Bra artikel
Du har helt rätt offren glöms alltid
Peter
Permalänk | Anmäl
Peter Tornquist, 2011-08-14, 09:59
En händelse som den i England kan bryta ut vilken dag som helst i Sverige. Man vet att det finns vänstergrupper inom förortsområdena som redan idag målmedvetet arbetar för att skapa hat och oroligheter. Det mest kända fallet härrör från Rosengård.
Det totala samhälleliga kaoset är inom Marxismen ett mål i sig och dessutom en förutsättning för den proletära revolutionen.
Vårt senaste stora upplopp ägde rum i Göteborg. Då var det vänsteraktivister som kastade sten och krossade skyltfönster. Idag år 2011 har man fått ytterligare en grupp på sin sida. En mobb nu bestående av socialism och religiös fanatism som spyr ut sitt hat i ett hav av omhuldande bidrag, gratis utbildning och med politiker som lägger sig platta som en bönematta utanför deras egen dörr.
Bortskämda Ungar Hyser Ingen Respekt.!!
Permalänk | Anmäl
Sven Ekberg, 2011-08-14, 10:17
Mycket bra skrivet!
Att ursäkta och försöka legitimera ligister är inget annat än ett hån mot samhällets övriga medborgare. Offren för ligisternas framfart är inte politiker och annan överklass, utan offren återfinnes primärt i ekonomiskt utsatta grupper som redan har det svårt.
Permalänk | Anmäl
Lisen Larsson, 2011-08-14, 10:20
Varken Salar Rashid eller Nina Power föreslår eller ens antyder att polisen bara ska stå vid sidan om och titta på. I storbrittanien är det Cameron som hållit tillbaka polisen och inte förrän upploppen spunnit het utom kontroll godkänt vattenkanoner och kallar hem poliser från semester. Det är inte vänstern som stått i vägen för hårda tag mot demonstranterna.
Det handlar snarare om två sidor av frågan där både högern och vänstern måste göra en analys och komma med förslag på lösning. Hur bemöter vi upploppen på kort sikt och hur löser vi dem på lång sikt. Cameron har bland annat föreslagit att staten kontrollerar sociala medel och att ta inspiration från USA där staten spärrar in fattiga och arbetslösa i fängelser i enorma mängder som lösningar. Båda lösningarna lägger stor vikt vid staten - något högern brukar kritisera vänstern för att göra i för stor utsträckning? Staters resurser är som vi alla vet på upphällningen.
En annan möjlighet är att stödja de resurser som finns bland enskilda människor. Vi har sett hur mängder med folk offrat sin egen tid för att städa upp sina grannskap. Vi har också sett hur enskilda laglydiga medborgare satt livet till för att försvara sin egen och andras egendom. Jag tror att en lösning måste börja där på kort sikt och på lång sikt håller jag med Nina Power, inkomstskillnaderna och den ojämnt fördelade arbetslösheten måste minska.
Permalänk | Anmäl
Erik Göök, 2011-08-14, 10:24
Jag har väl inget att invända mot Aron Modigs synpunkter!
Men vad hjälper Arons åsikter, när moderpartiet Kd håller på att
utplåna sig själva? Exempelvis Caroline Szyber, som har grävt
ner sig och Kd i en totalt hopplös sits. Szyber ojar sig över Eu-
ropas romer, de homosexuellas situation i Baltikum, och i
förra veckan fjantade hon runt på Pridefestivalen.
När Rinkeby och Rosengårdskravallerna inträffade här i Sverige,
så var Caoline Szyber väldigt snabb med att börja prata i samma
flumtermer som vänstern, och det ger knappast Kd några röster.
Att nu Aron Modig lämnar Kdu:s synpunkt lär inte rädda Kd som
moderparti, eftersom de redan är inne på flumlinjen.
Permalänk | Anmäl
per svensson, 2011-08-14, 10:25
Nån som tänkt på att det även finns en stor grupp invandrade från asien? Nån som reflekterat över deras frånvaro i upplopp liknande detta runt om i världen? Kan det vara de kulturella skillnaderna i uppfostran som gör att de, åtminstone mig veterligen, aldrig eller mycket sällan deltagit i fönsterkrossande, bilbrännande, allmän skadogörelse. De flesta barn gör som föräldrarna gör, tittar, lyssnar och lär. I allt från språk, beteende och attityder till andra människor.
Visst finns det rötägg bland dessa grupper också, men inte alls i så stor utsträckning som hos vissa andra. Oftast vill asiaterna försörja sig själva och sin familj. De jobbar stenhårt på att skaffa sig en god social situation som gör att de inte behöver samhällets hjälp, och det är vanligt att hela familjen hjälper till att uppnå nån slags framgång. Tyvärr hamnar de ofta i stadsdelar som utsätts för den här typen av härjningar, det är väldigt få som bosätter sig i de "rika" stadsdelarna. De får sina restauranger, mataffärer sönderslagna. Råkar ofta ut för rån, förföljs och trakasseras. Kulturella skillnader eller...
Permalänk | Anmäl
Tony Johansson, 2011-08-14, 10:40
Det är intressant hur artikelförfattaren väljer att kritisera vänsterns syn på det strukturella problemet, samtidigt som han i hela artikeln praktiskt taget bekänner att det är där problemet ligger. Att försöka utröna problemet på individnivå är meningslöst, eftersom varje individ med all säkerhet har sina motiv till vandalismen. Detta inser vi i vänsterrörelsen, trots att högerblocket konsekvent försöker utmåla oss som strukturfanatiker. Trygga människor, med goda sociala förutsättningar begår mer sällan brott, åtminstone av denna typ.
Permalänk | Anmäl
Martin Öhman, 2011-08-14, 10:50
Frågan är ju bara om mera våld från polisens sida är lösningen. Hela tragedin började ju faktiskt med att en person sköts till döds. Det blev ju inte bättre av att polisen försökte få det till att man agerat i självförsvar och bara besvarat eldgivning, uppgifter som man sedan tvingades ta tillbaka.
Jag tror att kominationen av utanförskap och polisbrutalitet är själva grogrunden för den här typen av upplopp. En parallell kan kanske dras till misshandeln av Rodney King som ledde till flera dagars upplopp i Los Angeles på 90-talet.
Om man vill undvika den här typen av fasansfulla händelser måste man nog arbeta på flera plan under en längre tid. Om vi hanterar problemet på det sätt som Aron argumenterar för så tror jag tyvärr att denna katastrof kommer att kommer att följas av flera.
Permalänk | Anmäl
Martin, 2011-08-14, 10:55
Högern har ju alltid hävdat att individen ska se till sitt egenintresse, då ordnar sig allting till det bästa.
Brott som skattefusk har man sett som ursäktligt. Bonusar till ledningen under förlustår är OK.
Nu börjar tydligen fattiga ungdomar tänka likadant och stjäla platt-TV:ar direkt från affären, då ser man ju hur det går.
De har kanske lärt sig högerns läxa: Tänk bara på dig själv och aldrig på andra.
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2011-08-14, 11:03
I sådana här fall, som med kravallerna i de utsatta stadsdelarna i London, är det alltså fåtalets fel, de så kallade ligisterna, inte hur samhället är strukturerat, hur vi alla med er politiker i spetsen valt att utforma politiken och ekonomin.
Men när världen "drabbas" av finanskriser och liknande, är det däremot "allas" fel. Då brukar det heta att "det är alla vi som är marknaden - du och jag och alla andra". I dessa fall pekas aldrig "fåtalet" ut: de finansiella institutionerna, bankerna, de stora företagen, regeringarna etc.
Är det inte lite märkligt hur olika det kan vara?
Är det inte märkligt hur olika måttstockarna
Permalänk | Anmäl
John H Nilsson, 2011-08-14, 11:16
#10 Doktor Eleph@nt,
Spot on!
Permalänk | Anmäl
John H Nilsson, 2011-08-14, 11:21
Ja, det blev visst en extra onödig och halvfärdig rad på slutet i #11, men allt det andra var ju i alla fall perfekt... :-)
Permalänk | Anmäl
John H Nilsson, 2011-08-14, 11:24
#2
Sven, mig veterligen var upploppen varken religiösa, etniska eller politiska till sin karaktär. Upprorsmakarnas enda gemensamma egenskap verkar ju ha varit att de kom från fattiga områden i utkanten av London.
Dessutom har man inte gratis utbildning i Storbritannien. Regeringen Cameron chockhöjde avgifterna till universiteten för ett tag sedan, vilket ju leder till att många inte kommer att kunna utbilda sig på det sätt som de hade önskat. Knappast en vettig politik om man vill att alla skall kunna känna sig förhoppningsfulla inför framtiden.
Permalänk | Anmäl
Martin, 2011-08-14, 11:36
Ok John H Nilsson, tack för din egen kommentar om måttstockarna.
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2011-08-14, 11:36
Bra skrivet.
Det är intressant hur vänstern försöker legitimera våld, skadegörelse, laglöshet så länge det fyller deras syften. Skrämmande.
Permalänk | Anmäl
Cobbs, 2011-08-14, 11:35
#14 Erik Andrén,
Du kanske skulle gilla den franska filosof, som jag nu tyvärr inte minns namnet på, som sade något i stil med att:
"Jag märker förfärad hur mitt hat mot människorna minskar - hur mitt sista band med dem försvinner".
En riktig muntergök, således.
Permalänk | Anmäl
John H Nilsson, 2011-08-14, 11:49
#17
Ingen har försökt legitimera våld. Vi är nog alla eniga om att en katastrof inträffat och att många oskyldiga drabbats hårt. Diskussionen gäller hur man skall hindra detta från att hända i framtiden. Artikelförfattarens lösning är hårdare tag från polisens sida. Om man inte håller med om detta utan gör en annan analys med fler komponenter inblandade innebär detta INTE att man per automatik är för skadegörelse.
Permalänk | Anmäl
Martin, 2011-08-14, 11:56
@ #18 John H Nilsson, -Eller varför inte som Einstein uttryckte och sade det bäst om den idioti som präglar vårt samhälle: "Endast två saker är oändliga. Universum och mänsklig dumhet, och jag är inte säker på universum." - Det var sant då och i ännu större utsträckning i dag. Det är alltid någon annans fel. Frågan är vart mänskligheten är på väg?
Permalänk | Anmäl
Hans Johanson, 2011-08-14, 12:12
Skrev tidigare att alla skyller på allt och alla och det är alltid någon annans fel. När jag växte upp på 40-50 talet skedde det under knappa förhållanden. Min mamma var svårt reumatiskt sjuk och pappa jobbade häcken av sig så vi åtmindstone kunde leva ett någorlunda drägligt liv. Vi hade inte råd att köpa TV när den först kom. Vi hade inte råd med semesterresor. Men vi barn fick lära oss att veta hut och skilja på rätt och fel och att visa respekt. Med dagens attityder och gällande resonemang och eftersom det var så synd om oss så skulle min syster och jag vara ute och råna butiker och slå ned åldringar. Som Bonnie & Clyde. Är det någon skillnad? NEJ. Någon måste sätta ned foten i detta flumsamhälle.
Permalänk | Anmäl
Hans Johanson, 2011-08-14, 12:29
1 - Det är ligisterna själva som har ansvar för det de gjort. Precis som andra kriminella har ansvar för det de gör. Det enda som skiljer dessa från "vanliga" brottslingar är att de plötsligt är så många som stjäl, misshandlar och vandaliserar. Bakomliggande orsaker spelar mindre roll när hårt ställs mot hårt. De bryter mot lagen och ska straffas.
2 - Dock kan det vara av värde att ta reda på varför de gör som de gör. Varför är dessa människor kriminella? Kan vi på något sätt hindra eller göra det mindre sannolikt att nästa generation blir likadan? Kan vi till och med vända några av ligisterna till hederliga människor?
Ingen är ond till sin natur och rasbiologi är både förkastligt och motbevisat. Kvarstår sociala orsaker. Det har inte med höger- och vänsterpolitik att göra, det är bara sunt förnuft.
En enkel punkt att starta på är att ghetton bör undvikas till varje pris. I en miljö där de allra flesta är arbetslösa och hel- eller halvkriminella är det inte konstigt att ungarna växer upp och tror det är normalt att leva så.
Permalänk | Anmäl
Tomas Fredriksson, 2011-08-14, 12:32
Denna debatt synes polariseras till en höger-vänsterfråga. Är det samhällets fel som stänger dörrar och inte ger annat än taskiga livschanser? Eller är det helt upp till individen att inte göra fel val och delta i vandalisering, plundring och mord?
Det kanske är lättare att göra fel val i livet om man har sämre förutsättningar än tvärtom. Blir man serverad på ett silverfat behövs inte lika stor ansträngning att välja rätt bana i livet.
Kdu:s ordförande Aron Modig ropar alltså på hårdare tag. Fler poliser och hårdare straff. I regeringsställning gör Kd inom Alliansen följdriktigt en exkluderande politik till sin. Fler stöts ut i utanförskap och tillåts aldrig komma in i samhället eller på arbetsmarknaden.
Sen heter det från Aron Modig att "Verkligheten är sådan att det ibland krävs tuffa tag. Att bortse från detta är ingenting annat än hjärtlöst." Jag vill hävda att David Cameron och hans frände Fredrik Reinfeldts politik är hjärtlös. Ett sönderslitet samhälle kommer att skapa fler ligister och galna bombare.
Permalänk | Anmäl
Lennart K-man, 2011-08-14, 12:32
En del på högerkanten pratar om ordningsproblem och brist på moral, och tycker inte man ska skylla på sociala faktorer.
En del på vänsterkanten ursäktar de individer som åsamkar skadegörelse, stjäl och misshandlar med att man stängt fritidsgårdar.
Det är sorgligt att så få lyckas höja blicken ovan dessa oerhörda förenklingar, och det är bara att inse att dessa grupper behöver varandra för att skapa den polemik som ger dem viss legitimitet hos olika grupper.
#10 Doktor Eleph@nt, lyckas, i min mening, på ett mycket enkelt men träffsäkert sätt fånga en övergripande aspekt av problemet.
Visst finns det brist på "god moral", pliktkänsla och samhällsgemenskap i vår del av världen. Vi har ju institutionaliserat ett system som ger de högsta belöningarna till de som skapar mest materiella värden, och det spelar ingen roll hur man gör detta. I en global ekonomi där det blir nästan omöjligt att överblicka de sociala och ekologiska effekterna av olika aktörers strävan att maximera vinster belönas den som agerar efter egenintresse.
Människor dör av svält mm. medan andra aktörer skapar monetära värden i storlek med mindre länders BNP, och så blir folk förvånade att det finns individer som visar brist på altrusim, moral och pliktkänsla.
Ursäktar detta de ligister som rånar skadade människor på gatan? Nej naturligtvis inte, men man kan lugnt säga att om vi inte skapar nya ramverk för incitament och belöning av vad olika individer presterar, så kommer vi se mer av dessa motsättningar i framtiden.
Visst kan man skaffa sig mer poliser och köra med tuffare tag, men med tanke på att jorden inom en ganska snar framtid kommer att vara i det närmaste överbefolkad så kan vi inte fortsätta med en ekonomi som är så oerhört oekonomisk (vi förbrukar resurser i ett helt vansinnigt tempo idag, trots att vi också ser en del bra lösningar för framtiden), och som fördelar resurserna på ett så absurt och orättfärdigt vis som idag.
Vi kan inte fortsätta belöna dem som skapar kortsiktiga värden för sig själv. Ska vi bli av med ligisterna så måste även de i toppen av pyramiden styras av ramverk som inte uppmuntrar till rovdrift.
Det finns många människor som gör bra saker. Vi måste ge fler människor chansen att vara mänskliga.
Permalänk | Anmäl
Oscar Olsson, 2011-08-14, 12:37
Inom vänstern försöker man göra om förövarna till offer genom att skylla precis allt på samhället.
Varför plundrar inte vietnameser runt om i världen trots ursprung i utfattigdom? Var är alla kinesiska ghetton i EU?
Man MÅSTE förstå att kultur spelar stor roll i detta. Var du kommer ifrån. Det är ingen fördom, utan det är FAKTA som alla måste förstå. Det är TABU att tala om i Sverige. Varför är ostasiater underrepresenterade i princip all brottsstatistik runt om i världen?
Fattigdom FÖRKLARAR inte plundringarna i London. i Times och Independent beskriver polisen flertalet av förövarna med olika bakgrund, bland annat lärare som akademiker som klivit in i affärer och stulit platt-tv:s utan att veta varför vid intervju och förhör efteråt. Något motiv bakom "protesterna" fick vi heller inte. Plundringarna beror alltså INTE på nedskärningar eller fattigdom.
Kriminella skall låsas in och bötfällas. Tror hela världen kan vara överens om det förutom de svenska "humanisterna".
Permalänk | Anmäl
u_13581, 2011-08-14, 12:51
Aron har inte fattat någonting och skriver ett mycket korkat inlägg. Men fortsätt och lägg skulden på individen istället för på samhällspolitiken - desto snabbare har vi samma problem här. Desto snabbare kan girigbukarna och egoisterna störtas från sina höga hästar. Må makthavarna och deras clowner darra inför makten hos folket.
Permalänk | Anmäl
u_8426, 2011-08-14, 13:03
Jag hoppas att folk tar del av diskussionen i de stora engelska tidningarna vad gäller upploppen. Det är påtagligt hur handfallna engelsmännen står inför det som har hänt. Att tala om ett nationellt trauma är inte någon överdrift.
Förmodligen har villrådigheten att göra med att Storbritannien, precis som övriga europeiska länder, är ett samhälle som i grund och botten har hållts samman av en gemensam kultur som angett de informella reglerna för hur en engelsman ska bete sig.
Nu krackelerar denna ordning när det visar sig att stora grupper i samhället över huvud taget inte är socialiserade till att vara engelsmän i en kulturell bemärkelse. Vad gör ett samhälle när kittet som har hållt samman maskineriet börjar förlora sin förmåga att hålla ihop de olika delarna? Detta är frågor som är lika aktuella i en svensk kontext där politiska ledare som Reinfeldt (M) och Sahlin (S) på ett oansvarigt sätt underskattat den svenska kulturens förmåga att hålla samman vårt samhälle.
Ur ett realpolitiskt perspektiv är det förmodligen så att våra samhällen på sikt kommer att omstöpas efter den amerikanska modellen och bli tvugna att förlita sig på explicita regler som tar över det som de nationella kulturerna förrut reglerade på ett informellt sätt.
Man kan tycka att de sociala ingenjörer som håller på att stöpa om våra samhällen kunde vara mer tydliga på denna punkten.
Permalänk | Anmäl
Elin Eriksson, 2011-08-14, 13:05
Jag läste i Kvällsposten om socialarbetare i London som berättade om ensamstående mammor som inte vågade konfrontera sina barn när de kom hem med stöldgods. Men det har inte varit mycket tal om föräldrarnas ansvar.
Permalänk | Anmäl
Tobias Bäckström, 2011-08-14, 13:06
Kd:s svar är fortsatt ta dig i kragen och hårdare tag. Denna filosofi är ett fattigdomsbevis från en priviligerad högerelit.
Samtidigt som samhället blir allt mer ojämlikt och segregerat pratar Modig bara om eget ansvar och fler poliser och hårdare tag. När barn begår brott räcker det inte med "ta dig i kragen"- filosofin mer.
Samhället har ett stort ansvar när unga begår brott. Det förminskar inte det individuella ansvaret.
Permalänk | Anmäl
Johan E Karlsson, 2011-08-14, 13:06
Det är underbart att läsa om de kristna demokraternas kärleksbudskap och hur man i handling visar hur man hyllar Jesus och "vänder andra kinden till". "Förlåt dem, ty de vet icke vad de göra."
Och överallt och i alla tider definieras "normen" utifrån makten.
Fundera över vad som menas med ligister och kriminella utifrån:
Stalin
Hitler
Bin Laden
Obama
Brevik
Aaron Modig
etc.
Lägg därtill den gemensamma ståndpunkten för dessa personer:
"Det är polisens uppgift att lösa det akuta problemet, att så fort som möjligt stävja oroligheterna och förhindra fortsatt förstörelse. Det är också viktig att staten sänder ut tydliga signaler. Därför behövs hårdare straff gentemot de som begår våldsbrott."
USA fängelser är överfulla, kriminaliteten ur kontroll.
I Sverige ser vi militärt organiserad maffia och ett ökat antal gänguppgörelser på öppen gata.
Vi VET (ämnet måste vara ett av jordklotets mest uindersökta) att en ökad repression inte leder till minskad brottslighet. Vi VET att kriminalvårdsanstalterna snarare utbildar och befäster ett utanförskap än återställer medborgaren till ett normalt liv.
Jag tycker vi med hjälp av Aarons djupsinniga, kunniga och eftertänksamma små synpunkter närmar oss den lösning som blir allt vanligare i gardindebatten.
Operera bort ondskan. Slå ihjäl dom.
Fotbollshuliganer. Slå ihjäl dom.
Upplopp och kravaller. Sluta dalta. Slå ihjäl dom.
Hitler fattade det, Stalin, Bin Laden, Obama etc. Alla fattar att detta är lösningen och så även Aaron, även om han sparar just på denna sista synpunkt.
Det blir allt tydligare att alla andra alternativ ryms under rubriken vänsterextremism. T o m vetenskapens synpunkter på att social harmoni är hårdvaluta även för den mest förhärdade kapitalist förbises.
Nu är det middag.
Vill jag "vända andra kinden till" får jag förmodligen gå till ateisterna.
Permalänk | Anmäl
u_17443, 2011-08-14, 13:16
# 25, Jessica Sekiyama: Man bör i debatten och över huvudtaget vara försiktig med att använda ordet måste. Det ger intryck av att man är helt säker på att ha det rätta svaret/den enda rätta åsikten.
Så asiater skulle alltså vara underrepresenterade i världen vad gäller brottslighet. Vad kallar du då de månghundraåriga kinesiska triaderna? Eller den japanska Yakusan?
Kulturen kan i sådana länder vara att ingen annan törs utöva brottslighet för då får man med maffian att göra.
Permalänk | Anmäl
Lennart K-man, 2011-08-14, 13:21
I högerns värld har eliten aldrig något ansvar.
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2011-08-14, 13:25
Arne Modig har naturligtvis helt ratt i denna fraga och vanstern har gatt fel, tillbaka till positioner fore 1997 nar Tony Blair gjorde upp med snallismen, ar fore var egen Lejonkung gjorde det i Fp.
Jag stodjer analyser som formar klara mikro och makro perspektiv, men har hittills inte sett ngt vettigt i Sverige. En fotnot i sammanhanget ar att Irans president vill ha en FN kommission om polisbrutalitet, se
http://www.guardian.co.uk/uk/2011/aug/10/uk-riots-iran-un-mahmoud-ahmadi...
Med sadana vanner star vanstern bakom de varsta diktaturerna.
Permalänk | Anmäl
Jan Sjunnesson , 2011-08-14, 13:32
Tror aldrig har hört en vänsterdebattör nämna nånting om eget ansvar i den offentliga debatten.
Det handlar om "mer resurser" och "ge alla samma chans".
Det finns väl inga områden idag som det satsas så mycket resurser idag som i s k " utanförskapsområden".
Resultatet är ju uselt.
Kommer man från en kultur där utbildning inte betyder nåt blir det därefter oavsett hur mycket stödåtgärder som sätts in.
Det är väl därför vi sällan ser samma problem i områden med asiatiska invandrare.
Vi kommer att få liknande problem i Sverige. Det är bara en tidsfråga innan det eskalerar på allvar och då står vi där med brallerna nere till anklare med våra dialogpoliser och ett försvar som befinner sig på konstant utlandssemester,
Permalänk | Anmäl
Anders E, 2011-08-14, 13:34
PS- ser nu att Iran kallar protestena for Islamsk vackelse, "
The agency has repeatedly reported that "UK protests" are akin to the "Islamic awakening" that has been felt across the Arab world. Iran's supreme leader, Seyed Ali Khamenei, used the term "Islamic awakening" to describe the Arab uprisings and Fars said Khamenei had predicted "UK protests" when he said in the past that "the Islamic awakening" would eventually hit Europe"
http://www.guardian.co.uk/uk/2011/aug/10/uk-riots-iran-un-mahmoud-ahmadi...
SD, vanstern och socialapologeterna har trevliga bekanta utomlands
Permalänk | Anmäl
Jan Sjunnesson , 2011-08-14, 13:38
#35 och #37
Vad har diktaturen i Iran med denna debatt att göra?
Permalänk | Anmäl
Martin, 2011-08-14, 13:43
Vänsteraktivister i Malmö fick ju - under hot om våld - Repalu med sig en bit på vägen när de ville stoppa en tennismatch i staden.
Det gick inte hela vägen, men Repalu belönade hotet med att matchen tvingades att spelas utan publik. Kallas samarbete.
#Tony Johanson
Samma reflexion gjorde jag. Var är de asiatiska ligisterna, och hur förklarar man deras frånvaro?
Doktor Eleph@nt, för övrigt anser jag att troll bör använda pseudonym.
Permalänk | Anmäl
Robert Pettersson, 2011-08-14, 13:56
#36 Anders E...
Jodå, när banker spekulerar bort sin likviditet och man argumenterar för "mer resurser" och "ge alla samma chans" och staterna flyttar pengar från skattebetalarna till banksystemen för att hålla just systemet vid liv och garantera vinsterna, så att medelklassen kan fortsätta bygga sina pyramidspel.
Jag såg en bild av en amerikansk tjej i DN, ett barn, som höll en skylt som visade hennes andel i statsskulden, 400 000:-. I högerns värld, där staten är yttersta garanten och där riskkapitalisten är den som tar den minsta risken, så fördelas ansvaret jämt och fint över hela befolkningen. Vinsten till riskkapitalisten och förlusten fördelas jämnt.
Eventuellt skulle ett upplopp kunna vara motiverat för flickan, som inte har en aning om varför hon står i skuld...
Eller så ställer hon sig liknöjd i en fabrik och betalar av skulden. I bästa fall 1000:- i månaden. Det blir 400 månader, 33 år.
Skulle hon göra detta så kriminaliseras hon av Aaron, hyllas som islamistisk orosmakare av Iran, blir kallad invandrare av SD, samt blir förstådd av Vänstern, som tycker att hennes skuld är orimlig.
Därefter blir Vänstern och SD dragna över en kam av förvirringens och flummets okrönte konung, Jan Sjunnesson, som måste dölja sin förvirring bakom ord han själv inte förstår.
Permalänk | Anmäl
u_17443, 2011-08-14, 14:21
#38: Ingenting. Jan Sjunnesson har skrivt klokt förut men #35 och #37 här verkar sinnesförvirrat. Lämna det därhän.
Att blanda in kultur är förrädiskt. Specielt de som pekar på att östasiater inte verkar representerade i kravallerna på grund av uppfostran och respekt för hårt arbete.
Minnet är kort hos dessa. För inte så länge sedan lamslogs Thailand av gatustrider och demonstrationer. Ja, hela den asiatiska historien är full av folkliga revolter. I Sydkorea kastar till och med pensionärerna sten. Så glöm den där idén. Om det är någonstans man vet hur man plundrar en stereobutik är det här i mina hemtrakter. Koreaner var också en av de mest aktiva grupperna i LA för några år sedan när det exploderade.
Återstår alltså att förklara kravaller och plundring med sociala orsaker. Eller menar Aron Modig och andra liberala svagsinta att plötsligt vaknar alla ligister till liv ur sin sömn samtidigt och börjar plundra? Kanske berodde det på fullmånen, kanske berodde det på att ett stort åskväder drog förbi och väckte den latenta ligisten med sina elektriska laddningar.
Frågan är ju då vem som egentligen skyller på fel saker? De liberala och konservativa som uppenbarligen tror på telepati, new age och fullmånens inverkan, eller om det är vänstern som försöker hitta en förklaringsmodell i den mijlö där de dessa människor lever och vistas.
Nä, Aron Modig med flera verkar på något sätt felprogrammerade. Jag är en fredlig typ men jag håller nog med Dr Eleph@nt i #10.
Slutligen, jag kan nog också tänka mig att slakta en elektronikbutik för att få en 55" 3D LED teve så jag får samma bildkvalitet som Cameron och hans vänner har när de kommer hem efter en hård arbetsdag med att straffa fattiga för att de är... fattiga!
Fast just det, jag har ju kulorna som behövs så jag köper den istället - det är nämligen mycket enklare. I alla fall för mig.
Permalänk | Anmäl
u_6048, 2011-08-14, 14:23
Bland många vänsterdebattörer finns en tendens att dela in världen i motsatspar av typen offer - förrövare, förtryckta - förtryckare, underordnad - överordnad osv. På så sätt skapar man en grovt förenklad, svartvit världsbild där den som en gång tillerkänts offerstatus (p.g.a. t.ex. etnicitet, religion, nationalitet, socioekonomisk status eller sexuell läggning) alltid ses som offer och därmed befrias från ansvar för sina handlingar. Det vänstern genom denna förenklade världsbild glömmer bort är dels att alla människor faktiskt har ett ansvar för sina handlingar, och dels att den som i ett sammanhang är förtryckt i ett annat sammanhang kan vara förtryckare.
Permalänk | Anmäl
Rolf Hansson, 2011-08-14, 14:48
#39
Nu är det ju faktiskt inte konflikten i mellanöstern som debatteras här utan om en hårdare poliskår är rätt metod för att förhindra att upploppen i London upprepas. Det är ju det artikeln handlar om.
Vissa här känner sig skeptiska till detta eftersom att det hela ju faktiskt utlöstes av polisens dödsskjutning av en, enligt uppgifter, kriminell men troligen obeväpnad person. Skjutningen utfördes ju dessutom av de just lite hårdare poliserna inom Blue Berets (CO19). Enligt ett vittnesmål i London Evening Standard sköts han liggande på marken. Dessa uppgifter ledde sedan till omfattande oroligheter. Artikelförfattaren debatterar trots detta för hårdare tag från polisens sida. Det är ju svårt att få den logiken att gå ihop eftersom det ju verkar vara just de hårda tagen som utlöst oroligheterna.
Permalänk | Anmäl
Martin, 2011-08-14, 14:54
Det är en sann beskrivning av vänstern, men partiet som artikelförfattaren företräder är inte bättre. För I kd:s värld har har aldrig något eget ansvar
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-08-14, 15:04
#45
Självklart är alla ansvariga för sina handlingar. Inte tal om annat. Och man skall verkligen akta sig noga för förenklade världsbilder. Där håller jag med dig fullt ut. Men visst spelar det sammanhang som vi finns till i en stor roll? Det tycker jag kan vara värt att fundera över i dessa dagar. Om skjutningen ägt rum i en annan del av London så hade förmodligen förloppet blivit annorlunda. Jag har svårt att se att män i plommonstop strömma ut på gatorna och börja råna sina cigarraffärer. Frågan man skall ställa sig är; Varför hände detta på just den här platsen? Stämmer det som artikelförfattaren hävdar att vi måste ha mer hårdför poliskår? Blir det lugnt och bra då?
Permalänk | Anmäl
Martin, 2011-08-14, 15:17
Aron du måste vara en av dem sämre debattörerna i världshistorien, förlåt om jag är hård men du nämner att vissa faktorer spelar roll för hur vissa områden är mer belastad med kriminalitet och fattigdom. Du menar att det spelar roll men det spelar i slutändan ingen roll eller vi ska iaf inte bry oss om eller ha vissa saker i aktning eller förändra synen för att bryta mönstret. Det är väldigt konstigt att överklass områden alltså nu menar jag överklass med stort ÖVER. Där är det väldigt lugnt i dem områdena, dem barnen har det väldigt bra, framtiden ser ljust ut för dem, märkligt om dem skulle vara mindre "ligister" eller är ligism få förunnat fattiga? Konstig tanke, och självmotsägande.
Permalänk | Anmäl
Shovan Hedayaty, 2011-08-14, 15:21
Vart har hänt med Sverige när vi åt vänster måste få klokhet från högern?! Dags att vi skärper oss, lika skamligt som att vi hotas av att "extremhögern" stjäl våra röster!
Permalänk | Anmäl
Wincent Englander, 2011-08-14, 16:40
Hårdför poliskår? Varför inte. Flum och mesiga tag har prövats i 30 år med dåligt resultat. Varför inte pröva med orsak och verkan? Jag gör en aktion och drabbas av en reaktion. Såsom det händer mig och alla andra i verkligheten.
Permalänk | Anmäl
Alvin Stoltz, 2011-08-14, 16:47
Bra artikel.
Så för att visa att det inte bara är munväder så hoppas jag på en mängd motioner som förespråkar samma sak i Sverige och som fastlägger att ingen ska särbehandlas pga etnicitet eller religion.
Permalänk | Anmäl
leif w-n, 2011-08-14, 17:46
Det är en sann beskrivning av vänstern, men partiet som artikelförfattaren företräder är inte bättre. För i kd:s värld har har aldrig religiösa människor något eget ansvar
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-08-14, 17:53
Vänsterpolitik är inte rosenröd – utan blodröd. Det är ytterst naivt att tro att man kommer tillrätta med kriminaliteten bland unga, genom att underlätta bidragsberoendet.
Man blir klart konfunderad över hur vänstern agerar i frågor som denna. I alla vänster/kommuniststyrda länder – har regimerna slagit hårt ner på alla och envar som visat sitt missnöje.
Oavsett var man står i denna fråga, kan man inte bortse ifrån det faktum att det är samhället som formar individen. Man kan därför inte hellre bortse ifrån att det är det högst påtagliga utanförskapet, som ligger till grund för det kriminella beteendet.
Ansvaret måste ligga på föräldrarna och samhällets strukturer för de unga. Utanförskapet, arbetslösheten och bidragsberoendet – går flera generationer tillbaka, varför man måste ifrågasätta samhällets insatser och därmed politikernas vilja att komma åt roten till problemen.
Det måste till krafttag för att återerövra alla de förlorade åren där innevånarnas respekt för samhället och dess innevånare – återupprättas. Samhället och rättsstaten måste styras genom demokrati och inte genom gatuvåld. Rättigheter är något man erhåller, när man fullgjort sina skyldigheter.
Permalänk | Anmäl
Annan Dan, 2011-08-14, 18:55
Jag tror att den största skillnaden mellan hur höger- och vänstermänniskor reagerar på sociala protester och upplopp är att högermänniskor helt enkelt saknar fantasi.
Är man vänster försöker man förstå även lagbrytares handlingar och hur man själv kanske skulle agera i motsvarande situation.
Är man höger fattar man inte varför inte alla tänker som folk som har det tryggt och bra.
Det blir lite som den gamla skrönan om Marie Antoinette som sades fråga varför folket om dom saknade bröd inte åt bakelser istället.
Taskig verklighetskontakt och taskig fantasi. Ingen vänstermänniska precis.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-08-14, 19:54
#21 Hans Johanson,
Tack för det inlägget. Hur den gamla 20- och 30-talsgenerationen kunde misslyckas så kapitalt med att vidareföra sina goda värderingar till sina barn, trots händelser i historien och yttre påverkan, är för mig en gåta.
Allt eftersom -68 flumgenerationen har tagit över och efterträtts av ungdomar fostrade i denna anda går det utför för Sverige.
Konservatismen är en garanti för sakta samhällsförändringar och för bevarande av livsviktiga kärnvärden genom generationerna. I Sveriges riksdag finns med ett par goda undantag väldigt få respekatbla politiker som lever upp till den intelligens och kompetens som finns i det svenska samhället i stort, vilken har varit Sveriges goda ledstjärna genom historien.
Permalänk | Anmäl
Johannes Brahe, 2011-08-14, 20:10
70 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Bra artikel
Du har helt rätt offren glöms alltid
Peter
En händelse som den i England kan bryta ut vilken dag som helst i Sverige. Man vet att det finns vänstergrupper inom förortsområdena som redan idag målmedvetet arbetar för att skapa hat och oroligheter. Det mest kända fallet härrör från Rosengård.
Det totala samhälleliga kaoset är inom Marxismen ett mål i sig och dessutom en förutsättning för den proletära revolutionen.
Vårt senaste stora upplopp ägde rum i Göteborg. Då var det vänsteraktivister som kastade sten och krossade skyltfönster. Idag år 2011 har man fått ytterligare en grupp på sin sida. En mobb nu bestående av socialism och religiös fanatism som spyr ut sitt hat i ett hav av omhuldande bidrag, gratis utbildning och med politiker som lägger sig platta som en bönematta utanför deras egen dörr.
Bortskämda Ungar Hyser Ingen Respekt.!!
Mycket bra skrivet!
Att ursäkta och försöka legitimera ligister är inget annat än ett hån mot samhällets övriga medborgare. Offren för ligisternas framfart är inte politiker och annan överklass, utan offren återfinnes primärt i ekonomiskt utsatta grupper som redan har det svårt.
Varken Salar Rashid eller Nina Power föreslår eller ens antyder att polisen bara ska stå vid sidan om och titta på. I storbrittanien är det Cameron som hållit tillbaka polisen och inte förrän upploppen spunnit het utom kontroll godkänt vattenkanoner och kallar hem poliser från semester. Det är inte vänstern som stått i vägen för hårda tag mot demonstranterna.
Det handlar snarare om två sidor av frågan där både högern och vänstern måste göra en analys och komma med förslag på lösning. Hur bemöter vi upploppen på kort sikt och hur löser vi dem på lång sikt. Cameron har bland annat föreslagit att staten kontrollerar sociala medel och att ta inspiration från USA där staten spärrar in fattiga och arbetslösa i fängelser i enorma mängder som lösningar. Båda lösningarna lägger stor vikt vid staten - något högern brukar kritisera vänstern för att göra i för stor utsträckning? Staters resurser är som vi alla vet på upphällningen.
En annan möjlighet är att stödja de resurser som finns bland enskilda människor. Vi har sett hur mängder med folk offrat sin egen tid för att städa upp sina grannskap. Vi har också sett hur enskilda laglydiga medborgare satt livet till för att försvara sin egen och andras egendom. Jag tror att en lösning måste börja där på kort sikt och på lång sikt håller jag med Nina Power, inkomstskillnaderna och den ojämnt fördelade arbetslösheten måste minska.
Jag har väl inget att invända mot Aron Modigs synpunkter!
Men vad hjälper Arons åsikter, när moderpartiet Kd håller på att
utplåna sig själva? Exempelvis Caroline Szyber, som har grävt
ner sig och Kd i en totalt hopplös sits. Szyber ojar sig över Eu-
ropas romer, de homosexuellas situation i Baltikum, och i
förra veckan fjantade hon runt på Pridefestivalen.
När Rinkeby och Rosengårdskravallerna inträffade här i Sverige,
så var Caoline Szyber väldigt snabb med att börja prata i samma
flumtermer som vänstern, och det ger knappast Kd några röster.
Att nu Aron Modig lämnar Kdu:s synpunkt lär inte rädda Kd som
moderparti, eftersom de redan är inne på flumlinjen.
Nån som tänkt på att det även finns en stor grupp invandrade från asien? Nån som reflekterat över deras frånvaro i upplopp liknande detta runt om i världen? Kan det vara de kulturella skillnaderna i uppfostran som gör att de, åtminstone mig veterligen, aldrig eller mycket sällan deltagit i fönsterkrossande, bilbrännande, allmän skadogörelse. De flesta barn gör som föräldrarna gör, tittar, lyssnar och lär. I allt från språk, beteende och attityder till andra människor.
Visst finns det rötägg bland dessa grupper också, men inte alls i så stor utsträckning som hos vissa andra. Oftast vill asiaterna försörja sig själva och sin familj. De jobbar stenhårt på att skaffa sig en god social situation som gör att de inte behöver samhällets hjälp, och det är vanligt att hela familjen hjälper till att uppnå nån slags framgång. Tyvärr hamnar de ofta i stadsdelar som utsätts för den här typen av härjningar, det är väldigt få som bosätter sig i de "rika" stadsdelarna. De får sina restauranger, mataffärer sönderslagna. Råkar ofta ut för rån, förföljs och trakasseras. Kulturella skillnader eller...
Bra Aron! Håller helt med:
http://annhelenarudberg1.blogspot.com/2011/08/gang-och-kriminella-bakom-...
http://annhelenarudberg1.blogspot.com/2011/08/1-600-gripna-i-england.html
Det är intressant hur artikelförfattaren väljer att kritisera vänsterns syn på det strukturella problemet, samtidigt som han i hela artikeln praktiskt taget bekänner att det är där problemet ligger. Att försöka utröna problemet på individnivå är meningslöst, eftersom varje individ med all säkerhet har sina motiv till vandalismen. Detta inser vi i vänsterrörelsen, trots att högerblocket konsekvent försöker utmåla oss som strukturfanatiker. Trygga människor, med goda sociala förutsättningar begår mer sällan brott, åtminstone av denna typ.
Frågan är ju bara om mera våld från polisens sida är lösningen. Hela tragedin började ju faktiskt med att en person sköts till döds. Det blev ju inte bättre av att polisen försökte få det till att man agerat i självförsvar och bara besvarat eldgivning, uppgifter som man sedan tvingades ta tillbaka.
Jag tror att kominationen av utanförskap och polisbrutalitet är själva grogrunden för den här typen av upplopp. En parallell kan kanske dras till misshandeln av Rodney King som ledde till flera dagars upplopp i Los Angeles på 90-talet.
Om man vill undvika den här typen av fasansfulla händelser måste man nog arbeta på flera plan under en längre tid. Om vi hanterar problemet på det sätt som Aron argumenterar för så tror jag tyvärr att denna katastrof kommer att kommer att följas av flera.
Högern har ju alltid hävdat att individen ska se till sitt egenintresse, då ordnar sig allting till det bästa.
Brott som skattefusk har man sett som ursäktligt. Bonusar till ledningen under förlustår är OK.
Nu börjar tydligen fattiga ungdomar tänka likadant och stjäla platt-TV:ar direkt från affären, då ser man ju hur det går.
De har kanske lärt sig högerns läxa: Tänk bara på dig själv och aldrig på andra.
I sådana här fall, som med kravallerna i de utsatta stadsdelarna i London, är det alltså fåtalets fel, de så kallade ligisterna, inte hur samhället är strukturerat, hur vi alla med er politiker i spetsen valt att utforma politiken och ekonomin.
Men när världen "drabbas" av finanskriser och liknande, är det däremot "allas" fel. Då brukar det heta att "det är alla vi som är marknaden - du och jag och alla andra". I dessa fall pekas aldrig "fåtalet" ut: de finansiella institutionerna, bankerna, de stora företagen, regeringarna etc.
Är det inte lite märkligt hur olika det kan vara?
Är det inte märkligt hur olika måttstockarna
#10 Doktor Eleph@nt,
Spot on!
Ja, det blev visst en extra onödig och halvfärdig rad på slutet i #11, men allt det andra var ju i alla fall perfekt... :-)
#2
Sven, mig veterligen var upploppen varken religiösa, etniska eller politiska till sin karaktär. Upprorsmakarnas enda gemensamma egenskap verkar ju ha varit att de kom från fattiga områden i utkanten av London.
Dessutom har man inte gratis utbildning i Storbritannien. Regeringen Cameron chockhöjde avgifterna till universiteten för ett tag sedan, vilket ju leder till att många inte kommer att kunna utbilda sig på det sätt som de hade önskat. Knappast en vettig politik om man vill att alla skall kunna känna sig förhoppningsfulla inför framtiden.
Ok John H Nilsson, tack för din egen kommentar om måttstockarna.
Bra skrivet.
Det är intressant hur vänstern försöker legitimera våld, skadegörelse, laglöshet så länge det fyller deras syften. Skrämmande.
#14 Erik Andrén,
Du kanske skulle gilla den franska filosof, som jag nu tyvärr inte minns namnet på, som sade något i stil med att:
"Jag märker förfärad hur mitt hat mot människorna minskar - hur mitt sista band med dem försvinner".
En riktig muntergök, således.
#17
Ingen har försökt legitimera våld. Vi är nog alla eniga om att en katastrof inträffat och att många oskyldiga drabbats hårt. Diskussionen gäller hur man skall hindra detta från att hända i framtiden. Artikelförfattarens lösning är hårdare tag från polisens sida. Om man inte håller med om detta utan gör en annan analys med fler komponenter inblandade innebär detta INTE att man per automatik är för skadegörelse.
@ #18 John H Nilsson, -Eller varför inte som Einstein uttryckte och sade det bäst om den idioti som präglar vårt samhälle: "Endast två saker är oändliga. Universum och mänsklig dumhet, och jag är inte säker på universum." - Det var sant då och i ännu större utsträckning i dag. Det är alltid någon annans fel. Frågan är vart mänskligheten är på väg?
Skrev tidigare att alla skyller på allt och alla och det är alltid någon annans fel. När jag växte upp på 40-50 talet skedde det under knappa förhållanden. Min mamma var svårt reumatiskt sjuk och pappa jobbade häcken av sig så vi åtmindstone kunde leva ett någorlunda drägligt liv. Vi hade inte råd att köpa TV när den först kom. Vi hade inte råd med semesterresor. Men vi barn fick lära oss att veta hut och skilja på rätt och fel och att visa respekt. Med dagens attityder och gällande resonemang och eftersom det var så synd om oss så skulle min syster och jag vara ute och råna butiker och slå ned åldringar. Som Bonnie & Clyde. Är det någon skillnad? NEJ. Någon måste sätta ned foten i detta flumsamhälle.
1 - Det är ligisterna själva som har ansvar för det de gjort. Precis som andra kriminella har ansvar för det de gör. Det enda som skiljer dessa från "vanliga" brottslingar är att de plötsligt är så många som stjäl, misshandlar och vandaliserar. Bakomliggande orsaker spelar mindre roll när hårt ställs mot hårt. De bryter mot lagen och ska straffas.
2 - Dock kan det vara av värde att ta reda på varför de gör som de gör. Varför är dessa människor kriminella? Kan vi på något sätt hindra eller göra det mindre sannolikt att nästa generation blir likadan? Kan vi till och med vända några av ligisterna till hederliga människor?
Ingen är ond till sin natur och rasbiologi är både förkastligt och motbevisat. Kvarstår sociala orsaker. Det har inte med höger- och vänsterpolitik att göra, det är bara sunt förnuft.
En enkel punkt att starta på är att ghetton bör undvikas till varje pris. I en miljö där de allra flesta är arbetslösa och hel- eller halvkriminella är det inte konstigt att ungarna växer upp och tror det är normalt att leva så.
Denna debatt synes polariseras till en höger-vänsterfråga. Är det samhällets fel som stänger dörrar och inte ger annat än taskiga livschanser? Eller är det helt upp till individen att inte göra fel val och delta i vandalisering, plundring och mord?
Det kanske är lättare att göra fel val i livet om man har sämre förutsättningar än tvärtom. Blir man serverad på ett silverfat behövs inte lika stor ansträngning att välja rätt bana i livet.
Kdu:s ordförande Aron Modig ropar alltså på hårdare tag. Fler poliser och hårdare straff. I regeringsställning gör Kd inom Alliansen följdriktigt en exkluderande politik till sin. Fler stöts ut i utanförskap och tillåts aldrig komma in i samhället eller på arbetsmarknaden.
Sen heter det från Aron Modig att "Verkligheten är sådan att det ibland krävs tuffa tag. Att bortse från detta är ingenting annat än hjärtlöst." Jag vill hävda att David Cameron och hans frände Fredrik Reinfeldts politik är hjärtlös. Ett sönderslitet samhälle kommer att skapa fler ligister och galna bombare.
En del på högerkanten pratar om ordningsproblem och brist på moral, och tycker inte man ska skylla på sociala faktorer.
En del på vänsterkanten ursäktar de individer som åsamkar skadegörelse, stjäl och misshandlar med att man stängt fritidsgårdar.
Det är sorgligt att så få lyckas höja blicken ovan dessa oerhörda förenklingar, och det är bara att inse att dessa grupper behöver varandra för att skapa den polemik som ger dem viss legitimitet hos olika grupper.
#10 Doktor Eleph@nt, lyckas, i min mening, på ett mycket enkelt men träffsäkert sätt fånga en övergripande aspekt av problemet.
Visst finns det brist på "god moral", pliktkänsla och samhällsgemenskap i vår del av världen. Vi har ju institutionaliserat ett system som ger de högsta belöningarna till de som skapar mest materiella värden, och det spelar ingen roll hur man gör detta. I en global ekonomi där det blir nästan omöjligt att överblicka de sociala och ekologiska effekterna av olika aktörers strävan att maximera vinster belönas den som agerar efter egenintresse.
Människor dör av svält mm. medan andra aktörer skapar monetära värden i storlek med mindre länders BNP, och så blir folk förvånade att det finns individer som visar brist på altrusim, moral och pliktkänsla.
Ursäktar detta de ligister som rånar skadade människor på gatan? Nej naturligtvis inte, men man kan lugnt säga att om vi inte skapar nya ramverk för incitament och belöning av vad olika individer presterar, så kommer vi se mer av dessa motsättningar i framtiden.
Visst kan man skaffa sig mer poliser och köra med tuffare tag, men med tanke på att jorden inom en ganska snar framtid kommer att vara i det närmaste överbefolkad så kan vi inte fortsätta med en ekonomi som är så oerhört oekonomisk (vi förbrukar resurser i ett helt vansinnigt tempo idag, trots att vi också ser en del bra lösningar för framtiden), och som fördelar resurserna på ett så absurt och orättfärdigt vis som idag.
Vi kan inte fortsätta belöna dem som skapar kortsiktiga värden för sig själv. Ska vi bli av med ligisterna så måste även de i toppen av pyramiden styras av ramverk som inte uppmuntrar till rovdrift.
Det finns många människor som gör bra saker. Vi måste ge fler människor chansen att vara mänskliga.
Inom vänstern försöker man göra om förövarna till offer genom att skylla precis allt på samhället.
Varför plundrar inte vietnameser runt om i världen trots ursprung i utfattigdom? Var är alla kinesiska ghetton i EU?
Man MÅSTE förstå att kultur spelar stor roll i detta. Var du kommer ifrån. Det är ingen fördom, utan det är FAKTA som alla måste förstå. Det är TABU att tala om i Sverige. Varför är ostasiater underrepresenterade i princip all brottsstatistik runt om i världen?
Fattigdom FÖRKLARAR inte plundringarna i London. i Times och Independent beskriver polisen flertalet av förövarna med olika bakgrund, bland annat lärare som akademiker som klivit in i affärer och stulit platt-tv:s utan att veta varför vid intervju och förhör efteråt. Något motiv bakom "protesterna" fick vi heller inte. Plundringarna beror alltså INTE på nedskärningar eller fattigdom.
Kriminella skall låsas in och bötfällas. Tror hela världen kan vara överens om det förutom de svenska "humanisterna".
Aron har inte fattat någonting och skriver ett mycket korkat inlägg. Men fortsätt och lägg skulden på individen istället för på samhällspolitiken - desto snabbare har vi samma problem här. Desto snabbare kan girigbukarna och egoisterna störtas från sina höga hästar. Må makthavarna och deras clowner darra inför makten hos folket.
Jag hoppas att folk tar del av diskussionen i de stora engelska tidningarna vad gäller upploppen. Det är påtagligt hur handfallna engelsmännen står inför det som har hänt. Att tala om ett nationellt trauma är inte någon överdrift.
Förmodligen har villrådigheten att göra med att Storbritannien, precis som övriga europeiska länder, är ett samhälle som i grund och botten har hållts samman av en gemensam kultur som angett de informella reglerna för hur en engelsman ska bete sig.
Nu krackelerar denna ordning när det visar sig att stora grupper i samhället över huvud taget inte är socialiserade till att vara engelsmän i en kulturell bemärkelse. Vad gör ett samhälle när kittet som har hållt samman maskineriet börjar förlora sin förmåga att hålla ihop de olika delarna? Detta är frågor som är lika aktuella i en svensk kontext där politiska ledare som Reinfeldt (M) och Sahlin (S) på ett oansvarigt sätt underskattat den svenska kulturens förmåga att hålla samman vårt samhälle.
Ur ett realpolitiskt perspektiv är det förmodligen så att våra samhällen på sikt kommer att omstöpas efter den amerikanska modellen och bli tvugna att förlita sig på explicita regler som tar över det som de nationella kulturerna förrut reglerade på ett informellt sätt.
Man kan tycka att de sociala ingenjörer som håller på att stöpa om våra samhällen kunde vara mer tydliga på denna punkten.
Jag läste i Kvällsposten om socialarbetare i London som berättade om ensamstående mammor som inte vågade konfrontera sina barn när de kom hem med stöldgods. Men det har inte varit mycket tal om föräldrarnas ansvar.
Kd:s svar är fortsatt ta dig i kragen och hårdare tag. Denna filosofi är ett fattigdomsbevis från en priviligerad högerelit.
Samtidigt som samhället blir allt mer ojämlikt och segregerat pratar Modig bara om eget ansvar och fler poliser och hårdare tag. När barn begår brott räcker det inte med "ta dig i kragen"- filosofin mer.
Samhället har ett stort ansvar när unga begår brott. Det förminskar inte det individuella ansvaret.
Det är underbart att läsa om de kristna demokraternas kärleksbudskap och hur man i handling visar hur man hyllar Jesus och "vänder andra kinden till". "Förlåt dem, ty de vet icke vad de göra."
Och överallt och i alla tider definieras "normen" utifrån makten.
Fundera över vad som menas med ligister och kriminella utifrån:
Stalin
Hitler
Bin Laden
Obama
Brevik
Aaron Modig
etc.
Lägg därtill den gemensamma ståndpunkten för dessa personer:
"Det är polisens uppgift att lösa det akuta problemet, att så fort som möjligt stävja oroligheterna och förhindra fortsatt förstörelse. Det är också viktig att staten sänder ut tydliga signaler. Därför behövs hårdare straff gentemot de som begår våldsbrott."
USA fängelser är överfulla, kriminaliteten ur kontroll.
I Sverige ser vi militärt organiserad maffia och ett ökat antal gänguppgörelser på öppen gata.
Vi VET (ämnet måste vara ett av jordklotets mest uindersökta) att en ökad repression inte leder till minskad brottslighet. Vi VET att kriminalvårdsanstalterna snarare utbildar och befäster ett utanförskap än återställer medborgaren till ett normalt liv.
Jag tycker vi med hjälp av Aarons djupsinniga, kunniga och eftertänksamma små synpunkter närmar oss den lösning som blir allt vanligare i gardindebatten.
Operera bort ondskan. Slå ihjäl dom.
Fotbollshuliganer. Slå ihjäl dom.
Upplopp och kravaller. Sluta dalta. Slå ihjäl dom.
Hitler fattade det, Stalin, Bin Laden, Obama etc. Alla fattar att detta är lösningen och så även Aaron, även om han sparar just på denna sista synpunkt.
Det blir allt tydligare att alla andra alternativ ryms under rubriken vänsterextremism. T o m vetenskapens synpunkter på att social harmoni är hårdvaluta även för den mest förhärdade kapitalist förbises.
Nu är det middag.
Vill jag "vända andra kinden till" får jag förmodligen gå till ateisterna.
# 25, Jessica Sekiyama: Man bör i debatten och över huvudtaget vara försiktig med att använda ordet måste. Det ger intryck av att man är helt säker på att ha det rätta svaret/den enda rätta åsikten.
Så asiater skulle alltså vara underrepresenterade i världen vad gäller brottslighet. Vad kallar du då de månghundraåriga kinesiska triaderna? Eller den japanska Yakusan?
Kulturen kan i sådana länder vara att ingen annan törs utöva brottslighet för då får man med maffian att göra.
I högerns värld har eliten aldrig något ansvar.
Arne Modig har naturligtvis helt ratt i denna fraga och vanstern har gatt fel, tillbaka till positioner fore 1997 nar Tony Blair gjorde upp med snallismen, ar fore var egen Lejonkung gjorde det i Fp.
Jag stodjer analyser som formar klara mikro och makro perspektiv, men har hittills inte sett ngt vettigt i Sverige. En fotnot i sammanhanget ar att Irans president vill ha en FN kommission om polisbrutalitet, se
http://www.guardian.co.uk/uk/2011/aug/10/uk-riots-iran-un-mahmoud-ahmadi...
Med sadana vanner star vanstern bakom de varsta diktaturerna.
Tror aldrig har hört en vänsterdebattör nämna nånting om eget ansvar i den offentliga debatten.
Det handlar om "mer resurser" och "ge alla samma chans".
Det finns väl inga områden idag som det satsas så mycket resurser idag som i s k " utanförskapsområden".
Resultatet är ju uselt.
Kommer man från en kultur där utbildning inte betyder nåt blir det därefter oavsett hur mycket stödåtgärder som sätts in.
Det är väl därför vi sällan ser samma problem i områden med asiatiska invandrare.
Vi kommer att få liknande problem i Sverige. Det är bara en tidsfråga innan det eskalerar på allvar och då står vi där med brallerna nere till anklare med våra dialogpoliser och ett försvar som befinner sig på konstant utlandssemester,
PS- ser nu att Iran kallar protestena for Islamsk vackelse, "
The agency has repeatedly reported that "UK protests" are akin to the "Islamic awakening" that has been felt across the Arab world. Iran's supreme leader, Seyed Ali Khamenei, used the term "Islamic awakening" to describe the Arab uprisings and Fars said Khamenei had predicted "UK protests" when he said in the past that "the Islamic awakening" would eventually hit Europe"
http://www.guardian.co.uk/uk/2011/aug/10/uk-riots-iran-un-mahmoud-ahmadi...
SD, vanstern och socialapologeterna har trevliga bekanta utomlands
#35 och #37
Vad har diktaturen i Iran med denna debatt att göra?
Vänsteraktivister i Malmö fick ju - under hot om våld - Repalu med sig en bit på vägen när de ville stoppa en tennismatch i staden.
Det gick inte hela vägen, men Repalu belönade hotet med att matchen tvingades att spelas utan publik. Kallas samarbete.
#Tony Johanson
Samma reflexion gjorde jag. Var är de asiatiska ligisterna, och hur förklarar man deras frånvaro?
Doktor Eleph@nt, för övrigt anser jag att troll bör använda pseudonym.
#36 Anders E...
Jodå, när banker spekulerar bort sin likviditet och man argumenterar för "mer resurser" och "ge alla samma chans" och staterna flyttar pengar från skattebetalarna till banksystemen för att hålla just systemet vid liv och garantera vinsterna, så att medelklassen kan fortsätta bygga sina pyramidspel.
Jag såg en bild av en amerikansk tjej i DN, ett barn, som höll en skylt som visade hennes andel i statsskulden, 400 000:-. I högerns värld, där staten är yttersta garanten och där riskkapitalisten är den som tar den minsta risken, så fördelas ansvaret jämt och fint över hela befolkningen. Vinsten till riskkapitalisten och förlusten fördelas jämnt.
Eventuellt skulle ett upplopp kunna vara motiverat för flickan, som inte har en aning om varför hon står i skuld...
Eller så ställer hon sig liknöjd i en fabrik och betalar av skulden. I bästa fall 1000:- i månaden. Det blir 400 månader, 33 år.
Skulle hon göra detta så kriminaliseras hon av Aaron, hyllas som islamistisk orosmakare av Iran, blir kallad invandrare av SD, samt blir förstådd av Vänstern, som tycker att hennes skuld är orimlig.
Därefter blir Vänstern och SD dragna över en kam av förvirringens och flummets okrönte konung, Jan Sjunnesson, som måste dölja sin förvirring bakom ord han själv inte förstår.
#38: Ingenting. Jan Sjunnesson har skrivt klokt förut men #35 och #37 här verkar sinnesförvirrat. Lämna det därhän.
Att blanda in kultur är förrädiskt. Specielt de som pekar på att östasiater inte verkar representerade i kravallerna på grund av uppfostran och respekt för hårt arbete.
Minnet är kort hos dessa. För inte så länge sedan lamslogs Thailand av gatustrider och demonstrationer. Ja, hela den asiatiska historien är full av folkliga revolter. I Sydkorea kastar till och med pensionärerna sten. Så glöm den där idén. Om det är någonstans man vet hur man plundrar en stereobutik är det här i mina hemtrakter. Koreaner var också en av de mest aktiva grupperna i LA för några år sedan när det exploderade.
Återstår alltså att förklara kravaller och plundring med sociala orsaker. Eller menar Aron Modig och andra liberala svagsinta att plötsligt vaknar alla ligister till liv ur sin sömn samtidigt och börjar plundra? Kanske berodde det på fullmånen, kanske berodde det på att ett stort åskväder drog förbi och väckte den latenta ligisten med sina elektriska laddningar.
Frågan är ju då vem som egentligen skyller på fel saker? De liberala och konservativa som uppenbarligen tror på telepati, new age och fullmånens inverkan, eller om det är vänstern som försöker hitta en förklaringsmodell i den mijlö där de dessa människor lever och vistas.
Nä, Aron Modig med flera verkar på något sätt felprogrammerade. Jag är en fredlig typ men jag håller nog med Dr Eleph@nt i #10.
Slutligen, jag kan nog också tänka mig att slakta en elektronikbutik för att få en 55" 3D LED teve så jag får samma bildkvalitet som Cameron och hans vänner har när de kommer hem efter en hård arbetsdag med att straffa fattiga för att de är... fattiga!
Fast just det, jag har ju kulorna som behövs så jag köper den istället - det är nämligen mycket enklare. I alla fall för mig.
Bland många vänsterdebattörer finns en tendens att dela in världen i motsatspar av typen offer - förrövare, förtryckta - förtryckare, underordnad - överordnad osv. På så sätt skapar man en grovt förenklad, svartvit världsbild där den som en gång tillerkänts offerstatus (p.g.a. t.ex. etnicitet, religion, nationalitet, socioekonomisk status eller sexuell läggning) alltid ses som offer och därmed befrias från ansvar för sina handlingar. Det vänstern genom denna förenklade världsbild glömmer bort är dels att alla människor faktiskt har ett ansvar för sina handlingar, och dels att den som i ett sammanhang är förtryckt i ett annat sammanhang kan vara förtryckare.
#39
Nu är det ju faktiskt inte konflikten i mellanöstern som debatteras här utan om en hårdare poliskår är rätt metod för att förhindra att upploppen i London upprepas. Det är ju det artikeln handlar om.
Vissa här känner sig skeptiska till detta eftersom att det hela ju faktiskt utlöstes av polisens dödsskjutning av en, enligt uppgifter, kriminell men troligen obeväpnad person. Skjutningen utfördes ju dessutom av de just lite hårdare poliserna inom Blue Berets (CO19). Enligt ett vittnesmål i London Evening Standard sköts han liggande på marken. Dessa uppgifter ledde sedan till omfattande oroligheter. Artikelförfattaren debatterar trots detta för hårdare tag från polisens sida. Det är ju svårt att få den logiken att gå ihop eftersom det ju verkar vara just de hårda tagen som utlöst oroligheterna.
Det är en sann beskrivning av vänstern, men partiet som artikelförfattaren företräder är inte bättre. För I kd:s värld har har aldrig något eget ansvar
#45
Självklart är alla ansvariga för sina handlingar. Inte tal om annat. Och man skall verkligen akta sig noga för förenklade världsbilder. Där håller jag med dig fullt ut. Men visst spelar det sammanhang som vi finns till i en stor roll? Det tycker jag kan vara värt att fundera över i dessa dagar. Om skjutningen ägt rum i en annan del av London så hade förmodligen förloppet blivit annorlunda. Jag har svårt att se att män i plommonstop strömma ut på gatorna och börja råna sina cigarraffärer. Frågan man skall ställa sig är; Varför hände detta på just den här platsen? Stämmer det som artikelförfattaren hävdar att vi måste ha mer hårdför poliskår? Blir det lugnt och bra då?
Aron du måste vara en av dem sämre debattörerna i världshistorien, förlåt om jag är hård men du nämner att vissa faktorer spelar roll för hur vissa områden är mer belastad med kriminalitet och fattigdom. Du menar att det spelar roll men det spelar i slutändan ingen roll eller vi ska iaf inte bry oss om eller ha vissa saker i aktning eller förändra synen för att bryta mönstret. Det är väldigt konstigt att överklass områden alltså nu menar jag överklass med stort ÖVER. Där är det väldigt lugnt i dem områdena, dem barnen har det väldigt bra, framtiden ser ljust ut för dem, märkligt om dem skulle vara mindre "ligister" eller är ligism få förunnat fattiga? Konstig tanke, och självmotsägande.
Vart har hänt med Sverige när vi åt vänster måste få klokhet från högern?! Dags att vi skärper oss, lika skamligt som att vi hotas av att "extremhögern" stjäl våra röster!
Hårdför poliskår? Varför inte. Flum och mesiga tag har prövats i 30 år med dåligt resultat. Varför inte pröva med orsak och verkan? Jag gör en aktion och drabbas av en reaktion. Såsom det händer mig och alla andra i verkligheten.
Bra artikel.
Så för att visa att det inte bara är munväder så hoppas jag på en mängd motioner som förespråkar samma sak i Sverige och som fastlägger att ingen ska särbehandlas pga etnicitet eller religion.
Det är en sann beskrivning av vänstern, men partiet som artikelförfattaren företräder är inte bättre. För i kd:s värld har har aldrig religiösa människor något eget ansvar
Vänsterpolitik är inte rosenröd – utan blodröd. Det är ytterst naivt att tro att man kommer tillrätta med kriminaliteten bland unga, genom att underlätta bidragsberoendet.
Man blir klart konfunderad över hur vänstern agerar i frågor som denna. I alla vänster/kommuniststyrda länder – har regimerna slagit hårt ner på alla och envar som visat sitt missnöje.
Oavsett var man står i denna fråga, kan man inte bortse ifrån det faktum att det är samhället som formar individen. Man kan därför inte hellre bortse ifrån att det är det högst påtagliga utanförskapet, som ligger till grund för det kriminella beteendet.
Ansvaret måste ligga på föräldrarna och samhällets strukturer för de unga. Utanförskapet, arbetslösheten och bidragsberoendet – går flera generationer tillbaka, varför man måste ifrågasätta samhällets insatser och därmed politikernas vilja att komma åt roten till problemen.
Det måste till krafttag för att återerövra alla de förlorade åren där innevånarnas respekt för samhället och dess innevånare – återupprättas. Samhället och rättsstaten måste styras genom demokrati och inte genom gatuvåld. Rättigheter är något man erhåller, när man fullgjort sina skyldigheter.
Jag tror att den största skillnaden mellan hur höger- och vänstermänniskor reagerar på sociala protester och upplopp är att högermänniskor helt enkelt saknar fantasi.
Är man vänster försöker man förstå även lagbrytares handlingar och hur man själv kanske skulle agera i motsvarande situation.
Är man höger fattar man inte varför inte alla tänker som folk som har det tryggt och bra.
Det blir lite som den gamla skrönan om Marie Antoinette som sades fråga varför folket om dom saknade bröd inte åt bakelser istället.
Taskig verklighetskontakt och taskig fantasi. Ingen vänstermänniska precis.
#21 Hans Johanson,
Tack för det inlägget. Hur den gamla 20- och 30-talsgenerationen kunde misslyckas så kapitalt med att vidareföra sina goda värderingar till sina barn, trots händelser i historien och yttre påverkan, är för mig en gåta.
Allt eftersom -68 flumgenerationen har tagit över och efterträtts av ungdomar fostrade i denna anda går det utför för Sverige.
Konservatismen är en garanti för sakta samhällsförändringar och för bevarande av livsviktiga kärnvärden genom generationerna. I Sveriges riksdag finns med ett par goda undantag väldigt få respekatbla politiker som lever upp till den intelligens och kompetens som finns i det svenska samhället i stort, vilken har varit Sveriges goda ledstjärna genom historien.