"Det som hände i Norge den 22 juli skakade om i hela världen"
Kan det bero på att det kom som en total överraskning - till skillnad mot alla de muslimska terrordåd vi blivit vana vid som dagliga händelser ...
Permalänk | Anmäl
Olle Olsson, 2011-08-03, 08:22
Det finns populister från vänster till höger. Är någon riktning värre än den andre?
Permalänk | Anmäl
Alvin Stoltz, 2011-08-03, 08:23
Detta var ett välgörande balanserat inlägg. Genom "Goggles", i den mörka tiden 1942, observerade Nils Ferlin, även han en balanserad herre, bland annat vad som hände i 30-talets Europa. Han såg historiens men även vår tids kval och skrev:
”Från människors kvavda hop
mot rymden steg ett ångestrop:
Vi trängtar att befrias!
Tungt klättrar Döden ur sin grop:
här kommer jag: Messias.”
Permalänk | Anmäl
Stig Bergman, 2011-08-03, 09:12
#3
Om du vill få folk att tro på dig så borde du först veta hur man använder svenska språket i text. Hela ord i versaler och dessutom samma ord återkommande utstrålar ingen trovärdig bild.
Se kan du väl bygga en hemsida med lite fakta istället för åsikter.
Och ja, jag har 90% nysvenskar till grannar.
Permalänk | Anmäl
David Andersson, 2011-08-03, 09:13
SD hade säkert missgynnats mer om det inte för varje korkat twitterinlägg hade kommit 10 debattinlägg som sa:
Nu måste vi censurera mera!
Nu måste vi sluta diskutera integrationspolitiken!
Permalänk | Anmäl
Ulf Carlson, 2011-08-03, 09:27
Anders Nilsson#3
Jag hatar inte SD men tycker väldigt illa om era argument.
Jag bor granne med invandrare i hyreshus i Stockholmsförort. Jag är gift med en andra generationens invandrare.
Min gamla mamma bor på demensavdelning. Varje gång jag besöker henne tänker jag på hur den vården skulle klara sig utan invandrare. Nästan hela personalen är invandrare från nordafrika, arabvärlden eller sydosteuropa. Dom jobbar för låg lön och är överkvalificerade hela bunten. Många högskoleutbildade.
Gör dom jobb som svenskar ratar.
Om jag jämför min egen uppväxt i förorten Rågsved med nuvarande Rinkeby är det ingen stor skillnad. Problemen bland fattiga lågutbildade svenskar och fattiga lågutbildade invandrare är likadana även om svenskarna tyngs mer av sprit och invandrarna av social diskriminering. I båda fallen går det ut över barnen, framför allt pojkarna som blir utagerande och stökiga.
Det är ett klassproblem. Inte ett kulturproblem.
Vi behöver invandrarna. Problemet är att vi ger dom för lite pengar, inte att vi ger dom för mycket. Välmående familjers barn kastar inte sten på bussar och brandbilar.
Om ni fick stopp på invandringen. Vad skulle ni göra med lågutbildade fattiga alkoholiserad svenskar? Anställa dom i åldringsvården? Jag hoppas mamma hunnit dö först.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-08-03, 09:36
Ja du Anders, du såg vad argumenten blev på ditt inlägg, de klagades på hur du använde det svenska språket.
Det var allt dom hade och komma med.
Det är så talande.
Permalänk | Anmäl
Bertil Bertilsson, 2011-08-03, 09:39
@Olof Lindberg,
det där var ett av de mest verklighetsfrånvända inlägg jag någonsin sett på Newsmill. Du har banne mig inte ett enda rätt..
Permalänk | Anmäl
Olle Olsson, 2011-08-03, 09:43
"Välmående familjers barn kastar inte sten på bussar och brandbilar."
Det måste ha varit ett regn av stenar mot bussar, brandbilar och andra på 50-60 talet när många svenskar hade avsevärt lägre levnadsstandard än dom invandrare som kommer hit idag och får hela tillvaron på ett silverfat, helt kravlöst.
Att ge invandrarna mer pengar är också en dålig idé. Dom får redan idag mer än tillräckligt. När det gäller beteende och ekonomi så är kopplingen mycket svag. Däremot är kopplingen beteende - kultur (etnicitet, oftast, men inte alltid) mycket stark. Det spelar alltså ingen större roll om en invandrare har gått om pengar eller inte. Det är ursprunget som ger den starkaste kopplingen kriminelaitet. Bara att läsa innantill i 2 rapporter från BRÅ samt en från Norge som kom för ett par månader sedan och som visar exakt samma sak.
När det gäller högerpopulistiska partier får vi hoppas att dom kommit för att stanna och önskar dom all välgång.
Permalänk | Anmäl
Leif D, 2011-08-03, 10:24
#11 Leif D, 2011-08-03
"Det måste ha varit ett regn av stenar mot bussar, brandbilar och andra på 50-60 talet när många svenskar hade avsevärt lägre levnadsstandard än dom invandrare som kommer hit idag och får hela tillvaron på ett silverfat, helt kravlöst."
På 50-talet hette hotet "Raggare". En bunt lelösa ungdommar som inte hade annat för sig än att åka bil, supa, slåss och skrämma äldre och hederligt folk.
Permalänk | Anmäl
Lux Interior, 2011-08-03, 10:55
Allt går visst i cirklar. När det var drag under galoscherna så lät det på ungefär samma sätt. Ny Demokrati och Sverigedemokraterna är väl ungefär samma tankegods. När SD:s tid är över så kommer så småningom ett nytt parti efter en tid av välstånd. Kanske heter de då Nationaldemokraterna. Visst har även Centern och Sjöbo figurerat i samanhanget.
Flera ovan och på ställen både till höger och vänster frågar ssig varför vi behöver invandrare. Man har åter igen missat att invandringen till Sverige är begränsad. Vi tar emot flyktingar av humanitära skäl. Av medmänsklighet. Att sen ta upp att det även finns våldtäcktsmän från Somalia, Iran och Irak är ju en helt anna sak. En våldtäcksman är en våldtäcktsman oavsett varifrån han ursprungligen kommer.
Att hålla på med stolliga manifest och massa punkter om hur världen blivit sämre de senaste 40 åren är ju bara idioti. Rosengårds population bestämmer inte hur världsekonomin serut. Ni låter mest som ett gäng gamla gubbar som upprepar mantrat "det var bättre förr". Ni borde kanske lägga mer energi på att uppfinna en tidsmaskin så ni kan åka tillbaka i tiden iställe för att göra meningslösa manifest och punkta ner fantasifulla tolkningar av hur bra vi hade haft det i Sverige om vi inte tagit emot en enda flykting/invandrare.
Det var ett intressant inlägg i SVD idag:
http://www.svd.se/kultur/hatet-kanner-inga-granser_6364558.svd
Permalänk | Anmäl
Lux Interior, 2011-08-03, 11:24
Brukar slöläsa NM men plötsligt tar ni in flera läsvärda inlägg som är både kunniga och tankeväckande.Och nyanserade.
Andreas Malm är en av dem som jag personligen anser gör stor skada. Att se honom skrikandes i någon tvstudio eller läsa hans hårt skruvade texter har inte bidragit till en begriplig debatt och sällan övertygat någon förutom de redan djupt frälsta.
Men nu har jag på kort tid fått ta del av både Sjunnesson, Jerlerup och Widfeldt, Personer som jag tidigare inte hört talas om.
Jag har ofta trott att Sverige är så pass litet att de enda debattörer
vi har är de vars argument vi redan hört till leda.
Men här uppenbarar sig plötsligt ett antal intressanta röster med helt nya infallsvinklar utifrån mycket olika perspektiv. Hoppas det fortsätter så. Debattklimatet i Sverige skulle.må bra av det.
Permalänk | Anmäl
Carolin Andersson, 2011-08-03, 11:41
Jag tycker att de som är anställda vid universitet och högskolor, i Sverige som utomlands, skall vara neutrala och inte debattörer.
Om dom dessutom forskar så är det ändå värre eftersom forskning väl skall vara förutsättningslös?
Permalänk | Anmäl
Bo Grahn, 2011-08-03, 12:25
Håller med Caroline. Varför har politiker och press bekvämt (och totalt misslyckat) överlåtit tolkningsföreträdet till Sveriges eget privata (om än statsfinansierade) extremistiska Stasi?
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2011-08-03, 12:41
...dvs Expo (som ni säkert förstod)
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2011-08-03, 12:43
#12 Lux Interior
”På 50-talet hette hotet "Raggare". En bunt lelösa ungdomar som inte hade annat för sig än att åka bil, supa, slåss och skrämma äldre och hederligt folk.”
Raggarna var måhända stökiga men inget större samhällsproblem. Dom var ungdomar ur arbetarklassen men inte arbetslösa sådana utan dom jobbade som bilmekaniker, på stålverken, på pappersbruken eller i verkstadsindustrin eller någon annan stans.
Dom levde inte i utanförskap och på grund av jobb och medlemskap fackklubben mm så var dom en del av folkhemmet även om många söp på helgerna.
De som kastar stenar på ambulanser brandbilar mm och dom från förorten som inte gör det men ingår i något av de många kriminella nätverken som finns där är körda för livet.
Jag såg en intervju med Daniel Maiorana, en av grundarna av ”Fucked for life”. Där fick han frågan om varför dom valde det namnet och då sa han att dom ville ha ett namn som sa något om dom själva och då blev det Fucked for life eftersom dom, som han uttryckte det, var "körda för livet". Dom skulle aldrig få några jobb eller leva några normala liv.
I varje samhälle och i varje givet ögonblick finns givetvis sådana som av olika anledningar är fucked for life. Men den misslyckade integrationspolitiken har gjort att dom börjar bli väldigt många.
Från Brottsförebyggande rådets rapport ”Brottslighet bland personer födda i Sverige och i utlandet” från 2005:
”Av tabellen framgår att de utrikes födda har särskilt höga överrisker när det gäller allvarliga brott som dödligt våld, våldtäkt och rån. Bland de utrikes födda är det ungefär fyra gånger vanligare att vara registrerad för ett sådant brott än vad det är bland dem som är födda i Sverige av två svenskfödda föräldrar.”
Av undersökningen framgår också att invandrarnas barn oftare är registrerade för ungdomsbrott vilket indikerar att det hela går i arv.
Så det problem som vi står inför då det gäller integrationspolitiken ligger ljusår från de problem som en gång förelåg med raggarna eftersom dom egentligen aldrig levde i något utanförskap och aldrig skulle komma på tanken att kasta sten på ambulanser.
Raggarfenomenet finns ju för övrigt kvar än idag och den årliga höjdpunkten i den världen är ”Power meet” i Västerås, världens största USA-bilsträff, som är en städad tillställning och som förra året gästades av Christopher G. Dunnet ”Public Affairs Officer” vid den amerikanska ambassaden i Stockholm. http://svtplay.se/v/2449709/dokumentarfilm/klipp__bilar__50-tal_och_rock...
Men då länge som problemet med integrationspolitiken finns kvar så kommer precis som Anders Widfeldt kallar ”det politiska kraftfältet” där Fremskrittspartiet, Sverigedemokraterna och Dansk Folkeparti ingår att finnas kvar. Och ökar problemen så kan dom fortsätta att växa
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2011-08-03, 13:16
#19 Lars Johansson, 2011-08-03
Tack för din vänliga information om raggarna men jag känner väl till dem och Power Meet i Västerås. Min poäng var att på 50-talet skrev arga gubbar insändare till lokatidningen och klagade på det stora hotet som raggare utgorde för den "normala" populationen. Kanske letade de även statistik som bevisade att generellt så stod raggare för fler våldtäkter och misshandelsmål än välartade ungdomar från Lundsberg gjorde då. Det verkar alltid finnas ett hot i samhället för vissa. Är det inte raggare så är mods eller punkare eller judar eller rumäner eller finnar eller turkar eller siker eller kosovoalbaner eller araber eller somalier eller skåningar eller vad som helst. Det är alltid någon form av gruppering det ska skyllas på för att "det var bättre förr". Har någon gjort en studie i av vad det blev av raggarungarna? Är de mer benägna att misshandla sina fruar än vad tex Swingpjattarnas ungar är? Hårdrockarnas ungar då? Är de satanister hela bunten? Satinister är inte att lita på, de äter ju foster.
Permalänk | Anmäl
Lux Interior, 2011-08-03, 14:03
Låt oss tala klarspråk för att röja upp i den smörja som den här rubriken uttrycket.
Det saknas inte vänsterextremister i Sverige, som skulle vilja mörda människor urskillningslöst på ett SDU-läger, eller hela den samlade partiledningen för Sverigedemokraterna.
"Man har inte råd med partiföreträdare som tycks urskulda Behring Breivik."
Vilken tur att det inte hänt då (iaf inte i Norden).
Permalänk | Anmäl
Patrik Ohlsson, 2011-08-03, 14:33
#21 Patrik Ohlsson, 2011-08-03
Vore det inte på sin plats att delge, åtmindsonde rättsväsendet men gärna även oss, vilka dessa vänsterextremister är?
Om du sitter inne med sådan information så är det väl nästan kriminellt att hålla det hemligt.
Permalänk | Anmäl
Lux Interior, 2011-08-03, 14:39
#20 Lux Interior,
Jag tror inte att du är så dum att du inte förstår skillnaden mellan raggarna, som var uppfödda och som tillhörde vår kultur, och de som hyllar låtsaskompisar för vuxna och totalt vägrar inlemma sig i vårt sätt att vara och tänka.
Så, vad har du för agenda? Vad vill du uppnå med att försöka sprida dimridåer och försöka marginalisera de riktigt stora, och växande, problem vi har i Sverige idag?
Vad tjänar du på det, rent personligt?
Permalänk | Anmäl
leif w-n, 2011-08-03, 15:59
#23 leif w-n, 2011-08-03
Glömde svara på denna fråga du ställde:
"Vad tjänar du på det, rent personligt?"
Känns det konstigt att jag gör något jag inte direkt tjänar på rent personligt? Har du svårt att tänka dig att andra människor faktiskt kan drivas av att kämpa för att andra ska få det bättre utan att själva tjäna på det?
Jag är dock ingen ofläckad samarit utan jag skulle istället kunna citera Charlie Sheen; "Becaus it amuses me".
Permalänk | Anmäl
Lux Interior, 2011-08-03, 17:05
Det är sant, Anders Widfeldt, och så fungerar demokratin.
Det är bara i diktaturer som man kan tvångsgifta ihop olika folkgrupper mot deras vilja. Den som motsätter sig en folkligt förankrad invandringskritik motsätter sig demokratin.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-08-03, 17:50
"Högerpopulister som SD lär inte drabbas av Utöya" HUR vet du det?
Många av oss i detta avlånga land har kring Valet 2010, före och efter SETT/erfarit hur t.ex Vänstersympatisörer och allehanda hatiska människor förföljt SD, deras ungdomsparti såväl som andra. Vet hut
Permalänk | Anmäl
KarinAndersson, 2011-08-03, 19:05
Lux Interior,
Precis. Jag kan bevisa det lika lite som skribenten kan bevisa sitt påstående i rubriken. Alltså måste du vara kritisk till hur vi båda uttryckt oss. Det är jag nöjd med, och jag har fått igenom avsedd poäng med min kommentar.
Permalänk | Anmäl
Patrik Ohlsson, 2011-08-03, 19:12
# 27 Bo T.
Demokrati måste alltid kombineras med Mänskliga Rättigheter i ett civiliserat samhälle. Det vore förstås inte OK om vi medelst majoritetsbeslut t.ex olagligförklarade homosexualitet. Eller undantog vissa från rätt till sjukvård. Eller förbjöd Sverigedemokraterna eller något annat parti, i demokratins namn. Oavsett om majoriteten tyckte det.
Dessa Mänskliga Rättigheter är ju också stadfästa i olika konventioner, t.ex FN:s flyktingkonvention och EU:s skyddsgrundsdirektiv. De finns där för att skydda människor från övergrepp - av diktaturer, demokratier, individer, folkgrupper, majoriteter eller minoriteter. Det här är viktiga konventioner, byggda på erfarenheter av ett blodigt sekel. Att människor har rätt att söka asyl eller anhöriginvandra är inget vi kan eller bör hindra, om vi vill behålla vår plats bland världens rättsstater.
Sedan kan man diskutera och jobba på allt möjligt annat kring flyktingmottagning, integration, arbetskraftsinvandring, segregation, religion/sekularism etc. Och det görs ju. Men en etnifiering av demokratin, dvs att folkgruppers intressen ställs mot varandra i stället för att vi diskuterar politik, det är demokratins död på nationalismens och främlingsfientlighetens altare.
Permalänk | Anmäl
Karl S., 2011-08-03, 19:13
Vänsterpopulister lär inte heller påverkas, de fortsätter att gnöla om att alla ska tycka lika. Speciellt de som är betalda med skattepengar.
Permalänk | Anmäl
Robert Pettersson, 2011-08-03, 19:19
#30 Patrik Ohlsson, 2011-08-03
Du får nog förtydliga för jag förstår inte liknelsen. Är det kriminellt att säga att SD är högerpopulistiska? Eller att de inte lär drabbas av norgetragedin? Vad jag fått för mig är dessutom att det är NM som sätter rubrikerna på debattinläggen.
Permalänk | Anmäl
Lux Interior, 2011-08-03, 19:36
@Karl S
Demokrati kontra internationella avtal och konventioner är inte så enkelt som man först kan tro. Om en majoritet är emot att man skriver på en ny konvention, eller t.o.m. är för att man avträder en befintlig sådan, vem har rätt att diktatoriskt sätta sig över folket och deklarera att så inte kommer att ske? Är det demokratiskt att en minoritet sätter sig över majoriteten och trycker ned sin politik i halsen på majoriteten.
Ett bra exempel är ju konventionen om ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter. Att skriva på och ratificiera den konventionen innebär att man ålägger befolkningen att punga ut för att uppfylla de rättigheter som spaltas upp där, en ganska lång lista som ger rätt till både det ena och det andra. Man kan faktiskt se det som att vänsterpolitik cementeras genom en internationell konvention, och frågan är vad högerväljare i så fall tycker om det.
Jag tycker att man skall hålla sig borta från att inkludera positiva rättigheter (alltså rättigheter som ålägger någon annan att göra något, t.ex. betala) i begreppet Mänskliga Rättigheter, för annars riskerar man att urvattna begreppet och riskera att många förkastar det.
Begreppet Mänskliga Rättigheter bör endast innehålla negativa rättigheter, dvs rättigheter som bygger på att andra avhåller sig från att göra något (t.ex. döda, tortera, våldta, stjäla, etc).
"Men en etnifiering av demokratin, dvs att folkgruppers intressen ställs mot varandra i stället för att vi diskuterar politik, det är demokratins död på nationalismens och främlingsfientlighetens altare."
Det där görs redan, men då i form av "demokratins död på mångkulturens och massinvandringens altare". Ledande politiska företrädare förnedrar upprepade gånger svenskhet och svensk kultur samtidigt som utländska kulturer hyllas, och hets mot folkgrupp gäller inte hets mot svenskar. Även instegsjobben och de skattebefriade zoner i invandrarområden som diskuteras inom Alliansen är en solklar etnifiering av politiken. Men då är det tydligen legitimt?
Permalänk | Anmäl
Init, 2011-08-03, 19:36
#32 Robert Pettersson, 2011-08-03
"Vänsterpopulister lär inte heller påverkas, de fortsätter att gnöla om att alla ska tycka lika"
Är det inte en av de politiska utmaningarna? Att få sina meningsmotståndare att byta sida och tycka lika som en själv? Jag har svårt att tro att du sitter och argumenterar för att dina meningsmotståndare ska tycka annorlunda än dig själv.
Är inte en av de poänger du för fram att invandrare är så olika och om de bara kunde bli lika dan som dig så skulle de vara välkomna men nu är de ju så olika så då vore det bäst om de iställe åkte hem till sitt hemland, oavsett vad de kan tänkas råka ut för där?
Permalänk | Anmäl
Lux Interior, 2011-08-03, 19:41
#34 Init, 2011-08-03
"Jag tycker att man skall hålla sig borta från att inkludera positiva rättigheter (alltså rättigheter som ålägger någon annan att göra något, t.ex. betala)"
Så du tycker inte att om du skulle befinna dig i nöd, utan mat och dryck och att det då kom förbi en annan människa som hade ett överflöd av mat och dryck att du som människa borde ha den rättigheten att den med maten och drycken inte såg till att du dog genom att det var dennes skyldighet att rädda dig om den kunde?
Hur är det vid en bilolycka? Ska man vara skyldig att försöka rädda en skadad person och att tillkalla hjälp eller ska man ha rätt att bara skita i det? Det kan ju ta tid och tid är pengar.
Det finns ju en mängd gråskalor och somliga anser att om man har medlen så borde man hjälpa till så gott det går. Speciellt om det handlar om ett människoliv. Att vara passiv kan innebära att man dödar en annan människa och då hamnar det ju helt plötsligt på dina negativa rättigheter.
Permalänk | Anmäl
Lux Interior, 2011-08-03, 19:56
Lux Interior,
Vad finns att förtydliga? Du förstår säkert, men önskar inte kommentera det. Däremot förstår jag inte varför du adresserar dina frågor till mig. De har inget att göra med vad jag skrivit.
Skrivs en rubrik med ett kolon, så är väl ändå den rimliga enda tolkningen att subjektet till vänster om kolon-tecknet är den som yttrar meningen till höger om kolon-tecknet.
Permalänk | Anmäl
Patrik Ohlsson, 2011-08-03, 20:06
#31 Karl S & #34 Init.
Demokrati är inte samma sak som majoritetsstyre. Den som tror det har mycket att lära sig (eller missbrukar avsiktligt begreppet).
Demokrati handlar om att göra avvägningar så att folkviljan i bästa mån avspeglas men också att fortsatt demokrati möjliggörs.
Om t.ex. "bara" 5% av befolkningen har en stark aversion mot en viss invandring så kan det väga demokratiskt sett tungt, mycket tungt mot den invandringen och att då ändå genomdriva den kan uppfattas som en krigsförklaring mot den opinionen och mot demokratin.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-08-03, 20:07
Men... jag måste tillstå att jag kan ha uppfattat rubriken fel.
Jag trodde den s.k. statsvetaren avsåg att SD aldrig kan drabbas av en katastrof likt den på Utöya, vilket vore en fullt möjlig tolkning. Det framgår i mitt första inlägg att jag tolkat det så.
Permalänk | Anmäl
Patrik Ohlsson, 2011-08-03, 20:09
#34 Init:
Visst, det finns formellt sett inget som hindrar en demokratisk majoritet från att säga nej till internationella konventioner. Danmark ställde sig väl t.ex utanför EU:s Skyddsgrundsdirektiv om jag minns rätt. och visst kan det bli så att begreppet Mänskliga Rättigheter urvattnas om de successivt fylls på med vad som råkar vara politiskt gångbart för stunden. För att Mänskliga Rättigheter (MR) ska kunna vara den bas för internationell rätt de behöver vara, så måste de nog fokusera på "kärnvärdena".
Däremot hävdar jaga att det är helt nödvändigt att dessa grundläggande mänskliga rättigheter inte körs över i namn av demokrati, för då är majoritetens förtryck av minoriteter inte långt borta! Här har politiker ett stort ansvar att inte hemfalla åt populism. "Vi och Dom"-tänkande och etnifiering är en farlig men vanlig variant på populism, tyvärr vanlig i hela världen: "Rösta på mig, så gynnar jag vår grupp och klämmer åt de där Andra, ty allt dåligt är Deras fel!" Här menar jag att t.ex SD är snett ute i sin retorik.
Avslutningsvis håller jag inte med dig om att svenskheten förnedras, det där är mest en myt som upprepas. Reinfeldt t.ex sade ju faktiskt inte att "Svenskar är barbarer". Han sade att Sverige blivit det vi blivit tack vare influenser utifrån, och tack vare det har vi tagit oss vidare från barbariet. Men mycket i den här debatten går tyvärr ut på att missförstå och vantolka citat och fakta för att få bekräftelse på en åsikt man redan bestämt sig för. (Ta det inte som en anklagelse mot dig, bara som en allmän kommentar kring debattklimatet vi hamnat i!)
Permalänk | Anmäl
Karl S., 2011-08-03, 20:16
Det är helt rätt att diskutera vilka skrifter och ideologier Breivik har som grund. Men oavsett detta är han ovanlig terrorist ensam i sitt slag. Och har ingen globsl support.
Annorlunda är det med muslimsk terrorism. Den agerar globalt och som vi kan läsa i dagens SVD:
"Irak hindrade misstänkt terrorattack mot Sverige
3 augusti 2011 kl 14:32, uppdaterad: 3 augusti 2011 kl 15:06
Fem personer uppges ha gripits i Irak misstänkta för att ha planerat attacker i Europa. Enligt satellitkanalen al-Arabiya tillhör männen en grupp knuten till terrornätverket al-Qaida.
Uppgifterna om tillslaget kommer från Diaa al-Kenani, chef för antiterrorverksamheten på irakiska inrikesdepartementet. Han säger till al-Arabiya att de sex gripna har kopplingar till sex personer i Europa.
Gruppen greps i förra veckan och enligt Diaa al-Kenani planerade de attacker i Frankrike och Sverige. Det är dock oklart vilken typ av attacker som planerades. ...."
Vi bör också analysera i vilka läror och skrifter den globala muslimska terrorism har sina rötter.
Helt oomtvistat är att dess viktigaste källa är KORANEN.
Permalänk | Anmäl
Ein Stein, 2011-08-03, 21:00
#39 Patrik Ohlsson, 2011-08-03
Ok. Jag uppfattar rubriken som att statsvetaren anser att opinoinen för högerpopulistiska partier likt SD inte lär påverkas nämnvärt av den tragedi som drabbade Norge på Utöya. Detta trots att ABB hyste liknande ideologiska tankar. Det är ju det artikeln handlar om.
Permalänk | Anmäl
Lux Interior, 2011-08-03, 21:04
#42 Lux Interior, 2011-08-03
Vet du vilken religion Diaa al-Kenani bekänner sig till? Kan han/hon må hända var muslim? En ren spekulation men i så fall blir det du refererar till en motsägelse till det du försöker belägga. Det finns galna muslimer och det finns de som inte anser att världen måste tvingas bli muslimsk genom terror. I sånt fall har ju en muslim räddat Sverige från en terrorattack.
Permalänk | Anmäl
Lux Interior, 2011-08-03, 21:14
Jag refererade ju till:
#41 Ein Stein, 2011-08-03
inte mig själv.
Permalänk | Anmäl
Lux Interior, 2011-08-03, 21:15
#43 LI
Du slår in öppna dörrar. Det finns inga anklagelser i mitt inlägg som riktar sig mot muslimer i allmänhet.
Hade du förstått sklillnaden mellan Koranen- muslimernas heliga bok, Islam -den religion som har Koranen som källa och muslimer-de människor vars tro är Islam och bygger på koranen kunde du förstått mitt inlägg.
Alltså: Muslimska terrorister är de muslimer som använder KORANEN som källa för sina terrorhandlingar.
Permalänk | Anmäl
Ein Stein, 2011-08-04, 06:37
#26 Lux Interior
"Becaus [sic] it amuses me."
Tack för ett ärligt svar.
Då vet jag att du jämställer raggarna på 50- och 60-talen med dagens islamiseringsproblem för att "det roar dig".
Permalänk | Anmäl
leif w-n, 2011-08-04, 07:14
Ale He#10
Du hittar på slutledningar och samband som passar dina fördomar.
Fattiga och sysslolösa unga grabbar kastar sten på folk i uniform och rånar varandra idag, det gjorde dom mer sällan på 50-talet.
Vi har fler icke europeiska invandrare nu än på 50-talet.
Icke europeiska invandrare är i större utsträckning fattiga och sysslolösa än svenskar.
Du drar slutsatsen att brottsligheten bland dessa grabbar har förändrats för att utomeuropeer har en annan brottskultur.
Men eftersom brottsligheten ändrat karaktär i alla länder är sambandet inte kulturellt. Man begår ungdomsbrott efter tidens globala mode och i proportion till sin sysslolöshet oavsett ursprunglig nationalitet.
De enda argument från invandringsmotståndare värt en uppriktig diskussion är att invandringen ökar antalet fattiga och sysslolösa i vårt land. (Kultur och islamistskräck är fobier ni bör söka boten för hos er själva.)
Frågan är då om det är värt priset, finns det fördelar som uppväger nackdelarna? Vem förlorar och vem vinner på vår invandring?
Etablerade välmående svenskar vill ha invandring vilket tyder på att dom anser sig vinna på det. Svenskt Näringsliv menar att vårt näringsliv är beroende av invandringen, både av välutbildad och outbildad arbetskraft. Färdigutbildade specialister och billigt tjänstefolk är deras plusargument.
Marknadsliberaler vill ha invandring eftersom att ett lands välstånd är summan av befolkningens arbetsinsats och att den ökar med en större befolkning. Folkmängden kan aldrig bi för stor ur ett ekonomiskt perspektiv.
Empatiska vänstermänniskor vill ha invandring därför att det minskar eländet globalt sett, det känns bra att vara generös och därför att Sverige bara är en slumpmässigt avstyckad del av världen.
Vem upplever sig då som förlorare?
Den lågutbildade svensken förstås. Som inte har nytta av billigt tjänstefolk utan tvärtom får se sin lön sänkas. Som inte inser att det är näringslivet och inte invandrarna som sänker lönerna. Som tror att bara invandrarna försvann skulle deras chanser öka till bättre jobb och bättre inkomster. Som inte fattar att de enda som skyddar dom från dom absolut sämsta jobben är just invandrarna.
Vad ska lågutbilda svenskar göra när invandrarna är borta? Gå med mössan i hand till Svensk Näringsliv? Lycka till.
Socialt utanförskap, dålig utbildning och fattigdom är och förblir ett ekonomiskt problem. Det handlar om fördelningen av det välstånd som befolkningen arbetar ihop. På 50-talet fördelades välståndet jämnare än idag.
Det har inget med etnicitet att göra.
Problemet är att många svenskar har det för dåligt, inte att invandrare har det för bra.
Ni skjuter på fel mål.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-08-04, 09:02
#48 Olof Lindberg, 2011-08-04
Tack för att du uttryckte det jag ville säga!
Permalänk | Anmäl
Lux Interior, 2011-08-04, 12:07
#46 Ein Stein, 2011-08-04
Ja de gör ju det. Det är min poäng. De finns även kristna som slår sina barn för att de tolkar Bibeln som att det är rätt och riktigt. Alla kristna är för den skull inte barnaagare/misshandlare. Jag är religionsmotståndare och anser att religion är en vanföreställning som inte bör styra människors liv, men att generallisera att alla religösa är latenta terrorister är ju även det en vanföreställning. Jag ber om ursäkt om din mening inte var att generalisera kring muslimer och att du kände dig oförrättad av min kommentar, det var inte min mening.
Permalänk | Anmäl
Lux Interior, 2011-08-04, 12:26
#47 leif w-n, 2011-08-04
Tänk att det kan flyga så högt över huvudet, trots att jag själv tyckte det var uppenbart vad min poäng var.
Jag jämför inte raggarna med muslimer eller invandrare. Jag jämför de gamla gubbar som skrev insändare och ojade sig över det stora samhällsproblemet som de ansåg att raggarna var med de gamla gubbar (i huvudet om inte till ålder i alla lägen) som oroar sig och skriver insändare (i kommentar sält på Internet iaf) och oroar sig och ojar sig om "islamiseringsproblem" i samhället. Som vi vet idag så var raggarna inte något samhällsomstörtande illegalt fenomen, på samma sätt kommer vi i framtiden se tillbaka på 2010-talet som årtiondet då den obefogade stora oron hos vissa för "islamiseringen" av det svenska samhället var på tapeten.
Går det in nu?
Permalänk | Anmäl
Lux Interior, 2011-08-04, 12:35
#52 Lux Interior
på samma sätt kommer vi i framtiden se tillbaka på 2010-talet som årtiondet då den obefogade stora oron hos vissa för "islamiseringen" av det svenska samhället var på tapeten.”
Eller så kommer man i framtiden då man ser tillbaka på 90, 00- och 10-talet ur ett helikopterperspektiv att säga att det var då vi fick en etnisk delning av storstäderna av samma typ som finns på vissa håll i USA och som vi inte haft i Sverige tidigare.
Göran Rosenberg gjorde ett program om Södertälje där han bla besökte Ronna. Han intervjuade några yngre killar på en skola som talade rätt kass svenska. Men dom var inte invandrare utan födda här. Deras föräldrar hade kommit till Sverige några år innan dom föddes. Precis som i fallet Göran Rosenberg som också är född i Sverige av invandrade föräldrar fast under en tidigare era. Men man behöver bara lyssna på Rosenbergs och Södertäljekillarnas sätt att prata (uran att bry sig om vad dom säger) för att inse vem som är integrerad och vem som inte är det.
Man kommer antagligen också att säga att gettotillhörigheten i stor utsträckning kom att gå i arv, precis som i USA, och att en stor del av ättlingarna till invandrarna i problemområdena alltjämt bor i utanförskapsområden.
Och kanske så kommer man att hävda att en av orsakerna till det kunde bli så i ett land som tidigare haft så höga sociala ambitioner som Sverige var att de regeringar som vi hade (såväl socialdemokratiska som borgerliga) aldrig kom att adressera problemet ordentligt förutom att man byggde ett antal fängelser på grund av att de befintliga inte räckte till och där huvuddelen av de som är intagna för grövre brott kommer från dessa problemområden. http://www.dn.se/nyheter/platsbrist-pa-svenska-fangelser
För att förstå hur det kunde bli så måste man gå tillbaka till det folkhemsbygge på 1900-talet som var en del av det nationalstatsbygge som igångsattes på 1800-talet några decennier efter förlusten av Finland
När man sen övergav tanken på att Sverige var en nationalstat och proklamerade att Sverige är mångkulturellt så åkte folkhemstanken ut tillsammans med nationalstaten när man tömde badkaret.
”Det gamla folkhemmet blev rätt instängt” sa Mona Sahlin i en intervju i Sydsvenskan 2009 och förkunnade att hon minsann skulle riva ut väggarna, bygga ut trädgården och måla om (mer konkret än så blev hon inte). Uttalandet gjorde många av hennes partikamrater upprörda då Folkhemmet med stort F var det stora politiska projektet och orsaken till att man fanns.
Men i framtiden kommer man antagligen att säga att Sahlin fick rätt även om hon aldrig själv fick bli den som rev några väggar. Folkhemstanken och all social ingenjörskonst som hörde till epoken dog. Vilket man kommer att ange som orsak till att landets politiker kom att välja en lösning som bestod i att bygga ut fängelserna och sätta upp särskilda enheter inom polisen i stället för social ingenjörskonst när problemen med problemområdena upplevdes vara för stora, en lösning inte så olik den amerikanska.
I framtiden kommer man också att säga att det fanns dom som tex han som kallade sig "Lux Interior" som under dessa decennier inte låtsades se den förändring som skedde i samhället och om någon påpekade problemen jämförde han oron för de getton som växte fram med den oro för ”raggarna” som en del känt några decennier innan.
Han förstod ju inte att raggarna i allra högsta grad var en del av det socialdemokratiska folkhemmet och ett resultat av att ungdomar ur arbetarklassen pga av den ekonomiska tillväxten fick råd att införskaffa och köra bränsletörstiga amerikanska bilar. Och det är klart att det gav upphov till viss oro i deras föräldrageneration, för vilka bilen bara var en dröm då dom växte upp.
"Lux Interior" insåg inte att till skillnad mot raggarna så skulle huvuddelen av de som eldade upp bilar och kastade stenar på utryckningsfordon under 00-talet i utanförskapsområdena aldrig komma att bli en del av något folkhem. För många av dom är som en av grundarna av FFL uttryckte saken ”körda för livet”
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2011-08-04, 14:26
#54 Lux Interior
Jag ser nu att dom tagit bort ditt ilägg med nr 54 (förstår inte varför) men eftersom du säkert minns vad du skrev så svarar jag ändå.
Du skriver:
”….Inte etnicitet, religiositet eller ärftlig tendens till brott utan livssituation. Att gettona växer på vissa ställen i Sverige, med tillhörande misär är ett problem”
Det har du i princip rätt i men när nästan alla som bor i dessa områden som tex Rosengård, Fittja och Tensta mfl tillhör etniska minoriteter så blir det också ett etniskt problem.
USAs slavar kom från Afrika. Slavarna befriades men många blev kvar på den lägsta nivån i samhället vilket gjorde att man talade om ett rasproblem. Problemet hade inte sin grund i att människor med olika hudfärg hade olika medfödda egenskaper utan i att den del var ättlingar till slavar och därför fått en sämre start men på grund av att de som var ättlingar till slavar hade samma etnicitet så kom det (även här) att kallas USAs rasproblem (som det hette förr).
Och får vi samma problem här dvs att barnen till invandrare från mellanöstern och Afrika mm som idag bor i problemområdena också kommer att bo i utanförskapsområden då har vi ett etnisk problem i och med att frågan om vilka som bor i gettot och vilka som inte gör det är kopplat till etnicitet.
Du skriver:
”Jag såg tex uppdrag granskning om hur hyresvärden i Rosengård betedde sig. Dessa har tydligen skärpt sig och har börjat renovera och se till att människorna som bor där iaf lever under halvdrägliga förhållanden numer”
Om jag ska vara ärlig så tror jag att ägaren till fastigheterna i Rosengård (vilket jag tror är ett Norskt bolag) har väldigt lite med problemen att göra. Jag såg ett delar av ett tv-program från Rosengård för nåt år sen där det var vandaliserade trappuppgångar och en massa kackerlackor som kröp omkring. Men det är nog inte norrmännen som varit och vandaliserat och tagit dit kackerlackorna. Jag bor själv i en fastighet i Stockholms innerstad som är äldre än de i Rosengård men flerfamiljsfastigheter håller väldigt länge om de är belägna i områden där de brukas på ett normalt sätt och där man inte vandaliserar så mycket.
Du hänvisar också till Olof Lindberg som skrev:
"Problemet är att vi ger dom för lite pengar, inte att vi ger dom för mycket. Välmående familjers barn kastar inte sten på bussar och brandbilar"
I maj 2010 tillkännagav de rödgröna att dom accepterade i stort sett alla skattesänkningar som alliansen genomfört vilket medför att vi antagligen aldrig kommer att gå tillbaka till det skattetryck som vi hade under den förra regeringen och som när OECD mätte saken 2005 var världens högsta skattetryck.
Och när vi har flera andra områden som kommer att kräva stora insatser av skattepengar som tex energiområdet där statens kärnkraftverk som står för en stor del av energiförsörjningen börjar närma sig slutet på sin tekniska livslängd, skola, vård, omsorg, infrastruktur och den finansiella bomb som de ofinansierade pensionsskulderna ute i kommunerna utgör(se länk nedan) så inser man att det kommer inte att bli så att vi öser en massa skattepengar över över de som kastar stenar på utryckningsfordon och eldar upp bilar. Det kommer inte att hända. http://www.e24.se/pengar/pension/kommuner-hotas-av-pensionsbomb_430615.e24
Du och Olof måste säga hejdå till rekordåren för den tiden är förbi.
I det Sverige där jag växte upp så kunde s politiker resonera som Olof Lindberg och säga ”vi ger dom mer pengar” när det var ett problem men kommuner som kanske inte ens har råd att fullgöra sina pensionsutfästelser kan givetvis inte resonera så. Den offentliga sektorn kommer aldrig mer att bli så riks om den en gång var vilket inte innebär att vi får en ”nattväktarstat” men att den allestädes närvarande offentliga sektorn som var ett av nationalstatens/folkhemmets signum den kommer aldrig att återkomma. Den som fortfarande tror det bör vakna upp och inse dagens realiteter.
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2011-08-04, 16:53
#55 Lars Johansson, 2011-08-04
Jag blir visst censurerad så fort jag citerar dig :-)
Lite kort svaromål bara.
USA och "afroamerikaner".
Det finns fortfarande stora gettoområden i USA men de har även en svart president och en mäng svarta mycket rika artister och entertainers. USA har problem med den illegala invandringen från Mexico och en stor svart (som i svartjobb) sektor för dessa. Men framför allt så är USA mycket olikt Sverige. De är i grund och botten ett invandrarland med många stora etniska grupper. Rasproblemet som du nämner hör ju ihop med rasism, apartheid och KKK framförallt i södern.
Rosengård.
Klotter och vandalism görs i huvudsak av ungdommar. Hur många ungdommar bor i din fastighet i Stockholms innerstad? Jag kan slå vad om att klotter finns i trappuppgångar i de flesta komunala och större privata hyreskomplex i miljonprogrammets anda, oavsett vilken etnicitet de som bor där har. Uppdrag granskning belyste att underhållet var gravt eftersatt i fastigheterna i Rosengård. och att det på grund av det drog till sig bla kackelackor. Uppföljningsprogrammet visade att fastighetsägaren tagit till sig kritiken och börjat renovera flertalet lägenheter. Skapat trevligare innergårdar med lekplatser och fotbollsplaner. Hela problemet ligger naturligtvis inte på fastighetsägaren men det är en bidragande orsak. Om man påpekar brister och fel och de skiter i det trots att det är lagstadgat så är det lätt att bygga upp en frustration och känsla av maktlöshet. Drägliga boendeförhållande är viktigt för ens välmående. Frustration och maktlöshet skapar grogrund för desperata åtgärder.
Välfärdssamhället och den offentliga sektorn.
Jag vurmar definitivt inte för en stor skattefinansierad offentlig sektor som göder ineffektivitet. Det finns andra sätt att generera pengar till samhällsnyttiga saker. Sponsrade ungdomsgårdar för att skapar godwill till företag som är med och sponsrar. Ideella idrotts- och aktivitetsföreninga där både ungdommar, vuxna och pesionärer kan mötas kring ett gemensamt intresse. Finns viljan så brukar det finnas ett sätt.
Permalänk | Anmäl
Lux Interior, 2011-08-04, 18:03
Lars Johansson#55
Du skriver mycket om den del av invandringsmotståndet som handlar om vår ekonomi. Men som Maria Johansson sa när hon spelade bibliotekarien från Göteborg. "Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke".
Välstånd skapas av produktivt arbete. Ju fler av oss som utför tjänster eller produktion som vi behöver desto bättre. Ju färre som arbetar med sånt eller ju fler som arbetar med sånt vi inte behöver (som att spekulera med pengar) desto mindre nytta kan vi gemensamt tillgodogöra oss. Så enkelt är det i princip.
Att invandrare är arbetslösa är naturligtvis ett slöseri. Men deras kapacitet är en resurs och slöseriet är att vi inte sysselsätter dom. Inte att dom finns här.
Du har en mycket negativ syn på vår framtida ekonomi. Det känns som om du vill rädda dom pengar som finns just nu, stoppa dom i madrassen och vara nöjd bara du vet att dom räcker tills just du dör.
Inte så modigt och inte så klokt.
Vi kan aldrig ha för stor arbetskapacitet. Bara för liten.
Vi kan utnyttja den bättre och framför allt fördela välståndet mer effektivt. Om vi vill.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-08-05, 07:57
#56 Lux interior
Du skrev. ”Uppdrag granskning belyste att underhållet var gravt eftersatt i fastigheterna i Rosengård. och att det på grund av det drog till sig bla kackelackor”
Njaaa, det där tror du väl inte själv på. Det är givetvis hyresgästerna själva som dragit dit kackerlackorna. Om fastigheter, vars underhåll är eftersatt, skulle dra till sig kackerlackor pga det så skulle det finnas kackerlackor i rätt många fastigheter i det här landet där dom inte finns idag. Och var menar du dessa kackerlackor som drog sig till fastigheternai Rosengård pga dåligt underhåll fanns innan? I barrskogarna eller i fjällvärlden kanske? Skulle inte tro det.
Du skrev. ”men de har även en svart president och en mäng svarta mycket rika artister och entertainers. USA har problem med den illegala invandringen från Mexico och en stor svart (som i svartjobb) sektor för dessa.”
Me bortsett från att vi inte har någon president så är där ju ingen skillnad. Vi har framstående entertainers som är invandrare och framstående publicister som tex Dilsa Demirbag och filmfolk som bröderna Fares mm. Dom är förstås inte lika rika som sina amerikanska motsvarigheter som också tillhör etniska minoriteter men det gäller även för våra infödda förmågor att dom inte är lika förmögna som sina amerikanska motsvarigheter. Och i storstäderna finns även här en stor svart sektor i ekonomin. Som jag tidigare sa så kommer många invandrare att klara sig bra. Problemet är att den skara som lever i utanförskap har växt och ser ut att fortsätta att växa och att det är ett problem som inte kan sopas under mattan med hänvisning till att en del såg raggarna som ett stort samhällsproblem och att dom hade fel så därför måste de som ser de framväxande gettona som ett problem också har fel,
Du skrev:
”Jag kan slå vad om att klotter finns i trappuppgångar i de flesta komunala och större privata hyreskomplex i miljonprogrammets anda, oavsett vilken etnicitet de som bor där har”
Om vi hade en möjlighet att inventera alla miljonprogrammets trappuppgångar i Sverige (dom finns ju i stort sett i varje tätort) så skulle jag anta vadet och vara beredd att satsa några tusenlappar på att du har fel. Har själv bott i en fastighet från miljonprogrammet när jag studerade på 80-talet som jag återbesökte för något år sen och där var inget klotter. Min systerson bodde för ett tag sedan i en miljonprogramsfastighet och det var inget klotter i den trappuppgången. Åker du ut i landet och inventerar trappuppgångarna så kommer du med största sannolikhet, gränsande till visshet, att finna att det inte finns klotter i de flesta av dom.
Du skrev:
”Jag vurmar definitivt inte för en stor skattefinansierad offentlig sektor som göder ineffektivitet. Det finns andra sätt att generera pengar till samhällsnyttiga saker.”
För en gångs skull så skriver du något klokt.
Ska bara tillägga en reflektion som jag gjort och som har anknytning till det Anders Widfeldt skriver om framtiden för de politiska partier som verkar i det politiskt kraftfält där SD finns.
Och det är att jag tror att framtiden för dessa partier är ljus. En av orsakerna till det är att deras motståndare som är anhängare till det mångkulturella samhället som tex Sahlin aldrig lyfter fram de positiva exemplen. Utan precis som Åkesson så valde även Sahlin att älta Rosengård och åka dit med journalister i släptåg vilket ju gör att det offentliga samtalet får en inriktning som gynnar SD som har ju inte så svårt att bevisa att i Rosengård så har integrationen misslyckats.
Gnosjö, som Sahlin eller Nalin Pekgul aldrig besökte eller talade om har en rätt hög andel utrikes födda (26%) och där är sysselsättningsgraden högre bland utrikes födda än bland dom som är födda i landet. http://www.jusek.se/templates/JK_SimplePage.aspx?id=53437 Och pratar vi storstadsregionerna kan vi ta Solna där också ung var fjärde person är född i utlandet soch där är arbetslösheten bland utrikes födda 3,7% vilket är en bra siffra http://www.solna.se/sv/om-solna/nyheter-om-solna/arbetslosheten-i-solna-... Men dessa exempel lyfte fd Integrationsminister Sahlin aldrig fram.
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2011-08-05, 11:30
#57 Olof Lindberg
Du är givetvis helt fri att anställa så många invandrare som du vill anställa.
Globaliseringen har dock tillsammans med den tekniska utvecklingen medfört att arbetsmarknaden ser helt annorlunda ut än den gjorde på 1960 talet.
OPECI och OPEC II på 70 talet, 90-talskrisen utflyttningen av industrijobb från Västeuropa till fjärran östern och den tekniska utvecklingen genom tex datoriseringen som tagit bort många jobb inom administration och produktion har gjort att en oherrans massa jobb försvunnit .
Och dom kommer aldrig tillbaka.
Det har kommit nya jobb också men dom är inte lika många och har ofta ett lägre förädlingsvärde.
Den offentliga sektorns expansion pågick till det att vi hade världens högsta skattetryck men kom då att nå vägs ände så att minska arbetslösheten genom en expansion av den offentliga sektorn är inte längre ett alternativ.
Sen kan man förstås kläcka ur sig pseudovisdomar av typen . "Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke" men det ändrar inte på verkligheten. Alla de kommuner tex som inte avsatt pengar till sina anställdas pensioner kommer att ha fullt upp med att fullgöra sina pensionsåtaganden och den som tror att dom har råd med att trampa på gasen när det gäller de övriga utgifterna som skulle kunna ge nya jobb är ute och cyklar.
Det finns exempel under de senaste decennierna på länder som försökt komma ur kriser genom att trampa på gasen och expandera den offentliga sektorn men erfarenheten är den att det inte längre funkar i den globala ekonomin. Särskilt i länder där skattetrycket redan i utgångsläget är högt och en expansion måste finansieras genom en ökad statsskuld eller genom sedelpressarna.
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2011-08-05, 12:02
54 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
"Det som hände i Norge den 22 juli skakade om i hela världen"
Kan det bero på att det kom som en total överraskning - till skillnad mot alla de muslimska terrordåd vi blivit vana vid som dagliga händelser ...
Det finns populister från vänster till höger. Är någon riktning värre än den andre?
Detta var ett välgörande balanserat inlägg. Genom "Goggles", i den mörka tiden 1942, observerade Nils Ferlin, även han en balanserad herre, bland annat vad som hände i 30-talets Europa. Han såg historiens men även vår tids kval och skrev:
”Från människors kvavda hop
mot rymden steg ett ångestrop:
Vi trängtar att befrias!
Tungt klättrar Döden ur sin grop:
här kommer jag: Messias.”
#3
Om du vill få folk att tro på dig så borde du först veta hur man använder svenska språket i text. Hela ord i versaler och dessutom samma ord återkommande utstrålar ingen trovärdig bild.
Se kan du väl bygga en hemsida med lite fakta istället för åsikter.
Och ja, jag har 90% nysvenskar till grannar.
SD hade säkert missgynnats mer om det inte för varje korkat twitterinlägg hade kommit 10 debattinlägg som sa:
Nu måste vi censurera mera!
Nu måste vi sluta diskutera integrationspolitiken!
Anders Nilsson#3
Jag hatar inte SD men tycker väldigt illa om era argument.
Jag bor granne med invandrare i hyreshus i Stockholmsförort. Jag är gift med en andra generationens invandrare.
Min gamla mamma bor på demensavdelning. Varje gång jag besöker henne tänker jag på hur den vården skulle klara sig utan invandrare. Nästan hela personalen är invandrare från nordafrika, arabvärlden eller sydosteuropa. Dom jobbar för låg lön och är överkvalificerade hela bunten. Många högskoleutbildade.
Gör dom jobb som svenskar ratar.
Om jag jämför min egen uppväxt i förorten Rågsved med nuvarande Rinkeby är det ingen stor skillnad. Problemen bland fattiga lågutbildade svenskar och fattiga lågutbildade invandrare är likadana även om svenskarna tyngs mer av sprit och invandrarna av social diskriminering. I båda fallen går det ut över barnen, framför allt pojkarna som blir utagerande och stökiga.
Det är ett klassproblem. Inte ett kulturproblem.
Vi behöver invandrarna. Problemet är att vi ger dom för lite pengar, inte att vi ger dom för mycket. Välmående familjers barn kastar inte sten på bussar och brandbilar.
Om ni fick stopp på invandringen. Vad skulle ni göra med lågutbildade fattiga alkoholiserad svenskar? Anställa dom i åldringsvården? Jag hoppas mamma hunnit dö först.
Ja du Anders, du såg vad argumenten blev på ditt inlägg, de klagades på hur du använde det svenska språket.
Det var allt dom hade och komma med.
Det är så talande.
@Olof Lindberg,
det där var ett av de mest verklighetsfrånvända inlägg jag någonsin sett på Newsmill. Du har banne mig inte ett enda rätt..
"Välmående familjers barn kastar inte sten på bussar och brandbilar."
Det måste ha varit ett regn av stenar mot bussar, brandbilar och andra på 50-60 talet när många svenskar hade avsevärt lägre levnadsstandard än dom invandrare som kommer hit idag och får hela tillvaron på ett silverfat, helt kravlöst.
Att ge invandrarna mer pengar är också en dålig idé. Dom får redan idag mer än tillräckligt. När det gäller beteende och ekonomi så är kopplingen mycket svag. Däremot är kopplingen beteende - kultur (etnicitet, oftast, men inte alltid) mycket stark. Det spelar alltså ingen större roll om en invandrare har gått om pengar eller inte. Det är ursprunget som ger den starkaste kopplingen kriminelaitet. Bara att läsa innantill i 2 rapporter från BRÅ samt en från Norge som kom för ett par månader sedan och som visar exakt samma sak.
När det gäller högerpopulistiska partier får vi hoppas att dom kommit för att stanna och önskar dom all välgång.
#11 Leif D, 2011-08-03
"Det måste ha varit ett regn av stenar mot bussar, brandbilar och andra på 50-60 talet när många svenskar hade avsevärt lägre levnadsstandard än dom invandrare som kommer hit idag och får hela tillvaron på ett silverfat, helt kravlöst."
På 50-talet hette hotet "Raggare". En bunt lelösa ungdommar som inte hade annat för sig än att åka bil, supa, slåss och skrämma äldre och hederligt folk.
Allt går visst i cirklar. När det var drag under galoscherna så lät det på ungefär samma sätt. Ny Demokrati och Sverigedemokraterna är väl ungefär samma tankegods. När SD:s tid är över så kommer så småningom ett nytt parti efter en tid av välstånd. Kanske heter de då Nationaldemokraterna. Visst har även Centern och Sjöbo figurerat i samanhanget.
Flera ovan och på ställen både till höger och vänster frågar ssig varför vi behöver invandrare. Man har åter igen missat att invandringen till Sverige är begränsad. Vi tar emot flyktingar av humanitära skäl. Av medmänsklighet. Att sen ta upp att det även finns våldtäcktsmän från Somalia, Iran och Irak är ju en helt anna sak. En våldtäcksman är en våldtäcktsman oavsett varifrån han ursprungligen kommer.
Att hålla på med stolliga manifest och massa punkter om hur världen blivit sämre de senaste 40 åren är ju bara idioti. Rosengårds population bestämmer inte hur världsekonomin serut. Ni låter mest som ett gäng gamla gubbar som upprepar mantrat "det var bättre förr". Ni borde kanske lägga mer energi på att uppfinna en tidsmaskin så ni kan åka tillbaka i tiden iställe för att göra meningslösa manifest och punkta ner fantasifulla tolkningar av hur bra vi hade haft det i Sverige om vi inte tagit emot en enda flykting/invandrare.
Det var ett intressant inlägg i SVD idag:
http://www.svd.se/kultur/hatet-kanner-inga-granser_6364558.svd
Brukar slöläsa NM men plötsligt tar ni in flera läsvärda inlägg som är både kunniga och tankeväckande.Och nyanserade.
Andreas Malm är en av dem som jag personligen anser gör stor skada. Att se honom skrikandes i någon tvstudio eller läsa hans hårt skruvade texter har inte bidragit till en begriplig debatt och sällan övertygat någon förutom de redan djupt frälsta.
Men nu har jag på kort tid fått ta del av både Sjunnesson, Jerlerup och Widfeldt, Personer som jag tidigare inte hört talas om.
Jag har ofta trott att Sverige är så pass litet att de enda debattörer
vi har är de vars argument vi redan hört till leda.
Men här uppenbarar sig plötsligt ett antal intressanta röster med helt nya infallsvinklar utifrån mycket olika perspektiv. Hoppas det fortsätter så. Debattklimatet i Sverige skulle.må bra av det.
Jag tycker att de som är anställda vid universitet och högskolor, i Sverige som utomlands, skall vara neutrala och inte debattörer.
Om dom dessutom forskar så är det ändå värre eftersom forskning väl skall vara förutsättningslös?
Håller med Caroline. Varför har politiker och press bekvämt (och totalt misslyckat) överlåtit tolkningsföreträdet till Sveriges eget privata (om än statsfinansierade) extremistiska Stasi?
...dvs Expo (som ni säkert förstod)
#12 Lux Interior
”På 50-talet hette hotet "Raggare". En bunt lelösa ungdomar som inte hade annat för sig än att åka bil, supa, slåss och skrämma äldre och hederligt folk.”
Raggarna var måhända stökiga men inget större samhällsproblem. Dom var ungdomar ur arbetarklassen men inte arbetslösa sådana utan dom jobbade som bilmekaniker, på stålverken, på pappersbruken eller i verkstadsindustrin eller någon annan stans.
Dom levde inte i utanförskap och på grund av jobb och medlemskap fackklubben mm så var dom en del av folkhemmet även om många söp på helgerna.
De som kastar stenar på ambulanser brandbilar mm och dom från förorten som inte gör det men ingår i något av de många kriminella nätverken som finns där är körda för livet.
Jag såg en intervju med Daniel Maiorana, en av grundarna av ”Fucked for life”. Där fick han frågan om varför dom valde det namnet och då sa han att dom ville ha ett namn som sa något om dom själva och då blev det Fucked for life eftersom dom, som han uttryckte det, var "körda för livet". Dom skulle aldrig få några jobb eller leva några normala liv.
I varje samhälle och i varje givet ögonblick finns givetvis sådana som av olika anledningar är fucked for life. Men den misslyckade integrationspolitiken har gjort att dom börjar bli väldigt många.
Från Brottsförebyggande rådets rapport ”Brottslighet bland personer födda i Sverige och i utlandet” från 2005:
”Av tabellen framgår att de utrikes födda har särskilt höga överrisker när det gäller allvarliga brott som dödligt våld, våldtäkt och rån. Bland de utrikes födda är det ungefär fyra gånger vanligare att vara registrerad för ett sådant brott än vad det är bland dem som är födda i Sverige av två svenskfödda föräldrar.”
Av undersökningen framgår också att invandrarnas barn oftare är registrerade för ungdomsbrott vilket indikerar att det hela går i arv.
Så det problem som vi står inför då det gäller integrationspolitiken ligger ljusår från de problem som en gång förelåg med raggarna eftersom dom egentligen aldrig levde i något utanförskap och aldrig skulle komma på tanken att kasta sten på ambulanser.
Raggarfenomenet finns ju för övrigt kvar än idag och den årliga höjdpunkten i den världen är ”Power meet” i Västerås, världens största USA-bilsträff, som är en städad tillställning och som förra året gästades av Christopher G. Dunnet ”Public Affairs Officer” vid den amerikanska ambassaden i Stockholm. http://svtplay.se/v/2449709/dokumentarfilm/klipp__bilar__50-tal_och_rock...
Men då länge som problemet med integrationspolitiken finns kvar så kommer precis som Anders Widfeldt kallar ”det politiska kraftfältet” där Fremskrittspartiet, Sverigedemokraterna och Dansk Folkeparti ingår att finnas kvar. Och ökar problemen så kan dom fortsätta att växa
#19 Lars Johansson, 2011-08-03
Tack för din vänliga information om raggarna men jag känner väl till dem och Power Meet i Västerås. Min poäng var att på 50-talet skrev arga gubbar insändare till lokatidningen och klagade på det stora hotet som raggare utgorde för den "normala" populationen. Kanske letade de även statistik som bevisade att generellt så stod raggare för fler våldtäkter och misshandelsmål än välartade ungdomar från Lundsberg gjorde då. Det verkar alltid finnas ett hot i samhället för vissa. Är det inte raggare så är mods eller punkare eller judar eller rumäner eller finnar eller turkar eller siker eller kosovoalbaner eller araber eller somalier eller skåningar eller vad som helst. Det är alltid någon form av gruppering det ska skyllas på för att "det var bättre förr". Har någon gjort en studie i av vad det blev av raggarungarna? Är de mer benägna att misshandla sina fruar än vad tex Swingpjattarnas ungar är? Hårdrockarnas ungar då? Är de satanister hela bunten? Satinister är inte att lita på, de äter ju foster.
Låt oss tala klarspråk för att röja upp i den smörja som den här rubriken uttrycket.
Det saknas inte vänsterextremister i Sverige, som skulle vilja mörda människor urskillningslöst på ett SDU-läger, eller hela den samlade partiledningen för Sverigedemokraterna.
"Man har inte råd med partiföreträdare som tycks urskulda Behring Breivik."
Vilken tur att det inte hänt då (iaf inte i Norden).
#21 Patrik Ohlsson, 2011-08-03
Vore det inte på sin plats att delge, åtmindsonde rättsväsendet men gärna även oss, vilka dessa vänsterextremister är?
Om du sitter inne med sådan information så är det väl nästan kriminellt att hålla det hemligt.
#20 Lux Interior,
Jag tror inte att du är så dum att du inte förstår skillnaden mellan raggarna, som var uppfödda och som tillhörde vår kultur, och de som hyllar låtsaskompisar för vuxna och totalt vägrar inlemma sig i vårt sätt att vara och tänka.
Så, vad har du för agenda? Vad vill du uppnå med att försöka sprida dimridåer och försöka marginalisera de riktigt stora, och växande, problem vi har i Sverige idag?
Vad tjänar du på det, rent personligt?
#23 leif w-n, 2011-08-03
Glömde svara på denna fråga du ställde:
"Vad tjänar du på det, rent personligt?"
Känns det konstigt att jag gör något jag inte direkt tjänar på rent personligt? Har du svårt att tänka dig att andra människor faktiskt kan drivas av att kämpa för att andra ska få det bättre utan att själva tjäna på det?
Jag är dock ingen ofläckad samarit utan jag skulle istället kunna citera Charlie Sheen; "Becaus it amuses me".
Det är sant, Anders Widfeldt, och så fungerar demokratin.
Det är bara i diktaturer som man kan tvångsgifta ihop olika folkgrupper mot deras vilja. Den som motsätter sig en folkligt förankrad invandringskritik motsätter sig demokratin.
"Högerpopulister som SD lär inte drabbas av Utöya" HUR vet du det?
Många av oss i detta avlånga land har kring Valet 2010, före och efter SETT/erfarit hur t.ex Vänstersympatisörer och allehanda hatiska människor förföljt SD, deras ungdomsparti såväl som andra. Vet hut
Lux Interior,
Precis. Jag kan bevisa det lika lite som skribenten kan bevisa sitt påstående i rubriken. Alltså måste du vara kritisk till hur vi båda uttryckt oss. Det är jag nöjd med, och jag har fått igenom avsedd poäng med min kommentar.
# 27 Bo T.
Demokrati måste alltid kombineras med Mänskliga Rättigheter i ett civiliserat samhälle. Det vore förstås inte OK om vi medelst majoritetsbeslut t.ex olagligförklarade homosexualitet. Eller undantog vissa från rätt till sjukvård. Eller förbjöd Sverigedemokraterna eller något annat parti, i demokratins namn. Oavsett om majoriteten tyckte det.
Dessa Mänskliga Rättigheter är ju också stadfästa i olika konventioner, t.ex FN:s flyktingkonvention och EU:s skyddsgrundsdirektiv. De finns där för att skydda människor från övergrepp - av diktaturer, demokratier, individer, folkgrupper, majoriteter eller minoriteter. Det här är viktiga konventioner, byggda på erfarenheter av ett blodigt sekel. Att människor har rätt att söka asyl eller anhöriginvandra är inget vi kan eller bör hindra, om vi vill behålla vår plats bland världens rättsstater.
Sedan kan man diskutera och jobba på allt möjligt annat kring flyktingmottagning, integration, arbetskraftsinvandring, segregation, religion/sekularism etc. Och det görs ju. Men en etnifiering av demokratin, dvs att folkgruppers intressen ställs mot varandra i stället för att vi diskuterar politik, det är demokratins död på nationalismens och främlingsfientlighetens altare.
Vänsterpopulister lär inte heller påverkas, de fortsätter att gnöla om att alla ska tycka lika. Speciellt de som är betalda med skattepengar.
#30 Patrik Ohlsson, 2011-08-03
Du får nog förtydliga för jag förstår inte liknelsen. Är det kriminellt att säga att SD är högerpopulistiska? Eller att de inte lär drabbas av norgetragedin? Vad jag fått för mig är dessutom att det är NM som sätter rubrikerna på debattinläggen.
@Karl S
Demokrati kontra internationella avtal och konventioner är inte så enkelt som man först kan tro. Om en majoritet är emot att man skriver på en ny konvention, eller t.o.m. är för att man avträder en befintlig sådan, vem har rätt att diktatoriskt sätta sig över folket och deklarera att så inte kommer att ske? Är det demokratiskt att en minoritet sätter sig över majoriteten och trycker ned sin politik i halsen på majoriteten.
Ett bra exempel är ju konventionen om ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter. Att skriva på och ratificiera den konventionen innebär att man ålägger befolkningen att punga ut för att uppfylla de rättigheter som spaltas upp där, en ganska lång lista som ger rätt till både det ena och det andra. Man kan faktiskt se det som att vänsterpolitik cementeras genom en internationell konvention, och frågan är vad högerväljare i så fall tycker om det.
Jag tycker att man skall hålla sig borta från att inkludera positiva rättigheter (alltså rättigheter som ålägger någon annan att göra något, t.ex. betala) i begreppet Mänskliga Rättigheter, för annars riskerar man att urvattna begreppet och riskera att många förkastar det.
Begreppet Mänskliga Rättigheter bör endast innehålla negativa rättigheter, dvs rättigheter som bygger på att andra avhåller sig från att göra något (t.ex. döda, tortera, våldta, stjäla, etc).
"Men en etnifiering av demokratin, dvs att folkgruppers intressen ställs mot varandra i stället för att vi diskuterar politik, det är demokratins död på nationalismens och främlingsfientlighetens altare."
Det där görs redan, men då i form av "demokratins död på mångkulturens och massinvandringens altare". Ledande politiska företrädare förnedrar upprepade gånger svenskhet och svensk kultur samtidigt som utländska kulturer hyllas, och hets mot folkgrupp gäller inte hets mot svenskar. Även instegsjobben och de skattebefriade zoner i invandrarområden som diskuteras inom Alliansen är en solklar etnifiering av politiken. Men då är det tydligen legitimt?
#32 Robert Pettersson, 2011-08-03
"Vänsterpopulister lär inte heller påverkas, de fortsätter att gnöla om att alla ska tycka lika"
Är det inte en av de politiska utmaningarna? Att få sina meningsmotståndare att byta sida och tycka lika som en själv? Jag har svårt att tro att du sitter och argumenterar för att dina meningsmotståndare ska tycka annorlunda än dig själv.
Är inte en av de poänger du för fram att invandrare är så olika och om de bara kunde bli lika dan som dig så skulle de vara välkomna men nu är de ju så olika så då vore det bäst om de iställe åkte hem till sitt hemland, oavsett vad de kan tänkas råka ut för där?
#34 Init, 2011-08-03
"Jag tycker att man skall hålla sig borta från att inkludera positiva rättigheter (alltså rättigheter som ålägger någon annan att göra något, t.ex. betala)"
Så du tycker inte att om du skulle befinna dig i nöd, utan mat och dryck och att det då kom förbi en annan människa som hade ett överflöd av mat och dryck att du som människa borde ha den rättigheten att den med maten och drycken inte såg till att du dog genom att det var dennes skyldighet att rädda dig om den kunde?
Hur är det vid en bilolycka? Ska man vara skyldig att försöka rädda en skadad person och att tillkalla hjälp eller ska man ha rätt att bara skita i det? Det kan ju ta tid och tid är pengar.
Det finns ju en mängd gråskalor och somliga anser att om man har medlen så borde man hjälpa till så gott det går. Speciellt om det handlar om ett människoliv. Att vara passiv kan innebära att man dödar en annan människa och då hamnar det ju helt plötsligt på dina negativa rättigheter.
Lux Interior,
Vad finns att förtydliga? Du förstår säkert, men önskar inte kommentera det. Däremot förstår jag inte varför du adresserar dina frågor till mig. De har inget att göra med vad jag skrivit.
Skrivs en rubrik med ett kolon, så är väl ändå den rimliga enda tolkningen att subjektet till vänster om kolon-tecknet är den som yttrar meningen till höger om kolon-tecknet.
#31 Karl S & #34 Init.
Demokrati är inte samma sak som majoritetsstyre. Den som tror det har mycket att lära sig (eller missbrukar avsiktligt begreppet).
Demokrati handlar om att göra avvägningar så att folkviljan i bästa mån avspeglas men också att fortsatt demokrati möjliggörs.
Om t.ex. "bara" 5% av befolkningen har en stark aversion mot en viss invandring så kan det väga demokratiskt sett tungt, mycket tungt mot den invandringen och att då ändå genomdriva den kan uppfattas som en krigsförklaring mot den opinionen och mot demokratin.
Men... jag måste tillstå att jag kan ha uppfattat rubriken fel.
Jag trodde den s.k. statsvetaren avsåg att SD aldrig kan drabbas av en katastrof likt den på Utöya, vilket vore en fullt möjlig tolkning. Det framgår i mitt första inlägg att jag tolkat det så.
#34 Init:
Visst, det finns formellt sett inget som hindrar en demokratisk majoritet från att säga nej till internationella konventioner. Danmark ställde sig väl t.ex utanför EU:s Skyddsgrundsdirektiv om jag minns rätt. och visst kan det bli så att begreppet Mänskliga Rättigheter urvattnas om de successivt fylls på med vad som råkar vara politiskt gångbart för stunden. För att Mänskliga Rättigheter (MR) ska kunna vara den bas för internationell rätt de behöver vara, så måste de nog fokusera på "kärnvärdena".
Däremot hävdar jaga att det är helt nödvändigt att dessa grundläggande mänskliga rättigheter inte körs över i namn av demokrati, för då är majoritetens förtryck av minoriteter inte långt borta! Här har politiker ett stort ansvar att inte hemfalla åt populism. "Vi och Dom"-tänkande och etnifiering är en farlig men vanlig variant på populism, tyvärr vanlig i hela världen: "Rösta på mig, så gynnar jag vår grupp och klämmer åt de där Andra, ty allt dåligt är Deras fel!" Här menar jag att t.ex SD är snett ute i sin retorik.
Avslutningsvis håller jag inte med dig om att svenskheten förnedras, det där är mest en myt som upprepas. Reinfeldt t.ex sade ju faktiskt inte att "Svenskar är barbarer". Han sade att Sverige blivit det vi blivit tack vare influenser utifrån, och tack vare det har vi tagit oss vidare från barbariet. Men mycket i den här debatten går tyvärr ut på att missförstå och vantolka citat och fakta för att få bekräftelse på en åsikt man redan bestämt sig för. (Ta det inte som en anklagelse mot dig, bara som en allmän kommentar kring debattklimatet vi hamnat i!)
Det är helt rätt att diskutera vilka skrifter och ideologier Breivik har som grund. Men oavsett detta är han ovanlig terrorist ensam i sitt slag. Och har ingen globsl support.
Annorlunda är det med muslimsk terrorism. Den agerar globalt och som vi kan läsa i dagens SVD:
"Irak hindrade misstänkt terrorattack mot Sverige
3 augusti 2011 kl 14:32, uppdaterad: 3 augusti 2011 kl 15:06
Fem personer uppges ha gripits i Irak misstänkta för att ha planerat attacker i Europa. Enligt satellitkanalen al-Arabiya tillhör männen en grupp knuten till terrornätverket al-Qaida.
Uppgifterna om tillslaget kommer från Diaa al-Kenani, chef för antiterrorverksamheten på irakiska inrikesdepartementet. Han säger till al-Arabiya att de sex gripna har kopplingar till sex personer i Europa.
Gruppen greps i förra veckan och enligt Diaa al-Kenani planerade de attacker i Frankrike och Sverige. Det är dock oklart vilken typ av attacker som planerades. ...."
Vi bör också analysera i vilka läror och skrifter den globala muslimska terrorism har sina rötter.
Helt oomtvistat är att dess viktigaste källa är KORANEN.
#39 Patrik Ohlsson, 2011-08-03
Ok. Jag uppfattar rubriken som att statsvetaren anser att opinoinen för högerpopulistiska partier likt SD inte lär påverkas nämnvärt av den tragedi som drabbade Norge på Utöya. Detta trots att ABB hyste liknande ideologiska tankar. Det är ju det artikeln handlar om.
#42 Lux Interior, 2011-08-03
Vet du vilken religion Diaa al-Kenani bekänner sig till? Kan han/hon må hända var muslim? En ren spekulation men i så fall blir det du refererar till en motsägelse till det du försöker belägga. Det finns galna muslimer och det finns de som inte anser att världen måste tvingas bli muslimsk genom terror. I sånt fall har ju en muslim räddat Sverige från en terrorattack.
Jag refererade ju till:
#41 Ein Stein, 2011-08-03
inte mig själv.
#43 LI
Du slår in öppna dörrar. Det finns inga anklagelser i mitt inlägg som riktar sig mot muslimer i allmänhet.
Hade du förstått sklillnaden mellan Koranen- muslimernas heliga bok, Islam -den religion som har Koranen som källa och muslimer-de människor vars tro är Islam och bygger på koranen kunde du förstått mitt inlägg.
Alltså: Muslimska terrorister är de muslimer som använder KORANEN som källa för sina terrorhandlingar.
#26 Lux Interior
"Becaus [sic] it amuses me."
Tack för ett ärligt svar.
Då vet jag att du jämställer raggarna på 50- och 60-talen med dagens islamiseringsproblem för att "det roar dig".
Ale He#10
Du hittar på slutledningar och samband som passar dina fördomar.
Fattiga och sysslolösa unga grabbar kastar sten på folk i uniform och rånar varandra idag, det gjorde dom mer sällan på 50-talet.
Vi har fler icke europeiska invandrare nu än på 50-talet.
Icke europeiska invandrare är i större utsträckning fattiga och sysslolösa än svenskar.
Du drar slutsatsen att brottsligheten bland dessa grabbar har förändrats för att utomeuropeer har en annan brottskultur.
Men eftersom brottsligheten ändrat karaktär i alla länder är sambandet inte kulturellt. Man begår ungdomsbrott efter tidens globala mode och i proportion till sin sysslolöshet oavsett ursprunglig nationalitet.
De enda argument från invandringsmotståndare värt en uppriktig diskussion är att invandringen ökar antalet fattiga och sysslolösa i vårt land. (Kultur och islamistskräck är fobier ni bör söka boten för hos er själva.)
Frågan är då om det är värt priset, finns det fördelar som uppväger nackdelarna? Vem förlorar och vem vinner på vår invandring?
Etablerade välmående svenskar vill ha invandring vilket tyder på att dom anser sig vinna på det. Svenskt Näringsliv menar att vårt näringsliv är beroende av invandringen, både av välutbildad och outbildad arbetskraft. Färdigutbildade specialister och billigt tjänstefolk är deras plusargument.
Marknadsliberaler vill ha invandring eftersom att ett lands välstånd är summan av befolkningens arbetsinsats och att den ökar med en större befolkning. Folkmängden kan aldrig bi för stor ur ett ekonomiskt perspektiv.
Empatiska vänstermänniskor vill ha invandring därför att det minskar eländet globalt sett, det känns bra att vara generös och därför att Sverige bara är en slumpmässigt avstyckad del av världen.
Vem upplever sig då som förlorare?
Den lågutbildade svensken förstås. Som inte har nytta av billigt tjänstefolk utan tvärtom får se sin lön sänkas. Som inte inser att det är näringslivet och inte invandrarna som sänker lönerna. Som tror att bara invandrarna försvann skulle deras chanser öka till bättre jobb och bättre inkomster. Som inte fattar att de enda som skyddar dom från dom absolut sämsta jobben är just invandrarna.
Vad ska lågutbilda svenskar göra när invandrarna är borta? Gå med mössan i hand till Svensk Näringsliv? Lycka till.
Socialt utanförskap, dålig utbildning och fattigdom är och förblir ett ekonomiskt problem. Det handlar om fördelningen av det välstånd som befolkningen arbetar ihop. På 50-talet fördelades välståndet jämnare än idag.
Det har inget med etnicitet att göra.
Problemet är att många svenskar har det för dåligt, inte att invandrare har det för bra.
Ni skjuter på fel mål.
#48 Olof Lindberg, 2011-08-04
Tack för att du uttryckte det jag ville säga!
#46 Ein Stein, 2011-08-04
Ja de gör ju det. Det är min poäng. De finns även kristna som slår sina barn för att de tolkar Bibeln som att det är rätt och riktigt. Alla kristna är för den skull inte barnaagare/misshandlare. Jag är religionsmotståndare och anser att religion är en vanföreställning som inte bör styra människors liv, men att generallisera att alla religösa är latenta terrorister är ju även det en vanföreställning. Jag ber om ursäkt om din mening inte var att generalisera kring muslimer och att du kände dig oförrättad av min kommentar, det var inte min mening.
#47 leif w-n, 2011-08-04
Tänk att det kan flyga så högt över huvudet, trots att jag själv tyckte det var uppenbart vad min poäng var.
Jag jämför inte raggarna med muslimer eller invandrare. Jag jämför de gamla gubbar som skrev insändare och ojade sig över det stora samhällsproblemet som de ansåg att raggarna var med de gamla gubbar (i huvudet om inte till ålder i alla lägen) som oroar sig och skriver insändare (i kommentar sält på Internet iaf) och oroar sig och ojar sig om "islamiseringsproblem" i samhället. Som vi vet idag så var raggarna inte något samhällsomstörtande illegalt fenomen, på samma sätt kommer vi i framtiden se tillbaka på 2010-talet som årtiondet då den obefogade stora oron hos vissa för "islamiseringen" av det svenska samhället var på tapeten.
Går det in nu?
#52 Lux Interior
på samma sätt kommer vi i framtiden se tillbaka på 2010-talet som årtiondet då den obefogade stora oron hos vissa för "islamiseringen" av det svenska samhället var på tapeten.”
Eller så kommer man i framtiden då man ser tillbaka på 90, 00- och 10-talet ur ett helikopterperspektiv att säga att det var då vi fick en etnisk delning av storstäderna av samma typ som finns på vissa håll i USA och som vi inte haft i Sverige tidigare.
Göran Rosenberg gjorde ett program om Södertälje där han bla besökte Ronna. Han intervjuade några yngre killar på en skola som talade rätt kass svenska. Men dom var inte invandrare utan födda här. Deras föräldrar hade kommit till Sverige några år innan dom föddes. Precis som i fallet Göran Rosenberg som också är född i Sverige av invandrade föräldrar fast under en tidigare era. Men man behöver bara lyssna på Rosenbergs och Södertäljekillarnas sätt att prata (uran att bry sig om vad dom säger) för att inse vem som är integrerad och vem som inte är det.
Man kommer antagligen också att säga att gettotillhörigheten i stor utsträckning kom att gå i arv, precis som i USA, och att en stor del av ättlingarna till invandrarna i problemområdena alltjämt bor i utanförskapsområden.
Och kanske så kommer man att hävda att en av orsakerna till det kunde bli så i ett land som tidigare haft så höga sociala ambitioner som Sverige var att de regeringar som vi hade (såväl socialdemokratiska som borgerliga) aldrig kom att adressera problemet ordentligt förutom att man byggde ett antal fängelser på grund av att de befintliga inte räckte till och där huvuddelen av de som är intagna för grövre brott kommer från dessa problemområden. http://www.dn.se/nyheter/platsbrist-pa-svenska-fangelser
För att förstå hur det kunde bli så måste man gå tillbaka till det folkhemsbygge på 1900-talet som var en del av det nationalstatsbygge som igångsattes på 1800-talet några decennier efter förlusten av Finland
När man sen övergav tanken på att Sverige var en nationalstat och proklamerade att Sverige är mångkulturellt så åkte folkhemstanken ut tillsammans med nationalstaten när man tömde badkaret.
”Det gamla folkhemmet blev rätt instängt” sa Mona Sahlin i en intervju i Sydsvenskan 2009 och förkunnade att hon minsann skulle riva ut väggarna, bygga ut trädgården och måla om (mer konkret än så blev hon inte). Uttalandet gjorde många av hennes partikamrater upprörda då Folkhemmet med stort F var det stora politiska projektet och orsaken till att man fanns.
Men i framtiden kommer man antagligen att säga att Sahlin fick rätt även om hon aldrig själv fick bli den som rev några väggar. Folkhemstanken och all social ingenjörskonst som hörde till epoken dog. Vilket man kommer att ange som orsak till att landets politiker kom att välja en lösning som bestod i att bygga ut fängelserna och sätta upp särskilda enheter inom polisen i stället för social ingenjörskonst när problemen med problemområdena upplevdes vara för stora, en lösning inte så olik den amerikanska.
I framtiden kommer man också att säga att det fanns dom som tex han som kallade sig "Lux Interior" som under dessa decennier inte låtsades se den förändring som skedde i samhället och om någon påpekade problemen jämförde han oron för de getton som växte fram med den oro för ”raggarna” som en del känt några decennier innan.
Han förstod ju inte att raggarna i allra högsta grad var en del av det socialdemokratiska folkhemmet och ett resultat av att ungdomar ur arbetarklassen pga av den ekonomiska tillväxten fick råd att införskaffa och köra bränsletörstiga amerikanska bilar. Och det är klart att det gav upphov till viss oro i deras föräldrageneration, för vilka bilen bara var en dröm då dom växte upp.
"Lux Interior" insåg inte att till skillnad mot raggarna så skulle huvuddelen av de som eldade upp bilar och kastade stenar på utryckningsfordon under 00-talet i utanförskapsområdena aldrig komma att bli en del av något folkhem. För många av dom är som en av grundarna av FFL uttryckte saken ”körda för livet”
#54 Lux Interior
Jag ser nu att dom tagit bort ditt ilägg med nr 54 (förstår inte varför) men eftersom du säkert minns vad du skrev så svarar jag ändå.
Du skriver:
”….Inte etnicitet, religiositet eller ärftlig tendens till brott utan livssituation. Att gettona växer på vissa ställen i Sverige, med tillhörande misär är ett problem”
Det har du i princip rätt i men när nästan alla som bor i dessa områden som tex Rosengård, Fittja och Tensta mfl tillhör etniska minoriteter så blir det också ett etniskt problem.
USAs slavar kom från Afrika. Slavarna befriades men många blev kvar på den lägsta nivån i samhället vilket gjorde att man talade om ett rasproblem. Problemet hade inte sin grund i att människor med olika hudfärg hade olika medfödda egenskaper utan i att den del var ättlingar till slavar och därför fått en sämre start men på grund av att de som var ättlingar till slavar hade samma etnicitet så kom det (även här) att kallas USAs rasproblem (som det hette förr).
Och får vi samma problem här dvs att barnen till invandrare från mellanöstern och Afrika mm som idag bor i problemområdena också kommer att bo i utanförskapsområden då har vi ett etnisk problem i och med att frågan om vilka som bor i gettot och vilka som inte gör det är kopplat till etnicitet.
Du skriver:
”Jag såg tex uppdrag granskning om hur hyresvärden i Rosengård betedde sig. Dessa har tydligen skärpt sig och har börjat renovera och se till att människorna som bor där iaf lever under halvdrägliga förhållanden numer”
Om jag ska vara ärlig så tror jag att ägaren till fastigheterna i Rosengård (vilket jag tror är ett Norskt bolag) har väldigt lite med problemen att göra. Jag såg ett delar av ett tv-program från Rosengård för nåt år sen där det var vandaliserade trappuppgångar och en massa kackerlackor som kröp omkring. Men det är nog inte norrmännen som varit och vandaliserat och tagit dit kackerlackorna. Jag bor själv i en fastighet i Stockholms innerstad som är äldre än de i Rosengård men flerfamiljsfastigheter håller väldigt länge om de är belägna i områden där de brukas på ett normalt sätt och där man inte vandaliserar så mycket.
Du hänvisar också till Olof Lindberg som skrev:
"Problemet är att vi ger dom för lite pengar, inte att vi ger dom för mycket. Välmående familjers barn kastar inte sten på bussar och brandbilar"
I maj 2010 tillkännagav de rödgröna att dom accepterade i stort sett alla skattesänkningar som alliansen genomfört vilket medför att vi antagligen aldrig kommer att gå tillbaka till det skattetryck som vi hade under den förra regeringen och som när OECD mätte saken 2005 var världens högsta skattetryck.
Och när vi har flera andra områden som kommer att kräva stora insatser av skattepengar som tex energiområdet där statens kärnkraftverk som står för en stor del av energiförsörjningen börjar närma sig slutet på sin tekniska livslängd, skola, vård, omsorg, infrastruktur och den finansiella bomb som de ofinansierade pensionsskulderna ute i kommunerna utgör(se länk nedan) så inser man att det kommer inte att bli så att vi öser en massa skattepengar över över de som kastar stenar på utryckningsfordon och eldar upp bilar. Det kommer inte att hända. http://www.e24.se/pengar/pension/kommuner-hotas-av-pensionsbomb_430615.e24
Du och Olof måste säga hejdå till rekordåren för den tiden är förbi.
I det Sverige där jag växte upp så kunde s politiker resonera som Olof Lindberg och säga ”vi ger dom mer pengar” när det var ett problem men kommuner som kanske inte ens har råd att fullgöra sina pensionsutfästelser kan givetvis inte resonera så. Den offentliga sektorn kommer aldrig mer att bli så riks om den en gång var vilket inte innebär att vi får en ”nattväktarstat” men att den allestädes närvarande offentliga sektorn som var ett av nationalstatens/folkhemmets signum den kommer aldrig att återkomma. Den som fortfarande tror det bör vakna upp och inse dagens realiteter.
#55 Lars Johansson, 2011-08-04
Jag blir visst censurerad så fort jag citerar dig :-)
Lite kort svaromål bara.
USA och "afroamerikaner".
Det finns fortfarande stora gettoområden i USA men de har även en svart president och en mäng svarta mycket rika artister och entertainers. USA har problem med den illegala invandringen från Mexico och en stor svart (som i svartjobb) sektor för dessa. Men framför allt så är USA mycket olikt Sverige. De är i grund och botten ett invandrarland med många stora etniska grupper. Rasproblemet som du nämner hör ju ihop med rasism, apartheid och KKK framförallt i södern.
Rosengård.
Klotter och vandalism görs i huvudsak av ungdommar. Hur många ungdommar bor i din fastighet i Stockholms innerstad? Jag kan slå vad om att klotter finns i trappuppgångar i de flesta komunala och större privata hyreskomplex i miljonprogrammets anda, oavsett vilken etnicitet de som bor där har. Uppdrag granskning belyste att underhållet var gravt eftersatt i fastigheterna i Rosengård. och att det på grund av det drog till sig bla kackelackor. Uppföljningsprogrammet visade att fastighetsägaren tagit till sig kritiken och börjat renovera flertalet lägenheter. Skapat trevligare innergårdar med lekplatser och fotbollsplaner. Hela problemet ligger naturligtvis inte på fastighetsägaren men det är en bidragande orsak. Om man påpekar brister och fel och de skiter i det trots att det är lagstadgat så är det lätt att bygga upp en frustration och känsla av maktlöshet. Drägliga boendeförhållande är viktigt för ens välmående. Frustration och maktlöshet skapar grogrund för desperata åtgärder.
Välfärdssamhället och den offentliga sektorn.
Jag vurmar definitivt inte för en stor skattefinansierad offentlig sektor som göder ineffektivitet. Det finns andra sätt att generera pengar till samhällsnyttiga saker. Sponsrade ungdomsgårdar för att skapar godwill till företag som är med och sponsrar. Ideella idrotts- och aktivitetsföreninga där både ungdommar, vuxna och pesionärer kan mötas kring ett gemensamt intresse. Finns viljan så brukar det finnas ett sätt.
Lars Johansson#55
Du skriver mycket om den del av invandringsmotståndet som handlar om vår ekonomi. Men som Maria Johansson sa när hon spelade bibliotekarien från Göteborg. "Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke".
Välstånd skapas av produktivt arbete. Ju fler av oss som utför tjänster eller produktion som vi behöver desto bättre. Ju färre som arbetar med sånt eller ju fler som arbetar med sånt vi inte behöver (som att spekulera med pengar) desto mindre nytta kan vi gemensamt tillgodogöra oss. Så enkelt är det i princip.
Att invandrare är arbetslösa är naturligtvis ett slöseri. Men deras kapacitet är en resurs och slöseriet är att vi inte sysselsätter dom. Inte att dom finns här.
Du har en mycket negativ syn på vår framtida ekonomi. Det känns som om du vill rädda dom pengar som finns just nu, stoppa dom i madrassen och vara nöjd bara du vet att dom räcker tills just du dör.
Inte så modigt och inte så klokt.
Vi kan aldrig ha för stor arbetskapacitet. Bara för liten.
Vi kan utnyttja den bättre och framför allt fördela välståndet mer effektivt. Om vi vill.
#56 Lux interior
Du skrev. ”Uppdrag granskning belyste att underhållet var gravt eftersatt i fastigheterna i Rosengård. och att det på grund av det drog till sig bla kackelackor”
Njaaa, det där tror du väl inte själv på. Det är givetvis hyresgästerna själva som dragit dit kackerlackorna. Om fastigheter, vars underhåll är eftersatt, skulle dra till sig kackerlackor pga det så skulle det finnas kackerlackor i rätt många fastigheter i det här landet där dom inte finns idag. Och var menar du dessa kackerlackor som drog sig till fastigheternai Rosengård pga dåligt underhåll fanns innan? I barrskogarna eller i fjällvärlden kanske? Skulle inte tro det.
Du skrev. ”men de har även en svart president och en mäng svarta mycket rika artister och entertainers. USA har problem med den illegala invandringen från Mexico och en stor svart (som i svartjobb) sektor för dessa.”
Me bortsett från att vi inte har någon president så är där ju ingen skillnad. Vi har framstående entertainers som är invandrare och framstående publicister som tex Dilsa Demirbag och filmfolk som bröderna Fares mm. Dom är förstås inte lika rika som sina amerikanska motsvarigheter som också tillhör etniska minoriteter men det gäller även för våra infödda förmågor att dom inte är lika förmögna som sina amerikanska motsvarigheter. Och i storstäderna finns även här en stor svart sektor i ekonomin. Som jag tidigare sa så kommer många invandrare att klara sig bra. Problemet är att den skara som lever i utanförskap har växt och ser ut att fortsätta att växa och att det är ett problem som inte kan sopas under mattan med hänvisning till att en del såg raggarna som ett stort samhällsproblem och att dom hade fel så därför måste de som ser de framväxande gettona som ett problem också har fel,
Du skrev:
”Jag kan slå vad om att klotter finns i trappuppgångar i de flesta komunala och större privata hyreskomplex i miljonprogrammets anda, oavsett vilken etnicitet de som bor där har”
Om vi hade en möjlighet att inventera alla miljonprogrammets trappuppgångar i Sverige (dom finns ju i stort sett i varje tätort) så skulle jag anta vadet och vara beredd att satsa några tusenlappar på att du har fel. Har själv bott i en fastighet från miljonprogrammet när jag studerade på 80-talet som jag återbesökte för något år sen och där var inget klotter. Min systerson bodde för ett tag sedan i en miljonprogramsfastighet och det var inget klotter i den trappuppgången. Åker du ut i landet och inventerar trappuppgångarna så kommer du med största sannolikhet, gränsande till visshet, att finna att det inte finns klotter i de flesta av dom.
Du skrev:
”Jag vurmar definitivt inte för en stor skattefinansierad offentlig sektor som göder ineffektivitet. Det finns andra sätt att generera pengar till samhällsnyttiga saker.”
För en gångs skull så skriver du något klokt.
Ska bara tillägga en reflektion som jag gjort och som har anknytning till det Anders Widfeldt skriver om framtiden för de politiska partier som verkar i det politiskt kraftfält där SD finns.
Och det är att jag tror att framtiden för dessa partier är ljus. En av orsakerna till det är att deras motståndare som är anhängare till det mångkulturella samhället som tex Sahlin aldrig lyfter fram de positiva exemplen. Utan precis som Åkesson så valde även Sahlin att älta Rosengård och åka dit med journalister i släptåg vilket ju gör att det offentliga samtalet får en inriktning som gynnar SD som har ju inte så svårt att bevisa att i Rosengård så har integrationen misslyckats.
Gnosjö, som Sahlin eller Nalin Pekgul aldrig besökte eller talade om har en rätt hög andel utrikes födda (26%) och där är sysselsättningsgraden högre bland utrikes födda än bland dom som är födda i landet. http://www.jusek.se/templates/JK_SimplePage.aspx?id=53437 Och pratar vi storstadsregionerna kan vi ta Solna där också ung var fjärde person är född i utlandet soch där är arbetslösheten bland utrikes födda 3,7% vilket är en bra siffra http://www.solna.se/sv/om-solna/nyheter-om-solna/arbetslosheten-i-solna-... Men dessa exempel lyfte fd Integrationsminister Sahlin aldrig fram.
#57 Olof Lindberg
Du är givetvis helt fri att anställa så många invandrare som du vill anställa.
Globaliseringen har dock tillsammans med den tekniska utvecklingen medfört att arbetsmarknaden ser helt annorlunda ut än den gjorde på 1960 talet.
OPECI och OPEC II på 70 talet, 90-talskrisen utflyttningen av industrijobb från Västeuropa till fjärran östern och den tekniska utvecklingen genom tex datoriseringen som tagit bort många jobb inom administration och produktion har gjort att en oherrans massa jobb försvunnit .
Och dom kommer aldrig tillbaka.
Det har kommit nya jobb också men dom är inte lika många och har ofta ett lägre förädlingsvärde.
Den offentliga sektorns expansion pågick till det att vi hade världens högsta skattetryck men kom då att nå vägs ände så att minska arbetslösheten genom en expansion av den offentliga sektorn är inte längre ett alternativ.
Sen kan man förstås kläcka ur sig pseudovisdomar av typen . "Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke" men det ändrar inte på verkligheten. Alla de kommuner tex som inte avsatt pengar till sina anställdas pensioner kommer att ha fullt upp med att fullgöra sina pensionsåtaganden och den som tror att dom har råd med att trampa på gasen när det gäller de övriga utgifterna som skulle kunna ge nya jobb är ute och cyklar.
Det finns exempel under de senaste decennierna på länder som försökt komma ur kriser genom att trampa på gasen och expandera den offentliga sektorn men erfarenheten är den att det inte längre funkar i den globala ekonomin. Särskilt i länder där skattetrycket redan i utgångsläget är högt och en expansion måste finansieras genom en ökad statsskuld eller genom sedelpressarna.