Är inte detta ett utmäkt tillfälle för alla att kasta skit på alla andra?
Det är ju så debatten serut just nu.
Permalänk | Anmäl
Robert Pettersson, 2011-07-25, 14:21
Mycket bra artikel och visst är det en hel del barnsliga inlägg här och skyller på den ena än den andre.
Permalänk | Anmäl
Andersx Carlsson, 2011-07-25, 14:23
Men när vänsterntrakasserar och misshandlar motståndare, förvränger och demoniserar så är det legitimt.
Eller hur, Jonathan Lindborg?
Till en börja med är hela vänstern grundad på hat mot människor med "fel" etnicitet som "kapitalister", "borgare", "överklass".
Så vad har ni att skryta med?
Hur skulle det vara att debattera migrationspolitiken istället för att sprida en inavlad självbild om vilka människor som är goda och vilka som är onda?
Ska vi fortsätta med samma migrationspolitik utan att ta hänsyn till den opinion som finns mot den?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-07-25, 14:32
Kan bara hålla med dig Jonathan, bra skrivet!
Den där kristdemokraten verkar fullständigt desperat.....
Permalänk | Anmäl
Alf Norberg, 2011-07-25, 14:48
Jo, vi är skamlösa :( Hur blev vi så här? Enastående artikel.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2011-07-25, 14:55
Bra rytet.
Permalänk | Anmäl
Pieter Kuiper, 2011-07-25, 15:19
@Bo T: Vad sägs om att själv sluta skriva massa skit?
Vad högerextremisterna och SD-anhängare gjort i många decennier är väldokumenterat så vi behöver inte gå in på det nu.
Det är bara enstaka rasister och nazister som ser ett problem med nuvarande migrationspolitik.
Det finns en anledning till att SD bara fick 5% i senaste valet. Om du hävdar att 5% är en majoritet kanske du borde gå om grundskolan...
Kom inte säg att det inte är folk som vågar rösta SD, det är ett påhitt för att ni vill ha offerrollen.
Alla länder har i alla tider varit multikulturella, det är dags att inse det och sluta med ert skitsnack.
Permalänk | Anmäl
Arne Nilsson, 2011-07-25, 15:28
Exakt den här typen av urspårade handlingar sker just i samhällen där vänstern = (hopplösheten) har tagit över. Människor tappar fotfästet och vet inte vad man ska rätta sig efter längre. Reglerna i samhället blir otydligare. Det är nog bara en tidsfråga innan något liknande händer i Sverige.
Självgodheten breder ut sig och mantrat solidaritet betyder ingenting, bara ett tomt ord. Vi har ett exkluderande samhälle som utestänger många människor.
Tyvärr är de etablerade politikerna för rädda att visa civilkurage ang invandringspolitiken och de unga känner hopplöshet inför framtiden och till slut släpper alla spärrar.
Tror faktiskt att om F Reinfeldt den 19/9 -10 hade tagit Jimmie Åkesson i hand och bett honom lägga fram sitt program hade samhället sett annorlunda ut idag. Rädsla och feghet är det farligaste vi har att kämpa emot. SD har alltså inget att göra med detta dåd, tvärtom i så fall.
Permalänk | Anmäl
Marguerithe, 2011-07-25, 15:31
Vänsterpartiet och Norge...? Det väcker minnen.
Försvarade inte dåvarande V (de hette SKP då) inmarschen av nazisterna i Norge?
Detta eftersom V var Stalintrogna -- och Stalinsovjet hade en allians med Nazi-Tyskland.
Permalänk | Anmäl
u_1620, 2011-07-25, 15:42
#7 Nä, det flesta har problem med dagens invandringspolitik. Vissa har bara inte förstått hur allvarligt det är ännu.
Problemet är inte mångkultur i sig, utan primitiva kulturer som blandas med högkulturer.
Permalänk | Anmäl
jon79, 2011-07-25, 16:03
Bo T
Sluta hata så mycket, du är tröttsam.
Permalänk | Anmäl
Anestis Antoniou, 2011-07-25, 16:12
"men det är ändå dags att inse att våldet och antidemokratiska krafter blir ett allt större problem och att kampen mot terrorismen och våldet är viktigare än någonsin."
Alldeles riktigt Jonathan Lindborg och därför är det således enormt viktigt att vi har ett debattklimat där ALLA får göra sina röster hörda, eller hur?
Om du nu tänker efter lite ... vilket samhällssystem har flest människoliv på sitt samvete? Vilka grupperingar i Sverige är det som stör politiska motståndares möten?
Vilka partier är extremt överrepresenterade hos massmedias medarbetare och hur påverkar det den "officiella" bilden av det som sker i Sverige?
Jag tycker också att det är fruktansvärt okänsligt, oförskämt och otäckt att göra politik av en stor tragedi som, vad vi vet nu, utfördes av en ensam galning.
Du har mycket att jobba med även i de egna leden för att stävja denna smutskastning.
Permalänk | Anmäl
leif w-n, 2011-07-25, 16:36
#11 AA
Att påstå Bo T vara hatisk är grundlöst. Bo T vet vad han skriver om och är en av Newsmills kunnigaste debattörer.
Om någon ser saker och sammanhang klart och förmår göra en insiktsfull analys av sammanhangen så är det Bo T.
Permalänk | Anmäl
Ein Stein, 2011-07-25, 16:49
#3 Bo T, 2011-07-25
Migrationspolitiken är beslutad i demokratisk ordning av de riksdagsledamöter röstat fram. Att du inte ens har vett att visa respekt för demokratiskt fattade beslut utan ska gnälla om detta i denna svåra stund när inte bara det demokratiska systemet i Norge utan även i Sverige och andra europeiska länder utmanas av högerextrema terrorister
Permalänk | Anmäl
Olle Montanus, 2011-07-25, 16:59
Ein Stein
Ok, vi säger så.
Permalänk | Anmäl
Anestis Antoniou, 2011-07-25, 17:04
Du har så rätt Bo T, vi som lever i verkligheten vet hur svårt det är i samhället just nu.
Jonathan Lindborg du borde läsa lite lokaltidningar och inte bara statsmedia.
Om du läser lite lokaltidningar så får du reda på betydligt mer och du får fler detaljer som aldrig rapporteras i statsmedia.
Jag följer 20+ lokaltidningar varje dag och har gjort i 10+ år, få har så stor kännedom om läget i landet som jag.
Varje dag är det horribel läsning, man är helt avtrubbad.
Det är så mycket rån och misshandel att det är svårt att tro det är verklighet.
Våra ungdomar mår väldigt dåligt och våra pensionärer ska vi inte prata om, det är väldigt hårt utsatta.
INGENTING GÖRS !
Det bara rapporteras sen försöker man glömma det, tittar åt ett annat håll och väldigt många tittar åt samma håll.
Historiens dom mot dagen politiker och dagens media kommer att bli väldigt hård, de gör ej sitt jobb.
Permalänk | Anmäl
Bertil Bertilsson, 2011-07-25, 17:15
Tänkte just skriva ett inlägg men såg att #3 Bo T har skrivit så jälva bra att övriga kommentarer är överflödiga.
Bra skrivet Bo T!
Permalänk | Anmäl
Leif D, 2011-07-25, 17:20
#16 Bertil Bertilsson, 2011-07-25, 18:15
Vad i allsin dar har din kommentar med denna artikel att göra? Visa respekt för Norges ungdom och deras anhöriga. Sympatiserar du med gärningsmannen kanske? Man kan ju börja undra.
Permalänk | Anmäl
Olle Montanus, 2011-07-25, 17:31
"Till en börja med är hela vänstern grundad på hat mot människor med "fel" etnicitet som "kapitalister", "borgare", "överklass". "
Hahaha flera debattörer berömmer Bo T och någon kallar honom till och med "en av Newsmills kunnigaste debattörer", men ingen verkar observera att han tror klasstillhörighet är en etnicitet.
Etnicitet är vilken folkgrupp du kommer ifrån.
Klass är vilken socioekonomisk position du har i samhället.
Permalänk | Anmäl
Jon Weman, 2011-07-25, 19:14
Det förvånar mig inte att vänstern smiter från sitt ansvar. De har ju
alltid varit våldsfixerade, och än i denna dag kan man se den primitiva
stenkastarvänstern attackera demokratiska partier.
Permalänk | Anmäl
per svensson, 2011-07-25, 19:27
#3 Bo T, allt i ditt inlägg är en lögn. Men den mest skadliga och farliga är den att Sverigedemokraterna representerar folkviljan. Ni representerar 5% av befolkningen. Ni representerar en grupp extremister.
Du har flera gånger kallat Anders Behring Breiviks handlande för självförsvar. Det är detta som är det farliga med er. Ni ser er som gud och fosterlandets enda försvarare och vi andra som förrädare.
Permalänk | Anmäl
u_3826, 2011-07-25, 20:28
Det var en attack på oskyldiga individer varken mer eller mindre. LÄGG NER vänster och höger tramset för en jävla gångs skull...ni är fan som gamar allihop!
Vänster och höger är, var och kommer alltid vara complete BS och oskiljbara. Båda sidor är hycklare, lögnare och idioter.
Permalänk | Anmäl
Liam O´Hanlon, 2011-07-25, 21:01
@#13 Ein Stein:
Haha hoho hihi
Bo Ts inlägg på NM är det stolligaste jag läst sen Sassersson.
Hans inlägg är så pass usla att de inte förtjänar att intellektualiseras.
Bo T avfärdar all argumentation som går emot hans dogmatiska världsuppfattning som propaganda. En människa som konsekvent vägrar lyssna på argument som talar emot hans position, utifrån premissen att alla som inte tycker likadant som honom är offer för hjärntvätt av; 'infoga valfritt högerpopulistiskt hjärnspöke' är meningslös att diskutera med.
Permalänk | Anmäl
Laszlo Zsuffa, 2011-07-25, 21:03
Ale He: Dina inlägg är totalt obegripliga. Försök strukturera det du skriver lite bättre nästa gång.
Hur lyckas du t.e.x med konsttycket att svara inlägg #7 med:
"Kan du berätta socialismens brott mot mänskligheten?? (110 va? ) tänkte inte det...hur kan dessa hävda sig alls utan att dölja sin egna bevåg??"
Makes no effin' sense...
Permalänk | Anmäl
Laszlo Zsuffa, 2011-07-25, 21:30
Lindborg sätter fingret rakt på den springande punkten:
"Alla är vi demokrater och här står vi enade."
Den stora avgrunden går mellan de av oss som är demokrater, och de som tar till våld för att främja sina politiska syften. Minns vi bara detta, så kommer våldet att förlora.
Unga politiker som Lindborg ger mig en strimma hopp om framtiden.
Permalänk | Anmäl
Indicator Maculatus, 2011-07-25, 22:13
The blame game är i full gång, precis som jag varnar för i min artikel här på Newsmill. Debattörer av olika färg skyller Breviks handlingar på sina medningsmotståndares partier. Nationalistiska partier pekas ut av vänstern, som i sin tur pekas ut av den kristna högern som i sin tur pekas ut av ateister osv.
Det är inte utan att man blir lite beklämd. Vad hände med den vuxna människans individuella ansvar för sina handlingar?
Permalänk | Anmäl
Mats Dagerlind, 2011-07-25, 22:31
Jonathan Lindborg
Du skriver
"Naturligtvis känner vänsterpartister likväl andra i arbetarrörelsen stor vrede över händelsen"
Men den Svenska arbetarrörelsen har bara ett politiskt parti och det är Sveriges socialdemokratiska arbetarparti.
Vänsterpartiet är inte en del av arbetarrörelsen. Jag tror att tom Sverigedemokraterna har fler LO anslutna arbetare bland sina väljare än vad V har.
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2011-07-25, 23:13
Jag brukar inte läsa Expressen men just idag (den 25/7) gjorde jag det. Extremt bra arikel av Unni Drougge samt en annan av Bengt Göransson. Den senares handlade om det potentiella sambandet mellan denna massmördares tillblivelse och vårt (jag tror faktiskt även i Norge) förakt för svaghet. F. Reinfeldt ser beklämd ut angående dådet (helt naturligt), men han håller just nu på att skapa ett samhälle som slår nya rekord i just förakt för svaghet för varje månad! Ser han något samband ? Rösta på moderaterna om ni vill ha en massa ynkliga typer som inte står ut med varken sin egen ynklighet eller "samhällets" förakt och försöker kompensera med tramsiga manifest och kostymer - och till sist vidriga handlingar som genast belönas med all uppmärksamhet de törstar efter och stora porträttbilder på alltför många löpsedlar. Men gör helst inte det. Rösta på människosyn. Någon människosyn överhuvudtaget....
Hur många ynkliga töntar som vägrar ta itu med sina egentliga svårigheter, sitter och tillverkar bomber i stugorna nu och frestas att bli ännu mer "historiska"? Hade det varit tillåtet att vara en ynklig tönt kanske det inte skulle vara lika angeläget....
Permalänk | Anmäl
maria stenberg, 2011-07-26, 00:35
Jag tror att vi lägger ner för mycket energi på vad man INTE ska göra och vad man INTE kan göra. Istället för att försöka prata om vad vi KAN göra. Jag tror man hela tiden ska försöka fråga sig själv om man är positiv i debatten. Om man är konstruktiv.
?
Jag mötte en gång en kille på en resa.....han sa till mig...."Don´t go AGAINST anything.....Go FOR something else!
Detta satte djupa spår i mitt sätt att försöka tänka. Även om vi alla är kritiska till saker och livet är fullt av Nej, Stopp, Fel och förbud....o.s.v. så kanske man ska istället för 50% minus och 50% plus....så kanske i alla fall 40% minus och 60% plus...eller nåt i den stilen. Detta t.ex. när man ger sig in i debatt och diskuterar svåra frågor...och kanske i andra sammanhang också.
Don´t go against...go for.... hmmmm....
Det går nog att applicera på ganska mycket, tror jag.
Permalänk | Anmäl
Nisse, 2011-07-26, 03:20
Är det en slump att Olof Palme och Anna Lind, båda (s), och detta dåd drabbat socialdemokratiska partier? Eller finns det något i deras politik som orsakar ursinne hos några stollar? Jag tror det. Det kan vara värt att fundera på för (s).
Permalänk | Anmäl
Thomas Eliasson, 2011-07-26, 08:12
Svar till T.Eliasson: Det är egentligen "stollarna" (ditt uttryck) som ska fundera på det ! Problemet är att de inte gör det ! Hade de gjort det skulle alla dessa mord inte skett. Frågan som var rubrik till den här spalten var om extremhögern kan ha något ansvar i sammanhanget. Man kan ju börja med att undra hur extem högern egentligen måste vara för att skapa ett samhälle där förakt för svaghet styr människornas syn på varandra. Det kanske räcker med vanlig höger....
Det kommer alltid att finnas varelser som inte går att förstå hur mycket man än spekulerar och forskar, som totalt saknar strävan att vara en bra människa. Att se över vapenlagar är en jättebra idé från våra politiker.
Permalänk | Anmäl
maria stenberg, 2011-07-26, 09:27
Ännu har jag inte sett något inlägg där någon skriver: 'Det som hände är helt eller delvis mitt fel.'
Permalänk | Anmäl
Lars-Erik Molin, 2011-07-26, 10:08
Re #33 maria stenberg,
Visst är det stollarna som inte ska mörda. Men nu har de gjort det, och det drabbar det parti som vet mest och bäst. (s) i Norge och Sverige är säkert helt övertygade om att de inte gjort något fel. Det kanske är det som är felet, att man inte lyssnar? Att man ignorerar visa frågor som människor (många? få?) brinner starkt för?
Permalänk | Anmäl
Thomas Eliasson, 2011-07-26, 10:40
Jag måste hålla med #34. Det är dags för lite självrannsakan. Det är beklämmande att se hur maria stenberg (#30,#33) och andra (vi har ju alla SD anhängare som kommenterar för brinnande livet) försöker vinna billiga partipolitiska poäng på tragedin i Norge. Högerextremister, vänsterextremister, militanta djurrättsaktivister, fundamentala Islamister m.m. använder i princip samma retorik och är i grunden elitistiska organisationer eftersom de anser sig alla stå för sanningen och alla som inte tycker på samma sätt skall utrotas, misshandlas, skymfas eller omhändertas på ett eller annat sätt. Vad politiker, debattörer, kommentars-skrivare, ja kort sagt vi alla skall fundera på är om vi tillräckligt tydligt har tagit avstånd från dessa grupper. Har vi sett genom fingrarna med vissa och tagit avstånd från andra. Har vi medvetet eller omedvetet hjälpt till med en att skapa en polarisering genom vårt sätt att argumentera och diskutera. Har vi genom fördomar, enögdhet och ovilja att belysa problem ur flera perspektiv ställt grupper mot varandra och alienerat individer i utkanten av samhället. Har genom detta gött ytterlighetsgrupper och skapat en grogrund för individer som terroristen i Norge och för all del den misslyckade terroristen i Sverige. Jag tror det är dag att tänka till hur vi skall svälta ut dessa extremorganisationer och det kan kanske bara ske genom att alla demokratiska politiska riktningar i samhället ändrar tonläge, slutar vara så pigga på att ställa grupper mot varandra och kanske ibland erkänna att man gjort fel och att man skall försöka göra på ett annat sätt. Bara för att inte misstolkas så är jag inte emot invandring, multikulturella samhällen, sociala trygghetssystem eller något annat som de flesta av oss i Europa tar för självklart idag. Det är uppenbarligen så att Norge terroristen med sina riddar ideer gör någon slags koppling mot de kristna korsfararna men jag tänker inte låta mig skuldbeläggas för att jag är döpt och konfirmerad. Lika lite skall vi skuldbelägga svenska muslimer för att det finns en liten grupp fundamentalistiska islamister. Däremot skall vi kanske delvis skuldbelägga delar av den politiska retorik som förs i medier och av våra politiska partier.
Permalänk | Anmäl
Fundamentus, 2011-07-26, 11:13
Så då lägger vi fakta på bordet än en gång:
1. En norrman har mördat andra norrman.
2. Denne norrman hade nazistiska ideal hämtade i hög grad från internet där partiaktiva inom den nationella nazistiska rörelsen i flera europeiska länder, inklusive (sd) som är dess maskerade parlamentariska gren, skriver massor med hat mot inte minst (s), men också mot andra misshagliga såsom muslimer.
3. Det var (s)-ungdomar som kallblodigt mördades i ett väl uttänkt dåd.
4. Varken islam eller islamism har något som helst med det här dådet att göra.
5: (sd)-nazister och andra fyller nätet med debatt om musimer och islamism trots punkt 4 ovan, och aningslösa mainstreamskribenter hänger på.
6. (5) kryddas med allmänna politiska påhopp bland mediekåta mainstreampolitiker som exempelvis tror att AFA är samma sak som nazister (den tydliga skillnaden är att nazisterna vill ta kål på stora folkgrupper, AFA vill ta kål på nazister...). Resultatet blir att vi relativiserar det som hände på Utöya och skändar offren.
7. (sd):s etablering som riksdagsparti följer samma mönster som NSDAPs etablering i Tyskland i slutet på 20-talet. Det var först när man fick makten man kom på "den slutgiltiga lösningen". Fram till dess var man ett allmänt antisemitiskt parti, med dagens ordval skulle de kanska kunna beskrivas som "invandringskritiskt". Det var inte judehatet som fick folk att rösta på NSDAP.
8. I NSDAPs hårda kärna var oförändrad och våldsförhärligandet var centralt. Inledningsvis i dess historia var det nästan en paramilitär organisation. (sd) på 90-talet var också oerhört våldsorienterat. Samma hårda kärna från 90-talet idag klär sig i mörk kostym och de kallar sig... "invandringskritiska".
9. NSDAP locakde till sig desilluionerade och politiskt passiva tyskar. (sd) lockar exakt samma kategori svenskar. Men det är den hårda kärnan som styr partiet sedan 90-talet.
10. Partiaktiva i (sd) sprider sin våldsideologi i nätets vindlingar och samarbetar med mera våldsamma förgreningar av den nazistiska rörelsen.
Så låt oss få det rätt nu: det finns ingen anledning att diskutera islamism. De som gör det går massmördarens ärenden. Att så skall ske är givetvis i nazisternas intresse.
Därför blir jag förvånad när även en (v)-aktivist fegar ur (själv ligger jag till höger om (v) och menar "att alla är vi demokrater". Nej ,vi är inte alla demokrater. Vi har ett nazistiskt part i Riksdagen vars partiaktiva på nätet har inspirerat till massmord. Och nu börjar vi också se hyllningar av massmördaren från denna grupp.
Vi hedrar bäst offrens minne genom bekämpa detta monster varhelst det dyker upp. (sd) är nazism anpassad för 2000-talets världsbild. Den europeiska sjukan har återkommit och det som hände i Oslo är en tydlig indikator på detta..
Permalänk | Anmäl
u_6048, 2011-07-26, 14:01
Det är pinsamt att försöka vinna politiska poäng med Norge-attentaten som bränsle. Till exempel Aftonbladets kultursida där man ger allianspartierna i Sverige någon slags skuld för att bl a folkpartiet diskuterat frågan om språktester för att bättre integrera invandrare och flyktingar. Man kan tycka vad man vill om förslaget men knappast hävda att det ligger i samma idétradition som ABB. Kristdemokraterna skulle i så fall lika gärna hävda stöd för sin familjepolitik: Breiviks föräldrar, som redan hade barn från tidigare förhållanden skiljde sig när han var ett år, gifte sedan om sig, skiljde sig på nytt osv.
Permalänk | Anmäl
Per Eriksson, 2011-07-28, 08:03
36 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Är inte detta ett utmäkt tillfälle för alla att kasta skit på alla andra?
Det är ju så debatten serut just nu.
Mycket bra artikel och visst är det en hel del barnsliga inlägg här och skyller på den ena än den andre.
Men när vänsterntrakasserar och misshandlar motståndare, förvränger och demoniserar så är det legitimt.
Eller hur, Jonathan Lindborg?
Till en börja med är hela vänstern grundad på hat mot människor med "fel" etnicitet som "kapitalister", "borgare", "överklass".
Så vad har ni att skryta med?
Hur skulle det vara att debattera migrationspolitiken istället för att sprida en inavlad självbild om vilka människor som är goda och vilka som är onda?
Ska vi fortsätta med samma migrationspolitik utan att ta hänsyn till den opinion som finns mot den?
Kan bara hålla med dig Jonathan, bra skrivet!
Den där kristdemokraten verkar fullständigt desperat.....
Jo, vi är skamlösa :( Hur blev vi så här? Enastående artikel.
Bra rytet.
@Bo T: Vad sägs om att själv sluta skriva massa skit?
Vad högerextremisterna och SD-anhängare gjort i många decennier är väldokumenterat så vi behöver inte gå in på det nu.
Det är bara enstaka rasister och nazister som ser ett problem med nuvarande migrationspolitik.
Det finns en anledning till att SD bara fick 5% i senaste valet. Om du hävdar att 5% är en majoritet kanske du borde gå om grundskolan...
Kom inte säg att det inte är folk som vågar rösta SD, det är ett påhitt för att ni vill ha offerrollen.
Alla länder har i alla tider varit multikulturella, det är dags att inse det och sluta med ert skitsnack.
Exakt den här typen av urspårade handlingar sker just i samhällen där vänstern = (hopplösheten) har tagit över. Människor tappar fotfästet och vet inte vad man ska rätta sig efter längre. Reglerna i samhället blir otydligare. Det är nog bara en tidsfråga innan något liknande händer i Sverige.
Självgodheten breder ut sig och mantrat solidaritet betyder ingenting, bara ett tomt ord. Vi har ett exkluderande samhälle som utestänger många människor.
Tyvärr är de etablerade politikerna för rädda att visa civilkurage ang invandringspolitiken och de unga känner hopplöshet inför framtiden och till slut släpper alla spärrar.
Tror faktiskt att om F Reinfeldt den 19/9 -10 hade tagit Jimmie Åkesson i hand och bett honom lägga fram sitt program hade samhället sett annorlunda ut idag. Rädsla och feghet är det farligaste vi har att kämpa emot. SD har alltså inget att göra med detta dåd, tvärtom i så fall.
Vänsterpartiet och Norge...? Det väcker minnen.
Försvarade inte dåvarande V (de hette SKP då) inmarschen av nazisterna i Norge?
Detta eftersom V var Stalintrogna -- och Stalinsovjet hade en allians med Nazi-Tyskland.
#7 Nä, det flesta har problem med dagens invandringspolitik. Vissa har bara inte förstått hur allvarligt det är ännu.
Problemet är inte mångkultur i sig, utan primitiva kulturer som blandas med högkulturer.
Bo T
Sluta hata så mycket, du är tröttsam.
"men det är ändå dags att inse att våldet och antidemokratiska krafter blir ett allt större problem och att kampen mot terrorismen och våldet är viktigare än någonsin."
Alldeles riktigt Jonathan Lindborg och därför är det således enormt viktigt att vi har ett debattklimat där ALLA får göra sina röster hörda, eller hur?
Om du nu tänker efter lite ... vilket samhällssystem har flest människoliv på sitt samvete? Vilka grupperingar i Sverige är det som stör politiska motståndares möten?
Vilka partier är extremt överrepresenterade hos massmedias medarbetare och hur påverkar det den "officiella" bilden av det som sker i Sverige?
Jag tycker också att det är fruktansvärt okänsligt, oförskämt och otäckt att göra politik av en stor tragedi som, vad vi vet nu, utfördes av en ensam galning.
Du har mycket att jobba med även i de egna leden för att stävja denna smutskastning.
#11 AA
Att påstå Bo T vara hatisk är grundlöst. Bo T vet vad han skriver om och är en av Newsmills kunnigaste debattörer.
Om någon ser saker och sammanhang klart och förmår göra en insiktsfull analys av sammanhangen så är det Bo T.
#3 Bo T, 2011-07-25
Migrationspolitiken är beslutad i demokratisk ordning av de riksdagsledamöter röstat fram. Att du inte ens har vett att visa respekt för demokratiskt fattade beslut utan ska gnälla om detta i denna svåra stund när inte bara det demokratiska systemet i Norge utan även i Sverige och andra europeiska länder utmanas av högerextrema terrorister
Ein Stein
Ok, vi säger så.
Du har så rätt Bo T, vi som lever i verkligheten vet hur svårt det är i samhället just nu.
Jonathan Lindborg du borde läsa lite lokaltidningar och inte bara statsmedia.
Om du läser lite lokaltidningar så får du reda på betydligt mer och du får fler detaljer som aldrig rapporteras i statsmedia.
Jag följer 20+ lokaltidningar varje dag och har gjort i 10+ år, få har så stor kännedom om läget i landet som jag.
Varje dag är det horribel läsning, man är helt avtrubbad.
Det är så mycket rån och misshandel att det är svårt att tro det är verklighet.
Våra ungdomar mår väldigt dåligt och våra pensionärer ska vi inte prata om, det är väldigt hårt utsatta.
INGENTING GÖRS !
Det bara rapporteras sen försöker man glömma det, tittar åt ett annat håll och väldigt många tittar åt samma håll.
Historiens dom mot dagen politiker och dagens media kommer att bli väldigt hård, de gör ej sitt jobb.
Tänkte just skriva ett inlägg men såg att #3 Bo T har skrivit så jälva bra att övriga kommentarer är överflödiga.
Bra skrivet Bo T!
#16 Bertil Bertilsson, 2011-07-25, 18:15
Vad i allsin dar har din kommentar med denna artikel att göra? Visa respekt för Norges ungdom och deras anhöriga. Sympatiserar du med gärningsmannen kanske? Man kan ju börja undra.
"Till en börja med är hela vänstern grundad på hat mot människor med "fel" etnicitet som "kapitalister", "borgare", "överklass". "
Hahaha flera debattörer berömmer Bo T och någon kallar honom till och med "en av Newsmills kunnigaste debattörer", men ingen verkar observera att han tror klasstillhörighet är en etnicitet.
Etnicitet är vilken folkgrupp du kommer ifrån.
Klass är vilken socioekonomisk position du har i samhället.
Det förvånar mig inte att vänstern smiter från sitt ansvar. De har ju
alltid varit våldsfixerade, och än i denna dag kan man se den primitiva
stenkastarvänstern attackera demokratiska partier.
#3 Bo T, allt i ditt inlägg är en lögn. Men den mest skadliga och farliga är den att Sverigedemokraterna representerar folkviljan. Ni representerar 5% av befolkningen. Ni representerar en grupp extremister.
Du har flera gånger kallat Anders Behring Breiviks handlande för självförsvar. Det är detta som är det farliga med er. Ni ser er som gud och fosterlandets enda försvarare och vi andra som förrädare.
Det var en attack på oskyldiga individer varken mer eller mindre. LÄGG NER vänster och höger tramset för en jävla gångs skull...ni är fan som gamar allihop!
Vänster och höger är, var och kommer alltid vara complete BS och oskiljbara. Båda sidor är hycklare, lögnare och idioter.
@#13 Ein Stein:
Haha hoho hihi
Bo Ts inlägg på NM är det stolligaste jag läst sen Sassersson.
Hans inlägg är så pass usla att de inte förtjänar att intellektualiseras.
Bo T avfärdar all argumentation som går emot hans dogmatiska världsuppfattning som propaganda. En människa som konsekvent vägrar lyssna på argument som talar emot hans position, utifrån premissen att alla som inte tycker likadant som honom är offer för hjärntvätt av; 'infoga valfritt högerpopulistiskt hjärnspöke' är meningslös att diskutera med.
Ale He: Dina inlägg är totalt obegripliga. Försök strukturera det du skriver lite bättre nästa gång.
Hur lyckas du t.e.x med konsttycket att svara inlägg #7 med:
"Kan du berätta socialismens brott mot mänskligheten?? (110 va? ) tänkte inte det...hur kan dessa hävda sig alls utan att dölja sin egna bevåg??"
Makes no effin' sense...
Lindborg sätter fingret rakt på den springande punkten:
"Alla är vi demokrater och här står vi enade."
Den stora avgrunden går mellan de av oss som är demokrater, och de som tar till våld för att främja sina politiska syften. Minns vi bara detta, så kommer våldet att förlora.
Unga politiker som Lindborg ger mig en strimma hopp om framtiden.
The blame game är i full gång, precis som jag varnar för i min artikel här på Newsmill. Debattörer av olika färg skyller Breviks handlingar på sina medningsmotståndares partier. Nationalistiska partier pekas ut av vänstern, som i sin tur pekas ut av den kristna högern som i sin tur pekas ut av ateister osv.
Det är inte utan att man blir lite beklämd. Vad hände med den vuxna människans individuella ansvar för sina handlingar?
Jonathan Lindborg
Du skriver
"Naturligtvis känner vänsterpartister likväl andra i arbetarrörelsen stor vrede över händelsen"
Men den Svenska arbetarrörelsen har bara ett politiskt parti och det är Sveriges socialdemokratiska arbetarparti.
Vänsterpartiet är inte en del av arbetarrörelsen. Jag tror att tom Sverigedemokraterna har fler LO anslutna arbetare bland sina väljare än vad V har.
Jag brukar inte läsa Expressen men just idag (den 25/7) gjorde jag det. Extremt bra arikel av Unni Drougge samt en annan av Bengt Göransson. Den senares handlade om det potentiella sambandet mellan denna massmördares tillblivelse och vårt (jag tror faktiskt även i Norge) förakt för svaghet. F. Reinfeldt ser beklämd ut angående dådet (helt naturligt), men han håller just nu på att skapa ett samhälle som slår nya rekord i just förakt för svaghet för varje månad! Ser han något samband ? Rösta på moderaterna om ni vill ha en massa ynkliga typer som inte står ut med varken sin egen ynklighet eller "samhällets" förakt och försöker kompensera med tramsiga manifest och kostymer - och till sist vidriga handlingar som genast belönas med all uppmärksamhet de törstar efter och stora porträttbilder på alltför många löpsedlar. Men gör helst inte det. Rösta på människosyn. Någon människosyn överhuvudtaget....
Hur många ynkliga töntar som vägrar ta itu med sina egentliga svårigheter, sitter och tillverkar bomber i stugorna nu och frestas att bli ännu mer "historiska"? Hade det varit tillåtet att vara en ynklig tönt kanske det inte skulle vara lika angeläget....
Jag tror att vi lägger ner för mycket energi på vad man INTE ska göra och vad man INTE kan göra. Istället för att försöka prata om vad vi KAN göra. Jag tror man hela tiden ska försöka fråga sig själv om man är positiv i debatten. Om man är konstruktiv.
?
Jag mötte en gång en kille på en resa.....han sa till mig...."Don´t go AGAINST anything.....Go FOR something else!
Detta satte djupa spår i mitt sätt att försöka tänka. Även om vi alla är kritiska till saker och livet är fullt av Nej, Stopp, Fel och förbud....o.s.v. så kanske man ska istället för 50% minus och 50% plus....så kanske i alla fall 40% minus och 60% plus...eller nåt i den stilen. Detta t.ex. när man ger sig in i debatt och diskuterar svåra frågor...och kanske i andra sammanhang också.
Don´t go against...go for.... hmmmm....
Det går nog att applicera på ganska mycket, tror jag.
Är det en slump att Olof Palme och Anna Lind, båda (s), och detta dåd drabbat socialdemokratiska partier? Eller finns det något i deras politik som orsakar ursinne hos några stollar? Jag tror det. Det kan vara värt att fundera på för (s).
Svar till T.Eliasson: Det är egentligen "stollarna" (ditt uttryck) som ska fundera på det ! Problemet är att de inte gör det ! Hade de gjort det skulle alla dessa mord inte skett. Frågan som var rubrik till den här spalten var om extremhögern kan ha något ansvar i sammanhanget. Man kan ju börja med att undra hur extem högern egentligen måste vara för att skapa ett samhälle där förakt för svaghet styr människornas syn på varandra. Det kanske räcker med vanlig höger....
Det kommer alltid att finnas varelser som inte går att förstå hur mycket man än spekulerar och forskar, som totalt saknar strävan att vara en bra människa. Att se över vapenlagar är en jättebra idé från våra politiker.
Ännu har jag inte sett något inlägg där någon skriver: 'Det som hände är helt eller delvis mitt fel.'
Re #33 maria stenberg,
Visst är det stollarna som inte ska mörda. Men nu har de gjort det, och det drabbar det parti som vet mest och bäst. (s) i Norge och Sverige är säkert helt övertygade om att de inte gjort något fel. Det kanske är det som är felet, att man inte lyssnar? Att man ignorerar visa frågor som människor (många? få?) brinner starkt för?
Jag måste hålla med #34. Det är dags för lite självrannsakan. Det är beklämmande att se hur maria stenberg (#30,#33) och andra (vi har ju alla SD anhängare som kommenterar för brinnande livet) försöker vinna billiga partipolitiska poäng på tragedin i Norge. Högerextremister, vänsterextremister, militanta djurrättsaktivister, fundamentala Islamister m.m. använder i princip samma retorik och är i grunden elitistiska organisationer eftersom de anser sig alla stå för sanningen och alla som inte tycker på samma sätt skall utrotas, misshandlas, skymfas eller omhändertas på ett eller annat sätt. Vad politiker, debattörer, kommentars-skrivare, ja kort sagt vi alla skall fundera på är om vi tillräckligt tydligt har tagit avstånd från dessa grupper. Har vi sett genom fingrarna med vissa och tagit avstånd från andra. Har vi medvetet eller omedvetet hjälpt till med en att skapa en polarisering genom vårt sätt att argumentera och diskutera. Har vi genom fördomar, enögdhet och ovilja att belysa problem ur flera perspektiv ställt grupper mot varandra och alienerat individer i utkanten av samhället. Har genom detta gött ytterlighetsgrupper och skapat en grogrund för individer som terroristen i Norge och för all del den misslyckade terroristen i Sverige. Jag tror det är dag att tänka till hur vi skall svälta ut dessa extremorganisationer och det kan kanske bara ske genom att alla demokratiska politiska riktningar i samhället ändrar tonläge, slutar vara så pigga på att ställa grupper mot varandra och kanske ibland erkänna att man gjort fel och att man skall försöka göra på ett annat sätt. Bara för att inte misstolkas så är jag inte emot invandring, multikulturella samhällen, sociala trygghetssystem eller något annat som de flesta av oss i Europa tar för självklart idag. Det är uppenbarligen så att Norge terroristen med sina riddar ideer gör någon slags koppling mot de kristna korsfararna men jag tänker inte låta mig skuldbeläggas för att jag är döpt och konfirmerad. Lika lite skall vi skuldbelägga svenska muslimer för att det finns en liten grupp fundamentalistiska islamister. Däremot skall vi kanske delvis skuldbelägga delar av den politiska retorik som förs i medier och av våra politiska partier.
Så då lägger vi fakta på bordet än en gång:
1. En norrman har mördat andra norrman.
2. Denne norrman hade nazistiska ideal hämtade i hög grad från internet där partiaktiva inom den nationella nazistiska rörelsen i flera europeiska länder, inklusive (sd) som är dess maskerade parlamentariska gren, skriver massor med hat mot inte minst (s), men också mot andra misshagliga såsom muslimer.
3. Det var (s)-ungdomar som kallblodigt mördades i ett väl uttänkt dåd.
4. Varken islam eller islamism har något som helst med det här dådet att göra.
5: (sd)-nazister och andra fyller nätet med debatt om musimer och islamism trots punkt 4 ovan, och aningslösa mainstreamskribenter hänger på.
6. (5) kryddas med allmänna politiska påhopp bland mediekåta mainstreampolitiker som exempelvis tror att AFA är samma sak som nazister (den tydliga skillnaden är att nazisterna vill ta kål på stora folkgrupper, AFA vill ta kål på nazister...). Resultatet blir att vi relativiserar det som hände på Utöya och skändar offren.
7. (sd):s etablering som riksdagsparti följer samma mönster som NSDAPs etablering i Tyskland i slutet på 20-talet. Det var först när man fick makten man kom på "den slutgiltiga lösningen". Fram till dess var man ett allmänt antisemitiskt parti, med dagens ordval skulle de kanska kunna beskrivas som "invandringskritiskt". Det var inte judehatet som fick folk att rösta på NSDAP.
8. I NSDAPs hårda kärna var oförändrad och våldsförhärligandet var centralt. Inledningsvis i dess historia var det nästan en paramilitär organisation. (sd) på 90-talet var också oerhört våldsorienterat. Samma hårda kärna från 90-talet idag klär sig i mörk kostym och de kallar sig... "invandringskritiska".
9. NSDAP locakde till sig desilluionerade och politiskt passiva tyskar. (sd) lockar exakt samma kategori svenskar. Men det är den hårda kärnan som styr partiet sedan 90-talet.
10. Partiaktiva i (sd) sprider sin våldsideologi i nätets vindlingar och samarbetar med mera våldsamma förgreningar av den nazistiska rörelsen.
Så låt oss få det rätt nu: det finns ingen anledning att diskutera islamism. De som gör det går massmördarens ärenden. Att så skall ske är givetvis i nazisternas intresse.
Därför blir jag förvånad när även en (v)-aktivist fegar ur (själv ligger jag till höger om (v) och menar "att alla är vi demokrater". Nej ,vi är inte alla demokrater. Vi har ett nazistiskt part i Riksdagen vars partiaktiva på nätet har inspirerat till massmord. Och nu börjar vi också se hyllningar av massmördaren från denna grupp.
Vi hedrar bäst offrens minne genom bekämpa detta monster varhelst det dyker upp. (sd) är nazism anpassad för 2000-talets världsbild. Den europeiska sjukan har återkommit och det som hände i Oslo är en tydlig indikator på detta..
Det är pinsamt att försöka vinna politiska poäng med Norge-attentaten som bränsle. Till exempel Aftonbladets kultursida där man ger allianspartierna i Sverige någon slags skuld för att bl a folkpartiet diskuterat frågan om språktester för att bättre integrera invandrare och flyktingar. Man kan tycka vad man vill om förslaget men knappast hävda att det ligger i samma idétradition som ABB. Kristdemokraterna skulle i så fall lika gärna hävda stöd för sin familjepolitik: Breiviks föräldrar, som redan hade barn från tidigare förhållanden skiljde sig när han var ett år, gifte sedan om sig, skiljde sig på nytt osv.