Nordmark nämner i sin text aldrig uttryckligen Sverigedemokraterna, utan nöjer sig med svepande formuleringar som "den högerextrema och nationalistiska rörelsen". Det får dock närmast tas för givet att det är SD som åsyftas. Beteckningen "högerextrem" används ju i svensk samhällsdebatt schablonmässigt för att beteckna alla invandrings- och islamkritiker, och det enda invandrings- och islamkritiska partiet som har någon egentlig betydelse i svensk politik är ju SD. Alltså vill Nordmark - även om hon inte är riktigt tydlig - implicera att det inom SD skulle finnas homofoba värderingar och att partiets politik är ett slags hot mot HBT-personer.
Det är knappast någon hemlighet att det traditionellt sett funnits negativa attityder mot homosexuella bland människor med värdekonservativa åsikter. Sådana attityder har säkert funnits bland en del sverigedemokrater, likväl som de funnits inom mera etablerade partier som kd eller m. Jag kan inte svara för om det finns negativa attityder mot hbt-personer inom dagens SD eller om dessa attityder försvunnit i och med att partiet rensat ut extrema element. Man kan dock konstatera att någon homo- eller hbt-fientlig retorik inte står att finna i SD:s partiprogram eller övrigt offentligt material.
Oavsett den eventuella förekomsten av homofobiska attityder inom SD kan man emellertid konstatera att Nordmark (medvetet?) missar att ta upp den främsta källan till homofobiska attityder i dagens Sverige, nämligen islams ökande utbredning i kombination med den extrema homofobi som präglar de starkt patriarkala heders- och skamkulturer många av våra invandrare (i synnerhet från Mellanöstern) bär med sig från sina hemländer.
Man skulle kunna göra en lång lista över imamer och representanter för muslimska församlingar och organisationer som gjort öppet homofobiska uttalanden. Man skulle likaledes kunna lyfta fram åtskilliga exempel på muslimska församlingar och organisationer som bjudit in aggressivt homofientliga talare till sina evenemang. Man skulle också kunna hämta en mängd exempel på extrem homofobi från de forskare och utredare som försökt kartlägga fenomenet heders-/skamkultur och dess förekomst i Sverige.
Jag tänker i detta sammanhang nöja mig med ett citat som jag tycker är talande. Det är hämtat ur en aktuell tingsrättsdom. Domen gäller ett mål där en medelålders man med kurdiskt ursprung stått åtalad för att ha utsatt en yngre man, även han med kurdiskt ursprung, för sexuella övergrepp. Citatet lyder:
"Det har genom utredningen framgått att homosexualitet eller homosexuella handlingar inte godtas i den traditionella kurdiska kulturen. Genom [två kurders] vittnesmål står det klart att även en person som ofrivilligt utsätts för homosexuella handlingar utan att själv vara homosexuell anses skambelagd samt att även den personens familj och släkt anses träffade av denna skam."
Jag tycker att ovanstående citat på ett oerhört tydligt sätt belyser den extrema homofobi som präglar många (i huvudsak muslimska) invandrarkulturer med rötter i Mellanöstern! Homosexualitet betraktas alltså i traditionell kurdisk kultur som så skamligt att t.o.m. släktingar till någon som utsatts för ett homosexuellt övergrepp anses socialt stigmatiserade! Det ska också tilläggas att svensk lag implicit skyddar dessa homofobiska attityder, då det ju numera är inskrivet i lagen att etniska minoriteters rätt att leva i enlighet med sin kultur ska skyddas.
Jag vet som sagt inte om Nordmark har rätt när hon antyder att det skulle finnas homofobiska attityder inom Svergiedemokraterna. Kanske finns det sådana attityder. även om partiet inte offentligt presenterar någon homofientlig retorik. Men en sak vet jag säkert: Det främsta hotet mot svenska bögar, flator och transor är absolut inte SD, Det är islam i kombination med de ålderdomliga heders- och skamkulturer som många av våra "nya landsmän" tagit med sig.
Permalänk | Anmäl
Rolf Hansson, 2011-08-04, 02:32
Att ens nämna Utöya i samma mening som HBT-diskussioner är en kränkning mot de offer, som inte längre kan föra sin egen talan.
INGEN LEVANDE MÄNNISKA SKA NÅGONSIN FÖRA AVRÄTTADE MÄNNISKORS TALAN.
SLUTA kategorisera människor. Alla partier vi har i dag har något som nästan alla anser bra. Men INGET parti har något som tilltalar alla. Jag vill ha lite från V, lite från S, lite från C, lite från Fp, lite från M o.s.v....
Jag kan vara väldigt pigg på ett vänsterförslag, och lika pigg på ett annat förslag, från högern.
Vad är jag då? Vänsterextremist eller högerextremist?
SLUTA VINNA POÄNG PÅ ANDRA MÄNNISKORS DÖD.
Du borde skämmas, Eva Nordmark.
Permalänk | Anmäl
Janne Berggren, 2011-08-04, 03:50
I Aftonbladet stod det att läsa 2011-07-29:
"Jonas Gardell uppmanade därför alla att engagera sig mot hat och intolerans.
– Gå med i ett demokratiskt parti, gå in i en moské, gå med i en prideparad. Idka nolltolerans mot hatet."
Det skulle ha varit väldigt intressant att se Jonas Gardell ta med sin Prideparad in i en moské så han där kunde studera "nolltoleransen mot hatet".
#1 Rolf Hansson har helt rätt. Det största hotet mot HBT-personer finns inom det intoleranta, totalitära system, islam, som gömd under religionens mantel sprider sig som en löpeld över landet.
Att tala om hat mot HBT-personer utan att nämna islam är som att berätta om skogen utan att nämna granar.
Permalänk | Anmäl
leif w-n, 2011-08-04, 06:33
Att koppla pride till massakern i Norge ær bara vældigt, vældigt konstigt.
Mørdaren Anders Behring Breivik finns ju førøvrigt enligt norska medier på foto dansandes på en buss under Oslos pride festival.
Permalänk | Anmäl
Gustav Ek, 2011-08-04, 07:15
Nu är det väl bara Svenska köttbullar de inte har kopplat till Utöya.
Och inte ett enda ord om det verkliga hotet mot HBT.
Om jag varit HBT person hade jag skämts.
Hur är det med moralen Eva Nordmark ?, Är det något som är viktigt för dig ?
Permalänk | Anmäl
Bertil Bertilsson, 2011-08-04, 07:49
Pridefestivalen blir viktigare för varje år som går på grund av att religionerna återigen flyttar fram sina positioner. Det gäller inte minst islam och kristendom. Jag undrar om det verkligen förekommer "diskriminering på grund av religion" i Sverige.
Ofta handlar det om utebliven positiv särbehandling, vilket de redan är i flera avseenden. Så länge religiösa människor diskriminerar (eller vill diskriminera) så kan de inte gnälla över att bli diskriminerade.
Artikelförfattarens koppling till massakern i Niorge är förövrigt totalt poänglös.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-08-04, 08:46
Jag gick själv i Prideparaden 2003 då Nationaldemokraterna attackerade. I Kristianstad blev RFSL-lokalen attackerad 2006 av Nationalsocialistisk front.
Det har under 2000-talet förekommit flera andra attacker från högerextrema gentemot hbt-personer. Därför tycker jag att det är bra att facket tar ställning i den här frågan.
Permalänk | Anmäl
Elisabet Qvarford, 2011-08-04, 09:35
Ytterst smaklöst och omdömmeslöst att dra in Utøya-massakern i dom hör sammanhangen. Bara ett sätt på att få uppmärksamhet kring sin lilla artikel och person.
När det gäller hot mot HBT-personer så är det (precis som många nämnt i kommentarerna ovan) islam och fanatiska muslimer ett betydligt större hot än "högerextremister".
Här i Norge var det förra sommaren 2 bögar som åkte på stryk på Grønland, en muslimsk enklav i centrala Oslo. Det är det enda fallet jag har hört om här i Norge.
Permalänk | Anmäl
Leif D, 2011-08-04, 10:12
När skall Eva Nordmark ta hbt-fighten med alla homofober inom Islam?
Nu är det dags för Pride festivalen att flytta till förorten och övertyga alla om hbt, där behövs den som mest idag.
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2011-08-04, 10:21
Ytterligare en person i karriären som tänker tjäna miljoner på att vara politiskt korrekt.
Apropå "frihetsrörelser", när ska Eva Nordmark uttrycka sitt stöd för sverigedemokraternas rättigheter?
Nej, förlåt, jag glömde, sverigedemokrater är ju inte politiskt korrekta och då är det fritt fram för häxjakt, ytterligare ett bevis på att det politiskt korrekta inte handlar om frihet och demokrati utan om att värdera människor olika där sverigedemokrater just för tillfället är de lägst stående som därför ska förvägras mänskliga rättigheter som t.ex. yttrandefrihet.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-08-04, 10:40
Jag instämmer helt i din artikel och tycker den är lovvärd men frågan är om de här människorna som vill exkludera olika grupper i samhället påverkas i positiv riktning av Pridefestivalen? Som jag förstår det är det någon form av fest för alla som avviker från den heterosexuella läggningen, men där även heterosexuella kan delta och visa sitt stöd. Det är inte en facklig demonstration mot stat eller arbetsgivare. Hur effektiv festivalen är att motverka diskriminering vet jag inte men jag kan lika väl tänka mig att den kan ha motsatt effekt. Den största nyttan ligger väl i att stärka självkänslan hos de människor som känner sig utsatta och framför allt får dem att känna att de inte är ensamma utan har många människors stöd.
I Thailand har man en mycket accepterande hållning till transsexuella män som kallas Katoyer, men man är inte lika tolerant mot homosexualitet. Det accepteras inte på samma sätt. Transsexuella kan ha vilket yrke som helst utan att det uppstår problem, även prostitution. De män som köper sex av de här Katoyerna föraktas däremot, inte för köpets skull, utan för att de har den läggning de har. Hur det här går ihop förstår jag inte men det går förmodligen att hitta någon logik i det. Misären och olyckan för de här transsexuella männen när de blir äldre är dessutom tragisk. Problemet är alltså inte att endast få acceptans för sin läggning utan också att man ska kunna leva hela livet med den här läggningen. Det kan man göra i Thailand om man skaffar ett yrke som inte innebär prostitution. Det är nog inte lika lätt att skaffa sig ett samliv eftersom ens partner föraktas även i det här förhållandevis toleranta samhället. Vi får hoppas du har rätt i att festen är av godo och inte av ondo för de berörda. Tyvärr är det nog inte givet att så är fallet. De människor du riktar dig mot kanske snarare blir mer motiverade och hatiska i stället. Med det inte sagt att man inte ska hålla festen. Det ska man bestämt, men se upp med falska förespeglingar.
Permalänk | Anmäl
Kristian Fredriksson, 2011-08-04, 10:53
Vad har Pride med Utöya att göra? Kopplingen är ju närmast osmaklig!
Det betyder att om vi inte all knäböjer och lovsjunger den homosexuella utlevelsen så är vi samma skrot och korn som Anders Breivik. Jag betackar mej för den sammanblandningen!
Om homosexuella vill leva som alla andra så gör då det. Skapa inte en vecka som upphöjer en speciell livsstil på bekostnad av alla andras. Och låt bli att tapetsera stan i flaggor som jag inte kan ställa upp på. Eller är demokratin och yttrandefriheten så begränsad numera i detta land att man inte får vara emot något som är politiskt korrekt?
Permalänk | Anmäl
Wildwest, 2011-08-04, 12:18
Ja. Krossa fascismen, hej! Rättvisa för alla, även i arbetslivet.
(Vad det nu har med pride att göra)
Om vi ska lära oss något av utöya så är det att hatiskt tal kan leda till våldsamma handlingar, även om de flesta av näthatarna inte vill att deras hat leder till våld. De vill mest gnälla av sig en smula när livet känns orättvist. Jag tror säkert att de flesta av de nationalister som drev Anders Breivik till att mörda inte ville se något våld heller. De ville bara uttrycka sina åsikter om migrationssystemet och undvika att vara "PK". Kanske gick de över linjen någon gång och tog i lite mer än vad de egentligen menade, men det var ju bara text. Eller?
Jag tycker att de som skriker ut sitt hat i kommentarerna bör tänka efter både en och två gånger.
Permalänk | Anmäl
Tomas Fredriksson, 2011-08-04, 12:53
De olika "men kritisera islam då" har en poäng och min vinkel på den poängen är att jämställdhetsrörelsen, HBT-rörelsen, massor med journalister, osv är bärare av vår svenska frihetskultur där människor är viktiga. En del av dem har fler agendor och tror på klasskamp, könskamp, edyl men stora delar av deras gärning rör ändå frihet och alla utom några få tokstollar vill leva i en demokrati där alla kan vara trygga medan de lever på sitt eget sätt.
Att även kämpa för alla invandrares jämställdhet, rätt till sin sexualitet osv skulle både hjälpa invandrarnas personliga frihet och innebära att de blir en del av den svenska kulturen.
Tänk om Sverige vart världsberömt för de första muslimska homosexuella äktenskapen? Det vore väl fantastiskt? Dessutom vore det utmärkt PR för att locka hit frihetstörstande invandrare.
Permalänk | Anmäl
Magnus Redin, 2011-08-04, 13:02
Kan inte alla politiker,opinionsbildare, journalister etc sluta dra billiga politiska poäng över avlidna personers kroppar.Pride bjuder in Mattias Gardell och ska få oss att bli mer toleranta, det finns en fruktansvärd intolerans mot bögar bland väldigt många muslimer, ändå står brodern Jonas och skriker:Gå in i en moske!!!!Ja, försök gå in med era flaggor där vänner!!!!!!
Jag har som bög helt bojkottat pride, det har blivit obehaglig vänster politik omgiven av glättig narcissistisk show och politiker som vill vara toleranta.Jag har inget emot islam som så, men om ni visste vilket helvete många HTB personer har i dessa miljöer.Att sedan bjuda in Mattias Gardell är bortom allt förständ.
Jag skäms
Permalänk | Anmäl
klas engström, 2011-08-04, 13:27
Kan inte alla politiker,opinionsbildare, journalister etc sluta dra billiga politiska poäng över avlidna personers kroppar.Pride bjuder in Mattias Gardell och ska få oss att bli mer toleranta, det finns en fruktansvärd intolerans mot bögar bland väldigt många muslimer, ändå står brodern Jonas och skriker:Gå in i en moske!!!!Ja, försök gå in med era flaggor där vänner!!!!!!
Jag har som bög helt bojkottat pride, det har blivit obehaglig vänster politik omgiven av glättig narcissistisk show och politiker som vill vara toleranta.Jag har inget emot islam som så, men om ni visste vilket helvete många HTB personer har i dessa miljöer.Att sedan bjuda in Mattias Gardell är bortom allt förständ.
Jag skäms
Permalänk | Anmäl
klas engström, 2011-08-04, 13:27
Är det inte lite av DSM-IV om man i grunden ser sig som flata eller bög i första hand då man presenterar sitt CV. Att bara vara en mänsklig varelse räcker tydligen inte. Det intima saluförs som en dörröppnare vid flesta möten. Beror det på att Pridefolket kompenserar bristen på att vara kunnig på något nyttigt verksamt ?
Hur många av er exhibitionister har något övrigt att erbjuda omgivningen än sex och flärd? Förvirringen visar många ansikten i min gamla hemstad. Hur är det med lilla mamma, är hon också hotad i er frigörelse? Då djävlar!
Permalänk | Anmäl
Leif E Ström, 2011-08-04, 13:45
"För att bidra till att skapa arbetsplatser med ett klimat där människor inte behöver dölja delar av sin personlighet tog TCO tillsammans med flera andra aktörer fram utbildningsmaterialet Fritt Fram. I våras presenterade vi också en handbok "Rekrytera utan att diskriminera".
Det är jättebra, men fokusera inte bara på den sexuella aspekten.
Det måste då vara tillåtet att bära slöja eller krucufix på jobbet också, eftersom det nu finns en debatt mot dessa saker.
Permalänk | Anmäl
Magnus Gustin, 2011-08-04, 13:46
Ännu en politisk broiler som lärt sig gala i rätt tonart.
Vad lägger du för valör i din formulering att ingen skall diskrimineras för sin religion. Har jag rätt att säga högt och offentligt att jag tycker att homosexualitet är en synd pga av vad G-d säger i sitt ord och ändå vara respekterad medlem i TCO. Knappast.
Åsiktstaket i Sverige är ett snedtak!
Permalänk | Anmäl
B Bäckander, 2011-08-04, 15:25
Både konstig och osmaklig koppling mellan att stödja Pride och att fördöma Breivik.
Det Breivik minst av allt vill se i europa - Islam - är just den ideologi som är det största hotet mot homosexuella, så artikeln blir mest snömos om man har lite större djup i kunskaperna.
En nära homosexuell vän sa nyligen att han tyvärr inte kan se sig rösta på något annat än SD så länge som de övriga partierna gör allt för att gulla med allsköns muslimska företrädare.
Permalänk | Anmäl
Olle Olsson, 2011-08-04, 15:51
Bravo Eva Nordmark, du sköter dig!
I dag gick den ende kvarvarande Kd:areni min bekantskapskrets ur Kd!
Kd:s krav om barnlotsar på tåg blev droppen.
Bara 2 timmar senare gick han ur TCO!
Eva Nordmarks floskler blev som han sa; "den typen av dumhet, som
till och med överträffar Kd:s infantilitet"!
Permalänk | Anmäl
per svensson, 2011-08-04, 16:02
Bra artikel. Givetvis finns det en indirekt koppling mellan pridefestivalen och terrordåden i norge, och även en koppling mellan pridefestivalen och andra terrordåd utförda av islamister.
Högerextremister och islamister har en del gemensamt rent ideologiskt. En av sakerna är de inte gillar att subkulturer & grupper som utsatts för förtryck, om det inte omfattar dom själva, tar plats i det ofentliga rummet
Pride fungerar som en utmärkt motvikt mot såna strömmningar.
Permalänk | Anmäl
Mattias Berggren, 2011-08-04, 16:54
Ställ krav på RFSL också...
RFSL har 24 anställda på sitt HK (5000 medlemmar). Man säger sig ha ambition att alla HBT personer skall kunna vara sig själva och finns i samhället på samma villkor som heterosexuella. Men man gör allt för att inte smälta in. Man utser certifierade vårdcentraler, man utser hbt-vänliga arbetsplatser, man är med och arrangerar Pride, man vill ha specialbemötande och ställer krav på alla möjliga myndigheter och branscher att de måste utbildas i HBT-kunskap, vad det nu är. Välkommen ut i samhället säger jag. Men sluta då att kräva särbehandling om ni inte vill särbehandlas. Och sluta tala illa om heteronormer, heterosexuella, kärnfamiljen och alla som ev inte stödjer alla deras krav. Och inte minst: Sluta använd ordet/begreppet homofobi så fort nån har en annan åsikt.
Permalänk | Anmäl
Bo Grahn, 2011-08-04, 18:48
Om jag vore gay så hade jag varit mycket mer oroad för hatiska muslimer och det verkar finnas gott om dem tyvärr. Jag har bekanta i Malmö som är gay och de har fått stryk, hot och saker kastade efter sig allt för ofta av muslimer.
Tyvärr får vi ju inte tala om detta i Sverige.
Permalänk | Anmäl
Fredric Nomael, 2011-08-04, 20:02
Det minsta Pride kunde gjort var att ta tydligt avstånd från våld under festivalen för att ta sitt ansvar och visa medkänsla men nej under seminariepunkter finns våldsamma inslag och det står dessutom att det inte är någon åldersgräns. Bara att titta på lördagens tåg.
http://lottejohansson.wordpress.com/2011/07/30/butiker-rensar-bort-valds...
Permalänk | Anmäl
Lotte Johansson, 2011-08-04, 20:56
Medans världen sörjer och många känner sig frustrerade över situationen så letar de som lever utanför samhället efter syndabockar. Politker, media och våra skolade statsvetare. Konstigt. Att sådant här händer i vårt samhälle, att dessa monster som utför dessa dåd är alla som lever i ett samhälle precis lika mycket skyldiga till. De som lever utanför, ovanför eller någon annanstans ser det inte för de tycks inte klara av att tänka efter. Det är faktiskt så, att man först måste se sin egen skuld så kanske tio-öringen ramlar ner. Då kanske man släpper på sin rädsla så att sanningen kan få tränga in. Sanningen då! Själva dådet är sanningen och för den som saknar en förmåga att lyssna så kan ingen sanning någonsin tränga in.
Permalänk | Anmäl
Jonathan, 2011-08-05, 00:00
Årets dummaste rubrik !!!
Permalänk | Anmäl
Nils Stibor, 2011-08-07, 11:36
För mig består Priden av två egentligen oförenliga delar. Dels en progressiv frihetsrörelse, dels en öppet sexualromantisk
del, där alla fördomar om polyamorösa bögar och flator besannas.
Menar TCO:s ordförande att hon också ställer upp på den sexualisering av det offentliga rummet som annars brukar avvisar från auktoritativt håll i samhället?
Permalänk | Anmäl
Bertil Törestad, 2011-08-08, 11:58
29 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Nordmark nämner i sin text aldrig uttryckligen Sverigedemokraterna, utan nöjer sig med svepande formuleringar som "den högerextrema och nationalistiska rörelsen". Det får dock närmast tas för givet att det är SD som åsyftas. Beteckningen "högerextrem" används ju i svensk samhällsdebatt schablonmässigt för att beteckna alla invandrings- och islamkritiker, och det enda invandrings- och islamkritiska partiet som har någon egentlig betydelse i svensk politik är ju SD. Alltså vill Nordmark - även om hon inte är riktigt tydlig - implicera att det inom SD skulle finnas homofoba värderingar och att partiets politik är ett slags hot mot HBT-personer.
Det är knappast någon hemlighet att det traditionellt sett funnits negativa attityder mot homosexuella bland människor med värdekonservativa åsikter. Sådana attityder har säkert funnits bland en del sverigedemokrater, likväl som de funnits inom mera etablerade partier som kd eller m. Jag kan inte svara för om det finns negativa attityder mot hbt-personer inom dagens SD eller om dessa attityder försvunnit i och med att partiet rensat ut extrema element. Man kan dock konstatera att någon homo- eller hbt-fientlig retorik inte står att finna i SD:s partiprogram eller övrigt offentligt material.
Oavsett den eventuella förekomsten av homofobiska attityder inom SD kan man emellertid konstatera att Nordmark (medvetet?) missar att ta upp den främsta källan till homofobiska attityder i dagens Sverige, nämligen islams ökande utbredning i kombination med den extrema homofobi som präglar de starkt patriarkala heders- och skamkulturer många av våra invandrare (i synnerhet från Mellanöstern) bär med sig från sina hemländer.
Man skulle kunna göra en lång lista över imamer och representanter för muslimska församlingar och organisationer som gjort öppet homofobiska uttalanden. Man skulle likaledes kunna lyfta fram åtskilliga exempel på muslimska församlingar och organisationer som bjudit in aggressivt homofientliga talare till sina evenemang. Man skulle också kunna hämta en mängd exempel på extrem homofobi från de forskare och utredare som försökt kartlägga fenomenet heders-/skamkultur och dess förekomst i Sverige.
Jag tänker i detta sammanhang nöja mig med ett citat som jag tycker är talande. Det är hämtat ur en aktuell tingsrättsdom. Domen gäller ett mål där en medelålders man med kurdiskt ursprung stått åtalad för att ha utsatt en yngre man, även han med kurdiskt ursprung, för sexuella övergrepp. Citatet lyder:
"Det har genom utredningen framgått att homosexualitet eller homosexuella handlingar inte godtas i den traditionella kurdiska kulturen. Genom [två kurders] vittnesmål står det klart att även en person som ofrivilligt utsätts för homosexuella handlingar utan att själv vara homosexuell anses skambelagd samt att även den personens familj och släkt anses träffade av denna skam."
Jag tycker att ovanstående citat på ett oerhört tydligt sätt belyser den extrema homofobi som präglar många (i huvudsak muslimska) invandrarkulturer med rötter i Mellanöstern! Homosexualitet betraktas alltså i traditionell kurdisk kultur som så skamligt att t.o.m. släktingar till någon som utsatts för ett homosexuellt övergrepp anses socialt stigmatiserade! Det ska också tilläggas att svensk lag implicit skyddar dessa homofobiska attityder, då det ju numera är inskrivet i lagen att etniska minoriteters rätt att leva i enlighet med sin kultur ska skyddas.
Jag vet som sagt inte om Nordmark har rätt när hon antyder att det skulle finnas homofobiska attityder inom Svergiedemokraterna. Kanske finns det sådana attityder. även om partiet inte offentligt presenterar någon homofientlig retorik. Men en sak vet jag säkert: Det främsta hotet mot svenska bögar, flator och transor är absolut inte SD, Det är islam i kombination med de ålderdomliga heders- och skamkulturer som många av våra "nya landsmän" tagit med sig.
Att ens nämna Utöya i samma mening som HBT-diskussioner är en kränkning mot de offer, som inte längre kan föra sin egen talan.
INGEN LEVANDE MÄNNISKA SKA NÅGONSIN FÖRA AVRÄTTADE MÄNNISKORS TALAN.
SLUTA kategorisera människor. Alla partier vi har i dag har något som nästan alla anser bra. Men INGET parti har något som tilltalar alla. Jag vill ha lite från V, lite från S, lite från C, lite från Fp, lite från M o.s.v....
Jag kan vara väldigt pigg på ett vänsterförslag, och lika pigg på ett annat förslag, från högern.
Vad är jag då? Vänsterextremist eller högerextremist?
SLUTA VINNA POÄNG PÅ ANDRA MÄNNISKORS DÖD.
Du borde skämmas, Eva Nordmark.
I Aftonbladet stod det att läsa 2011-07-29:
"Jonas Gardell uppmanade därför alla att engagera sig mot hat och intolerans.
– Gå med i ett demokratiskt parti, gå in i en moské, gå med i en prideparad. Idka nolltolerans mot hatet."
Det skulle ha varit väldigt intressant att se Jonas Gardell ta med sin Prideparad in i en moské så han där kunde studera "nolltoleransen mot hatet".
#1 Rolf Hansson har helt rätt. Det största hotet mot HBT-personer finns inom det intoleranta, totalitära system, islam, som gömd under religionens mantel sprider sig som en löpeld över landet.
Att tala om hat mot HBT-personer utan att nämna islam är som att berätta om skogen utan att nämna granar.
Att koppla pride till massakern i Norge ær bara vældigt, vældigt konstigt.
Mørdaren Anders Behring Breivik finns ju førøvrigt enligt norska medier på foto dansandes på en buss under Oslos pride festival.
Nu är det väl bara Svenska köttbullar de inte har kopplat till Utöya.
Och inte ett enda ord om det verkliga hotet mot HBT.
Om jag varit HBT person hade jag skämts.
Hur är det med moralen Eva Nordmark ?, Är det något som är viktigt för dig ?
Pridefestivalen blir viktigare för varje år som går på grund av att religionerna återigen flyttar fram sina positioner. Det gäller inte minst islam och kristendom. Jag undrar om det verkligen förekommer "diskriminering på grund av religion" i Sverige.
Ofta handlar det om utebliven positiv särbehandling, vilket de redan är i flera avseenden. Så länge religiösa människor diskriminerar (eller vill diskriminera) så kan de inte gnälla över att bli diskriminerade.
Artikelförfattarens koppling till massakern i Niorge är förövrigt totalt poänglös.
Jag gick själv i Prideparaden 2003 då Nationaldemokraterna attackerade. I Kristianstad blev RFSL-lokalen attackerad 2006 av Nationalsocialistisk front.
Det har under 2000-talet förekommit flera andra attacker från högerextrema gentemot hbt-personer. Därför tycker jag att det är bra att facket tar ställning i den här frågan.
Ytterst smaklöst och omdömmeslöst att dra in Utøya-massakern i dom hör sammanhangen. Bara ett sätt på att få uppmärksamhet kring sin lilla artikel och person.
När det gäller hot mot HBT-personer så är det (precis som många nämnt i kommentarerna ovan) islam och fanatiska muslimer ett betydligt större hot än "högerextremister".
Här i Norge var det förra sommaren 2 bögar som åkte på stryk på Grønland, en muslimsk enklav i centrala Oslo. Det är det enda fallet jag har hört om här i Norge.
När skall Eva Nordmark ta hbt-fighten med alla homofober inom Islam?
Nu är det dags för Pride festivalen att flytta till förorten och övertyga alla om hbt, där behövs den som mest idag.
Ytterligare en person i karriären som tänker tjäna miljoner på att vara politiskt korrekt.
Apropå "frihetsrörelser", när ska Eva Nordmark uttrycka sitt stöd för sverigedemokraternas rättigheter?
Nej, förlåt, jag glömde, sverigedemokrater är ju inte politiskt korrekta och då är det fritt fram för häxjakt, ytterligare ett bevis på att det politiskt korrekta inte handlar om frihet och demokrati utan om att värdera människor olika där sverigedemokrater just för tillfället är de lägst stående som därför ska förvägras mänskliga rättigheter som t.ex. yttrandefrihet.
Jag instämmer helt i din artikel och tycker den är lovvärd men frågan är om de här människorna som vill exkludera olika grupper i samhället påverkas i positiv riktning av Pridefestivalen? Som jag förstår det är det någon form av fest för alla som avviker från den heterosexuella läggningen, men där även heterosexuella kan delta och visa sitt stöd. Det är inte en facklig demonstration mot stat eller arbetsgivare. Hur effektiv festivalen är att motverka diskriminering vet jag inte men jag kan lika väl tänka mig att den kan ha motsatt effekt. Den största nyttan ligger väl i att stärka självkänslan hos de människor som känner sig utsatta och framför allt får dem att känna att de inte är ensamma utan har många människors stöd.
I Thailand har man en mycket accepterande hållning till transsexuella män som kallas Katoyer, men man är inte lika tolerant mot homosexualitet. Det accepteras inte på samma sätt. Transsexuella kan ha vilket yrke som helst utan att det uppstår problem, även prostitution. De män som köper sex av de här Katoyerna föraktas däremot, inte för köpets skull, utan för att de har den läggning de har. Hur det här går ihop förstår jag inte men det går förmodligen att hitta någon logik i det. Misären och olyckan för de här transsexuella männen när de blir äldre är dessutom tragisk. Problemet är alltså inte att endast få acceptans för sin läggning utan också att man ska kunna leva hela livet med den här läggningen. Det kan man göra i Thailand om man skaffar ett yrke som inte innebär prostitution. Det är nog inte lika lätt att skaffa sig ett samliv eftersom ens partner föraktas även i det här förhållandevis toleranta samhället. Vi får hoppas du har rätt i att festen är av godo och inte av ondo för de berörda. Tyvärr är det nog inte givet att så är fallet. De människor du riktar dig mot kanske snarare blir mer motiverade och hatiska i stället. Med det inte sagt att man inte ska hålla festen. Det ska man bestämt, men se upp med falska förespeglingar.
:o)
http://vesslan.com/
Vad har Pride med Utöya att göra? Kopplingen är ju närmast osmaklig!
Det betyder att om vi inte all knäböjer och lovsjunger den homosexuella utlevelsen så är vi samma skrot och korn som Anders Breivik. Jag betackar mej för den sammanblandningen!
Om homosexuella vill leva som alla andra så gör då det. Skapa inte en vecka som upphöjer en speciell livsstil på bekostnad av alla andras. Och låt bli att tapetsera stan i flaggor som jag inte kan ställa upp på. Eller är demokratin och yttrandefriheten så begränsad numera i detta land att man inte får vara emot något som är politiskt korrekt?
Ja. Krossa fascismen, hej! Rättvisa för alla, även i arbetslivet.
(Vad det nu har med pride att göra)
Om vi ska lära oss något av utöya så är det att hatiskt tal kan leda till våldsamma handlingar, även om de flesta av näthatarna inte vill att deras hat leder till våld. De vill mest gnälla av sig en smula när livet känns orättvist. Jag tror säkert att de flesta av de nationalister som drev Anders Breivik till att mörda inte ville se något våld heller. De ville bara uttrycka sina åsikter om migrationssystemet och undvika att vara "PK". Kanske gick de över linjen någon gång och tog i lite mer än vad de egentligen menade, men det var ju bara text. Eller?
Jag tycker att de som skriker ut sitt hat i kommentarerna bör tänka efter både en och två gånger.
De olika "men kritisera islam då" har en poäng och min vinkel på den poängen är att jämställdhetsrörelsen, HBT-rörelsen, massor med journalister, osv är bärare av vår svenska frihetskultur där människor är viktiga. En del av dem har fler agendor och tror på klasskamp, könskamp, edyl men stora delar av deras gärning rör ändå frihet och alla utom några få tokstollar vill leva i en demokrati där alla kan vara trygga medan de lever på sitt eget sätt.
Att även kämpa för alla invandrares jämställdhet, rätt till sin sexualitet osv skulle både hjälpa invandrarnas personliga frihet och innebära att de blir en del av den svenska kulturen.
Tänk om Sverige vart världsberömt för de första muslimska homosexuella äktenskapen? Det vore väl fantastiskt? Dessutom vore det utmärkt PR för att locka hit frihetstörstande invandrare.
Kan inte alla politiker,opinionsbildare, journalister etc sluta dra billiga politiska poäng över avlidna personers kroppar.Pride bjuder in Mattias Gardell och ska få oss att bli mer toleranta, det finns en fruktansvärd intolerans mot bögar bland väldigt många muslimer, ändå står brodern Jonas och skriker:Gå in i en moske!!!!Ja, försök gå in med era flaggor där vänner!!!!!!
Jag har som bög helt bojkottat pride, det har blivit obehaglig vänster politik omgiven av glättig narcissistisk show och politiker som vill vara toleranta.Jag har inget emot islam som så, men om ni visste vilket helvete många HTB personer har i dessa miljöer.Att sedan bjuda in Mattias Gardell är bortom allt förständ.
Jag skäms
Kan inte alla politiker,opinionsbildare, journalister etc sluta dra billiga politiska poäng över avlidna personers kroppar.Pride bjuder in Mattias Gardell och ska få oss att bli mer toleranta, det finns en fruktansvärd intolerans mot bögar bland väldigt många muslimer, ändå står brodern Jonas och skriker:Gå in i en moske!!!!Ja, försök gå in med era flaggor där vänner!!!!!!
Jag har som bög helt bojkottat pride, det har blivit obehaglig vänster politik omgiven av glättig narcissistisk show och politiker som vill vara toleranta.Jag har inget emot islam som så, men om ni visste vilket helvete många HTB personer har i dessa miljöer.Att sedan bjuda in Mattias Gardell är bortom allt förständ.
Jag skäms
Är det inte lite av DSM-IV om man i grunden ser sig som flata eller bög i första hand då man presenterar sitt CV. Att bara vara en mänsklig varelse räcker tydligen inte. Det intima saluförs som en dörröppnare vid flesta möten. Beror det på att Pridefolket kompenserar bristen på att vara kunnig på något nyttigt verksamt ?
Hur många av er exhibitionister har något övrigt att erbjuda omgivningen än sex och flärd? Förvirringen visar många ansikten i min gamla hemstad. Hur är det med lilla mamma, är hon också hotad i er frigörelse? Då djävlar!
"För att bidra till att skapa arbetsplatser med ett klimat där människor inte behöver dölja delar av sin personlighet tog TCO tillsammans med flera andra aktörer fram utbildningsmaterialet Fritt Fram. I våras presenterade vi också en handbok "Rekrytera utan att diskriminera".
Det är jättebra, men fokusera inte bara på den sexuella aspekten.
Det måste då vara tillåtet att bära slöja eller krucufix på jobbet också, eftersom det nu finns en debatt mot dessa saker.
Ännu en politisk broiler som lärt sig gala i rätt tonart.
Vad lägger du för valör i din formulering att ingen skall diskrimineras för sin religion. Har jag rätt att säga högt och offentligt att jag tycker att homosexualitet är en synd pga av vad G-d säger i sitt ord och ändå vara respekterad medlem i TCO. Knappast.
Åsiktstaket i Sverige är ett snedtak!
Både konstig och osmaklig koppling mellan att stödja Pride och att fördöma Breivik.
Det Breivik minst av allt vill se i europa - Islam - är just den ideologi som är det största hotet mot homosexuella, så artikeln blir mest snömos om man har lite större djup i kunskaperna.
En nära homosexuell vän sa nyligen att han tyvärr inte kan se sig rösta på något annat än SD så länge som de övriga partierna gör allt för att gulla med allsköns muslimska företrädare.
Bravo Eva Nordmark, du sköter dig!
I dag gick den ende kvarvarande Kd:areni min bekantskapskrets ur Kd!
Kd:s krav om barnlotsar på tåg blev droppen.
Bara 2 timmar senare gick han ur TCO!
Eva Nordmarks floskler blev som han sa; "den typen av dumhet, som
till och med överträffar Kd:s infantilitet"!
Bra artikel. Givetvis finns det en indirekt koppling mellan pridefestivalen och terrordåden i norge, och även en koppling mellan pridefestivalen och andra terrordåd utförda av islamister.
Högerextremister och islamister har en del gemensamt rent ideologiskt. En av sakerna är de inte gillar att subkulturer & grupper som utsatts för förtryck, om det inte omfattar dom själva, tar plats i det ofentliga rummet
Pride fungerar som en utmärkt motvikt mot såna strömmningar.
Ställ krav på RFSL också...
RFSL har 24 anställda på sitt HK (5000 medlemmar). Man säger sig ha ambition att alla HBT personer skall kunna vara sig själva och finns i samhället på samma villkor som heterosexuella. Men man gör allt för att inte smälta in. Man utser certifierade vårdcentraler, man utser hbt-vänliga arbetsplatser, man är med och arrangerar Pride, man vill ha specialbemötande och ställer krav på alla möjliga myndigheter och branscher att de måste utbildas i HBT-kunskap, vad det nu är. Välkommen ut i samhället säger jag. Men sluta då att kräva särbehandling om ni inte vill särbehandlas. Och sluta tala illa om heteronormer, heterosexuella, kärnfamiljen och alla som ev inte stödjer alla deras krav. Och inte minst: Sluta använd ordet/begreppet homofobi så fort nån har en annan åsikt.
Om jag vore gay så hade jag varit mycket mer oroad för hatiska muslimer och det verkar finnas gott om dem tyvärr. Jag har bekanta i Malmö som är gay och de har fått stryk, hot och saker kastade efter sig allt för ofta av muslimer.
Tyvärr får vi ju inte tala om detta i Sverige.
Det minsta Pride kunde gjort var att ta tydligt avstånd från våld under festivalen för att ta sitt ansvar och visa medkänsla men nej under seminariepunkter finns våldsamma inslag och det står dessutom att det inte är någon åldersgräns. Bara att titta på lördagens tåg.
http://lottejohansson.wordpress.com/2011/07/30/butiker-rensar-bort-valds...
Medans världen sörjer och många känner sig frustrerade över situationen så letar de som lever utanför samhället efter syndabockar. Politker, media och våra skolade statsvetare. Konstigt. Att sådant här händer i vårt samhälle, att dessa monster som utför dessa dåd är alla som lever i ett samhälle precis lika mycket skyldiga till. De som lever utanför, ovanför eller någon annanstans ser det inte för de tycks inte klara av att tänka efter. Det är faktiskt så, att man först måste se sin egen skuld så kanske tio-öringen ramlar ner. Då kanske man släpper på sin rädsla så att sanningen kan få tränga in. Sanningen då! Själva dådet är sanningen och för den som saknar en förmåga att lyssna så kan ingen sanning någonsin tränga in.
Årets dummaste rubrik !!!
För mig består Priden av två egentligen oförenliga delar. Dels en progressiv frihetsrörelse, dels en öppet sexualromantisk
del, där alla fördomar om polyamorösa bögar och flator besannas.
Menar TCO:s ordförande att hon också ställer upp på den sexualisering av det offentliga rummet som annars brukar avvisar från auktoritativt håll i samhället?