Vad jag inte kan förstå är varför inte våra politiker och staliga verk själva inte kan förstå att de genom sin dumsnällhet (eller ren ointelligents) både KLART försvårar för den förhoppningsvis stora majoritet som INTE är demokratihatande fanatiker samt sår ytterligare splittring i ett Sverige som glider allt mer isär, för varje nytt "utanförskapsområde" som föds...
Permalänk | Anmäl
Kjell Olofsson, 2011-07-13, 17:32
Det är nåt märkligt med SD och en stor del av deras sympatiöser.
Traditionellt har judar, homosexuella och imvandrare varit mål för stark kritik, ha hat! För sin religion, sexualitet eller bara det att de föddes utanför landets gräns och sen kom hit. Plötsligt är det nya regler som gäller. Nu är det muslimer ENBART som är måltavla. Judar, homosexuella och icke-muslimska invandrare skall skyddas och försvaras. Jag tycker alla skall bedömmas efter sin person och inte vara utsatt för kollektiva kampanjer. Jag förstår inte varför en jude nu är med i gänget, en homosexuell man skall klappas om och en icke muskimsk person är välkommen i samma trappuppgång? För egen del vill jag ha det så men jag förstår inte vad SD håller på med?
Och ändå röstade jag på dom 2010, från den yttersta vänsterkanten av anhängarna men ändå...
Permalänk | Anmäl
Bo Grahn, 2011-07-13, 17:53
Är det inte bra att vi får veta vad våra skattepengar går till? Och att detta lyfts fram för debatt för en gångs skull? Det tycker jag iallafall! Tack Per Gudmundsson på SvD, för ditt civilkurage!!!
Permalänk | Anmäl
Marie Andersson, 2011-07-13, 18:03
Helt rätt. Vi ställer andra organisationer till svars inför deras hat och agenda. Varför ska inte samma sak gälla muslimska organisationer?
När svenska präster talar negativt om bögar, kallar man det hatbrott. När muslimer gör det, så kallar det för religionsfrihet och tolerans. Är det ingen som ser det knasiga i detta?
Permalänk | Anmäl
Roger Salle Sahlström, 2011-07-13, 18:14
@ Juncta Valenta,
Och vad har du att tillägga angående inlägget?
Permalänk | Anmäl
Kjell Olofsson, 2011-07-13, 18:17
Märk väl att det är Islam som kritseras inte muslimer i sig som vissa alltid vill låta påskina.
Just den här organistionen statliga undomsstyrelsen som utger sig för att vara demokratisk borde verkligen granskas. Verkar snarare vara en dold kommunistisk cell.
Permalänk | Anmäl
Kjell Åberg, 2011-07-13, 18:16
PK-eliten försvarar Islam till varje pris, vad det än handlar om. Det är en del av den beröringsskräck som infiltrerats i Sverige just när det gäller våldsideologin Islam.
SvD's ledarsida lyfter lite på locket, medan övrig svensk media fortsatt bedriver hatkampanjer gentemot SD och försvarar extrema våldsbejakande antidemokratiska islamistiska organisationer. Hoppas på ändring med tiden.
Permalänk | Anmäl
u_13581, 2011-07-13, 18:23
Det känns skönt att jag röstade på SD,trots allt så är SD det enda parti som står för det dom säger.
Att vi svenska skattebetalare blir bestulna på våra skattepengar av extremistiska grupper gör mig spyfärdig!!
Permalänk | Anmäl
Christian H, 2011-07-13, 18:42
Intoleransens ideologi med tillhörande Islamkryperi från det svenska pk-etablissemanget är utan konkurrens det största hotet mot vår frihet och sekulära demokratiska framtid!
Tillsammans med det tragiska integrationshaveriets alla sociala, ekonomiska och rättsliga konsekvenser ter sig uppgiften att motverka efterblivenhet och fostra människor till demokratiska medborgare som monumental!
Att skattemedel går till organisationer som göder våldskulten Islam är bortom allt förstånd.
Pk-etablissemangets ansvarslöshet vet snart inga gränser och förlamar idag allt sunt förnuft!
Permalänk | Anmäl
Tomas Fischer, 2011-07-13, 18:53
@Bo Grahn
"Traditionellt har judar, homosexuella och invandrare varit mål för stark kritik, ha hat! För sin religion, sexualitet eller bara det att de föddes utanför landets gräns och sen kom hit."
Du kanske röstade på dem av fel orsak då?
Personligen är jag glad att även de heliga korna till slut kan granskas (av en enda person, men ändå...). Alla religioner granskas i Sverige, utom Islam. Om man tänker efter på en ökänd pastor för ett par år sedan var hans korkade predikningar inte 1% så illa av det du kan läsa på detta fallets webbsida.
Oavsett vad man ev. röstar på borde ingen normalt funtad person, som inte tillhör samma slutna sällskap, ha en negativ åsikt om att fall som dessa luftas. Idioter skall sättas åt, oavsett läggning...
Vad jag vet är det inte invandringen som är problemet utan hur den sköts och missutnyttjas? Mina egna barn är färgade och ingen i familjen har sina rötter inom 10 timmars flygtid från Sverige och även om jag i grunden är moderat börjar jag ångra min röst då SD allt mer ter sig som det vettigaste alternativet inom vissa frågor...
Permalänk | Anmäl
Kjell Olofsson, 2011-07-13, 19:08
Schysst skrivet!
Svenskarna är kanske äntligen på väg att bryta de fundamentalistiska krafterna och därmed gå mot bättre tider.
Permalänk | Anmäl
nonPK, 2011-07-13, 19:53
Jag begriper inte varför "religiösa" organisationer har rätt att ansöka om ett enda öre pengar?
För det första, om deras religion var sann borde dom ha en allsmäktig gud som backar upp dem, vilket torde göra nånting så jordligt som pengar meningslöst.
För det andra, det finns inget positivt som är värdefullt för samhället i att uppmuntra vidskepelse och ogenomtänkta idéer.
Vill folk hålla på med sånt där trams så visst, men jag tycker inte att de ska ha någon rätt till statligt stöd.
Permalänk | Anmäl
Per Holmgren, 2011-07-13, 19:55
"SvD avslöjade på onsdagen att skattemedel har gått till att finansiera islamistiska hatkampanjer mot homosexuella och judar."
Avslöjade och avslöjade... För oss som läser lite annat än kulturmaxistisk smörja som aftonbladet och DN så har det här varit känt länge.
Det finns dessutom ett väldigt starkt stöd för detta. Mångkulturen skrevs in i grundlagen i höstas, så det är för sent att komma och gnälla om detta nu. Ja, jag vet att SD röstade emot denna grundlagsförändring, men alla andra partier stödjer mångkulturen och muslim.se.
Permalänk | Anmäl
Leif D, 2011-07-13, 20:15
Märkligt att man finner parter som Sverigedemokraterna, Svenska Dagbladet och Svensk Israel-Information stående på samma sida. Vem hade trott det för t ex fem år sen?
Permalänk | Anmäl
Juncta Valenta, 2011-07-13, 20:33
I Sverige som har världens högsta skatteförtryck, så slösas våra skattepengar bort på antidemokratiska islamister. Alliansregeringen måste avgå för sitt slarv och vårdslöshet med skattebetalarnas pengar. Regeringen stöder ju terrorism.
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2011-07-13, 20:47
Problemet är bara att SD förstorar ett litet problem och gör detta till en huvudsak i politiken. De som verkligen raserar samhället och stjäl våra pengar är bonusdirektörerna, politikerna som säljer ut våra tillgångar och tar pengar från dem som inget har och ger i bidrag till dem som har allt (jobbskattebidrag, rot, rut), elbolagen, friskolorna, ja alla som likt ficktjuven snor åt sig det dom kan för att citera Ruben Nilsson. Tänk om SD tog tag i dessa allvarliga missförhållanden.
Permalänk | Anmäl
Anders Brynge, 2011-07-13, 21:03
Nu får det fan vara slut på toleransen mot intolleranta.....
Permalänk | Anmäl
Andersx Carlsson, 2011-07-13, 21:40
#21 Terry K
Sitt inte och håll inne med sån information!
Dela med dig. Sprid kunskapen.
Posta gärna en länk som bekräftar att våra skattepengar finansierar USAs waterboarding och massbombningar av civila?
För det är väl inte så att du bara hatar folk som heter John och Steve?
Permalänk | Anmäl
Magnus Mattsson, 2011-07-13, 21:54
Det påstås att Palestinagrupperna i Sverige, som lär ha ca 800 medlemmar, får 40 miljoner per år i statligt stöd. Jag läst ganska många debattartiklar, fyllda av hat mot Israel och judar, som skrivits av företrädare för denna organisation. Jag har ofta funderat över hur det kan vara möjligt att vår regering använder skattepengar på detta sätt, men efter det att jag läst Per Gudmundssons ledare, så inser jag att vår regering inte längre verkar vara intresserad av försvara demokratiska värden utan hellre viker sig för en väljargrupp, som lär öka för varje år.
Permalänk | Anmäl
Sven Algot, 2011-07-13, 22:13
#21 Terry K
Vad är då "islamism"?
Permalänk | Anmäl
Quien Sabe, 2011-07-13, 22:17
Hej, # 24, Magnus Mattsson, visa hur mycket den webbplats som artikelförfattaren nämner har fått i bidrag. Vad anser du att Islamism för något?
William Petzäll är själv finansierad av skattebetalare för att sprida hat mot minoritetsgrupper. Jag har ingen lust att finansiera hans propaganda och utsvävanden. För inte så länge sedan var inlåst i en fyllecell:
http://kvp.expressen.se/nyheter/1.2319182/william-petzall-sd-i-fyllecell...
Att Sverige stödjer USAs krig är inget nytt. Carl Bildt, utrikesminister har hela tiden gått USAs ärenden. Innan Irak kriget propagerade han intensivt att följa USAs policy linjer. Sverige har själv implementerat lagstiftning som begränsar människors friheter och har samarbetat med USA vad gäller sådan lagstiftning.
Jag hatar ingen, men för det kan jag påpeka de dubbla standarder som Gudmundson jobbar enligt. Att bara muslimer är terrorister är skrattretande.
Permalänk | Anmäl
Terry K, 2011-07-13, 22:16
Är Islam roten till de flesta av integrationsproblemen?
Ja, och därför bör denna religion motverkas i alla sammanhang, men vad sker istället?
Självklart ska inte Sverige stödja den religion som på ett eller annat sätt uteslutande är orsaken till de problem i hemlandet man lämnar bakom sig, och då vill man självklart ta till sig den kultur som skapat det välstånd man eftersträvar i det land man kommer till, förutom i de fall man ser sig som en del i den muslimska ockupationen av västvärlden - de tidigare ska naturligvis få all hjälp de behöver för att lämna islam bakom sig, och det gör man INTE bäst genom att tillåta moskébyggen och stödja promuslimska organisationer.
Istället borde Sverige starta och stödja organisationer som hjälper muslimer att ta sig ur islams utstuderade och grymma grepp - detta borde vore vara det normala förfarandet.
Rasismen & främlingsfientligheten är troligtvis ytterst marginell i ett utvecklat land som Sverige - roten till de flesta problem med invandring är att vi först uppmanar människor från muslimska komma hit och inte hjälper de att lämna islam.
De flesta problem med invandring kan vi se en överblickbar lösning på, UTOM när det handlar om islam som har som ett av sina största mål att förgöra de som inte tillhör islam.
Det är så pass att man skulle kunna anklaga de som pratar om integrationsproblem för diskriminering mot övriga assimileringsambitiösa invandrare eftersom alla vet att det stora problemet är muslimer som inte utan hjälpverktyg från det svenska samhället har en chans att ta sig ur islams grepp och de muslimer som inte vill låta sig assimeleras kommer gå samma öde tillmötes som de flesta zigenare gjort, dvs de väljer att stå utanför samhället eftersom den kulturella ideologi de valt leva efter är oförenlig med den västerländska kulturen & ett samhälle som det svenska.
t ex har Somaliska kvinnor, som valt att ta avstånd från islam, ofta en mycket driftig och serviceminded inställning som gör dem framgångsrika i sina arbeten och företaganden, men de Somaliska kvinnor som lever under islams förtryck har liten eller ingen framtidsutsikt som fungerande individer i ett västerlänskt samhälle. (samma sak gäller även Somaliska män - har en känsla av att deras hemland skulle kunna vara ett av Afrika´s mer framgångsrika, om deras land inte invaderats av islam som nästan raderat dess ursprungliga kultur)
Känner redan nu att de flesta mångkulturkritiska artiklarna mellan raderna beskriver islam som problemet och det är nog snart dags att låta detta komma upp till ytan - det är islam vi inte kan förlika oss med, vars värderingar vi inte kan tolerera, och det är islam som aldrig kan tolerera den västerländska kulturen.(och då, blåögda vänster folk, är det inte så att ni har några som helst sympatier från islamister för ert stöd till dem - ni ses enbart som nyttiga idioter, tvärtom vet jag många muslimer som respekterar en "standup" fiende mer än en blåögd västerlänning)
Vi måste ställa upp för de muslimer som lever i Sverige med vårt stöd i deras tysta kamp för att frigöra sig från den muslimska kulturen, ingen ska behöva vara rädd för välja livsstil, muslimska barn och ungdomar måste veta att alla svenskar står upp för dem och säger- det är inte ok att behöva tvingas leva under en förtryckarkulturs hotfulla regler.
Ok, nu har jag drömt färdigt och går och sover istället.
Permalänk | Anmäl
Mex Berg, 2011-07-13, 22:24
Samhällets nya utmaning, att bekämpa odemokratiska krafter som inte acceptera den rättsliga ramverket som vi, som medborgare utgår ifrån i våra agerande och uppfattningar om rätt och fel. Samma spelregler för alla, detta kallas integration där alla måste avslöja sina principer och idéer om vilken utformning det gemensamma ska ha. Utan att gömma sig bakom den mångkulturella, relativistiska bedömningen som bara en politisk intresse kan ge.
Permalänk | Anmäl
u_15282, 2011-07-13, 22:25
Snacka om att kasta sten i glashus.
Permalänk | Anmäl
Mattias Lind, 2011-07-13, 22:28
Roligt att ingen ens kollar upp vad pillertrillaren skriver om muslim.se. Tog mig ca 5 minuter att inse att dom inte alls skriver att menstruerande kvinna att recitera koranen. Dom skriver att vissa anser att det inte stämmer överens med koranen medan andra säger att det är helt okej. Misstänker att övriga påståenden är ungefär lika underbyggda.
Permalänk | Anmäl
Linus R, 2011-07-13, 22:25
Håller helt med författaren. Skicka Islam till den skräphög som dess gelikar nazism och kommunism redan hamnat på.
Permalänk | Anmäl
Olle Olsson, 2011-07-13, 22:32
Så här blir det när man inte får debattera saker öppet. Helt plötsligt ställs vi inför fullbordat faktum som i detta fallet.
Möjligheten att kritisera invandringen i insändare och debattartiklar har varit i det närmaste obefintlig sedan början av 80-talet.
Då demokratins kärna är rätten att kritisera och att få framföra en avvikande uppfattning, har jag svårt att se att demokratin existerat sedan dessa inskränkningar av våra demokratiska rättigheter infördes.
Därmed saknar invandringen demokratisk legitimitet, och de "nybyggare" (term lånad av Maud Olofsson) som eliten hjälpt att börja ta över vårt land, saknar i konsekvens av detta hemortsrätt i Sverige när inte svenska grundlagar om människors lika värde respekteras.
För er som vill läsa mer regimkritik av det svavelosande slaget, bl a om islams ständiga utbredning som inte får ifrågasättas, gå hit: www.korta.nu/jc
Permalänk | Anmäl
Cavatus Carlson, 2011-07-13, 23:01
#28 Mex Berg
Med andra ord importerar Sverige problem i form av en stor grupp människor som pga av sin kulturella/religiösa bakgrund inte fungerar friktionsfritt här.
Varför? Det ligger inte på Sveriges axlar att förändra detta folk.
Permalänk | Anmäl
Quien Sabe, 2011-07-13, 23:07
Här ser vi en ny, eller nygammal, europeisk idétradition växa fram i kölvattnet av socialdemokratins gradvisa misslyckande de senaste 30 åren. Det som är det mest bisarra är att den här typen av åsikter ses som en frisk fläkt av dess anhängare vilket kan te sig aningen märkligt med tanke på att det här tankegodset knappast är särskilt fräscht. Går man tillbaka i den europeiska idétraditionen har islam och muslimer stundom betraktas som ett hot som riskerar att erövra och ruinera Europa eller som ociviliserade barbarer vars övertygelse inte är annat än hädelse eller idioti. Araben och islam har alltid varit och kommer alltid att vara Europas stora gissel enligt dessa herrar, både de gamla och de nya. Den bästa lösningen? Givetvis att få dem att förkasta islam och/eller underkuva dem. Inget nytt på den fronten när man läser mellan raderna i Petzells så kallade debattartikel som bäst liknas vid den sedvanliga hetsen mot islam, islamister och det du kallar antidemokrater.
Det som är så ohyggligt fattigt och tröttsamt med Sverigedemokraterna och deras anhängare är att de påstår sig vara diverse olika gruppers bästa försvarare, såsom kvinnor, homosexuella och så vidare. Men dessa gruppers rättigheter tas endast upp i samband med invandringen för att kunna ställas mot muslimerna. När man annars följer Sverigedemokraternas och deras anhängares syn på dessa grupper och deras intellektuella produktion så blir det skrattretande. Att avancera kvinnors och de homosexuellas rättigheter är således bara intressant när muslimerna kommer på tal. Annars? Nejdå, då ser vi den sedvanliga konservativa hetsen mot både feminister och HBT-rörelsens intellektuella produktion. Sådant avfärdas som vänsterflummande och diskvalificeras med de sedvanliga härskarteknikerna. Det intressanta är att om man går in på partiets hemsida och tittar under fliken på "Våra viktigaste frågor" så är det invandring, brottslighet och ålderdom. Kvinnofrågor?G ayrörelsens frågor? Nejdå, inte de viktigaste, förutom när vi talar om invandring. Dessutom är ni direkt fientliga mot kvinnorörelsens egna hjärtefråga. Aborträtten skall ner till 12:e veckan från den 18:e. Kvotering, en annan fråga som kvinnorörelsen brukar ställa sig bakom? Nix, byx. Ingen sådan.
Återigen, det är det här som är skrattretande. Inte på någon punkt för ni en politik som avancerar kvinnors och/eller HBTQ personers rättigheter men likväl skall ni använda dessa frågor som om de vore era kärnfrågor som ett slagträ mot muslimerna.
Permalänk | Anmäl
SyyR, 2011-07-14, 01:40
#4 Bo Grahn,
Ett tips Bo. Om du är emot Judar, homosexuella och invandrare generellt så finns det alternativ till SD; Gällande judar och homosexuella, Nationalsocialister och islamister i diverse utföranden. Bara homosexuella, Kristdemokraterna. Alla invandrare rätt över är inte ens Nationalsocialisterna negativt inställda till.
Ifall du röstade på SD i höstas men inte vet vad de står för så får du nog läsa på. Judar och homosexuella och invandrare tillhör Sverigedemokraternas väljarkår och medlemmar. Den ideologiska motståndaren är extremvänster, islamism, kriminella och den förljugna riksdagen med sin totalt ansvarslösa invandrings- och kriminalpolitik. Moderata muslimer som vill komma undan islamisternas förtryck och shariapåbud är nästa grupp. Välkommen om du vill stanna kvar ändå.
#20 Anders Petter Brynge, ¨
Bonusdirektörerna kan man ta med vänster hand, vid sidan om. Islamismen är betydligt farligare för samhället. Där måste man ta i med höger hand.
Terry K.
Usa´s bombande av civilbefolkningar i hela världen är ett kapitel för sig. Du har rätt. Men det gör inte Gudmunssons artikel mindre korrekt. Än mindre är han och Sverigedemokraterna inkompetenta. Tvärtom.
Permalänk | Anmäl
Johannes Brahe, 2011-07-14, 01:48
#35 SyyR,
Du kan inte förneka farorna med stora grupper av radikala islamister i våra europeiska städer!? Det du skriver om idéhistorien tror jag är helt korrekt men det diskvalificerar oss inte från rätten att försvara våra länder och vår demokrati! Islamisterna kan inte få ta över vare sig hela våra samhällen eller ens stadsdelar.
I övrigt är din klarsynta analys i vissa delar besvärande för SD.
Vänstern har lagt rabarber på begreppet feminism och kampen för kvinnors rättigheter. Sanningen är dock att vänsterns förmenta välvilja från början bara var ett sätt att dubbla utbudet av industriarbetare och t.o.m. värnpliktiga soldater (bortom järnridån). Att kvinnor jobbar heltid samtidigt som barnen hamnar på dagis knappt innan de kan säga mamma stör inte bara konservativa i alla läger utan det har även stört familjebildningen och barnafödandet i Europa med nu synligt katastrofala följder: För liten återväxt av befolkningen - invandring från mena-länder.
Homofobin bland västeuropeer är på dekis. Den utvecklingen har gått fort i slutet och det är klart att de unga medlemmarna i SD inte är något undantag i detta! Idag vet vi att ca. fem till tio procent av befolkningen är homo- eller bisexuell och att fenomenet finns i alla kulturer genom alla tider. Vi vet också att det inte går att bota med information eller el-chocker och vi vet att den inte utgör någon fara för andra individer eller för samhället. Här har alla konservativa, religiösa grupper inte kommit lika långt. När det sedan kommer till transsexuella så behöver i ärlighetens namn även jag mer upplysning i detta ämne innan jag är redo att omfamna den gruppen. Ingen är perfekt.
Permalänk | Anmäl
Johannes Brahe, 2011-07-14, 02:32
#33 Cavatus Carlson,
Att massinvandringen saknar demokratisk legitimitet torde stå utom allt tvivel. Likaså att skriva in mång-kul-turism i grundlagen. Ett övergrepp mot folkrätten. Frågan är varför Europas befolkning utsätts för detta av sina politiker.
Permalänk | Anmäl
Johannes Brahe, 2011-07-14, 02:43
Med Europas mest ointelligenta och oansvariga politiker vid rodret är det tveksamt om Sverige på sikt överlever som nation. SD inger lite hopp, men det sätt som de motarbetas på bekräftar bara bilden av politikerna som pressens viljelösa kreatur. Hur kontroversiellt är egentligen det som WP säger? Inte det minsta förstås, det är självklarheter, utom möjligen i Sverige, och endast ibland en utvald elit som orättfärdigt påstår sig representera väljarna och folket.
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2011-07-14, 05:52
Regeringen ger 1 miljard kronor om året till PLO, en islamistisk organisation som skapats för att "befria Palestina", dvs utplåna Israel samt att utplåna alla sionister, dvs judar som inte accepterar arabisk överhöghet i Mellanöstern.
Att man är helt blind för alla problem i världen som emanerar från islam är bara i linje med Mellanösternpolitiken.
Regeringen måtte vara djupt insyltad i något för att bete sig på detta viset.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-07-14, 07:40
Märkligt hur många kommentarer utgår från att samtliga muslimer är odemokratiska som finns i Sverige. Se er själva i spegeln och reflektera över era uttalanden. Kanske det är ni som är intoleranta?
# 36 Johannes Brahe, USAs bombningar i muslimska länder är inte ett kapitel för sig. Det skulle inte finnas några muslimska terrorister om inte det var för sådan terror i Mellanöstern. Det är Gudmundsom som inte ser orsak verkan förhållanden. Men det passar hans karriärambitioner då det är populärt att smutskasta muslimer och ger homon jobb. SD är ett inkompetent, intolerant och främlingsfientligt parti. De spelar på vanliga svenskars frustrationer då det samhällsklimatet i Sverige blivit hårdare de senaste decennierna.
Permalänk | Anmäl
Terry K, 2011-07-14, 08:37
Terry K tycker ingen bör lyssna på dig, du hatar. Du hycklar. Och du verkar inte förstå vad artikeln handlar om, utan maler på om något helt annat. Ser inga argument mot WP, bara massa annat så jag måste ju tro att du isf tycker det är rätt att ge pengar till dylika organisationer?
Permalänk | Anmäl
Honken, 2011-07-14, 08:41
Terry, försök förstå detta nu för jag kommer bara orka säga detta snällt en gång. Att tycka att dylika organisation inte ska få skattmedel är att smutskasta muslimer, det är att använda sunt förnuft. Det är inte intolerant eller främlingsfientligt. Du vet inte vad orden betyder och bör då inte ge dig in i debatten.
Permalänk | Anmäl
Honken, 2011-07-14, 08:46
Det är inte att smutskasta muslimer ska det stå. Fixa en redigera knapp!
Permalänk | Anmäl
Honken, 2011-07-14, 08:48
#27 Terry K,
Jag anser att islamism är när någon (genom terrorism eller genom politik) vill anpassa samhället efter islams värderingar och levnadsregler.
Sveriges regeringen betalar varje år ut skattepengar till organisationer(exempelvis SUM och TUFF) som varje år bjuder in talare och imamer som predikar hat mot homosexuella och hyllar sharialagar och självmordsbombare.
Jag vet inte på öret hur mycket organisationen som ligger bakom muslim .se har fått i bidrag. Och det är ointressant, eftersom dom inte ska ha ett öre i bidrag.
Om du inte har lust att finansiera politiker så föreslår jag att du åker till Somalia och njuter av det politikerlösa samhället.
Att artikelförfattaren hamnade i fyllecell har såvitt jag kan förstå ingenting att göra med om det är rätt eller fel att betala ut skattepengar till islamistiska eller nazistiska organisationer.
Du har helt rätt i att Sverige stöder USAs krig. Har du lust att förklara hur det gör det mer rätt att betala ut skattepengar till islamistiska organisationer?
Det verkar som att du tycker att det är fel att Sverige har trupper i Afghanistan. Om jag då använder, och vänder på, din variant av argumentation;
Jag tycker att det är rätt att Sverige har trupper i Afghanistan eftersom Sverige betalar ut skattepengar till islamistiska föreningar.
Tycker du själv att det är ett relevant och logiskt resonemang?
Varken Gudmundsson eller Petzäll har skrivit att "bara muslimer är terrorister", så det vet jag inte varför du använder som argument i diskussionen.
Jag tycker att du ska sluta kritisera USAs krigsföring eftersom alla krig inte startas av USA. Lider du av USA-fobi?
Permalänk | Anmäl
Magnus Mattsson, 2011-07-14, 09:11
#36 Johannes Brahe Detta är den största samhällsfaran: nuvarande regerings ambitioner att skapa stora samhällsklyftor mellan dem som har och dem som inte har och som upplever att något tagits från dem. Det leder till en allmän känsla av frustration hos dem som utsatts och till ett behov av självrättfärdigande på andras bekostnad hos dem som gynnas av politiken, för att slippa skamkänslan att ha tagit emot det som andra skulle ha haft. Detta samhälle skapar giriga och besvikna och osäkra människor vilket ger förutsättningar för intoleranta ideologier. Därför får politiker som hetsar mot enskilda grupper lätt stöd. Att agitera i frågan om religion och mångkultur är bara ett sätt att skära pipor i vassen och att rikta blicken från de riktiga samhällsfrågorna, de ökande motsättningarna mellan dem som skor sig och dem som får stå med mössan i hand.
Permalänk | Anmäl
Anders Brynge, 2011-07-14, 09:23
Johannes Brahe:
Är inte emot någon grupp generellt.
Varken judar, homosexuella eller invandrare.
Inte heller muslimer.
Däremot kan politiken som sådan diskuteras
som reglerar deras verksamhet, rättigheter
och/eller lagligt stöd etc där det kan beröras.
Vad jag förvånats över är att SD i sin argumentation
MOT muslimer nu tex säger att de är homofoba,
antisemitiska etc som ett argument mot Islam och
en del av dess utövare. Det är sant att det finns
den typen av åsikter från de "lärda". Men att SD
och många av dess anhängare nu omfamnar grupper
i sin retorik mot muslimer och Islam som man förrut
hånat är inget annat än populism och dubbelmoral.
Jag röstade på SD för att jag ville ha upp diskussionen
om invandringens storlek och kostnader på bordet.
Borde ha studerat deras åsikter mer dock om andra
frågor. Min pudel är av modell större!
Återigen så är jag inte emot nån men kan tycka att
det finns saker att diskutera och ompröva politiskt.
Men aldrig genom generaliserande eller enskilda
påhopp på grupper av människor. Varken religösa,
sexuella minoriteter eller annat. Däremot kan jag
ha synpunkter. Det är en helt annan sak.
Permalänk | Anmäl
Bo Grahn, 2011-07-14, 09:40
#47 Anders Petter Brynge. Det ligger en del i det du skriver. Samhällsutvecklingen går mot en snabbt växande främlingsfientlighet.
Men orsaken är inte bara hur samhällsekonomin där människor ser hur de trängs ut av invandringen utan också att vissa invandrare verkar bara ha rättigheter och inga skyldigheter.
Exemplet i artikeln där invandrare får hetsa mot judar utan att ledande politik reagerar (en del uppmuntrar det t.o.m. som Ilmar Reepalu) är ett skolexempel på denna omvända diskriminering.
Bara ett så enkelt och minimalt kravet på invandrare att man inte får skaffa barn innan man är självförsörjande hade effektivt motverkat den främlingsfientlighet som nu riskerar att flamma upp.
Tvärtom gör regeringen tvärtom och göder främlingsfientligheten istället genom att ge invandrarna ytterligare privilegier som ekonomiska frizoner mm.
Helheten ser inte bra ut.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-07-14, 10:09
#47 Anders Petter Brynge
#42 Terry K,
Debatten handlar ju i första hand om ifall nämnda organisationer ska ha skattebidrag? Eftersom vi svävar ut här och där så kanske det råder viss konsensus i den frågan; Att de inte ska ha bidrag!?
Håller med om att regeringen försöker skapa samhällsklyftor. Det blir sådana när man massimporterar fattiga, outbildade från medeltiden till ett högteknologiskt land där merparten är högutbildade och sekulariserade (någon annan beskrev detta bra.)
Vänstern hoppar på tåget och försöker få oss tillbaka till 30-talets klasskamp. Kamp för de förmentligt fattiga. Förmentligt för att de får alla bidrag som världens mest generösa land kan uppbåda. Sedan är de etniska skillnaderna avgörande för att solidariteten hos europeerna sviker. Våra politiker försöker prata bort etnicitet som den viktigaste faktorn för ett samhälles sammanhållning. De flesta krig har etnicitet som främsta grogrund. Även kalla kriget mellan öst och väst hade en etnisk dimension mellan germaner och romaner på ena sidan och främst slaver på andra sidan. En fortsättning på andra världskriget som också hade etniska spänningar och anspråk som grund. Ekonomisk grund för krig föreligger också alltid. Men de ekonomiska motiven är elitens agenda medan folket har lojaliteter som lutar sig mot etnicitet/religion.
Usa´s bombningar är ett kapitel - för sig, av flera skäl. För det första ska deras bombningar inte få innebära att Sverige islamiseras. För det andra bombar amerikaner inte bara muslimer utan alla som inte rättar sig i ledet pax-america; Vietnameser, japaner, tyskar för att nämna de största offren. Västvärldens bombningar av dessa tre länder var helt utan "fingar emellan". Man dödade hundratusentals civila och ödelade dessa länder totalt. Inga precisionsbombningar, inget vurmande för varken japanska eller tyska barn. Två atombomber som kronan på verket.
När tyska motståndsrörelser efter kapitulationen försökte upprätthålla motstånd hotade de allierade att avrätta 200 civila för varje allierad soldat som dödades. Motståndet upphörde snabbt.
Jämfört med detta åtnjuter Hamas och andra fanatiska grupper ett otroligt daltande från både USA och Israel. Trots att bomber faller och civila dödas. Man försöker plocka ut ansvariga ledare och de mest fanatiska i den mån det går. Europa skickar hjälpsändningar, även om de till Gaza inte släpps igenom. Reportrar är där och filmar. Vi tar emot asylsökande. Tänk dig om tyskarna skulle stå och skrika att Israel inte får existera och skjuta V2 raketer mot Tel Aviv?? Den godnattsagan som de hade fått höra hade haft krut i sig.
Permalänk | Anmäl
Johannes Brahe, 2011-07-14, 10:11
"Jämfört med detta åtnjuter Hamas och andra fanatiska grupper ett otroligt daltande från både USA och Israel."
#50 Johannes Brahe. Det är uppenbart att den positiva särbehandlingen av muslimer inte är ett unikt svenskt fenomen även om Sverige som vanligt ska vara bäst i klassen och mest extremt.
Tanken är säkerligen att undvika ett krig mellan väst och islam som hotar oljeförsörjningen och det anser då ledande politiker i väst är så viktigt att man är beredd att sätta demokratin ur spel för.
Reinfeldt peststämpling av Sverigedemokraterna är ett sådant exempel.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-07-14, 10:25
#35 SyyR
Vet inte om feministerna är så särskilt kvinnovänliga heller. Man vill symboliskt kvotera in några kvinnor i någon styrelse när det idag finns hela förorter som är totalt mansdominerade, kvinnorna där kan knappt gå ut och handla utan att få glåpord kastade efter sig, man tycker att de skall stanna inomhus. Dessa kvinnor struntar man blankt i, man vill inte ens nämna problemet.
Och vad gäller hbt-rörelsen har den inte alls nödvändigtvis något med homosexualitet i sig att göra, den fungerar mer som en subkultur för vissa av dessa människor. Eller som den fantastiske regissören, skådespelaren Staffan Westerberg (upphovsman till bla. Vilse i Pannkakan, Lillstrumpa och Syster Yster mm) uttryckte det: "Den här gaykulturen, den vet jag ingenting om, jag är bara en gammal bög".
Permalänk | Anmäl
Quien Sabe, 2011-07-14, 10:45
Oavsett vad man tycker om SD och invandring, borde väll ändå alla kunna vara överens om att det är fel att med skattepengar stödja organisationer som predikar hat och intolerans. Detta oavsett vilken ideologi de säger sig tillhöra.
Permalänk | Anmäl
Lisen Larsson, 2011-07-14, 10:49
@l #34 Quien Sabe
Jag har aldrig sagt att vi ska fortsätta tillåta muslimer att invandra till Sverige - det måste stoppas NU!
Men de som redan finns här måste vi hjälpa och stödja, antingen med att ta sig ur islams grepp, eller ges som enda alternativ att flytta till ett muslimskt land.
Och jag tror att den snabbaste vägen att utplåna islam i Sverige är att hjälpa de muslimska kvinnorna och barnen bli självständiga sekulära människor, deras förtryckande män får då inte makt att göra några andra val än annat val än att själva bli sekulära eller flytta till ett muslimskt land, där man kan ta sig, eller köpa, en fru att reproducera sig med - helt i strid med evolutionens naturligt utvecklande process, och samtidigt helt i linje med med den degenererande utveckling som sker med muslimer och som är förklaringen till den konstaterat lägre intelligensnivå som människor i muslimska länder besitter.
De MENA invandrare vi har måste antingen uppmanas att återvända eller kulturell, eller ännu hellre genetiskt, mixas in i vårt samhälle och det ska aldrig vara ok att vara muslim mer än det ska vara ok att vara facist, kommunist eller nazist.
Permalänk | Anmäl
Mex Berg, 2011-07-14, 11:38
"f.d. nazister"
Precis - ränderna går aldrig ur, vem det än gäller. En gång tjuv, alltid tjuv. Detta gäller även muslimer.
Permalänk | Anmäl
Quien Sabe, 2011-07-14, 11:53
"...därmed borde vi inte ge några pengar till SD eftersom de har flera f.d. nazister i sin organisation plus att de hatar homosexuella."
#55 Arne Nilsson. I så fall måste alla övriga partier i Riksdagen bli avstängda från bidrag eftersom alla hatar Sverigedemokraterna.
F.ö. undrar man vad du har för belägg för att SD som parti hatar homosexuella.
Det kanske är löst tyckande...
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-07-14, 11:56
67 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Vad jag inte kan förstå är varför inte våra politiker och staliga verk själva inte kan förstå att de genom sin dumsnällhet (eller ren ointelligents) både KLART försvårar för den förhoppningsvis stora majoritet som INTE är demokratihatande fanatiker samt sår ytterligare splittring i ett Sverige som glider allt mer isär, för varje nytt "utanförskapsområde" som föds...
Merit Wager skräder inte orden:
http://meritwager.wordpress.com/2011/07/13/svenska-skattebetalare-tvinga...
Det är nåt märkligt med SD och en stor del av deras sympatiöser.
Traditionellt har judar, homosexuella och imvandrare varit mål för stark kritik, ha hat! För sin religion, sexualitet eller bara det att de föddes utanför landets gräns och sen kom hit. Plötsligt är det nya regler som gäller. Nu är det muslimer ENBART som är måltavla. Judar, homosexuella och icke-muslimska invandrare skall skyddas och försvaras. Jag tycker alla skall bedömmas efter sin person och inte vara utsatt för kollektiva kampanjer. Jag förstår inte varför en jude nu är med i gänget, en homosexuell man skall klappas om och en icke muskimsk person är välkommen i samma trappuppgång? För egen del vill jag ha det så men jag förstår inte vad SD håller på med?
Och ändå röstade jag på dom 2010, från den yttersta vänsterkanten av anhängarna men ändå...
Är det inte bra att vi får veta vad våra skattepengar går till? Och att detta lyfts fram för debatt för en gångs skull? Det tycker jag iallafall! Tack Per Gudmundsson på SvD, för ditt civilkurage!!!
Helt rätt. Vi ställer andra organisationer till svars inför deras hat och agenda. Varför ska inte samma sak gälla muslimska organisationer?
När svenska präster talar negativt om bögar, kallar man det hatbrott. När muslimer gör det, så kallar det för religionsfrihet och tolerans. Är det ingen som ser det knasiga i detta?
@ Juncta Valenta,
Och vad har du att tillägga angående inlägget?
Märk väl att det är Islam som kritseras inte muslimer i sig som vissa alltid vill låta påskina.
Just den här organistionen statliga undomsstyrelsen som utger sig för att vara demokratisk borde verkligen granskas. Verkar snarare vara en dold kommunistisk cell.
PK-eliten försvarar Islam till varje pris, vad det än handlar om. Det är en del av den beröringsskräck som infiltrerats i Sverige just när det gäller våldsideologin Islam.
SvD's ledarsida lyfter lite på locket, medan övrig svensk media fortsatt bedriver hatkampanjer gentemot SD och försvarar extrema våldsbejakande antidemokratiska islamistiska organisationer. Hoppas på ändring med tiden.
Det känns skönt att jag röstade på SD,trots allt så är SD det enda parti som står för det dom säger.
Att vi svenska skattebetalare blir bestulna på våra skattepengar av extremistiska grupper gör mig spyfärdig!!
Intoleransens ideologi med tillhörande Islamkryperi från det svenska pk-etablissemanget är utan konkurrens det största hotet mot vår frihet och sekulära demokratiska framtid!
Tillsammans med det tragiska integrationshaveriets alla sociala, ekonomiska och rättsliga konsekvenser ter sig uppgiften att motverka efterblivenhet och fostra människor till demokratiska medborgare som monumental!
Att skattemedel går till organisationer som göder våldskulten Islam är bortom allt förstånd.
Pk-etablissemangets ansvarslöshet vet snart inga gränser och förlamar idag allt sunt förnuft!
@Bo Grahn
"Traditionellt har judar, homosexuella och invandrare varit mål för stark kritik, ha hat! För sin religion, sexualitet eller bara det att de föddes utanför landets gräns och sen kom hit."
Du kanske röstade på dem av fel orsak då?
Personligen är jag glad att även de heliga korna till slut kan granskas (av en enda person, men ändå...). Alla religioner granskas i Sverige, utom Islam. Om man tänker efter på en ökänd pastor för ett par år sedan var hans korkade predikningar inte 1% så illa av det du kan läsa på detta fallets webbsida.
Oavsett vad man ev. röstar på borde ingen normalt funtad person, som inte tillhör samma slutna sällskap, ha en negativ åsikt om att fall som dessa luftas. Idioter skall sättas åt, oavsett läggning...
Vad jag vet är det inte invandringen som är problemet utan hur den sköts och missutnyttjas? Mina egna barn är färgade och ingen i familjen har sina rötter inom 10 timmars flygtid från Sverige och även om jag i grunden är moderat börjar jag ångra min röst då SD allt mer ter sig som det vettigaste alternativet inom vissa frågor...
Schysst skrivet!
Svenskarna är kanske äntligen på väg att bryta de fundamentalistiska krafterna och därmed gå mot bättre tider.
Jag begriper inte varför "religiösa" organisationer har rätt att ansöka om ett enda öre pengar?
För det första, om deras religion var sann borde dom ha en allsmäktig gud som backar upp dem, vilket torde göra nånting så jordligt som pengar meningslöst.
För det andra, det finns inget positivt som är värdefullt för samhället i att uppmuntra vidskepelse och ogenomtänkta idéer.
Vill folk hålla på med sånt där trams så visst, men jag tycker inte att de ska ha någon rätt till statligt stöd.
"SvD avslöjade på onsdagen att skattemedel har gått till att finansiera islamistiska hatkampanjer mot homosexuella och judar."
Avslöjade och avslöjade... För oss som läser lite annat än kulturmaxistisk smörja som aftonbladet och DN så har det här varit känt länge.
Det finns dessutom ett väldigt starkt stöd för detta. Mångkulturen skrevs in i grundlagen i höstas, så det är för sent att komma och gnälla om detta nu. Ja, jag vet att SD röstade emot denna grundlagsförändring, men alla andra partier stödjer mångkulturen och muslim.se.
Märkligt att man finner parter som Sverigedemokraterna, Svenska Dagbladet och Svensk Israel-Information stående på samma sida. Vem hade trott det för t ex fem år sen?
I Sverige som har världens högsta skatteförtryck, så slösas våra skattepengar bort på antidemokratiska islamister. Alliansregeringen måste avgå för sitt slarv och vårdslöshet med skattebetalarnas pengar. Regeringen stöder ju terrorism.
Problemet är bara att SD förstorar ett litet problem och gör detta till en huvudsak i politiken. De som verkligen raserar samhället och stjäl våra pengar är bonusdirektörerna, politikerna som säljer ut våra tillgångar och tar pengar från dem som inget har och ger i bidrag till dem som har allt (jobbskattebidrag, rot, rut), elbolagen, friskolorna, ja alla som likt ficktjuven snor åt sig det dom kan för att citera Ruben Nilsson. Tänk om SD tog tag i dessa allvarliga missförhållanden.
Nu får det fan vara slut på toleransen mot intolleranta.....
#21 Terry K
Sitt inte och håll inne med sån information!
Dela med dig. Sprid kunskapen.
Posta gärna en länk som bekräftar att våra skattepengar finansierar USAs waterboarding och massbombningar av civila?
För det är väl inte så att du bara hatar folk som heter John och Steve?
Det påstås att Palestinagrupperna i Sverige, som lär ha ca 800 medlemmar, får 40 miljoner per år i statligt stöd. Jag läst ganska många debattartiklar, fyllda av hat mot Israel och judar, som skrivits av företrädare för denna organisation. Jag har ofta funderat över hur det kan vara möjligt att vår regering använder skattepengar på detta sätt, men efter det att jag läst Per Gudmundssons ledare, så inser jag att vår regering inte längre verkar vara intresserad av försvara demokratiska värden utan hellre viker sig för en väljargrupp, som lär öka för varje år.
#21 Terry K
Vad är då "islamism"?
Hej, # 24, Magnus Mattsson, visa hur mycket den webbplats som artikelförfattaren nämner har fått i bidrag. Vad anser du att Islamism för något?
William Petzäll är själv finansierad av skattebetalare för att sprida hat mot minoritetsgrupper. Jag har ingen lust att finansiera hans propaganda och utsvävanden. För inte så länge sedan var inlåst i en fyllecell:
http://kvp.expressen.se/nyheter/1.2319182/william-petzall-sd-i-fyllecell...
Att Sverige stödjer USAs krig är inget nytt. Carl Bildt, utrikesminister har hela tiden gått USAs ärenden. Innan Irak kriget propagerade han intensivt att följa USAs policy linjer. Sverige har själv implementerat lagstiftning som begränsar människors friheter och har samarbetat med USA vad gäller sådan lagstiftning.
Jag hatar ingen, men för det kan jag påpeka de dubbla standarder som Gudmundson jobbar enligt. Att bara muslimer är terrorister är skrattretande.
Är Islam roten till de flesta av integrationsproblemen?
Ja, och därför bör denna religion motverkas i alla sammanhang, men vad sker istället?
Självklart ska inte Sverige stödja den religion som på ett eller annat sätt uteslutande är orsaken till de problem i hemlandet man lämnar bakom sig, och då vill man självklart ta till sig den kultur som skapat det välstånd man eftersträvar i det land man kommer till, förutom i de fall man ser sig som en del i den muslimska ockupationen av västvärlden - de tidigare ska naturligvis få all hjälp de behöver för att lämna islam bakom sig, och det gör man INTE bäst genom att tillåta moskébyggen och stödja promuslimska organisationer.
Istället borde Sverige starta och stödja organisationer som hjälper muslimer att ta sig ur islams utstuderade och grymma grepp - detta borde vore vara det normala förfarandet.
Rasismen & främlingsfientligheten är troligtvis ytterst marginell i ett utvecklat land som Sverige - roten till de flesta problem med invandring är att vi först uppmanar människor från muslimska komma hit och inte hjälper de att lämna islam.
De flesta problem med invandring kan vi se en överblickbar lösning på, UTOM när det handlar om islam som har som ett av sina största mål att förgöra de som inte tillhör islam.
Det är så pass att man skulle kunna anklaga de som pratar om integrationsproblem för diskriminering mot övriga assimileringsambitiösa invandrare eftersom alla vet att det stora problemet är muslimer som inte utan hjälpverktyg från det svenska samhället har en chans att ta sig ur islams grepp och de muslimer som inte vill låta sig assimeleras kommer gå samma öde tillmötes som de flesta zigenare gjort, dvs de väljer att stå utanför samhället eftersom den kulturella ideologi de valt leva efter är oförenlig med den västerländska kulturen & ett samhälle som det svenska.
t ex har Somaliska kvinnor, som valt att ta avstånd från islam, ofta en mycket driftig och serviceminded inställning som gör dem framgångsrika i sina arbeten och företaganden, men de Somaliska kvinnor som lever under islams förtryck har liten eller ingen framtidsutsikt som fungerande individer i ett västerlänskt samhälle. (samma sak gäller även Somaliska män - har en känsla av att deras hemland skulle kunna vara ett av Afrika´s mer framgångsrika, om deras land inte invaderats av islam som nästan raderat dess ursprungliga kultur)
Känner redan nu att de flesta mångkulturkritiska artiklarna mellan raderna beskriver islam som problemet och det är nog snart dags att låta detta komma upp till ytan - det är islam vi inte kan förlika oss med, vars värderingar vi inte kan tolerera, och det är islam som aldrig kan tolerera den västerländska kulturen.(och då, blåögda vänster folk, är det inte så att ni har några som helst sympatier från islamister för ert stöd till dem - ni ses enbart som nyttiga idioter, tvärtom vet jag många muslimer som respekterar en "standup" fiende mer än en blåögd västerlänning)
Vi måste ställa upp för de muslimer som lever i Sverige med vårt stöd i deras tysta kamp för att frigöra sig från den muslimska kulturen, ingen ska behöva vara rädd för välja livsstil, muslimska barn och ungdomar måste veta att alla svenskar står upp för dem och säger- det är inte ok att behöva tvingas leva under en förtryckarkulturs hotfulla regler.
Ok, nu har jag drömt färdigt och går och sover istället.
Samhällets nya utmaning, att bekämpa odemokratiska krafter som inte acceptera den rättsliga ramverket som vi, som medborgare utgår ifrån i våra agerande och uppfattningar om rätt och fel. Samma spelregler för alla, detta kallas integration där alla måste avslöja sina principer och idéer om vilken utformning det gemensamma ska ha. Utan att gömma sig bakom den mångkulturella, relativistiska bedömningen som bara en politisk intresse kan ge.
Snacka om att kasta sten i glashus.
Roligt att ingen ens kollar upp vad pillertrillaren skriver om muslim.se. Tog mig ca 5 minuter att inse att dom inte alls skriver att menstruerande kvinna att recitera koranen. Dom skriver att vissa anser att det inte stämmer överens med koranen medan andra säger att det är helt okej. Misstänker att övriga påståenden är ungefär lika underbyggda.
Håller helt med författaren. Skicka Islam till den skräphög som dess gelikar nazism och kommunism redan hamnat på.
Så här blir det när man inte får debattera saker öppet. Helt plötsligt ställs vi inför fullbordat faktum som i detta fallet.
Möjligheten att kritisera invandringen i insändare och debattartiklar har varit i det närmaste obefintlig sedan början av 80-talet.
Då demokratins kärna är rätten att kritisera och att få framföra en avvikande uppfattning, har jag svårt att se att demokratin existerat sedan dessa inskränkningar av våra demokratiska rättigheter infördes.
Därmed saknar invandringen demokratisk legitimitet, och de "nybyggare" (term lånad av Maud Olofsson) som eliten hjälpt att börja ta över vårt land, saknar i konsekvens av detta hemortsrätt i Sverige när inte svenska grundlagar om människors lika värde respekteras.
För er som vill läsa mer regimkritik av det svavelosande slaget, bl a om islams ständiga utbredning som inte får ifrågasättas, gå hit: www.korta.nu/jc
#28 Mex Berg
Med andra ord importerar Sverige problem i form av en stor grupp människor som pga av sin kulturella/religiösa bakgrund inte fungerar friktionsfritt här.
Varför? Det ligger inte på Sveriges axlar att förändra detta folk.
Här ser vi en ny, eller nygammal, europeisk idétradition växa fram i kölvattnet av socialdemokratins gradvisa misslyckande de senaste 30 åren. Det som är det mest bisarra är att den här typen av åsikter ses som en frisk fläkt av dess anhängare vilket kan te sig aningen märkligt med tanke på att det här tankegodset knappast är särskilt fräscht. Går man tillbaka i den europeiska idétraditionen har islam och muslimer stundom betraktas som ett hot som riskerar att erövra och ruinera Europa eller som ociviliserade barbarer vars övertygelse inte är annat än hädelse eller idioti. Araben och islam har alltid varit och kommer alltid att vara Europas stora gissel enligt dessa herrar, både de gamla och de nya. Den bästa lösningen? Givetvis att få dem att förkasta islam och/eller underkuva dem. Inget nytt på den fronten när man läser mellan raderna i Petzells så kallade debattartikel som bäst liknas vid den sedvanliga hetsen mot islam, islamister och det du kallar antidemokrater.
Det som är så ohyggligt fattigt och tröttsamt med Sverigedemokraterna och deras anhängare är att de påstår sig vara diverse olika gruppers bästa försvarare, såsom kvinnor, homosexuella och så vidare. Men dessa gruppers rättigheter tas endast upp i samband med invandringen för att kunna ställas mot muslimerna. När man annars följer Sverigedemokraternas och deras anhängares syn på dessa grupper och deras intellektuella produktion så blir det skrattretande. Att avancera kvinnors och de homosexuellas rättigheter är således bara intressant när muslimerna kommer på tal. Annars? Nejdå, då ser vi den sedvanliga konservativa hetsen mot både feminister och HBT-rörelsens intellektuella produktion. Sådant avfärdas som vänsterflummande och diskvalificeras med de sedvanliga härskarteknikerna. Det intressanta är att om man går in på partiets hemsida och tittar under fliken på "Våra viktigaste frågor" så är det invandring, brottslighet och ålderdom. Kvinnofrågor?G ayrörelsens frågor? Nejdå, inte de viktigaste, förutom när vi talar om invandring. Dessutom är ni direkt fientliga mot kvinnorörelsens egna hjärtefråga. Aborträtten skall ner till 12:e veckan från den 18:e. Kvotering, en annan fråga som kvinnorörelsen brukar ställa sig bakom? Nix, byx. Ingen sådan.
Återigen, det är det här som är skrattretande. Inte på någon punkt för ni en politik som avancerar kvinnors och/eller HBTQ personers rättigheter men likväl skall ni använda dessa frågor som om de vore era kärnfrågor som ett slagträ mot muslimerna.
#4 Bo Grahn,
Ett tips Bo. Om du är emot Judar, homosexuella och invandrare generellt så finns det alternativ till SD; Gällande judar och homosexuella, Nationalsocialister och islamister i diverse utföranden. Bara homosexuella, Kristdemokraterna. Alla invandrare rätt över är inte ens Nationalsocialisterna negativt inställda till.
Ifall du röstade på SD i höstas men inte vet vad de står för så får du nog läsa på. Judar och homosexuella och invandrare tillhör Sverigedemokraternas väljarkår och medlemmar. Den ideologiska motståndaren är extremvänster, islamism, kriminella och den förljugna riksdagen med sin totalt ansvarslösa invandrings- och kriminalpolitik. Moderata muslimer som vill komma undan islamisternas förtryck och shariapåbud är nästa grupp. Välkommen om du vill stanna kvar ändå.
#20 Anders Petter Brynge, ¨
Bonusdirektörerna kan man ta med vänster hand, vid sidan om. Islamismen är betydligt farligare för samhället. Där måste man ta i med höger hand.
Terry K.
Usa´s bombande av civilbefolkningar i hela världen är ett kapitel för sig. Du har rätt. Men det gör inte Gudmunssons artikel mindre korrekt. Än mindre är han och Sverigedemokraterna inkompetenta. Tvärtom.
#35 SyyR,
Du kan inte förneka farorna med stora grupper av radikala islamister i våra europeiska städer!? Det du skriver om idéhistorien tror jag är helt korrekt men det diskvalificerar oss inte från rätten att försvara våra länder och vår demokrati! Islamisterna kan inte få ta över vare sig hela våra samhällen eller ens stadsdelar.
I övrigt är din klarsynta analys i vissa delar besvärande för SD.
Vänstern har lagt rabarber på begreppet feminism och kampen för kvinnors rättigheter. Sanningen är dock att vänsterns förmenta välvilja från början bara var ett sätt att dubbla utbudet av industriarbetare och t.o.m. värnpliktiga soldater (bortom järnridån). Att kvinnor jobbar heltid samtidigt som barnen hamnar på dagis knappt innan de kan säga mamma stör inte bara konservativa i alla läger utan det har även stört familjebildningen och barnafödandet i Europa med nu synligt katastrofala följder: För liten återväxt av befolkningen - invandring från mena-länder.
Homofobin bland västeuropeer är på dekis. Den utvecklingen har gått fort i slutet och det är klart att de unga medlemmarna i SD inte är något undantag i detta! Idag vet vi att ca. fem till tio procent av befolkningen är homo- eller bisexuell och att fenomenet finns i alla kulturer genom alla tider. Vi vet också att det inte går att bota med information eller el-chocker och vi vet att den inte utgör någon fara för andra individer eller för samhället. Här har alla konservativa, religiösa grupper inte kommit lika långt. När det sedan kommer till transsexuella så behöver i ärlighetens namn även jag mer upplysning i detta ämne innan jag är redo att omfamna den gruppen. Ingen är perfekt.
#33 Cavatus Carlson,
Att massinvandringen saknar demokratisk legitimitet torde stå utom allt tvivel. Likaså att skriva in mång-kul-turism i grundlagen. Ett övergrepp mot folkrätten. Frågan är varför Europas befolkning utsätts för detta av sina politiker.
Med Europas mest ointelligenta och oansvariga politiker vid rodret är det tveksamt om Sverige på sikt överlever som nation. SD inger lite hopp, men det sätt som de motarbetas på bekräftar bara bilden av politikerna som pressens viljelösa kreatur. Hur kontroversiellt är egentligen det som WP säger? Inte det minsta förstås, det är självklarheter, utom möjligen i Sverige, och endast ibland en utvald elit som orättfärdigt påstår sig representera väljarna och folket.
Regeringen ger 1 miljard kronor om året till PLO, en islamistisk organisation som skapats för att "befria Palestina", dvs utplåna Israel samt att utplåna alla sionister, dvs judar som inte accepterar arabisk överhöghet i Mellanöstern.
Att man är helt blind för alla problem i världen som emanerar från islam är bara i linje med Mellanösternpolitiken.
Regeringen måtte vara djupt insyltad i något för att bete sig på detta viset.
Märkligt hur många kommentarer utgår från att samtliga muslimer är odemokratiska som finns i Sverige. Se er själva i spegeln och reflektera över era uttalanden. Kanske det är ni som är intoleranta?
# 36 Johannes Brahe, USAs bombningar i muslimska länder är inte ett kapitel för sig. Det skulle inte finnas några muslimska terrorister om inte det var för sådan terror i Mellanöstern. Det är Gudmundsom som inte ser orsak verkan förhållanden. Men det passar hans karriärambitioner då det är populärt att smutskasta muslimer och ger homon jobb. SD är ett inkompetent, intolerant och främlingsfientligt parti. De spelar på vanliga svenskars frustrationer då det samhällsklimatet i Sverige blivit hårdare de senaste decennierna.
Terry K tycker ingen bör lyssna på dig, du hatar. Du hycklar. Och du verkar inte förstå vad artikeln handlar om, utan maler på om något helt annat. Ser inga argument mot WP, bara massa annat så jag måste ju tro att du isf tycker det är rätt att ge pengar till dylika organisationer?
Terry, försök förstå detta nu för jag kommer bara orka säga detta snällt en gång. Att tycka att dylika organisation inte ska få skattmedel är att smutskasta muslimer, det är att använda sunt förnuft. Det är inte intolerant eller främlingsfientligt. Du vet inte vad orden betyder och bör då inte ge dig in i debatten.
Det är inte att smutskasta muslimer ska det stå. Fixa en redigera knapp!
#27 Terry K,
Jag anser att islamism är när någon (genom terrorism eller genom politik) vill anpassa samhället efter islams värderingar och levnadsregler.
Sveriges regeringen betalar varje år ut skattepengar till organisationer(exempelvis SUM och TUFF) som varje år bjuder in talare och imamer som predikar hat mot homosexuella och hyllar sharialagar och självmordsbombare.
Jag vet inte på öret hur mycket organisationen som ligger bakom muslim .se har fått i bidrag. Och det är ointressant, eftersom dom inte ska ha ett öre i bidrag.
Om du inte har lust att finansiera politiker så föreslår jag att du åker till Somalia och njuter av det politikerlösa samhället.
Att artikelförfattaren hamnade i fyllecell har såvitt jag kan förstå ingenting att göra med om det är rätt eller fel att betala ut skattepengar till islamistiska eller nazistiska organisationer.
Du har helt rätt i att Sverige stöder USAs krig. Har du lust att förklara hur det gör det mer rätt att betala ut skattepengar till islamistiska organisationer?
Det verkar som att du tycker att det är fel att Sverige har trupper i Afghanistan. Om jag då använder, och vänder på, din variant av argumentation;
Jag tycker att det är rätt att Sverige har trupper i Afghanistan eftersom Sverige betalar ut skattepengar till islamistiska föreningar.
Tycker du själv att det är ett relevant och logiskt resonemang?
Varken Gudmundsson eller Petzäll har skrivit att "bara muslimer är terrorister", så det vet jag inte varför du använder som argument i diskussionen.
Jag tycker att du ska sluta kritisera USAs krigsföring eftersom alla krig inte startas av USA. Lider du av USA-fobi?
#36 Johannes Brahe Detta är den största samhällsfaran: nuvarande regerings ambitioner att skapa stora samhällsklyftor mellan dem som har och dem som inte har och som upplever att något tagits från dem. Det leder till en allmän känsla av frustration hos dem som utsatts och till ett behov av självrättfärdigande på andras bekostnad hos dem som gynnas av politiken, för att slippa skamkänslan att ha tagit emot det som andra skulle ha haft. Detta samhälle skapar giriga och besvikna och osäkra människor vilket ger förutsättningar för intoleranta ideologier. Därför får politiker som hetsar mot enskilda grupper lätt stöd. Att agitera i frågan om religion och mångkultur är bara ett sätt att skära pipor i vassen och att rikta blicken från de riktiga samhällsfrågorna, de ökande motsättningarna mellan dem som skor sig och dem som får stå med mössan i hand.
Johannes Brahe:
Är inte emot någon grupp generellt.
Varken judar, homosexuella eller invandrare.
Inte heller muslimer.
Däremot kan politiken som sådan diskuteras
som reglerar deras verksamhet, rättigheter
och/eller lagligt stöd etc där det kan beröras.
Vad jag förvånats över är att SD i sin argumentation
MOT muslimer nu tex säger att de är homofoba,
antisemitiska etc som ett argument mot Islam och
en del av dess utövare. Det är sant att det finns
den typen av åsikter från de "lärda". Men att SD
och många av dess anhängare nu omfamnar grupper
i sin retorik mot muslimer och Islam som man förrut
hånat är inget annat än populism och dubbelmoral.
Jag röstade på SD för att jag ville ha upp diskussionen
om invandringens storlek och kostnader på bordet.
Borde ha studerat deras åsikter mer dock om andra
frågor. Min pudel är av modell större!
Återigen så är jag inte emot nån men kan tycka att
det finns saker att diskutera och ompröva politiskt.
Men aldrig genom generaliserande eller enskilda
påhopp på grupper av människor. Varken religösa,
sexuella minoriteter eller annat. Däremot kan jag
ha synpunkter. Det är en helt annan sak.
#47 Anders Petter Brynge. Det ligger en del i det du skriver. Samhällsutvecklingen går mot en snabbt växande främlingsfientlighet.
Men orsaken är inte bara hur samhällsekonomin där människor ser hur de trängs ut av invandringen utan också att vissa invandrare verkar bara ha rättigheter och inga skyldigheter.
Exemplet i artikeln där invandrare får hetsa mot judar utan att ledande politik reagerar (en del uppmuntrar det t.o.m. som Ilmar Reepalu) är ett skolexempel på denna omvända diskriminering.
Bara ett så enkelt och minimalt kravet på invandrare att man inte får skaffa barn innan man är självförsörjande hade effektivt motverkat den främlingsfientlighet som nu riskerar att flamma upp.
Tvärtom gör regeringen tvärtom och göder främlingsfientligheten istället genom att ge invandrarna ytterligare privilegier som ekonomiska frizoner mm.
Helheten ser inte bra ut.
#47 Anders Petter Brynge
#42 Terry K,
Debatten handlar ju i första hand om ifall nämnda organisationer ska ha skattebidrag? Eftersom vi svävar ut här och där så kanske det råder viss konsensus i den frågan; Att de inte ska ha bidrag!?
Håller med om att regeringen försöker skapa samhällsklyftor. Det blir sådana när man massimporterar fattiga, outbildade från medeltiden till ett högteknologiskt land där merparten är högutbildade och sekulariserade (någon annan beskrev detta bra.)
Vänstern hoppar på tåget och försöker få oss tillbaka till 30-talets klasskamp. Kamp för de förmentligt fattiga. Förmentligt för att de får alla bidrag som världens mest generösa land kan uppbåda. Sedan är de etniska skillnaderna avgörande för att solidariteten hos europeerna sviker. Våra politiker försöker prata bort etnicitet som den viktigaste faktorn för ett samhälles sammanhållning. De flesta krig har etnicitet som främsta grogrund. Även kalla kriget mellan öst och väst hade en etnisk dimension mellan germaner och romaner på ena sidan och främst slaver på andra sidan. En fortsättning på andra världskriget som också hade etniska spänningar och anspråk som grund. Ekonomisk grund för krig föreligger också alltid. Men de ekonomiska motiven är elitens agenda medan folket har lojaliteter som lutar sig mot etnicitet/religion.
Usa´s bombningar är ett kapitel - för sig, av flera skäl. För det första ska deras bombningar inte få innebära att Sverige islamiseras. För det andra bombar amerikaner inte bara muslimer utan alla som inte rättar sig i ledet pax-america; Vietnameser, japaner, tyskar för att nämna de största offren. Västvärldens bombningar av dessa tre länder var helt utan "fingar emellan". Man dödade hundratusentals civila och ödelade dessa länder totalt. Inga precisionsbombningar, inget vurmande för varken japanska eller tyska barn. Två atombomber som kronan på verket.
När tyska motståndsrörelser efter kapitulationen försökte upprätthålla motstånd hotade de allierade att avrätta 200 civila för varje allierad soldat som dödades. Motståndet upphörde snabbt.
Jämfört med detta åtnjuter Hamas och andra fanatiska grupper ett otroligt daltande från både USA och Israel. Trots att bomber faller och civila dödas. Man försöker plocka ut ansvariga ledare och de mest fanatiska i den mån det går. Europa skickar hjälpsändningar, även om de till Gaza inte släpps igenom. Reportrar är där och filmar. Vi tar emot asylsökande. Tänk dig om tyskarna skulle stå och skrika att Israel inte får existera och skjuta V2 raketer mot Tel Aviv?? Den godnattsagan som de hade fått höra hade haft krut i sig.
"Jämfört med detta åtnjuter Hamas och andra fanatiska grupper ett otroligt daltande från både USA och Israel."
#50 Johannes Brahe. Det är uppenbart att den positiva särbehandlingen av muslimer inte är ett unikt svenskt fenomen även om Sverige som vanligt ska vara bäst i klassen och mest extremt.
Tanken är säkerligen att undvika ett krig mellan väst och islam som hotar oljeförsörjningen och det anser då ledande politiker i väst är så viktigt att man är beredd att sätta demokratin ur spel för.
Reinfeldt peststämpling av Sverigedemokraterna är ett sådant exempel.
#35 SyyR
Vet inte om feministerna är så särskilt kvinnovänliga heller. Man vill symboliskt kvotera in några kvinnor i någon styrelse när det idag finns hela förorter som är totalt mansdominerade, kvinnorna där kan knappt gå ut och handla utan att få glåpord kastade efter sig, man tycker att de skall stanna inomhus. Dessa kvinnor struntar man blankt i, man vill inte ens nämna problemet.
Och vad gäller hbt-rörelsen har den inte alls nödvändigtvis något med homosexualitet i sig att göra, den fungerar mer som en subkultur för vissa av dessa människor. Eller som den fantastiske regissören, skådespelaren Staffan Westerberg (upphovsman till bla. Vilse i Pannkakan, Lillstrumpa och Syster Yster mm) uttryckte det: "Den här gaykulturen, den vet jag ingenting om, jag är bara en gammal bög".
Oavsett vad man tycker om SD och invandring, borde väll ändå alla kunna vara överens om att det är fel att med skattepengar stödja organisationer som predikar hat och intolerans. Detta oavsett vilken ideologi de säger sig tillhöra.
@l #34 Quien Sabe
Jag har aldrig sagt att vi ska fortsätta tillåta muslimer att invandra till Sverige - det måste stoppas NU!
Men de som redan finns här måste vi hjälpa och stödja, antingen med att ta sig ur islams grepp, eller ges som enda alternativ att flytta till ett muslimskt land.
Och jag tror att den snabbaste vägen att utplåna islam i Sverige är att hjälpa de muslimska kvinnorna och barnen bli självständiga sekulära människor, deras förtryckande män får då inte makt att göra några andra val än annat val än att själva bli sekulära eller flytta till ett muslimskt land, där man kan ta sig, eller köpa, en fru att reproducera sig med - helt i strid med evolutionens naturligt utvecklande process, och samtidigt helt i linje med med den degenererande utveckling som sker med muslimer och som är förklaringen till den konstaterat lägre intelligensnivå som människor i muslimska länder besitter.
De MENA invandrare vi har måste antingen uppmanas att återvända eller kulturell, eller ännu hellre genetiskt, mixas in i vårt samhälle och det ska aldrig vara ok att vara muslim mer än det ska vara ok att vara facist, kommunist eller nazist.
"f.d. nazister"
Precis - ränderna går aldrig ur, vem det än gäller. En gång tjuv, alltid tjuv. Detta gäller även muslimer.
"...därmed borde vi inte ge några pengar till SD eftersom de har flera f.d. nazister i sin organisation plus att de hatar homosexuella."
#55 Arne Nilsson. I så fall måste alla övriga partier i Riksdagen bli avstängda från bidrag eftersom alla hatar Sverigedemokraterna.
F.ö. undrar man vad du har för belägg för att SD som parti hatar homosexuella.
Det kanske är löst tyckande...