Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Heterohatets dag

Foto: Scanpix
Lisbeth Lewander

Göteborgs universitet: Vi tar avstånd från våldsromantiken

Vi samarbetar inte med Heterohatets dag och tar med kraft avstånd från den våldsromantik som torgförts i samband med det arrangemanget. Det skriver Lisbeth Lewander, prefekt för Institutionen för kulturvetenskaper vid Göteborgs universitet, i en kortreplik.


Om författaren

Prefekt, Institutionen för kulturvetenskaper - Göteborgs universitet.

Institutionen för Kulturvetenskaper har i artiklar av Pelle Billing och Johan Lundberg på Newsmill kritiserats för att ha kopplingar till Heterohatets dag. Men kritiken är missriktad. Vi har inget som helst samarbete med någon person eller något institut kring "Heterohatets dag" och givetvis tar vi med kraft avstånd från de bilder och den våldsromantik som torgförts i detta sammanhang.

Däremot har vår institution samarrangerat ett fåtal seminarier med nämnda institut, dock är detta samarbete redan sedan en tid tillbaka helt och hållet avbrutet från institutionen för kulturvetenskapers sida. I den mån någon hävdar att samarbete förekommer i någon form så föreligger ett missbruk av såväl GU's som av Institutionen för kulturvetenskapers namn.

 





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/38778

24 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Bra! Släng ut alla vänsterextremister som huserar i era korridorer också så kanske verksamheten kan få en seriös status igen.

Permalänk | Anmäl #1 Bo T, 2011-08-19, 10:21

Va tråkigt att ni som univeritetsinstitution inte låter alla komma till tals.

Seminarier och öppen debatt är det som kan utveckla kunskapen och ge nya infallsvinklar.

Inte räddhågsen politisk korrekthet!

Permalänk | Anmäl #2 Sten Figaro, 2011-08-19, 10:25

Trodde att det var någon studentikos grej, men tydligen inte.

Permalänk | Anmäl #4 GB, 2011-08-19, 11:42

Westboro Baptist Church: ”God hates fags” är lika rafflande som Heterohatets Dag: ”Fags hate straights”…det är lika humorfritt och lika stolligt, ingen skillnad.

Det självklara valet för Institutionen för kulturvetenskaper vid Göteborgs universitet är naturligtvis att inte ägna sig åt samarbete med hatkomikens burleska teater. Det finns med andra ord sunt förnuft i detta land.

Permalänk | Anmäl #5 Christofer Catilan, 2011-08-19, 11:57

"All kritik mot GU i denna fråga är missvisande! Vi har inget sådant samarbete! Idag. Igår hade vi det, men inte idag!"

Okay...

Permalänk | Anmäl #6 Peter Illi, 2011-08-19, 12:07

"Vi tar avstånd från våldsromantiken"

Jaha, varför har man då bedrivit dom här samarbetana under så lång tid?

Permalänk | Anmäl #7 Leif D, 2011-08-19, 12:15

Bjereld/Demkers vurm för islamister, ship-to-gaza (sponsrat av Syrien) - samt deras upplyfta position vid GU ger en rätt intressant bild av vad som avses med:

"och givetvis tar vi med kraft avstånd från de bilder och den våldsromantik..."

Jag tror att GU silar mygg och godkänner sina stjärnors tvivelaktiga syn på t.e.x. Israels rätt att skydda sitt teritorium.

Men det förväntar jag mig inte att någon från GU besvarar.

Permalänk | Anmäl #8 Tom Croker, 2011-08-19, 12:26

Leif D jag håller med dig. Tyvärr är det så att handlingar talar högre än ord. Göteborgs Universitets avståndstagande nu på Newsmill låter ungefär som tomma tunnor skramlar mest. Avståndstagandet skulle ha skett mycket innan, exempelvis genom att inte sammarbeta innan man nu blev "avslöjade".

Brösttonerna från Universitet riktat mot kritikerna skorrar falskt. De borde i stället förklara varför man samordnade seminarier med dessa organisationer, vilket ju Universitetet medger i artikeln!

Lite kallt stål får faktiskt en offentlig institution tåla.

Vi som finansierar dessa offentliga inrättningar förväntar oss förklaringar i det offentliga rummet.

Permalänk | Anmäl #10 Cuben, 2011-08-19, 13:24

#2 Sten Figaro, håller helt med dig. Varför "slänga ut" en viss åsikt? Varför inte bemöta den, om du nu inte håller med?

Permalänk | Anmäl #11 Jon Weman, 2011-08-19, 14:42

Från ledarsidan på DN idag.

(Köp tidningen så kan ni se innehållet live).

“Skatteslöseriets dag
Den 28 augusti i fjol inföll högtiden
Heterohatets dag. Den firades som
sig bör med programpunkter som
”Kriget mot alliansen” (”Vare sig det
handlar om kreativa konstattacker
eller brutal, antisocial konfrontationsmetodik
så har alla något att
bidra med”) och en manifestation
där några av deltagarna firade dagen
genom att maskerade skrämma slag
på en Livets ord-grupp, slå sönder
deras plakat och skandera ”Fags hate
God”.
Aktionen fick de rätta förfasandena
av de få som upptäckte den och
där kunde allt vara glömt. Om inte
bloggaren Pelle Billing (www.pellebilling.
se/blogg) nu uppmärksammat
att arrangören bakom Heterohatets
dag, Göteborgs queerinstitut,
har ett samarbete med Göteborgs
universitet.
Närmare bestämt med högskolans
institut för genusvetenskap, som
bland annat ställt upp med talare
(en fil dr och en universitetslektor/
viceprefekt) och lokaler för queerinstitutet.
Och det är klart, något ska ju våra
skattepengar gå till. Varför inte till
fördjupat samarbete med en liten
aktivistgrupp som fysiskt angriper
sina meningsmotståndare och på sin
hemsida proklamerar att den ӊr till
för alla oss galna vänsterextremister
och sånt” och att den verkar ”för
ökad kunskap om heterofascism”.
ERIK HELMERSON”

Permalänk | Anmäl #12 Cuben, 2011-08-19, 15:29

Logik ingår väl fortfarande i det man lär i ut ämnet filosofi på universiteten?

Jag får själv inte ihop dessa tre påståeenden;

1. ”Vi har inget som helst samarbete med någon person eller något institut..”

2. ”Däremot har vår institution samarrangerat ett fåtal seminarier med nämnda institut…”

3. ”I den mån någon hävdar att samarbete förekommer i någon form så föreligger ett missbruk…”

Min kunskap om logik hänför sig och andra sidan sett bara från Wikipedia, angående Logik. Se nedan;

”Till en början handlade den moderna logiken helt enkelt om den moderna motsvarigheten till Aristoteles idéer: Deduktion i formella system med hjälp av formella språk. Språk som då tidigt studerades var framför allt satslogiken och predikatlogiken. Inom ramen för dessa kunde man ge precisa definitioner för begrepp som sats, bevis och logisk konsekvens. Senare fick logiker mer och mer kunskaper om själva språken, dess möjligheter och begränsningar. Detta logiska studium av metoder och system som redan används inom logiken har gett upphov till många nya grenar av logiken och viktiga begrepp som avgörbarhet och fullständighet.”

Kulturvetenskap, dess namn och logik kanske står långt ifrån varandra?

Permalänk | Anmäl #15 Cuben, 2011-08-19, 17:38

Apropå kommentaren ovan:
"All kritik mot GU i denna fråga är missvisande! Vi har inget sådant samarbete! Idag. Igår hade vi det, men inte idag!"

så kan denna insändare inte kallas något annat än en omvändelse under galgen. Pinsamt. Bemöt i sak i stället och berätta varför samarbetet har ägt rum. Det vill vi finansiärer nämligen veta.

Permalänk | Anmäl #16 Cavatus Carlson, 2011-08-19, 18:02

För tiotalet år sedan var det en högerextremist som ett universitet hade "samverkan" med... Och det slutade aningens annorlunda än de nu aktuella:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Matti-aff%C3%A4ren

Är det för mycket begärt att "samverkan" med extremister åt ena hållet har samma följder som "samverkan" med extremister åt andra hållet?

Permalänk | Anmäl #19 Ulf Nordholm, 2011-08-19, 21:44

#17 Ali Khalil, -Om Sverige är ett sådant skitland, förljuget, rasism, fikusar, osv varför är du här då? Du behöver inte bo här utan det står dig fritt att packa och sticka iväg. Då måste väl ett arabland med en envåldshärskare och kvinnoförtryck vara den enda rätta platsen. Sluta gnäll för sjutton och medverka till något positivt istället.

Permalänk | Anmäl #20 Hans Johanson, 2011-08-19, 22:24

Madegård,

en snabtitt ger vid handen att du har klämt iväg ca 2.300 kommentarer på 10 månader, ganska imponerande, nästan 8 varje dag.

Är du betald av Exxon, bromlobbyn, Greenpeace, vpk, nationella sekreteriatet för genusforskning eller är du bara en idel ädel autonom idealist?

Permalänk | Anmäl #23 lorentz brydolf, 2011-08-19, 22:59

Men handelshögskolan som levererar alla dessa rötägg som försatt landet och världen en en ekonomisk kris? Är inte det våld och samarbete med våldsromantiker? Mäklare som driver upp priser, banker som lånar ut pengar så att ekonomierna står som darrande korthus och någon finnig fårskalle som sitter på handelshögskolan och "vill bli riskkapitalist" när han blir stor.
Dessa ekonomifånar som t o m fått ett eget program i TV som normaliserar förhållandet. Ena dagen är det si och andra dagen är det så och "Sveriges ekonomi går bra" ena dagen, räntan upp och nästa dag räntan ner för det går dåligt. Man fattar inte ett dugg om vad det handlar om, men dom som leker tjänar fantasisummor på sitt tyckande och uppträder som om man fattade något.

Sätt vilken spågumma som helst i "ekonomiska klubben" och låt henne tycka, det spelar ingen som helst roll. Sätt Uno Hedin som tippar V75...Kapitalisterna själva har valt robotar som köper och säljer med större framgång än den vanlige mäklaren.

Det är dags att förstå vad som menas med våld.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13282038.ab

och listan är oändlig.

Permalänk | Anmäl #25 u_17443, 2011-08-20, 04:43

#25 Alf Carlsson,
"Man fattar inte ett dugg om vad det handlar om".

Det framgår med all önskvärd tydlighet av ditt inlägg!

Permalänk | Anmäl #26 Papprik P, 2011-08-20, 10:33

En reflexion:

Det är skillnad på "samarbete" och "samröre". Det är skillnad på att "öppna dialog för forskning" och att "bli språkrör för". Universitetet anklagas för att ha haft samröre och för att ha öppnat upp för studier av en aktivistgrupp mot heteronormen.

Den naturliga följdfrågan blir: Vilka fler "politiska" områden bör ett universitet ha beröringsskräck för?
Timbro-högerns militärt militanta hållning? Sverigedemokraternas bevisat våldsbejakande språkbruk? Svensk Israel-informations vedergällnings-pamfletter? Den tecknade pedofil-porrens försvarare i form av kulturföreningar för konstens yttrandefrihet?

Jag höjer ett varningens finger mot de högröstade kriktikerna....en annan dag gäller det era hjärtebarn...som inte får närmas!

Permalänk | Anmäl #28 Gunnel Gomér, 2011-08-20, 15:58

Det skulle ju vara bra om artikelförfattarens (om än något ofullständig) svar skulle innebära en tillnyktring på Göteborgs Universitet. Kanske det skulle få spridningseffekter t.o.m. till Södertörns Högskola?

Permalänk | Anmäl #31 Jan Wiklund, 2011-08-20, 22:03

Varför skall det förklaras?

Det hör till en öppen universitetsvärlds natur att även extrema idéer då och då får fotfäste och gror inom universitets ramar. Detta har ingenting med universitetets ställningstagande att göra mer än universitetets öppenhet. Frågan är om ett slutet universitet skulle vara att föredra. Jag tror ingen som funderat över ett universitets syfte skulle föredra det.

Permalänk | Anmäl #37 Staffan Bengtsson, 2011-08-21, 13:37

Det här är ju helt sjukt. Lisbeth Lewander bör givetvis avgå, hon erkänner att samarbete pågått flera år med dessa avskum! Helt sjukt, dags att röka ut antidemokraterna ur systemet.
Våra skattepengar ska fxn i mig ICKE gå till sånt här avskräde!

Permalänk | Anmäl #38 Sverre Svensson, 2011-08-21, 23:56

Prefektens svammel ær i sig intressant som bortførklaring.

Sjælv undrar jag på vilka fler av gøteborgs universitets institutioner pågår ett samarbete med den autonoma vænstern.

Eller ær denna ovan samarbetsføreteelse utbredd till att omfatta æven andra svenska universitet?

Per Hagman

Permalänk | Anmäl #40 Per Hagman, 2011-08-22, 15:19

Alltså:

Gøteborgs universitet samarbetar med auto vænstern som den senaste perioden genomført mer æn 1200 politiska våldsbrott.

Anmærkningsvært.

Den senaste mætningsperioden stog Auto vænstern før mer æn 1200 lagførda politiska brott , vilket anger både medel och metoder inom auto vænstern.

kælla :

http://sv.wikipedia.org/wiki/Autonom_v%C3%A4nster

per hagman

Permalänk | Anmäl #41 Per Hagman, 2011-08-22, 20:55

"Tyvärr de finns nog ingen annan lösning än att vi sänker skatterna och försvagar statens roll. För staten är infiltrerad av ideologer som vill förändra alla andra"

--- Jag stælller mig positiv till en politisk førændring i ovan avseende.

--- Autonoma vænstern ær en del av den terror verksamhet som riktar sig mot oliktænkande.

--- Jag menar verkligen... terror verksamhet.. eftersom 1200 brott har blivit lagførda.

--- Hær ær... verkligheten... att Gøteborgs universitet samarbetar med denna ovan beskrivna terror verksamhet.

--- Min mening ær att det skall statueras exempel utifrån detta terror samarbete från både både stat och samhælle.

per hagman
---- Staten førlorar troværdighet

Permalänk | Anmäl #42 Per Hagman, 2011-08-23, 07:59

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.