Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Mobbning

Under vårvintern har mobbning diskuterats alltmer. Växer problemet och vad ska man göra åt det? Läs (20) Skriv

Incidentberedskapen

Sverige saknade incidentberedskap när ryska flygplan övade mot svenska mål under påskhelgen. Läs (8) Skriv

Politik och PR

Aftonbladet har i en serie reportage granskat relationen mellan pr och politik. Är kritiken befogad? Läs (1) Skriv

EMU

Lars Pålsson Syll om EMU

ECB:s räntehöjning knäcker skuldsatta euroländer

ECB-räntan höjdes häromdagen till 1,5 procent. Länder som Grekland, Spanien, Irland och Portugal får då självklart ännu svårare att ta sig ur sina problem. Det är uppenbart att en storlek inte passar alla. Det skriver nationalekonomen Lars Pålsson Syll.


Om författaren

Lars Pålsson Syll, nationalekonom, professor vid Malmö högskola.

Sedan finanskrisen år 2008 har det stått väldigt klart att en storlek inte passar alla när det gäller penningpolitik i euro-området. Medan Grekland, Irland, Portugal och Spanien (PIGS-länderna) - euro-periferin - brottas med stora ekonomiska problem och egentligen skulle behöva en negativ ränta för lång tid framåt, har Österrike, Belgien, Finland, Frankrike, Tyskland, Nederländerna - euro-kärnan - överlag så smått börjat återhämta sig och skulle behöva en höjd ränta.

Kruxet är bara att ECB och euron förutsätter en gemensam ränta. Och då brukar det bli de stora, mäktiga euro-kärnländernas behov som bestämmer ECB:s ekonomisk-politiska överväganden. Därför höjdes räntan också häromdagen till 1,5 procent - och euro-periferiländerna får då självklart ännu svårare att ta sig ur problemen med stora underskott, bristande konkurrensförmåga, hög arbetslöshet och stagnerande tillväxt.

När man utvärderar ekonomisk politik - och framför allt penningpolitik - brukar ekonomer numera använda sig av något som kallas Taylorregeln. Den är ett slags tumregel som talar om hur centralbanker ska sätta sina styrräntor för att uppnå sina inflationsmål. Hur ser då denna ut för euro-kärnan respektive euro-periferin? Som figuren ovan visar - väldigt olika (i figuren visar den röda kurvan ECB:s faktiska räntepolitik, den svarta streckade kurvan den ränta som vore mest lämpad för euro-kärnländerna och den heldragna kurvan den ränta som är mest lämpad för euro-periferiländerna):

Källa: Federal Reserve Bank of San Francisco Economic Letter 2011-18

Om nu så uppenbart inte en storlek passar alla - varför då frivilligt ta på sig en sådan tvångströja i form av euron?





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/38105

11 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Skillnaderna mellen Euro-länderna är så stora ekonomiskt, men även kulturellt och traditionellt så Euro är en utopi eftersom likt du skriver att en storlek passar inte alla. Det är drömmar hos en del politiker om ett Europas förenta stater, trots att det aldrig har lyckats med något sådant även om en del försökt, om man hårddrar det lite försöktes väl det genom andra världskriget med känt resultat.

Hela tanken på ett totalitärt centralbankstyre är fel och inget vanliga människor vill ha egentligen. Vissa gemensamma samarbeten är bra om vi har, men en enda centralbank som tror sig veta bäst för alla olika förhållanden kommer inte att lyckas.

Vi vill ha vår nationella identitet kvar och det går inte om vi måste anpassa hela ekonomin efter andra länders helt olika förhållanden.

Euron kan finnas kvar som en sidovaluta för transaktioner möjligen, men alla nationalstaterna bör ha kvar sina egna valutor och de som avskaffat sin egen bör återinföra den igen.

Permalänk | Anmäl #1 Mikael Forsberg, 2011-07-17, 04:17

Det spelar ingen som helst roll om man är med i Eurosamarbetet eller inte. Oansvarig ekonomisk politik får negativa följder i båda fallen. Man kan ju alltid hoppas att Eurosamarbetet leder till en mer ansvarsfull politik i de länder som har misskött sig. Nu tvingas man ta tag i problemen på ett mer genomgripande sätt än om man hade haft en egen valuta. Kostnaden för lånen hade varit högre om man hade stått utanför Euron. Riskpremien blir genom Eurosamarbetet lägre. Om Grekland hade haft kvar sina Drachmer hade de troligtvis varit värre ute än nu. Nu har de i alla fall stöd av övriga Euroländer. Om Euron ska överleva måste disciplinen bli bättre i medlemsländerna och nya system för att se till att oansvarig politik inte kan bedrivas måste till. Den nuvarande krisen har ju tydliggjort att sådan politik leder till enorma problem för de länder som inte sköter sig. Tyvärr försämrar det ekonomin för övriga ekonomier också så irritationen över de här ländernas beteende är befogad. Kanske kan det leda till något gott i slutändan.

Permalänk | Anmäl #2 Kristian Fredriksson, 2011-07-17, 07:00

#1 Instämmer.

# 2 instämmer delvis, finns inga genvägar till god ekonomi, men nu drabbas alla Euro länder av Greklands misskötsel, med Draschmer hade bara Grekland drabbats.

Guld och silver är valutor som alltid fungerat och omgående kan användas i världshandeln, alla varor och tjänster kan prissättas i guld och silver.

Permalänk | Anmäl #3 Johnny Andersson, 2011-07-17, 09:59

#3 Johnny Andersson,

Problemet är att guld och silver följer samma spelregler som allt annat och utbud och efterfrågan styr som vanligt. Silvret steg till exempel med 50% på några månader i våras och sjönk sedan kraftigt igen. Allt bygger på spekulation och förtroende oavsett vilket betalningsmedel vi väljer. Att man förlitar sig på guld i orostider beror på att det har fungerat tidigare och att människor tror att det kommer att göra det i framtiden också. Om guldpriset skulle sjunka i orostider så skulle den här uppfattningen försvinna. Så länge tillräckligt många är övertygade om guldets förträfflighet så kommer de att få rätt men det är en falsk trygghet.

Permalänk | Anmäl #4 Kristian Fredriksson, 2011-07-17, 11:46

Varför skulle jag bry mig, om en räntehöjning knäcker skojar- och
bananekonomier? Eller om ett odemokratiskt EU går mot sin egen
undergång?

Permalänk | Anmäl #5 per svensson, 2011-07-17, 12:20

#5 per svensson, visst kan vi Euroskeptiker vara skadeglada idag och skratta åt det havererade projektet. Dock måste man inse att vi inte är en isolerad ö och vi i Sverige påverkas kraftigt av "bananekonomiernas" problematiska situation. Faller PIIGS, faller övriga EMU och drar med sig alla EU beroende länder, inkluderat Sverige. Idag är det nog bäst att vi försöker lösa problemen, och sen kan man kräva att det odemokratiska EU ska avskaffas, eller som jag anser, att EU ska återgå mer till det ursprungliga projektet om att bygga ett frihandelsområde i Europa och inte, som idag, utvecklas till en federationsliknande organisation. Det finns dock inget utrymme att skratta och vara skadeglad, det kommer isåfall bli ännu värre den dagen problemen drabbar en själv.

Permalänk | Anmäl #6 Henrik Eriksson, 2011-07-17, 13:16

#6 Henrik Eriksson

Jag har inget att invända mot dina funderingar! Men en sak är säker!
EU är i dag så djupt korrumperat, och så infiltrerat av skumma typer,
att det inte går att rädda! Den ekonomiska smällen är oundviklig, och
ju förr vi tar den, desto billigare blir det.

Sen får vi förhoppningsvis ett nytt politiskt Europa (och även Sverige)
som kan lagföra de svenska politiker, som medverkat i fiaskot. Jag
skulle inte gråta en sekund, om sisådär en 15-20 svenska EU par-
lamentariker sattes bakom lås och bom i minst 15 år. Och sen är
det dags att ta itu med våra rikspolitiska dumskallar, och deras helt
makalösa enfald. Ren dumhet ska inte belönas, och här finns ett
stort antal politiker och tjänstemän att syna och lagföra.

Permalänk | Anmäl #7 per svensson, 2011-07-17, 14:48

#4 Självklart kommer alla priser att fluktuera oavsett om de är prissatta i guld, silver eller FIAT-valuta.

Den stora skillnaden är att guld och silver inte kan tillverkas av politiker i obegränsad volym därmed befrias folket från politikerna manipulationer av valutan eftersom de inte kan påverka varken mängd, värde eller ränta på guld och silver.

Permalänk | Anmäl #8 Johnny Andersson, 2011-07-17, 15:54

#8 Johnny Andersson

Du menar alltså att länder inte kommer att kunna låna pengar och spendera dessa i en överbudspolitik som Grekland har gjort om vi återinför guldmyntfoten? Jag måste tyvärr meddela att du har fel.

Permalänk | Anmäl #9 Kristian Fredriksson, 2011-07-17, 19:52

Främlingsfientlighet har alltid varit ett enkelt och billigt sätt att göra karriär.

Och Lars Pålsson Syll fortsätter sin främlingsfientliga kampanj för att dunka in att det är euron som skapat de finansiella problemen i Europa, att främmande länder inte kan samarbeta finansiellt.

Detta trots att hela det världsomspännande finansiella systemet är uppbyggt kring en och samma valuta, den amerikanska dollarn, ett system som möjliggjort en oöverträffad global tillväxt det senaste århundradet.

Det finns ingenting som säger att Grekland skulle ha haft det bättre utanför EMU. Tvärtom hade Grekland legat mycket risigare till utanför EMU.

Permalänk | Anmäl #10 Bo T, 2011-07-18, 09:55

Vad Lars Pålsson Syll förespråkar är den ekonomiska politik som Sverige bedrev under åttiotalet med ett flertal devalveringar som tvingats fram genom misshushållning. Hade Sverige varit med i ett EMU- samarbete då hade inte Feldt kunnat bedriva den politik som han gjorde, utan tvingats ta tag i problemen. Nu blev det Göran Persson som fick ta tag i problemet tio år senare. Om dina valutaidéer är riktiga förstår jag inte varför du inte förespråkar en valuta i varje region i ett land. Alla delar av ett land är ju inte heller likvärdiga då det gäller ekonomisk förmåga. Eller varför inte använda olika valutor för olika ekonomiska branscher då de kan ligga olika till i konjunkturcyklerna.

Permalänk | Anmäl #11 Kristian Fredriksson, 2011-07-18, 16:05

Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.



annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

annons:
annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Newsmill är en del av TV4-gruppen.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.