Den etablerade tyckarskaran har en del att förklara, som man underlåtit att göra sedan BRÅ's första rapport 1996. Var så god och gör det nu!
Permalänk | Anmäl
u_16873, 2011-08-22, 11:34
Träffsäkert. Ja, mitt i prick skulle man kunna säga.
Tack för en outhärdlig bild av vad som pågår i Sverige.
Permalänk | Anmäl
Erik S Lund, 2011-08-22, 11:51
Det finns skäl att återkomma till fakta.
Hur ser statistiken ut 2011? Är den lämpligt sammanställd för att man ska kunna dra slutsatser om kopplingen mellan kriminalitet och etnicitet?
Inga vettiga slutsatser kan dras utan vettig statistik. Därför är det ur demokratisk synvinkel ett viktigt politiskt uppdrag att ta fram sådan statistik för att folk ska kunna skaffa sig en vettig uppfattning om hur invandringen påverkar Sverige.
Beatrice Ask och Tobias Billström torde vara ansvariga för att statistiken tas fram och presenteras på ett lättillgängligt sätt för medborgarna.
Sen kan de utifrån statistiken motivera sitt eget handlande och diskutera långsiktiga mål och metoder för att nå målen.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-08-22, 11:59
Jättebra. Det du tar upp här, blir snart en riktig "härdsmälta" inom Svensk Politik. När skalet spricker kravlar maskarna ut och försöker hitta närmaste grop att gömma sig i.
Du var och ÄR modig som vågat tala ut, Maud slutar babbla osanningar snart, då är vi kvitt hennes illusioner i alla fall.
Permalänk | Anmäl
u_1904, 2011-08-22, 11:57
Sanningen inget annat än sanningen, tyvärr ligger den inte högt i kurs i dagens PK-samhälle.
Permalänk | Anmäl
Tom Box, 2011-08-22, 12:01
Janne Josefsson kallade hela det mångkulturella projektet - som man utförde utan att tillfråga befolkningen - som 'det största sveket i vår tid'.
Vi kan nu bevittna den alltmer omfattande balkaniseringen.
Vi har nått en punkt där det i praktiken är omöjligt för en etablerad politiker som inte är med i SD att säga något substantiellt om massinvandringen/mångkulturen som så uppenbart har havererat utan att få samma behandling som Mauricio Rojas.
Detta är ett problem, eftersom det gör att SD får en total hegemoni på problemsforumuleringsprivilegiet, eftersom alla andra är för fega att öppet tala om de enorma problem som vuxit fram.
Sen är medierna också väldigt skyldiga, som ofta agerar mer som propagandister än neutrala ifrågasättare. Inte minst nu på den senaste mångfaldsbarometern som var rena propagandafesten jämfört med om man faktiskt läsa hela rapporten.
En dag så kommer detta odemokratiska beslut man tog över huvudet på befolkningen att sluta riktigt illa. Det kommer bli rentav läskigt, men ansvaret vilar tungt på dem som inte ville prata om det här och lät problemen växa och gro i det tysta tills det exploderade. Titta bara på Norge.
Det är framtiden för vårt allt mer sargade och splittrade samhälle om inte problemen börjas att diskuteras och några reella åtgärder påbörjas.
Permalänk | Anmäl
Anna Hellsén, 2011-08-22, 12:06
Jag tror det största problemet är att försöka hålla sig till en meningsfull debatt trots de många, många människor som istället för analys ägnar sig åt att avhumanisera invandraren.
Det blir väldigt snabbt en grov, hatisk stämning där varje människa från fel bakgrund ska förtalas. I hatets logik spelar det ingen roll att brottslingar är en liten minoritet i gruppen. Alla med fel bakgrund ska hatas. Hatet och angreppen gör det omöjligt att föra en saklig och meningsfull diskussion om sakfrågorna.
Om vi på något sätt kunde slippa hatspridarna skulle meningsfulla diskussioner bli möjliga. Då skulle de invandringsvänliga debattörernas beröringsskräck försvinna. Beröringsskräcken har en tydlig orsak. Orsaken är en rädsla för det samhällshotande hatet.
Hatet är verkligen samhällsfarligt. Gång på gång genom historien har vi sett att det leder till katastrof.
Med rätt debattklimat mår samhället faktiskt bra av att det finns olikheter och konflikter, så vi tvingas att lära oss möta olikheter och lösa konflikter. Problemen går att lösa, och vägen dit är lärorik och hälsosam för hela samhället. Alla mår bra av det, alla får det bättre. Men för att komma framåt måste vi slippa både den samhällshotande hatspridningen och beröringsskräcken.
I hatattackerna ser man vilka det är som ägnar sig åt avhumanisering. Det är inte invandrarna.
Det är märkligt att människor som förgiftar vårt samhälle på detta vidriga, hatiska sätt kan tro sig vara bättre människor än vanliga snälla Svenssons som råkar vara födda i andra länder.
Tänk om hatspridarna kunde inse att de inte är förmer, att de inte är överlägsna, att alla människor är människor, att vägar går att hitta.
Samma gäller förstås de invandrarvänliga debattörerna. Men jag kan inte se att dessa sätter i system att sprida hat, med undantag av hat mot hatet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dehumanization
Permalänk | Anmäl
kafpauzo, 2011-08-22, 12:08
Tack Rojas!
Innan du drog var jag en Moderat som hoppades på dig och dina tankar. Jag var en Moderat som gillade tankarna i Moderaternas skrift "land för de hoppulla". Mkt av de problemen vi dag ser hade kunnat undvikas om inte den politiska korrektheten lagt sig som en blöt filt över debatten.
Sverige har dragit sin egen befolkning vid näsan så länge, så en sanningskommission vore rent av på sin plats.
Sanningen skulle åtminstone delvis återupprätta de karaktärsmord som svensk media och politiker utsatt oliktänkare för genom åren.
Än viktigare skulle vara att sanningen skulle kunna delges folket som således får en reell chans att bedöma de alternativ som Svensk politik erbjuder.
Inte minst skulle en rättvis bedömning kunna göras av denna politik som i stora stycken liknar nationellt självmord.
Behöver jag säga att jag inte längre stödjer vare sig Alliansen eller de röd-gröna?
Mvh
Ceasar Andersson
Permalänk | Anmäl
Ceasar Andersson, 2011-08-22, 12:12
En fundra...
Mauricio Rojas skriver: "Hur kunde det arv av livserfarenheter och socialt betingade kulturmönster som människor bär med sig inte spela roll när det gäller just brottsligheten? "
Arv av kulturmönster? Jag förstår faktiskt inte detta. Jag bortser nu från sådant som grekiska parkerings(o) vanor o dyl.
Brott av typen, rån, våldtäkt, misshandel, bedrägerier, inbrott, narkotikaförsäljning...det är avskydda brott i hela världen. Det är "o-kultur" i hela världen. Det kan rimligen inte handla om kulturmönster.
Min förklaring är mer "individrelaterad"...att kriminellt aktiva individer söker sig utomlands. De är på flykt undan repressalier i hemlandet. Viss brottslighet, typ smuggling, människohandel, narkotikaförsäljning, är kraftigt internationell till sin natur. Den organiserade brottsligheten flyttar sina hantlangare mellan städer och olika EU-stater. Vissa branscher, typ restauranger, importerar arbetskraft, avsedda för både arbete och brott. Krigsbrottslingar kan "gömmas" genom sådana anställningar.
Sedan gammalt vet vi att heroin-langarna i Stockholm inte så sällan var nigerianer på turistvisum, inbjudna av en landsman som permanent bor i Sverige. Att nigerianska prostituerade i Norge och Danmark kuskade runt mellan städer och mellan EU-länder. Ofta på pappret anställda som hembiträden eller kallskänkor. Men betyder det att Kulturen i Nigera är sådan?
Nä, Mauricio Rojas!
De här "kultur"-resonemangen blir tomt rasistiska om vi inte talar om vilken slags brottslighet vi menar...och om vi inte kan relatera viss brottslighet till viss etnisk kultur...en plats på jorden där sådana brott är accepterade.
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-08-22, 12:14
Lögnen är mitt vapen!
/ Svenska journalister
Permalänk | Anmäl
Leif D, 2011-08-22, 12:18
# 7, du tror inte att "hatspridarna" är ett direkt resultat av att det inte alls funnits en debatt? De som vill ha en saklig debatt klumpas ju i hop med nynazister. Avsaknaden av en saklig debatt beror nog snarare på att media och politiker aktivt försöker tysta ned all kritik.
Permalänk | Anmäl
Lisen Larsson, 2011-08-22, 12:20
Mauricio, problemet var nog inte vilka frågor du tog upp, utan de "lösningar" du föreslog.
Du beklagar dig över att du 2006 fick erbjudande om att vara med på den högsta politiska nivån i Sverige - men inte jobba med just integrationsfrågor. De flesta skulle bli glada och tacksamma för ett sådant erbjudande.
Anledningen till att du inte fick vara med på just det området är uppenbar: en kompakt majoritet av Sveriges befolkning tycker inte om dina åsikter på det området, och alliansen var klok nog att inse detta.
Permalänk | Anmäl
Johan Rönnblom, 2011-08-22, 12:22
Det har funnits två stora tabun i debatten om invandringen i Sverige.
Det första handlar om invandringen och brottsligheten. Det tror jag så sakteliga är på väg att brytas.
Det andra handlar om kostnaderna för invandringen. Ett område som alltjämt är tabubelagt.
Enligt Universitetslektor Lars Jansson som räknade på vad invandringen kostar så uppgick invandringens årliga kostnader 1990 till 100 miljarder kronor för att därefter öka till 267 miljarder år 1999.
Vad gäller utvecklingen av kostnaderna för invandringen så skrev han:
”Invandringskostnaden ökade årligen med 11 procent under hela 1990-talet. Det är nästan tre gånger så mycket som ökningen för hela den offentliga sektorn, 3,8 procent. Här framträder en huvudorsak till att välfärden kommit på fallrepet. Den andel av BNP som togs i anspråk för invandringen har nästan fördubblats från 7 till 13,5 procent. Invandringen kostar 18 gånger mer per år än utvecklingsbiståndet, som riksdagen brukar diskutera.”
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/vad-kostar-invandringen_61728.svd
En del har ifrågasatt beloppen som Lars Jansson angav (dock utan att kunna prestera några egna beräkningar) däremot så har jag inte sett att någon ifrågasatt att kostnaderna ökade kraftigt under 1990-talet. Även om de belopp som Lars Jansson angav ej är dom exakta så kan han mycket väl ha rätt i sin slutsats om att kostnaderna för invandringen är en ”huvudorsak till att välfärden kommit på fallrepet”.
Bara det faktum att en universitetslektor måste sitta och räkna på dessa kostnader visar att området är tabubelagt. Kostnaderna för invandriingen borde staten redovisa öppet på samma sätt som man redovisar andra kostnader som tex försvarets eller domstolarnas.
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2011-08-22, 12:22
Segraren i tävlingen om årets viktigaste debattartikel kan koras redan nu trots att mer än fyra månader återstår av 2011. And the winner is Mauricio Rojas
Permalänk | Anmäl
Mats Dagerlind, 2011-08-22, 12:25
”det svåra är för politikerna att veta hur man ska agera utifrån kunskapen.”
Va?! Varför svårt, bara att titta på Danmark och översätta till svensk lag. Begränsa invandringen, utvisa kriminella, krav på assimilation, sätta gränser för islamisterna etc.
Men det finns ingen vilja inom sjuklövern att sätta stop för eländet. Hela orter förfaller i kriminell anarki blandad med medeltida klankultur och islam. Bara SD kan stoppa självmordet. Blir förvånad om det kommer annat än tystnad som reaktion på det MR skriver, "deus ex machina" i PK-tyranni är tystnaden som kväve*. Men det funkar inte längre för problemen är för stora, översätter vi norsk brottsstatistisk till svenska förhållande genom att multiplicera med 2 (grov underskattning) ser vi att tusentals medborgare blir personligen berikad genom brottslighet. Det blir en mandat extra till SD varje år bara på detta eftersom ingen annan bryr sig.
Permalänk | Anmäl
Anna Frick, 2011-08-22, 12:27
All min beundran - Gudmundson, och Rojas, Sveriges dissidenter.
Den grövsta form av kränkning som förekommer i detta land det är den som Reinfeldt, Sahlin, Maud Olofsson, Ullenhag och det skenheliga hycklande etablissemanget utsätter alla som råkar vara födda blonda och blåögda för.
Den exklusiva minoritetens förtryck av den intet ont anande majoriteten.
Och det är lika äckligt vidrigt här som i Kina, Myanmar, Zimbabwe, Syrien eller var som helst.
http://soldatmamma.blogspot.com
Permalänk | Anmäl
Carina Nordén Åkerlund, 2011-08-22, 12:27
TACK MAURICO ROJAS ! DU ÄR SAKNAD OCH INGEN KUNDE HÅLLA SÅDANA GLÖDANDE TAL SOM DU - KOM TILLBAKS TILL SVERIGE ....KOM !!. MED VÄNLIG HÄLSNING.
Permalänk | Anmäl
Börje Strömberg, 2011-08-22, 12:30
Fru Gomér,
” Brott av typen, rån, våldtäkt, misshandel, bedrägerier, inbrott, narkotikaförsäljning...det är avskydda brott i hela världen. Det är "o-kultur" i hela världen.”
Du har uppenbarligen inte rest särskilt mycket i världen eller har satt dig in i hur tex den islamistiska grenen al-Shabaab opererar just nu.
Eller att sympatisörer till al-Shabaab är välkomna ’flyktingar’ hos oss i Sverige.
Dessa delar politiska och religiösa, IE-kulturella, övertygelser med de vi anser vara banditer i Somalia.
Liknande band och kulturella övertygelser fanns/finns bland flyktingar/ekonomiska invandrare från det forna Jugoslavien.
Vad är det du inte fattar Gunnel?
Att alla inte är lika Myrdalska som du?
Permalänk | Anmäl
Tom Croker, 2011-08-22, 12:35
#7
Tack Kaufpauzo!
I love you today :-) Din analys är kristallklart sann för mig. Du skrev:
"Då skulle de invandringsvänliga debattörernas beröringsskräck försvinna. Beröringsskräcken har en tydlig orsak. Orsaken är en rädsla för det samhällshotande hatet.Hatet är verkligen samhällsfarligt. Gång på gång genom historien har vi sett att det leder till katastrof."
På 70/80-talet var det inga problem med att tala om brottslighet från olika invandrargrupper. Men efter BSS vågar en ansvarsfull människa inte öppna munnen. Man blir kidnappad av de värsta rasisterna!
Än värre är det när prominenta debattörer, typ Mauricio Rojas, pratar om brottslighet som "kultur" - utan att nämna vilka brott, vilken kultur. I en ospecifikt utsmetad demonisering av "invandrare".
Menar Rojas kanske finländare? De har i decennier varit ordentligt överrepresenterade i brott, i synnerhet i Stockholm.
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-08-22, 12:33
Helt rätt tänkt MAURICIO ROJAS och skönt då någon vågar skriva hur det står till. Helt makalöst att man inte kan debattera Integrationsdebatten i Sverige utan att alla PK-mäniskor ska skrika okvädesord.
Permalänk | Anmäl
Johnny Månsson, 2011-08-22, 12:33
# Johan Rönnblom
Du skriver:
"Anledningen till att du inte fick vara med på just det området är uppenbar: en kompakt majoritet av Sveriges befolkning tycker inte om dina åsikter på det området, och alliansen var klok nog att inse detta".
Men den typen av nomineringar behöver inte spegla vad folket tycker.
För att ta ett exempel. 2007 så valde en enhällig partikongress Mona Sahlin till partiledare. 100% av de röstberättigade på kongressen röstade på henne.
Innebar det att hon hade stöd av 100% av Sveriges befolkning.
-Nej
Innebar det att hon hade stöd av 100% av partiets medlemmar
-Nej
Innebar det att hon hade stöd av 100% av (s) väljarna
- Nej
De mätningar som gjordes av partiledarnas förtroende hos väljarna visade på lågt stöd för Mona Sahlin. Även (s) väljarna.
Kongressens beslut speglade bara vad kongressen ansåg. Inget annat.
Jag tror att det bland det svenska folket börjar finnas ett allt starkare stöd för Mauricio Rojas linje i integrationsfrågor.
Hans problem har kanske varit att han var före sin tid.
Han drev ju sin linje redan på den tid då Sahlin var integrationsminister mm och en stjärna på uppåtgående som fick obegränsar medieutrymme för att föra fram sina åsikter och medan det fortfarande fanns en massa journalister och andra opinionsbildare som lyssnade på henne.
Nu är den tiden förbi.
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2011-08-22, 12:38
#7 kafpauzo. "Avhumaniseringen av invandrare" som du skriver om finns nog främst i huvudet på det politiskt korrekta etablissemanget.
Det är oerhört enkelt att kritisera invandringspolitiken utan "avhumanisering av invandrare" eller "rasism" vilket bevisas varje dag på NewsMill.
Däremot är avhumaniseringen av invandringskritikerna oerhört vanlig, konkret och brutal.
Det är utan tvekan så att den mest omfattande och råaste främlingsfientligheten i Sverige riktas idag mot de som är invandringskritiska och som slentrianmässigt kallas för "rasister","högerextremister","nazister" osv i våra ledande medier utan urskillning.
Behandlingen av Sverigedemokraterna (ett nästan osannolikt mjukt invandringskritiskt parti) är alarmerande brutalt. Det verkar som om det finns en massa människor som bara går runt och hatar sverigedemokrater utan verklig anledning och som inte kan få nog av att exponera sitt hat mot dessa människor.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-08-22, 12:44
Vi går en intressant höst till mötes, som kan ge svar på likartade frågor. Skall t ex vissa folkvalda inte få vara med på Nobelfesten och glädjas tillsammans med andra folkrepresentanter? Och skall biskopen i Storkyrkan åter kasta ut sin bannbulla adresserad mot de som är folkvalda i vårt land? Eller skall statsministern över huvud taget ta fram tången för att åtminstone hälsa på 20 st folkvalda som finns på hans arbetsplats?
Mobbning och ren ondska visas öppet i vår lagsstiftande församling och i andra överklassrum. I väntan på att någon skall komma som kan peka med hela handen kan man lika gärna hoppa över nästa valdag och ligga kvar på sofflocket och sura.
Permalänk | Anmäl
Stig Bergman, 2011-08-22, 12:56
#11
Ann Hellsén,
Du påstår att i Norge är 100% av överfallsvåldtäkterna utförda av utomeurpeiska invandrare. Javisst! Fem identifierade personer = 100%.
Detta är ett typexempel på vandrings-skrönor som sprids av nätets aktiva hat-pratare. Jag har läst den norska rapporten...såhär säger den:
Vid överfallsvåldtäkter var samtliga misstänkta utlänningar. Det var dock endast fem identifierade gärningsmän. Två var under 18 år och två hade allvarliga psykiatriska diagnoser och ”kan ikke regnes som representative for sin etniske kultur.” Sexton överfallsvåldtäkter hade ingen känd gärningsman.
Norska polisen konkluderar: ”Grove generaliseringer om at Oslos voldtektsmenn er utlendinger og i hovedsak muslimer, er både feilaktig, utlistrekkelig og uheldig.”
Det handlar om Oslo. 152 kända gärningsmän. I Oslo har 27,3% av befolkningen utländsk bakgrund. 75% av de kända gärningsmännen hade europeisk bakgrund, de flesta norrmän (50 personer eller 33%). Av övriga 25% identifierade gärningsmän var 9 från Pakistan, 8 från Irak och 7 från Litauen samt några enstaka spridda nationaliteter. Det syns ingen överrepresentation av gärningsmän från muslimska länder.
Anne...Verkligheten, redogjort för på detta sätt liknar inte hat-pratet. Som synes tillbakavisar Oslo-polisen vad du säger. På vad sätt vet du bättre?
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-08-22, 12:53
#7 kafpauzo
Jag håller inte med. Den debatt jag varit med om det senaste året har i den allra största delen handlat om "hat" mot POLITIKEN, inte invandrare i sig.
Men finns så klart ett ogillande, både mot politiken i sig och mot invandrare som utnyttjar systemet. Jag rekommenderar läsning på Merit Wagers blogg. Här kan du läsa och till viss förstå människors "hat" mot såväl systemet (som politikerna slutat bry sig om) som invandrarna missbrukar (varför kommer alla som asylsökande istället för som immigranter? Varför ljuger de om sin ålder? Varför hittar de på asylskäl när de inte finns?). Läs också på MigiLeaks där du kan se officiella domstolsbeslut i ärenden där "flyktingar" ljugit om sin identitet, får PUT och sedan ansöker om PUT med sin riktiga identitet. Sådant missbruk, om så i liten skala, kan ju få den mest toleranta medborgaren att koka av ilska! Speciellt när det sker med politikernas goda minne!!!
Läs också om somaliernas missbruk av bidragssystemet (skilda enligt lag, men inte enligt muslimsk lag), en serie i Göteborgsposten från 2007 (http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.115816-28-10-07-goteborgs-somalier-e...).
Även om det är "en liten klick" eller inte.. så finsn här en förklaring.. den typen av hat du säkert menar (det rent rasistiska) måste man ju LETA efter att hitta!
Permalänk | Anmäl
Carl Roslin, 2011-08-22, 12:56
Tack Mauricio för en lysande debattartikel!
#7 kafpauzo! Det hat du så benhårt klamrar dig fast vid är en etikettering som inte är helt korrekt. Det mesta av det du uppfattar som hat är i grunden enbart en ilska över sakernas ordning, en ilska för att politiker och media inte låter medborgarna prata om en angelägen fråga. Man är urförbannad för att vi aldrig har fått rösta om den mångkulturella samhällsordningen, man är rosenrasande för att den som andas kritik mot politiken regelmässigt benämns rasist och främlingsfientlig. Att ständigt kalla detta för hat är ännu ett sätt att klistra på motståndarna en etikett, likt etiketten rasist, för att få sitta kvar på problemformuleringsprivilegiet. Det största hatet är i så fall från vänsterflanken, som vägrar att initiera en sakdebatt, utan som ständigt svänger sig med invektiv.
De invandrarvänliga debattörerna sprider ett nattsvart hat mot sverigedemokratiska väljare, som demoniseras som lågbetalda, arbetslösa vita unga män, en nidbild som man är mån om att bibehålla. Några djupare efterforskningar är inte aktuella, för då kan ju den klichén falla.
Vänsterns hat manifesteras i utfallen mot Gudmundson, som i raljerande ton ansåg att han borde mördas. Vänsterns hat har visat sig i villigheten att utnyttja Osloterroristens dåd som förevändning för att demonisera Sverigedemokraterna ytterligare. Media hänger beredvilligt på mobbningskampanjerna.
Den dehumanisering som sker i samhället idag av SD och dess väljare, visar tydligt på etablissemangets och medlöparnas blindhet för att behandla människor olika. Gäller inte "vi gillar olika" när det rör åsikter?
Jan Lundberg på Axessbloggen har skrivit intressant om vänsterns näthat, som oförblommerat får härja i tidningsspalterna, medan motståndarsidan hålls stången och knappt får inte genmälen trots att deras namn hängs ut i debattartiklar.
Hur media springer makthavarnas intressen kan ni läsa i senaste krönikan av en journalist som tröttnat på medlöperiet. Här finns länksamlingen: www.korta.nu/jc
Permalänk | Anmäl
Cavatus Carlson, 2011-08-22, 13:03
Det ska givetvis vara "etablissemangets och medlöparnas blindhet för att behandla människor LIKA" i mitt inlägg ovan.
Permalänk | Anmäl
Cavatus Carlson, 2011-08-22, 13:05
Det ska givetvis vara "etablissemangets och medlöparnas blindhet för att behandla människor LIKA" i mitt inlägg ovan.
Permalänk | Anmäl
Cavatus Carlson, 2011-08-22, 13:10
@25 Gunnel Gomér
". I Oslo har 27,3% av befolkningen utländsk bakgrund." Jag vet inte vilken källa du har för siffran. Men tycker du inte själv att det är lite lustigt att man på mindre än 20-25 år bytt ut snart en tredjedel av befolkningen? Tycker du inte, relativt den höga siffran, att hatet är ganska litet? Jag tycker Oslo verkar vara ett väldigt tolerant samhälle, där man utan större motsättningar bytt ut en större del av befolkningen och dessutom stått för kalaset rent ekonomiskt, såväl resan hit som försörjning på plats.
Vilken folkomröstning var det nu igen som sa att det var politikernas uppdrag att skapa det samhället?
Vad vill jag komma? Att det uppstår en motkraft mot detta finner jag fulltständigt normalt. Att det "blåser högervindar över Europa" finner jag som en sund reaktion. Både norrmän och svenskar börjar vakna upp ur sin berömda slummer och nu inser vi hur stora förändringarna samhället är. Några invandrare i Gnosjö, några i Svedala.. till slut har vi i vissa kommuner mer än 50% med invandrarbakgrund. I vissa stadsdelar över 90%, när rasisterna flyttat därifrån, så klart. När de politiskt korrekta ivrigt hejjar på den galna massinvandringen, så måste man "dehumanisera" kritikerna till det mångkulturella samhället och inte minst de som vill kraftigt begränsa invandringen (SD).
Permalänk | Anmäl
Carl Roslin, 2011-08-22, 13:20
#25 Du ljuger eller så är du okunnig. Eftersom jag läst en del av dig så vet jag att du ljuger, därför att du ofta gör det.
Dessa fem personer är bara för året 2010.
Räknar man med alla för alla fem åren så är vi uppe i flera hundra. Och sen är mörkertalet på 70-80 % utöver det.
Ledsen. Du måste ljuga bättre än så.
Du kanske ska bli journalist?
De premierar att du tänker i trånga, på förhand godkända, mallar framför talang och oberoende. Du skulle passa in perfekt med dina förvanskningar och ditt propagandasinne.
Permalänk | Anmäl
Anna Hellsén, 2011-08-22, 13:21
"75% av de kända gärningsmännen hade europeisk bakgrund, de flesta norrmän (50 personer eller 33%). Av övriga 25% identifierade gärningsmän var 9 från Pakistan, 8 från Irak och 7 från Litauen samt några enstaka spridda nationaliteter."
#25 Gunnel Gomér. Ligger inte Litauen i Europa?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-08-22, 13:29
Gunnel Gomér #20
Tack Gunnel!
Ja, på den här barrikaden står du och jag på samma sida! Tyvärr är det väldigt sällan jag orkar debattera det här ämnet. Att betrakta hatet rakt i vitögat gör mig snabbt utmattad och helt urlakad. Jag försöker lära mig att inte reagera så starkt.
Det är verkligen sant som du säger, att på 70/80-talet var det inga problem att debattera brottslighet hos olika invandrargrupper, liksom en rad andra problem. Man diskuterade sakligt och sökte lösningar, konstruktivt och målmedvetet. Idag är det alltid en flod av inlägg som trasar sönder alla sådana försök genom att i triumferande ton säga att statistiken minsann måste betyda att alla i en utpekad grupp är sämre människor än andra, och någon annan hakar på, och det blir en flod av smutskastning.
Att ha en saklig debatt med fokus på orsaker och lösningar blir helt omöjligt i störtfloden av skadeglad smutskastning. Det är förfärligt tragiskt.
Permalänk | Anmäl
kafpauzo, 2011-08-22, 13:30
@Gunnel Grommér:
Läs och lyssna:
www.p4.no/story.aspx?id=272134
Din och de dinas ständiga försök till Damage Control gör att allt fler misströstar i att det räcker med debatt för att få stopp på skiten...
Permalänk | Anmäl
Olle Olsson, 2011-08-22, 13:34
Re Gunnel Gomér: Varför har du så svårt att hålla dig till sanningen? Till skillnad från dig så har jag läst Oslopolisens rapporter från såväl 2007 som 2009.
Inget du skriver har stöd i dom rapporterna.
Allmänt om artikeln:
Mauricio Rojas och många andra har missförstått. Han tycker det är dåligt att han själv och Per Gudmundsson mobbas ut och ret av hotas av Maktelitens SA-trupper i AFA. Visst är det dåligt. Om man vill ha det samhälel som Rojas vill ha. 7-klövern och meida-folket vill inte det. Dom har helt andra visioner om hur samhället skall vara. Yttrandfrihet skall förståss råda, men bara så länge man inte kritserar Mångkulutren som idé, eller än värre, nämner någon som kan få invandring att framstå som något negativt.
Rojas (och troligen Gudmundsson) vill ha ett samhälle där folk har någorlunda lika värderingar, moral, syn på staten etc. Det går också stick i stäv med Makteliten. Isätllet vill man där ha integration. Folk från andra länder ska i så stor utsträckning som möjligt kunna fortsätta med sina seder och bruk, sitt språk, slippa arbeta etc. Istället för att ha en samhällsgemenskap vill man bygga en Mångkultur där Svenne Banan har ytterst lite gemensamt med dom lågutbildade, och ofta muslimska, MENA-folk som man tar in i stora mångder.
Intressset från den vanliga Svenskens sida att bidraga konstruktivt till att bekosta det här minskar förståss med tiden, och allt fler kommer att vända samhället/staten ryggen.
Permalänk | Anmäl
Leif D, 2011-08-22, 13:40
Klargörande och välformulerad artikel. I det sociokulturella arvet ingår som jag ser det, den mycket viktiga faktorn socialisering av individen. Man socilaliseras i den miljö som man växer upp i. Vuxna migranter är alltså socialiserade i en annan skild kultur och i vissa fall under mycket dåliga förhållanden med våld etc. Har man passerat barnstadiet kan man sägas vara färdigsocialiserad. Det krävs alltså mycket av egen vilja för att bli resocialiserad.
Permalänk | Anmäl
Björn Boström, 2011-08-22, 13:41
#9 Gunnel Gomér,
>>Brott av typen, rån, våldtäkt, misshandel, bedrägerier, inbrott, narkotikaförsäljning...det är avskydda brott i hela världen. Det är "o-kultur" i hela världen. Det kan rimligen inte handla om kulturmönster.
Sorgligt naivt och politiskt korrekt som vanligt, Gunnel G.
Sverige var ett klansamhälle till i runda tal femhundra år sedan.
Du kanske skulle ta och läsa lite om hur svenska samhället såg ut för tusen år sedan -- och hur dåtida Skandinaviska entrepenörer berikade sig i t.ex. England och Irland? (Se t.ex. den isländska befolkningen om våldtäkter -- X-kromosomer kom till stor del från Irland...)
För ett mer närliggande exempel Gunnel, se just mobbningen av Rojas. Troende/Idealister ljuger och gör vad som helst, för att skydda sig från kritik och ifrågasättande av sina åsikter.
(Jag är glad jag är anonym när jag talar om för dig att du är lika naken som kejsaren...)
Så även i vår tid ligger dåligt beteende närmare än vad du tycks tro.
Permalänk | Anmäl
u_1620, 2011-08-22, 13:45
Anna Hellsén #11
Du gör exakt det som jag beskriver. Du pekar ut vissa grupper, och låtsas som om alla människor i dessa grupper var sämre människor. Du struntar i att brottslingarna är en liten minoritet inom varje grupp. Du låtsas som om brottslingarna var typiska för gruppen.
Det är ju exakt det jag skrev i #7. Jag skrev "I hatets logik spelar det ingen roll att brottslingar är en liten minoritet i gruppen. Alla med fel bakgrund ska hatas."
Enligt denna hatets logik borde vi män hatas mer än några andra människor. Bland brottslingarna är vi män mer överrepresenterade än någon annan grupp. Betyder det att varje man som man möter bör betraktas med misstänksamhet, som en sannolik brottsling?
Hatets logik är orimlig.
Permalänk | Anmäl
kafpauzo, 2011-08-22, 13:42
@33
"Att betrakta hatet rakt i vitögat gör mig snabbt utmattad och helt urlakad"
Mig också. Att våra folkvalda verkar hata oss medborgare och skattebetalare, är oerhört frustrerande. När de dessutom gör det, ivrigt hjälpta av journalister och redaktörer i massmedia, ja, då blir man galen av bara tanken.
Det multikulturella projektet har havererat, såsom den så kallade "invandringspolitiken". Vi tar emot flest av alla västländer (källa UNHCR) när man ser till invandrare i relation till befolkningsmängd. Dessutom har vi gett amnesti till de som inte har asylskäl och vägrar lämnar landet. Just nu förbereder regeringen och MP att ge dessa 30-40.000 ytterligare friheter i form av välfärd. Riktigt bisarrt. Det är ju människor som skulle ha lämnat vårt land.
Den här härdsmältan genererar så klart hat! Hat mot förd politik, hat mot folks ovilja att bry sig, hat mot de som förnekar verkligheten eller vägrar åtminstone se VÅR syn på saken (som ni) och hat mot de som missbrukar vår välfärd.
När vi har den största invandringen av alla länder i västeuropa och försöker föra en debatt kring detta "söker lösningar", så måste man väl kunna vara EMOT denna massinvandring utan att för den delen HATA?
Vi har könsapartheid i muslimska friskolor, vi har könsapartheid på simhallar, vi har problem med hedersmord och vi har problem med att 60-70.000 flickor inte får åtnjuta den frihet vi andra har, dvs välja sin livspartner. Vad är orsaken till dessa problem och vilka lösningar ser du? Mångkultur som lösning? Eller assimilation? Vissa tycker att minskad invandring är en lösning, andra tycker att vi måste kräva mer av den som vill invandra, t ex att denne kan försörja sig själv, lära sig språket och bidra till samhället.
Vad tycker DU Kafpauzo, förutom att du hatar alla som är mot dig?
Permalänk | Anmäl
Carl Roslin, 2011-08-22, 13:49
@kafpauzo. Verkligen väl formulerat. Det är precis så jag ser på saken också. Även om jag inte vara sig vill smutskasta Rojas eller ens säga att han har fel. Så är hans budskap ändå farligt. Inte, som jag sa för att det är lögn och propaganda. Utan för att det finns alldeles för många som vill använda det han säger till just hat och propaganda, istället för att analyserar det och berika debatten. Kunna förstå och lösa det riktigt underliggande problemet istället för hets till att stänga gränser, nedvärdera och sprida fördomar om människor från andra länder. Om alla vore redo att lugnt och sansat kunna fundera, reflektera och analysera all fakta istället för att direkt börja peka efter syndabockar och hot skulle någon som Rojas aldrig ha behövt tystas.
Permalänk | Anmäl
Pits, 2011-08-22, 13:47
Lisen Larsson #12 skriver: "# 7, du tror inte att "hatspridarna" är ett direkt resultat av att det inte alls funnits en debatt?"
Nej, det tror jag inte. I länder där hatfylld debatt får fritt spelrum minskar inte hatspridningen.
Tänk också på att det inte finns någon debatt om hur vi män är kraftigt överrepresenterade bland brottslingarna. Trots att detta inte debatteras ser jag inga floder av misstänksamhet och hat mot män som sannolika brottslingar.
Problemet är inte att brist på debatt skapar hat. Problemet är att hat hindrar saklig debatt.
Permalänk | Anmäl
kafpauzo, 2011-08-22, 13:53
"Att betrakta hatet rakt i vitögat gör mig snabbt utmattad och helt urlakad. Jag försöker lära mig att inte reagera så starkt."
#33 kafpauzo. Om det nu finns seriös forskning som visar att vissa invandrargrupper är kraftigt överrepresenterade när det gäller viss brottslighet och att detta inte går att förklara rakt av med "socioekonomiska faktorer" är det väl av högsta vikt att ta reda på orsakerna mha en öppen debatt.
Personligen anser jag att det är alarmerande att människor som kommit till Sverige som flyktingar och anhöriga sysslar med brottslighet överhuvudtaget.
Det ska förstås vara nolltolerans mot importerad brottslighet. Vi har nog så det räcker ändå.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-08-22, 14:07
#40 Pits. Vill du förbjuda allt som kan missbrukas?
Varför får vi inte diskutera invandringen och komma med olika hypoteser till varför den fungerar som den gör?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-08-22, 14:10
Gunnel Gomer lever i sin varld medan vi ovriga lever i verkligheten. Tillsammans med Kaufpazo fortsaetter hon sprida logner och hat mot framforallt svenska maen.
Vilket sorgligt liv hon maste leva. Jag skickar en stor kram Gunnel saa att lite av din bitterhet forsvinner.
Permalänk | Anmäl
World Traveller, 2011-08-22, 14:08
@Bo T, det har jag inte sagt. Tycker att det är jättebra att människor debatterar och diskutera för annars kommer ju inte utvecklingen framåt, men när det gäller att framföra hat och fördomar är det en helt annan sak. Jag har sagt att jag förstår varför Rojas har tystas, med tanke på hur hans information bara väntas att få användas av dregglande antiislamister, rasister, nazister osv. Hade det funnits ett mer rationellt debattklimat hade hans forskningen inte haft något problem med att komma ut då det inte använts på fel sätt. Tvärt om, då tror jag till och med att sådana påståenden skulle kunna användas för att se nya sidor på problemet. Och Nej jag tror inte på förbud. Tvärt om, ju mer som är lagligt desto bättre. Tror inte man kan lagstifta bort behov.
Permalänk | Anmäl
Pits, 2011-08-22, 14:17
Fy f-n vad jag skäms över Sverige. Så "förbenat" pinsamt att jag saknar vettiga ord att skriva.
Väck mig ur denna PK-mardröm. Snälla.
Permalänk | Anmäl
Arne, 2011-08-22, 14:21
#41
Har du helt glömt debatten som Schyman drev angående högre skatt för män som grupp?
Permalänk | Anmäl
Mathias Granath, 2011-08-22, 14:25
#30
Hej Carl!
Jag hade den norska polisrapporten som källa för att 27,3% av befolkningen i Oslo är utlandsfödd. Sannolikt är mer än hälften av dem svenskar, danskar och islänningar. Allra mest svenskar skulle jag tro.
I Stockholms kommun är det 19-20% utlandsfödda. För 15 år sedan var det 14%.
De kriminella i Sverige är 2-5% av befolkningen, beroende på var man drar gränsen för "kriminell". Nitton av tjugo lever skötsamma liv. Samma skötsamhets-siffra gäller såväl infödda som utlandsfödda. Vissa nationaliteter, t ex sub-Sahara och bortre Asien, är ordentligt under-representerade i brott. Generellt gäller att invandrade tjejer/kvinnor är underrepresenterade i brott i jämförelse med svenska tjejer/kvinnor.
Svensk arbetarklass är dubbelt så kriminell som svensk medelklass. Män är så pass kraftigt överrepresenterade i all slags brottslighet att vi kan sätta likhetstecken mellan kriminell och "man".
Jag känner i luften Carl...att du bär på en stark övertygelse om "brottslighet" som något typiskt för flyktingar. Här har du fel. Det vanligaste är att det är arbetskraftsinvandrare som begår brott, som "importerats" av arbetsgivare för att utföra brottsliga handlingar.
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-08-22, 14:23
@World Traveller. Jaha, vilken verklighet lever du i då? Vad är det du har genomlevt och du vet som gör att du tycker kunna ta dig patent på vad verkligheten är. Du är en person på över 6 miljarder i världen, 1 på över 9 miljoner i Sverige. World Traveller... my ass... skulle bli imponerad om du ens har tagit dig hela pendeltågslinjen.
Permalänk | Anmäl
Pits, 2011-08-22, 14:27
Bo T skriver i #23: "#7 kafpauzo. "Avhumaniseringen av invandrare" som du skriver om finns nog främst i huvudet på det politiskt korrekta etablissemanget."
Pröva att läsa den här diskussionen som du deltar i. Somliga debattörer är väldigt, väldigt angelägna att peka ut vissa invandrargrupper som särskilt brottsbenägna. De pekar ut gruppen, och låtsas samtidigt som om brotten var något karakteristiskt för gruppen. De låtsas som om varje individ i gruppen var brottsbenägen.
"Däremot är avhumaniseringen av invandringskritikerna oerhört vanlig, konkret och brutal."
Visst händer det att man t ex pekar på att främlingsfientliga är mer brottsbenägna än andra, som ett sätt att visa att de kastar sten i glashus. Men vill du påstå att det sker lika ihärdigt, envetet och hatiskt som det utpekande av invandrargrupper som vi ser i den här diskussionen?
Observera att det som du hallar "avhumaniseringen av invandringskritikerna" inte handlar om att man pekar ut person A för att han råkar ha samma bakgrund som den otrevliga person B. Man pekar ut person B själv, han som gör det otrevliga. Orsaken till utpekandet är det otrevliga som person B själv väljer att göra, och alltså själv är ansvarig för.
"Det verkar som om det finns en massa människor som bara går runt och hatar sverigedemokrater utan verklig anledning och som inte kan få nog av att exponera sitt hat mot dessa människor."
Det är en reaktion på hatbudskapen som ständigt dyker upp i tidningars kommentarsfält mm. Reaktionen är en avsky mot själva hatspridningen som sådan. Inte mot en grupp som har en viss bakgrund, utan mot ett visst agerande.
Det är agerandet som väcker avsky, inte gruppen.
Det är djupt obehagligt att se människor trycka ner sina medmänniskor så ihärdigt, så hätskt och så systematiskt.
Permalänk | Anmäl
kafpauzo, 2011-08-22, 14:29
#44
Jag är inte bitter World Traveller...jag är rädd! Nätet svämmar över av Hate Speech, monomant hat-prat mot "invandrare, läs muslimer/judar/o-människor. Det finns inte ett enda samhällsproblem som inte kan lösas genom att göra sig av med flyktingarna - tycks det.
Men varje gång jag lämnar nätet och umgås med folk i allmänhet märker jag att de inte alls är som hat-pratarna. Då blir jag lugn igen.
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-08-22, 14:32
195 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Den etablerade tyckarskaran har en del att förklara, som man underlåtit att göra sedan BRÅ's första rapport 1996. Var så god och gör det nu!
Träffsäkert. Ja, mitt i prick skulle man kunna säga.
Tack för en outhärdlig bild av vad som pågår i Sverige.
Det finns skäl att återkomma till fakta.
Hur ser statistiken ut 2011? Är den lämpligt sammanställd för att man ska kunna dra slutsatser om kopplingen mellan kriminalitet och etnicitet?
Inga vettiga slutsatser kan dras utan vettig statistik. Därför är det ur demokratisk synvinkel ett viktigt politiskt uppdrag att ta fram sådan statistik för att folk ska kunna skaffa sig en vettig uppfattning om hur invandringen påverkar Sverige.
Beatrice Ask och Tobias Billström torde vara ansvariga för att statistiken tas fram och presenteras på ett lättillgängligt sätt för medborgarna.
Sen kan de utifrån statistiken motivera sitt eget handlande och diskutera långsiktiga mål och metoder för att nå målen.
Jättebra. Det du tar upp här, blir snart en riktig "härdsmälta" inom Svensk Politik. När skalet spricker kravlar maskarna ut och försöker hitta närmaste grop att gömma sig i.
Du var och ÄR modig som vågat tala ut, Maud slutar babbla osanningar snart, då är vi kvitt hennes illusioner i alla fall.
Sanningen inget annat än sanningen, tyvärr ligger den inte högt i kurs i dagens PK-samhälle.
Janne Josefsson kallade hela det mångkulturella projektet - som man utförde utan att tillfråga befolkningen - som 'det största sveket i vår tid'.
Vi kan nu bevittna den alltmer omfattande balkaniseringen.
Vi har nått en punkt där det i praktiken är omöjligt för en etablerad politiker som inte är med i SD att säga något substantiellt om massinvandringen/mångkulturen som så uppenbart har havererat utan att få samma behandling som Mauricio Rojas.
Detta är ett problem, eftersom det gör att SD får en total hegemoni på problemsforumuleringsprivilegiet, eftersom alla andra är för fega att öppet tala om de enorma problem som vuxit fram.
Sen är medierna också väldigt skyldiga, som ofta agerar mer som propagandister än neutrala ifrågasättare. Inte minst nu på den senaste mångfaldsbarometern som var rena propagandafesten jämfört med om man faktiskt läsa hela rapporten.
En dag så kommer detta odemokratiska beslut man tog över huvudet på befolkningen att sluta riktigt illa. Det kommer bli rentav läskigt, men ansvaret vilar tungt på dem som inte ville prata om det här och lät problemen växa och gro i det tysta tills det exploderade. Titta bara på Norge.
Det är framtiden för vårt allt mer sargade och splittrade samhälle om inte problemen börjas att diskuteras och några reella åtgärder påbörjas.
Jag tror det största problemet är att försöka hålla sig till en meningsfull debatt trots de många, många människor som istället för analys ägnar sig åt att avhumanisera invandraren.
Det blir väldigt snabbt en grov, hatisk stämning där varje människa från fel bakgrund ska förtalas. I hatets logik spelar det ingen roll att brottslingar är en liten minoritet i gruppen. Alla med fel bakgrund ska hatas. Hatet och angreppen gör det omöjligt att föra en saklig och meningsfull diskussion om sakfrågorna.
Om vi på något sätt kunde slippa hatspridarna skulle meningsfulla diskussioner bli möjliga. Då skulle de invandringsvänliga debattörernas beröringsskräck försvinna. Beröringsskräcken har en tydlig orsak. Orsaken är en rädsla för det samhällshotande hatet.
Hatet är verkligen samhällsfarligt. Gång på gång genom historien har vi sett att det leder till katastrof.
Med rätt debattklimat mår samhället faktiskt bra av att det finns olikheter och konflikter, så vi tvingas att lära oss möta olikheter och lösa konflikter. Problemen går att lösa, och vägen dit är lärorik och hälsosam för hela samhället. Alla mår bra av det, alla får det bättre. Men för att komma framåt måste vi slippa både den samhällshotande hatspridningen och beröringsskräcken.
I hatattackerna ser man vilka det är som ägnar sig åt avhumanisering. Det är inte invandrarna.
Det är märkligt att människor som förgiftar vårt samhälle på detta vidriga, hatiska sätt kan tro sig vara bättre människor än vanliga snälla Svenssons som råkar vara födda i andra länder.
Tänk om hatspridarna kunde inse att de inte är förmer, att de inte är överlägsna, att alla människor är människor, att vägar går att hitta.
Samma gäller förstås de invandrarvänliga debattörerna. Men jag kan inte se att dessa sätter i system att sprida hat, med undantag av hat mot hatet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dehumanization
Tack Rojas!
Innan du drog var jag en Moderat som hoppades på dig och dina tankar. Jag var en Moderat som gillade tankarna i Moderaternas skrift "land för de hoppulla". Mkt av de problemen vi dag ser hade kunnat undvikas om inte den politiska korrektheten lagt sig som en blöt filt över debatten.
Sverige har dragit sin egen befolkning vid näsan så länge, så en sanningskommission vore rent av på sin plats.
Sanningen skulle åtminstone delvis återupprätta de karaktärsmord som svensk media och politiker utsatt oliktänkare för genom åren.
Än viktigare skulle vara att sanningen skulle kunna delges folket som således får en reell chans att bedöma de alternativ som Svensk politik erbjuder.
Inte minst skulle en rättvis bedömning kunna göras av denna politik som i stora stycken liknar nationellt självmord.
Behöver jag säga att jag inte längre stödjer vare sig Alliansen eller de röd-gröna?
Mvh
Ceasar Andersson
En fundra...
Mauricio Rojas skriver: "Hur kunde det arv av livserfarenheter och socialt betingade kulturmönster som människor bär med sig inte spela roll när det gäller just brottsligheten? "
Arv av kulturmönster? Jag förstår faktiskt inte detta. Jag bortser nu från sådant som grekiska parkerings(o) vanor o dyl.
Brott av typen, rån, våldtäkt, misshandel, bedrägerier, inbrott, narkotikaförsäljning...det är avskydda brott i hela världen. Det är "o-kultur" i hela världen. Det kan rimligen inte handla om kulturmönster.
Min förklaring är mer "individrelaterad"...att kriminellt aktiva individer söker sig utomlands. De är på flykt undan repressalier i hemlandet. Viss brottslighet, typ smuggling, människohandel, narkotikaförsäljning, är kraftigt internationell till sin natur. Den organiserade brottsligheten flyttar sina hantlangare mellan städer och olika EU-stater. Vissa branscher, typ restauranger, importerar arbetskraft, avsedda för både arbete och brott. Krigsbrottslingar kan "gömmas" genom sådana anställningar.
Sedan gammalt vet vi att heroin-langarna i Stockholm inte så sällan var nigerianer på turistvisum, inbjudna av en landsman som permanent bor i Sverige. Att nigerianska prostituerade i Norge och Danmark kuskade runt mellan städer och mellan EU-länder. Ofta på pappret anställda som hembiträden eller kallskänkor. Men betyder det att Kulturen i Nigera är sådan?
Nä, Mauricio Rojas!
De här "kultur"-resonemangen blir tomt rasistiska om vi inte talar om vilken slags brottslighet vi menar...och om vi inte kan relatera viss brottslighet till viss etnisk kultur...en plats på jorden där sådana brott är accepterade.
Lögnen är mitt vapen!
/ Svenska journalister
# 7, du tror inte att "hatspridarna" är ett direkt resultat av att det inte alls funnits en debatt? De som vill ha en saklig debatt klumpas ju i hop med nynazister. Avsaknaden av en saklig debatt beror nog snarare på att media och politiker aktivt försöker tysta ned all kritik.
Mauricio, problemet var nog inte vilka frågor du tog upp, utan de "lösningar" du föreslog.
Du beklagar dig över att du 2006 fick erbjudande om att vara med på den högsta politiska nivån i Sverige - men inte jobba med just integrationsfrågor. De flesta skulle bli glada och tacksamma för ett sådant erbjudande.
Anledningen till att du inte fick vara med på just det området är uppenbar: en kompakt majoritet av Sveriges befolkning tycker inte om dina åsikter på det området, och alliansen var klok nog att inse detta.
Det har funnits två stora tabun i debatten om invandringen i Sverige.
Det första handlar om invandringen och brottsligheten. Det tror jag så sakteliga är på väg att brytas.
Det andra handlar om kostnaderna för invandringen. Ett område som alltjämt är tabubelagt.
Enligt Universitetslektor Lars Jansson som räknade på vad invandringen kostar så uppgick invandringens årliga kostnader 1990 till 100 miljarder kronor för att därefter öka till 267 miljarder år 1999.
Vad gäller utvecklingen av kostnaderna för invandringen så skrev han:
”Invandringskostnaden ökade årligen med 11 procent under hela 1990-talet. Det är nästan tre gånger så mycket som ökningen för hela den offentliga sektorn, 3,8 procent. Här framträder en huvudorsak till att välfärden kommit på fallrepet. Den andel av BNP som togs i anspråk för invandringen har nästan fördubblats från 7 till 13,5 procent. Invandringen kostar 18 gånger mer per år än utvecklingsbiståndet, som riksdagen brukar diskutera.”
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/vad-kostar-invandringen_61728.svd
En del har ifrågasatt beloppen som Lars Jansson angav (dock utan att kunna prestera några egna beräkningar) däremot så har jag inte sett att någon ifrågasatt att kostnaderna ökade kraftigt under 1990-talet. Även om de belopp som Lars Jansson angav ej är dom exakta så kan han mycket väl ha rätt i sin slutsats om att kostnaderna för invandringen är en ”huvudorsak till att välfärden kommit på fallrepet”.
Bara det faktum att en universitetslektor måste sitta och räkna på dessa kostnader visar att området är tabubelagt. Kostnaderna för invandriingen borde staten redovisa öppet på samma sätt som man redovisar andra kostnader som tex försvarets eller domstolarnas.
Segraren i tävlingen om årets viktigaste debattartikel kan koras redan nu trots att mer än fyra månader återstår av 2011. And the winner is Mauricio Rojas
”det svåra är för politikerna att veta hur man ska agera utifrån kunskapen.”
Va?! Varför svårt, bara att titta på Danmark och översätta till svensk lag. Begränsa invandringen, utvisa kriminella, krav på assimilation, sätta gränser för islamisterna etc.
Men det finns ingen vilja inom sjuklövern att sätta stop för eländet. Hela orter förfaller i kriminell anarki blandad med medeltida klankultur och islam. Bara SD kan stoppa självmordet. Blir förvånad om det kommer annat än tystnad som reaktion på det MR skriver, "deus ex machina" i PK-tyranni är tystnaden som kväve*. Men det funkar inte längre för problemen är för stora, översätter vi norsk brottsstatistisk till svenska förhållande genom att multiplicera med 2 (grov underskattning) ser vi att tusentals medborgare blir personligen berikad genom brottslighet. Det blir en mandat extra till SD varje år bara på detta eftersom ingen annan bryr sig.
All min beundran - Gudmundson, och Rojas, Sveriges dissidenter.
Den grövsta form av kränkning som förekommer i detta land det är den som Reinfeldt, Sahlin, Maud Olofsson, Ullenhag och det skenheliga hycklande etablissemanget utsätter alla som råkar vara födda blonda och blåögda för.
Den exklusiva minoritetens förtryck av den intet ont anande majoriteten.
Och det är lika äckligt vidrigt här som i Kina, Myanmar, Zimbabwe, Syrien eller var som helst.
http://soldatmamma.blogspot.com
TACK MAURICO ROJAS ! DU ÄR SAKNAD OCH INGEN KUNDE HÅLLA SÅDANA GLÖDANDE TAL SOM DU - KOM TILLBAKS TILL SVERIGE ....KOM !!. MED VÄNLIG HÄLSNING.
Fru Gomér,
” Brott av typen, rån, våldtäkt, misshandel, bedrägerier, inbrott, narkotikaförsäljning...det är avskydda brott i hela världen. Det är "o-kultur" i hela världen.”
Du har uppenbarligen inte rest särskilt mycket i världen eller har satt dig in i hur tex den islamistiska grenen al-Shabaab opererar just nu.
Eller att sympatisörer till al-Shabaab är välkomna ’flyktingar’ hos oss i Sverige.
Dessa delar politiska och religiösa, IE-kulturella, övertygelser med de vi anser vara banditer i Somalia.
Liknande band och kulturella övertygelser fanns/finns bland flyktingar/ekonomiska invandrare från det forna Jugoslavien.
Vad är det du inte fattar Gunnel?
Att alla inte är lika Myrdalska som du?
#7
Tack Kaufpauzo!
I love you today :-) Din analys är kristallklart sann för mig. Du skrev:
"Då skulle de invandringsvänliga debattörernas beröringsskräck försvinna. Beröringsskräcken har en tydlig orsak. Orsaken är en rädsla för det samhällshotande hatet.Hatet är verkligen samhällsfarligt. Gång på gång genom historien har vi sett att det leder till katastrof."
På 70/80-talet var det inga problem med att tala om brottslighet från olika invandrargrupper. Men efter BSS vågar en ansvarsfull människa inte öppna munnen. Man blir kidnappad av de värsta rasisterna!
Än värre är det när prominenta debattörer, typ Mauricio Rojas, pratar om brottslighet som "kultur" - utan att nämna vilka brott, vilken kultur. I en ospecifikt utsmetad demonisering av "invandrare".
Menar Rojas kanske finländare? De har i decennier varit ordentligt överrepresenterade i brott, i synnerhet i Stockholm.
Helt rätt tänkt MAURICIO ROJAS och skönt då någon vågar skriva hur det står till. Helt makalöst att man inte kan debattera Integrationsdebatten i Sverige utan att alla PK-mäniskor ska skrika okvädesord.
# Johan Rönnblom
Du skriver:
"Anledningen till att du inte fick vara med på just det området är uppenbar: en kompakt majoritet av Sveriges befolkning tycker inte om dina åsikter på det området, och alliansen var klok nog att inse detta".
Men den typen av nomineringar behöver inte spegla vad folket tycker.
För att ta ett exempel. 2007 så valde en enhällig partikongress Mona Sahlin till partiledare. 100% av de röstberättigade på kongressen röstade på henne.
Innebar det att hon hade stöd av 100% av Sveriges befolkning.
-Nej
Innebar det att hon hade stöd av 100% av partiets medlemmar
-Nej
Innebar det att hon hade stöd av 100% av (s) väljarna
- Nej
De mätningar som gjordes av partiledarnas förtroende hos väljarna visade på lågt stöd för Mona Sahlin. Även (s) väljarna.
Kongressens beslut speglade bara vad kongressen ansåg. Inget annat.
Jag tror att det bland det svenska folket börjar finnas ett allt starkare stöd för Mauricio Rojas linje i integrationsfrågor.
Hans problem har kanske varit att han var före sin tid.
Han drev ju sin linje redan på den tid då Sahlin var integrationsminister mm och en stjärna på uppåtgående som fick obegränsar medieutrymme för att föra fram sina åsikter och medan det fortfarande fanns en massa journalister och andra opinionsbildare som lyssnade på henne.
Nu är den tiden förbi.
#7 kafpauzo. "Avhumaniseringen av invandrare" som du skriver om finns nog främst i huvudet på det politiskt korrekta etablissemanget.
Det är oerhört enkelt att kritisera invandringspolitiken utan "avhumanisering av invandrare" eller "rasism" vilket bevisas varje dag på NewsMill.
Däremot är avhumaniseringen av invandringskritikerna oerhört vanlig, konkret och brutal.
Det är utan tvekan så att den mest omfattande och råaste främlingsfientligheten i Sverige riktas idag mot de som är invandringskritiska och som slentrianmässigt kallas för "rasister","högerextremister","nazister" osv i våra ledande medier utan urskillning.
Behandlingen av Sverigedemokraterna (ett nästan osannolikt mjukt invandringskritiskt parti) är alarmerande brutalt. Det verkar som om det finns en massa människor som bara går runt och hatar sverigedemokrater utan verklig anledning och som inte kan få nog av att exponera sitt hat mot dessa människor.
Vi går en intressant höst till mötes, som kan ge svar på likartade frågor. Skall t ex vissa folkvalda inte få vara med på Nobelfesten och glädjas tillsammans med andra folkrepresentanter? Och skall biskopen i Storkyrkan åter kasta ut sin bannbulla adresserad mot de som är folkvalda i vårt land? Eller skall statsministern över huvud taget ta fram tången för att åtminstone hälsa på 20 st folkvalda som finns på hans arbetsplats?
Mobbning och ren ondska visas öppet i vår lagsstiftande församling och i andra överklassrum. I väntan på att någon skall komma som kan peka med hela handen kan man lika gärna hoppa över nästa valdag och ligga kvar på sofflocket och sura.
#11
Ann Hellsén,
Du påstår att i Norge är 100% av överfallsvåldtäkterna utförda av utomeurpeiska invandrare. Javisst! Fem identifierade personer = 100%.
Detta är ett typexempel på vandrings-skrönor som sprids av nätets aktiva hat-pratare. Jag har läst den norska rapporten...såhär säger den:
Vid överfallsvåldtäkter var samtliga misstänkta utlänningar. Det var dock endast fem identifierade gärningsmän. Två var under 18 år och två hade allvarliga psykiatriska diagnoser och ”kan ikke regnes som representative for sin etniske kultur.” Sexton överfallsvåldtäkter hade ingen känd gärningsman.
Norska polisen konkluderar: ”Grove generaliseringer om at Oslos voldtektsmenn er utlendinger og i hovedsak muslimer, er både feilaktig, utlistrekkelig og uheldig.”
Det handlar om Oslo. 152 kända gärningsmän. I Oslo har 27,3% av befolkningen utländsk bakgrund. 75% av de kända gärningsmännen hade europeisk bakgrund, de flesta norrmän (50 personer eller 33%). Av övriga 25% identifierade gärningsmän var 9 från Pakistan, 8 från Irak och 7 från Litauen samt några enstaka spridda nationaliteter. Det syns ingen överrepresentation av gärningsmän från muslimska länder.
Anne...Verkligheten, redogjort för på detta sätt liknar inte hat-pratet. Som synes tillbakavisar Oslo-polisen vad du säger. På vad sätt vet du bättre?
#7 kafpauzo
Jag håller inte med. Den debatt jag varit med om det senaste året har i den allra största delen handlat om "hat" mot POLITIKEN, inte invandrare i sig.
Men finns så klart ett ogillande, både mot politiken i sig och mot invandrare som utnyttjar systemet. Jag rekommenderar läsning på Merit Wagers blogg. Här kan du läsa och till viss förstå människors "hat" mot såväl systemet (som politikerna slutat bry sig om) som invandrarna missbrukar (varför kommer alla som asylsökande istället för som immigranter? Varför ljuger de om sin ålder? Varför hittar de på asylskäl när de inte finns?). Läs också på MigiLeaks där du kan se officiella domstolsbeslut i ärenden där "flyktingar" ljugit om sin identitet, får PUT och sedan ansöker om PUT med sin riktiga identitet. Sådant missbruk, om så i liten skala, kan ju få den mest toleranta medborgaren att koka av ilska! Speciellt när det sker med politikernas goda minne!!!
Läs också om somaliernas missbruk av bidragssystemet (skilda enligt lag, men inte enligt muslimsk lag), en serie i Göteborgsposten från 2007 (http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.115816-28-10-07-goteborgs-somalier-e...).
Även om det är "en liten klick" eller inte.. så finsn här en förklaring.. den typen av hat du säkert menar (det rent rasistiska) måste man ju LETA efter att hitta!
Tack Mauricio för en lysande debattartikel!
#7 kafpauzo! Det hat du så benhårt klamrar dig fast vid är en etikettering som inte är helt korrekt. Det mesta av det du uppfattar som hat är i grunden enbart en ilska över sakernas ordning, en ilska för att politiker och media inte låter medborgarna prata om en angelägen fråga. Man är urförbannad för att vi aldrig har fått rösta om den mångkulturella samhällsordningen, man är rosenrasande för att den som andas kritik mot politiken regelmässigt benämns rasist och främlingsfientlig. Att ständigt kalla detta för hat är ännu ett sätt att klistra på motståndarna en etikett, likt etiketten rasist, för att få sitta kvar på problemformuleringsprivilegiet. Det största hatet är i så fall från vänsterflanken, som vägrar att initiera en sakdebatt, utan som ständigt svänger sig med invektiv.
De invandrarvänliga debattörerna sprider ett nattsvart hat mot sverigedemokratiska väljare, som demoniseras som lågbetalda, arbetslösa vita unga män, en nidbild som man är mån om att bibehålla. Några djupare efterforskningar är inte aktuella, för då kan ju den klichén falla.
Vänsterns hat manifesteras i utfallen mot Gudmundson, som i raljerande ton ansåg att han borde mördas. Vänsterns hat har visat sig i villigheten att utnyttja Osloterroristens dåd som förevändning för att demonisera Sverigedemokraterna ytterligare. Media hänger beredvilligt på mobbningskampanjerna.
Den dehumanisering som sker i samhället idag av SD och dess väljare, visar tydligt på etablissemangets och medlöparnas blindhet för att behandla människor olika. Gäller inte "vi gillar olika" när det rör åsikter?
Jan Lundberg på Axessbloggen har skrivit intressant om vänsterns näthat, som oförblommerat får härja i tidningsspalterna, medan motståndarsidan hålls stången och knappt får inte genmälen trots att deras namn hängs ut i debattartiklar.
Hur media springer makthavarnas intressen kan ni läsa i senaste krönikan av en journalist som tröttnat på medlöperiet. Här finns länksamlingen: www.korta.nu/jc
Det ska givetvis vara "etablissemangets och medlöparnas blindhet för att behandla människor LIKA" i mitt inlägg ovan.
Det ska givetvis vara "etablissemangets och medlöparnas blindhet för att behandla människor LIKA" i mitt inlägg ovan.
@25 Gunnel Gomér
". I Oslo har 27,3% av befolkningen utländsk bakgrund." Jag vet inte vilken källa du har för siffran. Men tycker du inte själv att det är lite lustigt att man på mindre än 20-25 år bytt ut snart en tredjedel av befolkningen? Tycker du inte, relativt den höga siffran, att hatet är ganska litet? Jag tycker Oslo verkar vara ett väldigt tolerant samhälle, där man utan större motsättningar bytt ut en större del av befolkningen och dessutom stått för kalaset rent ekonomiskt, såväl resan hit som försörjning på plats.
Vilken folkomröstning var det nu igen som sa att det var politikernas uppdrag att skapa det samhället?
Vad vill jag komma? Att det uppstår en motkraft mot detta finner jag fulltständigt normalt. Att det "blåser högervindar över Europa" finner jag som en sund reaktion. Både norrmän och svenskar börjar vakna upp ur sin berömda slummer och nu inser vi hur stora förändringarna samhället är. Några invandrare i Gnosjö, några i Svedala.. till slut har vi i vissa kommuner mer än 50% med invandrarbakgrund. I vissa stadsdelar över 90%, när rasisterna flyttat därifrån, så klart. När de politiskt korrekta ivrigt hejjar på den galna massinvandringen, så måste man "dehumanisera" kritikerna till det mångkulturella samhället och inte minst de som vill kraftigt begränsa invandringen (SD).
#25 Du ljuger eller så är du okunnig. Eftersom jag läst en del av dig så vet jag att du ljuger, därför att du ofta gör det.
Dessa fem personer är bara för året 2010.
Räknar man med alla för alla fem åren så är vi uppe i flera hundra. Och sen är mörkertalet på 70-80 % utöver det.
Ledsen. Du måste ljuga bättre än så.
Du kanske ska bli journalist?
De premierar att du tänker i trånga, på förhand godkända, mallar framför talang och oberoende. Du skulle passa in perfekt med dina förvanskningar och ditt propagandasinne.
"75% av de kända gärningsmännen hade europeisk bakgrund, de flesta norrmän (50 personer eller 33%). Av övriga 25% identifierade gärningsmän var 9 från Pakistan, 8 från Irak och 7 från Litauen samt några enstaka spridda nationaliteter."
#25 Gunnel Gomér. Ligger inte Litauen i Europa?
Gunnel Gomér #20
Tack Gunnel!
Ja, på den här barrikaden står du och jag på samma sida! Tyvärr är det väldigt sällan jag orkar debattera det här ämnet. Att betrakta hatet rakt i vitögat gör mig snabbt utmattad och helt urlakad. Jag försöker lära mig att inte reagera så starkt.
Det är verkligen sant som du säger, att på 70/80-talet var det inga problem att debattera brottslighet hos olika invandrargrupper, liksom en rad andra problem. Man diskuterade sakligt och sökte lösningar, konstruktivt och målmedvetet. Idag är det alltid en flod av inlägg som trasar sönder alla sådana försök genom att i triumferande ton säga att statistiken minsann måste betyda att alla i en utpekad grupp är sämre människor än andra, och någon annan hakar på, och det blir en flod av smutskastning.
Att ha en saklig debatt med fokus på orsaker och lösningar blir helt omöjligt i störtfloden av skadeglad smutskastning. Det är förfärligt tragiskt.
@Gunnel Grommér:
Läs och lyssna:
www.p4.no/story.aspx?id=272134
Din och de dinas ständiga försök till Damage Control gör att allt fler misströstar i att det räcker med debatt för att få stopp på skiten...
Re Gunnel Gomér: Varför har du så svårt att hålla dig till sanningen? Till skillnad från dig så har jag läst Oslopolisens rapporter från såväl 2007 som 2009.
Inget du skriver har stöd i dom rapporterna.
Allmänt om artikeln:
Mauricio Rojas och många andra har missförstått. Han tycker det är dåligt att han själv och Per Gudmundsson mobbas ut och ret av hotas av Maktelitens SA-trupper i AFA. Visst är det dåligt. Om man vill ha det samhälel som Rojas vill ha. 7-klövern och meida-folket vill inte det. Dom har helt andra visioner om hur samhället skall vara. Yttrandfrihet skall förståss råda, men bara så länge man inte kritserar Mångkulutren som idé, eller än värre, nämner någon som kan få invandring att framstå som något negativt.
Rojas (och troligen Gudmundsson) vill ha ett samhälle där folk har någorlunda lika värderingar, moral, syn på staten etc. Det går också stick i stäv med Makteliten. Isätllet vill man där ha integration. Folk från andra länder ska i så stor utsträckning som möjligt kunna fortsätta med sina seder och bruk, sitt språk, slippa arbeta etc. Istället för att ha en samhällsgemenskap vill man bygga en Mångkultur där Svenne Banan har ytterst lite gemensamt med dom lågutbildade, och ofta muslimska, MENA-folk som man tar in i stora mångder.
Intressset från den vanliga Svenskens sida att bidraga konstruktivt till att bekosta det här minskar förståss med tiden, och allt fler kommer att vända samhället/staten ryggen.
Klargörande och välformulerad artikel. I det sociokulturella arvet ingår som jag ser det, den mycket viktiga faktorn socialisering av individen. Man socilaliseras i den miljö som man växer upp i. Vuxna migranter är alltså socialiserade i en annan skild kultur och i vissa fall under mycket dåliga förhållanden med våld etc. Har man passerat barnstadiet kan man sägas vara färdigsocialiserad. Det krävs alltså mycket av egen vilja för att bli resocialiserad.
#9 Gunnel Gomér,
>>Brott av typen, rån, våldtäkt, misshandel, bedrägerier, inbrott, narkotikaförsäljning...det är avskydda brott i hela världen. Det är "o-kultur" i hela världen. Det kan rimligen inte handla om kulturmönster.
Sorgligt naivt och politiskt korrekt som vanligt, Gunnel G.
Sverige var ett klansamhälle till i runda tal femhundra år sedan.
Du kanske skulle ta och läsa lite om hur svenska samhället såg ut för tusen år sedan -- och hur dåtida Skandinaviska entrepenörer berikade sig i t.ex. England och Irland? (Se t.ex. den isländska befolkningen om våldtäkter -- X-kromosomer kom till stor del från Irland...)
För ett mer närliggande exempel Gunnel, se just mobbningen av Rojas. Troende/Idealister ljuger och gör vad som helst, för att skydda sig från kritik och ifrågasättande av sina åsikter.
(Jag är glad jag är anonym när jag talar om för dig att du är lika naken som kejsaren...)
Så även i vår tid ligger dåligt beteende närmare än vad du tycks tro.
Anna Hellsén #11
Du gör exakt det som jag beskriver. Du pekar ut vissa grupper, och låtsas som om alla människor i dessa grupper var sämre människor. Du struntar i att brottslingarna är en liten minoritet inom varje grupp. Du låtsas som om brottslingarna var typiska för gruppen.
Det är ju exakt det jag skrev i #7. Jag skrev "I hatets logik spelar det ingen roll att brottslingar är en liten minoritet i gruppen. Alla med fel bakgrund ska hatas."
Enligt denna hatets logik borde vi män hatas mer än några andra människor. Bland brottslingarna är vi män mer överrepresenterade än någon annan grupp. Betyder det att varje man som man möter bör betraktas med misstänksamhet, som en sannolik brottsling?
Hatets logik är orimlig.
@33
"Att betrakta hatet rakt i vitögat gör mig snabbt utmattad och helt urlakad"
Mig också. Att våra folkvalda verkar hata oss medborgare och skattebetalare, är oerhört frustrerande. När de dessutom gör det, ivrigt hjälpta av journalister och redaktörer i massmedia, ja, då blir man galen av bara tanken.
Det multikulturella projektet har havererat, såsom den så kallade "invandringspolitiken". Vi tar emot flest av alla västländer (källa UNHCR) när man ser till invandrare i relation till befolkningsmängd. Dessutom har vi gett amnesti till de som inte har asylskäl och vägrar lämnar landet. Just nu förbereder regeringen och MP att ge dessa 30-40.000 ytterligare friheter i form av välfärd. Riktigt bisarrt. Det är ju människor som skulle ha lämnat vårt land.
Den här härdsmältan genererar så klart hat! Hat mot förd politik, hat mot folks ovilja att bry sig, hat mot de som förnekar verkligheten eller vägrar åtminstone se VÅR syn på saken (som ni) och hat mot de som missbrukar vår välfärd.
När vi har den största invandringen av alla länder i västeuropa och försöker föra en debatt kring detta "söker lösningar", så måste man väl kunna vara EMOT denna massinvandring utan att för den delen HATA?
Vi har könsapartheid i muslimska friskolor, vi har könsapartheid på simhallar, vi har problem med hedersmord och vi har problem med att 60-70.000 flickor inte får åtnjuta den frihet vi andra har, dvs välja sin livspartner. Vad är orsaken till dessa problem och vilka lösningar ser du? Mångkultur som lösning? Eller assimilation? Vissa tycker att minskad invandring är en lösning, andra tycker att vi måste kräva mer av den som vill invandra, t ex att denne kan försörja sig själv, lära sig språket och bidra till samhället.
Vad tycker DU Kafpauzo, förutom att du hatar alla som är mot dig?
@kafpauzo. Verkligen väl formulerat. Det är precis så jag ser på saken också. Även om jag inte vara sig vill smutskasta Rojas eller ens säga att han har fel. Så är hans budskap ändå farligt. Inte, som jag sa för att det är lögn och propaganda. Utan för att det finns alldeles för många som vill använda det han säger till just hat och propaganda, istället för att analyserar det och berika debatten. Kunna förstå och lösa det riktigt underliggande problemet istället för hets till att stänga gränser, nedvärdera och sprida fördomar om människor från andra länder. Om alla vore redo att lugnt och sansat kunna fundera, reflektera och analysera all fakta istället för att direkt börja peka efter syndabockar och hot skulle någon som Rojas aldrig ha behövt tystas.
Lisen Larsson #12 skriver: "# 7, du tror inte att "hatspridarna" är ett direkt resultat av att det inte alls funnits en debatt?"
Nej, det tror jag inte. I länder där hatfylld debatt får fritt spelrum minskar inte hatspridningen.
Tänk också på att det inte finns någon debatt om hur vi män är kraftigt överrepresenterade bland brottslingarna. Trots att detta inte debatteras ser jag inga floder av misstänksamhet och hat mot män som sannolika brottslingar.
Problemet är inte att brist på debatt skapar hat. Problemet är att hat hindrar saklig debatt.
"Att betrakta hatet rakt i vitögat gör mig snabbt utmattad och helt urlakad. Jag försöker lära mig att inte reagera så starkt."
#33 kafpauzo. Om det nu finns seriös forskning som visar att vissa invandrargrupper är kraftigt överrepresenterade när det gäller viss brottslighet och att detta inte går att förklara rakt av med "socioekonomiska faktorer" är det väl av högsta vikt att ta reda på orsakerna mha en öppen debatt.
Personligen anser jag att det är alarmerande att människor som kommit till Sverige som flyktingar och anhöriga sysslar med brottslighet överhuvudtaget.
Det ska förstås vara nolltolerans mot importerad brottslighet. Vi har nog så det räcker ändå.
#40 Pits. Vill du förbjuda allt som kan missbrukas?
Varför får vi inte diskutera invandringen och komma med olika hypoteser till varför den fungerar som den gör?
Gunnel Gomer lever i sin varld medan vi ovriga lever i verkligheten. Tillsammans med Kaufpazo fortsaetter hon sprida logner och hat mot framforallt svenska maen.
Vilket sorgligt liv hon maste leva. Jag skickar en stor kram Gunnel saa att lite av din bitterhet forsvinner.
@Bo T, det har jag inte sagt. Tycker att det är jättebra att människor debatterar och diskutera för annars kommer ju inte utvecklingen framåt, men när det gäller att framföra hat och fördomar är det en helt annan sak. Jag har sagt att jag förstår varför Rojas har tystas, med tanke på hur hans information bara väntas att få användas av dregglande antiislamister, rasister, nazister osv. Hade det funnits ett mer rationellt debattklimat hade hans forskningen inte haft något problem med att komma ut då det inte använts på fel sätt. Tvärt om, då tror jag till och med att sådana påståenden skulle kunna användas för att se nya sidor på problemet. Och Nej jag tror inte på förbud. Tvärt om, ju mer som är lagligt desto bättre. Tror inte man kan lagstifta bort behov.
Fy f-n vad jag skäms över Sverige. Så "förbenat" pinsamt att jag saknar vettiga ord att skriva.
Väck mig ur denna PK-mardröm. Snälla.
#41
Har du helt glömt debatten som Schyman drev angående högre skatt för män som grupp?
#30
Hej Carl!
Jag hade den norska polisrapporten som källa för att 27,3% av befolkningen i Oslo är utlandsfödd. Sannolikt är mer än hälften av dem svenskar, danskar och islänningar. Allra mest svenskar skulle jag tro.
I Stockholms kommun är det 19-20% utlandsfödda. För 15 år sedan var det 14%.
De kriminella i Sverige är 2-5% av befolkningen, beroende på var man drar gränsen för "kriminell". Nitton av tjugo lever skötsamma liv. Samma skötsamhets-siffra gäller såväl infödda som utlandsfödda. Vissa nationaliteter, t ex sub-Sahara och bortre Asien, är ordentligt under-representerade i brott. Generellt gäller att invandrade tjejer/kvinnor är underrepresenterade i brott i jämförelse med svenska tjejer/kvinnor.
Svensk arbetarklass är dubbelt så kriminell som svensk medelklass. Män är så pass kraftigt överrepresenterade i all slags brottslighet att vi kan sätta likhetstecken mellan kriminell och "man".
Jag känner i luften Carl...att du bär på en stark övertygelse om "brottslighet" som något typiskt för flyktingar. Här har du fel. Det vanligaste är att det är arbetskraftsinvandrare som begår brott, som "importerats" av arbetsgivare för att utföra brottsliga handlingar.
@World Traveller. Jaha, vilken verklighet lever du i då? Vad är det du har genomlevt och du vet som gör att du tycker kunna ta dig patent på vad verkligheten är. Du är en person på över 6 miljarder i världen, 1 på över 9 miljoner i Sverige. World Traveller... my ass... skulle bli imponerad om du ens har tagit dig hela pendeltågslinjen.
Bo T skriver i #23: "#7 kafpauzo. "Avhumaniseringen av invandrare" som du skriver om finns nog främst i huvudet på det politiskt korrekta etablissemanget."
Pröva att läsa den här diskussionen som du deltar i. Somliga debattörer är väldigt, väldigt angelägna att peka ut vissa invandrargrupper som särskilt brottsbenägna. De pekar ut gruppen, och låtsas samtidigt som om brotten var något karakteristiskt för gruppen. De låtsas som om varje individ i gruppen var brottsbenägen.
"Däremot är avhumaniseringen av invandringskritikerna oerhört vanlig, konkret och brutal."
Visst händer det att man t ex pekar på att främlingsfientliga är mer brottsbenägna än andra, som ett sätt att visa att de kastar sten i glashus. Men vill du påstå att det sker lika ihärdigt, envetet och hatiskt som det utpekande av invandrargrupper som vi ser i den här diskussionen?
Observera att det som du hallar "avhumaniseringen av invandringskritikerna" inte handlar om att man pekar ut person A för att han råkar ha samma bakgrund som den otrevliga person B. Man pekar ut person B själv, han som gör det otrevliga. Orsaken till utpekandet är det otrevliga som person B själv väljer att göra, och alltså själv är ansvarig för.
"Det verkar som om det finns en massa människor som bara går runt och hatar sverigedemokrater utan verklig anledning och som inte kan få nog av att exponera sitt hat mot dessa människor."
Det är en reaktion på hatbudskapen som ständigt dyker upp i tidningars kommentarsfält mm. Reaktionen är en avsky mot själva hatspridningen som sådan. Inte mot en grupp som har en viss bakgrund, utan mot ett visst agerande.
Det är agerandet som väcker avsky, inte gruppen.
Det är djupt obehagligt att se människor trycka ner sina medmänniskor så ihärdigt, så hätskt och så systematiskt.
#44
Jag är inte bitter World Traveller...jag är rädd! Nätet svämmar över av Hate Speech, monomant hat-prat mot "invandrare, läs muslimer/judar/o-människor. Det finns inte ett enda samhällsproblem som inte kan lösas genom att göra sig av med flyktingarna - tycks det.
Men varje gång jag lämnar nätet och umgås med folk i allmänhet märker jag att de inte alls är som hat-pratarna. Då blir jag lugn igen.
Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.