Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Mobbning

Under vårvintern har mobbning diskuterats alltmer. Växer problemet och vad ska man göra åt det? Läs (20) Skriv

Incidentberedskapen

Sverige saknade incidentberedskap när ryska flygplan övade mot svenska mål under påskhelgen. Läs (8) Skriv

Politik och PR

Aftonbladet har i en serie reportage granskat relationen mellan pr och politik. Är kritiken befogad? Läs (1) Skriv

Attackerna i Norge

Foto: Blue Publishing
om Attackerna i Norge

På Balkan anställde polis- och försvarsmakt män som Behring Breivik

Hade Norge varit ett land i krig så hade massakern på 85 unga norska SSU:are klassats som krigsbrott. Jag var vittne till en massaker där som påminner om Utöja. 71 unga människor dödades i en granatattack den 25 maj 1995 i staden Tuzla, nordvästra Bosnien. På Balkan anställde polis- och försvarsmakt sådana som Anders Breivik Breivik. Etniska krig handlar just om att hata "de andra", skriver journalisten och författaren Tonchi Percan.


Om författaren

Tonchi Percan är frilansjournalis och författare. För en rad medier skildrade han krigen på Balkan. Har skrivit en bok om Maria Wetterstrand, Kronprinsessan.

Efter massakern på Utöja faller pusselbitarna på plats. Efter Utöja förstår jag plötsligt vad ondskan är för något. Ondskan är Anders Behring Breivik i en polisuniform. Jag har försökt förstå det ofattbara i 20 år ända sedan krigen på Balkan bröt ut. Av någon anledning är det en norrman som gör klart för mig hur en krigsförbrytare blir till.

Hade Norge varit ett land i krig så hade massakern på 85 unga norska SSU:are klassats som krigsbrott. Den 32-årige Anders Behring Breivik hade åtalas för brott mot mänskligheten. Utöja, en liten ö, en beväpnad Anders Behrling Breivik i polisuniform som avrättar ett barn per minut med två skott för att vara säker att offret hade dött. Inga flyktvägar förutom det kalla vattnet. Ingen polis som kommer till undsättning under en hel timme.

Ångesten står parkerad i mitt vardagsrum framför TV:n som ständigt är på tillsammans med bilderna från ondskans hemvist på 90-talet, Balkan. Jag var vittne till flera massakrer men en påminner mig om Utöja. 71 unga människor dödades i en granatattack den 25 maj 1995 i staden Tuzla, nordvästra Bosnien. Två dagar senare var jag, Lars Adaktusson och fotografen Pertti Pulien för SVT:s räkning hemma hos en familj vars dotter överlevde och var en av de 271 skadade. Dottern som var 17 år fick skador i underlivet och det var oklart om hon skulle överleva. Hon flögs till London för att opereras där. En förkrossad pappa och bror tog emot oss för att berätta om sin förtvivlan. Sedan gick vi till stadens lasarett för att träffa ännu flera förkrossade anhöriga. Det är möten som inte försvinner ur mitt huvud.

På 90-talet betraktades Balkan som ondskans hemvist. Jag åkte dit för att förstå ondska och för att bearbeta den egna ångesten. Det är där på Balkan som mina rötter finns. Folk som begick ofattbara brott såg ut som jag, gick som jag, pratade samma språk som jag.

Det är i mitt andra hemland Sverige som jag kommer att förstå vad ondskan är. Den 21 juli 2011 hade en ung norrman slaktat 85 unga socialdemokrater. Dagen efter klarnar bilden när motivet börjar blir känt. Den misstänkte förövaren kallar sig själv för Tempelriddare, en av många, som kämpar mot islamisering, mot ett mångkulturellt samhälle och mot marxismen. Vidare står det i hans långa dokument som han efterlämnade att attacker ska riktas mot dem som kallas för förrädare. Han menar bland annat att ledande politiker, framstående kulturpersonligheter, redaktionschefer och företagsledare är förrädare. Alla ska de straffas med döden.

"Poängen" med etniska krig - som det på Balkan - är just det som Breivik skriver i sitt testamente. Att göra sig av med de andra, de som inte är del av oss, de som är annorlunda. Polismakten och arméer i Serbien, Bosnien, Kroatien rekryterade sådana som Anders Behring Breivik.

Fängelserna tömdes på kriminella galningar som skulle kriga mot de andra och förrädare. De kriminella fick polis- och militäruniformer. Mannen som blev rik på bankrån i Sverige på 80-talet, Zeljko Arkan Raznjatovic, anlitades av Slobodan Milosevic för att starta krigen i Kroatien och Bosnien genom att iscensätta oprovocerade massakrer och skrämma iväg de andra. För en del massakrer som Arkan genomförde belönades han med att bli utnämnd till överste. Men inte ens översten Arkan, den mest omtalade gangstern och krigsförbrytaren i Europa på 90-talet dödade på ett och samma ställer lika många människor som Anders Behring Breivik.

Det är sådana typer som Anders Behring Breivik som verkställde den etniska rensningen på Balkan. De anlitades för att de var kända för att hata de andra. Zeljko Arkan Raznjatovic var toppen av ett isberg av kriminella i krigen på Balkan som fick bära uniform.

För att få ett liknade tillstånd i Skandinavien som på Balkan på 90-talet krävs det alltså att vi får en statsledning som ogillar de andra. Det är då polis- och försvarsmakten kommer att anställa sådana som Anders Breivik Breivik och ge honom en riktig polisuniform. Utöja kommer då att bli snarare regel än undantag.

Anders Behring Breivik är en galning. Men hans världsbild och värderingar präglas av hatet mot de andra. Och mot de egna som försvarar de andra. Sådant tillstånd rådde på Balkan på 90-talet. Och alla krigsförbrytare var galna förstår jag nu.

Jag fick frågan om att åka till Utöja i lördags. Jag avstod. Jag skulle ha svårt att träffa anhöriga till de barnen som blev avrättade. De barn som trodde på iden om alla människors lika värde. En vacker tanke. Men går det att säga det till en föräldrar som förlorat sitt barn. I stunden när själva livet förlorat sin mening.

Jag stannar hemma i Stockholm i stället för att avsluta läsa en bok som en biografi om en krigsförbrytare. I den boken finner jag hopp och tröst för min Utöjaångest. För det fanns poliser, läkare, journalister, domare som gjorde sitt jobb på Balkan- och därmed riskerade sina liv - när det såg ut som om ondskan hade segrat. Det fanns dem som ställde upp och försvarade de andra. Det är tack vare dem som krigsförbrytare nu ställs inför rätta.

Anders Behring Breivik ger oss dock en smärtsamt påminnelse om att även våra öppna skandinaviska samhällen har sina fiender. Fiender som i sitt hat mot de andra är beredda att avrätta de egna. Och att demokratin måste försvaras utifrån värderingar om alla människors lika värde hur än smärtsamt det är.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/38235

13 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

I Sverige anställer man istället vänsterextremister.
vad är skillnaden?

Permalänk | Anmäl #3 Fredric Nomael, 2011-07-24, 17:33

Det är inte bara Ondskan i form av Anders Behring Breivik i Polisuniform, sätt på honom en SS-uniform så förstår man denna typ av våld och ondska.
Borgarna har försökt sätta likhetstecken mellan Nazism och Kommunism men ingenstans i Sovjethistorien finns denna typ av terror, det fanns heller inte på Kuba. Pol-Pot använde sig inte av sådana medel, ej heller Östskland eller Nord-Korea, eller Kina.
Nej Anders har läst hur man gör i dagens Afganistan, först en Bomb och sedan när polisen är upptagen med sprängningen åker man och skjuter ner massa människor på en annan plats.
När man nu läser skildringar av hur han gick tillväga är det lika vidrigt som när den enskilde SS-vakten vid vilket valfritt koncentrationsläger hanterade sina fångar, samma utstuderade grymhet i båda fallen, det går inte bara förklara bort genom att säga att mannen är sjuk i huvudet, i så fall skulle en miljon SS män varit mentalt störda.
Nej Nazistisk ideologi är på detta sätt, man blir sådan som Anders Behring Breivik om man är nazist..
Man nöjer sig med att göra affären enkel genom att dumförklara Anders Behring Breivik genom att säga, nej han är ju bara störd i stället för att börja rota i vad ideologin verkligen är för något och vad det gör med människor.
Läs Anders Harnings barndomsskildringar av sina nazistiska föräldrar så förstår man vad riktig ondska är för något.

Permalänk | Anmäl #4 Mikael Andersson1, 2011-07-24, 17:35

Vil man göra det enkelt för sig kallar man honom nazist. Sen att han verkade förakta nazismen är ju en annan sak.

Jag tror inte han var varken rasist eller nazist i egentlig mening, men håller med om att det skulle kännas trevligare att kunna stoppa honom i ett sådant fack.

Permalänk | Anmäl #5 Stefan Stjernelund, 2011-07-24, 17:52

#5 Stefan Stjernelund,

"Vil man göra det enkelt för sig kallar man honom nazist. Sen att han verkade förakta nazismen är ju en annan sak."

SD säger sig även de "förakta" nazism och rasism....

Men det är en persons eller grupps åsikter och handlingar som avgör om han/hon/de är nazister, rasister m.m.

Permalänk | Anmäl #6 Torsten Nilsson, 2011-07-24, 18:52

#6 OK, jag kanske inte har stenkoll på vilka åsikter/handlingar som gör en människa till nazist, kan du definiera vad i hans agerande som gör att han kvalificerar sig i det facket?

Menar du även att SD är nazister?

Permalänk | Anmäl #9 Stefan Stjernelund, 2011-07-24, 19:29

#4 Mikael Andersson1

Han kallar sig Tempelriddare och de stred mot saracenerna (muslimerna) i Palestina under korstågen. Orden bildades antagligen i Jerusalem eller möjligen i Frankrike i början på elvahundratalet. Den 13:onde oktober 1307 fängslade Filip den sköne de flesta Tempelriddare i Frankrike. Orden levde vidare på andra platser i Europa. Att detta skulle kallas för Nazism är uteslutet. Det är en religiös företeelse och har med Kristendom att göra även om deras ortodoxi har ifrågasatts.

Så varför komma med påståenden om Nazism, när det är troligare att han är någon sorts religiös morbid svärmare. Hans hat mot regering och socialdemokratiska ungdomar kommer givetvis inte från detta. Om det är så som han säger så var det hela någon sorts reklamkupp för att folk ska läsa hans manifest. En helt vansinnig idé men det ligger ju i linje med motivet för övrig terrorism.

Läs hans manifest och försök förstå i vilken värld han befinner sig innan ni slänger ur er ogrundade påståenden. Nu kommer ni nog ändå inte att förstå eftersom ingen normal människa kan sätta sig in i en psykopats tankevärld. Det som rör sig där är omöjligt att få någon verklig bild av eftersom de aldrig talar sanning om de inte har något speciellt syfte med det. Det är klokare att förutsätta att en psykopat talar osanning än sanning och eftersom de inte har normala känslor kan vi aldrig föreställa oss deras värld. Den instrumentella ondska de representerar är verklig ondska eftersom de är totalt likgiltiga till andra människors lidande. Det har Tonchi Percan helt rätt i. Att sätta sig in i vad psykopati är ger de flesta en ny bild av vad som menas med ondska. Att kalla ett dråp som utförs i affekt ont kan vara tveksamt även om man kan tycka det får onda följder. Det psykopater presterar är däremot riktig ondska. De ångrar sig aldrig och känner aldrig att de har gjort något fel hur fruktansvärd handlingen än är.

Permalänk | Anmäl #10 Kristian Fredriksson, 2011-07-24, 19:35

#7 Jaha så helt plötsligt är det muslimernars fel att en man dödar 83 politiskt aktiva för att förhindra att ytterligare muslimer ska komma hit (så verkar faktiskt fallet vara). Ska vi böja oss för varje terrorists minsta vink?

Man kan tycka vad man vill om Sveriges eller Norges invandringspolitik och även om ingen av dem är särskilt lyckad så är att stänga gränserna den kortsiktiga och enkla lösningen. Den lånsiktiga och bra lösningen är att helt tänka om när det gäller invandringspolitiken men utan att stänga landet för mindre önskade grupper.

Permalänk | Anmäl #11 Simon A, 2011-07-24, 19:38

Även nazisterna hämtade delar av sin symbolbild från tempelriddar orden. SS var uppbyggd kring detta samt de fornordiska idéalen
Och Bo T, det är inte fantasier hur SS arbetade i lägren, det är väl dokumenterat och påstår du motsatsen är du historierevosionist.
Läs boken om Franz Stangl av Gita Sereney så får du se beskrivningar av vissa lägervakter.
Nazismen avskydde socialdemokrater och kommunister av hela sitt hjärta och de gör även detta idag.
Att moderna nazister förnekar att de är nazister är ju logiskt, som någon annan tidigare utryckte det, det är genom deras handlingar som definierar vad de är.
Kent Ekeroth har i mina ögon visat att han är psykopat och empatilös, efter att det blev bevisat att en nordisk man gjort detta dåd har han inte backat från sina tvittertexter och överhuvudtaget inte visat empatiska känslor för offren. Kent Ekeroth har i två år länkat skrivelser av mördaren och använt hans åsikter i sina debattinlägg, att han inte tagit avstånd från dennes mans "fakta" gör att han med omedelbar verkan bör avgå.
Han hade chansen med Jimmy Åkesson igår kväll utanför Norges Ambassad att visa sitt deltagande men ingen från SD var där officiellt, Jimmy Åkesson har gått ut med en ganska lamt uttalande, inget direkt avståndstagande, jag har i kommentarer här i olika artikelupplägg sett mycket empatilösa inlägg, ni tjatar fortfarande om muslimer hit och dit, nu har ni sett vad sånt tjat leder till, någon skrider till handling till slut.
Det är ju ändå bevisat att den grupp ni är så rädda för bara består av 10% av landets befolkning det är inget hot och motståndarna till fundementalismen har vunnit stora framsteg, se bara på gruppen som fixade disco i Rinkeby och de förorterna, befolkningen tjatade ner de religösa, de styr inte områdena lika mycket, talesmännen för fundementalisterna såsom muslimska studenter och de andra har inte varit med i debattprogram på TV på ett och ett halvt år nu, när det kom en del granskande repotage bland annat om moskén i björns trädgård har dessa grupperingar tystats ner i debatten, det är ju 4-5 år sen tokförslag om Sharialagar för muslimer dök upp, det finns ingeting sånt nu.
Och efter att DO slog fast att det är tillåtet med Burka så har landet inte översvämats av burka klädda kvinnor, tvärtom det har till och med minskat, på området jag bor gick det omkring kvinnor i burka, idag är de klädda i jeans och ser väldigt eurupeiskt klädda ut.
Läs på historia om vad som faktiskt hände hur Hitler fick makten och hur lägren sköttes, jag har även varit i Auschwitz, jag har diskuterat med en stolle som påstod att lägret aldrig fanns, tjena var kom alla resväskor med påskrivna adresser från i så fall och vart tog ägarna till dessa skor, glasögon, resväskor vägen?
Det kunde han inte förklara.
Det finns en sådan historielöshet hos högerherrar likt Bo T och samtidigt en sådan empatilös inställning.
Res ut till förorterna och lär känna människorna som bor där i stället för att spy galla över en värld ni aldrig sett i verkligheten.

Permalänk | Anmäl #12 Mikael Andersson1, 2011-07-24, 22:02

Den rubriken tål att funderas kring både vad gäller vår nya svenska armé och rekryteringen dit och vilka risker för framtiden som kan finnas i det. "Hjältar" i Irak och Afghanistan kan man också fundera en stund på, samtidigt som det gäller att besinna att kalibern på galenskapen som den norske mördaren uppvisar ändå är sällsynt.

Permalänk | Anmäl #14 Bertil Jansson, 2011-07-25, 05:33

"Kent Ekeroth har i mina ögon visat att han är psykopat och empatilös..."

Varför demoniserar du människor, #12 Mikael Andersson1?

Är du inte kapabel att bemöta Kent Ekeroth i sak?

Permalänk | Anmäl #15 Bo T, 2011-07-25, 07:13

Mikael Andersson1, jag håller med om att Anders Behring Breivik är precis den typ av människa som SS hyllade och använde för sina massakrer.

Mikael, du tror att massmord av barn och ungdomar inte förekom i Sovjet eller andra hårda diktaturer där politiska motståndare utrotades, föraktade klasser utrotades och folkgrupper tvångsförflyttades har du tyvärr många otrevliga överraskningar framför dig när du börjar läsa på om 1900:talets historia.

Anders Behring Breivik har i sin skrift försäkrat att han vill samhället väl, det gjorde även nazisterna och kommunisterna. Mikael, nöj dig inte med att tro på välmenande ord, se vad dessa människors handlingar har åstadkommit.

Permalänk | Anmäl #17 Magnus Redin, 2011-07-25, 08:24

Men gör sig inte artikelförfattaren själv skyldig till det han kritiserar när han ensidigt lägger skulden på serberna för kriget på balkan? Det var "de andras fel", "de andra är onda". Ungefär så?

Permalänk | Anmäl #18 Martin A, 2011-07-25, 12:17

Att använda en sådan tragisk händelse för att fortsätta sprida sina anti-serbiska åsikter och hörsägen är lågt även för en sån propagandaspridare som Tonchi Percan. Han fortsätter att skuldbelägga en enda sida i en konflikt.

Han skriver att "Anders Behring Breivik ger oss dock en smärtsamt påminnelse om att även våra öppna skandinaviska samhällen har sina fiender." Jag skulle komplettera med att säga att även denna artikel bevisar att det finns folk som fortsätter sprida hat fast en konflikt är över sedan snart 20 år tillbaka.

Artikelförfattaren attackerar här med ord och kan påverka andra. En del av dom kan vara potentiella psykopater. Fundera lite på det. Är detta hets mot folkgrupp egentligen? Kan någon jurist kontrollera?

Permalänk | Anmäl #19 Aleks Sakala, 2011-07-26, 12:02

Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.



annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

annons:
annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Newsmill är en del av TV4-gruppen.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.