Om författaren
Jag är antirasistisk bloggare, jag kämpar för mänskliga rättigheter och är en av Liberaldemokraternas grundare. (www.liberaldemokraterna.com).
Jag har publicerat en artikel i Politiskt Inkorrekt med kritik av PI och Sverigedemokraterna, och med kritik av hur man bemöter Sverigedemokraterna från etablerat politiskt håll. Därmed är jag den första motståndare till PI och Sverigedemokraterna som väljer att skriva där. Anledningen är att det är tre år till nästa val och politiker och massmedia har inte lärt sig läxan av valet 2010 ännu. Alltför många tror att man bäst bemöter Sverigedemokraterna, eller fenomen som den radikala antiislamismen, genom sådant som tystnad, distanserande, negativ särbehandling, eller kanske rentav censur och sabotage.
Många lär vara förvånade att en antirasist skrivit en artikel i Politiskt inkorrekt. Men anledningen till att jag gör det är att det nu har gått ett år sen förra valet. Det är bara tre år kvar och vi får inte göra om samma misstag som 2010.
Strategin att inte debattera MOT Sverigedemokraterna (Sd) kommer inte att hålla 2014. Nu sitter Sd i riksdagen och kommer att sitta med i alla debatterna inför riksdagsvalet. 2014 blir inte ett nytt 2010 eller 2006.
Om de andra partierna behandlar Sd som de gör nu, och gjorde 2010 kommer Sd att få 10-15% i valet, lätt. Flertalet politiker kan inte argumentera mot Sd:s företrädare och vet inte mycket om hur deras väljare och sympatisörer fungerar eller argumenterar.
Desperat försökte motståndarna till Sd ta till alla metoder de kunde valet 2010, utan debatt och motargument. De blåste i vuvuzuelor, hade talkörer, publicerade "vi gillar lika" artiklar mot Sd utan ens försök att komma med motargument. De undvek debatt, de utestängde, de grävde fram all skit de kunde om Sverigedemokrater som småfifflat eller varit nazister förr i tiden, de gjorde som Folkpartiet och flirtade med Sd:s idéer genom att själva förespråka burkaförbud och liknande, de kallade Sd "borgerligt" eller att "Sd var som Vänsterpartiet".
De gjorde allt utom att bemöta de idéer och argument som lockade väljare till Sd.
Kampanjer som "vi gillar olika" riktades till de 80% av befolkningen som inte är positiva till Sd, inte till de 15-20% som i olika grad är sympatiskt inställda till Sd. Att övertyga redan övertygade hjälper inte ett smack, det är de 15-20% av befolkningen som är Sd:s målgrupp som man måste rikta sig mot, och där gjordes för lite på tok för sent.
Socialdemokraterna och arbetarrörelsen!
Frågan är om inte Socialdemokraterna och arbetarrörelsen betedde sig mest inkompetent av alla i valet 2010.
Arbetarrörelsen och Socialdemokraterna hade de bästa förutsättningarna att stoppa Sverigedemokraterna 2010. 2006 var Sd nämligen det parti som hade störst andel LO-anslutna bland sina väljare, och flest väljare som också kallade sig arbetare.
Till en början såg det ut som om de skulle arbeta hårt mot Sd. Socialdemokraterna och arbetarrörelsen la ner många miljoner på internutbildning av sina medlemmar så att de skulle kunna säga nej till Sd. Men med vilket innehåll?
När jag gick runt i valstugorna och frågade LO-folk och sossar om Sverigedemokraterna visste ingen (!) att Sverigedemokraterna hämtade sina väljare från arbetarled. De trodde Sd väljaren var "höger". och få kunde något om hur Sd argumenterar. Flera rapade upp en klyscha om att sossarna ville stoppa nazister och Sverigedemokrater, som om det var samma sak.
Socialdemokraternas strateger missade en viktig detalj: om man INTE bemöter exakt det Sd säger får de stå oemotsagda och om man INTE visar att Sd får sitt stöd i arbetarrörelsen, så vet de aktiva antirasisterna i arbetarrörelsen inte hur de ska bekämpa Sd. Hur ska man bemöta Sd:s potentiella väljare om man tror att de tänker som "högerfolk"!?
I ett dokument, skrivet inför valet, där man går igenom hur Sd ska bemötas, säger Socialdemokraterna att:
"* SD är ett högerparti som grundar sig på främlingsfientlighet, en rasistisk människosyn och inte har någon politik för att minska klyftorna i Sverige."
* "SD är ett arbetarfientligt parti som vill försämra arbetsrätten, ge arbetsgivarna mer makt och inte bryr sig om arbetslösheten."
* "Sd är inget högerextremt parti, det är ett främlingsfientligt högerparti."
* "I en debatt där SD deltar måste debatten handla om värderingar, om höger och vänster och att SD är ett högerparti som nästan alltid stödjer alliansen. I en direkt argumentation mot SD bör följande huvudbudskap framgå: Sverigedemokraterna är ett högerparti med rötterna i nazismen. De är arbetarfientliga, kvinnofientliga och främlingsfientliga. Sverigedemokraterna bryr sig inte om jobbfrågan, de har en oansvarig ekonomisk politik och en politik för ökade klyftor..
* "SD kallades tidigare högerextrema, men partiet har gjort vissa förändringar i sina politiska program som fört partiet mer mot mitten. Fortfarande finns dock partiet på högerskalan, något som framförallt manifesteras i partiets stora motstånd mot skatter."
Hårresande! För att komma åt Alliansen gick man så långt att man slutade kalla Sd högerextremt! Fult, fult, fult och farligt för partiet! Vilket vi såg de sista veckorna av förra valet, då Socialdemokraterna valde att hacka på Alliansen och bunta ihop Alliansen med Sd.
Alliansen och media
Alliansen var inte mycket bättre. De buntade ihop Sd och Vänsterpartiet. Enda skillnaden mellan S och Alliansen är att S interna material om hur de skulle bemöta Sd läckte ut. Alliansens har inte gjort det ännu.
Fredrik Reinfelts kommentar i en tidning, om varför han inte ville debattera mot Jimmie Åkesson, kommer att gå till historien som höjden av feghet:
"- Det är bara det att jag inte kan vinna den debatten - om han inte kommer full och börjar slåss i studion. Så länge som han säger någonting som är begripligt, har han ju överraskat. Håller bara tre procent av befolkningen med honom och 97 procent med mig så är det ändå ett dåligt resultat."
Det säger mer om Fredrik än om Jimmie Åkesson...
Massmedia svek också!
Massmedia försökte hålla Sd borta från debatten. Men gav dem ändå mängder av nyhetsplats. Men det som publicerades var som regel antingen rapportering på Sd:s villkor eller ren smutskastning. Inte försök att bemöta Sd:s idéer.
Expressen gjorde t.ex en stor poäng av att hålla Sd borta från sin valstuga de hade i Stockholm. Sen på valdagen röt de till: NEJ, idag röstar vi för Sverige mot främlingsfientlighet!
Man kan bara sucka. Först bekräftar de Sverigedemokraternas politiska retorik att de är uteslutna och censurerade, och sen försöker de göra på EN ENDA DAG, den SISTA valdagen, det som borde gjorts under lång tid innan valet, nämligen bemöta och varna för Sd (fast återigen utan att bemöta deras argument).
Att låta Sd få problemformuleringsmonopolet
Precis som 2006 blev det inte mycket till debatt om integrationspolitikens problem 2010 heller: mer än Folkpartiets valstrategiska försök att ragga Sd väljare genom lite burkaförbud och språkkrav.
Typiskt Sverige. Den enda gång man startar en debatt om invandringen är när man använder invandrarna som slagträ mot nån annan politisk grupp. Här skiljer sig inte Sd och Fp och S ett dugg, även om deras motiv är lite olika. Man diskuterar gärna OM invandrarna och använder dem gärna som slagträ, men man diskuterar inte MED dem.
Den perverterade logiken bakom detta beslut är att om man diskuterar invandringen så vinner Sverigedemokraterna på det. Så går alltså år efter år utan att problemen i integrationspolitiken diskuteras och eftersom de inte diskuteras så löser man inte problemen heller. Och därmed ger man Sverigedemokraterna rätt eftersom Sd hävdar att man inte FÅR debattera dessa frågor i Sverige. Dessutom ger man Sd problemformulerings-monopolet, som det så vackert heter, och hamnar om man väljer att bemöta dem, omedelbart i en defensiv position.
I valrörelsen 2010 nämnde bara Sd integrationsproblemen. De blev kort och gott i stort sett oemotsagda i allt de sa... Utom i fråga om invandring och brottslighet där tafatta försök till motargument lades fram.
Hur skulle man bemött Sd?
1) Genom att i god tid innan valet ta debatten om integrationsproblemen och ta fram, och debattera, lösningar på dem.
2) Genom att bemöta Sd:s idéer på alla plan. Under valet 2010 betonade jag speciellt att man borde ha visat hur generaliseringarna mot muslimerna är fel och ett farligt sätt att resonera som liknar nazisternas resonemang om judar. Tyvärr gjorde man inte så. Nu, efter Breiviks terrordåd, har den diskussionen kommit igång. Bra så, men många år för sent!
3) Genom att bemöta de idéer och fördomar som vanligt folk har som stöder Sd (även de som är sympatiskt inställda till Sd utan att rösta på dem).
4) Genom att locka bort väljarna från Sd. Socialdemokraterna hade behövt visa att de SER sina kärnväljare: arbetarna. Många arbetare har lämnat partiet på grund av att de inte upplever sig bli sedda. Ett enkelt sett att göra detta på hade t.ex varit att fokusera på sjukförsäkringarna och ungdomsarbetslösheten i valet. Nu kom inte debatten igång på allvar förrän BLOGGARNA började göra det som sossarna inte gjort och spred Klamydiabrevets artikel om utförsäkringarna. Klantigt, eftersom de hade kunnat vinna många röster bland kärnväljarna på detta.
5) Genom att erkänna att fel begåtts i integrationspolitiken. Det kan verka för enkelt och nästan naivt, men ett enkelt "vi hade fel" betyder så mycket! Men politiker verkar varken KUNNA eller FÅ säga de orden. Vad är det farliga med ett enkelt "vi hade fel"?
Jimmie Åkesson är ingen stor eller svår motståndare i en debatt. Men han vinner nästan på knockout eftersom hans opponenter inte kan medge begångna misstag (eller medge att problem finns i samhället). Om man studerar debatterna mellan honom och Maud Olofsson respektive Mona Sahlin för två år sen ser man detta tydligt.
Man måste ta debatten förutsättningslöst och utan att till varje pris försvara sina egna positioner. Mauds och Monas Sahlins debatter mot Jimmie Åkesson borde studeras som typexempel på hur man INTE tar debatten med dem.
6) Genom att ta markera att extrem islamsk fundamentalism måste anpassa sig efter svenska lagar och regler. Att ge statliga bidrag till organisationer som sprider antisemitism, är rena snurren!
7) Och genom att garantera TOTAL JÄMSTÄLLDHET för invandrargrupperna. Att muslimer än idag har svårt att bygga moskeer, och inte ens får sätta upp minareter, gynnar INTE kampen mot främlingsfientligheten, tvärtom! Islam ska behandlas jämställt med alla andra religioner. Inga fler särregler för att stoppa moskéer och minareter. Inga språkregler som slår mot gamla kurdiska och somaliska gummor med hela sin släkt i Sverige.
Alla personer i Sverige har lika rättigheter och lika skyldigheter! I Sverige har vi plats för både minareter och rondellhundar!
Därför skrev jag hos PI
Nu är det dags att ta den strid mot främlingsfientlighetens argument och idéer som vi borde ha tagit redan 2002.
Man stoppar inte Sverigedemokraterna genom att acceptera deras spelregler, men inte heller genom negativ särbehandling av dem. Vänsterpartister som blåser vuvuzela eller skramlar med nycklar för att överrösta Jimmie Åkesson stoppar inte Sd. Politiker som säger att Sd är rasister utan att förklara VARFÖR de är det, stoppar inte Sd. Afa:s sabotage stoppar inte Sd.
Censur, negativ särbehandling, våld och svartmålning är ingen lösning!
Dessutom är det inte demokratiskt, och det är väl demokratin vi vill skydda?
Om bara fler politiker hade bemödat sig om att prata med Sverigedemokratiska företrädare hade de kanske märkt att Sverigedemokraterna innan valet planerade att de skulle bemötas exakt som de bemöttes, och att de skulle TJÄNA på det.
Det är mer än en högt placerad Sverigedemokrat som både före och efter valet 2010 sagt till mig att ju mer man hetsar mot Sd, och ju mindre man bemöter Sd med argument och idéer, ju fler röster räknar Sd med att få!
Genom att skriva artikeln på PI markerar jag att jag vill ta en dialog med de 15-20% av väljarna som är positiva till Sd och argumentera MOT Sd.s idéer och argument.
Nu måste vi bygga en rörelse av folk som kan ta debatten mot fördomar och hat.
Jag vill få ett slut på den polarisering vi har idag, där hat möter hat, istället för att hat möts av kärlek och motargument!
Nu med tragedin i Norge har för första gången några av Sverigedemokraternas mest fördomsfulla idéer börjat dras ut i ljuset och bemötas: nämligen hetsen mot islam där man påstår, likt terroristen Breivik, att nazismen och islam är samma sak. Jag kämpade som en galning för att få igång denna debatt inför valet 2010, men förgäves. Låt oss fortsätta med det denna gången
Om man drar ut trollen i ljuset och säger deras namn, spricker de!
Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/38366
"Om man drar ut trollen i ljuset och säger deras namn, spricker de!"
Efter att ha sett dina "argument" på PI så undrar jag bara en sak: Hur känns det att spricka??
Permalänk | Anmäl
Honken, 2011-08-01, 13:34
Gode Gud ..Jag tror att Sverige har blivit ett komplett dårhus. Skall man skratta eller gråta??
Permalänk | Anmäl
Sven Ekberg, 2011-08-01, 13:49
Torbjörn Jerlerup,
"Genom att skriva artikeln på PI markerar jag att jag vill ta en dialog med de 15-20% av väljarna som är positiva till Sd och argumentera MOT Sd.s idéer och argument."
Du visar inte mycket av det, om man läser de svar du ger på kommentarerna som följer.
Tragiskt, men har du en annan syn på det får du gärna återkomma.
Permalänk | Anmäl
Thomasson, 2011-08-01, 13:57
"Om inte Sverigdemokraterna ska få 15 procent i nästa väl måste vi ta debatten med dem som sympatiserar med partiet. Att övertyga redan övertygade med "Alla gillar olika"-kampanjer hjälper inte ett smack. Därför skriver jag nu som första antirasist på Politiskt inkorrekt."
Redan inledningen missar målet.
Ditt angivna problem rör inte "rasister". Dessa är en försvinnande liten del av befolkningen.
Du har problem med dem som är kritiska till Sveriges massinvandring som saknar motstycke i något västland. Västland som vi, än så länge, ändå räknas som.
Intressant att din "rasist"-definition är så bred att den omfattar alla artikelförfattare som någonsin skrivit på PI till dags dato.
Att de lät dig få komma till tals visar på en betydligt mer välutvecklad demokratikänsla hos PI än hos gammelmedia.
Permalänk | Anmäl
leif w-n, 2011-08-01, 14:01
Jag håller med dig om att de problem som finns med integrationen måste belysas. Emellertid tror jag inte att våra politiker vågar göra detta, då de är rädda att det kommer att öka SD:s väljarandel. Du är nog lite naiv i din förhoppning om ett öppnare samtal.
Permalänk | Anmäl
Bo Olsson, 2011-08-01, 14:04
Detta är ett mycket bra initiativ.
Det är för övrigt intressant att läsa på de "politiskt inkorrekta" webbplatserna om hur SD-anhängarna ser på Breiviks terrordåd. En majoritet av de som gör sin röst hörd menar, i motsats till Jimmie Åkesson, att dådet visst var politiskt. Man tar kraftigt avstånd från Breiviks handlingar, men tycker att de som slår vakt om det mångkulturella samhället inte kan svära sig fria från sin delskuld. Offren för attentaten har alltså i den meningen delvis sig själva att skylla enligt många SD-anhängare.
En hel del tyckare i kommentatorsfälten har förståelse för Breiviks frustration, även om de menar att han valde fel utväg. En vanlig slutsats är också denna: Om inte multikulti-förespråkarna avbryter sitt samhällsexperiment, riskerar vi att drabbas av fler dåd, utförda av frustrerade antimuslimer.
Här ser det onekligen ut som om Åkessons största problem framöver blir de egna anhängarna och deras retorik. Det ska därför bli intressant att följa den fortsatta utvecklingen på bl.a. PI.
Permalänk | Anmäl
Jakob Hemmingsson, 2011-08-01, 14:07
Tja, en hel del av vad du säger är helt rätt. SD har mina sympatier på en enda punkt och denna inställning verkar väldigt många ha. Den kravlösa, riktnings- och mållösa, och hejdlösa invandringspolitiken. Tänk så många invandrare som kunnat få ett riktigt liv här om hela "cirkusen" haft styrning och riktning. Det hade vi alla tjänat på. I stället: diverse snurrigheter tex. "amnesti för alla" vilket år det nu var.
Men som du säger, det gäller att erkänna de dåliga besluten och där är haken. lättare att sälja sand i Sahara som det heter.
Permalänk | Anmäl
Alvin Stoltz, 2011-08-01, 14:08
#6 Har alla dom sagt att dom röstar på SD och du har stått och kollat dom?? Eller hoppas du bara att dom är SD pga det dom säger? Generaliserar du?
Permalänk | Anmäl
Honken, 2011-08-01, 14:08
"1) Genom att i god tid innan valet ta debatten om integrationsproblemen och ta fram, och debattera, lösningar på dem".
Jag tror att både de rödgröna och alliansen gärna hade gjort det om man hade haft några lösningar att debattera.
Det har man inte.
"5) Genom att erkänna att fel begåtts i integrationspolitiken. Det kan verka för enkelt och nästan naivt, men ett enkelt "vi hade fel" betyder så mycket! Men politiker verkar varken KUNNA eller FÅ säga de orden. Vad är det farliga med ett enkelt "vi hade fel"?"
Om de andra partierna säger "vi hade fel" säger dom också att Sverigedemokraterna hade rätt och det erkännandet har dom inte råd att göra särskilt när dom inte har några lösningar på integrationsproblemen.
Problemet med integrationsproblemet är att ju mer det tillåts växa ju dyrare blir det att rätta till det. Frågan är om vi inte redan idag har passerat gränsen där man från politiskt håll hellre låter integrationsproblemet finnas kvar och där vi permanentar ett samhälle med områden för invandrarna och deras barn och barnbarn och andra områden den svensk medelklass och de invandrare som gjort klassresan bor.
I det Sverige som jag växte upp i på 60-talet fanns inga "no go areas" som man kunde läsa om att det fanns i USA men idag så finns dom.
Och det gäller även för de invandrare som etablerat sig. Så sent som förra veckan pratade jag med en taxiåkare född i det forna Jugoslavien och då berättade han vilka områden i Storstockholm som han inte åker till. Per-Albins "folkhem" gäller inte längre
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2011-08-01, 14:14
Men är det inte så att SD egentligen har bara en riktig fråga och det är invandringsfrågan. Om det stora partierna skulle överta den frågan hade vi inget SD längre. Det är bara en hake......ingen vill ta tag i den heta potatisen.
Permalänk | Anmäl
Alvin Stoltz, 2011-08-01, 14:15
Jag är också anti-rasist men läser PI. Sluta kasta skit. Acceptera att människor kan vara kritisk mot en allt för långtgående massinvandring och svenskfientlighet utan att behöva vara rasist. Ordet börjar bli tjatigt.
Permalänk | Anmäl
u_13581, 2011-08-01, 14:20
Ytterligare en person som ska "ta debatten" med SD utan att förstå orsaken till SD:s framgångar. Jag ber Torbjörn att gå in på PI och läsa en bra artikel Berlinske Tidene skriven Sörine Gotfredsen, präst och journalist. Hon förklarar på ett bra sätt hur multikulturalismen gör folk rädda och otrygga och skapar ett farligt samhällsklimat, som i sin tur kan leda till vansinnesdåd liknande det i Norge.
Permalänk | Anmäl
Anders Erlandsson, 2011-08-01, 14:24
Hm, jag tycker inte att man ska ta till rasistkortet så ofta som idag när sverigedemokraterna debatteras, det är ohederligt och kontraproduktivt. Jag efterlyser att alla partier redogör för sin syn på integrationsfrågan, vad de avser med mångkulturalism och motivera sina ställningstaganden bakom hur de vill se invandringen och asylmottagandet.
Om vi jämför med sjukvården så får den kosta pengar och det kan samtliga partier motivera, om än något olika. Gör detsamma med invandringen! Förklara och ta ställning FÖR era respektive partilinjer istället för MOT sverigedemokraterna så att alla som idag tycker att kejsaren (alla utom sd) står utan kläder i integrationsdebatten. Motivera den socialistiska respektive socialistiska synen på frågorna och låt folk ta ställning FÖR något.
Jättebra att du skriver på PI, det är bara i mötet med debattmotstånd som man får riktig anledning att tänka översina egna ställningstaganden och kanske till och med lärasig något nytt. Din analys av debatten är förresten väldigt uppfriskande och rak.
Permalänk | Anmäl
Marie Bengtsdotter, 2011-08-01, 14:23
# 8: Honken
Det framgår med all önskvärd tydlighet att det rör sig om sympatisörer till SD. Samma personer uttrycker sig också om partiangelägenheter och kommenterar diverse SD-utspel, oftast i applåderande ordalag. Åkessons diskussion om terrordådet tycks de däremot inte ha begripit fullt ut.
Permalänk | Anmäl
Jakob Hemmingsson, 2011-08-01, 14:26
* socialistiska respektive liberala skulle det naturligtvis stå. Dumma ipad :)
Permalänk | Anmäl
Marie Bengtsdotter, 2011-08-01, 14:28
#14 Aha, det framgår alltså..... Du har i själva verket inte en aning om dom är SD eller inte, du bara TROR det, Jag förstår.
Permalänk | Anmäl
Honken, 2011-08-01, 14:28
# 16 Honken:
Samma personer tar också hemskt illa upp när man kritiserar just SD. Hur nu det kan hänga ihop, om de inte är sympatisörer. Det är i sanning en gåtfull värld vi lever i.
Permalänk | Anmäl
Jakob Hemmingsson, 2011-08-01, 14:40
#17 Det jag försökte få ut av min fråga var: Det lät på dig som att det du sa var dagens sanning, när du i själva verket inte har en aning. Så jag frågade om du hade några "bevis" och det hade du inte. Så jag FÖRSTÅR nu att det inte var dagens sanning utan din egen sanning. Ville bara ha det klart för mig. Jag försöker att inte föra fram mina åsikter som sanningar (funkar oftast) Så jag tycker inte andra ska göra det heller.
Permalänk | Anmäl
Honken, 2011-08-01, 14:46
Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka...På något sätt så argumenterar Jerlerup för PI samt SD och inte emot som han hävdar.
Jag tror att Jerlerup kommer att rösta på SD 2014 och att detta är en liten trevare för att se hur omgivningen reagerar när man närmar sig dem.
Det intressanta är att alla mina utländska vänner (från Japan, Egypten, Venezuela mfl) tycker det är väldigt konstigt att SD inte är Sveriges största parti.
Permalänk | Anmäl
Fredric Nomael, 2011-08-01, 15:00
Tycker att den trolldans som Jerlerup skriver om verkar mera ha varit en vals som han själv trollat ihop.
Det duger inte längre att slänga upp rasiststämpeln på alla som inte har samma uppfattning som en själv.
Permalänk | Anmäl
Tom Box, 2011-08-01, 15:04
"Om man drar ut trollen i ljuset och säger deras namn, spricker de!"
Att distansiera sig så här bevisar en berörningskräck och valet att inte respektera SD och deras väljare som en del av det svenska samhället. Sedan är just denna kommentar ett uttryck för främlingsfientlighet, ett epitet som man dessutom gärna klistrar på SD och deras väljare. Du generaliserar dessutom friskt i denna kommentar och det var väl också något som du själv inte gillade om andra gjorde?
Det sätt man ska bemöta SD är att ge dem respekt och låta bli att sätta ett värde på deras tyckande.. Det öppnar upp för dialog och att man istället sätter sig ner tillsammans med dom och försöker lösa de problem de nu pekar på.
Permalänk | Anmäl
Jonathan, 2011-08-01, 15:15
Det var inte kattens som släpade in SD i Riksdagen! Partiet bars in av väljare.
Vi går en intressant höst till mötes, som kan ge svar på flera grundläggande frågor. Skall vissa folkvalda inte få vara med på Nobelfesten och glädjas tillsammans med andra folkrepresentanter? Och skall biskopen i Storkyrkan åter kasta ut sin bannbulla adresserad mot de som är folkvalda i vårt land? Eller skall statsministern över huvud taget ta fram tången för att ta tag i landets problem.
Eller skall, likt förr, händer knytas mot överheten och flera ryggar vändas bort från makten och bud skickas på hemliga stigar när vårdkasar inte längre tänds av rädsla för landets egna knektar.
Permalänk | Anmäl
Stig Bergman, 2011-08-01, 15:17
Du har fel! Jag avskyr själv ljugandet, censuren och tystnaden i bemötandet av SD och andra som är negativa till invandringen men det fungerar. Hur tror du det skulle sett ut om partier, tyckare och andra med åsikter skulle "ta debatten".
Permalänk | Anmäl
Totte, 2011-08-01, 15:35
Det komiska med PI är att deras anhängare säger att där är minsann debatten öppen. Sedan censureras löpande sansade inlägg från SD-anhängare (och andra) som är kritiska mot SD:s partiledning...
Snacka om hyckleri.
Senast blev t.ex. flera inlägg som kritiserade partiledningen för att dom tog Hellborn i "örat" bortplockade från PI.
Permalänk | Anmäl
Conny T, 2011-08-01, 15:49
#24 Conny T, sådant kan ju bero på VAD man skriver också... Har tex fått kommentarer raderade på AB och newsmill jag, är debatten inte öppen där??
Permalänk | Anmäl
Honken, 2011-08-01, 16:06
Jag är en människa som helst ser att jag inte ger mig in i situationer där jag, eller mina nära ska komma i en situation som förlorare.Jag är inte SD:are.
I nuläget med den okontrollerade invandringen ser jag nästan bara förlorare. Speciellt våra gamlingar.
129.000 nya förra året. Visst det kommer en och annan som snabbt kommer att bidra till de månatliga kostnaderna, men de flesta kommer att utgöra en belastning på den allmänna budgeten under avsevärd tid.
Ibland hör jag politiker och opinionsbildare prata om att det gagnar Sverige med fler invandrare, demografin innebär att snart 30% av befolkningen är pensionärer och då behövs nya försörjare.
I nästa stund läser jag att det tar sju år för en invandrare i snitt att komma in och bli självförsörjande. Under tiden försörjs han alltså av allmänna skattemedel som vi redan är många svenskar att konkurrera om.
Vad jag skulle vilja är att Reinfeldt ställde sig upp och på ett lättbegripligt sätt klargjorde:
Vad vi vinner, både på kort och lång sikt på massinvandringen? Hur tänker man när man låter folk strömma in? Finns en sanning här som vi svenskar inte förstår? Vad är vinsten för oss som bor här?
I reella siffror och tydlig kartläggning. På SVT, på bästa sändningstid. Prime Time.
För om det inte finns en solklart bra förklaring till vad som pågår, eller en försäkran om en långsiktig vinst som gagnar oss alla
boende här så ser jag ingen mening med att axla rollen som en förlorare i mitt eget land.
Klargör de sanna förhållandena. Tydligt, äkta och sant. Och är det då så att ni politiker har en förklaring som känns adekvat, ger en aha-känsla av att Jaså, ligger det till på det viset, så tror jag att man som parti verkligen skulle kunna kamma hem poäng . Annars är jag övertygad om att många kommer att se SD göra en jordskredsseger 2014.
Frågan till sjuklövern är: Vågar ni ta debatten och vara raka?
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2011-08-01, 16:33
Skall ni lyckas med att hindra SD att ta ytterligare ta väljare 2014 då får ni börja med att sluta kalla dem rasister.
Redan att använda ordet på ett felaktigt sätt ger era argument ingen
trovärdighet.
Även främlingsfientligt är felaktigt använt eftersom inget i SD politik har
med det att göra.
Att lura i små barn att SD vill att alla pizzabagare skall lämna landet det kanske ger några poäng för stunden , men till slut blir folk förbannade i stället.
Det förekommer också alltför många debatörer som inte kan läsa statistik och gör allt för att förvränga densamma , i längden är det ingen som blir lurad och då blir det kontraproduktivt.
Uppträd mot andra som du vill att de skall upträda mot dig själv.
Permalänk | Anmäl
Kjell Åberg, 2011-08-01, 16:45
"Många lär vara förvånade att en antirasist skrivit en artikel i Politiskt inkorrekt."
Generalfel nummer ett, att antyda att antingen PI:s redaktion eller dess läsare är rasister. Det är inte ett dugg förvånande att du är antirasist, det är nog de allra flesta Sverigedemokrater och islamhatare också, precis som jag själv.
Sen undrar man ju lite, när man läser artikeln, VARFÖR du ska debattera mot SD. Är det bara för att de har "fel", utan att du egentligen vet vad de vill och tycker? Det verkar hela tiden vara en principsak, att man måste motarbeta dem utan att egentligen veta varför. Det bara är så liksom.
Det visar sig att en majoritet av svenska folket är negativa till islam. Ändå är 7 av 8 partier rent ut islamvänliga. Varför är det då så otroligt hemskt att ETT parti motsätter sig islamiseringen av Sverige? Tror du att SD skulle kasta ut alla muslimer om de fick majoritet? Det tror inte jag. Man skulle börja tillämpa assimilering och SLUTA med de förbannade silkeshandskarna som råder nu. Man skulle sluta med den positiva särbehandlingen, som du lyckas få till negativ sådan.
Jag skulle inte få bygga en minaret om jag ville, eller ett högt torn, bara för att jag inte är muslim. Du har inte fattat att man inte kan tillåta vad som helst bara för att det inte är rent destruktivt. En minaret är en mycket stark symbol för något som svenskarna inte gillar. Varför ska man få smäcka upp sånt i samhället bara för att man "vill"? Då anser jag att man kommit till fel land.
Så, vad är det du ska visa genom att debatter med SD? Du kommer bara att, precis som alla andra, så fort du öppnar käften visa att det finns jättestora anledningar att rösta på dem. Det som hindrar folk att göra det är att de inte fått veta att SD inte är rasister, nazister eller islamofober, som svensk media påstår.
Hur du än bär dig åt så kommer SD få 10-15% i nästa val. Det enda som kan ändra på det är om övriga partier uttrycker en vilja att sluta förstöra landet med "mångkultur". Det är ingen som vill ha det här.
Permalänk | Anmäl
Manur Huse, 2011-08-01, 17:01
Jag är med i SD och det handlar inte bara om invandringspolitik utan även om annat. Ja vi kanske får en del väljare från S, det finns inget som säger att man måste vara hysterisk marxist bara för att man putsar någon annans fönster. Det finns jättemånga arbetare med konservativa värderingar de känner sig inte hemma i Vänstern längre, en vänster som mest bara vill dricka sitt eget rödvin och prata om kulturella saker. Vi har gått mot sekularisering, Gud har ingen plats i det offentliga samhället, utan religionen är då någonting vi sköter om privat. Hur blir det då när man tar in tusentals djupt religiösa som inte har den minsta vilja till att acceptera sekularisering eller ateister?
Det glömde debattören ta upp, ryms det lika många moskeer som rondellhundar i ett sekulärt land?
Permalänk | Anmäl
Maria Nilsson, 2011-08-01, 17:13
Du skriver, som sagts av någon ovan, efter din egen sanning. Har du själv åkt runt eller besökt de "getton" som finns runt om i Sverige? Antagligen inte.
Förresten, att skriva att alla de som läser PI är rasister eller Sd;are är en stor förolämpning mot de som INTE är det.
Vad vinner du på denna "propaganda"? Inget alls egentligen, för du verkar leva med skygglappar för dina ögon. Osmakligt.
Permalänk | Anmäl
KarinAndersson, 2011-08-01, 17:17
Märklig värld vi lever ,i där många upplever sig som "profeter" och enbart deras ord är sanning.
Bli påmind om uttrycket " Vem har patent på sanningen?" Kloka ord
Permalänk | Anmäl
KarinAndersson, 2011-08-01, 17:21
Dimman kring artikelförfattaren kommer förr eller senare skingras och de som hyser samma fördommar mot alla som, helt logiskt vill marginalisera islam i Europa och finna att mänga, liksom jag, är de verkliga anti rasisterna som tror på ETT framtida mixat folkslag på jorden som alla lever helt fria från utvecklingshemmande ideologier som islam och s.k. socislamdemokrati. Ni kommer förhoppningsvis ha insett att de verkligt rasistiska(de som ens ej kan tänka sig att föröka sig utanför familjen) är de som hämmas i sin sociala och genetiska utveckling genom att leva efter islamsk ideologi.
Det politiska förtryck som nu pågår, med undanhållande av fakta, åsiktsförtryck mot de som är emot muslimsk invandring kan debatteras tex här på MN med allas rätt att presentera den ena vanföreställningen efter den andra, men sanningen har läckt ut även till de massor som inte skriver och läser här och de kommer använda demokratin för visa sitt missnöje med denna situation.
Gillar namnet på den Svenska kulturen. "PoK"
Permalänk | Anmäl
Mex Berg, 2011-08-01, 17:22
# 26 Christina Lundqvist:
Ett problem i sammanhanget kan möjligen vara att saken inte bara handlar om budgetkalkyler. Menar du verkligen att debatten skulle tystna om SD:s motståndare levererade övertygande ekonomiska argument?
Det verkar stå andra hinder i vägen som inte alls handlar om pengar.
SD:s sympatisörer tror ju inte på det mångkulturella samhället som idé. Vad hjälper det då om regeringen skulle lyckas visa att invandringen är lönsam?
SD-riksdagsmän uttrycker på sina bloggar att de ogillar att i sin vardag möta kvinnor med huvudduk. En ledamot lovordade härmoveckan ett av sina pursvenska andningshål, där han kunde slippa muslimerna helt. Varför skulle han ändra uppfattning om han fick en ekonomisk kalkyl i sin hand?
Just idag finns det flera inlägg på olika sajter, där SD-folk ondgör sig över ramadan. Uppfattningen att islam är oförenlig med den svenska demokratin är inte heller ovanlig.
På vilket sätt menar du att allt detta skulle ändras med övertygande ekonomiska argument?
Permalänk | Anmäl
Jakob Hemmingsson, 2011-08-01, 17:33
Den dagen jag hör en troende muslim gå ut och ta avstånd från det som står i koranen om "Det är haraam att ta kuffaar som nära vänner och beskyddare" ....
http://www.muslim.se/fragorasvar/basgrundernaitron/232-foertydligande-av...
Då ska jag ta mig en funderare om muslimer är möjliga i Sveriges samhälle men jag har fortfarande inte sett någonting sådant och hur ska vi kunna leva tillsammans med en sådan inställning till oss otrogna "kuffaar"......
Permalänk | Anmäl
Andersx Carlsson, 2011-08-01, 17:49
#34 Jakob Hemmingsson
...för att i SD, såsom samtliga andra partier, så är ekonomin EN av sakerna som VISSA i partiet vill belysa.
Det behöver inte vara konstigt för Christina att nämna den ekonomiska aspekten, om detta är en viktig del för henne. Du visar just nu det faktum som artikelförfattaren själv missar; generaliseringen.
Vi är väldigt många som röstade på SD. Jag personligen pga. den ekonomiska aspekten (pengar till 90+% icke flyktingar istället för äldrevården), brottspolitiken, att önska en debatt om invandringen samt för att jag föraktar Islam och deras sharialagar. Det senare som SD är det enda (!) parti som vågar tala om.
Det är väl klart att jag blir upprörd av att kallas rasist. Eller nazist(?)! Och kan 7-klövern påvisa att invandringen ger mer pengar till de äldre, yngre (och de i medelåldern för den delen) så låt gå.
Men så sker inte. Varför? SD har ju "fel" och det "alltid"... Man behöver inte vara raketforskare för att inse att det är något i argumenteringen och debatten som inte stämmer då...
Permalänk | Anmäl
Thomasson, 2011-08-01, 17:53
Bästa Torbjörn,
Du svarar på alla frågor utan en: Varför ska partier, media och myndigheter bekämpa SD? Dina åsikter kan få plats inom SD redan idag, varför ska en vanlig svensk medborgare inte kunna älska SD i Sverige där man får älska den man vill i dessa Pride tider?!
Permalänk | Anmäl
Anna Frick, 2011-08-01, 17:58
Christina, du skriver bl.a "Jag är en människa som helst ser att jag inte ger mig in i situationer där jag, eller mina nära ska komma i en situation som förlorare.Jag är inte SD:are."
Det känner jag igen lite grann, som mamma/sambo och barnbarn, MEN när jag känner att Sverige har blivit sämre att leva i, bara måste jag protestera. När jag röstade på SD så fick alla veta att jag skulle göra det:-) Visst drog några öronen till sig i början, men nu är allt okey igen.
Vi ska INTE låta oss bli tystade av censur och förljugenhet från våra Politiker/Media.
Permalänk | Anmäl
KarinAndersson, 2011-08-01, 18:00
# 36: Thomasson:
Skulle du ändra uppfattning om det mångkulturella samhället ifall du möttes av övertygande ekonomiska argument? Skulle t.ex. din syn på islam förändras?
Permalänk | Anmäl
Jakob Hemmingsson, 2011-08-01, 18:12
Jag prisar några högre makter än de makter som ligger bakom det komplett sinnesförvirrande drev mot SD som pågått sen dag ett av massmordet i Oslo och Utøya. Hatet blev som mest påtagligt då SDU förvägrades att delta i en minnesceremoni för de döda i Norge. SSU vägrade kallt att släppa fram SDU när de skulle ställa ett ljus vid minnesstunden. Blogvänstern har tappat alla spärrar när man utnyttjar dådet för att anklaga sina politiska motståndare.
Medan Norge har visat en intelligent och sansad reaktion på dådet har svenska självutnämda förstå-sig-påare missförstått sin roll och debatterar saken som om felet till hela världspolitiken och den misslyckade svenska invandringspolitiken var att Sverigedemokraterna anser att problemen måste lösas politiskt.
Visa mig en sverigedemokrat som försökt störa ett togmöte för motståndaren. Det finns inte en enda. Däremot finns det våldsverkare från vänster.
Sällan har väl så många hycklare anklagat ett folkvalt parti för en massa påhittade och rent lögnaktiga egenskaper. På samma sätt som Jan Helins propagandablaska fabricerar ett uppenbart falskt citat av Åkesson för att det skall passa in i den nidbild som Sverigedemokraterna förväntas stillatigande acceptera.
Argumenten och metoderna för att bemöta SD är genuint svinaktiga och kommer att för all framtid att vara ett skamligt inslag i den Svenska politiska historien.
Permalänk | Anmäl
Stellan Mårtensson, 2011-08-01, 18:19
Kul artikel. Jag sätter en slant på att den som dristar sig till att nämna orden "invandrare" och "problem" i samma mening, äker ut i kylan lika snabbt som det tar att säga "rasist".
Permalänk | Anmäl
Robert Pettersson, 2011-08-01, 18:19
#39 Jakob Hemmingsson
Nej, inte om islam. Det säger väl sig själv. Eller du bara spelar dum?
Någon måste fortfarande påvisa att Islam och muslimer som följer den strikta vägen genom Koranen är "av godo". Eller jag kanske har missat något? Hör ihop, på något sätt, som för debatten vidare menar du?
Permalänk | Anmäl
Thomasson, 2011-08-01, 18:20
Gah! Missade i #41 att nämna;
...att min syn på invandring hade förändrats helt klart, om den ekonomiska aspekten mig motbevisats å det grövsta.
För mig är det dock bara en av flera saker. För andra, kanske allt.
Permalänk | Anmäl
Thomasson, 2011-08-01, 18:23
#34 Jakob Hemmingsson,
Jag har inga problem med Ramadan. Precis som jag när jag tände ljus på julafton i Paris 1968 på det lilla hotell i den lilla reception jag jobbade 1968, folk frågade om det var strejk. Vi har våra olika kulturer och i alla länder har vi rätt att uttrycka dem.
Jag har inte heller problem med själva integrationen. i o f sig, Jag landade på Landskronas tågstation i midsommar och stod och väntade på att bli hämtad. 70% av folk jag såg var invandrare många fler än här i Stockholm burkaförsedda,
Och när jag kommer tillbaka till Stockholm och sitter på T-banan hem är jag den enda svenska kvinnan i vagnen.
Nä allvarligt, jag levde i Västerås på 50-talet när italienarna kom till ASEA. Jag lekte med de ungarna. Idag är många av dem jätteförmögna och har kåkar utmed den italienska rivieran. Jag har inga problem med den kulturella biten.
Mitt problem är nog främst våra gammelpensionärer som slitIt hela livet för detta land. En hel del kvinnor som arbetat som pigor för det svenska samhället får hälften av en nyankommen kvinna från exvis Irak som aldrig gjort ett handtag för detta land. Det stör mig. Det tycker jag är skamligt,
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2011-08-01, 18:39
Varför inte ta en debatt med de där gubbarna, och gummorna ute i förorterna som är grogrunden för Sd. De där som gör sitt yttersta för att hindra frihetslängtande individer att starta ett nytt liv, att vara ocgh förbli individer i en gemenskap!
De där som anser att de har rätt att bryta mot lagar och regler och hindra ungdommar att gå hand i hand tillsammans, gå på disco, som vill tvinga flickor att bära vissa kläder, de där som promt skall bestämma vilka individer som skall giftas bort med varandra, de där som pläderar för särlagstiftning, de som pläderar för barnmisshandel (omskärelse av försvarslösa pojkar) och en ännu grövre misshandel av flickor genom (könstympning) etc. etc. etc!
Alla de där som jobbar hårt för att förstöra för de seriösa invandrarna som kommit hit för att bygga sig en ny framtid, och som är med och bygger upp Sverige på alla möjliga sätt!
Men våga ta debatt mot intoleransen, mot kollektivismen, mot hederskulturen. Jämställdheten och jämlikheten mellan könen måste gälla alla i Sverige, inte bara vita västerlänningar och integrerade invandrare med en plats i samhället.
"Sd är inte problemet. De är bara ett symtom på problemet"!
Permalänk | Anmäl
Inge-mar, 2011-08-01, 18:46
Många upplever en groende islamism i Sverige! -De upplever detta som ett hot!
I dag börjar f ö Pridefestivalen! -Finns det några homosexuella i SDs väljarkår?
För problemet kan väl inte vara hur konservativa kristna, radikala islamister och konservativa muslimer, och konservativa judar ser på homosexuella, och på Pride?
Permalänk | Anmäl
Inge-mar, 2011-08-01, 18:51
Många upplever en groende islamism i Sverige! -De upplever detta som ett hot!
I dag börjar f ö Pridefestivalen! -Finns det några homosexuella i SDs väljarkår?
För problemet kan väl inte vara hur konservativa kristna, radikala islamister och konservativa muslimer, och konservativa judar ser på homosexuella, och på Pride?
Permalänk | Anmäl
Inge-mar, 2011-08-01, 18:51
Sommar och raggarbilar, Sydstatsflaggor på dessa arbetareungdommars amerikanskabilar!
Permalänk | Anmäl
Inge-mar, 2011-08-01, 18:57
Jag har kollat debatten på Politiskt Inkorrekt!
Och får nog säga, att den matchen förlorade Jerlerup så det stänkte
om det! Tips till Jerlerup: Du kan aldrig föra en saklig debatt, om du
både saknar argument och blundar för verkligheten! Du borde helt
enkelt inte ha skrivit det du skrev, och du skulle över huvud taget inte
publicerat det! Är det konstigt att du blev totalt överkörd?
Permalänk | Anmäl
per svensson, 2011-08-01, 18:57
Jag ar gift med en icke-svensk kvinna, de flesta av mina vanner ar utlanningar, jag har rest och arbetat i 60 lander, jag har hjalpt en irakier att fa asyl i Sverige, just nu hjalper jag en afghan att fa jobb inom FN, jag traffar dagligen pa framlingar i mitt jobb men inte ar jag fientlig mot dom fastaen jag ar bevapnad till taenderna.
Trots det blir jag kallad framlingsfientlig rasist av Jerlerup och alla hans kollegor.
Jerlerup sager att han tycker mycket om EXPO som vael de flesta vet driver den vaersta hat-kampanj mot SD och alla som vagar kritisera invandringspolitiken och nedskarningarna inom sjukvard och aldringsvard.
Tyvarr Torbjorn, det later bra att du vill "ta debatten" och fa ett slut pa hatet, men det kraevs mer aen en artikel som denna. Dessutom saa var dina svar pa kommentarerna pa PI rent anskraemliga, bara generaliseringar, undvikande eller ursaektande. Oftast mycket undvikande eller inga direkta svar alls utan bara vanliga floskler (som vi ar saa vana vid att hoera).
Det kraevs nat battre an det.
Permalänk | Anmäl
World Traveller, 2011-08-01, 18:57
#34 Jakob Hemmingsson,
"Uppfattningen att islam är oförenlig med den svenska demokratin är inte heller ovanlig."
På vilket sätt skulle islam vara förenlig med demokrati?
Islam är ett totalitärt, detaljstyrande, grymt, kvinnofientligt, medeltida system med religiös anstrykning.
Som vanligt används den religiösa delen för att sätta skräck i människor och för att rättfärdiga horribla regler och "lagar" så det passar dem som styr!
Var hittar du demokratin??
Permalänk | Anmäl
leif w-n, 2011-08-01, 19:00
92 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
"Om man drar ut trollen i ljuset och säger deras namn, spricker de!"
Efter att ha sett dina "argument" på PI så undrar jag bara en sak: Hur känns det att spricka??
Gode Gud ..Jag tror att Sverige har blivit ett komplett dårhus. Skall man skratta eller gråta??
Torbjörn Jerlerup,
"Genom att skriva artikeln på PI markerar jag att jag vill ta en dialog med de 15-20% av väljarna som är positiva till Sd och argumentera MOT Sd.s idéer och argument."
Du visar inte mycket av det, om man läser de svar du ger på kommentarerna som följer.
Tragiskt, men har du en annan syn på det får du gärna återkomma.
"Om inte Sverigdemokraterna ska få 15 procent i nästa väl måste vi ta debatten med dem som sympatiserar med partiet. Att övertyga redan övertygade med "Alla gillar olika"-kampanjer hjälper inte ett smack. Därför skriver jag nu som första antirasist på Politiskt inkorrekt."
Redan inledningen missar målet.
Ditt angivna problem rör inte "rasister". Dessa är en försvinnande liten del av befolkningen.
Du har problem med dem som är kritiska till Sveriges massinvandring som saknar motstycke i något västland. Västland som vi, än så länge, ändå räknas som.
Intressant att din "rasist"-definition är så bred att den omfattar alla artikelförfattare som någonsin skrivit på PI till dags dato.
Att de lät dig få komma till tals visar på en betydligt mer välutvecklad demokratikänsla hos PI än hos gammelmedia.
Jag håller med dig om att de problem som finns med integrationen måste belysas. Emellertid tror jag inte att våra politiker vågar göra detta, då de är rädda att det kommer att öka SD:s väljarandel. Du är nog lite naiv i din förhoppning om ett öppnare samtal.
Detta är ett mycket bra initiativ.
Det är för övrigt intressant att läsa på de "politiskt inkorrekta" webbplatserna om hur SD-anhängarna ser på Breiviks terrordåd. En majoritet av de som gör sin röst hörd menar, i motsats till Jimmie Åkesson, att dådet visst var politiskt. Man tar kraftigt avstånd från Breiviks handlingar, men tycker att de som slår vakt om det mångkulturella samhället inte kan svära sig fria från sin delskuld. Offren för attentaten har alltså i den meningen delvis sig själva att skylla enligt många SD-anhängare.
En hel del tyckare i kommentatorsfälten har förståelse för Breiviks frustration, även om de menar att han valde fel utväg. En vanlig slutsats är också denna: Om inte multikulti-förespråkarna avbryter sitt samhällsexperiment, riskerar vi att drabbas av fler dåd, utförda av frustrerade antimuslimer.
Här ser det onekligen ut som om Åkessons största problem framöver blir de egna anhängarna och deras retorik. Det ska därför bli intressant att följa den fortsatta utvecklingen på bl.a. PI.
Tja, en hel del av vad du säger är helt rätt. SD har mina sympatier på en enda punkt och denna inställning verkar väldigt många ha. Den kravlösa, riktnings- och mållösa, och hejdlösa invandringspolitiken. Tänk så många invandrare som kunnat få ett riktigt liv här om hela "cirkusen" haft styrning och riktning. Det hade vi alla tjänat på. I stället: diverse snurrigheter tex. "amnesti för alla" vilket år det nu var.
Men som du säger, det gäller att erkänna de dåliga besluten och där är haken. lättare att sälja sand i Sahara som det heter.
#6 Har alla dom sagt att dom röstar på SD och du har stått och kollat dom?? Eller hoppas du bara att dom är SD pga det dom säger? Generaliserar du?
"1) Genom att i god tid innan valet ta debatten om integrationsproblemen och ta fram, och debattera, lösningar på dem".
Jag tror att både de rödgröna och alliansen gärna hade gjort det om man hade haft några lösningar att debattera.
Det har man inte.
"5) Genom att erkänna att fel begåtts i integrationspolitiken. Det kan verka för enkelt och nästan naivt, men ett enkelt "vi hade fel" betyder så mycket! Men politiker verkar varken KUNNA eller FÅ säga de orden. Vad är det farliga med ett enkelt "vi hade fel"?"
Om de andra partierna säger "vi hade fel" säger dom också att Sverigedemokraterna hade rätt och det erkännandet har dom inte råd att göra särskilt när dom inte har några lösningar på integrationsproblemen.
Problemet med integrationsproblemet är att ju mer det tillåts växa ju dyrare blir det att rätta till det. Frågan är om vi inte redan idag har passerat gränsen där man från politiskt håll hellre låter integrationsproblemet finnas kvar och där vi permanentar ett samhälle med områden för invandrarna och deras barn och barnbarn och andra områden den svensk medelklass och de invandrare som gjort klassresan bor.
I det Sverige som jag växte upp i på 60-talet fanns inga "no go areas" som man kunde läsa om att det fanns i USA men idag så finns dom.
Och det gäller även för de invandrare som etablerat sig. Så sent som förra veckan pratade jag med en taxiåkare född i det forna Jugoslavien och då berättade han vilka områden i Storstockholm som han inte åker till. Per-Albins "folkhem" gäller inte längre
Men är det inte så att SD egentligen har bara en riktig fråga och det är invandringsfrågan. Om det stora partierna skulle överta den frågan hade vi inget SD längre. Det är bara en hake......ingen vill ta tag i den heta potatisen.
Jag är också anti-rasist men läser PI. Sluta kasta skit. Acceptera att människor kan vara kritisk mot en allt för långtgående massinvandring och svenskfientlighet utan att behöva vara rasist. Ordet börjar bli tjatigt.
Ytterligare en person som ska "ta debatten" med SD utan att förstå orsaken till SD:s framgångar. Jag ber Torbjörn att gå in på PI och läsa en bra artikel Berlinske Tidene skriven Sörine Gotfredsen, präst och journalist. Hon förklarar på ett bra sätt hur multikulturalismen gör folk rädda och otrygga och skapar ett farligt samhällsklimat, som i sin tur kan leda till vansinnesdåd liknande det i Norge.
Hm, jag tycker inte att man ska ta till rasistkortet så ofta som idag när sverigedemokraterna debatteras, det är ohederligt och kontraproduktivt. Jag efterlyser att alla partier redogör för sin syn på integrationsfrågan, vad de avser med mångkulturalism och motivera sina ställningstaganden bakom hur de vill se invandringen och asylmottagandet.
Om vi jämför med sjukvården så får den kosta pengar och det kan samtliga partier motivera, om än något olika. Gör detsamma med invandringen! Förklara och ta ställning FÖR era respektive partilinjer istället för MOT sverigedemokraterna så att alla som idag tycker att kejsaren (alla utom sd) står utan kläder i integrationsdebatten. Motivera den socialistiska respektive socialistiska synen på frågorna och låt folk ta ställning FÖR något.
Jättebra att du skriver på PI, det är bara i mötet med debattmotstånd som man får riktig anledning att tänka översina egna ställningstaganden och kanske till och med lärasig något nytt. Din analys av debatten är förresten väldigt uppfriskande och rak.
# 8: Honken
Det framgår med all önskvärd tydlighet att det rör sig om sympatisörer till SD. Samma personer uttrycker sig också om partiangelägenheter och kommenterar diverse SD-utspel, oftast i applåderande ordalag. Åkessons diskussion om terrordådet tycks de däremot inte ha begripit fullt ut.
* socialistiska respektive liberala skulle det naturligtvis stå. Dumma ipad :)
#14 Aha, det framgår alltså..... Du har i själva verket inte en aning om dom är SD eller inte, du bara TROR det, Jag förstår.
# 16 Honken:
Samma personer tar också hemskt illa upp när man kritiserar just SD. Hur nu det kan hänga ihop, om de inte är sympatisörer. Det är i sanning en gåtfull värld vi lever i.
#17 Det jag försökte få ut av min fråga var: Det lät på dig som att det du sa var dagens sanning, när du i själva verket inte har en aning. Så jag frågade om du hade några "bevis" och det hade du inte. Så jag FÖRSTÅR nu att det inte var dagens sanning utan din egen sanning. Ville bara ha det klart för mig. Jag försöker att inte föra fram mina åsikter som sanningar (funkar oftast) Så jag tycker inte andra ska göra det heller.
Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka...På något sätt så argumenterar Jerlerup för PI samt SD och inte emot som han hävdar.
Jag tror att Jerlerup kommer att rösta på SD 2014 och att detta är en liten trevare för att se hur omgivningen reagerar när man närmar sig dem.
Det intressanta är att alla mina utländska vänner (från Japan, Egypten, Venezuela mfl) tycker det är väldigt konstigt att SD inte är Sveriges största parti.
Tycker att den trolldans som Jerlerup skriver om verkar mera ha varit en vals som han själv trollat ihop.
Det duger inte längre att slänga upp rasiststämpeln på alla som inte har samma uppfattning som en själv.
"Om man drar ut trollen i ljuset och säger deras namn, spricker de!"
Att distansiera sig så här bevisar en berörningskräck och valet att inte respektera SD och deras väljare som en del av det svenska samhället. Sedan är just denna kommentar ett uttryck för främlingsfientlighet, ett epitet som man dessutom gärna klistrar på SD och deras väljare. Du generaliserar dessutom friskt i denna kommentar och det var väl också något som du själv inte gillade om andra gjorde?
Det sätt man ska bemöta SD är att ge dem respekt och låta bli att sätta ett värde på deras tyckande.. Det öppnar upp för dialog och att man istället sätter sig ner tillsammans med dom och försöker lösa de problem de nu pekar på.
Det var inte kattens som släpade in SD i Riksdagen! Partiet bars in av väljare.
Vi går en intressant höst till mötes, som kan ge svar på flera grundläggande frågor. Skall vissa folkvalda inte få vara med på Nobelfesten och glädjas tillsammans med andra folkrepresentanter? Och skall biskopen i Storkyrkan åter kasta ut sin bannbulla adresserad mot de som är folkvalda i vårt land? Eller skall statsministern över huvud taget ta fram tången för att ta tag i landets problem.
Eller skall, likt förr, händer knytas mot överheten och flera ryggar vändas bort från makten och bud skickas på hemliga stigar när vårdkasar inte längre tänds av rädsla för landets egna knektar.
Du har fel! Jag avskyr själv ljugandet, censuren och tystnaden i bemötandet av SD och andra som är negativa till invandringen men det fungerar. Hur tror du det skulle sett ut om partier, tyckare och andra med åsikter skulle "ta debatten".
Det komiska med PI är att deras anhängare säger att där är minsann debatten öppen. Sedan censureras löpande sansade inlägg från SD-anhängare (och andra) som är kritiska mot SD:s partiledning...
Snacka om hyckleri.
Senast blev t.ex. flera inlägg som kritiserade partiledningen för att dom tog Hellborn i "örat" bortplockade från PI.
#24 Conny T, sådant kan ju bero på VAD man skriver också... Har tex fått kommentarer raderade på AB och newsmill jag, är debatten inte öppen där??
Jag är en människa som helst ser att jag inte ger mig in i situationer där jag, eller mina nära ska komma i en situation som förlorare.Jag är inte SD:are.
I nuläget med den okontrollerade invandringen ser jag nästan bara förlorare. Speciellt våra gamlingar.
129.000 nya förra året. Visst det kommer en och annan som snabbt kommer att bidra till de månatliga kostnaderna, men de flesta kommer att utgöra en belastning på den allmänna budgeten under avsevärd tid.
Ibland hör jag politiker och opinionsbildare prata om att det gagnar Sverige med fler invandrare, demografin innebär att snart 30% av befolkningen är pensionärer och då behövs nya försörjare.
I nästa stund läser jag att det tar sju år för en invandrare i snitt att komma in och bli självförsörjande. Under tiden försörjs han alltså av allmänna skattemedel som vi redan är många svenskar att konkurrera om.
Vad jag skulle vilja är att Reinfeldt ställde sig upp och på ett lättbegripligt sätt klargjorde:
Vad vi vinner, både på kort och lång sikt på massinvandringen? Hur tänker man när man låter folk strömma in? Finns en sanning här som vi svenskar inte förstår? Vad är vinsten för oss som bor här?
I reella siffror och tydlig kartläggning. På SVT, på bästa sändningstid. Prime Time.
För om det inte finns en solklart bra förklaring till vad som pågår, eller en försäkran om en långsiktig vinst som gagnar oss alla
boende här så ser jag ingen mening med att axla rollen som en förlorare i mitt eget land.
Klargör de sanna förhållandena. Tydligt, äkta och sant. Och är det då så att ni politiker har en förklaring som känns adekvat, ger en aha-känsla av att Jaså, ligger det till på det viset, så tror jag att man som parti verkligen skulle kunna kamma hem poäng . Annars är jag övertygad om att många kommer att se SD göra en jordskredsseger 2014.
Frågan till sjuklövern är: Vågar ni ta debatten och vara raka?
Skall ni lyckas med att hindra SD att ta ytterligare ta väljare 2014 då får ni börja med att sluta kalla dem rasister.
Redan att använda ordet på ett felaktigt sätt ger era argument ingen
trovärdighet.
Även främlingsfientligt är felaktigt använt eftersom inget i SD politik har
med det att göra.
Att lura i små barn att SD vill att alla pizzabagare skall lämna landet det kanske ger några poäng för stunden , men till slut blir folk förbannade i stället.
Det förekommer också alltför många debatörer som inte kan läsa statistik och gör allt för att förvränga densamma , i längden är det ingen som blir lurad och då blir det kontraproduktivt.
Uppträd mot andra som du vill att de skall upträda mot dig själv.
"Många lär vara förvånade att en antirasist skrivit en artikel i Politiskt inkorrekt."
Generalfel nummer ett, att antyda att antingen PI:s redaktion eller dess läsare är rasister. Det är inte ett dugg förvånande att du är antirasist, det är nog de allra flesta Sverigedemokrater och islamhatare också, precis som jag själv.
Sen undrar man ju lite, när man läser artikeln, VARFÖR du ska debattera mot SD. Är det bara för att de har "fel", utan att du egentligen vet vad de vill och tycker? Det verkar hela tiden vara en principsak, att man måste motarbeta dem utan att egentligen veta varför. Det bara är så liksom.
Det visar sig att en majoritet av svenska folket är negativa till islam. Ändå är 7 av 8 partier rent ut islamvänliga. Varför är det då så otroligt hemskt att ETT parti motsätter sig islamiseringen av Sverige? Tror du att SD skulle kasta ut alla muslimer om de fick majoritet? Det tror inte jag. Man skulle börja tillämpa assimilering och SLUTA med de förbannade silkeshandskarna som råder nu. Man skulle sluta med den positiva särbehandlingen, som du lyckas få till negativ sådan.
Jag skulle inte få bygga en minaret om jag ville, eller ett högt torn, bara för att jag inte är muslim. Du har inte fattat att man inte kan tillåta vad som helst bara för att det inte är rent destruktivt. En minaret är en mycket stark symbol för något som svenskarna inte gillar. Varför ska man få smäcka upp sånt i samhället bara för att man "vill"? Då anser jag att man kommit till fel land.
Så, vad är det du ska visa genom att debatter med SD? Du kommer bara att, precis som alla andra, så fort du öppnar käften visa att det finns jättestora anledningar att rösta på dem. Det som hindrar folk att göra det är att de inte fått veta att SD inte är rasister, nazister eller islamofober, som svensk media påstår.
Hur du än bär dig åt så kommer SD få 10-15% i nästa val. Det enda som kan ändra på det är om övriga partier uttrycker en vilja att sluta förstöra landet med "mångkultur". Det är ingen som vill ha det här.
Jag är med i SD och det handlar inte bara om invandringspolitik utan även om annat. Ja vi kanske får en del väljare från S, det finns inget som säger att man måste vara hysterisk marxist bara för att man putsar någon annans fönster. Det finns jättemånga arbetare med konservativa värderingar de känner sig inte hemma i Vänstern längre, en vänster som mest bara vill dricka sitt eget rödvin och prata om kulturella saker. Vi har gått mot sekularisering, Gud har ingen plats i det offentliga samhället, utan religionen är då någonting vi sköter om privat. Hur blir det då när man tar in tusentals djupt religiösa som inte har den minsta vilja till att acceptera sekularisering eller ateister?
Det glömde debattören ta upp, ryms det lika många moskeer som rondellhundar i ett sekulärt land?
Du skriver, som sagts av någon ovan, efter din egen sanning. Har du själv åkt runt eller besökt de "getton" som finns runt om i Sverige? Antagligen inte.
Förresten, att skriva att alla de som läser PI är rasister eller Sd;are är en stor förolämpning mot de som INTE är det.
Vad vinner du på denna "propaganda"? Inget alls egentligen, för du verkar leva med skygglappar för dina ögon. Osmakligt.
Märklig värld vi lever ,i där många upplever sig som "profeter" och enbart deras ord är sanning.
Bli påmind om uttrycket " Vem har patent på sanningen?" Kloka ord
Dimman kring artikelförfattaren kommer förr eller senare skingras och de som hyser samma fördommar mot alla som, helt logiskt vill marginalisera islam i Europa och finna att mänga, liksom jag, är de verkliga anti rasisterna som tror på ETT framtida mixat folkslag på jorden som alla lever helt fria från utvecklingshemmande ideologier som islam och s.k. socislamdemokrati. Ni kommer förhoppningsvis ha insett att de verkligt rasistiska(de som ens ej kan tänka sig att föröka sig utanför familjen) är de som hämmas i sin sociala och genetiska utveckling genom att leva efter islamsk ideologi.
Det politiska förtryck som nu pågår, med undanhållande av fakta, åsiktsförtryck mot de som är emot muslimsk invandring kan debatteras tex här på MN med allas rätt att presentera den ena vanföreställningen efter den andra, men sanningen har läckt ut även till de massor som inte skriver och läser här och de kommer använda demokratin för visa sitt missnöje med denna situation.
Gillar namnet på den Svenska kulturen. "PoK"
# 26 Christina Lundqvist:
Ett problem i sammanhanget kan möjligen vara att saken inte bara handlar om budgetkalkyler. Menar du verkligen att debatten skulle tystna om SD:s motståndare levererade övertygande ekonomiska argument?
Det verkar stå andra hinder i vägen som inte alls handlar om pengar.
SD:s sympatisörer tror ju inte på det mångkulturella samhället som idé. Vad hjälper det då om regeringen skulle lyckas visa att invandringen är lönsam?
SD-riksdagsmän uttrycker på sina bloggar att de ogillar att i sin vardag möta kvinnor med huvudduk. En ledamot lovordade härmoveckan ett av sina pursvenska andningshål, där han kunde slippa muslimerna helt. Varför skulle han ändra uppfattning om han fick en ekonomisk kalkyl i sin hand?
Just idag finns det flera inlägg på olika sajter, där SD-folk ondgör sig över ramadan. Uppfattningen att islam är oförenlig med den svenska demokratin är inte heller ovanlig.
På vilket sätt menar du att allt detta skulle ändras med övertygande ekonomiska argument?
Den dagen jag hör en troende muslim gå ut och ta avstånd från det som står i koranen om "Det är haraam att ta kuffaar som nära vänner och beskyddare" ....
http://www.muslim.se/fragorasvar/basgrundernaitron/232-foertydligande-av...
Då ska jag ta mig en funderare om muslimer är möjliga i Sveriges samhälle men jag har fortfarande inte sett någonting sådant och hur ska vi kunna leva tillsammans med en sådan inställning till oss otrogna "kuffaar"......
#34 Jakob Hemmingsson
...för att i SD, såsom samtliga andra partier, så är ekonomin EN av sakerna som VISSA i partiet vill belysa.
Det behöver inte vara konstigt för Christina att nämna den ekonomiska aspekten, om detta är en viktig del för henne. Du visar just nu det faktum som artikelförfattaren själv missar; generaliseringen.
Vi är väldigt många som röstade på SD. Jag personligen pga. den ekonomiska aspekten (pengar till 90+% icke flyktingar istället för äldrevården), brottspolitiken, att önska en debatt om invandringen samt för att jag föraktar Islam och deras sharialagar. Det senare som SD är det enda (!) parti som vågar tala om.
Det är väl klart att jag blir upprörd av att kallas rasist. Eller nazist(?)! Och kan 7-klövern påvisa att invandringen ger mer pengar till de äldre, yngre (och de i medelåldern för den delen) så låt gå.
Men så sker inte. Varför? SD har ju "fel" och det "alltid"... Man behöver inte vara raketforskare för att inse att det är något i argumenteringen och debatten som inte stämmer då...
Bästa Torbjörn,
Du svarar på alla frågor utan en: Varför ska partier, media och myndigheter bekämpa SD? Dina åsikter kan få plats inom SD redan idag, varför ska en vanlig svensk medborgare inte kunna älska SD i Sverige där man får älska den man vill i dessa Pride tider?!
Christina, du skriver bl.a "Jag är en människa som helst ser att jag inte ger mig in i situationer där jag, eller mina nära ska komma i en situation som förlorare.Jag är inte SD:are."
Det känner jag igen lite grann, som mamma/sambo och barnbarn, MEN när jag känner att Sverige har blivit sämre att leva i, bara måste jag protestera. När jag röstade på SD så fick alla veta att jag skulle göra det:-) Visst drog några öronen till sig i början, men nu är allt okey igen.
Vi ska INTE låta oss bli tystade av censur och förljugenhet från våra Politiker/Media.
# 36: Thomasson:
Skulle du ändra uppfattning om det mångkulturella samhället ifall du möttes av övertygande ekonomiska argument? Skulle t.ex. din syn på islam förändras?
Jag prisar några högre makter än de makter som ligger bakom det komplett sinnesförvirrande drev mot SD som pågått sen dag ett av massmordet i Oslo och Utøya. Hatet blev som mest påtagligt då SDU förvägrades att delta i en minnesceremoni för de döda i Norge. SSU vägrade kallt att släppa fram SDU när de skulle ställa ett ljus vid minnesstunden. Blogvänstern har tappat alla spärrar när man utnyttjar dådet för att anklaga sina politiska motståndare.
Medan Norge har visat en intelligent och sansad reaktion på dådet har svenska självutnämda förstå-sig-påare missförstått sin roll och debatterar saken som om felet till hela världspolitiken och den misslyckade svenska invandringspolitiken var att Sverigedemokraterna anser att problemen måste lösas politiskt.
Visa mig en sverigedemokrat som försökt störa ett togmöte för motståndaren. Det finns inte en enda. Däremot finns det våldsverkare från vänster.
Sällan har väl så många hycklare anklagat ett folkvalt parti för en massa påhittade och rent lögnaktiga egenskaper. På samma sätt som Jan Helins propagandablaska fabricerar ett uppenbart falskt citat av Åkesson för att det skall passa in i den nidbild som Sverigedemokraterna förväntas stillatigande acceptera.
Argumenten och metoderna för att bemöta SD är genuint svinaktiga och kommer att för all framtid att vara ett skamligt inslag i den Svenska politiska historien.
Kul artikel. Jag sätter en slant på att den som dristar sig till att nämna orden "invandrare" och "problem" i samma mening, äker ut i kylan lika snabbt som det tar att säga "rasist".
#39 Jakob Hemmingsson
Nej, inte om islam. Det säger väl sig själv. Eller du bara spelar dum?
Någon måste fortfarande påvisa att Islam och muslimer som följer den strikta vägen genom Koranen är "av godo". Eller jag kanske har missat något? Hör ihop, på något sätt, som för debatten vidare menar du?
Gah! Missade i #41 att nämna;
...att min syn på invandring hade förändrats helt klart, om den ekonomiska aspekten mig motbevisats å det grövsta.
För mig är det dock bara en av flera saker. För andra, kanske allt.
#34 Jakob Hemmingsson,
Jag har inga problem med Ramadan. Precis som jag när jag tände ljus på julafton i Paris 1968 på det lilla hotell i den lilla reception jag jobbade 1968, folk frågade om det var strejk. Vi har våra olika kulturer och i alla länder har vi rätt att uttrycka dem.
Jag har inte heller problem med själva integrationen. i o f sig, Jag landade på Landskronas tågstation i midsommar och stod och väntade på att bli hämtad. 70% av folk jag såg var invandrare många fler än här i Stockholm burkaförsedda,
Och när jag kommer tillbaka till Stockholm och sitter på T-banan hem är jag den enda svenska kvinnan i vagnen.
Nä allvarligt, jag levde i Västerås på 50-talet när italienarna kom till ASEA. Jag lekte med de ungarna. Idag är många av dem jätteförmögna och har kåkar utmed den italienska rivieran. Jag har inga problem med den kulturella biten.
Mitt problem är nog främst våra gammelpensionärer som slitIt hela livet för detta land. En hel del kvinnor som arbetat som pigor för det svenska samhället får hälften av en nyankommen kvinna från exvis Irak som aldrig gjort ett handtag för detta land. Det stör mig. Det tycker jag är skamligt,
Varför inte ta en debatt med de där gubbarna, och gummorna ute i förorterna som är grogrunden för Sd. De där som gör sitt yttersta för att hindra frihetslängtande individer att starta ett nytt liv, att vara ocgh förbli individer i en gemenskap!
De där som anser att de har rätt att bryta mot lagar och regler och hindra ungdommar att gå hand i hand tillsammans, gå på disco, som vill tvinga flickor att bära vissa kläder, de där som promt skall bestämma vilka individer som skall giftas bort med varandra, de där som pläderar för särlagstiftning, de som pläderar för barnmisshandel (omskärelse av försvarslösa pojkar) och en ännu grövre misshandel av flickor genom (könstympning) etc. etc. etc!
Alla de där som jobbar hårt för att förstöra för de seriösa invandrarna som kommit hit för att bygga sig en ny framtid, och som är med och bygger upp Sverige på alla möjliga sätt!
Men våga ta debatt mot intoleransen, mot kollektivismen, mot hederskulturen. Jämställdheten och jämlikheten mellan könen måste gälla alla i Sverige, inte bara vita västerlänningar och integrerade invandrare med en plats i samhället.
"Sd är inte problemet. De är bara ett symtom på problemet"!
Många upplever en groende islamism i Sverige! -De upplever detta som ett hot!
I dag börjar f ö Pridefestivalen! -Finns det några homosexuella i SDs väljarkår?
För problemet kan väl inte vara hur konservativa kristna, radikala islamister och konservativa muslimer, och konservativa judar ser på homosexuella, och på Pride?
Många upplever en groende islamism i Sverige! -De upplever detta som ett hot!
I dag börjar f ö Pridefestivalen! -Finns det några homosexuella i SDs väljarkår?
För problemet kan väl inte vara hur konservativa kristna, radikala islamister och konservativa muslimer, och konservativa judar ser på homosexuella, och på Pride?
Sommar och raggarbilar, Sydstatsflaggor på dessa arbetareungdommars amerikanskabilar!
Jag har kollat debatten på Politiskt Inkorrekt!
Och får nog säga, att den matchen förlorade Jerlerup så det stänkte
om det! Tips till Jerlerup: Du kan aldrig föra en saklig debatt, om du
både saknar argument och blundar för verkligheten! Du borde helt
enkelt inte ha skrivit det du skrev, och du skulle över huvud taget inte
publicerat det! Är det konstigt att du blev totalt överkörd?
Jag ar gift med en icke-svensk kvinna, de flesta av mina vanner ar utlanningar, jag har rest och arbetat i 60 lander, jag har hjalpt en irakier att fa asyl i Sverige, just nu hjalper jag en afghan att fa jobb inom FN, jag traffar dagligen pa framlingar i mitt jobb men inte ar jag fientlig mot dom fastaen jag ar bevapnad till taenderna.
Trots det blir jag kallad framlingsfientlig rasist av Jerlerup och alla hans kollegor.
Jerlerup sager att han tycker mycket om EXPO som vael de flesta vet driver den vaersta hat-kampanj mot SD och alla som vagar kritisera invandringspolitiken och nedskarningarna inom sjukvard och aldringsvard.
Tyvarr Torbjorn, det later bra att du vill "ta debatten" och fa ett slut pa hatet, men det kraevs mer aen en artikel som denna. Dessutom saa var dina svar pa kommentarerna pa PI rent anskraemliga, bara generaliseringar, undvikande eller ursaektande. Oftast mycket undvikande eller inga direkta svar alls utan bara vanliga floskler (som vi ar saa vana vid att hoera).
Det kraevs nat battre an det.
#34 Jakob Hemmingsson,
"Uppfattningen att islam är oförenlig med den svenska demokratin är inte heller ovanlig."
På vilket sätt skulle islam vara förenlig med demokrati?
Islam är ett totalitärt, detaljstyrande, grymt, kvinnofientligt, medeltida system med religiös anstrykning.
Som vanligt används den religiösa delen för att sätta skräck i människor och för att rättfärdiga horribla regler och "lagar" så det passar dem som styr!
Var hittar du demokratin??