Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Högerradikalas ansvar

Armin Musaefendic om Högerradikalas ansvar

En blond person som heter Anders kan också vara terrorist

Låt oss kalla attentaten i Norge för vad de är: högerextrem terrorism. Vem/vilka är det som inspirerar till vansinnet: Högerextrema populister som spyr ut hatfylld,rasistisk propaganda. I Sverige heter de Sverigedemokraterna. Det skriver Armin Musaefendic, statsvetare.


Om författaren

Jag har magisterexamen i statsvetenskap, med inriktning mot säkerhetspolitik.

En hel värld har suttit fastklistrad framför TV apparaterna alltsedan i fredags eftermiddag, suckade och tänkte: nej, inte nu igen. Oskyldiga människoliv har gått till spillo. Dödstalet fortsätter tyvärr att stiga och vi börjar äntligen att få en uppfattning om vidden av denna ondskans skapelse. De första "experterna" började träda fram i TV-rutorna för att ännu en gång spekulera om vad som faktiskt hade inträffat och vilka som står bakom dessa illdåd. Till en början har diskursen i TV:n varit relativt enkel, eller snarare förenklad: Norge är den senaste i raden av länder som utsatts för en brutal terroristattack. Med anledning av Norges militära engagemang i Afghanistan och Libyen utgick dessa "terrorismexperter" och politiker från att dåden i Oslo och på ön Utöya var de muslimska fundamentalisternas fega svar på landets militära deltagande i de ovan nämnda operationerna.

Sedan hände något som för både "terrorismexperter" och politiker tydligen var oväntat: attentatsmannen är den blonde, blåögde, antimuslimske, självdeklarerade nationalisten och kristne fundamentalisten Anders Breivik. Samma värld som redan fördömt de brutala terroristdåden blev fundersam. Allteftersom ytterligare detaljer började komma fram om den unge norske mannen och vilka ideal han står för började diskursen och etiketteringen ändras: terroristattackerna blev till "vansinnesdåd", och terroristen själv helt enkelt en "gärningsman".

Är en gärningsman undantagen från definitionen av en "terrorist" om han är en blond västerlänning och heter Anders? Jag tycker absolut inte det.

Låt oss definiera konceptet "terrorism": användning av våld mot civila mål för att främja ett politiskt syfte. Naturligtvis finns det olika nyanser av denna definition, men samtliga utgår ur denna kärna. Attentaten i Norge är terrorism enligt såväl norsk som svensk lagstiftning, samt internationell rätt.
Så låt oss kalla Anders Breiviks slakt på oskyldiga människor för vad det verkligen är: en högerextrem terrorists kalkylerade massmord på oliktänkande för att främja de politiska syften han står för. Breiviks fiende är mångfalden. Det är också Sverigedemokraternas.

För oss svenskar blir det är ju omöjligt att diskutera tragedin i Norge utan att beröra den politiska tumören som infiltrerat Sveriges riksdag: nämligen, Sverigedemokraterna. Det är just dessa nationalister, opportunister och amatörpolitiker som inspirerar till högerextremistisk terrorism, såsom deras föregångare inspirerat till förintelsen av judar, romer, slaver, homosexuella, rörelsehindrade. Min innerligaste förhoppning är att svenskar, norrmän, danskar och andra som fallit för de parasitiska rasisternas populistiska propaganda vaknar till och inser vad denna ideologi leder till.

Timothy McVeigh kallades för terrorist i USA, när han 1995 utförde sitt dåd mot den amerikanska federala byggnaden i Oklahoma. Det är precis vad Anders Breivik också är: en högerextrem terrorist.
Som slutsats vill jag säga att vi alla bara är människor oavsett var vi kommer från, hur vi ser ut, vilken Gud vi ber till (eller om vi inte ber till någon). Låt detta vara vår läxa från denna tragedi, detta massmord på ungdomen. Norges tragedi är Sveriges tragedi. Norges smärta är min smärta.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/38191

17 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Du glömde attackera högerhänta. Höger som höger, eller hur?

Permalänk | Anmäl #1 u_16548, 2011-07-23, 16:08

Ursäkta mig, men kan inte ni alla med åsikter försöka hålla ställningarna kalla.Jag är inte SD och gillar inte SD men det är inte SD som som har mördar.Punkt

Permalänk | Anmäl #2 klas engström, 2011-07-23, 16:17

Inkonsekvensen är uppenbar. Artikelförfattaren borde skämmas. Jag har inget annat att säga.

Permalänk | Anmäl #3 RJ, 2011-07-23, 16:45

Jag ber er att strunta i denna Armin Musaefendic (lägg märke till hans turkiskt muterade skymf av särpräglade slaviska namn)

Han är enbart ledsen för att han fick fly sitt Bosnien pga att han tillhör turkiska konvertiter som delade dom slaviska folken i två läger. Kristna och muslimer. Nu spyr han galla över alla som ens indirekt påminner om folket som fick honom att fly, nämligen de nationalistiska serberna.

Du borde först och främst studera historian kring kriget i Bosnien och varför Alija Izetbegovic valde att inte skriva på avtalen som skulle inneburit fred för folken i fd Jugoslavien och varför bosniska muslimer ville köra över dom andra två grundlagsstadgade folkslagen och skapa en islamisk stat istället för att beblanda dig med svensk statsvetenskap och något du inte förstår någonting om.

Permalänk | Anmäl #4 u_5541, 2011-07-23, 16:53

"Så låt oss kalla Anders Breiviks slakt på oskyldiga människor för vad det verkligen är: en högerextrem terrorists kalkylerade massmord på oliktänkande för att främja de politiska syften han står för. Breiviks fiende är mångfalden. Det är också Sverigedemokraternas."

Observera orden "oskyldiga människor, slakt, massmord"

Uppenbarligen är detta en direkt koppling till kriget i Bosnien, då ni bosnier förmodligen bara tänker på det hela er vakna tid. Byt ut orden Sverigedemokrater mot Serber och ni får en tydlig bild av vad han vill förmedla. Synd bara att jag genomskådar dig som en öppen bok.

Permalänk | Anmäl #5 u_5541, 2011-07-23, 16:56

Rubriken säger "En blond person som heter Anders kan också vara terrorist"

Ja, det är helt rätt. Han kan heta Kalle, Lotta eller Sophie också.
Dock talar statistiken för att dom INTE heter så.

Statistik använder vi i samhället för att bl.a. förhindra att olyckor som hänt tidigare, händer igen.

Det är tack vare (inte mitt bästa ordval) tidigare flygolyckor, som flyget blir säkrare och säkrare.

De faktorer som orsakar problem brukar elimineras, men det går ju inte att göra med människor.

Rent statistiskt så har terrordåd i modern tid utförts av BETYDLIGT fler människor med namnet Mohammed än Kalle.

Matematiker/statistiker ser såklart ett mönster, men får inte uttala sig. Det kan såklart kränka en stor den av sveriges nuvarande befolkning.

Permalänk | Anmäl #6 Janne Berggren, 2011-07-23, 17:03

Med en välskött invandringspolitik hade aldrig SD hamnat i riksdagen. Ska detta verkligen vara så omöjligt att förstå?

Är det någon slags mental blockering som gör att inte ens en statsvetare kan se kopplingen mellan en diktatorisk invandringspolitik och radikaliseringen på högerkanten?
För den högra handen tycks inte veta vad den vänstra gör.
Är det månde dåligt samvete för att en smått fanatisk och blind invandringspolitik till slut efter 20 år faktiskt lyckats skapa fanatiska blinda högermänniskor?
Intressant nog är flertalet artiklar här på Newsmill som riktar sig mot SD precis lika blinda, enkelpåriga och ytliga som SD själva.
Det verkar saknas egentlig genuin vilja att faktiskt lösa problemen. Har människorna i sverige blivit banala?

Permalänk | Anmäl #7 Erik Adolfsson, 2011-07-23, 17:05

PS:

Jag kan rekommendera följande dokumentärer för dig om du vill veta vad som egentligen hände 1990-1995.

Dogovoreni Rat - http://www.youtube.com/watch?v=ZxtezwCU8Vc

Weight of Chains - http://www.imdb.com/title/tt1789083/
http://www.weightofchains.com/

Permalänk | Anmäl #8 u_5541, 2011-07-23, 17:08

En som heter Bader eller Meinhof, eller Enslin för den delen kan också vara terrorister!

Permalänk | Anmäl #9 Inge-mar, 2011-07-23, 17:16

Skilj på muslimer och islamister gott folk! Man kan vara mot islamism men inte mot muslimer. Men dock kan man liksom det idag ropas att "muslimkritiker" be om ursäkt, göra avbön osv! Varför det? Be om ursäkt för vad. För att de är kritiska mot islamister, kritiska mot islamism. Man kunde dock önska att flera muslimer riktade sin kritik mot islamisterna (som ju faktiskt skändar islam och drar ner muslimer i smutsen)!

Permalänk | Anmäl #10 Inge-mar, 2011-07-23, 17:24

Citat ur artikeln: "En blond person som heter Anders kan också vara terrorist"

Ja, och även denne terrorist behöver inte vara galen bara för att han är vit och kristen utan kan liksom muslimska terrorister samarbeta med utländska underrättelsetjänster via hemliga mer anonyma terrorganisationer eller professionella terrorister. Huruvida dessa organisationer har anknytning till CIA, Israel , Libyen eller annan part bör utredas.

Jag ger Musaefendic rätt i sin artikel med reservationen att SD som parti inte bör kopplas till attentatet. SD har ovillkorligt tagit avstånd från krigen mot muslimerna och det är dessa krig och den islamistiska terrorism som har upparbetats av framför allt med CIA allierade organisationer som har skapat hatet mot islam i västerlandet. Ofta indirekt genom att skapa stora svårhanterade flyktingströmmar med muslimer från krigsdrabbade länder i mellersta östern. Krig som i grunden beror på västerlandets behov av mellersta österns olja.
Jag tycker därför Armin M. bör moderera sin kritk av SD och dess anhängare och i stället placera skulden där den hör hemma, nämligen hos de krigshetsande rika västerlänningar i framför allt USA som har skapat hela problematiken. Som t.ex. Rockefeller och Rotschild i organisationen CFR och deras politiska talesmän, inte minst Zbigniew Brzezinski, amerikansk säkerhetsrådgivare som i mycket var ansvarig för utvecklingen av den islamska terrorismen i sin framgångsrika kamp mot Sovjetunionen.

Permalänk | Anmäl #11 Börje Lundberg, 2011-07-23, 17:42

En möjlig anledning för gärningsmannen att göra det han gjorde ligger i att Norge har legat i framkant för att framkalla ett erkännande av Palestina som egen stat i FN.

Det finns många antidemokrater, högerextremister och sionister som är emot just detta.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/palestina-beslut-i-eu-drojer

Permalänk | Anmäl #13 Backfire, 2011-07-23, 21:57

"Breiviks fiende är mångfalden. Det är också Sverigedemokraternas." senare kallar han oss för tumörer jag fattar inte att NM tar in sånt språkbruk och uppenbara trakasserier. Man får inte kalla muslimer för böld i samhället men det går bra med SD?
Men åter till mångfalden, varför skulle den bekymra oss? Det har alltid funnits mångfald i sverige, att tro att mångfalden kom med muslimerna för 20 år sedan är snarare enfald. Däremot anser Sd att man inte ska vika ner sig för en totalitär religion som inte har sin plats i samhället men det är inte att vara emot just mångfald.

Permalänk | Anmäl #15 Maria Nilsson, 2011-07-24, 00:40

Nej, låt oss kalla en spade för en spade. Detta är nationalistisk terrorism. All höger är inte nationalistisk. Men jag antar att du vill koppla terrorismen till Alliansen, som ju är höger i vänsterns ögon, för att som så många andra föraktliga politiker skaffa billiga poäng..

Permalänk | Anmäl #17 Totte, 2011-07-24, 17:16

”Är en gärningsman undantagen från definitionen av en "terrorist" om han är en blond västerlänning och heter Anders? Jag tycker absolut inte det”

Och det tycker nog ingen annan heller.
Om han eller hon är västerlänning och heter Anders, Andreas (Baader), Gudrun (Ensslin) eller Ulrike (Meinhof ) så gör det inte att an eller hon får frisedel från att definieras som terrorist om man begår terroristhandlingar. Det gjorde det inte på 70-talet och det gör det inte nu heller.
Skribenten borde ha kompletterat sina studier i statskunskap med studier i historia där hans kunskaper förefaller rätt skrala. .

Armin skriver:
”Låt oss definiera konceptet "terrorism": användning av våld mot civila mål för att främja ett politiskt syfte.”

Det finns redan flera definitioner av vad terrorism är så vi behöver ingen ny.
Armins definition är dessutom för snäv. Begreppet ”användning av våld mot civila mål” gör att många handlingar som normalt klassas som terrorism faller utanför som tex sprängningar av polisstationer. Ett regeringshögkvarter torde knappas räknas som ett ”civilt mål” så enligt den definitionen är sprängningen i Oslo inte terrorism. En uppfattning som jag inte tror att så många delar.

Permalänk | Anmäl #18 Lars Johansson, 2011-07-25, 12:45

" Breiviks fiende är mångfalden. Det är också Sverigedemokraternas."

Och detta innebär alltså att SD har någon slags skuld/ansvar för Breiviks terrordåd?
Då ska vi se vad vi får fram om vi fortsätter att resonera enligt guilt by association- modellen..;
AFA´s fiende är SD. Det är också Armin Musaefendics.

Permalänk | Anmäl #20 Magnus Mattsson, 2011-07-28, 09:10


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  9. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  10. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  7. Stora risker med MP:s energipolitik
  8. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  9. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  10. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  4. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  5. Länderna måste undvika protektionism
  6. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  7. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  8. Dagstidningarna märkligt lågmälda om nya klimatfynd
  9. IVA-skandalen
  10. Miljöpartiet är en eko-fascistisk rörelse

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.