Om författaren
Antropologistudent och mamma.
I Sverige värdediskrimineras kvinnor dagligen. För att få ett mer jämställt samhälle krävs det att lönerna höjs i de yrkesgrupper där kvinnor är överrepresenterade. Att kvinnors arbeten och kunskaper undervärderas är ingen nyhet. Det går heller inte att vänta sig att tiden löser alla problem utan det krävs krafttag från staten för att reglera lönerna i kvinnodominerade yrken, för att uppnå mer jämställdhet.
Vi har en fantastisk föräldraförsäkring i vårt land som främjar föräldraskapet och samvaron med barnen. Av 480 dagar är 60 dagar "låsta" åt vardera kvinna/man, syftet är att få fler fäder att vara hemma med sina barn. Fortfarande är kvinnor hemma med barnen i större utsträckning än männen, detta gäller även vård av barn. Enligt SCB s lönestatistik tjänar kvinnor 16% mindre än männen (siffrorna gäller i Sverige, inom EU ligger siffran på 17.5%) detta kan i många fall leda till att det inte är mamman eller pappan som bestämmer vem som skall vara hemma med barnet utan det är båda parters respektive löner som ligger till grund för beslutet. Kvinnor betalar som kollektiv sitt höga uttag av föräldraledighet med lägre lön, sämre karriärmöjligheter, lägre SGI samt sämre pension.
För att få ett mer jämställt samhälle där fler fäder är föräldralediga måste kvinnors löner öka till samma nivå som männens, först då kommer vi troligtvis att se en väsentlig skillnad på vem som är hemma med barnet/barnen. Att fler fäder är hemma kan i sin tur generera så mycket mer än den positiva relationen mellan barn och fäder som i sig är helt ovärderlig. Förmodligen får vi se en ökning av ett mer jämställda hushåll där män och kvinnor delar ansvar när det gäller barn och hushållssysslor. Med en lönehöjning inom de kvinnodominerande yrkena kanske vi även kan få fler män att arbeta i de branscher där kvinnor är överrepresenterade och på så vis även nå en mer balanserad jämställdhet även på arbetsmarknaden.
Redan på 1970-talet började man diskutera jämställdhetspotter för att minska lönegapen, sedan dess är det inte mycket mer än stapplande steg som har gjorts för att få en mer jämställd löneutveckling. Nu 2011 är det dags för regeringen i samverkan med arbetsmarknadens parter och fackförbunden att arbeta fram en hållbar, statlig subventionerad jämställdhetspott som skall finansieras av skattepengar samt fungera i praktiken. Jämställdhetspotten skall fylla gapet mellan mäns och kvinnors löner, potten skall verka för en mer skyndsam utjämning av lönerna. Arbetet med att minska lönegapen och öka jämställdheten bör inte dras i långbänk längre utan det är dags för samtliga parter att kavla upp ärmarna och uträtta stordåd som gynnar barn, män, kvinnor, företag, offentlig sektor, staten och samtliga som är en del av samhället!
Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/37919
Jag som underbetald i ett yrke med mest kvinnor som har bättre lön måste alltså byta kön? Jämnställt eller feminism? Vad förespråkar du?
Permalänk | Anmäl
David Andersson, 2011-07-09, 09:30
Jag förespråkar jämställdhet och tycker inte att någon skall värdediskrimineras.
Permalänk | Anmäl
Petra Hamnered Viita, 2011-07-09, 10:00
Petra, det du föreslår är planekonomi. Det är en ekonomisk ideologi som aldrig har fungerat någonstans i världen. Det kanske är dags att läsa lite historia så kanske du förstår. Dessutom är det inte lämpligt att få subventioner efter vilket kön man tillhör. Du tycker tydligen att det är sunt. Det är kompetensen och efterfrågan på denna kompetens som måste styra lönesättningen och ingenting annat.
Permalänk | Anmäl
Björn Boström, 2011-07-09, 10:53
Förslaget betyder i praktiken en straffskatt ovanpå lönen för alla män (majoriteten män ) som jobbar i brancher som drar in exportinkomster till landet. Och som redan betalar proportionellt överlägsen andel till offentlig sektor där främst kvinnor jobbar. Det handlar alltså om att höja skatten om man jobbar i typiskt mansdominerade jobb för att skänka bort till den offantliga sektorns lönebildning genom en ny statlig myndighet.
Låter långt ifrån jämställdhet.
Permalänk | Anmäl
Sven Stromitzky, 2011-07-09, 12:15
Lol : )
Med tanke på att skribenten Petra H. V. råkar vara kvinna så förstår jag mycket väl att hon vill propagera för det här förslaget. Extra fickpengar utan motprestation bara för att man råkar tillhöra en "diskriminerad" grupp som man själv definierat. Kan det bli mer praktiskt?
Skaffa ett hederligt jobb istället Petra, så slipper du tigga andra människor på pengar.
Permalänk | Anmäl
u_3230, 2011-07-09, 14:55
Jag tycker att lärare och vårdbiträden förtjänar en högre lön, men inte av jämställdhetsskäl utan för att det är viktigt att dessa sektorer har en hög status med bra personal. Vad gäller jämställdhet så finns det mycket större problem i Sverige. Hedersförtryck, könsapartheid i vissa kommunala simhallar, tvångsäktenskap, skattemedel som går till kvinnofientlig religiös verksamhet. osv. Eller vad tyckeri Petra Hammered Viita om det?
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-07-09, 20:49
Ja, någon jämställdhet som bygger på kvinnors meriter lär vi aldrig få se. Så den enda vägen blir nog att roffa åt sig av det andra har släpat ihop. Klassisk marxism, inget annat.
Permalänk | Anmäl
Robert Pettersson, 2011-07-09, 23:32
Om syftet till införandet av kvinnopotten är att fler fäder skall vara hemma under barnens yngre år, så når man sannolikt bättre resultat genom en betydligt enklare lösning - inför individuell föräldrapenning. Mer jämställt än så kan det väl knappast bli?
Permalänk | Anmäl
Micke K, 2011-07-10, 08:10
Det är ett bra försök att själv försöka förstå de ekonomiska mekanismerna i ett samhälle, genom att skriva en artikel som din och sedan låta läsarna rescensera den. Det finns hjälpmedel utan statliga strukturfonder. Man kan t.ex vägra att jobba i låglöneyrken i offentlig sektor och i stället bli murare, elektriker, rörmokare eller jobba på nån oljerigg. När det blir brist på personal kommer lönerna att stiga. Skola om dig till byggnadsplåtslagare i stället för att studera antropologi, för nåt mer meningslöst ur ekonomisk synvinkel får man nog leta efter. Låt inte min och andras kritik här avskräcka dig, dock, utan kom gärna tillbaka med nya artiklar.
Permalänk | Anmäl
Jan Wiklund, 2011-07-10, 17:04
Om jag förstår författaren rätt är målet att uppnå likhet mellan män och kvinnor med avseende på hur mycket tid de är hemma med barnen. Och medlet för att nå detta är att genom "jämställdhetspott" se till att män och kvinnor tjänar lika (för då finns inget incitament för att kvinnor är hemma mer).
Några kritiska frågor:
(1) Är det inte bättre att se till att familjerna själva kan bestämma hur mycket föräldrarna ska vara hemma? Varför ska staten lägga sig i det? Om familjen t.ex. fick del av den statliga subventioneringen så kan de bestämma själva hur mycket var och en ska vara hemma. Det måste finnas bättre metoder än att stjäla pengar från individerna i den ena gruppen och ge till den andra.
(2) Varför är total likhet mellan grupper så viktigt att man ska ta pengar från en grupp för att ge till den andra?
(3) Varför antar du att det enda incitamentet för att kvinnor är hemma mer, är ekonomiska? Det *kan* ju finnas andra incitament och då kollapsar ju din argumentering.
(4) Varför ska "jämställdhet" tolkas i termer av likhet mellan två grupper, och inte i rättvisa för *individerna* som ingår i grupperna?
Permalänk | Anmäl
André Juthe, 2011-07-11, 08:47
Raden av människor som vill gräva i skattebetalarnas fickor är ändlös. Mottot är alltid detsamma som kommunisternas - vi vet att det finns pengar, det gällar bara att hitta dem och ta dem.
Permalänk | Anmäl
Göran Fredriksson, 2011-07-12, 12:00
Jag instämmer med tidigare skribenter, valet är fritt för både kvinnor och män, gillar man inte lönen välj ett annat yrke. En bojkott av ett yrke kommer som tidigare nämnts driva upp lönerna.
Författarens förslag är förkastligt!
Permalänk | Anmäl
Mikael, 2011-07-12, 23:29
12 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Jag som underbetald i ett yrke med mest kvinnor som har bättre lön måste alltså byta kön? Jämnställt eller feminism? Vad förespråkar du?
Jag förespråkar jämställdhet och tycker inte att någon skall värdediskrimineras.
Petra, det du föreslår är planekonomi. Det är en ekonomisk ideologi som aldrig har fungerat någonstans i världen. Det kanske är dags att läsa lite historia så kanske du förstår. Dessutom är det inte lämpligt att få subventioner efter vilket kön man tillhör. Du tycker tydligen att det är sunt. Det är kompetensen och efterfrågan på denna kompetens som måste styra lönesättningen och ingenting annat.
Förslaget betyder i praktiken en straffskatt ovanpå lönen för alla män (majoriteten män ) som jobbar i brancher som drar in exportinkomster till landet. Och som redan betalar proportionellt överlägsen andel till offentlig sektor där främst kvinnor jobbar. Det handlar alltså om att höja skatten om man jobbar i typiskt mansdominerade jobb för att skänka bort till den offantliga sektorns lönebildning genom en ny statlig myndighet.
Låter långt ifrån jämställdhet.
Lol : )
Med tanke på att skribenten Petra H. V. råkar vara kvinna så förstår jag mycket väl att hon vill propagera för det här förslaget. Extra fickpengar utan motprestation bara för att man råkar tillhöra en "diskriminerad" grupp som man själv definierat. Kan det bli mer praktiskt?
Skaffa ett hederligt jobb istället Petra, så slipper du tigga andra människor på pengar.
Jag tycker att lärare och vårdbiträden förtjänar en högre lön, men inte av jämställdhetsskäl utan för att det är viktigt att dessa sektorer har en hög status med bra personal. Vad gäller jämställdhet så finns det mycket större problem i Sverige. Hedersförtryck, könsapartheid i vissa kommunala simhallar, tvångsäktenskap, skattemedel som går till kvinnofientlig religiös verksamhet. osv. Eller vad tyckeri Petra Hammered Viita om det?
Ja, någon jämställdhet som bygger på kvinnors meriter lär vi aldrig få se. Så den enda vägen blir nog att roffa åt sig av det andra har släpat ihop. Klassisk marxism, inget annat.
Om syftet till införandet av kvinnopotten är att fler fäder skall vara hemma under barnens yngre år, så når man sannolikt bättre resultat genom en betydligt enklare lösning - inför individuell föräldrapenning. Mer jämställt än så kan det väl knappast bli?
Det är ett bra försök att själv försöka förstå de ekonomiska mekanismerna i ett samhälle, genom att skriva en artikel som din och sedan låta läsarna rescensera den. Det finns hjälpmedel utan statliga strukturfonder. Man kan t.ex vägra att jobba i låglöneyrken i offentlig sektor och i stället bli murare, elektriker, rörmokare eller jobba på nån oljerigg. När det blir brist på personal kommer lönerna att stiga. Skola om dig till byggnadsplåtslagare i stället för att studera antropologi, för nåt mer meningslöst ur ekonomisk synvinkel får man nog leta efter. Låt inte min och andras kritik här avskräcka dig, dock, utan kom gärna tillbaka med nya artiklar.
Om jag förstår författaren rätt är målet att uppnå likhet mellan män och kvinnor med avseende på hur mycket tid de är hemma med barnen. Och medlet för att nå detta är att genom "jämställdhetspott" se till att män och kvinnor tjänar lika (för då finns inget incitament för att kvinnor är hemma mer).
Några kritiska frågor:
(1) Är det inte bättre att se till att familjerna själva kan bestämma hur mycket föräldrarna ska vara hemma? Varför ska staten lägga sig i det? Om familjen t.ex. fick del av den statliga subventioneringen så kan de bestämma själva hur mycket var och en ska vara hemma. Det måste finnas bättre metoder än att stjäla pengar från individerna i den ena gruppen och ge till den andra.
(2) Varför är total likhet mellan grupper så viktigt att man ska ta pengar från en grupp för att ge till den andra?
(3) Varför antar du att det enda incitamentet för att kvinnor är hemma mer, är ekonomiska? Det *kan* ju finnas andra incitament och då kollapsar ju din argumentering.
(4) Varför ska "jämställdhet" tolkas i termer av likhet mellan två grupper, och inte i rättvisa för *individerna* som ingår i grupperna?
Raden av människor som vill gräva i skattebetalarnas fickor är ändlös. Mottot är alltid detsamma som kommunisternas - vi vet att det finns pengar, det gällar bara att hitta dem och ta dem.
Jag instämmer med tidigare skribenter, valet är fritt för både kvinnor och män, gillar man inte lönen välj ett annat yrke. En bojkott av ett yrke kommer som tidigare nämnts driva upp lönerna.
Författarens förslag är förkastligt!