Ilan, jag tror inte att dina kritiker vill ha en diskussion, åtminstone inte på din nivå eftersom de inte når upp till den.
Permalänk | Anmäl
Goodwin Strawman, 2011-08-31, 20:49
Väl skrivet igen. Tack för att du tar den här debatten. Det är svårt att som svensk ta upp frågan eftersom man ofta direkt avfärdas som rasist(mycket demokratiskt och fördomsfritt). Inte för att dina kritiker har en chans, åratal av nedtystande och korrekthet har uppenbarligen lämnat dom försvarslösa emot den väl berättigade kritik du framför. Det är med inte så lite nöje jag ser dom svamla och slingra sig.
Permalänk | Anmäl
Karl Kullman, 2011-08-31, 20:52
Du har visat att du tänker och reflekterar, det räcker nog för att ignoreras. Kanske blir framtiidens vinnare - historien lönar den som uppvisar moral och integritet, till skillnad mot dem som agerar maktens tysta kreatur. Centern är dock ett kapat och förlorat parti. Kan inte du och Rune starta ett parti? Jag lovar att överväga att rösta på er.
http://www.newsmill.se/artikel/2011/08/29/medierna-uts-g-annie-l-f
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2011-08-31, 20:56
Vad skönt att flera börjar problematisera normen! Jag har svårt att få logiken att gå ihop i det här med arbeten. Det är klarlagt att invandrare från vissa länder hamnar i utanförskap. Dels pga den onda verkligheten: Det finns bara så många jobb för den kompetens som kommer. Är det verkligen logiskt att släppa in mera såna som det inte finns jobb till.
Sen har vi den ganska verklighetsfrånvända åsikten att anledningen till att de inte får jobb skulle vara sk "strukturell rasism". Att det finns en sjujäkla massa jobb som inte blir tillsatta bara för att arbetsgivaren är en rasist. Det skulle ju betyda att det inte finns arbetstagare till de jobben? Är det verkligen så att det inte finns några arbetslösa som inte är såna invandrare som blir utsatta för den "strukturella rasismen"?
Naturligtvis är det inte så, arbetslösheten, innan dagens invandrare som får put ens kommit hit, ligger på 8-10%
Kan nån förklara logiken att ta in mera folk till den hemska utanförskapet, som ibland beskrivits vara värre att uppleva än situationen i hemlandet!?
Är det verkligen rasism att begränsa invandringen av dagens klientel till mer verklighetsanpassade nivåer? Att ta in så många som man kan erbjuda ett drägligt liv till?
Ilan Sadé här försöker respektera verkligheten och logiken helt enkelt.
Permalänk | Anmäl
Varg i Veum, 2011-08-31, 20:59
Återstår att se om FF och NPP kan bemöta ditt inlägg i sak.
Permalänk | Anmäl
Mårten B, 2011-08-31, 21:19
Mästerlig artikel och hatten av!
Permalänk | Anmäl
André W, 2011-08-31, 21:29
Jag har kommenterat debatten om det centerpartistiska invandringsförslaget på min blogg Helds HBT-nyheter.
http://bengtheld.blogspot.com/2011/08/centerpartistiskt-invandringsforsl...
Från bloggposten.
"Federley och övriga i c-gruppen har skygglappar. I sin iver att vara invandringsliberala blir de en karikatyr av sig själva. Det måste vara enkelt att sitta i ett rum vid Stureplan och få ihop ett nyliberalt program för ekonomin och invandringen. Sänk skatterna ordentligt och avskaffa arbetsrätten så fixar sig det mesta, och islamisterna blir snälla när de fått jobb.
Det land som närmast testat den politiken är Storbritannien, det land som kanske har de allvarligaste integrationsproblemen i Europa. Och där både socialdemokratiska Labour och konservativa Tory offentligt konstaterat att vurmen för mångkultur varit problematisk. Men rapporten kanske blev fixad innan kravallerna i London och andra städer. "
Permalänk | Anmäl
Bengt Held, 2011-08-31, 21:29
En av de mest sansade och mest argumentatoriskt hållbara replikerna jag läst på Newsmill.
Förhoppningsvis kanske det leder till att Federley och co äntligen begriper nödvändigheten i att göra upp med de som är kritiska av helt andra skäl än rasistiska (hur rätt eller fel de nu än har) innan de låter sin rasismhysteri ta över fullständigt.
Permalänk | Anmäl
Kim Lund, 2011-08-31, 23:09
Ilan Sadé. Bra skrivet. Men du är alldeles för intelligent. Dina partikamrater har inte en chans att följa.
"""Verklighetsförnekelse av sekteristiskt slag har tagit sitt grepp om den, och om det föreslagna programmet om nybyggarlandet skulle antas går vi ytterligare ett steg i fel riktning. Jag kan inte stillatigande åse detta..." "Tar ni konsekvensen och lämnar Centerpartiet......."
Det ska bli spännande att se om du kan påverka partiets riktning d.v.s. få det att kovända. Minst en av er tre debattörer måste nog lämna partiet eller syssla med annat än invandringsfrågor.....
Det gamla anrika Bondeförbundet, ännu tredje största parti i antal medlemmar.
Permalänk | Anmäl
Johannes Brahe, 2011-08-31, 23:13
Mycket bra skrivet, tyvärr kan vi nu vara säkra på att denne man gjort sitt i Centern.
Permalänk | Anmäl
Mats Börjesson, 2011-08-31, 23:36
Återigen en mycket bra formulerad artikel av Ilan Sadé. Härligt att se någon sticka ut hakan och ta debatten mot alla floskler som de flesta företrädare för riksdagspartierna lyckas trycka ur sig.
Permalänk | Anmäl
Björn Håkansson, 2011-08-31, 23:41
Ilan, lova att inte låta dig fördrivas ur Centerpartiet! Du fyller en viktig roll för alla oss borgerliga väljare som vill rösta på alliansen, men som slutat tro på flosklerna kring hur integrationsproblemen ska lösas. Jag gillar Federley, men han är inte det minsta trovärdig när de kommer till de här frågorna och jag undrar om han ens själv tror på det han skriver. Som liberal är det enormt motigt att behöva erkänna för sig själv att liberal politik inte löser alla Sveriges problem. Men man måste vara pragmatisk och inte ideologisk.
Invandringspolitiken påminner i mycket om miljöpolitiken. Antingen förnekar man helt att det finns ett problem, eller så rycker man på axlarna och säger att "det löser sig säkert". Därmed lämnar man walkover till partier som MP och SD. Det handlar inte om att ha en politik. Det handlar om att ha en trovärdig politik i de enskilda frågorna.
Permalänk | Anmäl
Gustav Åberg, 2011-08-31, 23:48
Mycket bra artikel. Men författaren är uppenbarligen med i fel parti. Den politik han talar om och vill att centern skall börja med förs redan av ett annat riksdagsparti. Det har ett namn som börjar på S.
Att centern skulle göra en omsväging i den här frågan är helt uteslutet. Mera troligt är att Ilan Sadé snart själv är utesluten ur partiet. Eller mobbas ut.
Han kommer aldrig att få några förtroendeposter inom centern i alla fall, den saken är helt klar. Tyvärr, för han har naturligtvis rätt och håller dessutom en avsevärt mycket högre nivå på sin argumentation än t.ex. Fredrik Federley.
Permalänk | Anmäl
Leif D, 2011-08-31, 23:57
Utmärkt artikel av Ilan Sadé.
Fredrik Federley levererar bara en massa floskler och fantasier om nybyggarland, som om Sverige hade massor av oytnyttjad åkermark som utlänningar kunde få och bruka.
Sverige har inte behövt någon arbetskraftsinvandring sedan början av 1970-talet, 50% av dagens invandrare finner inga jobb och försörjs av skattebetalarna.
Världens och Sveriges befolkning behöver minska för att minska utvinning av naturresurser (fisk, olja, gas, kol, etc) och belastningen på miljön.
Utmärkt om de 40-talister som arbetar inom offentlig sektor går i pension och inte ersätts för då kan vi minska den offentliga sektorn och sänka skatterna på arbete som är helt orimliga. Ta bort momsen på 25% på arbete, ta bort arbetsgivaravgiften på 32% och sänk lönskatten från 55-30% till max 20% för alla så att konkurrensförmågan mot Asien ökar.
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2011-09-01, 00:25
Ilan, det är du som hycklar. Du kopplade faktiskt samman invandring från Mellanöstern och Afrikas horn med brottslighet. Nu försöker du lägga ut rökridårer genom att frisera dina egna citat.
Detta är vad su skrev:
"Allt pekar på att det är viktigt att kraftigt minska invandringen från Mellanöstern och Afrikas horn för att klara en verklig integration av dem som hittills har kommit, se till att återuppbygga ett fungerande utbildningsväsende, slå ned den kraftigt ökande brottsligheten i storstäderna och förbättra den sociala välfärden. "
Dessutom finns det inga belägg för ditt påstående om en kraftigt ökande brottslighet i storstäderna. Tvärtom!
Så här säger Stockholmspolisen:
"Våldsbrotten utomhus (misshandel, personrån och våldtäkt) minskade med en procent, stöldbrotten minskade med två procent och skadegörelsebrotten minskade med 18 procent. Om hänsyn tas till befolkningsökningen – som årligen är cirka 1,5 procent i länet – blir minskningarna ännu större."
http://www.polisen.se/Stockholms_lan/sv/Aktuellt/Nyheter/Stockholm/jan-m...
Det är djupt oansvarigt av dig att sprida falsk information om brottsutvecklingen och än värre att du försöker sätta samman den med vissa invandrargrupper. JAg tycker att du ska våra invandrare från Mellanöstern och Afrikas horn om ursäkt.
Permalänk | Anmäl
Olle Montanus, 2011-09-01, 00:39
#19 Olle Montanus, - i en stuga i skogen?!
Brottsligheten minskade? Mellan när och när då? Mellan igår kl. halv tre och idag kl fyra, och sedan ökade den igen?
Ställ dig på torget och håll upp ett finger, så känner du själv att det blåser, utan statistik.
Permalänk | Anmäl
Johannes Brahe, 2011-09-01, 01:27
Instämmer i var enda stavelse:-)
Permalänk | Anmäl
Bo-Lennart Nilsson, 2011-09-01, 01:47
Vill också tacka dig för en bra artikel, hyckleriet är slående. Dock är jag som en del andra rädd att du nu kommer att bli nästa offer på det mångkulturella altaret.
Permalänk | Anmäl
Cobbs, 2011-09-01, 06:42
Hej alla
Först och främst ett stort tack för många kloka ord och stödjande kommentarer.
Dan Alexander (kommentar nr. 12), jag anser i och för sig att jag har tagit upp din synpunkt i min artikel, när jag påpekar att dagens politik inte kan användas för att rättfärdiga behov av arbetskraft. Detta kan naturligtvis utvecklas och nyanseras mer, men huvudsyftet med artiklarna var ett annat.
Olle Montanus (kommentar nr. 19), utan att kunna bekräfta om dina statistiska uppgifter stämmer eller ej, kan jag konstatera att de förmodligen jämför läget i Stockholm under kort tid. Då hör det till saken att Stockholm med omnejd dessutom är en mycket stor inflyttningsort för högutbildade och höginkomsttagare från hela landet. Vidare får jag åter betona att du inte på något sätt i min första artikel, utan att själv lägga till ett och annat, kan läsa ut att jag har lagt skuld på hela grupper. Om vi däremot kan enas kring att integrationen in i samhället, med allt vad det innebär i utbildning och välfärd, går väldigt dåligt i genomsnitt bland folk från vissa delar av världen (vilket kan bero på flera saker - jag säger inte att det enbart skulle följa av kulturen), är det väl inte en märklig slutsats att genom generell lagstiftning minska den typen av invandring? Inte minst för att ge bättre förutsättningar för dem som hittills har kommit, för att inte tala om de nya generationerna.
SyyR (kommentar nr. 22), du lägger också till saker som jag inte har skrivit och inte heller anser. Uppehållstillstånd ska självklart inte nekas med hänvisning till viss härkomst. Om man vill åstadkomma en minskning av viss slags invandring, är det fullt möjligt att göra det med allmängiltiga regler (revidera bestämmelserna för anhöriginvandringen och synnerligen ömmande skäl-invandringen, exempelvis - det har ju Danmark gjort).
Permalänk | Anmäl
Ilan Sadé, 2011-09-01, 07:08
Tack Ilan för en bra och saklig artikel. Tyvärr är PK-driven McCarthyism vanlig i Sverige och folk med sansade åsikter jagas bort från politiken, stå på dig din röst är viktig!
Permalänk | Anmäl
Anna Frick, 2011-09-01, 07:42
#24 Sadé.
Jag använde mig av Federleys tolkning av dina yttranden. Jag anser givetvis inte att mitt bortplockade inlägg som beskriver dig är riktig heller (vad vet jag om det?). Om du nu menar att Federleys har fel så borde din artikel inte endast handla om hyckleriet (du har helt klart poänger) utan även om hur Federley felaktigt återger dina åsikter. För att endast rikta udden mot araber och folk från Afrikas horn är en helt annan sak än att diskutera den generella invandringspolitiken och olika aspekter av den. ..
Ditt förslag gällande andra metoder att minska anhöriginvandringen, meh (du skriver ju inte om du anser att det bör genomföras eller inte). Men jag antar att vi båda vet om sinnelaget bakom sådana förslag.
Permalänk | Anmäl
SyyR, 2011-09-01, 07:45
Obs! Att nämna att han hakat upp sig på delar av din text är inte detsamma som att avfärda det han skriver eller förtydliga det du själv skrev. Jag hade gärna läst originalartikeln ^^ var hittar man den?
Permalänk | Anmäl
SyyR, 2011-09-01, 07:50
@Gustav Åberg, #15
"Som liberal är det enormt motigt att behöva erkänna för sig själv att liberal politik inte löser alla Sveriges problem."
Då har jag en glädjande nyhet för dig. Minskad invandring är inte per definition antiliberal, det går utmärkt att argumentera för detta med liberala argument. Tino Sanandaji gör just detta:
http://super-economy.blogspot.com/2011/05/who-owns-sweden-nine-million-s...
Permalänk | Anmäl
Init, 2011-09-01, 08:35
Bra artikel, Ilan Sadé. Tyvärr verkar det som om eliten inom svensk politik inte under några omständigheter vill diskutera sakfrågan utan använder all sin kraft för att bekämpa diskussionen.
Man undrar hur mycket eliten är beredd att offra (pengar, välstånd, kanske t.o.m. liv) för att undvika att migrationspolitiken blir demokratiserad.
Uppenbart är i varje fall att det finns en agenda som bara eliten är invigd i, en agenda som ligger på övernationell nivå.
F.ö. är det tråkigt att du inte tar in det i särklass viktigaste argumentet för att stoppa den storskaliga invandringen, nämligen det behov av befolkningsminskning som peak-oil innebär.
Kriminalitet, segregation, fallande utbildningsnivå osv är ointressanta och lättlösta problem i jämförelse med effekten av peak-oil.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-09-01, 09:24
#19 Olle Montanus: Du verkar ha det lite svårt med läsförståelsen, så låt oss analysera vad Ilan egentligen sagt:
"Allt pekar på att det är viktigt att kraftigt minska invandringen från Mellanöstern och Afrikas horn för att klara en verklig integration av dem som hittills har kommit, se till att återuppbygga ett fungerande utbildningsväsende, slå ned den kraftigt ökande brottsligheten i storstäderna och förbättra den sociala välfärden. "
Vad Ilan säger är alltså att allt pekar på att det är viktigt att:
1. kraftigt minska invandringen från Mellanöstern och Afrikas horn för att klara en verklig integration av dem som hittills har kommit
2. se till att återuppbygga ett fungerande utbildningsväsende
3. slå ned den kraftigt ökande brottsligheten i storstäderna
4. förbättra den sociala välfärden.
Kopplingen mellan invandrare från mellanöstern och Afrikas horn med brottslighet är det du som gör, inte Ilan.
För övrigt minskade brottsligheten med 2%, samtidigt som befolkningen ökade med 1,5%, dvs. brottsligheten har relativt sett minskat med ca 3,4% i Stockholms län. Enligt BRÅs information tycks det snarare som antal brott i Stockholms förorter ökat mer eller mindre kontinuerligt sedan 2000 med undantag för 2010;
http://statistik.bra.se/solwebb/action/anmalda/urval/sok
Om inte länken funkar kan man göra sitt eget diagram här:
http://statistik.bra.se/solwebb/action/index
Permalänk | Anmäl
Emil Nilsson, 2011-09-01, 10:04
@ Olle Montanus
"Dessutom finns det inga belägg för ditt påstående om en kraftigt ökande brottslighet i storstäderna. Tvärtom"
Jo faktiskt, alla kurvor pekar upp enligt BRÅ, läs själva:
http://www.bra.se/extra/faq/?module_instance=2&action=question_show&id=5...
Permalänk | Anmäl
Robet Stenkvist, 2011-09-01, 10:58
Fan också. Trodde aldrig jag skulle bli tvungen att hylla en artikel skriven av en centerpartist!!!!
Men nu står jag här och bugar samt skrapar med foten i gruset.
Tack för en utomordentligt bra artikel.
Permalänk | Anmäl
Erik S Lund, 2011-09-01, 11:04
Kommer denna fråga att debatteras vid partistämman i Åre?
Permalänk | Anmäl
Mårten B, 2011-09-01, 11:19
Ilan Sadé: Du kanske skulle skriva om följande - Visserligen är det alltid någon som kommer i kläm vid olika lagar o regler, det går inte att undvika. Viktigt är då att se till att så få som möjligt kommer i kläm.
Ett exempel på detta är den 24-års regel som infördes i Danmark för ett antal år sedan. Att om man vill gifta sig med en utlänning så måste båda vara 24 år för att man ska få flytta till Danmark efter giftermålet.
Vissa har drabbats, ja. Men det Danmark lyckats med är att man nu har Europas mest välutbildade invandrarflickor. Man har fått så gott som stopp på barnäktenskap och tvångsgifte. Säg inte att detta inte är ett problem. Det är ju oerhört vanligt med kusingiften, föräldrarna tar dit en kusinflicka eller kusinpojke från hemlandet och deras (föräldrarnas) barn (definition under 18 år, ibland så lågt ner som till 15 år) tvingas gifta sig med kusinen. Detta kan inte ni multikulturförespråkare förneka. Det vore ju märkligt om det vore "naturligt", inte är det så många som plötsligt blir oerhört kära i sin kusin o bara måste gifta sig. Hur vanligt är det i Sverige o övriga Europa att kusiner gifter sig? Mycket ovanligt, o då kan man vara säker på att det är förälskelse inblandat.
Permalänk | Anmäl
Viktoria Larsson, 2011-09-01, 11:56
l#31 Emil Nilsson, 2011-09-01
Nej, det är faktiskt Ilan som gör kopplingen vilket var och en som har grundläggande kunskaper i svenska språket lätt kan konstatera. Ring Svenska Akademien och fråga om du inte tror mig. Återkom gärna sedan så kan vi reda ut om vem av oss som eventuellt har problem med läsförståelsen.
Inte nog med att Ilan påstår att det finns ett samband mellan invandring från Mellanöstern och Afrikas horn och ett icke underbyggt påstående om kraftigt ökad brottslighet. När Ilan skriver "för att" så syftar detta "för att på SAMTLIGA de uppräkningar som Ilan gör. Detta är innebörden av vad Ilan säger:
Det är viktigt att kraftigt minska invandringen från Mellanöstern och Afrikas horn
FÖR ATT klara en verklig integration av dem som hittills har kommit,
FÖR ATT se till att återuppbygga ett fungerande utbildningsväsende,
FÖR ATT slå ned den kraftigt ökande brottsligheten i storstäderna och
FÖR ATT förbättra den sociala välfärden.
När man gör uppräkningar på det sätt som Ilan gör är det givetvis inte nödvändigt att skriva ut alla dessa "för att". De är nämligen underförstådda.
Om Ilan menade något annat så uttrycker han sig ovanligt klantigt. I synnerhet om man betänker att Ilan är jurist.
Men nu är det uppenbart att Ilan verkligen menade vad han sade vilket framgår av att hans friserade version av sin egen text lyder:
"jag drar slutsatsen att en kraftigt minskad invandring från Mellanöstern och Afrikas horn i nuläget skulle vara till gagn för integrationen av dem som har kommit hittills, samt underlätta i arbetet med vissa reella samhällsproblem"
Ilan försöker ge skenet av att han inte menade vad han sade genom att istället benämna det "reella samhällsproblem". Men dessa "reella samhällsproblem" vill Ilan fortfarande försöka åtgärda genom minskad invandring från sagda geografiska område.
Exakt varför minskad invandring från just Mellanöstern och Afrikas horn skulle bidra till att lösa dessa "reella samhällsproblem" förklarar Ilan inte.
Kan det ha något att göra med att Ilan är israelisk medborgare och att hans sympatier ligger hos den israeliska staten och att han hyser en starkt nedlåtande attityd gentemot "europeiska skribenter, politiker, journalister, s k kulturarbetare". Vilket klart framgår av hans artikel, "Antiisraelisk hets utan proportioner":
"Inte undra på att jag och många israeler med mig uppfattar att europeiska skribenter, politiker, journalister, s k kulturarbetare, m fl, i Israel-Palestinakonflikten har funnit en outsinlig källa med medel för putsning av sina egna självrättfärdiga glorior"
http://www.newsmill.se/artikel/2009/01/14/antiisraelisk-hets-utan-propor...
Eller är detta en ren tillfällighet? Varför vill inte Ilan begränsa invandringen från exemplevis Östeuropa eller Asien?
Den senaste invandringsstatistiken visar på minska invandring
Permalänk | Anmäl
Olle Montanus, 2011-09-01, 13:10
#24 Ilan Sadé, 2011-09-01
Det är bra att du medger att du inte kan belägga dina påståenden. På den punkten hycklar du åtminstone inte.
Däremot har jag citerar dig ordagrannt utan att lägga till ett endaste dugg. Vilket var och en som är läskunnig kan konstatera. Det är du som friserar dina egna citat. Du pekar ut invandrare från Mellanöstern och Afrikas horn. Du skrev faktiskt att vi behöver minska invandringen från Mellanöstern och Afrikas horn för att "...slå ned den kraftigt ökande brottsligheten". Det står i samma mening. Förstår du inte ens vad du själv skriver?
Eftersom du inte bemötar dig om att ta reda fakta utan framhärdar i att vi har en kraftigt ökande brottslighet, ber jag att få citera BRÅ-rapporten Brottsutvecklingen i Sverige fram till år 2007. Denna visar dels att du har fel och dels att bilden inte är entydig, Vissa brott, ökar andra minskar. Vissa brott ökar i polisanmälningar men enligt brottsofferundersökningar finns inget tyder på någon faktisk ökning.
TIllåt mig citera:
"För många brottstyper ligger de svenska brottsnivåerna nära Europagenomsnittets. Ett undantag är att Sverige har en stor andel som uppger att de utsatts för cykelstöld, ett annat att relativt få har utsatts för rån. Eventuellt har dock den svenska nivån av rån närmat sig den europeiska under senare tid.
Resultaten från en jämförelse av brottstrender mellan åren 1975 och 2005 visar att brottsutvecklingen varit klart likartad i de nio europeiska länder som ingått. Det finns under vissa år skillnader i specifika brottskategorier, men den övergripande bilden är en tydlig likhet.
Trendanalysen visar att den positiva utvecklingen av stöldbrotten i
Sverige och resten av Europa har fortsatt in i 2000-talet. Stöldbrotten har minskat i samtliga undersökta länder mellan åren 1990 och 2005.
En tydligt ökande trend mellan åren 1975 och 2005 finns för samtliga länder när det gäller anmälda misshandelsbrott. Samtidigt visar förhållandevis tillförlitliga uppgifter om utvecklingen av det grövsta våldet, mord och dråp, en minskande trend i Europa sedan år 1990.
Tidigare forskning visar att det inte bara i Sverige utan även i flera
andra europeiska länder finns en diskrepans mellan två indikatorer på det mindre allvarliga våldet, det vill säga. att misshandelsbrotten ökar enligt polisstatistik men inte enligt offerundersökningar."
http://www.bra.se/extra/measurepoint/?module_instance=4&name=Brottsutvec...
Än en gång: Jag tycker att du ska våra invandrare från Mellanöstern och Afrikas horn om ursäkt.
För övrigt tycker jag att det faktum att du väljer att använda begreppet Afrikas horn och inte begreppet Somalia är ganska avslöjande. Jag uppfattar det som ett ganska misslyckat försök till politiksk korrekthet.
Dina texter finner jag väldigt pratiga och fulla av floskler. De framstår för mig som ett tassande runt het gröt. Emellanåt avbryts din ansträngda politiska korrekthet med korta attacker av
icke-politis korrekt jargong.
Att det nu har nästan blivit politiskt korrekt att attackera mångkulturen har gett dig ett utmärkt tillfälle att närma dig den heta gröten. Men det hela inskränker sig till innehållslöst nedrackande
av "multikulturalismen".
Jag har inget emot att man rackar ner på multikulturalism om man därvid klargör vad man menar och vad man inte menar. Att Sarkozy och Merkel av populistiska skäl påstår att multikulturalismen misslyckats blir ju inte sant bara för att de påstår det.Att ha ett kritskt förhållande till politiker, i synnerhet när de sitter vid makten, tycker jag är hälsosamt. Vilken tilltro ska man sätta till just Sarkozy och Merkel i detta fall. Ingen. Men det är intressant att de dumförklarar sin egen politik.
Att Frankrike och Tyskland har en hel del invandrare, det är sant. Däremot är det inte sant att de skulle ha tillämpat mångkulturalism.
Frankrike har kategoriskt avhållit sig från attlagstifta om skydd för minoriteter eller ens erkänna förekomsten av minoriteter.
Tyskland har genom sitt gästarbetssystem exkluderat invandrare från exempelvis Turkiet.
Så om det är något som misslyckats i Frankrike och Tyskland så inte är det multikulturalismen. Men det är ju tacksamt för politiker att kunna framföra lögner som okritiskt accepteras till och med av lärda människor som borde veta bättre.
Permalänk | Anmäl
Olle Montanus, 2011-09-01, 13:47
Olle Montanus,
Har du studerat statistiken från Brå, från 2000 - 2010? Det har du inte för då skulle du inte påstå att antalet anmälda brott i landet minskar, varken i storstäder eller landsbygd. Om du dessutom går in på SCB och studerar befolkningsutvecklingen under samma tid så kommer du finna att denna inte på något sätt stor i rimlig proportion till den stora ökningen av antalet anmälda brott. Det har länge varit en populär vänsteråsikt att hävda att brottsligheten minskar. Detta är naturligvis ett påstående helt utan verklighetsgrund. Om Stockholms län avviker något från ett år till ett annat så betyder det inte särskilt mycket, eftersom den långsiktiga trenden under 2000-talet är markant stigande
Permalänk | Anmäl
Fredrik Thoresson, 2011-09-01, 13:53
#32 Robet Stenkvist, 2011-09-01
Nej, Robet, alla kurvor pekar inte uppåt. och någon dramatisk ökning av brottsligheten kan man definitivt inte utläsa. Som jag sa är bilden inte entydig
Rapporten säger visserligen att det skett en kontinuerlig ökning av antalet brottsanmälningar totalt. Men det har även skett en kontinuerlig ökning av antalet människor boende i Sverige. Detta tas inte hänsyn till i graferna. En stadig men måttlig ökning av antalet anmälda brott således.
Men nu betyder ju inte nödvändigtvis att en brottsanmälan lämnats att ett brott verkligen begåtts. Ta exempelvis:
Figur 1.11. Antal anmälda mord, dråp och misshandel med dödlig utgång, åren 2001–2010.
Där kan vi se att antalet anmälningar ökat ganska kraftigt. Medan brotten i själva verket hållit sig på samma nivå eller rentav minskat.
Jag upprepar därför: Ilan Sadé har inte belägg för sina påståenden att brottsligheten ökat kraftigt. Och än mindre har han något belägg för att problem med integration, utbildning, brottslighet och social välfärd skulle kunna lösas genom att minska invandringen från Mellanöstern och Somalia.
För övrigt nästan halverades invandringen från Irak under 2010. Även invandringen från Somalia minskade något. Vidare har utvandringen ökat kraftigt.
http://www.scb.se/Statistik/BE/BE0101/2010A01L/In_och_utvandring.pdf
Så om vi ska tro centerpolitikern Ilan Sadé kommer detta faktum att vara till "gagn för integrationen av dem som har kommit hittills, samt underlätta i arbetet med vissa reella samhällsproblem."
Permalänk | Anmäl
Olle Montanus, 2011-09-01, 14:22
Snälla Olle Montanus. Du har ju med ditt inlägg just klarlagt att det förhöll sig som jag antydde, annars hade Ilan antagligen skrivit på det sätt som du uppenbarligen tolkat det. Nu sa Ilan emellertid uttryckligen att det INTE var så han menade, vilket gör diskussionen tämligen meningslös.
Du har däremot tydligen personligen skäl att misstolka och misskreditera Ilan eftersom du uppenbarligen har synpunkter på hans Israeliska ursprung, vilket framstår som en smula komiskt då du nyss fördömde Ilan för dylika generaliseringar.
Om han nu skulle ha generaliserat skulle han dock haft statistiken på sin sida, eftersom människor med bakgrund i MENA-länderna är kraftig överrepresenterade i brottsstatistiken; personer från västasien har en överrrepresentation på 3, de från nordafrika en överrepresentation på 3,7 och de från östafrika 2,8 medan de från t.ex. östasien är underrepresenterade (0,8). Detta står att läsa i följande rapport från BRÅ:
http://www.bra.se/extra/measurepoint/?module_instance=4&name=1brottslsve...
Fortsätt för all del gärna med dina inlägg Olle, det är viktigt att den här debatten förs!
Permalänk | Anmäl
Emil Nilsson, 2011-09-01, 14:31
"Och än mindre har han något belägg för att problem med integration, utbildning, brottslighet och social välfärd skulle kunna lösas genom att minska invandringen från Mellanöstern och Somalia."
Man löser förstås inte problemen på det viset, #39 Olle Montanus, men man minskar problemtillväxten. Ännu bättre är förstås repatriering.
Stoppet för somalisk anhöriginvandring visar i alla fall att det går att åstadkomma förbättringar om man bara vill.
Det som vore passande nu är att stoppa all anhöriginvandring till personer som inte är självförsörjande och inte har bostad som räcker till fler. Men regeringen har ju tappat greppet så det blir väl inget av det.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-09-01, 14:49
"Till att börja med skall man börja tala om "inkludering" istället för "integration". Ett ironiskt "wow" är här på sin plats."
Det här tyckte jag var roligt! Det är kul att politiker kan anse att de står för ett revolutionerande nytänk, när det byter ord på en 20 år gammal politik.
Du har hamnat i en märklig situation när du försöker vara liberal samtidigt som du vill inskränka den fria rörligheten. Det du ska tänka på är att det inte är liberalt att stå för obegränsad invandring till ett välfärdssamhälle. Liberalismens friheter består alltid av två delar. Den första delen är rätten att göra något medan den andra förutsätter att det kan ske utan att att någon individ direkt påverkas mot sin vilja.
Då vi lever i ett socialistiskt samhälle där friheter för individen allt som oftast ges genom inskränkning av andra individers frihet, uppstår ständigt konflikter för den som vill vara liberal. I det här fallet går det helt enkelt inte att var liberal, då man måste välja mellan individens rätt till fri rörlighet eller rätten till att disponera sina pengar. Då Centern är ett svenskt parti är det logiskt att man i första hand ser till att säkra svenskarnas frihet istället för att inskränka den till förmån för alla andra i hela världen.
Jag är för all form av fri invandring så länge som det inte innebär någon form av krav på tvångsförsörjning av de som kommer hit eller av någon annan för den delen.
Hade vi slopat dessa system så hade Maud o FF fått sitt nybyggarland, dessvärre tror jag inte att det hade lockat lika många nybyggare som idag. Det är trots allt inte direkt fördelaktigt för speciellt många individer att börja om i ett land med annan kultur och språk om du inte kan leva på dess invånares bekostnad.
Det socialistiska systemet leder till att jag som är superliberal i dagsläget finner mig tvungen att rösta på ett parti som SD trots att det är extremt konservativa och allt annat en liberala. Deras mindre liberala invandringspolitik blir automatiskt mer liberal politik för mig, då den ger mig mer ekonomisk frihet.
Centern kanske kan försöka ta det ett steg till, med dig som inte vill stjäla mina pengar för kostsam och av mig oönskad invandring? Samtidigt som Lööf i Ayn Rands anda inte heller tvingar mig att ge dessa pengar till någon annan svensk mot min vilja.
Permalänk | Anmäl
Viktor Sandahl, 2011-09-01, 15:13
#32 Robet Stenkvist, 2011-09-01
#38 Fredrik Thoresson, 2011-09-01
Visst kan man hitta både det ena och andra då man läser BRÅs rapporter. Jag tittade lite i den Robet refererade till.
Enligt BRÅ:
"Den enskilda brottstyp som ökade mest var datorbedrägeri där cirka 25 700 brott anmäldes, vilket är en uppgång med 50
procent.
Den resterande ökningen av samtliga brott utgörs framför allt av ett ökat antal anmälda brott mot besöksförbud samt köp av sexuella tjänster och vissa våldsbrott. "
Men i avsnittet "Regionala variationer" kan man läsa att brotten är fler per kapita i storstäder jämfört med landsbygden men inte att de ökar i storstadsregionerna.
"Under 2010 låg anmälda brott per 100 000 invånare
på ungefär samma nivå som tidigare för de flesta län.
Ett par län uppvisade dock relativt stora förändringar.
I Gotlands och Jämtlands län ökade antalet anmälda
brott med 18 respektive 10 procent. I Blekinge län
minskade antalet anmälda brott med 11 procent."
Permalänk | Anmäl
Lux Interior, 2011-09-01, 15:42
#40 Emil Nilsson, 2011-09-01
Läste lite även i den rapport du hänvisade till. Finns ju mycket intressant där. Tex:
"Det är fyra gånger vanligare att utrikes födda är misstänkta för dödligt våld än svenskfödda med två svenskfödda föräldrar. Vad betyder då detta när det gäller faktiskt antal brott? För att ge en tydligare bild av detta har Brå bett Mikael Rying vid Stockholmspolisen att göra en närmare genomgång av de personer som rättsväsendet konstaterat var skyldiga till dödligt våld
under den studerade femårsperioden. Genomgången visar att 380 personer hade konstaterats skyldiga till dödligt våld under perioden 1997-2001.18 Av dessa var 123 personer utrikes födda, det vill säga i genomsnitt 25 personer per år. Om man bryter ner materialet på ursprungsområden, har i genomsnitt 2 personer födda i Afrika konstaterats skyldiga till dödligt våld per år
och 2 personer från Mellan- och Sydamerika. Det land som, utöver Sverige, flest personer kom från var Finland med 26 personer."
"Av Ryings genomgång framgår också att i de fall en person som är född utomlands är misstänkt för dödligt våld, så är nästan alltid även offret född utomlands."
Man kan som svensk alltså dra slutsatsen att det inte är så stor risk att man blir ihjälslagen av en invandrare. Störst risk tycks våra grannar finländarna utgöra.
Permalänk | Anmäl
Lux Interior, 2011-09-01, 16:03
Olle Montanus,
Jag kan ge dig rätt kring den irakiska invandringen. Det är ungefär en halvering 2010 jämfört med 2009. När de gäller utvandring som argument får du emellertid vara lite försiktigare. Idag sker en stor kunskapsflykt från Sverige genom att fler svenskar med akademisk examina väljer att arbeta utomlands. Det finns ingenting positivt i detta. Vad antalet anmälda brott anbelangar så redovisar Brå:s anställda sin statistik som husmäklaren förevisar huset för kunden: De stora vyerna och fasaderna pratas det om men mindre om rötan som kan rasera allt. Rötan är förstås våldsbrottsligheten. Studerar du denna separat kommer du att finna att ökningen är skrämmande, jmfr tex antalet anmälda våldtäkter 2000 med 2010 eller anmäld misshandel. Den brottslighet som minskar är framförallt tillgreppsbrott på bil och stöld av bil, vilket vi endast har biltillverkarna att tacka för.
Permalänk | Anmäl
Fredrik Thoresson, 2011-09-01, 16:13
#45 Fredrik Thoresson, 2011-09-01
Jag gav en ingående analys av brott med dödlig utgång ovan. Det kan inte bli våldsammare än så. Men låt oss ta våldtäkter.
Enligt BRÅ:
"De anmälda våldtäkterna har ökat kontinuerligt under
de senaste tio åren. En stor del av ökningen kan
förklaras av att en ny sexualbrottslagstiftning trädde
i kraft den 1 april 2005. Den innebär bland annat att
vissa gärningar som tidigare rubricerats som sexuellt
utnyttjande nu rubriceras som våldtäkt. Effekten av
lagändringen slår igenom i statistiken på så vis att
antalet anmälda brott avseende sexuellt tvång och
utnyttjande minskat sedan 2005, medan antalet anmälda
våldtäkter har ökat."
Om du anser att BRÅ är en mäklare som försöker försköna huset vid husköpet så måste väl din argumentation liknas vid en potentiell köpare som vill skrämma bort andra köpare genom att förstora eventuella skavanker på huset till att vara termiter och röta som med all sannorlikhet kommer rasera huset.
Permalänk | Anmäl
Lux Interior, 2011-09-01, 17:13
Olle Montanus
Det blir hela tiden så att jag måste påtala vad jag varken anser eller har skrivit, vilket blir tröttsamt i längden. Jag har inte ens påstått att brottsligheten i officiell statistik skulle ha ökat de senaste åren. Jag kan däremot konstatera att vi som bor i städer lever i en omgivning med hög brottslighet, och brottsbenägenheten är i genomsnitt högre bland grupper som i genomsnitt inte klarar sig väl i utbildningsväsendet och på arbetsmarknaden. Flykting- och anhöriginvandrare från Mellanöstern och Afrikas horn (vilket ju även inkluderar Eritrea, så där är du fel ute om du tror att jag är rädd för att kalla en katt för en katt) har haft svårare att ta sig in på arbetsmarknaden, svårare ta sig fram inom utbildningsväsendet, och är överrepresenterade i brottsstatistiken. Är det detta som du anser att jag ska be en hel grupp om ursäkt för att jag har sagt?
Jag lägger inte någon kollektiv skuld på någon grupp. Jag har iakttagit ett allvarligt problem, och dragit en logisk slutsats.
Däremot får jag höra att min egen härkomst predestinerar mig till olika uppfattningar. Herr Montanus, tala om att hyckla.
Jag har skrivit att "allt pekar på att det är viktigt att...". Försök inte att framställa det som att jag skulle se denna slutsats som något slags "quick fix", som löser allt. Men att det är en viktig del i en samlad politik, som inkluderar en mängd andra åtgärder, är logisk slutledning, och ska vi gå runt och be om ursäkt för sådant så är vi illa ute.
Permalänk | Anmäl
Ilan Sadé, 2011-09-01, 17:55
Två utmärkta artiklar av Ilan sade. Stort plus till dig för att du också bryr dig om att läsa kommentarerna och gå i svaromål. Fredrick Federley han bara öser på med inlägg här och på svt:debatt. Trots en massiv, ifrågasättande, nyanserad och ofta väl underbyggd kritik så tycks Federley inte ha för avsikt att bemöta denna kritik.
Permalänk | Anmäl
Åke Wigren, 2011-09-01, 18:19
Ett förtydligande, för att undvika nya rundor om vad som exakt har skrivits. När det gäller brottsligheten har jag förvisso hävdat att den har ökat kraftigt i storstäderna, och då avses den övergripande trenden över många år, och inte endast statistik från ett eller ett par år till ett annat.
Permalänk | Anmäl
Ilan Sadé, 2011-09-01, 18:21
Du är en modig man.I Sverige får man inte uttrycka sig som du gör, inte om man inom vissa partier vill göra en politisk karriär.
All heder åt dig som inte svummar för onåbara ideal skapade av mediapolitiker i det vitaste gettot i Europa-Stockholms innerstad.
Permalänk | Anmäl
klas engström, 2011-09-01, 18:41
#50 Ilan Sadé, 2011-09-01
Först:
"Jag har inte ens påstått att brottsligheten i officiell statistik skulle ha ökat de senaste åren. "
Sen:
"När det gäller brottsligheten har jag förvisso hävdat att den har ökat kraftigt i storstäderna, och då avses den övergripande trenden över många år, och inte endast statistik från ett eller ett par år till ett annat."
I mina öron låter det lite som du håller på att måla in dig i ett hörn med antaganden tagna ur luften. När ska vi börja räkna ifrån? Som jag kan utläsa ur ditt resonemang så kan man någonstans utläsa att det sedan en viss tidpunkt finns en större ökning av brott i storstäder än i mindre städer. Denna ökning av brott skulle ha någon form av korrelation med invandringen från "Afrikas Horn" och "Västra Asien/Mellanöstern". Är det för mycket begärt att du på ett sakligt sätt berättar hur denna korrelation serut? När i tiden man börjar se trenden att just dessa invandrare ligger bakom den förmodade ökade brottsligheten i storstäder samtidigt som den inte alls har samma utvecklingen i mindre städer.
Permalänk | Anmäl
Lux Interior, 2011-09-01, 20:27
#52 Ökningen startade ungefär samtidigt som de tidigare okända brottskategorierna personrån, gängrånen, bötning och balkongfall ökade explosionsartat. Är du en av dem själv? Varför förneka det uppenbara? Varje svensk över 40 har en gång upplevt ett helt annat samhälle. Precis som att vi alla (här i stan) har någon (oftast flera) i bekantskapskretsen som rånats och/eller trakasserats av förortsgäng. Den fanns en tid då invandrare sågs som exotiska inslag och då de hade stor framgång bland svenska kvinnor. Om jag själv vore jag invandrare skulle jag göra mitt bästa för att bli av med rötäggen, för sämre reklam för sin kultur får man ju leta efter.
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2011-09-01, 21:07
Lux Interior:
Inget hörn och ingen färg och inga antaganden tagna ur luften. Jag ska förtydliga än mer, förrförra inlägget skrevs i hast.
Enligt BRÅ-statistiken ser vi en väldigt stor och oroande ökning av antalet brott mot person (misshandel, rån, etc.). Detta kan refereras som "kraftigt ökande brottslighet". Inte minst då detta drabbar väldigt många, direkt och indirekt, och på ett betydligt värre sätt än t ex tillgreppsbrott, där utvecklingen av stöldskydd rimligen har haft viss betydelse för minskningen i antalet anmälningar. De angivna brotten mot person har dessutom ökat under en längre tid.
Sedan antar du att jag skulle ha påstått att ökningen skulle bero på invandring från Mellanöstern och Afrikas horn. Åter hamnar diskussionen i att jag tillskrivs åsikter som inte har framförts. Det jag har påstått är att folk från dessa grupper idag i genomsnitt har problem att bli integrerade, vilket i sin tur har skapat andra problem. Ett av dessa problem är hög brottslighet, relativt sett. Om brottsligheten är relativt sett hög inom vissa grupper, och orsaken till detta kan - som sagt - huvudsakligen bero på social utslagning, måste en minskning av inflyttningen logiskt sett leda till att brottsligheten minskar, eller inte ökar lika mycket som den annars skulle ha gjort.
Därmed tror jag att vi har uttömt diskussionen om denna ganska lilla del av mina två artiklar.
Permalänk | Anmäl
Ilan Sadé, 2011-09-01, 21:33
#53 Calle Bengtsson, 2011-09-01
Har du några sakliga och konkreta fakta på det? Det låter som även du tar dina antaganden ur luften. Jag är ingen invandrare. Jag är blond och blåögd svensk. Jag är dessutom över 40. Jag tycker det är synd att gå till personangrepp men sättet du skriver på gör att man kan misstänka att du själv nyligen kom till Sverige eller möjligtvis inte har så stor träning i att uttrycka dig i text. Jag vet inte vilken stad du refererar till när du säger "här i stan" men jag har bott i ett flertal städer, bla Stockholm, och jag känner ingen som varken rånats eller trakaserats av ett "förortsgäng". Kanske har det med min bekantskapskrets att göra. Är ett "förortsgäng" lika med invandrare eller kan det finnas svenskar även i förortsgäng? Bor det svenskar i förorter? Jag såg att numer så för BRÅ statistik över "stöld av båtmotorer". Vi kanske ska ta och börja skylla det på invandrare från "Afrikas Horn" det också? Jag vill nog, trots ditt välmenande Calle, se lite mer konkret att det skulle förhålla sig på det vis som du och Ilan Sadé hävdar innan jag är berädd att åsidosätta min åsikt att man bör hjälpa människor i nöd. Att samhället rent generellt är annorlunda sedan vi var barn är lätt att se. I många fall är det sämre, men att skylla det enbart på flyktingar/invandrare istället för göra en mer ingående anakys är bara billigt tycker jag. När vi var barn fanns inte samma komersiella tryck på oss. Vi matades inte med allt vi borde ha för att vara inne. Det fanns två kanaler utan reklam och varken Internet eller mobiltelefoner fanns. Rökning var inte farligt och Big Brother var något som vissa av oss fick läsa om i Orwells bok 1984. Ett årtal som då kändes väldigt avlägset in i framtiden. Jag tror din analys är för grund Calle. Jag tror inte vi kan få tillbaka vår barndom hur gärna vi än vill. Bättre då att leva i nuet och försöka komma tillrätta med de prolem som uppstått på ett humant och progressivt sätt. Sentimentalitet och minnen från förr kan man ta på pubben över en flaska öl.
Permalänk | Anmäl
Lux Interior, 2011-09-01, 21:53
Ilan, du har med dina senaste artiklar, sällat dig till de få hjältar vi har i Sverige idag.
Per Gudmundson är en annan, samt alla som röstar på ett visst annat riksdagsparti...
Hoppas att du kan påvisa och övertyga medlemmarna på partistämman, att nybyggarprojektet är precis så verklighetsfrånvänt som du så väl uttryckt i dina artiklar.
Det skulle verkligen behövas fler än ett parti i riksdagen som vågar ifrågasätta det rimliga i den nuvarande invandringspolitiken.
Hoppas du kan bidra till att det blir så.
Permalänk | Anmäl
Kjell Larsson, 2011-09-01, 21:58
71 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Ilan, jag tror inte att dina kritiker vill ha en diskussion, åtminstone inte på din nivå eftersom de inte når upp till den.
Väl skrivet igen. Tack för att du tar den här debatten. Det är svårt att som svensk ta upp frågan eftersom man ofta direkt avfärdas som rasist(mycket demokratiskt och fördomsfritt). Inte för att dina kritiker har en chans, åratal av nedtystande och korrekthet har uppenbarligen lämnat dom försvarslösa emot den väl berättigade kritik du framför. Det är med inte så lite nöje jag ser dom svamla och slingra sig.
Du har visat att du tänker och reflekterar, det räcker nog för att ignoreras. Kanske blir framtiidens vinnare - historien lönar den som uppvisar moral och integritet, till skillnad mot dem som agerar maktens tysta kreatur. Centern är dock ett kapat och förlorat parti. Kan inte du och Rune starta ett parti? Jag lovar att överväga att rösta på er.
http://www.newsmill.se/artikel/2011/08/29/medierna-uts-g-annie-l-f
Vad skönt att flera börjar problematisera normen! Jag har svårt att få logiken att gå ihop i det här med arbeten. Det är klarlagt att invandrare från vissa länder hamnar i utanförskap. Dels pga den onda verkligheten: Det finns bara så många jobb för den kompetens som kommer. Är det verkligen logiskt att släppa in mera såna som det inte finns jobb till.
Sen har vi den ganska verklighetsfrånvända åsikten att anledningen till att de inte får jobb skulle vara sk "strukturell rasism". Att det finns en sjujäkla massa jobb som inte blir tillsatta bara för att arbetsgivaren är en rasist. Det skulle ju betyda att det inte finns arbetstagare till de jobben? Är det verkligen så att det inte finns några arbetslösa som inte är såna invandrare som blir utsatta för den "strukturella rasismen"?
Naturligtvis är det inte så, arbetslösheten, innan dagens invandrare som får put ens kommit hit, ligger på 8-10%
Kan nån förklara logiken att ta in mera folk till den hemska utanförskapet, som ibland beskrivits vara värre att uppleva än situationen i hemlandet!?
Är det verkligen rasism att begränsa invandringen av dagens klientel till mer verklighetsanpassade nivåer? Att ta in så många som man kan erbjuda ett drägligt liv till?
Ilan Sadé här försöker respektera verkligheten och logiken helt enkelt.
Återstår att se om FF och NPP kan bemöta ditt inlägg i sak.
Mästerlig artikel och hatten av!
Jag har kommenterat debatten om det centerpartistiska invandringsförslaget på min blogg Helds HBT-nyheter.
http://bengtheld.blogspot.com/2011/08/centerpartistiskt-invandringsforsl...
Från bloggposten.
"Federley och övriga i c-gruppen har skygglappar. I sin iver att vara invandringsliberala blir de en karikatyr av sig själva. Det måste vara enkelt att sitta i ett rum vid Stureplan och få ihop ett nyliberalt program för ekonomin och invandringen. Sänk skatterna ordentligt och avskaffa arbetsrätten så fixar sig det mesta, och islamisterna blir snälla när de fått jobb.
Det land som närmast testat den politiken är Storbritannien, det land som kanske har de allvarligaste integrationsproblemen i Europa. Och där både socialdemokratiska Labour och konservativa Tory offentligt konstaterat att vurmen för mångkultur varit problematisk. Men rapporten kanske blev fixad innan kravallerna i London och andra städer. "
Ludvig Beckman - Den rimliga integrationen
http://www.framtidsstudier.se/publikation/den-rimliga-integrationen/
En av de mest sansade och mest argumentatoriskt hållbara replikerna jag läst på Newsmill.
Förhoppningsvis kanske det leder till att Federley och co äntligen begriper nödvändigheten i att göra upp med de som är kritiska av helt andra skäl än rasistiska (hur rätt eller fel de nu än har) innan de låter sin rasismhysteri ta över fullständigt.
Ilan Sadé. Bra skrivet. Men du är alldeles för intelligent. Dina partikamrater har inte en chans att följa.
"""Verklighetsförnekelse av sekteristiskt slag har tagit sitt grepp om den, och om det föreslagna programmet om nybyggarlandet skulle antas går vi ytterligare ett steg i fel riktning. Jag kan inte stillatigande åse detta..." "Tar ni konsekvensen och lämnar Centerpartiet......."
Det ska bli spännande att se om du kan påverka partiets riktning d.v.s. få det att kovända. Minst en av er tre debattörer måste nog lämna partiet eller syssla med annat än invandringsfrågor.....
Det gamla anrika Bondeförbundet, ännu tredje största parti i antal medlemmar.
Mycket bra skrivet, tyvärr kan vi nu vara säkra på att denne man gjort sitt i Centern.
Återigen en mycket bra formulerad artikel av Ilan Sadé. Härligt att se någon sticka ut hakan och ta debatten mot alla floskler som de flesta företrädare för riksdagspartierna lyckas trycka ur sig.
Ilan, lova att inte låta dig fördrivas ur Centerpartiet! Du fyller en viktig roll för alla oss borgerliga väljare som vill rösta på alliansen, men som slutat tro på flosklerna kring hur integrationsproblemen ska lösas. Jag gillar Federley, men han är inte det minsta trovärdig när de kommer till de här frågorna och jag undrar om han ens själv tror på det han skriver. Som liberal är det enormt motigt att behöva erkänna för sig själv att liberal politik inte löser alla Sveriges problem. Men man måste vara pragmatisk och inte ideologisk.
Invandringspolitiken påminner i mycket om miljöpolitiken. Antingen förnekar man helt att det finns ett problem, eller så rycker man på axlarna och säger att "det löser sig säkert". Därmed lämnar man walkover till partier som MP och SD. Det handlar inte om att ha en politik. Det handlar om att ha en trovärdig politik i de enskilda frågorna.
Mycket bra artikel. Men författaren är uppenbarligen med i fel parti. Den politik han talar om och vill att centern skall börja med förs redan av ett annat riksdagsparti. Det har ett namn som börjar på S.
Att centern skulle göra en omsväging i den här frågan är helt uteslutet. Mera troligt är att Ilan Sadé snart själv är utesluten ur partiet. Eller mobbas ut.
Han kommer aldrig att få några förtroendeposter inom centern i alla fall, den saken är helt klar. Tyvärr, för han har naturligtvis rätt och håller dessutom en avsevärt mycket högre nivå på sin argumentation än t.ex. Fredrik Federley.
Utmärkt artikel av Ilan Sadé.
Fredrik Federley levererar bara en massa floskler och fantasier om nybyggarland, som om Sverige hade massor av oytnyttjad åkermark som utlänningar kunde få och bruka.
Sverige har inte behövt någon arbetskraftsinvandring sedan början av 1970-talet, 50% av dagens invandrare finner inga jobb och försörjs av skattebetalarna.
Världens och Sveriges befolkning behöver minska för att minska utvinning av naturresurser (fisk, olja, gas, kol, etc) och belastningen på miljön.
Utmärkt om de 40-talister som arbetar inom offentlig sektor går i pension och inte ersätts för då kan vi minska den offentliga sektorn och sänka skatterna på arbete som är helt orimliga. Ta bort momsen på 25% på arbete, ta bort arbetsgivaravgiften på 32% och sänk lönskatten från 55-30% till max 20% för alla så att konkurrensförmågan mot Asien ökar.
Ilan, det är du som hycklar. Du kopplade faktiskt samman invandring från Mellanöstern och Afrikas horn med brottslighet. Nu försöker du lägga ut rökridårer genom att frisera dina egna citat.
Detta är vad su skrev:
"Allt pekar på att det är viktigt att kraftigt minska invandringen från Mellanöstern och Afrikas horn för att klara en verklig integration av dem som hittills har kommit, se till att återuppbygga ett fungerande utbildningsväsende, slå ned den kraftigt ökande brottsligheten i storstäderna och förbättra den sociala välfärden. "
Dessutom finns det inga belägg för ditt påstående om en kraftigt ökande brottslighet i storstäderna. Tvärtom!
Så här säger Stockholmspolisen:
"Våldsbrotten utomhus (misshandel, personrån och våldtäkt) minskade med en procent, stöldbrotten minskade med två procent och skadegörelsebrotten minskade med 18 procent. Om hänsyn tas till befolkningsökningen – som årligen är cirka 1,5 procent i länet – blir minskningarna ännu större."
http://www.polisen.se/Stockholms_lan/sv/Aktuellt/Nyheter/Stockholm/jan-m...
Det är djupt oansvarigt av dig att sprida falsk information om brottsutvecklingen och än värre att du försöker sätta samman den med vissa invandrargrupper. JAg tycker att du ska våra invandrare från Mellanöstern och Afrikas horn om ursäkt.
#19 Olle Montanus, - i en stuga i skogen?!
Brottsligheten minskade? Mellan när och när då? Mellan igår kl. halv tre och idag kl fyra, och sedan ökade den igen?
Ställ dig på torget och håll upp ett finger, så känner du själv att det blåser, utan statistik.
Instämmer i var enda stavelse:-)
Vill också tacka dig för en bra artikel, hyckleriet är slående. Dock är jag som en del andra rädd att du nu kommer att bli nästa offer på det mångkulturella altaret.
Hej alla
Först och främst ett stort tack för många kloka ord och stödjande kommentarer.
Dan Alexander (kommentar nr. 12), jag anser i och för sig att jag har tagit upp din synpunkt i min artikel, när jag påpekar att dagens politik inte kan användas för att rättfärdiga behov av arbetskraft. Detta kan naturligtvis utvecklas och nyanseras mer, men huvudsyftet med artiklarna var ett annat.
Olle Montanus (kommentar nr. 19), utan att kunna bekräfta om dina statistiska uppgifter stämmer eller ej, kan jag konstatera att de förmodligen jämför läget i Stockholm under kort tid. Då hör det till saken att Stockholm med omnejd dessutom är en mycket stor inflyttningsort för högutbildade och höginkomsttagare från hela landet. Vidare får jag åter betona att du inte på något sätt i min första artikel, utan att själv lägga till ett och annat, kan läsa ut att jag har lagt skuld på hela grupper. Om vi däremot kan enas kring att integrationen in i samhället, med allt vad det innebär i utbildning och välfärd, går väldigt dåligt i genomsnitt bland folk från vissa delar av världen (vilket kan bero på flera saker - jag säger inte att det enbart skulle följa av kulturen), är det väl inte en märklig slutsats att genom generell lagstiftning minska den typen av invandring? Inte minst för att ge bättre förutsättningar för dem som hittills har kommit, för att inte tala om de nya generationerna.
SyyR (kommentar nr. 22), du lägger också till saker som jag inte har skrivit och inte heller anser. Uppehållstillstånd ska självklart inte nekas med hänvisning till viss härkomst. Om man vill åstadkomma en minskning av viss slags invandring, är det fullt möjligt att göra det med allmängiltiga regler (revidera bestämmelserna för anhöriginvandringen och synnerligen ömmande skäl-invandringen, exempelvis - det har ju Danmark gjort).
Tack Ilan för en bra och saklig artikel. Tyvärr är PK-driven McCarthyism vanlig i Sverige och folk med sansade åsikter jagas bort från politiken, stå på dig din röst är viktig!
#24 Sadé.
Jag använde mig av Federleys tolkning av dina yttranden. Jag anser givetvis inte att mitt bortplockade inlägg som beskriver dig är riktig heller (vad vet jag om det?). Om du nu menar att Federleys har fel så borde din artikel inte endast handla om hyckleriet (du har helt klart poänger) utan även om hur Federley felaktigt återger dina åsikter. För att endast rikta udden mot araber och folk från Afrikas horn är en helt annan sak än att diskutera den generella invandringspolitiken och olika aspekter av den. ..
Ditt förslag gällande andra metoder att minska anhöriginvandringen, meh (du skriver ju inte om du anser att det bör genomföras eller inte). Men jag antar att vi båda vet om sinnelaget bakom sådana förslag.
Obs! Att nämna att han hakat upp sig på delar av din text är inte detsamma som att avfärda det han skriver eller förtydliga det du själv skrev. Jag hade gärna läst originalartikeln ^^ var hittar man den?
@Gustav Åberg, #15
"Som liberal är det enormt motigt att behöva erkänna för sig själv att liberal politik inte löser alla Sveriges problem."
Då har jag en glädjande nyhet för dig. Minskad invandring är inte per definition antiliberal, det går utmärkt att argumentera för detta med liberala argument. Tino Sanandaji gör just detta:
http://super-economy.blogspot.com/2011/05/who-owns-sweden-nine-million-s...
Bra artikel, Ilan Sadé. Tyvärr verkar det som om eliten inom svensk politik inte under några omständigheter vill diskutera sakfrågan utan använder all sin kraft för att bekämpa diskussionen.
Man undrar hur mycket eliten är beredd att offra (pengar, välstånd, kanske t.o.m. liv) för att undvika att migrationspolitiken blir demokratiserad.
Uppenbart är i varje fall att det finns en agenda som bara eliten är invigd i, en agenda som ligger på övernationell nivå.
F.ö. är det tråkigt att du inte tar in det i särklass viktigaste argumentet för att stoppa den storskaliga invandringen, nämligen det behov av befolkningsminskning som peak-oil innebär.
Kriminalitet, segregation, fallande utbildningsnivå osv är ointressanta och lättlösta problem i jämförelse med effekten av peak-oil.
#19 Olle Montanus: Du verkar ha det lite svårt med läsförståelsen, så låt oss analysera vad Ilan egentligen sagt:
"Allt pekar på att det är viktigt att kraftigt minska invandringen från Mellanöstern och Afrikas horn för att klara en verklig integration av dem som hittills har kommit, se till att återuppbygga ett fungerande utbildningsväsende, slå ned den kraftigt ökande brottsligheten i storstäderna och förbättra den sociala välfärden. "
Vad Ilan säger är alltså att allt pekar på att det är viktigt att:
1. kraftigt minska invandringen från Mellanöstern och Afrikas horn för att klara en verklig integration av dem som hittills har kommit
2. se till att återuppbygga ett fungerande utbildningsväsende
3. slå ned den kraftigt ökande brottsligheten i storstäderna
4. förbättra den sociala välfärden.
Kopplingen mellan invandrare från mellanöstern och Afrikas horn med brottslighet är det du som gör, inte Ilan.
För övrigt minskade brottsligheten med 2%, samtidigt som befolkningen ökade med 1,5%, dvs. brottsligheten har relativt sett minskat med ca 3,4% i Stockholms län. Enligt BRÅs information tycks det snarare som antal brott i Stockholms förorter ökat mer eller mindre kontinuerligt sedan 2000 med undantag för 2010;
http://statistik.bra.se/solwebb/action/anmalda/urval/sok
Om inte länken funkar kan man göra sitt eget diagram här:
http://statistik.bra.se/solwebb/action/index
@ Olle Montanus
"Dessutom finns det inga belägg för ditt påstående om en kraftigt ökande brottslighet i storstäderna. Tvärtom"
Jo faktiskt, alla kurvor pekar upp enligt BRÅ, läs själva:
http://www.bra.se/extra/faq/?module_instance=2&action=question_show&id=5...
Fan också. Trodde aldrig jag skulle bli tvungen att hylla en artikel skriven av en centerpartist!!!!
Men nu står jag här och bugar samt skrapar med foten i gruset.
Tack för en utomordentligt bra artikel.
Kommer denna fråga att debatteras vid partistämman i Åre?
Ilan Sadé: Du kanske skulle skriva om följande - Visserligen är det alltid någon som kommer i kläm vid olika lagar o regler, det går inte att undvika. Viktigt är då att se till att så få som möjligt kommer i kläm.
Ett exempel på detta är den 24-års regel som infördes i Danmark för ett antal år sedan. Att om man vill gifta sig med en utlänning så måste båda vara 24 år för att man ska få flytta till Danmark efter giftermålet.
Vissa har drabbats, ja. Men det Danmark lyckats med är att man nu har Europas mest välutbildade invandrarflickor. Man har fått så gott som stopp på barnäktenskap och tvångsgifte. Säg inte att detta inte är ett problem. Det är ju oerhört vanligt med kusingiften, föräldrarna tar dit en kusinflicka eller kusinpojke från hemlandet och deras (föräldrarnas) barn (definition under 18 år, ibland så lågt ner som till 15 år) tvingas gifta sig med kusinen. Detta kan inte ni multikulturförespråkare förneka. Det vore ju märkligt om det vore "naturligt", inte är det så många som plötsligt blir oerhört kära i sin kusin o bara måste gifta sig. Hur vanligt är det i Sverige o övriga Europa att kusiner gifter sig? Mycket ovanligt, o då kan man vara säker på att det är förälskelse inblandat.
l#31 Emil Nilsson, 2011-09-01
Nej, det är faktiskt Ilan som gör kopplingen vilket var och en som har grundläggande kunskaper i svenska språket lätt kan konstatera. Ring Svenska Akademien och fråga om du inte tror mig. Återkom gärna sedan så kan vi reda ut om vem av oss som eventuellt har problem med läsförståelsen.
Inte nog med att Ilan påstår att det finns ett samband mellan invandring från Mellanöstern och Afrikas horn och ett icke underbyggt påstående om kraftigt ökad brottslighet. När Ilan skriver "för att" så syftar detta "för att på SAMTLIGA de uppräkningar som Ilan gör. Detta är innebörden av vad Ilan säger:
Det är viktigt att kraftigt minska invandringen från Mellanöstern och Afrikas horn
FÖR ATT klara en verklig integration av dem som hittills har kommit,
FÖR ATT se till att återuppbygga ett fungerande utbildningsväsende,
FÖR ATT slå ned den kraftigt ökande brottsligheten i storstäderna och
FÖR ATT förbättra den sociala välfärden.
När man gör uppräkningar på det sätt som Ilan gör är det givetvis inte nödvändigt att skriva ut alla dessa "för att". De är nämligen underförstådda.
Om Ilan menade något annat så uttrycker han sig ovanligt klantigt. I synnerhet om man betänker att Ilan är jurist.
Men nu är det uppenbart att Ilan verkligen menade vad han sade vilket framgår av att hans friserade version av sin egen text lyder:
"jag drar slutsatsen att en kraftigt minskad invandring från Mellanöstern och Afrikas horn i nuläget skulle vara till gagn för integrationen av dem som har kommit hittills, samt underlätta i arbetet med vissa reella samhällsproblem"
Ilan försöker ge skenet av att han inte menade vad han sade genom att istället benämna det "reella samhällsproblem". Men dessa "reella samhällsproblem" vill Ilan fortfarande försöka åtgärda genom minskad invandring från sagda geografiska område.
Exakt varför minskad invandring från just Mellanöstern och Afrikas horn skulle bidra till att lösa dessa "reella samhällsproblem" förklarar Ilan inte.
Kan det ha något att göra med att Ilan är israelisk medborgare och att hans sympatier ligger hos den israeliska staten och att han hyser en starkt nedlåtande attityd gentemot "europeiska skribenter, politiker, journalister, s k kulturarbetare". Vilket klart framgår av hans artikel, "Antiisraelisk hets utan proportioner":
"Inte undra på att jag och många israeler med mig uppfattar att europeiska skribenter, politiker, journalister, s k kulturarbetare, m fl, i Israel-Palestinakonflikten har funnit en outsinlig källa med medel för putsning av sina egna självrättfärdiga glorior"
http://www.newsmill.se/artikel/2009/01/14/antiisraelisk-hets-utan-propor...
Eller är detta en ren tillfällighet? Varför vill inte Ilan begränsa invandringen från exemplevis Östeuropa eller Asien?
Den senaste invandringsstatistiken visar på minska invandring
#24 Ilan Sadé, 2011-09-01
Det är bra att du medger att du inte kan belägga dina påståenden. På den punkten hycklar du åtminstone inte.
Däremot har jag citerar dig ordagrannt utan att lägga till ett endaste dugg. Vilket var och en som är läskunnig kan konstatera. Det är du som friserar dina egna citat. Du pekar ut invandrare från Mellanöstern och Afrikas horn. Du skrev faktiskt att vi behöver minska invandringen från Mellanöstern och Afrikas horn för att "...slå ned den kraftigt ökande brottsligheten". Det står i samma mening. Förstår du inte ens vad du själv skriver?
Eftersom du inte bemötar dig om att ta reda fakta utan framhärdar i att vi har en kraftigt ökande brottslighet, ber jag att få citera BRÅ-rapporten Brottsutvecklingen i Sverige fram till år 2007. Denna visar dels att du har fel och dels att bilden inte är entydig, Vissa brott, ökar andra minskar. Vissa brott ökar i polisanmälningar men enligt brottsofferundersökningar finns inget tyder på någon faktisk ökning.
TIllåt mig citera:
"För många brottstyper ligger de svenska brottsnivåerna nära Europagenomsnittets. Ett undantag är att Sverige har en stor andel som uppger att de utsatts för cykelstöld, ett annat att relativt få har utsatts för rån. Eventuellt har dock den svenska nivån av rån närmat sig den europeiska under senare tid.
Resultaten från en jämförelse av brottstrender mellan åren 1975 och 2005 visar att brottsutvecklingen varit klart likartad i de nio europeiska länder som ingått. Det finns under vissa år skillnader i specifika brottskategorier, men den övergripande bilden är en tydlig likhet.
Trendanalysen visar att den positiva utvecklingen av stöldbrotten i
Sverige och resten av Europa har fortsatt in i 2000-talet. Stöldbrotten har minskat i samtliga undersökta länder mellan åren 1990 och 2005.
En tydligt ökande trend mellan åren 1975 och 2005 finns för samtliga länder när det gäller anmälda misshandelsbrott. Samtidigt visar förhållandevis tillförlitliga uppgifter om utvecklingen av det grövsta våldet, mord och dråp, en minskande trend i Europa sedan år 1990.
Tidigare forskning visar att det inte bara i Sverige utan även i flera
andra europeiska länder finns en diskrepans mellan två indikatorer på det mindre allvarliga våldet, det vill säga. att misshandelsbrotten ökar enligt polisstatistik men inte enligt offerundersökningar."
http://www.bra.se/extra/measurepoint/?module_instance=4&name=Brottsutvec...
Än en gång: Jag tycker att du ska våra invandrare från Mellanöstern och Afrikas horn om ursäkt.
För övrigt tycker jag att det faktum att du väljer att använda begreppet Afrikas horn och inte begreppet Somalia är ganska avslöjande. Jag uppfattar det som ett ganska misslyckat försök till politiksk korrekthet.
Dina texter finner jag väldigt pratiga och fulla av floskler. De framstår för mig som ett tassande runt het gröt. Emellanåt avbryts din ansträngda politiska korrekthet med korta attacker av
icke-politis korrekt jargong.
Att det nu har nästan blivit politiskt korrekt att attackera mångkulturen har gett dig ett utmärkt tillfälle att närma dig den heta gröten. Men det hela inskränker sig till innehållslöst nedrackande
av "multikulturalismen".
Jag har inget emot att man rackar ner på multikulturalism om man därvid klargör vad man menar och vad man inte menar. Att Sarkozy och Merkel av populistiska skäl påstår att multikulturalismen misslyckats blir ju inte sant bara för att de påstår det.Att ha ett kritskt förhållande till politiker, i synnerhet när de sitter vid makten, tycker jag är hälsosamt. Vilken tilltro ska man sätta till just Sarkozy och Merkel i detta fall. Ingen. Men det är intressant att de dumförklarar sin egen politik.
Att Frankrike och Tyskland har en hel del invandrare, det är sant. Däremot är det inte sant att de skulle ha tillämpat mångkulturalism.
Frankrike har kategoriskt avhållit sig från attlagstifta om skydd för minoriteter eller ens erkänna förekomsten av minoriteter.
Tyskland har genom sitt gästarbetssystem exkluderat invandrare från exempelvis Turkiet.
Så om det är något som misslyckats i Frankrike och Tyskland så inte är det multikulturalismen. Men det är ju tacksamt för politiker att kunna framföra lögner som okritiskt accepteras till och med av lärda människor som borde veta bättre.
Olle Montanus,
Har du studerat statistiken från Brå, från 2000 - 2010? Det har du inte för då skulle du inte påstå att antalet anmälda brott i landet minskar, varken i storstäder eller landsbygd. Om du dessutom går in på SCB och studerar befolkningsutvecklingen under samma tid så kommer du finna att denna inte på något sätt stor i rimlig proportion till den stora ökningen av antalet anmälda brott. Det har länge varit en populär vänsteråsikt att hävda att brottsligheten minskar. Detta är naturligvis ett påstående helt utan verklighetsgrund. Om Stockholms län avviker något från ett år till ett annat så betyder det inte särskilt mycket, eftersom den långsiktiga trenden under 2000-talet är markant stigande
#32 Robet Stenkvist, 2011-09-01
Nej, Robet, alla kurvor pekar inte uppåt. och någon dramatisk ökning av brottsligheten kan man definitivt inte utläsa. Som jag sa är bilden inte entydig
Rapporten säger visserligen att det skett en kontinuerlig ökning av antalet brottsanmälningar totalt. Men det har även skett en kontinuerlig ökning av antalet människor boende i Sverige. Detta tas inte hänsyn till i graferna. En stadig men måttlig ökning av antalet anmälda brott således.
Men nu betyder ju inte nödvändigtvis att en brottsanmälan lämnats att ett brott verkligen begåtts. Ta exempelvis:
Figur 1.11. Antal anmälda mord, dråp och misshandel med dödlig utgång, åren 2001–2010.
Där kan vi se att antalet anmälningar ökat ganska kraftigt. Medan brotten i själva verket hållit sig på samma nivå eller rentav minskat.
Jag upprepar därför: Ilan Sadé har inte belägg för sina påståenden att brottsligheten ökat kraftigt. Och än mindre har han något belägg för att problem med integration, utbildning, brottslighet och social välfärd skulle kunna lösas genom att minska invandringen från Mellanöstern och Somalia.
För övrigt nästan halverades invandringen från Irak under 2010. Även invandringen från Somalia minskade något. Vidare har utvandringen ökat kraftigt.
http://www.scb.se/Statistik/BE/BE0101/2010A01L/In_och_utvandring.pdf
Så om vi ska tro centerpolitikern Ilan Sadé kommer detta faktum att vara till "gagn för integrationen av dem som har kommit hittills, samt underlätta i arbetet med vissa reella samhällsproblem."
Snälla Olle Montanus. Du har ju med ditt inlägg just klarlagt att det förhöll sig som jag antydde, annars hade Ilan antagligen skrivit på det sätt som du uppenbarligen tolkat det. Nu sa Ilan emellertid uttryckligen att det INTE var så han menade, vilket gör diskussionen tämligen meningslös.
Du har däremot tydligen personligen skäl att misstolka och misskreditera Ilan eftersom du uppenbarligen har synpunkter på hans Israeliska ursprung, vilket framstår som en smula komiskt då du nyss fördömde Ilan för dylika generaliseringar.
Om han nu skulle ha generaliserat skulle han dock haft statistiken på sin sida, eftersom människor med bakgrund i MENA-länderna är kraftig överrepresenterade i brottsstatistiken; personer från västasien har en överrrepresentation på 3, de från nordafrika en överrepresentation på 3,7 och de från östafrika 2,8 medan de från t.ex. östasien är underrepresenterade (0,8). Detta står att läsa i följande rapport från BRÅ:
http://www.bra.se/extra/measurepoint/?module_instance=4&name=1brottslsve...
Fortsätt för all del gärna med dina inlägg Olle, det är viktigt att den här debatten förs!
"Och än mindre har han något belägg för att problem med integration, utbildning, brottslighet och social välfärd skulle kunna lösas genom att minska invandringen från Mellanöstern och Somalia."
Man löser förstås inte problemen på det viset, #39 Olle Montanus, men man minskar problemtillväxten. Ännu bättre är förstås repatriering.
Stoppet för somalisk anhöriginvandring visar i alla fall att det går att åstadkomma förbättringar om man bara vill.
Det som vore passande nu är att stoppa all anhöriginvandring till personer som inte är självförsörjande och inte har bostad som räcker till fler. Men regeringen har ju tappat greppet så det blir väl inget av det.
"Till att börja med skall man börja tala om "inkludering" istället för "integration". Ett ironiskt "wow" är här på sin plats."
Det här tyckte jag var roligt! Det är kul att politiker kan anse att de står för ett revolutionerande nytänk, när det byter ord på en 20 år gammal politik.
Du har hamnat i en märklig situation när du försöker vara liberal samtidigt som du vill inskränka den fria rörligheten. Det du ska tänka på är att det inte är liberalt att stå för obegränsad invandring till ett välfärdssamhälle. Liberalismens friheter består alltid av två delar. Den första delen är rätten att göra något medan den andra förutsätter att det kan ske utan att att någon individ direkt påverkas mot sin vilja.
Då vi lever i ett socialistiskt samhälle där friheter för individen allt som oftast ges genom inskränkning av andra individers frihet, uppstår ständigt konflikter för den som vill vara liberal. I det här fallet går det helt enkelt inte att var liberal, då man måste välja mellan individens rätt till fri rörlighet eller rätten till att disponera sina pengar. Då Centern är ett svenskt parti är det logiskt att man i första hand ser till att säkra svenskarnas frihet istället för att inskränka den till förmån för alla andra i hela världen.
Jag är för all form av fri invandring så länge som det inte innebär någon form av krav på tvångsförsörjning av de som kommer hit eller av någon annan för den delen.
Hade vi slopat dessa system så hade Maud o FF fått sitt nybyggarland, dessvärre tror jag inte att det hade lockat lika många nybyggare som idag. Det är trots allt inte direkt fördelaktigt för speciellt många individer att börja om i ett land med annan kultur och språk om du inte kan leva på dess invånares bekostnad.
Det socialistiska systemet leder till att jag som är superliberal i dagsläget finner mig tvungen att rösta på ett parti som SD trots att det är extremt konservativa och allt annat en liberala. Deras mindre liberala invandringspolitik blir automatiskt mer liberal politik för mig, då den ger mig mer ekonomisk frihet.
Centern kanske kan försöka ta det ett steg till, med dig som inte vill stjäla mina pengar för kostsam och av mig oönskad invandring? Samtidigt som Lööf i Ayn Rands anda inte heller tvingar mig att ge dessa pengar till någon annan svensk mot min vilja.
#32 Robet Stenkvist, 2011-09-01
#38 Fredrik Thoresson, 2011-09-01
Visst kan man hitta både det ena och andra då man läser BRÅs rapporter. Jag tittade lite i den Robet refererade till.
Enligt BRÅ:
"Den enskilda brottstyp som ökade mest var datorbedrägeri där cirka 25 700 brott anmäldes, vilket är en uppgång med 50
procent.
Den resterande ökningen av samtliga brott utgörs framför allt av ett ökat antal anmälda brott mot besöksförbud samt köp av sexuella tjänster och vissa våldsbrott. "
Men i avsnittet "Regionala variationer" kan man läsa att brotten är fler per kapita i storstäder jämfört med landsbygden men inte att de ökar i storstadsregionerna.
"Under 2010 låg anmälda brott per 100 000 invånare
på ungefär samma nivå som tidigare för de flesta län.
Ett par län uppvisade dock relativt stora förändringar.
I Gotlands och Jämtlands län ökade antalet anmälda
brott med 18 respektive 10 procent. I Blekinge län
minskade antalet anmälda brott med 11 procent."
#40 Emil Nilsson, 2011-09-01
Läste lite även i den rapport du hänvisade till. Finns ju mycket intressant där. Tex:
"Det är fyra gånger vanligare att utrikes födda är misstänkta för dödligt våld än svenskfödda med två svenskfödda föräldrar. Vad betyder då detta när det gäller faktiskt antal brott? För att ge en tydligare bild av detta har Brå bett Mikael Rying vid Stockholmspolisen att göra en närmare genomgång av de personer som rättsväsendet konstaterat var skyldiga till dödligt våld
under den studerade femårsperioden. Genomgången visar att 380 personer hade konstaterats skyldiga till dödligt våld under perioden 1997-2001.18 Av dessa var 123 personer utrikes födda, det vill säga i genomsnitt 25 personer per år. Om man bryter ner materialet på ursprungsområden, har i genomsnitt 2 personer födda i Afrika konstaterats skyldiga till dödligt våld per år
och 2 personer från Mellan- och Sydamerika. Det land som, utöver Sverige, flest personer kom från var Finland med 26 personer."
"Av Ryings genomgång framgår också att i de fall en person som är född utomlands är misstänkt för dödligt våld, så är nästan alltid även offret född utomlands."
Man kan som svensk alltså dra slutsatsen att det inte är så stor risk att man blir ihjälslagen av en invandrare. Störst risk tycks våra grannar finländarna utgöra.
Olle Montanus,
Jag kan ge dig rätt kring den irakiska invandringen. Det är ungefär en halvering 2010 jämfört med 2009. När de gäller utvandring som argument får du emellertid vara lite försiktigare. Idag sker en stor kunskapsflykt från Sverige genom att fler svenskar med akademisk examina väljer att arbeta utomlands. Det finns ingenting positivt i detta. Vad antalet anmälda brott anbelangar så redovisar Brå:s anställda sin statistik som husmäklaren förevisar huset för kunden: De stora vyerna och fasaderna pratas det om men mindre om rötan som kan rasera allt. Rötan är förstås våldsbrottsligheten. Studerar du denna separat kommer du att finna att ökningen är skrämmande, jmfr tex antalet anmälda våldtäkter 2000 med 2010 eller anmäld misshandel. Den brottslighet som minskar är framförallt tillgreppsbrott på bil och stöld av bil, vilket vi endast har biltillverkarna att tacka för.
#45 Fredrik Thoresson, 2011-09-01
Jag gav en ingående analys av brott med dödlig utgång ovan. Det kan inte bli våldsammare än så. Men låt oss ta våldtäkter.
Enligt BRÅ:
"De anmälda våldtäkterna har ökat kontinuerligt under
de senaste tio åren. En stor del av ökningen kan
förklaras av att en ny sexualbrottslagstiftning trädde
i kraft den 1 april 2005. Den innebär bland annat att
vissa gärningar som tidigare rubricerats som sexuellt
utnyttjande nu rubriceras som våldtäkt. Effekten av
lagändringen slår igenom i statistiken på så vis att
antalet anmälda brott avseende sexuellt tvång och
utnyttjande minskat sedan 2005, medan antalet anmälda
våldtäkter har ökat."
Om du anser att BRÅ är en mäklare som försöker försköna huset vid husköpet så måste väl din argumentation liknas vid en potentiell köpare som vill skrämma bort andra köpare genom att förstora eventuella skavanker på huset till att vara termiter och röta som med all sannorlikhet kommer rasera huset.
Olle Montanus
Det blir hela tiden så att jag måste påtala vad jag varken anser eller har skrivit, vilket blir tröttsamt i längden. Jag har inte ens påstått att brottsligheten i officiell statistik skulle ha ökat de senaste åren. Jag kan däremot konstatera att vi som bor i städer lever i en omgivning med hög brottslighet, och brottsbenägenheten är i genomsnitt högre bland grupper som i genomsnitt inte klarar sig väl i utbildningsväsendet och på arbetsmarknaden. Flykting- och anhöriginvandrare från Mellanöstern och Afrikas horn (vilket ju även inkluderar Eritrea, så där är du fel ute om du tror att jag är rädd för att kalla en katt för en katt) har haft svårare att ta sig in på arbetsmarknaden, svårare ta sig fram inom utbildningsväsendet, och är överrepresenterade i brottsstatistiken. Är det detta som du anser att jag ska be en hel grupp om ursäkt för att jag har sagt?
Jag lägger inte någon kollektiv skuld på någon grupp. Jag har iakttagit ett allvarligt problem, och dragit en logisk slutsats.
Däremot får jag höra att min egen härkomst predestinerar mig till olika uppfattningar. Herr Montanus, tala om att hyckla.
Jag har skrivit att "allt pekar på att det är viktigt att...". Försök inte att framställa det som att jag skulle se denna slutsats som något slags "quick fix", som löser allt. Men att det är en viktig del i en samlad politik, som inkluderar en mängd andra åtgärder, är logisk slutledning, och ska vi gå runt och be om ursäkt för sådant så är vi illa ute.
Två utmärkta artiklar av Ilan sade. Stort plus till dig för att du också bryr dig om att läsa kommentarerna och gå i svaromål. Fredrick Federley han bara öser på med inlägg här och på svt:debatt. Trots en massiv, ifrågasättande, nyanserad och ofta väl underbyggd kritik så tycks Federley inte ha för avsikt att bemöta denna kritik.
Ett förtydligande, för att undvika nya rundor om vad som exakt har skrivits. När det gäller brottsligheten har jag förvisso hävdat att den har ökat kraftigt i storstäderna, och då avses den övergripande trenden över många år, och inte endast statistik från ett eller ett par år till ett annat.
Du är en modig man.I Sverige får man inte uttrycka sig som du gör, inte om man inom vissa partier vill göra en politisk karriär.
All heder åt dig som inte svummar för onåbara ideal skapade av mediapolitiker i det vitaste gettot i Europa-Stockholms innerstad.
#50 Ilan Sadé, 2011-09-01
Först:
"Jag har inte ens påstått att brottsligheten i officiell statistik skulle ha ökat de senaste åren. "
Sen:
"När det gäller brottsligheten har jag förvisso hävdat att den har ökat kraftigt i storstäderna, och då avses den övergripande trenden över många år, och inte endast statistik från ett eller ett par år till ett annat."
I mina öron låter det lite som du håller på att måla in dig i ett hörn med antaganden tagna ur luften. När ska vi börja räkna ifrån? Som jag kan utläsa ur ditt resonemang så kan man någonstans utläsa att det sedan en viss tidpunkt finns en större ökning av brott i storstäder än i mindre städer. Denna ökning av brott skulle ha någon form av korrelation med invandringen från "Afrikas Horn" och "Västra Asien/Mellanöstern". Är det för mycket begärt att du på ett sakligt sätt berättar hur denna korrelation serut? När i tiden man börjar se trenden att just dessa invandrare ligger bakom den förmodade ökade brottsligheten i storstäder samtidigt som den inte alls har samma utvecklingen i mindre städer.
#52 Ökningen startade ungefär samtidigt som de tidigare okända brottskategorierna personrån, gängrånen, bötning och balkongfall ökade explosionsartat. Är du en av dem själv? Varför förneka det uppenbara? Varje svensk över 40 har en gång upplevt ett helt annat samhälle. Precis som att vi alla (här i stan) har någon (oftast flera) i bekantskapskretsen som rånats och/eller trakasserats av förortsgäng. Den fanns en tid då invandrare sågs som exotiska inslag och då de hade stor framgång bland svenska kvinnor. Om jag själv vore jag invandrare skulle jag göra mitt bästa för att bli av med rötäggen, för sämre reklam för sin kultur får man ju leta efter.
Lux Interior:
Inget hörn och ingen färg och inga antaganden tagna ur luften. Jag ska förtydliga än mer, förrförra inlägget skrevs i hast.
Enligt BRÅ-statistiken ser vi en väldigt stor och oroande ökning av antalet brott mot person (misshandel, rån, etc.). Detta kan refereras som "kraftigt ökande brottslighet". Inte minst då detta drabbar väldigt många, direkt och indirekt, och på ett betydligt värre sätt än t ex tillgreppsbrott, där utvecklingen av stöldskydd rimligen har haft viss betydelse för minskningen i antalet anmälningar. De angivna brotten mot person har dessutom ökat under en längre tid.
Sedan antar du att jag skulle ha påstått att ökningen skulle bero på invandring från Mellanöstern och Afrikas horn. Åter hamnar diskussionen i att jag tillskrivs åsikter som inte har framförts. Det jag har påstått är att folk från dessa grupper idag i genomsnitt har problem att bli integrerade, vilket i sin tur har skapat andra problem. Ett av dessa problem är hög brottslighet, relativt sett. Om brottsligheten är relativt sett hög inom vissa grupper, och orsaken till detta kan - som sagt - huvudsakligen bero på social utslagning, måste en minskning av inflyttningen logiskt sett leda till att brottsligheten minskar, eller inte ökar lika mycket som den annars skulle ha gjort.
Därmed tror jag att vi har uttömt diskussionen om denna ganska lilla del av mina två artiklar.
#53 Calle Bengtsson, 2011-09-01
Har du några sakliga och konkreta fakta på det? Det låter som även du tar dina antaganden ur luften. Jag är ingen invandrare. Jag är blond och blåögd svensk. Jag är dessutom över 40. Jag tycker det är synd att gå till personangrepp men sättet du skriver på gör att man kan misstänka att du själv nyligen kom till Sverige eller möjligtvis inte har så stor träning i att uttrycka dig i text. Jag vet inte vilken stad du refererar till när du säger "här i stan" men jag har bott i ett flertal städer, bla Stockholm, och jag känner ingen som varken rånats eller trakaserats av ett "förortsgäng". Kanske har det med min bekantskapskrets att göra. Är ett "förortsgäng" lika med invandrare eller kan det finnas svenskar även i förortsgäng? Bor det svenskar i förorter? Jag såg att numer så för BRÅ statistik över "stöld av båtmotorer". Vi kanske ska ta och börja skylla det på invandrare från "Afrikas Horn" det också? Jag vill nog, trots ditt välmenande Calle, se lite mer konkret att det skulle förhålla sig på det vis som du och Ilan Sadé hävdar innan jag är berädd att åsidosätta min åsikt att man bör hjälpa människor i nöd. Att samhället rent generellt är annorlunda sedan vi var barn är lätt att se. I många fall är det sämre, men att skylla det enbart på flyktingar/invandrare istället för göra en mer ingående anakys är bara billigt tycker jag. När vi var barn fanns inte samma komersiella tryck på oss. Vi matades inte med allt vi borde ha för att vara inne. Det fanns två kanaler utan reklam och varken Internet eller mobiltelefoner fanns. Rökning var inte farligt och Big Brother var något som vissa av oss fick läsa om i Orwells bok 1984. Ett årtal som då kändes väldigt avlägset in i framtiden. Jag tror din analys är för grund Calle. Jag tror inte vi kan få tillbaka vår barndom hur gärna vi än vill. Bättre då att leva i nuet och försöka komma tillrätta med de prolem som uppstått på ett humant och progressivt sätt. Sentimentalitet och minnen från förr kan man ta på pubben över en flaska öl.
Ilan, du har med dina senaste artiklar, sällat dig till de få hjältar vi har i Sverige idag.
Per Gudmundson är en annan, samt alla som röstar på ett visst annat riksdagsparti...
Hoppas att du kan påvisa och övertyga medlemmarna på partistämman, att nybyggarprojektet är precis så verklighetsfrånvänt som du så väl uttryckt i dina artiklar.
Det skulle verkligen behövas fler än ett parti i riksdagen som vågar ifrågasätta det rimliga i den nuvarande invandringspolitiken.
Hoppas du kan bidra till att det blir så.