Ytterligare en snömosig insändare full av faktafel från en moderat. Precis vad världen behövde.
Permalänk | Anmäl
Jörgen Andersson, 2011-08-23, 13:15
Willy Viitala. Om du kallar Sverigedemokraterna för "nyfascistisker" och "rasister", extremt negativa och kategoriserande ord, så kallar jag dig för "landsförrädare", ett ord på samma nivå.
Tycker du att dylik, extremt aggressiv och polariserande retorik, är vad Sverige behöver?
Varför skrev du artikeln?
Vill du ha ett inbördeskrig?
Eller vill du bara göra karriär som politruk?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-08-23, 13:52
Ledsen, ska givetvis vara "nyfascister"...
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-08-23, 13:54
Jag har röstat på Moderaterna i 30 år och varit MUF ordförande.
Nu har ni tappat min röst för alltid.
Det här kunde man förvänta sig av någon kommunist.
Det värst utalande jag någonsin hört från Moderat håll.
Majoritetssamhällets diskriminering av olika invandrargrupper måste upphöra. De personer som idag sorteras bort i ansökningsfasen för att de har fel namn eller hudfärg måste få ett ännu starkare lagskydd och påföljderna för förövarna måste skärpas (inte minst ekonomiskt).
Permalänk | Anmäl
Peter Tornquist, 2011-08-23, 14:14
Jaså "Monokulturen tillhör en svunnen tid...". Det är just det den inte är. Däremot försöker politiker driva fram den och det kommer inte att gå bra. I grunden är all kultur en monokultur och ovanpå den kan man ha ett tunt lager av olika kultur men inte så mycket mer än matvanor och folkdräkt. Försöker man trycka bort monokulturen av någon orsak kommer den att bubbla upp på ett sätt som kan vara svårt att kontrollera.
I Sverige har vi i grunden en sekulär kultur där religiösa helgdagar flyttats till veckosluten. De som vill leva här i landet får helt enkelt anpassa sig till det.
Vi låter inte föräldrarna avgöra om en dotter ska gifta sig med den ene eller andre, det väljer hon själv.
Vidare låter vi döttrarna utbilda sig efter eget huvud.
I stället för att dra ner den samhällsnivå vi med mycket möda byggt upp under förra århundradet måste vi lyfta nivån på de som kommer hit.
Det är feghet feghet och rädsla för ansvar som gör att man i någon sorts "tolerans" inte gör det. Vi blir inte rasister för att vi begär av folk det vi själva lever upp till.
Annars kommer nuvarande situation att bli allt mer polariserad.
Permalänk | Anmäl
Sune Svensson, 2011-08-23, 14:32
Det blir allt svårare att skilja de s.k. Nya "Moderaterna" från V och Mp, vilket Viitala et concortes med all önskvärd tydlighet har illustrerat i ett antal artiklar nu. Är det inte dags att M löper linan ut och helt sonika kallar sig (M)arxisterna?
Jag kan inte låta bli dock att vända mig direkt till dig Viitala och fråga dig: varför, ja varför hyser du denna vilja att tukta och uppfostra vuxna människor som har en annan uppfattning än du? Är det representativt för ditt parti? På vilket sätt tror du att din föraktfulla och arroganta hållning gentemot etniska svenskar och svensk ursprungskultur (som tydligen inte ens finns när allt kommer omkring?) kommer att gynna moderaterna, och locka väljare till ert parti?
Permalänk | Anmäl
Erik Larsson2, 2011-08-23, 14:46
"Är det inte dags att M löper linan ut och helt sonika kallar sig (M)arxisterna?"
En inte helt missvisande beteckning, #8 Erik Larsson2, när det gäller åsiktsförtrycket Moderaterna numera utövar, där meningsmotståndare regelmässigt beskrivs som mentalsjuka.
Närmare sanningen är nog dock att regeringen inte längre representerar svenska folket utan en övernationell elit som manipulerar demografin i världen efter en egen dold agenda.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-08-23, 14:55
Willy, eftersom vår kultur visar en större tolerans gentemot individuella skillnader och skapar ett större ekonomiskt och socialt välstånd än de invandrade så är det väl bättre att invandrarna lyssnar på oss och tar till oss våra ideer, helt enkelt?
Eller menar du att vi i möten med invandrare ska få förståelse för underlivsskärarsedvänjor, dödsstraff för kvinnor (men inte män) som väljer annan partner än föräldrarna valt ut, som anbefaller dödsstraff för avfälle från föräldrarnas religion? Sorry, men jag går inte med på det.
Permalänk | Anmäl
Lynx Viridis, 2011-08-23, 15:04
Nya "moderaterna" är i sanning en ulv i fårakläder, trots att jag hittills alltid röstat borgerligt så skulle jag om jag tvingades välja hellre rösta på mörkermannen Ohly, som åtminstone är öppen med sin antidemokratiska agenda till skillnad från kryptomarxisterna i M.
Rotlösa konsumenter av masskultur som ängsligt famlar runt i en ändlös jakt på status och framgång, det är vad Viitala och hans moderatkollegor vill få oss att bli. Rädda och osäkra människospillror utan självkänsla eller någon stabil identitet förankrad i den egna kulturen - oavsett om vi är s.k. pursvenskar eller av utländsk härkomst så vill moderaterna ha en skock lättmanipulerade får vilka är hjälplösa utan pappa Statens ledning och deras kusliga idéer om en svensk kulturrevolution som ska störta det gamla i gruset. Glöm ej detta gott folk, syna den nymoderata bluffen!
Permalänk | Anmäl
Erik Larsson2, 2011-08-23, 15:13
Moderaterna kommer tappa oerhört många väljare om några år.
Lycka till med din karriär som politruk Willy wonka!
Permalänk | Anmäl
Sverre Svensson, 2011-08-23, 15:24
OM Willy verkligen ville städa bort intoleranta åsikter ur partiet så borde han börja med att se till att nazisten (förlåt; islamisten) Waberi uteslöts ur partiet.
Permalänk | Anmäl
Olle Olsson, 2011-08-23, 15:27
"OM Willy verkligen ville städa bort intoleranta åsikter ur partiet så borde han börja med att se till att nazisten (förlåt; islamisten) Waberi uteslöts ur partiet.
#13 Olle Olsson"
HELT RÄTT Olle, det är en skam att denne man ska finnas i den politiska toppen, efter allt man sett och hört från Waberi, blir man ju som kvinna mörkrädd. ALDRIG mer Moderaterna för mig.
Permalänk | Anmäl
KarinAndersson, 2011-08-23, 15:35
Oj... En artikel med ordet "invandrare" i rubriken. Kors i taket.. Eller?
Permalänk | Anmäl
Janne Berggren, 2011-08-23, 16:22
Moderaterna har ju visat var de står då de har Waberi i sina led. Har en gång röstat på dem men aldrig igen. Man får lära av sina misstag.
Artikeln visar vilket land moderaterna vill ha och det är sannerligen inget jag vill ha.
Permalänk | Anmäl
Cobbs, 2011-08-23, 16:25
Ni politiker har verkligen tappat all kontakt med verkligheten utanför det politiska etablissemangets lilla glasbubbla. Allt medan ni tävlar om att fördöma och ta avstånd ifrån, så tickar Sverigedemokraterna sakta men säkert uppåt i opinionsundersökningarna. Kanske börjar det bli dags för er politiker att byta ut väljarna? Eller är det, hemska tanke, möjligen det som faktiskt är planen?
Permalänk | Anmäl
Gustav Ek, 2011-08-23, 16:28
"och vars syn på integration delvis delas av stora delar av befolkningen, så står vår demokrati inför sitt största hot i modern tid."
Folk som inte ens förstår vad demokrati betyder borde inte bli politiker. Framförallt borde folk ha vett nog att inte rösta på såna som Willy Viitala eller hans parti som tror att "demokrati" betyder att de själva har rätt att göra vad de vill och skita i folkviljan. Hårresande artikel.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2011-08-23, 16:44
"Finns det då något i den "svenska kulturen" som gör den bättre än alla andra och att den därför inte bör förändras?"
- Inte enligt mitt förmenande. Alla de fri- och rättigheter vi har delar vi med många andra länder. Många av de särdrag som vi har är vi tämligen ensamma om, det är som Jan Sjunnesson påpekar (Newsmill, "Extrema Sverige kan lära av andra invandrarkulturer"), att Sverige intar en extrem position i moralfrågor och sekularism i World Values Survey. Det är väl förmätet att värdera en kultur framför en annan, särskilt om den kulturen delas av ca nio miljoner människor av ungefär sju miljarder?"
Den här mannen är seriöst spritt språngande helt skogstokig..
Jag skummade igenom denna texten första gången men nu när jag läser den lite mer noggrant inser jag att Willy antingen när ett oerhört hat mot den svenska kulturen.
Alternativt älskar Willy de inströmmande kulturelement som då representeras av partikamraten WABERI (islamist) så pass mycket att han anser att vår svenska kultur västerländska kultur bör slås samman med denna.
Att kulturrelativismen nu har trängt in så oerhört djupt att den nu går rätt in i moderaterna är skrämmande.
Representerar den här mannen verkligen moderaternas väljare och deras åsikter???
Är Willy helt skogstokig? Jag tvivlar verkligen på att detta är vad moderaternas väljare verkligen önskar. En framtida svensk kultur halvt bestående av rent västfientliga läror!
Den som lever får se, man ska aldrig underskatta valkårens tröghet och ignorans iofs.
Permalänk | Anmäl
Sverre Svensson, 2011-08-23, 17:07
"Även i Botkyrka är man en rörelse med udden riktad mot det nya och en vilja att bevara det förgångna, att upprätta något dunkelt förlorat, en monokultur."
Detta kan ju uttryckas positivare, att man vill bevara det som varit positivt. Samt att bevara oersättliga naturvärden som stora delar av Fullmäktige verkar strunta fullständigt i.
"Man har länge arbetat med de olika etniska grupperna i Botkyrka med särskilda insatser, genom t.ex. kulturen, föreningslivet, arbetsmarknadsinsatser, särskilda projekt inom skolan och på fritidsgårdarna."
I den bästa av världar skulle väl inga "särskilda åtgärder" ens behövas?
"Trenden de senaste tjugo åren för kommunen är minskad skattekraft, ökande låneskulder samt en lägre förvärvsfrekvens i miljonprogramsområdena. De senaste åren har tyvärr även olika typer av brott som nått ut i media stört majoritetens imagesättande av Botkyrka som en dynamisk och spännande kulturkommun (vilket den i många avseenden också är)."
Detta är tecken på att den mångkulturella visionen inte uppfyller det som "etablerade" alltid påstått. varför framhärda i något som inte fungerar. Vem romantiserar egentligen?
"Partiets metoder att opinionsbilda kring migrations- och integrationspolitiska frågor, att vända etniska svenskar mot en syndabock, muslimer, är ämnad att avhumanisera och misstänkliggöra dessa. "
ja fast det har vi ju inte gjort i Botkyrka, här har vi innan och efter valet inte ens nämnt ordet "muslim" ändå hade vi som sagt en viss framgång.
"Samtidigt fungerar språkbruket till att sakta förgifta det offentliga samtalet "
Det är exakt vad du gör nu.
"Dessutom presenterar partiet ofta enkla lösningar på komplicerade problem och drar sig aldrig för att framställa invandringen (eller den framtida bristen på en sådan) som lösningen på nästan alla problem."
Det här har jag hört tusen gånger, men aldrig sett några exempel. Vi har komplicerade lösningar på komplicerade problem Som vi precis brottades med i dag när vi hade budgetmöte, men hur skall du veta det?
"Man erkänner helt enkelt inte alla människors lika värde, vilket i sig är en attack på ett av grundfundamenten i vår demokrati."
Vi erkänner självklart alla människor lika värde, men du erkänner inte allas yttrandefrihet och tankefrihet, vilket är den största attacken på demokratin?
"Processen sker, men den som är rädd för förändringar, rädd för det främmande och trygg i hur allt "alltid har varit", kan förståeligt nog inte acceptera detta. "
Om nu folk är rädda, till skillnad mot de modiga moderaterna i Botkyrka, så är det väl deras demokratiska rätt att vara det.
Jag orkar inte kommentera all skit, men en sista grej.
"Under våren 2010 sjösatte Botkyrka en interkulturell strategi för att bl.a. komma tillrätta med segregationen och de spänningsfälten som uppstår i mötet mellan en majoritetskultur och flera olika, ofta vitt skilda, minoritetskulturer."
Den intertkulturella strategin är en baby av de rödgröna (I Botkyrka de röd-röda) som spolades av allianspartierna, om jag förstått saken rätt. har ni gjort en kovändning under sommaren? Patetiskt!
Robert Stenkvist Fullmäktige SD Botkyrka
Permalänk | Anmäl
Robet Stenkvist, 2011-08-23, 17:33
Detta var nog det värsta jag har läst under lång tid. Nu har jag äntligen förstått, Hur man kunde utradera Inka folket, slakta Kelterna och Indianerna i Amerika, förvägra samerna sin rätt i Sverige.Försök till utrotning av Judar samt Zigenare.
Kinas barbariska ockupation och utrotning av Tibets folk .Du kan säkert fylla på listan med mera av underlägsna kulturer som kämpade för sin överlevnad, men som Willy Viitala säger...
Det är väl förmätet att värdera en kultur framför en annan, särskilt om den kulturen delas av ca nio miljoner människor av ungefär sju miljarder?????????????
Han skulle passa in i det Tredje Riket som Himlers högra hand .
Vi stackars nio miljoner Svenskar ska inte tycka att vår kultur är något att kämpa för .
Så Synd Att Man Inte Kan Ställa Denna Man Inför Riksrätt...
Permalänk | Anmäl
Lars Allstad, 2011-08-23, 17:57
Ännu en "politiker" som aldrig läst en lokaltidning i detta land.
För hade du läst en enda lokaltidning så hade du sett hur tillståndet är i landet, en kriminalitet av aldrig skådat slag, vi misshandlas och rånas osv i 100 tal varje dag och det har pågått i åratal.
Prova och läst en 10-15 lokaltidningar i 1 månad så ska vi se att du ändrar åsikt
Den återkommande frågan till alla er som inte lever i verkligheten, hur är det med moralen ?
Nej förresten, du behöver inte svara, din moral kan jag avläsa i din totalt verklighetsfrämmande ordsallad ovan.
Permalänk | Anmäl
Bertil Bertilsson, 2011-08-23, 18:55
Sanslöst... Här talas vitt och brett om att visa respekt i debatten och vikten av att undvika "näthat" men det gäller uppenbarligen inte alla? Sällan har jag läst så många lögner, så många överdrifter och fega påhopp som nu gjorts av diverse sjuklöverpolitiker efter Norgekatastrofen. Varför ska jag tygla mitt språk när dessa hyenabesläktade opportunister inte visar någon respekt tillbaka?
Jag skulle också vilja fråga alla Moderater om detta är partiet ni röstade på? För Willy verkligen allas er talan?
Permalänk | Anmäl
u_17715, 2011-08-23, 18:58
Jag ska skriva ut denna artikel och lägga i fikarummet på jobbet. Där ryker garanterat någon Moderatröst, så här verklighetsfrånvända låter inga av mina vänner som tidigare röstat på (M).
Permalänk | Anmäl
u_17715, 2011-08-23, 19:02
Detta är en rolig artikel, med tanke på att det var samme Willy Viitala som lånade friskt från SD avseende flyktingpolitik.
http://politisktinkorrekt.info/2010/11/08/loneavdrag-for-sd-citerande-mo...
Permalänk | Anmäl
Jörgen Andersson, 2011-08-23, 19:43
@Jörgen Andersson, #25
"Detta är en rolig artikel, med tanke på att det var samme Willy Viitala som lånade friskt från SD avseende flyktingpolitik."
Om jag skall vara lite konspiratorisk så tror jag att det finns ett klart samband. Willy Viitala gick ut med SD-liknande åsikter, och blev tagen i örat av partiledningen. Nu låter han som en riktig vänsterextremist, med riktigt hätska utfall mot SD, rasistetiketten används i tid och otid, osv.
Vi har ju faktiskt ett liknande fall ganska nyligen, och det är den Moderata riksdagsmannen Hanif Bali. Han uttryckte åsikter som inte var så långt ifrån SD, och i våras kom han plötsligt ut som en stark försvarare av mångkulturalismen, samt med hätska utfall mot SD.
Något får mig att tro att dessa kovändningar inte kom utan anledning, utan att dessa moderater för att rädda sina politiska karrärer tvingats att göra avbön och ta motsatt ståndpunkt, med andra ord omfamna den etablerade politisk-mediala normen om mångkulturens gränslösa förträfflighet.
Vilket som sagt gör att de numera låter som hårdföra vänsterextremister. Moderaterna är just ett snyggt parti numera, med representanter som låter som vänsterextremister och en egen tvättäkta islamist i sin riksdagsgrupp.
Undrar hur många moderatväljare som faktiskt tycker att detta är en bra utveckling.
Permalänk | Anmäl
Init, 2011-08-23, 19:55
Willy Viitala talar som en fullfjädrad internationalist, multikultur förespråkare, Sahlin dyrkande socialdemokrat och ja detta är kommunistisk retorik, visar detta moderaterna och Alliansens rätta ansikte i dessa frågor? Åtgärder som att skriva in multikultur i grundlagen att torftigt t utnyttja grundlagen för parti agenda skulle stödja detta men i det agerande så står samtliga 7 gammelpartier enade.
Studera hans uttalande närmare:
Konservativa är de Alliansens nya fiender jag trodde en hel del av deras väljare identifierade sig som just konservativa.
"...syn på integration delvis delas av stora delar av befolkningen, så står vår demokrati inför sitt största hot i modern tid" en motsägande replik om stora delar av befolkningen delar en uppfattning är det inte demokratiskt att följa detta önskemål? Men nej i klassiskt kommunistiskt tänkande är det den styrande eliten som ska styra och ställa och de otvättade massornas önskemål är irrelevanta.
"Monokulturen tillhör en svunnen tid och det mångkulturella samhällets problembilder riskerar att fördjupas framöver. Kan lösningen finnas i att samtliga grupper, inklusive de etniska svenskarna, tillsammans och i samspel, formar någonting helt nytt?" är det så dags att fråga nu när de är mitt upp i processen att införa multikulturen tillbaka till sovjetiskt tänkande och en person med Baltiskt klingande namn borde veta bättre. Men det är ju syftet verkar det som att utplåna nationella identiteter för att skapa en ny internationalistisk eller multikulti identitet utanför dess värderingar.
Brott i Botkyrka har tydligen skapat "imagesättande" problem alltså de drabbades personernas lidande är irrelevant. Ett aktivitets hus som innehåller en moske är en moske främst andra aktiviteter spelar ingen roll. Problemet är att Sverige innan multikulti var sekulärt och religion, hudfärg, härkomst var ingen faktor tanken var att alla var likvärdiga inte vissa är bättre än andra och vissa (de som håller fast vid nationen och det moderna samhällets värderingar) är rasistiska svin som inte har rätt att göra sig hörda.
Jag hoppas (sannolikt förgäves) att detta får människor i Sverige att vakna upp och inser mentaliteten hos de som uppger sig vara våra representanter.
Permalänk | Anmäl
Tor, 2011-08-23, 20:09
Kan inte ni moderaterna sluta med ert flumsnack, jag blir så trött...
SD är INTE främlingsfientliga. Dom är inte fientliga mot något. Fientligheten står du och moderaterna för. Fientlighet mot yttrandefrihet, jämflikhet och mpt demokrati. Och mot verige och svenskar så verkar fientligeheten vara som allra störst.
När det gäller islamofobi så tar vi det igen; Det finns inte islamofobi. Nada. Icke-existerande. Det är ett låtsasord. Hur många gånger ska det behöva upprepas? Eller gick orden rakti igenom skallen den här gången också.
Permalänk | Anmäl
Leif D, 2011-08-23, 20:15
@#25 Jörgen Andersson
Haha. Om det stämmer snurrar Willy Viitalas ideologiska kompass okontrollerat. Vad ska han tycka nästa gång?
Permalänk | Anmäl
Mårten B, 2011-08-23, 20:19
Hahaha stor komik, helt uppenbart att denne unge man försöker staka ut en karriär som politruk i Moderaterna. Förlåt, NYA moderaterna heter det ju nuförtiden.
Starkt jobbat Willy du är på god väg att lära dig bli en god vindflöjel åt moderaternas kommandobunker.
Ska man skratta eller gråta över svensk politik anno 2011? Det enda man kan hoppas är att detta är början på slutet för PK i Sverige.
Permalänk | Anmäl
Sverre Svensson, 2011-08-23, 20:34
#25 Jörgen Andersson,
Men snälla söta rara nån? Har politiker inget samvete alls? Jamenar, har de inte ens någon ideologi? DET kan man väl ändå kräva av en politiker, att dom TYCKER något, ändå? Denne Willy Viitala tycks ju bara klippa och klistra från andra i syfte att ta sig fram själv? Skaffa hög lön? Leva på andra? Vad annat kan hans syfte vara? Var det så han tog sig genom skolan också måntro? Styrs vi av samvetslösa psykopater?
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2011-08-23, 20:57
Ännu en tröttsam artikel i genren. Jag förstår inte rasistargumentet. Varken muhammedaner eller araber är raser. I viss mån har detta tydligen börjat inses och istället har man lanserat begreppet "kulturrasism", som är lika innehållslöst som islamofob, när det slentrianmässigt används så snart en neutral eller icke-positiv röst försöker göra sig gällande.
Försöken att på detta sättet stigmatisera motståndare - ungefär som begreppet "imperialist" användes i tid och otid i gamla Sovjet om meningsmotståndare - bryr sig nog ingen längre om. Det blir predikningar för de egna. Debatten är så polariserad den kan bli. De tendenser till uppfostran, tystande och förtigande vissa medier och politiker fortfarande ägnar sig åt i Sverige i sammanhanget visar att det finns ganska gott om människor här som hyllar totalitära uttryck om det gynnar de egna intressena.
Det är obegripligt varför åsikten att vissa kulturer inte riktigt passar ihop med svensk kultur och att intaget av människor med annan kultur bör gå lite långsammare omgående ska brännmärkas och stampas ut. Vad är det egentligen som gör andra åsikter än obegränsad multikulti så farliga och avskyvärda? Den i många delar havererade integrationspolitiken visar ju istället på att politikerna helt tappat greppet om utvecklingen. Men ingen vill erkänna att det storstilade projektet inte blivit så bra trots goda föresatser från de ansvarigas sida. Förslag på lösningar lyser med sin frånvaro och man bara trampar på. Det kan givetvis inte vara fel att reagera mot den utvecklingen.
Svenskar har under många år byggt upp en rik stat. Varför är det fult att säga att de som byggt upp denna rika stat får ha åsikten att denna rikedom i den utsträckning som sker och på vilka grunder som helst inte ska delas med andra människor som inte alls deltagit i processen? Man kan faktiskt hysa den åsikten utan att för den sakens skulle tycka ett dugg illa om andra kulturer eller människor från andra kulturer. Det är bara den egoistiska åsikten att få behålla mer eller få tillbaka mer av sina inbetalade slantar, det handlar om.
Varför ska man behöva bli kallad rasist om man har den åsikten? För det blir man trots att det bara rör sig om rent ekonomiska bevekelsegrunder. Sveriges nettobidrag till EU diskuteras ju flitigt och ingen blir kallad rasist för att man vill ha mer kvar för egen del i det sammanhanget och ge mindre till andra länders medborgare. Vari ligger den ideologiska skillnaden mellan att vara motståndare till att pytsa ut bidrag inom Europa, som är en rumsren åsikt, och att inte vilja lämna ifrån sig pengar, dela ut välfärd, till utomeuropeiska invandrare, som själva valt att flytta hit? Sistnämnda åsikt rasiststämplas per omgående. En stor del är inte flyktingar.
Permalänk | Anmäl
Gunnar, 2011-08-23, 22:06
@Robert Stenkvist
Det som står i debattartikeln ger inte uttryck för några andra än mina egna, personliga synpunkter.
Permalänk | Anmäl
Willy Viitala, 2011-08-23, 22:07
Bra jobbat! Fortsätt håll kulturkonservativa borta från Alliansen. Deras vision är en nostalgisk tillbakablick!
Permalänk | Anmäl
Johan E Karlsson, 2011-08-23, 22:20
# 26
Nej, åsikterna i artikeln representerar hur jag personligen tycker, nu, likväl som för nio år sedan då jag protesterade mot FP:s omsvängning med språktest för medborgarskap m.m.
Permalänk | Anmäl
Willy Viitala, 2011-08-23, 22:21
För några år sedan skulle jag aldrig lagt min röst på ett socialdemokratiskt parti, men nu röstar jag SD. Som någon skrev ovan existerar en utpräglad elitism i Sverige där politikerna lever i sin värld och har för länge slutat att föra folkets talan.
Permalänk | Anmäl
Perry, 2011-08-23, 22:30
Sen har den gode Willy Vitala lånat lite tankegångar och det är aldrig försent att ändra sig.
Ibland måste moddarna hämta inspiration hos vänstern!
Permalänk | Anmäl
Johan E Karlsson, 2011-08-23, 22:58
SKÄMS Willy, och jag håller med" #21 Lars Allstad som skriver
"Han skulle passa in i det Tredje Riket som Himlers högra hand .
Vi stackars nio miljoner Svenskar ska inte tycka att vår kultur är något att kämpa för .
Så Synd Att Man Inte Kan Ställa Denna Man Inför Riksrätt..."
Världen har blivit större och vi vet ju nu, att Hitlers " Mein Kamph" (ursäka evenurell felstavning där, kan inte tyska) är en storsäljare/bestseller i många av de Islamhärjade länderna. Tror ni mig inte? Kolla själva:-)
Permalänk | Anmäl
KarinAndersson, 2011-08-23, 23:47
Har Willy villat bort sig nu igen?
Känner han inte draget från Merkel, Sarkozy och Cameron...
Vadå bra mångkultur!
Permalänk | Anmäl
Sten Figaro, 2011-08-24, 00:00
Jag skulle vilja svara på varenda påstående i denna artikel, men jag ska hålla mig till den kulturella sakfrågan och lite till.
Du förespråkar en politik som kommer att ta kål på den kulturella mångfalden i världen. Inser inte du, att om man, som du så fint beskriver det, "berikar" kulturer sinsemellan, så kommer alla kultur att blandas upp till en enda sörja (en simpel analys, även för en inte ens 20-årig lekman som mig).
Ditt mål, din politiska gärning, är alltså att utrota alla kulturella särdrag i hela världen, så att alla människor lever med exakt samma förhållningssätt och infallsvinklar. Det äcklar mig. Det var då en vacker politisk agenda och världsåskådning du erkänner dig till. Samtidigt sitter jag på mitt rum och ser med glädje tillbaka på sommarens resor där jag fick uppleva annorlunda kulturer, men nu vet jag; Willy Viitala (M), är för utrotningen av världens alla kulturer, för att framställa en kultur, en kultur som står över alla andra, en überkultur. Det är skrämmande, enligt mig.
Du anser det även fullt legitimt att den svenska kulturen skall vika hädan för andra, bara för att den globalt sett är en väldigt liten kultur. Samtidigt anser du det fullständigt orimligt att minoritetskulturer i Sverige skall vika hädan för den svenska kulturen. Oerhört paradoxalt. I ena stunden (när det gäller allt som inte är svenskt i Sverige) värnar du och placerar minoriteter på ett överhöghetens piedestal, medan du i andra stunden ger sken av att du gärna kastar ned minoriteter (globala minoriteter, såsom svensk kultur) i en avgrundsdjup brunn. Får jag fråga dig, tillhör även judisk kultur, aboriginsk kultur, allehanda indiankulturer, samisk kultur och eskimåernas kultur, med flera kulturer, till denna skara med kulturer som det enligt dig är förmätet att vilja bevara på grund av det låga antal människor som tillhör nämnda kulturer? Enligt din logik; ja, det är förmätet att vilja bevara dessa kulturer.
Sverige är fortfarande monokulturellt och har alltid varit det, dessutom skriver du ju i din artikel att svenskarna vill behålla Sverige monokulturellt. Varför motsätter du dig då över 80 % av den svenska befolkningens vilja att behålla den svenska kulturen? Du för ju inte folkets talan i den meningen. Det måste ju även ha varit svenska medborgare med utländsk bakgrund som har svarat ja på "Invandrarna har skyldighet att anpassa sig till vårt lands vanor".
Dessutom förespråkar du en fientlig politik, till skillnad från Sverigedemokraterna. Du förespråkar att svenskar ska sorteras undan framför invandrare (instegsjobben), någonting liknande går inte att finna i Sverigedemokraternas partiprogram.
Förresten, någonting som äcklar mig oerhört mycket är att du jämför ett demokratiskt parti och dess väljarkår med en ensam massmördare. Du känner inte mig, du vet ingenting om mig. Det du gör är det du anklagar Sverigedemokraterna för att göra, generalisera. Det finns ingenting som har plågat mig så mycket den senaste tiden som Anders Behring Breiviks handlingar, och du har mage att påstå att jag skulle sitta i samma båt som honom. Fy skäms!
Permalänk | Anmäl
Markus Bjur Johansson, 2011-08-24, 01:35
#20
"Vi erkänner självklart alla människor lika värde, men du erkänner inte allas yttrandefrihet och tankefrihet, vilket är den största attacken på demokratin?"
Du/ni får tycka och tänka vad du/ni vill. Det de facto jag skriver är att jag, genom dialog tror att många SD-anhängare går att övertyga.
Ingenstans står det att jag vill inskränka grundläggande friheter för något parti.
Dessa grundläggande friheter bör inte heller vara föremål för att skrivas om till förmån för någonting annat.
"ja fast det har vi ju inte gjort i Botkyrka, här har vi innan och efter valet inte ens nämnt ordet "muslim" ändå hade vi som sagt en viss framgång. "
- Här förutsätter jag, då du erkänner att ni gör detta på riksplanet, att du dagligen protesterar mot Åkessons, Ted och Kent Ekeroths samt Petzälls (etc) sätt att uttrycka sig om muslimer och islamifiering?
Permalänk | Anmäl
Willy Viitala, 2011-08-24, 09:10
#41
"Förresten, någonting som äcklar mig oerhört mycket är att du jämför ett demokratiskt parti och dess väljarkår med en ensam massmördare."
- Absolut inte. Det jag fått det ifrån framgår av källhänvisningen (SvD), dvs att företrädare från SD varit på möten inom counter jihad, samt att uppmålandet av hotet från en påstådd islamifiering är det som de uppräknade har gemensamt.
Sedan så menar jag, personligen, att den kulturella processen är oundviklig och att det alternativ du/ni förespråkar är värre med ökad segregation och ökande social oro som följd.
Permalänk | Anmäl
Willy Viitala, 2011-08-24, 09:41
Willy
Jag kan garantera dig att det enda du gör är att stöta bort Moderater med dina uttalanden.
Detta är kommunism vi arbetsgivare måste få bestämma vilka vi anställer.
Jag har visat din artikel till flera av mina vänner som i dag röstar på M och dom är chockade.
Byt parti
Majoritetssamhällets diskriminering av olika invandrargrupper måste upphöra. De personer som idag sorteras bort i ansökningsfasen för att de har fel namn eller hudfärg måste få ett ännu starkare lagskydd och påföljderna för förövarna måste skärpas (inte minst ekonomiskt).
Permalänk | Anmäl
Peter Tornquist, 2011-08-24, 10:40
Denna artikel var lätt illamående-framkallande.
Permalänk | Anmäl
Lisen Larsson, 2011-08-24, 12:10
#43
Den kulturella processen som du talar om är inte alls oundviklig. Om vi bestämmer oss för att värna om det kulturarv vi har och att föra vidare det kulturarvet från generation till generation så kommer den svenska kulturen inte att försvinna. Vi har firat kristna traditioner i över tusen år, orsaken till varför vi fortfarande firar kristna traditioner är för att vi har hållit oss fast vid dem.
För att svensk kultur ska försvinna och endast bli ett minne blott så måste man övertala människorna som utövar svensk kultur att sluta med det, och om jag har förstått det du skriver rätt så är det alltså det du vill göra, för att ge plats åt kulturer som är större globalt sett?
Dessutom skulle jag vilja ha ett svar på varför du är så mån om minoritetskulturer i Sverige, men när den svenska kulturen jämförs globalt (vilket gör den till en minoritetskultur), så är det förmätet att vilja bevara den. Jag uppskattar även om du att det är förmätet att vilja bevara judisk, aboriginsk och tidigare nämnda kulturer.
Personligen så är jag av åsikten att någonting som folk känner gemenskap för även minskar och motverkar segregation och social oro. En gemensam kultur, som kan skapa en sorts folkgemenskap (oavsett om du är etnisk svensk eller inte), skulle gynna Sveriges invandrare, istället för den splittringspolitik som du förespråkar där man placerar svenskt mot utländskt och ställer kulturer mot kulturer. Vad är felet med att invandrare anpassar sig till majoritetskulturen (vilket en slående majoritet av det svenska folket vill).
Jag ryser av tanken att dem som bestämmer i Sverige är människor som förespråkar kulturella motsättningar, splittring och kulturell förintelse...
Permalänk | Anmäl
Markus Bjur Johansson, 2011-08-24, 13:13
#46 - Oliver
Då du iaf försöker att debattera på en någorlunda nivå, så får du också svar.
"Personligen så är jag av åsikten att någonting som folk känner gemenskap för även minskar och motverkar segregation och social oro. En gemensam kultur, som kan skapa en sorts folkgemenskap (oavsett om du är etnisk svensk eller inte), skulle gynna Sveriges invandrare"
- Här tycker vi ju lika. Förutom i det att du vill ha assimilering in det som du menar är "det svenska", jag vill ha någonting där även minoritetskulturerna får igenom en del "av sitt".
Jag tror också att vi får ett lugnare samhälle och förespråkar inte alls någon splittring. Däremot en transformering till en ny helhet.
Detta blir således även tillämpbart på de naturfolken osv som du exemplifierat med ovan (inom vilka landsgränser där de återfinns).
En stor fråga är förstås sedan hur olika en sådan som du och jag definierar just "kultur" och vad denna bör inrymma och vilka utrymmen som bör finnas för kvarvarande kulturella särarter..
Permalänk | Anmäl
Willy Viitala, 2011-08-24, 13:26
#47
Jag är oerhört tacksam att du tar dig tid till att svara på mina kommentarer!
Först vill jag be om ursäkt då jag känner att jag har varit någorlunda otrevlig i mina tidigare kommentarer, men när det rör någonting som jag brinner oerhört för så blir det ju lätt så...
Precis som du säger så tycker vi lika, fast egentligen inte. Jag vill bara poängtera att jag tror att om man håller kulturer frånskilda och låter dem utvecklas och frodas inom sig, så får man en bättre upplevelse när man upptäcker en ny kultur. Jag tror att mångkulturen förstör värdet av kulturella särdrag, för vad är poängen med att uppleva Iran när Iran går att uppleva i Sverige, fast som en modifierad svensk-somalisk-brasiliansk-(du fattar poängen)-iransk kultur? Det är precis som när Moderaterna förespråkar lägre bidrag, för att värdet av att jobba ska vara större än värdet av bidrag. På samma sätt är värdet av ett unikt kulturellt särdrag större än värdet av tjugo kulturella särdrag blandade till en mix, det förstås enligt min mening.
Jag har en sista fråga till dig. Anser du det legitimt att förinta eller förminska värdet av en kultur i ett land, för att stimulera minoriteter, trots att dessa minoriteter har egna länder, där deras egen kultur frodas?
Återigen, tack för att du har tagit dig tid till att svara på mina frågor och argument.
Permalänk | Anmäl
Markus Bjur Johansson, 2011-08-24, 15:32
# 47
"Anser du det legitimt att förinta eller förminska värdet av en kultur i ett land, för att stimulera minoriteter, trots att dessa minoriteter har egna länder, där deras egen kultur frodas?"
- Om man byter ut det ovan till "vikten av en specifik kultur kan komma att minska i en dialogdriven och naturligt utvecklad process", så ja.
Permalänk | Anmäl
Willy Viitala, 2011-08-24, 15:38
Ok bra Willy! Du är i vart fall ärlig med att moderaterna (ligger din åsikt i linje med partiets?) önskar förinta eller förminska värdet av den svenska kulturen i Sverige!
Detta är ju lysande, kan ni i moderaterna gå ut med det här budskapet lite mer offentligt och gärna som en kampanj i god tid innan nästa val.
Tack! Du förtjänar hedersmedlemskap i SD om du kan propagera riktigt hårt offentligt för din och Moderaternas vision om det s.k "Nya Sverige"
Permalänk | Anmäl
Sverre Svensson, 2011-08-24, 16:58
"Det som står i debattartikeln ger inte uttryck för några andra än mina egna, personliga synpunkter."
Ja jag läste det, och det måste man respektera och M skal ju inte förutsättningslöst klä skott för allt det du då skriver,men...
Det blir lite märkligt när jag hör dina partikamrater i Botkyrka säga att denna "interkulturella" är trams, medan du för fram det på detta entusiastiska sätt här. Klart man måste få tycka olika i ett parti, men det finns ju gränser.
"Du/ni får tycka och tänka vad du/ni vill. Det de facto jag skriver är att jag, genom dialog tror att många SD-anhängare går att övertyga."
Övertyga till vaddå? jag har pratat med alla medlemmar i Botkyrka/Salem. Samtliga blev anhängare p.g.a. vad de sett, hört och upplevt i verkligheten. De tror helt enkelt inte på det mångkulturella projektet. En hel del arbetar, bor grannar och har som jag, vänner som är av utländsk härkomst. Det är POLITIKEN som faktiskt är vansinnig. Vad skall du övertala dem till? Att misstro på vad de upplevt, sett hört och tycker? Till dags dato har jag inte övertalat någon att gå med i vårt parti eller tycka som oss. Däremot debatterar jag gärna, en helt annan sak.
"Ingenstans står det att jag vill inskränka grundläggande friheter för något parti."
Nej, men du kör med stigmatiseringstaktik i stället för sakargument. Jag hade gillat en sakdebatt. Jag är fan så mycket bättre på rikspolitiska frågor än kommunala, så döm mig inte efter bleka framträdande i fullmäktige, där kommer jag sannolikt att fortsättningsvis vara blek, not my cup of tea.
"Dessa grundläggande friheter bör inte heller vara föremål för att skrivas om till förmån för någonting annat."
TACK!
"ja fast det har vi ju inte gjort i Botkyrka, här har vi innan och efter valet inte ens nämnt ordet "muslim" ändå hade vi som sagt en viss framgång. "
- Här förutsätter jag, då du erkänner att ni gör detta på riksplanet, att du dagligen protesterar mot Åkessons, Ted och Kent Ekeroths samt Petzälls (etc) sätt att uttrycka sig om muslimer och islamifiering?
"
Ja, vår interna diskussion går jag ju inte ut med offentligt. Det bör inte du eller någon annan göra heller, det är inte så vi bedriver politik i det här landet. Vi har stark partistruktur och inga enmansvalkretsar. Sammantaget föredrar jag vårt system, men det innebär också att interna diskussioner är just interna.
I den mån islam går ut och agerar som en politisk rörelse så har vi dessutom full rätt att bemöta dem, eller sympatisera med dem om vi så önskar. Jag vill inte ha sharialagar i vårt land och jag är tydlig med det. Jag är emot omskäfrelse och halalslakt, våra djurskyddslagar skall gälla ALLA, utan undantag. Jag gillar inte undantag överhuvudtaget. Din partiledare har gått ut och uttryckt motsatt åsikt när det gäller halalslakt. Då gäller följande i en demokrati. de som gillar halalslakt röstar på Reinfeldt, gillar man den inte röstar man kanske på oss eller några andra som inte vill införa dessa regler. Vi behöver inte tycka lika, vi behöver bara respektera de demokratiska reglerna, vilket jag försöker göra.
Vi har religionsfrihet i detta land, det skall vi ha fortsättningsvis också. Vilken religion eller vilken gud människor tillber har varken du eller jag som politiker med att göra (jag saknar dessutom intresse för frågan). Jag är också emot att man stigmatiserar människor bara för att de har en viss tro. Det är när det blir POLITIK av det som vi politiker skall och har rätt att reagera och agera. Detta är min ståndpunkt.
Permalänk | Anmäl
Robet Stenkvist, 2011-08-24, 17:49
Reinfeldts totala ovilja att berätta om sina finansiärer, tillsättandet av en islamist i regeringen, den totala undfallenheten för minsta önskemål från islamistiskt håll, föraktet för meningsmotståndare som "får skylla sig själva" om de blir knivskurna, osv får mig osökt att samtidigt tänka på partibidrag och ett rikt land som producerar olja ....
Det blir inte någon röst på (m) från mig under så lång tid som jag anser mig kunna överblicka, dvs en betydligt längre tidsperiod än politikerna i 7-klöver verkar ha kontroll på.
Permalänk | Anmäl
leif w-n, 2011-08-24, 21:29
Jag är en klar förespråkare av att vi ska ha en så öppen invandring som integrationspolitik, arbetsliv och samhällsmodell över huvud taget klarar av. Just nu ser jag att vi kanske inte klarar av att hantera en hög invandring men ideologiskt sett är jag FÖR hög invandring. Alla som vill ska få flytta hit och bidra (betoning på bidra) så länge de ställer upp på våra gemensamma spelregler är min åsikt. Men den här artikeln tar priset...
Vår svenska kultur i formen av sekulärism, rättighet från religion, yttrandefrihet och så vidare tycker jag *ÄR* bättre än kulturer som förespråkar något annat. Jag tänker inte alls gå med på att kompromissa om dessa kärnvärden, Kommer aldrig på fråga.
Sedan undrar jag lite över analysen att eftersom en förhållandevis stor del (majoriteten till och med) tycker tvärtemot artikelförfattaren enligt hans egna siffror, hur kan man då landa i att det enda rätta då är att fullständigt ignorera denna majoritet och gå helt åt andra hållet och sedan säga att det är det enda demokratiskt riktiga?
Grattis, politikerföraktet tog just ett skutt framåt och du har spelat Sverigedemokraterna rätt i händerna. Jag börjar till och med undra om det inte ligger lite i SD sympatisörernas konspirationsteorier när jag läser detta.
Permalänk | Anmäl
Marie Bengtsdotter, 2011-08-24, 23:03
56 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Ytterligare en snömosig insändare full av faktafel från en moderat. Precis vad världen behövde.
Willy Viitala. Om du kallar Sverigedemokraterna för "nyfascistisker" och "rasister", extremt negativa och kategoriserande ord, så kallar jag dig för "landsförrädare", ett ord på samma nivå.
Tycker du att dylik, extremt aggressiv och polariserande retorik, är vad Sverige behöver?
Varför skrev du artikeln?
Vill du ha ett inbördeskrig?
Eller vill du bara göra karriär som politruk?
Ledsen, ska givetvis vara "nyfascister"...
Jag har röstat på Moderaterna i 30 år och varit MUF ordförande.
Nu har ni tappat min röst för alltid.
Det här kunde man förvänta sig av någon kommunist.
Det värst utalande jag någonsin hört från Moderat håll.
Majoritetssamhällets diskriminering av olika invandrargrupper måste upphöra. De personer som idag sorteras bort i ansökningsfasen för att de har fel namn eller hudfärg måste få ett ännu starkare lagskydd och påföljderna för förövarna måste skärpas (inte minst ekonomiskt).
Jaså "Monokulturen tillhör en svunnen tid...". Det är just det den inte är. Däremot försöker politiker driva fram den och det kommer inte att gå bra. I grunden är all kultur en monokultur och ovanpå den kan man ha ett tunt lager av olika kultur men inte så mycket mer än matvanor och folkdräkt. Försöker man trycka bort monokulturen av någon orsak kommer den att bubbla upp på ett sätt som kan vara svårt att kontrollera.
I Sverige har vi i grunden en sekulär kultur där religiösa helgdagar flyttats till veckosluten. De som vill leva här i landet får helt enkelt anpassa sig till det.
Vi låter inte föräldrarna avgöra om en dotter ska gifta sig med den ene eller andre, det väljer hon själv.
Vidare låter vi döttrarna utbilda sig efter eget huvud.
I stället för att dra ner den samhällsnivå vi med mycket möda byggt upp under förra århundradet måste vi lyfta nivån på de som kommer hit.
Det är feghet feghet och rädsla för ansvar som gör att man i någon sorts "tolerans" inte gör det. Vi blir inte rasister för att vi begär av folk det vi själva lever upp till.
Annars kommer nuvarande situation att bli allt mer polariserad.
Det blir allt svårare att skilja de s.k. Nya "Moderaterna" från V och Mp, vilket Viitala et concortes med all önskvärd tydlighet har illustrerat i ett antal artiklar nu. Är det inte dags att M löper linan ut och helt sonika kallar sig (M)arxisterna?
Jag kan inte låta bli dock att vända mig direkt till dig Viitala och fråga dig: varför, ja varför hyser du denna vilja att tukta och uppfostra vuxna människor som har en annan uppfattning än du? Är det representativt för ditt parti? På vilket sätt tror du att din föraktfulla och arroganta hållning gentemot etniska svenskar och svensk ursprungskultur (som tydligen inte ens finns när allt kommer omkring?) kommer att gynna moderaterna, och locka väljare till ert parti?
"Är det inte dags att M löper linan ut och helt sonika kallar sig (M)arxisterna?"
En inte helt missvisande beteckning, #8 Erik Larsson2, när det gäller åsiktsförtrycket Moderaterna numera utövar, där meningsmotståndare regelmässigt beskrivs som mentalsjuka.
Närmare sanningen är nog dock att regeringen inte längre representerar svenska folket utan en övernationell elit som manipulerar demografin i världen efter en egen dold agenda.
Willy, eftersom vår kultur visar en större tolerans gentemot individuella skillnader och skapar ett större ekonomiskt och socialt välstånd än de invandrade så är det väl bättre att invandrarna lyssnar på oss och tar till oss våra ideer, helt enkelt?
Eller menar du att vi i möten med invandrare ska få förståelse för underlivsskärarsedvänjor, dödsstraff för kvinnor (men inte män) som väljer annan partner än föräldrarna valt ut, som anbefaller dödsstraff för avfälle från föräldrarnas religion? Sorry, men jag går inte med på det.
Nya "moderaterna" är i sanning en ulv i fårakläder, trots att jag hittills alltid röstat borgerligt så skulle jag om jag tvingades välja hellre rösta på mörkermannen Ohly, som åtminstone är öppen med sin antidemokratiska agenda till skillnad från kryptomarxisterna i M.
Rotlösa konsumenter av masskultur som ängsligt famlar runt i en ändlös jakt på status och framgång, det är vad Viitala och hans moderatkollegor vill få oss att bli. Rädda och osäkra människospillror utan självkänsla eller någon stabil identitet förankrad i den egna kulturen - oavsett om vi är s.k. pursvenskar eller av utländsk härkomst så vill moderaterna ha en skock lättmanipulerade får vilka är hjälplösa utan pappa Statens ledning och deras kusliga idéer om en svensk kulturrevolution som ska störta det gamla i gruset. Glöm ej detta gott folk, syna den nymoderata bluffen!
Moderaterna kommer tappa oerhört många väljare om några år.
Lycka till med din karriär som politruk Willy wonka!
OM Willy verkligen ville städa bort intoleranta åsikter ur partiet så borde han börja med att se till att nazisten (förlåt; islamisten) Waberi uteslöts ur partiet.
"OM Willy verkligen ville städa bort intoleranta åsikter ur partiet så borde han börja med att se till att nazisten (förlåt; islamisten) Waberi uteslöts ur partiet.
#13 Olle Olsson"
HELT RÄTT Olle, det är en skam att denne man ska finnas i den politiska toppen, efter allt man sett och hört från Waberi, blir man ju som kvinna mörkrädd. ALDRIG mer Moderaterna för mig.
Oj... En artikel med ordet "invandrare" i rubriken. Kors i taket.. Eller?
Moderaterna har ju visat var de står då de har Waberi i sina led. Har en gång röstat på dem men aldrig igen. Man får lära av sina misstag.
Artikeln visar vilket land moderaterna vill ha och det är sannerligen inget jag vill ha.
Ni politiker har verkligen tappat all kontakt med verkligheten utanför det politiska etablissemangets lilla glasbubbla. Allt medan ni tävlar om att fördöma och ta avstånd ifrån, så tickar Sverigedemokraterna sakta men säkert uppåt i opinionsundersökningarna. Kanske börjar det bli dags för er politiker att byta ut väljarna? Eller är det, hemska tanke, möjligen det som faktiskt är planen?
"och vars syn på integration delvis delas av stora delar av befolkningen, så står vår demokrati inför sitt största hot i modern tid."
Folk som inte ens förstår vad demokrati betyder borde inte bli politiker. Framförallt borde folk ha vett nog att inte rösta på såna som Willy Viitala eller hans parti som tror att "demokrati" betyder att de själva har rätt att göra vad de vill och skita i folkviljan. Hårresande artikel.
"Finns det då något i den "svenska kulturen" som gör den bättre än alla andra och att den därför inte bör förändras?"
- Inte enligt mitt förmenande. Alla de fri- och rättigheter vi har delar vi med många andra länder. Många av de särdrag som vi har är vi tämligen ensamma om, det är som Jan Sjunnesson påpekar (Newsmill, "Extrema Sverige kan lära av andra invandrarkulturer"), att Sverige intar en extrem position i moralfrågor och sekularism i World Values Survey. Det är väl förmätet att värdera en kultur framför en annan, särskilt om den kulturen delas av ca nio miljoner människor av ungefär sju miljarder?"
Den här mannen är seriöst spritt språngande helt skogstokig..
Jag skummade igenom denna texten första gången men nu när jag läser den lite mer noggrant inser jag att Willy antingen när ett oerhört hat mot den svenska kulturen.
Alternativt älskar Willy de inströmmande kulturelement som då representeras av partikamraten WABERI (islamist) så pass mycket att han anser att vår svenska kultur västerländska kultur bör slås samman med denna.
Att kulturrelativismen nu har trängt in så oerhört djupt att den nu går rätt in i moderaterna är skrämmande.
Representerar den här mannen verkligen moderaternas väljare och deras åsikter???
Är Willy helt skogstokig? Jag tvivlar verkligen på att detta är vad moderaternas väljare verkligen önskar. En framtida svensk kultur halvt bestående av rent västfientliga läror!
Den som lever får se, man ska aldrig underskatta valkårens tröghet och ignorans iofs.
"Även i Botkyrka är man en rörelse med udden riktad mot det nya och en vilja att bevara det förgångna, att upprätta något dunkelt förlorat, en monokultur."
Detta kan ju uttryckas positivare, att man vill bevara det som varit positivt. Samt att bevara oersättliga naturvärden som stora delar av Fullmäktige verkar strunta fullständigt i.
"Man har länge arbetat med de olika etniska grupperna i Botkyrka med särskilda insatser, genom t.ex. kulturen, föreningslivet, arbetsmarknadsinsatser, särskilda projekt inom skolan och på fritidsgårdarna."
I den bästa av världar skulle väl inga "särskilda åtgärder" ens behövas?
"Trenden de senaste tjugo åren för kommunen är minskad skattekraft, ökande låneskulder samt en lägre förvärvsfrekvens i miljonprogramsområdena. De senaste åren har tyvärr även olika typer av brott som nått ut i media stört majoritetens imagesättande av Botkyrka som en dynamisk och spännande kulturkommun (vilket den i många avseenden också är)."
Detta är tecken på att den mångkulturella visionen inte uppfyller det som "etablerade" alltid påstått. varför framhärda i något som inte fungerar. Vem romantiserar egentligen?
"Partiets metoder att opinionsbilda kring migrations- och integrationspolitiska frågor, att vända etniska svenskar mot en syndabock, muslimer, är ämnad att avhumanisera och misstänkliggöra dessa. "
ja fast det har vi ju inte gjort i Botkyrka, här har vi innan och efter valet inte ens nämnt ordet "muslim" ändå hade vi som sagt en viss framgång.
"Samtidigt fungerar språkbruket till att sakta förgifta det offentliga samtalet "
Det är exakt vad du gör nu.
"Dessutom presenterar partiet ofta enkla lösningar på komplicerade problem och drar sig aldrig för att framställa invandringen (eller den framtida bristen på en sådan) som lösningen på nästan alla problem."
Det här har jag hört tusen gånger, men aldrig sett några exempel. Vi har komplicerade lösningar på komplicerade problem Som vi precis brottades med i dag när vi hade budgetmöte, men hur skall du veta det?
"Man erkänner helt enkelt inte alla människors lika värde, vilket i sig är en attack på ett av grundfundamenten i vår demokrati."
Vi erkänner självklart alla människor lika värde, men du erkänner inte allas yttrandefrihet och tankefrihet, vilket är den största attacken på demokratin?
"Processen sker, men den som är rädd för förändringar, rädd för det främmande och trygg i hur allt "alltid har varit", kan förståeligt nog inte acceptera detta. "
Om nu folk är rädda, till skillnad mot de modiga moderaterna i Botkyrka, så är det väl deras demokratiska rätt att vara det.
Jag orkar inte kommentera all skit, men en sista grej.
"Under våren 2010 sjösatte Botkyrka en interkulturell strategi för att bl.a. komma tillrätta med segregationen och de spänningsfälten som uppstår i mötet mellan en majoritetskultur och flera olika, ofta vitt skilda, minoritetskulturer."
Den intertkulturella strategin är en baby av de rödgröna (I Botkyrka de röd-röda) som spolades av allianspartierna, om jag förstått saken rätt. har ni gjort en kovändning under sommaren? Patetiskt!
Robert Stenkvist Fullmäktige SD Botkyrka
Detta var nog det värsta jag har läst under lång tid. Nu har jag äntligen förstått, Hur man kunde utradera Inka folket, slakta Kelterna och Indianerna i Amerika, förvägra samerna sin rätt i Sverige.Försök till utrotning av Judar samt Zigenare.
Kinas barbariska ockupation och utrotning av Tibets folk .Du kan säkert fylla på listan med mera av underlägsna kulturer som kämpade för sin överlevnad, men som Willy Viitala säger...
Det är väl förmätet att värdera en kultur framför en annan, särskilt om den kulturen delas av ca nio miljoner människor av ungefär sju miljarder?????????????
Han skulle passa in i det Tredje Riket som Himlers högra hand .
Vi stackars nio miljoner Svenskar ska inte tycka att vår kultur är något att kämpa för .
Så Synd Att Man Inte Kan Ställa Denna Man Inför Riksrätt...
Ännu en "politiker" som aldrig läst en lokaltidning i detta land.
För hade du läst en enda lokaltidning så hade du sett hur tillståndet är i landet, en kriminalitet av aldrig skådat slag, vi misshandlas och rånas osv i 100 tal varje dag och det har pågått i åratal.
Prova och läst en 10-15 lokaltidningar i 1 månad så ska vi se att du ändrar åsikt
Den återkommande frågan till alla er som inte lever i verkligheten, hur är det med moralen ?
Nej förresten, du behöver inte svara, din moral kan jag avläsa i din totalt verklighetsfrämmande ordsallad ovan.
Sanslöst... Här talas vitt och brett om att visa respekt i debatten och vikten av att undvika "näthat" men det gäller uppenbarligen inte alla? Sällan har jag läst så många lögner, så många överdrifter och fega påhopp som nu gjorts av diverse sjuklöverpolitiker efter Norgekatastrofen. Varför ska jag tygla mitt språk när dessa hyenabesläktade opportunister inte visar någon respekt tillbaka?
Jag skulle också vilja fråga alla Moderater om detta är partiet ni röstade på? För Willy verkligen allas er talan?
Jag ska skriva ut denna artikel och lägga i fikarummet på jobbet. Där ryker garanterat någon Moderatröst, så här verklighetsfrånvända låter inga av mina vänner som tidigare röstat på (M).
Detta är en rolig artikel, med tanke på att det var samme Willy Viitala som lånade friskt från SD avseende flyktingpolitik.
http://politisktinkorrekt.info/2010/11/08/loneavdrag-for-sd-citerande-mo...
@Jörgen Andersson, #25
"Detta är en rolig artikel, med tanke på att det var samme Willy Viitala som lånade friskt från SD avseende flyktingpolitik."
Om jag skall vara lite konspiratorisk så tror jag att det finns ett klart samband. Willy Viitala gick ut med SD-liknande åsikter, och blev tagen i örat av partiledningen. Nu låter han som en riktig vänsterextremist, med riktigt hätska utfall mot SD, rasistetiketten används i tid och otid, osv.
Vi har ju faktiskt ett liknande fall ganska nyligen, och det är den Moderata riksdagsmannen Hanif Bali. Han uttryckte åsikter som inte var så långt ifrån SD, och i våras kom han plötsligt ut som en stark försvarare av mångkulturalismen, samt med hätska utfall mot SD.
Något får mig att tro att dessa kovändningar inte kom utan anledning, utan att dessa moderater för att rädda sina politiska karrärer tvingats att göra avbön och ta motsatt ståndpunkt, med andra ord omfamna den etablerade politisk-mediala normen om mångkulturens gränslösa förträfflighet.
Vilket som sagt gör att de numera låter som hårdföra vänsterextremister. Moderaterna är just ett snyggt parti numera, med representanter som låter som vänsterextremister och en egen tvättäkta islamist i sin riksdagsgrupp.
Undrar hur många moderatväljare som faktiskt tycker att detta är en bra utveckling.
Willy Viitala talar som en fullfjädrad internationalist, multikultur förespråkare, Sahlin dyrkande socialdemokrat och ja detta är kommunistisk retorik, visar detta moderaterna och Alliansens rätta ansikte i dessa frågor? Åtgärder som att skriva in multikultur i grundlagen att torftigt t utnyttja grundlagen för parti agenda skulle stödja detta men i det agerande så står samtliga 7 gammelpartier enade.
Studera hans uttalande närmare:
Konservativa är de Alliansens nya fiender jag trodde en hel del av deras väljare identifierade sig som just konservativa.
"...syn på integration delvis delas av stora delar av befolkningen, så står vår demokrati inför sitt största hot i modern tid" en motsägande replik om stora delar av befolkningen delar en uppfattning är det inte demokratiskt att följa detta önskemål? Men nej i klassiskt kommunistiskt tänkande är det den styrande eliten som ska styra och ställa och de otvättade massornas önskemål är irrelevanta.
"Monokulturen tillhör en svunnen tid och det mångkulturella samhällets problembilder riskerar att fördjupas framöver. Kan lösningen finnas i att samtliga grupper, inklusive de etniska svenskarna, tillsammans och i samspel, formar någonting helt nytt?" är det så dags att fråga nu när de är mitt upp i processen att införa multikulturen tillbaka till sovjetiskt tänkande och en person med Baltiskt klingande namn borde veta bättre. Men det är ju syftet verkar det som att utplåna nationella identiteter för att skapa en ny internationalistisk eller multikulti identitet utanför dess värderingar.
Brott i Botkyrka har tydligen skapat "imagesättande" problem alltså de drabbades personernas lidande är irrelevant. Ett aktivitets hus som innehåller en moske är en moske främst andra aktiviteter spelar ingen roll. Problemet är att Sverige innan multikulti var sekulärt och religion, hudfärg, härkomst var ingen faktor tanken var att alla var likvärdiga inte vissa är bättre än andra och vissa (de som håller fast vid nationen och det moderna samhällets värderingar) är rasistiska svin som inte har rätt att göra sig hörda.
Jag hoppas (sannolikt förgäves) att detta får människor i Sverige att vakna upp och inser mentaliteten hos de som uppger sig vara våra representanter.
Kan inte ni moderaterna sluta med ert flumsnack, jag blir så trött...
SD är INTE främlingsfientliga. Dom är inte fientliga mot något. Fientligheten står du och moderaterna för. Fientlighet mot yttrandefrihet, jämflikhet och mpt demokrati. Och mot verige och svenskar så verkar fientligeheten vara som allra störst.
När det gäller islamofobi så tar vi det igen; Det finns inte islamofobi. Nada. Icke-existerande. Det är ett låtsasord. Hur många gånger ska det behöva upprepas? Eller gick orden rakti igenom skallen den här gången också.
@#25 Jörgen Andersson
Haha. Om det stämmer snurrar Willy Viitalas ideologiska kompass okontrollerat. Vad ska han tycka nästa gång?
Hahaha stor komik, helt uppenbart att denne unge man försöker staka ut en karriär som politruk i Moderaterna. Förlåt, NYA moderaterna heter det ju nuförtiden.
Starkt jobbat Willy du är på god väg att lära dig bli en god vindflöjel åt moderaternas kommandobunker.
Ska man skratta eller gråta över svensk politik anno 2011? Det enda man kan hoppas är att detta är början på slutet för PK i Sverige.
#25 Jörgen Andersson,
Men snälla söta rara nån? Har politiker inget samvete alls? Jamenar, har de inte ens någon ideologi? DET kan man väl ändå kräva av en politiker, att dom TYCKER något, ändå? Denne Willy Viitala tycks ju bara klippa och klistra från andra i syfte att ta sig fram själv? Skaffa hög lön? Leva på andra? Vad annat kan hans syfte vara? Var det så han tog sig genom skolan också måntro? Styrs vi av samvetslösa psykopater?
Ännu en tröttsam artikel i genren. Jag förstår inte rasistargumentet. Varken muhammedaner eller araber är raser. I viss mån har detta tydligen börjat inses och istället har man lanserat begreppet "kulturrasism", som är lika innehållslöst som islamofob, när det slentrianmässigt används så snart en neutral eller icke-positiv röst försöker göra sig gällande.
Försöken att på detta sättet stigmatisera motståndare - ungefär som begreppet "imperialist" användes i tid och otid i gamla Sovjet om meningsmotståndare - bryr sig nog ingen längre om. Det blir predikningar för de egna. Debatten är så polariserad den kan bli. De tendenser till uppfostran, tystande och förtigande vissa medier och politiker fortfarande ägnar sig åt i Sverige i sammanhanget visar att det finns ganska gott om människor här som hyllar totalitära uttryck om det gynnar de egna intressena.
Det är obegripligt varför åsikten att vissa kulturer inte riktigt passar ihop med svensk kultur och att intaget av människor med annan kultur bör gå lite långsammare omgående ska brännmärkas och stampas ut. Vad är det egentligen som gör andra åsikter än obegränsad multikulti så farliga och avskyvärda? Den i många delar havererade integrationspolitiken visar ju istället på att politikerna helt tappat greppet om utvecklingen. Men ingen vill erkänna att det storstilade projektet inte blivit så bra trots goda föresatser från de ansvarigas sida. Förslag på lösningar lyser med sin frånvaro och man bara trampar på. Det kan givetvis inte vara fel att reagera mot den utvecklingen.
Svenskar har under många år byggt upp en rik stat. Varför är det fult att säga att de som byggt upp denna rika stat får ha åsikten att denna rikedom i den utsträckning som sker och på vilka grunder som helst inte ska delas med andra människor som inte alls deltagit i processen? Man kan faktiskt hysa den åsikten utan att för den sakens skulle tycka ett dugg illa om andra kulturer eller människor från andra kulturer. Det är bara den egoistiska åsikten att få behålla mer eller få tillbaka mer av sina inbetalade slantar, det handlar om.
Varför ska man behöva bli kallad rasist om man har den åsikten? För det blir man trots att det bara rör sig om rent ekonomiska bevekelsegrunder. Sveriges nettobidrag till EU diskuteras ju flitigt och ingen blir kallad rasist för att man vill ha mer kvar för egen del i det sammanhanget och ge mindre till andra länders medborgare. Vari ligger den ideologiska skillnaden mellan att vara motståndare till att pytsa ut bidrag inom Europa, som är en rumsren åsikt, och att inte vilja lämna ifrån sig pengar, dela ut välfärd, till utomeuropeiska invandrare, som själva valt att flytta hit? Sistnämnda åsikt rasiststämplas per omgående. En stor del är inte flyktingar.
@Robert Stenkvist
Det som står i debattartikeln ger inte uttryck för några andra än mina egna, personliga synpunkter.
Bra jobbat! Fortsätt håll kulturkonservativa borta från Alliansen. Deras vision är en nostalgisk tillbakablick!
# 26
Nej, åsikterna i artikeln representerar hur jag personligen tycker, nu, likväl som för nio år sedan då jag protesterade mot FP:s omsvängning med språktest för medborgarskap m.m.
För några år sedan skulle jag aldrig lagt min röst på ett socialdemokratiskt parti, men nu röstar jag SD. Som någon skrev ovan existerar en utpräglad elitism i Sverige där politikerna lever i sin värld och har för länge slutat att föra folkets talan.
Sen har den gode Willy Vitala lånat lite tankegångar och det är aldrig försent att ändra sig.
Ibland måste moddarna hämta inspiration hos vänstern!
SKÄMS Willy, och jag håller med" #21 Lars Allstad som skriver
"Han skulle passa in i det Tredje Riket som Himlers högra hand .
Vi stackars nio miljoner Svenskar ska inte tycka att vår kultur är något att kämpa för .
Så Synd Att Man Inte Kan Ställa Denna Man Inför Riksrätt..."
Världen har blivit större och vi vet ju nu, att Hitlers " Mein Kamph" (ursäka evenurell felstavning där, kan inte tyska) är en storsäljare/bestseller i många av de Islamhärjade länderna. Tror ni mig inte? Kolla själva:-)
Har Willy villat bort sig nu igen?
Känner han inte draget från Merkel, Sarkozy och Cameron...
Vadå bra mångkultur!
Jag skulle vilja svara på varenda påstående i denna artikel, men jag ska hålla mig till den kulturella sakfrågan och lite till.
Du förespråkar en politik som kommer att ta kål på den kulturella mångfalden i världen. Inser inte du, att om man, som du så fint beskriver det, "berikar" kulturer sinsemellan, så kommer alla kultur att blandas upp till en enda sörja (en simpel analys, även för en inte ens 20-årig lekman som mig).
Ditt mål, din politiska gärning, är alltså att utrota alla kulturella särdrag i hela världen, så att alla människor lever med exakt samma förhållningssätt och infallsvinklar. Det äcklar mig. Det var då en vacker politisk agenda och världsåskådning du erkänner dig till. Samtidigt sitter jag på mitt rum och ser med glädje tillbaka på sommarens resor där jag fick uppleva annorlunda kulturer, men nu vet jag; Willy Viitala (M), är för utrotningen av världens alla kulturer, för att framställa en kultur, en kultur som står över alla andra, en überkultur. Det är skrämmande, enligt mig.
Du anser det även fullt legitimt att den svenska kulturen skall vika hädan för andra, bara för att den globalt sett är en väldigt liten kultur. Samtidigt anser du det fullständigt orimligt att minoritetskulturer i Sverige skall vika hädan för den svenska kulturen. Oerhört paradoxalt. I ena stunden (när det gäller allt som inte är svenskt i Sverige) värnar du och placerar minoriteter på ett överhöghetens piedestal, medan du i andra stunden ger sken av att du gärna kastar ned minoriteter (globala minoriteter, såsom svensk kultur) i en avgrundsdjup brunn. Får jag fråga dig, tillhör även judisk kultur, aboriginsk kultur, allehanda indiankulturer, samisk kultur och eskimåernas kultur, med flera kulturer, till denna skara med kulturer som det enligt dig är förmätet att vilja bevara på grund av det låga antal människor som tillhör nämnda kulturer? Enligt din logik; ja, det är förmätet att vilja bevara dessa kulturer.
Sverige är fortfarande monokulturellt och har alltid varit det, dessutom skriver du ju i din artikel att svenskarna vill behålla Sverige monokulturellt. Varför motsätter du dig då över 80 % av den svenska befolkningens vilja att behålla den svenska kulturen? Du för ju inte folkets talan i den meningen. Det måste ju även ha varit svenska medborgare med utländsk bakgrund som har svarat ja på "Invandrarna har skyldighet att anpassa sig till vårt lands vanor".
Dessutom förespråkar du en fientlig politik, till skillnad från Sverigedemokraterna. Du förespråkar att svenskar ska sorteras undan framför invandrare (instegsjobben), någonting liknande går inte att finna i Sverigedemokraternas partiprogram.
Förresten, någonting som äcklar mig oerhört mycket är att du jämför ett demokratiskt parti och dess väljarkår med en ensam massmördare. Du känner inte mig, du vet ingenting om mig. Det du gör är det du anklagar Sverigedemokraterna för att göra, generalisera. Det finns ingenting som har plågat mig så mycket den senaste tiden som Anders Behring Breiviks handlingar, och du har mage att påstå att jag skulle sitta i samma båt som honom. Fy skäms!
#20
"Vi erkänner självklart alla människor lika värde, men du erkänner inte allas yttrandefrihet och tankefrihet, vilket är den största attacken på demokratin?"
Du/ni får tycka och tänka vad du/ni vill. Det de facto jag skriver är att jag, genom dialog tror att många SD-anhängare går att övertyga.
Ingenstans står det att jag vill inskränka grundläggande friheter för något parti.
Dessa grundläggande friheter bör inte heller vara föremål för att skrivas om till förmån för någonting annat.
"ja fast det har vi ju inte gjort i Botkyrka, här har vi innan och efter valet inte ens nämnt ordet "muslim" ändå hade vi som sagt en viss framgång. "
- Här förutsätter jag, då du erkänner att ni gör detta på riksplanet, att du dagligen protesterar mot Åkessons, Ted och Kent Ekeroths samt Petzälls (etc) sätt att uttrycka sig om muslimer och islamifiering?
#41
"Förresten, någonting som äcklar mig oerhört mycket är att du jämför ett demokratiskt parti och dess väljarkår med en ensam massmördare."
- Absolut inte. Det jag fått det ifrån framgår av källhänvisningen (SvD), dvs att företrädare från SD varit på möten inom counter jihad, samt att uppmålandet av hotet från en påstådd islamifiering är det som de uppräknade har gemensamt.
Sedan så menar jag, personligen, att den kulturella processen är oundviklig och att det alternativ du/ni förespråkar är värre med ökad segregation och ökande social oro som följd.
Willy
Jag kan garantera dig att det enda du gör är att stöta bort Moderater med dina uttalanden.
Detta är kommunism vi arbetsgivare måste få bestämma vilka vi anställer.
Jag har visat din artikel till flera av mina vänner som i dag röstar på M och dom är chockade.
Byt parti
Majoritetssamhällets diskriminering av olika invandrargrupper måste upphöra. De personer som idag sorteras bort i ansökningsfasen för att de har fel namn eller hudfärg måste få ett ännu starkare lagskydd och påföljderna för förövarna måste skärpas (inte minst ekonomiskt).
Denna artikel var lätt illamående-framkallande.
#43
Den kulturella processen som du talar om är inte alls oundviklig. Om vi bestämmer oss för att värna om det kulturarv vi har och att föra vidare det kulturarvet från generation till generation så kommer den svenska kulturen inte att försvinna. Vi har firat kristna traditioner i över tusen år, orsaken till varför vi fortfarande firar kristna traditioner är för att vi har hållit oss fast vid dem.
För att svensk kultur ska försvinna och endast bli ett minne blott så måste man övertala människorna som utövar svensk kultur att sluta med det, och om jag har förstått det du skriver rätt så är det alltså det du vill göra, för att ge plats åt kulturer som är större globalt sett?
Dessutom skulle jag vilja ha ett svar på varför du är så mån om minoritetskulturer i Sverige, men när den svenska kulturen jämförs globalt (vilket gör den till en minoritetskultur), så är det förmätet att vilja bevara den. Jag uppskattar även om du att det är förmätet att vilja bevara judisk, aboriginsk och tidigare nämnda kulturer.
Personligen så är jag av åsikten att någonting som folk känner gemenskap för även minskar och motverkar segregation och social oro. En gemensam kultur, som kan skapa en sorts folkgemenskap (oavsett om du är etnisk svensk eller inte), skulle gynna Sveriges invandrare, istället för den splittringspolitik som du förespråkar där man placerar svenskt mot utländskt och ställer kulturer mot kulturer. Vad är felet med att invandrare anpassar sig till majoritetskulturen (vilket en slående majoritet av det svenska folket vill).
Jag ryser av tanken att dem som bestämmer i Sverige är människor som förespråkar kulturella motsättningar, splittring och kulturell förintelse...
#46 - Oliver
Då du iaf försöker att debattera på en någorlunda nivå, så får du också svar.
"Personligen så är jag av åsikten att någonting som folk känner gemenskap för även minskar och motverkar segregation och social oro. En gemensam kultur, som kan skapa en sorts folkgemenskap (oavsett om du är etnisk svensk eller inte), skulle gynna Sveriges invandrare"
- Här tycker vi ju lika. Förutom i det att du vill ha assimilering in det som du menar är "det svenska", jag vill ha någonting där även minoritetskulturerna får igenom en del "av sitt".
Jag tror också att vi får ett lugnare samhälle och förespråkar inte alls någon splittring. Däremot en transformering till en ny helhet.
Detta blir således även tillämpbart på de naturfolken osv som du exemplifierat med ovan (inom vilka landsgränser där de återfinns).
En stor fråga är förstås sedan hur olika en sådan som du och jag definierar just "kultur" och vad denna bör inrymma och vilka utrymmen som bör finnas för kvarvarande kulturella särarter..
#47
Jag är oerhört tacksam att du tar dig tid till att svara på mina kommentarer!
Först vill jag be om ursäkt då jag känner att jag har varit någorlunda otrevlig i mina tidigare kommentarer, men när det rör någonting som jag brinner oerhört för så blir det ju lätt så...
Precis som du säger så tycker vi lika, fast egentligen inte. Jag vill bara poängtera att jag tror att om man håller kulturer frånskilda och låter dem utvecklas och frodas inom sig, så får man en bättre upplevelse när man upptäcker en ny kultur. Jag tror att mångkulturen förstör värdet av kulturella särdrag, för vad är poängen med att uppleva Iran när Iran går att uppleva i Sverige, fast som en modifierad svensk-somalisk-brasiliansk-(du fattar poängen)-iransk kultur? Det är precis som när Moderaterna förespråkar lägre bidrag, för att värdet av att jobba ska vara större än värdet av bidrag. På samma sätt är värdet av ett unikt kulturellt särdrag större än värdet av tjugo kulturella särdrag blandade till en mix, det förstås enligt min mening.
Jag har en sista fråga till dig. Anser du det legitimt att förinta eller förminska värdet av en kultur i ett land, för att stimulera minoriteter, trots att dessa minoriteter har egna länder, där deras egen kultur frodas?
Återigen, tack för att du har tagit dig tid till att svara på mina frågor och argument.
# 47
"Anser du det legitimt att förinta eller förminska värdet av en kultur i ett land, för att stimulera minoriteter, trots att dessa minoriteter har egna länder, där deras egen kultur frodas?"
- Om man byter ut det ovan till "vikten av en specifik kultur kan komma att minska i en dialogdriven och naturligt utvecklad process", så ja.
Ok bra Willy! Du är i vart fall ärlig med att moderaterna (ligger din åsikt i linje med partiets?) önskar förinta eller förminska värdet av den svenska kulturen i Sverige!
Detta är ju lysande, kan ni i moderaterna gå ut med det här budskapet lite mer offentligt och gärna som en kampanj i god tid innan nästa val.
Tack! Du förtjänar hedersmedlemskap i SD om du kan propagera riktigt hårt offentligt för din och Moderaternas vision om det s.k "Nya Sverige"
"Det som står i debattartikeln ger inte uttryck för några andra än mina egna, personliga synpunkter."
Ja jag läste det, och det måste man respektera och M skal ju inte förutsättningslöst klä skott för allt det du då skriver,men...
Det blir lite märkligt när jag hör dina partikamrater i Botkyrka säga att denna "interkulturella" är trams, medan du för fram det på detta entusiastiska sätt här. Klart man måste få tycka olika i ett parti, men det finns ju gränser.
"Du/ni får tycka och tänka vad du/ni vill. Det de facto jag skriver är att jag, genom dialog tror att många SD-anhängare går att övertyga."
Övertyga till vaddå? jag har pratat med alla medlemmar i Botkyrka/Salem. Samtliga blev anhängare p.g.a. vad de sett, hört och upplevt i verkligheten. De tror helt enkelt inte på det mångkulturella projektet. En hel del arbetar, bor grannar och har som jag, vänner som är av utländsk härkomst. Det är POLITIKEN som faktiskt är vansinnig. Vad skall du övertala dem till? Att misstro på vad de upplevt, sett hört och tycker? Till dags dato har jag inte övertalat någon att gå med i vårt parti eller tycka som oss. Däremot debatterar jag gärna, en helt annan sak.
"Ingenstans står det att jag vill inskränka grundläggande friheter för något parti."
Nej, men du kör med stigmatiseringstaktik i stället för sakargument. Jag hade gillat en sakdebatt. Jag är fan så mycket bättre på rikspolitiska frågor än kommunala, så döm mig inte efter bleka framträdande i fullmäktige, där kommer jag sannolikt att fortsättningsvis vara blek, not my cup of tea.
"Dessa grundläggande friheter bör inte heller vara föremål för att skrivas om till förmån för någonting annat."
TACK!
"ja fast det har vi ju inte gjort i Botkyrka, här har vi innan och efter valet inte ens nämnt ordet "muslim" ändå hade vi som sagt en viss framgång. "
- Här förutsätter jag, då du erkänner att ni gör detta på riksplanet, att du dagligen protesterar mot Åkessons, Ted och Kent Ekeroths samt Petzälls (etc) sätt att uttrycka sig om muslimer och islamifiering?
"
Ja, vår interna diskussion går jag ju inte ut med offentligt. Det bör inte du eller någon annan göra heller, det är inte så vi bedriver politik i det här landet. Vi har stark partistruktur och inga enmansvalkretsar. Sammantaget föredrar jag vårt system, men det innebär också att interna diskussioner är just interna.
I den mån islam går ut och agerar som en politisk rörelse så har vi dessutom full rätt att bemöta dem, eller sympatisera med dem om vi så önskar. Jag vill inte ha sharialagar i vårt land och jag är tydlig med det. Jag är emot omskäfrelse och halalslakt, våra djurskyddslagar skall gälla ALLA, utan undantag. Jag gillar inte undantag överhuvudtaget. Din partiledare har gått ut och uttryckt motsatt åsikt när det gäller halalslakt. Då gäller följande i en demokrati. de som gillar halalslakt röstar på Reinfeldt, gillar man den inte röstar man kanske på oss eller några andra som inte vill införa dessa regler. Vi behöver inte tycka lika, vi behöver bara respektera de demokratiska reglerna, vilket jag försöker göra.
Vi har religionsfrihet i detta land, det skall vi ha fortsättningsvis också. Vilken religion eller vilken gud människor tillber har varken du eller jag som politiker med att göra (jag saknar dessutom intresse för frågan). Jag är också emot att man stigmatiserar människor bara för att de har en viss tro. Det är när det blir POLITIK av det som vi politiker skall och har rätt att reagera och agera. Detta är min ståndpunkt.
Reinfeldts totala ovilja att berätta om sina finansiärer, tillsättandet av en islamist i regeringen, den totala undfallenheten för minsta önskemål från islamistiskt håll, föraktet för meningsmotståndare som "får skylla sig själva" om de blir knivskurna, osv får mig osökt att samtidigt tänka på partibidrag och ett rikt land som producerar olja ....
Det blir inte någon röst på (m) från mig under så lång tid som jag anser mig kunna överblicka, dvs en betydligt längre tidsperiod än politikerna i 7-klöver verkar ha kontroll på.
Jag är en klar förespråkare av att vi ska ha en så öppen invandring som integrationspolitik, arbetsliv och samhällsmodell över huvud taget klarar av. Just nu ser jag att vi kanske inte klarar av att hantera en hög invandring men ideologiskt sett är jag FÖR hög invandring. Alla som vill ska få flytta hit och bidra (betoning på bidra) så länge de ställer upp på våra gemensamma spelregler är min åsikt. Men den här artikeln tar priset...
Vår svenska kultur i formen av sekulärism, rättighet från religion, yttrandefrihet och så vidare tycker jag *ÄR* bättre än kulturer som förespråkar något annat. Jag tänker inte alls gå med på att kompromissa om dessa kärnvärden, Kommer aldrig på fråga.
Sedan undrar jag lite över analysen att eftersom en förhållandevis stor del (majoriteten till och med) tycker tvärtemot artikelförfattaren enligt hans egna siffror, hur kan man då landa i att det enda rätta då är att fullständigt ignorera denna majoritet och gå helt åt andra hållet och sedan säga att det är det enda demokratiskt riktiga?
Grattis, politikerföraktet tog just ett skutt framåt och du har spelat Sverigedemokraterna rätt i händerna. Jag börjar till och med undra om det inte ligger lite i SD sympatisörernas konspirationsteorier när jag läser detta.