Detta är ju dock inget nytt problem, kommunisterna i V är ju inte överförtjusta i överklassen direkt. Alltför ofta kommer hovrätten fram till rakt motsatta beslut än vad tingsrätten med nämndemännen kommit fram till.
En översyn av detta system är således väldigt efterlängtat.
Permalänk | Anmäl
Oskar Eriksson, 2011-07-12, 10:01
Är det rimligt att man flyttar till ett annat land och sedan efter 7 år sätter sig att döma över det landets innvånare? Det luktar kolonialism tycker jag.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2011-07-12, 10:10
Drar man ut konsekvensen av Atasevens resonemnang kan ingen sitta om nämndeman eftersom vi alla har olika preferenser och värderingar. Detta gäller givetvis även jurister i högre instanser. Dock ger Ataseven utryck för något geniunt svenskt, att se värden genom filter och sil, tillrättalagt och politiskt korrekt.
Permalänk | Anmäl
Tomas Felezzo, 2011-07-12, 10:14
"Dagens nämndemannansystem är ett hot mot rättsäkerheten. Nämndemännen utgör sällan det tvärsnitt av befolkningen som eftersträvas, varken beträffande ålder eller bakgrund. Att allt fler personer från främlingsfientliga partier tar plats i landets rättsalar är ytterliggare ett bevis för att systemet bör reformeras."
Främlingsfientliga partier? Vad pratar du om? Dom enda som med lite ond vilja skulle kunna betraktas som främlingsfientliga är väl ND och SvP. Fast inget av dom är egentligen fientliga till främlingar. Det som utmörker dom (och SD) är att dom till skillnad från 7-klövern INTE är svenskfientliga.
"Tex avslöjade tidningen EXPO i vintras att en nämndeman från nationaldemokraterna i Södertälje öppet deklarerat att han anser att homosexualitet är en sjukdom."
Inte helt olikt synen inom islam då. Fast det har du väl inga problem med?
"Därför bör nämndemannasystemet reformeras alternativt skrotas till förmån för ett mer rättsäkert system. "
Helt riktigt! Men det här snacket med "rasism" kan du lägga ned. Det är extremt sällsynt med rasism i Sverige. Problemet med nämndemannasystemet är att man har en massa avdankande politiker som skall sitta och bestämma folks öden. Nämndemän som sällan/aldrig har någon utbildning i bevisbedömning. Lågiskt tänkande och sund förnuft verkar ofta vara starkt bristande. Vidare har nämndemän ofta svårt att följa lagen.
Så allvarliga saker som brottsmål och domslut bör skötas av proffesionella personer som vet vad dom håller på med. Inte av gamla haschrökare.
Permalänk | Anmäl
Leif D, 2011-07-12, 10:24
Etablissemangets hets mot sverigedemokrater liknar islamistisk hets mot judar.
"Integrationen" sätter sina spår på Sverige.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-07-12, 10:26
Är det inte så att det bara finns fem nämndemän i en tingsrättssal? I så fall är det en praktisk omöjlighet att dessa ska representera ett tvärsnitt av vår befolkning. För 30 år sedan hade det gått bra, men inte idag.
Permalänk | Anmäl
Janne Berggren, 2011-07-12, 10:25
För övrigt är Expo en kommunistisk publikation, idag en del av den svenska politiska nomenklaturen, tiderna förändras uppenbarligen.
Permalänk | Anmäl
Tomas Felezzo, 2011-07-12, 10:46
ännu ett inlägg som triggar mig att bli medlem i Sverigedemokraterna
Permalänk | Anmäl
Janivar, 2011-07-12, 11:02
"Nämndemännen utgör sällan det tvärsnitt av befolkningen SOM EFTERSTRÄVAS". Vad är det som Metin Ataseven eftersträvar, en snitt av svenska folket (där många t.ex är mot invandrare) eller renhjärtade svenskar (ironi) med åsikter som Metin Ataseven? Förslaget skulle vinna på att artikelförfattaren skrev rakt ut vad han menar.
Permalänk | Anmäl
Thomas Eliasson, 2011-07-12, 11:36
Håller med författaren om att systemet med nämdemän är föråldrat. Lekmannainflytande är inte önskvärt med den mediasituation som råder, där misstänkta ofta är dömda på förhand av allmänheten och där förundersökningarna vid allvarliga brott har svåra läckor. Stärk i stället domstolarnas professionalitet och gör dem helt politiskt oberoende.
Permalänk | Anmäl
Anders Brynge, 2011-07-12, 11:47
Blanda aldrig ihop SD med ND, någonsin, igen.
För övrigt:
Att du kastar omkring dig epitet som "rasister" med mera visar på att du är rädd för debatten. Vilket naturligtvis är ett effektivt sätt att försöka utestänga alla åsikter som inte överensstämmer med de egna. Problemet är väl bara att det tycks bli allt färre lyssnar till och bryr sig om den sorts demagogiska knep.
Permalänk | Anmäl
u_13581, 2011-07-12, 12:04
När de "rättrogna" skall dömma över de otrogna blir det aldrig någon rättvisa. Alhas lagar står över lagboken.
Permalänk | Anmäl
Sven Ekberg, 2011-07-12, 12:07
Varför skulle det vara ett problem med invandringskritiska politiker i en asylnämnd, medan det inte är något problem att sätta vänsterpartister eller miljöpartister som vill öppna dörrarna helt (mot det Riksdagen bestämt) i samma nämnd?
Permalänk | Anmäl
Olle Olsson, 2011-07-12, 12:18
Det finns många skäl till att skrota nämdemannasystemet.
Att de kan tänkas ha vissa åsikter om invandrare eller andra grupper är dock ett av de mindre tungt vägande.
Det kan nämligen utbildade jurister också ha.
Permalänk | Anmäl
Tomas Fredriksson, 2011-07-12, 12:34
Skepp ohoj! Bara PK nämndemän kanske? Ja, men man vet inte vad folk har för åsikter innerst inne. Men jag är lika rädd för tex radikalfeminister som avgör vårdnadsmål i tingsrätten. KASTA UT ALLA FEMINISTER FRÅN NÄMNDEMANNAGRUPPEN!
Permalänk | Anmäl
Bo Grahn, 2011-07-12, 13:03
I sak har du rätt, men glöm inte feminister, kommunister, sexister, islamister eller andra "ister" som kan vara precis lika partiska. Det bästa är om bara domare med långa utbildningar får döma och att s många domare som möjligt är med vid en rättegång. Nämdemän bör helt klart avskaffas.
Permalänk | Anmäl
jon79, 2011-07-12, 14:58
När ska gammelmedia göra sitt jobb och skriva om detta?
Götbladh har ju gett en hint...
...enligt min poliskontakt är Södertälje enda stället i Sverige där småungar inte kommer fram och frågar "vad gör ni här?". Den syrianska/assyriska/kurdiska dominansen är total och de ska lösa "sitt" själva! Då är det klart att det inte ens behövs Tingsrätter.
Och kvinnliga poliser vägrar arbeta i vissa områden.
Permalänk | Anmäl
Robert Johnsson, 2011-07-12, 15:12
Du förfasar dig över att främlingfientliga SD nu kommer att få utse nämndemän till domstolarna och att förtroendet för rättskipningen därmed skulle allvarligt rubbas. Nämndemannasystemet kan med rätta kritiseras av många olika anledningar.
För nämndemannauppdraget krävs ingen juridisk kunskap, de sitter på sina poster för att representera det allmänna rättsmedvetandet, men deras röster är ändå lika mycket värda som juristdomarens när domslut och straff ska bestämmas. Det är de politiska partierna som nominerar nämndemännen och det är nog det uppdrag med den lägsta statusen av alla förtroendeuppdrag. Resultaten blir därefter. Domstolarna , i synnerhet tingsrätterna, är till stor del befolkade med en sorglig samling överåriga, halvsovande figurer vars största intresse tycks vara att se till att den egna kostnadsräkningen blir rätt ifylld och så saltad som det bara är möjligt. Kan SD möjligen med sina mestadels unga medlemsskara gjuta lite friskt blod i den församlingen kan det bara vara av godo.
Vidare till att SD skulle färga domsluten i egen främlingsfientlig ideologi. Och visst kan det bli så, även om det t ex i följande refererat fall inte rört främlingfientlighet. Jag har suttit som nämndeman i rättsfall där några feministanstrukna tanter, mot juristdomarens enträgna argumentation om bristande bevisning, lyckats trumfa igenom fällande domar och hårda straff mot män som beskyllts för övergrepp mot barn. Devisen här har varit tydlig: ”Hellre en oskyldig fälld än en skydlig friad i brist på bevis”. En skam för rättsskipningen är vad det är!
Så nog borde nämndemannasystemet omarbetas i grunden. Det är där bristerna i rättsskipningen är så tydliga. Och man kan ju börja med att utse nämndemännen på ett sätt som ger ett verkligt representativt urval bland befolkningen. Inte som nu befolkas av människor som de politiska partierna stjälpt av för att de inte duger till något annat.
Permalänk | Anmäl
Stephan Karlsson, 2011-07-12, 15:41
Det är märkligt att Metin Ataseven inte verkar reagera på att nämndemanssystemet är helt fel när där har suttit homofober och judehatare som dömt i årtal. Detta är inget annat än politisk opportunism från moderaternas sida.....
Permalänk | Anmäl
Daniel Dynesen, 2011-07-12, 16:14
Japp du har rätt i att nämndemanssystemet bör ändras, man bör se till att folk som i vuxen ålder tror på sagoböcker aldrig aldrig aldrig får sitta och döma folk.
Vidare så om systemet skall vara kvar så tror jag mer på att låta "lotta" ut vilka som skall vara nämndemän så man får "riktiga" människor som sitter som nämndemän ( exkluderat sagobokstroende människor).
Permalänk | Anmäl
Krister ekberg, 2011-07-12, 16:52
När jag var i tingsrätten skrek domaren till mig att "du har inga rättigheter". Det var ett märkligt ordval av rättsstatens utövare.
Så titta över domare oxå.
Det var en domare i Sala, som såg ut över salen och sade,
"Bollen är rund, och i denna stund, önskar jag
att jag var på fotbollsplanen och inte i rättssalen.
Permalänk | Anmäl
Bo Grahn, 2011-07-12, 16:54
Artikelförfattaren hänvisar till den halvkriminella organisationen EXPO som åsiktsregistrerar, stjäl databaser, hänger ut och spionerar på oliktänkare; en organisation med kopplingar till den våldsamma extremvänstern; en organisation som säger sig vilja "granska antidemokratiska tendenser" men helt bortser från vänsterextremismen och islamismen i Sverige. De har ingen trovärdighet överhuvudtaget. http://sv.metapedia.org/wiki/Expo
Vad gäller nämndemännen är det självklart så att alla ideologiskt påverkade är partiska på något sätt, och hade det varit problemet skulle man tagit upp förslag om att avskaffa det här systemet långt tidigare. Nej, de är bara sura över att politiskt inkorrekta personer har uppnått visst folkligt stöd.
Permalänk | Anmäl
Harald Ek, 2011-07-12, 17:42
Oj, många raderade kommentarer här. Att låta en människa som har koppling till organiserad kriminalitet skriva en artikel och få den publicerad är tydligen okej, men man får inte gå i alltför hårda svarsmål.
Som sagt, om jag var främlingsfientlig innan så blev det ännu värre nu. Gratulerar, både Newsmills censur-redaktion och Metin Ataseven.
Permalänk | Anmäl
Manur Huse, 2011-07-12, 18:00
Skrämmande dum artikel man blir ju bekymrad när man läser sånt här från en riksdagsledamot. Givetvis kommer det i framtiden att jämnas ut men det går nog inte att påskynda att just nämndemän ska ha ett kulturellt politiskt korrekt förhållande.
I Svensk mentalitet finns en väldigt stark tro på rättvisa oberoende på vem som står anklagad men med såna här artiklar börjar man ju undra om man kan lite på invandrare som nämndemän när en företrädare tycker på detta viset.
Man känner andra genom sig själv.
Permalänk | Anmäl
Andersx Carlsson, 2011-07-12, 18:45
Jag har aldrig betraktat mig som rasist och aldrig har någon annan gjort det heller. Jag har inget emot invandrare och har en hel del vänner som är invandrare. Men jag är riktigt trött på alla mångkultursivrare och tjatet om globalismen och den katastrofala s.k. fria rörligheten. Våra invandrare blir bara förvirrade av detta självförrakt.
Vem som helst kan väl förstå att den fria rörligheten är nationsförstörare och kommer att äta upp samhälle efter samhälle,
Invandrare bör Integreras i samhället annars kommer det att gå illa för det här landet som jag fortfarande älskar.
Permalänk | Anmäl
Andersx Carlsson, 2011-07-12, 18:58
Med ditt resonomang om homofobi bör vi väl starta med att skrota en ännu större institution - den Katolska Kyrkan och Den fundamentala Islamismen.
Permalänk | Anmäl
Hans Holger, 2011-07-12, 21:06
17 Kommentarer till denna artikel raderade. Vad är det som är så hemligt?
Permalänk | Anmäl
birgitta ellis, 2011-07-12, 22:12
Vad är detta för kommentarer??
Artikelförfattaren är såvitt jag förstår Syrian. Det är en kristen minoritet från mellanöstern. Denna grupp är framgångsrika människor och långt från islam i sin syn.
Nämndemannasystemet är i tanken ett ganska bra system, men faller i det ögonblick då representanter ur olika politiska läger bedriver öppen politik baserad på etnicitet. Exakt den typen av åtskillnad som naturligtvis inte ska förekomma i en rättsal.
självklart har Metin rätt.
Permalänk | Anmäl
Bocken Bruse, 2011-07-12, 22:17
"och vad bör vi göra med gangsters som Metin Ataseven inom Moderater?"
Man skulle kunna göra som i Danmark, dvs utvisa de som kommer hit och begår brott. Detta är ju någonting som även SD vill göra, därför är det fullt förståeligt att Ataseven gör sitt bästa för att smutskasta dem då hans och hans egnas uppehälle här kan stå på spel.
Permalänk | Anmäl
Quien Sabe, 2011-07-12, 23:56
Om inte folk från SD får sitta som nämndemän ska då invandrare kunna sitta med i migrationsdomstolen?
http://migileaks.wordpress.com/2011/07/07/inga-slaktingar-i-irak-darfor-...
Permalänk | Anmäl
Maria Nilsson, 2011-07-13, 00:50
#50 Andreas Kandelabersson, 2011-07-12, 23:36
Jo, PI hade också en utförligare gransking vill jag minnas.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2011-07-13, 08:04
Ur har du mage att prata om rasister när dina egna landsmän aktivt agerar MOT det svenska samhället? Det är inte svårt att ta ställning efter att ha läst igenom muslim.se.
Gissa vilken ställning jag tar i rent självförsvar?
http://www.muslim.se/fragorasvar/basgrundernaitron/232-foertydligande-av...
Permalänk | Anmäl
Kjell Olofsson, 2011-07-13, 08:17
Moderaterna verkar ha högt i tak gällande invandrarpolitiker, för ve den pursvenske moderat som kritiserar en invandrare. Då tas rasistsläggan fram och då var den karriären över. Ena stunden värna om demokratin och men sen gäller inte demokratin för alla, bara för dom med rätta åsikter. Han verkar inte fattat nånting. Kostym och bakåtslickat hår och en bandyklubba - som en bandit från en James Bondfilm. Nej tack - åk hem till ditt land och värna ditt lands "rättsäkerhet" istället och kom inte tillbaka.
Permalänk | Anmäl
Magnus L, 2011-07-13, 20:31
Det finns andra argument än rasistargumentet som talar mot det svenska systemet med nämndemän. Dessa är politiskt tillsatta och rätt många rättsfall har en politisk sida. Ett exempel är Assange-affären, där (s)-nämndemän måste bedömas vara jäviga då den ena av kvinnorna är aktiv socialdemokrat liksom båda kvinnornas målsägarbiträde Claes Borgström. Den kvinnliga polis som genomförde förhöret med den andra kvinnan är också en politiskt aktiv socialdemokrat. Alla tre nämnda (s) är eller har varit aktiva i Stockholm och är sannolikt kompisar eller åtminstone bekanta med de (s)-nämndemän som vid en eventuell rättegång i Sverige kommer att döma Assange. Tillkommer dessutom den partisolidaritet som sannolikt finns även mellan (s) som inte direkt känner varandra.
Nej, dags för ett system där nämndemän inte tillsätts via de politiska partierna utan i stället slumpas fram från befolkningen.
Permalänk | Anmäl
Sandhamn, 2011-07-13, 21:47
Jag tycker vi alla ska vara glada för att SD kommit in i politikens finrum. Det är tack vare det systemet med politiskt tillsatta domare kommer upp ljuset. Håller fullständigt med att politiska aktivister ska inte få döma folk. Vi har ju länge haft problem med att vänsteraktivister varit nämndemän, inte minst i migrationsdomstolarna.
Permalänk | Anmäl
Varg i Veum, 2011-09-19, 07:39
Tack för en intressant artikel! Tråkigt att fler inte tackar när de läser något intressant.
Permalänk | Anmäl
John Svensson, 2011-11-07, 10:04
36 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Detta är ju dock inget nytt problem, kommunisterna i V är ju inte överförtjusta i överklassen direkt. Alltför ofta kommer hovrätten fram till rakt motsatta beslut än vad tingsrätten med nämndemännen kommit fram till.
En översyn av detta system är således väldigt efterlängtat.
Är det rimligt att man flyttar till ett annat land och sedan efter 7 år sätter sig att döma över det landets innvånare? Det luktar kolonialism tycker jag.
Drar man ut konsekvensen av Atasevens resonemnang kan ingen sitta om nämndeman eftersom vi alla har olika preferenser och värderingar. Detta gäller givetvis även jurister i högre instanser. Dock ger Ataseven utryck för något geniunt svenskt, att se värden genom filter och sil, tillrättalagt och politiskt korrekt.
"Dagens nämndemannansystem är ett hot mot rättsäkerheten. Nämndemännen utgör sällan det tvärsnitt av befolkningen som eftersträvas, varken beträffande ålder eller bakgrund. Att allt fler personer från främlingsfientliga partier tar plats i landets rättsalar är ytterliggare ett bevis för att systemet bör reformeras."
Främlingsfientliga partier? Vad pratar du om? Dom enda som med lite ond vilja skulle kunna betraktas som främlingsfientliga är väl ND och SvP. Fast inget av dom är egentligen fientliga till främlingar. Det som utmörker dom (och SD) är att dom till skillnad från 7-klövern INTE är svenskfientliga.
"Tex avslöjade tidningen EXPO i vintras att en nämndeman från nationaldemokraterna i Södertälje öppet deklarerat att han anser att homosexualitet är en sjukdom."
Inte helt olikt synen inom islam då. Fast det har du väl inga problem med?
"Därför bör nämndemannasystemet reformeras alternativt skrotas till förmån för ett mer rättsäkert system. "
Helt riktigt! Men det här snacket med "rasism" kan du lägga ned. Det är extremt sällsynt med rasism i Sverige. Problemet med nämndemannasystemet är att man har en massa avdankande politiker som skall sitta och bestämma folks öden. Nämndemän som sällan/aldrig har någon utbildning i bevisbedömning. Lågiskt tänkande och sund förnuft verkar ofta vara starkt bristande. Vidare har nämndemän ofta svårt att följa lagen.
Så allvarliga saker som brottsmål och domslut bör skötas av proffesionella personer som vet vad dom håller på med. Inte av gamla haschrökare.
Etablissemangets hets mot sverigedemokrater liknar islamistisk hets mot judar.
"Integrationen" sätter sina spår på Sverige.
Är det inte så att det bara finns fem nämndemän i en tingsrättssal? I så fall är det en praktisk omöjlighet att dessa ska representera ett tvärsnitt av vår befolkning. För 30 år sedan hade det gått bra, men inte idag.
För övrigt är Expo en kommunistisk publikation, idag en del av den svenska politiska nomenklaturen, tiderna förändras uppenbarligen.
ännu ett inlägg som triggar mig att bli medlem i Sverigedemokraterna
"Nämndemännen utgör sällan det tvärsnitt av befolkningen SOM EFTERSTRÄVAS". Vad är det som Metin Ataseven eftersträvar, en snitt av svenska folket (där många t.ex är mot invandrare) eller renhjärtade svenskar (ironi) med åsikter som Metin Ataseven? Förslaget skulle vinna på att artikelförfattaren skrev rakt ut vad han menar.
Håller med författaren om att systemet med nämdemän är föråldrat. Lekmannainflytande är inte önskvärt med den mediasituation som råder, där misstänkta ofta är dömda på förhand av allmänheten och där förundersökningarna vid allvarliga brott har svåra läckor. Stärk i stället domstolarnas professionalitet och gör dem helt politiskt oberoende.
Blanda aldrig ihop SD med ND, någonsin, igen.
För övrigt:
Att du kastar omkring dig epitet som "rasister" med mera visar på att du är rädd för debatten. Vilket naturligtvis är ett effektivt sätt att försöka utestänga alla åsikter som inte överensstämmer med de egna. Problemet är väl bara att det tycks bli allt färre lyssnar till och bryr sig om den sorts demagogiska knep.
När de "rättrogna" skall dömma över de otrogna blir det aldrig någon rättvisa. Alhas lagar står över lagboken.
Varför skulle det vara ett problem med invandringskritiska politiker i en asylnämnd, medan det inte är något problem att sätta vänsterpartister eller miljöpartister som vill öppna dörrarna helt (mot det Riksdagen bestämt) i samma nämnd?
Det finns många skäl till att skrota nämdemannasystemet.
Att de kan tänkas ha vissa åsikter om invandrare eller andra grupper är dock ett av de mindre tungt vägande.
Det kan nämligen utbildade jurister också ha.
Skepp ohoj! Bara PK nämndemän kanske? Ja, men man vet inte vad folk har för åsikter innerst inne. Men jag är lika rädd för tex radikalfeminister som avgör vårdnadsmål i tingsrätten. KASTA UT ALLA FEMINISTER FRÅN NÄMNDEMANNAGRUPPEN!
I sak har du rätt, men glöm inte feminister, kommunister, sexister, islamister eller andra "ister" som kan vara precis lika partiska. Det bästa är om bara domare med långa utbildningar får döma och att s många domare som möjligt är med vid en rättegång. Nämdemän bör helt klart avskaffas.
När ska gammelmedia göra sitt jobb och skriva om detta?
Götbladh har ju gett en hint...
...enligt min poliskontakt är Södertälje enda stället i Sverige där småungar inte kommer fram och frågar "vad gör ni här?". Den syrianska/assyriska/kurdiska dominansen är total och de ska lösa "sitt" själva! Då är det klart att det inte ens behövs Tingsrätter.
Och kvinnliga poliser vägrar arbeta i vissa områden.
Du förfasar dig över att främlingfientliga SD nu kommer att få utse nämndemän till domstolarna och att förtroendet för rättskipningen därmed skulle allvarligt rubbas. Nämndemannasystemet kan med rätta kritiseras av många olika anledningar.
För nämndemannauppdraget krävs ingen juridisk kunskap, de sitter på sina poster för att representera det allmänna rättsmedvetandet, men deras röster är ändå lika mycket värda som juristdomarens när domslut och straff ska bestämmas. Det är de politiska partierna som nominerar nämndemännen och det är nog det uppdrag med den lägsta statusen av alla förtroendeuppdrag. Resultaten blir därefter. Domstolarna , i synnerhet tingsrätterna, är till stor del befolkade med en sorglig samling överåriga, halvsovande figurer vars största intresse tycks vara att se till att den egna kostnadsräkningen blir rätt ifylld och så saltad som det bara är möjligt. Kan SD möjligen med sina mestadels unga medlemsskara gjuta lite friskt blod i den församlingen kan det bara vara av godo.
Vidare till att SD skulle färga domsluten i egen främlingsfientlig ideologi. Och visst kan det bli så, även om det t ex i följande refererat fall inte rört främlingfientlighet. Jag har suttit som nämndeman i rättsfall där några feministanstrukna tanter, mot juristdomarens enträgna argumentation om bristande bevisning, lyckats trumfa igenom fällande domar och hårda straff mot män som beskyllts för övergrepp mot barn. Devisen här har varit tydlig: ”Hellre en oskyldig fälld än en skydlig friad i brist på bevis”. En skam för rättsskipningen är vad det är!
Så nog borde nämndemannasystemet omarbetas i grunden. Det är där bristerna i rättsskipningen är så tydliga. Och man kan ju börja med att utse nämndemännen på ett sätt som ger ett verkligt representativt urval bland befolkningen. Inte som nu befolkas av människor som de politiska partierna stjälpt av för att de inte duger till något annat.
Det är märkligt att Metin Ataseven inte verkar reagera på att nämndemanssystemet är helt fel när där har suttit homofober och judehatare som dömt i årtal. Detta är inget annat än politisk opportunism från moderaternas sida.....
Japp du har rätt i att nämndemanssystemet bör ändras, man bör se till att folk som i vuxen ålder tror på sagoböcker aldrig aldrig aldrig får sitta och döma folk.
Vidare så om systemet skall vara kvar så tror jag mer på att låta "lotta" ut vilka som skall vara nämndemän så man får "riktiga" människor som sitter som nämndemän ( exkluderat sagobokstroende människor).
När jag var i tingsrätten skrek domaren till mig att "du har inga rättigheter". Det var ett märkligt ordval av rättsstatens utövare.
Så titta över domare oxå.
Det var en domare i Sala, som såg ut över salen och sade,
"Bollen är rund, och i denna stund, önskar jag
att jag var på fotbollsplanen och inte i rättssalen.
Artikelförfattaren hänvisar till den halvkriminella organisationen EXPO som åsiktsregistrerar, stjäl databaser, hänger ut och spionerar på oliktänkare; en organisation med kopplingar till den våldsamma extremvänstern; en organisation som säger sig vilja "granska antidemokratiska tendenser" men helt bortser från vänsterextremismen och islamismen i Sverige. De har ingen trovärdighet överhuvudtaget. http://sv.metapedia.org/wiki/Expo
Vad gäller nämndemännen är det självklart så att alla ideologiskt påverkade är partiska på något sätt, och hade det varit problemet skulle man tagit upp förslag om att avskaffa det här systemet långt tidigare. Nej, de är bara sura över att politiskt inkorrekta personer har uppnått visst folkligt stöd.
Oj, många raderade kommentarer här. Att låta en människa som har koppling till organiserad kriminalitet skriva en artikel och få den publicerad är tydligen okej, men man får inte gå i alltför hårda svarsmål.
Som sagt, om jag var främlingsfientlig innan så blev det ännu värre nu. Gratulerar, både Newsmills censur-redaktion och Metin Ataseven.
Skrämmande dum artikel man blir ju bekymrad när man läser sånt här från en riksdagsledamot. Givetvis kommer det i framtiden att jämnas ut men det går nog inte att påskynda att just nämndemän ska ha ett kulturellt politiskt korrekt förhållande.
I Svensk mentalitet finns en väldigt stark tro på rättvisa oberoende på vem som står anklagad men med såna här artiklar börjar man ju undra om man kan lite på invandrare som nämndemän när en företrädare tycker på detta viset.
Man känner andra genom sig själv.
Jag har aldrig betraktat mig som rasist och aldrig har någon annan gjort det heller. Jag har inget emot invandrare och har en hel del vänner som är invandrare. Men jag är riktigt trött på alla mångkultursivrare och tjatet om globalismen och den katastrofala s.k. fria rörligheten. Våra invandrare blir bara förvirrade av detta självförrakt.
Vem som helst kan väl förstå att den fria rörligheten är nationsförstörare och kommer att äta upp samhälle efter samhälle,
Invandrare bör Integreras i samhället annars kommer det att gå illa för det här landet som jag fortfarande älskar.
Med ditt resonomang om homofobi bör vi väl starta med att skrota en ännu större institution - den Katolska Kyrkan och Den fundamentala Islamismen.
17 Kommentarer till denna artikel raderade. Vad är det som är så hemligt?
Vad är detta för kommentarer??
Artikelförfattaren är såvitt jag förstår Syrian. Det är en kristen minoritet från mellanöstern. Denna grupp är framgångsrika människor och långt från islam i sin syn.
Nämndemannasystemet är i tanken ett ganska bra system, men faller i det ögonblick då representanter ur olika politiska läger bedriver öppen politik baserad på etnicitet. Exakt den typen av åtskillnad som naturligtvis inte ska förekomma i en rättsal.
självklart har Metin rätt.
"och vad bör vi göra med gangsters som Metin Ataseven inom Moderater?"
Man skulle kunna göra som i Danmark, dvs utvisa de som kommer hit och begår brott. Detta är ju någonting som även SD vill göra, därför är det fullt förståeligt att Ataseven gör sitt bästa för att smutskasta dem då hans och hans egnas uppehälle här kan stå på spel.
Om inte folk från SD får sitta som nämndemän ska då invandrare kunna sitta med i migrationsdomstolen?
http://migileaks.wordpress.com/2011/07/07/inga-slaktingar-i-irak-darfor-...
#50 Andreas Kandelabersson, 2011-07-12, 23:36
Jo, PI hade också en utförligare gransking vill jag minnas.
Ur har du mage att prata om rasister när dina egna landsmän aktivt agerar MOT det svenska samhället? Det är inte svårt att ta ställning efter att ha läst igenom muslim.se.
Gissa vilken ställning jag tar i rent självförsvar?
http://www.muslim.se/fragorasvar/basgrundernaitron/232-foertydligande-av...
Moderaterna verkar ha högt i tak gällande invandrarpolitiker, för ve den pursvenske moderat som kritiserar en invandrare. Då tas rasistsläggan fram och då var den karriären över. Ena stunden värna om demokratin och men sen gäller inte demokratin för alla, bara för dom med rätta åsikter. Han verkar inte fattat nånting. Kostym och bakåtslickat hår och en bandyklubba - som en bandit från en James Bondfilm. Nej tack - åk hem till ditt land och värna ditt lands "rättsäkerhet" istället och kom inte tillbaka.
Det finns andra argument än rasistargumentet som talar mot det svenska systemet med nämndemän. Dessa är politiskt tillsatta och rätt många rättsfall har en politisk sida. Ett exempel är Assange-affären, där (s)-nämndemän måste bedömas vara jäviga då den ena av kvinnorna är aktiv socialdemokrat liksom båda kvinnornas målsägarbiträde Claes Borgström. Den kvinnliga polis som genomförde förhöret med den andra kvinnan är också en politiskt aktiv socialdemokrat. Alla tre nämnda (s) är eller har varit aktiva i Stockholm och är sannolikt kompisar eller åtminstone bekanta med de (s)-nämndemän som vid en eventuell rättegång i Sverige kommer att döma Assange. Tillkommer dessutom den partisolidaritet som sannolikt finns även mellan (s) som inte direkt känner varandra.
Nej, dags för ett system där nämndemän inte tillsätts via de politiska partierna utan i stället slumpas fram från befolkningen.
Jag tycker vi alla ska vara glada för att SD kommit in i politikens finrum. Det är tack vare det systemet med politiskt tillsatta domare kommer upp ljuset. Håller fullständigt med att politiska aktivister ska inte få döma folk. Vi har ju länge haft problem med att vänsteraktivister varit nämndemän, inte minst i migrationsdomstolarna.
Tack för en intressant artikel! Tråkigt att fler inte tackar när de läser något intressant.