Håller med dig till 100 %!
Permalänk | Anmäl
Bo Grahn, 2011-07-22, 22:21
Fick en liknande känsla. Sen klickade vi vidare till BBC, CNN och SkyNews som körde all information som fanns tillgängligt non stop. Potentiellt terror dåd i grannlandet, är liksom inte intresserad av golf då!
Permalänk | Anmäl
Tommy Danielsson, 2011-07-22, 22:21
Intressant text. Letade själv efter direktrapportering och hamnade till slut på BBC World Service. Direktsändning med ett telefonnummer dit ögonvittnen ringde för att berätta det de visste. Programledaren avslutade ett inslag med "tonight we are all Norwegians".
Tidningarnas rapportering på webben var utmärkt liksom att NRK las ut i SVT.
Det ska bli intressant så småningom att höra redaktionerna, i synnerhet SR, nyhetsvärdering när ordinarie tablå inte las om.
Permalänk | Anmäl
Erik Lagersten, 2011-07-22, 22:38
Du är inte ensam jag zappade mellan CNN och resten tillbaka till Svensk tv men inget annat än skräp tv, upprörande när ett grannland till oss drabbats av en allvarlig tragedi men som grädde på mosen så fick jag in lite nyheter men... [suck] allt de hade var ett långt utlägg om USA och hbt personer i armen.
Finns det ingen prioritet har media slutat bry sig Norge är våran granne visst vi har våra historier men vi bryr oss och om de blir attackerade så vill vi veta, betvivlar att den 9:e april innehöll oavbruten golf!
Permalänk | Anmäl
Tor, 2011-07-22, 22:41
Jag håller med dig. Dock är TV nätet utslaget i hela mitt hus sedan i förmiddags så jag kan inte säga något om TV sändnignarna, men jag har lyckats hålla mig ájour genom SVTplay som haft direktsändning av NRKs extrasändningar. Dock blev jag fly förbannad när SVT, mitt i Stoltenbergs presskonferens väljer att avbryta sina sändningar. Jag försöker med NRKs egna hemsida men får till svar "Kun sees i Norge". Blir rasande. Osloattentatet och Utøya-massakern är, i ett Svenskt perspektiv, det mest allvarliga terrordådet sedan 11 september 2001. SVT borde ha full bevakning på detta, på TV likväl på SVTplay. Det kanske är lika bra att strunta i licensavgiften och titta på Sky istället.
Permalänk | Anmäl
Henrik Eriksson, 2011-07-22, 22:51
Danmarks statsminister har uttalat sig och lugnat i dansk TV, var är herr R, han med den allvarsamma medkänande blicken.Ja. det är framför allt Norges kris men han kunde ha gjort ett framträdande utan att lägga några ytterligare motiveringar in
Permalänk | Anmäl
klas engström, 2011-07-22, 22:55
Helt perfekt skrivet, iakttaget och analyserat! Att dessutom Rapport bestod av ett nyhetsankare som ihärdigt frågade en entusiastisk Värmlandsreporter "vad hon ser" och det som beskrivs är avspärrningar och poliser är pinsamt 1. Att sen när SVT vaknar kallar in Norell som som vanligt säger att det sannolikt är Al-Qaida tills norska polisen (som varit mycket korrekt hela eftermiddagen) säger att den gripne är 190 cm, blond med nordiskt utseende börjar sväva om taskiga uppgifter från norska polisen, pinsamt 2. Allt: pinsamt och bedrövligt. Sovjet gick in i Afghanhistan på jul. Tsunamin inträffade en annandag, etc. Pizzabagare och mackpersonal jobbar som vanligt i juli. Var är kvalificerad journalistik? Har följt NRK på paddan via SVTplay sen 1700, utmärkkt journalistik, utmärkt öppenhet från polisen. Hur många gånger ska Sverige "förlora oskulden"? För i h-e, Erik XIV, Karl XII och Gustav III blev mördade, och vi börjar om varje år efter 1986.
Permalänk | Anmäl
Ola Hermanson, 2011-07-22, 22:59
Är det bättre att kabla ut felaktig information snabbt som de amerikanska bolagen mest sannolikt har gjort när det gäller Norge. Själv föredrar jag att Svt sänder när dom faktiskt har något att berätta
Permalänk | Anmäl
Linus R, 2011-07-23, 00:00
Jag kan (tyvärr) inte låta bli.
Rubriken säger "Varför visade SVT golf när Osloattentaten pågick?".
Ja, det undrar jag också. En bomb tar c:a en sekund att explodera. Att SVT inte hann dit under denna sekund är märkligt. Det borde undersökas vidare. Jag som alltid trott att SVT hade medarbetare på plats överallt och alltid.
Den s.k. attacken varade i c:a en sekund. Sen var den över. Att SVT inte hann dit under denna sekund är beklagansvärt.
Än värre är det att dom inte redan stod på plats och filmade när bomben briserade. Vart går våra licenspengar egentligen?
Smäller det i en annan världsdel i morgon, så kommer jag att bli lika förvånad att SVT inte är på plats och sänder briseringen live.
Permalänk | Anmäl
Janne Berggren, 2011-07-23, 03:50
De våga inte visa det pga. att de var övertygade om att det var muslimer som stod bakom. Nu när det gått upp ett liljeholmens att det var en norrman så myser alla vänsterfolk i Sverige. Ohly, Sundström och andra i vänstergerillan är ute på Twitter och visar sina rätta jag.
Jag lider med Norge och dess invånare.
Permalänk | Anmäl
Micael Johnsson, 2011-07-23, 06:28
Men herregud! Sveriges TV låg hela kvällen och åtminstone långt in på natten direktuppkopplad till den norska TVn!
Att vara så förblindad bara för att man vill gnälla borde rendera skamvrån för eftertanke.
Permalänk | Anmäl
Stig Bergman, 2011-07-23, 08:24
Reinfelt och Bildt HAR AVBÖJT ATT VISA SIG FÖR FOLKET I MORGON-TV nu dagen efter attacken. De har betalt för att leda oss. Nu gömmer de sig. PATETISKT.
Permalänk | Anmäl
Anders Brynge, 2011-07-23, 08:31
#13! Du har helt rätt. Mitt första inlägg raderades. Säkert för att jag sa "fy på dig" till artikelförfattaren. Jag såg ingen Golf, men så har jag inte kabelkanaler heller. Det gäller att kunna hantera fjärrkontrollen. Jag såg NRK så långt ögonen nådde igår kväll. PÅ SVT.
Jag är inte mycket för att ge beröm till statligt inrättade institutioner, men den här gången gjorde SVT precis vad man förväntade sig. Att lägga ut NRK live var nog det närmaste verkligheten man kunde komma.
Så den som anmälde mitt första inlägg... FY PÅ DIG! Anmäl bombaren istället!
Permalänk | Anmäl
Janne Berggren, 2011-07-23, 08:46
#14! Du missar en sak. INGEN minister i hela Europa valde att ställa upp i svensk television idag. PATETISKT? Knappast.
Helt plötsligt tänker du.. Varför skulle någon minister i Europa ställa upp i svensk TV? Ja, just det. Jag undrar samma sak.
Permalänk | Anmäl
Janne Berggren, 2011-07-23, 08:50
Hur lång tid tar det?
1 sekund tar det för en bomb att brisera.
10 sekunder tar det att ringa larmnumret.
100 sekunder tar det som mest för att förstå att läget är allvarligare än man först trodde.
1000 sekunder är den tid det tar för nyheten att komma ut till en radiostation som är bortom all civilisation.
10000 sekunder är den tid det tar för att betongarslena på SVT/SR skall kunna lyfta på sig för att få fram ett beslut.
Permalänk | Anmäl
Gunnar Arnkvist, 2011-07-23, 08:54
@14. Statsministern håller presskonferens kl 11,00.
Han tog f ö omedelbart efter dåden kontakt med den norske statsministern och framförde vårt deltagande. Carl Bildt tog omedelbart efter dåden en snabb kontakt med sin norske kollega Jonas Störe för att utttycka Sveriges djupa medkänsla med alla som drabbats och för att erbjuda den hjälp som eventueltt skulle kunna behövas.
Din attityd är kanske egentligen hatets grogrund.
Permalänk | Anmäl
Stig Bergman, 2011-07-23, 09:53
Reinfelt leder svenska folket. Deltagande med norska folket är centralt. Visa ledarskap i Sverige lika viktigt för att samla vårt folk inför detta som lika gärna kunde ha drabbat Stockholm på Drottninggatan.
Permalänk | Anmäl
Anders Brynge, 2011-07-23, 09:56
Ja detta är skrämmande men visar också att Sveriges traditionella media (och synen) ligger efter. Återigen. För det är även allmän nyhetsbevakning som är ruggigt dålig.
Själv satt jag med Politiskt Inkorrekt som länkat till två streamade TV-kanaler från Norge och flippade mellan diverse utländska nyhetsbyråer. Alltså precis som vanligt.
Permalänk | Anmäl
Thomasson, 2011-07-23, 10:34
För att agera rätt och kraftfullt i katastrofläge krävs övning. Det är lätt hänt att det låser sig och då gör man antingen fel eller blir totalt passiv.
Det vet de människor som jobbar i laddade situationer. De övar.
Akutläkare, ambulansförare, brandmän och poliser vet allihop att man måste öva regelbundet för att fungera bra när det verkligen gäller.
Svenska politiker, byråkrater och media-folk övar dock inte. Jag tror att denna brist på katastrofvana är en stor del av orsaken bakom vår erbarmligt dåliga respons på katastrofsituationer. De ansvariga vet helt enkelt inte vad de ska göra och -livrädda för att göra bort sig- gömmer de istället huvudet i sanden och ropar efter en utredning.
Permalänk | Anmäl
Tomas Fredriksson, 2011-07-23, 10:48
Vad kommentatorerna kanske missar är insikten av att Newsmill ägs av Bonnier AB och Proventus samt bl a PM Nilsson som tidigare var ledarskribent på Expressen (nu chefredaktör på Newsmill). Genom chefstillsättningen i Newsmill tydliggörs ägarnas politiska viljeinriktning. Det är alltså tacksamt att på ett så felaktigt och osakligt sätt som här angripa SVT vilket kan bero på att Bonnier AB har en egen agenda när det gäller medieutbudet (inte minst TV i Sverige). Kommentatorerna bli bara till nyttiga…
Permalänk | Anmäl
Stig Bergman, 2011-07-23, 11:30
Vill inte gärna strö salt i såren på Rapports olycksaliga 18-sändning, men faktum är att jag sa till en journalistkollega att jag satsar 1000 spänn på att det skiter sig. Det var precis vad som skedde. Ett 180-sekunders sammelsurium av skakiga bilder, felmixat ljud och avbrutna speakertexter. En historisk sändning. Efter norgefiaskot fortsatte Rapport obekymrat med resten av sändningen där ut-och inrikes trivialiteter staplades på varandra.
Tyvärr känner jag igen mönstret från min egen tid på SVT. När det smäller krävs redaktörer som står upp, pekar med hela handen och lägger ut jobb på reportrarna. Minsta tvekan och osäkerhet om befälsordningen och vi får handlingsförlamning, kaos och medarbetare som gör sig ospelbara. Så har skett förr och detta var vad som hände vid Rpportsändningen igår.
Visst, jag har tillgång till de stora utländska nyhetskanalerna, mig gick det ingen informationsnöd på, men det borde vara ett mementum för SVT när en tv-redaktion i Qatar(!) förmår göra ett utomordentligt professionellt jobb om vårt västra grannland medan Rapport imploderar av stress.
Det är inte för att följa den vanliga nyhetslunken som vi slår på tv:n utan när katastrofen händer. Det är i precis sådana lägen som mediernas skicklighet och trovärdighet mäts och prövas. 22 juli var ingen bra dag för public service.
Permalänk | Anmäl
Olle Andersson2, 2011-07-23, 11:29
En annan sak vi kan lära av attentaten i Norge:
Vid den norska polisens presskonferens idag lördag besvarades varenda journalistfråga öppenhjärtigt och uttömmande.
Här finns mycket att lära för svensk polis istället för det sedvanliga mumlet om förundersökningssekretess.
Jfr t ex med hur bedrövligt polisens presstalesmän hanterade självmordsbombningen i centrala Stockholm.
I frågor av vital nationell betydelse håller det inte att skicka fram ett C-lag av "informatörer". Lär av Norge!
Permalänk | Anmäl
Olle Andersson2, 2011-07-23, 11:49
22 Stig Bergman
Självklart så är det ett påhopp. Det vore ju väldigt, väldigt konstigt om SVT själva gick ut och kritiserade sig själv, tycker du inte?
Visst, jag gillar själv de som har självkritik, men de senaste åren har ju visat att SVT totalt av saknar dessa.
Vad du missar är dock att, oavsett tidigare anställning hos skribenten, så finns det en poäng. Något som är värt att diskutera, belysa. Sveriges media suger, för att uttrycka sig lite modernt. Inget nytt med tanke på Aftonbladets och Expressens tidigare sk. "nyhetsrapportering" och fördummande av landets läsare.
Men många av oss trodde trots allt att syskonkärleken till vårt grannland skulle vara större än tafatta arbetare på SVT. Du håller kanske inte med, men det får du stå för...
Permalänk | Anmäl
Thomasson, 2011-07-23, 12:04
#11 Janne Berggren, du är inte så smart? Hur kunde NRK, BBC, CNN hinna dit och inte SVT?
Permalänk | Anmäl
Tom Box, 2011-07-23, 14:25
Sveriges public service radio och tv uppbär årligen MILJARDER skattepengar och är totalt insynsskyddat, en stat i staten som nu för femtielfte gången visat sig oförmögen handskas med katastrofer. Mordet på Olof Palme fick svenskarna höra om genm BBC eftersom svenska etermedier teg. Estonias förlisning samma sak: BBC och CNN gick körde i gång en professionell bevakning genast dvs från halv två på morgonen med intervjuer och uppdateringar medan den enda kanalen i gång i radion körde Melodiradion medan tv gjorde ingenting. Först vid sex på morgonen iddes radion och tv börja arbeta.
Ansvarige nyhetschefen på radion fick inte ens sparken för den hisnande försumligheten, tvärtom i sinom tid ärades han med hedersuppdraget som Pressombudsman, PO.
När Norge nu drabbats av den mest fasansfullt blodiga katastrofen sen andra världskriget lärde vi oss att semestrarna inom företaget självklart går före allt annat dvs man lägger ut sändningarna från norsk tv utan minsta kommentar hela kvällen.
Aktuellt förlänger sin sändning till en hel timme men de första 20 minuterna är så taffliga och röriga att det enda raka är att slå över till internationella kanaler vid sidan av de två norska, NRK och
kommersiella proffsiga tv2 Norge som sänder helt utan reklam.
Självklart ska ingen svensk nöja sig med så usel standard på vad man betalar dyr licens för.
Permalänk | Anmäl
manon buttan, 2011-07-23, 14:37
Inte ens när SVT började sända om attentatet i Norge hade det någon som helst intressant att komma med.
En explosion i en norsk stad var allt som kom fram under varje sändning tillsammans med att de var total kaos.
Jaha? Är det så mycket att kommentera?
Och under dagen idag har knappt mycket mer kommit fram.
Visa nyheter när de finns nyheter, det behöver inte sändas om och om igen i 6-7 timmar när allt som är värt att sägas ryms på 10 minuter.
Betydligt bättre att visa något vettigt än att i timmar spekulera hit och dit och ha kommentarer ifrån personer som inte har en minsta aning om vad som hänt precis som alla andra.
Permalänk | Anmäl
Laban Andersson, 2011-07-23, 18:45
Jag följde NRK via SVT Kunskapskanalen i stort sett hela tiden. Var var artikelförfatarettaren.....
Permalänk | Anmäl
Nils Lennart Lindberg, 2011-07-23, 20:11
#24. Jag håller med. Analysen av hur redaktionen implodera verkar vara korrekt. Att lägga ut NRK var väl enda räddning, men den är ju ytterst pinsam. Undrar hur lagstiftning är där. Fick TV4 samma möjlighet?
Att sommarvikarierna inte klarade av detta är ju självklart. Men det vore intressant att veta hur snabbt cheferna och ordinariereportar blev inkallade från semestern.
Permalänk | Anmäl
L Per E Pettersson, 2011-07-23, 21:32
Min tro är att SVT inte sände när det fortfarande kunde röra sig om en islamist attack. Svenska folket kunde då få fel bild av islam.
Men när det visade sig vara en etnisk norrman som fått nog av en galen invandrings politik, ja då öppnades champagnen och klackarna slogs i det mediala marxist taket. Kavla upp ärmarna, här ska opinionsbildas.
Permalänk | Anmäl
Q8888, 2011-07-26, 11:10
Det räckte väl med att alla andra kanaler frossade i skiten. Om man ville slappna av och se golf borde man få göra det.
Och Q8888 har ju helt rätt.
Svt ville inte sända "fel" signaler.
Permalänk | Anmäl
Björn-Ingvar Andreasson, 2011-07-27, 12:31
Jag kunde inte hålla med dig mer, Anna-Charlotta. Tyvärr så tycker jag inte att medierna är speciellt bra när det gäller stora nyhetshändelser. Undantaget kanske mordet på Anna Lindh, då sände man hela dagen och även presskonferensen mitt i natten. Men 11 september så var man i början usel. Det borde vara självklart att bryta sändningarna och gå ut med en extrasändning. Jag jobbade och om man inte sände extra så är det ofattbart. Jag kunde tyvärr inte se tv just då. När någonting sådant här händer så vill man bli bombarderad av information. Det gör inget om det kommer nya uppgfiter eller om det är samma sak hela tiden, bara man talar om vad som händer.
Permalänk | Anmäl
Sanna Eriksson123, 2011-07-27, 15:46
Anna-Charlotta, hur kunde du missa att SVT gjorde det enda rätta, dvs använde sig av den bästa informationen. Klockan 18.15 bröts tablån och samsändningen med NRK inleddes. Man kunde sedan med lätthet följa händelseutvecklingen, även om kanaler byttes vid ett par tillfällen. Jeg gjentar: SVT började samsända med NRK redan innan massmordet var avslutat och gärningsmannen gripen.
Permalänk | Anmäl
Jakob Hemmingsson, 2011-07-27, 16:25
32 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Håller med dig till 100 %!
Fick en liknande känsla. Sen klickade vi vidare till BBC, CNN och SkyNews som körde all information som fanns tillgängligt non stop. Potentiellt terror dåd i grannlandet, är liksom inte intresserad av golf då!
Intressant text. Letade själv efter direktrapportering och hamnade till slut på BBC World Service. Direktsändning med ett telefonnummer dit ögonvittnen ringde för att berätta det de visste. Programledaren avslutade ett inslag med "tonight we are all Norwegians".
Tidningarnas rapportering på webben var utmärkt liksom att NRK las ut i SVT.
Det ska bli intressant så småningom att höra redaktionerna, i synnerhet SR, nyhetsvärdering när ordinarie tablå inte las om.
Du är inte ensam jag zappade mellan CNN och resten tillbaka till Svensk tv men inget annat än skräp tv, upprörande när ett grannland till oss drabbats av en allvarlig tragedi men som grädde på mosen så fick jag in lite nyheter men... [suck] allt de hade var ett långt utlägg om USA och hbt personer i armen.
Finns det ingen prioritet har media slutat bry sig Norge är våran granne visst vi har våra historier men vi bryr oss och om de blir attackerade så vill vi veta, betvivlar att den 9:e april innehöll oavbruten golf!
Jag håller med dig. Dock är TV nätet utslaget i hela mitt hus sedan i förmiddags så jag kan inte säga något om TV sändnignarna, men jag har lyckats hålla mig ájour genom SVTplay som haft direktsändning av NRKs extrasändningar. Dock blev jag fly förbannad när SVT, mitt i Stoltenbergs presskonferens väljer att avbryta sina sändningar. Jag försöker med NRKs egna hemsida men får till svar "Kun sees i Norge". Blir rasande. Osloattentatet och Utøya-massakern är, i ett Svenskt perspektiv, det mest allvarliga terrordådet sedan 11 september 2001. SVT borde ha full bevakning på detta, på TV likväl på SVTplay. Det kanske är lika bra att strunta i licensavgiften och titta på Sky istället.
Danmarks statsminister har uttalat sig och lugnat i dansk TV, var är herr R, han med den allvarsamma medkänande blicken.Ja. det är framför allt Norges kris men han kunde ha gjort ett framträdande utan att lägga några ytterligare motiveringar in
Helt perfekt skrivet, iakttaget och analyserat! Att dessutom Rapport bestod av ett nyhetsankare som ihärdigt frågade en entusiastisk Värmlandsreporter "vad hon ser" och det som beskrivs är avspärrningar och poliser är pinsamt 1. Att sen när SVT vaknar kallar in Norell som som vanligt säger att det sannolikt är Al-Qaida tills norska polisen (som varit mycket korrekt hela eftermiddagen) säger att den gripne är 190 cm, blond med nordiskt utseende börjar sväva om taskiga uppgifter från norska polisen, pinsamt 2. Allt: pinsamt och bedrövligt. Sovjet gick in i Afghanhistan på jul. Tsunamin inträffade en annandag, etc. Pizzabagare och mackpersonal jobbar som vanligt i juli. Var är kvalificerad journalistik? Har följt NRK på paddan via SVTplay sen 1700, utmärkkt journalistik, utmärkt öppenhet från polisen. Hur många gånger ska Sverige "förlora oskulden"? För i h-e, Erik XIV, Karl XII och Gustav III blev mördade, och vi börjar om varje år efter 1986.
Är det bättre att kabla ut felaktig information snabbt som de amerikanska bolagen mest sannolikt har gjort när det gäller Norge. Själv föredrar jag att Svt sänder när dom faktiskt har något att berätta
Jag kan (tyvärr) inte låta bli.
Rubriken säger "Varför visade SVT golf när Osloattentaten pågick?".
Ja, det undrar jag också. En bomb tar c:a en sekund att explodera. Att SVT inte hann dit under denna sekund är märkligt. Det borde undersökas vidare. Jag som alltid trott att SVT hade medarbetare på plats överallt och alltid.
Den s.k. attacken varade i c:a en sekund. Sen var den över. Att SVT inte hann dit under denna sekund är beklagansvärt.
Än värre är det att dom inte redan stod på plats och filmade när bomben briserade. Vart går våra licenspengar egentligen?
Smäller det i en annan världsdel i morgon, så kommer jag att bli lika förvånad att SVT inte är på plats och sänder briseringen live.
De våga inte visa det pga. att de var övertygade om att det var muslimer som stod bakom. Nu när det gått upp ett liljeholmens att det var en norrman så myser alla vänsterfolk i Sverige. Ohly, Sundström och andra i vänstergerillan är ute på Twitter och visar sina rätta jag.
Jag lider med Norge och dess invånare.
Men herregud! Sveriges TV låg hela kvällen och åtminstone långt in på natten direktuppkopplad till den norska TVn!
Att vara så förblindad bara för att man vill gnälla borde rendera skamvrån för eftertanke.
Reinfelt och Bildt HAR AVBÖJT ATT VISA SIG FÖR FOLKET I MORGON-TV nu dagen efter attacken. De har betalt för att leda oss. Nu gömmer de sig. PATETISKT.
#13! Du har helt rätt. Mitt första inlägg raderades. Säkert för att jag sa "fy på dig" till artikelförfattaren. Jag såg ingen Golf, men så har jag inte kabelkanaler heller. Det gäller att kunna hantera fjärrkontrollen. Jag såg NRK så långt ögonen nådde igår kväll. PÅ SVT.
Jag är inte mycket för att ge beröm till statligt inrättade institutioner, men den här gången gjorde SVT precis vad man förväntade sig. Att lägga ut NRK live var nog det närmaste verkligheten man kunde komma.
Så den som anmälde mitt första inlägg... FY PÅ DIG! Anmäl bombaren istället!
#14! Du missar en sak. INGEN minister i hela Europa valde att ställa upp i svensk television idag. PATETISKT? Knappast.
Helt plötsligt tänker du.. Varför skulle någon minister i Europa ställa upp i svensk TV? Ja, just det. Jag undrar samma sak.
Hur lång tid tar det?
1 sekund tar det för en bomb att brisera.
10 sekunder tar det att ringa larmnumret.
100 sekunder tar det som mest för att förstå att läget är allvarligare än man först trodde.
1000 sekunder är den tid det tar för nyheten att komma ut till en radiostation som är bortom all civilisation.
10000 sekunder är den tid det tar för att betongarslena på SVT/SR skall kunna lyfta på sig för att få fram ett beslut.
@14. Statsministern håller presskonferens kl 11,00.
Han tog f ö omedelbart efter dåden kontakt med den norske statsministern och framförde vårt deltagande. Carl Bildt tog omedelbart efter dåden en snabb kontakt med sin norske kollega Jonas Störe för att utttycka Sveriges djupa medkänsla med alla som drabbats och för att erbjuda den hjälp som eventueltt skulle kunna behövas.
Din attityd är kanske egentligen hatets grogrund.
Reinfelt leder svenska folket. Deltagande med norska folket är centralt. Visa ledarskap i Sverige lika viktigt för att samla vårt folk inför detta som lika gärna kunde ha drabbat Stockholm på Drottninggatan.
Ja detta är skrämmande men visar också att Sveriges traditionella media (och synen) ligger efter. Återigen. För det är även allmän nyhetsbevakning som är ruggigt dålig.
Själv satt jag med Politiskt Inkorrekt som länkat till två streamade TV-kanaler från Norge och flippade mellan diverse utländska nyhetsbyråer. Alltså precis som vanligt.
För att agera rätt och kraftfullt i katastrofläge krävs övning. Det är lätt hänt att det låser sig och då gör man antingen fel eller blir totalt passiv.
Det vet de människor som jobbar i laddade situationer. De övar.
Akutläkare, ambulansförare, brandmän och poliser vet allihop att man måste öva regelbundet för att fungera bra när det verkligen gäller.
Svenska politiker, byråkrater och media-folk övar dock inte. Jag tror att denna brist på katastrofvana är en stor del av orsaken bakom vår erbarmligt dåliga respons på katastrofsituationer. De ansvariga vet helt enkelt inte vad de ska göra och -livrädda för att göra bort sig- gömmer de istället huvudet i sanden och ropar efter en utredning.
Vad kommentatorerna kanske missar är insikten av att Newsmill ägs av Bonnier AB och Proventus samt bl a PM Nilsson som tidigare var ledarskribent på Expressen (nu chefredaktör på Newsmill). Genom chefstillsättningen i Newsmill tydliggörs ägarnas politiska viljeinriktning. Det är alltså tacksamt att på ett så felaktigt och osakligt sätt som här angripa SVT vilket kan bero på att Bonnier AB har en egen agenda när det gäller medieutbudet (inte minst TV i Sverige). Kommentatorerna bli bara till nyttiga…
Vill inte gärna strö salt i såren på Rapports olycksaliga 18-sändning, men faktum är att jag sa till en journalistkollega att jag satsar 1000 spänn på att det skiter sig. Det var precis vad som skedde. Ett 180-sekunders sammelsurium av skakiga bilder, felmixat ljud och avbrutna speakertexter. En historisk sändning. Efter norgefiaskot fortsatte Rapport obekymrat med resten av sändningen där ut-och inrikes trivialiteter staplades på varandra.
Tyvärr känner jag igen mönstret från min egen tid på SVT. När det smäller krävs redaktörer som står upp, pekar med hela handen och lägger ut jobb på reportrarna. Minsta tvekan och osäkerhet om befälsordningen och vi får handlingsförlamning, kaos och medarbetare som gör sig ospelbara. Så har skett förr och detta var vad som hände vid Rpportsändningen igår.
Visst, jag har tillgång till de stora utländska nyhetskanalerna, mig gick det ingen informationsnöd på, men det borde vara ett mementum för SVT när en tv-redaktion i Qatar(!) förmår göra ett utomordentligt professionellt jobb om vårt västra grannland medan Rapport imploderar av stress.
Det är inte för att följa den vanliga nyhetslunken som vi slår på tv:n utan när katastrofen händer. Det är i precis sådana lägen som mediernas skicklighet och trovärdighet mäts och prövas. 22 juli var ingen bra dag för public service.
En annan sak vi kan lära av attentaten i Norge:
Vid den norska polisens presskonferens idag lördag besvarades varenda journalistfråga öppenhjärtigt och uttömmande.
Här finns mycket att lära för svensk polis istället för det sedvanliga mumlet om förundersökningssekretess.
Jfr t ex med hur bedrövligt polisens presstalesmän hanterade självmordsbombningen i centrala Stockholm.
I frågor av vital nationell betydelse håller det inte att skicka fram ett C-lag av "informatörer". Lär av Norge!
22 Stig Bergman
Självklart så är det ett påhopp. Det vore ju väldigt, väldigt konstigt om SVT själva gick ut och kritiserade sig själv, tycker du inte?
Visst, jag gillar själv de som har självkritik, men de senaste åren har ju visat att SVT totalt av saknar dessa.
Vad du missar är dock att, oavsett tidigare anställning hos skribenten, så finns det en poäng. Något som är värt att diskutera, belysa. Sveriges media suger, för att uttrycka sig lite modernt. Inget nytt med tanke på Aftonbladets och Expressens tidigare sk. "nyhetsrapportering" och fördummande av landets läsare.
Men många av oss trodde trots allt att syskonkärleken till vårt grannland skulle vara större än tafatta arbetare på SVT. Du håller kanske inte med, men det får du stå för...
#11 Janne Berggren, du är inte så smart? Hur kunde NRK, BBC, CNN hinna dit och inte SVT?
Sveriges public service radio och tv uppbär årligen MILJARDER skattepengar och är totalt insynsskyddat, en stat i staten som nu för femtielfte gången visat sig oförmögen handskas med katastrofer. Mordet på Olof Palme fick svenskarna höra om genm BBC eftersom svenska etermedier teg. Estonias förlisning samma sak: BBC och CNN gick körde i gång en professionell bevakning genast dvs från halv två på morgonen med intervjuer och uppdateringar medan den enda kanalen i gång i radion körde Melodiradion medan tv gjorde ingenting. Först vid sex på morgonen iddes radion och tv börja arbeta.
Ansvarige nyhetschefen på radion fick inte ens sparken för den hisnande försumligheten, tvärtom i sinom tid ärades han med hedersuppdraget som Pressombudsman, PO.
När Norge nu drabbats av den mest fasansfullt blodiga katastrofen sen andra världskriget lärde vi oss att semestrarna inom företaget självklart går före allt annat dvs man lägger ut sändningarna från norsk tv utan minsta kommentar hela kvällen.
Aktuellt förlänger sin sändning till en hel timme men de första 20 minuterna är så taffliga och röriga att det enda raka är att slå över till internationella kanaler vid sidan av de två norska, NRK och
kommersiella proffsiga tv2 Norge som sänder helt utan reklam.
Självklart ska ingen svensk nöja sig med så usel standard på vad man betalar dyr licens för.
Inte ens när SVT började sända om attentatet i Norge hade det någon som helst intressant att komma med.
En explosion i en norsk stad var allt som kom fram under varje sändning tillsammans med att de var total kaos.
Jaha? Är det så mycket att kommentera?
Och under dagen idag har knappt mycket mer kommit fram.
Visa nyheter när de finns nyheter, det behöver inte sändas om och om igen i 6-7 timmar när allt som är värt att sägas ryms på 10 minuter.
Betydligt bättre att visa något vettigt än att i timmar spekulera hit och dit och ha kommentarer ifrån personer som inte har en minsta aning om vad som hänt precis som alla andra.
Jag följde NRK via SVT Kunskapskanalen i stort sett hela tiden. Var var artikelförfatarettaren.....
#24. Jag håller med. Analysen av hur redaktionen implodera verkar vara korrekt. Att lägga ut NRK var väl enda räddning, men den är ju ytterst pinsam. Undrar hur lagstiftning är där. Fick TV4 samma möjlighet?
Att sommarvikarierna inte klarade av detta är ju självklart. Men det vore intressant att veta hur snabbt cheferna och ordinariereportar blev inkallade från semestern.
Min tro är att SVT inte sände när det fortfarande kunde röra sig om en islamist attack. Svenska folket kunde då få fel bild av islam.
Men när det visade sig vara en etnisk norrman som fått nog av en galen invandrings politik, ja då öppnades champagnen och klackarna slogs i det mediala marxist taket. Kavla upp ärmarna, här ska opinionsbildas.
Det räckte väl med att alla andra kanaler frossade i skiten. Om man ville slappna av och se golf borde man få göra det.
Och Q8888 har ju helt rätt.
Svt ville inte sända "fel" signaler.
Jag kunde inte hålla med dig mer, Anna-Charlotta. Tyvärr så tycker jag inte att medierna är speciellt bra när det gäller stora nyhetshändelser. Undantaget kanske mordet på Anna Lindh, då sände man hela dagen och även presskonferensen mitt i natten. Men 11 september så var man i början usel. Det borde vara självklart att bryta sändningarna och gå ut med en extrasändning. Jag jobbade och om man inte sände extra så är det ofattbart. Jag kunde tyvärr inte se tv just då. När någonting sådant här händer så vill man bli bombarderad av information. Det gör inget om det kommer nya uppgfiter eller om det är samma sak hela tiden, bara man talar om vad som händer.
Anna-Charlotta, hur kunde du missa att SVT gjorde det enda rätta, dvs använde sig av den bästa informationen. Klockan 18.15 bröts tablån och samsändningen med NRK inleddes. Man kunde sedan med lätthet följa händelseutvecklingen, även om kanaler byttes vid ett par tillfällen. Jeg gjentar: SVT började samsända med NRK redan innan massmordet var avslutat och gärningsmannen gripen.