Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Äktenskap och feminism

Torbjörn Messing om Äktenskap och feminism

Män som skurar toaletten räddar äktenskap

Varför är det så många som menar att feminism och äktenskap inte är förenliga? Jag är feminist och hävdar med bestämdhet att det inte finns någon konflikt mellan feminism och äktenskap, i såväl samkönade som särkönade relationer. Ökad feminism borde tvärtom leda till fler lyckade äktenskap, skriver Torbjörn Messing, jämställdhetssamordnare på Mälardalens högskola.


Om författaren

Jag arbetar som jämställdhetssamordnare på Mälardalens högskola och har 16 års erfarenhet av praktiskt arbete med jämställdhetsintegrering. Har bland annat utbildat lärare, förskollärare, statstjänstemän och chefer. Var ledamot i Delegationen för jämställdhet i skolan [DEJA].

Den vanligaste definitionen av feminism handlar om att erkänna att det finns en obalans i makt mellan kvinnor och män i samhället, och vilja förändra detta. Det finns en stor mängd forskning och fakta som entydigt påvisar faktumet att det råder en obalans i makt mellan könen.

Att kvinnor är underordnade män ekonomiskt och vad gäller makt och inflytande i det offentliga rummet är väl de flesta överens om, men hur är det i det privata?

En del forskare hävdar att kvinnor skulle ha tolkningsföreträdet i den privata sfären, andra hävdar motsatsen. Den diskussionen lämnar jag tillsvidare. En del kvinnor kanske är nöjda med att ta huvudansvaret för familj, barn och vardagspusslande, men lyfter vi dessa mönster till en strukturell nivå så upptäcker vi att majoriteten av kvinnor i heterosexuella par är missnöjda med fördelningen av det obetalda arbetet (tvätta, laga mat, underhållsarbete, omsorg om egna barn, diska etc).

SCB:s tidsanvändningsundersökning som släpptes nyligen visar att kvinnor lägger ner 6 timmar mer obetalt arbete i veckan jämfört med män. Vid en granskning av männens ansvar för det obetalda arbetet så kan konstateras att det knappt har skett någon förändring alls de senaste 20 åren!

I de mest "ojämställda" heteroparen (där kvinnan lägger ner flest obetalda timmar jämfört med mannen) är kvinnorna allra mest missnöjda och männen allra mest nöjda med arbetsfördelningen. Flera forskningsrapporter visar samma resultat. Ojämställda förhållanden leder till ökade konflikter, ökad stress och sämre hälsa hos kvinnorna. Är det någon som blir förvånad? Forskaren Karina Nilsson visar i en studie att framgångsfaktorn för ett lyckat äktenskap är jämn inkomst, jämn arbetsfördelning av det obetalda arbetet och jämn fördelning av föräldrauttaget. Jämställda förhållanden håller längre, menar hon.

Som feminist vill därför jag stämma in i hyllningskören av äktenskapet och jag hoppas förstås på lyckliga och långvariga relationer. Om vi blir mer feministiska, dvs utjämnar obalansen i makt så kommer fler äktenskap att hålla längre. Därför vill jag uppmuntra män som grupp att ta ett ökat ansvar för det obetalda hemarbetet. Håll käft, skura toaletten och tänk på att led leder till lycka!





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/39280

44 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

"...majoriteten av kvinnor i heterosexuella par är missnöjda med fördelningen av det obetalda arbetet (tvätta, laga mat, underhållsarbete, omsorg om egna barn, diska etc)."

Ok, Torbjörn Messing. Varför hänger då kvinnor ihop med dessa "ojämställda" män?

Vad är problemet?

Och, sist men inte minst, varför ska jag, som är jämställd, få skulden?

Permalänk | Anmäl #1 Bo T, 2011-09-09, 13:50

Själv håller jag på att det viktigaste för den äktenskapliga harmonin är att man har samma uppfattning om vad som är en tillräckligt välstädad toalett.

Permalänk | Anmäl #2 Magnus Redin, 2011-09-09, 14:01

Nä du det hjälper inte med att skura toaletten och tjejer gillar inte killar som påstår sig vara feminister. De vill ha maskulina karlar (kanske en paradox där) inte mjukiskillar som springer omkring och damsuger och dammar då tröttnar de snart och sexlivet ebbar ut och jag talar av egen erfarenhet. Personligen tycker jag det är pinsamt att män kallar sig feminister.....

Permalänk | Anmäl #3 Andersx Carlsson, 2011-09-09, 14:03

Intressant är också att ensamstående kvinnor lägger mer tid på städning än ensamstående män......

Permalänk | Anmäl #4 Bonde, 2011-09-09, 14:17

Jag får instämma i det olämpliga med att kalla sig feminist om det är jämställdhet man vill ha.

Feminism innebär att man har förutfattade meningar om vem som är förtryckare resp förtryckt.

Men det inte konstigare att det finns välsituerade män som kallar sig feminister än att det finns män som anser att "svensk kultur är bara barbariet".

Självhat verkar vara på modet i de "finare" kretsarna.

F.ö. är det nog en myt att kvinnor dras till "karlakarlar". Det måste finnas någon annan förklaring till att så många kvinnor hamnar i städträsket.

Permalänk | Anmäl #5 Bo T, 2011-09-09, 14:38

Torbjörn, har du verkligen aldrig sett kvinnor som t.ex. bakar helt enkelt för att de gillar det? Det här utesluter inte andra engagemang från deras sida, men i en tidsstudie blir det gravt missvisande när hobby räknas som jobb. Och etter värre blir det när man ska börja tycka synd om kvinnor för den sakens skull.
Tidsstudier är dessutom ytterst trubbiga instrument för att mäta t.ex. hur många tunga lyft som görs i en familj, eftersom tiden för själva utförandet är så kort att den inte syns. Men prova gärna göra några tunga lyft, Torbjörn, och återkom sedan.

Permalänk | Anmäl #6 Rick, 2011-09-09, 14:45

Torbjörn!

Hur förklarar du då att samma tidsanvändningsundersökning visar att ensamstående kvinnor också utför fler timmar av hushållsarbete per vecka än vad ensamstående män gör?

Varför förväntar du dig att den skillnaden plötsligt skulle försvinna när en ensamstående kvinna och en ensamstående man flyttar ihop?

Och tror du inte att de ensamstående männen skurar sina toaletter själv?

Permalänk | Anmäl #7 Medborgare X, 2011-09-09, 14:54

Torbjörn!

Om det är så att "ojämställda" förhållanden leder till ökade konflikter, ökad stress och sämre hälsa hos kvinnorna, varför söker då kvinnor oftast en man som är äldre än dem själva, tjänar mer än dem själva och som har högre status än dem själva?

Permalänk | Anmäl #8 Medborgare X, 2011-09-09, 14:56

En sak till, Torbjörn. Varför ska män hålla käft, som du skriver alldeles i slutet av din artikel? Ska kvinnorna också hålla käft? Och vad säger dina tidsstudier om könsfördelningen hos variabeln "hålla käft"? Är inte detta något som män i stor utsträckning redan gör? Och till sist, gäller uppmaningen dig själv och vilka konsekvenser drar du av det?

Permalänk | Anmäl #9 Rick, 2011-09-09, 15:04

Jag är precis så som "DU/NI" vill att män skall vara förutom att jag inte är feminist därför att det inte går ihop med jämställdhet. Sen förstår jag inte vad du själv har för erfarenhet av att dela hushåll med en kvinnlig partner? Det är ju där man får verklighetens intryck och erfarenheter.

Permalänk | Anmäl #10 Bo Grahn, 2011-09-09, 15:04

Ja du Bo T (#1), artikelförfattaren har ju svaret i rubriken: dessa äktenskap spricker. Vetenskapligt belagt är det också.

Sedan tror jag inte kvinnor har pronblem med män som kallar sig feminister. De har problem med män som kommer med falsk varudeklaration. Jag känner mig ganska lyckad som både mjukisman och Man. Var sak har sin tid liksom.

Och nej det räcker inte med att vara övrens om hur välstädad toaltten skal vara. Det är fakitskt frågan om vem som gör jobbet. Är man dödstrött efter en dag på jobbet och det alltid är den ena som tar skiten så spricker det. Ganska självklart, eller hur?

Permalänk | Anmäl #11 u_6048, 2011-09-09, 15:15

Jag tycker att Messing skall fundera över varför man alltid bara fokuserar på kvinnornas bestyr i hemmet. Man klagar i ett antal artiklar att män är dåliga på att göra sin del av hushållsarbetet och då menar man bara typiskt kvinnliga arbetsuppgifter som städning, diskning matlagning och bortser helt och hållet från det jobb män faktiskt gör i hemmet och kallar det underhållsarbete. Som om det inte skulle vara en hushållssyssla! Och naturligtvis är han fullständigt medveten om hur det ser ut att skriva "kvinnor gör sex timmar mer obetalt arbete i veckan" än att skriva kvinnor jobbar 45 minuter mer per dag än männen. Dum är han ju inte Messing. Men han är precis som de flesta feminister - en person som far med stylade siffror bara för att trumma in en helt meningslös poäng. Men den dagen kvinnor skall hålla käften och skotta snö skall jag hålla käften och skura toaletten.

Permalänk | Anmäl #12 oscar andersson, 2011-09-09, 15:25

P.S: Vad gör då mannen med dessa 6 timmar. Jo han förvärvsarbetar vilket innebär mer kulor till hushållet men det är naturligtvis inget värt i en feministisk värld.

Permalänk | Anmäl #13 oscar andersson, 2011-09-09, 15:28

Oscar!

Precis! Det är ju inte så att män ligger på soffan och latar sig medan kvinnan gör de där 45 min mer av hushållsarbete varje dag. Tvärtom så är det han som tar ansvar för att familjens ekonomi går ihop och att familjen har tak över huvudet, mat på bordet och att barnen får tillgång till starkt subventionerat dagis, fri skolundervisning och fri sjukvård.

Det är mäns hårda förvärvsarbete som ser till att det finns ett välstånd i landet och som därmed genererar de skattepengar som finansierar samhällets välfärd. Den välfärd som behövs för att barn ska få en utbildning och sjukvård, att gamla får pensioner och omsorg, att vägar och broar byggs och underhålls, att vi har polis, brandkår och ambulanser, etc.

Sådant tar tyvärr feminister för givet. Det bara finns där. Precis som att det bara finns vatten i kranen när de ska duscha på morgonen och el i kontakten när de ska koka sitt morgonkaffe.

Permalänk | Anmäl #14 Medborgare X, 2011-09-09, 15:50

Det är väl för f-n inget självändamål att rädda ett äktenskap.
Fungerar det så fungerar det.

Gift i 31 år med en fantastisk kvinna som står ut med mina brister,

som jag står ut med hennes.
Och tillsammans lagar vi världens bästa bearnaisesås.

Vi löser inga problem som inte finns.

Permalänk | Anmäl #15 u_17443, 2011-09-09, 17:37

Skura toaletten? Det låter som en rejäl överdrift. Man kör väl bara ner borsten i kröken om man ser att man lämnat något efter sig och för övrigt är det väl bara att torka av porslinet i rutinstädningen.

Jag och min fd man hade inga som helst problem med balansen i hushållet.
Han kånkade bar och lyfte. Han såg till huset. Rensade löven i stuprännorna, såg till taket, snickrade olika projekt i huset, bytte till vinterdäck och var den som oftast handlade på Systemet. Då och då lagade han mat, emellanåt tömde han diskmaskinen.
Jag städade, tvättade och stod för den rutinartade matlagningen, skötte det sociala livet med barnkalas, släktträffar och vänbjudningar.
Vi var lika intresserade av barn även om jag var den som hade mest närvaro när barnet var litet. Han var en bra pappa.

Det funkade alldeles utmärktt. Jag önskade mig inte hans sysslor och han inte mina. Vi kände att vi hade balans i relationen.

Vi skilde oss trots det, men det berodde på andra orsaker.

Permalänk | Anmäl #16 Christina Lundqvist, 2011-09-09, 17:49

#15 Alf Carlsson,

Jag ääälskar hemgjord bearnaisås. Hälsa din fru.... :-).

Permalänk | Anmäl #17 Christina Lundqvist, 2011-09-09, 17:54

Mister J: "Det är faktiskt frågan om vem som gör jobbet".

Jo, jag städar toaletten.
Betydligt bättre än kvinnor. Vi hade en kille hemma som skulle rensa avloppen. Han sa att det är betydligt skitigare i badrummen hos kvinnor än män...

Sen undrar jag varför kritiker av jämställdheten och det heterosexuella äktenskapet/relationen själva ofta lever
i annan typ av relationer? Och hur ser det ut med jämställdheten i HBT relationer?

Permalänk | Anmäl #18 Bo Grahn, 2011-09-09, 18:02

Min hustru tycker att det är dags att sluta könskriget i Sverige. Efter ca 40 år är det uttjatat att bråka om vem som gör vad i äktenskapet. Feminismens stora förlorare är kvinnan som hamnat i en dubbelarbetande roll i ständigt bråk med sin partner. Varför måste man vara en "superkvinna"? Kan man inte nöja sig med att vara en feminim feminist?

Permalänk | Anmäl #19 Mose Apelblat, 2011-09-09, 18:11

#18 Nä du Bo Grahn, nu har du fel.

På ett ställe jag jobbade satte vi upp plakat på toaletterna:

Var vänlig ta bort dina fartränder innan du lämnar toan!

Och det var inte oss kvinnor det budskapet vände sig till.

Män är dessutom alltid mer väderspända än oss kvinnor. Det kan man lätt höra.

Permalänk | Anmäl #20 Christina Lundqvist, 2011-09-09, 18:13

Om det är toaletterna som leder till skilsmässor så rekommenderar jag RUT-avdraget.

Permalänk | Anmäl #21 Thomas Eliasson, 2011-09-09, 21:09

Knapsu!

Permalänk | Anmäl #22 u_16873, 2011-09-09, 21:54

En bortglömd orsak till att kvinnor har längre arbetstid är att vi förväntas älska att förvärvsarbeta heltid även när barnen är små.
Av någon underlig anledning "förverkligar" vi oss utanför hemmet.

Jag tillhör den hemska skaran som tror att vi har olika gener som uppstått under 100-tusentals år av människoblivande.
Att ta hand om den lilla världen med organiserande av matberedning, barntillsyn och annat smått och gott är vårt område.

Detta ger det resultatet att vi gör det mesta i hemmet även när vi förvärvsarbetar och blir utschasade.
Även om mannen vill dela så går det inte alltid så bra då han inte "ser" vad som måste göras.

Jag har fått en förmildrande syn på män då jag förstår att de faktiskt inte kan hjälpa att de är sådana.

När barnen flyger ur boet så kan man ta det mycket lugnare, det går bra att vara slarvig med matlagningen ex. och stressen med lämning och hämtning på dagis försvunnit.

Ge oss i stället de skattepengar vi betalat in som lön när vi tar hand om våra egna barn när de är små. Ge pensionspoäng också.

Permalänk | Anmäl #23 karin grubb sellin, 2011-09-09, 21:58

Torbjörn Messing, gäller din tes/teori även de samkönade äktenskapen?

Med tanke på att samkönade äktenskap mellan kvinnor har den sämsta prognosen och dito mellan män den bästa och särkönade mellan man och kvinna ligger där mittemellan. Då skulle man kunna dra en slutsats att toalettstädning har en negativ effekt på kvinnorna oavsett vilket kön hon väljer som partner.

Lesbiska kvinnor ligger i lä därvid utifrån det faktum att de inte har tillgång till en man som kan rädda deras äktenskap eller? Indirekt borde det vara en feministisk kvinnofråga att ha tillgång till hushållsnära tjänster.

Permalänk | Anmäl #24 Christofer Catilan, 2011-09-10, 07:02

Torbjörn Messing är jämställdhetssamordnare och har jobbat med jämställdhetsfrågor i 16 år !
Utgångspunkten för hans resonemang är att kvinnor är underordnade män såväl i det offentliga som i det privata.
Givetvis kommer personer som Messing att fortsätta hävda det oavsett vilka fakta, åsikter och värderingar som vi andra för fram för att motbevisar dessa teser
Att denna påstådda obalans hela tiden uppmärksammas är en förutsättning för Messings och hans hundratals kollegor, de flesta kvinnliga som befolkar statliga och kommunala myndigheter, universitet och högskolor, men än så länge (tack och lov) inte det privata näringslivet.
Dessa jämställdhetshandläggare måste bevisa sitt existensbehov genom att hävda att alla skillnader man kan hitta mellan kvinnor och män som grupp är orättvisor och att det krävs åtgärder och handlingsplaner
Det är dags att granska denna grupps berättigande överhuvudtaget, varför skall vi lägga ner miliontals kronor i skattepengar på åtgärdsprogram och stimulansåtgärder för jämställdhet,
Vi kommer aldrig att bli jämställda - i alla fall inte i Torbjörn och hans gelikars ögon, av den enkla anledningen att det inte ligger i deras intresse ett vi blir det, eller anser oss var rimligt jämställda.
"Intresset ljuger aldrig", som redan gamle Marx sade

Permalänk | Anmäl #25 lars-johan lindberg, 2011-09-10, 08:29

Torbjörn Messing, samma vinklade litania, men du har väl fått en grundlutbildning framför, tja diskbänken eller på toan då, nån gång?
"Jag är feminist" säger ingenting, mer än ens könspsykiska läggning med totalvinklad könssyn. Oavsett kön tydligen.

Permalänk | Anmäl #26 Joakim Steneberg, 2011-09-10, 10:21

Den som konstruerade uttrycket "samkönat äktenskap" mindes inte vad han eventuellt lärde sig i sin gamla biologibok: "Samkönad" innebär att växten kombinerar manligt och kvinnligt i samma planta. "Sammakönat" är onekligen lite långt förstås, "likakönat" kanske hade varit bättre. Men det är väl så dags.

Permalänk | Anmäl #27 Lina Lybeck, 2011-09-10, 14:34

#27 Lina Lybeck – Kommentar: ”Den som konstruerade uttrycket "samkönat äktenskap" mindes inte vad han eventuellt lärde sig i sin gamla biologibok…”

Språket är dess värre en konsensus och konsensus är inte alltid samma sak som bästa valet. Det finns en myriad dito uttryck varav det värsta, värsta är ”islamofobi” med tanke på att fobi är en irrationell rädsla och så till vida något som faller utanför människans rationella förmåga att tänka sakligt.

Vi alla har rätt till att drabbas av fobier precis som vi alla har rätt till att drabbas av huvudvärk utan att någon ska behöva moralisera över det. Skillnaden är bara att det inte hjälper att ta en Alvedon för fobi, varken islamo- eller någon annan sort.

Nu finns ”samkönat” i många forskningsrapporter också och inte bara inom ”mediaspråket”.

Permalänk | Anmäl #28 Christofer Catilan, 2011-09-10, 16:06

#23 och #25 ..och sannolikt några till. Alla Ni konspirationsteoretiker som tror att det pågår en organiserad statsfemininsm där statsanställda spenderar miljoner på meningslösa projekt, måste jag tyvärr göra besvikna.

I själva verket är politikområde jämställdhet ett av de politikområden som får allra minst pengar. Jag citerar gärna den jämställdhetspolitiska utredaren Gertrud Åström som brukar säga att Länsstyrelserna lägger mer pengar på att kartlägga vattenloppor än vad man lägger på att motverka ojämställdheten.

Handlar det inte tvärtom att män med makt faktiskt upplever att deras privilegier hotas om man ska jobba med jämställdhet. Det kan ju innebära att de måste dela med sig av makten? På det privata planet utmanas också många män (och deras manlighet) Det syns med all önskvärd tydlighet i detta kommentatorsfält.

Permalänk | Anmäl #29 Torbjörn Messing, 2011-09-10, 18:49

Torbjörn!

Det kan du bara svara på själv. Det är ju du som är en man med makt, betald av skattebetalarna för att försöka styra vanligt folks liv så att de agerar som ni med makt vill.

Det är du och dina likar som är privilegierade, så svara du själv på frågan.

Permalänk | Anmäl #30 Medborgare X, 2011-09-10, 19:49

#29 Torbjörn Messing – Kommentar: ”Det kan ju innebära att de måste dela med sig av makten?”

Okay, jag har överskott av makt, om jag nu ska estimera den saken så är det närmast så och inte tvärtom, så hur ska jag då dela av den makten?

*

Min helt praktiska erfarenhet är att jag är rena rama speedy conzales när det gäller att ta beslut och när jag försöker delegera besluten så får jag som svar att jag är bättre på att avväga och avgöra. Och jag håller med dem, ty det är jag. Men det hindrar inte att jag kan bli trött på att behöva besluta om saker och ting som jag anser att de andra ska kunna fixa på egen hand.

Permalänk | Anmäl #31 Christofer Catilan, 2011-09-10, 19:58

Torbjörn skriver anekdotiskt att jämställdhet får mindre pengar än kartläggning av vattenloppor

Jag går därför in på www.regeringen.se och söker på jämställdhet och får då reda på att jämställdhetsområdet belastar statsbudgeten med 240 MSEK för 2011 och att man lagt ner 1600 MSEK mellan 2007 - 2010

Pengar som jag uppenbarligen inte gör någon nytta eftersom vil aldrig verkar komma någonstans på detta område, "ojämställdheten" kvarstår oavsett hur många handlingsplaner ni utarbetar och hur mycket jämstäldhetsintegrering ni försöker införa

Nej varför skulle ni såga av den gren ni sitter på

Hur mycket skulle man kunna höja lönerna för underbetalda sjukvårdsbiträden för 240 Milj

Permalänk | Anmäl #32 lars-johan lindberg, 2011-09-10, 20:17

Torbjörn Messing skriver
"män med makt faktiskt upplever att deras privilegier hotas om man ska jobba med jämställdhet. Det kan ju innebära att de måste dela med sig av makten?"
Låt oss fundera lite på vad är "män med makt"
Vad är makt ? Ordet får mej att tänka på envåldsdiktatorer som Sadam Husein, mäktiga företagsledare som Wallenbergarna personer som säger "Hopppa" så hoppar folk utan att ifrågasätta. För en vanlig svensk man i medelåldern känns detta oerhört avlägset.
Jag har diskuterat detta med maktbegreppet flera gånger med samhällsvetare och sociologer och ställt frågan "Kan man mäta makt på individnivå" och får då alltid undvikande svar, jag förstår att detta är en obekväm frågeställning. Det finns i alla fall ingen samsyn i frågan.
Detta hindrar inte att begreppet används flitigt och tvärsäkert av personer som TM och andra i jämställdhetssvängen
Min slutsats är att man missbrukar detta begrepp för att slå personer i huvudet som ifrågasätter vår officiella jämställdhetspolitik
Jag är förvisso man , jag har knappast någon makt i den meningen att jag kan komendera någon till någonting, däremot ha jag ett visst inflytande i vissa situationer, men det inflytandet får jag bara som ett resultat av mina kunskaper och mitt engagemang.
Har jag något att förlora på att jämstäldheten drivs vidare
Ja det har jag, dels i egenskap av skattebetalare, dels i form av psykiskt lidande, genom att behöva lysna till en elit som på samhällets vägnar systematiskt beskriver och tilltalar män på ett föraktfullt sätt Det står mej upp i halsen

Avslutningen på din artikel säger allt " Håll käften, skura toaletten .."
Det tilltalet visar vem det är som anser sig skall ha makten!

Permalänk | Anmäl #33 lars-johan lindberg, 2011-09-11, 05:51

#32 lars-johan lindberg – Kommentar: ”Pengar som jag uppenbarligen inte gör någon nytta eftersom vil aldrig verkar komma någonstans på detta område, ojämställdheten kvarstår oavsett hur många handlingsplaner ni utarbetar och hur mycket jämstäldhetsintegrering ni försöker införa”!?

Exakt så är det i all sin enkelhet!

Jag har också varit feminist en gång i tiden och av den enkla anledningen att demokrati är det viktigaste värdet för mig på en kollektiv nivå precis som människovärdet är det på individuell nivå. Ojämlikhet är förlamande ”gift” för den demokratiska principen med andra ord.

Men ju mer jag började studera feminism så desto mer insåg jag att det inte handlade om kvinnor rättigheter och friheter som individer utan i en kollektiv bemärkelse där kvinnor var ansvariga inför sina medsystrar utifrån sina egna val i livet, dvs feminismen följer i själva verket den klart fascistoida tanken att individen är kollektivet (den feministiska gemenskapen) som styrs av en elit (elitfeminister) och andra individer med andra livsval tolkas som hot.

Till slut kom jag till slutsatsen att ojämställdhet är mestadels en tankesyntes och en illusion som uppstår från en helt subjektiv och existentiell attityd av att känna sig misskrediterad kontra männen. Det är en ideologisk illusion!

Självklart kan vi försöka ösa pengar på att försöka bota en illusion, men den kvarstår som kulturellt fenomen så länge som tillräckligt många fokuserar på den ty det är själva dess näring. Detta är helt ekvivalent med astrologi att den finns och lever kvar så länge som folk sysslar med den. Feminismen och dess påstådda ojämställdhet finns kvar så länge som folk sysslar med dem.

Permalänk | Anmäl #34 Christofer Catilan, 2011-09-11, 05:57

Fattar inte Messings nonchalanta lite "fräcka" arrogans. Med så lite på fötterna som en skillnad på 45 minuter i tidsanvändningen är ?

" Ojämställda förhållanden leder till ökade konflikter, ökad stress och sämre hälsa hos kvinnorna. "

Ja, just det ja. Kvinnorna lider mest av allt. Männen är funtade på så vis att han gillar ojämställda förhållanden, och därför behöver ett kön en socialpolitisk uppbackning. Hur då ? Håll käft och skura toaletten. Jaha. Tack det ska jag komma ihåg. Visst. Så enkelt.

Allvarligt talat. Har inte tiden hunnit ikapp någonstans på Feministnivå ? Och vad kan man läsa av detta :
" Vid en granskning av männens ansvar för det obetalda arbetet så kan konstateras att det knappt har skett någon förändring alls de senaste 20 åren!"

Det finns många sätt att vinkla detta på.

- Statlig jämställdhetspolisarbetet har varit bortkastad i tid och resurser
- Den statliga jämställdhetspolisen tar i med hårdhandskarna och etiketterar männen med allsköns epitet för att dölja sina egna dåliga resultat.
- Den statliga jämställdhetspolisen överskattar sin roll i samhällsbygget och man måste hitta på andra, helst uppseendeväckande fula tricks, för att få publicering. Som den här artikeln som excellerar i en extremt unken attityd

Som sagt. 45 minuter.

Permalänk | Anmäl #36 Sven Stromitzky, 2011-09-11, 07:56

Det är inte alla förunnat att som Torbjörn Messing få betalt för att driva en åsikt på newsmill. Det blir ju hur som helst rätt meningslöst att argumentera mot honom. Inlägg skrivna på newsmill av betalda personer är faktiskt helt meningslösa att kommentera när jag tänker efter. De har samma värde som en reklambannern på sidan.

Ett råd till Torbjörn är att man lättare omvänder personer om man har en attityd med mindre arrogans. Det gäller naturligtvis även alla som kommenterar här. Men vi har iallafall inte som jobb att få så många som möjligt att dela våra åsikt.

Permalänk | Anmäl #37 Thomas Eliasson, 2011-09-11, 08:21

Men det står inte vilka sysslor som ingår i hushållssysslorna.

Ingår arbeten bilen ?
Ingår arbeten med huset ?
Ingår arbeten med trädgården ?
Ingår arbeten med övrig teknisk utrustning i hemmet ?

Permalänk | Anmäl #38 Andersx Carlsson, 2011-09-11, 09:42

Att baka är sensuellt... Att rytmiskt knåda degen , se den jäsa till jämna runda och varma bullar, att njuta av den förföriska doften av nybakat bröd. Att se sin hustru utföra detta sensuella arbete med lidelse, och att se henne förlösa de nybakade alstren med en aura av tillfredsställdhet runt den lätt svettiga kroppen... Det ger signaler som är oemotståndliga.. Att sedan ta en nybryggd kopp kaffe tillsammans med ett nybakat bröd innan man knyter av det rutiga förklädet, för att söka sig till varandra i lust och längtan. Prova det. Det är så man får en bulle i ugnen :-)

Permalänk | Anmäl #39 Jan Wiklund, 2011-09-11, 09:53

Torbjörn Messing

Kan du försöka förklara för mig varför det marginaliseras att Svenska unga pojkar mår dåligt. I diskussioner hörs nästan bara om flickor som mår skit och har ätstörningar och mängder av andra problem. Detta trots alla genusvetare som och feministiska lärare som feminiserar våra skolor, har du tänkt på hur det kan se ut om 10-20 år i samhället.
Om pojkarna är det ganska tyst trots att det är bevisat att unga pojkar oftare tar självmord än flickor.
Jag tycker inte det ser ut som att vi går mot ett bättre samhälle utan tvärtom faktiskt och vi vet inte hur experimentet slutar.
Jag sätter min tro på män som Pelle Billing mm. som kan diskutera utifrån mäns synvinkel och heller inte kallar sig feminister såna män litar jag inte på.

Permalänk | Anmäl #40 Andersx Carlsson, 2011-09-11, 13:03

Underbart. En man som definierar sig själv genom att hans fru är nöjd med hur han skurar toaletten. Oc naturligtvis framför han samma argument för att kvinnor jobbar mera som har framförts dom sista trettio åren. Man räknar helt enkelt bort mäns pendlartid till jobbet för att få kvinnor att se mer produktiva ut än män.

Kunde ni verligen ine hitta på något nytt efter trettio år.

Ska jag hålla käften för att du hittar på , knappast. Men herr feminist kanske borde fundera på sitt förhållande till sanningen.

Permalänk | Anmäl #41 Anders Olsson, 2011-09-11, 16:37

#29 Torbjörn Messing

"Handlar det inte tvärtom att män med makt faktiskt upplever att deras privilegier hotas om man ska jobba med jämställdhet. Det kan ju innebära att de måste dela med sig av makten? På det privata planet utmanas också många män (och deras manlighet) Det syns med all önskvärd tydlighet i detta kommentatorsfält."

Det finns en viss poäng där tror jag i vissa fall men jag tror att ett större problem för många av dina kritiker är att de överhuvudtaget inte ser att de har några fördelar eller privilegier någonstans.

När utvecklingen mot ett jämställdare samhälle rusar framåt så finner sig allt fler män lämnade i bakvattnet utan vare sig makt eller inflytande. Kvinnors kamp för frigörelse via feminismen har gett dem bra verktyg att möta framtiden med och dessa fungerar som både du och jag vet även utmärkt för de flesta män.

Manlighetens kostym är dock fortfarande ganska trång och de män som saknar förmågan att på egen hand söka utanför den när situationen så kräver blir lätt utelämnade och klämda mellan antingen Knaugårds kastrationsångest eller Per Ströms offermentalitet. Där finns varken makt eller inflytande, bara bitterhet och gnäll.

Permalänk | Anmäl #42 Max, 2011-09-11, 21:34

# 42- Tack Max för din analytiska kommentar
# 36 och 38 I SCB:s tidsstudie ingår allt obetalt arbete, även det med huset bilen och trädgården. Faktum kvarstår att 45 minuter om dagen blir 6 timmar i veckan. Och kvinnor som grupp är missnöjda med fördelningen medan männen är mer nöjda med den.

På individplanet är detta säkerligen inget problem i många familjer, men på gruppnivå är det många kvinnor som mår dåligt. Andra studier visar att kvinnors stress är störst på morgonen (innan jobbet börjar) på lunchen (när ärenden ska uträttas) och på eftermiddagen (när barn ska hämtas och middagen fixas). Männens stress är högst under arbetstiden.

Permalänk | Anmäl #43 Torbjörn Messing, 2011-09-11, 22:13

#32 Lars -Johan. De 240 MSEK som budgeterats för politikområde jämställdhet används bland annat för att motverka prostitution, trafficing, sexbott, mäns våld mot kvinnor och en rad andra viktiga saker. Jag hoppas verkligen att du sympatiserar med detta?! För att få ett perspektiv på hur pengarna fördelas kan jag nämna att idrottspolitiken får 7 gånger så mycket pengar.

Permalänk | Anmäl #44 Torbjörn Messing, 2011-09-11, 22:28

" Faktum kvarstår att 45 minuter om dagen blir 6 timmar i veckan"

Det är inte fakta i min bok.

7x45 min = 5tim 15min.

Permalänk | Anmäl #45 Sven Stromitzky, 2011-09-12, 00:31

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.