.

Lars Ohly grät ju nyligen över att hans danska kollega även vill behålla en restriktiv flyktingpolitik.

Permalänk | Anmäl #1 Micael Johnsson, 2011-09-10, 08:05

Precis Micael, det är som om Djävulen skulle läsa Biblen, denna artikel!
Det är lite tråkigt att det alltid ska bli så här vinklade och skruvade repotage om vårt kära grannland DK.
Minskat med 1% VA??? KATASTROF men bara i Sverige!

Permalänk | Anmäl #2 Magnus Bergh, 2011-09-10, 08:18

Den här artikeln framstår som opinionsbildning och ett uttryck för Drude Dahlerups personliga politiska åsikt mer än något annat.
Förstår du inte att du torpederar förtroendet för dig och sänker förtroendet för din institution och din disciplin när du agerar så? Var är dina källhänvisningar?

Permalänk | Anmäl #3 Martin A, 2011-09-10, 08:37

Här en annan bra sak som händer i Danmark.
http://politiken.dk/politik/ECE1207515/lykke-friis-til-kvinder-stop-koen...

Den danska jämställdhetsministern Lykke Friis har gått ut i media och sagt att jämställdhetsdiskussionen måste inkludera män och mansfrågor. Den internationella kvinnodagen den 8 mars ska inte längre vara en kvinnlig kampdag, säger hon, den ska vara till för mäns och kvinnor kamp för lika rättigheter. ”Jämställdhet är inte bara en fråga om att kvinnor ska prata med kvinnor om kvinnor”, säger den danska jämställdhetsministern.
Och inte nog med det. Lykke Friis ska tillsätta en manspanel som ska redogöra för hur de anser att män diskrimineras i samhället.
Detta om något säger något om hur skruvad genusdebatten är i Sverige!
Sedan vill Lykke Friis ”göra upp med hela det fördelningstyranni, där man utmålar jämställdhet som en fråga om fördelning och statistik”.
Där verkar kvoteringshysterin ryka.
Vidare vill Friis göra upp med att ”politiker trycker på samhället jämställdhet istället för att det kommer naturligt”.
Sverige, världens minst jämställda land? För män?

Permalänk | Anmäl #5 Joakim Steneberg, 2011-09-10, 09:34

Drude lever i sin egen drömvärld, som #1 skriver så vill 75% av danskarna behålla flyktingpolitiken som den är eller mer restriktiv. Finns många mätningar kring detta om man googlar.

Det är Sverige som är extremen i denna fråga - inte våra grannländer...

Permalänk | Anmäl #6 Olle Olsson, 2011-09-10, 10:37

Drude Dahlerup, professor i statsvetenskap gör väldigt lite för att dölja var hennes partisympatier finns, vilket tar udden av all trovärdighet i denna artikel.

Jag är oehört "less" på all politiserad vetenskap(oavsätt om den är höger eller vänsterdriven) och ifall ovannämda professor vill ha saklig debatt, grävs skärpning och saklig(opolitisk) framtoning utan politiskt vinklade slutsatser..

Permalänk | Anmäl #7 Bertel Kevin, 2011-09-10, 11:22

Hör du, Drude Dahlerup!

Varför sitta och skriva larviga insändare, när alla dina problem
kan lösas i en handvändning? Flytta in på Rosengård, och
alla dina drömmar är uppfyllda!

Du slipper både Dansk Folkeparti och SD, och sen kan du
krama och rå om dina nya grannar av hjärtans lust, sam-
tidigt som du blir berikad och mångkulturell.

Permalänk | Anmäl #8 per svensson, 2011-09-10, 12:05

Tala om överdrifter eller önsketänkande från artikelförfattarens sida. Jag läser just nu Berlinske färskaste undersökning som visar att Radikale venstre ökar med 0,7 pct och Enhedslisten med 0,8 pct. Om man sen ser att övriga socialistiska partier minskar med 0,7 pct så inte kan man väl säga att dessa partier "stormar" fram?
Kontentan av detta är professorn i statsvetenskap gör väldigt märkliga konklusioner, mest tyckande och lite substans.

Än värre för Drude Dahlerup är att i samma undersökning är det Dansk Folkeparti som ökar mest med 0,9 pct!!!!

Permalänk | Anmäl #9 Anders Erlandsson, 2011-09-10, 12:19

Lite läge att mana till lugn. Är det ens möjligt att Drude Dahlerup själv har valt den rubriken med tanke på att texten innehåller analysen:

"Läget tycks mera rörligt nu än på länge. Men också fullt av motstridiga tendenser. "

Inte skriver väl någon statsvetare en sådan kategorisk rubrik när de samtidigt tycks bära på en betydligt mer nyanserad bild i bakfickan?

Frågar därmed redaktionen om denna onödigt polariserande rubrik är Drudes eller deras verk.

Permalänk | Anmäl #10 Kim Lund, 2011-09-10, 14:07

Vad tröttsamt detta tjat om "främlingsfientlighet" och "rasism" är...

För att ta ett exempel.
Jag är övertygad om att Gunnel ovan inte känner några nazister. Alltså är de främlingar för henne. Då ger hennes hat mot nazister med PK-elitens korkade logik att Gunnel är Främlingsfientlig.

Permalänk | Anmäl #12 Olle Olsson, 2011-09-10, 14:19

Inget fel på artikeln, utom i sista stycket. SD's valfilm handlade om prioritering, som jag ser det iaf. Eftersom vi har begränsade resurser, måste man alltid prioritera. SD liksom de borgerliga vet att man inte kan ha stor invandring och samtidigt behålla välfärden. SD prioriterar välfärden framför stor invandring, är budskapet i deras valfilm. Alliansen gör tvärtom. I extremfall vill de ha fri invandring och inga bidrag. Många drömmer om att montera ner staten och samhället och införa nattväktarstaten (det är det som centern menar med "nybyggarland") och en väg dit är stor invandring. Då kommer folk att tröttna på att slava och betala skatt för att försörja vuxna utlänningar och så får man börja montera ner, tror man säkert. Den nye centerledaren vill inte ha någon integrationspolitik och att invandrare ska anpssa sig till svensk kultur. Det ska vara många olika jämsatällda kulturer i Sverige (för att skapa kaos och laglöshet?) Vad vänstern tänker vet jag inte, de vill ju båda delar, men det är nog inte realistiskt.

Om danskarna vill ta bort 24-årsregeln, tror jag de gör dumt. Den regeln är smart och human och alla som menar att man ska gifta sig av kärlek, vinner på den. Dels kan man genom den minska på barnafödande som är stort i vissa grupper och på det sättet få bättre balans i den framtida demografin. Dels minskar man på oseriös anhöriginvandring (många missbrukar annars reglerna för anhöriginvandring). Båda delar är bra för danskarna. Den är också bra för kvinnorna. Den skyddar mot tvångsäktenskap, när man fyllt 24, är man inte lika beroende av familjen längre utan har större frihet att bestämma själv. Istället kan kvinnorna utbilda sig. Har sett danska debatter där muslimska kvinnor (med och utan slöja) tycker att 24-årsregeln är bra för dem. De menar att man ska gifta sig av kärlek och att man ska få välja själv vem man vill gifta sig med, det ska inte familjen och släkten göra.

24-årsregeln kunde införas i Sverige, också, men det lär nog inte hända..

Permalänk | Anmäl #14 Ina Höst, 2011-09-10, 15:22

Barnäktenskap och tvångsäktenskap som 24 årsregeln är till för att försvåra är ju typsikt sådan skit som socialliberaler och vänsterfolk gillar.

"Socialdemokratin vill fasthålla den strama invandringspolitiken, "

Danmark har inte stram invandringspolitik utan tar tvärtom emot väldigt mycket invandrare. Mer än Sverige, sett per capita.
Att Danmark skulle ha en restriktiv invandringspoltik är en myt spridd av Danskhatare inom om svensk media och av riskdagens mest vänterorienterade partier med miljöpartiklarna i spetsen.

Permalänk | Anmäl #16 Leif D, 2011-09-10, 19:59

#15

Tack Gunnel.

Förstod du min poäng i att "främlingsfientlig" blivit ett nonsensord?

Vidare är det för varje demokrat - enligt mig - viktigt att markera mot den intoleranta ideologin islam. Precis som jag alltid argumenterat mot både kommunism och nazism.

Permalänk | Anmäl #17 Olle Olsson, 2011-09-10, 20:35

Islam är ingen ideologi, det är en religion, mångnationell, mångfassetterad, så som alla stora religioner är.

Däremot är islamism en politisk ideologi. Den är intolerant, ibland totalt totalitär. Den är traditionalistisk, auktoritär, särartstänkande och kvinnoförtryckande.

Jag tänker mig begreppet "främlingsfientlighet" som en light-version av "rasism". En främlingsfientlig kan ha fördomar, det har vi alla hit & dit. Men det blir rasism först när fördomar sätts i systematisk funktion - i lagstiftning, myndighetsutövning eller samordnat handlande från majoritetsbefolkning.

Ordet är inte "nonsens" för mig. Man måste ha någon slags nyansering, inte kalla allt för rasism eller icke. Dvs inte dikotomisera.

Permalänk | Anmäl #18 Gunnel Gomér, 2011-09-10, 22:00

Det ÄR en ideologi, med en religiös del instoppad.

Hur hade Ni agerat om Hitler stoppat in en Gud i nazismen - det hade blivit jobbigt för en hel del av Er ...

"Jag tänker mig begreppet "främlingsfientlighet" som en light-version av "rasism". "

Det är där du missuppfattar merparten av den kritik som finns mot invandringspolitik, islam osv.

Alla negativa åsikter bygger inte på påhittade fördomar utan en hel del handlar om verkliga erfarenheter.

Du däremot som aldrig känt en nazist för att ta ett exempel kan beskyllas för fördomar när du alltid kritiserar nazister - eller hur...

Fundera över den tills i morgon så fortsätter jag gärna då.

Permalänk | Anmäl #19 Olle Olsson, 2011-09-10, 22:44

OT.

Vi har statligt stöd ev som gynnar rasism.

Du har tex all rätt att vilja vara same,
men det krävs blodsband(rasbiologisk uteslutningsmetod, inkluderande språktester), för att kunna ta del av denna gemenskap.

Jag kan som finlands(svensk) bli sk svensk, men jag har aldrig hört talas om hur man kan bli same, eller det obehagligaste i min värld, att endast sk blodsband(rasbiologisk definition) bestämmer över ifall du är välkommen i samenas gemenskap..

PS. Vilka är de som utesluter(med sk rasdefinitioner)?????Vi/de/dom?????. DS

Permalänk | Anmäl #20 Bertel Kevin, 2011-09-10, 23:15

Mycket bra är edan sagt, men det känns lätt komiskt att en person som Dahlerup, som själv bor i ett etniskt helt rensat område skall "tala om" för oss andra hur välsignande mångkulturen är.
Vi som dagligen ser kvinnor i burqa, som möter hånflinade yngel, vanligen i grupper, som j-as med svennar, vi ser lite annorlunda på verkligheten.

Permalänk | Anmäl #21 Stig E-k, 2011-09-11, 06:13

Du har fel. Det som föranleder en borgerlig väljarflykt är inte Danmarks invandrings- eller invandrarpolitik. Orsaken är Danmarks ekonomiska situation. Precis som i Sverige används skolor och universitet som förvaring för arbetslösa och arbetsskygga. De sociala kostnaderna är för höga. Osv, osv.

Permalänk | Anmäl #22 Totte, 2011-09-11, 09:27

#19

Olle ?

Aldrig känt en nazist?
Jag är inte säker på vad du menar eller vad personlig bekantskap egentligen har med vår debatt att göra. Jag har personligen "känt" två aktiva nazister. En gammal som var ung under Andra Världskriget. En nutida, en kille i Exit-programmet från Vit Makt-miljöerna. Jag har tyckt om båda - personligen.

Men nazismen känner jag mest genom att ha läst. Det är tankegångarna som är det viktiga. En av de saker som skrämt mig i nutida debatt är den nyuppståndna Blut&Boden-filosofin. Nationalismens och rastänkandets filosofi. Som tänker sig att själva marken vi lever på besjälar oss med en viss kultur som ger oss en särart, en personlighet och en rättighet som skiljer oss från andra människor.

Jag ger dig ett citat från en kille i SDs ungdomsförbund. Virrigt, dåligt tänkt, omedvetet. Men ändå en illustration:

"SD vill inte blanda östgötar med smålänningar
I Östergötland är alla partier i landstinget överens om att bilda en Östra Götalandsregion med Småland och delar av Sörmland. Utom SD, som menar att regionen hotar den östgötska identiteten.
– En östgöte är en östgöte och en smålänning en smålänning, säger Markus Wiechel, som är Sverigedemokraternas distriktsordförande i Östergötland. Det är naturen, identiteten och det kulturella arvet som gör att det skiljer på invånarna beroende på vilken sida landskapsgränsen de bor, enligt Wiechel. Och östgötarnas identitet försvinner om de bildar region med smålänningar och sörmlänningar. Det anser alltså SD som är ensamma i landstinget om att kritisera den tänkta storregionen. 
– Vi jobbar främst för en gemensam identitet mellan folk, man kan väl kalla det lokalpatriotism."

(klipp ur SR Östergötland)

Permalänk | Anmäl #23 Gunnel Gomér, 2011-09-11, 14:53

# 20

Bertel Kevin.

Jo, du har rätt. Det finns blods-definitioner, alltså DNA-burna idéer om rättigheter. Samer är ett exempel. Att vara "riktig" stockholmare ett annat. Här krävs tre generationer för att kunna kallas "äkta". Judar är ett tredje exempel. För att söka medborgarskap i staten Israel krävs bevisat DNA på moderssidan. Romer ett fjärde exempel.

Vi kan se denna typ av tänkande i det främlingsfientliga kölvattnet. Ordet "pursvensk" är ett sådant. Pur betyder "ren". Ren från vaddå?

Mot detta slags tänkande står den moderna medborgar-tanken, tydligast uttryckt i USA. Det gör detsamma var du är född, när du blir amerikansk medborgare blir du amerikan. Allt annat ska vara av underordnad betydelse.

Permalänk | Anmäl #24 Gunnel Gomér, 2011-09-11, 15:06

@Gunnel - du måste väl ändå förstå att jag menar aktiva nazister..?
Jag är också övertygad om att du är nog smart för att förstå vad jag menar med liknelsen oavsett.

#24 Gunnel, igen.

Därför är det viktigt att vi inte delar ut medborgarskap till folk med helt väsenskilda värderingsgrunder för det blir västs undergång i slutänden.

Permalänk | Anmäl #25 Olle Olsson, 2011-09-11, 16:16

#25

Är nazister verkligen ett viktigt bekymmer i Europa Olle? För vem?

Inte för mig, jag bedömer att de fortsättningsvis kommer att vara en liten gruppering. Däremot oroas jag av vad som slarvigt och ospecifikt kan benämnas "ny-fascism", en bredare folklig och antidemokratisk rörelse. Se definition ovan.

Permalänk | Anmäl #26 Gunnel Gomér, 2011-09-11, 20:43

#26 Gunnel.

Jag tog "aktiva nazister" som exempel på att begreppet "främlingsfientlig" blivit totalt meningslöst. Det förstod du säkert.

Då facismen var en socialistisk rörelse så blir det sen lite galet att koppla samman den med det du ser som ökande högerströmningar i Europa.

Permalänk | Anmäl #28 Olle Olsson, 2011-09-12, 13:41

Drude Dahlerup tycks vara professor i statsvetenskap vid Stockholms universitet.

En offentlig varning borde gå ut till samtliga studenter som i framtiden vill ha en seriös, neutral utbildning som är uppbyggd efter sedvanlig vetenskaplig kravspecifikation.

"Utbilda dig inte vid Stockholms Universitet för då kan du råka ut för
personer som utbildar efter egen ideologi och följdaktligen ratar det vetenskaptligt underbyggda"!

POLITISERADE UNIVERSITET - NEJ TACK!

Permalänk | Anmäl #29 Maverick, 2011-09-12, 14:43

#3 Martin A, #29 Maverick och flera andra, detta är ingen akademisk avhandling av något slag. Det är ett debattinlägg skrivet av en statsvetare. Inget konstigt med det. Alla som kommenterat och klagat på politiserad forskning har ni skrivit samma typ av kommentarer efter Jan Kallbergs alla tokhögerdebattartiklar, eller är det bara vänster/liberala forskare ni anmärker på?

#16 Leif D: "Danmark har inte stram invandringspolitik utan tar tvärtom emot väldigt mycket invandrare. Mer än Sverige, sett per capita."
Då har alltså SD mfl spritt lögner i alla år när de påstått att den svenska flyktingpolitiken är "extrem" och "unikt generös"?

#9 Anders Erlandsson, ja med facit i hand ser vi att den opinionsundersökningen var önsketänkande (från din sida).
http://www.dn.se/nyheter/varlden/vansterseger-med-lang-startstracka (faktarutan)
Radikale Venstre nästan dubblade antalet mandat, Enhedslistan tredubblade sina mandat, DF tappade ungefär 10% av sina.
Vi får se om det kommer undersökningar om vad som avgjorde röstandet men det verkar rimligt att antingen opinionen blivit mindre fientliga mot invandrare, eller börjat uppfatta frågor om invandring och integration som mindre viktiga i förhållande till andra frågor, eller kanske både och.

Permalänk | Anmäl #30 Jon Weman, 2011-09-16, 21:02

Drude Dahlerup bekräftar enbart mina fördomar om att de ledande akademikerna inom samhälle och humaniora är kraftigt dominerade av vänsterideologer. Hennes debattinlägg dryper av värdeladdade ord. Tragiskt. Undrar om hon har nått sin post på grund av att hon är en framstående akademiker, eller om hon enbart hade de rätta åsikterna?

Permalänk | Anmäl #31 Daniel Karlsson, 2011-09-17, 13:04

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.