Artikelförfattaren skriver bl.a. "Fortfarande pratar SD och Åkesson och Jomshof om att "alla människor är inte likadana"".
Men det är vi ju inte heller... Eller vad är annars poängen med att eftersträva mångfald om ändå alla är lika?
Permalänk | Anmäl
Janne Berggren, 2011-08-11, 15:06
Det här behövde sägas. Det är rakt på huvudet på spiken.
Permalänk | Anmäl
Backfire, 2011-08-11, 15:07
Haha, ja, vad säger man. Att skriva på Newsmill verkar ha blivit ett sätt för anonyma kommunalpolitiker att känna att de existerar. För en gångs skull i deras liv får de en gnutta uppmärksamhet.
Permalänk | Anmäl
Jörgen Andersson, 2011-08-11, 15:10
"Idag är de lätt kamouflerade till "invandringskritiska", "mångkulturkritiska" och andra omskrivningar för den främlingsfientlighet..."
Men snälla., skaffa ett jobb...
Jag hör till den stora minoritet som vill se förändringar gällande invandringspolitiken (SOM, Sifo 34-42%), jag vill se färre inte fler utanförskapsområden och jag vill se politiker som känner stolhet för det land de representerar. Hur jag än läser dessa rader känns de rätt berättigade...
Kan du ge mig ett vettigt förslag på vart jag skall vända mig med min röst? Jaså inte, du hittar inget seriöst parti som kan föra min talan (lätt underförstått att jag troligen är rasist, min konstiga hudfärg till trots). Jaha... Då får jag väl försöka proteströsta tills i.a.f något av de sk. etablerade partierna vågar ta en seriös debatt om hur de problem som finns i samhället skall hanteras istället för att låtsas att allt är bra.
Permalänk | Anmäl
Kjell Olofsson, 2011-08-11, 15:28
Hederligt att ändra på rubriken för millningen? Från "Hur känner du för Sverigedemokraterna och ansvar" till "Hur känner du för Sverigedemokraterna?"
Jag klickade på "uttråkad" när frågan var Sverigedemokraterna och ansvar. Men för Sverigedemokraterna enbart hade jag klickat "glad". Ohederligt!
Permalänk | Anmäl
u_16205, 2011-08-11, 15:37
"Att som i er valfilm framställa muslimska småbarnsmammor med barnvagn som ett hot mot pensionärer är att spela på hat"
Hur är det med verklighetsanknytningen? Videon anspelade på sanningen och uppenbarligen känns det främmande.
Vi har inte oändligt med pengar.
De som råkar värst ut när pengarna inte räcker till är just fattigpensionärerna som får mindre i pension än en nyanländ invandrare får i bidrag, trots att den senare aldrig någonsin lyft ett finger för Sverige.
De flesta fattigpensionärer har haft LO-jobb, dvs de är gamla arbetare som Peter Bowin nu tycker att vi kan slänga på sophögen till förmån för folk från MENA-länderna.
Brukar inte (v) påstå att de värnar om arbetarna? Eller de är inte så intressanta längre nu när majoriteten av dem genomskådat kommunistbluffen så då gäller det att hitta nya grupper att "värna om".
Människors lika värde omhuldar tydligen Peter Bowin också.
Det innebär således att ABB är lika mycket värd som t ex de som inom vården räddar liv varje dag.
Lågt, Peter Bowin, men å andra sidan inte särskilt överraskande.
Permalänk | Anmäl
leif w-n, 2011-08-11, 15:40
Oavsett vad man tycker om SD så känns det osmakligt att använda massmördaren Breivik som slagträ i debatten. Karln är uppenbart fullständigt mångalen och hade antagligen lika gärna kunnat projicera sitt hat på vilken godtycklig grupp i samhället som helst.
Permalänk | Anmäl
Daniel Backström, 2011-08-11, 15:38
Här var det många versaler i kommentarna må jag säga - lite som att skjuta över målet! Men...
Det var inte katten som släpade in SD i Riksdagen! Partiet bars in av väljare
Permalänk | Anmäl
Stig Bergman, 2011-08-11, 15:55
Det är 2011 nu och inte 60-talet med järnridå med halva Europa jätterött.
Hellre död än röd!
/Längtar till 2014
Permalänk | Anmäl
André W, 2011-08-11, 16:32
Vill Peter Bowin se verkligt HAT så ska ha prata med de flickor och kvinnor som försöker fly från sina muslimska familjer, prata med de homosexuella som är livärdda för att avslöjas och skickas tillbaka till släkten i MÖ för "omskolning!".
Kulturrelativister som Peter Bowin är de som är ansvariga för att det svenska samhället befinner sig på helt fel väg.
Permalänk | Anmäl
Olle Olsson, 2011-08-11, 16:54
Peter Bowin har rätt i att Sverigedemokraterna borde "erkänna" att man delar problembeskrivningen med Breivik.
Och Peter Bowin borde kunna "erkänna" att Sverigedemokraterna inte delar problemlösningen med Breivik.
F.ö. är det rätt pinsamt att en representant för Vänsterpartiet som baserar hela sin existens på etniskt och kulturellt hat mot "borgare" och "överklass" ska försöka stämpla andra som hatmånglare.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-08-11, 16:57
En företrädare för vänsterpartiet bör kanske hålla lite lägre profil när det gäller att kritisera andra partiers histora.
Eller sympatserar Peter Bowin fortfarande med terrordiktaturer som den i DDR, Rumaniens Chauchesco eller hur han nu stavade, Mao, Pol Pot etc.
"Nej, sverigedemokrater, er självömkan och det hat ni sprider omkring er är motbjudande. "
SD spreider inget hat. Det är du, Peter Bowin och ditt anhang inom vänstern som sprider hat.
"Att som i er valfilm framställa muslimska småbarnsmammor med barnvagn som ett hot mot pensionärer är att spela på hat. "
Är det inte alls. Sverige har inte oändliga resurser. Man måste prioritera. Alla partier utom SD prioriterar svenska pensionärer väldigt lågt. Invandrare, speciellt muslimer, prioriteras högt. Det har inget med hat att göra, utan det är så det ser ut.
Permalänk | Anmäl
Leif D, 2011-08-11, 19:09
Har England och Sverige blivit ett bättre samhällen efter invandring och mångkultur?
Är ökad arbetslöshet, bidragskostnader, kriminalitet och upplopp positiva eller negativa resultat av det mångkulturella samhället?
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2011-08-11, 19:10
Ditt HAT lyser igenom din text. Suck, man blir så less på allt detta tjat om SD. Det förändrar ju inte den situation vi lever i.
Hat föder hat och våld föder våld.
Så sluta förfölja de 340.000 (ca) Svenskar som röstade in SD 2010.
Du kommer ingen vart med det i och med den situation som råder i våra dagar.
Permalänk | Anmäl
KarinAndersson, 2011-08-11, 19:34
#7 Vilja Durin
Bra uppmärksammat! Jamenar, gudars? Vem vid sin sinnnens fulla bruka skulle rösta på en sån här falsk lymmel?
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2011-08-11, 21:00
#18 Ale He
"Så vad vill du säga? Din falangs historia är värre än nazismens i bredd och mördande och i längd. De hade arbetsläger med större andel mördade personer som i enbart Ryssland var större än nazisternas."
Du får gärna upplysa mig om var det fanns Liberalkonservativa arbetsläger i Ryssland.
Det finns faktiskt högerfolk som tycker er politik stinker med.
Och att jag som liberalkonservativ kan tycka att en vänsterpartist skrivit en bra artikel beror på att jag kan tänka självständigt.
Jag förstår att det begreppet måste verka mycket främmande för dig då du genast antar att jag är typ kommunist för att jag känner varmare känslor för en tre dagar gammal spya än gamla nazistideer.
Att man nu mer bytt ut judarna mot islam gör inte unkenheten i odören mindre bara annorlunda. Där av blommorna.
SDs ideer om rassegregering är i grunden den samma som för 70-80 år sedan, nu är det europeerna som behöver sitt "lebensraum".
Permalänk | Anmäl
Mats F Eriksson, 2011-08-11, 21:35
Peter Bowin. Du upptar en hel artikel för att tala om att sd minsann är rasister samt att de försöker dölja detta. Ingenstans i artikeln belyser du dock varför sd´s politik skulle vara rasistisk eller på vilket sätt de döljer detta, alltså var den förtäckta rasismen skulle gå att finna?
Vi kan inte ta emot hur många asylsökande som helst. Varför är det så svårt att fatta? Är det en generationsgrej? Börjar du bli för gammal för att vara objektiv och se att samhället har förändrats?
Vi har idag inte längre samma förutsättningar som för 60, 40 eller ens 20 år sedan. Den politiska omvärlden har totalt förändrats. Kalla kriget är slut. Det är inte längre långt till Afrika och Arabien. Det ligger ett stenkast bort. I bildlig och bokstavlig mening.
Överbefolkningen i världen och klimatförändringarna medför ett extremt befolkningstryck mot vår del av världen. Flyktingsmugglare tjänar grova pengar på andra människors elände. Den svarta arbetsmarknaden i Sverige växer och därmed en arbetarkår utan rättigheter. Invandrare från Afrika och Arabien har en helt annan kultur och är inte integrerbara i så stora mängder. Kriminaliteten växer explosionsartat och drabbar vanligt folk.
FN´s flyktingdirektiv måste moderniseras. De är inte längre tidsenliga. De är passé. Sedan länge översprungna av tiden och den snabba globala utvecklingen. Hundratusentals och åter hundratusentals människor behöver hjälp. En hjälp som vi bara kan erbjuda alla om vi hushåller med resurserna och riktar hjälpen dit den gör mest nytta.
Allt detta borde du som vänsterpartist se.
Och det är det som gör mig arg med din artikel. Inte bara att du anklagar Sverigedemokraterna för rasism utan för att du med ditt osakliga raljerande gör ditt eget parti, vänsterrörelsen och i förlängningen arbetarrörelsen en björntjänst.
Folk kan ju läsa sig till att du bara vräker ur dig onyanserat hat. Breivik är ett psykfall. Ta du avstånd från pöbeln i London istället om det är politiskt möjligt för dig? Är det?
Om Sverigedemokraternas budskap har ”gått fram” som du ironiskt skriver. Varför är de då större än v, tendens växande? Varför håller ca. 50% av väljarkåren med sd i migrationsfrågan? Varför röstar t.o.m. invandrare på sd? Varför har sd en tydligare arbetar-, solidaritets-, och folkhemsimage än vad v har?
Ni har tappat den politiska tråden. När Sovjetunionen kollapsade försvann ert politiska fundament; Det gick upp i demokratins seger över kommunismens förtryck. En arbetare behöver inget vänsterparti om socialdemokrati finns. En arbetare behöver Sverigedemokraterna när Socialdemokraterna inte gör sitt jobb i migrations- och kriminalitetsfrågan.
V har en image av att motarbeta polis och rättsväsende. Vart vill ni komma med det? Är det 1917? Försöker ni att dra igång något nytt revolutionärt? Eller har ni ingenting att komma med egentligen än att jaga sedan länge döda naziförbrytare och förmentliga rasister i ett ungt parti som Sverigedemokraterna.
Vänsterpartiet ska tack och lov byta partiledare. Jag hoppas att han eller hon kan ge v en profil som kan förmedla någon som helst anledning till varför man som arbetare eller tjänsteman skulle vilja rösta på partiet. För ärligt talat, så svaga politiska motståndare som v är med sin människoföraktande retorik och sina döda argument gör det politiska samtalet tråkigt.
Sverigedemokraterna förtjänar bättre motstånd från ett parti med en bättre politik.
Permalänk | Anmäl
Johannes Brahe, 2011-08-11, 23:39
Jösses. Här kommer en vänsterpartist och ska lära oss om demokrati och behovet av ett fläckfritt förlutet. Gonatt...
Permalänk | Anmäl
Kultur är med än musik och mat, 2011-08-11, 23:40
Ännu en "guilt by association" floskel betingad av känslor snarare än ett intresse av att förstå annat än förenklade beskrivningar av verkligheten. Det blir enklast så. Och känslor är svåra att argumentera emot av uppenbara orsaker.
Permalänk | Anmäl
Varg i Veum, 2011-08-12, 08:00
@Erik Andrén, #24
En fråga: På vilket sätt är islam (eller någon religion för den delen) nihilistisk? Om jag har förstått begreppet nihilism korrekt så är det ju inställningen att livet är meningslöst och att det inte finns någon objektiv moral.
Men det stämmer ju inte in på någon religion vad jag kan se, och i synnerhet inte islam. Islam gör ju gällande att det utan tvekan finns en objektiv moral, och det är Allahs moral så som den beskrivs i koranen. Och vad gäller meningen med livet så är ju islams inställning att livets mening är att leva enligt Allahs moral, och kämpa för spridningen av islam och dess moral i världen, med svärdet eller med andra mer subversiva metoder.
Det låter som motsatsen till nihilism.
Permalänk | Anmäl
Init, 2011-08-12, 08:59
Det kan sannerligen inte hjälpa kommunisterna, när medlemmar
som Peter Bowin skriver så sanslösa artiklar om rasism, när
hans eget parti så öppet har stött kommunismens ondska i så-
väl Stalins Sovjet, som Pol pots Kambodja och Ulbrichts DDR.
SD är ju kritiska till det kostsamma flyktingfiasko, som Bowin
och hans parti så öppet vurmar för, och som Bowins väjare får
betala med dyra skattepengar. Alltså, att vara kritisk till flykt-
ingpolitiken har ju inget med rasism att göra, mer än i Bowins
lilla värld, som bara krymper mer och mer...nu är ni till och
med under 4 % spärren, och SD är nästan dubbelt så stora
som kommunisterna...sug på den karamellen, Bowin!
Permalänk | Anmäl
per svensson, 2011-08-12, 13:16
Om nu SD var enda ljuset för Breivik, så måste följdaktligen Peter Bowin och övriga kommunister vara mörkret. Hur känns det Peter Bowin att kanske indirekt vara culpable till detta hemska terrordåd? Manar det kanske till lite självrannsakan? Lite kanske?
Permalänk | Anmäl
Anders Erlandsson, 2011-08-12, 14:00
#4 "Det är rakt på huvudet på spiken."
Kul att en att någon håller med artikelförfattaren! Synd bara att han inte verkar förmåga att uttrycka sitt stöd. Snacka om Backfire!
Permalänk | Anmäl
Viktor Sandahl, 2011-08-12, 14:18
Naturligtvis är det rätt att kräva att Sd tar ansvar för sin egen retorik! Man har alltid ett ansvar för hur uttalade ord landar. Det gäller oss alla som privatpersoner och det gäller i än högre grad offentliga personer och institutioner. Sd har en rasistisk och nazistisk bakgrund. Det är ett ovedersägligt faktum. Även om man försöker distansera sig från beteckningar som rasismoch högerextremism så silar det genom den tillrättalagda fasaden. Det handlar om den öppet rasistiska valfilmen, det handlar om enskilda partiarbetares blogglänkar och det handlar om att Jimmie Åkesson sitter och skrålar fyllesånger om mordet på Olof Palme. Det finns ingen som röstar på Sd för deras hållning i värd, skola, omsorg. Detta vet Sd och det vet deras väljare. Det handlar om oss och det handlar om den andre. Och Sd vill inte ha den andre här i deras Skansenfantasi.
Permalänk | Anmäl
Björn Kjellström, 2011-08-12, 15:31
Det enda i artikeln som som en meningsfull iakttagelse är det faktum att SD felaktigt försöker distansera sig ifrån hela Breiviks hela världsbild.
Det finns ingen egentlig anledning till det då en idé eller eller ett tings riktighet eller värde aldrig kan bedömas utifrån dess användare eller anhängare. I den Svenska debatten, vilken återspeglas här på Newsmill, så verkar den här insikten i många fall saknas. Det leder till att alla parter gör bäst i att gå ut förneka att de har någonting gemensamt med en terrorist även om de åsikter man delar inte är problematiska i sig självt.
Har har vi ett brott som hat begåtts av en individ helt på eget bevåg. Trots det så går stora delar av debatten ut på att koppla diverse åsikter till Breivik för att på så sätt vis bristerna hos dessa.
Hade Karlsson på taket genomfört en terrordåd i Sverige så kan jag garantera att människor som tycker om kuckelimuckmedicin hade blivit tvungna att freda sig från anklagelser om att ha bidragit till Karlssons dåd.
I övrigt vill jag dessutom påstå att din världsbild där du tror att SD skulle kunna bli ett parti i paritet med NSDAP, är än mer förvirrad än Breiviks.
Permalänk | Anmäl
Viktor Sandahl, 2011-08-12, 15:42
Här är något som alla borde studera noga, politiker, journalister, debattörer och alla andra. Sedan kan vi kanske få en vettig och utvecklande debatt som ger framåtskridande mot det bästa.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfel
Permalänk | Anmäl
Ina Höst, 2011-08-12, 18:15
Hej Peter Bowin!
Du gör som Sverigedemokrater säger att de vill - talar klarspråk. Ritar upp politiska skiljelinjer. Det är rätt. Man behöver faktiskt tydliggöra skiljelinjer innan man kan nå fram till att söka efter likheter, var de gemensamma verklighetsbeskrivningarna och problemlösningarna finns.
Det är inget särskilt "svenskt" med Sverigedemokraterna. Partiet är en del av en bredare europeisk rörelse - rasistisk, nationalistisk och nyfascistisk.
Jag skickat till dig & alla andra, aktiva i denna debatt en norsk artikel. Lång, utredande och en av de redigaste jag läst. Rubriken är "Islamofobi och antisemitism - tvillingideologier".
http://www.nyemeninger.no/alle_meninger/cat1003/subcat1018/thread169488/
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-08-12, 22:49
#31
Viktor...nu snurrar du till det väl? Du skrev:
"Har har vi ett brott som hat begåtts av en individ helt på eget bevåg."
Visserligen var brottet ovanligt stort och hemskt. Men Oslo-terroristen hade 7000 vänner på Facebook. Unga norska hackers var snabba som blixten och hackade sig in på två av hans e-postadresser och överlämnade materialet till den norska polisen (som fått det hett, sitter med resultatet av ett brott i knät). En hel del är svenskar. Vi kommer att få veta mer!
Man kan inte kalla alla de högerextremistiska terrorhandlingar som begåtts för "eget bevåg". Här är svenska sammanställningar av terrorbrott från 90-talet:
"I Boreus utredning anges 117 attentat mot flyktingförläggningar och 151 attentat mot flyktingar under 1990 -92.
Nestius 1996:168 redovisar"Från 1 januari 1990 till och med 31 december 1994 begicks sammanlagt 497 övergrepp med rasistiskt eller främlingsfientlig grund. 195 attentat mot flyktingförläggningar, 263 angrepp mot flyktingar i samhället och 39 korsbränningar.
Det innebär två attentat i veckan. I fem års tid." "
Och bilden är liknande i hela Europa, även om Sverige kanske var värst på 90-talet. De bekängade BSS-grabbar som begick de här brotten är numera stadgade familjefäder, en del av dem SDare. Och SD är en bit av en större europeisk, nationalist-rörelse, nyfascistisk rörelse.
Det är inte galningar vi har att göra med utan medborgare, människor.
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-08-12, 23:01
#33 Gunnel Gomér,
Du tillhör själv de mest fördomsfulla debattörerna som har stött på här på Newsmill. Jag funderar förövrigt, när jag läser dina inlägg, om du inte är lite väl farligt, radikal.
Du kastar rasistepitet omkring dig både mot svenskar och invandrare. I nästan samtliga dina kommentarer använder Breivik som exempel mot bättre vetande eftersom det redan är ett känt faktum att han planerade sitt dåd ensam under över ett decenniums tid, längre än Sverigedemokraterna har varit ett namn att räkna med.
Det är vidare känt att Breivik inte yppade sina planer för någon eller gjorde sig bemärkbar som radikal på något sätt. Vidare sanningar lär komma fram allt eftersom norrmännen släpper på fakta.
Din statistik under nr 34 är intressant. Statistik, fakta och argument är alltid bättre än patetiska floskler.
Mer fakta bifogat. Som tidigare kommenterat: Utdrag ur Jimmie Åkessons tal som avhandlar innehållet i Breiviks manifest. Ifall du inte har koll på innehållet och är intresserad av utdrag.
http://www.youtube.com/watch?v=ncquWkCxbY4&feature=player_embedded
Det är värt att lyssna till just för att förstå att manifestet beskriver en fullständig galnings världsbild; Där finns ingenting politiskt som inte är sammanblandat, osammanhängande, irrationellt eller förvirrat. Breivik blandar in kvasipolitiska ingredienser i sitt hopkok som innefattar allt från konservatism, Sveriges statsminister, mord på protestantiska präster, gräva upp lik för att återvinna mjältbrandsbakterier till att atombomba europeiska städer.
Delen som handlar om detta innehåll startar från minut 14:20 till minut 40:00 i talet. Lyssna på det ifall du är intresserad och fråga dig därefter själv om du inte är skyldig i det här fallet, Sverigedemokraterna, en ursäkt.
All media och alla partier som har gjort politik av denna förvirrade galnings kladd och försökt smeta av det på Sverigedemokraterna eller andra meningsmotståndare kommer att ha en rejäl baksmälla att bota när folk så småningom får reda på sanningen om innehållet samt att alla sammankopplingar med några andra än Breiviks egna hjärnspöken är förljugna påhitt.
Permalänk | Anmäl
Johannes Brahe, 2011-08-13, 03:16
Johannes Brahe...
Det är inte lätt att förstå sig på det som kallas "högerextremism" och "nyfascism". Vari ligger det nya`?
Rasmus Fleischer har gjort ett intressant försök i en artikel. Just nu håller många partier och grupperingar på den högerextremistiska kanten på att positionera sig i förhållande till Oslo-terroristen och hans ideologiska hopkok.
Hans text är en blandning mellan s k counterjihad och identitär rörelse. Tydligast är att han är fascist, rätt och slätt. Den Identitära rörelsen = En splittrad, högerextrem rörelse som kanske bäst kan beskrivas som en sorts postmodern nazism, som hellre pratar om ”identitet” och ”kultur” i stället för ”ras” och ”nation”.
Rasmus Fleischer ställer sig kritisk till både svensk vänster och svensk höger i de förenklingar som hittills präglat debatten. Han fick mig att tänka till, när han skriver:
"Vänstern skiljer ofta mellan en ”ny” och en ”gammal” fascism, vilka i grunden antas vara lika bortsett från att den nya fascismen har ersatt judar med muslimer. En sådan analys riskerar att sudda ut antisemitismens specifika karaktär och dess nya skepnader.
Högern föredrar å andra sidan en gränsdragning mellan ”mjuka” populister och ”hårda” extremister, vilket ibland är ett sätt att legitimera ett samarbete med de förstnämnda. Detta är att individualisera fenomenet och göra sig blind för vilka politiska miljöer som bidragit till att skapa en terrorist som Anders Behring Breivik.
Sveriges regering har å sin sida utmärkt sig genom att helt ignorera extremhögerns nya skepnader."
http://www.aftonbladet.se/kultur/article13438253.ab
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-08-13, 20:33
Helt rätt Peter, analysen är klockren! Låt oss nu bara använda dynggrepen att skyffla ut SD-dyngan och gräva ner den för gott. Det skulle Sverige må bäst av!
Permalänk | Anmäl
Juncta Valenta, 2011-08-13, 22:54
#31 Viktor Sandahl,
Du har förstås helt rätt. Saken är inte svårare än så egentligen.
Vänstern tar aldrig eller sällan avstånd från terrordåd om motivet andas vänsterideologi.
Gällande Breivik finns det nog inga eller ytterst få sympatisörer. Dels för att hans 1500 sidors katalog av blandade ideologier är svår att greppa och dels för att ingen politisk radikal med minsta självaktning skulle komma på idén att skjuta ungdomar på ett sommarkollo.
Sedan kan man ju plocka ut delar av Breiviks texter, då det mesta är klipp tagna från andra källor, och fråga sig om det finns delinnehåll som man kan koppla till sin egen idévärld. Och det är ju möjligt att det kan finnas sådana delar; Bl.a. verkade han ju gilla Sveriges statsminister. Då kanske man ska ta avstånd från statsministern eller så gör man inte det. Det kan naturligtvis inte Breiviks manifest vara utlösande faktor för i så fall.
#36 Gunnel Gomér
Breivik hade en del s.k. vänner på Facebook. Bl.a. socialdemokraternas ordförande i Göteborg Anna Johansson. Länk http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=4619227
Naturligtvis till hennes förtret för förmodligen har hon aldrig varit någon vän till Breivik. Facebooks vän-funktion används bl.a. för att spara kontakter och kortlivade sympatibekräftelser i lika stor utsträckning som att knyta vänskapsband. Du skriver att Breivik hade 7000 vänner där. Jag har försökt hitta info kring hur många han hade utan att lyckas. Så som jag känner till Facebooks funktioner så tror jag att 7000 är minst en nolla för mycket!? Om siffran inte återger antal vänner totalt, även genom åren raderade!?
När det gäller högerextremister så faller inte Sverigedemokraterna i den kategorin. Du får söka dig längre högerut till Svenskarnas Parti. Rasmus Fleischer, gissar jag, bekräftar det.
Sverigedemokraterna är inte ett rasistiskt parti och absolut inte antisemitiskt vilket gett upphov till en del gastande från högerextremistiskt håll. SD har en hyffsat heterogen medlemsskara och många väljare som är invandrare. http://www.youtube.com/watch?v=SKMH1012590
Om man som svensk, eller för den delen som invandrare, upprör sig över nationens förfall - utifrån nationellt tänkande med symbolfrågor som Gud, kung, flagga, folk, språk och fosterland - och vidare politiska frågor som är viktiga för nationalister eller folk som starkt identifierar sig med sin svenskhet, så som försvar, brottsbekämpning, invandring, gränsskydd m.m. så kommer naziststämpeln per automatik från vänster.
Precis som du skriver så gör man först en distinktion, eftersom det inte håller politiskt att kasta alla nationella partier i en gryta, för att sedan återfalla till ”det är samma grej alltihop” och bör motarbetas. Alltså politisk smutskastning utan reell sanningshalt, på svenska – lögn.
Det har förövrigt vanligtvis räckt för vänstern att man är moderat eller kristdemokrat för att få skällsordet fascist kastad efter sig. Så det har gått en del inflation i alla fall i begreppen fascist och rasist.
Ett annat exempel på hur vänstern och media kastar nazistepitet omkring sig är när de för ett tag sedan drog fram ”nyheten”, som har varit känd i decennier, att Drottningens far var medlem i nazistpartiet under kriget, för att konfrontera Henne med det. Naturligtvis kan inte Drottningen rå för vad Hennes far var medlem i så smutskastningen handlar om att misskreditera kungahuset för att försöka göra det impopulärt och få bort det. Men genom att lägga arvsskuld på Drottningen lägger man även arvsskuld på Hennes barn och Kronprinsessan. Om inte media och vänstern var impopulära hos folket innan så är de det efter det skamgreppet.
#37 Juncta Valenta,
Peter Bowins klockrena analys kan man sammanfatta till en mening. ”SD är rasister och som Breivik och det vet vi fastän de försöker dölja det.” Kul att den tilltalar ditt intellekt.
Förövrigt tror jag att du kan skramla med en nyckelknippa men tror aldrig att du har hållit i en dynggrep.
Permalänk | Anmäl
Johannes Brahe, 2011-08-14, 02:44
Artiklarna här på Nesmill är av politisk korrekta politiker från sjuklövern, till förkrossande övervägande delen. De anstränger sig till det yttersta för att kleta så mycket skit på SD som möjligt. Kommentarerna är dock en mer blandad kompott och speglar väl ungefär hur befolkningen ser ut. Kolla igenom artiklarna i detta ämne?
Så mycket för liberalism Madon!
Och är detta anledningen till det eviga gnället om näthat? Att folks åsikter kommer fram bland kommentarer, men publicerade artiklar noga kan kontrolleras självklart?
Permalänk | Anmäl
Robet Stenkvist, 2011-08-14, 05:58
Hej Robert Stenkvist och Johannes Brahe!
Först...det eviga gnället om näthat kan dämpas på bara ett sätt. Att den politiska dialogen på nätet höjer sig upp ur det oformulerade "bläääh" och försöker TÄNKA. Ett *blääääh* är ingen åsikt, det är en emotionell spya. Varken mer eller mindre. Vi behöver definera och resonera. Tydliggöra skiljelinjer och samsyner.
§§§
Ja, ordet "fascist" används alltför ymmigt och oreflekterat inom vänstern. Vi står inför något nytt, som liknar det gamla, men inte är helt likadant. Det är faktiskt en jävla röra! Men som Rasmus Fleischer påpekar, det är inte första gången som olika typer av fascism står mot varandra i konflikt. Hitler & Mussolinis rörelser hade långt ifrån någon samsyn.
"Först och främst är han (anm ABB) fascist. Att andra fascister nu positionerar sig mot honom är inte det minsta konstigt i sig. Detta är knappast första gången i historien som olika fascismer står mot varandra. Vad vi ännu saknar är orden för att tala om Europas två extremhögrar. ”Kontrajihadism” kan tills vidare duga för den ena, den som spänner från bröderna Ekeroth till Anders Breivik. Den andra extremhögern, som sträcker sig från sanningrörelsen till identitärerna, är svårare att benämna med ett gemensamt begrepp.
Polariseringen framträder allt tydligare bland Europas högerextrema partier. Splittringen mellan Sverigedemokraterna och Nationaldemokraterna var ett tidigt exempel. Tysklands extremhöger är tydligt uppdelad mellan kontrajihadisterna i Die Freiheit och nynazisterna i NPD. Veteraner som österrikiska FPÖ och franska Front National har däremot väntat länge med att välja sida, men allt tyder på att de graviterar mot kontrajihadismen. Samtidigt poserar ungerska Jobbik i palestinasjalar medan de anklagar liberaler och socialister för att gå i den judiska konspirationens ledband. Läget är som gjort för att lura motståndarna...
Och motståndarna, vilka är vi? Liberaler, socialdemokrater och vänster. Men knappast de neokonservativa, de mörkblå. De har alltid hat svårt att dra en gräns mellan det blå och det svarta.
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-08-14, 12:03
Det intressanta är nog inte färgen på alla knäppgökar utan deras totala immunitet mot förnuft och argument. De har en gång för alla bestämt sig. "Det är för många invandrare här". Sen spelar det ingen roll vilka argument som anförs. De är s.a.s. sekundära.
Det är den svartvita världsbilden som är problemet med de högerradikala grupperna. Då deras problemformulering är etnisk och målet en total omstöpning av Europas etniska sammansättning måste man hissa svart varningsflagg.
Permalänk | Anmäl
Johan E Karlsson, 2011-08-14, 16:19
#41
En fundra, speciellt till Johan E Karlsson. Du skrev: "De har en gång för alla bestämt sig. "Det är för många invandrare här". Sen spelar det ingen roll vilka argument som anförs."
Statsvetare och kultursociologer brukar hävda att fascismens natur är irrationell. Det kan man inte påstå om vare sig konservatism, liberalism eller socialism. De är rationella, principstyrda ideologier. Medan fascism är mångfassetterad och...just irrationell, emotionell, ganska principlös.
Just detta faktum gjorde att en intellektuell "elit" på 20/30/40-talet var fascinerade och intresserade av fascism. På grund av lättheten att styra folket med hjälp av emotioner. För att skapa starka spänningar i känslolivet behovs en tydlig fiende (dom, det onda) och en tydlig kärlek (vi, de goda).
Så det hjälper oss kanske inte att enbart hissa svart varningsflagg och argumentera sakligt?
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-08-14, 17:55
"Att som i er valfilm framställa muslimska småbarnsmammor med barnvagn som ett hot mot pensionärer är att spela på hat"
Det är inte gratis att föda barn i sverige, även om ingen betalar för det själv. I Usa kan en graviditet och förlossning kosta den enskilde 150 000 kr men inte här. Barnmorska och kontroller är gratis, även ultraljud och fostervattensprover då det behövs. En väldigt okomplicerad förlossning kostar minst 25000 men inte det behöver man heller betala själv.
Sjukpenning får man bara om man har jobbat och skaffat sig ett SGI föräldrapenning får man om man har PUT och får barn.
Att invandrare kommer från kulturer där det är manligt att ha många barn gör att just den delen kostar pengar för samhället, om man hade fått betala för sin förlossning på samma sätt som de gamla måste betala för hemtjänst och sitt rum på hemmet så hade det varit mer rättvist fördelat Bowin.
Det finns skillnader som du inte vill se Bowin och mycket har att göra med att Sverige blir mer teokratiserat med.
Jag svarade dig i BLT men blev bortcensurerad det blir jag nog inte här så tack för att du vågar skriva här och inte bara bakom dagspressens skygglappar.
Permalänk | Anmäl
Maria Nilsson, 2011-08-14, 19:48
#34 Gunnel
På vilket sätt är en ideologi farlig? En ideologi är ingenting utan dess anhängare, det är bara en hög papper om den finns nedtecknad, om den inte finns nedtecknad är den ingenting.
Det står öga för öga, tand för tand i Bibeln men de orden är inte farliga så länge ingen bryr sig om dem och verkställer dem eller hur?
Ska alla kristna med skämmas för att de och Breivik läste i samma bok?
Bara för att SD är emot multikulturalismen och tycker att sossarna i Norden har fört en ansvarslös invandringspolitik, och Breivik händelsevis råkar dela den uppfattningen är det liktydigt med att SD skulle ha backat upp honom i hans gärningar?
Har påven bett om ursäkt för alla brott i Guds namn?
Permalänk | Anmäl
Maria Nilsson, 2011-08-14, 20:06
Gunnel Gomer. Jag håller helt med dig.
Fascismen är tom på analys. Kvar finns bara viljan till makt och underkastelse för dom som inte har makten. Fascismen är auktoritär. Istället för argument skall man blint lyda auktoriteter som polis och militär.
Den gamla fascismen byggde på att etablerade institutioner som stat och kyrka skulle bevaras men att produktionen skulle organiseras i korporativistisk anda. I (någorlunda) modena fascistiska stater som falangisternas Spanien fram till 1975 och Chile fram till 1989 har också näringslivet tillåtits och uppmuntrats. I motsats till nazismen är fascismen inte samhällsomstörtande på så sätt att hela samhället genomsyras av ideologin.
Men gemensamt är en styrd media som bara sprider propaganda, en stark "vi och dom känsla" och att alla andra politiska röster tystas genom stenhård repression.
Sd:s valfilm och radioreklam (som väl bara är ljudspåret ur filmen) är exempel på propaganda. De bygger enbart på simpelt "vi och dom"- tänkande och vädjar enbart till känslor.
Så det inns likheter mellan fascism och Sd:s ideologi men det som skiljer är det totalitära draget och polisstaten även om Sd är det parti som vill ha markant hårdare tag mot brottslingar.
Permalänk | Anmäl
Johan E Karlsson, 2011-08-14, 22:16
#44
Jo, så är det Maria.
Ideologier är tankesystem. Men tankar är inte farliga. Det som kan vara farligt är HUR man tänker och hur detta senare påverkar ens handlingar.
SD behöver inte be om ursäkt för vad Oslo-terroristen gjorde. Han ensam bär skulden. Men SD bär ansvaret för framtiden - att inte fortsätta upprepa samma hatiska tugg som uppfyllde honom.
När jag skriver att rasism och fascism är irrationella politiska rörelser, så är det själva känslointensiteten, bristen på reflexion och människorättstänkande som är det skrämmande.
En människa som troskyldigt säger: - Allt jag vill är att få leva i ett judefritt Europa så att vi slipper ifrån de här underutvecklade semiterna, som bara våldtar, snyltar, rånar och förstör vår trivsel...så att vi kan få det lika bra som förr...bara vi riktiga människor, tillsammans.
Då vidgas min ögon av fasa.
Kan du förstå min rädsla för sådant prat?
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-08-15, 00:38
Ideologiskt skulle jag placera SD i mitten.
Men man kan också göra en analys på den auktoritära -frihetliga skalan. Där ligger Sd avgjort mer åt det auktoritära hållet.
Så resultatet blir en skvader, en auktoritär center eller mittenradikal.
Om man tänker sig ett liberalt parti, lite småborgerligt kanske och så tar man bort tolerans och humanism och lägger till lite nationalism och anti-etablissemang.
Vad får man, jo DF och SD
Permalänk | Anmäl
Johan E Karlsson, 2011-08-15, 01:01
Ideologiskt skulle jag placera SD i mitten.
Men man kan också göra en analys på den auktoritära -frihetliga skalan. Där ligger Sd avgjort mer åt det auktoritära hållet.
Så resultatet blir en skvader, en auktoritär center eller mittenradikal.
Om man tänker sig ett liberalt parti, lite småborgerligt kanske och så tar man bort tolerans och humanism och lägger till lite nationalism och anti-etablissemang.
Vad får man, jo DF och SD
Permalänk | Anmäl
Johan E Karlsson, 2011-08-15, 01:01
#40 Gunnel Gomér,
Tack för ditt för en gångs skull mycket intressanta inlägg.
#41,45,48 Johan E Karlsson,
Tack för intressanta analyser.
Att i det här läget redan kunna avgöra om Breivik i slutänden kommer att hamna i något av fascistfacken är att ta ut saker på förhand. Det finns inga samlade mer vetenskapliga analyser av manifestet och ingen psykundersökning än vad jag vet. Skulle Breivik sedan anses vara frisk skulle jag bli mycket förvånad. Samtidigt lättad betr. fler andra medmänniskors hälsotillstånd, för om han vore frisk så får man anse att de flesta, bl.a. Bjurwald och Aftonbladets Marteus, definitivt också är friska.
Det vore fel att kleta t.ex. RAF på vänsterpartiet eller IRA på katolska kyrkan så jag förstår inte varför någon tror att kopplingen Breivik - SD skulle vara legitim.
Gunnel, din beskrivning av det nationella och högerextrema landskapet i Europa är jätteintressant. Att det finns kontakter mellan vissa av dem är ett känt faktum. Och det är väl bra då, att alla på den högra scenen inte kommer överens.
Sverigedemokraterna räknas dock ideologiskt till mitten.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=503&artikel=3985234
Det är ett parti som vurmar för det gamla folkhemmet,
http://www.youtube.com/watch?v=7dwmYzZwxrQ
konservativt, märkbart israelvänligt, distinkt islamkritiskt, övertygande avståndstagande från både mångkultur och extremism och inte rasistiskt.
http://www.youtube.com/watch?v=YmL6CCqw3sE
I bifogade länkar redogörs på ett intressant sätt hur media försökt smutskasta sd och framförallt systematiskt ljugit i frågan om det mångkulturella samhällsprojektets avigsidor. Filmerna är bara ett par exempel, det finns fler, dessa här är av lite sämre bildkvalitet och två-tre år gamla men trots sin hemmakvalitet mycket talande och intressanta.
Analyser Jan Mild:
http://www.youtube.com/watch?v=HUrWXEOvC94
http://www.youtube.com/watch?v=VDY1R_f7Kmo&feature=related
“Lögnarna”
http://www.youtube.com/watch?v=UF-vmcaI_mk&feature=related
#41,45,48 Johan E Karlsson,
Du verkar ha god analytisk förmåga så det blir en kontrast när du även skriver ”Det intressanta är nog inte färgen på alla knäppgökar utan deras totala immunitet mot förnuft och argument. De har en gång för alla bestämt sig. "Det är för många invandrare här". Sen spelar det ingen roll vilka argument som anförs. De är s.a.s. sekundära.”
Det är precis det vi anklagar förespråkarna för mångkultur och förnekarna av islamisering för; Att inga argument biter, att bara dåliga eller inga argument bollas tillbaka – vilket är oerhört frustrerande. Vi på andra sidan debatterar ju inte för intet. Sedan är ju många av oss invandrare själva, vilket ingen hittills har fällt en enda kommentar till vad jag har sett!?
Jag vill övertyga eller övertygas, åtminstone är målet att lyckas med det till vissa delar.
Så jag måste fråga; Alla argument innefattande kostnader för asylinvandring och brottsstatistik, vilka du vid det här laget måste ha kommit i kontakt med, händelserna i London, Oslo, dina egna erfarenheter, nyhetsrapportering, samt debattartiklar av Gudmundsson, Neuding mfl. Varför biter inte de argumenten på dig/er? Och vidare; Vilka argument har du för att vi bör fortsätta med dagens asylinvandring från mena-länder?
Det hade varit oerhört intressant att få några argument för det. Jag har debatterat i veckor utan att få ett enda vettigt svar annat än; SD är fascistiskt och sd-sympatisörer inskränkta. Ge mig vettiga argument. Övertyga mig och befria mig.
Jimmie Åkessons debut i riksdagens talarstol
http://www.youtube.com/watch?v=0F-TV65A7ng
Jimmie Åkesson (SD) - Första partiledardebatten 2011 Björklund, Hägglund
http://www.youtube.com/watch?v=GReHH-Dfas0&feature=related
Ohly (v) vs Åkesson (Sd) partiledardebatt 19 Jan 2011
http://www.youtube.com/watch?v=nGdYtbs9yjU&feature=related
Wetterstrand (Mp) vs Åkesson (Sd) partiledardebatt 19 Jan 2011
http://www.youtube.com/watch?v=2QJfFToxVQo&feature=related
Sahlin (s) vs Åkesson (Sd) partiledardebatt 19 Jan 2011
http://www.youtube.com/watch?v=p_l7yjBWdMY&feature=related
Reinfeldt (m) vs Åkesson (Sd) partiledardebatt 19 Jan 2011
http://www.youtube.com/watch?v=DUslX2Rudo0&feature=related
Permalänk | Anmäl
Johannes Brahe, 2011-08-15, 03:13
Gunnel Gomer skriver
En människa som troskyldigt säger: - Allt jag vill är att få leva i ett judefritt Europa så att vi slipper ifrån de här underutvecklade semiterna, som bara våldtar, snyltar, rånar och förstör vår trivsel...så att vi kan få det lika bra som förr...bara vi riktiga människor, tillsammans.
Då vidgas min ögon av fasa.
Kan du förstå min rädsla för sådant prat?
Men Gunnel om dessa semiter verkligen skulle göra sig skyldiga till det du skriver skulle du ändå vara rädd för den som vågar säga det högt? Borde du inte vara räddare för de människor som både snyltar och våldtar. Kom sen inte med påståendet att det finns det svenskar med som gör för då får det den betydelsen att det är en rättighet att vara kriminell i samma procentsats som svenskar är det.
Om man har fått skydd i ett land ska man väl inte utsätta det landet för våldsbrott inte heller ättlingarna till de som har fått skydd ska göra det.
Gunnel ditt prat gör mig förbryllad.
Permalänk | Anmäl
Maria Nilsson, 2011-08-15, 14:51
Nej, jag är inte rädd för att studera "verklighetens natur" Maria. Sakorienterat sökande efter kunskap (sanning så långt vi kan få fatt på den) är en hörnsten i demokrati.
Faktum är att jag står som författare till en statlig rapport från tidigt 90-tal...den första som redovisade kunskap om narkotikamissbruk och narkotikabrottslighet hos invandrare.
http://www.biblioteket.stockholm.se/default.asp?id=8227&extras=371102%2FID
Och nej...det är ingen "rättighet" för invandrare att begå brott i samma utsträckning som svenskar. Å andra sidan existerar ingen medborgerlig skyldighet att vara mer laglydig heller.
Lika-behandlingsprincipen är vad som ska gälla. Brott är brott.
SDs statistiska uppgifter om brottslighet och våldtäkter är ofta riggad lögn...felaktiga siffror beräknade på vanvettiga bastal. Bara rasister tror omedelbart på lögn-siffror. Vettigt folk kollar efter och söker fakta så gott det går.
Leif GW Persson är en som verkligen försöker...men hans sakliga röst drunknar i SD-bruset. Den säger: 19 av 20 människor i det här landet lever hederliga liv och sköter sitt och de sina - oberoende av om de är svenskar eller födda utomlands. Det är den övergripande "sanningen".
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-08-15, 15:25
#47
Johan E Karlsson...en fråga:
Vad är "mitten"?
Det står klart för oss alla att SD politiskt står för många "kärnvärden" i ordinär skandinavisk välfärds&trygghetsuppfattning. Frågan är vilka partier som INTE gör det?
Jag kan tänka mig de mest fundamentalistiska nyliberalerna och anarko-syndikalisterna inte uppfattas så, men de flesta politiska partier uppfattas så. Det är mest "storleksordningen" på välfärd&trygghet som skiljer.
SD är dock också ett tydligt extremistiskt och rasistiskt parti. Det hänger samman med grundanalysen av både dagens bekymmer och lösningen på dess bekymmer. Islam (och enskilda personer, födda i Asien och Afrika) måste bort ur samhället, ja ur hela Europa. Annars hotas vi av undergång som nation/kultur.
SD är också ett tydligt anti-demokratiskt parti. Demokrati innebär inte bara "att rösta", dvs. majoritetsstyre. Demokrati innebär ett helt knippe människorättsliga juridiska avtal...likartade i hela västvärlden i grundlagar etc. SD vill avskaffa/skriva om en hel del av dessa avtal. Många av de politiska krav som formuleras innebär en nedmontering av de rättsprinciper som har instiftats för att skydda "allas lika värde".
SD säger uttalat och offentligt att alla inte har eller ska tillåtas få lika värde och rätt.
Det gör SD till ett extremistiskt parti. Även om folkhemsideal, röda stugor, folklig kultur mm inte är det minsta extremistiskt.
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-08-15, 15:52
Johannes Brahe: Du lyckas inte övertyga mig om att gå över till din konservativa ideologi.
Jag uppskattar att du vill debattera men några av dina rader är bara konstiga.
Och vad i hela fridens namn har Breiviks sjukdomsbild med Bjurwald och Marteus som kritiserar SD?
Sen vet jag inte vad upploppen i London har för koppling till den här debatten. Det är för tidigt att dra några slutsatser om etnisk tillhörighet och invandring i London. Vi vet alla att upploppen var en demonstration mot polisen efter en dödsskjutning som senare urartade och togs över av personer som inte hade något med demonstrationen att göra.
Polisens agerande är ett stort frågetecken.
Vi har uppenbarligen olika åsikter om och erfarenheter av invandringen och mångkulturen.
Jag hävdar inte att den är problemfri. Nästan inget är.
Men så länge vi är öppna mot omvärlden och har demokrati ser jag inget realistiskt alternativ.
Sen är det egalt varifrån invandringen kommer. Om den kommer från Asien eller Afrika spelar ingen roll för mig. Det är ju till syvende o sist individens egenskaper som är viktiga.
Jag har inga synpunkter på vissa etniska grupper och jag tror inte det går att skräddarsy invandringen till en specifik grupp som av någon anledninng Sverige vill ha mer av.
Invandringens kostnader har diskuterats flitigt. Jag har sett siffror på alltifrån -267 miljarder en fjärdedel av Sveriges statsbudget till plus på flera mljarder.
-267 miljarder verkar helt orimligt. Kostnaden beror i hög grad på den demografiska strukturen både hos den inhemska befolkningen och invandrarna. Den beror ju också på hur många som utvandrar och inte betalar skatt i Sverige.
Den största delen av migrationen sker ju från och till EU och våra grannländer. och den går knappast att reglera.
Permalänk | Anmäl
Johan E Karlsson, 2011-08-15, 20:46
Gunnel Gomer, 2002 var SD ett litet obskyrt högerextremistisk och främlingsfientligt parti men även om det finns märkliga figurer kvar från den tiden så har partiet rört sig mot mitten. Samtidigt finns det extremistiska drag kvar (du nämner fixeringen vid islam) och en politik som i praktiken är ogenomförbar.
Sen återstår det ju att se om SD har en bild man visar upp utåt och en helt annan internt.
Permalänk | Anmäl
Johan E Karlsson, 2011-08-15, 21:04
#54
Ja, det finns en bild utåt och en annan internt. Jag lyssnar till rösterna i nät-debatten - sedan 5 år (så jag är inte nybörjare i dialog/gräl med SD precis). Jag lyssnar till dem som säger sig vara medlemmar i eller ha röstat på SD. Vad de själva konkret föreslår, vilka andras politiska förslag de stödjer.
Det skiljer sig rätt kraftigt från partiprogrammets välfriserade formuleringar, men liknar mycket SDs valfilmer, särskilt den från 2006.
Efter Oslo-händelserna skrev jag: Det är nu som det stora sorteringsarbetet börjar på allvar. Att skilja ut de fascistiska agnarna från det demokratiska vetet.
Alla SDare är inte anti-demokrater. Långt därifrån. De främlingsängsliga, men demokratiskt sinnade SD-människorna ska vi hantera med ömhet. Men de riktiga, målinriktade fascisterna...hur sjutton ska vi bemöta dem?
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-08-15, 21:20
Gunnel Gomér #52:
Det här är nog dina egna fantasier om SD. Jag har inte intycket att SD är helt verklighetsfrämmande med noll koll vilket de vore om din beskrivning skulle stämma. Jag har följt flera riksdagsdebatter och läst på SD's riksdagsblogg. Du skriver:
"SD är dock också ett tydligt extremistiskt och rasistiskt parti. Det hänger samman med grundanalysen av både dagens bekymmer och lösningen på dess bekymmer. Islam (och enskilda personer, födda i Asien och Afrika) måste bort ur samhället, ja ur hela Europa. Annars hotas vi av undergång som nation/kultur."
Nej, det menar inte SD, det vore helt orealistiskt. Det går inte att få bort folk som bor här och fått lov att bo här mot deras vilja. Det skulle innebära inbördeskrig. Däremot vill SD att man ska begränsa invandringen från muslimska länder eller när det gäller sådana som inte kan klara sig i vårt samhälle på normalt sätt. Enligt SD är det bättre att satsa på att hjälpa sådana flyktingar på plats än att ta hit dem.De vill dessutom begränsa arbetskraftsinvandringen så länge det är arbetslöshet här och satsa på utbildning av arbetslösa.
"Demokrati innebär ett helt knippe människorättsliga juridiska avtal...likartade i hela västvärlden i grundlagar etc. SD vill avskaffa/skriva om en hel del av dessa avtal. Många av de politiska krav som formuleras innebär en nedmontering av de rättsprinciper som har instiftats för att skydda "allas lika värde"."
Många länder har samma internationella avtal som Sverige, men har mindre invandring. De bryter naturligtvis inte mot dessa avtal. Att en restriktivare invandring skulle bryta mot dessa avtal är en svensk övertolkning.
SD vill att svensk invandringspolitik ska vara i paritet med andra länders, främst Danmarks.
"SD säger uttalat och offentligt att alla inte har eller ska tillåtas få lika värde och rätt."
Nej, SD har inte sagt att att alla inte skulle ha samma männoskovärde. Det innebär dock inte alla rätt att bosätta sig i Sverige och under många år bli försörjda av det arbetande folket. Naturligtvis har inte alla denna rätt.
SD är varken rasistiskt eller extremistiskt utan har båda fötterna på jorden, det är min uppfattning.
Permalänk | Anmäl
Ina Höst, 2011-08-15, 21:23
72 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Artikelförfattaren skriver bl.a. "Fortfarande pratar SD och Åkesson och Jomshof om att "alla människor är inte likadana"".
Men det är vi ju inte heller... Eller vad är annars poängen med att eftersträva mångfald om ändå alla är lika?
Det här behövde sägas. Det är rakt på huvudet på spiken.
Haha, ja, vad säger man. Att skriva på Newsmill verkar ha blivit ett sätt för anonyma kommunalpolitiker att känna att de existerar. För en gångs skull i deras liv får de en gnutta uppmärksamhet.
"Idag är de lätt kamouflerade till "invandringskritiska", "mångkulturkritiska" och andra omskrivningar för den främlingsfientlighet..."
Men snälla., skaffa ett jobb...
Jag hör till den stora minoritet som vill se förändringar gällande invandringspolitiken (SOM, Sifo 34-42%), jag vill se färre inte fler utanförskapsområden och jag vill se politiker som känner stolhet för det land de representerar. Hur jag än läser dessa rader känns de rätt berättigade...
Kan du ge mig ett vettigt förslag på vart jag skall vända mig med min röst? Jaså inte, du hittar inget seriöst parti som kan föra min talan (lätt underförstått att jag troligen är rasist, min konstiga hudfärg till trots). Jaha... Då får jag väl försöka proteströsta tills i.a.f något av de sk. etablerade partierna vågar ta en seriös debatt om hur de problem som finns i samhället skall hanteras istället för att låtsas att allt är bra.
Hederligt att ändra på rubriken för millningen? Från "Hur känner du för Sverigedemokraterna och ansvar" till "Hur känner du för Sverigedemokraterna?"
Jag klickade på "uttråkad" när frågan var Sverigedemokraterna och ansvar. Men för Sverigedemokraterna enbart hade jag klickat "glad". Ohederligt!
"Att som i er valfilm framställa muslimska småbarnsmammor med barnvagn som ett hot mot pensionärer är att spela på hat"
Hur är det med verklighetsanknytningen? Videon anspelade på sanningen och uppenbarligen känns det främmande.
Vi har inte oändligt med pengar.
De som råkar värst ut när pengarna inte räcker till är just fattigpensionärerna som får mindre i pension än en nyanländ invandrare får i bidrag, trots att den senare aldrig någonsin lyft ett finger för Sverige.
De flesta fattigpensionärer har haft LO-jobb, dvs de är gamla arbetare som Peter Bowin nu tycker att vi kan slänga på sophögen till förmån för folk från MENA-länderna.
Brukar inte (v) påstå att de värnar om arbetarna? Eller de är inte så intressanta längre nu när majoriteten av dem genomskådat kommunistbluffen så då gäller det att hitta nya grupper att "värna om".
Människors lika värde omhuldar tydligen Peter Bowin också.
Det innebär således att ABB är lika mycket värd som t ex de som inom vården räddar liv varje dag.
Lågt, Peter Bowin, men å andra sidan inte särskilt överraskande.
Oavsett vad man tycker om SD så känns det osmakligt att använda massmördaren Breivik som slagträ i debatten. Karln är uppenbart fullständigt mångalen och hade antagligen lika gärna kunnat projicera sitt hat på vilken godtycklig grupp i samhället som helst.
Här var det många versaler i kommentarna må jag säga - lite som att skjuta över målet! Men...
Det var inte katten som släpade in SD i Riksdagen! Partiet bars in av väljare
Det är 2011 nu och inte 60-talet med järnridå med halva Europa jätterött.
Hellre död än röd!
/Längtar till 2014
Vill Peter Bowin se verkligt HAT så ska ha prata med de flickor och kvinnor som försöker fly från sina muslimska familjer, prata med de homosexuella som är livärdda för att avslöjas och skickas tillbaka till släkten i MÖ för "omskolning!".
Kulturrelativister som Peter Bowin är de som är ansvariga för att det svenska samhället befinner sig på helt fel väg.
Peter Bowin har rätt i att Sverigedemokraterna borde "erkänna" att man delar problembeskrivningen med Breivik.
Och Peter Bowin borde kunna "erkänna" att Sverigedemokraterna inte delar problemlösningen med Breivik.
F.ö. är det rätt pinsamt att en representant för Vänsterpartiet som baserar hela sin existens på etniskt och kulturellt hat mot "borgare" och "överklass" ska försöka stämpla andra som hatmånglare.
En företrädare för vänsterpartiet bör kanske hålla lite lägre profil när det gäller att kritisera andra partiers histora.
Eller sympatserar Peter Bowin fortfarande med terrordiktaturer som den i DDR, Rumaniens Chauchesco eller hur han nu stavade, Mao, Pol Pot etc.
"Nej, sverigedemokrater, er självömkan och det hat ni sprider omkring er är motbjudande. "
SD spreider inget hat. Det är du, Peter Bowin och ditt anhang inom vänstern som sprider hat.
"Att som i er valfilm framställa muslimska småbarnsmammor med barnvagn som ett hot mot pensionärer är att spela på hat. "
Är det inte alls. Sverige har inte oändliga resurser. Man måste prioritera. Alla partier utom SD prioriterar svenska pensionärer väldigt lågt. Invandrare, speciellt muslimer, prioriteras högt. Det har inget med hat att göra, utan det är så det ser ut.
Har England och Sverige blivit ett bättre samhällen efter invandring och mångkultur?
Är ökad arbetslöshet, bidragskostnader, kriminalitet och upplopp positiva eller negativa resultat av det mångkulturella samhället?
Ditt HAT lyser igenom din text. Suck, man blir så less på allt detta tjat om SD. Det förändrar ju inte den situation vi lever i.
Hat föder hat och våld föder våld.
Så sluta förfölja de 340.000 (ca) Svenskar som röstade in SD 2010.
Du kommer ingen vart med det i och med den situation som råder i våra dagar.
#7 Vilja Durin
Bra uppmärksammat! Jamenar, gudars? Vem vid sin sinnnens fulla bruka skulle rösta på en sån här falsk lymmel?
#18 Ale He
"Så vad vill du säga? Din falangs historia är värre än nazismens i bredd och mördande och i längd. De hade arbetsläger med större andel mördade personer som i enbart Ryssland var större än nazisternas."
Du får gärna upplysa mig om var det fanns Liberalkonservativa arbetsläger i Ryssland.
Det finns faktiskt högerfolk som tycker er politik stinker med.
Och att jag som liberalkonservativ kan tycka att en vänsterpartist skrivit en bra artikel beror på att jag kan tänka självständigt.
Jag förstår att det begreppet måste verka mycket främmande för dig då du genast antar att jag är typ kommunist för att jag känner varmare känslor för en tre dagar gammal spya än gamla nazistideer.
Att man nu mer bytt ut judarna mot islam gör inte unkenheten i odören mindre bara annorlunda. Där av blommorna.
SDs ideer om rassegregering är i grunden den samma som för 70-80 år sedan, nu är det europeerna som behöver sitt "lebensraum".
Peter Bowin. Du upptar en hel artikel för att tala om att sd minsann är rasister samt att de försöker dölja detta. Ingenstans i artikeln belyser du dock varför sd´s politik skulle vara rasistisk eller på vilket sätt de döljer detta, alltså var den förtäckta rasismen skulle gå att finna?
Vi kan inte ta emot hur många asylsökande som helst. Varför är det så svårt att fatta? Är det en generationsgrej? Börjar du bli för gammal för att vara objektiv och se att samhället har förändrats?
Vi har idag inte längre samma förutsättningar som för 60, 40 eller ens 20 år sedan. Den politiska omvärlden har totalt förändrats. Kalla kriget är slut. Det är inte längre långt till Afrika och Arabien. Det ligger ett stenkast bort. I bildlig och bokstavlig mening.
Överbefolkningen i världen och klimatförändringarna medför ett extremt befolkningstryck mot vår del av världen. Flyktingsmugglare tjänar grova pengar på andra människors elände. Den svarta arbetsmarknaden i Sverige växer och därmed en arbetarkår utan rättigheter. Invandrare från Afrika och Arabien har en helt annan kultur och är inte integrerbara i så stora mängder. Kriminaliteten växer explosionsartat och drabbar vanligt folk.
FN´s flyktingdirektiv måste moderniseras. De är inte längre tidsenliga. De är passé. Sedan länge översprungna av tiden och den snabba globala utvecklingen. Hundratusentals och åter hundratusentals människor behöver hjälp. En hjälp som vi bara kan erbjuda alla om vi hushåller med resurserna och riktar hjälpen dit den gör mest nytta.
Allt detta borde du som vänsterpartist se.
Och det är det som gör mig arg med din artikel. Inte bara att du anklagar Sverigedemokraterna för rasism utan för att du med ditt osakliga raljerande gör ditt eget parti, vänsterrörelsen och i förlängningen arbetarrörelsen en björntjänst.
Folk kan ju läsa sig till att du bara vräker ur dig onyanserat hat. Breivik är ett psykfall. Ta du avstånd från pöbeln i London istället om det är politiskt möjligt för dig? Är det?
Om Sverigedemokraternas budskap har ”gått fram” som du ironiskt skriver. Varför är de då större än v, tendens växande? Varför håller ca. 50% av väljarkåren med sd i migrationsfrågan? Varför röstar t.o.m. invandrare på sd? Varför har sd en tydligare arbetar-, solidaritets-, och folkhemsimage än vad v har?
Ni har tappat den politiska tråden. När Sovjetunionen kollapsade försvann ert politiska fundament; Det gick upp i demokratins seger över kommunismens förtryck. En arbetare behöver inget vänsterparti om socialdemokrati finns. En arbetare behöver Sverigedemokraterna när Socialdemokraterna inte gör sitt jobb i migrations- och kriminalitetsfrågan.
V har en image av att motarbeta polis och rättsväsende. Vart vill ni komma med det? Är det 1917? Försöker ni att dra igång något nytt revolutionärt? Eller har ni ingenting att komma med egentligen än att jaga sedan länge döda naziförbrytare och förmentliga rasister i ett ungt parti som Sverigedemokraterna.
Vänsterpartiet ska tack och lov byta partiledare. Jag hoppas att han eller hon kan ge v en profil som kan förmedla någon som helst anledning till varför man som arbetare eller tjänsteman skulle vilja rösta på partiet. För ärligt talat, så svaga politiska motståndare som v är med sin människoföraktande retorik och sina döda argument gör det politiska samtalet tråkigt.
Sverigedemokraterna förtjänar bättre motstånd från ett parti med en bättre politik.
Jösses. Här kommer en vänsterpartist och ska lära oss om demokrati och behovet av ett fläckfritt förlutet. Gonatt...
Ännu en "guilt by association" floskel betingad av känslor snarare än ett intresse av att förstå annat än förenklade beskrivningar av verkligheten. Det blir enklast så. Och känslor är svåra att argumentera emot av uppenbara orsaker.
@Erik Andrén, #24
En fråga: På vilket sätt är islam (eller någon religion för den delen) nihilistisk? Om jag har förstått begreppet nihilism korrekt så är det ju inställningen att livet är meningslöst och att det inte finns någon objektiv moral.
Men det stämmer ju inte in på någon religion vad jag kan se, och i synnerhet inte islam. Islam gör ju gällande att det utan tvekan finns en objektiv moral, och det är Allahs moral så som den beskrivs i koranen. Och vad gäller meningen med livet så är ju islams inställning att livets mening är att leva enligt Allahs moral, och kämpa för spridningen av islam och dess moral i världen, med svärdet eller med andra mer subversiva metoder.
Det låter som motsatsen till nihilism.
Det kan sannerligen inte hjälpa kommunisterna, när medlemmar
som Peter Bowin skriver så sanslösa artiklar om rasism, när
hans eget parti så öppet har stött kommunismens ondska i så-
väl Stalins Sovjet, som Pol pots Kambodja och Ulbrichts DDR.
SD är ju kritiska till det kostsamma flyktingfiasko, som Bowin
och hans parti så öppet vurmar för, och som Bowins väjare får
betala med dyra skattepengar. Alltså, att vara kritisk till flykt-
ingpolitiken har ju inget med rasism att göra, mer än i Bowins
lilla värld, som bara krymper mer och mer...nu är ni till och
med under 4 % spärren, och SD är nästan dubbelt så stora
som kommunisterna...sug på den karamellen, Bowin!
Om nu SD var enda ljuset för Breivik, så måste följdaktligen Peter Bowin och övriga kommunister vara mörkret. Hur känns det Peter Bowin att kanske indirekt vara culpable till detta hemska terrordåd? Manar det kanske till lite självrannsakan? Lite kanske?
#4 "Det är rakt på huvudet på spiken."
Kul att en att någon håller med artikelförfattaren! Synd bara att han inte verkar förmåga att uttrycka sitt stöd. Snacka om Backfire!
Naturligtvis är det rätt att kräva att Sd tar ansvar för sin egen retorik! Man har alltid ett ansvar för hur uttalade ord landar. Det gäller oss alla som privatpersoner och det gäller i än högre grad offentliga personer och institutioner. Sd har en rasistisk och nazistisk bakgrund. Det är ett ovedersägligt faktum. Även om man försöker distansera sig från beteckningar som rasismoch högerextremism så silar det genom den tillrättalagda fasaden. Det handlar om den öppet rasistiska valfilmen, det handlar om enskilda partiarbetares blogglänkar och det handlar om att Jimmie Åkesson sitter och skrålar fyllesånger om mordet på Olof Palme. Det finns ingen som röstar på Sd för deras hållning i värd, skola, omsorg. Detta vet Sd och det vet deras väljare. Det handlar om oss och det handlar om den andre. Och Sd vill inte ha den andre här i deras Skansenfantasi.
Det enda i artikeln som som en meningsfull iakttagelse är det faktum att SD felaktigt försöker distansera sig ifrån hela Breiviks hela världsbild.
Det finns ingen egentlig anledning till det då en idé eller eller ett tings riktighet eller värde aldrig kan bedömas utifrån dess användare eller anhängare. I den Svenska debatten, vilken återspeglas här på Newsmill, så verkar den här insikten i många fall saknas. Det leder till att alla parter gör bäst i att gå ut förneka att de har någonting gemensamt med en terrorist även om de åsikter man delar inte är problematiska i sig självt.
Har har vi ett brott som hat begåtts av en individ helt på eget bevåg. Trots det så går stora delar av debatten ut på att koppla diverse åsikter till Breivik för att på så sätt vis bristerna hos dessa.
Hade Karlsson på taket genomfört en terrordåd i Sverige så kan jag garantera att människor som tycker om kuckelimuckmedicin hade blivit tvungna att freda sig från anklagelser om att ha bidragit till Karlssons dåd.
I övrigt vill jag dessutom påstå att din världsbild där du tror att SD skulle kunna bli ett parti i paritet med NSDAP, är än mer förvirrad än Breiviks.
Här är något som alla borde studera noga, politiker, journalister, debattörer och alla andra. Sedan kan vi kanske få en vettig och utvecklande debatt som ger framåtskridande mot det bästa.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfel
Hej Peter Bowin!
Du gör som Sverigedemokrater säger att de vill - talar klarspråk. Ritar upp politiska skiljelinjer. Det är rätt. Man behöver faktiskt tydliggöra skiljelinjer innan man kan nå fram till att söka efter likheter, var de gemensamma verklighetsbeskrivningarna och problemlösningarna finns.
Det är inget särskilt "svenskt" med Sverigedemokraterna. Partiet är en del av en bredare europeisk rörelse - rasistisk, nationalistisk och nyfascistisk.
Jag skickat till dig & alla andra, aktiva i denna debatt en norsk artikel. Lång, utredande och en av de redigaste jag läst. Rubriken är "Islamofobi och antisemitism - tvillingideologier".
http://www.nyemeninger.no/alle_meninger/cat1003/subcat1018/thread169488/
#31
Viktor...nu snurrar du till det väl? Du skrev:
"Har har vi ett brott som hat begåtts av en individ helt på eget bevåg."
Visserligen var brottet ovanligt stort och hemskt. Men Oslo-terroristen hade 7000 vänner på Facebook. Unga norska hackers var snabba som blixten och hackade sig in på två av hans e-postadresser och överlämnade materialet till den norska polisen (som fått det hett, sitter med resultatet av ett brott i knät). En hel del är svenskar. Vi kommer att få veta mer!
Man kan inte kalla alla de högerextremistiska terrorhandlingar som begåtts för "eget bevåg". Här är svenska sammanställningar av terrorbrott från 90-talet:
"I Boreus utredning anges 117 attentat mot flyktingförläggningar och 151 attentat mot flyktingar under 1990 -92.
Nestius 1996:168 redovisar"Från 1 januari 1990 till och med 31 december 1994 begicks sammanlagt 497 övergrepp med rasistiskt eller främlingsfientlig grund. 195 attentat mot flyktingförläggningar, 263 angrepp mot flyktingar i samhället och 39 korsbränningar.
Det innebär två attentat i veckan. I fem års tid." "
Och bilden är liknande i hela Europa, även om Sverige kanske var värst på 90-talet. De bekängade BSS-grabbar som begick de här brotten är numera stadgade familjefäder, en del av dem SDare. Och SD är en bit av en större europeisk, nationalist-rörelse, nyfascistisk rörelse.
Det är inte galningar vi har att göra med utan medborgare, människor.
#33 Gunnel Gomér,
Du tillhör själv de mest fördomsfulla debattörerna som har stött på här på Newsmill. Jag funderar förövrigt, när jag läser dina inlägg, om du inte är lite väl farligt, radikal.
Du kastar rasistepitet omkring dig både mot svenskar och invandrare. I nästan samtliga dina kommentarer använder Breivik som exempel mot bättre vetande eftersom det redan är ett känt faktum att han planerade sitt dåd ensam under över ett decenniums tid, längre än Sverigedemokraterna har varit ett namn att räkna med.
Det är vidare känt att Breivik inte yppade sina planer för någon eller gjorde sig bemärkbar som radikal på något sätt. Vidare sanningar lär komma fram allt eftersom norrmännen släpper på fakta.
Din statistik under nr 34 är intressant. Statistik, fakta och argument är alltid bättre än patetiska floskler.
Mer fakta bifogat. Som tidigare kommenterat: Utdrag ur Jimmie Åkessons tal som avhandlar innehållet i Breiviks manifest. Ifall du inte har koll på innehållet och är intresserad av utdrag.
http://www.youtube.com/watch?v=ncquWkCxbY4&feature=player_embedded
Det är värt att lyssna till just för att förstå att manifestet beskriver en fullständig galnings världsbild; Där finns ingenting politiskt som inte är sammanblandat, osammanhängande, irrationellt eller förvirrat. Breivik blandar in kvasipolitiska ingredienser i sitt hopkok som innefattar allt från konservatism, Sveriges statsminister, mord på protestantiska präster, gräva upp lik för att återvinna mjältbrandsbakterier till att atombomba europeiska städer.
Delen som handlar om detta innehåll startar från minut 14:20 till minut 40:00 i talet. Lyssna på det ifall du är intresserad och fråga dig därefter själv om du inte är skyldig i det här fallet, Sverigedemokraterna, en ursäkt.
All media och alla partier som har gjort politik av denna förvirrade galnings kladd och försökt smeta av det på Sverigedemokraterna eller andra meningsmotståndare kommer att ha en rejäl baksmälla att bota när folk så småningom får reda på sanningen om innehållet samt att alla sammankopplingar med några andra än Breiviks egna hjärnspöken är förljugna påhitt.
Johannes Brahe...
Det är inte lätt att förstå sig på det som kallas "högerextremism" och "nyfascism". Vari ligger det nya`?
Rasmus Fleischer har gjort ett intressant försök i en artikel. Just nu håller många partier och grupperingar på den högerextremistiska kanten på att positionera sig i förhållande till Oslo-terroristen och hans ideologiska hopkok.
Hans text är en blandning mellan s k counterjihad och identitär rörelse. Tydligast är att han är fascist, rätt och slätt. Den Identitära rörelsen = En splittrad, högerextrem rörelse som kanske bäst kan beskrivas som en sorts postmodern nazism, som hellre pratar om ”identitet” och ”kultur” i stället för ”ras” och ”nation”.
Rasmus Fleischer ställer sig kritisk till både svensk vänster och svensk höger i de förenklingar som hittills präglat debatten. Han fick mig att tänka till, när han skriver:
"Vänstern skiljer ofta mellan en ”ny” och en ”gammal” fascism, vilka i grunden antas vara lika bortsett från att den nya fascismen har ersatt judar med muslimer. En sådan analys riskerar att sudda ut antisemitismens specifika karaktär och dess nya skepnader.
Högern föredrar å andra sidan en gränsdragning mellan ”mjuka” populister och ”hårda” extremister, vilket ibland är ett sätt att legitimera ett samarbete med de förstnämnda. Detta är att individualisera fenomenet och göra sig blind för vilka politiska miljöer som bidragit till att skapa en terrorist som Anders Behring Breivik.
Sveriges regering har å sin sida utmärkt sig genom att helt ignorera extremhögerns nya skepnader."
http://www.aftonbladet.se/kultur/article13438253.ab
Helt rätt Peter, analysen är klockren! Låt oss nu bara använda dynggrepen att skyffla ut SD-dyngan och gräva ner den för gott. Det skulle Sverige må bäst av!
#31 Viktor Sandahl,
Du har förstås helt rätt. Saken är inte svårare än så egentligen.
Vänstern tar aldrig eller sällan avstånd från terrordåd om motivet andas vänsterideologi.
Gällande Breivik finns det nog inga eller ytterst få sympatisörer. Dels för att hans 1500 sidors katalog av blandade ideologier är svår att greppa och dels för att ingen politisk radikal med minsta självaktning skulle komma på idén att skjuta ungdomar på ett sommarkollo.
Sedan kan man ju plocka ut delar av Breiviks texter, då det mesta är klipp tagna från andra källor, och fråga sig om det finns delinnehåll som man kan koppla till sin egen idévärld. Och det är ju möjligt att det kan finnas sådana delar; Bl.a. verkade han ju gilla Sveriges statsminister. Då kanske man ska ta avstånd från statsministern eller så gör man inte det. Det kan naturligtvis inte Breiviks manifest vara utlösande faktor för i så fall.
#36 Gunnel Gomér
Breivik hade en del s.k. vänner på Facebook. Bl.a. socialdemokraternas ordförande i Göteborg Anna Johansson. Länk http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=4619227
Naturligtvis till hennes förtret för förmodligen har hon aldrig varit någon vän till Breivik. Facebooks vän-funktion används bl.a. för att spara kontakter och kortlivade sympatibekräftelser i lika stor utsträckning som att knyta vänskapsband. Du skriver att Breivik hade 7000 vänner där. Jag har försökt hitta info kring hur många han hade utan att lyckas. Så som jag känner till Facebooks funktioner så tror jag att 7000 är minst en nolla för mycket!? Om siffran inte återger antal vänner totalt, även genom åren raderade!?
När det gäller högerextremister så faller inte Sverigedemokraterna i den kategorin. Du får söka dig längre högerut till Svenskarnas Parti. Rasmus Fleischer, gissar jag, bekräftar det.
Sverigedemokraterna är inte ett rasistiskt parti och absolut inte antisemitiskt vilket gett upphov till en del gastande från högerextremistiskt håll. SD har en hyffsat heterogen medlemsskara och många väljare som är invandrare. http://www.youtube.com/watch?v=SKMH1012590
Om man som svensk, eller för den delen som invandrare, upprör sig över nationens förfall - utifrån nationellt tänkande med symbolfrågor som Gud, kung, flagga, folk, språk och fosterland - och vidare politiska frågor som är viktiga för nationalister eller folk som starkt identifierar sig med sin svenskhet, så som försvar, brottsbekämpning, invandring, gränsskydd m.m. så kommer naziststämpeln per automatik från vänster.
Precis som du skriver så gör man först en distinktion, eftersom det inte håller politiskt att kasta alla nationella partier i en gryta, för att sedan återfalla till ”det är samma grej alltihop” och bör motarbetas. Alltså politisk smutskastning utan reell sanningshalt, på svenska – lögn.
Det har förövrigt vanligtvis räckt för vänstern att man är moderat eller kristdemokrat för att få skällsordet fascist kastad efter sig. Så det har gått en del inflation i alla fall i begreppen fascist och rasist.
Ett annat exempel på hur vänstern och media kastar nazistepitet omkring sig är när de för ett tag sedan drog fram ”nyheten”, som har varit känd i decennier, att Drottningens far var medlem i nazistpartiet under kriget, för att konfrontera Henne med det. Naturligtvis kan inte Drottningen rå för vad Hennes far var medlem i så smutskastningen handlar om att misskreditera kungahuset för att försöka göra det impopulärt och få bort det. Men genom att lägga arvsskuld på Drottningen lägger man även arvsskuld på Hennes barn och Kronprinsessan. Om inte media och vänstern var impopulära hos folket innan så är de det efter det skamgreppet.
#37 Juncta Valenta,
Peter Bowins klockrena analys kan man sammanfatta till en mening. ”SD är rasister och som Breivik och det vet vi fastän de försöker dölja det.” Kul att den tilltalar ditt intellekt.
Förövrigt tror jag att du kan skramla med en nyckelknippa men tror aldrig att du har hållit i en dynggrep.
Artiklarna här på Nesmill är av politisk korrekta politiker från sjuklövern, till förkrossande övervägande delen. De anstränger sig till det yttersta för att kleta så mycket skit på SD som möjligt. Kommentarerna är dock en mer blandad kompott och speglar väl ungefär hur befolkningen ser ut. Kolla igenom artiklarna i detta ämne?
Så mycket för liberalism Madon!
Och är detta anledningen till det eviga gnället om näthat? Att folks åsikter kommer fram bland kommentarer, men publicerade artiklar noga kan kontrolleras självklart?
Hej Robert Stenkvist och Johannes Brahe!
Först...det eviga gnället om näthat kan dämpas på bara ett sätt. Att den politiska dialogen på nätet höjer sig upp ur det oformulerade "bläääh" och försöker TÄNKA. Ett *blääääh* är ingen åsikt, det är en emotionell spya. Varken mer eller mindre. Vi behöver definera och resonera. Tydliggöra skiljelinjer och samsyner.
§§§
Ja, ordet "fascist" används alltför ymmigt och oreflekterat inom vänstern. Vi står inför något nytt, som liknar det gamla, men inte är helt likadant. Det är faktiskt en jävla röra! Men som Rasmus Fleischer påpekar, det är inte första gången som olika typer av fascism står mot varandra i konflikt. Hitler & Mussolinis rörelser hade långt ifrån någon samsyn.
"Först och främst är han (anm ABB) fascist. Att andra fascister nu positionerar sig mot honom är inte det minsta konstigt i sig. Detta är knappast första gången i historien som olika fascismer står mot varandra. Vad vi ännu saknar är orden för att tala om Europas två extremhögrar. ”Kontrajihadism” kan tills vidare duga för den ena, den som spänner från bröderna Ekeroth till Anders Breivik. Den andra extremhögern, som sträcker sig från sanningrörelsen till identitärerna, är svårare att benämna med ett gemensamt begrepp.
Polariseringen framträder allt tydligare bland Europas högerextrema partier. Splittringen mellan Sverigedemokraterna och Nationaldemokraterna var ett tidigt exempel. Tysklands extremhöger är tydligt uppdelad mellan kontrajihadisterna i Die Freiheit och nynazisterna i NPD. Veteraner som österrikiska FPÖ och franska Front National har däremot väntat länge med att välja sida, men allt tyder på att de graviterar mot kontrajihadismen. Samtidigt poserar ungerska Jobbik i palestinasjalar medan de anklagar liberaler och socialister för att gå i den judiska konspirationens ledband. Läget är som gjort för att lura motståndarna...
Och motståndarna, vilka är vi? Liberaler, socialdemokrater och vänster. Men knappast de neokonservativa, de mörkblå. De har alltid hat svårt att dra en gräns mellan det blå och det svarta.
Det intressanta är nog inte färgen på alla knäppgökar utan deras totala immunitet mot förnuft och argument. De har en gång för alla bestämt sig. "Det är för många invandrare här". Sen spelar det ingen roll vilka argument som anförs. De är s.a.s. sekundära.
Det är den svartvita världsbilden som är problemet med de högerradikala grupperna. Då deras problemformulering är etnisk och målet en total omstöpning av Europas etniska sammansättning måste man hissa svart varningsflagg.
#41
En fundra, speciellt till Johan E Karlsson. Du skrev: "De har en gång för alla bestämt sig. "Det är för många invandrare här". Sen spelar det ingen roll vilka argument som anförs."
Statsvetare och kultursociologer brukar hävda att fascismens natur är irrationell. Det kan man inte påstå om vare sig konservatism, liberalism eller socialism. De är rationella, principstyrda ideologier. Medan fascism är mångfassetterad och...just irrationell, emotionell, ganska principlös.
Just detta faktum gjorde att en intellektuell "elit" på 20/30/40-talet var fascinerade och intresserade av fascism. På grund av lättheten att styra folket med hjälp av emotioner. För att skapa starka spänningar i känslolivet behovs en tydlig fiende (dom, det onda) och en tydlig kärlek (vi, de goda).
Så det hjälper oss kanske inte att enbart hissa svart varningsflagg och argumentera sakligt?
"Att som i er valfilm framställa muslimska småbarnsmammor med barnvagn som ett hot mot pensionärer är att spela på hat"
Det är inte gratis att föda barn i sverige, även om ingen betalar för det själv. I Usa kan en graviditet och förlossning kosta den enskilde 150 000 kr men inte här. Barnmorska och kontroller är gratis, även ultraljud och fostervattensprover då det behövs. En väldigt okomplicerad förlossning kostar minst 25000 men inte det behöver man heller betala själv.
Sjukpenning får man bara om man har jobbat och skaffat sig ett SGI föräldrapenning får man om man har PUT och får barn.
Att invandrare kommer från kulturer där det är manligt att ha många barn gör att just den delen kostar pengar för samhället, om man hade fått betala för sin förlossning på samma sätt som de gamla måste betala för hemtjänst och sitt rum på hemmet så hade det varit mer rättvist fördelat Bowin.
Det finns skillnader som du inte vill se Bowin och mycket har att göra med att Sverige blir mer teokratiserat med.
Jag svarade dig i BLT men blev bortcensurerad det blir jag nog inte här så tack för att du vågar skriva här och inte bara bakom dagspressens skygglappar.
#34 Gunnel
På vilket sätt är en ideologi farlig? En ideologi är ingenting utan dess anhängare, det är bara en hög papper om den finns nedtecknad, om den inte finns nedtecknad är den ingenting.
Det står öga för öga, tand för tand i Bibeln men de orden är inte farliga så länge ingen bryr sig om dem och verkställer dem eller hur?
Ska alla kristna med skämmas för att de och Breivik läste i samma bok?
Bara för att SD är emot multikulturalismen och tycker att sossarna i Norden har fört en ansvarslös invandringspolitik, och Breivik händelsevis råkar dela den uppfattningen är det liktydigt med att SD skulle ha backat upp honom i hans gärningar?
Har påven bett om ursäkt för alla brott i Guds namn?
Gunnel Gomer. Jag håller helt med dig.
Fascismen är tom på analys. Kvar finns bara viljan till makt och underkastelse för dom som inte har makten. Fascismen är auktoritär. Istället för argument skall man blint lyda auktoriteter som polis och militär.
Den gamla fascismen byggde på att etablerade institutioner som stat och kyrka skulle bevaras men att produktionen skulle organiseras i korporativistisk anda. I (någorlunda) modena fascistiska stater som falangisternas Spanien fram till 1975 och Chile fram till 1989 har också näringslivet tillåtits och uppmuntrats. I motsats till nazismen är fascismen inte samhällsomstörtande på så sätt att hela samhället genomsyras av ideologin.
Men gemensamt är en styrd media som bara sprider propaganda, en stark "vi och dom känsla" och att alla andra politiska röster tystas genom stenhård repression.
Sd:s valfilm och radioreklam (som väl bara är ljudspåret ur filmen) är exempel på propaganda. De bygger enbart på simpelt "vi och dom"- tänkande och vädjar enbart till känslor.
Så det inns likheter mellan fascism och Sd:s ideologi men det som skiljer är det totalitära draget och polisstaten även om Sd är det parti som vill ha markant hårdare tag mot brottslingar.
#44
Jo, så är det Maria.
Ideologier är tankesystem. Men tankar är inte farliga. Det som kan vara farligt är HUR man tänker och hur detta senare påverkar ens handlingar.
SD behöver inte be om ursäkt för vad Oslo-terroristen gjorde. Han ensam bär skulden. Men SD bär ansvaret för framtiden - att inte fortsätta upprepa samma hatiska tugg som uppfyllde honom.
När jag skriver att rasism och fascism är irrationella politiska rörelser, så är det själva känslointensiteten, bristen på reflexion och människorättstänkande som är det skrämmande.
En människa som troskyldigt säger: - Allt jag vill är att få leva i ett judefritt Europa så att vi slipper ifrån de här underutvecklade semiterna, som bara våldtar, snyltar, rånar och förstör vår trivsel...så att vi kan få det lika bra som förr...bara vi riktiga människor, tillsammans.
Då vidgas min ögon av fasa.
Kan du förstå min rädsla för sådant prat?
Ideologiskt skulle jag placera SD i mitten.
Men man kan också göra en analys på den auktoritära -frihetliga skalan. Där ligger Sd avgjort mer åt det auktoritära hållet.
Så resultatet blir en skvader, en auktoritär center eller mittenradikal.
Om man tänker sig ett liberalt parti, lite småborgerligt kanske och så tar man bort tolerans och humanism och lägger till lite nationalism och anti-etablissemang.
Vad får man, jo DF och SD
Ideologiskt skulle jag placera SD i mitten.
Men man kan också göra en analys på den auktoritära -frihetliga skalan. Där ligger Sd avgjort mer åt det auktoritära hållet.
Så resultatet blir en skvader, en auktoritär center eller mittenradikal.
Om man tänker sig ett liberalt parti, lite småborgerligt kanske och så tar man bort tolerans och humanism och lägger till lite nationalism och anti-etablissemang.
Vad får man, jo DF och SD
#40 Gunnel Gomér,
Tack för ditt för en gångs skull mycket intressanta inlägg.
#41,45,48 Johan E Karlsson,
Tack för intressanta analyser.
Att i det här läget redan kunna avgöra om Breivik i slutänden kommer att hamna i något av fascistfacken är att ta ut saker på förhand. Det finns inga samlade mer vetenskapliga analyser av manifestet och ingen psykundersökning än vad jag vet. Skulle Breivik sedan anses vara frisk skulle jag bli mycket förvånad. Samtidigt lättad betr. fler andra medmänniskors hälsotillstånd, för om han vore frisk så får man anse att de flesta, bl.a. Bjurwald och Aftonbladets Marteus, definitivt också är friska.
Det vore fel att kleta t.ex. RAF på vänsterpartiet eller IRA på katolska kyrkan så jag förstår inte varför någon tror att kopplingen Breivik - SD skulle vara legitim.
Gunnel, din beskrivning av det nationella och högerextrema landskapet i Europa är jätteintressant. Att det finns kontakter mellan vissa av dem är ett känt faktum. Och det är väl bra då, att alla på den högra scenen inte kommer överens.
Sverigedemokraterna räknas dock ideologiskt till mitten.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=503&artikel=3985234
Det är ett parti som vurmar för det gamla folkhemmet,
http://www.youtube.com/watch?v=7dwmYzZwxrQ
konservativt, märkbart israelvänligt, distinkt islamkritiskt, övertygande avståndstagande från både mångkultur och extremism och inte rasistiskt.
http://www.youtube.com/watch?v=YmL6CCqw3sE
I bifogade länkar redogörs på ett intressant sätt hur media försökt smutskasta sd och framförallt systematiskt ljugit i frågan om det mångkulturella samhällsprojektets avigsidor. Filmerna är bara ett par exempel, det finns fler, dessa här är av lite sämre bildkvalitet och två-tre år gamla men trots sin hemmakvalitet mycket talande och intressanta.
Analyser Jan Mild:
http://www.youtube.com/watch?v=HUrWXEOvC94
http://www.youtube.com/watch?v=VDY1R_f7Kmo&feature=related
“Lögnarna”
http://www.youtube.com/watch?v=UF-vmcaI_mk&feature=related
#41,45,48 Johan E Karlsson,
Du verkar ha god analytisk förmåga så det blir en kontrast när du även skriver ”Det intressanta är nog inte färgen på alla knäppgökar utan deras totala immunitet mot förnuft och argument. De har en gång för alla bestämt sig. "Det är för många invandrare här". Sen spelar det ingen roll vilka argument som anförs. De är s.a.s. sekundära.”
Det är precis det vi anklagar förespråkarna för mångkultur och förnekarna av islamisering för; Att inga argument biter, att bara dåliga eller inga argument bollas tillbaka – vilket är oerhört frustrerande. Vi på andra sidan debatterar ju inte för intet. Sedan är ju många av oss invandrare själva, vilket ingen hittills har fällt en enda kommentar till vad jag har sett!?
Jag vill övertyga eller övertygas, åtminstone är målet att lyckas med det till vissa delar.
Så jag måste fråga; Alla argument innefattande kostnader för asylinvandring och brottsstatistik, vilka du vid det här laget måste ha kommit i kontakt med, händelserna i London, Oslo, dina egna erfarenheter, nyhetsrapportering, samt debattartiklar av Gudmundsson, Neuding mfl. Varför biter inte de argumenten på dig/er? Och vidare; Vilka argument har du för att vi bör fortsätta med dagens asylinvandring från mena-länder?
Det hade varit oerhört intressant att få några argument för det. Jag har debatterat i veckor utan att få ett enda vettigt svar annat än; SD är fascistiskt och sd-sympatisörer inskränkta. Ge mig vettiga argument. Övertyga mig och befria mig.
Jimmie Åkessons debut i riksdagens talarstol
http://www.youtube.com/watch?v=0F-TV65A7ng
Jimmie Åkesson (SD) - Första partiledardebatten 2011 Björklund, Hägglund
http://www.youtube.com/watch?v=GReHH-Dfas0&feature=related
Ohly (v) vs Åkesson (Sd) partiledardebatt 19 Jan 2011
http://www.youtube.com/watch?v=nGdYtbs9yjU&feature=related
Wetterstrand (Mp) vs Åkesson (Sd) partiledardebatt 19 Jan 2011
http://www.youtube.com/watch?v=2QJfFToxVQo&feature=related
Sahlin (s) vs Åkesson (Sd) partiledardebatt 19 Jan 2011
http://www.youtube.com/watch?v=p_l7yjBWdMY&feature=related
Reinfeldt (m) vs Åkesson (Sd) partiledardebatt 19 Jan 2011
http://www.youtube.com/watch?v=DUslX2Rudo0&feature=related
Gunnel Gomer skriver
En människa som troskyldigt säger: - Allt jag vill är att få leva i ett judefritt Europa så att vi slipper ifrån de här underutvecklade semiterna, som bara våldtar, snyltar, rånar och förstör vår trivsel...så att vi kan få det lika bra som förr...bara vi riktiga människor, tillsammans.
Då vidgas min ögon av fasa.
Kan du förstå min rädsla för sådant prat?
Men Gunnel om dessa semiter verkligen skulle göra sig skyldiga till det du skriver skulle du ändå vara rädd för den som vågar säga det högt? Borde du inte vara räddare för de människor som både snyltar och våldtar. Kom sen inte med påståendet att det finns det svenskar med som gör för då får det den betydelsen att det är en rättighet att vara kriminell i samma procentsats som svenskar är det.
Om man har fått skydd i ett land ska man väl inte utsätta det landet för våldsbrott inte heller ättlingarna till de som har fått skydd ska göra det.
Gunnel ditt prat gör mig förbryllad.
Nej, jag är inte rädd för att studera "verklighetens natur" Maria. Sakorienterat sökande efter kunskap (sanning så långt vi kan få fatt på den) är en hörnsten i demokrati.
Faktum är att jag står som författare till en statlig rapport från tidigt 90-tal...den första som redovisade kunskap om narkotikamissbruk och narkotikabrottslighet hos invandrare.
http://www.biblioteket.stockholm.se/default.asp?id=8227&extras=371102%2FID
Och nej...det är ingen "rättighet" för invandrare att begå brott i samma utsträckning som svenskar. Å andra sidan existerar ingen medborgerlig skyldighet att vara mer laglydig heller.
Lika-behandlingsprincipen är vad som ska gälla. Brott är brott.
SDs statistiska uppgifter om brottslighet och våldtäkter är ofta riggad lögn...felaktiga siffror beräknade på vanvettiga bastal. Bara rasister tror omedelbart på lögn-siffror. Vettigt folk kollar efter och söker fakta så gott det går.
Leif GW Persson är en som verkligen försöker...men hans sakliga röst drunknar i SD-bruset. Den säger: 19 av 20 människor i det här landet lever hederliga liv och sköter sitt och de sina - oberoende av om de är svenskar eller födda utomlands. Det är den övergripande "sanningen".
#47
Johan E Karlsson...en fråga:
Vad är "mitten"?
Det står klart för oss alla att SD politiskt står för många "kärnvärden" i ordinär skandinavisk välfärds&trygghetsuppfattning. Frågan är vilka partier som INTE gör det?
Jag kan tänka mig de mest fundamentalistiska nyliberalerna och anarko-syndikalisterna inte uppfattas så, men de flesta politiska partier uppfattas så. Det är mest "storleksordningen" på välfärd&trygghet som skiljer.
SD är dock också ett tydligt extremistiskt och rasistiskt parti. Det hänger samman med grundanalysen av både dagens bekymmer och lösningen på dess bekymmer. Islam (och enskilda personer, födda i Asien och Afrika) måste bort ur samhället, ja ur hela Europa. Annars hotas vi av undergång som nation/kultur.
SD är också ett tydligt anti-demokratiskt parti. Demokrati innebär inte bara "att rösta", dvs. majoritetsstyre. Demokrati innebär ett helt knippe människorättsliga juridiska avtal...likartade i hela västvärlden i grundlagar etc. SD vill avskaffa/skriva om en hel del av dessa avtal. Många av de politiska krav som formuleras innebär en nedmontering av de rättsprinciper som har instiftats för att skydda "allas lika värde".
SD säger uttalat och offentligt att alla inte har eller ska tillåtas få lika värde och rätt.
Det gör SD till ett extremistiskt parti. Även om folkhemsideal, röda stugor, folklig kultur mm inte är det minsta extremistiskt.
Johannes Brahe: Du lyckas inte övertyga mig om att gå över till din konservativa ideologi.
Jag uppskattar att du vill debattera men några av dina rader är bara konstiga.
Och vad i hela fridens namn har Breiviks sjukdomsbild med Bjurwald och Marteus som kritiserar SD?
Sen vet jag inte vad upploppen i London har för koppling till den här debatten. Det är för tidigt att dra några slutsatser om etnisk tillhörighet och invandring i London. Vi vet alla att upploppen var en demonstration mot polisen efter en dödsskjutning som senare urartade och togs över av personer som inte hade något med demonstrationen att göra.
Polisens agerande är ett stort frågetecken.
Vi har uppenbarligen olika åsikter om och erfarenheter av invandringen och mångkulturen.
Jag hävdar inte att den är problemfri. Nästan inget är.
Men så länge vi är öppna mot omvärlden och har demokrati ser jag inget realistiskt alternativ.
Sen är det egalt varifrån invandringen kommer. Om den kommer från Asien eller Afrika spelar ingen roll för mig. Det är ju till syvende o sist individens egenskaper som är viktiga.
Jag har inga synpunkter på vissa etniska grupper och jag tror inte det går att skräddarsy invandringen till en specifik grupp som av någon anledninng Sverige vill ha mer av.
Invandringens kostnader har diskuterats flitigt. Jag har sett siffror på alltifrån -267 miljarder en fjärdedel av Sveriges statsbudget till plus på flera mljarder.
-267 miljarder verkar helt orimligt. Kostnaden beror i hög grad på den demografiska strukturen både hos den inhemska befolkningen och invandrarna. Den beror ju också på hur många som utvandrar och inte betalar skatt i Sverige.
Den största delen av migrationen sker ju från och till EU och våra grannländer. och den går knappast att reglera.
Gunnel Gomer, 2002 var SD ett litet obskyrt högerextremistisk och främlingsfientligt parti men även om det finns märkliga figurer kvar från den tiden så har partiet rört sig mot mitten. Samtidigt finns det extremistiska drag kvar (du nämner fixeringen vid islam) och en politik som i praktiken är ogenomförbar.
Sen återstår det ju att se om SD har en bild man visar upp utåt och en helt annan internt.
#54
Ja, det finns en bild utåt och en annan internt. Jag lyssnar till rösterna i nät-debatten - sedan 5 år (så jag är inte nybörjare i dialog/gräl med SD precis). Jag lyssnar till dem som säger sig vara medlemmar i eller ha röstat på SD. Vad de själva konkret föreslår, vilka andras politiska förslag de stödjer.
Det skiljer sig rätt kraftigt från partiprogrammets välfriserade formuleringar, men liknar mycket SDs valfilmer, särskilt den från 2006.
Efter Oslo-händelserna skrev jag: Det är nu som det stora sorteringsarbetet börjar på allvar. Att skilja ut de fascistiska agnarna från det demokratiska vetet.
Alla SDare är inte anti-demokrater. Långt därifrån. De främlingsängsliga, men demokratiskt sinnade SD-människorna ska vi hantera med ömhet. Men de riktiga, målinriktade fascisterna...hur sjutton ska vi bemöta dem?
Gunnel Gomér #52:
Det här är nog dina egna fantasier om SD. Jag har inte intycket att SD är helt verklighetsfrämmande med noll koll vilket de vore om din beskrivning skulle stämma. Jag har följt flera riksdagsdebatter och läst på SD's riksdagsblogg. Du skriver:
"SD är dock också ett tydligt extremistiskt och rasistiskt parti. Det hänger samman med grundanalysen av både dagens bekymmer och lösningen på dess bekymmer. Islam (och enskilda personer, födda i Asien och Afrika) måste bort ur samhället, ja ur hela Europa. Annars hotas vi av undergång som nation/kultur."
Nej, det menar inte SD, det vore helt orealistiskt. Det går inte att få bort folk som bor här och fått lov att bo här mot deras vilja. Det skulle innebära inbördeskrig. Däremot vill SD att man ska begränsa invandringen från muslimska länder eller när det gäller sådana som inte kan klara sig i vårt samhälle på normalt sätt. Enligt SD är det bättre att satsa på att hjälpa sådana flyktingar på plats än att ta hit dem.De vill dessutom begränsa arbetskraftsinvandringen så länge det är arbetslöshet här och satsa på utbildning av arbetslösa.
"Demokrati innebär ett helt knippe människorättsliga juridiska avtal...likartade i hela västvärlden i grundlagar etc. SD vill avskaffa/skriva om en hel del av dessa avtal. Många av de politiska krav som formuleras innebär en nedmontering av de rättsprinciper som har instiftats för att skydda "allas lika värde"."
Många länder har samma internationella avtal som Sverige, men har mindre invandring. De bryter naturligtvis inte mot dessa avtal. Att en restriktivare invandring skulle bryta mot dessa avtal är en svensk övertolkning.
SD vill att svensk invandringspolitik ska vara i paritet med andra länders, främst Danmarks.
"SD säger uttalat och offentligt att alla inte har eller ska tillåtas få lika värde och rätt."
Nej, SD har inte sagt att att alla inte skulle ha samma männoskovärde. Det innebär dock inte alla rätt att bosätta sig i Sverige och under många år bli försörjda av det arbetande folket. Naturligtvis har inte alla denna rätt.
SD är varken rasistiskt eller extremistiskt utan har båda fötterna på jorden, det är min uppfattning.