Anledningen till restaurangförbudet var väl i första hand för att skydda personalen, inte besökarna?!
Sen är det väl inte inte så stort problem, herregud. Finns så mycket man kan störa sig på hos grannarna, man kan inte lagstadga bort allting.
Jag stör mig på folk som gnäller hela tiden, fixa en lag mot det istället
Permalänk | Anmäl
Oskar Eriksson, 2011-08-09, 10:41
Hur kan man skriva så mycket skit om balkongrökning? Det är häpnadsväckande. Skriv lite kortare så kanske nåon orkar läsa me än 10 rader.
Permalänk | Anmäl
katta, 2011-08-09, 12:33
Störande grannar? Ex. när ungen dagligen skriker som en stucken gris. Stäng fönstren så jag slipper höra odågan.
Permalänk | Anmäl
katta, 2011-08-09, 12:37
Rökning är i särklass det mest störiga mina grannar ägnar sig åt. Omöjligt att ha öppna dörrar och fönster under stora delar av dygnet. SKITÄCKLIGT!
Klart som fan rökning borde vara förbjudet i lägenhet och på balkong. Rökare är den ända minoriteten jag inte har något problem med att diskriminera.
Den som påstår att det bara är gnäll är troligtvis rökare själv eller har jävla flyt med sina grannar.
Permalänk | Anmäl
Sebastian Jenneteg, 2011-08-09, 13:56
Markus Anhage om Rökning
Förbjud rökning vid flerfamiljshus och på balkonger
Kunde man inte när vi ändå är på g förbjuda flerfamilshus och balkonger? Då kan man ju röka bäst man vill.
Permalänk | Anmäl
CS, 2011-08-09, 17:29
Förbjud rökning istället.
Permalänk | Anmäl
u_16548, 2011-08-09, 18:22
Tack för en mycket angelägen artikel. Om man bor över en eller flera rökare, eller i värsta fall kedjerökare, så kan man som ickerökare inte ha fönstren öppna utan att besväras. Bor man då i en vindsvåning eller lägenhet med stora fönster så kan man en vanlig sommardag utan vidare ha en inomhustemperatur på mellan 27 och 30 grader.
Vidare har många äldre lägenheter undermåliga ventilationssystem som gör att röken kan samlas i fastighetens håligheter, såsom kryprum och mellanväggar och därifrån, lika kontinuerligt som den fylls på, sippra ut och in i grannlägenheterna. Gammal rök är ännu värre att få in än färsk, speciellt om den sipprar rakt in i inbyggda klädkammare och garderober. Ännu värre om man i en sådan lägenhet har små barn eller ett spädbarn.
Kritiker till denna artikel kanske är rökare själva eller har aldrig blivit utsatta för problemet. Eller så underskattar de rökens förmåga att utifrån söka sig in i lägenheterna ovanför. Lägenheternas undertryck drar dock luft vilket gör att cigarettrök från grannen som röker i fönstret eller balkongen under drar rätt in.
Rätten att röka har man. Men som med så mycket annat i samhället slutar den enskildes rätt där, där näste individs rätt börjar. Att man inte får spela högljudd musik eller gapa på nätterna är en självklarhet. Likaså att man inte får grilla eller elda så att röken drar mot fastigheten. Tobaksrökning är samma princip, fastän med värre effekt på boendekvalitén, bl.a. för att den med en eller flera rökande grannar blir ihållande.
Den enda anledningen till att det i detta avseende är fullt legalt att förpesta sina grannars boendemiljö är att tobakslobbyn har satt nivån en gång i tiden och att lagstiftningen inte har hängt med.
Detta ska inte likställas med diskriminering av rökare. Inget ont om människorna bakom rökandet. - Tack till er rökare som brukar ta hänsyn där ni kan. - Det är ju förstås röken i sig som är problemet. Den som kan hålla sin rök inom det egna luftrummet besvärar ingen. Men så fungerar inte cigarettrök.
Permalänk | Anmäl
Johannes Brahe, 2011-08-09, 20:25
Kan förstå problemet, men det här måste väl ändå vara den i särklass _gnälligaste_ artikel som nå'nsin skrivits...
PS. Snälla herr artikelförfattare, skona språkpolisens nerver genom att lära dig att överens stavas med ett r.
Permalänk | Anmäl
M Svensson, 2011-08-09, 20:53
Återigen, förbjud rökning istället.
Permalänk | Anmäl
u_16548, 2011-08-09, 21:15
Där jag bor röker grannarna. När jag utsätts för rök börjar det med att ögonen svider, det svider i halsen, det blir tungt att andas, jag får ont i lungorna, jag får hjärtklappning, jag får huvudvärk, jag får rethosta och utsätts jag för rök en längre stund får jag influensaliknande symtom. Dagen efter har jag rökhosta.
Med vilken rätt har en rökare att utsätta mig för detta? Med vilken rätt har en rökare att "beslagta" min balkong? Röken går dessutom in via ventilationen under fönstret. Det enda stället jag kan vara på är i köket med stängd dörr till övriga lägenheten när det är som värst t.ex när det är vindstilla och all rök går upp till mig. Med vilken rätt har en rökare att begränsa mitt livsutrymme?
En cigarett innehåller ca 4.500 ämnen varav 50 är att utvidga lungorna så att röken ska tränga längre ner och det finns uran, bensen, arsenik och ämnen som är totalförbjudna i annan verksamhet.
Ska inte jag ha rätt att få slippa inandas dessa 4.500 ämnen. Men som det är med rökare så är dom missbrukare och har den argumentation som missbrukare har och drar då fokus från ämnet och det dras in en massa annat som inte tillhör ämnet.
Annat som en rökare råkar ut för förutom kärlkramp, hjärtinfarkt, lungcancer, KOL är att det är vanligt hos män med impotens, eksem som psoriasis, bölder, tänderna ramlar ut, hörselnedsättning, grå starr m.m. Fy för sören vad en rökare stinker det är värre än en soptipp.
En rökare kostar sjukvården mellan 500.000 och 700.000 då är kortare levnad inräknad och sjukförsäkringen inräknad och pensionspengar som går tillbaka till staten även skatten på ciggen inräknad.
Sen så är värsta nedskräparna rökare. 68% av allt skräp som finns är fimpar.
Jag vill ha rökförbud vid busshållplatser, perronger, bankomater, parker och även utomhusserveringar.
Fram för snuset för det skadar inte mig.
Permalänk | Anmäl
Stiina Englund, 2011-08-10, 00:42
Jag glömde att skriva, en bra artikel!
Här finns rapporten om vad som finns i en cigarett. Den går att ladda ner som PDF.
http://www.fhi.se/Publikationer/Alla-publikationer/Andras-rok-och-din-ha...
Permalänk | Anmäl
Stiina Englund, 2011-08-10, 01:04
Ja ni, det är en hiskelig tur att ni inte levde för hundra år sedan då hade ni fått sitta i röken från vedspisar, brasor, och kakelungnar dygnet runt. Och röken från lägereldar. Och röken från kolminor.
Kan ni överhuvudtaget gå ut på nyårsdagen då krutröken efter alla fyrverkerier ligger som tät dimma. Förresten, var glada att ni inte bodde i Birmingham på 60-talet, där hostade man ständigt pga smog.
Alla dessa psykologiska tillkortakommanden hos människan som kanaliseras ut genom olika allergier. Live and let live.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2011-08-10, 09:06
Man skall respektera människors rädsla, men samtidigt skall man också vara medveten om att tobaksbladet är besläktat med potatis, tomater, paprika m fl växter och att bränningen av exempelvis potatisblast ger upphov till ungefär samma skadliga ämnen.
En cigarett innehåller c:a 0,5 gram organisk substans som förbränns vid rökning. De flesta kolgrillar förbränner minst 1 kg per gång, och ger alltså upphov till närmare 2000 ggr så mycket rök.
Så även om det alls inte är nyttigt att andas in rök så måste man sätta in sin oro i rätt sammanhang.
Att det bara luktar rök är inte detsamma som passiv rökning!
Permalänk | Anmäl
Rafael Ospino, 2011-08-10, 11:49
#12 Christina Lundqvist,
Jag sitter gärna framför en lägereld. En brasa får hela timmerstugan att lukta gott. Jag har även gjort egen kolmila och sovit i vedeldad koja bredvid. Det är en helt annan sak än tobaksrök. Jag utgår inte bara från hälsorisker med tobaksrök utan främst från det att det luktar så förbannat äckligt med framförallt kall rök. (Se mitt inlägg längre upp)
Jag håller med om att det var värre för. Nämligen på 70-talet. Då rökte föräldrar i vardagsrummen och i bilarna allt medan barnen fick andas in det. Folk rökte på bio och i bussen. Tur att vi har kommit en bit. Dags att ta nästa steg.
Permalänk | Anmäl
Johannes Brahe, 2011-08-10, 14:02
Mycket bra att någon äntligen förstår vikten av att ha rökfritt i sin bostad så man slipper bli besvärad eller sjuk p g a grannens rök! Astma- och Allergiförbundet försöker påverka både på frivillig väg genom att uppmana fastighetsägare att ordna rökfria flerfamiljshus och genom att ändra lagstiftningen för fler rökfria miljöer ( bla rökfria flerbostadshus). Det är en viktig fråga för många, speciellt om man har allergi/överkänslighet. En opinionsundersökning av Synovate från 2009 visar att 86 % av svenskarna är positiva till rökfritt i bostäder där det bor barn och 79 % är positiva till rökfritt på balkonger/ trapphus i flerfamiljshus. Det talar för att det borde bli verklighet att bo rökfritt!
/Marie-Louise Luther, ombudsman inomhusmiljö Astma- och Allergiförbundet
Permalänk | Anmäl
Marie-Louise Luther, 2011-08-10, 15:18
"Att det bara luktar rök är inte detsamma som passiv rökning!"
En av dom dummaste meningarna jag har läst på länge. Vad är lukt? Vad finns i lukt? Läs på. Missbrukarnas argumentation är ibland häpnadsväckande. För en allergiker räcker det med lite lukt.
Så kom då Lilleputtsyndromet! VI lever inte förr!! Vi lever just nu 2011 inte i Birmingham på 60-talet. Vi vet mycket mer om vad tobak ställer till med. Kolgrillarna ställer också till ett helvete. Så då ska vi tycka att det är helt OK med cigaretter bara för att idioter grillar på sina balkonger.
Återigen så innehåller en cigarett ca 4.500 ämnen där dom flesta är riktigt giftiga och den rök som är allra farligaste är kringröken, den som inte förbränns genom ett halsbloss.
Men nu handlar artikeln om tobaksrök!! Dra inte in en massa trams!
Permalänk | Anmäl
Stiina Englund, 2011-08-11, 01:03
#14 Johannes Brahe
"utan främst från det att det luktar så förbannat äckligt med framförallt kall rök."
Det är mycket här i världen som luktar äckligt, människor, svett, en del parfymer, stekt fisk en stilla sommarmorgon. Kan man hävda förbud bara därför att man själv inte gillar en viss lukt som förekommer där människor samlas och bor?
"Men som med så mycket annat i samhället slutar den enskildes rätt där, där näste individs rätt börjar."
Det är väl en sanning med modifikation? Den illaluktande människans rätt att lukta illa slutar inte bara för att jag lider av lukten. Min grannes rätt att bära en parfym som ger mig kväljningar ger mig inte heller någon rätt att förbjuda parfym.
De finns också ett antal människor, ickerökare som tycker det luktar gott med tobaksrök och som inte störs det minsta på samma sätt som den parfym min granne bär som stör mig, uppsattas av andra.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2011-08-11, 06:26
Helt rätt! Rökning är verkligen ett problem. Tex är ofta en god sommarmiddag på en skön uteservering helt sabbad när någon vid bordet bredvid sätter sig och röker. Det är ungefär lika kul som att man skulle käka 2 kilo bönor och sen sitta och prutta bredvid matgäster.
Permalänk | Anmäl
Lite från mig, 2011-08-11, 12:57
Oj Stiina! Det var en öm tå! Du saknar uppenbarligen alldeles sinne för proportioner.
Definitionen för passiv rökning är när någon utsätts för rök från någon som röker i samma lokal.
Dina 4500 ämnen och fler därtill finns i de flesta lägereldar, för att inte tala om en majbrasa med blandat löv och barr-trä + diverse annat.
Ävenså uranet, bensenet, arseniken m fl som alls inte är totalförbjudna utan bara över vissa gränsvärden.
Många skadliga ämnen som finns i rök finns till och med i Din andedräkt p g a Din kropps interna förbränningsprocesser.
Din andedräkt torde alltså kunnas säga lukta. Dessa ämnen är dock i så låga koncentrationer att de inte förorsakar att luften i rummet når över gällande gränsvärden, försåvitt det har en korrekt fungerande ventilation.
Jag kan mycket väl tycka att Din andedräkt luktar illa, speciellt om Du kanske ätit vitlök. Denna subjektiva uppfattning kan jag dock inte ta till intäkt för att Du skall förbjudas.
Jag säger inte att Du kanske rentav får ett allergiskt anfall bara för att Du i luften lyckas identifiera någon enstaka rökmolekyl härrörande från förbränningen av tobaksblad.
Frågan är dock om inte detta i så fall är psykosomatiskt betingat.
Att jag försökte bringa lite sans till stolligheterna gör mig i dina ögon till en missbrukare.
Jag tvingas nu försöka leva med detta stigma!
Men Du Stiina, Ditt liv blir nog lite lättare om Du inser att det finns gråzoner, inte bara svart och vitt!
Permalänk | Anmäl
Rafael Ospino, 2011-08-11, 14:33
Att utsätta sin omgivning för påtagliga hälsorisker är naturligtvis ett förkastligt beteende. Frågan är dock om balkongrökning verkligen innebär sådana hälsorisker för grannarna att ett förbud är motiverat. Som vanligt ägnar man sig mer åt allmänt prat om rökningens farlighet än om de eventuella konkreta riskerna i ett enskilt fall, och det bidrar till att göra diskussionen osaklig.
Min morfar rökte två paket cigaretter (ibland mer) om dagen i närmare 40 års tid. Det dog han av. Enkel överslagsräkning ger vid handen att han alltså bör ha dragit i sig minst en halv miljon cigaretter under sitt liv. Det säger också något om vilket mått av rökning som måste till för att döda en människa. Riskerna med den eventuella sekundära röken från din grannes cigaretter (som dessutom sker utomhus) framstår i sammanhanget som noll och intet.
För de flesta skadliga kemikalier finns det gränsvärden. Radonet, som nämndes i någon kommentar ovan, är ett exempel. Det är faktiskt tillåtet med i radon i luften, under förutsättning att gränsvärdet inte överskrids. När det gäller tobaksrök finns det dock inga gränsvärden, utan det räcker med dess blotta existens för att man ska börja tala om "passiv rökning". Det är att vilseleda.
Tobaksrök innehåller förvisso mängder av skadliga ämnen, men man måste också se till koncentrationen av dem. Att du känner röklukt i din lägenhet är inte detsamma som att du utsätts för farliga halter av dina grannars rök.
Permalänk | Anmäl
Carl Johan Petersson, 2011-08-11, 23:12
Det finns alltid ett visst klientel som vill döda debatter genom att anklaga folk för att gnälla eller genom att förminska problemet. Så bekvämt att slippa bemöta seriösa argument!
För den som verkligen är allergisk mot tobaksrök eller har känsliga luftrör är det inget litet problem. Och vad gör man om inte grannen respekterar om man säger till? Själva har vi en person som bor under oss och som ofta sitter ute på balkongen och röker sommarkvällar vilket gör att vi inte kan ha fönstret uppe fast man håller på att smälla av i värmen. Ändå har vi inte större omedelbara problem av röken än att vi tycker det luktar illa. Men nu vet vi ju också att passiv rökning inte är speciellt oskyldigt vad gäller hälsan.
Permalänk | Anmäl
Viola Ollaiver, 2011-08-12, 15:25
-->Oskar Eriksson. Du har helt rätt det var för att skydda personalen. Det blev en dålig formulering. Min poäng försvann. Jag skrev om texten en massa gånger. Jag beklagar.
-->Carl Johans Petersson. När du använder din morfar. Då hänvisar du till en anekdot. Det finns anekdoter om det flesta. Din morfars exempel säger ingenting. Mycket dålig argumentation. Man kan inte säga något om passiv rökning från din morfar. Det finns rökare som lever i 90 år och det finns icke-rökare som dör i lugncancer när de är 30 år. Det intressanta är på gruppnivå. Forskning om rökning bygger på genomsnittmänniskan t.ex. Gruppen rökare får mer lugncancer än gruppen icke-rökare.
-->Carl Johan Petersson + Christina Lundqvist. Min artikel att koppla ihop passiv rökning och balkongrökning är inte vilseledande, utan är underbyggd av fakta. Vad bygger Ni era resonemang kring? Gissningar? Enligt vetenskapliga studier har WHO kommit fram till att det finns ingen tröskel för passiv rökning. Liten exponering är också skadligt.
“There is no safe level of exposure to tobacco smoke, and notions such as a threshold value for toxicity from second-hand smoke should be rejected, as they are contradicted by scientific evidence. Approaches other than 100% smoke free environments …”
http://whqlibdoc.who.int/publications/2011/9789241501316_eng.pdf
-->Allmän kommentar. Det skulle vara kul om folk kunde vara sakliga. X är fel , därför att Y.
Permalänk | Anmäl
Markus Anhage, 2011-08-23, 21:48
Jag och min fru är två av många i Sverige som plågas av rökande grannar.
(Vi har undertryck i lägenheten.)
Var gång en av våra grannar tar ett bloss ute på sin balkong så drar det/sugs det, rakt in i vår lägenhet.
Vi kan inte ha öppet fönster/balkongdörr på sommaren och vädra, för vi har två balkonger rökare under oss och 4st på vår högra sida (från längst ner och ända upp till topp).
Våra grannar under oss är kedjerökare. Vi har talat med dem om, och berättat att de skickar in askkoppsstank (vilket stinker mer koncentrerat och äckligare än bara rökdoft) rakt in i vårt vardagsrum, vi har bett dem att röka utanför sin utedörr istället (där det är loftgång) så vi slipper få in stanken direkt i vår lägenhet och vardagsrum, men de vägrar respektera oss och anser att det är de som bär alla rättigheter i denna fråga.
Det är konstigt att rökaren har alla rättigheter och vi passiva rökare (pga dem) bara ska finna oss i deras beslut. Vi har inget att säga till om, men de har allt att säga till om (vilket påverkar oss andra rejält).
I Sverige råder grillförbud på balkongen bara för att man inte ska kunna "störa" en granne med oset ifrån grillen.
Min fråga är: Vilket os är värst och mest hälsovådligt?
Varför klassas oset från en grill som tillräckligt störande för grannar, men inte när man röker som borstbindare och skapar askkopps-stank som går rakt in i icke rökande människors hem!?
Även våran hyresvärd Dombron här i Uppsala, står på deras sida och säger till oss att det är de som har rättigheter och inte vi. Konstigt samhälle vi lever i! Om en granne påverkas i den grad som vi gör, så att det sticker i ögonen av rökstanken i vårt vardagsrum var gång grannen tar ett bloss, skall man inte kalla det för att störa sin granne?
Vi blir väldigt störda av det. Jag har aldrig haft detta problem med rökare förut.
Att spela musik efter tio på för hög volym anser alla som störande, och är förbjudet enligt hyresvärds regler i de flesta boenden.
Men att väcka sina grannar kl.01.30 på natten, som vädrar sitt sovrum, med att stå och röka rakt under deras fönster (så att det drar in till oss) är tydligen helt ok.
FÖRBJUD RÖKNING från att vara närmare än en tio meters radie ifrån hemmet!!
Då får vi alla mer trivsamt i vårt hem. Visst rökaren får lov att gå en bit för det, men det är dennes val att röka och då bör detta ske på en plats där dennes fria vilja att röka inte tvingar sig på sin omgivnings vilja att avstå!!
Permalänk | Anmäl
Pierre Eriksson, 2011-08-29, 11:47
23 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Anledningen till restaurangförbudet var väl i första hand för att skydda personalen, inte besökarna?!
Sen är det väl inte inte så stort problem, herregud. Finns så mycket man kan störa sig på hos grannarna, man kan inte lagstadga bort allting.
Jag stör mig på folk som gnäller hela tiden, fixa en lag mot det istället
Hur kan man skriva så mycket skit om balkongrökning? Det är häpnadsväckande. Skriv lite kortare så kanske nåon orkar läsa me än 10 rader.
Störande grannar? Ex. när ungen dagligen skriker som en stucken gris. Stäng fönstren så jag slipper höra odågan.
Rökning är i särklass det mest störiga mina grannar ägnar sig åt. Omöjligt att ha öppna dörrar och fönster under stora delar av dygnet. SKITÄCKLIGT!
Klart som fan rökning borde vara förbjudet i lägenhet och på balkong. Rökare är den ända minoriteten jag inte har något problem med att diskriminera.
Den som påstår att det bara är gnäll är troligtvis rökare själv eller har jävla flyt med sina grannar.
Markus Anhage om Rökning
Förbjud rökning vid flerfamiljshus och på balkonger
Kunde man inte när vi ändå är på g förbjuda flerfamilshus och balkonger? Då kan man ju röka bäst man vill.
Förbjud rökning istället.
Tack för en mycket angelägen artikel. Om man bor över en eller flera rökare, eller i värsta fall kedjerökare, så kan man som ickerökare inte ha fönstren öppna utan att besväras. Bor man då i en vindsvåning eller lägenhet med stora fönster så kan man en vanlig sommardag utan vidare ha en inomhustemperatur på mellan 27 och 30 grader.
Vidare har många äldre lägenheter undermåliga ventilationssystem som gör att röken kan samlas i fastighetens håligheter, såsom kryprum och mellanväggar och därifrån, lika kontinuerligt som den fylls på, sippra ut och in i grannlägenheterna. Gammal rök är ännu värre att få in än färsk, speciellt om den sipprar rakt in i inbyggda klädkammare och garderober. Ännu värre om man i en sådan lägenhet har små barn eller ett spädbarn.
Kritiker till denna artikel kanske är rökare själva eller har aldrig blivit utsatta för problemet. Eller så underskattar de rökens förmåga att utifrån söka sig in i lägenheterna ovanför. Lägenheternas undertryck drar dock luft vilket gör att cigarettrök från grannen som röker i fönstret eller balkongen under drar rätt in.
Rätten att röka har man. Men som med så mycket annat i samhället slutar den enskildes rätt där, där näste individs rätt börjar. Att man inte får spela högljudd musik eller gapa på nätterna är en självklarhet. Likaså att man inte får grilla eller elda så att röken drar mot fastigheten. Tobaksrökning är samma princip, fastän med värre effekt på boendekvalitén, bl.a. för att den med en eller flera rökande grannar blir ihållande.
Den enda anledningen till att det i detta avseende är fullt legalt att förpesta sina grannars boendemiljö är att tobakslobbyn har satt nivån en gång i tiden och att lagstiftningen inte har hängt med.
Detta ska inte likställas med diskriminering av rökare. Inget ont om människorna bakom rökandet. - Tack till er rökare som brukar ta hänsyn där ni kan. - Det är ju förstås röken i sig som är problemet. Den som kan hålla sin rök inom det egna luftrummet besvärar ingen. Men så fungerar inte cigarettrök.
Kan förstå problemet, men det här måste väl ändå vara den i särklass _gnälligaste_ artikel som nå'nsin skrivits...
PS. Snälla herr artikelförfattare, skona språkpolisens nerver genom att lära dig att överens stavas med ett r.
Återigen, förbjud rökning istället.
Där jag bor röker grannarna. När jag utsätts för rök börjar det med att ögonen svider, det svider i halsen, det blir tungt att andas, jag får ont i lungorna, jag får hjärtklappning, jag får huvudvärk, jag får rethosta och utsätts jag för rök en längre stund får jag influensaliknande symtom. Dagen efter har jag rökhosta.
Med vilken rätt har en rökare att utsätta mig för detta? Med vilken rätt har en rökare att "beslagta" min balkong? Röken går dessutom in via ventilationen under fönstret. Det enda stället jag kan vara på är i köket med stängd dörr till övriga lägenheten när det är som värst t.ex när det är vindstilla och all rök går upp till mig. Med vilken rätt har en rökare att begränsa mitt livsutrymme?
En cigarett innehåller ca 4.500 ämnen varav 50 är att utvidga lungorna så att röken ska tränga längre ner och det finns uran, bensen, arsenik och ämnen som är totalförbjudna i annan verksamhet.
Ska inte jag ha rätt att få slippa inandas dessa 4.500 ämnen. Men som det är med rökare så är dom missbrukare och har den argumentation som missbrukare har och drar då fokus från ämnet och det dras in en massa annat som inte tillhör ämnet.
Annat som en rökare råkar ut för förutom kärlkramp, hjärtinfarkt, lungcancer, KOL är att det är vanligt hos män med impotens, eksem som psoriasis, bölder, tänderna ramlar ut, hörselnedsättning, grå starr m.m. Fy för sören vad en rökare stinker det är värre än en soptipp.
En rökare kostar sjukvården mellan 500.000 och 700.000 då är kortare levnad inräknad och sjukförsäkringen inräknad och pensionspengar som går tillbaka till staten även skatten på ciggen inräknad.
Sen så är värsta nedskräparna rökare. 68% av allt skräp som finns är fimpar.
Jag vill ha rökförbud vid busshållplatser, perronger, bankomater, parker och även utomhusserveringar.
Fram för snuset för det skadar inte mig.
Jag glömde att skriva, en bra artikel!
Här finns rapporten om vad som finns i en cigarett. Den går att ladda ner som PDF.
http://www.fhi.se/Publikationer/Alla-publikationer/Andras-rok-och-din-ha...
Ja ni, det är en hiskelig tur att ni inte levde för hundra år sedan då hade ni fått sitta i röken från vedspisar, brasor, och kakelungnar dygnet runt. Och röken från lägereldar. Och röken från kolminor.
Kan ni överhuvudtaget gå ut på nyårsdagen då krutröken efter alla fyrverkerier ligger som tät dimma. Förresten, var glada att ni inte bodde i Birmingham på 60-talet, där hostade man ständigt pga smog.
Alla dessa psykologiska tillkortakommanden hos människan som kanaliseras ut genom olika allergier. Live and let live.
Man skall respektera människors rädsla, men samtidigt skall man också vara medveten om att tobaksbladet är besläktat med potatis, tomater, paprika m fl växter och att bränningen av exempelvis potatisblast ger upphov till ungefär samma skadliga ämnen.
En cigarett innehåller c:a 0,5 gram organisk substans som förbränns vid rökning. De flesta kolgrillar förbränner minst 1 kg per gång, och ger alltså upphov till närmare 2000 ggr så mycket rök.
Så även om det alls inte är nyttigt att andas in rök så måste man sätta in sin oro i rätt sammanhang.
Att det bara luktar rök är inte detsamma som passiv rökning!
#12 Christina Lundqvist,
Jag sitter gärna framför en lägereld. En brasa får hela timmerstugan att lukta gott. Jag har även gjort egen kolmila och sovit i vedeldad koja bredvid. Det är en helt annan sak än tobaksrök. Jag utgår inte bara från hälsorisker med tobaksrök utan främst från det att det luktar så förbannat äckligt med framförallt kall rök. (Se mitt inlägg längre upp)
Jag håller med om att det var värre för. Nämligen på 70-talet. Då rökte föräldrar i vardagsrummen och i bilarna allt medan barnen fick andas in det. Folk rökte på bio och i bussen. Tur att vi har kommit en bit. Dags att ta nästa steg.
Mycket bra att någon äntligen förstår vikten av att ha rökfritt i sin bostad så man slipper bli besvärad eller sjuk p g a grannens rök! Astma- och Allergiförbundet försöker påverka både på frivillig väg genom att uppmana fastighetsägare att ordna rökfria flerfamiljshus och genom att ändra lagstiftningen för fler rökfria miljöer ( bla rökfria flerbostadshus). Det är en viktig fråga för många, speciellt om man har allergi/överkänslighet. En opinionsundersökning av Synovate från 2009 visar att 86 % av svenskarna är positiva till rökfritt i bostäder där det bor barn och 79 % är positiva till rökfritt på balkonger/ trapphus i flerfamiljshus. Det talar för att det borde bli verklighet att bo rökfritt!
/Marie-Louise Luther, ombudsman inomhusmiljö Astma- och Allergiförbundet
"Att det bara luktar rök är inte detsamma som passiv rökning!"
En av dom dummaste meningarna jag har läst på länge. Vad är lukt? Vad finns i lukt? Läs på. Missbrukarnas argumentation är ibland häpnadsväckande. För en allergiker räcker det med lite lukt.
Så kom då Lilleputtsyndromet! VI lever inte förr!! Vi lever just nu 2011 inte i Birmingham på 60-talet. Vi vet mycket mer om vad tobak ställer till med. Kolgrillarna ställer också till ett helvete. Så då ska vi tycka att det är helt OK med cigaretter bara för att idioter grillar på sina balkonger.
Återigen så innehåller en cigarett ca 4.500 ämnen där dom flesta är riktigt giftiga och den rök som är allra farligaste är kringröken, den som inte förbränns genom ett halsbloss.
Men nu handlar artikeln om tobaksrök!! Dra inte in en massa trams!
#14 Johannes Brahe
"utan främst från det att det luktar så förbannat äckligt med framförallt kall rök."
Det är mycket här i världen som luktar äckligt, människor, svett, en del parfymer, stekt fisk en stilla sommarmorgon. Kan man hävda förbud bara därför att man själv inte gillar en viss lukt som förekommer där människor samlas och bor?
"Men som med så mycket annat i samhället slutar den enskildes rätt där, där näste individs rätt börjar."
Det är väl en sanning med modifikation? Den illaluktande människans rätt att lukta illa slutar inte bara för att jag lider av lukten. Min grannes rätt att bära en parfym som ger mig kväljningar ger mig inte heller någon rätt att förbjuda parfym.
De finns också ett antal människor, ickerökare som tycker det luktar gott med tobaksrök och som inte störs det minsta på samma sätt som den parfym min granne bär som stör mig, uppsattas av andra.
Helt rätt! Rökning är verkligen ett problem. Tex är ofta en god sommarmiddag på en skön uteservering helt sabbad när någon vid bordet bredvid sätter sig och röker. Det är ungefär lika kul som att man skulle käka 2 kilo bönor och sen sitta och prutta bredvid matgäster.
Oj Stiina! Det var en öm tå! Du saknar uppenbarligen alldeles sinne för proportioner.
Definitionen för passiv rökning är när någon utsätts för rök från någon som röker i samma lokal.
Dina 4500 ämnen och fler därtill finns i de flesta lägereldar, för att inte tala om en majbrasa med blandat löv och barr-trä + diverse annat.
Ävenså uranet, bensenet, arseniken m fl som alls inte är totalförbjudna utan bara över vissa gränsvärden.
Många skadliga ämnen som finns i rök finns till och med i Din andedräkt p g a Din kropps interna förbränningsprocesser.
Din andedräkt torde alltså kunnas säga lukta. Dessa ämnen är dock i så låga koncentrationer att de inte förorsakar att luften i rummet når över gällande gränsvärden, försåvitt det har en korrekt fungerande ventilation.
Jag kan mycket väl tycka att Din andedräkt luktar illa, speciellt om Du kanske ätit vitlök. Denna subjektiva uppfattning kan jag dock inte ta till intäkt för att Du skall förbjudas.
Jag säger inte att Du kanske rentav får ett allergiskt anfall bara för att Du i luften lyckas identifiera någon enstaka rökmolekyl härrörande från förbränningen av tobaksblad.
Frågan är dock om inte detta i så fall är psykosomatiskt betingat.
Att jag försökte bringa lite sans till stolligheterna gör mig i dina ögon till en missbrukare.
Jag tvingas nu försöka leva med detta stigma!
Men Du Stiina, Ditt liv blir nog lite lättare om Du inser att det finns gråzoner, inte bara svart och vitt!
Att utsätta sin omgivning för påtagliga hälsorisker är naturligtvis ett förkastligt beteende. Frågan är dock om balkongrökning verkligen innebär sådana hälsorisker för grannarna att ett förbud är motiverat. Som vanligt ägnar man sig mer åt allmänt prat om rökningens farlighet än om de eventuella konkreta riskerna i ett enskilt fall, och det bidrar till att göra diskussionen osaklig.
Min morfar rökte två paket cigaretter (ibland mer) om dagen i närmare 40 års tid. Det dog han av. Enkel överslagsräkning ger vid handen att han alltså bör ha dragit i sig minst en halv miljon cigaretter under sitt liv. Det säger också något om vilket mått av rökning som måste till för att döda en människa. Riskerna med den eventuella sekundära röken från din grannes cigaretter (som dessutom sker utomhus) framstår i sammanhanget som noll och intet.
För de flesta skadliga kemikalier finns det gränsvärden. Radonet, som nämndes i någon kommentar ovan, är ett exempel. Det är faktiskt tillåtet med i radon i luften, under förutsättning att gränsvärdet inte överskrids. När det gäller tobaksrök finns det dock inga gränsvärden, utan det räcker med dess blotta existens för att man ska börja tala om "passiv rökning". Det är att vilseleda.
Tobaksrök innehåller förvisso mängder av skadliga ämnen, men man måste också se till koncentrationen av dem. Att du känner röklukt i din lägenhet är inte detsamma som att du utsätts för farliga halter av dina grannars rök.
Det finns alltid ett visst klientel som vill döda debatter genom att anklaga folk för att gnälla eller genom att förminska problemet. Så bekvämt att slippa bemöta seriösa argument!
För den som verkligen är allergisk mot tobaksrök eller har känsliga luftrör är det inget litet problem. Och vad gör man om inte grannen respekterar om man säger till? Själva har vi en person som bor under oss och som ofta sitter ute på balkongen och röker sommarkvällar vilket gör att vi inte kan ha fönstret uppe fast man håller på att smälla av i värmen. Ändå har vi inte större omedelbara problem av röken än att vi tycker det luktar illa. Men nu vet vi ju också att passiv rökning inte är speciellt oskyldigt vad gäller hälsan.
-->Oskar Eriksson. Du har helt rätt det var för att skydda personalen. Det blev en dålig formulering. Min poäng försvann. Jag skrev om texten en massa gånger. Jag beklagar.
-->Carl Johans Petersson. När du använder din morfar. Då hänvisar du till en anekdot. Det finns anekdoter om det flesta. Din morfars exempel säger ingenting. Mycket dålig argumentation. Man kan inte säga något om passiv rökning från din morfar. Det finns rökare som lever i 90 år och det finns icke-rökare som dör i lugncancer när de är 30 år. Det intressanta är på gruppnivå. Forskning om rökning bygger på genomsnittmänniskan t.ex. Gruppen rökare får mer lugncancer än gruppen icke-rökare.
-->Carl Johan Petersson + Christina Lundqvist. Min artikel att koppla ihop passiv rökning och balkongrökning är inte vilseledande, utan är underbyggd av fakta. Vad bygger Ni era resonemang kring? Gissningar? Enligt vetenskapliga studier har WHO kommit fram till att det finns ingen tröskel för passiv rökning. Liten exponering är också skadligt.
“There is no safe level of exposure to tobacco smoke, and notions such as a threshold value for toxicity from second-hand smoke should be rejected, as they are contradicted by scientific evidence. Approaches other than 100% smoke free environments …”
http://whqlibdoc.who.int/publications/2011/9789241501316_eng.pdf
-->Allmän kommentar. Det skulle vara kul om folk kunde vara sakliga. X är fel , därför att Y.
Jag och min fru är två av många i Sverige som plågas av rökande grannar.
(Vi har undertryck i lägenheten.)
Var gång en av våra grannar tar ett bloss ute på sin balkong så drar det/sugs det, rakt in i vår lägenhet.
Vi kan inte ha öppet fönster/balkongdörr på sommaren och vädra, för vi har två balkonger rökare under oss och 4st på vår högra sida (från längst ner och ända upp till topp).
Våra grannar under oss är kedjerökare. Vi har talat med dem om, och berättat att de skickar in askkoppsstank (vilket stinker mer koncentrerat och äckligare än bara rökdoft) rakt in i vårt vardagsrum, vi har bett dem att röka utanför sin utedörr istället (där det är loftgång) så vi slipper få in stanken direkt i vår lägenhet och vardagsrum, men de vägrar respektera oss och anser att det är de som bär alla rättigheter i denna fråga.
Det är konstigt att rökaren har alla rättigheter och vi passiva rökare (pga dem) bara ska finna oss i deras beslut. Vi har inget att säga till om, men de har allt att säga till om (vilket påverkar oss andra rejält).
I Sverige råder grillförbud på balkongen bara för att man inte ska kunna "störa" en granne med oset ifrån grillen.
Min fråga är: Vilket os är värst och mest hälsovådligt?
Varför klassas oset från en grill som tillräckligt störande för grannar, men inte när man röker som borstbindare och skapar askkopps-stank som går rakt in i icke rökande människors hem!?
Även våran hyresvärd Dombron här i Uppsala, står på deras sida och säger till oss att det är de som har rättigheter och inte vi. Konstigt samhälle vi lever i! Om en granne påverkas i den grad som vi gör, så att det sticker i ögonen av rökstanken i vårt vardagsrum var gång grannen tar ett bloss, skall man inte kalla det för att störa sin granne?
Vi blir väldigt störda av det. Jag har aldrig haft detta problem med rökare förut.
Att spela musik efter tio på för hög volym anser alla som störande, och är förbjudet enligt hyresvärds regler i de flesta boenden.
Men att väcka sina grannar kl.01.30 på natten, som vädrar sitt sovrum, med att stå och röka rakt under deras fönster (så att det drar in till oss) är tydligen helt ok.
FÖRBJUD RÖKNING från att vara närmare än en tio meters radie ifrån hemmet!!
Då får vi alla mer trivsamt i vårt hem. Visst rökaren får lov att gå en bit för det, men det är dennes val att röka och då bör detta ske på en plats där dennes fria vilja att röka inte tvingar sig på sin omgivnings vilja att avstå!!