Den dag palestinierna får fullvärdiga medborgarskap i befintliga arabstater så löses alla problem.
Judarna får leva i Mellanöstern i fred och frihet och palestinierna får en framtid utan förtryck bland sina bröder, en framtid som inte bygger på judeutrotning.
Frågan är bara vad som "världssamfundet" anser vara viktigast, att palestinierna får en egen stat eller att judarna inte blir utrotade.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-08-19, 15:01
Något självständigt Palestina blir det nog aldrig, det som skulle utgöra landets område äts upp av bosättare.
Israel vill putta in palestinierna in i Jordanien, tydligen.
Även palestinier gör stora oförrätter men man ska vara bra hemmablind för att inte se att det är palestinierna som förlorar kampen.
En olöslig konflikt egentligen.
Men jag dricker kranvatten i alla fall.
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2011-08-19, 15:27
Palestinierna tillsammans med sina arabiska bröder i grannländerna har själva försatt sig i den situation vi har idag. Varför ockuperades Västbanken, herr Stanczak? Och inte blir det ett dugg bättre av terrordåden mot civila israeler igår! Och om Sodastream erbjuder palestinier arbete är det väl bara positivt? Eller tycker du det är bättre att man outsourcar i t.ex. Kina, som är enda alternativet eftersom lönenivån i Israel är för hög. Utländska bidrag skall förstås kompensera, så man får tid över för stenkastning och planering av terrordåd!
Permalänk | Anmäl
Anders Erlandsson, 2011-08-19, 15:28
"Den dag palestinierna får fullvärdiga medborgarskap i befintliga arabstater så löses alla problem."
Den dagen skåningarna får fullt medlemskap hos sitt broderfolk, danskarna...den dagen zigenarna får fullt medlemskap i...den dagen den vite mannens självsvåldiga äganderätt upphör får indianerna tillbaka...
Men är det inte så att FN (rätt eller orätt) har dragit Israels gränser och är det inte så att allt utöver det är ockuperad mark?
Har jag missat något där?
Permalänk | Anmäl
u_17443, 2011-08-19, 15:30
Israeliska människorättsorganisationen Coalition of Women for Peace släppte 2011 en rapport om SodaStream (finns på whoprofits.org). Där visas bland annat att palestinska arbetare på SodaStream inte ens tjänar halva israeliska minimilönen, har usla arbetsförhållanden, och inte vågar kräva sina rättigheter eftersom de då får arbetstillstånd indraget. Dessutom skapar SodaStream otrygghet genom en hög personalomsättning i form av avsked och ersättande med andra nyanställda.
Permalänk | Anmäl
Johan Lindblad, 2011-08-19, 15:57
#4 Ale He
"De röda är sig lika"
De okunniga och förnekande lika så.
Så ICJs jurister har fått det hela om bakfoten men du Ale He skulle sitta inne med den förlösande sakkunskapen som så enkelt skulle reda ut alla juridiska tvister.
Varför gör du då inte världssamfundet den stora tjänsten och skriver ett brev till ICJ och förklarar hur det hela ligger till så kan vi läsa om att palestinafrågan är löst om några veckor i tidningarna ?
Om du nu inte har någon behändig teori om varför ICJ inte skulle anamma din syn på problemet. Dom är "röda" eller ? För så verkar din förenklade värdsbild se ut, dags att vakna då, för jag känner en hel drös med "blåa" som till likt med mig tycker Israels ockupation är för bedrövlig minst sagt.
För det kan ju inte bero på att du helt enkelt pratar strunt och några av världens främsta jurister på folkrätt har rätt ?
Permalänk | Anmäl
Mats F Eriksson, 2011-08-19, 16:11
Ursäkta Lisa Abramowitz men vem är det som avgör om ockupationen nu är bra för palestinierna? Ockupanterna? Eller palestinierna? Kan det vara så att svaret på den frågan säger något om förhållandet mellan kolonialism och demokrati?
Permalänk | Anmäl
Henry Ascher, 2011-08-19, 16:39
Det går inte att diskutera frågan om ockupationen. Och det har väl egentligen aldrig varit meningen. Den som murar in sig med sitt stöldgods är nog inte upplagd för en diskussion om rätt och fel och det gäller förstås också advokaten. Och den som gräver ner atombomber i bibliska miljöer har nog förbrukat sin gudagivna hemortsrätt i det heliga landet. I Palestina ska den bofasta befolkningen deporteras för att ge plats åt fundamentalistiska invandrare enligt förslag här på Newsmill och i Europa ska invandrare deporteras för att säkra vår västerländska högkultur. Jojo. Och efter framgångarna med demokratiseringen av Irak där 500000 döda barn var värt priset och Afhganistan står nu Libyen och Syrien på tur. Man värnar om civila sägs det. Läs Leif Erlingssons utredning om stupiditet. Gör det.
Permalänk | Anmäl
Gösta Lilja, 2011-08-19, 16:42
Om det palestinska folket inte hade sina krigiska terroristgrupper som hetsat dem till terroraktioner skulle de leva i lugn och harmoni tillsammans med israelerna.
Permalänk | Anmäl
Alvin Stoltz, 2011-08-19, 17:14
Jaha. Av anonyma islamofober lär man sig något nytt varje dag. De palestinska kristna urförsamlingarna på platser som Jerusalem och Betlehem är i själva verket blodtörstiga muslimer som ska skeppas iväg till Jordanien. För då blir det fred. Halleluja!
Ska aposteln Jakobs efterträdare som biskop av Jerusalem dvs Patriakrken av den heliga staden Jerusalem och hela Palestina, Syrien, Arabien, bortom Jordan-floden, Kanaan, Galiléen och det heliga Sion, Theophilos III, flytta från Jerusalem också? Varför?
Om inte, varför ska patriarken stanna, men hans församlingsbor tvångsförflyttas till andra länder?
Dessa islamofober som okritiskt omfamnar höger-extrema israeliska synpunkter utmärker sig inte direkt med sin intellektuella spänst och sina kunskaper om palestinierna.
Permalänk | Anmäl
Claes Hansen, 2011-08-19, 17:38
Stulen mark? Ockupation, javisst. Men det är palestinierna som inte har kapacitet att förhandla om fred. Kruxet för deras del är att den ledare som godtar Israels rätt att existera är en död man om ett år. Dessutom undrar jag om Riksteatern även har ett nätverk för Nordkorea, Södra Sudan, Somalia m. fl. länder.
Permalänk | Anmäl
Pjotr Lesr, 2011-08-19, 18:03
#11 Alvin Stoltz
Så du menar att israelerna lever efter devisen "se vad ni fick oss att göra"?
Inget ansvar för sina handlingar och inga idéer om vad de kan få för effekter tillbaka?
Att säga: "Om det palestinska folket inte hade sina krigiska terroristgrupper som hetsat dem till terroraktioner skulle de leva i lugn och harmoni tillsammans med israelerna."
Det är rena dumheterna, det vet nog du också.
Permalänk | Anmäl
Backfire, 2011-08-19, 18:02
Varför boykottar man inte Egyptiska varor och semesterresor dit, varför boykottar man inte Libanesiska varor, Syriska, jordanska, Saudiska? En palestinsk stat hade kunnat bildats om de gränsande länderna gjorde påtryckningar. Oljeproducerande länder i regionen har betydligt större makt i USA och FN än Israel. "Palestinas" grannländer hade lätt kunnat gjort fred med Israel, men ingen vill. Hela mellanöstern är ett moment 22 utan lösning. Ska jag vara ärlig så tror jag att mina barn, och barnbarn och barnbarnsbarn kommer uppleva samma konflikt som vi ser idag. Det är en konflikt utan dess ände, om ingen sida verkligen försöker till att skapa fred i regionen.
Boykott av Sodastream är onödigt. Det kommer inte kunna göra skillnad i konflikten. En boykott av Israel kommer aldrig kunna genomföras på en global nivå, som boykotten mot Sydafrika. De enda som kommer drabbas är de palestiska arbetarna. Men de och deras familjer kan väl offras i kampen, eller?
Permalänk | Anmäl
Henrik Eriksson, 2011-08-19, 18:06
#13 Pjotr Lesr
Vad är det för kapacitet som palestinierna saknar? Mental? För att förhandla bort hålen i osten, de sista 22 procenten?
Lägg ner!
Permalänk | Anmäl
Backfire, 2011-08-19, 18:06
#15 Henrik Eriksson
En av anledningarna till att det blir effekt av att bojkotta Israel är att det landet i alla fall vill höra till de demokratiska och på något litet hörn i alla fall bryr sig om vad omvärlden tycker. Det brukar inte diktaturer göra.
Dessutom tror jag att du har fel om tidsgränsen för Israels förbrytelser. De förlorade för länge sedan, kanske redan 1948. Det går inte att upprätthålla förtryck i längden. Inom 20 år är situationen helt annorlunda, men hur många ska behöva dö i onödan innan dess?
Permalänk | Anmäl
Backfire, 2011-08-19, 18:15
En framtidsfråga som kräver svar:
Hur ska 7 miljoner israeler klara av att fortsätta hålla 4 miljoner statslösa palestinier instängda i flyktingläger i fattigdom? Hur ska Israel klara av att hålla alla sin unga i åratal av militärtjänst som ockupationssoldater? Just de åren som tonåringar blir vuxna nöts de unga ned mentalt av att användas som redskap för förtryck.
Hur ska det gå?
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-08-19, 18:50
#17 Backfire, vad jag menar med att boykott är meningslöst är att det inte kommer att få någon större effekt. Konsumenter i USA eller EU stödjer till stor del det israelska näringslivet, och det blir komplicerat för anti-israeliska rörelsen att få genomslag på samma sätt som anti-apartheidrörels en fick genomslag. Visst finns en stor anti-israelisk grupp i Europa, men deras inflytande är ändock marginellt när det gäller boykottspolitik.
#18 Ale He, men med mitt inlägg avser jag arabländernas inblandning i Israelkonfilkten, jag avser inte deras interna problem (som är mycket värre än Israel-palestina konflikten).. De angränsande arabländerna är självfallet de viktigaste maktfaktorerna i konflikten, till och med viktigare än de palestinska grupperingarna.
Permalänk | Anmäl
Henrik Eriksson, 2011-08-19, 18:56
Till #13 angående palestiniernas förhandlingsläge. Om man bortser från din ton som andas fördomar, har du rätt i att palestinierna inte har möjlighet att förhandla på ett bra sätt. Som ett ockuperat folk i en oerhört assymetrisk konflikt där ockupationsmakten är en av världens mest avancerade militärmakter, har palestinierna ett oerhört litet förhandlingsutrymme.
Det är en av bakgrunderna till BDS-uppropet - för att ändra förutsättningarna för förhandlingar och möjligheterna till en rättvis och hållbar lösning på konflikten behövs det ett ökat engagemang från omvärlden. Vi måste agera för att vi ska nå till en situation där en politisk vilja finns i Israel för att avsluta ockupationen.
Men detta är inte den enda anledningen till att omvärlden måste agera. Enligt internationella humanitär rätt (IHR), det ramverk som fastställer hur stater får agera i konflikter, har alla stater en skyldighet att respektera och garantera folkrätten och de mänskliga rättigheterna. Vi, hela det internationella samfundet, har alltså en skyldighet att se till att dessa rättigheter respekteras även utanför vårt eget lands gränser. Vi har alltså en skyldighet att inte direkt eller bidra till kränkningar av dessa rättigheter.
Att flytta in civilbefolkning på ockuperat område är en kränkning av folkrätten. Att beslagta eller förstöra privat egendom eller på annat sätt attackera civila mål är en kränkning av folkrätten. Att tvångsförflytta eller skapa/bidra till en situation där folk tvingas flytta är en kränkning av folkrätten. Att exploatera, använda naturresurser (dit land räknas) på ett sätt som kan ha långtgående negativa konsekvenser (deplete or destroy) är en kränkning av folkrätten. Att kollektivt bestraffa en civilbefolkning genom att hindra deras fria rörlighet och hindra deras möjlighet att försörja sig och upprätthålla ett "normalt" liv är en kränkning av folkrätten.
Och genom att stödja företag som är direkt eller indirekt involverade i sådana kränkningar, blir vi också medskyldiga.
Man kan tycka vad man vill om folkrätten, men idag är det det enda ramverk som alla länder på jorden har kommit överens om, och den överenskommelsen är bindande. Att acceptera kränkningar underminerar hela systemet. Och vad har vi då?
Permalänk | Anmäl
Sara Lindblom, 2011-08-19, 19:45
#15 angående bojkott av andra länder: Vem säger att vi inte bojkottar andra länder som kränker mänskliga rättigheter?!? Eller företag?! Det var inte ämnet för den här artikeln.
Men jag erkänner villigt att jag försöker bojkotta både länder och företag som kränker eller bidrar till kränkningar av mänskliga rättigheter. Det är dock inte alltid lätt då det kan vara svårt att få tag i korrekt information om företags verksamheter. Men några exempel som är ganska välkända är väl ändå Coca Cola, Nestlé, Chiqita-bananer, Lundin Petroleum och Mining, för att nämna ett fåtal.
Permalänk | Anmäl
Sara Lindblom, 2011-08-19, 19:57
#1 Bo T
Så du tänker att israel ska deportera palestinierna till "befintliga arabstater" för att ge lebensraum åt Herrefolketm då?
Det är autonomi israel har berövat Palestina. Det är autonomi israel berövar palestinierna varje dag.
Det är varken du eller ockupantarmen som sätter agendan. Visst kan du drömma om att Palestina lägger sig platt för förtryck och vapenmakt.
Men sanningen är en annan. Israel kommer att tvingas avstå mark till förmån för landets urinvånare. Israel kommer att tvingas avstå, avstå och avstå igen....
israel kommer att få dra sig tillbaks till -67 års gränser med svansen mellan bena. Sanna mina ord.
Permalänk | Anmäl
Volfram Ax, 2011-08-19, 20:01
#17 Huruvida bojkott är effektivt eller inte... Jag skulle säga att det finns två aspekter av valet att bojkotta:
1. Om tillräckligt många gör det, kommer det ha en effekt. I fallet Sydafrika var det aldrig en full bojkott men det hade en effekt, och då var Sydafrika mycket mindre beroende av utländsk handel än vad Israel är. Israel borde rimligtvis känna av effekterna snabbare än Sydafrika. Detta uppmärksammades bl a av Ehud Barak, Israels försvarsminister, för några månader sedan i Haaretz, läs ett blogginlägg om det: http://972mag.com/ehud-barak-acknowledges-the-impact-of-bds/
2. Jag vill inte själv direkt eller indirekt delta i eller bidra till att kränkningar av mänskliga rättigheter fortgår. Alltså, oavsett om det är effektivt eller inte, så vill jag inte vara inblandad eller delaktig utan istället stå upp för rättvisa och fred för alla.
Vilken aspekt som folk anger som anledning till bojkott, en av dem eller båda, är ju upp till var och en. Och de som menar att bojkott inte är effektivt kan ju inte gärna klandra folk som inte vill vara delaktiga eller på något sätt stödja kränkningar. Eller?
Permalänk | Anmäl
Sara Lindblom, 2011-08-19, 20:05
#20
Hej Henrik Eriksson!
Du reflekterade:
"...boykott är meningslöst är att det inte kommer att få någon större effekt. Konsumenter i USA eller EU stödjer till stor del det israelska näringslivet"
Jag tror att du talar om det som "var", om förr. I såväl USA, Kanada, Latinamerika som Europa finns en växande kunskap om vad som pågår i Israel/Palestina. Opinionen svänger kraftigt just nu. De medvetna konsumenterna blir allt fler.
På lite längre sikt är det kanske själva "näringslivet" som kommer att förändra bilden? Israel är ett litet land, en liten "marknad". Arabvärlden blir allt rikare och är en tio-tjugo-trettio gånger större marknad. Affärsmän gör knappast dåliga affärer "i solidaritet", de går dit vinster finns att hämta.
Konsumenterna puffar på denna process! Vi riktar budskapet direkt till företagen och direkt till det israeliska folket. Välj en ny regering som kan dra tillbaka från de ockuperade områdena! Vi vill inte köpa stöldgods.
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-08-19, 20:15
Ett sätt att stödja mellanösterns enda demokrati, som vänstern därför hatar, är att köpa alla de produkter dessa tokstollar manar oss att bojkotta.
Permalänk | Anmäl
t, 2011-08-19, 20:27
Då vet jag vilket märke jag skall välja om jag köper en kolsyremaskin i a f!
Dags att bojkotta syriskt vin i systembutikerna?
Var var protesterna mot Syriska flygvapnets attack mot ett palestinskt flyktingläger? Redan glömt och FÖRLÅTET?
Permalänk | Anmäl
Inge-mar, 2011-08-19, 20:33
Jag undrar vad det som gör att svenskar är så besatta av den här förhållandevis oblodiga konflikten?
Om man jämför med övriga europeiska länder så får varje händelse i MÖ oproportionellt stort utrymme i svenska media. En kort notis i t ex Die Welt eller i Hufvudstadsbladet om att israeler och palestinier pucklat på varandra får i Sverige stort utrymme och oftast till Israels nackdel.
Har Sverige några särskilda band till eller förpliktelser mot de palestinska ledarna eller vad handlar det om?
Permalänk | Anmäl
Nurmela, 2011-08-19, 20:35
#21 Sara Lindblom. Om du tror att konflikten står mellan israeler och palestinier så är du lurad.
Konflikten står och har alltid stått mellan judar och araber. Araberna har redan ett flera hundra gånger så stort territorium som judarna.
Om man värderar människor lika är det inte svårt att förstå vem som ska ha området och vem som redan har mer än nog.
Vidare,folkrättsjuridiken är inte tillämplig på den här uråldriga konflikten utan man måste gå till grundläggande mänskliga rättigheter som rätt till frihet och säkerhet.
Araberna kan få sin frihet och säkerhet genom att avsätta sina egna regimer.
Judarna kan få sin frihet och säkerhet genom att annektera Västbanken och skicka hem palestinierna till den arabvärld de tillhör lämpligen åtföljda av de israeliska araber som inte är integrerade.
Det är dags att judarna får rätt att skilja sig från araberna så som kvinnor har rätt att skilja sig från män som misshandlar och förtrycker dem.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-08-19, 21:06
"Jag undrar vad det som gör att svenskar är så besatta av den här förhållandevis oblodiga konflikten?"
Det är en bra fråga, #28 Nurmela. Det finns säkert många anledningar.
Några förslag:
Eftersom judar är mer produktiva än araber så har vänstern adopterat araberna (trots att araberna avskyr vänstern).
Liberalerna är mot Israel som en "judisk stat" eftersom liberalerna vill utplåna människors grupptillhörighet, etnicitet. Att arabvärlden utplånat judarna på sitt territorium har man överseende med.
Näringslivet (som äger regeringen) vill göra affärer med araberna och därför låtsas man vara på arabernas sida i konflikten.
Högern ser judarnas rätt att frigöra sig från de mångfaldigt fler araberna och den auktoritära ideologin islam som en självklarhet.
Sen har vi de "politiskt korrekta" och karriärsugna konsensus-tyckarna som alltid tycker som FN och som anser att alla med avvikande åsikt är "extremister" och "monster".
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-08-19, 21:20
Gunnel Gomér #25, undrar om du inte har lite fel om saker och ting? När oljan sinar, hur kommer arabländernas ställning att vara om de inte utvecklar samhället och produktionen? Skena inte iväg för snabbt. Se hur det gick för senaste Ship-to-Gaza-debaklet, ett orättfärdigt och dåligt genomtänkt stöd för Hamas. Kommer era grupperingar hålla tyst om Hamas tills den arabiska våren kommer till Gaza?
Jag föreslå inhämtande av bättre kunskaper om vad som försiggår under palestinska myndighetens vakt och då inte från de hopplöst borta PGS.
Att en som har agerat mot Israels rätt till självförsvar, mot sjöblockaden, tror sig vara i position att undervisa andra är - tragiskt. Undervisa dig själv om det rasistiska styret under PM, om att ett framtida Palestina ska vara judefritt och att det ges dödsstraff (dödsstraff!) för att sälja mark till judar. Bojkott för att man producerar en grej på omtvistat område vs Ingen reaktion mot dödsstraff för att sälja till "fel" folk???
Håller med Nurmela om att det är märkliga band till de palestinska ledarna som driver. Palestinierna förtjänar inte de våldsdrivande ledare de haft och har och de förtjänar inte självhävdande aktivistsvansar som ursäktar/ignorerar palestinskt våld i deras namn.
Somliga aktivister har bara ett intresse vad gäller palestinier och det är att klandra Israel. När palestinier diskrimineras i Libanon, Kuwait, Syrien etc är det mol tyst; inga skepp då inte. Man klandrar inte Hamas som håller strypgrepp på Gaza. Man har goda förhållanden till terrorister som inbjuds till Sverige (Laila Khaled). Vilka skriver ett ord om hur Assad slaktar palestinier nu?
Nurmela, vad det handlar om vet jag inte om dessa personer själva vet eller kan uttrycka. Många tror nog de gör gott. Men deras intensitet verkar för mig nästan sektliknande. De borde kräva att palestinierna lägger ner vapnen, sätter sig vid förhandlingsbordet och förhandlar och kompromissarfram en varaktig fred.
Permalänk | Anmäl
A-K Roth, 2011-08-19, 22:06
#31
Hej A-K Roth!
Jag undrar om du inte missar grundbulten i debatten kring Israel-Palestina? Det handlar i synnerhet om att upprätthålla respekten för folkrätt och människorätt. Det "basic system" av internationell lag som tillskapades efter Andra Världskriget och Förintelsens fasor. För att förebygga nytt elände av samma slag. En fredlig lösning i MellanÖstern är av central betydelse för att förebygga ett Tredje Världskrig.
FNs medlemsstater, inklusive USA, erkänner inte Israels rätt att ockupera territorium från andra folk och att driva iväg stora grupper människor från egendom och försörjning. Däremot erkänner alla, inklusive PLO och de flesta arabstater, Israels rätt att existera i fred och nationellt självbestämmande inom 1967 års gränser (ungefärligen).
Hjälp till A-K Roth, hjälp till med tillbakadragandet. Så ska du se att många av oss vill bistå Israel att klara detta.
Lyss till den gamle, kloke Avraham Burg, f d talman i Knesset, f d ledare för World Zionist Leauge. Han skriver:
"This cannot work. Even if the Arabs lower their heads and swallow their shame and anger for ever, it won't work. A structure built on human callousness will inevitably collapse in on itself. Note this moment well: Zionism's superstructure is already collapsing like a cheap Jerusalem wedding hall. Only madmen continue dancing on the top floor while the pillars below are collapsing. (...) We could kill a thousand ringleaders a day and nothing will be solved, because the leaders come up from below - from the wells of hatred and anger, from the "infrastructures" of injustice and moral corruption. "
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-08-19, 22:49
"Den dag palestinierna får fullvärdiga medborgarskap i befintliga arabstater så löses alla problem." - skriver boT
BoT har uppenbarligen en rasistisk syn på "araber" såsom varandes nån sorts nomadfolk sin jab förflyttas till vilket "arabland" som helst. BoT tycks tro att araber är mindre kulturellt och geografiskt bundna än andra folkslag till sina hemland? Varför skulle de araber som bott i hundratals år i det område som nu är västbanken och palestina kunna "förflyttas" till något helt annat land? Det är som att påstå att nab jab flytta norrlänningar till södra Norge "för de är ju alla skandinaver". Idiotiskt och okunnigt.
Permalänk | Anmäl
Karl R. Holm, 2011-08-19, 22:54
#18 Ale He
Jo, jag såg att du hämtade info från Wiki, jag är imponerad.
Wiki är ju en objektiv källa till information om konflikter som denna.
Kanske du kan be de palestinier som förlorat sina hus och sin mark att dom ska läsa Wiki då så får dom se att familjegårdar som varit i deras ägo i hundratals år inte är deras ?
Du har snart löst hela konflikten helt ensam.
Ring Obama nästa gång dom tar en fredsförhandling och be honom att han låter dom palestinska företrädarna att läsa om Palestina på Wiki så kommer dom att se att palestinier aldrig ägt någon mark.
Det kommer nog att gå bra.
Permalänk | Anmäl
Mats F Eriksson, 2011-08-19, 23:00
#32, Gomér: Vi kan alla missa saker och ting. Men jag har inte missat propagandaorden och de ensidiga uppropen till bojkott mot Israel. Du står för en del av dem. Du kan ju börja med att försöka rensa språket från falska anklagelser och tala rakt och utan propagandaord.
Jag har heller inte missat att Yassir Arafat sa ungefär att PLO skulle erkänna Israels rätt att existera men att PLO inte har gått med på detta. I veckan talade Abbas om att gå i krig mot Israel, om han fick arabländerna med sig. Palestibnierna måste sätta sig vid förhandlingsbordet i st¨ållet för att driva vettlös terror, som nu igen i veckan
Avraham Burg har sagt kloka saker och en del inte så kloka saker, precis som alla människor. Somligt han säger gör utomstående som redan behandlar israeler och den judiska staten med förakt mycket, mycket glada och nöjda. Det finns en del sanning i det citat du gav. Och det finns en del man kan diskutera. Och det är tydligen detta Burg vill: disakutera, konversera.
Stötte på det här från democracynow.org som reflekterar vad jag instinktivt känt om divestment och bojkott, att det går mot fredliga syften, något som kategoriskt vill demonisera en sida, precis det svenska palestinagrupperna gör.
"...AVRAHAM BURG: It stands against my values system to boycott. OK? If I said earlier in this program and earlier in my life, I’m totally committed to conversation, even with my worst enemy. So boycott is not a tool for me. Boycott is an expression of violence..."
Bojkott är ett uttryck för våld enligt Burg.
Permalänk | Anmäl
A-K Roth, 2011-08-20, 04:46
For det forsta saa delades landet upp i en palestinsk och en judisk del 1948. Israelerna/judarna gick med pa uppdelningen men palestinierna/muslimerna ville utrota alla judar och gick tillsammans med sina muslimska gannlaender Egypten, Transjordanien, Libanon, Syrien och Irak till anfall mot Israel. Da faar man faktiskt skylla sig sjalv om israelerna ockuperar mark de tagit under striderna. Jag har varit pa i Libanon, Egypten och Israel och sett hur parterna beter sig. Israelerna beter sig mycket illa mot palestinier men detta pa grund av mycket god anledning. Varje gang de har forsokt fa igenom ett fredsavtal eller kommit med eftergifter saa har palestinierna sett detta som svaghet och attackerat Israel(er).
Sedan forstar jag inte svenska kommunisters hat mot Israel. Vad ror det er? Varfor protesterar ni aldrig nar muslimer massakrerar kristna i Sudan, Nigeria, Indonesien, Egypten m.fl laender? Muslimer mordar kristna i hundratusental och ni tycker att det ar ok, men om Israel dodar en palestinier saa blir det ramaskri fran Blackbird och Gunnel o Co.
Ert beteende ar mist sagt markligt.
Permalänk | Anmäl
World Traveller, 2011-08-20, 06:06
# world traveller
Orsaken är att dom troligtvis aldrig bott i regionen.
Dom har bara fått en bild via Svenska medier.
Tyvärr ger dom en väldigt felaktig bild av regionen.
Permalänk | Anmäl
Peter Tornquist, 2011-08-20, 09:53
#27 Inge-mar
"Dags att bojkotta syriskt vin i systembutikerna?"
Bra, Ingemar, men kom då ihåg att bojkotta det vin som Israel producerar på de ockuperade syriska Golan höjderna.
Permalänk | Anmäl
Backfire, 2011-08-20, 10:52
#37 World Traveller
Sitter du i Israel och skriver?
Permalänk | Anmäl
Backfire, 2011-08-20, 10:55
#39 Backfire
Varför bojkotta Israeliskt vin från Golan? Den ockupationen är ju helt laglig.
Vill Al-Assad ha tillbaks Golan eller delar därav får han väl sätta sig ner och förhandla om saken.
Permalänk | Anmäl
Ein Stein, 2011-08-20, 11:04
Detta glömmer svenska tidningar rapportera om:
http://www.jpost.com/Defense/Article.aspx?id=234588
Hellre skiver vissa tidningar notiser som anklagar Israel för hämndaktioner när det handlar om legitima försvarshandlingar?
Vad ska JS, JIPF maffian och andra Isralehatare svara på dessa terrorangrepp? Jo att det naturligtvis är Israels fel. Vem annars? Hamas och deras vapenkompisar är ju så fridsamma och fredliga av sig så det kan det ju inte vara deras fel!
Permalänk | Anmäl
Ein Stein, 2011-08-20, 11:19
Det här postade än vän av mig från Egypten.
Han är inte copt utan muslim.
An innocent question. Who has provoked the shootings at the borders? Hamas did.. who should be blamed first before Israel? Hamas naturally. How many Egyptians have been killed by the branch of ikhwans? Why we are revolting against Israel only? Why we are playing deaf when it comes to Hamas? Very disgusting and irrational to me. God bless all the innocent victims Egyptians and others.
Permalänk | Anmäl
Peter Tornquist, 2011-08-20, 12:15
World traveler
Väldigt relevant fråga flera av mina coptiska vänner har enorma problem.
Vänstern lever i sin egen fantaai värld.
Permalänk | Anmäl
Peter Tornquist, 2011-08-20, 12:55
Har du frågat de inblandade palestinierna? Nä, det räcker att fråga Feiler, Gardell och Mankell.
Permalänk | Anmäl
Michael Lindblom, 2011-08-20, 13:26
Den israelkritiska vänstern kommer alltid att avfärda allt som har med Israel att göra eftersom de se ser landet som roten till det onda och den sk "ockupationen" som såväl olaglig som omoralisk.
Att sen palestinaaraber i det här fallet kan tjäna på saken tycks irrelevant, likaså ignorerar man den hjälp som Israel ger i form av t ex sjukvård.
Men det är just med denna grundkonflikt vi måste börja. Och vad gäller lagligheten så är denna omtvistad och långt ifrån så entydig som vänstern vill göra gällande. Jag ska dock inte gå in på juridiken, dels för att det finns de som kan det bättre, men dels också därför att detta primärt är en MORALISK fråga.
(att dessutom sitta och diskutera internationell juridik, lagar stiftade med inblandning av en rad diktaturer och hel-eller halvfascistiska stater som t ex Ryssland, Kina är absurt. Sådana lagar väger lätt!)
Så länge Israel representerar och försvarar de värden som västerländsk demokrati grundar sig på, respekt för människor fri-och rättigheter och deras motståndare försvarar totalitära ideologier, diktatur och förtryck så är denna och alla andra frågor avgjorda. Då saknar "palestinaaraberna" rätten att göra några anspråk alls, precis som deras diktatoriska grannar.
En människa, en orgainsation eller stat som inte respekterar rättigheter kan inte själv göra anspråk på några. Den dag Israels grannar och/eller de terrorgrupper och organisationer som verkar i området gör upp med sina ideologier och börjar bygga ett samhälle där deras egna och andras medborgares rätt till liv och frihet respekteras, ja då kan vi ta en diskussion. Inte förr.
Permalänk | Anmäl
John G-son, 2011-08-20, 13:57
#36
Jag tycker att bojkott är en fredlig metod, icke-våld. Men det är en HÅRD metod, det tycker jag också. Det är en AGGRESSIV metod, ja! Men det är inte "violence". Det är mjukhänt i jämförelse med vad arméer och milis-grupper gör.
Jag bekymrar mig faktiskt - tro´t eller ej.
Det finns 1,7 israeler som lever under fattigdomsgränsen. Majoriteten av dem är ortodoxa judar och araber, alltså palestinier som är israeliska medborgare. Deras situation förvärras när bojkotten intensifieras.
Men...
Nu är ju ekonomisk bojkott inget som bara Israel drabbas av. Gaza har varit under långvarigt hårt embargo, t o m frysta banktillgångar. Samtidigt som hela infrastrukturen systematiskt bombats sönder eller förstörts på annat sätt av IDF.
Ytterligare ett 25-tal länder är utsatta för internationell handelsbojkott...från EU.
Israel måste förmås dra sig tillnaka A_K Roth...hur?
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-08-20, 14:04
Gunnel, var ar dina protester nar muslimer mordar kristna i Sudan, Egypten, Indonesien och Nigeria? De mordar oerhort manga fler an vad Israel gor. Varfor ar ni saa tysta om det?
Permalänk | Anmäl
World Traveller, 2011-08-20, 14:38
#49
Vilka "ni" World Traveller?
Det är t ex nästan enbart vänstern som drivit frågan om folkmorden i Sudan och nu senast i Ogaden, Etiopien. Borgerliga media har lagt locket på eftersom det i långa stycken handlar om folkfördrivning p g a oljeprospektering och vår egen utrikesminister har/hade fingrarna i syltburken.
Jag skickar dig en dokumentärfilm, en timme lång, som resumerar 13 års elände på Afrikas Horn. Förmodligen har både du & jag också fingrarna i syltburken - genom våra pensionsfonder & försäkringsbolag.
http://www.abfplay.se/#NlIxuuoKR-pSIaFiVGFtZg
§§§
Den över 60 år långa lidandet i Israel-Palestina har en speciell symbol-funktion vad gäller respekten för internationell lag & rätt. Klarar vi inte detta...då kommer militär anarki att utbryta över hela jordklotet. Tror jag.
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-08-20, 15:01
Ah, Gunnel, så man engagerar sig speciellt mot Israel i något sorts symbolsyfte - för inte ser jag att din aktivistsida står upp mot lidande orsakat av palestinier? Hm, den judiska staten och endast den judiska staten ska utses som enda symbol för orätt. Nu börjar vi komma nånstans.
Respekten för internationell lag låter bra tills man inser att palestinska sidans lagbrott och rena brott mot mänskligheten totalt ignoreras.
Jag talar förstås om hållningen i politiska aktivistgrupper och det sällskap som utan skrupler sällskapar med antisemiter, jihadister och terrorister i enat syfte mot den judiska staten. Det är där man finner den rasistiska proklameringen sionism=rasism och andra helt barocka anklagelser om allt från kolonisation till apartheid.
Inte utan man finner en viss tillfredsställelse över till synes avsvalnat intresse bland svenskar för dessa ensidiga extremister, syndabockstänkarna som borde veta bättre. Eller så var det bara den heliga semestern som hindrade uppslutning bland hatarna:
http://dibbuk.se/index.php?id=822
Permalänk | Anmäl
A-K Roth, 2011-08-20, 16:16
Nej
Permalänk | Anmäl
GB, 2011-08-20, 16:18
Gunnel: "...Israel måste förmås dra sig tillnaka A_K Roth...hur?..."
Genom fredsfördrag, vad annars? Ingen kan kräva av Israel att de drar sig tillbaka medan fientligheterna florerar och terrorgrupperna härjar. Det vore alldeles för farligt. Raketer hela sommaren, grad-missiler mot skolbussar och andra civila mål. Israel intryckt i en smal remsa mellan VB och havet. Erfar Israel att det finns makter som ämnar använda Västbanken för fortsatt kamp att krossa Israel och terrorisera deras folk kommer de inte att våga ge upp den kontroll de behöver för att stoppa så många attacker som möjligt.
Gunnel, det som krävs först är ett stopp på fientligheterna! Det borde vem som helst kunna se, eller hur?
Genom att palestinska sidan visar fredsvilja, att den accepterar och erkänner Israel som judisk stat och får erkännande av Palestina som palestininsk stat tillbaka. En win-win-situation.
Allt detta ska föregås av starka och kategoriska krav av omvärlden på att terrorgrupperna avväpnas och att våldet stoppas.
[ Lite brainstorming om omskolning, avprogrammering av terrorister, gärna tillsammans med halva svenska hatiska *^#(& PGS passar här :)]
SPG kan föregå med gott exempel, visa att de är för palestinier, inte bara mot Israel. Ingenting gott kan komma från palestinsk terrorism och krigföring. Allt gott kan komma från att lägga ner vapnen och förhandla. Kräv att Abbas utan krumbukter sätter sig vid förhandlingsbordet.
Eller finns det inte i svenska aktivisters föreställningsvärld ett scenario där palestinier stoppar våldet och avväpnar terrorgrupperna? Om så, varför inte? Tror man inte palestinier kan agera fredligt? Vilken rasism visas då, i så fall.
Obs, vet inte om du tillhör PGS eller inte!
Permalänk | Anmäl
A-K Roth, 2011-08-20, 16:44
Gunnel Gomér,
Det finns tillräckligt många förnuftiga länder i världen som inte har en tanke på att bojkotta Israel så om svenska socialister låter bli att köpa deras grapefrukt och vindruvor så gör det ingen större skada. Araberna startade kriget 1948, liksom man startade sexdagarskriget och Yom Kippur. Konfrontation har varit deras linje från början. När de sedan upptäckte att Israel inte gick att besegra militärt började man spela ut palestinakortet och beklaga sig inför FN. När Västbanken var ockuperat av Jordanien restes aldrig några anspråk på en palestinsk stat. Varför? Helt enkelt därför att den s.k palestinska identiteten endast är en konstruktion att användas sig av i den eviga krigföringen mot Israel. Det finns inga moraliskt hållbara skäl att bojkotta Israel, tvärtom så ska vi visa landet vårt stöd.
Permalänk | Anmäl
Fredrik Thoresson, 2011-08-20, 16:56
Backfire. Kapacitet betyder ungefär förmåga.
Palestinska samhället saknar förmåga att hålla tillbaka alla de araber som står beredda att sabotera varje som helst fredsfördrag med Israel. Detta samhälle är komplett opålitligt och oberäkneligt. Jag skulle aldrig skriva på ett fördrag med Hamas där Hamas har måst göra eftergifter,
Permalänk | Anmäl
Pjotr Lesr, 2011-08-20, 18:29
71 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Den dag palestinierna får fullvärdiga medborgarskap i befintliga arabstater så löses alla problem.
Judarna får leva i Mellanöstern i fred och frihet och palestinierna får en framtid utan förtryck bland sina bröder, en framtid som inte bygger på judeutrotning.
Frågan är bara vad som "världssamfundet" anser vara viktigast, att palestinierna får en egen stat eller att judarna inte blir utrotade.
Något självständigt Palestina blir det nog aldrig, det som skulle utgöra landets område äts upp av bosättare.
Israel vill putta in palestinierna in i Jordanien, tydligen.
Även palestinier gör stora oförrätter men man ska vara bra hemmablind för att inte se att det är palestinierna som förlorar kampen.
En olöslig konflikt egentligen.
Men jag dricker kranvatten i alla fall.
Palestinierna tillsammans med sina arabiska bröder i grannländerna har själva försatt sig i den situation vi har idag. Varför ockuperades Västbanken, herr Stanczak? Och inte blir det ett dugg bättre av terrordåden mot civila israeler igår! Och om Sodastream erbjuder palestinier arbete är det väl bara positivt? Eller tycker du det är bättre att man outsourcar i t.ex. Kina, som är enda alternativet eftersom lönenivån i Israel är för hög. Utländska bidrag skall förstås kompensera, så man får tid över för stenkastning och planering av terrordåd!
"Den dag palestinierna får fullvärdiga medborgarskap i befintliga arabstater så löses alla problem."
Den dagen skåningarna får fullt medlemskap hos sitt broderfolk, danskarna...den dagen zigenarna får fullt medlemskap i...den dagen den vite mannens självsvåldiga äganderätt upphör får indianerna tillbaka...
Men är det inte så att FN (rätt eller orätt) har dragit Israels gränser och är det inte så att allt utöver det är ockuperad mark?
Har jag missat något där?
Israeliska människorättsorganisationen Coalition of Women for Peace släppte 2011 en rapport om SodaStream (finns på whoprofits.org). Där visas bland annat att palestinska arbetare på SodaStream inte ens tjänar halva israeliska minimilönen, har usla arbetsförhållanden, och inte vågar kräva sina rättigheter eftersom de då får arbetstillstånd indraget. Dessutom skapar SodaStream otrygghet genom en hög personalomsättning i form av avsked och ersättande med andra nyanställda.
#4 Ale He
"De röda är sig lika"
De okunniga och förnekande lika så.
Så ICJs jurister har fått det hela om bakfoten men du Ale He skulle sitta inne med den förlösande sakkunskapen som så enkelt skulle reda ut alla juridiska tvister.
Varför gör du då inte världssamfundet den stora tjänsten och skriver ett brev till ICJ och förklarar hur det hela ligger till så kan vi läsa om att palestinafrågan är löst om några veckor i tidningarna ?
Om du nu inte har någon behändig teori om varför ICJ inte skulle anamma din syn på problemet. Dom är "röda" eller ? För så verkar din förenklade värdsbild se ut, dags att vakna då, för jag känner en hel drös med "blåa" som till likt med mig tycker Israels ockupation är för bedrövlig minst sagt.
För det kan ju inte bero på att du helt enkelt pratar strunt och några av världens främsta jurister på folkrätt har rätt ?
Ursäkta Lisa Abramowitz men vem är det som avgör om ockupationen nu är bra för palestinierna? Ockupanterna? Eller palestinierna? Kan det vara så att svaret på den frågan säger något om förhållandet mellan kolonialism och demokrati?
Det går inte att diskutera frågan om ockupationen. Och det har väl egentligen aldrig varit meningen. Den som murar in sig med sitt stöldgods är nog inte upplagd för en diskussion om rätt och fel och det gäller förstås också advokaten. Och den som gräver ner atombomber i bibliska miljöer har nog förbrukat sin gudagivna hemortsrätt i det heliga landet. I Palestina ska den bofasta befolkningen deporteras för att ge plats åt fundamentalistiska invandrare enligt förslag här på Newsmill och i Europa ska invandrare deporteras för att säkra vår västerländska högkultur. Jojo. Och efter framgångarna med demokratiseringen av Irak där 500000 döda barn var värt priset och Afhganistan står nu Libyen och Syrien på tur. Man värnar om civila sägs det. Läs Leif Erlingssons utredning om stupiditet. Gör det.
Om det palestinska folket inte hade sina krigiska terroristgrupper som hetsat dem till terroraktioner skulle de leva i lugn och harmoni tillsammans med israelerna.
Jaha. Av anonyma islamofober lär man sig något nytt varje dag. De palestinska kristna urförsamlingarna på platser som Jerusalem och Betlehem är i själva verket blodtörstiga muslimer som ska skeppas iväg till Jordanien. För då blir det fred. Halleluja!
Ska aposteln Jakobs efterträdare som biskop av Jerusalem dvs Patriakrken av den heliga staden Jerusalem och hela Palestina, Syrien, Arabien, bortom Jordan-floden, Kanaan, Galiléen och det heliga Sion, Theophilos III, flytta från Jerusalem också? Varför?
Om inte, varför ska patriarken stanna, men hans församlingsbor tvångsförflyttas till andra länder?
Dessa islamofober som okritiskt omfamnar höger-extrema israeliska synpunkter utmärker sig inte direkt med sin intellektuella spänst och sina kunskaper om palestinierna.
Stulen mark? Ockupation, javisst. Men det är palestinierna som inte har kapacitet att förhandla om fred. Kruxet för deras del är att den ledare som godtar Israels rätt att existera är en död man om ett år. Dessutom undrar jag om Riksteatern även har ett nätverk för Nordkorea, Södra Sudan, Somalia m. fl. länder.
#11 Alvin Stoltz
Så du menar att israelerna lever efter devisen "se vad ni fick oss att göra"?
Inget ansvar för sina handlingar och inga idéer om vad de kan få för effekter tillbaka?
Att säga: "Om det palestinska folket inte hade sina krigiska terroristgrupper som hetsat dem till terroraktioner skulle de leva i lugn och harmoni tillsammans med israelerna."
Det är rena dumheterna, det vet nog du också.
Varför boykottar man inte Egyptiska varor och semesterresor dit, varför boykottar man inte Libanesiska varor, Syriska, jordanska, Saudiska? En palestinsk stat hade kunnat bildats om de gränsande länderna gjorde påtryckningar. Oljeproducerande länder i regionen har betydligt större makt i USA och FN än Israel. "Palestinas" grannländer hade lätt kunnat gjort fred med Israel, men ingen vill. Hela mellanöstern är ett moment 22 utan lösning. Ska jag vara ärlig så tror jag att mina barn, och barnbarn och barnbarnsbarn kommer uppleva samma konflikt som vi ser idag. Det är en konflikt utan dess ände, om ingen sida verkligen försöker till att skapa fred i regionen.
Boykott av Sodastream är onödigt. Det kommer inte kunna göra skillnad i konflikten. En boykott av Israel kommer aldrig kunna genomföras på en global nivå, som boykotten mot Sydafrika. De enda som kommer drabbas är de palestiska arbetarna. Men de och deras familjer kan väl offras i kampen, eller?
#13 Pjotr Lesr
Vad är det för kapacitet som palestinierna saknar? Mental? För att förhandla bort hålen i osten, de sista 22 procenten?
Lägg ner!
#15 Henrik Eriksson
En av anledningarna till att det blir effekt av att bojkotta Israel är att det landet i alla fall vill höra till de demokratiska och på något litet hörn i alla fall bryr sig om vad omvärlden tycker. Det brukar inte diktaturer göra.
Dessutom tror jag att du har fel om tidsgränsen för Israels förbrytelser. De förlorade för länge sedan, kanske redan 1948. Det går inte att upprätthålla förtryck i längden. Inom 20 år är situationen helt annorlunda, men hur många ska behöva dö i onödan innan dess?
En framtidsfråga som kräver svar:
Hur ska 7 miljoner israeler klara av att fortsätta hålla 4 miljoner statslösa palestinier instängda i flyktingläger i fattigdom? Hur ska Israel klara av att hålla alla sin unga i åratal av militärtjänst som ockupationssoldater? Just de åren som tonåringar blir vuxna nöts de unga ned mentalt av att användas som redskap för förtryck.
Hur ska det gå?
#17 Backfire, vad jag menar med att boykott är meningslöst är att det inte kommer att få någon större effekt. Konsumenter i USA eller EU stödjer till stor del det israelska näringslivet, och det blir komplicerat för anti-israeliska rörelsen att få genomslag på samma sätt som anti-apartheidrörels en fick genomslag. Visst finns en stor anti-israelisk grupp i Europa, men deras inflytande är ändock marginellt när det gäller boykottspolitik.
#18 Ale He, men med mitt inlägg avser jag arabländernas inblandning i Israelkonfilkten, jag avser inte deras interna problem (som är mycket värre än Israel-palestina konflikten).. De angränsande arabländerna är självfallet de viktigaste maktfaktorerna i konflikten, till och med viktigare än de palestinska grupperingarna.
Till #13 angående palestiniernas förhandlingsläge. Om man bortser från din ton som andas fördomar, har du rätt i att palestinierna inte har möjlighet att förhandla på ett bra sätt. Som ett ockuperat folk i en oerhört assymetrisk konflikt där ockupationsmakten är en av världens mest avancerade militärmakter, har palestinierna ett oerhört litet förhandlingsutrymme.
Det är en av bakgrunderna till BDS-uppropet - för att ändra förutsättningarna för förhandlingar och möjligheterna till en rättvis och hållbar lösning på konflikten behövs det ett ökat engagemang från omvärlden. Vi måste agera för att vi ska nå till en situation där en politisk vilja finns i Israel för att avsluta ockupationen.
Men detta är inte den enda anledningen till att omvärlden måste agera. Enligt internationella humanitär rätt (IHR), det ramverk som fastställer hur stater får agera i konflikter, har alla stater en skyldighet att respektera och garantera folkrätten och de mänskliga rättigheterna. Vi, hela det internationella samfundet, har alltså en skyldighet att se till att dessa rättigheter respekteras även utanför vårt eget lands gränser. Vi har alltså en skyldighet att inte direkt eller bidra till kränkningar av dessa rättigheter.
Att flytta in civilbefolkning på ockuperat område är en kränkning av folkrätten. Att beslagta eller förstöra privat egendom eller på annat sätt attackera civila mål är en kränkning av folkrätten. Att tvångsförflytta eller skapa/bidra till en situation där folk tvingas flytta är en kränkning av folkrätten. Att exploatera, använda naturresurser (dit land räknas) på ett sätt som kan ha långtgående negativa konsekvenser (deplete or destroy) är en kränkning av folkrätten. Att kollektivt bestraffa en civilbefolkning genom att hindra deras fria rörlighet och hindra deras möjlighet att försörja sig och upprätthålla ett "normalt" liv är en kränkning av folkrätten.
Och genom att stödja företag som är direkt eller indirekt involverade i sådana kränkningar, blir vi också medskyldiga.
Man kan tycka vad man vill om folkrätten, men idag är det det enda ramverk som alla länder på jorden har kommit överens om, och den överenskommelsen är bindande. Att acceptera kränkningar underminerar hela systemet. Och vad har vi då?
#15 angående bojkott av andra länder: Vem säger att vi inte bojkottar andra länder som kränker mänskliga rättigheter?!? Eller företag?! Det var inte ämnet för den här artikeln.
Men jag erkänner villigt att jag försöker bojkotta både länder och företag som kränker eller bidrar till kränkningar av mänskliga rättigheter. Det är dock inte alltid lätt då det kan vara svårt att få tag i korrekt information om företags verksamheter. Men några exempel som är ganska välkända är väl ändå Coca Cola, Nestlé, Chiqita-bananer, Lundin Petroleum och Mining, för att nämna ett fåtal.
#1 Bo T
Så du tänker att israel ska deportera palestinierna till "befintliga arabstater" för att ge lebensraum åt Herrefolketm då?
Det är autonomi israel har berövat Palestina. Det är autonomi israel berövar palestinierna varje dag.
Det är varken du eller ockupantarmen som sätter agendan. Visst kan du drömma om att Palestina lägger sig platt för förtryck och vapenmakt.
Men sanningen är en annan. Israel kommer att tvingas avstå mark till förmån för landets urinvånare. Israel kommer att tvingas avstå, avstå och avstå igen....
israel kommer att få dra sig tillbaks till -67 års gränser med svansen mellan bena. Sanna mina ord.
#17 Huruvida bojkott är effektivt eller inte... Jag skulle säga att det finns två aspekter av valet att bojkotta:
1. Om tillräckligt många gör det, kommer det ha en effekt. I fallet Sydafrika var det aldrig en full bojkott men det hade en effekt, och då var Sydafrika mycket mindre beroende av utländsk handel än vad Israel är. Israel borde rimligtvis känna av effekterna snabbare än Sydafrika. Detta uppmärksammades bl a av Ehud Barak, Israels försvarsminister, för några månader sedan i Haaretz, läs ett blogginlägg om det: http://972mag.com/ehud-barak-acknowledges-the-impact-of-bds/
2. Jag vill inte själv direkt eller indirekt delta i eller bidra till att kränkningar av mänskliga rättigheter fortgår. Alltså, oavsett om det är effektivt eller inte, så vill jag inte vara inblandad eller delaktig utan istället stå upp för rättvisa och fred för alla.
Vilken aspekt som folk anger som anledning till bojkott, en av dem eller båda, är ju upp till var och en. Och de som menar att bojkott inte är effektivt kan ju inte gärna klandra folk som inte vill vara delaktiga eller på något sätt stödja kränkningar. Eller?
#20
Hej Henrik Eriksson!
Du reflekterade:
"...boykott är meningslöst är att det inte kommer att få någon större effekt. Konsumenter i USA eller EU stödjer till stor del det israelska näringslivet"
Jag tror att du talar om det som "var", om förr. I såväl USA, Kanada, Latinamerika som Europa finns en växande kunskap om vad som pågår i Israel/Palestina. Opinionen svänger kraftigt just nu. De medvetna konsumenterna blir allt fler.
På lite längre sikt är det kanske själva "näringslivet" som kommer att förändra bilden? Israel är ett litet land, en liten "marknad". Arabvärlden blir allt rikare och är en tio-tjugo-trettio gånger större marknad. Affärsmän gör knappast dåliga affärer "i solidaritet", de går dit vinster finns att hämta.
Konsumenterna puffar på denna process! Vi riktar budskapet direkt till företagen och direkt till det israeliska folket. Välj en ny regering som kan dra tillbaka från de ockuperade områdena! Vi vill inte köpa stöldgods.
Ett sätt att stödja mellanösterns enda demokrati, som vänstern därför hatar, är att köpa alla de produkter dessa tokstollar manar oss att bojkotta.
Då vet jag vilket märke jag skall välja om jag köper en kolsyremaskin i a f!
Dags att bojkotta syriskt vin i systembutikerna?
Var var protesterna mot Syriska flygvapnets attack mot ett palestinskt flyktingläger? Redan glömt och FÖRLÅTET?
Jag undrar vad det som gör att svenskar är så besatta av den här förhållandevis oblodiga konflikten?
Om man jämför med övriga europeiska länder så får varje händelse i MÖ oproportionellt stort utrymme i svenska media. En kort notis i t ex Die Welt eller i Hufvudstadsbladet om att israeler och palestinier pucklat på varandra får i Sverige stort utrymme och oftast till Israels nackdel.
Har Sverige några särskilda band till eller förpliktelser mot de palestinska ledarna eller vad handlar det om?
#21 Sara Lindblom. Om du tror att konflikten står mellan israeler och palestinier så är du lurad.
Konflikten står och har alltid stått mellan judar och araber. Araberna har redan ett flera hundra gånger så stort territorium som judarna.
Om man värderar människor lika är det inte svårt att förstå vem som ska ha området och vem som redan har mer än nog.
Vidare,folkrättsjuridiken är inte tillämplig på den här uråldriga konflikten utan man måste gå till grundläggande mänskliga rättigheter som rätt till frihet och säkerhet.
Araberna kan få sin frihet och säkerhet genom att avsätta sina egna regimer.
Judarna kan få sin frihet och säkerhet genom att annektera Västbanken och skicka hem palestinierna till den arabvärld de tillhör lämpligen åtföljda av de israeliska araber som inte är integrerade.
Det är dags att judarna får rätt att skilja sig från araberna så som kvinnor har rätt att skilja sig från män som misshandlar och förtrycker dem.
"Jag undrar vad det som gör att svenskar är så besatta av den här förhållandevis oblodiga konflikten?"
Det är en bra fråga, #28 Nurmela. Det finns säkert många anledningar.
Några förslag:
Eftersom judar är mer produktiva än araber så har vänstern adopterat araberna (trots att araberna avskyr vänstern).
Liberalerna är mot Israel som en "judisk stat" eftersom liberalerna vill utplåna människors grupptillhörighet, etnicitet. Att arabvärlden utplånat judarna på sitt territorium har man överseende med.
Näringslivet (som äger regeringen) vill göra affärer med araberna och därför låtsas man vara på arabernas sida i konflikten.
Högern ser judarnas rätt att frigöra sig från de mångfaldigt fler araberna och den auktoritära ideologin islam som en självklarhet.
Sen har vi de "politiskt korrekta" och karriärsugna konsensus-tyckarna som alltid tycker som FN och som anser att alla med avvikande åsikt är "extremister" och "monster".
Gunnel Gomér #25, undrar om du inte har lite fel om saker och ting? När oljan sinar, hur kommer arabländernas ställning att vara om de inte utvecklar samhället och produktionen? Skena inte iväg för snabbt. Se hur det gick för senaste Ship-to-Gaza-debaklet, ett orättfärdigt och dåligt genomtänkt stöd för Hamas. Kommer era grupperingar hålla tyst om Hamas tills den arabiska våren kommer till Gaza?
Jag föreslå inhämtande av bättre kunskaper om vad som försiggår under palestinska myndighetens vakt och då inte från de hopplöst borta PGS.
Att en som har agerat mot Israels rätt till självförsvar, mot sjöblockaden, tror sig vara i position att undervisa andra är - tragiskt. Undervisa dig själv om det rasistiska styret under PM, om att ett framtida Palestina ska vara judefritt och att det ges dödsstraff (dödsstraff!) för att sälja mark till judar. Bojkott för att man producerar en grej på omtvistat område vs Ingen reaktion mot dödsstraff för att sälja till "fel" folk???
Håller med Nurmela om att det är märkliga band till de palestinska ledarna som driver. Palestinierna förtjänar inte de våldsdrivande ledare de haft och har och de förtjänar inte självhävdande aktivistsvansar som ursäktar/ignorerar palestinskt våld i deras namn.
Somliga aktivister har bara ett intresse vad gäller palestinier och det är att klandra Israel. När palestinier diskrimineras i Libanon, Kuwait, Syrien etc är det mol tyst; inga skepp då inte. Man klandrar inte Hamas som håller strypgrepp på Gaza. Man har goda förhållanden till terrorister som inbjuds till Sverige (Laila Khaled). Vilka skriver ett ord om hur Assad slaktar palestinier nu?
Nurmela, vad det handlar om vet jag inte om dessa personer själva vet eller kan uttrycka. Många tror nog de gör gott. Men deras intensitet verkar för mig nästan sektliknande. De borde kräva att palestinierna lägger ner vapnen, sätter sig vid förhandlingsbordet och förhandlar och kompromissarfram en varaktig fred.
#31
Hej A-K Roth!
Jag undrar om du inte missar grundbulten i debatten kring Israel-Palestina? Det handlar i synnerhet om att upprätthålla respekten för folkrätt och människorätt. Det "basic system" av internationell lag som tillskapades efter Andra Världskriget och Förintelsens fasor. För att förebygga nytt elände av samma slag. En fredlig lösning i MellanÖstern är av central betydelse för att förebygga ett Tredje Världskrig.
FNs medlemsstater, inklusive USA, erkänner inte Israels rätt att ockupera territorium från andra folk och att driva iväg stora grupper människor från egendom och försörjning. Däremot erkänner alla, inklusive PLO och de flesta arabstater, Israels rätt att existera i fred och nationellt självbestämmande inom 1967 års gränser (ungefärligen).
Hjälp till A-K Roth, hjälp till med tillbakadragandet. Så ska du se att många av oss vill bistå Israel att klara detta.
Lyss till den gamle, kloke Avraham Burg, f d talman i Knesset, f d ledare för World Zionist Leauge. Han skriver:
"This cannot work. Even if the Arabs lower their heads and swallow their shame and anger for ever, it won't work. A structure built on human callousness will inevitably collapse in on itself. Note this moment well: Zionism's superstructure is already collapsing like a cheap Jerusalem wedding hall. Only madmen continue dancing on the top floor while the pillars below are collapsing. (...) We could kill a thousand ringleaders a day and nothing will be solved, because the leaders come up from below - from the wells of hatred and anger, from the "infrastructures" of injustice and moral corruption. "
"Den dag palestinierna får fullvärdiga medborgarskap i befintliga arabstater så löses alla problem." - skriver boT
BoT har uppenbarligen en rasistisk syn på "araber" såsom varandes nån sorts nomadfolk sin jab förflyttas till vilket "arabland" som helst. BoT tycks tro att araber är mindre kulturellt och geografiskt bundna än andra folkslag till sina hemland? Varför skulle de araber som bott i hundratals år i det område som nu är västbanken och palestina kunna "förflyttas" till något helt annat land? Det är som att påstå att nab jab flytta norrlänningar till södra Norge "för de är ju alla skandinaver". Idiotiskt och okunnigt.
#18 Ale He
Jo, jag såg att du hämtade info från Wiki, jag är imponerad.
Wiki är ju en objektiv källa till information om konflikter som denna.
Kanske du kan be de palestinier som förlorat sina hus och sin mark att dom ska läsa Wiki då så får dom se att familjegårdar som varit i deras ägo i hundratals år inte är deras ?
Du har snart löst hela konflikten helt ensam.
Ring Obama nästa gång dom tar en fredsförhandling och be honom att han låter dom palestinska företrädarna att läsa om Palestina på Wiki så kommer dom att se att palestinier aldrig ägt någon mark.
Det kommer nog att gå bra.
#32, Gomér: Vi kan alla missa saker och ting. Men jag har inte missat propagandaorden och de ensidiga uppropen till bojkott mot Israel. Du står för en del av dem. Du kan ju börja med att försöka rensa språket från falska anklagelser och tala rakt och utan propagandaord.
Jag har heller inte missat att Yassir Arafat sa ungefär att PLO skulle erkänna Israels rätt att existera men att PLO inte har gått med på detta. I veckan talade Abbas om att gå i krig mot Israel, om han fick arabländerna med sig. Palestibnierna måste sätta sig vid förhandlingsbordet i st¨ållet för att driva vettlös terror, som nu igen i veckan
Avraham Burg har sagt kloka saker och en del inte så kloka saker, precis som alla människor. Somligt han säger gör utomstående som redan behandlar israeler och den judiska staten med förakt mycket, mycket glada och nöjda. Det finns en del sanning i det citat du gav. Och det finns en del man kan diskutera. Och det är tydligen detta Burg vill: disakutera, konversera.
Stötte på det här från democracynow.org som reflekterar vad jag instinktivt känt om divestment och bojkott, att det går mot fredliga syften, något som kategoriskt vill demonisera en sida, precis det svenska palestinagrupperna gör.
"...AVRAHAM BURG: It stands against my values system to boycott. OK? If I said earlier in this program and earlier in my life, I’m totally committed to conversation, even with my worst enemy. So boycott is not a tool for me. Boycott is an expression of violence..."
Bojkott är ett uttryck för våld enligt Burg.
For det forsta saa delades landet upp i en palestinsk och en judisk del 1948. Israelerna/judarna gick med pa uppdelningen men palestinierna/muslimerna ville utrota alla judar och gick tillsammans med sina muslimska gannlaender Egypten, Transjordanien, Libanon, Syrien och Irak till anfall mot Israel. Da faar man faktiskt skylla sig sjalv om israelerna ockuperar mark de tagit under striderna. Jag har varit pa i Libanon, Egypten och Israel och sett hur parterna beter sig. Israelerna beter sig mycket illa mot palestinier men detta pa grund av mycket god anledning. Varje gang de har forsokt fa igenom ett fredsavtal eller kommit med eftergifter saa har palestinierna sett detta som svaghet och attackerat Israel(er).
Sedan forstar jag inte svenska kommunisters hat mot Israel. Vad ror det er? Varfor protesterar ni aldrig nar muslimer massakrerar kristna i Sudan, Nigeria, Indonesien, Egypten m.fl laender? Muslimer mordar kristna i hundratusental och ni tycker att det ar ok, men om Israel dodar en palestinier saa blir det ramaskri fran Blackbird och Gunnel o Co.
Ert beteende ar mist sagt markligt.
# world traveller
Orsaken är att dom troligtvis aldrig bott i regionen.
Dom har bara fått en bild via Svenska medier.
Tyvärr ger dom en väldigt felaktig bild av regionen.
#27 Inge-mar
"Dags att bojkotta syriskt vin i systembutikerna?"
Bra, Ingemar, men kom då ihåg att bojkotta det vin som Israel producerar på de ockuperade syriska Golan höjderna.
#37 World Traveller
Sitter du i Israel och skriver?
#39 Backfire
Varför bojkotta Israeliskt vin från Golan? Den ockupationen är ju helt laglig.
Vill Al-Assad ha tillbaks Golan eller delar därav får han väl sätta sig ner och förhandla om saken.
Detta glömmer svenska tidningar rapportera om:
http://www.jpost.com/Defense/Article.aspx?id=234588
Hellre skiver vissa tidningar notiser som anklagar Israel för hämndaktioner när det handlar om legitima försvarshandlingar?
Vad ska JS, JIPF maffian och andra Isralehatare svara på dessa terrorangrepp? Jo att det naturligtvis är Israels fel. Vem annars? Hamas och deras vapenkompisar är ju så fridsamma och fredliga av sig så det kan det ju inte vara deras fel!
Det här postade än vän av mig från Egypten.
Han är inte copt utan muslim.
An innocent question. Who has provoked the shootings at the borders? Hamas did.. who should be blamed first before Israel? Hamas naturally. How many Egyptians have been killed by the branch of ikhwans? Why we are revolting against Israel only? Why we are playing deaf when it comes to Hamas? Very disgusting and irrational to me. God bless all the innocent victims Egyptians and others.
World traveler
Väldigt relevant fråga flera av mina coptiska vänner har enorma problem.
Vänstern lever i sin egen fantaai värld.
Har du frågat de inblandade palestinierna? Nä, det räcker att fråga Feiler, Gardell och Mankell.
Den israelkritiska vänstern kommer alltid att avfärda allt som har med Israel att göra eftersom de se ser landet som roten till det onda och den sk "ockupationen" som såväl olaglig som omoralisk.
Att sen palestinaaraber i det här fallet kan tjäna på saken tycks irrelevant, likaså ignorerar man den hjälp som Israel ger i form av t ex sjukvård.
Men det är just med denna grundkonflikt vi måste börja. Och vad gäller lagligheten så är denna omtvistad och långt ifrån så entydig som vänstern vill göra gällande. Jag ska dock inte gå in på juridiken, dels för att det finns de som kan det bättre, men dels också därför att detta primärt är en MORALISK fråga.
(att dessutom sitta och diskutera internationell juridik, lagar stiftade med inblandning av en rad diktaturer och hel-eller halvfascistiska stater som t ex Ryssland, Kina är absurt. Sådana lagar väger lätt!)
Så länge Israel representerar och försvarar de värden som västerländsk demokrati grundar sig på, respekt för människor fri-och rättigheter och deras motståndare försvarar totalitära ideologier, diktatur och förtryck så är denna och alla andra frågor avgjorda. Då saknar "palestinaaraberna" rätten att göra några anspråk alls, precis som deras diktatoriska grannar.
En människa, en orgainsation eller stat som inte respekterar rättigheter kan inte själv göra anspråk på några. Den dag Israels grannar och/eller de terrorgrupper och organisationer som verkar i området gör upp med sina ideologier och börjar bygga ett samhälle där deras egna och andras medborgares rätt till liv och frihet respekteras, ja då kan vi ta en diskussion. Inte förr.
#36
Jag tycker att bojkott är en fredlig metod, icke-våld. Men det är en HÅRD metod, det tycker jag också. Det är en AGGRESSIV metod, ja! Men det är inte "violence". Det är mjukhänt i jämförelse med vad arméer och milis-grupper gör.
Jag bekymrar mig faktiskt - tro´t eller ej.
Det finns 1,7 israeler som lever under fattigdomsgränsen. Majoriteten av dem är ortodoxa judar och araber, alltså palestinier som är israeliska medborgare. Deras situation förvärras när bojkotten intensifieras.
Men...
Nu är ju ekonomisk bojkott inget som bara Israel drabbas av. Gaza har varit under långvarigt hårt embargo, t o m frysta banktillgångar. Samtidigt som hela infrastrukturen systematiskt bombats sönder eller förstörts på annat sätt av IDF.
Ytterligare ett 25-tal länder är utsatta för internationell handelsbojkott...från EU.
Israel måste förmås dra sig tillnaka A_K Roth...hur?
Gunnel, var ar dina protester nar muslimer mordar kristna i Sudan, Egypten, Indonesien och Nigeria? De mordar oerhort manga fler an vad Israel gor. Varfor ar ni saa tysta om det?
#49
Vilka "ni" World Traveller?
Det är t ex nästan enbart vänstern som drivit frågan om folkmorden i Sudan och nu senast i Ogaden, Etiopien. Borgerliga media har lagt locket på eftersom det i långa stycken handlar om folkfördrivning p g a oljeprospektering och vår egen utrikesminister har/hade fingrarna i syltburken.
Jag skickar dig en dokumentärfilm, en timme lång, som resumerar 13 års elände på Afrikas Horn. Förmodligen har både du & jag också fingrarna i syltburken - genom våra pensionsfonder & försäkringsbolag.
http://www.abfplay.se/#NlIxuuoKR-pSIaFiVGFtZg
§§§
Den över 60 år långa lidandet i Israel-Palestina har en speciell symbol-funktion vad gäller respekten för internationell lag & rätt. Klarar vi inte detta...då kommer militär anarki att utbryta över hela jordklotet. Tror jag.
Ah, Gunnel, så man engagerar sig speciellt mot Israel i något sorts symbolsyfte - för inte ser jag att din aktivistsida står upp mot lidande orsakat av palestinier? Hm, den judiska staten och endast den judiska staten ska utses som enda symbol för orätt. Nu börjar vi komma nånstans.
Respekten för internationell lag låter bra tills man inser att palestinska sidans lagbrott och rena brott mot mänskligheten totalt ignoreras.
Jag talar förstås om hållningen i politiska aktivistgrupper och det sällskap som utan skrupler sällskapar med antisemiter, jihadister och terrorister i enat syfte mot den judiska staten. Det är där man finner den rasistiska proklameringen sionism=rasism och andra helt barocka anklagelser om allt från kolonisation till apartheid.
Inte utan man finner en viss tillfredsställelse över till synes avsvalnat intresse bland svenskar för dessa ensidiga extremister, syndabockstänkarna som borde veta bättre. Eller så var det bara den heliga semestern som hindrade uppslutning bland hatarna:
http://dibbuk.se/index.php?id=822
Nej
Gunnel: "...Israel måste förmås dra sig tillnaka A_K Roth...hur?..."
Genom fredsfördrag, vad annars? Ingen kan kräva av Israel att de drar sig tillbaka medan fientligheterna florerar och terrorgrupperna härjar. Det vore alldeles för farligt. Raketer hela sommaren, grad-missiler mot skolbussar och andra civila mål. Israel intryckt i en smal remsa mellan VB och havet. Erfar Israel att det finns makter som ämnar använda Västbanken för fortsatt kamp att krossa Israel och terrorisera deras folk kommer de inte att våga ge upp den kontroll de behöver för att stoppa så många attacker som möjligt.
Gunnel, det som krävs först är ett stopp på fientligheterna! Det borde vem som helst kunna se, eller hur?
Genom att palestinska sidan visar fredsvilja, att den accepterar och erkänner Israel som judisk stat och får erkännande av Palestina som palestininsk stat tillbaka. En win-win-situation.
Allt detta ska föregås av starka och kategoriska krav av omvärlden på att terrorgrupperna avväpnas och att våldet stoppas.
[ Lite brainstorming om omskolning, avprogrammering av terrorister, gärna tillsammans med halva svenska hatiska *^#(& PGS passar här :)]
SPG kan föregå med gott exempel, visa att de är för palestinier, inte bara mot Israel. Ingenting gott kan komma från palestinsk terrorism och krigföring. Allt gott kan komma från att lägga ner vapnen och förhandla. Kräv att Abbas utan krumbukter sätter sig vid förhandlingsbordet.
Eller finns det inte i svenska aktivisters föreställningsvärld ett scenario där palestinier stoppar våldet och avväpnar terrorgrupperna? Om så, varför inte? Tror man inte palestinier kan agera fredligt? Vilken rasism visas då, i så fall.
Obs, vet inte om du tillhör PGS eller inte!
Gunnel Gomér,
Det finns tillräckligt många förnuftiga länder i världen som inte har en tanke på att bojkotta Israel så om svenska socialister låter bli att köpa deras grapefrukt och vindruvor så gör det ingen större skada. Araberna startade kriget 1948, liksom man startade sexdagarskriget och Yom Kippur. Konfrontation har varit deras linje från början. När de sedan upptäckte att Israel inte gick att besegra militärt började man spela ut palestinakortet och beklaga sig inför FN. När Västbanken var ockuperat av Jordanien restes aldrig några anspråk på en palestinsk stat. Varför? Helt enkelt därför att den s.k palestinska identiteten endast är en konstruktion att användas sig av i den eviga krigföringen mot Israel. Det finns inga moraliskt hållbara skäl att bojkotta Israel, tvärtom så ska vi visa landet vårt stöd.
Backfire. Kapacitet betyder ungefär förmåga.
Palestinska samhället saknar förmåga att hålla tillbaka alla de araber som står beredda att sabotera varje som helst fredsfördrag med Israel. Detta samhälle är komplett opålitligt och oberäkneligt. Jag skulle aldrig skriva på ett fördrag med Hamas där Hamas har måst göra eftergifter,