Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

kriminalitet

Lise Bergh om kriminalitet

Även grova brottslingar måste skyddas från tortyr och dödsstraff

Vi kan aldrig acceptera förekomsten av tortyr och det gäller även i fall där en förövare riskerar att utsättas för tortyr. Precis på samma sätt anser Amnesty att dödsstraffet aldrig kan accepteras och det gäller även personer som har begått hemska brott för vilka de ska straffas, men inte med döden. Det skriver Lise Bergh, generalsekreterare för svenska sektionen av Amnesty International, i en replik mot Kent Ekeroth (SD). 


 


Om författaren

 

Lise Bergh, 
Generalsekreterare för svenska sektionen av Amnesty International

 

Sedan 2004 driver Amnesty en global kampanj för att uppmärksamma och stoppa våld mot kvinnor i Sverige och andra länder. Kampanjen omfattar även sexuellt våld mot kvinnor. En viktig del i kampanjen är att bekämpa straffrihet för dessa brott.

När det gäller det aktuella fallet, som Kent Ekeroth tar upp (SD), handlar Amnestys uttalande om det absoluta förbudet mot tortyr och principen om non-refoulement, förbudet att skicka en person till ett land eller område där det finns en verklig risk att hon utsätts för tortyr gäller alla stater i hela världen. Det gäller alla människor och oavsett vad en person har begått för brott. Så som det internationella systemet och folkrätten är uppbyggt kan man inte förverka rätten att inte utsättas för tortyr.

Förbudet finns i ett antal FN-konventioner exempelvis i FN:s konvention mot tortyr. Förbudet finns även i Europakonventionen, som är svensk lag, och i utlänningslagen. Om Sverige skickar en person till ett land där det finns en verklig risk att han utsätts för tortyr, bryter Sverige mot sina internationella förpliktelser. Amnestys uttalande i det aktuella fallet handlar om just denna princip och inget annat.

En person som begår ett brott ska utredas, åtalas och dömas till det straff som finns stadgat för brottet ifråga. Om personen inte är svensk medborgare kan en domstol även fatta beslut om utvisning som en särskild rättspåföljd, utöver eventuellt fängelsestraff. Detta sker ofta. Personer som ska utvisas efter beslut i ett brottmål kan begära "nåd" hos regeringen. Inom Justitiedepartementet finns en särskild nådeenhet som bereder dessa ansökningar som sedan föredras för regeringen som fattar beslut i varje enskilt ärende. Ett stort antal nådeansökningar avslås av regeringen. När det är fråga om en ansökan där det kan konstateras att det föreligger en verklig risk för att man i hemlandet kommer att utsättas för tortyr (eller dödsstraff eller kroppsstraff), måste regeringen dock upphäva beslutet om utvisning.

Att verka för en universell efterlevnad av det internationella tortyrförbudet är en grundbult i Amnestys arbete vilket innebär att vi i likhet med många andra organisationer samt stater i FN-systemet aldrig kan acceptera förekomsten av tortyr och det gäller även i fall där en förövare riskerar att utsättas för tortyr. Precis på samma sätt anser Amnesty att dödsstraffet aldrig kan accepteras och det gäller även personer som har begått hemska brott för vilka de ska straffas, men inte med döden.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/37679

109 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

De flesta tycker nog inte Sverige skall utlämna någon till avrättning i ett annat land. Många gråtmilda fall i TV och pressen handlar emellertid om personer med vårdbehov och liknande som de kanske inte kan få i sina hemländer. Sverige kan inte vara hela världens socialkontor. I Sverige har vi nu en tendens att inte lagar styr vilka som får stanna i landet, utan media. Det börjar bli dags att lägga en särskild skatt på mediaföretagen för de kostnader de orsakar samhället genom ökade kostnader för vård och uppehälle, i likhet med vad man gjort när det gäller trafikförsäkringarna.

Permalänk | Anmäl #2 Jan Ivarson, 2011-06-30, 16:08

De flesta tycker nog inte Sverige skall utlämna någon till avrättning i ett annat land. Många gråtmilda fall i TV och pressen handlar emellertid om personer med vårdbehov och liknande som de kanske inte kan få i sina hemländer. Sverige kan inte vara hela världens socialkontor. I Sverige har vi nu en tendens att inte lagar styr vilka som får stanna i landet, utan media. Det börjar bli dags att lägga en särskild skatt på mediaföretagen för de kostnader de orsakar samhället genom ökade kostnader för vård och uppehälle, i likhet med vad man gjort när det gäller trafikförsäkringarna.

Permalänk | Anmäl #3 Jan Ivarson, 2011-06-30, 16:08

Rent skitsnack. Gör om regelverket.

Efter en så grov våldtäkt som GM begick så är det inte längre Sverige problem vad han riskerar att råka ut för i det land han ska skickas tillbaka till.

I mina ögom är Du och dina gelikar indirekt medskyldiga till den andra våldtäkten!

Permalänk | Anmäl #4 Olle Olsson, 2011-06-30, 16:07

Lise Bergh, ditt svar bemöter ju inte Kent Ekeroths beskrivning av händelsekedjan. Ekeroth skriver att:

"Amnestys chefsjurist Madelaine Seidlitz talar om risk för att mannen utsätts för 'olika former av kränkningar' och tar ställning för att mannen ska få stanna i Sverige. Den svenska ambassadören i Eritrea, Fredrik Schiller, hävdar att det alls inte föreligger någon sådan risk och att mannen därmed kan utvisas. Men mediadrevet har satt press på regeringen som med justitieminister Beatrice Asks goda minne benådar mannen ifråga. Samtidigt kritiseras den svenska ambassadören för bristande omdöme."

Stämmer Ekeroths beskrivning och varför bedömde Amnesty i så fall ambassadör Schillers uppgifter som icke tillförlitliga?

Med tanke på fallets tragiska fortsättning är dessa befogade frågor.

Permalänk | Anmäl #6 Anders Lindfors, 2011-06-30, 16:10

"Om personen inte är svensk medborgare kan en domstol även fatta beslut om utvisning som en särskild rättspåföljd, utöver eventuellt fängelsestraff."

Döms personen till utvisning sitter personen kortare tid i fängelse än normalt eftersom utvisningen är ettt "straff" som domstolen beaktar. I detta fall satt han kortare tid än andra som begått samma brott. Domstolen inhämtar väl också ett yttrande från Migrationsverket om det i det enskilda fallet finns hinder mot utvisning (vilket det uppenbarligen inte fanns i detta fall). Vad ambassadören sagt och gjort vet jag inte men har han uttalat sig på så sätt som Kent Ekerot säger bör han ha på fötterna....

Permalänk | Anmäl #7 per person, 2011-06-30, 16:11

Btw.. kan ingen gräva upp fallet igen? Vill gärna ha alla fakta men uppenbarligen vet Amnesty mer om situtationen i Eritera än Migrationsverket, domstolar och Sveriges ambassadör i Eritrea...

Fast det är klart.. det är ju Afrika och vi vet ju alla hur det ser ut där, inhumat att utvisa till denna kontinent... bättre att sitta på Biblioteksgatan i Stockholm och vara lite etnocentrisk...

Permalänk | Anmäl #8 per person, 2011-06-30, 16:18

"Att verka för en universell efterlevnad av det internationella tortyrförbudet är en grundbult i Amnestys arbete vilket innebär att vi i likhet med många andra organisationer samt stater i FN-systemet aldrig kan acceptera förekomsten av tortyr och det gäller även i fall där en förövare riskerar att utsättas för tortyr"

Tydligen kan ni ju det, om den som riskerar att utsättas för tortyr själv torterar - som i det här fallet.
Otrovärdigt, oförlåtligt. Jag instämmer med tidigare kommentatorer; ni lät detta ske.

Permalänk | Anmäl #9 Quien Sabe, 2011-06-30, 16:26

Det duger inte.

Hur kan Amnesty rättfärdiga sitt beteende, då det har haft som resultat att en våldtäktsman - alltså en man som begått en grov våldtäkt i landet som hade gett honom asyl - som borde ha utvisats, och som enligt ambassadör Schiller gick bra att utvisa, har fått stanna i Sverige för att upprepa samma brott?

Även om brottslingen skulle

Jag skiter i varför Amnesty beslutade att ambassadör Schillers uppgifter som icke tillförlitliga.

Det går nu en mycket farlig så kallad "man" lös i Sverige som är efterlyst av polisen, en fara för allmänheten, som har begått två grova våldtäkter i Sverige, den andra med hjälp av Amnesty och Sveriges Radio.

Även jag kommer aldrig mer att ge något som helst stöd till Amnesty.

Permalänk | Anmäl #10 u_16205, 2011-06-30, 16:27

I en artikel på Sveriges radio omnämndes den grova våldtäkten bara som ett "brott". Sveriges Radio mörkade alltså allvaret i Henok Weire Fres brott, som alltså var en grov överfallsvåldtäkt.

"– Det är få länder där bilden är så entydig när det gäller risker för att utsättas för olika former av kränkningar. Jag tycker att det är allvarligt att ambassadören uttrycker sig på det sättet, säger Madeleine Seidlitz, som är chefsjurist på Amnesty i Sverige."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=2913269

Jag instämmer, ni lät det ske och det är oförlåtligt.

Permalänk | Anmäl #11 u_16205, 2011-06-30, 16:29

Gör som Danmark,
Alla som kan utvisas för brott skall bli det,
Amnesty är medskyldiga till andra våldtäkten.

Permalänk | Anmäl #12 Anders S Svensson, 2011-06-30, 16:31

Det finns en bra sammanfattning om fallet på:

http://affes.wordpress.com/2011/06/18/valdtagen-pa-grund-av-medias-maktm...

Permalänk | Anmäl #13 u_16205, 2011-06-30, 16:33

Lise Bergh är bara en i raden av flummare! Hon knallar precis två
steg efter Sveriges Radio, Amnesty och svenkt domstolsväsende!

Jag talar bara för mig själv....men jag struntar fullkomligt i allt vad
Amnesty står för...och jag har idag inte ens en aning om vad de
står för...eller Sveriges Radio! För jag orkar helt enkelt inte lyssna
på eländet!

Permalänk | Anmäl #14 per svensson, 2011-06-30, 16:33

Hädanefter ska jag noga se till att jag aldrig mer frivilligt ge amnesty stöd eller donationer. Bojkott!

Permalänk | Anmäl #15 Olof Jönssono, 2011-06-30, 16:41

Och om Henok Weire Fre verkligen hade varit rädd för att utsättas för tortyr och kränkande behandling i Eritrea så hade han nog aktat sig för att utsätta två kvinnor för tortyr och kränkningar här.

Som sagt, nu går han lös i Sverige tack vare Amnesty och Sveriges radio. Tack vare våra slappa politiker och vår falska journalistkår.

Ett sådant odjur har enligt mig förbrukat sina mänskliga rättigheter.

Permalänk | Anmäl #16 u_16205, 2011-06-30, 16:44

Med andra ord väljer du LISE BERGH medvetet att beskydda en grovbrottsling från eventuell tortyr i sitt hemland.
Samtidigt blundar du för faktumet att ni direkt medverkat till att ytterligare en kvinna blivit utsatt för grov tortyr i Sverige.

Hur ställer ni er till detta? Hur avgör ni vem av dessa två som förtjänat chansen till denna kroppsbestraffning? Mannen som medvetet begått ett brutalt övergrep mot både sitt första offer och samhället han bosatt sig i. Eller hans förmodade andra offer.

Statistiskt var det högst sannolikt att han skulle återfalla i brott. Samtidigt som det ingalunda är bevisat att han verkligen skulle utsatts för tortyr efter ut visning. Så därför borde man vägt hans odds mot en risk för ytterligare offer. Med den distinkta skillnaden att han själv försatt sig i situationen. Hans egna handlingar hade lett honom till att utvisas. Det kan inte sägas om hans två offer.

Men kanske är det mer värt att kämpa för våldsbenägna mäns rättigheter än det är att skydda de kvinnor som oskyldigt hamnar i deras väg.

Permalänk | Anmäl #17 Michael Vähäkangas, 2011-06-30, 16:52

Kanske ska börja att säga att jag är extrem liberal och inte har mycket för SD, men Amnestys inställning känns lite konstig.

Rätta mig om jag har förstått Amnestys inställning fel, om:
1, Person A flyr till Sverige från land B, ett land där det finns helt klara brister i mänskliga rättigheter. A får tillfälligt stanna i Sverige men är inte medborgare.
2, Person A begår ett grovt våldsbrott, han missbrukar alltså den möjlighet han har fått att starta om i en demokrati.
3, Om Svenska domstolen dömer A till utvisning till land B kommer Amnesty strid för att A ska få stanna.

Det låter något absurt, för det finns antagligen många andra utsatta personer som hade velat få chansen i Sverige. Personer som inte hade missbrukat sin chans. För som jag har fruktansvärt svårt att se att Sverige skulle ha ett moraliskt ansvar för en person som vet vad han/hon har flytt från.

Permalänk | Anmäl #18 Robert Johansson, 2011-06-30, 16:58

Hur kan det vara humant att låta ett sådant moster gå fri?

Ogillar Amnesty ännu mera än vad jag gjort för. Mina surt förvärvade slantar går numera istället till Wärldsnaturfonden.

Permalänk | Anmäl #19 KarinAndersson, 2011-06-30, 17:01

Lise Bergh besitter uppenbarligen ingen sjukdomsinsikt och svarar i spepande ordalag utan detaljer eller viktiga tillrättalägganden. Jag finner heller inga inga tendenser till ursäkt, eller självkritik i artikeln. Utifrån hennes och Amnestys svar får vi anta att Kent Ekeroth har rätt i sin kritik av hur fallet behandlats.

Permalänk | Anmäl #20 Calle Bengtsson, 2011-06-30, 17:02

Var i SD:s inlägg stod det något om att han skulle dö och var kommer den informationen från? Enormt hål i resonemanget.

Permalänk | Anmäl #21 ES, 2011-06-30, 17:00

Ursäkta. monster ska det vara.

Permalänk | Anmäl #22 KarinAndersson, 2011-06-30, 17:03

Lise
På 1200-talet infördes fridslagar i Sverige, dem måste åtlydas.
Alla även Kvinnor måste skyddas från grova brottslingar.
som kan måste utvisas å det snaraste.

Permalänk | Anmäl #23 Anders S Svensson, 2011-06-30, 17:08

Inget mer än dåliga ursäkter från vänstermaffian inom Amnesty.

Permalänk | Anmäl #24 Sebastian Lundh, 2011-06-30, 17:09

Jösses - det blir bara mer och mer absurt. Oavsett politisk läggning oavsett yrke så måste man någon enda gång kunna säga FAN VI GJORDE FEL - men det verkar alldeles omöjligt - och spm någon skrev här - man lyssnade inte ens på den svenska ambassadören i Eritrera - nästa gång killen begår en våldtäkt och gången efter det - vad händer då? Om ni på Amnesty resonerar på detta sätt innebär detta att han, om han nu grips, även denna gång "få stanna i landet efter avtjänat fängelsestraff"? Och om han, denne uppenbart mycket sjuke person, kanske dödar sitt nästa offer - vad händer då? Ärligt talat varför förstår ni inte att varje gång ni gör den här typen av "Goddag yxskaft" uttalanden kommer SverigeDemokraternas inflytande bara att öka...Vore jag anhörig till någon av dessa kvinnor som kommer att ha ett livslångt lidande - skulle jag bestämt stämma landet Sverige och dra dess regering inför europadomstolen

Permalänk | Anmäl #25 Annika Sundbaum-Melin, 2011-06-30, 17:37

Nej Lise Bergh - det här är det yttersta beviset på att din teori inte håller i praktiken. När brottslingen blir offret som ska skyddas har något gått väldigt snett! Jag har sagt upp mitt medlemskap i Amnesty - SD är en riktig ögonöppnare för många, utan Kent Ekerots inlägg så hade jag aldrig vetat om att det är så här rättvisan ser ut!

Permalänk | Anmäl #26 Marie Andersson, 2011-06-30, 17:39

Ett skäl till att Amnesty inte valde att gå på Fredrik Schillers linje var kanske att Migrationsverket yttrade sig och ansåg att 28-åringen skulle få stanna i Sverige "eftersom risken är stor för att han utsätts för omänsklig behandling i hemlandet.", se länken i #11.

Migrationsverket gör ju kontinuerligt denna typ av bedömningar för olika länder så det framstår ju som logiskt att de valde Migrationsverkets bedömning framför Schillers.

Permalänk | Anmäl #27 Anders Lindfors, 2011-06-30, 17:45

Visa lite respekt och medkänsla Lise Bergh!

Du har personligen medverkat till att en kvinna blivit brutalt våldtagen.

Har du försökt att ta kontakt med henne och be om ursäkt?

Permalänk | Anmäl #28 Anna Frick, 2011-06-30, 17:58

Inga pengar från vår familj i framtiden.

Permalänk | Anmäl #29 Katerina Karlsson, 2011-06-30, 18:05

Jag kan se framför mig hur Lise Bergh sitter i sitt hem med ett glas dyrt vin, sina välbetalda politiskt korrekta vänner inom den offentliga förvaltningen - i ett mycket segregerat vitt bostadsområde, med ungarna i en skola där de knappt sett en muslim på bild en gång - och beklagar sig över alla rasistiska svar hon fått på newsmill.se ...

Permalänk | Anmäl #30 Olle Olsson, 2011-06-30, 18:15

Om man som utländsk medborgare vet att man riskerar utvisning om man inte sköter sig i det landet man är i så vet man ju vilka regler man skall förhålla sig till. Man måste ju ha ett eget ansvar!
Alla brott där man riskerar 6 mån fängelsestraff skall resultera i utvisning.
Finns inte en chans att Amnesty får mitt stöd!

Permalänk | Anmäl #31 Mrs Bear, 2011-06-30, 18:31

Det är inte första gången detta händer. Kopierar en kommentar jag skrev till Ekeroths artikel:

"Ett liknande fall som detta jag drar mig till minnes är historien kring en afghansk man 2008 som skulle utvisas. En enorm kampanj "rädda Farid" drogs igång med Kalle Larsson(v) och andra politiker i spetsen ivrigt påhejade av media. Det hela ledde till att utvisningsbeslut revs upp och herr Farid Habibi fick stanna trots bakgrundsmaterialet migrationsverket satt på. Ett år senare begår han en mycket grov våldtäkt i Växjö, offret kan tacka vår svenska mediakår och en drös dumsnälla politiker. Någon ursäkt från dessa goda samariter fick hon aldrig förövrigt heller.
Inget förvånar längre i Sverige."

Att utan eftertanke "sprida godhet" omkring sig utan att ta reda på vad det är för människor man propagerar för är naivt för att uttrycka det milt. En offentlig ursäkt och avbön är som sagt på sin plats men vi vet alla hur stor chansen för det är.

Den riktiga sanningen om alla högavlönade poltiker, journalister etc som vurmar för tredje världen är att deras engagemang allt som oftast endast handlar om självförhärligande av det egna egot och att vinna poäng. Det är också lätt att visa hur god man är när man aldirg själv riskerar drabbas av sin naiva godhet. MAn lever långt ifrån förorterna och de MENA invandrare man säger sig bli berikade av.

Permalänk | Anmäl #32 Robin P, 2011-06-30, 18:44

#30

...och himlar med ögonen och säger:

"Ja de förstår ju inte bättre, om man skall laga omelett måste man knäcka några ägg."

"...får man ta en kaka till?"

"...ja, jag tänkte det, avtalspension vid 58, jag tycker jag är värd det..."

"...mmm, ...Tällberg, ...åh det som är så härligt. Lägger nog nästa konferens där..."

Permalänk | Anmäl #33 Tom Croker, 2011-06-30, 18:47

Låt mig sammanfatta det som att:

En invandrad, under förutsättning att denne kommer från "rätt" land (som Eritrea) ej har några som helst skyldigheter I landet Sverige, till landet eller dess medborgare.

Då jag riskerar att bli torterad, inte av någon på plats utan av Migrationsverket, så kan jag ej skickas tillbaka. Begår jag ett brott så är det värsta som kan hända att jag får ett fängelsestraff i ett numer "humant" fängelse med allt vad det innebär (internet, tv, sportande, spel, telefon osv).

Jag behöver till detta inte skaffa ett jobb, ty jag har rättigheter som gör att jag har rätt till minst samma välfärd som en "medel-Svensson", även om dessa får sämre och sämre standard. Det innebär givetvis ej enbart pengar i månaden utan även bostad, TV (inkl. licens vilket vissa politker tror sig ska slippa), dator m.m.

Och folk undrar varför Sverige ser ut som det gör? Jojo...

Dynghögen växer och ju större den blir, desto mer flugor letar sig fram. Det säger sig själv. Lise Bergh m.fl. vänsterbejakare och "humanister" kanske mer än tidigare bör fråga sig om de faktiskt insett vad de ger sig in i?

Man kan bara vara SÅ human. Det finns faktiskt gränser...

Permalänk | Anmäl #34 Thomasson, 2011-06-30, 19:00

Jag tycker att den senaste våldtagna kvinnan ska stämma Amnesty och att Lise Bergh ska dömas till fängelse för "medhjälp till grov våldtäkt".

10 miljoner kronor i skadestånd är ett lågt men i sammanhanget acceptabel ersättning från Amnesty. Eller vad säger ni kvinnor - vad ska en väldtäkt "kosta" för förövaren? Ska denne, om han inte är en svensk medborgare, få stanna i landet?

För övrigt kommer jag ALDRIG någonsin att skänka ett öre till Amnesty. Aldrig!

Permalänk | Anmäl #36 Erik Sommarfarare, 2011-06-30, 19:27

Usch!
Tiotusentals människoliv (kanske HUNDRATUSEN människoliv) räddades genom att Bush utsatte tre st terrorister för “Waterboarding” (skendränkning). Lise Bergh anser m.a.o. att det var fel att rädda alla dessa oskyldiga människor. (något känt alternativ till waterboardingen fanns inte).

Vad är Lise Berghs definition på tortyr egentligen? Om en förhörsledare höjer rösten och eller råkar förolämpa den som förhörs?

Att som Lise Bergh på det här enkla sättet så urskiljningslöst livnära sig på att skydda de mänskliga fri och rättigheterna gör att jag nästan tappar all tro hos mänskligheten. Usch.

Permalänk | Anmäl #38 Thomas Ek, 2011-06-30, 19:41

Jag tror inte att svenska folket tycker det är rimligt att en utländsk våldtäktsman får respit från sin utvisning pga oroligheter i dennes hemland.

Jag tror definitivt inte att folk i gemen tycker att denne person har gjort sig förtjänt av vårt skydd.

En anmälan mot amnesty vore på sin plats.

Permalänk | Anmäl #42 Ceasar Andersson, 2011-06-30, 19:54

Inte en krona mer till Amnesty det är en sak som är säker......fy

Permalänk | Anmäl #43 Andersx Carlsson, 2011-06-30, 20:00

"Så som det internationella systemet och folkrätten är uppbyggt kan man inte förverka rätten att inte utsättas för tortyr."

Du klarar inte av att bemöta ett enda påstående men att ursäkta en brutal våldtäktsman går bra? Han utför ren och skär tortyr men men du försvarar hans rätt att inte utvisas trots att ambassaden själv säger att det inte föreligger fara?

Jag mår illa när jag läser din artikel, hoppas du funderar i.a.f lite på varför den inte fått någon positiv respons. Ren logik säger att det inte kan bero på att alla som surfar förbi är rasister, eller? Om du verkligen tror det och helt saknar någon typ av självkritik tycker jag synd, inte bara om dig, utan framförallt om dina framtida offer.

Inte för att jag skänkt till Amnesty (men väl långt och länge till Läkare utan gränser) men jag kommer inte heller någonsin att varken göra det eller hysa någon tilltro till er information.

Sitt du kvar i ditt ariska villaområde och fortsätt att inte försöka förstå att ni är medskyldiga till tortyr...

Permalänk | Anmäl #46 Kjell Olofsson, 2011-06-30, 20:19

Att hjälpa politiska fångar, motverka tortyr och dödstraff var syftet enligt stadgarna, och där oftast män, men inte alltid, är de drabbade.
Det är lätt att konstatera att Amnesty International upphört att vara den vagel i ögat på makthavare i världen. Den är numera en del av etablissemanget.
Den feministiska enögdheten om skuld och oskuld utifrån kön, är upp till dessa enögda själva!
Skäms Amnesty!!! SKÄMS!

Permalänk | Anmäl #47 Joakim Steneberg, 2011-06-30, 20:29

De jag pratat med idag håller med mej om att Amnesy är medskyldiga till våldtäkten. Jag uppmanar alla att prata om detta med så många som möjligt för att minska Amnestys inflytande och därigenom göra Sverige lite mindre kulturberikat.

Permalänk | Anmäl #48 Robert Pettersson, 2011-06-30, 20:33

#45: "Men ni som skriver här, och jag inkluderar mig själv, vem av oss kommer FAKTISKT att polisanmäla Lise Bergh för medhjälp till grov våldtäkt? Och det vore verkligen mycket intressant att få det prövat, kanske i internationell domstol. Ett sinnessvagt beslut som detta, som leder till att ett extremt allvarligt brott begås, måste gå att få prövat i domstol. Jag accepterar inte ansvarsfrihet i det här fallet."

Bör då inte samma gälla för advokater som får sina klienter friade och vars klienter sedan begår brott också?

Även jag måste dock hålla med i det här fallet om att jag tycker att amnesty betett sig vårdslöst. Jag tänker ändå fortsätta att donera.

Det är förövrigt komiskt att folk anklagar amnesty för att vara en islamistisk intresseförening då organisationen kämpar för allt som en islamistisk intresseförening INTE står för.

Det enda jag hittar som på något sätt skulle kunna kopplas till islam är att amnesty är kritisk mot israel... Men detta är ju endast relevant om man anser att alla som är mot israel är för islam. Amnesty har även kritiserat hamas.

Permalänk | Anmäl #49 Brooke, 2011-06-30, 20:41

Från Amnesty Internationals rapport år 2009:

"Eritrea

Head of state and government: Issayas Afewerki
Death penalty: abolitionist in practice (avskaffat i praktiken)
Population: 5 million
Life expectancy: 56.6 years
Under-5 mortality (m/f): 79/72 per 1,000
Adult literacy: 60.5 per cent"

Så, varför ens nämna dödstraffet i sammanhanget om inte för att vilseleda läsarna?

Permalänk | Anmäl #50 Milos Vitezi, 2011-06-30, 20:43

Lisa Bergh: Nu handlade det dock inte om risk för tortyr, utan Kent Ekeroth skrev:
"Amnestys chefsjurist Madelaine Seidlitz talar om risk för att mannen utsätts för "olika former av kränkningar" och tar ställning för att mannen ska få stanna i Sverige".

Hans nästa offer blev dock torterat och hennes lidande är ert fel, ni är lika mycket ansvar i det hela som våldtäktsmannen. Vilken jävla pajasorganisation, helt vansinnigt.

Permalänk | Anmäl #51 Daniel Karlsson, 2011-06-30, 20:41

Amnesty och SD har olika agendor. Amnesty prioriterar att förhindra ett eventuellt dödstraff utomlands. SD att utvisa "utlänningar" som begår brott i Sverige.

Jag tycker dock att våldtäkt gott och väl kan jämnställas med tortyr.

Permalänk | Anmäl #52 Peter A, 2011-06-30, 20:45

Man riskerar tortyr i hela världen om man är en våldtäkts man, betyder det att vi ska importera alla våldtäkts män eller ?

Permalänk | Anmäl #54 Tibor Alexander Siveri, 2011-06-30, 20:51

Lise Bergh tycker att grova våldtäktsmän skall skydddas från "tortyr" men kvinnorna som torteras av dessa män, dom bryr hon sig inte om att skydda. Det är PK's drömsamhälle som alla partier vill ha utom SD.

Permalänk | Anmäl #56 Milos Vitezi, 2011-06-30, 20:52

Amnesty får inget stöd av mig heller. Detta daltande med kriminella har pågått på tok för länge.

Permalänk | Anmäl #59 Klas Persson, 2011-06-30, 21:20

Lise jag brukar sällan förakta människor i debatter men nu gör jag det rejält. Du är en fisförnäm kärring med dubbelmoral. Den 27 Juni skriver du att du är kritisk till att så många våldtäktsanmälningar läggs ner, sen när en verkligen har blivit dömd för en så grov handling då ska han få stanna kvar i sverige och återfalla här. Gillar du bara att pladdra överallt?

http://www.sydsvenskan.se/lund/article1503738/Amnesty-kraver-granskning....

Permalänk | Anmäl #60 Maria Nilsson, 2011-06-30, 21:25

Borde inte detta vara något som brottslingen borde tänka på ?

Jag menar, man rånar, misshandlar, dödar, våldtar inte av en olyckshändelse...

Oooops jag våldtog henne...
Och nu dog hon med, rackarns vilken otur...

Att påstå att man ska behöva ta hänsyn till att en sådan människa kan evt åka på stryk i hemlandet och av den anledningen behålla sådant patrask i Sverige av humanitära själ är en moralisk lögn.

Ta och låt nästa våldtäcktsman som riskerar utvisning pga brottet bo hemma hos dig Lise Bergh för lägenheten har han garanterat förlorat under häckningstiden och visa hur human du är i annar fall kan du vara vänlig och vara tyst.

Permalänk | Anmäl #61 Mats F Eriksson, 2011-06-30, 21:32

"Vi kan aldrig acceptera förekomsten av tortyr och det gäller även i fall där en förövare riskerar att utsättas för tortyr."

Nähä. Men att bjuda in kriminella utlänningar för att våldta och mörda svenskar, det går alldels utmärkt.
Amensty visar med artikeln vilka dom jobbar för; Kriminella, gärna utlänningar. Hederliga svenskar som blir brottsoffer har för Amnesty inget värde.
Amnsety var förut en oragansiation som kämpade för demokrater som despotiska regimer fängslat, fängslade journalsiter etc. Så är det inte idag. Idag är Amnesty en organsiation som kämpar för att våldtäktsmän skall importeras till Sverige för att där kunna bedriva sin brottslighet.

Permalänk | Anmäl #62 Leif D, 2011-06-30, 21:34

Visst är det roligt att Lise Berg så sexistiskt pekar ut just kvinnor som offer!

Permalänk | Anmäl #64 Mats Forssblad, 2011-06-30, 21:37

annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  9. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  10. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  7. Stora risker med MP:s energipolitik
  8. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  9. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  10. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  4. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  5. Länderna måste undvika protektionism
  6. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  7. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  8. Dagstidningarna märkligt lågmälda om nya klimatfynd
  9. IVA-skandalen
  10. Miljöpartiet är en eko-fascistisk rörelse

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.