En hedervärd artikel, tycker jag. Men, kan verkligen familjen skydda mot sådant här? Det finns ju alltid de som trillar mellan stolarna? Som går vilse i sitt eget huvud? Jag tycker att samhället har polariserats enormt de senaste 20 åren. Fast då var ju jag inte med på sjuttiotalet så det kanske var samma då?
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2011-07-25, 17:50
Jag var själv "vänster" på 70-talet och i ett anfall av ungdomligt högmod medlem i VPK i ett halvår. Jag var alltså aldrig med i någon egentlig "sekt" (VPK satt ju i riksdagen.)
Men jag såg en del på nära håll och var bekymrad. Nu - som då - tror jag på att mänskligheten är på vandring och utveckling och i vissa, speciella, historiska skeden, har socialism spelat en viktig roll i den "vandringen". Men ganska omedelbart ställt sig som en broms. Jag kan idag inte se någon skillnad mellan socialism och fascism.
Jag hörde hyggligt utbildade och intelligenta personer presentera dravel i sin politiska argumentation, vilket starkt bidrog till att jag lämnade "vänstern" och i en period återgick till mitt sociala och politiska ursprung i S. Senare "högerut" och är nu aktiv i KD.
Mina grundläggande värderingar är egentligen desamma, men jag kallar mig nu - om någon propsar på ett svar - liberalkonservativ. Vi måste ha både köl och vind i seglen, som det uttryckts av en annan liberalkonservativ. I dag är den bildade borgaren - medelklassen som socialt skikt - nästan utraderad av skattesystemet och oklara jämlikhetssträvanden. (Alla kan göra allt).
Jag tror att sektvänstern främst var/är ett uttryck för denna deklassering och det är ingen hemlighet att extremvänstern hade borgerligt ursprung. Auktoriteter byts mot andra, auktoritetsbehovet är kvar. Mao ersätter borgarpappa.
Du har nog rätt i att om krisen hade varit djup i slutet av 60-talet/början 70-talet, hade vänstern gått längre än vad den gjorde i sin - just det - antimarxism (Marx var utvecklingsoptimist! ) .
Att kasta bomber var och är politisk narcissism. Men jag vet att det fanns dem som var beredda att göra det. Inte för att driva något vidare utan för att finna utlösning i egna psykbryt.
Permalänk | Anmäl
Greger Morin, 2011-07-25, 18:22
#2 Bo
Jasså ni till höger har fattat det? Inte den högern som ingår i sjuklövern då i vart fall. Den har inte fattat något vad det gäller invandring och folks motstånd.
#3 Det stämmer att sossarna har gått långt åt vänster och marxismen jämfört med för 40 år sedan. Min gamla mamma 80 år röstar numera med på KD fast hon var som andra arbetare sosse förut. Sossarna har verkligen tappat sin känsla.
Permalänk | Anmäl
Maria Nilsson, 2011-07-25, 18:42
Ett av kommunismens och socialismens uttryckliga mål har varit att utrota familjen, kyrkan och frivilliga institutioner, eftersom de är konkurrenter till staten. Utan tvivel har de lyckats. Varsågoda, här är resultatet av draksådden.
Problemet är att man kan inte "återinföra" frivilliga sociala institutioner, de växer fram under årtionden och generationer. Riktningen för det västerländska samhället är nedåt, och ingenting förutom en radial tillbakarullning av statens våldföring på samhället som skett de senaste 50 åren kommer förändra något.
För övrigt så kommer ekonomin garanterat bli värre, med allt vad det innebär.
Permalänk | Anmäl
Hans Palmstierna, 2011-07-25, 18:50
tyvärr är det så att idag så är skolorna är en miljö där det läggs en grund för rasim. SDs skyhöga siffror i skolvalen tyder på det. Jag tror att det kan vara så att det är rörigt på skolorna och det skapar otrygghet. elever är rädda och ur detta föds rasism och hat. Med risk för att bli cencsurerad citerar jag min tolvåriga brorsson "man får passa sig för de tuffa stora invandrar killarna". Så ska det inte vara!
Permalänk | Anmäl
holt cecilia, 2011-07-25, 19:15
En klok, sansad och ärlig artikel. Tack!
Permalänk | Anmäl
birgitta ellis, 2011-07-25, 19:23
Invandringspolitiken har medfört stora konsekvenser som vi dagligen får erfara, getton, arbetslöshet, bidragsberoende, kriminalitet, rasism, hat, konflikter, våld och terror. Vi har fått islamistiska, vänsterextrema och högerextrema grupperingar som använder våld och terror i våra Skandinaviska samhällen.
Nu har även Merkel, Zarkosy och Cameron deklarerat mångkulturens död och katastrofala misslyckande, när skall vår regering dra samma slutsats och börja vidtaga åtgärder för att avveckla mångkulturen även i vårt land för att vända den negativa utvecklingen?
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2011-07-25, 20:08
#2 Bo T, hur menar du, om vänstern, som inte suttit vid makten de senaste åren, ändrar SIN politik kommer inte fler högerextremistiska terrorister utföra fler dåd? Vad mer ska vänstern ändra på för att slippa terrordåd, låter som ett förtäckt hot. Och hur definerar du folks vilja? Att det stora flertalet ska göra som det beväpnade och hotande få kräver?
Permalänk | Anmäl
Micke Andersson, 2011-07-25, 20:19
Handlar det inte mycket om egen osäkerhet och en vilja att förändra ?
Man söker sig till en grupp som ser samma yttre hot.
Sedan avgör gruppdynamiken hur den kommer att agera.
Vänstern har ju alltid romantiserat kring revolution och ett utåtriktat beteende är kanske inte är så konstigt då.
Ganska snarlikt med fascismen som har en våldsromantik och i mångt och mycket samma rekryteringsbas som vänstern om än mindre intellektuell.
Permalänk | Anmäl
Mats F Eriksson, 2011-07-25, 20:21
Det var en oväntad och intressant artikel. Det går säkert att finna massor av punkter att anmärka på och analysera, men ändå, artikeln var oväntad och nödvändig!
Det är väl så att Sveriges vänster sedan 70-talet och fram till idag (stenkastarvänstern) egentligen varit mera intresserade av att ta parti för folk som bedriver någon slags kamp mot USA eller Israel någon stans i världen, än att bekymra sig för hur den verkliga under- och arbetarklassen har det här hemma? Vänstern verkar inte bry sig särskilt mycket om "Jimmy Svensson", vars föräldrar har för låg inkomst för att kunna söka sig till etniskt svenska enklaver, blir förnedrad och misshandlad av rasistiska skäl. Inte heller tycks det bekymra dem om att hans syster, som allmänt kallas "svennehoran" i förorten där de bor, utsätts för trakasserier eller tom våldtas eftersom hon bara är en svensk slampa som man kan öva sig på innan det är dags för äktenskap med en riktigt fin flicka från hemlandet.
Sådana problem och flera andra som beror på liknande orsaker, har vi gott om här hemma i Sverige, men de är väl helt enkelt inte lika Politiskt korrekta eller spännande att ta sig an. Man har sina offer- och förövarfigurer klara för sig och i dem kan ingen svenne ingå.
Kanske är det också så att många inom vänstern helt enkelt har svårt att identifiera sig med människor som inte kommer från en bakgrund med samma kulturella och ekonomiska kapital som de själva, alltså huvudsakligen ganska välmående medelklassakademikerfamiljer.
Permalänk | Anmäl
Lennart Persson, 2011-07-25, 20:23
Tack Maria.
Första vettiga artikeln på Newsmill i anslutning till dådet i Norge.
Intressant reflektion angående de personer i maktposition idag med ungefär samma bakgrund som Maria. Demokrater?
Flera av dessa (Guillou m fl) har ju dessutom föga klädsamt försökt sig på snabba poänger på att gärningsmannen i Norge inte var islamist. Tvärtom skuldbeläggs Fremskritspartiet och SD(!).
Permalänk | Anmäl
KajK, 2011-07-25, 20:24
En droppe förnuft i ett hav av tunnelseende.
Vi i Sverige behöver en mer nyanserad bild som inte alltid är helt vänstervriden.
Mer förnuft i debatten, stort tack för dit bidrag Maria Settergren!
Permalänk | Anmäl
Perry, 2011-07-25, 20:55
Det är lite rörande att se hur paniskt noga det är för många att distansera terroristen Breivik från riksdagspartierna vars politik ligger närmast den föreställningsvärld och vokabular Breivik beskriver och använder i sitt manifest, en text med ord och uttryck som också används flitigt av vissa debattörer här (och gärna samtidigt ser alla noga till att istället skapa kontakten vänster ut)
Givetvis kan och ska inte Frp och SD som partier bära skulden för vad en/några enskilda ultra extrema medlemmar bestämmer sig för att utföra även om gärningsmännen/mannen sökt sig till och är fostrade i den ideologi som ligger dem närmast.
Därför hoppas jag att samma konsekventa förståelse och undvikande av kollektiv skuldbeläggning visas i de fall enskilda gärningsmän utför brott/attentat i namnet av en extremistisk version av en religion.
Permalänk | Anmäl
Micke Andersson, 2011-07-25, 21:56
#16 Cilli, Raggarna var dåtidens näthatare som finns här på Newsmill, de slog ner modsen och sedan på 70-talet jagade de punkare, en del var med i BBS, Vera Oredsssons gamla grupp som Sverigedemokraterna härstammar i rakt nedstigande led ifrån.
Eftersom det inte fanns invandrare på 60-70 talet så hatades det hej villt ändå mot punkarna, läs Bosse Löthéns bok om hur det var att gå i en Stockholms Skola som punkare på den tiden, han blev misshandlad varje dag av hederliga rasrena svenskar i de då rasrena förorterna.
Var är skillnaden då mot nu? förorterna var lika jävliga då som nu, en hel generation 50-talister knarkade och söp ihjäl sig på alldeles eget bevåg ute i Rågsved, finns ju en dokumentär om det, Vi som överlevde Rågsved, det kompisgäng på cirka 1000 personer som satt varje dag utanför tunnelbanan 1967 lever idag bara tre-fyra personer av idag.
Var det invandringens fel? nej för då fanns ju ingen invandring på det sättet.
Det är lika bra att se det med öppna ögon, de som blev raggare då är samma sorts folk som idag sitter här i kommentatorsfälten och öser ut idiotiska åsikter som det inte finns någon verklighetsuppfattning i.
Det har alltid varit på det här sättet, felet är det kapitalistiska systemet, det är orättfärdigt och ett sätt att sätta grupper mot varandra för att de verkliga problemen ska döljas.
Permalänk | Anmäl
Mikael Andersson1, 2011-07-25, 22:09
Chili Palmer har på ett analytiskt och kunnigt sätt beskrivit 68-rörelsen. Tack för det. Den tidens KFMLr ägnade det mesta av sin då för tiden rätt ansenliga energi åt att bekämpa VPK och De förenade FNL-grupperna. Socialdemokratin och fackföreningarna fick sig också en släng av sleven. Men att jämföra den tidens frasmakare och revolutionsromantiker med Behring Breivik blir larvigt.Det fysiska våldet existerade inte och det kriminella inskränkte sig på sin höjd till uppklistrade affischer på teleskåp.
Permalänk | Anmäl
Bosse Johansson, 2011-07-25, 22:27
Bra artikel. Allt för många ägnar sig åt politisk pajkastning eller försöker spela bror duktig, men det är få som analyserar vad som ligger bakom.
Samtidigt verkar det ju som om de värsta terroristerna kommer från högre medelklassmiljöer vilket ju var fallet med Bader-Meinhof och även Norrmannen och då är ju frågan om arbetslöshet och andra faktorer verkligen är avgörande.
Permalänk | Anmäl
Ulf Carlson, 2011-07-25, 22:32
Det är sant att det är tid för utvärdering och rannsakan för många.
Men en analys som framför allt är nödvändig är från Frp sida, men också SD som ligger nära politiskt, om vad det är i deras retorik och partimiljö som lockar och utvecklar en, så vitt vi vet, vanlig ung sökande man med normal uppväxt att finna sin plats där och sedan drivas extremare till att utföra sina vansinnesdåd likt vilken självmordsbombare som helst.
Igen, partierna bär inte skuld för enskildas handlingar men terroristen har destillerat partiprogrammet och drivit det till sin extrem för att nå vad han ansåg resultat fortare eftersom tiden är kort. Det uttrycktes en besvikelse över moderpartiets brist på handlingskraft.
Den inblick man får i galningens huvud genom hans vansinnesmanifest ligger inte långt från en självmordssekt som inbillat sig att jorden ska gå under 2012 och försöker föregå det på egen hand eller en UFO klubb med foliehattar på en kulle. Det som är oroväckande är att hans fraser och rädslor upprepas här, tex om faran med politisk korrekthet som beskrivs vara en marxistisk partilinje men som ju rent faktiskt är vad som skiljer ett civiliserat samhälle från ett pöbelvälde. Och den uppskruvade stämning som uppstår när man gör avkall på att mötas på ett respektfullt och civiliserat sätt slutar i vansinne. Ett vansinne som kan innebära slutet för ens eget barn en dag på ett idylliskt sommarläger som av en idiot ses som inkubator för landsförrädare. Barn går inte alltid den vägen föräldrar gör. Jag är glad att Stoltenberg väljer att möta våld mer större öppenhet, terror med mer demokrati. Det är så vi gör i vår del av världen.
Permalänk | Anmäl
Micke Andersson, 2011-07-25, 23:23
Bra artikel! Skönt att veta att inte alla från den tiden fortfarande bär sina skygglappar!
Permalänk | Anmäl
u_12292, 2011-07-25, 23:24
Intressant och bra artikel, tycker jag. Jag tror att suggestion, härmning och grupptryck påverkar oss mycket mer än vi vanligtvis vill tro, vilket egentligen är ganska obehagligt. Tre klassiska exempel på temat som visar detta är:
Asch Conformity Experiment:
http://www.youtube.com/watch?v=TYIh4MkcfJA&feature=related
Stanford Prison Experiment:
http://www.youtube.com/watch?v=Z0jYx8nwjFQ&feature=related
Stanley Milgram Experiment:
http://www.youtube.com/watch?v=y6GxIuljT3w
Samtidigt kan man ju säga att gärningsmannen i just det här fallet visat prov på en alldeles speciell förmåga att agera tämligen "icke-konformt" (!). Sen är frågan om lydnad svårare, för vi lyder väl nästan alltid någon eller något, och är på motsvarande sätt nästan alltid olydiga mot någon eller något annat. Jag får dessutom intrycket att vederbörande ser sig själv som en "toppfigur", som inte har tänkt sig en underordnad position för egen del, utan snarare att få efterföljare och möjligen bli åtlydd - men jag kan ta miste på det.
Maria Settergren avslutar sin artikel med följande ord:
"Slutligen. Har alla "kamrater" från det heta 70-talets tid, både i och utanför min sekt, verkligen gjort upp med sitt antidemokratiska förflutna? Tror inte det. Många hamnade i högre och lägre chefspositioner eller i media. Är det dessa som idag har en ljum inställning till verklig demokrati och håller på att avveckla densamma."
Det här är riktigt otrevligt att höra från en "insider". Börjar det inte bli dags att öppna Stasi-arkiven snart?
http://www.dn.se/ledare/signerat/oppna-arkiven
Permalänk | Anmäl
John H Nilsson, 2011-07-26, 00:49
En av de bästa artiklarna på Newsmill i den här saken tycker jag.
Jag var till att börja med skeptisk till att använda individer som "opererar isolerade" som slagträ i politisk debatt och politisk praktik. Detta har att göra med mina idéer om hur ondskefullt det var av NSDAP att utnyttja Vom Rahts död för att i rent faktiska termer motivera kristallnatten.
http://en.wikipedia.org/wiki/Kristallnacht#Death_of_Vom_Rath
Men ju mer jag tänkt på detta så är det
1) fel att medikalisera handlingarna hos en sådan här individ som Breivik, det vill säga framhäva det psykiatriska perspektivet som tyngst vägande
2) självklart fel att inte se att "den ensamme galningen" finns i en så kallad kontext.
Vad jag VILL TRYCKA PÅ är att om Sverigedemokraterna vill förtjäna några som helst röster i Sverige så måste ledningen börja verka för att partiet levererar namn till Säpo.
Socialdemokratin gjorde sitt bästa för att hålla rent åt höger ( IB och allt det där ). Okej Sverigedemokraterna, Ni ser Er som någon form av alternativ som skall återupprätta Folkhemmet. Typ sossarna på 50- och 60-talet...
SÅ SE FÖR FAN TILL ATT BÖRJA LEVERERA !!!
Permalänk | Anmäl
Albert, 2011-07-26, 03:57
BoT
Maria Settergrens artikel var ett exempel på självkritik. Hon hoppades nog att poletten skulle trilla ner hos såna som du. Att man lätt fastnar i extrem teoretisering och tappar förmågan till identifiering med resten av världen som individer. Oavsett ideologi.
Hon har rannsakat sig själv men det har upperbarligen inte du.
Du hyllar samma argument som Breivik. Att vårt samhälle är hotat av dom som släpper in andra kulturer.
Det är inte bara fel. Det är också fegt och själviskt.
Istället för att ha självförtroende och tillit till vår kultur som kommer att befria de som hämmas av sin ännu religiösa och skamstyrda tillvaro har du redan gett upp.
Du tror att skamkulturen kommer att segra över oss istället för att lösas upp av kulturellt utbyte och solidaritet.
Du menar att enda sättet att rädda oss är att stänga dörren. Breivik tog din idé ett steg till. Han sköt barnen till dom han menar håller dörren på glänt. Och han kunde göra det i förvissningen om att han utför det som många högernationalister och rasister i hemlighet önskar att någon gör.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-07-26, 08:55
Jag var själv en del av vänstern och fackföreningsrörelsen och aktiv i De förenade FNL-grupperna på 1970-talet och nog var det en hel del bråk med r-arna på den tiden. Men att jämföra den tidens frasradikaler och revolutionsromantiker med det fascistiska högervåldet i Norge, det är att tappa alla proportioner. Det ligger rätt nära till hands att, som Palmer skriver, att det handlar om borgarbarn som efter sin radikala ungdom återvänder till fadershuset. Settergren är inte den första, Klas Ekelund och Göran Skytte är ytterligare exempel på förre detta vänsterister som gjort avbön på grund av sina nuvarande karriärer.
Men än en gång, att jämföra den tidens r:are med dagens terrorhöger i Norge är historielöst och ytligt. Jag tvivlar på att det överhuvudtaget är möjligt att härleda några samband mellan kriminalitet och r-sympatier på 1970-talet. Det ligger betydligt närmare till hands att forska i vad ett nästan tioårigt medlemsskap i Fremskrittspartiet faktiskt kan leda till. Breiviks begreppsvärld och språkbruk är kusligt likt det sett här på Newsmill i många år. Hatet mot det "mångkulturella", "islamiseringen" och vurmandet för "den europeiska kristna civilisationen" är begrepp som har många supportrar inte bara bland rasister och sverigedemokrater utan också långt in i borgerligheten. Och det är illa. Riktigt illa.
Permalänk | Anmäl
Bosse Johansson, 2011-07-26, 09:54
Det behövs mer än ungdomligt oförstånd för att dras till våldsideologier.
Permalänk | Anmäl
Robert Pettersson, 2011-07-26, 11:04
Apropå att dra folk över en kam: det är intressant att artikelförfattaren under 70-talet tillhörde en sekt som var utskrattad av merparten av dåtidens vänster. Det säger nog mer om författaren än om vänstern.
Permalänk | Anmäl
JR Krueger, 2011-07-26, 12:58
Märkligt hur vissa resonerar här.... Nu har det hänt ett vansinnesdåd utfört av en kille som kanske kan anses vara "höger". Att då jämföra "högerns" våld med "vänsterns" är ju bara löjligt! RAF med flera utförde ett antal mord, kidnappningar och sprängattentat. Att antalet döda inte blev större berodde mer på slumpen än oviljan att döda. Brevik är en enskild händelse som jag i alla fall inte vill jämföra med RAF, då de var väldigt organiserade och utförde betydligt fler dåd under längre tid. Vilket våld är det ni menar med "högerns" och jämför med RAF?
Permalänk | Anmäl
Henri Wiberg, 2011-07-26, 13:39
Henri#31
Ja, viss känns det obehagligt när ens egen ideologi dras till sin spets. Men nödvändigt att lära sig något av.
Om alla tänkte hela vägen ut åt respektive politiskt håll skulle vi inte ha några ytterlighetskämpar varken åt höger eller vänster. Inga nyliberaler, inga marxister, inga nationalister.
Bara dårar är riktigt radikala.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-07-26, 15:16
Henri Wiberg, lägg av med överslätandet med "kanske anses vara höger". Breivik är så mycket tokhöger det bara kan bli och nu börjar man dessutom kunna nysta upp samröre med English Defence League där Breivik tydligen var någon sorts av fürer gestalt. Så ensam enskild händelse verkar vara allt mindre sannolikt. Det Fpr (och möjligen SD) behöver göra är att ta ansvar och se över och eventuellt städa i leden och rensa ut alla dessa kriminella terrorister som använder riksdagspartiets organisation och resurser för att nå ut.
Permalänk | Anmäl
Micke Andersson, 2011-07-26, 15:23
#34 Micke Andersson
Visst kan man se honom som "tokhöger". Men med tanke på att även liberaler anses som höger av rätt många på vänsterkanten tycker jag att man nästan kan anse att all människor befinner sig däremellan och därmed är höger... Liberaler är ju i andra änden av skalan mot vad denne Brevik står för men ändå dras de med i hatet mot "högern". Det tycker jag känns lite orättvist.... Snarare håller jag med vissa här om att kommunism/fascism/nazism alla har betydligt fler likheter än skillnader, så att likställa alla som röstar på "ickesocialister" med Brevik är bra fräckt. Jag försvarar inte denne stolles dåd, utan tycker bara att han bör ses för vad han är (en hjärntvättad ensamvarg) och inte jämställa alla borgerliga partier med hans idelogi....
Permalänk | Anmäl
Henri Wiberg, 2011-07-26, 16:03
Henri Wiberg, jag måste ha missat informationen om att han är en ensamvarg, det måste vara nya uppgifter. Men om han blivit hjärntvättad måste det ju varit fler inblandade, några teorier om det, vad har han hjärntvättats av? Han har ju uppenbarligen varit högst aktiv medlem i Frp fram till 2007. Skriver man ett 1500 sidors manifest _på engelska_ baserat på retorik och influenser ur den miljön han vistats i samt knutit kontakter med andra extremist organisationer visar han få tecken på att vara så värst ensam eller tyvärr stollig heller utan högst beräknande. Ingen har mig veterligt försökt knyta honom till något borgerligt parti dock.
Permalänk | Anmäl
Micke Andersson, 2011-07-26, 16:16
Mycket vettigt av Maria Settergren att skriva den här artikeln. Vettigt och klokt. Hon ångrar uppenbarligen sin egen "vansinneskamp" mot det demokratiska och civiliserade samhället.
Man kan inte låta bli att undra om sådana som Breivik skulle finnas om det inte vore för det vänsterextrema 70-talet som var både dominerande i alla media utan också lyckades förändra den nationella identiteten hos oss samtliga. Undertecknad var själv ung på 70-talet och jag minns det fullständiga förtrycket som förekom av alla oliktänkande. Gillade man ABBA och hade gabardinbyxor blev man utfryst.
Hur avskyvärt Breiviks massmord än är så skulle det aldrig ha hänt om inte en flinthård vänster hade skapat konsensuskulturen där alla som avviker får etiketter klistrade i pannan. Följande områden är omöjliga att yttra sig om utifrån andra perspektiv utan att det får konsekevenser: Feminismen och genusvetenskap, klimatfrågan, svenska modellen, fördelningspolitiken, dagis, islam och invandringens storlek. Det finns säkert fler.
Det fanns ju en anledning till att Michael Jarving skrev boken "Sverige - en resa i tystnadens rike".
Permalänk | Anmäl
Maj Grandmo, 2011-07-26, 16:53
Jag måste ha gjort en freudiansk felsägning ovan i mitt inlägg nr 26.
Jag menade alltså att sossarna ju höll rent åt VÄNSTER på 50- och 60-talet mha underrättelsetjänster och så.
Jag menar att då får ju Sverigedemokraterna om dom vill ha nått stöd se till att börja ge Säpo namn ur högern runt deras eget parti...
Permalänk | Anmäl
Albert, 2011-07-26, 17:01
#36 Maj, låter som en hönan eller ägget diskussion för att dribbla över Breivik i knät på motståndaren, kan man då låta bli att undra vad en extrem vänster var reaktion mot... eller uppstod vänsterrörelsen bara ur tom luft och ondska? Det är lätt att externalisera osympatiska drag. Men att antyda att arbetarpartiet har sig själva att skylla för massakern på sin ungdomsrörelse är smaklöst.
Permalänk | Anmäl
Micke Andersson, 2011-07-26, 17:08
En principiellt viktig artikel och starkt gjort att våga erkänna efter att ha kommit till insikt. Visst var man själv mer naiv som ung, men nej, kan ändå inte påstå att jag som tonåring saknade självständig förmåga till kritisk analys.
Anders Breivik har all rätt att få avsky socialdemokrater och han har
all rätt att få avsky muslimsk invandring till Europa. Det ryms inom
ramen för ett demokratiskt samhälle där ingen annan har rätt att tala om vilka åsikter som är rätt och vilka som är fel. Man får tycka vad man vill. Man får rösta på vad man vill. Det är inte där felet ligger.
Åsikter blir oacceptabla först när man av någon anledning får för sig
att ens egna åsikter står över det demokratiska systemet och dess
lagar - där den ultimata manifestationen av det blir acceptansen av
dödande. Väpnad kamp i ett demokratiskt system är alltid fel. Sedan spelar det mindre roll om brottslingarna är kristna extremister som skjuter abortläkare, nazister som skjuter judar, talibaner som skjuter "otrogna", vänsterextremister som skjuter "imperialistiska kapitalistsvin" eller en Anders Breivik som tror att han är härförare i en högerkristen europeisk revolution och därför skjuter norska motsvarigheten till SSU-medlemmar.
Tycka vad man vill om SD, men det är vedervärdigt att som vissa andra har gjort, att sammankoppla personer som arbetar inom ramen för den demokratiska processen med en kalkylerad massmördare. Det är inte åsikternas skillnader eller likheter i sig som är det relevanta här, utan vad man gör med de åsikterna. Anders Breivik har mer gemensamt med vänsterextremister i 70-talets terroristiska Baader Meinhof-liga än vad han har med kritiker av förd invandringspolitik.
Artikeln är viktig men tappar i trovärdighet när artikelförfattaren jämför ett revolutionärt parti som hyllar diktatorer som slaktat tiotals miljoner människor (där hon själv hyllade "proletariaters diktatur"...) med ett parti som ogillar utomeuropeisk invandring i allmänhet och muslimsk invandring i synnerhet. Det finns nazistiska partier att jämföra med - som dessutom tack och lov precis som KFML(r) eller dess efterföljare heller aldrig lyckats nå upp till ens en procent av väljarkåren.
Nej, jag har aldrig sympatiserat med SD.
Permalänk | Anmäl
Peter Andersson 2, 2011-07-26, 20:36
Inlägget var ett av det mest korkade inlägg jag läst på news ill.
Att på ett demagogiskt sätt blanda in KFML(r) med massmördaren, Israelvännen, antikommunisten och islamhataren Breitvik är så dumt att man nästan tappar andan. Efter 32 års intensiv övervakning från Säpo konstaterar svenska statens egen säkerhetstjänstkommission att Kommunistiska Partiet och dess föregångare inte på något sätt gjort något olagligt. Den fanatiska antikommunismen som artikelförfattaren står för delar hon med massmördaren Breitvik.
Permalänk | Anmäl
Erik Anderson, 2011-07-26, 23:15
Det gäller att tidigt få barn och ungdomar anamma sunda värderingar och en sund livssyn så att de blir goda samhällsmedlemmar. Opolitiska organisationer inom folkrörelsen kan spela en positiv roll i det sammanhanget. Scoutrörelsen som jag själv har erfarenhet från är en av många organisationer som kan bidra på ett positivt sätt.
Permalänk | Anmäl
Åke Sandberg, 2011-07-27, 01:07
Det handlar om en revolutionär förändring, där arbetarklassen och folkets massor av egen kraft erövrar den politiska makten, krossar den borgerliga staten och ersätter den med sin egen statsmakt, arbetarstaten, för att med den som verktyg upprätta ett demokratiskt, socialistiskt samhälle.
Ovanstående är hämtat ur KFML(r), numera Kommunistiska Partiets partiprogram (Proletären, deras tidning). Namnet har blivit ledigt igen sedan Vänsterpartiet försökt tvätta bort kommuniststämpeln. I vart fall i namnet. Var och en förstår att ett parti som ska krossa den borgerliga staten dvs vårt demokratiska Sverige, inte har för avsikt att låta demokrati omfattas av andra än de rättrogna. Den sista bisatsen i citatet har ersatt "proletariatets diktatur". Den nya skrivningen döljer att det är ändå det de menar. Vänsterextremism och högerextremism är siamesiska tvillingar. I ett polariserat samhällsklimat (vilket detta parti eftersträvar) får vi se hur Säpo agerar. Jag misstänker att du kan ha rätt, tyvärr, Erik Andersson. Man kommer inte att se lika allvarligt på vänsterextremismen. På ett sommarläger som de nu har där barn är med och "skolas" i "pionjärgrupper", talar er ordförande om "den demokratiske Stalin". I Göteborg finns ett kollektiv, där Mattias Gardell, känd från Ship to Gasa ingår, som tagit namnet Raspen efter Baden Meinhof. Den övriga vänstern har skrattat åt de löjliga r-arna eftersom de inte kan samarbeta med andra än med våldsbenägna extremister. Som f.d. i"insider" inser jag att detta parti har en förfärlig potencial, inte i antalet anhängare, utan i vad de kan åstadkomma i ett polariserat läge. De är exakt lika farliga som de värsta högerextremistiska grupperingarna och kan inspirera "vildhjärnor" som Breitvik, fast på andra kanten.
Under min tid i denna grupp (tidigt 70-tal), fanns en hög koncentration av galenpannor, vilsna själar, förlästa teoretiker, folk med personlighetsstörningar, unga med fader- och modersfrånvaro, folk som behövde en klar och tydlig styrning av idéer och liktänkande kamrater. En del av dem tog sina liv när partiet gick tillbaka i mitten av 70-talet. Andra har gjort karriär på olika håll i samhället.
Den övriga vänstern har ett stort ansvar att visa var de står i frågor som rör demokrati och inställningen till extremistvänstern.
Permalänk | Anmäl
Maria Settergren, 2011-07-27, 06:45
Det handlar om en revolutionär förändring, där arbetarklassen och folkets massor av egen kraft erövrar den politiska makten, krossar den borgerliga staten och ersätter den med sin egen statsmakt, arbetarstaten, för att med den som verktyg upprätta ett demokratiskt, socialistiskt samhälle.
Ovanstående är hämtat ur KFML(r), numera Kommunistiska Partiets partiprogram (Proletären, deras tidning). Namnet har blivit ledigt igen sedan Vänsterpartiet försökt tvätta bort kommuniststämpeln. I vart fall i namnet. Var och en förstår att ett parti som ska krossa den borgerliga staten dvs vårt demokratiska Sverige, inte har för avsikt att låta demokrati omfattas av andra än de rättrogna. Den sista bisatsen i citatet har ersatt "proletariatets diktatur". Den nya skrivningen döljer att det är ändå det de menar. Vänsterextremism och högerextremism är siamesiska tvillingar. I ett polariserat samhällsklimat (vilket detta parti eftersträvar) får vi se hur Säpo agerar. Jag misstänker att du kan ha rätt, tyvärr, Erik Andersson. Man kommer inte att se lika allvarligt på vänsterextremismen. På ett sommarläger som de nu har där barn är med och "skolas" i "pionjärgrupper", talar er ordförande om "den demokratiske Stalin". I Göteborg finns ett kollektiv, där Mattias Gardell, känd från Ship to Gasa ingår, som tagit namnet Raspen efter Baden Meinhof. Den övriga vänstern har skrattat åt de löjliga r-arna eftersom de inte kan samarbeta med andra än med våldsbenägna extremister. Som f.d. i"insider" inser jag att detta parti har en förfärlig potencial, inte i antalet anhängare, utan i vad de kan åstadkomma i ett polariserat läge. De är exakt lika farliga som de värsta högerextremistiska grupperingarna och kan inspirera "vildhjärnor" som Breitvik, fast på andra kanten.
Under min tid i denna grupp (tidigt 70-tal), fanns en hög koncentration av galenpannor, vilsna själar, förlästa teoretiker, folk med personlighetsstörningar, unga med fader- och modersfrånvaro, folk som behövde en klar och tydlig styrning av idéer och liktänkande kamrater. En del av dem tog sina liv när partiet gick tillbaka i mitten av 70-talet. Andra har gjort karriär på olika håll i samhället.
Den övriga vänstern har ett stort ansvar att visa var de står i frågor som rör demokrati och inställningen till extremistvänstern.
Permalänk | Anmäl
Maria Settergren, 2011-07-27, 06:45
Det handlar om en revolutionär förändring, där arbetarklassen och folkets massor av egen kraft erövrar den politiska makten, krossar den borgerliga staten och ersätter den med sin egen statsmakt, arbetarstaten, för att med den som verktyg upprätta ett demokratiskt, socialistiskt samhälle.
Ovanstående är hämtat ur KFML(r), numera Kommunistiska Partiets partiprogram (Proletären, deras tidning). Namnet har blivit ledigt igen sedan Vänsterpartiet försökt tvätta bort kommuniststämpeln. I vart fall i namnet. Var och en förstår att ett parti som ska krossa den borgerliga staten dvs vårt demokratiska Sverige, inte har för avsikt att låta demokrati omfattas av andra än de rättrogna. Den sista bisatsen i citatet har ersatt "proletariatets diktatur". Den nya skrivningen döljer att det är ändå det de menar. Vänsterextremism och högerextremism är siamesiska tvillingar. I ett polariserat samhällsklimat (vilket detta parti eftersträvar) får vi se hur Säpo agerar. Jag misstänker att du kan ha rätt, tyvärr, Erik Andersson. Man kommer inte att se lika allvarligt på vänsterextremismen. På ett sommarläger som de nu har där barn är med och "skolas" i "pionjärgrupper", talar er ordförande om "den demokratiske Stalin". I Göteborg finns ett kollektiv, där Mattias Gardell, känd från Ship to Gasa ingår, som tagit namnet Raspen efter Baden Meinhof. Den övriga vänstern har skrattat åt de löjliga r-arna eftersom de inte kan samarbeta med andra än med våldsbenägna extremister. Som f.d. i"insider" inser jag att detta parti har en förfärlig potencial, inte i antalet anhängare, utan i vad de kan åstadkomma i ett polariserat läge. De är exakt lika farliga som de värsta högerextremistiska grupperingarna och kan inspirera "vildhjärnor" som Breitvik, fast på andra kanten.
Under min tid i denna grupp (tidigt 70-tal), fanns en hög koncentration av galenpannor, vilsna själar, förlästa teoretiker, folk med personlighetsstörningar, unga med fader- och modersfrånvaro, folk som behövde en klar och tydlig styrning av idéer och liktänkande kamrater. En del av dem tog sina liv när partiet gick tillbaka i mitten av 70-talet. Andra har gjort karriär på olika håll i samhället.
Den övriga vänstern har ett stort ansvar att visa var de står i frågor som rör demokrati och inställningen till extremistvänstern.
Permalänk | Anmäl
Maria Settergren, 2011-07-27, 06:45
Jag man förstår ju migrationsproblemens komplexa omfattning, då artikelförfattarna måste producera ett massivt radflöde för att kringå det enda ord som kan lösa problemen, det stavas med femton bokstäver och uttalas ”direktdemokrati”. I Schweiz och Californien gör det inget om politikerna inte talar till folket. Man röstar om det! Mången som inte bryr sig om problematiken, men skor sig på den, skulle förmodligen yla, men det är i så fall först gången vi får höra av dem. Visst har vi många fullblodsrasister men i de flesta fall är den stora rasisten SANNINGEN.
Permalänk | Anmäl
Leif E Ström, 2011-07-27, 13:06
Ja, det var inte min avsikt, att kommentaren skulle bli gånger 3
Permalänk | Anmäl
Maria Settergren, 2011-07-28, 07:23
Lätt att dras in i aktoritära grupper! Ja såsom islamistgrupperingar t ex.
Dessa upphör inte bara för5 att medierna ensidigt nu bara granskar högerextrema grupper. Men strukturerna är ju i grunden de samma!
Eller olika anarkistgrupper t ex!
Man kan inte heller rättfärdiga allt med fattigdom, förtryck och utanförskap. Var och en har ett eget ansvar också. -Såg en film om en palestinsk familj som fick sitt hus ockuperat av israeliska soldater. De valde att stanna. Pappan var hårdnackad i att idka pacifistisk kamp, även med en pistol mot sin tinning. Vilket ledde till att hela familjen överlevde. De minsta barnen en dotter blev traumatisread. -De äldre barnen, en nästan vuxen kvinna och en bror ville hellre slåss, bekämpa soldaterna med våld osv. -Soldaterna fick tills slut omgrupperingsorder och gav sig av, och familjen fick behålla sitt hus.
Permalänk | Anmäl
Inge-mar, 2011-08-07, 20:43
41 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
En hedervärd artikel, tycker jag. Men, kan verkligen familjen skydda mot sådant här? Det finns ju alltid de som trillar mellan stolarna? Som går vilse i sitt eget huvud? Jag tycker att samhället har polariserats enormt de senaste 20 åren. Fast då var ju jag inte med på sjuttiotalet så det kanske var samma då?
Jag var själv "vänster" på 70-talet och i ett anfall av ungdomligt högmod medlem i VPK i ett halvår. Jag var alltså aldrig med i någon egentlig "sekt" (VPK satt ju i riksdagen.)
Men jag såg en del på nära håll och var bekymrad. Nu - som då - tror jag på att mänskligheten är på vandring och utveckling och i vissa, speciella, historiska skeden, har socialism spelat en viktig roll i den "vandringen". Men ganska omedelbart ställt sig som en broms. Jag kan idag inte se någon skillnad mellan socialism och fascism.
Jag hörde hyggligt utbildade och intelligenta personer presentera dravel i sin politiska argumentation, vilket starkt bidrog till att jag lämnade "vänstern" och i en period återgick till mitt sociala och politiska ursprung i S. Senare "högerut" och är nu aktiv i KD.
Mina grundläggande värderingar är egentligen desamma, men jag kallar mig nu - om någon propsar på ett svar - liberalkonservativ. Vi måste ha både köl och vind i seglen, som det uttryckts av en annan liberalkonservativ. I dag är den bildade borgaren - medelklassen som socialt skikt - nästan utraderad av skattesystemet och oklara jämlikhetssträvanden. (Alla kan göra allt).
Jag tror att sektvänstern främst var/är ett uttryck för denna deklassering och det är ingen hemlighet att extremvänstern hade borgerligt ursprung. Auktoriteter byts mot andra, auktoritetsbehovet är kvar. Mao ersätter borgarpappa.
Du har nog rätt i att om krisen hade varit djup i slutet av 60-talet/början 70-talet, hade vänstern gått längre än vad den gjorde i sin - just det - antimarxism (Marx var utvecklingsoptimist! ) .
Att kasta bomber var och är politisk narcissism. Men jag vet att det fanns dem som var beredda att göra det. Inte för att driva något vidare utan för att finna utlösning i egna psykbryt.
#2 Bo
Jasså ni till höger har fattat det? Inte den högern som ingår i sjuklövern då i vart fall. Den har inte fattat något vad det gäller invandring och folks motstånd.
#3 Det stämmer att sossarna har gått långt åt vänster och marxismen jämfört med för 40 år sedan. Min gamla mamma 80 år röstar numera med på KD fast hon var som andra arbetare sosse förut. Sossarna har verkligen tappat sin känsla.
Ett av kommunismens och socialismens uttryckliga mål har varit att utrota familjen, kyrkan och frivilliga institutioner, eftersom de är konkurrenter till staten. Utan tvivel har de lyckats. Varsågoda, här är resultatet av draksådden.
Problemet är att man kan inte "återinföra" frivilliga sociala institutioner, de växer fram under årtionden och generationer. Riktningen för det västerländska samhället är nedåt, och ingenting förutom en radial tillbakarullning av statens våldföring på samhället som skett de senaste 50 åren kommer förändra något.
För övrigt så kommer ekonomin garanterat bli värre, med allt vad det innebär.
tyvärr är det så att idag så är skolorna är en miljö där det läggs en grund för rasim. SDs skyhöga siffror i skolvalen tyder på det. Jag tror att det kan vara så att det är rörigt på skolorna och det skapar otrygghet. elever är rädda och ur detta föds rasism och hat. Med risk för att bli cencsurerad citerar jag min tolvåriga brorsson "man får passa sig för de tuffa stora invandrar killarna". Så ska det inte vara!
En klok, sansad och ärlig artikel. Tack!
Invandringspolitiken har medfört stora konsekvenser som vi dagligen får erfara, getton, arbetslöshet, bidragsberoende, kriminalitet, rasism, hat, konflikter, våld och terror. Vi har fått islamistiska, vänsterextrema och högerextrema grupperingar som använder våld och terror i våra Skandinaviska samhällen.
Nu har även Merkel, Zarkosy och Cameron deklarerat mångkulturens död och katastrofala misslyckande, när skall vår regering dra samma slutsats och börja vidtaga åtgärder för att avveckla mångkulturen även i vårt land för att vända den negativa utvecklingen?
#2 Bo T, hur menar du, om vänstern, som inte suttit vid makten de senaste åren, ändrar SIN politik kommer inte fler högerextremistiska terrorister utföra fler dåd? Vad mer ska vänstern ändra på för att slippa terrordåd, låter som ett förtäckt hot. Och hur definerar du folks vilja? Att det stora flertalet ska göra som det beväpnade och hotande få kräver?
Handlar det inte mycket om egen osäkerhet och en vilja att förändra ?
Man söker sig till en grupp som ser samma yttre hot.
Sedan avgör gruppdynamiken hur den kommer att agera.
Vänstern har ju alltid romantiserat kring revolution och ett utåtriktat beteende är kanske inte är så konstigt då.
Ganska snarlikt med fascismen som har en våldsromantik och i mångt och mycket samma rekryteringsbas som vänstern om än mindre intellektuell.
Det var en oväntad och intressant artikel. Det går säkert att finna massor av punkter att anmärka på och analysera, men ändå, artikeln var oväntad och nödvändig!
Det är väl så att Sveriges vänster sedan 70-talet och fram till idag (stenkastarvänstern) egentligen varit mera intresserade av att ta parti för folk som bedriver någon slags kamp mot USA eller Israel någon stans i världen, än att bekymra sig för hur den verkliga under- och arbetarklassen har det här hemma? Vänstern verkar inte bry sig särskilt mycket om "Jimmy Svensson", vars föräldrar har för låg inkomst för att kunna söka sig till etniskt svenska enklaver, blir förnedrad och misshandlad av rasistiska skäl. Inte heller tycks det bekymra dem om att hans syster, som allmänt kallas "svennehoran" i förorten där de bor, utsätts för trakasserier eller tom våldtas eftersom hon bara är en svensk slampa som man kan öva sig på innan det är dags för äktenskap med en riktigt fin flicka från hemlandet.
Sådana problem och flera andra som beror på liknande orsaker, har vi gott om här hemma i Sverige, men de är väl helt enkelt inte lika Politiskt korrekta eller spännande att ta sig an. Man har sina offer- och förövarfigurer klara för sig och i dem kan ingen svenne ingå.
Kanske är det också så att många inom vänstern helt enkelt har svårt att identifiera sig med människor som inte kommer från en bakgrund med samma kulturella och ekonomiska kapital som de själva, alltså huvudsakligen ganska välmående medelklassakademikerfamiljer.
Tack Maria.
Första vettiga artikeln på Newsmill i anslutning till dådet i Norge.
Intressant reflektion angående de personer i maktposition idag med ungefär samma bakgrund som Maria. Demokrater?
Flera av dessa (Guillou m fl) har ju dessutom föga klädsamt försökt sig på snabba poänger på att gärningsmannen i Norge inte var islamist. Tvärtom skuldbeläggs Fremskritspartiet och SD(!).
En droppe förnuft i ett hav av tunnelseende.
Vi i Sverige behöver en mer nyanserad bild som inte alltid är helt vänstervriden.
Mer förnuft i debatten, stort tack för dit bidrag Maria Settergren!
Det är lite rörande att se hur paniskt noga det är för många att distansera terroristen Breivik från riksdagspartierna vars politik ligger närmast den föreställningsvärld och vokabular Breivik beskriver och använder i sitt manifest, en text med ord och uttryck som också används flitigt av vissa debattörer här (och gärna samtidigt ser alla noga till att istället skapa kontakten vänster ut)
Givetvis kan och ska inte Frp och SD som partier bära skulden för vad en/några enskilda ultra extrema medlemmar bestämmer sig för att utföra även om gärningsmännen/mannen sökt sig till och är fostrade i den ideologi som ligger dem närmast.
Därför hoppas jag att samma konsekventa förståelse och undvikande av kollektiv skuldbeläggning visas i de fall enskilda gärningsmän utför brott/attentat i namnet av en extremistisk version av en religion.
#16 Cilli, Raggarna var dåtidens näthatare som finns här på Newsmill, de slog ner modsen och sedan på 70-talet jagade de punkare, en del var med i BBS, Vera Oredsssons gamla grupp som Sverigedemokraterna härstammar i rakt nedstigande led ifrån.
Eftersom det inte fanns invandrare på 60-70 talet så hatades det hej villt ändå mot punkarna, läs Bosse Löthéns bok om hur det var att gå i en Stockholms Skola som punkare på den tiden, han blev misshandlad varje dag av hederliga rasrena svenskar i de då rasrena förorterna.
Var är skillnaden då mot nu? förorterna var lika jävliga då som nu, en hel generation 50-talister knarkade och söp ihjäl sig på alldeles eget bevåg ute i Rågsved, finns ju en dokumentär om det, Vi som överlevde Rågsved, det kompisgäng på cirka 1000 personer som satt varje dag utanför tunnelbanan 1967 lever idag bara tre-fyra personer av idag.
Var det invandringens fel? nej för då fanns ju ingen invandring på det sättet.
Det är lika bra att se det med öppna ögon, de som blev raggare då är samma sorts folk som idag sitter här i kommentatorsfälten och öser ut idiotiska åsikter som det inte finns någon verklighetsuppfattning i.
Det har alltid varit på det här sättet, felet är det kapitalistiska systemet, det är orättfärdigt och ett sätt att sätta grupper mot varandra för att de verkliga problemen ska döljas.
Chili Palmer har på ett analytiskt och kunnigt sätt beskrivit 68-rörelsen. Tack för det. Den tidens KFMLr ägnade det mesta av sin då för tiden rätt ansenliga energi åt att bekämpa VPK och De förenade FNL-grupperna. Socialdemokratin och fackföreningarna fick sig också en släng av sleven. Men att jämföra den tidens frasmakare och revolutionsromantiker med Behring Breivik blir larvigt.Det fysiska våldet existerade inte och det kriminella inskränkte sig på sin höjd till uppklistrade affischer på teleskåp.
Bra artikel. Allt för många ägnar sig åt politisk pajkastning eller försöker spela bror duktig, men det är få som analyserar vad som ligger bakom.
Samtidigt verkar det ju som om de värsta terroristerna kommer från högre medelklassmiljöer vilket ju var fallet med Bader-Meinhof och även Norrmannen och då är ju frågan om arbetslöshet och andra faktorer verkligen är avgörande.
Det är sant att det är tid för utvärdering och rannsakan för många.
Men en analys som framför allt är nödvändig är från Frp sida, men också SD som ligger nära politiskt, om vad det är i deras retorik och partimiljö som lockar och utvecklar en, så vitt vi vet, vanlig ung sökande man med normal uppväxt att finna sin plats där och sedan drivas extremare till att utföra sina vansinnesdåd likt vilken självmordsbombare som helst.
Igen, partierna bär inte skuld för enskildas handlingar men terroristen har destillerat partiprogrammet och drivit det till sin extrem för att nå vad han ansåg resultat fortare eftersom tiden är kort. Det uttrycktes en besvikelse över moderpartiets brist på handlingskraft.
Den inblick man får i galningens huvud genom hans vansinnesmanifest ligger inte långt från en självmordssekt som inbillat sig att jorden ska gå under 2012 och försöker föregå det på egen hand eller en UFO klubb med foliehattar på en kulle. Det som är oroväckande är att hans fraser och rädslor upprepas här, tex om faran med politisk korrekthet som beskrivs vara en marxistisk partilinje men som ju rent faktiskt är vad som skiljer ett civiliserat samhälle från ett pöbelvälde. Och den uppskruvade stämning som uppstår när man gör avkall på att mötas på ett respektfullt och civiliserat sätt slutar i vansinne. Ett vansinne som kan innebära slutet för ens eget barn en dag på ett idylliskt sommarläger som av en idiot ses som inkubator för landsförrädare. Barn går inte alltid den vägen föräldrar gör. Jag är glad att Stoltenberg väljer att möta våld mer större öppenhet, terror med mer demokrati. Det är så vi gör i vår del av världen.
Bra artikel! Skönt att veta att inte alla från den tiden fortfarande bär sina skygglappar!
Intressant och bra artikel, tycker jag. Jag tror att suggestion, härmning och grupptryck påverkar oss mycket mer än vi vanligtvis vill tro, vilket egentligen är ganska obehagligt. Tre klassiska exempel på temat som visar detta är:
Asch Conformity Experiment:
http://www.youtube.com/watch?v=TYIh4MkcfJA&feature=related
Stanford Prison Experiment:
http://www.youtube.com/watch?v=Z0jYx8nwjFQ&feature=related
Stanley Milgram Experiment:
http://www.youtube.com/watch?v=y6GxIuljT3w
Samtidigt kan man ju säga att gärningsmannen i just det här fallet visat prov på en alldeles speciell förmåga att agera tämligen "icke-konformt" (!). Sen är frågan om lydnad svårare, för vi lyder väl nästan alltid någon eller något, och är på motsvarande sätt nästan alltid olydiga mot någon eller något annat. Jag får dessutom intrycket att vederbörande ser sig själv som en "toppfigur", som inte har tänkt sig en underordnad position för egen del, utan snarare att få efterföljare och möjligen bli åtlydd - men jag kan ta miste på det.
Maria Settergren avslutar sin artikel med följande ord:
"Slutligen. Har alla "kamrater" från det heta 70-talets tid, både i och utanför min sekt, verkligen gjort upp med sitt antidemokratiska förflutna? Tror inte det. Många hamnade i högre och lägre chefspositioner eller i media. Är det dessa som idag har en ljum inställning till verklig demokrati och håller på att avveckla densamma."
Det här är riktigt otrevligt att höra från en "insider". Börjar det inte bli dags att öppna Stasi-arkiven snart?
http://www.dn.se/ledare/signerat/oppna-arkiven
En av de bästa artiklarna på Newsmill i den här saken tycker jag.
Jag var till att börja med skeptisk till att använda individer som "opererar isolerade" som slagträ i politisk debatt och politisk praktik. Detta har att göra med mina idéer om hur ondskefullt det var av NSDAP att utnyttja Vom Rahts död för att i rent faktiska termer motivera kristallnatten.
http://en.wikipedia.org/wiki/Kristallnacht#Death_of_Vom_Rath
Men ju mer jag tänkt på detta så är det
1) fel att medikalisera handlingarna hos en sådan här individ som Breivik, det vill säga framhäva det psykiatriska perspektivet som tyngst vägande
2) självklart fel att inte se att "den ensamme galningen" finns i en så kallad kontext.
Vad jag VILL TRYCKA PÅ är att om Sverigedemokraterna vill förtjäna några som helst röster i Sverige så måste ledningen börja verka för att partiet levererar namn till Säpo.
Socialdemokratin gjorde sitt bästa för att hålla rent åt höger ( IB och allt det där ). Okej Sverigedemokraterna, Ni ser Er som någon form av alternativ som skall återupprätta Folkhemmet. Typ sossarna på 50- och 60-talet...
SÅ SE FÖR FAN TILL ATT BÖRJA LEVERERA !!!
BoT
Maria Settergrens artikel var ett exempel på självkritik. Hon hoppades nog att poletten skulle trilla ner hos såna som du. Att man lätt fastnar i extrem teoretisering och tappar förmågan till identifiering med resten av världen som individer. Oavsett ideologi.
Hon har rannsakat sig själv men det har upperbarligen inte du.
Du hyllar samma argument som Breivik. Att vårt samhälle är hotat av dom som släpper in andra kulturer.
Det är inte bara fel. Det är också fegt och själviskt.
Istället för att ha självförtroende och tillit till vår kultur som kommer att befria de som hämmas av sin ännu religiösa och skamstyrda tillvaro har du redan gett upp.
Du tror att skamkulturen kommer att segra över oss istället för att lösas upp av kulturellt utbyte och solidaritet.
Du menar att enda sättet att rädda oss är att stänga dörren. Breivik tog din idé ett steg till. Han sköt barnen till dom han menar håller dörren på glänt. Och han kunde göra det i förvissningen om att han utför det som många högernationalister och rasister i hemlighet önskar att någon gör.
Jag var själv en del av vänstern och fackföreningsrörelsen och aktiv i De förenade FNL-grupperna på 1970-talet och nog var det en hel del bråk med r-arna på den tiden. Men att jämföra den tidens frasradikaler och revolutionsromantiker med det fascistiska högervåldet i Norge, det är att tappa alla proportioner. Det ligger rätt nära till hands att, som Palmer skriver, att det handlar om borgarbarn som efter sin radikala ungdom återvänder till fadershuset. Settergren är inte den första, Klas Ekelund och Göran Skytte är ytterligare exempel på förre detta vänsterister som gjort avbön på grund av sina nuvarande karriärer.
Men än en gång, att jämföra den tidens r:are med dagens terrorhöger i Norge är historielöst och ytligt. Jag tvivlar på att det överhuvudtaget är möjligt att härleda några samband mellan kriminalitet och r-sympatier på 1970-talet. Det ligger betydligt närmare till hands att forska i vad ett nästan tioårigt medlemsskap i Fremskrittspartiet faktiskt kan leda till. Breiviks begreppsvärld och språkbruk är kusligt likt det sett här på Newsmill i många år. Hatet mot det "mångkulturella", "islamiseringen" och vurmandet för "den europeiska kristna civilisationen" är begrepp som har många supportrar inte bara bland rasister och sverigedemokrater utan också långt in i borgerligheten. Och det är illa. Riktigt illa.
Det behövs mer än ungdomligt oförstånd för att dras till våldsideologier.
Apropå att dra folk över en kam: det är intressant att artikelförfattaren under 70-talet tillhörde en sekt som var utskrattad av merparten av dåtidens vänster. Det säger nog mer om författaren än om vänstern.
Märkligt hur vissa resonerar här.... Nu har det hänt ett vansinnesdåd utfört av en kille som kanske kan anses vara "höger". Att då jämföra "högerns" våld med "vänsterns" är ju bara löjligt! RAF med flera utförde ett antal mord, kidnappningar och sprängattentat. Att antalet döda inte blev större berodde mer på slumpen än oviljan att döda. Brevik är en enskild händelse som jag i alla fall inte vill jämföra med RAF, då de var väldigt organiserade och utförde betydligt fler dåd under längre tid. Vilket våld är det ni menar med "högerns" och jämför med RAF?
Henri#31
Ja, viss känns det obehagligt när ens egen ideologi dras till sin spets. Men nödvändigt att lära sig något av.
Om alla tänkte hela vägen ut åt respektive politiskt håll skulle vi inte ha några ytterlighetskämpar varken åt höger eller vänster. Inga nyliberaler, inga marxister, inga nationalister.
Bara dårar är riktigt radikala.
Henri Wiberg, lägg av med överslätandet med "kanske anses vara höger". Breivik är så mycket tokhöger det bara kan bli och nu börjar man dessutom kunna nysta upp samröre med English Defence League där Breivik tydligen var någon sorts av fürer gestalt. Så ensam enskild händelse verkar vara allt mindre sannolikt. Det Fpr (och möjligen SD) behöver göra är att ta ansvar och se över och eventuellt städa i leden och rensa ut alla dessa kriminella terrorister som använder riksdagspartiets organisation och resurser för att nå ut.
#34 Micke Andersson
Visst kan man se honom som "tokhöger". Men med tanke på att även liberaler anses som höger av rätt många på vänsterkanten tycker jag att man nästan kan anse att all människor befinner sig däremellan och därmed är höger... Liberaler är ju i andra änden av skalan mot vad denne Brevik står för men ändå dras de med i hatet mot "högern". Det tycker jag känns lite orättvist.... Snarare håller jag med vissa här om att kommunism/fascism/nazism alla har betydligt fler likheter än skillnader, så att likställa alla som röstar på "ickesocialister" med Brevik är bra fräckt. Jag försvarar inte denne stolles dåd, utan tycker bara att han bör ses för vad han är (en hjärntvättad ensamvarg) och inte jämställa alla borgerliga partier med hans idelogi....
Henri Wiberg, jag måste ha missat informationen om att han är en ensamvarg, det måste vara nya uppgifter. Men om han blivit hjärntvättad måste det ju varit fler inblandade, några teorier om det, vad har han hjärntvättats av? Han har ju uppenbarligen varit högst aktiv medlem i Frp fram till 2007. Skriver man ett 1500 sidors manifest _på engelska_ baserat på retorik och influenser ur den miljön han vistats i samt knutit kontakter med andra extremist organisationer visar han få tecken på att vara så värst ensam eller tyvärr stollig heller utan högst beräknande. Ingen har mig veterligt försökt knyta honom till något borgerligt parti dock.
Mycket vettigt av Maria Settergren att skriva den här artikeln. Vettigt och klokt. Hon ångrar uppenbarligen sin egen "vansinneskamp" mot det demokratiska och civiliserade samhället.
Man kan inte låta bli att undra om sådana som Breivik skulle finnas om det inte vore för det vänsterextrema 70-talet som var både dominerande i alla media utan också lyckades förändra den nationella identiteten hos oss samtliga. Undertecknad var själv ung på 70-talet och jag minns det fullständiga förtrycket som förekom av alla oliktänkande. Gillade man ABBA och hade gabardinbyxor blev man utfryst.
Hur avskyvärt Breiviks massmord än är så skulle det aldrig ha hänt om inte en flinthård vänster hade skapat konsensuskulturen där alla som avviker får etiketter klistrade i pannan. Följande områden är omöjliga att yttra sig om utifrån andra perspektiv utan att det får konsekevenser: Feminismen och genusvetenskap, klimatfrågan, svenska modellen, fördelningspolitiken, dagis, islam och invandringens storlek. Det finns säkert fler.
Det fanns ju en anledning till att Michael Jarving skrev boken "Sverige - en resa i tystnadens rike".
Jag måste ha gjort en freudiansk felsägning ovan i mitt inlägg nr 26.
Jag menade alltså att sossarna ju höll rent åt VÄNSTER på 50- och 60-talet mha underrättelsetjänster och så.
Jag menar att då får ju Sverigedemokraterna om dom vill ha nått stöd se till att börja ge Säpo namn ur högern runt deras eget parti...
#36 Maj, låter som en hönan eller ägget diskussion för att dribbla över Breivik i knät på motståndaren, kan man då låta bli att undra vad en extrem vänster var reaktion mot... eller uppstod vänsterrörelsen bara ur tom luft och ondska? Det är lätt att externalisera osympatiska drag. Men att antyda att arbetarpartiet har sig själva att skylla för massakern på sin ungdomsrörelse är smaklöst.
En principiellt viktig artikel och starkt gjort att våga erkänna efter att ha kommit till insikt. Visst var man själv mer naiv som ung, men nej, kan ändå inte påstå att jag som tonåring saknade självständig förmåga till kritisk analys.
Anders Breivik har all rätt att få avsky socialdemokrater och han har
all rätt att få avsky muslimsk invandring till Europa. Det ryms inom
ramen för ett demokratiskt samhälle där ingen annan har rätt att tala om vilka åsikter som är rätt och vilka som är fel. Man får tycka vad man vill. Man får rösta på vad man vill. Det är inte där felet ligger.
Åsikter blir oacceptabla först när man av någon anledning får för sig
att ens egna åsikter står över det demokratiska systemet och dess
lagar - där den ultimata manifestationen av det blir acceptansen av
dödande. Väpnad kamp i ett demokratiskt system är alltid fel. Sedan spelar det mindre roll om brottslingarna är kristna extremister som skjuter abortläkare, nazister som skjuter judar, talibaner som skjuter "otrogna", vänsterextremister som skjuter "imperialistiska kapitalistsvin" eller en Anders Breivik som tror att han är härförare i en högerkristen europeisk revolution och därför skjuter norska motsvarigheten till SSU-medlemmar.
Tycka vad man vill om SD, men det är vedervärdigt att som vissa andra har gjort, att sammankoppla personer som arbetar inom ramen för den demokratiska processen med en kalkylerad massmördare. Det är inte åsikternas skillnader eller likheter i sig som är det relevanta här, utan vad man gör med de åsikterna. Anders Breivik har mer gemensamt med vänsterextremister i 70-talets terroristiska Baader Meinhof-liga än vad han har med kritiker av förd invandringspolitik.
Artikeln är viktig men tappar i trovärdighet när artikelförfattaren jämför ett revolutionärt parti som hyllar diktatorer som slaktat tiotals miljoner människor (där hon själv hyllade "proletariaters diktatur"...) med ett parti som ogillar utomeuropeisk invandring i allmänhet och muslimsk invandring i synnerhet. Det finns nazistiska partier att jämföra med - som dessutom tack och lov precis som KFML(r) eller dess efterföljare heller aldrig lyckats nå upp till ens en procent av väljarkåren.
Nej, jag har aldrig sympatiserat med SD.
Inlägget var ett av det mest korkade inlägg jag läst på news ill.
Att på ett demagogiskt sätt blanda in KFML(r) med massmördaren, Israelvännen, antikommunisten och islamhataren Breitvik är så dumt att man nästan tappar andan. Efter 32 års intensiv övervakning från Säpo konstaterar svenska statens egen säkerhetstjänstkommission att Kommunistiska Partiet och dess föregångare inte på något sätt gjort något olagligt. Den fanatiska antikommunismen som artikelförfattaren står för delar hon med massmördaren Breitvik.
Det gäller att tidigt få barn och ungdomar anamma sunda värderingar och en sund livssyn så att de blir goda samhällsmedlemmar. Opolitiska organisationer inom folkrörelsen kan spela en positiv roll i det sammanhanget. Scoutrörelsen som jag själv har erfarenhet från är en av många organisationer som kan bidra på ett positivt sätt.
Det handlar om en revolutionär förändring, där arbetarklassen och folkets massor av egen kraft erövrar den politiska makten, krossar den borgerliga staten och ersätter den med sin egen statsmakt, arbetarstaten, för att med den som verktyg upprätta ett demokratiskt, socialistiskt samhälle.
Ovanstående är hämtat ur KFML(r), numera Kommunistiska Partiets partiprogram (Proletären, deras tidning). Namnet har blivit ledigt igen sedan Vänsterpartiet försökt tvätta bort kommuniststämpeln. I vart fall i namnet. Var och en förstår att ett parti som ska krossa den borgerliga staten dvs vårt demokratiska Sverige, inte har för avsikt att låta demokrati omfattas av andra än de rättrogna. Den sista bisatsen i citatet har ersatt "proletariatets diktatur". Den nya skrivningen döljer att det är ändå det de menar. Vänsterextremism och högerextremism är siamesiska tvillingar. I ett polariserat samhällsklimat (vilket detta parti eftersträvar) får vi se hur Säpo agerar. Jag misstänker att du kan ha rätt, tyvärr, Erik Andersson. Man kommer inte att se lika allvarligt på vänsterextremismen. På ett sommarläger som de nu har där barn är med och "skolas" i "pionjärgrupper", talar er ordförande om "den demokratiske Stalin". I Göteborg finns ett kollektiv, där Mattias Gardell, känd från Ship to Gasa ingår, som tagit namnet Raspen efter Baden Meinhof. Den övriga vänstern har skrattat åt de löjliga r-arna eftersom de inte kan samarbeta med andra än med våldsbenägna extremister. Som f.d. i"insider" inser jag att detta parti har en förfärlig potencial, inte i antalet anhängare, utan i vad de kan åstadkomma i ett polariserat läge. De är exakt lika farliga som de värsta högerextremistiska grupperingarna och kan inspirera "vildhjärnor" som Breitvik, fast på andra kanten.
Under min tid i denna grupp (tidigt 70-tal), fanns en hög koncentration av galenpannor, vilsna själar, förlästa teoretiker, folk med personlighetsstörningar, unga med fader- och modersfrånvaro, folk som behövde en klar och tydlig styrning av idéer och liktänkande kamrater. En del av dem tog sina liv när partiet gick tillbaka i mitten av 70-talet. Andra har gjort karriär på olika håll i samhället.
Den övriga vänstern har ett stort ansvar att visa var de står i frågor som rör demokrati och inställningen till extremistvänstern.
Det handlar om en revolutionär förändring, där arbetarklassen och folkets massor av egen kraft erövrar den politiska makten, krossar den borgerliga staten och ersätter den med sin egen statsmakt, arbetarstaten, för att med den som verktyg upprätta ett demokratiskt, socialistiskt samhälle.
Ovanstående är hämtat ur KFML(r), numera Kommunistiska Partiets partiprogram (Proletären, deras tidning). Namnet har blivit ledigt igen sedan Vänsterpartiet försökt tvätta bort kommuniststämpeln. I vart fall i namnet. Var och en förstår att ett parti som ska krossa den borgerliga staten dvs vårt demokratiska Sverige, inte har för avsikt att låta demokrati omfattas av andra än de rättrogna. Den sista bisatsen i citatet har ersatt "proletariatets diktatur". Den nya skrivningen döljer att det är ändå det de menar. Vänsterextremism och högerextremism är siamesiska tvillingar. I ett polariserat samhällsklimat (vilket detta parti eftersträvar) får vi se hur Säpo agerar. Jag misstänker att du kan ha rätt, tyvärr, Erik Andersson. Man kommer inte att se lika allvarligt på vänsterextremismen. På ett sommarläger som de nu har där barn är med och "skolas" i "pionjärgrupper", talar er ordförande om "den demokratiske Stalin". I Göteborg finns ett kollektiv, där Mattias Gardell, känd från Ship to Gasa ingår, som tagit namnet Raspen efter Baden Meinhof. Den övriga vänstern har skrattat åt de löjliga r-arna eftersom de inte kan samarbeta med andra än med våldsbenägna extremister. Som f.d. i"insider" inser jag att detta parti har en förfärlig potencial, inte i antalet anhängare, utan i vad de kan åstadkomma i ett polariserat läge. De är exakt lika farliga som de värsta högerextremistiska grupperingarna och kan inspirera "vildhjärnor" som Breitvik, fast på andra kanten.
Under min tid i denna grupp (tidigt 70-tal), fanns en hög koncentration av galenpannor, vilsna själar, förlästa teoretiker, folk med personlighetsstörningar, unga med fader- och modersfrånvaro, folk som behövde en klar och tydlig styrning av idéer och liktänkande kamrater. En del av dem tog sina liv när partiet gick tillbaka i mitten av 70-talet. Andra har gjort karriär på olika håll i samhället.
Den övriga vänstern har ett stort ansvar att visa var de står i frågor som rör demokrati och inställningen till extremistvänstern.
Det handlar om en revolutionär förändring, där arbetarklassen och folkets massor av egen kraft erövrar den politiska makten, krossar den borgerliga staten och ersätter den med sin egen statsmakt, arbetarstaten, för att med den som verktyg upprätta ett demokratiskt, socialistiskt samhälle.
Ovanstående är hämtat ur KFML(r), numera Kommunistiska Partiets partiprogram (Proletären, deras tidning). Namnet har blivit ledigt igen sedan Vänsterpartiet försökt tvätta bort kommuniststämpeln. I vart fall i namnet. Var och en förstår att ett parti som ska krossa den borgerliga staten dvs vårt demokratiska Sverige, inte har för avsikt att låta demokrati omfattas av andra än de rättrogna. Den sista bisatsen i citatet har ersatt "proletariatets diktatur". Den nya skrivningen döljer att det är ändå det de menar. Vänsterextremism och högerextremism är siamesiska tvillingar. I ett polariserat samhällsklimat (vilket detta parti eftersträvar) får vi se hur Säpo agerar. Jag misstänker att du kan ha rätt, tyvärr, Erik Andersson. Man kommer inte att se lika allvarligt på vänsterextremismen. På ett sommarläger som de nu har där barn är med och "skolas" i "pionjärgrupper", talar er ordförande om "den demokratiske Stalin". I Göteborg finns ett kollektiv, där Mattias Gardell, känd från Ship to Gasa ingår, som tagit namnet Raspen efter Baden Meinhof. Den övriga vänstern har skrattat åt de löjliga r-arna eftersom de inte kan samarbeta med andra än med våldsbenägna extremister. Som f.d. i"insider" inser jag att detta parti har en förfärlig potencial, inte i antalet anhängare, utan i vad de kan åstadkomma i ett polariserat läge. De är exakt lika farliga som de värsta högerextremistiska grupperingarna och kan inspirera "vildhjärnor" som Breitvik, fast på andra kanten.
Under min tid i denna grupp (tidigt 70-tal), fanns en hög koncentration av galenpannor, vilsna själar, förlästa teoretiker, folk med personlighetsstörningar, unga med fader- och modersfrånvaro, folk som behövde en klar och tydlig styrning av idéer och liktänkande kamrater. En del av dem tog sina liv när partiet gick tillbaka i mitten av 70-talet. Andra har gjort karriär på olika håll i samhället.
Den övriga vänstern har ett stort ansvar att visa var de står i frågor som rör demokrati och inställningen till extremistvänstern.
Jag man förstår ju migrationsproblemens komplexa omfattning, då artikelförfattarna måste producera ett massivt radflöde för att kringå det enda ord som kan lösa problemen, det stavas med femton bokstäver och uttalas ”direktdemokrati”. I Schweiz och Californien gör det inget om politikerna inte talar till folket. Man röstar om det! Mången som inte bryr sig om problematiken, men skor sig på den, skulle förmodligen yla, men det är i så fall först gången vi får höra av dem. Visst har vi många fullblodsrasister men i de flesta fall är den stora rasisten SANNINGEN.
Ja, det var inte min avsikt, att kommentaren skulle bli gånger 3
Lätt att dras in i aktoritära grupper! Ja såsom islamistgrupperingar t ex.
Dessa upphör inte bara för5 att medierna ensidigt nu bara granskar högerextrema grupper. Men strukturerna är ju i grunden de samma!
Eller olika anarkistgrupper t ex!
Man kan inte heller rättfärdiga allt med fattigdom, förtryck och utanförskap. Var och en har ett eget ansvar också. -Såg en film om en palestinsk familj som fick sitt hus ockuperat av israeliska soldater. De valde att stanna. Pappan var hårdnackad i att idka pacifistisk kamp, även med en pistol mot sin tinning. Vilket ledde till att hela familjen överlevde. De minsta barnen en dotter blev traumatisread. -De äldre barnen, en nästan vuxen kvinna och en bror ville hellre slåss, bekämpa soldaterna med våld osv. -Soldaterna fick tills slut omgrupperingsorder och gav sig av, och familjen fick behålla sitt hus.
Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.