Själv äter jag praktiskt taget aldrig kött och rött kött i synnerhet och undantag är de få gånger som är bortbjuden och menyn består av kötträtter. Jag serverar inte min kosthållning på nosen på folk eftersom mat är mat även om jag har helt andra preferenser.
Däremot väcker den här typen av artiklar vämjeliga känslor hos mig när man tar en liten fraktion och blåser upp dess betydelse från en fluga till en elefant. Problemet är inte köttproduktion och köttätande i sig utan att vi äter överhuvudtaget för mycket globalt sett av den enkla anledningen att vi är alldeles för många som behöver mat och alldeles för många som inte ens får tillräckligt med mat för att kallas anständig tillvaro.
Vi håller på att ruinera hela biosfären och utplåna alla andra höger livsformer utom dem som direkt kan parasitera på oss eller åtminstone exploatera våra resurser på ett evolutionärt smart sätt. Allt fler djur förlorar sina naturliga habitat på grund av att vi måste ta allt mer areal till matproduktion. Människans beteende finns det en paradox, nämligen när vi får det bättre och kanske litet lyxigare så vill vi ha bättre och lyxigare mat. Kött är lyxmat och i ordets sanna lydelse.
I det perspektivet har Sverige absolut ingen betydelse hur mycket eller litet vi äter kött. Alla välmenande åtgärder drunknar redan i Kinas, Indiens ökande välstånd och de ökade behov som det medför. Sedan har vi resten av världen som ska också få det bättre.
Vi kan sitta här och känna oss moraliskt ansvarsfullt präktiga och mumsa bönor i oss…och världen är räddad. För mig innebär det ingen större förändring ty jag mumsar redan bönor dagligen. Men ina bönor med 9 miljoner andra svenskars bönor är som ett sandkorn i Sahara och det är rena rama föreställning i komik på bästa parketten.
Skillnaden är endast att jag är medveten om att det är STOR KOMIK på fullaste allvar med bönelösningen för världens överlevnad ala bondbönor när ni, Johan Lorick & Joakim Pihlstrand-Trulp, tar er själva på fullaste allvar.
Avsnitt 2 i serien: Sanslösa sagor för folket.
Permalänk | Anmäl
Christofer Catilan, 2011-07-14, 07:34
Jag vet faktiskt inte vart jag ska börja någonstans med er artikel men här är några problem jag har med den:
1, Det var de gröna som har pressat igenom att vi ska ha 10% etanol i vår bensin, något som kostar rätt mycket i matproduktion bara där.
2, Redan på 70-talet försökte man få fram att Indien och Kina skulle svälta ihjäl. En grön revolution mångdubblade matproduktionen.
3, Största problemet med att de fattigaste inte har råd med mat är att Afrika fortfarande inte har ett bra industriellt jordbruk och därmed stora förluster i produktionsleden.
4, Varje försök att förbättra vår matproduktion genom GMO eller andra industriella processer har motarbetats av de Gröna.
Ni är alltså inte bättre än oss köttätare, ni är religiösa fanatiker som inte vill se att världens befolkning får det allt bättre. Som fanatiker är ni därmed beredda att tvinga in ert synsätt på resten av den svenska befolkningen. Ni förespråkar planekonomi för att rädda jorden trots att planekonomi aldrig har fungerat.
Permalänk | Anmäl
Robert Johansson, 2011-07-14, 08:26
Att den globala uppvärmningen redan idag har lett till en farlig förändring av vårt klimat väntas ge billigare kött, temporärt, i USA senare i år. Södra USA har drabbats av en av de värsta perioderna med torka. Betesdjuren har inget att äta och kan komma att nödslaktas.
"“One of the biggest impacts of the drought is going to be the shrinking of the cattle herd in the United States,” said Bruce A. Babcock, an agricultural economist at Iowa State University in Ames. And that will have a paradoxical but profound impact on the price of a steak.
Ranchers whose grass was killed by drought cannot afford to sustain cattle with hay or other feed, which is also climbing in price. Their response will most likely be to send animals to slaughter early. That glut of beef would lower prices temporarily."
http://www.nytimes.com/2011/07/12/us/12drought.html?hp=&pagewanted=all
Permalänk | Anmäl
Jonas Hansson, 2011-07-14, 09:25
Johan Lorick & Joakim Pihlstrand-Trulp.
De problem som ni beskriver i artikeln är symptom på överbefolkning.
Så varför gör inte Miljöpartiet någonting för att minska den globala överbefolkningen?
Och varför gör Miljöpartiet allt för att öka den svenska överbefolkningen?
Så länge ni inte angriper grundproblemet och bara använder symptomen som slagträn mot länder, kulturer och människor som ni ogillar har ni ingen som helst trovärdighet som miljöparti.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-07-14, 09:29
Ok artikel om ett bra ämne. Jag är inte själv vegeterian, men håller med i mycket. Dock kan jag känna att denna artikel innehåller lite för mycket siffror och procent. Allt blir ett blurr. Skulle också vilja ha lite källor, ffa på det där med 90% av biomassan i havet. 90% sen när? Låter mycket.
Det skulle vara intressant om ni gav klimatsmarta alternativ också, istället för att bara gnälla på hur det ser ut just nu. Vad ska vi odla som ger liknande näringsinnehåll som kött?
Permalänk | Anmäl
Björn Davidsson, 2011-07-14, 09:33
Om framtiden vet vi inget och vi kan bara gissa.
Jag håller bara med om en sak och det är att
vi måste minska jordbrukssubventionerna.
Med tanke på att groddar dödade 10-tals människor
i norra Europa nyligen så tror jag att det blir
fläskkött idag igen.
Permalänk | Anmäl
Bo Grahn, 2011-07-14, 10:12
Grön fascism. Om vi inte äter kött vad ska vi äta då? Människan är inte anpassad för att leva på sallad, socker, stärkelserika produkter och vitt mjöl. Kött är kvalitativt protein, dvs näringsämnena stämmer bra överens med vad vår kropp behöver. Vi kan inte leva på frukt och grönt utan att få en näringsmässig obalans i våra kroppar.
Man måste ta folkhälsan i beaktning också, en människa kanske kan var smal på enbart sallad, men kombinera det med mycket stärkelse (potatis, pasta etc.) så blir människan fet.
Dessutom om människan ville så kan hon stoppa global uppvärmning på en månad eller två, stoppa orkaner också för den delen.
Permalänk | Anmäl
Christian Tillmar, 2011-07-14, 10:36
#9 Ale He - Kommentar: ”Ditt nummer är gammal smörja…”
Visserligen kan man producera etanol på andra källor än födoämnen.
Men den största smörjan är tron att vi i Sverige förblir en grön oas när världens folkrikaste ekonomier höjer sina utsläpp, förvärrar sin negativa miljöpåverkan, ökar exploateringen av resurser osv. Miljöpolitik om det inte är ren smörja är högst globalt ärende men globala insatser och i det avseendet är överbefolkningen minst lika viktig fråga som några koldioxidutsläpp och andra miljöhot tillsammans.
Den industriella produktionsteknologin är inte så lätt att applicera på grund av den låga utbildningsnivån bland världens fattiga. Redan en sådan aspekt som ”Schistosomiasis” (en sjukdom som orsakas av liten mask från sötvattensnäckor) är så besvärligt att komma åt eftersom folk har svårt att ta till sig kunskapen och förstå riskerna med att bada och dricka okokt vatten från dessa floder. Avancerat jordbruk är långt mer krävande än smittprofylax och långt över deras kapacitet om vi inte hittar något helt revolutionerande.
Permalänk | Anmäl
Christofer Catilan, 2011-07-14, 11:13
Källa på att 90% av biomassan i haven har försvunnit, tack?
Sedan när? Ni är väl medvetna om att en brakmajoritet av havens biomassa är i form av plankton, alger, krill och andra minidjuur/växter. Ni menar alltså att människan på något sätt tagit bort 90% av denna massa genom att fiska fisk? Det verkar lätt orimligt och som vanligt handlar det väl om miljöpartister som inte har en aning om vad de pratar om.
Permalänk | Anmäl
Förståsigpåare, 2011-07-14, 11:35
Jag föreslår att Joakim och Johan går vidare med detta till högre instans där man verkligen besitter makt och möjlighet att göra något åt problemen. City Gross t.ex har ändrat sina ersättningar och betalar mer av vinsten till bönderna utan att kunden betalar mer.
Permalänk | Anmäl
Marie Andersson, 2011-07-14, 11:51
#11 Förståsigpåare – Kommentar: ”Sedan när? Ni är väl medvetna om att en brakmajoritet av havens biomassa är i form av plankton, alger, krill och andra minidjuur/växter.”
Så sant och det mesta är dessutom minimini!
I den kategorin ingår dessutom superminimi som virus som har en helt avgörande roll för omsättningen av biomassan i oceanerna. Utan virus skulle hela kedjan kollapsa därför att de styr livscykeln för större organismer som de parasiterar i. Lyckligtvis behöver intracellulära parasiter som virus specifikt värd och är i detta fall harmlösa för människan.
Nu kan man ju undra: varifrån får dessa gröna orakel alla sina syner utan och all sin info!?
Permalänk | Anmäl
Christofer Catilan, 2011-07-14, 12:25
Kära barn!
Jag var med redan på 60-talet då Era ideer var mycket vanligare än idag!
Då diskuterades med stort allvar att vi idag inte skulle kunna äta något annat än linssoppa på grund av jordens överbefolkning och biskoppar deltog i rituellt ätande av linssopa.
Det faktum att det går att köpa köttfärs för 39 kr/kg visar endast att det råder överproduktion och att köttfärsen måste reas bort. Ät gärna denna köttfärs så hjälper Ni till med att konsumera upp överproduktionen på mat.
Svälten i många underutvecklade länder och områden är naturligt en stor olycka för de drabbade, men det problemet avhjälps inte av asketiska åtgärder i den rika världen utan av:
- Undervisning särskillt av flickor
- Information om rationella jordbruksmetoder
- Mekanisering av traditionellt jordbruk
- Distribution av konstgödsel och bekämpningsmedel
- Byggandet av vägnät så att de fattigas överskottsproduktion kan säljas
- Rivande av handelshinder
- Utveckling av bättre utsäden. GMO revolution ger fantastiska möjligheter
- Planterande av skog på marker som förstörts av århundradens om inte årtusendens överbetning.
Permalänk | Anmäl
Tage Fridolfssn, 2011-07-14, 12:46
Det finns inga miljöskäl att äta mindre kött. Det där är rent nonsens och förmodligen vet artikelförfattarna detta.
1. Djurhållningen bidrar med gödsel till åkrarna. Om vi tar bort stora delar av djuren, hur ska vi kompensera gödselbortfallet, med konstgödsel baserat på olja?
2. Det naturliga djurlivet trängs undan till förmån för boskap. Ok, men de växthusgaser som dessa fria djur släpper ut, räknas inte dessa?
3. Vid förmultning av växter bildas också koldioxid.
4. Vad ska vi äta istället? De största delarna av Sverige är svåra att odla något vettigt på. Det som går bra är ju vall (alltså det som exempelvis nötkreatur äter) medan våra sädesslag växer betydligt sämre (särskilt utan gödsel).
Självklart finns det många områden där köttindustrin kan förbättras, vanvård av djur och onödigt lidande exempelvis, men det är inget skäl till att sluta äta kött.
Till sist vill jag bara säga att det finns flera andra skäl till att inte äta kött och de flesta respekterar jag, men detta är ju ren och skär lögn.
Permalänk | Anmäl
Oskar Eriksson, 2011-07-14, 13:48
#14 Tage Fridolfssn – Kommentar: ”Då diskuterades med stort allvar att vi idag inte skulle kunna äta något annat än linssoppa på grund av jordens överbefolkning och biskoppar deltog i rituellt ätande av linssopa.”
Rituellt ätande? :-) Och biskopar som ceremonimästare? Vilka underliga tider!
Tack, Tage, för att du påminner hur det var förr! Jag är tillräckligt gammal för att komma ihåg att sederna och retoriken var just sådana. Dock var jag inte alls politiskt intresserad på den tiden ty det skötte min far så framgångsrikt på egen hand…utan min förträffliga assistens…så att säga.
Därefter skiftade fokus på tillväxten och ekonomin skulle bara växa i både höjd, bredd och djup. Och i det sistnämnda avseendet har de gjort utmärkta försökt inom gruvnäringen där borta i norr med resultatet att hela Kiruna riskerar att falla i avgrunden.
Sedan dess har det flutit mycken linssoppa under broarna samtidigt som vi har överlåtit rituellt ätande till aboriginerna och diverse naturfolk i bushen…hmmm…utom möjligen att vårt chipsätande och colakolande som har blivit högst ritualiserade utan att folk ens längre förstår dess symboliska innebörd. Men det hänger ihop med fjärrkontrollen till tv-apparaten så vitt som jag förstått det hela rätt.
Tack, en gång till, ty gossarna Johan & Joakim och en del andra av oss behöver allmän bildning för bota vår historielöshet som redan fått helt epidemiska proportioner i herrens hage: Sverige!
Permalänk | Anmäl
Christofer Catilan, 2011-07-14, 14:07
#16
"Och i det sistnämnda avseendet har de gjort utmärkta försökt inom gruvnäringen där borta i norr med resultatet att hela Kiruna riskerar att falla i avgrunden."
Ja så går det när man bygger stan på fel ställe! Det första en "gruvkarl" får lära sig i gruvbrytning är att aldrig lägga bostäder och anläggningar på "hängväggen"! Men av någon anledning blir det ofta fel!
Permalänk | Anmäl
Tage Fridolfssn, 2011-07-14, 14:46
jag har ett ännubättre förslag, vad sägs om att lägga upp MINDRE mat på tallriken. de flesta som äter på Cantinan eller i vanliga resturanger eller pizzabagerier äter mer än vad dom igentligen behöver. Fettma är alltså farligt för kärlen där det billdas fettvävnader i kärlen så att det tillslut blir totalt stopp. kärlkramp
och problem med hjärtat. man kan börja med en lätt soppa sedan en talrik med mindre mat på. sedan en efterätt sedan ska du kunna fortsätta sitta på kontoret. Men du som jobbar som brevbärare är det annorlunda.....
Permalänk | Anmäl
Lolitapop Popps, 2011-07-14, 14:49
Vi är 7 personer i hushållet. Grönsaker slänger vi nästan alltid, gamla tomater, rutten sallad osv. Kött slänger vi aldrig. Det är så dyrt att vi alltid köper precis det vi äter. Jag tror alla beräkningar om svinn är helt felaktiga, skulle förvåna om ens 1% av svinn är kött, 50% är grönsaker och frukt.
Permalänk | Anmäl
Thomas Eliasson, 2011-07-14, 17:11
Från alla oss militantaköttätare, så vill vi se att mindre växter fara illa ut så att vi kan fortsätta med våran köttkonsumtion.
Permalänk | Anmäl
Hans Åhlin, 2011-07-14, 22:39
Cristian Tillmar: Är nu inne på mitt 40:e år som vegetarian och 35:e år som vegan. Inget att anmärka på vid senaste besiktningen och kondition som en elitidrottsman? Hur förklarar du det?
Permalänk | Anmäl
Kent Göran Eriksson, 2011-07-14, 23:39
#22 Kent Göran Eriksson – Kommentar: ”Inget att anmärka på vid senaste besiktningen och kondition som en elitidrottsman? Hur förklarar du det?”
Det är lika enkelt att förklara som att folk röker, kröker, pökar och har fel i alla parametrar vid samtliga besiktningar men fortsätter med sitt ackompanjerad av vällustig grimas som ingenting hänt:
”Doktorn säger att jag inte borde kunna leva på så dåliga värden men jag tror inte på doktorer och därför fattar inte kroppen att den egentligen borde vara död”.
Permalänk | Anmäl
Christofer Catilan, 2011-07-15, 05:54
När köttfärsen kostar 39 kr/kg och kycklingen 19.90 kr så förstår man hur lite tid och engagemang som lagts på djuren/fågeln. Man förstår att det är industriuppfödning det handlar om och att det är profiten som talar.
Om vi istället krävde bättre djurhållning, om vi levde upp till de krav vi så gärna skryter om att vi är bäst i världen på, så skulle köttet/fågen bli dyrare, vi skulle kanske inte ha råd att äta kött så ofta och problemet skulle lösa sig självt. Plus att vi skulle få mat som smakade godare. Köttfärs för 39 kr kilot smakar sk*t, likaså en kyckling för 19.90.
Men så länge svenska folket hellre äter billigt än kvalitet så har vi den situation vi har. Till syvende og sidst är det den svenske konsumentens okultiverade smaklökar som talar.
I Frankrike är billigt kött svårfunnet, men så sätter man också en ära i att föda upp djur som i slutänden ska smaka gott, och det kostar.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2011-07-15, 06:28
#26 och #5
Jag tror att problemet med överbefolkning är kraftigt överdrivet. Jorden har jättelika outnytjade matresurser i Afrika, Ryssland, Brasilien o.s.v.
Problemet löser sig helt själv när unga kvinnor får utbildning och ser att de kan köpa snygga kläder och häftiga högklackade skor istället för att föda upp ett extra barn eller som #25 lägga några hundralappar på lyxig mat istället för på blöjor till det sista barnet.
Permalänk | Anmäl
Tage Fridolfssn, 2011-07-15, 10:29
Hur skulle det vara om de fattiga länderna födde och utbildade sina invånare i stället för att köpa en massa vapen och ge efter för den utbedda korruptionen ?
Då skulle problemen i princip upphöra.
Förutom om man tror på IPCCs skräckrapporter och att Disneys filmer om Bambi var på riktigt...
Permalänk | Anmäl
Mats F Eriksson, 2011-07-15, 19:56
#28 Mats F Eriksson – Kommentar: ” Hur skulle det vara om de fattiga länderna födde och utbildade sina invånare i stället för att köpa en massa vapen och ge efter för den utbedda korruptionen?”
En bra fråga!
I allmänhet råder principen: ”Sådant folk, sådana ledare”…utom när det gäller militärdiktatorer möjligen. Om fattiga länder betraktade svält, matbrist och krig ens hälften så prioriterade att bekämpa som vi gör här i Sverige för deras vidkommande så skulle de flesta av världens fattiga länder redan löst sina problem. I stället för bistånd så borde vi bistå dem med vett och etikett och insikten vad anständigt människovärde innebär.
Jag säger inte att svält inte betyder något för dem utan det är lågprioriterat att bekämpa och i synnerhet när det inte för tillfället råder matbrist då existerar inte morgondagens svältproblem.
Permalänk | Anmäl
Christofer Catilan, 2011-07-16, 02:46
Militanta gröningar som är tillväxtfientliga och egentligen hör hemma i extremvänstern har fått för mycket luft i lungorna. De "utsläpp" som djuren (både tam- och vilda djur) står för är i form av pruttar och rapningar. Vet inte om folk vet att det är det det är fråga om. Och 7 miljarder människor; hur mycket pruttar och rapar inte vi? Dessutom står vegetarianer för mer utsläpp eftersom grönsaker producerar mer maggaser-
Jorden är till för att brukas, dock inte missbrukas. Tänk på våra öppna landskap. Jordbruk är världens i särklass äldsta sättet att producera mat, både animal och växtbaserad.
Dessutom finns forskning som visar att barn till veganer/vegetarianer har en betydligt lägre intelligens. Hjärnan behöver animaliskt protein och fett för att utvecklas och fungera.
Sveriges befolkning ökar enbart p g a invandringen. Ytterligare en faktor för att minska denna.
Permalänk | Anmäl
Maj Grandmo, 2011-07-16, 11:10
Kött e grisigt. :-)
Det är inte bara djuren som fiser ut obehagliga gaser utav produktionen. Människans köttfisar e dom som luktar sämst!
Varför måste ni ha dessa brända kadaver hela tiden? Eller köttaslamsor i ostfrallan?
Man behöver inte bli absolut...men ät MINDRE kött.
Våga pröva nåt nytt å gå ifrån gamla vanemönster, vettja.
VegoNils
Permalänk | Anmäl
Nisse, 2011-07-17, 19:05
Maj, jägar- och samlarkulturen föregick agrikulturen.
Permalänk | Anmäl
Joakim Pihlstrand-Trulp, 2011-07-18, 12:26
Jag själv är en köttätare av stora mått och håller med artikelförfattarna.
Man bör satsa mer pengar på forskning om odling av kött istället för den djurplågarindustri köttbranchen faktiskt är. De enda som säkert har någonting emot detta är väl bönder och industriella sådana särskilt.
Permalänk | Anmäl
Varg i Veum, 2011-09-11, 11:31
Det stämmer att det är mer energikrävande att framställa kött än att framställa grönsaker. Det stämmer också att det är mer energikrävande att framställa nötkött än att framställa kyckling. Det stämmer vidare att de flesta, mig själv inkluderat, äter mer kött än jag borde och mindre grönsaker än jag borde. Med bara en ganska liten förändring av vad man lägger på talriken kan man över populationen minska arealbehovet för att framställa maten markant.
Vad gäller de globala matproblemen uppfattar jag dem som teknologiska och politiska. De teknologiska problemen handlar om att många jordbruk inte kan bedrivas effektivt på grund av avsaknad av effektiva verktyg. Det kan också handla om att marken för snabbt degraderas på grund av för intensiv användning och liknande. Detta är problem som vi delvis redan vet hur man löser och delvis behöver forska på. Det är dock problem som vi kan lösa.
De politiska problemen är de som skapar svält, riktig svält. Kina visade ju 1958 hur man åstadkommer nationell svältkatastrof enbart med hjälp av politik. Svältkatastrofer inträffar i regel bara i krigshärjade områden i konflikters spår. Här kan det också vara värt att nämna att upp till 50% av all miljöförstöring kan bero på krig. Så att förebygga krig är långt viktigare än att sluta äta kött. I alla fall löser man dessa problem genom att stödja demokratiutveckling och välfärdsbygge.
Vad gäller fettma och liknande är det största problemet att många har en väldigt stillasittande livsstil. Om fler kunde testa daglig motion skulle detta minska antalet som drabbas av en hel räcka olika sjukdomstillstånd relaterade till stillasittande och överkonsumtion av mat. Här ser vi att en viktig åtgärd är att ge utrymme för cykeln. Om fler använder cykeln oftare i sin dagliga pendling eller åtminstone när småärenden ska göras några gånger i veckan vet vi att de halverar risken för hjärt- kärlsjukdomar exempelvis. Ytterligare fler kan hitta andra motionsformer. En joggingrunda eller ett pass i simhallen ger ungefär samma effekter. Människan är inte byggd för att sitta still dagarna igenom. Det är det största hälsoproblemet, inte att vi äter kött.
Permalänk | Anmäl
Johannes Westlund, 2012-04-08, 11:39
29 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Själv äter jag praktiskt taget aldrig kött och rött kött i synnerhet och undantag är de få gånger som är bortbjuden och menyn består av kötträtter. Jag serverar inte min kosthållning på nosen på folk eftersom mat är mat även om jag har helt andra preferenser.
Däremot väcker den här typen av artiklar vämjeliga känslor hos mig när man tar en liten fraktion och blåser upp dess betydelse från en fluga till en elefant. Problemet är inte köttproduktion och köttätande i sig utan att vi äter överhuvudtaget för mycket globalt sett av den enkla anledningen att vi är alldeles för många som behöver mat och alldeles för många som inte ens får tillräckligt med mat för att kallas anständig tillvaro.
Vi håller på att ruinera hela biosfären och utplåna alla andra höger livsformer utom dem som direkt kan parasitera på oss eller åtminstone exploatera våra resurser på ett evolutionärt smart sätt. Allt fler djur förlorar sina naturliga habitat på grund av att vi måste ta allt mer areal till matproduktion. Människans beteende finns det en paradox, nämligen när vi får det bättre och kanske litet lyxigare så vill vi ha bättre och lyxigare mat. Kött är lyxmat och i ordets sanna lydelse.
I det perspektivet har Sverige absolut ingen betydelse hur mycket eller litet vi äter kött. Alla välmenande åtgärder drunknar redan i Kinas, Indiens ökande välstånd och de ökade behov som det medför. Sedan har vi resten av världen som ska också få det bättre.
Vi kan sitta här och känna oss moraliskt ansvarsfullt präktiga och mumsa bönor i oss…och världen är räddad. För mig innebär det ingen större förändring ty jag mumsar redan bönor dagligen. Men ina bönor med 9 miljoner andra svenskars bönor är som ett sandkorn i Sahara och det är rena rama föreställning i komik på bästa parketten.
Skillnaden är endast att jag är medveten om att det är STOR KOMIK på fullaste allvar med bönelösningen för världens överlevnad ala bondbönor när ni, Johan Lorick & Joakim Pihlstrand-Trulp, tar er själva på fullaste allvar.
Avsnitt 2 i serien: Sanslösa sagor för folket.
Jag vet faktiskt inte vart jag ska börja någonstans med er artikel men här är några problem jag har med den:
1, Det var de gröna som har pressat igenom att vi ska ha 10% etanol i vår bensin, något som kostar rätt mycket i matproduktion bara där.
2, Redan på 70-talet försökte man få fram att Indien och Kina skulle svälta ihjäl. En grön revolution mångdubblade matproduktionen.
3, Största problemet med att de fattigaste inte har råd med mat är att Afrika fortfarande inte har ett bra industriellt jordbruk och därmed stora förluster i produktionsleden.
4, Varje försök att förbättra vår matproduktion genom GMO eller andra industriella processer har motarbetats av de Gröna.
Ni är alltså inte bättre än oss köttätare, ni är religiösa fanatiker som inte vill se att världens befolkning får det allt bättre. Som fanatiker är ni därmed beredda att tvinga in ert synsätt på resten av den svenska befolkningen. Ni förespråkar planekonomi för att rädda jorden trots att planekonomi aldrig har fungerat.
Att den globala uppvärmningen redan idag har lett till en farlig förändring av vårt klimat väntas ge billigare kött, temporärt, i USA senare i år. Södra USA har drabbats av en av de värsta perioderna med torka. Betesdjuren har inget att äta och kan komma att nödslaktas.
"“One of the biggest impacts of the drought is going to be the shrinking of the cattle herd in the United States,” said Bruce A. Babcock, an agricultural economist at Iowa State University in Ames. And that will have a paradoxical but profound impact on the price of a steak.
Ranchers whose grass was killed by drought cannot afford to sustain cattle with hay or other feed, which is also climbing in price. Their response will most likely be to send animals to slaughter early. That glut of beef would lower prices temporarily."
http://www.nytimes.com/2011/07/12/us/12drought.html?hp=&pagewanted=all
Johan Lorick & Joakim Pihlstrand-Trulp.
De problem som ni beskriver i artikeln är symptom på överbefolkning.
Så varför gör inte Miljöpartiet någonting för att minska den globala överbefolkningen?
Och varför gör Miljöpartiet allt för att öka den svenska överbefolkningen?
Så länge ni inte angriper grundproblemet och bara använder symptomen som slagträn mot länder, kulturer och människor som ni ogillar har ni ingen som helst trovärdighet som miljöparti.
Ok artikel om ett bra ämne. Jag är inte själv vegeterian, men håller med i mycket. Dock kan jag känna att denna artikel innehåller lite för mycket siffror och procent. Allt blir ett blurr. Skulle också vilja ha lite källor, ffa på det där med 90% av biomassan i havet. 90% sen när? Låter mycket.
Det skulle vara intressant om ni gav klimatsmarta alternativ också, istället för att bara gnälla på hur det ser ut just nu. Vad ska vi odla som ger liknande näringsinnehåll som kött?
Om framtiden vet vi inget och vi kan bara gissa.
Jag håller bara med om en sak och det är att
vi måste minska jordbrukssubventionerna.
Med tanke på att groddar dödade 10-tals människor
i norra Europa nyligen så tror jag att det blir
fläskkött idag igen.
Grön fascism. Om vi inte äter kött vad ska vi äta då? Människan är inte anpassad för att leva på sallad, socker, stärkelserika produkter och vitt mjöl. Kött är kvalitativt protein, dvs näringsämnena stämmer bra överens med vad vår kropp behöver. Vi kan inte leva på frukt och grönt utan att få en näringsmässig obalans i våra kroppar.
Man måste ta folkhälsan i beaktning också, en människa kanske kan var smal på enbart sallad, men kombinera det med mycket stärkelse (potatis, pasta etc.) så blir människan fet.
Dessutom om människan ville så kan hon stoppa global uppvärmning på en månad eller två, stoppa orkaner också för den delen.
#9 Ale He - Kommentar: ”Ditt nummer är gammal smörja…”
Visserligen kan man producera etanol på andra källor än födoämnen.
Men den största smörjan är tron att vi i Sverige förblir en grön oas när världens folkrikaste ekonomier höjer sina utsläpp, förvärrar sin negativa miljöpåverkan, ökar exploateringen av resurser osv. Miljöpolitik om det inte är ren smörja är högst globalt ärende men globala insatser och i det avseendet är överbefolkningen minst lika viktig fråga som några koldioxidutsläpp och andra miljöhot tillsammans.
Den industriella produktionsteknologin är inte så lätt att applicera på grund av den låga utbildningsnivån bland världens fattiga. Redan en sådan aspekt som ”Schistosomiasis” (en sjukdom som orsakas av liten mask från sötvattensnäckor) är så besvärligt att komma åt eftersom folk har svårt att ta till sig kunskapen och förstå riskerna med att bada och dricka okokt vatten från dessa floder. Avancerat jordbruk är långt mer krävande än smittprofylax och långt över deras kapacitet om vi inte hittar något helt revolutionerande.
Källa på att 90% av biomassan i haven har försvunnit, tack?
Sedan när? Ni är väl medvetna om att en brakmajoritet av havens biomassa är i form av plankton, alger, krill och andra minidjuur/växter. Ni menar alltså att människan på något sätt tagit bort 90% av denna massa genom att fiska fisk? Det verkar lätt orimligt och som vanligt handlar det väl om miljöpartister som inte har en aning om vad de pratar om.
Jag föreslår att Joakim och Johan går vidare med detta till högre instans där man verkligen besitter makt och möjlighet att göra något åt problemen. City Gross t.ex har ändrat sina ersättningar och betalar mer av vinsten till bönderna utan att kunden betalar mer.
#11 Förståsigpåare – Kommentar: ”Sedan när? Ni är väl medvetna om att en brakmajoritet av havens biomassa är i form av plankton, alger, krill och andra minidjuur/växter.”
Så sant och det mesta är dessutom minimini!
I den kategorin ingår dessutom superminimi som virus som har en helt avgörande roll för omsättningen av biomassan i oceanerna. Utan virus skulle hela kedjan kollapsa därför att de styr livscykeln för större organismer som de parasiterar i. Lyckligtvis behöver intracellulära parasiter som virus specifikt värd och är i detta fall harmlösa för människan.
Nu kan man ju undra: varifrån får dessa gröna orakel alla sina syner utan och all sin info!?
Kära barn!
Jag var med redan på 60-talet då Era ideer var mycket vanligare än idag!
Då diskuterades med stort allvar att vi idag inte skulle kunna äta något annat än linssoppa på grund av jordens överbefolkning och biskoppar deltog i rituellt ätande av linssopa.
Det faktum att det går att köpa köttfärs för 39 kr/kg visar endast att det råder överproduktion och att köttfärsen måste reas bort. Ät gärna denna köttfärs så hjälper Ni till med att konsumera upp överproduktionen på mat.
Svälten i många underutvecklade länder och områden är naturligt en stor olycka för de drabbade, men det problemet avhjälps inte av asketiska åtgärder i den rika världen utan av:
- Undervisning särskillt av flickor
- Information om rationella jordbruksmetoder
- Mekanisering av traditionellt jordbruk
- Distribution av konstgödsel och bekämpningsmedel
- Byggandet av vägnät så att de fattigas överskottsproduktion kan säljas
- Rivande av handelshinder
- Utveckling av bättre utsäden. GMO revolution ger fantastiska möjligheter
- Planterande av skog på marker som förstörts av århundradens om inte årtusendens överbetning.
Det finns inga miljöskäl att äta mindre kött. Det där är rent nonsens och förmodligen vet artikelförfattarna detta.
1. Djurhållningen bidrar med gödsel till åkrarna. Om vi tar bort stora delar av djuren, hur ska vi kompensera gödselbortfallet, med konstgödsel baserat på olja?
2. Det naturliga djurlivet trängs undan till förmån för boskap. Ok, men de växthusgaser som dessa fria djur släpper ut, räknas inte dessa?
3. Vid förmultning av växter bildas också koldioxid.
4. Vad ska vi äta istället? De största delarna av Sverige är svåra att odla något vettigt på. Det som går bra är ju vall (alltså det som exempelvis nötkreatur äter) medan våra sädesslag växer betydligt sämre (särskilt utan gödsel).
Självklart finns det många områden där köttindustrin kan förbättras, vanvård av djur och onödigt lidande exempelvis, men det är inget skäl till att sluta äta kött.
Till sist vill jag bara säga att det finns flera andra skäl till att inte äta kött och de flesta respekterar jag, men detta är ju ren och skär lögn.
#14 Tage Fridolfssn – Kommentar: ”Då diskuterades med stort allvar att vi idag inte skulle kunna äta något annat än linssoppa på grund av jordens överbefolkning och biskoppar deltog i rituellt ätande av linssopa.”
Rituellt ätande? :-) Och biskopar som ceremonimästare? Vilka underliga tider!
Tack, Tage, för att du påminner hur det var förr! Jag är tillräckligt gammal för att komma ihåg att sederna och retoriken var just sådana. Dock var jag inte alls politiskt intresserad på den tiden ty det skötte min far så framgångsrikt på egen hand…utan min förträffliga assistens…så att säga.
Därefter skiftade fokus på tillväxten och ekonomin skulle bara växa i både höjd, bredd och djup. Och i det sistnämnda avseendet har de gjort utmärkta försökt inom gruvnäringen där borta i norr med resultatet att hela Kiruna riskerar att falla i avgrunden.
Sedan dess har det flutit mycken linssoppa under broarna samtidigt som vi har överlåtit rituellt ätande till aboriginerna och diverse naturfolk i bushen…hmmm…utom möjligen att vårt chipsätande och colakolande som har blivit högst ritualiserade utan att folk ens längre förstår dess symboliska innebörd. Men det hänger ihop med fjärrkontrollen till tv-apparaten så vitt som jag förstått det hela rätt.
Tack, en gång till, ty gossarna Johan & Joakim och en del andra av oss behöver allmän bildning för bota vår historielöshet som redan fått helt epidemiska proportioner i herrens hage: Sverige!
#16
"Och i det sistnämnda avseendet har de gjort utmärkta försökt inom gruvnäringen där borta i norr med resultatet att hela Kiruna riskerar att falla i avgrunden."
Ja så går det när man bygger stan på fel ställe! Det första en "gruvkarl" får lära sig i gruvbrytning är att aldrig lägga bostäder och anläggningar på "hängväggen"! Men av någon anledning blir det ofta fel!
jag har ett ännubättre förslag, vad sägs om att lägga upp MINDRE mat på tallriken. de flesta som äter på Cantinan eller i vanliga resturanger eller pizzabagerier äter mer än vad dom igentligen behöver. Fettma är alltså farligt för kärlen där det billdas fettvävnader i kärlen så att det tillslut blir totalt stopp. kärlkramp
och problem med hjärtat. man kan börja med en lätt soppa sedan en talrik med mindre mat på. sedan en efterätt sedan ska du kunna fortsätta sitta på kontoret. Men du som jobbar som brevbärare är det annorlunda.....
Vi är 7 personer i hushållet. Grönsaker slänger vi nästan alltid, gamla tomater, rutten sallad osv. Kött slänger vi aldrig. Det är så dyrt att vi alltid köper precis det vi äter. Jag tror alla beräkningar om svinn är helt felaktiga, skulle förvåna om ens 1% av svinn är kött, 50% är grönsaker och frukt.
Från alla oss militantaköttätare, så vill vi se att mindre växter fara illa ut så att vi kan fortsätta med våran köttkonsumtion.
Cristian Tillmar: Är nu inne på mitt 40:e år som vegetarian och 35:e år som vegan. Inget att anmärka på vid senaste besiktningen och kondition som en elitidrottsman? Hur förklarar du det?
#22 Kent Göran Eriksson – Kommentar: ”Inget att anmärka på vid senaste besiktningen och kondition som en elitidrottsman? Hur förklarar du det?”
Det är lika enkelt att förklara som att folk röker, kröker, pökar och har fel i alla parametrar vid samtliga besiktningar men fortsätter med sitt ackompanjerad av vällustig grimas som ingenting hänt:
”Doktorn säger att jag inte borde kunna leva på så dåliga värden men jag tror inte på doktorer och därför fattar inte kroppen att den egentligen borde vara död”.
När köttfärsen kostar 39 kr/kg och kycklingen 19.90 kr så förstår man hur lite tid och engagemang som lagts på djuren/fågeln. Man förstår att det är industriuppfödning det handlar om och att det är profiten som talar.
Om vi istället krävde bättre djurhållning, om vi levde upp till de krav vi så gärna skryter om att vi är bäst i världen på, så skulle köttet/fågen bli dyrare, vi skulle kanske inte ha råd att äta kött så ofta och problemet skulle lösa sig självt. Plus att vi skulle få mat som smakade godare. Köttfärs för 39 kr kilot smakar sk*t, likaså en kyckling för 19.90.
Men så länge svenska folket hellre äter billigt än kvalitet så har vi den situation vi har. Till syvende og sidst är det den svenske konsumentens okultiverade smaklökar som talar.
I Frankrike är billigt kött svårfunnet, men så sätter man också en ära i att föda upp djur som i slutänden ska smaka gott, och det kostar.
#26 och #5
Jag tror att problemet med överbefolkning är kraftigt överdrivet. Jorden har jättelika outnytjade matresurser i Afrika, Ryssland, Brasilien o.s.v.
Problemet löser sig helt själv när unga kvinnor får utbildning och ser att de kan köpa snygga kläder och häftiga högklackade skor istället för att föda upp ett extra barn eller som #25 lägga några hundralappar på lyxig mat istället för på blöjor till det sista barnet.
Hur skulle det vara om de fattiga länderna födde och utbildade sina invånare i stället för att köpa en massa vapen och ge efter för den utbedda korruptionen ?
Då skulle problemen i princip upphöra.
Förutom om man tror på IPCCs skräckrapporter och att Disneys filmer om Bambi var på riktigt...
#28 Mats F Eriksson – Kommentar: ” Hur skulle det vara om de fattiga länderna födde och utbildade sina invånare i stället för att köpa en massa vapen och ge efter för den utbedda korruptionen?”
En bra fråga!
I allmänhet råder principen: ”Sådant folk, sådana ledare”…utom när det gäller militärdiktatorer möjligen. Om fattiga länder betraktade svält, matbrist och krig ens hälften så prioriterade att bekämpa som vi gör här i Sverige för deras vidkommande så skulle de flesta av världens fattiga länder redan löst sina problem. I stället för bistånd så borde vi bistå dem med vett och etikett och insikten vad anständigt människovärde innebär.
Jag säger inte att svält inte betyder något för dem utan det är lågprioriterat att bekämpa och i synnerhet när det inte för tillfället råder matbrist då existerar inte morgondagens svältproblem.
Militanta gröningar som är tillväxtfientliga och egentligen hör hemma i extremvänstern har fått för mycket luft i lungorna. De "utsläpp" som djuren (både tam- och vilda djur) står för är i form av pruttar och rapningar. Vet inte om folk vet att det är det det är fråga om. Och 7 miljarder människor; hur mycket pruttar och rapar inte vi? Dessutom står vegetarianer för mer utsläpp eftersom grönsaker producerar mer maggaser-
Jorden är till för att brukas, dock inte missbrukas. Tänk på våra öppna landskap. Jordbruk är världens i särklass äldsta sättet att producera mat, både animal och växtbaserad.
Dessutom finns forskning som visar att barn till veganer/vegetarianer har en betydligt lägre intelligens. Hjärnan behöver animaliskt protein och fett för att utvecklas och fungera.
Sveriges befolkning ökar enbart p g a invandringen. Ytterligare en faktor för att minska denna.
Kött e grisigt. :-)
Det är inte bara djuren som fiser ut obehagliga gaser utav produktionen. Människans köttfisar e dom som luktar sämst!
Varför måste ni ha dessa brända kadaver hela tiden? Eller köttaslamsor i ostfrallan?
Man behöver inte bli absolut...men ät MINDRE kött.
Våga pröva nåt nytt å gå ifrån gamla vanemönster, vettja.
VegoNils
Maj, jägar- och samlarkulturen föregick agrikulturen.
Jag själv är en köttätare av stora mått och håller med artikelförfattarna.
Man bör satsa mer pengar på forskning om odling av kött istället för den djurplågarindustri köttbranchen faktiskt är. De enda som säkert har någonting emot detta är väl bönder och industriella sådana särskilt.
Det stämmer att det är mer energikrävande att framställa kött än att framställa grönsaker. Det stämmer också att det är mer energikrävande att framställa nötkött än att framställa kyckling. Det stämmer vidare att de flesta, mig själv inkluderat, äter mer kött än jag borde och mindre grönsaker än jag borde. Med bara en ganska liten förändring av vad man lägger på talriken kan man över populationen minska arealbehovet för att framställa maten markant.
Vad gäller de globala matproblemen uppfattar jag dem som teknologiska och politiska. De teknologiska problemen handlar om att många jordbruk inte kan bedrivas effektivt på grund av avsaknad av effektiva verktyg. Det kan också handla om att marken för snabbt degraderas på grund av för intensiv användning och liknande. Detta är problem som vi delvis redan vet hur man löser och delvis behöver forska på. Det är dock problem som vi kan lösa.
De politiska problemen är de som skapar svält, riktig svält. Kina visade ju 1958 hur man åstadkommer nationell svältkatastrof enbart med hjälp av politik. Svältkatastrofer inträffar i regel bara i krigshärjade områden i konflikters spår. Här kan det också vara värt att nämna att upp till 50% av all miljöförstöring kan bero på krig. Så att förebygga krig är långt viktigare än att sluta äta kött. I alla fall löser man dessa problem genom att stödja demokratiutveckling och välfärdsbygge.
Vad gäller fettma och liknande är det största problemet att många har en väldigt stillasittande livsstil. Om fler kunde testa daglig motion skulle detta minska antalet som drabbas av en hel räcka olika sjukdomstillstånd relaterade till stillasittande och överkonsumtion av mat. Här ser vi att en viktig åtgärd är att ge utrymme för cykeln. Om fler använder cykeln oftare i sin dagliga pendling eller åtminstone när småärenden ska göras några gånger i veckan vet vi att de halverar risken för hjärt- kärlsjukdomar exempelvis. Ytterligare fler kan hitta andra motionsformer. En joggingrunda eller ett pass i simhallen ger ungefär samma effekter. Människan är inte byggd för att sitta still dagarna igenom. Det är det största hälsoproblemet, inte att vi äter kött.