@ #1,2. Vartifrån har ni fått information om vilka som utfört attacken?
Permalänk | Anmäl
u_12793, 2011-07-22, 19:12
VAr den här artikelns nödvändig???? I det här läget kan inte första kommentarerna från det politiskt korrekta dårlandskapet i sverige ändå inte vara om ett parti vinner röster på det här eller inte? ..............
Permalänk | Anmäl
Michel Askan Hamoud, 2011-07-22, 19:26
Istället för att beklaga den fruktansvärda händelsen där sju människor dog, bekymrar sig artikelförfattaren för om att ett parti skulle gynnas av detta! Det är så cyniskt, så känslokallt och så distanslöst att det helt enkelt är obegripligt hur man kan resonera i de här ternerna. Döm dem som förtjänar att dömas!!! Eller det kanske rent av är Framskrittspartiet som ligger bakom dådet?
Det totalt verklighetsfrämmande i PK-elitens värld är skrämmande och dessa människor borde inte tillåtas att ha något inflytande eller makt i samhället.
Permalänk | Anmäl
Maj Grandmo, 2011-07-22, 19:25
@Magnus Ågersten, #3
Man kan ju alltid spekulera. Har du några alternativa hypoteser om attentatsmän annat än de sedvanliga muslimska terroristerna?
@Michel Askan, #4
Jodå, det kan det visst. Kommer du inte ihåg självmordsbomben i Stockholm i julas? Där var den första kommentaren från Reinfeldt att dådet var "olyckligt, då det riskerar att öka främlingsfientligheten". Liknande reaktioner kunde höras från flertalet debattörer och journalister.
Det viktiga var inte att ett terrordåd inträffat och många kunde ha dött, utan att dådet "riskerade att stärka främlingsfientligheten". "Nu blir det ännu viktigare att bekämpa främlingsfientligheten", som någon politiker uttryckte det strax efter dådet.
@Maj Grandmo, #5
Du har så rätt. I övrigt, se min kommentar till #4.
Permalänk | Anmäl
Init, 2011-07-22, 19:35
Det är det de vill. Intolerans är deras vapen. Fremskrittspartiet, Sverigedemokraterna, Republikanerna i USA, etc. är deras kristna motsvarigheter. Kristendomen och islam är båda dödskulter som ser livet som en sjukdom och döden som botemedlet. Som Aquinas uttryckte det: De heliga kommer att glädjas i bestraffningen av de fördömda.
Permalänk | Anmäl
u_3826, 2011-07-22, 19:34
Med tanke på att mannen som är gripen efter attentatet på Utöya beskrivs som lång blond man så kanske vi ska vänta med spekulationerna, många tankar i dag till det norska folket.
Permalänk | Anmäl
Micke Andersson, 2011-07-22, 19:41
Och det är bra
Permalänk | Anmäl
Katerina Karlsson, 2011-07-22, 19:45
Beror inte norrmännens reaktioner på vem eller vilka det är som har genomfört dåden? Vi vet väl inte ännu vad som ligger bakom det hela och då är ju följderna svåra att sia om. När det gäller Sverige svävar vi ju även där i ovetenskap utom då det gäller Anna Lind. Jag tror inte vi har röstat så mycket annorlunda efter den tragiska händelsen.
Permalänk | Anmäl
Kristian Fredriksson, 2011-07-22, 19:47
Herregud. Jag ombads berætta om attentatet ur en massa olika perspektiv. Jag næmner i ett par meningar att ær lokalval snart och att FrP OCH Arbeiderpartiet lær tjæna på det (på bekostnad av ex. Høyre). Det lyfts fram av redaktørerna. So be it.
En valanalys var inte det førsta jag gjorde efter attentatet. Det førsta jag gjorde var att kontakta mina Oslo-vænner och se att de var okej och att traska runt i tre timmar och førsøka gøra situationen greppbar.
Men slå ni på autopiloten och gorma om "pk-eliten". Tomtar.
Norge, Norge - solidaritet.
Permalänk | Anmäl
Simon Strand, 2011-07-22, 19:48
@8. Spekulera kan man alltid göra. De två kommentarerna (som nu är borttagna) var dock inga spekulationer utan rena anklaganden.
Permalänk | Anmäl
u_12793, 2011-07-22, 19:51
Om vi ponerar att det är tex islamister som ligger bakom attentatet så måste jag fråga vad som är främlingsfientligt med att vilja hålla såna människor borta från sin omgivning och landet man bor i?
Permalänk | Anmäl
Fredric Nomael, 2011-07-22, 20:06
De säger nu på Nrk1 att det är minst 10 skjutna/dödade på Utöja-lägret och att gärningsman är gripen. De berättar vidare att människor kastat sig i vattnet, för att simmande försöka fly.
Permalänk | Anmäl
Inger Andersson, 2011-07-22, 20:33
En så knivskarp politisk analys får man leta efter, så initierad, så väldefinierad i sin inlevelse - "som om någon hade skickat in en Scudmissil"... Great stuff PR-konsulten! Men såvitt jag har hört ännu så har ingen tagit på sig dådet, eller? Tänk om det var en högerextremist från Fremskrittspartiet då? Hur skiter sig analysen då? Det är ju bra att vara snabb, säkert en tillgång i ditt jobb, men för mig framstår din analys som en illa underbyggd spekulation.
Permalänk | Anmäl
u_7703, 2011-07-22, 20:34
Jan Wiklund ->
Vad menar du? Att jag skulle vara høgerpopulist? I sådana fall ær du lika långt i från verkligheten som de andra i kommentarsfæltet som hævdar raka motsatsen, att jag ær "vænster" och "pk-elit", yada yada.
Det ær førvånansvært hur folk kan utlæsa ytterliga politiska åsikter ur... ja, vadå egentligen?
Permalänk | Anmäl
Simon Strand, 2011-07-22, 20:52
#19, det "var" inte någon muslimsk grupp som gjorde det men väl en som tog på sig ansvaret men har nu tagit tillbaka uttalandet. Ingen vet något än men en gärningsman är gripen. Vänta med spekulationerna.
Permalänk | Anmäl
Micke Andersson, 2011-07-22, 20:58
Ale He, ta ett djupt andetag och spara dig tills någon vet något tack. Händelsen är tragisk nog som det är utan att det ska hetsas upp mer. Gärningsmannen som är gripen beskrivs som lång blond man med nordiskt utseende, och högerextremister har inte dragit sig för politiskt våld och attentat...
Permalänk | Anmäl
Micke Andersson, 2011-07-22, 21:02
Ja det klart. -Oavsett vilka som gjort detta.
Allsköns terrorister, såväl islamister som andra terrorister gynnar den typen av partier. Men den typen av partier är en konsekvens av att de gamla etablerade partierna inte kunnat hantera de de grupper som inte vill ha ett öppet samhälle, som ogillar demokrati, som vill inskränka kvinnors rättigheter osv. Dvs sådana människor som inte har i Norge eller något annat civilicerat land att göra!
mot judar i Malmö. Inte ens om en Socialdemokrat bidrar till hets mot religiös grupp!
Permalänk | Anmäl
Inge-mar, 2011-07-22, 21:11
#26, våld föder våld, bekämpa inte ett monster genom att bli ett monster och allt det där. Tror du verkligen att vi kan bli kvitt terror genom att försöka kriga? Stormakter har försökt med detta ett otal gånger och misslyckats kapitalt varenda gång och bara gjort situationen värre. Det föds bara allt fler generationer med hatet djupare i sig och drar sig inte för att utan att blinka ge sitt liv för saken, är du lika beredd på det?
Situationen i Irland med IRA mfl blev inte bättre förrän folk faktiskt satte sig ner och samtalade, samarbetade försökte överbrygga meningsskiljdaktigheter. Det är samma här.
Permalänk | Anmäl
Micke Andersson, 2011-07-22, 21:11
Ja just det, Al Qaida kommer att lägga ner vapnen och fredens liljor kommer att spira så fort SD kommer till makten, de är just rätt personer att hantera situationen. Verkar dock som alla som med maktspråk och vapenskrammel bara gjort situationen värre, men det går säkert bättre att försöka samma sak en gång till, att förvänta sig ett annat resultat med samma tillvägagångsätt brukar vara vägen till framgång...
Permalänk | Anmäl
Micke Andersson, 2011-07-22, 21:27
"Stormakter har försökt med detta ett otal gånger och misslyckats kapitalt varenda gång och bara gjort situationen värre."
Nu sysslar du med löst tyckande igen, #28 Micke Andersson.
T.ex. har lilla Israel lyckats mycket väl med sin aktiva terrorbekämpning. Tyska terrorister i andra världskrigets slutskede knäckte stormakterna rätt snabbt .
Det är lägesberoende vilka medel som är effektiva i ett krig men om man viker ner sig för våld så har man förlorat på förhand.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-07-22, 21:56
Det är tragiskt att börja diskutera politik och röster timmar efter ett så hemskt terroristattentat. Sov på saken och skriv era artiklar och kommentarer när dammet har lagt sig och motiven utretts. Jag kan ibland vara en ganska cynisk människa, men herregud, människor ligger fortfarande på operationsbordet och svävar mellan liv och död samtidigt som ingen vet något om vem som gjort detta och varför.
Permalänk | Anmäl
Henrik Eriksson, 2011-07-22, 22:10
Jo, en gigantisk mur runt hela landet, beväpnade soldater med bepansrade fordon i varje vägkorsning, inget grannland som vill ha diplomatiska förbindelser, kidnappningar, sprängdåd och så vidare till vardags, jodå, det verkar mysigt så mysigt. Och jag tror inte att wehrmachts sista dödsryckningar räknas som organiserad terror, vilket lika mycket nog klingade av genom att man faktiskt såg till att bygga upp landet igen istället för att bestraffa det med gigantiska krigsskadestånd, som var en av anledningarna att det blev ett andra världskrig att börja med.
Permalänk | Anmäl
Micke Andersson, 2011-07-22, 22:08
Seriöst det är lite väl tidigt att dra någon annan slutsats än att en galen person eller flera har haft ihjäl en massa människor i attentat mot politiska tillställningar och byggnader. Detta verkar som det nu sägs vara en attack av en person mot norska demokratin och möjligtvis även socialdemokraterna/arbetarpartiet.
Permalänk | Anmäl
u_13323, 2011-07-22, 22:28
Attentatsmannen är norrman enligt senaste nytt så spekulationerna ska inte dra iväg för långt.
Permalänk | Anmäl
Micke Andersson, 2011-07-22, 22:38
Den här ön är ett väldigt konstigt mål för en islamist. Tyder mer på ett fullständigt vanvettigt hat mot arbetarpartiet. Men attentatet är konstigt i vilket fall. Jag känner inte till något liknande. Dels kombinationen med bomben. Och dels att gå runt och kallblodigt skjuta ihjäl ungdomar som man inte känner. De enda som jag känner till som gjort sånt är skolskjutningar i finland och usa. Och just islamister. Men allt annat är fel för islamister. Gärningsmannen gav upp, gärningsmannen inriktade sig på en ö ute i obygden, attentaten är koncentrerade mot ett specifikt parti. Inte AQ direkt.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2011-07-22, 23:35
#33 Henrik Eriksson, 2011-07-22, 23:10
Bästa kommentaren idag.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2011-07-22, 23:37
Holger, fundera lite på varför islamister var de första att pekas ut istället för att gotta dig i att en massa människor mördats av en vit.
Permalänk | Anmäl
u_16548, 2011-07-23, 00:12
Ben Dekå:
För det första: Ditt specifika utpekande av en enskild folkgrupp bekräftar mina misstankar om hur mycket fördomar det finns vårt samhälle idag.
För det andra: Jag är halvnorsk. En av mina föräldra är norsk, jag föddes i Norge, och jag var norsk medborgare tills för ca. tio år sedan. Mina släktingar bor bara ca. 8 mil från Oslo. Jag gottar mig inte alls åt andras död. Men jag blir rasande över unkna fördomar.
Permalänk | Anmäl
Holger Lövestad, 2011-07-23, 00:43
Holger: Hoten från islamistiskt håll har duggat tätt p.g.a. trupperna i Afghanistan, massmedia med dess terrorexperter pekade tidigt ut islamister som tänkbara förövare och en grupp tog t o m på sig ansvaret för en kort stund, är det så konstigt om allmänheten då drar samma slutsats? Jag upplever i allra högsta grad att du använder denna händelse för att kunna sparka på Sverigedemokrater och det gör dig till en ytterst låg människa. Vad din etniska bakgrund är torde vara irrelevant för diskussionen.
Permalänk | Anmäl
u_16548, 2011-07-23, 00:56
För övrigt är "islamister" ingen folkgrupp, så det spåret kan du glömma.
Permalänk | Anmäl
u_16548, 2011-07-23, 00:58
Ben Dekå: Jaha, så bara för att du och dina gelikar inklusive diverse krighetsande "experter" -(bl.a. Sveriges egen Mats Ranstorp) TRODDE att den var islamister så ger det alltså grönt ljus för att sätta igång en hetskampanj mot en specifik grupp? (kalla det folkgrupp, samhällsgrupp, etnisk eller religiös grupp eller vad du vill - det främlingsfientliga uppsåtet är detsamma). Ja, själv så TROR jag, efter alla A-lagare man sett, att rattfylleri och ALLA alkoholrelaterade brott begås av svenskar och finnar. Det vet ju alla, eller hur?
Det är inte JAG drar nytta av denna tragiska händelse. Kolla kronologin och tidsangivelserna i kommentarerna i denna diskussionstråd: Redan från nr 4 (nr 1 o 2 är borttagna), minst ett par timmar innan den gripnes bakgrund blev känd, börjar man med den gamla "politisk korrekt"-valsen, och sedan fortsätter det. Det var de främlingsfientliga och högerpopulistiska som - på sedvanligt sätt - kapade åt sig debatten.
Permalänk | Anmäl
Holger Lövestad, 2011-07-23, 01:42
Rättelse: Magnus Ranstorp heter han, inte Mats.
Permalänk | Anmäl
Holger Lövestad, 2011-07-23, 01:47
Och vad har det med denna attack att göra att Norge inte har någon historia med politiskt våld? Vart har common sense konstaterandet ”undantag bekräftar regeln”?
Den här typen av illdåd kommer vi att se mer i framtiden med tanke på hur mycket det finns ”destruktionsunderhållning” med överdrivet och tämligen ensidigt förhärligande av våld. Det behöver inte alls ge utslag i statistiken att våldet skulle öka generellt sett men det kan förvisso göra den här typen av gärningsmän mer utstuderat spektakulära i sina aktioner: de gör jobbet enligt sin tolkning av Rambo eller Terminator. Men inte ens deras tankevärld är så vrickad att de inte skulle försöka rationalisera och motivera sitt handlande och det är just det fenomenet som heter ”ideologi”.
Men att anse att ett land är tryggt eller historiskt immunt på något sätt för den här typen av illdåd är helt befängt! Precis som ”flower power” med fredsdyrkan var ett kulturellt fenomen så har vi allt mer fått våldsdyrkan som kulturellt fenomen som dessutom är globalt. Högerextremism (precis som vänsterextremism ala Baader-Meinhof-ligan under sin tid) är närmast en kanalisering för att få leva ut sina våldsillusioner.
Permalänk | Anmäl
Christofer Catilan, 2011-07-23, 06:21
#21 Simon Strand. Nej Simon, jag tror inte alls att du är någonting av vad du tror att jag tror att du är. Du är bara en grabb som jobbar i Oslo och som skrev en analys som visade sig vara felaktig. No big deal. Du är säkert en jättebra kille och jag vill inte säga "vad var det jag sa" för jag vet inte vad jag själv skulle ha skrivit om jag hade varit i ditt ställe. Så förlåt mig om jag var sarkastisk, och låt oss förenas i sorgen över de unga döda. Jan.
Permalänk | Anmäl
u_7703, 2011-07-23, 07:18
# 19, 20 Ale He
Du behöver söka hjälp. Det är just sånt som DU skriver som uppmuntrar till attentat. Islamofobi är bara förnamnet.
Permalänk | Anmäl
Backfire, 2011-07-23, 07:48
En möjlig anledning för gärningsmannen att göra det han gjorde ligger i att Norge har legat i framkant för att framkalla ett erkännande av Palestina som egen stat i FN.
Det finns många antidemokrater, högerextremister och sionister som är emot just detta.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/palestina-beslut-i-eu-drojer
Permalänk | Anmäl
Backfire, 2011-07-23, 07:50
Satt i går när de första rapporterna kom och tänkte, åh nej, inte 30 döda. Samtidigt fylldes kommentarsfälten här omedelbart av sedvanliga hatfyllda inlägg och slipande av knivar som utgår ifrån att våldsbenägenhet är etniskt betingat.
Nu är talen uppe i fullkomligt ofattbara 80 och om något så verkar det som om oavsett bakgrund så startar vansinne som detta utifrån en miljö där folk låter sig indoktrineras av det stinkande hat som öses över motståndarna. Där ett försvinnande fåtals agerande färgar synen på allt.
Förutom att detta är en tragisk händelse bortom all fattningsförmåga hoppas jag att det kommer en lärdom ur allt. Men plötsligt är det förbjudet och "PK" enligt flera att diskutera i de banorna. Hur brukar det låta när läget är det omvända. Hopplöst.
Permalänk | Anmäl
Micke Andersson, 2011-07-23, 08:24
Nu väntar jag bara på att Jimmy Åkersson skall ta avstånd från detta terrordåd som drabbar Norge.
Permalänk | Anmäl
Patric P, 2011-07-23, 08:43
#20 Ale He
Det kanske är läge att göra en pudel nu. Var inte så snar att dra egna slutsatser nästa gång. Känslomässigt underbyggda åsikter utan någon verklighetsanknytning är aldrig särskilt lyckade. Medkänsla med de drabbade är en bättre utgångspunkt i det här läget.
Permalänk | Anmäl
Kristian Fredriksson, 2011-07-23, 10:04
"Nu är talen uppe i fullkomligt ofattbara 80 och om något så verkar det som om oavsett bakgrund så startar vansinne som detta utifrån en miljö där folk låter sig indoktrineras av det stinkande hat som öses över motståndarna."
Lyckligtvis utgör varken Fremskrittspartiet eller SD någon sådan "miljö", vilket en hel del här på Newsmill antyder. Båda är snarare starkt emot politiskt våld. Att våldet den här gången kommer från annat håll än väntat spelar givetvis ingen roll.
Permalänk | Anmäl
Manur Huse, 2011-07-23, 10:55
Manur Huse, jag bor i "SD-land" där de lyckats smyga sig in lite varstans i den politiska arenan, jag hör hur diskussionerna går, jag gjorde min militärtjänst och bodde flera månader med några "SD-väljare" som på fullaste allvar häver ur sig de mest häpnandsväckande teorier t.ex om hur AIDS viruset spred sig från djurriket till människan, jag låter din fantasi fylla i vad det innebär men du kan dra till ganska ordentligt. De var inte heller sena att berätta om sina bravader med knytnävarna så snälla du, försök inte och komma här med någon överslätande förklaring på vilka duvungar som sorterar sig under denna politiska orientering. De är lika extrema som vilka andra ytterlighetspartier som helst.
Permalänk | Anmäl
Micke Andersson, 2011-07-23, 11:10
#55
Det du skriver låter som ett skämt...
Permalänk | Anmäl
Backfire, 2011-07-23, 11:18
Tvärtom menar jag att Norge har en historia av mycket mycket mer politiskt våld än Sverige. Tänk på motståndsrörelsen under andra världskriget och deras kamp mot ockupationsarmen och quislingregeringen? Denna norges historia förklarar nog en hel del om varför det här attentatet skedde i Norge snarare än i Sverige?
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2011-07-28, 16:50
Your story is really nice,When I read your article i feel that I am with you to promote your blog should be done some directory submission service Your experience is really strange.Thanks for sharing your moments with us.
Permalänk | Anmäl
Afzal Khan, 2011-08-15, 15:04
44 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
@ #1,2. Vartifrån har ni fått information om vilka som utfört attacken?
VAr den här artikelns nödvändig???? I det här läget kan inte första kommentarerna från det politiskt korrekta dårlandskapet i sverige ändå inte vara om ett parti vinner röster på det här eller inte? ..............
Istället för att beklaga den fruktansvärda händelsen där sju människor dog, bekymrar sig artikelförfattaren för om att ett parti skulle gynnas av detta! Det är så cyniskt, så känslokallt och så distanslöst att det helt enkelt är obegripligt hur man kan resonera i de här ternerna. Döm dem som förtjänar att dömas!!! Eller det kanske rent av är Framskrittspartiet som ligger bakom dådet?
Det totalt verklighetsfrämmande i PK-elitens värld är skrämmande och dessa människor borde inte tillåtas att ha något inflytande eller makt i samhället.
@Magnus Ågersten, #3
Man kan ju alltid spekulera. Har du några alternativa hypoteser om attentatsmän annat än de sedvanliga muslimska terroristerna?
@Michel Askan, #4
Jodå, det kan det visst. Kommer du inte ihåg självmordsbomben i Stockholm i julas? Där var den första kommentaren från Reinfeldt att dådet var "olyckligt, då det riskerar att öka främlingsfientligheten". Liknande reaktioner kunde höras från flertalet debattörer och journalister.
Det viktiga var inte att ett terrordåd inträffat och många kunde ha dött, utan att dådet "riskerade att stärka främlingsfientligheten". "Nu blir det ännu viktigare att bekämpa främlingsfientligheten", som någon politiker uttryckte det strax efter dådet.
@Maj Grandmo, #5
Du har så rätt. I övrigt, se min kommentar till #4.
Det är det de vill. Intolerans är deras vapen. Fremskrittspartiet, Sverigedemokraterna, Republikanerna i USA, etc. är deras kristna motsvarigheter. Kristendomen och islam är båda dödskulter som ser livet som en sjukdom och döden som botemedlet. Som Aquinas uttryckte det: De heliga kommer att glädjas i bestraffningen av de fördömda.
Med tanke på att mannen som är gripen efter attentatet på Utöya beskrivs som lång blond man så kanske vi ska vänta med spekulationerna, många tankar i dag till det norska folket.
Och det är bra
Beror inte norrmännens reaktioner på vem eller vilka det är som har genomfört dåden? Vi vet väl inte ännu vad som ligger bakom det hela och då är ju följderna svåra att sia om. När det gäller Sverige svävar vi ju även där i ovetenskap utom då det gäller Anna Lind. Jag tror inte vi har röstat så mycket annorlunda efter den tragiska händelsen.
Herregud. Jag ombads berætta om attentatet ur en massa olika perspektiv. Jag næmner i ett par meningar att ær lokalval snart och att FrP OCH Arbeiderpartiet lær tjæna på det (på bekostnad av ex. Høyre). Det lyfts fram av redaktørerna. So be it.
En valanalys var inte det førsta jag gjorde efter attentatet. Det førsta jag gjorde var att kontakta mina Oslo-vænner och se att de var okej och att traska runt i tre timmar och førsøka gøra situationen greppbar.
Men slå ni på autopiloten och gorma om "pk-eliten". Tomtar.
Norge, Norge - solidaritet.
@8. Spekulera kan man alltid göra. De två kommentarerna (som nu är borttagna) var dock inga spekulationer utan rena anklaganden.
Om vi ponerar att det är tex islamister som ligger bakom attentatet så måste jag fråga vad som är främlingsfientligt med att vilja hålla såna människor borta från sin omgivning och landet man bor i?
De säger nu på Nrk1 att det är minst 10 skjutna/dödade på Utöja-lägret och att gärningsman är gripen. De berättar vidare att människor kastat sig i vattnet, för att simmande försöka fly.
En så knivskarp politisk analys får man leta efter, så initierad, så väldefinierad i sin inlevelse - "som om någon hade skickat in en Scudmissil"... Great stuff PR-konsulten! Men såvitt jag har hört ännu så har ingen tagit på sig dådet, eller? Tänk om det var en högerextremist från Fremskrittspartiet då? Hur skiter sig analysen då? Det är ju bra att vara snabb, säkert en tillgång i ditt jobb, men för mig framstår din analys som en illa underbyggd spekulation.
Jan Wiklund ->
Vad menar du? Att jag skulle vara høgerpopulist? I sådana fall ær du lika långt i från verkligheten som de andra i kommentarsfæltet som hævdar raka motsatsen, att jag ær "vænster" och "pk-elit", yada yada.
Det ær førvånansvært hur folk kan utlæsa ytterliga politiska åsikter ur... ja, vadå egentligen?
#19, det "var" inte någon muslimsk grupp som gjorde det men väl en som tog på sig ansvaret men har nu tagit tillbaka uttalandet. Ingen vet något än men en gärningsman är gripen. Vänta med spekulationerna.
Ale He, ta ett djupt andetag och spara dig tills någon vet något tack. Händelsen är tragisk nog som det är utan att det ska hetsas upp mer. Gärningsmannen som är gripen beskrivs som lång blond man med nordiskt utseende, och högerextremister har inte dragit sig för politiskt våld och attentat...
Ja det klart. -Oavsett vilka som gjort detta.
Allsköns terrorister, såväl islamister som andra terrorister gynnar den typen av partier. Men den typen av partier är en konsekvens av att de gamla etablerade partierna inte kunnat hantera de de grupper som inte vill ha ett öppet samhälle, som ogillar demokrati, som vill inskränka kvinnors rättigheter osv. Dvs sådana människor som inte har i Norge eller något annat civilicerat land att göra!
mot judar i Malmö. Inte ens om en Socialdemokrat bidrar till hets mot religiös grupp!
#26, våld föder våld, bekämpa inte ett monster genom att bli ett monster och allt det där. Tror du verkligen att vi kan bli kvitt terror genom att försöka kriga? Stormakter har försökt med detta ett otal gånger och misslyckats kapitalt varenda gång och bara gjort situationen värre. Det föds bara allt fler generationer med hatet djupare i sig och drar sig inte för att utan att blinka ge sitt liv för saken, är du lika beredd på det?
Situationen i Irland med IRA mfl blev inte bättre förrän folk faktiskt satte sig ner och samtalade, samarbetade försökte överbrygga meningsskiljdaktigheter. Det är samma här.
Ja just det, Al Qaida kommer att lägga ner vapnen och fredens liljor kommer att spira så fort SD kommer till makten, de är just rätt personer att hantera situationen. Verkar dock som alla som med maktspråk och vapenskrammel bara gjort situationen värre, men det går säkert bättre att försöka samma sak en gång till, att förvänta sig ett annat resultat med samma tillvägagångsätt brukar vara vägen till framgång...
"Stormakter har försökt med detta ett otal gånger och misslyckats kapitalt varenda gång och bara gjort situationen värre."
Nu sysslar du med löst tyckande igen, #28 Micke Andersson.
T.ex. har lilla Israel lyckats mycket väl med sin aktiva terrorbekämpning. Tyska terrorister i andra världskrigets slutskede knäckte stormakterna rätt snabbt .
Det är lägesberoende vilka medel som är effektiva i ett krig men om man viker ner sig för våld så har man förlorat på förhand.
Det är tragiskt att börja diskutera politik och röster timmar efter ett så hemskt terroristattentat. Sov på saken och skriv era artiklar och kommentarer när dammet har lagt sig och motiven utretts. Jag kan ibland vara en ganska cynisk människa, men herregud, människor ligger fortfarande på operationsbordet och svävar mellan liv och död samtidigt som ingen vet något om vem som gjort detta och varför.
Jo, en gigantisk mur runt hela landet, beväpnade soldater med bepansrade fordon i varje vägkorsning, inget grannland som vill ha diplomatiska förbindelser, kidnappningar, sprängdåd och så vidare till vardags, jodå, det verkar mysigt så mysigt. Och jag tror inte att wehrmachts sista dödsryckningar räknas som organiserad terror, vilket lika mycket nog klingade av genom att man faktiskt såg till att bygga upp landet igen istället för att bestraffa det med gigantiska krigsskadestånd, som var en av anledningarna att det blev ett andra världskrig att börja med.
Seriöst det är lite väl tidigt att dra någon annan slutsats än att en galen person eller flera har haft ihjäl en massa människor i attentat mot politiska tillställningar och byggnader. Detta verkar som det nu sägs vara en attack av en person mot norska demokratin och möjligtvis även socialdemokraterna/arbetarpartiet.
Attentatsmannen är norrman enligt senaste nytt så spekulationerna ska inte dra iväg för långt.
Den här ön är ett väldigt konstigt mål för en islamist. Tyder mer på ett fullständigt vanvettigt hat mot arbetarpartiet. Men attentatet är konstigt i vilket fall. Jag känner inte till något liknande. Dels kombinationen med bomben. Och dels att gå runt och kallblodigt skjuta ihjäl ungdomar som man inte känner. De enda som jag känner till som gjort sånt är skolskjutningar i finland och usa. Och just islamister. Men allt annat är fel för islamister. Gärningsmannen gav upp, gärningsmannen inriktade sig på en ö ute i obygden, attentaten är koncentrerade mot ett specifikt parti. Inte AQ direkt.
#33 Henrik Eriksson, 2011-07-22, 23:10
Bästa kommentaren idag.
Holger, fundera lite på varför islamister var de första att pekas ut istället för att gotta dig i att en massa människor mördats av en vit.
Ben Dekå:
För det första: Ditt specifika utpekande av en enskild folkgrupp bekräftar mina misstankar om hur mycket fördomar det finns vårt samhälle idag.
För det andra: Jag är halvnorsk. En av mina föräldra är norsk, jag föddes i Norge, och jag var norsk medborgare tills för ca. tio år sedan. Mina släktingar bor bara ca. 8 mil från Oslo. Jag gottar mig inte alls åt andras död. Men jag blir rasande över unkna fördomar.
Holger: Hoten från islamistiskt håll har duggat tätt p.g.a. trupperna i Afghanistan, massmedia med dess terrorexperter pekade tidigt ut islamister som tänkbara förövare och en grupp tog t o m på sig ansvaret för en kort stund, är det så konstigt om allmänheten då drar samma slutsats? Jag upplever i allra högsta grad att du använder denna händelse för att kunna sparka på Sverigedemokrater och det gör dig till en ytterst låg människa. Vad din etniska bakgrund är torde vara irrelevant för diskussionen.
För övrigt är "islamister" ingen folkgrupp, så det spåret kan du glömma.
Ben Dekå: Jaha, så bara för att du och dina gelikar inklusive diverse krighetsande "experter" -(bl.a. Sveriges egen Mats Ranstorp) TRODDE att den var islamister så ger det alltså grönt ljus för att sätta igång en hetskampanj mot en specifik grupp? (kalla det folkgrupp, samhällsgrupp, etnisk eller religiös grupp eller vad du vill - det främlingsfientliga uppsåtet är detsamma). Ja, själv så TROR jag, efter alla A-lagare man sett, att rattfylleri och ALLA alkoholrelaterade brott begås av svenskar och finnar. Det vet ju alla, eller hur?
Det är inte JAG drar nytta av denna tragiska händelse. Kolla kronologin och tidsangivelserna i kommentarerna i denna diskussionstråd: Redan från nr 4 (nr 1 o 2 är borttagna), minst ett par timmar innan den gripnes bakgrund blev känd, börjar man med den gamla "politisk korrekt"-valsen, och sedan fortsätter det. Det var de främlingsfientliga och högerpopulistiska som - på sedvanligt sätt - kapade åt sig debatten.
Rättelse: Magnus Ranstorp heter han, inte Mats.
Och vad har det med denna attack att göra att Norge inte har någon historia med politiskt våld? Vart har common sense konstaterandet ”undantag bekräftar regeln”?
Den här typen av illdåd kommer vi att se mer i framtiden med tanke på hur mycket det finns ”destruktionsunderhållning” med överdrivet och tämligen ensidigt förhärligande av våld. Det behöver inte alls ge utslag i statistiken att våldet skulle öka generellt sett men det kan förvisso göra den här typen av gärningsmän mer utstuderat spektakulära i sina aktioner: de gör jobbet enligt sin tolkning av Rambo eller Terminator. Men inte ens deras tankevärld är så vrickad att de inte skulle försöka rationalisera och motivera sitt handlande och det är just det fenomenet som heter ”ideologi”.
Men att anse att ett land är tryggt eller historiskt immunt på något sätt för den här typen av illdåd är helt befängt! Precis som ”flower power” med fredsdyrkan var ett kulturellt fenomen så har vi allt mer fått våldsdyrkan som kulturellt fenomen som dessutom är globalt. Högerextremism (precis som vänsterextremism ala Baader-Meinhof-ligan under sin tid) är närmast en kanalisering för att få leva ut sina våldsillusioner.
#21 Simon Strand. Nej Simon, jag tror inte alls att du är någonting av vad du tror att jag tror att du är. Du är bara en grabb som jobbar i Oslo och som skrev en analys som visade sig vara felaktig. No big deal. Du är säkert en jättebra kille och jag vill inte säga "vad var det jag sa" för jag vet inte vad jag själv skulle ha skrivit om jag hade varit i ditt ställe. Så förlåt mig om jag var sarkastisk, och låt oss förenas i sorgen över de unga döda. Jan.
# 19, 20 Ale He
Du behöver söka hjälp. Det är just sånt som DU skriver som uppmuntrar till attentat. Islamofobi är bara förnamnet.
En möjlig anledning för gärningsmannen att göra det han gjorde ligger i att Norge har legat i framkant för att framkalla ett erkännande av Palestina som egen stat i FN.
Det finns många antidemokrater, högerextremister och sionister som är emot just detta.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/palestina-beslut-i-eu-drojer
Satt i går när de första rapporterna kom och tänkte, åh nej, inte 30 döda. Samtidigt fylldes kommentarsfälten här omedelbart av sedvanliga hatfyllda inlägg och slipande av knivar som utgår ifrån att våldsbenägenhet är etniskt betingat.
Nu är talen uppe i fullkomligt ofattbara 80 och om något så verkar det som om oavsett bakgrund så startar vansinne som detta utifrån en miljö där folk låter sig indoktrineras av det stinkande hat som öses över motståndarna. Där ett försvinnande fåtals agerande färgar synen på allt.
Förutom att detta är en tragisk händelse bortom all fattningsförmåga hoppas jag att det kommer en lärdom ur allt. Men plötsligt är det förbjudet och "PK" enligt flera att diskutera i de banorna. Hur brukar det låta när läget är det omvända. Hopplöst.
Nu väntar jag bara på att Jimmy Åkersson skall ta avstånd från detta terrordåd som drabbar Norge.
#20 Ale He
Det kanske är läge att göra en pudel nu. Var inte så snar att dra egna slutsatser nästa gång. Känslomässigt underbyggda åsikter utan någon verklighetsanknytning är aldrig särskilt lyckade. Medkänsla med de drabbade är en bättre utgångspunkt i det här läget.
"Nu är talen uppe i fullkomligt ofattbara 80 och om något så verkar det som om oavsett bakgrund så startar vansinne som detta utifrån en miljö där folk låter sig indoktrineras av det stinkande hat som öses över motståndarna."
Lyckligtvis utgör varken Fremskrittspartiet eller SD någon sådan "miljö", vilket en hel del här på Newsmill antyder. Båda är snarare starkt emot politiskt våld. Att våldet den här gången kommer från annat håll än väntat spelar givetvis ingen roll.
Manur Huse, jag bor i "SD-land" där de lyckats smyga sig in lite varstans i den politiska arenan, jag hör hur diskussionerna går, jag gjorde min militärtjänst och bodde flera månader med några "SD-väljare" som på fullaste allvar häver ur sig de mest häpnandsväckande teorier t.ex om hur AIDS viruset spred sig från djurriket till människan, jag låter din fantasi fylla i vad det innebär men du kan dra till ganska ordentligt. De var inte heller sena att berätta om sina bravader med knytnävarna så snälla du, försök inte och komma här med någon överslätande förklaring på vilka duvungar som sorterar sig under denna politiska orientering. De är lika extrema som vilka andra ytterlighetspartier som helst.
#55
Det du skriver låter som ett skämt...
Tvärtom menar jag att Norge har en historia av mycket mycket mer politiskt våld än Sverige. Tänk på motståndsrörelsen under andra världskriget och deras kamp mot ockupationsarmen och quislingregeringen? Denna norges historia förklarar nog en hel del om varför det här attentatet skedde i Norge snarare än i Sverige?
Your story is really nice,When I read your article i feel that I am with you to promote your blog should be done some directory submission service Your experience is really strange.Thanks for sharing your moments with us.
Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.