Så enligt artikelförfattaren är Islam det stora problemet, då homofoba, religiösa supremacister importeras till Sverige, som kommer från medeltida kulturer. Det finns säkert många fans här på Newsmill för den typen av åsikter, inte minst bland de många Sverigedemokraterna som huserar här och får sina åsikter publicerade utan betänkligheter. Anders Breivik reagerade helt enkelt på ett ohållbart samhälle och tog till våld mot ett hot från människor med medeltida normer och värderingar. Man undrar verkligen vad för sälllskap någon umgås i för att skriva så enkla förenklingar av verkligheten.
Permalänk | Anmäl
Terry K, 2011-08-07, 16:43
Bra artikel, Bahareh Andersson.
Dock bör huvudorsaken till alla systematiska invandrarproblem nämnas, nämligen VOLYMEN.
Det är ANTALET invandrare som är grundproblemet.
Om antalet hade anpassats till vad Sverige klarar av att hantera så hade vi inte haft några systematiska problem.
Så alla som gapar om rasism och främlingsfientlighet, det handlar inte om det utan om att man inte kan ta emot hur många som helst.
Det är gott med hamburgare men äter man tio BigMac & Co varje dag så blir man sjuk och till slut dör man.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-08-07, 16:44
"Ett samhälle som blundar för tvångsgifte, hedersvåld och religiös intolerans serverar högerextrema krafter argument mot oss invandrare."
De som inte blundar för tvångsgifte, hedersvåld och religiös intolerans definieras i Sverige som "högerextrema krafter".
Så tyvärr är det nog kört, Bahareh Andersson. : (
Permalänk | Anmäl
Magnus Mattsson, 2011-08-07, 16:42
"Så enligt artikelförfattaren är Islam det stora problemet..."
#1 Terry K. Kan du inte tänka dig att det finns andra skäl än rasism för att många svenskar inte vill få det så som det ser ut i den muslimska världen?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-08-07, 16:47
Bo T, dig går inte att argumentera med. Du pratat om "islamisering" av Sverige trots att det är knappt 5 procent muslimer i landet. Precis som jag sa, artikelförfattaren har säkert många fans här. Vad jag inte förstår är att människor inte ens lär sig av en massaker som den i Norge och att vad som hände beror på ett otyglat hat mot främlingar.
Permalänk | Anmäl
Terry K, 2011-08-07, 16:51
#4 Bo T, han avfärdar dessutom styrelseledamoten i Nätverk mot hedersrelaterat våld som Sverigedemokrat.
Man upphör aldrig att förvåna sig över folks fördomar och inskränkthet.
Permalänk | Anmäl
Nurmela, 2011-08-07, 16:54
Ok, #5 Terry K, så du menar att folk som inte vill ha det som i den muslimska världen när "ett otyglat hat mot främlingar"?
Tror du ens själv på det?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-08-07, 16:58
Jag har inte sagt att hon är Sverigedmokrat, Nurmela, om du kan läsa svenska. Vad jag sa är att det finns många Sverigedemokrater som skulle gilla den här artikeln, vilket också har visat sig vara korrekt. Bara för att att man är med i ett nätverk mot hedersrelaterat våld ger det inte en automatiskt legitimitet att yttra sig fördomsfullt om andra människor, vilket artikelförfattaren uppenbarligen gör på ett mycket svepande sätt.
Permalänk | Anmäl
Terry K, 2011-08-07, 17:00
Hat mot främlingar...
Jag blir så TRÖTT.
HATET gentemot svenskar då? Varför i hela friden glöms detta ALLTID bort? Tala om ALLA problem, inte bara en sida av myntet.
Diskriminering gentemot svenskar är utbrett, likaså rasismen du råkar ut för endast på grund av att du omfamnar svensk kultur.
Huvudproblemet ligger i massinvandringen och ANTALET rasister vi importerar årligen.
Permalänk | Anmäl
u_13581, 2011-08-07, 16:57
#5 Terry K,
Enligt statliga ungdomsstyrelsen lever 70.000 ungdomar i Sverige i hederskulturer och varje år skickas ett antal 15åringar till sitt förra hemland för tvångsäktenskap, och om dom vägrar riskerar dom att mördas.
Då artikelförfattaren tar upp detta börjar du gasta om rasism, islamofobi och sverigedemokrater- och genom det beteendet visar du att jag har rätt i min kommentar #3.
Att det bara finns 5 % muslimer i landet är alltså en bra anledning att strunta i dessa 70.000 människor, enligt dig?
Och massakern i Norge har ingenting med religiös intolerans och hedersvål i Sverige att göra, så den finns det ingen anledning för dig att ta upp.
Permalänk | Anmäl
Magnus Mattsson, 2011-08-07, 16:58
#5 Nej, det handlar inte om hat mot "främlingar". Vilken förenkling... Om något, så handlar det om ett hat mot primitiva människor som inte passar in i ett modernt och civiliserat samhälle. Det finns knappt något hat mot östasiater tex, då dessa kommer från någorlunda civilserade länder med en okej utbildning och vet därför hur man ska bete sig.
Att muslimer bara är 5% har inget med saken att göra när ledande politiker böjer sig för islamisters krav eller när myndigheter stödjer islamistiska organisationer eller idéer. Dessutom så är det 5% idag. Men med fortsatt invandring kommer den siffran öka.
Permalänk | Anmäl
jon79, 2011-08-07, 16:58
Du talar i gåtor, #6 Nurmela.
Kan inte du istället räkna upp allt fantastiskt som Sverige och svenskarna får tack vare den storskaliga invandringen från MENA som kostar X antal miljarder kronor om året.
Jag är inte sämre än att jag kan ta sakargument.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-08-07, 17:03
"Att rättfärdiga rasism med att de har fog för sitt hat är okänsligt."
Ja, fakta kan vara stötande för en del, #8 Ali Khalil.
I det här landet håller vi dock sakargument högt, det är en del av vår kultur, än så länge har ju inte islamiseringen gått så långt att yttrandefriheten är helt kvävd.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-08-07, 17:08
Terry K: Var är dina argument? Allt jag ser är panikslaget tyckande som inte tillför artikeln något av värde. Föga förvånande drar du också iväg på sjukdomsspåret i brist på andra infallsvinklar.
Permalänk | Anmäl
u_16548, 2011-08-07, 17:09
# 11 artikeln handlar just om incidenten i Norge, det står i rubriken. Så det är högst relevant i diskussionen. Vad jag vet var det inte muslimer som dödade mer än 100 människor. Eller är Anders Breivik muslim?
Hedersflyktingar avvisas från asyl i Sverige.
Permalänk | Anmäl
Terry K, 2011-08-07, 17:11
#14 Terry K. 5% av 9 miljoner är 450.000 personer.
Med tanke på vad EN människa med adekvat beväpning kan åstadkomma så är 450.000 personer ganska mycket.
Eller hur?
Jag förslår att du börjar räkna upp allt fantastiskt som Sverige får tack vare den storskaliga invandringen från MENA som kostar X antal miljarder kronor varje år.
Det krävs nämligen en del för att väga upp alla problem.
Om du påstår att din invandring är helt ofarlig så föreslår jag lite dagsaktuell läsning från England: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4634773
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-08-07, 17:14
#17 Terry K
Är det någon slags ryggmärgsinstinkt hos dig att börja yra om rasism och sverigedemokrater så fort någon påpekar någonting negativt eller problematiskt med invandringen/mångkulturen?
Hur har du i såna fall tänkt dig att problemen med tvångsgifte, hedersvåld och religiös intolerans ska lösas, ifall ingen får prata om dom?
Permalänk | Anmäl
Magnus Mattsson, 2011-08-07, 17:16
F.ö. Terry K, så hade det varit lika allvarligt om det hade varit hundratusentals invandrade blonda norrmän som förökade sig okontrollerat och levde på bidrag och kriminalitet.
Som Bahareh Andersson skriver handlar det inte om rasism och främlingsfientlighet i grunden utan om reella problem som invandringen genererar.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-08-07, 17:31
Att fredagen den 22 juli blev en svart dag i Norges och Europas historia berodde på att en narcissistisk ung man gick över alla gränser när han beslöt sig för att utsläcka så många människoliv som möjligt, skrattande och jublande medan han gjorde det. Det finns inget som kan rättfärdiga detta lika lite som någonting kan rättfärdiga en självmordsbombares dåd.
Permalänk | Anmäl
Peter Anderson, 2011-08-07, 17:29
"Det finns inget som kan rättfärdiga detta lika lite som någonting kan rättfärdiga en självmordsbombares dåd."
Intressant, #22 Peter Anderson. Varför håller då inte sossarna minneshögtider för alla som mördas av muslimska självmordsbombare?
Är vissa offer värda att lyfta fram mer än andra?
Ja, om man sympatiserar med den ena eller andra parten i ett krig så är det helt normalt med en snedvriden i propaganda som förstorar motståndarnas brott och förminskar den egna sidans.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-08-07, 17:43
Tvångsgifte och ”hedersvåld” har ingenting med kultur att göra. Om en svensk man slår sitt barn eller våldtar sin hustru kallar vi inte det för kulturrelaterat våld eller våldtäkt. Och de har inte att göra med att de senare inte har med kultur att göra (det har de åtminstone delvis), utan för att kultur inte är relevant.
Vi förväntar oss att kristna män inte är slavar till sin kultur.
Men vi har inga såna förväntningar på muslimska män. Istället ses muslimska män som lägre stående varelser, kanske inte ens fullt mänskliga. Precis som att djur är slavar under instinkten så är den muslimske mannen slav under religion och kultur.
Permalänk | Anmäl
u_3826, 2011-08-07, 17:47
#23 Bo T, menar du att socialdemokraterna och al Qaeda är på samma sida?
Permalänk | Anmäl
u_3826, 2011-08-07, 17:48
#23 Bo T
Guillou, Bjurwald och Boethius är namnen på 3 stycken svenska journalister som kom fram till att självmordsbombaren Abdulwahab utförde sitt terrordåd bland annat beroende på
*diskriminering
*utanförskap
*arbetslöshet
*kriget i Afghanistan
Sådana analyser lyser med sin frånvaro när det gäller Breivik och hans dåd...
Permalänk | Anmäl
Magnus Mattsson, 2011-08-07, 17:52
#24 Peter H
Helt rätt.
Feminismen,jämställdheten och kvinnosynen i kurdistan är minst lika utvecklad som feminismen,jämställdheten och kvinnosynen i Sverige.
Lagarna och traditionerna - och därmed även normerna- är också likadana.
Tycker man något annat så är man rasist.
Permalänk | Anmäl
Magnus Mattsson, 2011-08-07, 17:59
#28 Tror du behöver lära dig läsa.
Permalänk | Anmäl
jon79, 2011-08-07, 18:15
Bra att du vågar skriva om baksidorna med den muslimska världens kultur Bahareh! Men var finns de konkreta lösningarna på problemet?
Det är lätt att säga att nu ska vi se till att dessa invandrare respekterar fundamentala västerländska värderingar om individens frihet osv., men faktum är ju att många invandrare i områden som Rinkeby och Rosengård i praktiken lever i en separat värld utanför det svenska samhället - och att detta är en växande värld. Enligt amerikanska Pew Research Center kommer den muslimska andelen av Sveriges befolkning troligen att ha fördubblats om tjugo år och med nuvarande utveckling är etniska svenskar bara en minoritet bland andra om 40-50 år. Med andra ord: samhällets förmåga att utöva tryck för anpassning är hastigt avtagande.
Kanske vore det en bra idé att åtminstone lyssna på brittiska Labours ideolog Maurice Glasman då han konstaterar: ”Vi måste erkänna att det har skett stora samhällsförändringar och att det krävs en period för konsolidering där vi lär känna varandra.” (SvD 27/4 -11)
Källor:
http://pewforum.org/future-of-the-global-muslim-population-regional-euro...
http://affes.wordpress.com/2010/09/05/svenskar-i-minoritet-ar-2050/
Permalänk | Anmäl
Magnus Johansson, 2011-08-07, 18:20
Grattis! Du är officiell rasist, islamofob och stödjare av terrorism enligt PK-kyrkan. Naturligtvis har du 100% rätt, klankultur och politisk islam har ingen plats i Sverige, kriminella skall utvisas fort och barbariet stoppas.
Permalänk | Anmäl
Anna Frick, 2011-08-07, 18:36
Flera av inläggen är gjorda på mycket låg nivå - varför inte bearbeta och tänka efter innan trycka iväg ett inlägg. Flera kommentatorer ligger på gränsen på acceptabelt - hur klarar ni er i personliga kontakter? Vad säger er närmaste omgivning om er stil?
Permalänk | Anmäl
Karin Florin, 2011-08-07, 18:36
#32 Gunilla Madegård
Varsågod;
http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A5ngkultur
hoppas det klarnar.
Permalänk | Anmäl
Magnus Mattsson, 2011-08-07, 18:36
#34 Varför inte svara direkt på de kommentarer du anser vara på "låg nivå"? Din kommentar bidrar inte med något.
Permalänk | Anmäl
jon79, 2011-08-07, 18:41
Hej Bahareh!
Jag tror att du begår misstaget att inte kunna skilja på "i allmänhet" och "i synnerhet". Att inte skilja på regel och undantag.
I regel hedersmördar invandrare inte varandra och i regel avskyr invandrare barnäktenskap och våldtäkt. Så mycket ogillande finns att bara promillen av dem som bor i landet begår sådana brott.
Men det händer! Och då måste vi stå upp för svensk lag...utan att hemfalla åt generaliseringar och tillskriva hela grupper onda avsikter.
Om du tillåter mig att hårdskruva din egen argumentation i artikeln, jag citerar med smärre förändringar i texten:
"Pedofil pornografi, mång-knulleri och otrohet, oskuldskontroll, homofobi och muslim-förakt odlas fritt under svenskhetens vackra paraply, medan människorätts-politiken står handfallen. "
Är det en beskrivning i allmänhet av Sverige? Eller i synnerhet?
Var ska vi lägga ansvaret för att svenskar gör sånt här...mot varandra?
Jag ställer frågorna...för att vi ska kunna RIKTA motåtgärderna rätt och effektivt. I övrigt är du & jag systrar i feminism :-)
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-08-07, 18:49
Jag måste fråga er som är för multikulti och Islamiseringen av Sverige hur ni(oftast) kan vara feminister? Kan ni förklara för mig hur en ideologi(religion) likt Islam är ok men den svenske vite mannen är för jävlig? Hur kan människor långt ut på vänsterkanten vara så nära(skydda) Islam långt ut på högerkanten? Hur kan ni vara så nära varandra i denna fråga? Hur kan man som vänsterkvinna och feminist tycka det är helt ok med att mannen "kungen" i familjen men sen klaga över att det inte sitter tillräckligt med kvinnor i de svenska styrelserummen? Att hänga ut den svenska vita mannen(Gunilla)som hemsk och jävlig när Al Shabab inte låter organisationer ge deras egna mat? Jag måste vara bra korkad eller så är det hyckleri i den högre skolan från många vänstermänniskor. Kan ni feministvänstergenusanhängare förklara för mig? Jag förstår inte skillnaden på att den totalt förvirrade ABB är mörkrets man men alla självmordsbombare är bra(ok). Eller det är så att ni gör skillnad på människor och människor. Eller det är så att ni vänsterfolk bara inte gillar frihet? Och USA? Det kanske där ni funnit varandra? Jag har ställt liknande frågor innan men inte fått ett enda svar! Däremot så har insändaren försvunnit...
Permalänk | Anmäl
Micael Johnsson, 2011-08-07, 19:03
Karin Flodin #34
Bahareh Anderssons inlägg i den galna debatten som pågår är det bästa och klokaste som går att läsa de sista 17 dagarna.
"Flera av inläggen är gjorda på mycket låg nivå - varför inte bearbeta och tänka efter innan trycka iväg ett inlägg. Flera kommentatorer ligger på gränsen på acceptabelt - hur klarar ni er i personliga kontakter? Vad säger er närmaste omgivning om er stil?"
Kommentarerna tyckte jag höll standard fram till #31 ungefär.
Är det Madegård och Gomer du syftar på?
Permalänk | Anmäl
lorentz brydolf, 2011-08-07, 19:05
@Gunilla Madegård, #32
"Skulle ngn vänligen vilja förklara för mig vad som egentligen menas med det "mångkulturella" samhället till skillnad från det sk "mulikulturella"."
Jag anser att prefixen "mång" och "multi" är ekvivalenta och utbytbara. Att säga mångkultur är enligt min mening samma sak som att säga multikultur.
"Och vad det slags samhälle som antas vara det rätta alternativet till det "mångkulturella" i så fall ska kallas.
Det "monokulturella" - eller vaddå?"
Ja, det är monokultur som är alternativet. Men naturligtvis måste man inte ha allt eller inget på alla plan. Samhället kan vara monokulturellt vad gäller centrala värderingar, men mångkulturellt vad gäller ytliga kulturella fenomen som t.ex. matkultur.
Faktum är att det knappast är förekomsten av olika matkulturer som avses när mångkulturen kritiseras. Hade mångkultur enbart handlat om förekomsten av många olika matkulturer i landet så hade mångkulturen inte varit något problem.
Men kultur är så mycket mer än mat, det är bl.a. hela värderingssystem, sociala koder, oskrivna regler, osv. Och då blir det plötsligt ganska problematiskt att ha många olika kulturer nära inpå varandra.
Permalänk | Anmäl
Init, 2011-08-07, 19:03
#2 Bo T - Naturligtvis har volymen en stor betydelse. Men den stora invasionen har ju varit folk med totalt andra seder och värderingar än våra. Länder som Somalia, Afghanistan och Irak hör ju inte till toppen på utvecklingsligan om vi säger så. Vad har en analfabet från Somalia att erbjuda Sverige? Naturligtvis kan man inte jämföra detta med en invandring från vår egna kulturkrets.
Permalänk | Anmäl
Anders Erlandsson, 2011-08-07, 19:17
Bahareh Andersson, Sara Mohammad, Hedi Bel Habib, Nima Dervish, Dilsa Demirbag-Sten...
Typiskt "unkna" Sverigedemokrater och islamofober hela bunten, eller? Jag tycker inte det.
I mina mörka stunder tänker jag istället så att "den tanklösa eller dumma eller kanske likgiltiga toleransen som politiker och samhället visar", som Bahareh Andersson skriver om, kanske ingalunda alls är tanklös, dum eller likgiltig. Kanske är det bara en ny variant av den gamla kända "söndra och härska"-strategin; ett sätt för demokratiska länders ledningar att hålla medborgarna sysselsatta med att slåss mot varandra, istället för att samla sig och kräva det ökade demokratiska inflytande den nya tekniken och internet skulle kunna ge dem, kanske genom någon form av direktdemokrati.
I mina "ljusa" stunder tänker jag som Bahareh Andersson: att våra politiker bara är tanklösa dumma eller likgiltiga...
Permalänk | Anmäl
John H Nilsson, 2011-08-07, 19:18
"Ett samhälle som blundar för tvångsgifte, hedersvåld och religiös intolerans serverar högerextrema krafter argument mot oss invandrare " stod det i inledningen.
Inte bara högerextrema, Bahareh Andersson, utan även vi andra som inte ens är "höger" eller "extrema" Bra artikel för övrigt!
Permalänk | Anmäl
Alvin Stoltz, 2011-08-07, 19:19
#37 Hedersmord är ovanliga. Det är däremot inte hedersrelaterat förtryck och våld. Det är extremt vanligt.
Författaren gör dock misstaget att tro att det är därför högerextremism ökar.
Permalänk | Anmäl
jon79, 2011-08-07, 19:31
Artikelförfattaren har missuppfattat. Det som hon ser som problem och baksidor ÄR mångkulturen. Det ska vara så. Politikerna och författaren vill ha helt olika samhällen. Artikelförfattaren vill egentlgien ha ett samhälle typ det som SD vill ha; Ett där folk har någorlunda lika värderingar, likannade syn på staten och så vidare. 7-klövern med moderaterna och miljöpartiklarna i spetsen vill inte det. Dom vill ha mångkultur. Där har alla rätt att leva i sin egen freakshow och det menar 7-klövren inte är ett problem, tvärtom menar man att det göra landet rikare, bättre och mer spännande.
Artikelförfattaren är egentlgien SDare, utan att ha insett det själv.
Permalänk | Anmäl
Leif D, 2011-08-07, 19:42
Varför ska det vara så svårt att förstå och varför vägrar patentvänstern ta till sig att: Det är inte fel på Kalifatides, Demirbag-Sten, hennes systrar eller familj, Njamko, han eller hon i kemtvätten eller pizzabagaren på hörnet m fl; det är ju inte där skon klämmer.
Sverige ÄR en melting pot och har alltid varit. Men invandringens avarter som är så uppenbara, varför ska det vara så förbaskat stigmatiserande för oss hyggliga människor som påtalar detta?
Varför ska vi ta emot människor som vägrar uppge identitet, hur kommer det sig att grovt kriminella personer med kopplingar till internationell terrororism får stanna kvar här, varför accepterar vi att människor som inte accepterar våra lagar och kastar sten på polisen och brandkåren och framförallt, när våra politiker står upp och säger att så här vill vi ha det, du som är av annan uppfattning är en lägre stående medborgare, du är islamofob, rasist, främlingsfientlig etc
Slutsatsen blir att vi har ett land av sunt tänkande medborgare å ena sidan och å andra sidan en kader av motborgare i journalist/politikerkåren som i slutändan tycks vilja oss svenskar illa; i alla fall inget gott.
Häri ligger pudelns kärna och den är fullständigt oacceptabel.
För att tala med Ulf Nilson: Res motstånd mot galenskapen!
Permalänk | Anmäl
lorentz brydolf, 2011-08-07, 20:08
Helt korrekt, #41 Anders Erlandsson.
Det är förstås mycket dyrare att anpassa människor från krigsområden som är här för att bygga upp sina familjer än invandrare som kommit hit för att arbeta och bli svenskar.
Det jag hävdar är bara att det är volymen av svårintegrerade människor som knäcker oss.
Invandring i rimlig takt är inte fel, inte ens av människor som är annorlunda.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-08-07, 20:15
"Jag tror att du begår misstaget att inte kunna skilja på "i allmänhet" och "i synnerhet". Att inte skilja på regel och undantag."
Bra, #37 Gunnel Gomér, och hur ser det då ut med barnafödandet hos vissa invandrargrupper "i allmänhet"?
Jo, somalier och irakier har dubbelt så många barn som svenskar.
I ALLMÄNHET!!!
Så varför skaffar man barn istället för arbete, i allmänhet?
Varför denna demografiska expansion när man kommer som flykting till ett land där man lever på värdfolkets bekostnad i värdfolkets bostäder och utnyttjar värdfolkets välfärdssystem?
Vad visar det för inställning till värdfolket? Att man är tacksam och att man genast vill göra rätt för sig? Att man vill anpassa sig?
Jag tolkar det som ett extremt aggressivt herrefolksbeteende där man roffar för sig maximalt utan att betala med något.
Hoppas att du tar passningen och börjar diskutera frågan som handlar just om varför vissa invandrare gör som de gör "i allmänhet"?
För det var väl det du ville diskutera...
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-08-07, 20:27
# 47
Klockren betraktelse.
Permalänk | Anmäl
Bertel Kevin, 2011-08-07, 20:28
Är det som händer i Tottenham ett tecken på att alla människor hör ihop. Jag ser det snarare som ett tecken på att man noga ska välja sina grannar.
Permalänk | Anmäl
Robert Pettersson, 2011-08-07, 20:29
Jag tolkar artikelförfattaren som att hon anser att Breiviks handling var en bisarr reaktion på en bisarr situation. Det ursäktar naturligtvis inte vad han gjorde, men det förklarar en del.
Jag delar nog Breiviks oro och uppgivenhet inför vad som håller på att hända i våra länder. Jag anser att han gjorde fundamentalt fel när han begick sina terrordåd, men det är en annan sak. Jag är inte terrorist bara för att jag förmodligen delar en del (helt säkert inte alla) av hans åsikter.
Då det gäller islam så är det tveklöst ett helt eget problem. Vi har bekämpat och tuktat kristendomen till en acceptabel nivå i Sverige (och på flera andra håll i väst, även om det naturligtvis ser olika ut i olika länder), och nu upplever vi hur övertygelseskadade och trosvissa personer flyttar hit i alltför stor omfattning för att vi skall kunna hålla emot de religiösa skadeverkningarna. Det är klart oroande och inget som kan viftas bort med försäkringar om "religionsfrihet" och "en sekulär stat". Allt kan ändras tillbaka til det gamla igen och det kan ske fort.
Permalänk | Anmäl
Lennart Persson, 2011-08-07, 20:51
#40
Hej Init, du skrev:
"Samhället kan vara monokulturellt vad gäller centrala värderingar, men mångkulturellt vad gäller ytliga kulturella fenomen som t.ex. matkultur."
Jag undrar om det inte är just detta som pluralistisk och sekulär samhällsorganisation syftar till? Som vi länge haft som politisk enighet mellan liberaler, socialdemokrater och övrig vänster. Om än bredare i sin syn än enbart t ex matkultur.
Jag tror det.
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-08-07, 20:56
För övrigt håller jag med Anders Erlandsson och Bo T när de påstår att det är kvalitén på invandringen som är avgörande.
Detta diskuteras i stor sett aldrig eller åtminstone nämns det som en underfråga till diskussionen om kvantiteten. Antagligen beror detta på allt kvasihumanistiskt och falskt svammel om "allas lika värde" och liknande. Om man verkligen menade att alla vore lika mycket värda, skulle vi fort som tusan upplösa alla gemenskaper som fungerar skyddande för dess medlemmar. Det gäller allt från EU och enskilda nationer ned till familjenivå. Låter iofs som en komminstisk önskedröm?!
Naturligtvis kan man hävda att alla är lika värda i princip, och kanske hänvisar en del till Gud när man frågar inför vem alla verkligen är lika värda. I praktiken ser det dock annorlunda ut och det vet alla vuxna människor.
Permalänk | Anmäl
Lennart Persson, 2011-08-07, 20:59
Tänk om man kunde redigera här på Newsmill, eller kan man det?
"komminstisk", ja ni vet vad jag egentligen menar...
Permalänk | Anmäl
Lennart Persson, 2011-08-07, 21:00
#54
Olle, du skrev:
"- Vi måste slänga ut de radikala muslimerna. "
Tja, vem gillar islamister?
Men till den konkreta frågan som kräver svar: Hur ska vi göra för att kunna identifiera dem och kasta ut...så länge vi har vår grundlags fri&rättigheter och så länge vi skriver under på Europarådets människorättskonvention och FNs MR - det moderna frihetsprojektet?
Vilka delar i grundlagen måste skrivas om...och hur?
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-08-07, 21:03
"Men vi måste också ta ansvar för att mångkulturalismen inte missbrukas av medeltida kvinnofientliga och homofoba personer i kulturers och religioners namn."
Ja du Bahareh Andersson, VEM ska ta ansvar för detta?
De som påtalar problemet, (att uppmärksamma ett problem är ju steg mot ett närmande av att ta ansvar) blir omedelbart anklagade för att vara rasister, främlingsfientliga, islamofober, mm utav dem som verkligen skulle ta sitt ansvar, dvs politiker, journalister och olika opinionsbildare.
De som verkligen borde ta ansvar, dvs de som satt Sverige i den situation landet befinner sig i, är knappast de som kommer att göra något.
Det fungerar inte att de som orsakat problemen sätts att lösa dem; det finns hur många empiriska bevis som helst på det.
Därför behöver man byta ut i stort sett varenda politiker och alla journalisterna.
Sedan kan man börja diskutera frågorna logiskt och förnuftigt, men först då.
Permalänk | Anmäl
leif w-n, 2011-08-07, 21:04
135 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Så enligt artikelförfattaren är Islam det stora problemet, då homofoba, religiösa supremacister importeras till Sverige, som kommer från medeltida kulturer. Det finns säkert många fans här på Newsmill för den typen av åsikter, inte minst bland de många Sverigedemokraterna som huserar här och får sina åsikter publicerade utan betänkligheter. Anders Breivik reagerade helt enkelt på ett ohållbart samhälle och tog till våld mot ett hot från människor med medeltida normer och värderingar. Man undrar verkligen vad för sälllskap någon umgås i för att skriva så enkla förenklingar av verkligheten.
Bra artikel, Bahareh Andersson.
Dock bör huvudorsaken till alla systematiska invandrarproblem nämnas, nämligen VOLYMEN.
Det är ANTALET invandrare som är grundproblemet.
Om antalet hade anpassats till vad Sverige klarar av att hantera så hade vi inte haft några systematiska problem.
Så alla som gapar om rasism och främlingsfientlighet, det handlar inte om det utan om att man inte kan ta emot hur många som helst.
Det är gott med hamburgare men äter man tio BigMac & Co varje dag så blir man sjuk och till slut dör man.
"Ett samhälle som blundar för tvångsgifte, hedersvåld och religiös intolerans serverar högerextrema krafter argument mot oss invandrare."
De som inte blundar för tvångsgifte, hedersvåld och religiös intolerans definieras i Sverige som "högerextrema krafter".
Så tyvärr är det nog kört, Bahareh Andersson. : (
"Så enligt artikelförfattaren är Islam det stora problemet..."
#1 Terry K. Kan du inte tänka dig att det finns andra skäl än rasism för att många svenskar inte vill få det så som det ser ut i den muslimska världen?
Bo T, dig går inte att argumentera med. Du pratat om "islamisering" av Sverige trots att det är knappt 5 procent muslimer i landet. Precis som jag sa, artikelförfattaren har säkert många fans här. Vad jag inte förstår är att människor inte ens lär sig av en massaker som den i Norge och att vad som hände beror på ett otyglat hat mot främlingar.
#4 Bo T, han avfärdar dessutom styrelseledamoten i Nätverk mot hedersrelaterat våld som Sverigedemokrat.
Man upphör aldrig att förvåna sig över folks fördomar och inskränkthet.
Ok, #5 Terry K, så du menar att folk som inte vill ha det som i den muslimska världen när "ett otyglat hat mot främlingar"?
Tror du ens själv på det?
Jag har inte sagt att hon är Sverigedmokrat, Nurmela, om du kan läsa svenska. Vad jag sa är att det finns många Sverigedemokrater som skulle gilla den här artikeln, vilket också har visat sig vara korrekt. Bara för att att man är med i ett nätverk mot hedersrelaterat våld ger det inte en automatiskt legitimitet att yttra sig fördomsfullt om andra människor, vilket artikelförfattaren uppenbarligen gör på ett mycket svepande sätt.
Hat mot främlingar...
Jag blir så TRÖTT.
HATET gentemot svenskar då? Varför i hela friden glöms detta ALLTID bort? Tala om ALLA problem, inte bara en sida av myntet.
Diskriminering gentemot svenskar är utbrett, likaså rasismen du råkar ut för endast på grund av att du omfamnar svensk kultur.
Huvudproblemet ligger i massinvandringen och ANTALET rasister vi importerar årligen.
#5 Terry K,
Enligt statliga ungdomsstyrelsen lever 70.000 ungdomar i Sverige i hederskulturer och varje år skickas ett antal 15åringar till sitt förra hemland för tvångsäktenskap, och om dom vägrar riskerar dom att mördas.
Då artikelförfattaren tar upp detta börjar du gasta om rasism, islamofobi och sverigedemokrater- och genom det beteendet visar du att jag har rätt i min kommentar #3.
Att det bara finns 5 % muslimer i landet är alltså en bra anledning att strunta i dessa 70.000 människor, enligt dig?
Och massakern i Norge har ingenting med religiös intolerans och hedersvål i Sverige att göra, så den finns det ingen anledning för dig att ta upp.
#5 Nej, det handlar inte om hat mot "främlingar". Vilken förenkling... Om något, så handlar det om ett hat mot primitiva människor som inte passar in i ett modernt och civiliserat samhälle. Det finns knappt något hat mot östasiater tex, då dessa kommer från någorlunda civilserade länder med en okej utbildning och vet därför hur man ska bete sig.
Att muslimer bara är 5% har inget med saken att göra när ledande politiker böjer sig för islamisters krav eller när myndigheter stödjer islamistiska organisationer eller idéer. Dessutom så är det 5% idag. Men med fortsatt invandring kommer den siffran öka.
Du talar i gåtor, #6 Nurmela.
Kan inte du istället räkna upp allt fantastiskt som Sverige och svenskarna får tack vare den storskaliga invandringen från MENA som kostar X antal miljarder kronor om året.
Jag är inte sämre än att jag kan ta sakargument.
"Att rättfärdiga rasism med att de har fog för sitt hat är okänsligt."
Ja, fakta kan vara stötande för en del, #8 Ali Khalil.
I det här landet håller vi dock sakargument högt, det är en del av vår kultur, än så länge har ju inte islamiseringen gått så långt att yttrandefriheten är helt kvävd.
Terry K: Var är dina argument? Allt jag ser är panikslaget tyckande som inte tillför artikeln något av värde. Föga förvånande drar du också iväg på sjukdomsspåret i brist på andra infallsvinklar.
# 11 artikeln handlar just om incidenten i Norge, det står i rubriken. Så det är högst relevant i diskussionen. Vad jag vet var det inte muslimer som dödade mer än 100 människor. Eller är Anders Breivik muslim?
Hedersflyktingar avvisas från asyl i Sverige.
#14 Terry K. 5% av 9 miljoner är 450.000 personer.
Med tanke på vad EN människa med adekvat beväpning kan åstadkomma så är 450.000 personer ganska mycket.
Eller hur?
Jag förslår att du börjar räkna upp allt fantastiskt som Sverige får tack vare den storskaliga invandringen från MENA som kostar X antal miljarder kronor varje år.
Det krävs nämligen en del för att väga upp alla problem.
Om du påstår att din invandring är helt ofarlig så föreslår jag lite dagsaktuell läsning från England: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4634773
#17 Terry K
Är det någon slags ryggmärgsinstinkt hos dig att börja yra om rasism och sverigedemokrater så fort någon påpekar någonting negativt eller problematiskt med invandringen/mångkulturen?
Hur har du i såna fall tänkt dig att problemen med tvångsgifte, hedersvåld och religiös intolerans ska lösas, ifall ingen får prata om dom?
F.ö. Terry K, så hade det varit lika allvarligt om det hade varit hundratusentals invandrade blonda norrmän som förökade sig okontrollerat och levde på bidrag och kriminalitet.
Som Bahareh Andersson skriver handlar det inte om rasism och främlingsfientlighet i grunden utan om reella problem som invandringen genererar.
Att fredagen den 22 juli blev en svart dag i Norges och Europas historia berodde på att en narcissistisk ung man gick över alla gränser när han beslöt sig för att utsläcka så många människoliv som möjligt, skrattande och jublande medan han gjorde det. Det finns inget som kan rättfärdiga detta lika lite som någonting kan rättfärdiga en självmordsbombares dåd.
"Det finns inget som kan rättfärdiga detta lika lite som någonting kan rättfärdiga en självmordsbombares dåd."
Intressant, #22 Peter Anderson. Varför håller då inte sossarna minneshögtider för alla som mördas av muslimska självmordsbombare?
Är vissa offer värda att lyfta fram mer än andra?
Ja, om man sympatiserar med den ena eller andra parten i ett krig så är det helt normalt med en snedvriden i propaganda som förstorar motståndarnas brott och förminskar den egna sidans.
Tvångsgifte och ”hedersvåld” har ingenting med kultur att göra. Om en svensk man slår sitt barn eller våldtar sin hustru kallar vi inte det för kulturrelaterat våld eller våldtäkt. Och de har inte att göra med att de senare inte har med kultur att göra (det har de åtminstone delvis), utan för att kultur inte är relevant.
Vi förväntar oss att kristna män inte är slavar till sin kultur.
Men vi har inga såna förväntningar på muslimska män. Istället ses muslimska män som lägre stående varelser, kanske inte ens fullt mänskliga. Precis som att djur är slavar under instinkten så är den muslimske mannen slav under religion och kultur.
#23 Bo T, menar du att socialdemokraterna och al Qaeda är på samma sida?
#23 Bo T
Guillou, Bjurwald och Boethius är namnen på 3 stycken svenska journalister som kom fram till att självmordsbombaren Abdulwahab utförde sitt terrordåd bland annat beroende på
*diskriminering
*utanförskap
*arbetslöshet
*kriget i Afghanistan
Sådana analyser lyser med sin frånvaro när det gäller Breivik och hans dåd...
#24 Peter H
Helt rätt.
Feminismen,jämställdheten och kvinnosynen i kurdistan är minst lika utvecklad som feminismen,jämställdheten och kvinnosynen i Sverige.
Lagarna och traditionerna - och därmed även normerna- är också likadana.
Tycker man något annat så är man rasist.
#28 Tror du behöver lära dig läsa.
Bra att du vågar skriva om baksidorna med den muslimska världens kultur Bahareh! Men var finns de konkreta lösningarna på problemet?
Det är lätt att säga att nu ska vi se till att dessa invandrare respekterar fundamentala västerländska värderingar om individens frihet osv., men faktum är ju att många invandrare i områden som Rinkeby och Rosengård i praktiken lever i en separat värld utanför det svenska samhället - och att detta är en växande värld. Enligt amerikanska Pew Research Center kommer den muslimska andelen av Sveriges befolkning troligen att ha fördubblats om tjugo år och med nuvarande utveckling är etniska svenskar bara en minoritet bland andra om 40-50 år. Med andra ord: samhällets förmåga att utöva tryck för anpassning är hastigt avtagande.
Kanske vore det en bra idé att åtminstone lyssna på brittiska Labours ideolog Maurice Glasman då han konstaterar: ”Vi måste erkänna att det har skett stora samhällsförändringar och att det krävs en period för konsolidering där vi lär känna varandra.” (SvD 27/4 -11)
Källor:
http://pewforum.org/future-of-the-global-muslim-population-regional-euro...
http://affes.wordpress.com/2010/09/05/svenskar-i-minoritet-ar-2050/
Grattis! Du är officiell rasist, islamofob och stödjare av terrorism enligt PK-kyrkan. Naturligtvis har du 100% rätt, klankultur och politisk islam har ingen plats i Sverige, kriminella skall utvisas fort och barbariet stoppas.
Flera av inläggen är gjorda på mycket låg nivå - varför inte bearbeta och tänka efter innan trycka iväg ett inlägg. Flera kommentatorer ligger på gränsen på acceptabelt - hur klarar ni er i personliga kontakter? Vad säger er närmaste omgivning om er stil?
#32 Gunilla Madegård
Varsågod;
http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A5ngkultur
hoppas det klarnar.
#34 Varför inte svara direkt på de kommentarer du anser vara på "låg nivå"? Din kommentar bidrar inte med något.
Hej Bahareh!
Jag tror att du begår misstaget att inte kunna skilja på "i allmänhet" och "i synnerhet". Att inte skilja på regel och undantag.
I regel hedersmördar invandrare inte varandra och i regel avskyr invandrare barnäktenskap och våldtäkt. Så mycket ogillande finns att bara promillen av dem som bor i landet begår sådana brott.
Men det händer! Och då måste vi stå upp för svensk lag...utan att hemfalla åt generaliseringar och tillskriva hela grupper onda avsikter.
Om du tillåter mig att hårdskruva din egen argumentation i artikeln, jag citerar med smärre förändringar i texten:
"Pedofil pornografi, mång-knulleri och otrohet, oskuldskontroll, homofobi och muslim-förakt odlas fritt under svenskhetens vackra paraply, medan människorätts-politiken står handfallen. "
Är det en beskrivning i allmänhet av Sverige? Eller i synnerhet?
Var ska vi lägga ansvaret för att svenskar gör sånt här...mot varandra?
Jag ställer frågorna...för att vi ska kunna RIKTA motåtgärderna rätt och effektivt. I övrigt är du & jag systrar i feminism :-)
Jag måste fråga er som är för multikulti och Islamiseringen av Sverige hur ni(oftast) kan vara feminister? Kan ni förklara för mig hur en ideologi(religion) likt Islam är ok men den svenske vite mannen är för jävlig? Hur kan människor långt ut på vänsterkanten vara så nära(skydda) Islam långt ut på högerkanten? Hur kan ni vara så nära varandra i denna fråga? Hur kan man som vänsterkvinna och feminist tycka det är helt ok med att mannen "kungen" i familjen men sen klaga över att det inte sitter tillräckligt med kvinnor i de svenska styrelserummen? Att hänga ut den svenska vita mannen(Gunilla)som hemsk och jävlig när Al Shabab inte låter organisationer ge deras egna mat? Jag måste vara bra korkad eller så är det hyckleri i den högre skolan från många vänstermänniskor. Kan ni feministvänstergenusanhängare förklara för mig? Jag förstår inte skillnaden på att den totalt förvirrade ABB är mörkrets man men alla självmordsbombare är bra(ok). Eller det är så att ni gör skillnad på människor och människor. Eller det är så att ni vänsterfolk bara inte gillar frihet? Och USA? Det kanske där ni funnit varandra? Jag har ställt liknande frågor innan men inte fått ett enda svar! Däremot så har insändaren försvunnit...
Karin Flodin #34
Bahareh Anderssons inlägg i den galna debatten som pågår är det bästa och klokaste som går att läsa de sista 17 dagarna.
"Flera av inläggen är gjorda på mycket låg nivå - varför inte bearbeta och tänka efter innan trycka iväg ett inlägg. Flera kommentatorer ligger på gränsen på acceptabelt - hur klarar ni er i personliga kontakter? Vad säger er närmaste omgivning om er stil?"
Kommentarerna tyckte jag höll standard fram till #31 ungefär.
Är det Madegård och Gomer du syftar på?
@Gunilla Madegård, #32
"Skulle ngn vänligen vilja förklara för mig vad som egentligen menas med det "mångkulturella" samhället till skillnad från det sk "mulikulturella"."
Jag anser att prefixen "mång" och "multi" är ekvivalenta och utbytbara. Att säga mångkultur är enligt min mening samma sak som att säga multikultur.
"Och vad det slags samhälle som antas vara det rätta alternativet till det "mångkulturella" i så fall ska kallas.
Det "monokulturella" - eller vaddå?"
Ja, det är monokultur som är alternativet. Men naturligtvis måste man inte ha allt eller inget på alla plan. Samhället kan vara monokulturellt vad gäller centrala värderingar, men mångkulturellt vad gäller ytliga kulturella fenomen som t.ex. matkultur.
Faktum är att det knappast är förekomsten av olika matkulturer som avses när mångkulturen kritiseras. Hade mångkultur enbart handlat om förekomsten av många olika matkulturer i landet så hade mångkulturen inte varit något problem.
Men kultur är så mycket mer än mat, det är bl.a. hela värderingssystem, sociala koder, oskrivna regler, osv. Och då blir det plötsligt ganska problematiskt att ha många olika kulturer nära inpå varandra.
#2 Bo T - Naturligtvis har volymen en stor betydelse. Men den stora invasionen har ju varit folk med totalt andra seder och värderingar än våra. Länder som Somalia, Afghanistan och Irak hör ju inte till toppen på utvecklingsligan om vi säger så. Vad har en analfabet från Somalia att erbjuda Sverige? Naturligtvis kan man inte jämföra detta med en invandring från vår egna kulturkrets.
Bahareh Andersson, Sara Mohammad, Hedi Bel Habib, Nima Dervish, Dilsa Demirbag-Sten...
Typiskt "unkna" Sverigedemokrater och islamofober hela bunten, eller? Jag tycker inte det.
I mina mörka stunder tänker jag istället så att "den tanklösa eller dumma eller kanske likgiltiga toleransen som politiker och samhället visar", som Bahareh Andersson skriver om, kanske ingalunda alls är tanklös, dum eller likgiltig. Kanske är det bara en ny variant av den gamla kända "söndra och härska"-strategin; ett sätt för demokratiska länders ledningar att hålla medborgarna sysselsatta med att slåss mot varandra, istället för att samla sig och kräva det ökade demokratiska inflytande den nya tekniken och internet skulle kunna ge dem, kanske genom någon form av direktdemokrati.
I mina "ljusa" stunder tänker jag som Bahareh Andersson: att våra politiker bara är tanklösa dumma eller likgiltiga...
"Ett samhälle som blundar för tvångsgifte, hedersvåld och religiös intolerans serverar högerextrema krafter argument mot oss invandrare " stod det i inledningen.
Inte bara högerextrema, Bahareh Andersson, utan även vi andra som inte ens är "höger" eller "extrema" Bra artikel för övrigt!
#37 Hedersmord är ovanliga. Det är däremot inte hedersrelaterat förtryck och våld. Det är extremt vanligt.
Författaren gör dock misstaget att tro att det är därför högerextremism ökar.
Artikelförfattaren har missuppfattat. Det som hon ser som problem och baksidor ÄR mångkulturen. Det ska vara så. Politikerna och författaren vill ha helt olika samhällen. Artikelförfattaren vill egentlgien ha ett samhälle typ det som SD vill ha; Ett där folk har någorlunda lika värderingar, likannade syn på staten och så vidare. 7-klövern med moderaterna och miljöpartiklarna i spetsen vill inte det. Dom vill ha mångkultur. Där har alla rätt att leva i sin egen freakshow och det menar 7-klövren inte är ett problem, tvärtom menar man att det göra landet rikare, bättre och mer spännande.
Artikelförfattaren är egentlgien SDare, utan att ha insett det själv.
Varför ska det vara så svårt att förstå och varför vägrar patentvänstern ta till sig att: Det är inte fel på Kalifatides, Demirbag-Sten, hennes systrar eller familj, Njamko, han eller hon i kemtvätten eller pizzabagaren på hörnet m fl; det är ju inte där skon klämmer.
Sverige ÄR en melting pot och har alltid varit. Men invandringens avarter som är så uppenbara, varför ska det vara så förbaskat stigmatiserande för oss hyggliga människor som påtalar detta?
Varför ska vi ta emot människor som vägrar uppge identitet, hur kommer det sig att grovt kriminella personer med kopplingar till internationell terrororism får stanna kvar här, varför accepterar vi att människor som inte accepterar våra lagar och kastar sten på polisen och brandkåren och framförallt, när våra politiker står upp och säger att så här vill vi ha det, du som är av annan uppfattning är en lägre stående medborgare, du är islamofob, rasist, främlingsfientlig etc
Slutsatsen blir att vi har ett land av sunt tänkande medborgare å ena sidan och å andra sidan en kader av motborgare i journalist/politikerkåren som i slutändan tycks vilja oss svenskar illa; i alla fall inget gott.
Häri ligger pudelns kärna och den är fullständigt oacceptabel.
För att tala med Ulf Nilson: Res motstånd mot galenskapen!
Helt korrekt, #41 Anders Erlandsson.
Det är förstås mycket dyrare att anpassa människor från krigsområden som är här för att bygga upp sina familjer än invandrare som kommit hit för att arbeta och bli svenskar.
Det jag hävdar är bara att det är volymen av svårintegrerade människor som knäcker oss.
Invandring i rimlig takt är inte fel, inte ens av människor som är annorlunda.
"Jag tror att du begår misstaget att inte kunna skilja på "i allmänhet" och "i synnerhet". Att inte skilja på regel och undantag."
Bra, #37 Gunnel Gomér, och hur ser det då ut med barnafödandet hos vissa invandrargrupper "i allmänhet"?
Jo, somalier och irakier har dubbelt så många barn som svenskar.
I ALLMÄNHET!!!
Så varför skaffar man barn istället för arbete, i allmänhet?
Varför denna demografiska expansion när man kommer som flykting till ett land där man lever på värdfolkets bekostnad i värdfolkets bostäder och utnyttjar värdfolkets välfärdssystem?
Vad visar det för inställning till värdfolket? Att man är tacksam och att man genast vill göra rätt för sig? Att man vill anpassa sig?
Jag tolkar det som ett extremt aggressivt herrefolksbeteende där man roffar för sig maximalt utan att betala med något.
Hoppas att du tar passningen och börjar diskutera frågan som handlar just om varför vissa invandrare gör som de gör "i allmänhet"?
För det var väl det du ville diskutera...
# 47
Klockren betraktelse.
Är det som händer i Tottenham ett tecken på att alla människor hör ihop. Jag ser det snarare som ett tecken på att man noga ska välja sina grannar.
Jag tolkar artikelförfattaren som att hon anser att Breiviks handling var en bisarr reaktion på en bisarr situation. Det ursäktar naturligtvis inte vad han gjorde, men det förklarar en del.
Jag delar nog Breiviks oro och uppgivenhet inför vad som håller på att hända i våra länder. Jag anser att han gjorde fundamentalt fel när han begick sina terrordåd, men det är en annan sak. Jag är inte terrorist bara för att jag förmodligen delar en del (helt säkert inte alla) av hans åsikter.
Då det gäller islam så är det tveklöst ett helt eget problem. Vi har bekämpat och tuktat kristendomen till en acceptabel nivå i Sverige (och på flera andra håll i väst, även om det naturligtvis ser olika ut i olika länder), och nu upplever vi hur övertygelseskadade och trosvissa personer flyttar hit i alltför stor omfattning för att vi skall kunna hålla emot de religiösa skadeverkningarna. Det är klart oroande och inget som kan viftas bort med försäkringar om "religionsfrihet" och "en sekulär stat". Allt kan ändras tillbaka til det gamla igen och det kan ske fort.
#40
Hej Init, du skrev:
"Samhället kan vara monokulturellt vad gäller centrala värderingar, men mångkulturellt vad gäller ytliga kulturella fenomen som t.ex. matkultur."
Jag undrar om det inte är just detta som pluralistisk och sekulär samhällsorganisation syftar till? Som vi länge haft som politisk enighet mellan liberaler, socialdemokrater och övrig vänster. Om än bredare i sin syn än enbart t ex matkultur.
Jag tror det.
För övrigt håller jag med Anders Erlandsson och Bo T när de påstår att det är kvalitén på invandringen som är avgörande.
Detta diskuteras i stor sett aldrig eller åtminstone nämns det som en underfråga till diskussionen om kvantiteten. Antagligen beror detta på allt kvasihumanistiskt och falskt svammel om "allas lika värde" och liknande. Om man verkligen menade att alla vore lika mycket värda, skulle vi fort som tusan upplösa alla gemenskaper som fungerar skyddande för dess medlemmar. Det gäller allt från EU och enskilda nationer ned till familjenivå. Låter iofs som en komminstisk önskedröm?!
Naturligtvis kan man hävda att alla är lika värda i princip, och kanske hänvisar en del till Gud när man frågar inför vem alla verkligen är lika värda. I praktiken ser det dock annorlunda ut och det vet alla vuxna människor.
Tänk om man kunde redigera här på Newsmill, eller kan man det?
"komminstisk", ja ni vet vad jag egentligen menar...
#54
Olle, du skrev:
"- Vi måste slänga ut de radikala muslimerna. "
Tja, vem gillar islamister?
Men till den konkreta frågan som kräver svar: Hur ska vi göra för att kunna identifiera dem och kasta ut...så länge vi har vår grundlags fri&rättigheter och så länge vi skriver under på Europarådets människorättskonvention och FNs MR - det moderna frihetsprojektet?
Vilka delar i grundlagen måste skrivas om...och hur?
"Men vi måste också ta ansvar för att mångkulturalismen inte missbrukas av medeltida kvinnofientliga och homofoba personer i kulturers och religioners namn."
Ja du Bahareh Andersson, VEM ska ta ansvar för detta?
De som påtalar problemet, (att uppmärksamma ett problem är ju steg mot ett närmande av att ta ansvar) blir omedelbart anklagade för att vara rasister, främlingsfientliga, islamofober, mm utav dem som verkligen skulle ta sitt ansvar, dvs politiker, journalister och olika opinionsbildare.
De som verkligen borde ta ansvar, dvs de som satt Sverige i den situation landet befinner sig i, är knappast de som kommer att göra något.
Det fungerar inte att de som orsakat problemen sätts att lösa dem; det finns hur många empiriska bevis som helst på det.
Därför behöver man byta ut i stort sett varenda politiker och alla journalisterna.
Sedan kan man börja diskutera frågorna logiskt och förnuftigt, men först då.