Smart drag att dra blankt när ekonomin går in i nästa recession och alla som får behålla sina jobb får vara tacksamma.
Lycka till!
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-08-18, 12:27
Regeringen måste nog bestämma sig om de eller kommunerna ska vara huvudman för lärarnas löner eller om det ska vara delat. Man kan inte ha en lönebildning som innebär att kommunerna först förhandlar. sedan rycker staten in som hjälpgumma. Lika bra att återgå till det gamla som gällde före Göran Persson
Permalänk | Anmäl
Sten O Andersson, 2011-08-18, 12:36
Du har helt missuppfattat politiken. Alliansens politi är en ickepolitik som avser att låta marknaden sköta allt.
Marknaden, den välsignade, vill ha en stor lågutbildad tjänstesektor med låga löner. Marknaden ordnar det genom att hålla tillbaka villkoren för lärarna, öka antalet barn i klasserna, samt låta utbildningar privatfinansieras.
Det bedrivs ingen långsiktig politik i meningen att ge barn bra livsvillkor, det bedrivs utbildningar som ska kunna möta "samhällets behov". D v s de rikas behov av service och billig arbetskraft.
Därför höjs det inte heller några löner i allmänhet och bland den kommunala skolan i synnerhet. Det är snarare så att klasserna blir större, så att eleverna blir ännu mer identitetslösa och kravlösa står till arbetsmarknadens förfogande. Helst genom timanställningar.
Ska lärarna ha högre lön och antalet barn minska i klasserna (vilket är ett lika självklart krav) så krävs helt enkelt en helt annan människosyn än den Alliansen erbjuder.
Permalänk | Anmäl
u_17443, 2011-08-18, 12:45
Våra läkare har väldigt bra betalt internationellt.
Arbetstiderna för dom är mycket förmånliga.
Ändå har dom mycket låg produktivitet och det beror inte på att kvaliten ökar i motsvarande mån.
Dessa personer har toppbetyg från gymnasiet för att komma in på läkarutbildningen så man får anta att lärarförbundet skulle vara stolta om samma tryck skulle gälla på lärarlinjerna.
Så det verkar som om i dessa fall lönen saknar betydelse för hur arbetet utförs.
Sedan kan man fråga sig varför denna grupp skulle ha en särställning till att premieras med lönelyft för att dom inte klarar av att utföra sitt jobb bra. Det brukar vara förbehållet folk i företagsstyrelser och förvaltningsbolag, har vi ett intresse av att det sprids vidare i samhället ?
Permalänk | Anmäl
Mats F Eriksson, 2011-08-18, 12:53
Alternativet till att höja lärarnas löner kan ju vara att sänka alla andras löner och se till att fler blir arbetslösa, det är nog vad alliansen har i sikte. Nu när vi lyckats upprätta ett trasproletariat som håller ner lönerna vore det ju synd om allt det arbetet gick till spillo.
Permalänk | Anmäl
Per L, 2011-08-18, 15:42
#4 Mats F Eriksson...våra läkare och i ännu högre grad privata tandläkare. Här finns ett enormt utrymme att förstatliga och till vidare anställa.
De privata tandläkarna är direkt kriminella i sina uttag ur systemet i förhållande till de som är anställda av folktandvården. Sen har vi alla miljarder som försvinner ur landet till s k riskkapitalbolag. Så pengarna finns, men på fel ställen.
Permalänk | Anmäl
u_17443, 2011-08-18, 16:58
#6 Alf Carlsson
Jag tror nu inte att förstatligande är den bästa medicinen.
Utbilda fler läkare och tandläkare samt ge konkurensverket resurser till att jaga priskarteller som det ser ut att finnas gott om i dentalsektorn om man ser till prisbilden där.
Det finns ingen anledning till att betala omotiverat höga löner där lika lite som i skolan.
Permalänk | Anmäl
Mats F Eriksson, 2011-08-18, 21:09
Några saker man bör ha i åtanke när de usla lärarlönerna diskuteras är att (1) med den nya skollagen kommer det snart saknas legitimerade lärare redan som det är om inte det görs lönsamt med kompetensutveckling, (2) det saknas sökande till lärarutbildningarna och (3)det är inte en utbildning till en arbetsmiljö/lön som lockar, minst av allt dem som borde vara lämpliga (4) det kommer snart stora pensionsavgångar (5) de mycket duktiga driftiga lärare som är i yrket och brinner för undervisning inser givetvis att de aldrig kommer kunna uppnå goda resultat med de förutsättningar som råder med hälsan i behåll och väldigt många är på väg att sadla om.
Lärarkategorierna har misshandlats och hållits tillbaka länge nog och den allt större bristen på bra yrkesfolk gör att lönerna kommer tvingas höjas oavsett för att överhuvudtaget ha någon att ställa framför eleverna, så varför inte börja redan nu och rädda en situation som annars kommer urarta.
Permalänk | Anmäl
Micke Andersson, 2011-08-18, 22:26
Jobbskatteavdragen höjer lönerna netto vilket jag anser är viktigare. Bruttolönen är en imaginär siffra, nettolönen är stålar i handen. Sen är det inte löneökningar som kommer lösa situationen. Efter 12 års erfarenhet av skolan kan jag lungt påstå att många lärare har exakt den lön de är värda. Jag tror hela skolan måste omorganiseras från grunden. Framför allt lärartjänsten måste definieras tydligare och avgränsas hårdare. Arbetsmiljön måste radikalt förbättras och utvecklingsmöjligheter och karriärvägar måste finnas. En lärare utexas vid ungefär 25 års ålder och har samma arbetsuppgifter och samma ansvar fram till pensionen. Det måste gå att göra på ett bättre sätt. Jag har inte så många svar mer än att höjda löner inte kommer lösa ett dugg. Och varför höja lönen brutto när nettolönen är den intressanta?
Permalänk | Anmäl
Johannes Westlund, 2011-08-19, 00:58
#8 Micke Andersson
Lärare kommer aldrig att få några extra höjningar på lönen.
Varför ?
* Dom har ett mycket bra jobb jämfört med många LO yrken.
* Dom tjänar likvärdigt med andra akademiker i offentlig tjänst.
* Massor med andra yrken står inför samma pensionsavgångsproblmatik.
* Sjuksystrar och undersköterskor skulle föra ett herrans liv (med rätta för dom är verkligt underbetalda) om lärarna skulle få den löneökning dom misslyckades med att få för tio ? år sedan.
* Folk är ganska trötta på att betala högre skatter även om man hävdar att man är villig att betala extra för vård, skola, omsorg så tvivlar jag på att folk skulle betala extra skatt till en som redan anses vara en priviligerad grupp ska få det än bättre.
Permalänk | Anmäl
Mats F Eriksson, 2011-08-19, 01:03
Det är ju så inne att fuska nu för tiden i skolan enligt diverse rapporter. Varför kan man då inte från Sveriges sida "fuska" genom att inte försöka komma på en egen lösning utan helt enkelt kopiera en existerande lösning. Vårt grannland Finland här en av världens bästa skolystem i PISA-mätningar mm.
Varför gör man inte som finnarna? Jag är inte insatt i det finska systemet, men då de är ett av våra närmsta grannländer borde de kulturella skillnaderna inte vara oöverstigliga.
Vad har de gjort som lockat motiverade mycket duktiga studenter att bli lärare, etc?
Permalänk | Anmäl
Anders Lindfors, 2011-08-19, 06:20
Sten O Anderssons inlägg är välformulerat - instämmer. Lärarna kan inte försummas deras roll är ett fundament i ett samhälle efter familjen är skolan den absolut viktigaste platsen för våra barn som är vår framtid. Lärarna ska ges en upphöjd status i samhället - SÅ ÄR DET - och det håller de allra flesta med insikt i samhällsfrågor med om.
Permalänk | Anmäl
EKG, 2011-08-19, 07:36
#12 EKG
"Lärarna ska ges en upphöjd status i samhället - SÅ ÄR DET - och det håller de allra flesta med insikt i samhällsfrågor med om"
Jaa en gång i tiden hade vi de högre stånden ska vi återgå till det nu. Jag menar adeln hade en mycket upphöjd status i samhället.
Varför inte återinföra fribrev med till dom medan vi nu är igång, så lyfter vi fram dom rejält i ett kör.
Dom verkar på en fri marknad där dom inte får nämvärt högre lön för de privata så varför ge dom gratispengar marknaden inte är villig att betala dom ?
Dom är en viktig yrkesgrupp jo det är dom.
Elektriker, chafförer, vägarbetare, butiksanställda, bensinmacksanstälda, sjuksköterskor och underbiträden ta ut dessa yrkesgruppre i tex strejk i 2-3 månader och se vårt samhälle kollapsa.
Poliser, brandmän bevakningspersonal, apotekspersonal, hemtjänst, sjöräddning, försvaret....
Listan kan göras HUR lång som helst med jobb som är vitala för att vårt samhälle ska fungera och som är underbetalda. När ska det ta slut med krav på att deras yrkesgrupp ska kompenseras ?
Din argumentation håller inte, massor har jobb som är minst lika viktiga/viktigare än lärarnas och dom betalas inte bättre.
Finns ingen anledning att favorisera lärarna framför andra grupper.
Permalänk | Anmäl
Mats F Eriksson, 2011-08-19, 09:41
Just när debattens vågor går som högst om hur dåliga resultat den svenska skolan uppnår vill de förmodatt trägnaste arbetarna i skolan ha högre lön.
Lärarfacken tillhör de mest fackliga av de fackligaste, men här var väl tidsanpassningen lite fel?
Permalänk | Anmäl
Bertil Törestad, 2011-08-19, 09:42
@ Mats F Eriksson, Lärare i andra länder har en respekt som inte finns i Sverige. Det handlar om fundamenta grunden till ett samhälle. Du talar äran och hjältarnas språk när du kommer med jämförelser om andra yrkesgruppers vikt i samhällsfunktionen, det jag för fram ligger på ett annat plan.
Permalänk | Anmäl
EKG, 2011-08-19, 10:02
#15 EKG
Inte för att jag vet vad för hjältemodigt ett mackbiträde gör men utan dom får vi ingen bensin till bilarna. Det jag ville säga och du mycket väl förstår är att vi har många nyckelgrupper i samhället som aldrig kommer att komma ifråga map extra lönepåslag.
Och är det en sak jag har lärt mig om respkt. Det får man för att man förtjänat det, det ges aldrig för att man kräver det.
Man kan piska fram lydnad och underdånighet men aldrig respekt.
Så den frågan äger lärarna helt själva.
Permalänk | Anmäl
Mats F Eriksson, 2011-08-19, 11:14
@ Mats F Eriksson - Du talar äran och hjältarnas språk.
Permalänk | Anmäl
EKG, 2011-08-19, 11:29
Det stora problemet är ju att lärarutbildningen är ett stort skämt. Många av de lärare som är verksamma idag är förtjänta av en lönesänkning om man ser till deras arbetes kvalitet (dvs resultaten i skolan). Hur kan man motivera en lönehöjning på ett individuellt plan med att man lyckas allt sämre? Sjukt är vad det är. Höj kvaliteten på utbildningen och låt alla lärare som klarar någon form av certifiering (lärarleg eller vad man vill kalla det) få betydande löneökning. Lärare som inte lyckas förmedla kunskap och vars elevers resultat dalar, dvs de lärare vi har nu på för många ställen, ska ha sänkning av sin lön. Lön ska baseras på prestation.
Permalänk | Anmäl
Johannes Westlund, 2011-08-19, 13:41
"Sverige är ett litet land som måste bygga sitt fortsatta välstånd på kunskap. Låt inte detta gå förlorat genom att behandla lärarkåren sämst av snart sagt alla. Politikerna måste prioritera lärarlönerna."
Lärarnas riksförbund anser att det finns ett samband mellan kunskap och lärarnas lön. Då blir frågan - Hur hög lön ska läraren ha för att eleverna ska bli bäst i alla internationella undersökningar.
Permalänk | Anmäl
u_1926, 2011-08-19, 15:18
Mats F Eriksson, så du anser alltså att skolan fungerar finfint i dagsläget? Facinerande förnekelse... Märkligt då att det inte ringlar köer utanför varje skola av folk som inget hellre vill ha detta priviligerade arbete...
Kan förresten inte alla som tycker vi betalar för mycket skatt i Sverige flytta till ett land där man inte betalar skatt men då också samtidigt avsäga sig alla skattefinansierade samhällstjänster och infrastruktur man får här?
Ett utbildnings system som i USA där man mer eller mindre får arbeta två jobb för att bara kunna återbetala studieskulderna man akumulerar från det man börjar första klass verkar ju inte göra mycket för köpkraften i stort, eller?
Permalänk | Anmäl
Micke Andersson, 2011-08-19, 20:04
#20 Micke Andersson
Du får anta vad du vill.
Möjligen beror det på att man inte ansöker om jobb på det sättet och att alla inte har den utbildning och intresse som krävs.
Jag antar att med din höga svansföring så betalar du in en extra 2-3000 till skattemyndigheten varje månad bara för att det är så bra då.
USA skiter jag i.
Saknar dock en redogörelse för varför skolan skulle bli bättre bara för att lärarna får högre lön. Du presenterar ingen och ingen annan gör det heller, för det är snömos.
Man ger tex inte en volvoarbetare högre lön för att Volvo ska bli en bättre bil, det är samma logik om än lite långt draget som att ge en lärare 5000 mer i månaden så får inga fler elever underkänt.
Permalänk | Anmäl
Mats F Eriksson, 2011-08-20, 00:28
@Micke Andersson De skattefinansierade samhällstjänsterna är inte mycket att hänga i julgran efter blå dårarnas härjningar. Det sociala skyddsnätet ett minne blott.
Permalänk | Anmäl
EKG, 2011-08-20, 04:02
Det handlar först och mest om att se till att det överhuvudtaget kommer finnas några som väljer att bli lärare eller stanna kvar som sådana. Det är ett problem du är svaret skyldigt. Jag har iallafall en lösning som verkar vara gångbar när chefer och styrelser i näringslivet ska sätta sina ersättningar eller behålla spetskompetens inom företag så varför fungerar inte det resonemanget i skolvärlden mr Snömos?.
Det är inte bara att resultaten/kvaliten ska bli bättre, vilket definitivt blir effekten om lärarämnen som kan hantera en stor arbetsbörda lockas in i yrket snarare än att välja något annat som ger bättre betalt i förhållande till arbetsbördan och ansvaret, högre status, karriärsmöjligheter. Det är också i slutändan en fråga om vilken nivå samhället vill ha på arbetskraften som kommer ut på arbetsmarknaden efter studietiden. Tiden då folk valde att bli lärare för att det var "ett kall" är förbi. Om du inte vill höja lönen för att öka attraktionskraften får DU ge ett förslag som ger bättre resultat.
Permalänk | Anmäl
Micke Andersson, 2011-08-20, 09:31
#21 Mats F, intressant också att du i #10 beskriver att liknande pensionsavgångsproblem finns i flera branscher vilket logiskt borde innebära större konkurrens om den befintliga arbetskraften, men du anser fortfarande inte att lärarkategorierna ska kunna locka med högre löner bara av rena principskäl?
Permalänk | Anmäl
Micke Andersson, 2011-08-20, 10:49
#21 Mats F Eriksson: Snacket om höjda löner handlar om att öka attraktiviteten för yrket och därmed rekryteringsbasen. Men jag kan helt ärligt säga att oavsett om lönen var 40 000 i månaden, vilket är betydligt högre än vad vi kan betala hur gärna vi än vill skulle jag inte välja yrket.
Allmän kommentar:
Arbetsmiljön och skolans organisation är två faktorer som måste ändras radikalt om det ska bli en intressant arbetsplats för högkompetenta och drivna människor. Idag leds större delen av skolan av politiker som inte har en susning om hur utbildning fungerar, beslut fattas av högre instanser och möjligheterna att påverka, göra saker på nya sätt och förbättra på en lokal skola är ytterst begränsade. Man är bunden av kommunens överenskommelser, upphandlingar och ibland ganska knasiga regler och praxis. Många gånger saknar rektor förmåga till pedagogiskt ledarskap och läraryrket urartar till någon form av ensam-maraton-tävling för varje lärare på skolan. Det blir x antal parallella enskilda race istället för ett fungerande teamwork och läraren står från första arbetsdag nästan helt själv i sin roll inte helt sällan som både klassföreståndare, mentor och huvudlärare. I detta sjuka ekorrhjul kämpar man på tills pensionen utan att ha speciellt stora möjligheter att gå vidare och utvecklas i sin karriär. Jämför det med näringslivets möjligheter. Det finns mycket mer än lön som gör en arbetsplats attraktiv.
Permalänk | Anmäl
Johannes Westlund, 2011-08-20, 22:37
#23, 24 Micke Andersson
Jag kan mao tolka ditt inlägg som ett faktum att din enda lösning på problemen i skolan är att höja lönerna för lärarna så blir allt bra ?
Det är en ganska torftig strategi för ett så komplexa problem som skolan har, tycker inte du själv det ?
Och jag tror inte folk söker sig till läraryrket för att dom är statustänkande över huvud taget. Bara tanken är sjuk. Och status idag, vad är det ? Att ha råd med en svindyr BMW ? Stora segelbåtar ? Sommarhus på rivieran ? Se våra lärare komma in med det senaste hot couture direktimorterat från Paris och Milano ? Kåk på Lidingö ? Vart vill du komma ? Är det sådana löner du tycker vi ska betala ?
Men för att återgå till näringslivet.
Det är lite hårt draget jag erkänner, men har sin poäng.
Vilket företag som producerar en produkt som man inte är nöjd med och ingen köper skulle komma på den befängda iden att bara vi höjer lönerna för våra anstälda så blir vår produkt bättre och folk vill köpa produkten ?
Har du någonsin hört ett sådant resonemang ???
Möjligen från ett företag som konkade några månader senare.
Iden bakom det hela är helt enkelt dumt och ogenomtänkt.
Det är därför den inte förekommer.
Har man ett problem på en arbetsplats löser man problemet man betalar inte folk en massa extra bara för att stanna kvar.
Därav att du snackar en massa snömos.
Och nej jag anser inte att man ska driva på lönerna i den offentliga sektorn pga rekryteringsproblem som i princip alla sektorer står inför. Det skulle skapa ett gigantiskt underskott på sikt och leda till mycket höga skatter som vi inte sett maken till om vi skall klara av att bibehålla dagens levnardsstandard för alla grupper i samhället.
Det räcker med att ha den privata sektorn som lönedrivande i den frågan.
Och har jag då någon lösning svaret är givetvis ett ärligt och uppriktigt nej, det har jag inte. Men jag kan i alla fall se att ge lärarna högre löner löser ingenting utan kommer att skapa jättelika problem på arbetsmarknaden gentimot andra grupper som ser sig förfördelade.
Problematiken i skolan och samhället i övrigt är lite väl komplexa för att man rättar till dom med en quick fix.
Tex.
Attityder hos eleverna till studier och vuxna i skolan, redan där står du inför ett jättelikt problem som man kan göra hur komplext som helst. Ungdomar som gett upp på förhand för dom har sett sina föräldrar gå arbetslösa år efter år trots fina utbildningar och jobb i hemlandet inte ens "fixar" att få något annat än städjobb eller taxijobb i Sverige.
Ungdomar som fullkomligt skiter i vad lärarna säger till dom på lektionerna dom saknar totalt respekt för vuxna av olika själ utan tycker plugget är dit man går för att träffa kompisarna, att lära sig något, det är irrelevant.
Ungdomar med specialbehov, utesluts ofta från vissa friskolor (var så tidigare vet inte om det är så nu) för dom är för kostsamma.
Dom behöver i vissa fall special/egenundervisning det kräver extra resurser.
Ungdomar som har analfabetiska föräldrar behöver kanske läxstöd i det fall skolan nu mer ger läxor...
Mobbade elever behöver allt stöd i världen och framför allt en handlingsplan i skolan som fungerar.
Ungdomar från/med missbruksproblematik egna och från föräldrarnas sida behöver stöd med detta.
Listan kan göras hur, hur lång som helst med problem som kan vara orsaker till dåliga studieresultat och potentiellt ge upphov till en dålig arbetsmiljö för lärarna. Och då har jag inte ens nuddat vid alla problem i denna fråga än mindre berört den fysiska arbetsmiljön i form av dåliga lokaler, avsaknad av eget arbetsrum för lärare och i många fall en egen dator. Resursbrist i form av bra undervisningsmaterial.
Men ingenstans finner jag den självklara lösningen på ett eller alla dessa problem med att "det fixar vi genom att höja lärarlönerna".
Den lösningen finns inte i ekvationen helt enkelt.
Vad som saknas I lönebilden i offentlig tjänst är dock ett uppskattande för den arbetserfarenhet en person bygger upp genom åren. Att många gånger 20-30 års erfarenhet endast avspeglar sig i några tusenlappar mer i lön är helt åt skogen.
Där finns det något som jag tror det finns acceptans hos arbetsgivare och folk i allmänhet att acceptera att 20-30 års arbetslivserfarenhet i form av vidareutbildningar och högre kompetens skall resultera i högre lön.
Ge ett påslag på 100 till kanske upp till 500 ? kronor extra i månaden i någon form av trappa relevant för aktuell yrkesgrupp som ett extra påslag som går utanför dom ordinarie avtalsförhandlingarna.
Det skulle resultera i att slutlönerna låg en 7-8 upp till en 12-15.000 ? högre för en tjänst och jag tror det skulle accepteras av folk generellt och ge en långsam men stadig löneökning som står i någorlunda proportion till den erfarenhet man tar till sig och ge ett erkännande för att erfarenhet betyder något.
Det skulle lösa problematiken med en lönestagnation i många akademiska yrken som betalas ururselt som tex lärare, sjuksköterskor, biblotekarier, socionomer, poliser med flera.
Skulle även driva ner ungdomsarbetslösheten då det blir billigare att anställa nyutexaminerade ungdomar mot äldre erfarnare arbetare. Som det är nu varför anställa en nyutexaminerad när man får en person med 15-20 års arbetslivserfarenhet till i princip samma lön ?
Detta skulle givetvis leda till högre kostnader för samhället på sikt det med, men det särbehandlar ingen enskild grupp och kostnaderna blir mindre då lönedifferensieringen i yrken som saknar dessa skulle bli hälften mot om man drog alla över en kam och gav ett generellt påslag till alla för att få upp lönen.
Och börjar man implementera den från start dvs man startar systemet från noll så blir inte kostnaden "tokhög" på en gång.
Man ger det offentliga möjlighet till att budgetera för dessa kostnader.
Ingen patentlösning men ett förslag som evt skulle kunna funka för lönebilden på arbetsmarknaden.
Permalänk | Anmäl
Mats F Eriksson, 2011-08-21, 08:38
26 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Smart drag att dra blankt när ekonomin går in i nästa recession och alla som får behålla sina jobb får vara tacksamma.
Lycka till!
Regeringen måste nog bestämma sig om de eller kommunerna ska vara huvudman för lärarnas löner eller om det ska vara delat. Man kan inte ha en lönebildning som innebär att kommunerna först förhandlar. sedan rycker staten in som hjälpgumma. Lika bra att återgå till det gamla som gällde före Göran Persson
Du har helt missuppfattat politiken. Alliansens politi är en ickepolitik som avser att låta marknaden sköta allt.
Marknaden, den välsignade, vill ha en stor lågutbildad tjänstesektor med låga löner. Marknaden ordnar det genom att hålla tillbaka villkoren för lärarna, öka antalet barn i klasserna, samt låta utbildningar privatfinansieras.
Det bedrivs ingen långsiktig politik i meningen att ge barn bra livsvillkor, det bedrivs utbildningar som ska kunna möta "samhällets behov". D v s de rikas behov av service och billig arbetskraft.
Därför höjs det inte heller några löner i allmänhet och bland den kommunala skolan i synnerhet. Det är snarare så att klasserna blir större, så att eleverna blir ännu mer identitetslösa och kravlösa står till arbetsmarknadens förfogande. Helst genom timanställningar.
Ska lärarna ha högre lön och antalet barn minska i klasserna (vilket är ett lika självklart krav) så krävs helt enkelt en helt annan människosyn än den Alliansen erbjuder.
Våra läkare har väldigt bra betalt internationellt.
Arbetstiderna för dom är mycket förmånliga.
Ändå har dom mycket låg produktivitet och det beror inte på att kvaliten ökar i motsvarande mån.
Dessa personer har toppbetyg från gymnasiet för att komma in på läkarutbildningen så man får anta att lärarförbundet skulle vara stolta om samma tryck skulle gälla på lärarlinjerna.
Så det verkar som om i dessa fall lönen saknar betydelse för hur arbetet utförs.
Sedan kan man fråga sig varför denna grupp skulle ha en särställning till att premieras med lönelyft för att dom inte klarar av att utföra sitt jobb bra. Det brukar vara förbehållet folk i företagsstyrelser och förvaltningsbolag, har vi ett intresse av att det sprids vidare i samhället ?
Alternativet till att höja lärarnas löner kan ju vara att sänka alla andras löner och se till att fler blir arbetslösa, det är nog vad alliansen har i sikte. Nu när vi lyckats upprätta ett trasproletariat som håller ner lönerna vore det ju synd om allt det arbetet gick till spillo.
#4 Mats F Eriksson...våra läkare och i ännu högre grad privata tandläkare. Här finns ett enormt utrymme att förstatliga och till vidare anställa.
De privata tandläkarna är direkt kriminella i sina uttag ur systemet i förhållande till de som är anställda av folktandvården. Sen har vi alla miljarder som försvinner ur landet till s k riskkapitalbolag. Så pengarna finns, men på fel ställen.
#6 Alf Carlsson
Jag tror nu inte att förstatligande är den bästa medicinen.
Utbilda fler läkare och tandläkare samt ge konkurensverket resurser till att jaga priskarteller som det ser ut att finnas gott om i dentalsektorn om man ser till prisbilden där.
Det finns ingen anledning till att betala omotiverat höga löner där lika lite som i skolan.
Några saker man bör ha i åtanke när de usla lärarlönerna diskuteras är att (1) med den nya skollagen kommer det snart saknas legitimerade lärare redan som det är om inte det görs lönsamt med kompetensutveckling, (2) det saknas sökande till lärarutbildningarna och (3)det är inte en utbildning till en arbetsmiljö/lön som lockar, minst av allt dem som borde vara lämpliga (4) det kommer snart stora pensionsavgångar (5) de mycket duktiga driftiga lärare som är i yrket och brinner för undervisning inser givetvis att de aldrig kommer kunna uppnå goda resultat med de förutsättningar som råder med hälsan i behåll och väldigt många är på väg att sadla om.
Lärarkategorierna har misshandlats och hållits tillbaka länge nog och den allt större bristen på bra yrkesfolk gör att lönerna kommer tvingas höjas oavsett för att överhuvudtaget ha någon att ställa framför eleverna, så varför inte börja redan nu och rädda en situation som annars kommer urarta.
Jobbskatteavdragen höjer lönerna netto vilket jag anser är viktigare. Bruttolönen är en imaginär siffra, nettolönen är stålar i handen. Sen är det inte löneökningar som kommer lösa situationen. Efter 12 års erfarenhet av skolan kan jag lungt påstå att många lärare har exakt den lön de är värda. Jag tror hela skolan måste omorganiseras från grunden. Framför allt lärartjänsten måste definieras tydligare och avgränsas hårdare. Arbetsmiljön måste radikalt förbättras och utvecklingsmöjligheter och karriärvägar måste finnas. En lärare utexas vid ungefär 25 års ålder och har samma arbetsuppgifter och samma ansvar fram till pensionen. Det måste gå att göra på ett bättre sätt. Jag har inte så många svar mer än att höjda löner inte kommer lösa ett dugg. Och varför höja lönen brutto när nettolönen är den intressanta?
#8 Micke Andersson
Lärare kommer aldrig att få några extra höjningar på lönen.
Varför ?
* Dom har ett mycket bra jobb jämfört med många LO yrken.
* Dom tjänar likvärdigt med andra akademiker i offentlig tjänst.
* Massor med andra yrken står inför samma pensionsavgångsproblmatik.
* Sjuksystrar och undersköterskor skulle föra ett herrans liv (med rätta för dom är verkligt underbetalda) om lärarna skulle få den löneökning dom misslyckades med att få för tio ? år sedan.
* Folk är ganska trötta på att betala högre skatter även om man hävdar att man är villig att betala extra för vård, skola, omsorg så tvivlar jag på att folk skulle betala extra skatt till en som redan anses vara en priviligerad grupp ska få det än bättre.
Det är ju så inne att fuska nu för tiden i skolan enligt diverse rapporter. Varför kan man då inte från Sveriges sida "fuska" genom att inte försöka komma på en egen lösning utan helt enkelt kopiera en existerande lösning. Vårt grannland Finland här en av världens bästa skolystem i PISA-mätningar mm.
Varför gör man inte som finnarna? Jag är inte insatt i det finska systemet, men då de är ett av våra närmsta grannländer borde de kulturella skillnaderna inte vara oöverstigliga.
Vad har de gjort som lockat motiverade mycket duktiga studenter att bli lärare, etc?
Sten O Anderssons inlägg är välformulerat - instämmer. Lärarna kan inte försummas deras roll är ett fundament i ett samhälle efter familjen är skolan den absolut viktigaste platsen för våra barn som är vår framtid. Lärarna ska ges en upphöjd status i samhället - SÅ ÄR DET - och det håller de allra flesta med insikt i samhällsfrågor med om.
#12 EKG
"Lärarna ska ges en upphöjd status i samhället - SÅ ÄR DET - och det håller de allra flesta med insikt i samhällsfrågor med om"
Jaa en gång i tiden hade vi de högre stånden ska vi återgå till det nu. Jag menar adeln hade en mycket upphöjd status i samhället.
Varför inte återinföra fribrev med till dom medan vi nu är igång, så lyfter vi fram dom rejält i ett kör.
Dom verkar på en fri marknad där dom inte får nämvärt högre lön för de privata så varför ge dom gratispengar marknaden inte är villig att betala dom ?
Dom är en viktig yrkesgrupp jo det är dom.
Elektriker, chafförer, vägarbetare, butiksanställda, bensinmacksanstälda, sjuksköterskor och underbiträden ta ut dessa yrkesgruppre i tex strejk i 2-3 månader och se vårt samhälle kollapsa.
Poliser, brandmän bevakningspersonal, apotekspersonal, hemtjänst, sjöräddning, försvaret....
Listan kan göras HUR lång som helst med jobb som är vitala för att vårt samhälle ska fungera och som är underbetalda. När ska det ta slut med krav på att deras yrkesgrupp ska kompenseras ?
Din argumentation håller inte, massor har jobb som är minst lika viktiga/viktigare än lärarnas och dom betalas inte bättre.
Finns ingen anledning att favorisera lärarna framför andra grupper.
Just när debattens vågor går som högst om hur dåliga resultat den svenska skolan uppnår vill de förmodatt trägnaste arbetarna i skolan ha högre lön.
Lärarfacken tillhör de mest fackliga av de fackligaste, men här var väl tidsanpassningen lite fel?
@ Mats F Eriksson, Lärare i andra länder har en respekt som inte finns i Sverige. Det handlar om fundamenta grunden till ett samhälle. Du talar äran och hjältarnas språk när du kommer med jämförelser om andra yrkesgruppers vikt i samhällsfunktionen, det jag för fram ligger på ett annat plan.
#15 EKG
Inte för att jag vet vad för hjältemodigt ett mackbiträde gör men utan dom får vi ingen bensin till bilarna. Det jag ville säga och du mycket väl förstår är att vi har många nyckelgrupper i samhället som aldrig kommer att komma ifråga map extra lönepåslag.
Och är det en sak jag har lärt mig om respkt. Det får man för att man förtjänat det, det ges aldrig för att man kräver det.
Man kan piska fram lydnad och underdånighet men aldrig respekt.
Så den frågan äger lärarna helt själva.
@ Mats F Eriksson - Du talar äran och hjältarnas språk.
Det stora problemet är ju att lärarutbildningen är ett stort skämt. Många av de lärare som är verksamma idag är förtjänta av en lönesänkning om man ser till deras arbetes kvalitet (dvs resultaten i skolan). Hur kan man motivera en lönehöjning på ett individuellt plan med att man lyckas allt sämre? Sjukt är vad det är. Höj kvaliteten på utbildningen och låt alla lärare som klarar någon form av certifiering (lärarleg eller vad man vill kalla det) få betydande löneökning. Lärare som inte lyckas förmedla kunskap och vars elevers resultat dalar, dvs de lärare vi har nu på för många ställen, ska ha sänkning av sin lön. Lön ska baseras på prestation.
"Sverige är ett litet land som måste bygga sitt fortsatta välstånd på kunskap. Låt inte detta gå förlorat genom att behandla lärarkåren sämst av snart sagt alla. Politikerna måste prioritera lärarlönerna."
Lärarnas riksförbund anser att det finns ett samband mellan kunskap och lärarnas lön. Då blir frågan - Hur hög lön ska läraren ha för att eleverna ska bli bäst i alla internationella undersökningar.
Mats F Eriksson, så du anser alltså att skolan fungerar finfint i dagsläget? Facinerande förnekelse... Märkligt då att det inte ringlar köer utanför varje skola av folk som inget hellre vill ha detta priviligerade arbete...
Kan förresten inte alla som tycker vi betalar för mycket skatt i Sverige flytta till ett land där man inte betalar skatt men då också samtidigt avsäga sig alla skattefinansierade samhällstjänster och infrastruktur man får här?
Ett utbildnings system som i USA där man mer eller mindre får arbeta två jobb för att bara kunna återbetala studieskulderna man akumulerar från det man börjar första klass verkar ju inte göra mycket för köpkraften i stort, eller?
#20 Micke Andersson
Du får anta vad du vill.
Möjligen beror det på att man inte ansöker om jobb på det sättet och att alla inte har den utbildning och intresse som krävs.
Jag antar att med din höga svansföring så betalar du in en extra 2-3000 till skattemyndigheten varje månad bara för att det är så bra då.
USA skiter jag i.
Saknar dock en redogörelse för varför skolan skulle bli bättre bara för att lärarna får högre lön. Du presenterar ingen och ingen annan gör det heller, för det är snömos.
Man ger tex inte en volvoarbetare högre lön för att Volvo ska bli en bättre bil, det är samma logik om än lite långt draget som att ge en lärare 5000 mer i månaden så får inga fler elever underkänt.
@Micke Andersson De skattefinansierade samhällstjänsterna är inte mycket att hänga i julgran efter blå dårarnas härjningar. Det sociala skyddsnätet ett minne blott.
Det handlar först och mest om att se till att det överhuvudtaget kommer finnas några som väljer att bli lärare eller stanna kvar som sådana. Det är ett problem du är svaret skyldigt. Jag har iallafall en lösning som verkar vara gångbar när chefer och styrelser i näringslivet ska sätta sina ersättningar eller behålla spetskompetens inom företag så varför fungerar inte det resonemanget i skolvärlden mr Snömos?.
Det är inte bara att resultaten/kvaliten ska bli bättre, vilket definitivt blir effekten om lärarämnen som kan hantera en stor arbetsbörda lockas in i yrket snarare än att välja något annat som ger bättre betalt i förhållande till arbetsbördan och ansvaret, högre status, karriärsmöjligheter. Det är också i slutändan en fråga om vilken nivå samhället vill ha på arbetskraften som kommer ut på arbetsmarknaden efter studietiden. Tiden då folk valde att bli lärare för att det var "ett kall" är förbi. Om du inte vill höja lönen för att öka attraktionskraften får DU ge ett förslag som ger bättre resultat.
#21 Mats F, intressant också att du i #10 beskriver att liknande pensionsavgångsproblem finns i flera branscher vilket logiskt borde innebära större konkurrens om den befintliga arbetskraften, men du anser fortfarande inte att lärarkategorierna ska kunna locka med högre löner bara av rena principskäl?
#21 Mats F Eriksson: Snacket om höjda löner handlar om att öka attraktiviteten för yrket och därmed rekryteringsbasen. Men jag kan helt ärligt säga att oavsett om lönen var 40 000 i månaden, vilket är betydligt högre än vad vi kan betala hur gärna vi än vill skulle jag inte välja yrket.
Allmän kommentar:
Arbetsmiljön och skolans organisation är två faktorer som måste ändras radikalt om det ska bli en intressant arbetsplats för högkompetenta och drivna människor. Idag leds större delen av skolan av politiker som inte har en susning om hur utbildning fungerar, beslut fattas av högre instanser och möjligheterna att påverka, göra saker på nya sätt och förbättra på en lokal skola är ytterst begränsade. Man är bunden av kommunens överenskommelser, upphandlingar och ibland ganska knasiga regler och praxis. Många gånger saknar rektor förmåga till pedagogiskt ledarskap och läraryrket urartar till någon form av ensam-maraton-tävling för varje lärare på skolan. Det blir x antal parallella enskilda race istället för ett fungerande teamwork och läraren står från första arbetsdag nästan helt själv i sin roll inte helt sällan som både klassföreståndare, mentor och huvudlärare. I detta sjuka ekorrhjul kämpar man på tills pensionen utan att ha speciellt stora möjligheter att gå vidare och utvecklas i sin karriär. Jämför det med näringslivets möjligheter. Det finns mycket mer än lön som gör en arbetsplats attraktiv.
#23, 24 Micke Andersson
Jag kan mao tolka ditt inlägg som ett faktum att din enda lösning på problemen i skolan är att höja lönerna för lärarna så blir allt bra ?
Det är en ganska torftig strategi för ett så komplexa problem som skolan har, tycker inte du själv det ?
Och jag tror inte folk söker sig till läraryrket för att dom är statustänkande över huvud taget. Bara tanken är sjuk. Och status idag, vad är det ? Att ha råd med en svindyr BMW ? Stora segelbåtar ? Sommarhus på rivieran ? Se våra lärare komma in med det senaste hot couture direktimorterat från Paris och Milano ? Kåk på Lidingö ? Vart vill du komma ? Är det sådana löner du tycker vi ska betala ?
Men för att återgå till näringslivet.
Det är lite hårt draget jag erkänner, men har sin poäng.
Vilket företag som producerar en produkt som man inte är nöjd med och ingen köper skulle komma på den befängda iden att bara vi höjer lönerna för våra anstälda så blir vår produkt bättre och folk vill köpa produkten ?
Har du någonsin hört ett sådant resonemang ???
Möjligen från ett företag som konkade några månader senare.
Iden bakom det hela är helt enkelt dumt och ogenomtänkt.
Det är därför den inte förekommer.
Har man ett problem på en arbetsplats löser man problemet man betalar inte folk en massa extra bara för att stanna kvar.
Därav att du snackar en massa snömos.
Och nej jag anser inte att man ska driva på lönerna i den offentliga sektorn pga rekryteringsproblem som i princip alla sektorer står inför. Det skulle skapa ett gigantiskt underskott på sikt och leda till mycket höga skatter som vi inte sett maken till om vi skall klara av att bibehålla dagens levnardsstandard för alla grupper i samhället.
Det räcker med att ha den privata sektorn som lönedrivande i den frågan.
Och har jag då någon lösning svaret är givetvis ett ärligt och uppriktigt nej, det har jag inte. Men jag kan i alla fall se att ge lärarna högre löner löser ingenting utan kommer att skapa jättelika problem på arbetsmarknaden gentimot andra grupper som ser sig förfördelade.
Problematiken i skolan och samhället i övrigt är lite väl komplexa för att man rättar till dom med en quick fix.
Tex.
Attityder hos eleverna till studier och vuxna i skolan, redan där står du inför ett jättelikt problem som man kan göra hur komplext som helst. Ungdomar som gett upp på förhand för dom har sett sina föräldrar gå arbetslösa år efter år trots fina utbildningar och jobb i hemlandet inte ens "fixar" att få något annat än städjobb eller taxijobb i Sverige.
Ungdomar som fullkomligt skiter i vad lärarna säger till dom på lektionerna dom saknar totalt respekt för vuxna av olika själ utan tycker plugget är dit man går för att träffa kompisarna, att lära sig något, det är irrelevant.
Ungdomar med specialbehov, utesluts ofta från vissa friskolor (var så tidigare vet inte om det är så nu) för dom är för kostsamma.
Dom behöver i vissa fall special/egenundervisning det kräver extra resurser.
Ungdomar som har analfabetiska föräldrar behöver kanske läxstöd i det fall skolan nu mer ger läxor...
Mobbade elever behöver allt stöd i världen och framför allt en handlingsplan i skolan som fungerar.
Ungdomar från/med missbruksproblematik egna och från föräldrarnas sida behöver stöd med detta.
Listan kan göras hur, hur lång som helst med problem som kan vara orsaker till dåliga studieresultat och potentiellt ge upphov till en dålig arbetsmiljö för lärarna. Och då har jag inte ens nuddat vid alla problem i denna fråga än mindre berört den fysiska arbetsmiljön i form av dåliga lokaler, avsaknad av eget arbetsrum för lärare och i många fall en egen dator. Resursbrist i form av bra undervisningsmaterial.
Men ingenstans finner jag den självklara lösningen på ett eller alla dessa problem med att "det fixar vi genom att höja lärarlönerna".
Den lösningen finns inte i ekvationen helt enkelt.
Vad som saknas I lönebilden i offentlig tjänst är dock ett uppskattande för den arbetserfarenhet en person bygger upp genom åren. Att många gånger 20-30 års erfarenhet endast avspeglar sig i några tusenlappar mer i lön är helt åt skogen.
Där finns det något som jag tror det finns acceptans hos arbetsgivare och folk i allmänhet att acceptera att 20-30 års arbetslivserfarenhet i form av vidareutbildningar och högre kompetens skall resultera i högre lön.
Ge ett påslag på 100 till kanske upp till 500 ? kronor extra i månaden i någon form av trappa relevant för aktuell yrkesgrupp som ett extra påslag som går utanför dom ordinarie avtalsförhandlingarna.
Det skulle resultera i att slutlönerna låg en 7-8 upp till en 12-15.000 ? högre för en tjänst och jag tror det skulle accepteras av folk generellt och ge en långsam men stadig löneökning som står i någorlunda proportion till den erfarenhet man tar till sig och ge ett erkännande för att erfarenhet betyder något.
Det skulle lösa problematiken med en lönestagnation i många akademiska yrken som betalas ururselt som tex lärare, sjuksköterskor, biblotekarier, socionomer, poliser med flera.
Skulle även driva ner ungdomsarbetslösheten då det blir billigare att anställa nyutexaminerade ungdomar mot äldre erfarnare arbetare. Som det är nu varför anställa en nyutexaminerad när man får en person med 15-20 års arbetslivserfarenhet till i princip samma lön ?
Detta skulle givetvis leda till högre kostnader för samhället på sikt det med, men det särbehandlar ingen enskild grupp och kostnaderna blir mindre då lönedifferensieringen i yrken som saknar dessa skulle bli hälften mot om man drog alla över en kam och gav ett generellt påslag till alla för att få upp lönen.
Och börjar man implementera den från start dvs man startar systemet från noll så blir inte kostnaden "tokhög" på en gång.
Man ger det offentliga möjlighet till att budgetera för dessa kostnader.
Ingen patentlösning men ett förslag som evt skulle kunna funka för lönebilden på arbetsmarknaden.