Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

värnskatt

Foto: Scanpix.
Robert Gidehag om värnskatt

Moderaterna fegar om värnskatten av populistiska skäl

Johnny Munkhammar, riksdagsledamot för M, har länge varit en drivande kraft i svensk skattepolitik. Därför är det tråkigt att notera att han nu sällar sig till dem som försvarar värnskattens bevarande. Vad är då det verkliga skälet till att man inte avskaffar värnskatten? Min gissning är att det är politiskt taktiskt. Rädsla för att anklagas gynna "de rika" gör att man avstår. Det skriver Robert Gidehag, VD för Skattebetalarnas förening.


Om författaren

Robert Gidehag är VD i Skattebetalarnas Förening

Det officiella skälet kokar i princip ner till en sak: insikten om att marginaleffekterna är högre i de lägsta inkomstskikten än för de som betalar värnskatt. Det är då bättre att använda reformutrymmet där det "gör störst nytta".

Det finns tre viktiga motargument mot detta förenklade resonemang. Det ena är samhällsekonomiskt. Det är sant att marginaleffekterna är högre för vissa långt ned i inkomsthierarkin och det är ett angeläget problem att minska dessa marginaleffekter för att människor skall kunna ta sig ur fattigdomsfällor. Men det är inte självklart att den samhällsekonomiska vinsten av att en person går från bidragsberoende till ett lågavlönat jobb är större än att en välutbildad individ väljer att satsa hårdare på sitt företag. Är lösningen på alla Sveriges problem att individer i den lägsta inkomstdecilen rör sig helt eller delvis från bidragsberoende?

Utanförskapet är absolut ett av de största samhällsproblemen. Men Sverige behöver också mer entreprenörskap, mer forskning, fler ungdomar som utbildar sig till produktiva arbeten och mer ansträngning på toppnivå. Det krävs inte bara ett ökat arbetsutbud utan också en bättre efterfrågan på arbetskraft. Givetvis inser Munkhammar och andra moderater detta, annars skulle man ju inte förespråka höjningar av brytpunkten för statsskatt. Då skulle väl ett sjätte jobbskatteavdrag gå före en sådan reform?

Det andra är det statsfinansiella. Är man övertygad om att ett avskaffande ger dynamiska effekter som gör det statsfinansiellt neutralt på sikt bör det självklart ske. När pengarna kommer tillbaka möjliggörs ju andra skattesänkningar i samma storleksordning. Vid ett tillfälle kan man givetvis anföra att någon annan åtgärd ger större effekter och därmed större framtida reformutrymme. Men när detta upprepas år efter år efter år är det inte längre trovärdigt. Likheten med den lille skräddaren i sagan blir uppenbar.

Vad är då det verkliga skälet till att man inte avskaffar värnskatten? Min gissning är att det är politiskt taktiskt. Rädsla för att anklagas gynna "de rika" gör att man avstår. Och detta är mitt tredje argument - det tankesättet är fel på flera sätt. Det är sannolikt inte ens en taktiskt riktig avvägning. Med en rak och ärlig kommunikation skulle de flesta väljare förstå att värnskatten är en skadlig skatt som ger negativa effekter för alla och därför bör avskaffas. Och jag är helt övertygad om att det strategiskt är ett stort misstag.

Med värnskattens bevarande och försvarande legitimeras en grundsyn där lite högre inkomster ses som supsekt. Värnskatten signalerar att högavlönade skolrektorer, läkare eller mellanchefer tillhör en rik elit som kan beskattas hårdare än tyska börsbolagsdirektörer. Det går helt på tvärs mot tanken att fler skall kunna bygga upp ett sparkapital och mot tanken på kunskapssamhälle och dynamik. Det är kort och gott mycket skadligt för Sverige.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/37461

18 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Väl rutet! Men för döva öron. Moderaterna är ett "lost case". De har bestämt sig för att deras version av socialdemokrati är vad som funkar för att de ska få många röster. Svansen viftar på hunden.

Permalänk | Anmäl #1 PEZ, 2011-06-22, 14:01

Så länge den "kungliga svenska avundsjukan" finns kvar så kommer värnskatten finnas kvar. Som någon sagt: "fattigdomen fördras med jämnmod när den delas av alla".

Permalänk | Anmäl #2 Tobias Bäckström, 2011-06-22, 14:15

"Men Sverige behöver också mer entreprenörskap, mer forskning, fler ungdomar som utbildar sig till produktiva arbeten och mer ansträngning på toppnivå."

Du för de girigas talan, Robert Gidehag, och du målar upp en falsk bild av verkligheten.

För tyvärr är det inte dessa "produktiva" grupper som tjänar mest utan ekonomer och försäljare som egentligen inte utför något produktivt.

Som exempel kan nämnas AMF där genomsnittslönen för samtliga anställda, inklusive växeltelefonisterna, är över 90.000 kr i månaden och där ledande personer tar ut sina överlöner i Peru för att slippa skatt helt.

Hur mycket "ansträngning på toppnivå" är det att spekulera med andra människors pengar utan minsta personlig risk?

Det jobbar tusentals personer i banksystemet med skyhöga löner för triviala arbetsuppgifter. De förtjänar att betala hög skatt eftersom banksystemet är en statlig skyddad verksamhet.

En normal svensk civilingenjör tjänar ca 40.000 kr / mån. De kanske inte gör något viktigt.

Lönesättningen är inte bara kopplad till produktivitet i Sverige utan till stor del till girighet så sluta sprida snyft-propaganda om de som är högavlönade.

Det som borde vara ett större problem för regeringen är den svarta ekonomin som helt slipper skatter, år efter år.

Permalänk | Anmäl #3 Bo T, 2011-06-22, 14:56

För en företagare måste 32% arbetsgivaravgift också räknas till marginaleffekten. Ca 70% i skatt på varje ytterligare tjänad krona. Varför ska man då expandera genom att satsa ytterligare arbetstid eller kapital?

Permalänk | Anmäl #4 P Åke Jansson, 2011-06-22, 15:20

Finns många rationella, icke-populistiska skäl till att behålla värnskatten:
* Marginaleffekterna, om man räknar in tex bostadsbidrag, är mycket högre för de fattigaste än för de rikaste i samhället.
* De rika använder inte extra inkomster till konsumtion, utan sparande. Sänker man skatten för de fattigaste kommer det mesta tillbaks igen i form av tex ökade momsintäkter
* De rika har andra drivkrafter än att tjäna några extra hundralappar, och drivs mer av status och personlig utveckling. Skattesänkningar påverkar inte deras arbetsinsats

Permalänk | Anmäl #6 Jakob Jonsson, 2011-06-22, 17:55

Lägg märke till ordet "dynamik" i artikeln, där ligger kärnan. Det ska finnas stora inkomstskillnader, det räknar skattebetalarnas förening som bra.

Skatter är egentligen ett mycket viktigt ämne. Tyvärr har Skattebetalarnas förening inte mycket legitimitet. Inte hos mig i alla fall. En propagandagrupp.

Permalänk | Anmäl #7 Doktor Eleph@nt, 2011-06-22, 18:01

Ja, ta bort värnskatten och återinför istället förmögenhetsskatt och fastighetsskatt. Sänk sedan skatten på arbete och höj den på förmögenhet och fastighet.

Permalänk | Anmäl #9 E E, 2011-06-22, 18:13

Mmm, det stämmer nog som artikelförfattaren säger, att folk inte vill arbeta hårdare för att få högre lön. Jag känner många som bara "Va? Vill du höja min lön från 45000 till 50 000??? Men isåfall måste jag betala 50 kr mer skatt per tusenlapp! Nej hu, det är verkligen inte värt det! Det är nog bäst nu att jag tankar porr istället för att arbeta så att ingen får för sig att befodra mig."

Om inte bara värnskatten funnes, då, ja då, då skulle ekonomin blomstra i Sverige. Aldrig tidigare skådade nivåer av välstånd skulle infinna sig. Vi har då ingen statistik som stödjer detta, eftersom att statistiken talar sitt tydliga språk, fast tvärt om då, men i teorin har vi rätt!!!

Permalänk | Anmäl #10 u_7839, 2011-06-22, 18:53

Framförallt är det väldigt svårt att rekrytera chefer. Varför skall någon ta ett jobb som kräver en massa ansvar, när man ändå inte får så mycket mer i plånboken?
Det är ett stor problem när företag inte kan locka med en högre lön.

Värnskatten skall helt klart bort! Jag är nog inte så typiskt svensk, eftersom jag anser att det är väldigt roligt när folk som är duktiga får det bra...riktigt bra :-)

(När sossarna styrde sist så var det många av mina arbetskamrater som tog en dag ledigt/vecka eftersom det knappt lönade sig att jobba mer.)

Permalänk | Anmäl #11 Ulrika W.Andersson, 2011-06-22, 19:36

"Det är ett stor problem när företag inte kan locka med en högre lön."

Ja, det är värre än världssvälten, #11 Ulrika W.Andersson.

Jag menar, inte för att jag är egoistisk eller så, att när jag gjort ett bra jobb så ska jag ha pengarna och inte Anders Borg ge bort dem till arbetsslöa.

F'låt, jag menar inte jag utan mina duktiga arbetskamrater. Förstås. Det här handlar inte alls om att jag vill berika mig själv ännu mer. Inte alls.

Jag menar bara att vissa människors tid är värd mer än andras.

Permalänk | Anmäl #12 Bo T, 2011-06-22, 20:53

#12 Bo T. Jag har läst många av dina inlägg och ibland tycker jag att du skriver väldigt bra. Idag verkar du dock förvirrad...

Jag har själv aldrig tillhört någon höglönegrupp och idag är jag mammaledig, försöker att vända på slantarna för att kunna ge mina barn lite av min tid.
Missunnsamhet är dock inte riktigt min grej. Unnar dig därför en riktigt trevlig kväll!! :-)

Permalänk | Anmäl #13 Ulrika W.Andersson, 2011-06-22, 21:15

11 Ulrika W.Andersson

"Framförallt är det väldigt svårt att rekrytera chefer. Varför skall någon ta ett jobb som kräver en massa ansvar, när man ändå inte får så mycket mer i plånboken?"

Vad snackar du om ?
Har du någon pejling alls på vilka förmåner man kan ge folk i chefsposition ?

Utbildningar som är betald semester, tjänstebilar och bostäder, längre semester, bonusprogram mm, mm, mm.

Permalänk | Anmäl #14 Mats F Eriksson, 2011-06-22, 21:41

#14 Vanliga små/medelstora företag kan inte locka med alla dessa förmåner som du skriver om.
Betald och längre semester, ja varför inte...jag var dum nog att tror att det var bättre att locka folk att jobba. :-(

Permalänk | Anmäl #15 Ulrika W.Andersson, 2011-06-22, 22:05

Så länge Socialmoderaterna driver Sverige mot en socialistisk diktatur kommer lite att förändras. Allt handlar om makt och att behålla den. Låter man en grupp människor tjäna för mycket pengar får de makt och kan utmana den sittande makten. Det är inte bra för de som innehar makten idag. Socialism!

Permalänk | Anmäl #16 Fredric Nomael, 2011-06-22, 22:41

#2 Socialdemokraternas ideolog och finansminister Ernst Wigforss skrev "fattigdomen fördras med jämnmod när den delas av alla".

Permalänk | Anmäl #18 Torsten Nyström, 2011-06-23, 00:13

Det är klart att Moderaterna bara har kvar värnskatten för att göda och tillfredsställa vissa nyckelväljares avundsjuka.

På ett nästan skamligt sätt har moderaterna anammat sossepropagandan om att man ska hata dom rika, om att "arbetarklassen" har rätt att stjäla andras pengar med staten som mellanhand, och om att den som tjänar lite mer än genomsnittet är "rik".

Reinfeldt har kastat ut sina liberala ideal för så länge sen så honom räknar jag inte med längre. Men när en begåvad idealist (trodde jag) som Munkhammar går ut och offentligt försvarar en skatt som bevisligen saboterar för alla, så blir man faktiskt ledsen.

Jag tror knappt det finns en enda yrkespolitiker som suttit i Riksdagen mer än några månader som fortfarande har kvar några som helst ideal. Dom verkar alla brytas ner av yrket till oigenkännlighet, och förvandlas till taktiska, karriärmaximerande cyniker.

Jag är inte förvånad över att politikerföraktet breder ut sig.

Permalänk | Anmäl #19 u_3230, 2011-06-23, 07:32

Jag försvarar INTE värnskatten. Jag säger att det finns andra skattesänkningar som är ännu viktigare. För detta anför jag tydliga sakskäl. Det må vara bekvämt att tolka in saker i en mall om idelism-cynism, men det blir inte mer sant för det. Snarare är det ointellektuellt att hålla fast vid en ståndpunkt trots att man möter nya fakta. Jag skulle aldrig göra så.

Permalänk | Anmäl #20 Johnny Munkhammar, 2011-06-23, 11:06

Tja, för min del innebär värnskatten att jag tagit ut ledighet istf lönehöjníngar tre år i rad, vilket knappast var vad man tänkte sig med "arbetslinjen". Jag är hemma och jobbar på huset i stället, vilket lönar sig oerhört bra. Eftersom jag är en högavlönad men praktiskt begåvad person så kan jag göra det. Synd för de hantverkare som annars skulle ha haft en inkomst hos mig, men that´s life.

Permalänk | Anmäl #21 Jan Wiklund, 2011-06-24, 20:30

annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  9. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  10. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  7. Stora risker med MP:s energipolitik
  8. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  9. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  10. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  4. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  5. Länderna måste undvika protektionism
  6. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  7. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  8. Dagstidningarna märkligt lågmälda om nya klimatfynd
  9. IVA-skandalen
  10. Miljöpartiet är en eko-fascistisk rörelse

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.