Att slänga skit på Bush är väl lite lagom PK i dina kretsar:
Permalänk | Anmäl
Robert Pettersson, 2011-07-25, 21:10
Detta handlar om Mona - jag tycker Jens har skött sig utmärkt, och mitt hjärta lider med hela det Norska folket.
Men fiskar inte Mona i grumligt vatten här, och underblåser hon inte de nationalistiska vindarna med .."enar ett folk ", "alla norrmän"," sitt Norge", och "... och Jens och hans Norge".
Finns det alltså ett folk som kallas Norrmän? Varför finns vi Svenskar då inte? Så skulle Mona aldrig har uttryckt sig om oss - svesnakr och Sverige.
Permalänk | Anmäl
jörgen fogelklou, 2011-07-25, 21:35
Men herregud @ 2:a kommentaren. Är det inte fruktansvärt ute att tala om etniska svenskar? Jag trodde att antiintellektualism hörde typ neandertalaråldern till. Du vet, då vi alla bodde på Afrikas savanner.
Permalänk | Anmäl
Peter Svardt, 2011-07-25, 21:34
Håller med Mona, för en gångs skull. Såg intervjun med Jens Stoltenberg i NRK och tänkte även jag på skillnaden i framtoning jämfört med Bush. Helt klart mer nordiskt än Bush´s terrorkrig. Att sedan nåra idioter fått kommentera innan visar just detta nordiska sinne.
Permalänk | Anmäl
Göran Nilsson, 2011-07-25, 21:42
#4 Doktor Eleph@nt,
"#1,2,3 trollens elit."
Jo doktorn, troll använder alltid pseudonym.
Permalänk | Anmäl
Robert Pettersson, 2011-07-25, 21:46
håller med dig jörgen (#5).... det är socialdemokraternas logik.... inte riktigt genomtänkt men men...
Permalänk | Anmäl
Martin Stigasson, 2011-07-25, 21:52
#2 Erik Andrén
Du skriver:
"ha mage att påstå att man från USA:s sida skulle valt någon sorts sjuklig förlåtelse istället"
I vilken mening eller meningar tycker du Mona påstår att man skulle valt en "sjuklig förlåtelse"?
Tycker du Stoltenberg reagerar med sjuklig förlåtelse?
Permalänk | Anmäl
Nisse, 2011-07-25, 21:53
#5 Jörgen
Reagerade också likadant.
Permalänk | Anmäl
Sven Stromitzky, 2011-07-25, 21:58
Jag är inte sosse men jag tycker att Stoltenberg gjorde bra ifrån sig.
Vad jag inte förstår är Mona Sahlins logik. Stoltenberg hade inte kunnat agera på samma sätt som Bush, det vore helt omöjligt. Vilken land skulle Stoltenberg börja kriga mot?? Jag tycker det är en ologisk och obegåvad förenkling med att jämföra islamistisk terror sanktionerad av Salafister och f.d Emiratet Afghanistan. Dessa terrorister är inget annat än mördare och det finns ingen anledning till att hålla dem bakom ryggen eller jämföra dem med andra mördare, bara fördöma. Islamistisk terror har många osylldiga offer på sitt samvete precis som Anders Breivik.....
Permalänk | Anmäl
Nils Linddahl , 2011-07-25, 22:12
Helt rätt Mona! Jens har verkligen gjort detta bra.
Permalänk | Anmäl
Martin, 2011-07-25, 22:31
Jens och Norge är fantastiska!
Jämför inte med Bush, han spelade ett dubbelspel och Jens är äkta.
Permalänk | Anmäl
Johan Delorean, 2011-07-25, 22:36
- Bra skrivet Mona, jag blev själv mycket rörd av Stoltenbergs ord och beundransvärda förhållningssätt till det ofattbart tragiska som inträffat.
Permalänk | Anmäl
Torsten Nilsson, 2011-07-25, 23:28
Jag har normalt inget positivt att säga om Jens Stoltenberg men måste säga att han skött det här mycket bra så här långt. Rent allmänt så har norska politiker och media över lag handlat mycket proffesionell och respektfullt med något enstaka undantag.
Permalänk | Anmäl
Leif D, 2011-07-25, 23:43
Jadu, mona...
...jag tror inte att Bush hade börjar kriga mot Afghanistan om det hade varit en amerikansk medborgare bosatt i New York som hade sprängt WTC.
Särskilt inte om han hade blivit gripen av amerikansk polis 3 timmar efter dådet.
Men du ser uppenbarligen ingen skillnad.
Permalänk | Anmäl
Magnus Mattsson, 2011-07-25, 23:57
Beskrivningen av Bushs reaktion var nog inte riktig. Vad jag kommer ihåg satt han på en stol på något dagis och såg helt förvirrad ut tills någon släpade ut honom. I övrigt har du nog rätt. Alla beskyllningar om olika gruppers ansvar är absurd och man kan tydligen påstå vad som helst. Gärningsmannen är ansvarig och ingen annan. Att de organisationer han har varit medlem i eller sympatiserat med skulle ha någonting med det här att göra om de inte är medlöpare på ett mer direkt sätt kan man inte påstå. Pajkastningen är meningslös och din vän Stoltenberg anser förmodligen det också. Den här händelsen är endast tragisk och det finns ingen vi kan hämnas på. Inte ens förövaren själv då han är opåverkbar för allt utom direkt kroppssmärta. Så primitiva är vi ju inte längre och jag undrar om gärningsmannen även tycker att straffmetoderna på medeltiden är att föredra i stället för våra mer civiliserade?
Permalänk | Anmäl
Kristian Fredriksson, 2011-07-26, 00:43
Mona jag tycker du är urlöjlig som jämför tvillingtornen med Oslo. Kan man jämföra 3000 döda i en terrorist attack utförd av al-Qaida med 68 döda i Oslo pga av en Anders Breivik? Om det varit ett terrornätverk bakom som vill åt all Norges olja hade nog inte Stoltenberg varit så förstående. Han är inspärrad och risken för upprepning just nu är minimal. Förresten om Stoltenberg skulle säga "We shall hunt them down" vilka skulle han då ha syftat på? Alla blonda killar eller? Nä Göran Persson hade rätt när han sa att tänka först och snacka sen inte är din starka sida.
Permalänk | Anmäl
Maria Nilsson, 2011-07-26, 01:01
Eh, Mona, Mona. Inte blir man klokare med åren.
Permalänk | Anmäl
Andreas Kandelabersson, 2011-07-26, 01:05
Jens Stoltenberg har imponerat på mig också. Han känns genuin på något sätt, och verkar vara en man med både hjärta och hjärna, med både värme och intellekt. Kanske skulle jag känna annorlunda om jag visste mer om honom, men han verkar ha en integritet som person, som känns lite sällsynt.
Permalänk | Anmäl
John H Nilsson, 2011-07-26, 01:36
Stockholm 2005. Dammet ligger fortfarande tungt över Stockholm. Den svenske manlige statsministern tar ordet: "Ta fast den jäveln”. Detta var i en politiskt korrekt dramaserie ”Kommissionen” från SVT i tolv delar hösten 2005. Serien påminner mycket om händelserna i Oslo. En pråm kördes upp alldeles intill riksdagshuset vid Norrström med en liknande hemmagjord bomb bestående av 20 ton konstgödsel och dieselolja. Resultatet var tusen döda och riksdagshuset delvis borta. Loa Falkman spelade statsministern. Hjältarna var kvinnor i olika åldrar och de satte den ensamme galningen på plats och det var mycket feministiskt. Männen klarade ingenting.
Den norske moderne tempelknekten lever uppenbart i sagornas värld. Enligt manifestets loggboksdel på sidan 1416 förlorade han mycket pengar på börsspekulation 2005, vilket nog stämmer och inte kan döljas. Tempelknekten är en hedervärd man och skriver för framtiden så han får inte ljuga hur som helst. Han påstår att han övergick till plan B. Låt mig gissa att hans ekonomiska förlust med bitterhet och SVTs dramaserie fick honom att dra igång detta.
”My plan A is to attempt to acquire 3 million Euro, in which case I plan to establish a pan-European organizational platform that will attempt to grow organically as a support organization which will distribute a “legal version” of the compendium. If I fail to generate the specified amount I will move forward with the operation, in order to market the compendium that way. As of 2005 I have managed to generate 500 000 Euro, but I am still 2,5 million Euro short. I will attempt to generate the remaining amount through continued stock/options speculation. I can afford to lose up to 250 000 Euro without it compromising the completion of the compendium and the subsequent effectuation of the operation. Stock/option speculation did not work out. I will need to cut my losses and proceed to plan B.”
Detaljer om plan A finns inte redovisade och sådant är det annars inte brist på. Varför skulle han ha så mycket pengar? Plan A hänger bara inte ihop och han verkar rationalisera sitt liv och hur det uppstod i efterhand. Kanske han har svårt att erkänna att han fick tankarna från svenska feminister.
http://www.youtube.com/watch?v=aiXrqbRuCPM&feature=related
Permalänk | Anmäl
Urban Persson, 2011-07-26, 01:57
Hade det rört sig om en invandrare/muslim istället för en infödd norrman hade det nog låtit annorlunda. Både i Norge och Sverige.
Permalänk | Anmäl
Leif Sturesson, 2011-07-26, 02:33
Statsminister Jens Stoltenberg tar ordet: "Våld skall mötas med större öppenhet. Terror skall mötas med mer demokrati. Nu måste vi ta hand om varandra".
Jag är inte imponerad Mona Sahlin. Terrorister slutar inte för att vi vänder andra kinden till eller blundar och hoppas att problemen försvinner. Det är naivt, kraftlöst och typiskt Svenskt, och nu också typiskt Norskt.
Det finns bara en väg och det är att jaga dom jävlar som förstör för alla andra. Vare sig de heter Breivik eller är jihadist med Muhammed som förnamn. Är man fanatisk och dödar oskyldiga människor ska man inte känna sig säker någonstans på jordklotet. Det vet USA:s fiender.
Det är representanter som du Mona Sahlin som personifierar den ultimat naiva politikern. Det är sådana som du som släppt in 40 miljoner muslimer i Europa och som sedan tror att det inte blir problem. Har du ingen kunskap alls om hur det ser ut runt vårt klot. Hur många internationella konflikter beror idag på ett expansivt och intolerant Islam? Ta reda på det. Använd google. Du kommer att garanterat bli förvånad.
Det är också sådana som du som skapat utanförskapet hopplösheten och samhällsföraktet i våra storstäders förorter med alla problem det skapar för Sverige. Tror du att dessa människor som bor där tackar dig Mona Sahlin eller är tacksamma bara för att de blivit insläppta i Sverige? Har du och dina gelikar lyft ett finger för dessa människor förutom att göra dem till svenska medborgare? Nej du har svikit dessa människor med en kraftlös, kravlös och ansvarslös politik. Det är den bistra sanningen.
Du har mitt fulla förakt Mona Sahlin och jag hoppas att ditt parti hamnar under 4% spärren i nästa val. Det vore det garanterat bästa för Sverige.
Permalänk | Anmäl
Jan, 2011-07-26, 03:31
Nu kanske man bör vänta lite innan man gör bokslut? Det enda som är säkert är att du Mona aldrig sagt eller gjort något klokt. Att profilera dig själv nu när Norge och stora delar av världen är i bestörtning efter det ofattbara är billigt.
Permalänk | Anmäl
Michael Lindblom, 2011-07-26, 05:35
Kommentarer 13,20,21.22.23,26 är bra.
Antar att om ett hijackat SAS passagerarplan flugits in i regeringsbyggnaden av internationella terrorister så hade Stoltenberg gjort andra uttalanden. Men han ska ha kredit för att han väntade med skuldbeläggningen. Å andra sidan behövde han ju inte vänta så länge...Mona - sin vana trogen - väntade inte alls på sin eftersinning och bannar nog sig själv igen. Men stärker Juholt!
Permalänk | Anmäl
Björn Bäckström, 2011-07-26, 05:35
# 26 Leif Sturesson: "Hade det rört sig om en invandrare/muslim istället för en infödd norrman hade det nog låtit annorlunda. Både i Norge och Sverige."
Otroligt korkad och totalt meningslös spekulation. För att illustrera din enfaldiga argumentation, läs och begrunda:
Hade det rört sig om en judinna hade det låtit annorlunda.
Hade det rört sig om en grekisk mjölkbonde hade det låtit annorlunda.
Hade det rört sig om ett barn så hade det låtit annorlunda.
Men nu rör det sig en infödd norrman och då låter det som det gör. Ofattbart att du inte kan förstå detta enkla resonemang. Man blir rädd.
Permalänk | Anmäl
Jojje, 2011-07-26, 07:13
Mona har den dåliga smaken att jämföra GWB, en av vår tids främsta politiska ledare, med en obetydlig politiker som Stoltenberg, och framhålla Stoltenberg som ett eftersträvansvärt exempel. För henne betyder innehållslösa uttalanden mer än aktivt engagemang. Men hela hennes politiska karriär har ju präglats av meningslösa uttalanden:
"New York 2001. Dammet ligger fortfarande tungt över Manhattan. President Bush tar ordet: "Let's hunt them down".
Oslo 2011. Dammet ligger fortfarande tungt över staden. Statsminister Jens Stoltenberg tar ordet: "Våld skall mötas med större öppenhet. Terror skall mötas med mer demokrati. Nu måste vi ta hand om varandra".
Bush tog tag i problemen men i Stoltenbergs yttrande finns ingen substans, endast fina ord. För även Norrmännen kommer bli tvungna öppna ögonen för vad som händer i deras samhälle och utanför och agera utifrån det. Dummare än så är nog trots allt inte Stoltenberg. Även om Mona gärna inbillar sig motsatsen.
Permalänk | Anmäl
Ein Stein, 2011-07-26, 07:15
Under tiden Norge drabbats av terrorism dras tillfälligt världens uppmärksamhet bort från en litania av islamistiska terrordåd. I Somalia har al-Shabab ett förbud mot utländska bistånds organisationer, förhindras hundratusentals somalier stöd för en av den brutalaste torkan och hungersnöd på årtionden. I Filippinerna har Abu Sayaf - en al-Qaida-anknuten organisation nyligen kidnappat två amerikanska medborgare. Den afghanska PM bror, Ahmad, har nyligen mördades av talibanerna. I hela Mellanöstern där människor kämpar för frihet och demokrati tvingas dom göra det mot islamisterna på gatorna i Tunisien, i kyrkorna i Kairo, och i bergen i Jemen. Detta är bara en ofullständig lista över de senaste avsnitten av våldsam islamisk extremism.
Breivik har till synes agerat på eget bevåg, utan stöd från andra individer eller organisationer. Han är inte ansluten till ett globalt nätverk av kristna fundamentalister böjd att förstöra islam. Han är en ensamvarg: ett undantag från det norska samhället.
Vi hör inte kristen apologetik eller norska politiker försvara mordiska handlingar av Anders Breivik. Det finns inga rop på förståelse, vakor levande ljus eller kyrkliga ledare som stöder hans handlingar i stor skala, och rättmätigt så. Jämför detta med efterdyningarna av 9 / 11 eller London eller Madrid bombningarna, när många arabiska muslimer strömmade ut på gatorna i en uppvisning i stöd till islamiska-inspirerad blodbad.
Idag finner vi radikala imamer föreläsa mot det onda i liberalismen och förkastande av islam i hjärtat av Amerika, Norge, Holland och Storbritannien, oftast utan några försök att dölja sin slingrande avsikter. Dessutom är i världens mest instabila länder den islamistiska fundamentalism blomstrande - och är exportörer av terrorism utomlands - som upproret i Nigerias River Delta, den religiöst radikala inriktningen Ahmadi-muslimer på gatorna i Karachi, eller salafister som försöker utrota Egyptens koptiska kristna befolkningen.
Inför sådana extrema våldshandlingar måste västerländska nationer bekräfta sin kärnverksamhet liberala övertygelser och fortsätta att bekämpa alla former av extremism. Även om Norge har att hantera den mest våldsamma attacken på dess mark sedan andra världskriget, upplever det irakiska folket, Indien, Pakistan och dussintals andra nationer händelser som dessa på daglig basis. Dessa händelser kommer att fortsätta att sprida sig om vi inte kraftfullt konfrontera dem med alla verktyg tillgängliga för demokratiska nationer.
Permalänk | Anmäl
Ein Stein, 2011-07-26, 07:57
Det är väldigt mycket äpplen och päron. Vi pratar om en enskild galnings dåd i jämförelse med en regelrätt Krigshandling.
Mona du borde tänka till lite innan du glappar…………..
Permalänk | Anmäl
olle wassberg, 2011-07-26, 08:05
Mona, din enfald tycks gränslös!
Permalänk | Anmäl
birgitta ellis, 2011-07-26, 08:53
Afghanistan och Libyen, hela Sveriges riksdag, med något undantag tycker massmord på befolkningen och direkta barnamord av politiska skäl där man lyckats bomba ihjäl några av Gaddafis barn och barnbarn är utmärkt och svenska skattebetalare skall stå för notan utan klagomål.
Vilken tragisk dubbelmoral politikerna sysslar med när de låtsas tycka att det är tragiskt när barnen mördas, då de själva beslutar om att genomföra barnamord hela tiden i andra länder..
Nej, krokodiltårar övertygar inte från politiker i något land som bedriver angreppskrig i andra länder.
Permalänk | Anmäl
Mikael Forsberg, 2011-07-26, 09:09
Stoltenberg har varit ett föredöme efter attackerna helt klart. Hoppas världen ser på och tar till sig av hans agerande.
Permalänk | Anmäl
Mattias Berggren, 2011-07-26, 09:42
#33, Ein Stein, så, GWB är en riktigt statsman i dina ögon som löser problem, jo jag tackar. exakt vad har han lyckats med mer än att slå en mängd slag rakt i tomma luften, startat ännu ett krig som lämnas över till kommande administrationer och generationer utan synligt slut som förblöder den amerikanska ekonomin och ser till att bereda mark för en lång rad mujahediner som kan hålla landet i skräck i många långa år framåt. Du vet de där radikala imanerna och terroristerna har USA sett till att organisera, träna och beväpna. Bin Laden släkten kallar GWB sin familj och öser amerikanska dollar rakt ner i fickan på dem. Fundamentalisten blomstrar för att dina förebilder ger dem evig näring. Du säger dig vilja bekämpa extremism men bär själv precis varenda drag av extremism både i lösningar och retorik, det är svårt att se sig i spegeln.
Permalänk | Anmäl
Micke Andersson, 2011-07-26, 09:44
Olle Wassberg #34, vad vet du som övriga världen inte vet om mujahedin Breivik? Har du redan insikt i att han agerat ensam? Pearl Harbour var en krigshandling, 9/11 var ett terrordåd, kan vi hålla isär begreppen?
Permalänk | Anmäl
Micke Andersson, 2011-07-26, 09:51
Håller med dig om Stoltenbergs storhet men det är med bävan jag skulle se dig i motsvarande situation..., något som Gro hade gjort lika bra, så du det är inte p g a kön!
Permalänk | Anmäl
Sten Figaro, 2011-07-26, 09:56
En reflektion är att det islamiska folket i stort gör nu revolutioner för att förkasta förtryck och få större frihet, vi får ideologiskt drivna terrorister, undrar vems civilisation som går framåt och vad vi ska vara oroligast för...
Permalänk | Anmäl
Micke Andersson, 2011-07-26, 10:18
Läser man kommentarerna på Newsmill så kan man tro att 95% av sveriges befolkning är starkt invandrarkritiska, ogillar de flesta av riksdagspartierna (utom Sd då) och avskyr socialdemokratin.
Tittar man i riksdagen så inser man att förhållandet i verkligheten är det precis motsatta, och det glädjer åtminstone mig :)
Permalänk | Anmäl
Mattias Berggren, 2011-07-26, 10:25
Nej 9/11 är en krigshandling. fattar man inte det så är man dummare än tåget. Det var därför Bush deklarerade krig mot terrorn. Al quida deklarerade krig redan i samband med bomningar i Kenya men USA och världen tog ingen större notis om det.
Permalänk | Anmäl
olle wassberg, 2011-07-26, 10:23
Mona Sahlin tycks inte ha förstått, att bombattentatet i Oslo INTE
riktade sig mot det norska folket! Det riktade sig enbart mot den
norska socialdemokratin och dess organisationer, för en flykting-
politik som är lika katasrofal som den svenska.
Och då kommer Monas snyftande hyllning till Stoltenberg i ett helt
annat ljus, och den naiva självbelåtenheten ter sig bara pinsam.
Permalänk | Anmäl
per svensson, 2011-07-26, 10:27
Jag har aldrig sett Al-qaida tävla i fotbolls VM vad är detta land du talar om? Att Bush förklarar krig mot kusin Bin-Laden för på grund av sina egna motiv tackar bara extremistgrupperingarna för, cirkeln sluten så kan vi gå runt runt i terrorspiralen.
Permalänk | Anmäl
Micke Andersson, 2011-07-26, 10:26
#49, Per Svensson det var ett slag riktat mot arbetarpartiet för att störa rekrytering och påverka det norska folkets politiska process.
Om en majoritet av folket vill att flyktingpolitiken ska föras på ett visst sätt är det alltså ok för en liten beväpnad terrorenhet att omkullkasta den demokratiska principen???!?
Permalänk | Anmäl
Micke Andersson, 2011-07-26, 10:30
Tack för detta. Jens Stoltenberg har gjort allt så bra som man kan göra när det allra mest omänskligt svåra händer. Tack också för ditt inlägg i fredags. Du hade rätt--det var ett slag riktat mot socialdemokratin och den öppenhet ni står för, den solidaritet som har varit en del av Sverige och Norge under de senaste sextio åren. Jag gick förbi Anna Lindhs grav på vägen hem igår och grät lite för alla dessa ungdomar som inte får chansen att göra allt det de kunde ha gjort. Men alla människor på Norges gator igår visar att han har misslyckats i stort: gatorna var fyllda av kärlek, inte hat.
Permalänk | Anmäl
Malin Thörngren, 2011-07-26, 10:51
#27
Hur borde Stoltenberg då reagerat tycker du?
Permalänk | Anmäl
Nisse, 2011-07-26, 10:53
#42 Micke A
Du gör som islamisterna och ger offren skulden för dåden.
Tyvärr är du av dina skriverier att döma förblindad av okunnighet, fördomar och hat.
Permalänk | Anmäl
Ein Stein, 2011-07-26, 11:07
#31 Ein Stein -"....GWB, en av vår tids främsta politiska ledare,"
Jösses man. Var har du varit de senaste 10 åren? Huvudet i sanden som de flesta arroganta och inskränkta amerikanare, som får all sin visdom och kunskap från dravlet på Fox News, Rush Limbaugh, Glen Beck och Bill O`Reilly. Ena riktiga sanningssägare. Ja vi kommer alla ihåg hur "den store ledaren" fick sina order från gud, hur han startade två olagliga krig, hur han ramlade av soffan och hur hans skattesänkningar till sina rika Wall Street buddies skapade den kaos vi upplever idag och sänkte hela världsekonomin.
Bush the loser kallade sig själv "The Decider". Sedan gav han ju ut sina memoarer också. Borde ha räckt med 10 sidor. - Boktitel MISSION ACCOMPLISHED -Ett arv av katastrofiska misslyckanden.
Bush arv. Två olagliga krig med hundratusentals döda. En världsekonomi i spillror och en krigsförbrytare som gjorde tortyr till en amerikansk angelägenhet. MISSION ACCOMPLISHED - Och du anser denne loser vara en av vår tids störste ledare. Som amerikanen (håller med i detta fall) säger: Get a life
Einstein uttryckte det bäst: "Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I am not sure about the former". Det var sant då och i ännu stötrre utsträckning idag.
Permalänk | Anmäl
Hans Johanson, 2011-07-26, 11:16
#55 Ein Stein, ja vad är det precis som dessa "islamister" gör på tal om att inte klumpa ihop Anders Behring Breivik med Fremskridsparti eller SD idelologi, vad syftar du på och vad säger det om din egen förblindade okunnighet, fördom och hat?. Från vad vi kan läsa i media håller ett pärlband av "islamistiska" stater på att göra uppror mot förtrycket medan blindgalna extremister från båda sidor gör sitt allra värsta att sabotera vägen mot fred och förståelse. Vilken utveckling ska vi gynna och hur? Kanske de som kommit till Sverige får anledning att återvända till sina hemtrakter om det stabiliseras i rätt riktning.
Det är klart att det är bråttom för Breivik för usch om det skulle kunna råda samförstånd i framtiden.
#57 Magnus Johansson, Glenn Beck har ett dokumenterat fall av Nazi tourettes och lyckas hitta samband med nazismen i allt han inte gillar, missade du hans senast koppling till AUF lägret? Tror inte han lär boka någon resa till Norge den närmaste tiden.
Permalänk | Anmäl
Micke Andersson, 2011-07-26, 13:27
Ja, Mona, du har rätt, Jans och Norge har gjort allt rätt men inte du och soc dem.
Jag ser ingen skillnad mellan soc-dem, miljö-partiet, vänster, SD och Brejvik , F. Malm, A. Enochsson, G. Avci, dig o.s.v.
Breiviks finns för att NI splittrar folk. Kommer du ihåg, när ni har tagit den felaktiga beslutet om icke-existerade "folkmordet" 1915 i Turkiet (landet fanns inte ens på den tiden), hyr protesterade många svenska och icke-svenska och försökte förklara att ett sådant beslutet skapar fientlighet mellan olika minoriteter i Sverige? vet du hyr många hat-brott skett p.g.a. beslutet? vet du att kurdiska/turkiska/armeniska/ barn spelar spel på internet där dem försöker att döda varandra och förstöra varandras ursprungsländer? Vet du att de slåss p.g.a. deras etnisk ursprung?
Jag hoppas att du förstår att det är er fel. Vänta bara, det kommer tid när ngn ska slänga materialet om ökande hatbrott i Sverige på era bord. Hoppas att ni alla, som röstade för beslutet bara för att få flera röster från armnenier/assyryaner/greker, kommer att skämmas och straffas.
Må alla martyrer vila i fred.
Permalänk | Anmäl
Bagirova Irade, 2011-07-26, 13:30
Det största demokratiproblemet är att vi har för många pantade politiker som svävar där uppe i sina moln och inte kan hålla sig till konkreta saker.
Mona orerar om hur dålig Bush är, feel good samhället och berömmer Norska statsministern när visat sig att Norska staten varit fatalt inkompetent oförberedda när det väl smällde trots en existerande parallel hotbild kring terrordåd, där både Norge och Sverige faktiskt är i samma krig som USA.. En sådan enkel sak som att insatsstyrkan saknar helikoptrar ta sig snabbt ut är inte acceptabelt, Förmodligen finns det liknande brister här med Sverige lika dåligt förberett när det väl smäller och litar istället för det mesta till politiskt korrekt indoktrination och godtrogenhet.
Men vi är ju trots allt alla världsmedborgare och Norden är en del av världssamhället men inget kan man lära från detta och inget kan ju hända här som händer i andra länder så länge man stoppar huvudet i sanden som strutsar och bara drömmer om feel good samhället. Jihadister, Khaddaffis, Oklahomabombare, UNA bombare,skolskjutarna i Colombine, Matti Juhani Saaris, Pekka-Eric Auvinens, Anders Breiviks behöver man inte vara förberedd för utan kan ju bara snacka bort eller använda för politiska poäng.
Permalänk | Anmäl
X, 2011-07-26, 14:31
Tyvärr bli politiker, när stora ord är nödvändiga
som efter Norge-tragedin, så melodramatiska
och osannolika; "mer demokrati, mer öppenhet"?`Hur då? Kanske funderar man på att vidga demokratin till odemokratins innersta skrymslen inom den ekonomiska sfären? vad vet jag? Tror inte det.
Permalänk | Anmäl
Bertil Törestad, 2011-07-26, 15:07
Till Mona Sahlin och en majoritet av de som kommenterar tragedin i Norge:
Det är ofattbart billigt av svenska socialdemokrater att smeta in sig i politiska poäng och någon slags positioneringspornografi samtidigt som hundratals anhöriga sörjer sina barn och ungdomar sedan bara några dagar - vidrigt och ytterligt osmakligt.
På samma sätt skulle jag önska att vi kunde kommentera med ödmjukheten i behåll - folk är ju för fan söndertrasade av sorg. Skärp er!
Permalänk | Anmäl
Johan Lagerström, 2011-07-26, 15:45
Lipsillen Mona är raka motsatsen till ett årgångsvin.
Har hon gjort nånsin skrattat el gjort någon nytta alls för landet som "politiker"?
Permalänk | Anmäl
André W, 2011-07-26, 16:38
Denna artikel är, tydligen en hyllning till Jens Stoltenberg, och jag
håller med om att han har hanterat krisen på bästa, tänkbara
sätt.
Detta säger en del om vår nordiska kultur,( Nej, jag företräder ingen
nordism här) med rötter i kristendomen, vilken i nutida,
sekulära samhälle har mycket mindre betydelse än förr.
Man har, helt enkelt, sugit ut nektarn ur kristendomens
kärna. Denna lever vidare, utan att vara bunden till religionens
hårda tyglar
Exempel; att man bör behandla andra som man själv vill bli
behandlad , att visa sin närmaste omtanke och kärlek, om alla
människors lika värde, i grund och botten.
Vi struntar i uppmaningen att kvinnan tige i församlingen och andra
otidsenliga moralbud.
Nu, när vi chockeras över en nordbos ohyggliga beteende, är det
helt naturligtatt trösta sig med att de flesta är "goda"
Man söker en fadersfigur att luta sig mot i denna nödsituation.
Det gör jag också, men jag tror att de flesta statsmän här i Norden
hade agerat på samma sätt som Jens Stoltenberg.
Ofta hör man dessa deklarera att demokratin kommer i första
rummet, och att de inte viker sig för våldet.
Det är skillnad mellan Nordens folk och USA´s befolkning, därav
handlar statsmännen olika. dessutom kan man inte jämföra 11
september med terrordådet i Oslo, annat än att de är lika vidriga.
En sak till är att man, i detta läge, har lärt sig att jakten på
terrorister bara lett till ytterligare våld.
Jag hoppas bara att något gott kommer ur det här, och att privata
personer inser hur ofördelaktigt det är att hämnas dådet..
Permalänk | Anmäl
Audur Armannsdottir, 2011-07-26, 18:39
71 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Att slänga skit på Bush är väl lite lagom PK i dina kretsar:
Detta handlar om Mona - jag tycker Jens har skött sig utmärkt, och mitt hjärta lider med hela det Norska folket.
Men fiskar inte Mona i grumligt vatten här, och underblåser hon inte de nationalistiska vindarna med .."enar ett folk ", "alla norrmän"," sitt Norge", och "... och Jens och hans Norge".
Finns det alltså ett folk som kallas Norrmän? Varför finns vi Svenskar då inte? Så skulle Mona aldrig har uttryckt sig om oss - svesnakr och Sverige.
Men herregud @ 2:a kommentaren. Är det inte fruktansvärt ute att tala om etniska svenskar? Jag trodde att antiintellektualism hörde typ neandertalaråldern till. Du vet, då vi alla bodde på Afrikas savanner.
Håller med Mona, för en gångs skull. Såg intervjun med Jens Stoltenberg i NRK och tänkte även jag på skillnaden i framtoning jämfört med Bush. Helt klart mer nordiskt än Bush´s terrorkrig. Att sedan nåra idioter fått kommentera innan visar just detta nordiska sinne.
#4 Doktor Eleph@nt,
"#1,2,3 trollens elit."
Jo doktorn, troll använder alltid pseudonym.
håller med dig jörgen (#5).... det är socialdemokraternas logik.... inte riktigt genomtänkt men men...
#2 Erik Andrén
Du skriver:
"ha mage att påstå att man från USA:s sida skulle valt någon sorts sjuklig förlåtelse istället"
I vilken mening eller meningar tycker du Mona påstår att man skulle valt en "sjuklig förlåtelse"?
Tycker du Stoltenberg reagerar med sjuklig förlåtelse?
#5 Jörgen
Reagerade också likadant.
Jag är inte sosse men jag tycker att Stoltenberg gjorde bra ifrån sig.
Vad jag inte förstår är Mona Sahlins logik. Stoltenberg hade inte kunnat agera på samma sätt som Bush, det vore helt omöjligt. Vilken land skulle Stoltenberg börja kriga mot?? Jag tycker det är en ologisk och obegåvad förenkling med att jämföra islamistisk terror sanktionerad av Salafister och f.d Emiratet Afghanistan. Dessa terrorister är inget annat än mördare och det finns ingen anledning till att hålla dem bakom ryggen eller jämföra dem med andra mördare, bara fördöma. Islamistisk terror har många osylldiga offer på sitt samvete precis som Anders Breivik.....
Helt rätt Mona! Jens har verkligen gjort detta bra.
Jens och Norge är fantastiska!
Jämför inte med Bush, han spelade ett dubbelspel och Jens är äkta.
- Bra skrivet Mona, jag blev själv mycket rörd av Stoltenbergs ord och beundransvärda förhållningssätt till det ofattbart tragiska som inträffat.
Jag har normalt inget positivt att säga om Jens Stoltenberg men måste säga att han skött det här mycket bra så här långt. Rent allmänt så har norska politiker och media över lag handlat mycket proffesionell och respektfullt med något enstaka undantag.
Jadu, mona...
...jag tror inte att Bush hade börjar kriga mot Afghanistan om det hade varit en amerikansk medborgare bosatt i New York som hade sprängt WTC.
Särskilt inte om han hade blivit gripen av amerikansk polis 3 timmar efter dådet.
Men du ser uppenbarligen ingen skillnad.
Beskrivningen av Bushs reaktion var nog inte riktig. Vad jag kommer ihåg satt han på en stol på något dagis och såg helt förvirrad ut tills någon släpade ut honom. I övrigt har du nog rätt. Alla beskyllningar om olika gruppers ansvar är absurd och man kan tydligen påstå vad som helst. Gärningsmannen är ansvarig och ingen annan. Att de organisationer han har varit medlem i eller sympatiserat med skulle ha någonting med det här att göra om de inte är medlöpare på ett mer direkt sätt kan man inte påstå. Pajkastningen är meningslös och din vän Stoltenberg anser förmodligen det också. Den här händelsen är endast tragisk och det finns ingen vi kan hämnas på. Inte ens förövaren själv då han är opåverkbar för allt utom direkt kroppssmärta. Så primitiva är vi ju inte längre och jag undrar om gärningsmannen även tycker att straffmetoderna på medeltiden är att föredra i stället för våra mer civiliserade?
Mona jag tycker du är urlöjlig som jämför tvillingtornen med Oslo. Kan man jämföra 3000 döda i en terrorist attack utförd av al-Qaida med 68 döda i Oslo pga av en Anders Breivik? Om det varit ett terrornätverk bakom som vill åt all Norges olja hade nog inte Stoltenberg varit så förstående. Han är inspärrad och risken för upprepning just nu är minimal. Förresten om Stoltenberg skulle säga "We shall hunt them down" vilka skulle han då ha syftat på? Alla blonda killar eller? Nä Göran Persson hade rätt när han sa att tänka först och snacka sen inte är din starka sida.
Eh, Mona, Mona. Inte blir man klokare med åren.
Jens Stoltenberg har imponerat på mig också. Han känns genuin på något sätt, och verkar vara en man med både hjärta och hjärna, med både värme och intellekt. Kanske skulle jag känna annorlunda om jag visste mer om honom, men han verkar ha en integritet som person, som känns lite sällsynt.
Stockholm 2005. Dammet ligger fortfarande tungt över Stockholm. Den svenske manlige statsministern tar ordet: "Ta fast den jäveln”. Detta var i en politiskt korrekt dramaserie ”Kommissionen” från SVT i tolv delar hösten 2005. Serien påminner mycket om händelserna i Oslo. En pråm kördes upp alldeles intill riksdagshuset vid Norrström med en liknande hemmagjord bomb bestående av 20 ton konstgödsel och dieselolja. Resultatet var tusen döda och riksdagshuset delvis borta. Loa Falkman spelade statsministern. Hjältarna var kvinnor i olika åldrar och de satte den ensamme galningen på plats och det var mycket feministiskt. Männen klarade ingenting.
Den norske moderne tempelknekten lever uppenbart i sagornas värld. Enligt manifestets loggboksdel på sidan 1416 förlorade han mycket pengar på börsspekulation 2005, vilket nog stämmer och inte kan döljas. Tempelknekten är en hedervärd man och skriver för framtiden så han får inte ljuga hur som helst. Han påstår att han övergick till plan B. Låt mig gissa att hans ekonomiska förlust med bitterhet och SVTs dramaserie fick honom att dra igång detta.
”My plan A is to attempt to acquire 3 million Euro, in which case I plan to establish a pan-European organizational platform that will attempt to grow organically as a support organization which will distribute a “legal version” of the compendium. If I fail to generate the specified amount I will move forward with the operation, in order to market the compendium that way. As of 2005 I have managed to generate 500 000 Euro, but I am still 2,5 million Euro short. I will attempt to generate the remaining amount through continued stock/options speculation. I can afford to lose up to 250 000 Euro without it compromising the completion of the compendium and the subsequent effectuation of the operation. Stock/option speculation did not work out. I will need to cut my losses and proceed to plan B.”
Detaljer om plan A finns inte redovisade och sådant är det annars inte brist på. Varför skulle han ha så mycket pengar? Plan A hänger bara inte ihop och han verkar rationalisera sitt liv och hur det uppstod i efterhand. Kanske han har svårt att erkänna att han fick tankarna från svenska feminister.
http://www.youtube.com/watch?v=aiXrqbRuCPM&feature=related
Hade det rört sig om en invandrare/muslim istället för en infödd norrman hade det nog låtit annorlunda. Både i Norge och Sverige.
Statsminister Jens Stoltenberg tar ordet: "Våld skall mötas med större öppenhet. Terror skall mötas med mer demokrati. Nu måste vi ta hand om varandra".
Jag är inte imponerad Mona Sahlin. Terrorister slutar inte för att vi vänder andra kinden till eller blundar och hoppas att problemen försvinner. Det är naivt, kraftlöst och typiskt Svenskt, och nu också typiskt Norskt.
Det finns bara en väg och det är att jaga dom jävlar som förstör för alla andra. Vare sig de heter Breivik eller är jihadist med Muhammed som förnamn. Är man fanatisk och dödar oskyldiga människor ska man inte känna sig säker någonstans på jordklotet. Det vet USA:s fiender.
Det är representanter som du Mona Sahlin som personifierar den ultimat naiva politikern. Det är sådana som du som släppt in 40 miljoner muslimer i Europa och som sedan tror att det inte blir problem. Har du ingen kunskap alls om hur det ser ut runt vårt klot. Hur många internationella konflikter beror idag på ett expansivt och intolerant Islam? Ta reda på det. Använd google. Du kommer att garanterat bli förvånad.
Det är också sådana som du som skapat utanförskapet hopplösheten och samhällsföraktet i våra storstäders förorter med alla problem det skapar för Sverige. Tror du att dessa människor som bor där tackar dig Mona Sahlin eller är tacksamma bara för att de blivit insläppta i Sverige? Har du och dina gelikar lyft ett finger för dessa människor förutom att göra dem till svenska medborgare? Nej du har svikit dessa människor med en kraftlös, kravlös och ansvarslös politik. Det är den bistra sanningen.
Du har mitt fulla förakt Mona Sahlin och jag hoppas att ditt parti hamnar under 4% spärren i nästa val. Det vore det garanterat bästa för Sverige.
Nu kanske man bör vänta lite innan man gör bokslut? Det enda som är säkert är att du Mona aldrig sagt eller gjort något klokt. Att profilera dig själv nu när Norge och stora delar av världen är i bestörtning efter det ofattbara är billigt.
Kommentarer 13,20,21.22.23,26 är bra.
Antar att om ett hijackat SAS passagerarplan flugits in i regeringsbyggnaden av internationella terrorister så hade Stoltenberg gjort andra uttalanden. Men han ska ha kredit för att han väntade med skuldbeläggningen. Å andra sidan behövde han ju inte vänta så länge...Mona - sin vana trogen - väntade inte alls på sin eftersinning och bannar nog sig själv igen. Men stärker Juholt!
# 26 Leif Sturesson: "Hade det rört sig om en invandrare/muslim istället för en infödd norrman hade det nog låtit annorlunda. Både i Norge och Sverige."
Otroligt korkad och totalt meningslös spekulation. För att illustrera din enfaldiga argumentation, läs och begrunda:
Hade det rört sig om en judinna hade det låtit annorlunda.
Hade det rört sig om en grekisk mjölkbonde hade det låtit annorlunda.
Hade det rört sig om ett barn så hade det låtit annorlunda.
Men nu rör det sig en infödd norrman och då låter det som det gör. Ofattbart att du inte kan förstå detta enkla resonemang. Man blir rädd.
Mona har den dåliga smaken att jämföra GWB, en av vår tids främsta politiska ledare, med en obetydlig politiker som Stoltenberg, och framhålla Stoltenberg som ett eftersträvansvärt exempel. För henne betyder innehållslösa uttalanden mer än aktivt engagemang. Men hela hennes politiska karriär har ju präglats av meningslösa uttalanden:
"New York 2001. Dammet ligger fortfarande tungt över Manhattan. President Bush tar ordet: "Let's hunt them down".
Oslo 2011. Dammet ligger fortfarande tungt över staden. Statsminister Jens Stoltenberg tar ordet: "Våld skall mötas med större öppenhet. Terror skall mötas med mer demokrati. Nu måste vi ta hand om varandra".
Bush tog tag i problemen men i Stoltenbergs yttrande finns ingen substans, endast fina ord. För även Norrmännen kommer bli tvungna öppna ögonen för vad som händer i deras samhälle och utanför och agera utifrån det. Dummare än så är nog trots allt inte Stoltenberg. Även om Mona gärna inbillar sig motsatsen.
Under tiden Norge drabbats av terrorism dras tillfälligt världens uppmärksamhet bort från en litania av islamistiska terrordåd. I Somalia har al-Shabab ett förbud mot utländska bistånds organisationer, förhindras hundratusentals somalier stöd för en av den brutalaste torkan och hungersnöd på årtionden. I Filippinerna har Abu Sayaf - en al-Qaida-anknuten organisation nyligen kidnappat två amerikanska medborgare. Den afghanska PM bror, Ahmad, har nyligen mördades av talibanerna. I hela Mellanöstern där människor kämpar för frihet och demokrati tvingas dom göra det mot islamisterna på gatorna i Tunisien, i kyrkorna i Kairo, och i bergen i Jemen. Detta är bara en ofullständig lista över de senaste avsnitten av våldsam islamisk extremism.
Breivik har till synes agerat på eget bevåg, utan stöd från andra individer eller organisationer. Han är inte ansluten till ett globalt nätverk av kristna fundamentalister böjd att förstöra islam. Han är en ensamvarg: ett undantag från det norska samhället.
Vi hör inte kristen apologetik eller norska politiker försvara mordiska handlingar av Anders Breivik. Det finns inga rop på förståelse, vakor levande ljus eller kyrkliga ledare som stöder hans handlingar i stor skala, och rättmätigt så. Jämför detta med efterdyningarna av 9 / 11 eller London eller Madrid bombningarna, när många arabiska muslimer strömmade ut på gatorna i en uppvisning i stöd till islamiska-inspirerad blodbad.
Idag finner vi radikala imamer föreläsa mot det onda i liberalismen och förkastande av islam i hjärtat av Amerika, Norge, Holland och Storbritannien, oftast utan några försök att dölja sin slingrande avsikter. Dessutom är i världens mest instabila länder den islamistiska fundamentalism blomstrande - och är exportörer av terrorism utomlands - som upproret i Nigerias River Delta, den religiöst radikala inriktningen Ahmadi-muslimer på gatorna i Karachi, eller salafister som försöker utrota Egyptens koptiska kristna befolkningen.
Inför sådana extrema våldshandlingar måste västerländska nationer bekräfta sin kärnverksamhet liberala övertygelser och fortsätta att bekämpa alla former av extremism. Även om Norge har att hantera den mest våldsamma attacken på dess mark sedan andra världskriget, upplever det irakiska folket, Indien, Pakistan och dussintals andra nationer händelser som dessa på daglig basis. Dessa händelser kommer att fortsätta att sprida sig om vi inte kraftfullt konfrontera dem med alla verktyg tillgängliga för demokratiska nationer.
Det är väldigt mycket äpplen och päron. Vi pratar om en enskild galnings dåd i jämförelse med en regelrätt Krigshandling.
Mona du borde tänka till lite innan du glappar…………..
Mona, din enfald tycks gränslös!
Afghanistan och Libyen, hela Sveriges riksdag, med något undantag tycker massmord på befolkningen och direkta barnamord av politiska skäl där man lyckats bomba ihjäl några av Gaddafis barn och barnbarn är utmärkt och svenska skattebetalare skall stå för notan utan klagomål.
Vilken tragisk dubbelmoral politikerna sysslar med när de låtsas tycka att det är tragiskt när barnen mördas, då de själva beslutar om att genomföra barnamord hela tiden i andra länder..
Nej, krokodiltårar övertygar inte från politiker i något land som bedriver angreppskrig i andra länder.
Stoltenberg har varit ett föredöme efter attackerna helt klart. Hoppas världen ser på och tar till sig av hans agerande.
#33, Ein Stein, så, GWB är en riktigt statsman i dina ögon som löser problem, jo jag tackar. exakt vad har han lyckats med mer än att slå en mängd slag rakt i tomma luften, startat ännu ett krig som lämnas över till kommande administrationer och generationer utan synligt slut som förblöder den amerikanska ekonomin och ser till att bereda mark för en lång rad mujahediner som kan hålla landet i skräck i många långa år framåt. Du vet de där radikala imanerna och terroristerna har USA sett till att organisera, träna och beväpna. Bin Laden släkten kallar GWB sin familj och öser amerikanska dollar rakt ner i fickan på dem. Fundamentalisten blomstrar för att dina förebilder ger dem evig näring. Du säger dig vilja bekämpa extremism men bär själv precis varenda drag av extremism både i lösningar och retorik, det är svårt att se sig i spegeln.
Olle Wassberg #34, vad vet du som övriga världen inte vet om mujahedin Breivik? Har du redan insikt i att han agerat ensam? Pearl Harbour var en krigshandling, 9/11 var ett terrordåd, kan vi hålla isär begreppen?
Håller med dig om Stoltenbergs storhet men det är med bävan jag skulle se dig i motsvarande situation..., något som Gro hade gjort lika bra, så du det är inte p g a kön!
En reflektion är att det islamiska folket i stort gör nu revolutioner för att förkasta förtryck och få större frihet, vi får ideologiskt drivna terrorister, undrar vems civilisation som går framåt och vad vi ska vara oroligast för...
Läser man kommentarerna på Newsmill så kan man tro att 95% av sveriges befolkning är starkt invandrarkritiska, ogillar de flesta av riksdagspartierna (utom Sd då) och avskyr socialdemokratin.
Tittar man i riksdagen så inser man att förhållandet i verkligheten är det precis motsatta, och det glädjer åtminstone mig :)
Nej 9/11 är en krigshandling. fattar man inte det så är man dummare än tåget. Det var därför Bush deklarerade krig mot terrorn. Al quida deklarerade krig redan i samband med bomningar i Kenya men USA och världen tog ingen större notis om det.
Mona Sahlin tycks inte ha förstått, att bombattentatet i Oslo INTE
riktade sig mot det norska folket! Det riktade sig enbart mot den
norska socialdemokratin och dess organisationer, för en flykting-
politik som är lika katasrofal som den svenska.
Och då kommer Monas snyftande hyllning till Stoltenberg i ett helt
annat ljus, och den naiva självbelåtenheten ter sig bara pinsam.
Jag har aldrig sett Al-qaida tävla i fotbolls VM vad är detta land du talar om? Att Bush förklarar krig mot kusin Bin-Laden för på grund av sina egna motiv tackar bara extremistgrupperingarna för, cirkeln sluten så kan vi gå runt runt i terrorspiralen.
#49, Per Svensson det var ett slag riktat mot arbetarpartiet för att störa rekrytering och påverka det norska folkets politiska process.
Om en majoritet av folket vill att flyktingpolitiken ska föras på ett visst sätt är det alltså ok för en liten beväpnad terrorenhet att omkullkasta den demokratiska principen???!?
Tack för detta. Jens Stoltenberg har gjort allt så bra som man kan göra när det allra mest omänskligt svåra händer. Tack också för ditt inlägg i fredags. Du hade rätt--det var ett slag riktat mot socialdemokratin och den öppenhet ni står för, den solidaritet som har varit en del av Sverige och Norge under de senaste sextio åren. Jag gick förbi Anna Lindhs grav på vägen hem igår och grät lite för alla dessa ungdomar som inte får chansen att göra allt det de kunde ha gjort. Men alla människor på Norges gator igår visar att han har misslyckats i stort: gatorna var fyllda av kärlek, inte hat.
#27
Hur borde Stoltenberg då reagerat tycker du?
#42 Micke A
Du gör som islamisterna och ger offren skulden för dåden.
Tyvärr är du av dina skriverier att döma förblindad av okunnighet, fördomar och hat.
#31 Ein Stein -"....GWB, en av vår tids främsta politiska ledare,"
Jösses man. Var har du varit de senaste 10 åren? Huvudet i sanden som de flesta arroganta och inskränkta amerikanare, som får all sin visdom och kunskap från dravlet på Fox News, Rush Limbaugh, Glen Beck och Bill O`Reilly. Ena riktiga sanningssägare. Ja vi kommer alla ihåg hur "den store ledaren" fick sina order från gud, hur han startade två olagliga krig, hur han ramlade av soffan och hur hans skattesänkningar till sina rika Wall Street buddies skapade den kaos vi upplever idag och sänkte hela världsekonomin.
Bush the loser kallade sig själv "The Decider". Sedan gav han ju ut sina memoarer också. Borde ha räckt med 10 sidor. - Boktitel MISSION ACCOMPLISHED -Ett arv av katastrofiska misslyckanden.
Bush arv. Två olagliga krig med hundratusentals döda. En världsekonomi i spillror och en krigsförbrytare som gjorde tortyr till en amerikansk angelägenhet. MISSION ACCOMPLISHED - Och du anser denne loser vara en av vår tids störste ledare. Som amerikanen (håller med i detta fall) säger: Get a life
Einstein uttryckte det bäst: "Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I am not sure about the former". Det var sant då och i ännu stötrre utsträckning idag.
#55 Ein Stein, ja vad är det precis som dessa "islamister" gör på tal om att inte klumpa ihop Anders Behring Breivik med Fremskridsparti eller SD idelologi, vad syftar du på och vad säger det om din egen förblindade okunnighet, fördom och hat?. Från vad vi kan läsa i media håller ett pärlband av "islamistiska" stater på att göra uppror mot förtrycket medan blindgalna extremister från båda sidor gör sitt allra värsta att sabotera vägen mot fred och förståelse. Vilken utveckling ska vi gynna och hur? Kanske de som kommit till Sverige får anledning att återvända till sina hemtrakter om det stabiliseras i rätt riktning.
Det är klart att det är bråttom för Breivik för usch om det skulle kunna råda samförstånd i framtiden.
#57 Magnus Johansson, Glenn Beck har ett dokumenterat fall av Nazi tourettes och lyckas hitta samband med nazismen i allt han inte gillar, missade du hans senast koppling till AUF lägret? Tror inte han lär boka någon resa till Norge den närmaste tiden.
Ja, Mona, du har rätt, Jans och Norge har gjort allt rätt men inte du och soc dem.
Jag ser ingen skillnad mellan soc-dem, miljö-partiet, vänster, SD och Brejvik , F. Malm, A. Enochsson, G. Avci, dig o.s.v.
Breiviks finns för att NI splittrar folk. Kommer du ihåg, när ni har tagit den felaktiga beslutet om icke-existerade "folkmordet" 1915 i Turkiet (landet fanns inte ens på den tiden), hyr protesterade många svenska och icke-svenska och försökte förklara att ett sådant beslutet skapar fientlighet mellan olika minoriteter i Sverige? vet du hyr många hat-brott skett p.g.a. beslutet? vet du att kurdiska/turkiska/armeniska/ barn spelar spel på internet där dem försöker att döda varandra och förstöra varandras ursprungsländer? Vet du att de slåss p.g.a. deras etnisk ursprung?
Jag hoppas att du förstår att det är er fel. Vänta bara, det kommer tid när ngn ska slänga materialet om ökande hatbrott i Sverige på era bord. Hoppas att ni alla, som röstade för beslutet bara för att få flera röster från armnenier/assyryaner/greker, kommer att skämmas och straffas.
Må alla martyrer vila i fred.
Det största demokratiproblemet är att vi har för många pantade politiker som svävar där uppe i sina moln och inte kan hålla sig till konkreta saker.
Mona orerar om hur dålig Bush är, feel good samhället och berömmer Norska statsministern när visat sig att Norska staten varit fatalt inkompetent oförberedda när det väl smällde trots en existerande parallel hotbild kring terrordåd, där både Norge och Sverige faktiskt är i samma krig som USA.. En sådan enkel sak som att insatsstyrkan saknar helikoptrar ta sig snabbt ut är inte acceptabelt, Förmodligen finns det liknande brister här med Sverige lika dåligt förberett när det väl smäller och litar istället för det mesta till politiskt korrekt indoktrination och godtrogenhet.
Men vi är ju trots allt alla världsmedborgare och Norden är en del av världssamhället men inget kan man lära från detta och inget kan ju hända här som händer i andra länder så länge man stoppar huvudet i sanden som strutsar och bara drömmer om feel good samhället. Jihadister, Khaddaffis, Oklahomabombare, UNA bombare,skolskjutarna i Colombine, Matti Juhani Saaris, Pekka-Eric Auvinens, Anders Breiviks behöver man inte vara förberedd för utan kan ju bara snacka bort eller använda för politiska poäng.
Tyvärr bli politiker, när stora ord är nödvändiga
som efter Norge-tragedin, så melodramatiska
och osannolika; "mer demokrati, mer öppenhet"?`Hur då? Kanske funderar man på att vidga demokratin till odemokratins innersta skrymslen inom den ekonomiska sfären? vad vet jag? Tror inte det.
Till Mona Sahlin och en majoritet av de som kommenterar tragedin i Norge:
Det är ofattbart billigt av svenska socialdemokrater att smeta in sig i politiska poäng och någon slags positioneringspornografi samtidigt som hundratals anhöriga sörjer sina barn och ungdomar sedan bara några dagar - vidrigt och ytterligt osmakligt.
På samma sätt skulle jag önska att vi kunde kommentera med ödmjukheten i behåll - folk är ju för fan söndertrasade av sorg. Skärp er!
Lipsillen Mona är raka motsatsen till ett årgångsvin.
Har hon gjort nånsin skrattat el gjort någon nytta alls för landet som "politiker"?
Denna artikel är, tydligen en hyllning till Jens Stoltenberg, och jag
håller med om att han har hanterat krisen på bästa, tänkbara
sätt.
Detta säger en del om vår nordiska kultur,( Nej, jag företräder ingen
nordism här) med rötter i kristendomen, vilken i nutida,
sekulära samhälle har mycket mindre betydelse än förr.
Man har, helt enkelt, sugit ut nektarn ur kristendomens
kärna. Denna lever vidare, utan att vara bunden till religionens
hårda tyglar
Exempel; att man bör behandla andra som man själv vill bli
behandlad , att visa sin närmaste omtanke och kärlek, om alla
människors lika värde, i grund och botten.
Vi struntar i uppmaningen att kvinnan tige i församlingen och andra
otidsenliga moralbud.
Nu, när vi chockeras över en nordbos ohyggliga beteende, är det
helt naturligtatt trösta sig med att de flesta är "goda"
Man söker en fadersfigur att luta sig mot i denna nödsituation.
Det gör jag också, men jag tror att de flesta statsmän här i Norden
hade agerat på samma sätt som Jens Stoltenberg.
Ofta hör man dessa deklarera att demokratin kommer i första
rummet, och att de inte viker sig för våldet.
Det är skillnad mellan Nordens folk och USA´s befolkning, därav
handlar statsmännen olika. dessutom kan man inte jämföra 11
september med terrordådet i Oslo, annat än att de är lika vidriga.
En sak till är att man, i detta läge, har lärt sig att jakten på
terrorister bara lett till ytterligare våld.
Jag hoppas bara att något gott kommer ur det här, och att privata
personer inser hur ofördelaktigt det är att hämnas dådet..
Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.