Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Litteratur

Peter Stjernström om Litteratur

Ge oss en boktopplista utan vampyrer

På böckernas topplista är ofta åtta av tio böcker deckare. Genom att dela upp de skönlitterära listorna i olika genrer kan vi slå ett slag för den utrotningshotade skönlitterära romanen, skriver Peter Stjernström, författare och delägare till författaragenturen Grand Agency.


Om författaren

Författare och aktiv delägare i Grand Agency, en av Sveriges ledande författaragenturer. Aktuell hösten 2011 med den genreöverskridande underhållningsromanen "Världens bästa bok" som skildrar hybris och bestsellerism i bokbranschen

Kulturhösten har inletts med flera intressanta diskussioner om författare och kritiker, bland annat har Håkan Nessers mejlande till en recensent orsakat en mindre tyckarstorm. Inget nytt under solen kan tyckas.

Jag vet att författare ibland upplever att det är deras genre som recenseras istället för deras bok. Kanske är det en naturlig försvarsmekanism. Det är inte lätt att ta emot subjektivt tyckande när man presterat det absolut bästa man förmår. Kritiker verkar inte heller gilla det.

Antagligen är både författare och kritiker som allra bäst när de lever åtskilda. Men oavsett vad man tycker ska känneteckna en modern och levande litteraturdiskussion är en sak glasklar: den allt hårdare genreindelningen i bokbranschen är ett växande problem för såväl kritiker och författare som deras läsare.

En recension kan ha stor kommersiell betydelse för en bok. Den kan bli hyllad, sågad eller vara starten på en ny spännande debatt. Därmed är det också självklart att förlagens marknadsavdelningar utövar påtryckning på redaktionerna för att få dem att skriva om "sånt som folk verkligen vill läsa". Att få kulturelitens hjälp att puffa för en godbit med kommersiell potential kan skapa det verkliga lyftet i försäljningen. Deras ansträngningar kommer inte att avta, var så säker.

För någon vecka sedan skrev Annina Rabe en artikel om fenomenet i Svenska Dagbladet (Populärlitteratur skaver obekvämt, 27/8). Enligt henne råder det fortfarande förvirring på tidningarnas kultursidor kring hur man ska handskas med genrelitteraturen. Hennes slutsats går i korthet ut på att uppdraget att bevaka och skriva om en genre bör gå till någon som gillar den istället för att förakta den. Känns som ett bra och självklart förslag.

Vad beror glappet på? Jag bedömer att journalister och litteraturvetare på tidningarnas kultursidor är genuint intresserade av att berätta om romanerna utanför genrelitteraturen för att de böckerna faktiskt ska kunna hitta fler läsare. För det är där de nya stora upplevelserna och möjligheterna finns. Äventyren, revolterna och framtiden. Recensenternas kamp för romanerna bör ses i det ljuset hellre än att utmåla dem som kritiserar genrelitteratur som någon slags veganer som tvingas att löneslava som slaktare. Men man måste samtidigt förstå att den ojämna kampen tär på humöret.

Jag tror att en genomsnittlig bokläsare har ungefär samma spännvidd som en genomsnittlig tv-tittare. Man kanske tittar på en hyggligt bra deckare efter nyheterna. Men ibland vill man hellre se en tänkvärd dokumentär eller slöstirra på en tramsig såpa. Man zappar runt tills man hittar rätt.

Precis som tv-tittaren vill bokläsaren kunna se vad som erbjuds på ett överskådligt sätt. Vad är då böckernas motsvarighet till tv-tablån? Jag vågar påstå att det är topplistorna, inte kultursidorna. Topplistorna blir omskrivna och de placerar sig enkelt i läsarnas medvetande. Den mest prestigefyllda topplistan är branschtidningen Svensk Bokhandels som bygger på den faktiska försäljningen hos landets boklådor och nätförsäljare. Men det finns en rad andra olika topplistor, inte minst viktiga är internetbokhandlarnas egna försäljningstopplistor.

När man tittar på Svensk Bokhandels skönlitterära topplista kan åtta av tio böcker vara deckare. De genrelösa romanerna når inte fram eftersom de i allmänhet har färre läsare. Och eftersom de inte syns i topplistorna vet inte folk om att de finns. Trots eventuella anmälningar på kultursidorna. Den "onda" cirkeln snurrar vidare och allt fortare.

Hur ska man då slå ett slag för den utrotningshotade skönlitterära romanen? Här kommer ett enkelt förslag som kan göra storverk för deras synlighet:

Dela upp de skönlitterära listorna i olika genrer.

Börja med att separera deckare från övriga romaner. Kanske ska det vara så enkelt att om boken skildrar någon sorts granskning av ett brott eller dödsfall så ska boken hamna i deckarfacket tillsammans med spänningsromaner och psykologiska thrillers. Vill man gå ännu längre kan man skilja ut det paranormala från det normala och få ytterligare en lista. Exakt var gränserna ska gå och hur många listor man orkar med vet jag inte men det kan säkert branschen lösa på ett konstruktivt sätt. Det viktiga är att romaner utanför genrelitteraturens stora målgrupper får en chans att synas på en topplista som bygger på faktisk försäljning.

Vem blir först med att publicera en romantopplista utan en enda polis eller vampyr?





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/39143

8 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Lysande förslag, tycker jag, och vill gärna dra det ett steg längre än till bara skönlitteraturen.
Jag är helt övertygad om att jag skulle köpa fler böcker om jag hade en överskådlig topplista i olika genrer även inom populärvetenskap, t.ex.

Permalänk | Anmäl #1 Marie Bengtsdotter, 2011-09-05, 15:03

Inget fel på förslaget, men jag är nog rädd att en topplista på de "genrelösa" böckerna kommer att vara de som hyllas i kultursidorna.Och då är frågan om det gör någon större skilnad. Det är dock bara en gissning. Jag läser väldigt mycket jag själv, men bryr mig varken om kultursidor eller om topplistor. Världslitteraturen är full med gömda skatter.

Permalänk | Anmäl #2 Charlie Darwin, 2011-09-05, 15:49

Intressant förslag, men kanske måste det modifieras något. Det där med genreindelning är inte alltid så lätt. Var ska Hamlet, Macbeth och Brighton Rock hamna? Eller Brott och Straff? På deckarlistan???
Svara gärna, jag vill inte såga vare sig dig eller ditt förslag, för i sak har du rätt. Det blir också en slags "cirkel" - bokhandelskedjorna vet att vissa författare säljer, de lägger upp pallar med böcker av dessa namn i entrén till bokhandlarna och kunden köper det närmaste.
Kunde man tänka sig något privat initiativ, kanske finansierat av förlagen, en internetsida med presentationer och recensioner av alla utgivna böcker? Kanske interaktivt i dialog med läsarna? Jag vet att det finns nätsidor där enskilda recenserar böcker, men det kunde ju utvidgas.

Permalänk | Anmäl #3 Ingrid Kampås, 2011-09-05, 16:29

Jag håller med Charlie.
Läser själv ofta och gärna för mig okända författare då det är spännande att springa på något nytt och kanske helt annorlunda.
Och de böckerna hittar sällan upp på listor eller kultursidor.

Bättre då att bokhandlarna körde typ "temamånader" för olika genrer där man kunde lyfta fram bra böcker i respektive.

Blir lite av en bokfest varje ny månad då.

Permalänk | Anmäl #4 Mats F Eriksson, 2011-09-05, 16:48

Hej Peter!

Egentligen är topplistor ett sätt att styra läsare åt "rätt håll"... ta bort dem helt under en prövotid, så ska du se på andra böcker...

En annan undran: Nu i höst kommer det hundratals nya böcker, men bland det svåraste som finns för en författare är att få en recension. Vissa författares böckers recenseras av tio tolv tidningar, vissa bara på ett fåtal kulturredaktioner. Kan det ha att göra med pengar?

Permalänk | Anmäl #5 Ramona Fransson, 2011-09-05, 17:01

Det finns ju faktiskt många bokhandlare (såväl fysiska som internetbaserade) och bibliotek (som är enormt stora inom böcker och ska inte glömmas bort i debatten) som har "tipslistor" som ett komplement till topplistan. Många har stor variation och många kategorier, och det är ett ännu bättre sätt att lyfta fram klassiker och godbitar än att ha olika topplistor. Senast jag var ute och shoppade böcker så köpte jag den klassiska Brott och Straff av Dostojevskij samt en bok om ursprunget till de kinesiska tecknen av Cecilia Lindqvist, dessa böcker var jättebra och givande, men de skulle nog aldrig platsa på försäljningstopplistorna, oavsett hur snäva kategorier man har.

Permalänk | Anmäl #6 Henrik Eriksson, 2011-09-05, 17:14

En bra idé tycker jag. Det är inte svårt, iaf på nätet, att dela upp gengerna i atomer om man så vill. Science Fiction blandas hejvillt med fantasy t,ex, så man får leta sig fördärvad. Enda likheten mellan SciFi och Fantasy är att de är fantasier (som alla romaner) SciFi är tyvärr inte lika "fint" som deckare i Sverige trots att det finns många svenskar som skrivit bra SciFi. Överättningarna av ny SciFi från utlandet är närmast obefintlig.

Jo, jag vet att det är marknaden som styr, men man kan arbeta för mångfald även inom litteraturbranchen också tycker jag. Deckargengern borde ju ha hamnat i inflation, uppyggda på förutsägbara sätt där i princip alla (framgångsrika) deckarförfattare använder samma mall.

Permalänk | Anmäl #7 Varg i Veum, 2011-09-11, 11:06

Tack för en intressant artikel.

Permalänk | Anmäl #8 Ricard Nilsson, 2011-11-28, 21:48

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.