Vi ser ju hur "bra" det gar for de kristna i Egypten nu efter revolutionen och likasa i Tunisien. Jag var dar nar Muslimska Brodraskapet atervande efter sin exil i Frankrike. Det tog dom inte manga dar innan de hade skurit huvudet av en polsk prast. Nagot som svensk media av nan anledning inte tycker ar vart att rapportera och nagot som Mustafa Issa ocksa "glommer" att namna nar han propagerar for ett maktovertagande av MB och inforande av Sharia-lagar.
Permalänk | Anmäl
World Traveller, 2011-08-20, 13:49
Enligt mina syriska vänner som är kristna flyttade de ifrån landet eftersom de knappt kunde gå utanför bostaden utan hot om våld, spottloskor, våld och förföljelse. Kanske förklarar varför de alla röstar på SD idag?
Permalänk | Anmäl
Fredric Nomael, 2011-08-20, 14:10
Å andra sidan finns det väl inget som talar mot en uppdelning av Syrien efter etnicitet.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-08-20, 15:21
#3 Bo T,
Det finns faktiskt en hel del. Tänk efter vad som talar emot en uppdelning av Sverige efter etnicitet! Ersätt sedan Sverige med Syrien! Jag tror du kommer att hitta en hel del argument mot etnisk rensning.
Permalänk | Anmäl
Olov Öberg, 2011-08-20, 17:08
Enligt mina vänner som konverterat, är de rädda att den så kallade "arabiska våren" kommer leda till instabilitet och leda till extrema muslimska krafter kommer att spridas i norra Afrika. Demokrati är endast för väst. Jag hoppas att de ha fel. Kristna kommer inte ha något utrymme....
Permalänk | Anmäl
John Stormtrooper, 2011-08-20, 18:09
Jaha, kristna har inget att frukta. Hur är det då med de skojfriska som gärna tittar på "Muhammad cartoons", teckningar av Lars Vilks eller drar små peddoskämt om Muhammed och Aisha? Har de inte heller något att frukta, eller kommer de att ligga döda och sönderslagna på gatorna i Mustaffa Issas utopi?
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2011-08-20, 18:26
Hur ser Issa på Syriens styre i framtiden? Skall landet vara sekulärt eller styras via samma typ av politisk islam som i Iran? Eller nåt annat?
Issa är aktiv i ledningen för Sveriges Unga Muslimer, därav min fråga.
http://blip.tv/islamiska-frbundet/att-uppfostra-sj%C3%A4len-mustafa-issa...
Permalänk | Anmäl
Bo Grahn, 2011-08-20, 18:58
Du nämner Egypten och hur väl de olika religionerna kommer överens. Då vill jag rekommendera dig att titta på SVT Rapport från den 28 juli 2011. Där kan du se att det inte alls är så god stämning mellan de olika grupperna.
http://svtplay.se/v/2491530/rapport/stora_demonstrationer_i_egypten
Du bör även titta på Rapport från den 12 juli 2011. Där ser du hur bra det går för kvinnorna.
http://svtplay.se/v/2481141/rapport/egypten__samre_for_kvinnorna
Så med hänvisning till samma nutidshistoria som du hänvisar till när du påstår att det inte föreligger något hot mot kristna, anser jag att du har fel.
Dessvärre tycks det alltid bli problem när religiösa fanatiker är i farten. Kristna eller muslimer, sak samma. De skall alltid hitta på massa hyss och pracka på andra sina regler och sno åt sig så mycket makt de bara kan.
Permalänk | Anmäl
Michael Jönsson, 2011-08-20, 19:13
Jag tror säkert att det skulle vara så om du fick bestämma. Beklagligt nog tror jag, och många med mig, att Muslimska Brödraskapet har en helt annan agenda för utvecklingen i Syrien.
Permalänk | Anmäl
Jan Wiklund, 2011-08-20, 21:52
Svårt att veta vad som händer i syrien utan Assad. Därför bör svensk hållning vara att tala för det vi tror på. Men att inte tvinga. Alltså symboliska sanktioner och skarpa uttalanden. Ej tvingande sanktioner, ej militär trupp.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2011-08-20, 22:10
Antingen är Issa naiv eller också försöker han föra oss bakom ljuset.
Permalänk | Anmäl
t, 2011-08-20, 23:50
Underbar saga.
Permalänk | Anmäl
Bertel Kevin, 2011-08-21, 02:14
Ja....Enligt islam så har kristna inget att frukta så länge de betalar straffskatten "algiza", i skam. Har man inte råd väntar konvertering eller svärdet.
Jag har en fråga till dig , artikelförfattaren:
Som muslim, lever du inte hellre i ett samhälle som präglas av "sharia"?
Jag hjälper dig med svaret:
Om du svarar JA då tar du avstånd från allt som ett demokratiskt samhälle står för. Du tar avstånd från det du och dina föräldrar flydde till, från antingen krig eller ekonomisk misär. Om profeten kommit till världen idag hade han förmodligen inte varit en förespråkare av demokrati och yttrandefrihet.
Med ett NEJ svar tar du avstånd från Islam.
Du kan även svara att perfekt sharia är bättre än demokrati.
Ja, perfekt kommunism är också bättre än demokrati. Kommunisterna skickade trots allt en människa till rymden, vilket är mycket mer än länder som präglas av islam lyckats med.
NEJ TACK! Inget regimskifte i Syrien så länge Saudi Arabien med miljarder från petrodollar står bakom muslimska rörelser med dess ideologier.
Kristna har ALLT att frukta. Det finns knappt några kristna kvar i Irak. Kan du förklara varför alla kristna har fördrivits från Irak? Är det Amerikanernas fel? Samma Amerikanare som ni nu älskar eftersom de hjälper rebellerna med sitt mål.
Demokrati är inte i fokus i Syrien. Fokus är endast att få bort allawiterna från makten.
Nästa krig i mellanöstern är mellan Shia och Sunnimuslimer.
Permalänk | Anmäl
Mr J, 2011-08-21, 09:18
#2 Fredric Nomael,
"Enligt mina syriska vänner som är kristna flyttade de ifrån landet eftersom de knappt kunde gå utanför bostaden utan hot om våld, spottloskor, våld och förföljelse. Kanske förklarar varför de alla röstar på SD idag?"
Dina påstådda "syriska vänner" , om de nu existerar, kan omöjligt ha blivit förföljda i Syrien p.g.a. sin religion, faktum är att kristna i Syrien liksom i de flesta andra arabiska länder åtnjuter minst lika mycket respekt och rättigheter som sina muslimska landsmän. I Syrien är det dessutom livsfarligt att förfölja någon p.g.a. religion, då regimen är mycket mån om att landet inte skall splittras genom religiösa motsättningar, (förmodligen det enda positiva man kan säga om den syriska regimen).
Att dessa dina påstådda "vänner" dessutom skulle "rösta på SD" är nog en av dina "våtare" drömmar !
#15 Mr J
"Ja....Enligt islam så har kristna inget att frukta så länge de betalar straffskatten "algiza", i skam. Har man inte råd väntar konvertering eller svärdet."
Det du talar om skedde i begränsad omfattning på medeltiden, och på den tiden var det en välsignelse att vara kristen eller tillhöra vilken annan religion som helst och leva i ett islamiskt rike jämfört med att leva i ett kristet rike, (i synnerhet om man inte var kristen), trots ovan nämnda !
På vilket sätt är det du pratar om relevant idag ? I vilket muslimskt land tvingas kristna betala "straffskatt" ? I vilket muslimskt land "avrättas" kristna som inte konverterar ???
Du vet inte vad du talar om eller, (mer troligt), så sprider du medvetet falsk propaganda.
#16 Ali Khalil
Är du en "kamouflerad" sverigedemokrat eller en ovanligt förvirrad person som i ren idioti går SD:s ärenden...jag är benägen att tro att du är det förstnämnda men det sistnämnda är förstås inte heller uteslutet, förvirrade människor finns överallt även bland muslimer...
Permalänk | Anmäl
Palestinian forever, 2011-08-21, 13:51
Empirism... I alla andra muslimska länder förföljs alltid andra folkgrupper, jag tror att det är utan undantag? Jag har haft fel förr och blir gärna motbevisad...
Permalänk | Anmäl
Kjell Olofsson, 2011-08-21, 14:28
@Palestinian forever
Du är ytterligare en muslim som när det passar förnekar tydliga koranverser. Menar du att dessa verser endast gällde i medeltiden och inte idag? Accepterar du är sålla bort verser? Menar du kanske att islam är en 1400år gammal beduin religion som inte funkar idag? Jag håller med dig fullständigt men du skulle få tusen piskrapp i Pakistan eller Saudien Arabien för detta påstående.
När i historien var muslimer förtryckta i kristna länder? Samtliga länder i mellanöstern var kristna tills muslimerna kom från arabiska halvön med svärdet. muslimer "kom inte" till kristna länder för att låta sig förtryckas. eller menar du att muslimer idag är förtryckta i västvärlden?
Permalänk | Anmäl
Mr J, 2011-08-21, 14:38
#19 Mr J
Exakt var och när har jag sagt att jag är muslim ??? (Jag är ateist om du nödvändigtvis vill veta) .
Det står mycket "konstigt" i ALLA religiösa texter, hur mycket som i praktiken tillämpas har varierats i tid och rum...min fråga till dig löd :
"På vilket sätt är det du pratar om relevant idag ? I vilket muslimskt land tvingas kristna betala "straffskatt" ? I vilket muslimskt land "avrättas" kristna som inte konverterar ??? "
Du har fortfarande inte svarat !
"När i historien var muslimer förtryckta i kristna länder?"
Har du läst om eller ens frågat dig hur det var att vara muslim eller för den delen jude under t.ex. inkvisitionen i den kristna världen ?
På tal om att islam spreds "med svärdet"...hur många folk och länder tror du blev kristna frivilligt ??? Betydligt större andel blev muslimer frivilligt och utan blodsutgjutelse än motsvarande kristna...
Permalänk | Anmäl
Palestinian forever, 2011-08-21, 15:23
#19 Mr J,
Det verkar inte just som att du läst Bibeln.
Jag har på känn att Paulus skulle vända sig i sin grav om han hörde hur mycket kvinnorna talar i våra församlingar. För att inte tala om våra kristna homovigslar.
Men uppenbarligen funkar kristendomen ännu idag. Och våra teologer studerar fortfarande Paulus brev.
Permalänk | Anmäl
Olov Öberg, 2011-08-21, 15:30
#20 Ali Khalil
Din senaste kommentar bekräftar min "teori" om dig bortom allt tvivel ! ; )
Permalänk | Anmäl
Palestinian forever, 2011-08-21, 15:28
"636 e.Kr. välkomnades de arabiska trupperna till Syrien och med det tillhörde Syrien det muslimska Kalifatet", säger du. Det är ganska väldokumenterad från muslimska källor att slaget om Syrien avgjordes i slaget om Mu'tah i 629, men den verkliga invasjonen började 634 under Rashidun Caliphs Abu Bakr and Umar ibn Khattab, med Khalid ibn al-Walid som deras viktigaste militära ledare. Som i andra erövrade områden belade man icke muslimer med 10 % skatt. Det var sedan en rad uppror mot muslimska dominansen som sedan slogs ned i Riddha krigen. Mina egna erfarenheter från många års arbete i muslimska länder gör mig inte övertygad om att kristna och andra icke muslimer självklart kan känna sig trygga i ett Syrien med ny, kanskje mera religiöst preglat regim..
Permalänk | Anmäl
Yngve Frey, 2011-08-21, 15:59
Bra visioner och välbehövligt perspektiv. Men, som jag förstår det efter längre vistelser i Syrien, Libanon och Egypten, kommer inte ett starkt skydd för minoriteter av sig själv. Dessutom visar händelser i Egypten att kristna visst har skäl till oro.
Efter den egyptiska regimen fallit och förhoppningsvis också den syriska på sikt ser just denna fråga ut att bli avgörande för ländernas demokratiska framtid.
Vad gäller det syriska muslimska brödraskapet är det i dagsläget tveksamt om en faktisk organisation egentligen existerar efter förbud och ett ledarskap i exil sedan regimen slagit ner deras uppror i Hama 1982. Dess representanter har de senaste 10 åren utvecklat en imponerande serie av uttalanden av olika aspekter av ett framtida demokratiskt Syrien, inklusive skydd av minoriteter. Problemet är att det blir svårt för dem att framhärda dessa idéer utan en organisation.
Permalänk | Anmäl
Stefan Söderberg, 2011-08-21, 16:51
Jag ber att få återkomma här och nu med min frågaom hur ett framtida "nytt" Syrien skall styras. Sekulärt, muslimskt eller annat.
Vad säger ni som har en egen uppfattning utifrån vad ni själva tycker. Min nästa fråga är om någon här tror att det kan bli en fungerande demokrati i Syrien även om en majoritet vill det eller finns det grupper som skulle göra allt för att förhindra och lyckas med det? Militären?
Är ingen expert på Syrien men vad min frisör som är syrier säger varje gång vi ses är att han som kristen hade ett helvete i landet
och det var därför han kom hit. Säger han det så.
För egen del tycker jag att media och många debattörer omfamnar rebeller/oppositionen alldeles för tidigt utan att syna deras intressen.
Permalänk | Anmäl
Bo Grahn, 2011-08-21, 17:32
Om kristna blir jagade och trakasserade i ett framtida Syrien får framtiden avgöra. Jag själv ser dock detta inte som ett argument för den kristna västvärlden att motarbeta upproret, men skulle det finnas anti-kristna rörelsen inom motståndet så måste vi uppmuntra de sekulära strömningarna att arbeta hårdare.
Att inbilla sig att Syriens alla problem skulle gå upp i rök om Al-Assad avgick är önsketänkande. Vissa saker kommer att förvärras, vissa förbättras. I slutändan så är det upp till det syriska folket att välja vilken väg dem går.
Permalänk | Anmäl
Mathias Ehn, 2011-08-21, 18:32
Vad säger koranen/gör man i muslimska länder när muslimer vill lämna islam då?
Permalänk | Anmäl
Isak Korp, 2011-08-21, 19:41
Vad gor muslimer i Sudan, Indonesien, Nigeria, Egypten, Irak, Filippinerna, Libanon m.fl laender? Jo de mordar kristna i organiserade massmord. Tror nagon verkligen att det skulle bli annorlunda om Muslimska Brodraskapet kom till makten i Syrien?
Permalänk | Anmäl
World Traveller, 2011-08-21, 20:11
#30 Ali Khalil
...hahaha...ja om du nu ändå skall fortsätta låtsas så kan du väl åtminstone försöka vara lite mindre genomskinlig, inte ens den värste islamisten skulle uttrycka sig som du gör...hahaha...
Vare sig du och resten av SD vill det eller ej så stödjer majoriteten av mellanösterns folk demokrati och frihet och motsätter sig såväl sekulära som teokratiska diktaturer...
En stark och enad arabisk union med demokratiskt valt ledarskap vore alldeles utmärkt, men först måste man "göra upp" med såväl korrupta sekulära diktatur-regimer som efterblivna teokratiska diktatur-regimer.
Permalänk | Anmäl
Palestinian forever, 2011-08-22, 12:26
Vad artikelförfattaren underlåter att skriva om är att hela östra delen av det romerska imperiet var kristet.Det var icke tal om att INBJUDA islam, tvärtom försvarade de kristna sig under starkt tryck från de arabiska erövrarna.Jfr.Egypten. Persien m.fl.
Permalänk | Anmäl
alexander nyberg, 2011-08-22, 18:55
Islamism hör inte hemma i Europa i alla fall, det är en sak som är säker.
Permalänk | Anmäl
Isak Korp, 2011-08-23, 07:26
Frågan här rör inte egentligen Islam utan om att Syriska folket har rätt till självbestämmande, precis som vilka andra, nu har de inte haft demokratiska traditioner och kommer säkerligen att göra massor med misstag, precis som i Iran, men det ändrar inte det faktum att de måste bestämma över sig själv och inte USA och Europa, detta har gjorts förr och inte förbättrat situationen, kolla bara på Egypten och Tunisien vars ledare var allierade med väst.
Permalänk | Anmäl
Kay Han, 2011-08-23, 09:54
Jag vill fråga Mustafa issa hur han kom fram till att "Araméer är samlingsnamnet på olika semitiska invånare bl.a. hebréerna, syrianerna och kaldéerna"?.
Enligt syrianernas egen litteratur på arameiska (vilken grekerna kallade syriska OBS folkmun kallad syrianska) som går tillbaka till 300-talet e.kr till våra dagar så var Oromoye/Aramaye (Arameer, på arabiska Al-Aramiyin/Al-Aramiyun) detsamma som Suryoye/Suryaye (as-suryaniyin as-suryaniyun på arabiska dvs syrianer). men att hebreer och kaldeer par exellance skulle vara arameer direkt stämmer delvis.
forntidens Kaldeer var enligt forskaren D. J Wisemann namnet på en arameisk-stam bosatt i Babel/Babylon..
När det gäller hebréerna så finns det en judisk tradition som säger att hebréerna, dvs judarna härstammar från arameerna genom Abraham enligt femte Moseboken 26:5 står det "min fader var en vandrande arame" detta är något som Jakob dvs Abrahams barn barn (Abraham => Isak =>jakob) enligt Bibeln är Jakob även känd som Israel. Men enligt arkeologerna är judarna i första hand en kanaaneisk "revolution" sammanblandad med andra grupperingar. Även om man inte kunna förknippa Abrahams utvandring med en stor flyktingvåg utanför Bibeln så måste han vandrat med en liten grupp arameer från Mesopotamien till Kanaan. sen har man så klart en 3e gruppering som vandrade från Midian i dagens Jordanien eller norra Saudi Arabien. OBS Midian förknippas med platsen för den "brinnande busken" vilket är samma område som enligt en egyptisk källa som nämner nomader som kallas Shasu. dessa Shasu var inderlade i 3 grupper. en av dessa kallas JHW (Yahu) vilka levde i området som Bibeln kallar Midian PS. Gud i Bibeln i GT kallas YHWH (Yahweh) YHW är väldigt likt YHWH.
Permalänk | Anmäl
David Bar Behnam, 2011-08-24, 20:54
glömde säga att namnet Israel förekommer i en enda egyptisk källa utanför Bibeln det är den sk Merneptah stelen daterad till 1208 f.kr den nämner Israel inte som ett land område utan som en etnisk grupp som vandrar under den tiden.
Permalänk | Anmäl
David Bar Behnam, 2011-08-24, 20:59
Jag kan säga nu att pan-arabism (3urube) accepteras inte av Syriens arameiska/syrianska ursprungsbefolkning (na7na mush 3arab na7na aramiye suryaniye).... pan-arabismen är enbart gjord för muslimska araber (jag struntar i vad Baath-partiets grundare Michel Aflaq har sagt angående myten om "kristna araber" han sade något typ i den här stilen "ala araber är inte muslimer och alla muslimer är inte araber",,, han var själv inte muslim han var kristen melkit ortodox OBS melkiter är arameer/syrianer inte araber vilket de flesta melkiter tror att de är idag pga av pan-arabistisk propganda)
...
Syrien är ett land där enpartivälde råder idag (Baath-partiet enligt paragraf 8) om man läser Syriens konstitution idag så ser det fint och demokratiskt ut annars men det är som man säger på arabiska bara bläck på papper (Heber 'al a-waraq). Syrien måste bli demokratiskt, Teokrati accepteras inte ens av "Alawiten Bashar" idag men han måste ändå försvinna. Ingen relgion får ha företräde framför en annan i det nya syrien, Syrien ska inte längre få heta Arabrepubliken Syrien utan det räcker att det heter Republiken Syrien. Man ska som arame/syrian inte tvingas att säga att man är Arab i Syrisk TV (vilket varit fallet ett par ggr).pluralism är ett måste i det nya syrien. Teokrati som i Iran är ett helvete så det kan man glöma inget fascist parti får styra, inte heller islamist extremister, yttrandefrihet är ett måste i det nya Syrien. vilket inte är fallet idag. så fort man säger något så kommer Mukhabarat (syriska underrättelsetjänsten) och plockar dig och torterar dig i syriska fängelser....PS de flesta muslimska länder - Dock inte alla - har avskaffat Dhimmi-systemet och att icke-muslimer ska betala al-jizya (om de inte gjorde det i det som kallades Dar-al Islam dvs Islams teorritorium eller boning skulle antingen konvertera för att leva eller dödas om han inte betalade jizyan - skyddsskatten - som muslimerna var befriade från).... men i Västvärlden i det som muslimer kallar "Dar al-Harb" (krigets boning) där har de ingen rätt att ens kräva att kristna betalar jizya. Men det finns extremister och Wahhabist-skolade i Väst som vill införa shari'a i Väst-världens länder dessa skulle utan tvekan tvinga oss betala jizya..... medan de "moderata muslimerna" bara vill leva fredligt i väst. ...Men kom ihåg att alla extremisterna här i väst inte utför "Violent Jihad" det finns även det som kallas "Cultural Jihad" de som jobbar demokratiskt och "diplomatiskt" för att införa shari'a det finns även de som som är vargar i fårakläder..... som säger att de fördömmer terorrister, vissa av de fördömmer Al-Qaida men gillar tex Hamas.
Permalänk | Anmäl
David Bar Behnam, 2011-08-24, 23:36
Och vilka är rebellerna? En hoper fredsträvande demokrater, och kristna?
Permalänk | Anmäl
Inge-mar, 2012-04-07, 21:59
33 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Vi ser ju hur "bra" det gar for de kristna i Egypten nu efter revolutionen och likasa i Tunisien. Jag var dar nar Muslimska Brodraskapet atervande efter sin exil i Frankrike. Det tog dom inte manga dar innan de hade skurit huvudet av en polsk prast. Nagot som svensk media av nan anledning inte tycker ar vart att rapportera och nagot som Mustafa Issa ocksa "glommer" att namna nar han propagerar for ett maktovertagande av MB och inforande av Sharia-lagar.
Enligt mina syriska vänner som är kristna flyttade de ifrån landet eftersom de knappt kunde gå utanför bostaden utan hot om våld, spottloskor, våld och förföljelse. Kanske förklarar varför de alla röstar på SD idag?
Å andra sidan finns det väl inget som talar mot en uppdelning av Syrien efter etnicitet.
#3 Bo T,
Det finns faktiskt en hel del. Tänk efter vad som talar emot en uppdelning av Sverige efter etnicitet! Ersätt sedan Sverige med Syrien! Jag tror du kommer att hitta en hel del argument mot etnisk rensning.
Enligt mina vänner som konverterat, är de rädda att den så kallade "arabiska våren" kommer leda till instabilitet och leda till extrema muslimska krafter kommer att spridas i norra Afrika. Demokrati är endast för väst. Jag hoppas att de ha fel. Kristna kommer inte ha något utrymme....
Jaha, kristna har inget att frukta. Hur är det då med de skojfriska som gärna tittar på "Muhammad cartoons", teckningar av Lars Vilks eller drar små peddoskämt om Muhammed och Aisha? Har de inte heller något att frukta, eller kommer de att ligga döda och sönderslagna på gatorna i Mustaffa Issas utopi?
Hur ser Issa på Syriens styre i framtiden? Skall landet vara sekulärt eller styras via samma typ av politisk islam som i Iran? Eller nåt annat?
Issa är aktiv i ledningen för Sveriges Unga Muslimer, därav min fråga.
http://blip.tv/islamiska-frbundet/att-uppfostra-sj%C3%A4len-mustafa-issa...
Du nämner Egypten och hur väl de olika religionerna kommer överens. Då vill jag rekommendera dig att titta på SVT Rapport från den 28 juli 2011. Där kan du se att det inte alls är så god stämning mellan de olika grupperna.
http://svtplay.se/v/2491530/rapport/stora_demonstrationer_i_egypten
Du bör även titta på Rapport från den 12 juli 2011. Där ser du hur bra det går för kvinnorna.
http://svtplay.se/v/2481141/rapport/egypten__samre_for_kvinnorna
Så med hänvisning till samma nutidshistoria som du hänvisar till när du påstår att det inte föreligger något hot mot kristna, anser jag att du har fel.
Dessvärre tycks det alltid bli problem när religiösa fanatiker är i farten. Kristna eller muslimer, sak samma. De skall alltid hitta på massa hyss och pracka på andra sina regler och sno åt sig så mycket makt de bara kan.
Jag tror säkert att det skulle vara så om du fick bestämma. Beklagligt nog tror jag, och många med mig, att Muslimska Brödraskapet har en helt annan agenda för utvecklingen i Syrien.
Svårt att veta vad som händer i syrien utan Assad. Därför bör svensk hållning vara att tala för det vi tror på. Men att inte tvinga. Alltså symboliska sanktioner och skarpa uttalanden. Ej tvingande sanktioner, ej militär trupp.
Antingen är Issa naiv eller också försöker han föra oss bakom ljuset.
Underbar saga.
Ja....Enligt islam så har kristna inget att frukta så länge de betalar straffskatten "algiza", i skam. Har man inte råd väntar konvertering eller svärdet.
Jag har en fråga till dig , artikelförfattaren:
Som muslim, lever du inte hellre i ett samhälle som präglas av "sharia"?
Jag hjälper dig med svaret:
Om du svarar JA då tar du avstånd från allt som ett demokratiskt samhälle står för. Du tar avstånd från det du och dina föräldrar flydde till, från antingen krig eller ekonomisk misär. Om profeten kommit till världen idag hade han förmodligen inte varit en förespråkare av demokrati och yttrandefrihet.
Med ett NEJ svar tar du avstånd från Islam.
Du kan även svara att perfekt sharia är bättre än demokrati.
Ja, perfekt kommunism är också bättre än demokrati. Kommunisterna skickade trots allt en människa till rymden, vilket är mycket mer än länder som präglas av islam lyckats med.
NEJ TACK! Inget regimskifte i Syrien så länge Saudi Arabien med miljarder från petrodollar står bakom muslimska rörelser med dess ideologier.
Kristna har ALLT att frukta. Det finns knappt några kristna kvar i Irak. Kan du förklara varför alla kristna har fördrivits från Irak? Är det Amerikanernas fel? Samma Amerikanare som ni nu älskar eftersom de hjälper rebellerna med sitt mål.
Demokrati är inte i fokus i Syrien. Fokus är endast att få bort allawiterna från makten.
Nästa krig i mellanöstern är mellan Shia och Sunnimuslimer.
#2 Fredric Nomael,
"Enligt mina syriska vänner som är kristna flyttade de ifrån landet eftersom de knappt kunde gå utanför bostaden utan hot om våld, spottloskor, våld och förföljelse. Kanske förklarar varför de alla röstar på SD idag?"
Dina påstådda "syriska vänner" , om de nu existerar, kan omöjligt ha blivit förföljda i Syrien p.g.a. sin religion, faktum är att kristna i Syrien liksom i de flesta andra arabiska länder åtnjuter minst lika mycket respekt och rättigheter som sina muslimska landsmän. I Syrien är det dessutom livsfarligt att förfölja någon p.g.a. religion, då regimen är mycket mån om att landet inte skall splittras genom religiösa motsättningar, (förmodligen det enda positiva man kan säga om den syriska regimen).
Att dessa dina påstådda "vänner" dessutom skulle "rösta på SD" är nog en av dina "våtare" drömmar !
#15 Mr J
"Ja....Enligt islam så har kristna inget att frukta så länge de betalar straffskatten "algiza", i skam. Har man inte råd väntar konvertering eller svärdet."
Det du talar om skedde i begränsad omfattning på medeltiden, och på den tiden var det en välsignelse att vara kristen eller tillhöra vilken annan religion som helst och leva i ett islamiskt rike jämfört med att leva i ett kristet rike, (i synnerhet om man inte var kristen), trots ovan nämnda !
På vilket sätt är det du pratar om relevant idag ? I vilket muslimskt land tvingas kristna betala "straffskatt" ? I vilket muslimskt land "avrättas" kristna som inte konverterar ???
Du vet inte vad du talar om eller, (mer troligt), så sprider du medvetet falsk propaganda.
#16 Ali Khalil
Är du en "kamouflerad" sverigedemokrat eller en ovanligt förvirrad person som i ren idioti går SD:s ärenden...jag är benägen att tro att du är det förstnämnda men det sistnämnda är förstås inte heller uteslutet, förvirrade människor finns överallt även bland muslimer...
Empirism... I alla andra muslimska länder förföljs alltid andra folkgrupper, jag tror att det är utan undantag? Jag har haft fel förr och blir gärna motbevisad...
@Palestinian forever
Du är ytterligare en muslim som när det passar förnekar tydliga koranverser. Menar du att dessa verser endast gällde i medeltiden och inte idag? Accepterar du är sålla bort verser? Menar du kanske att islam är en 1400år gammal beduin religion som inte funkar idag? Jag håller med dig fullständigt men du skulle få tusen piskrapp i Pakistan eller Saudien Arabien för detta påstående.
När i historien var muslimer förtryckta i kristna länder? Samtliga länder i mellanöstern var kristna tills muslimerna kom från arabiska halvön med svärdet. muslimer "kom inte" till kristna länder för att låta sig förtryckas. eller menar du att muslimer idag är förtryckta i västvärlden?
#19 Mr J
Exakt var och när har jag sagt att jag är muslim ??? (Jag är ateist om du nödvändigtvis vill veta) .
Det står mycket "konstigt" i ALLA religiösa texter, hur mycket som i praktiken tillämpas har varierats i tid och rum...min fråga till dig löd :
"På vilket sätt är det du pratar om relevant idag ? I vilket muslimskt land tvingas kristna betala "straffskatt" ? I vilket muslimskt land "avrättas" kristna som inte konverterar ??? "
Du har fortfarande inte svarat !
"När i historien var muslimer förtryckta i kristna länder?"
Har du läst om eller ens frågat dig hur det var att vara muslim eller för den delen jude under t.ex. inkvisitionen i den kristna världen ?
På tal om att islam spreds "med svärdet"...hur många folk och länder tror du blev kristna frivilligt ??? Betydligt större andel blev muslimer frivilligt och utan blodsutgjutelse än motsvarande kristna...
#19 Mr J,
Det verkar inte just som att du läst Bibeln.
Jag har på känn att Paulus skulle vända sig i sin grav om han hörde hur mycket kvinnorna talar i våra församlingar. För att inte tala om våra kristna homovigslar.
Men uppenbarligen funkar kristendomen ännu idag. Och våra teologer studerar fortfarande Paulus brev.
#20 Ali Khalil
Din senaste kommentar bekräftar min "teori" om dig bortom allt tvivel ! ; )
"636 e.Kr. välkomnades de arabiska trupperna till Syrien och med det tillhörde Syrien det muslimska Kalifatet", säger du. Det är ganska väldokumenterad från muslimska källor att slaget om Syrien avgjordes i slaget om Mu'tah i 629, men den verkliga invasjonen började 634 under Rashidun Caliphs Abu Bakr and Umar ibn Khattab, med Khalid ibn al-Walid som deras viktigaste militära ledare. Som i andra erövrade områden belade man icke muslimer med 10 % skatt. Det var sedan en rad uppror mot muslimska dominansen som sedan slogs ned i Riddha krigen. Mina egna erfarenheter från många års arbete i muslimska länder gör mig inte övertygad om att kristna och andra icke muslimer självklart kan känna sig trygga i ett Syrien med ny, kanskje mera religiöst preglat regim..
Bra visioner och välbehövligt perspektiv. Men, som jag förstår det efter längre vistelser i Syrien, Libanon och Egypten, kommer inte ett starkt skydd för minoriteter av sig själv. Dessutom visar händelser i Egypten att kristna visst har skäl till oro.
Efter den egyptiska regimen fallit och förhoppningsvis också den syriska på sikt ser just denna fråga ut att bli avgörande för ländernas demokratiska framtid.
Vad gäller det syriska muslimska brödraskapet är det i dagsläget tveksamt om en faktisk organisation egentligen existerar efter förbud och ett ledarskap i exil sedan regimen slagit ner deras uppror i Hama 1982. Dess representanter har de senaste 10 åren utvecklat en imponerande serie av uttalanden av olika aspekter av ett framtida demokratiskt Syrien, inklusive skydd av minoriteter. Problemet är att det blir svårt för dem att framhärda dessa idéer utan en organisation.
Jag ber att få återkomma här och nu med min frågaom hur ett framtida "nytt" Syrien skall styras. Sekulärt, muslimskt eller annat.
Vad säger ni som har en egen uppfattning utifrån vad ni själva tycker. Min nästa fråga är om någon här tror att det kan bli en fungerande demokrati i Syrien även om en majoritet vill det eller finns det grupper som skulle göra allt för att förhindra och lyckas med det? Militären?
Är ingen expert på Syrien men vad min frisör som är syrier säger varje gång vi ses är att han som kristen hade ett helvete i landet
och det var därför han kom hit. Säger han det så.
För egen del tycker jag att media och många debattörer omfamnar rebeller/oppositionen alldeles för tidigt utan att syna deras intressen.
Om kristna blir jagade och trakasserade i ett framtida Syrien får framtiden avgöra. Jag själv ser dock detta inte som ett argument för den kristna västvärlden att motarbeta upproret, men skulle det finnas anti-kristna rörelsen inom motståndet så måste vi uppmuntra de sekulära strömningarna att arbeta hårdare.
Att inbilla sig att Syriens alla problem skulle gå upp i rök om Al-Assad avgick är önsketänkande. Vissa saker kommer att förvärras, vissa förbättras. I slutändan så är det upp till det syriska folket att välja vilken väg dem går.
Vad säger koranen/gör man i muslimska länder när muslimer vill lämna islam då?
Vad gor muslimer i Sudan, Indonesien, Nigeria, Egypten, Irak, Filippinerna, Libanon m.fl laender? Jo de mordar kristna i organiserade massmord. Tror nagon verkligen att det skulle bli annorlunda om Muslimska Brodraskapet kom till makten i Syrien?
#30 Ali Khalil
...hahaha...ja om du nu ändå skall fortsätta låtsas så kan du väl åtminstone försöka vara lite mindre genomskinlig, inte ens den värste islamisten skulle uttrycka sig som du gör...hahaha...
Vare sig du och resten av SD vill det eller ej så stödjer majoriteten av mellanösterns folk demokrati och frihet och motsätter sig såväl sekulära som teokratiska diktaturer...
En stark och enad arabisk union med demokratiskt valt ledarskap vore alldeles utmärkt, men först måste man "göra upp" med såväl korrupta sekulära diktatur-regimer som efterblivna teokratiska diktatur-regimer.
Vad artikelförfattaren underlåter att skriva om är att hela östra delen av det romerska imperiet var kristet.Det var icke tal om att INBJUDA islam, tvärtom försvarade de kristna sig under starkt tryck från de arabiska erövrarna.Jfr.Egypten. Persien m.fl.
Islamism hör inte hemma i Europa i alla fall, det är en sak som är säker.
Frågan här rör inte egentligen Islam utan om att Syriska folket har rätt till självbestämmande, precis som vilka andra, nu har de inte haft demokratiska traditioner och kommer säkerligen att göra massor med misstag, precis som i Iran, men det ändrar inte det faktum att de måste bestämma över sig själv och inte USA och Europa, detta har gjorts förr och inte förbättrat situationen, kolla bara på Egypten och Tunisien vars ledare var allierade med väst.
Jag vill fråga Mustafa issa hur han kom fram till att "Araméer är samlingsnamnet på olika semitiska invånare bl.a. hebréerna, syrianerna och kaldéerna"?.
Enligt syrianernas egen litteratur på arameiska (vilken grekerna kallade syriska OBS folkmun kallad syrianska) som går tillbaka till 300-talet e.kr till våra dagar så var Oromoye/Aramaye (Arameer, på arabiska Al-Aramiyin/Al-Aramiyun) detsamma som Suryoye/Suryaye (as-suryaniyin as-suryaniyun på arabiska dvs syrianer). men att hebreer och kaldeer par exellance skulle vara arameer direkt stämmer delvis.
forntidens Kaldeer var enligt forskaren D. J Wisemann namnet på en arameisk-stam bosatt i Babel/Babylon..
När det gäller hebréerna så finns det en judisk tradition som säger att hebréerna, dvs judarna härstammar från arameerna genom Abraham enligt femte Moseboken 26:5 står det "min fader var en vandrande arame" detta är något som Jakob dvs Abrahams barn barn (Abraham => Isak =>jakob) enligt Bibeln är Jakob även känd som Israel. Men enligt arkeologerna är judarna i första hand en kanaaneisk "revolution" sammanblandad med andra grupperingar. Även om man inte kunna förknippa Abrahams utvandring med en stor flyktingvåg utanför Bibeln så måste han vandrat med en liten grupp arameer från Mesopotamien till Kanaan. sen har man så klart en 3e gruppering som vandrade från Midian i dagens Jordanien eller norra Saudi Arabien. OBS Midian förknippas med platsen för den "brinnande busken" vilket är samma område som enligt en egyptisk källa som nämner nomader som kallas Shasu. dessa Shasu var inderlade i 3 grupper. en av dessa kallas JHW (Yahu) vilka levde i området som Bibeln kallar Midian PS. Gud i Bibeln i GT kallas YHWH (Yahweh) YHW är väldigt likt YHWH.
glömde säga att namnet Israel förekommer i en enda egyptisk källa utanför Bibeln det är den sk Merneptah stelen daterad till 1208 f.kr den nämner Israel inte som ett land område utan som en etnisk grupp som vandrar under den tiden.
Jag kan säga nu att pan-arabism (3urube) accepteras inte av Syriens arameiska/syrianska ursprungsbefolkning (na7na mush 3arab na7na aramiye suryaniye).... pan-arabismen är enbart gjord för muslimska araber (jag struntar i vad Baath-partiets grundare Michel Aflaq har sagt angående myten om "kristna araber" han sade något typ i den här stilen "ala araber är inte muslimer och alla muslimer är inte araber",,, han var själv inte muslim han var kristen melkit ortodox OBS melkiter är arameer/syrianer inte araber vilket de flesta melkiter tror att de är idag pga av pan-arabistisk propganda)
...
Syrien är ett land där enpartivälde råder idag (Baath-partiet enligt paragraf 8) om man läser Syriens konstitution idag så ser det fint och demokratiskt ut annars men det är som man säger på arabiska bara bläck på papper (Heber 'al a-waraq). Syrien måste bli demokratiskt, Teokrati accepteras inte ens av "Alawiten Bashar" idag men han måste ändå försvinna. Ingen relgion får ha företräde framför en annan i det nya syrien, Syrien ska inte längre få heta Arabrepubliken Syrien utan det räcker att det heter Republiken Syrien. Man ska som arame/syrian inte tvingas att säga att man är Arab i Syrisk TV (vilket varit fallet ett par ggr).pluralism är ett måste i det nya syrien. Teokrati som i Iran är ett helvete så det kan man glöma inget fascist parti får styra, inte heller islamist extremister, yttrandefrihet är ett måste i det nya Syrien. vilket inte är fallet idag. så fort man säger något så kommer Mukhabarat (syriska underrättelsetjänsten) och plockar dig och torterar dig i syriska fängelser....PS de flesta muslimska länder - Dock inte alla - har avskaffat Dhimmi-systemet och att icke-muslimer ska betala al-jizya (om de inte gjorde det i det som kallades Dar-al Islam dvs Islams teorritorium eller boning skulle antingen konvertera för att leva eller dödas om han inte betalade jizyan - skyddsskatten - som muslimerna var befriade från).... men i Västvärlden i det som muslimer kallar "Dar al-Harb" (krigets boning) där har de ingen rätt att ens kräva att kristna betalar jizya. Men det finns extremister och Wahhabist-skolade i Väst som vill införa shari'a i Väst-världens länder dessa skulle utan tvekan tvinga oss betala jizya..... medan de "moderata muslimerna" bara vill leva fredligt i väst. ...Men kom ihåg att alla extremisterna här i väst inte utför "Violent Jihad" det finns även det som kallas "Cultural Jihad" de som jobbar demokratiskt och "diplomatiskt" för att införa shari'a det finns även de som som är vargar i fårakläder..... som säger att de fördömmer terorrister, vissa av de fördömmer Al-Qaida men gillar tex Hamas.
Och vilka är rebellerna? En hoper fredsträvande demokrater, och kristna?