Tusen tack Harald Ullman för den goda artikeln till Socialdemokraternas, arbetarrörelsens och ordningens försvar. Extremvänstern vill stjälpa oss alla.
Permalänk | Anmäl
Johannes Brahe, 2011-07-15, 22:53
En bisak i sammanhanget men kunde inte låta bli att reagera på:
"Efter tre månader höjde man kravet till närmare 1,4 miljoner kronor och hotade med att summan skulle höjas vartefter tiden gick, dvs. en ren utpressning"
Trevligt att höra en politiker kalla det som drabbar alla konsumenter som kommer på kant med ett företag, myndighet eller organisation vad gäller betalning för exakt vad det är.
Får utgå från att Herr Ullman har mycket att säga om rådande konsumentlagstifning också.
I övrigt är det förstås viktigt att Ullmans och Rådhusgruppen Citys roll i det här klarnar.
PR konsulter som beklagar sig för pengar känns det inte så relevant att lyssna på. Oavsett vad de har att säga om vem.
Permalänk | Anmäl
Kim Lund, 2011-07-16, 00:33
Socialdemokrat, Kommunist, eller Syndikalist. Samma röda fanor. Samma kampsånger. Samma skit. Det är bara "vägen" till slutmålet (den absoluta socialiststaten) som skiljer.
Permalänk | Anmäl
Sven Ekberg, 2011-07-16, 06:31
Jag håller inte med syndikalisterna. Däremot så tycker jag att delar av anarkismens grundidéer får mer och mer inflytande i samhället tack vare internet. Då menar jag idén att man ska bilda grupper som kämpar mot något och när det problemet är löst så upplöses gruppen. I en politisk eller annan ideel organistion måste man "köpa" hela paketet. Det finns nog ingen människa som håller med en organisation till 100%, förutom de som vill klättra i organisationen.
Permalänk | Anmäl
Mikael Larsson, 2011-07-16, 07:41
"Ullman PR eller jag själv har inte fått betalt varken av Berns salonger eller någon annan för min kritik av Syndikalisterna"
Må så vara men Ullaman PR får betalt för att smutskasta syndikalisterna och att din kritik skulle stå utanför den betalda kritiken är inte på något sätt trovärdigt.
"...hotade med att summan skulle höjas vartefter tiden gick, dvs. en ren utpressning"
Tänk innan du skriver, alla som någonsin har glömt eller vägrat som i Berns fall att betala en räkning får räkna med att den bara växer och växer.
Permalänk | Anmäl
Linus R, 2011-07-16, 08:43
Ni sossar har ju alltid sett vänstern som de värsta fienderna och bekämpat dem mycket mer energiskt än ni har vänt er mot borgerligheten.
Permalänk | Anmäl
Stephan Karlsson, 2011-07-16, 08:48
Det finns en instans som hanterar obetalda fordringar, nämligen kronofogden. Har man rätt så får man rätt. Det är bara att styrka kraven. Kan man det så får den skyldige betala.
Permalänk | Anmäl
P Åke Jansson, 2011-07-16, 09:07
#7: Kronofogden skiter fullständigt i om om den som kräver pengar har rätt till dom eller inte.
De drar sig inte ifrån att inkassera pengar även om företag och kund står i konflikt om fakturor och att fakturorna därför ska frysas tills konflikten lösts.
Permalänk | Anmäl
Laban Andersson, 2011-07-16, 09:22
Som fackligt aktiv LO-medlem har jag själv drivit frågor som avgjorts genom att arbetsgivaren varit tvungen att betala vite till den fackliga organisationen plus retroaktiva ersättningat till de berörda. Detta är facklig vardag och har ingenting med "maffialiknande metoder" att göra. Det är illa när de som borde veta bättre gör det ideologiska grovjobbet åt arbetsköparna och borgerliga medier.
Permalänk | Anmäl
Bosse Johansson, 2011-07-16, 09:49
Tycker det låter som ett standard förfarande för ett vite.
Det enda som sticker ut är att städarna faktiskt verkar få lite pengar.
När LO facken kräver vite brukar det i det närmaste inte bli några pengar alls till de berörda.
Lustigt, det är medlemen som blir drabbad och kan riskera en livslång arbetslöshet men det är facken som tar pengarna...
Det är samma maffia här som där....
Permalänk | Anmäl
Mats F Eriksson, 2011-07-16, 10:21
Bra artikel.
Är det en slump att Mattias Irving en representant för Svenska kyrkans tankesmedja Seglora i denna debatt hamnade på samma sida som Kristoffer Ejnemark som tillhör Vänsterpartiet, ett parti som kallat både Nordkoreas och Sovjetunionens kommunistiska partier för broderpartier?
Antagligen inte, Svenska kyrkan av idag representerar den politiska vänstern mer än kristenheten. Under KG Hammars tid så orienterade sig Svenska kyrkan mot politikens vänsterflygel och där ar man förblivit samtidigt som den Lutheranska läran och då främst den Lutheranska arbetsmoralen fått träda i bakgrunden.
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2011-07-16, 14:48
#Linus R
Du skrev:
”Tänk innan du skriver, alla som någonsin har glömt eller vägrat som i Berns fall att betala en räkning får räkna med att den bara växer och växer”
Jag tycker att du borde ta och tänka själv. Det finns en viktig skillnad mellan mellan det legala affärslivet och när det handlar om utpressning och det är att i det legala affärslivet så är det reglerat hur snabbt räkningen ska växa och det regleras i räntelagen
”Dröjsmålsräntans storlek är om inte annat har avtalats åtta procentenheter över gällande referensränta enligt 6 § räntelagen (1975:635)” .
Wikipedia
Referensräntan är sen den i juli 2% vlket gör att dröjsmålsräntan för närvarande är 10%. Men under perioden 2009-07-01-2011-01-01 så var den 0,5% vilket gjorde att dröjsmålsräntan var 8,5%. Den här ”räkningen” växte från 920.000 kr till 1.400.000 kr på tre månader och orsaken till det är att räntelagen inte tillämpas av utpressare.
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2011-07-16, 15:12
@ #12 Lars Johansson:
Nu är det här dock varken en del av "affärslivet" eller en utpressning.
Det är istället en facklig konflikt, och alltså är skadeståndskravet inte en räkning eller ens en "räkning", utan ett krav man har med sig till förhandlingsbordet som där kan justeras (åt endera hållet).
Över huvudtaget så var ju inte Registrets ursprungliga förstahandskrav skadestånd, utan återanställning för de städare som Berns sparkade pga att de var fackligt aktiva.
Skadeståndet, ett så kallat utköp, var något man erbjöd Berns som alternativ ifall de vägrade återanställa städarna.
Permalänk | Anmäl
Johan Fransson, 2011-07-16, 15:35
#13 Johan Fransson
Nej Johan detta är ingen facklg konflikt .
Berns Salonger ar såvitt jag vet inte någon konflikt med de fackliga organisationer som representerar de anställda det vil säga Hotell- och Restauranganställda och Unionen.
Från LO-idningen:
"SAC-Svensk Maffia"
"Syndikalisterna ägnar sig åt hot och trakasserier, använder maffiametoder, drar sig inte för att bryta mot lagen och samarbetar med extremister och kriminella. Det är budskapet i boken ”Syndikalisternas nya ansikte” av konsulterna Lars-Olof Pettersson, tidigare utredningschef på Byggnads, och Willy Silberstein, tidigare radioreporter på Dagens Eko......" Syndikalisterna kom med olika bud till Berns. Som mest var summan uppe i 1,4 miljoner ”så blåser vi av konflikten”. – Två tredjedelar skulle gå till syndikatet och en tredjedel till städarna. Det blir väldigt knepigt när en organisation som utger sig för att kämpa för de värnlösa tar pengarna till sin egen verksamhet, anser Lars-Olof Pettersson"
http://lotidningen.se/2011/07/11/%E2%80%9Dsyndikalisterna-%E2%80%93-sven... .
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2011-07-16, 17:16
#13 Johan Fransson
”Det är istället en facklig konflikt, och alltså är skadeståndskravet inte en räkning eller ens en "räkning", utan ett krav man har med sig till förhandlingsbordet som där kan justeras (åt endera hållet)”
Skadeståndskravet?
Du menar väl ”skadeståndskravet”.
Man började med att kräva 900.000 varav huvuddelen skulle gå till syndikatet och en mindre del till de fd anställda. Rimligtvis så är det bara de fd anställda som kan vara berättigade till skadestånd. Att kalla den del som syndikatet skulle ha för att blåsa av aktionerna för ”skadestånd” tyder på att man antingen inte vet vad ett skadestånd är för något eller att man avsiktligt försöker vilseleda läsaren.
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2011-07-16, 20:23
#8 Det du skriver är skitsnack. Om man bestrider fakturan blir den inte fastställd och det innebär att det måste avgöras i tingsrätt innan kronofogden driver in skulden.
Permalänk | Anmäl
Stefan Stjernelund, 2011-07-16, 20:30
#14 Lars Johansson,
"Nej Johan detta är ingen facklg konflikt .
Berns Salonger ar såvitt jag vet inte någon konflikt med de fackliga organisationer som representerar de anställda det vil säga Hotell- och Restauranganställda och Unionen."
Inte heller jag har kännedom om att några arbetare som representeras av SAC jobbar på Berns i dagsläget. Det beror ju dock på att de SAC-anslutna städarna inte fick jobba kvar och det är det som är konfliktens kärna.
Det har skett tusentals fackliga konflikter där medlemarna inte längre jobbat kvar och det varit kring det konflikten stått i Sverige, att vi helt plötsligt skulle sluta kalla detta fackliga konflikter är ju bara trams.
"Från LO-idningen"
Det är alltså ett citat ur en artikel som behandlar samma bok som är bakgrunden till den här Newsmill-artikeln?
Är det något speciellt du vill ha sagt genom att citera den, eller länkar du bara för att förvirra diskussionen?
Permalänk | Anmäl
Johan Fransson, 2011-07-16, 21:50
@#15 Lars Johansson
"Man började med att kräva 900.000 varav huvuddelen skulle gå till syndikatet och en mindre del till de fd anställda. Rimligtvis så är det bara de fd anställda som kan vara berättigade till skadestånd. Att kalla den del som syndikatet skulle ha för att blåsa av aktionerna för ”skadestånd” tyder på att man antingen inte vet vad ett skadestånd är för något eller att man avsiktligt försöker vilseleda läsaren."
Återigen så bortser du från vad som de facto är praxis på arbetsmarknaden. Olika arbetsköpare får betala skadestånd till olika fackliga organisationer hela tiden och har fått göra så i alla tider.
Hur menar du annars att LO eller TCO brukar göra?
För att illustrera googlade jag snabbt fram ett exempel från ett LO-fack i en snarliknande konflikt (städare inom hotell/resturang-branchen):
"Hotell- och restaurangfacket kräver nu skadestånd också av de tre hamburgerkedjor som anlitat de oseriösa städfirmorna. Enligt facket har både huvudbolagen och vissa franchisetagare brutit mot lagen och inte meddelat facket att vissa tjänster läggs ut på entreprenad. "Det kan bli tal om sjusiffriga belopp i skadestånd", säger facket till SvD.se."
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/facket-kraver-skadestand-av-hamburgerk...
Är måhända Hotell och Resturangfacket också en maffia-organisation och sysslar med utpressning?
Ang. hur pengarna fördelas så är SAC uppbyggt så att medlemmarna i det lokala facket själva är de som bestämmer hur pengarna ska fördelas mellan de enskilda medlemmarna och organisationen, detta eftersom SAC är helt medlemsstyrt. (Medan LO/TCO har centraliserat den beslutande makten, så det är dom valda ledarna som kan bestämma sådana saker).
Det är alltså helt i sin ordning enligt lag, enligt praxis på arbetsmarknaden och i interndemokratisk organisatorisk ordning.
Man blir ju lätt lite nyfiken på hur du istället vill att arbetsmarknadskonflikter ska börja fungera?
Permalänk | Anmäl
Johan Fransson, 2011-07-16, 22:02
Är det kanske socialdemokratiska lobbyister som ska bestämma över hur medlemmarna i SAC väljer att pengar man vinner i skadestånd efter en facklig konflikt ska se ut?
Eller är det kanske du som ska bestämma det?
Arbetarna själva vill du ju tydligen inte att det ska vara. Mycket märkligt.
Permalänk | Anmäl
Johan Fransson, 2011-07-16, 22:05
LO anslutna fack och det politiska etablisemanget är en bättre organiserad och mäktigare maffia.
Permalänk | Anmäl
X, 2011-07-17, 12:02
Det är socialdemokraterna själva som har förhandlat fram praxis mellan arbetsgivare och arbetare, det gick inte på något sätt lugnt och sansat till - kan man tillåta sig att vara så historielös som sosse?
Berns, som via olika teknikaliteter hade dessa anställda städare arbetande hos sig, har skrivit på ett kollektivavtal. I detta avtal så har representanter för arbetsgivarna förhandlat fram utköpsrätten - dvs när man inte vill återanställda arbetare som deltagit i en konflikt och inte kan peka på arbetsbrist. Det är inget konstigt, det är inget nytt och har använts länge.
Ullman har ett tydligt politiskt mål med att smutskasta alla fackföreningar som inte är LO. Sossarna vill självklart ha så stor makt på den svenska arbetsmarknaden som möjligt men det är ett självpåtaget uppdrag som både LO och S misskött under en lång period. Detta har öppnat för andra, såsom Hamnarbetarförbundet och SAC, att komma in på banan och företräda arbetare. Om LO hade skött sitt uppdrag bättre, hade vi ens hamnat i den här situationen?
Berns har sökt hjälp mot SAC hos LO, vilket får mig att undra om LO bara är en tandlös tiger som man gärna klappar för att det ser bra ut?
Permalänk | Anmäl
Andrej Meinder, 2011-07-20, 14:08
Jag tycker det är väldigt konstigt att en gammal inbrottstjuv som Ullman ens kan komma på tal för ett uppdrag som vice ordförandeskap i Polisnämnden.
Varför bröt du dig in på TV4 och rotade i Bim Enströms handväska? Stod hon också i konflikt med din Socialdemokrati?
Ullman anklagar nästan alltid någon annan för att ljuga. Det är faktiskt inte särskilt trovärdig retorik.
Permalänk | Anmäl
Tore, 2011-07-26, 15:13
Jag håller med dig där andrej, intressant kommentar.
Permalänk | Anmäl
Anton Svensson, 2011-09-22, 19:19
23 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Tusen tack Harald Ullman för den goda artikeln till Socialdemokraternas, arbetarrörelsens och ordningens försvar. Extremvänstern vill stjälpa oss alla.
En bisak i sammanhanget men kunde inte låta bli att reagera på:
"Efter tre månader höjde man kravet till närmare 1,4 miljoner kronor och hotade med att summan skulle höjas vartefter tiden gick, dvs. en ren utpressning"
Trevligt att höra en politiker kalla det som drabbar alla konsumenter som kommer på kant med ett företag, myndighet eller organisation vad gäller betalning för exakt vad det är.
Får utgå från att Herr Ullman har mycket att säga om rådande konsumentlagstifning också.
I övrigt är det förstås viktigt att Ullmans och Rådhusgruppen Citys roll i det här klarnar.
PR konsulter som beklagar sig för pengar känns det inte så relevant att lyssna på. Oavsett vad de har att säga om vem.
Socialdemokrat, Kommunist, eller Syndikalist. Samma röda fanor. Samma kampsånger. Samma skit. Det är bara "vägen" till slutmålet (den absoluta socialiststaten) som skiljer.
Jag håller inte med syndikalisterna. Däremot så tycker jag att delar av anarkismens grundidéer får mer och mer inflytande i samhället tack vare internet. Då menar jag idén att man ska bilda grupper som kämpar mot något och när det problemet är löst så upplöses gruppen. I en politisk eller annan ideel organistion måste man "köpa" hela paketet. Det finns nog ingen människa som håller med en organisation till 100%, förutom de som vill klättra i organisationen.
"Ullman PR eller jag själv har inte fått betalt varken av Berns salonger eller någon annan för min kritik av Syndikalisterna"
Må så vara men Ullaman PR får betalt för att smutskasta syndikalisterna och att din kritik skulle stå utanför den betalda kritiken är inte på något sätt trovärdigt.
"...hotade med att summan skulle höjas vartefter tiden gick, dvs. en ren utpressning"
Tänk innan du skriver, alla som någonsin har glömt eller vägrat som i Berns fall att betala en räkning får räkna med att den bara växer och växer.
Ni sossar har ju alltid sett vänstern som de värsta fienderna och bekämpat dem mycket mer energiskt än ni har vänt er mot borgerligheten.
Det finns en instans som hanterar obetalda fordringar, nämligen kronofogden. Har man rätt så får man rätt. Det är bara att styrka kraven. Kan man det så får den skyldige betala.
#7: Kronofogden skiter fullständigt i om om den som kräver pengar har rätt till dom eller inte.
De drar sig inte ifrån att inkassera pengar även om företag och kund står i konflikt om fakturor och att fakturorna därför ska frysas tills konflikten lösts.
Som fackligt aktiv LO-medlem har jag själv drivit frågor som avgjorts genom att arbetsgivaren varit tvungen att betala vite till den fackliga organisationen plus retroaktiva ersättningat till de berörda. Detta är facklig vardag och har ingenting med "maffialiknande metoder" att göra. Det är illa när de som borde veta bättre gör det ideologiska grovjobbet åt arbetsköparna och borgerliga medier.
Tycker det låter som ett standard förfarande för ett vite.
Det enda som sticker ut är att städarna faktiskt verkar få lite pengar.
När LO facken kräver vite brukar det i det närmaste inte bli några pengar alls till de berörda.
Lustigt, det är medlemen som blir drabbad och kan riskera en livslång arbetslöshet men det är facken som tar pengarna...
Det är samma maffia här som där....
Bra artikel.
Är det en slump att Mattias Irving en representant för Svenska kyrkans tankesmedja Seglora i denna debatt hamnade på samma sida som Kristoffer Ejnemark som tillhör Vänsterpartiet, ett parti som kallat både Nordkoreas och Sovjetunionens kommunistiska partier för broderpartier?
Antagligen inte, Svenska kyrkan av idag representerar den politiska vänstern mer än kristenheten. Under KG Hammars tid så orienterade sig Svenska kyrkan mot politikens vänsterflygel och där ar man förblivit samtidigt som den Lutheranska läran och då främst den Lutheranska arbetsmoralen fått träda i bakgrunden.
#Linus R
Du skrev:
”Tänk innan du skriver, alla som någonsin har glömt eller vägrat som i Berns fall att betala en räkning får räkna med att den bara växer och växer”
Jag tycker att du borde ta och tänka själv. Det finns en viktig skillnad mellan mellan det legala affärslivet och när det handlar om utpressning och det är att i det legala affärslivet så är det reglerat hur snabbt räkningen ska växa och det regleras i räntelagen
”Dröjsmålsräntans storlek är om inte annat har avtalats åtta procentenheter över gällande referensränta enligt 6 § räntelagen (1975:635)” .
Wikipedia
Referensräntan är sen den i juli 2% vlket gör att dröjsmålsräntan för närvarande är 10%. Men under perioden 2009-07-01-2011-01-01 så var den 0,5% vilket gjorde att dröjsmålsräntan var 8,5%. Den här ”räkningen” växte från 920.000 kr till 1.400.000 kr på tre månader och orsaken till det är att räntelagen inte tillämpas av utpressare.
@ #12 Lars Johansson:
Nu är det här dock varken en del av "affärslivet" eller en utpressning.
Det är istället en facklig konflikt, och alltså är skadeståndskravet inte en räkning eller ens en "räkning", utan ett krav man har med sig till förhandlingsbordet som där kan justeras (åt endera hållet).
Över huvudtaget så var ju inte Registrets ursprungliga förstahandskrav skadestånd, utan återanställning för de städare som Berns sparkade pga att de var fackligt aktiva.
Skadeståndet, ett så kallat utköp, var något man erbjöd Berns som alternativ ifall de vägrade återanställa städarna.
#13 Johan Fransson
Nej Johan detta är ingen facklg konflikt .
Berns Salonger ar såvitt jag vet inte någon konflikt med de fackliga organisationer som representerar de anställda det vil säga Hotell- och Restauranganställda och Unionen.
Från LO-idningen:
"SAC-Svensk Maffia"
"Syndikalisterna ägnar sig åt hot och trakasserier, använder maffiametoder, drar sig inte för att bryta mot lagen och samarbetar med extremister och kriminella. Det är budskapet i boken ”Syndikalisternas nya ansikte” av konsulterna Lars-Olof Pettersson, tidigare utredningschef på Byggnads, och Willy Silberstein, tidigare radioreporter på Dagens Eko......" Syndikalisterna kom med olika bud till Berns. Som mest var summan uppe i 1,4 miljoner ”så blåser vi av konflikten”. – Två tredjedelar skulle gå till syndikatet och en tredjedel till städarna. Det blir väldigt knepigt när en organisation som utger sig för att kämpa för de värnlösa tar pengarna till sin egen verksamhet, anser Lars-Olof Pettersson"
http://lotidningen.se/2011/07/11/%E2%80%9Dsyndikalisterna-%E2%80%93-sven... .
#13 Johan Fransson
”Det är istället en facklig konflikt, och alltså är skadeståndskravet inte en räkning eller ens en "räkning", utan ett krav man har med sig till förhandlingsbordet som där kan justeras (åt endera hållet)”
Skadeståndskravet?
Du menar väl ”skadeståndskravet”.
Man började med att kräva 900.000 varav huvuddelen skulle gå till syndikatet och en mindre del till de fd anställda. Rimligtvis så är det bara de fd anställda som kan vara berättigade till skadestånd. Att kalla den del som syndikatet skulle ha för att blåsa av aktionerna för ”skadestånd” tyder på att man antingen inte vet vad ett skadestånd är för något eller att man avsiktligt försöker vilseleda läsaren.
#8 Det du skriver är skitsnack. Om man bestrider fakturan blir den inte fastställd och det innebär att det måste avgöras i tingsrätt innan kronofogden driver in skulden.
#14 Lars Johansson,
"Nej Johan detta är ingen facklg konflikt .
Berns Salonger ar såvitt jag vet inte någon konflikt med de fackliga organisationer som representerar de anställda det vil säga Hotell- och Restauranganställda och Unionen."
Inte heller jag har kännedom om att några arbetare som representeras av SAC jobbar på Berns i dagsläget. Det beror ju dock på att de SAC-anslutna städarna inte fick jobba kvar och det är det som är konfliktens kärna.
Det har skett tusentals fackliga konflikter där medlemarna inte längre jobbat kvar och det varit kring det konflikten stått i Sverige, att vi helt plötsligt skulle sluta kalla detta fackliga konflikter är ju bara trams.
"Från LO-idningen"
Det är alltså ett citat ur en artikel som behandlar samma bok som är bakgrunden till den här Newsmill-artikeln?
Är det något speciellt du vill ha sagt genom att citera den, eller länkar du bara för att förvirra diskussionen?
@#15 Lars Johansson
"Man började med att kräva 900.000 varav huvuddelen skulle gå till syndikatet och en mindre del till de fd anställda. Rimligtvis så är det bara de fd anställda som kan vara berättigade till skadestånd. Att kalla den del som syndikatet skulle ha för att blåsa av aktionerna för ”skadestånd” tyder på att man antingen inte vet vad ett skadestånd är för något eller att man avsiktligt försöker vilseleda läsaren."
Återigen så bortser du från vad som de facto är praxis på arbetsmarknaden. Olika arbetsköpare får betala skadestånd till olika fackliga organisationer hela tiden och har fått göra så i alla tider.
Hur menar du annars att LO eller TCO brukar göra?
För att illustrera googlade jag snabbt fram ett exempel från ett LO-fack i en snarliknande konflikt (städare inom hotell/resturang-branchen):
"Hotell- och restaurangfacket kräver nu skadestånd också av de tre hamburgerkedjor som anlitat de oseriösa städfirmorna. Enligt facket har både huvudbolagen och vissa franchisetagare brutit mot lagen och inte meddelat facket att vissa tjänster läggs ut på entreprenad. "Det kan bli tal om sjusiffriga belopp i skadestånd", säger facket till SvD.se."
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/facket-kraver-skadestand-av-hamburgerk...
Är måhända Hotell och Resturangfacket också en maffia-organisation och sysslar med utpressning?
Ang. hur pengarna fördelas så är SAC uppbyggt så att medlemmarna i det lokala facket själva är de som bestämmer hur pengarna ska fördelas mellan de enskilda medlemmarna och organisationen, detta eftersom SAC är helt medlemsstyrt. (Medan LO/TCO har centraliserat den beslutande makten, så det är dom valda ledarna som kan bestämma sådana saker).
Det är alltså helt i sin ordning enligt lag, enligt praxis på arbetsmarknaden och i interndemokratisk organisatorisk ordning.
Man blir ju lätt lite nyfiken på hur du istället vill att arbetsmarknadskonflikter ska börja fungera?
Är det kanske socialdemokratiska lobbyister som ska bestämma över hur medlemmarna i SAC väljer att pengar man vinner i skadestånd efter en facklig konflikt ska se ut?
Eller är det kanske du som ska bestämma det?
Arbetarna själva vill du ju tydligen inte att det ska vara. Mycket märkligt.
LO anslutna fack och det politiska etablisemanget är en bättre organiserad och mäktigare maffia.
Det är socialdemokraterna själva som har förhandlat fram praxis mellan arbetsgivare och arbetare, det gick inte på något sätt lugnt och sansat till - kan man tillåta sig att vara så historielös som sosse?
Berns, som via olika teknikaliteter hade dessa anställda städare arbetande hos sig, har skrivit på ett kollektivavtal. I detta avtal så har representanter för arbetsgivarna förhandlat fram utköpsrätten - dvs när man inte vill återanställda arbetare som deltagit i en konflikt och inte kan peka på arbetsbrist. Det är inget konstigt, det är inget nytt och har använts länge.
Ullman har ett tydligt politiskt mål med att smutskasta alla fackföreningar som inte är LO. Sossarna vill självklart ha så stor makt på den svenska arbetsmarknaden som möjligt men det är ett självpåtaget uppdrag som både LO och S misskött under en lång period. Detta har öppnat för andra, såsom Hamnarbetarförbundet och SAC, att komma in på banan och företräda arbetare. Om LO hade skött sitt uppdrag bättre, hade vi ens hamnat i den här situationen?
Berns har sökt hjälp mot SAC hos LO, vilket får mig att undra om LO bara är en tandlös tiger som man gärna klappar för att det ser bra ut?
Jag tycker det är väldigt konstigt att en gammal inbrottstjuv som Ullman ens kan komma på tal för ett uppdrag som vice ordförandeskap i Polisnämnden.
Varför bröt du dig in på TV4 och rotade i Bim Enströms handväska? Stod hon också i konflikt med din Socialdemokrati?
Ullman anklagar nästan alltid någon annan för att ljuga. Det är faktiskt inte särskilt trovärdig retorik.
Jag håller med dig där andrej, intressant kommentar.